السلام عليكم ازيكم يا شباب اخباركم ايه هناخد النهارده باذن الله درس الخصائص الفيزيائيه للميه ركز معايا قوي في الشرح الدرس جميل قوي قوي قوي وفي اخر الحصه هتسمع حاجه هتعجبك حاجه لها علاقه ان هو يعني اللي احنا بندرسه ده فايدته ايه وحاجه هتثبت ايمانك بربنا قوي جوه قلبك فتابع الحصه واعمل كوبايه قهوه وتعال طيب احنا دلوقتي عايزين نتكلم على الخصائص الفيزيائيه للميه طالما احنا هنتكلم عن الخصائص الفيزيائيه للميه يبقى الميه دههي حاجه غريبه واحنا جايين نتكلم عليها حاجه كبيره قوي كده واحنا جي نتكلم عليها من جوه من وجهه نظر بتوع الفيزياء فاحنا عايزين نشوف الميه دي هي مالها مختلفه فيها ايه ليه يعملوا لي منهج كامل كده اقعد ادرس فيه في الميه من وجهه نظر بتوع الكيمياء مره والاول حصه خالص بنتكلم عن الجيولوجيا والنهارده هنتكلم عن الفيزياء والمره الجايه هنتكلم في الاحياء فيعني الميه دي مالها فيها ايه الميه الموجوده عندنا دي كتاب المدرسه بد لنا بجمله جميله قوي قال لي ايه الجمله اللي قالها لي دي قال لي الميه لها خصائص منفرده طب يعني ايه خصائص منفرده ده دي بقى اللي المفروض نتكلم فيه النهارده فركز معايا كده عشان نبدا نفهم اللي احنا عايزين نتكلم فيه في البدايه خالص احنا هنتكلم على قانون فيزياء بما ان احنا بنتكلم عن الخصائص الفيزيائيه القانون دههو مش جديد عليك انت عارفه القانون اسمه الكثافه طيب الكثافه دي لها قانون ايه قانونها قال لك هو عباره عن كتله الحاجه الى الحجم بتاعها يعني بمعنى اصح لو انا عايز اعرف مثلا مثلا يعني كثافه ا خاتم ذهب اعرفها ازاي هناخد الخاتم بتاع بتاع الذهب ونيجي عند الميزان بتاع الذهب نقول له يا عم وزل لنا الميزان دههو بتاع الخاتم دههو فيحطه على الميزان فيقول لي والله مثلا الخاتم ده طلع ب 3 جرام مثلا طلع ب 3 جرام اقول له حلو قوي بعد كده اخد نفس الخاتم ده واقوم رايح جايب مثلا وليكن مسطره كده وابدا اقيس في الحجم بتاعه اقيس في الحجم ازاي اقيس طوله عرضه ارتفاعه فاقدر اقيس الحجم اقوم مثلا قي الحجم ده طلع ب 3 متر مكعب مثلا طلع ب 3 متر مكعب يبقى كان الكتله بتاعه الخاتم لو انا قسمتها على حجم الخاتم اقوم جايب كثافه الايه؟ الخاتم اللي موجود معايا ده. مثال تاني انا معايا كوبايه ميه كوبايه الميه دي انا عايز اعرف الكثافه بتاعتها فانا هاخد كوبايه الميه واروح اوزنها قال لي والله شويه الميه دول عاملين مثلا 2 كلغ مثلا مثلا 2 كلغ اقوم ماسك كوبايه الميه دي واقاس الحجم بتاعها طلع مثلا ب 3 متر مكعب لو قسمت الاثنين على بعض اقدر اجيب كثافه الايه الميه يبقى انا اقدر عشان اجيب كثافه اي حاجه في الدنيا دي كلها اقدر اعمل ايه حاجتين اثنين بس ايه هم هقيس الكتله بتاعه الحاجه واقسمها على الحجم بتاعها فمثلا على سبيل المثال انا معايا خاتم اهو مثلا ده كده خاتم جميل جميل الخاتم ده يا اد انا عايز اعرف الكثافه بتاعته فاحنا خلاص عرفنا الطريقه ايه هي الطريقه هروح اجيب ميزان والميزان دههو احط عليه الخاتم فالخاتم مثلا يقول لي انت بقى معاك 3 جرام يبقى دي اول حاجه هروح اقيس الكتلهاني حاجه اروح اجيب بقى كده حاجه وابدا اقيس بها مثلا الطول والعرض والارتفاع بتاعي فلما اقيس الطول والعرض والارتفاع كده انا بجيب حاجه اسمها حجم لان الحجم اصلا انت عارفه المفروض من الاعداد ددي ان هو طول في عرض في ارتفاع فاناح اروح اجيب كمان الحجم يبقى انا معايا دلوقتي حاجتين معايا الكتله ومعايا الحجم لو قسمتهم على بعض هجيب مين؟ هجيب الكثافه يبقى بكل بساطه كده ايه هي الكثافه نقول له هي عباره عن كتله الحاجه بالنسبه للحجم بتاعها ايه هي الكثافه هي كتله الحاجه بالنسبه للحجم بتاعها طب انا عايز اطي تعريف شكله شيك شويه زي ما الكتاب قاله لي نبدا نكتبه سوا ايه هو التعريف بتاع الكثافه بسم الله الرحمن الرحيم اكتب ورايا نقول له هو عباره عباره عن كتله اهو كتله وحده الحجوم اهي فين الحجوم اهو ده الحجم يبقى هو خارج قسمه الكتله على مين؟ على الحجم سمعوا معايا ايه هو قانون الكثافه هو عباره عن كتله وحده الحجوم كتله وحده الحجوم كتله وحده الحجوم يعني الكتله بالنسبه للحجم الكتله بالنسبه للحجم طيب ده مبدئيا كده احنا عارفين ان اي كميه عندي زي الكميات اللي موجودين دول لهم وحده قياس يعني مثلا انت الطول بتاعك بتقيسه بالمتر مثلا الكتله بتتقاس بالايه شاطر هتقول لي بتتقاس بالكيلوغرام او بالجرام زي ما انت قلت الاتنين صح فانا هاجي هنا ومال ايه انا عايز اعرف وحده القياس وحده القياس بتاعه الكثافه طيب نبدا نشوف وحده القياس بتاعه الكثافه مش احنا قلنا يا ود ان الكثافه دههي هي عباره عن كتله بالنسبه لحجم تقول لي اه قلناها كده من شويه طيب هي الكتله دي وحده قياسها ايه مش دي وحده قياسها كيلوغرام كيلوغرام والحجم دههو وحده قياسه متر مكعب ما احنا عارفين ان الحجم بيتقاس بالمتر المكعب يبقى بالنسبه لي دلوقتي الكثافه اللي موجوده عندي دي بكل بساطه ايه وحده قياسها تقول لي كلغ على متر مكعب اقول لك ممتاز وجميل طيب الكيلوغرام دههو المتر المكعب دههي اسمها وحده كبيره يعني مش شرط ان انا اقيس كل حاجه بالكيلوغرام ممكن خاتم زي اللي هناك ده بيتقاس بالجرام فانهم قاين له برده الوحده القياس الثانيه للكثافه هو عباره عن جرام لكل سم مكعب الجرام هو مصغر الكيلوغرام والسنتيمتر المكعب هو مصغر المتر المكعب فدي تمشي ودي تمشي الاثنين صح عشان لو سالني فيهم يبقى تاني الكثافه بتتقاس بالايه بالكيلوغرام لكل متر مكعب او جرام لكل سنيم متر مكعب الاثنين دول صح يمشوا معايا صح طيب الحمد لله احنا وصلنا لحته حلوه قوي ايه هي الحته الحلوه دي ان احنا عرفنا يعني ايه الكثافه وعرفنا قانون الكثافه وعرفنا تعريف للكثافه هنقولهم بسرعه سوا عشان ما ننساش بسرعه كده الكثافه قانونها كتله على حجم بتتقاس بالايه بالكيلوغرام على متر مكعب دي وحده لو وحدات كبيره او بالجرام على السم مكعب والله الاثنين صح ويمشوا دي صح دي صح طب دي كده مبدئيا ايه التعريف بتاعه تقول قيقول هو عباره عن كتله بالنسبه للحجم هو عباره عن كتله وحده الحجوم من المد هو عباره عن كتله وحده الحجوم من المد احفظها مره كمان هو عباره عن كتله وحده الحجوم من المد لحد هنا احنا 100 تعالى نشوف الجزء اللي بعده طيب الجزء اللي بعده اللي هو الكثافه اللي احنا اتكلمنا عليها دي هتسمعها معايا بسرعه كده فانت فاكر طبعا الكون لسه لسه مقفلينه دلوقتي نقول له الكثافه عباره عن كتله بالنسبه للحجم بص بقى عشان انت هتلاقي مشكله هنا في الحصه دي في حاجه انت كبرت سنه كنت في ثالثه اعدادي بتتكلم مع الكتله بنسميها كتله عادي والحجم بنسميه حجم عادي والكثافه باسم كثافه عادي كبرنا شويه فهناخد المسميات اللي عندنا دي بالانجليزي معلش نبدا نحفظها سوا اولا كده الراجل بتاع المنهج دههو اللي حطنا العلوم المتكامله قال لنا انت هتسمي الكثافه من هنا ورايح بالرمز الغريب ده تحسها بيه مايعه صح الرمز ده احنا بنسميه رو ا قول قول ورايا رو اسمها ايه رو بتتكتب كده او بتتنطق كده رو بي ميعه كده اسمها ايه رو طيب والكتله هنسميها بحرف الام يبقى اول ما اشوف حرف الام يبقى انا بتكلم عن الكتله والحجم هنسميه فول جاي من كلمه فوليوم اللي هو الحجم يبقى القانون دههو قانون اللي احنا هنتكلم اكلم فيه النهارده اللي هو الرو بيساوي ام على فول رو ام على فول يعني الكثافه بتساوي كتله على مين؟ كتله على حاجه جميل لحد الان خدنا شكل القانون في حاجه تانيه علاقه بالقانون اه معلش في حاجه تانيه لها علاقه بالقانون ايه هي والله انت باذن الله يعني باذن الله فاكر ان في حاجه اسمها تناسب طردي وحاجه اسمها تناسب عكسي اخدتها انت في اعدادي هفكرك بها بسرعه كده صلي على النبي احنا عندنا من التناسب حاجتين حاجه اسمها تناسب طردي وحاجه اسمها تناسب عكسي طيب انت ناسيهم هفترض انك ناسيهم ونبدا نفتكرهم سوا التناسب الطردي دههو بتبقى الرسمه دي بتاعته عامله كده طالعه كده دي اسمه تناسب طردي اما العكسي عامل كده ميعه كده واخده الشكل ده دي بنسميها تناسب عكسي يبقى دههو الطردي وده هوهو العكسي طب يا مستر برض يعني ايه ما انا مش فاهم يعني ايه طردي وايه عكس انا لسه جاي من اعدادي صل على بي اي حاجه يا بنت اتعدلي بقى مش وقتك يلا اي حاجه هنا مع اي حاجه فوق هنا كده احنا بنسميها تناسب طردي واي حاجه هنا مع اي حاجه تحت بنسميها تناسب عكسي معلش بس احفظهم معايا طيب يبقى بالنسبه لي هنا التناسب الطردي بين مين ومين تقول لي التناسب الطردي هنا ما بين الكثافه وتتناسب ب طرديا مع الكتله عشان هم الاتنين فوق لكن العكسي هتبقى الكثافه مع الحجم حلو لحد الان يبقى ده تناسب طردي ودهما تناسب عكسي فاهمين لحد الان احنا باذن الله فاهمين صلي على النبي لو في مدرس بيتفرج عل دلوقتي وسمعني انا بقول الكلمتين دول وقال لي امشي انت مش فاهم اي حاجه انت مش فاهم اي ايه انت مش فاهم اي حاجه في اي حاجه ايه اللي انت بتقول العيال ده وهو عنده حق ليه لان المفروض تكمل جمله اوعى تنساها خالص يا مستر انا كنت مذاكر في اولى اعدادي جمله كده كان بيقول للمدرس بتاع العلوم ان الكثافه دههي صفه مميزه للماده يعني ايه صفه مميزه للماده؟ يقول لي ده كان بيقول لي ان البشر اللي عايشين دول كلهم كل واحد عنده بصمه صابع ما حدش بياخدها غيره وقام قايل لي برض في نفس الحصه ان الكثافه دههي برده صفه مميزه لكل المواد فانت زي الوقت هنا بتقول لي ده في تناسب وحاجات غريبه بقى انت ليه ما قلتليش المعلومه دي؟ انا بضحك عليك صح؟ صلي على النبي هو فعلا الكثافه صفه مميزه لكل المواد اللي موجوده عندنا يعني ايه؟ يعني مثلا الميه كثافتها ب 1000 مستحيل تقابل اي ماده على وجه الارض كثافتها ب000 غير الميه هي خلاص اتحجزت للميه الزئبق مثلا ب 13600 مستحيل تقابل اي ماده على وجه الارض بالرقم ده غير للزئبق ففعلا كل ماده لها صفه مميزه حلو حلو حلو لحد الان طيب انت عايز تقول ايه برده انت توهتني انا عايز اقول لك بكل بساطه ان الكثافه دههي صفه مميزه للماده ما بتتغيرش خالص فلما حد يجي يضحك عليك ويقول لك ده انت بتقول لي تناسب طردي يعني مثلا قصدك لما الكتله تزيد الرو تزيد انت ده قصدك اقول لي والله قصدي بس مش قوي كده في حاجه وحيده اللي لو اتغيرت تخلي اللي انا قلته ان الماده صفه مميزه تتشقلب معايا ايه هي درجه الحراره صلي على النبي صلي على النبي عشان ما تهش مني الوقتي هل الميه كثافتها بتتغير لو الكتله اتغيرت لا ما تتغيرش طب ازاي بقى يا مستر ما انت تقول لي في تناسب اقول لك التناسب ده موجود وكل حاجه بس في شرط واحد انا نسال لك عليه من شويه ايه هو ان الحراره تتغير يعني انت عايز تقول ان الكتله والكثافه تناسب طردي بس عند تغير الحراره هقول لك اه طب ينفع اقول يا مستر ان الكتله والكثافه بينهم تناسب طردي عند ثبوت الحراره اقول لك لا ما ينفعش بقى تكون مثبت الحراره وتقول لي ده في تناسب طردي يعني معنى كده ان الشرط الاساسي اكتب رايا الشرط الاساسي ان احنا نقول في تناسب طردي وتناسب عكسي ان الحراره تتغير جدع ان الحراره لازم تتغير يبقى شرط اساسي كده تتغير الكثافه عند تغير درجه الحراره فقط حلو حلو هسال سؤال هسال سؤال عشان نبدا نلم الدنيا دي بالسؤال اللي احنا قلناه هنقوم قايلين السؤال ايه بيقوللي جاوب عليا كده ماذا يحدث للكثافه عند زياده الكتله عند ثبوت درجه الحراره ها انا ثبتت الايه الحراره هل لما انا ثبتت الحراره ينفع اقول في تناسب لا مافيش تناسب يبقى العلاقه هنا علاقه ثابته ليه ثابته طالما ما الحراره ماتغيرتش الكثافه مش هتتغير احفظها الجمله دي ورايا طالما الحراره ماتغيرتش الكثافه مش هتتغير ادي رقم واحد طيب سؤال تاني ايه اللي هيحصل للكثافه عند زياده الكتله مع تغير درجه الحراره تقول لي لا بقى هنا الحراره اتغيرت ودي تناسب طردي يبقى العلاقه هتكون علاقه طرديه طالما طالما الحراره اتغيرت يبقى انت لازم تكون حافظ الحته دي كويس قوي في تناسبات اه في تناسبات بس امتى التناسبات دي بتظهر لما الحراره تتغير طب طول ما الحراره ثابته هل في تناسبات لا مافيش تناسبات ليه لان الكثافه صفه مميزه لاي ماده لا تتغير الا بتغير درجه الحراره فقط او نوع الماده بس دي هنقولها كمان شويه طيب ادي الشريحه الثانيه يلا ودي اكتب الكلام ده صل على النبي لسه برض برده لحد الان احنا بنتكلم في موضوع الكثافه الحته الجايه دي اجمل حصه اجمل حته في الحصه يعني دي بقى اللي فعلا بقول لك لو فهمتها كويس قوي هيزداد ايمانك بربنا قوي قوي قوي تعرف ان ربنا ده حاجه عظيمه قوي وبيفهمك كل حاجه عامله ازاي فصلي على النبي كده سيب القلم لو انت بتكتب سيبه وسمع معايا دوقتي قوي اول الحصه انا قلت جمله قلت الميه ليها خصائص منفرده عن بقيه السوائل اللي حواليها على كوكب الارض ده كله صح طيب يعني معنى كده ان الميه هي بس اللي لها صفه مميزه جميل وبدانا الحصه وقلنا ان جميع السوائل تتمدد بالحراره وتنكمش بالبروده الا الميه عند حاله خاصه فاكر الجمله اللي قلتها دي باذن الله انت فاكرها ده بقى موضوع الوقت تعال نشوف اش معنى الميه يعني ايه اللي بيحصل في الميه دي فانا هسالك سؤال احب اشرح بسؤال قوي هفترض معاك ان انت عندك كلمن كلمن بتاع الميه وانت دخلت جبت شويه ميه حطيتهم في بلاستيكايه كده وقمت جاي عند الفريزر وحطه في الفريزر عشان تتلك شويه ميه عشان نحطهم في الكولمان ده عشان نشرب منه فانت جبت البلاستيكايه وحطيت شويه الميه فعلا وحطيتهم في الفريزر والفريزر خلاص بدا يجمد في الميه دخلت انت فتحت الفريزر كده بتطمن بتشوف شويه الميه دول اتجمدوا ولا ما تجمدوش فانت جيت تبص لقيت ايه عارف انت اللي هو الحته له متجمده قوي ولا هيس سائل بتشوفها انت الحته دي يعني مثلا هو شبه الثلج بس لو انت خبطت عليه بصبعك كده بقى ميه تحت في حته كده لو انت جيت تخبط عليها تحس ان الثلج له ثلج انا هحط لك صور انا هحط لك منظر للشكل ده طيب او مثال ثاني قلت لك مثلا روح امل ازازه ميه وحطها في الفريزر فانت اخدت ازازه ميه ومليتها لحد الاخر وقمت قافلها وحاطها في الفريزر عارف ايه اللي هيحصل كمان شويه والله انت عارف من غير ما اقول لك الزاز دي هتحصل لها ايه هتفرقع مع السلامه فرقعت خالص خالص طيب ليه فرقعت بكل بساطه عشان حجمها زاد صح وجميل لحد وانتم مقتنعين بس هو هل ده صح اصلا يعني هل هو فعلا لما الحاجه بتتجمد حجمها بيزيد الحته دي فعلا مظبوطه فركز معايا قوي عشان احنا حطينا السؤال ومحتاجين اجابته في جمله قلناها في اول الحصه تتمدد المواد بالحراره وتنكمش بالبروده يعني المفروض ازازه الميه اللي احنا ملناها للاخر دي ورحنا حطيناها في الفريزر المفروض تنكمش المفروض تنكمش احنا قلناه ان المفروض الميه دي تنكمش بس انت بتقول ان لما بنحطها في الفريزر بتفرقع ما هي مادام فرقعت يبقى حجمها زاد هل كده الفيزياء غلط اقول لك لا الفيزياء مش غلط بس هنا اهو بقى في الميه لها خصائص منفرده اوعى تنساها لها خصائص ايه؟ لها خصائص منفرده ما فيش اي سائل على وجه الارض للخصائص دي غير الميه فقط طب ليه يعني عليها عليها طاقيه ام العريس زي ما بيتقال كده اقول لك اه الميه دين حاجه مهمه قوي صلي على النبي يا عم الحاج الوقتي ازازه الميه اللي احنا حطيناها في الفريزر دي حجمها زاد ولا قل هتقول لي حجمها زاد يا مستر علشان البتاع فرقعت الازازه فرقعت زي ما احنا بنشوف شوف طب هو الكلام ده صح؟ تقول لي الكلام ده مش صح يا مستر لان المفروض ان الحاجه لما بتتجمد حجمها بيقل فبتنكمش فاحنا كده انت لخبطتني اصلا مش فاهم منك اي حاجه اقول لك صلي على النبي هو المفروض المفروض كان حجمها يقل بس ربنا بقدره قادر خلى الميه دههي لما تيجي تتجمد حجمها ما يقلش حجمها يزيد وهفهمك ليه الوقت بس صلي على النبي كده عايزين نكتب اللي احنا قلناه ده تتمدد المواد بالحراره وتنكمش بالبروده جميل جميل لحد الان الا الميه عند درجه حراره معينه ربنا خلق لها صفات منفرده مميزه نقول تظهر الصفات المميزه للميه طب ايه هي الصفات المميزه ان القانون اللي احنا كاتبينه فوق دههو بيتشلب ايه الصفات المميزه ان عند درجه حراره معينه اللي احنا قلناها حوالي بالضبط 4 درجه سيليزيس يعني مثلا مثلا يعني التكييف البتاع التكييف بتاعنا ده شغال على 20 فلو شغلناه على اربعه هيخلي الميه تبدا تتجمد فاهمين حاجه يعني الدرجه البروده تبقى عاليه قوي كان انا مثلا في فصل الشتاء كده والحاجه بتبدا الدنيا تمطر ثلج فعند اربعه سيليزياس بتظهر الخصائص المنفرده للميه عند اربعه كام عند اربعه سليزياس بتبدا تظهر الخصائص المنفرده للميه طيب ايه هي الخصائص المنفرده ان اذا قل درجه الحراره لو قلت درجه الحراره عن اربعه سيليزياس يعني لو قلت عن اربعه سيليزياس عند اكتب ورايا عند عندما عند عندما تبدا تقل عن اربعه سيلزيس الحجم مش هكتبها لك بالعاميه مش هيقل يعني مش هينكمش ده الحجم هيزيد هيزيد بس هو دههو بس مين الميه بس اللي بيظهر فيها الخاصيه دي يعني اي ماده تانيه المفروض ان تفضل حجمها يقل يقل يقل يقل طيب ليه بقى يا مستر الكلام ده بيحصل صلي على النبي يا عم الحاج افترضنا ان الميه كلها كل ما اتجمدت يعني كل ما الجو كان برد قوي كل ما الميه اتجمدت عارف ايه اللي يحصل في الميه اللي موجوده في في الكب الشمالي والكب الجنوبي تعرف تقول لي ايه اللي هيحصل في الميه دي الطبيعي ان كل المحيطات دي تتجمد الطبيعي ان هي كل المحيطات دي كلها تتجمد بس ده ما بيحصلش احنا بنروح نبص في القطب الشمالي والقطب الجنوبي بنلاقي ان في طبقه بس فوق هي اللي جليد وتحت كلها ميه سايله وده الطبيعي يالا ده الطبيعي ده المفروض اصلا يحصل عشان لو البحر كله جمد كل الكائنات اللي عايشه جوه مع السلامه ماتت ولو ده حصل ما ما ربنا مش هيكون بقى موزع كائنات هناك لكن احنا بنبص في البحر بنلاقي ايه بنلاقي ان في سمك عايش تحت وفوق طبق الجليت فوق ده بيحصل ازاي يعني هو المفروض ان يكون الكلام ايه دلوقتي ان لما البروده تبدا تزيد قوي يا مستر البحر ده كله اتجمد يلا انا عايز اشوف البحر كله بيتجمد هل البحر كله بيتجم جمد لا البحر كله مش بيتجمد امال ايه اللي بيتجمد ما بيتجمدش غير الحته اللي فوق بس طب وبقيه الميه لا عادي ميه عاديه الكائنات بتعيش فيها طب اشمعنى يعني دي حصلت ازاي صلي على النبي يا عم الحاج هنفترض على سبيل المثال ان احنا عندنا بحر وكانت درجه الحراره ونقول 20 دي ما تخليش البحر يجمد فال 20 اللي موجود عندنا ده عماله تقل 19 18 15 ها الميه بدات تبقى بارده قوي 10 ه رايحين الجم دههو سبعه ها الميه بدا يبقى فيها كده بلورات ثلج بسيطه قوي اربعه عند اربعه سيليزياس اللي احنا اتفقنا عليها دههي يبدا ربنا يتدخل بقدرته بقى ويخلي الميه دي يحصل لها ايه تعكس القاعده بتاعتها المفروض ان طول ما احنا عمالين نقلل نقلل نقلل في الحراره جزيئات الميه عماله تنكمش تنكمش تنكمش تنكمش صح بيحصل بس عند اربعه سيليزياس بس عند اربعه سيليزيس رقم معين عند اربعه سيليزياس تبدا بدا تظهر الخصائص المنفرده للمايه اللي هي مش موجوده عند اي سائل تاني خالص ايه بقى الخصائص المنفرده ان المفروض ان كل ما الحاجه تبرد كل ما تنكمش كل ما تبرد كل ما تنكمش يجي بقى عند الميه عند اربعه سليزياس يقول لك لا انا عند اربعه سليزياس مش هبدا انكمش انا هيبدا حجمي يزيد انا اتخلقت كده انا حجمي هيبدا يزيد فلما حجم بلوره الميه اللي راحت الجمد تبقى جاليت خلاص اهي بدل ما كان حجمها يقل يقوم ربنا بقدره قادر يخلي حجمها تزيد يقوم مخلي لما الحجم يزيد الكثافه تقل لان في علاقه عكسيه ما بين الحجم والايه والكثافه فلما الحجم يزيد والكثافه تقل بقت الحته اللي راحه تتجمد دي خفيفه كثافتها قليله فتطفو على السطح فتتجمد على السطح ما تتجمدش في الجوف فيفضل الجوف بتاع البحر بتاعنا سائل لكن السطح بتاعنا فوق ثلج جليد فهيتكون طبقه فوق من الجليد وتحت تفضل الميه برده وكل جزيء ميه هيبدا يتجمع مد بقدره قادر الاربعه سليز اللي بنتكلم عليهم دول الميه تعكس الخصائص المنفرده بتاعتها اللي هو المفروض كل ما الحاجه تتجمد كل ما تنكمش اول لما تيجي عند اربعه سليزس وتبدا تتجمد بقدره قادر الحجم يزيد الحجم لو زاد الكثافه تقل فيبدا البلوره بتاعه الجليد تطفو على السطح فتتكون الطبقه الجليد فوق على السطح ما تتكونش خالص في السائل من جوه دي طبعا بقدره قااتر دي حاجه يعني نفهم بيها ان ربنا كل حاجه في الكوكب مشته لنا ازاي الحته دي انا هعيد لك عليها الوقتي ثاني انقل بس انا كاتبه على السبوره ده كده وهفهمهول لك انقل على السبوره او خدها سكرين وتعال نقرا اللي احنا كاتبينه فوق ده بص كده صلي على النبي معايا صلي على النبي كل اللي قلته ده انا كنت بشرح تعالى بقى اوصله لك على الرسمه اللي موجوده عندنا دي رسمه بتبين اللي انا اتكلمت فيه بيقول لك ان المنحنى اللي تحت دههو ده بتاع الحراره حراره المنحنى اللي فوق دههو بتاع الكثافه طيب هنا عند 10 دي درجه حراره كبيره فالمفروض لما الحراره تكون كبيره الجزيء بتاع الميه يتمدد ولما الجزيء بتاع الميه يتمدد يعني حجمه بيزيد يبقى كثافته بتقل لان هنا في علاقه عكسيه اه فعلا شوف لما كنا عند ال 10 كانت الكثافه مش موجوده اصلا كانت قليله قوي وكل ما خليت ال 10 دي تقل تقل تقل كل ما كانت الكثافه بتزيد بتزيد بتزيد كل ما تقل تقل تقل كل ما تزيد تزيد تزيد كل ما تقف دي كام ده اربعه سليزيس عند اربعه سليزياس تبدا قدره قادر تدخل انا اربعه سليزياس المفروض لما الحراره تقل المفروض ان انا نكمش صح لما الحراره هتقل انا حجمي هيزيد وطالما حجم زاد الكثافه تقل فتيجي تبص بدل ما كنا عمالين نزيد نزيد نزيد لا اوب عند اربعه سلزياس اه انزل بقى يا كلب تحت قمت نازل لتحت تاني اهو يبقى عند الرقم دههو لازم اخد بالي منه قوي اربعه كام عند اربعه سليزيس عند اربعه سليزياس بتبدا تظهر الخصائص المنفرده للميه وان الحجم بعد كده هيزيد مع التجمد فالكثافه تقل فينزل لتحت امين امين قوي ايه الرسمه اللي تحت دي هنا بقى رسمه ما بين الحجم والحراره وانت شاطر ومن شويه احنا قايلين في الشريحه اللي قبلها دههي تعالي يلا سرعه ان في علاقه ما بين الكثافه والحجم علاقه عكسيه يعني بمعنى اصح لو انت كانت رسمتك عامله كده في الكثافه يبقى انا رسمتي كده عامله في الحجم عكس اللي فوق يبقى تحفظ ان الحجم دههو عكس الكثافه دههي امين امين قوي اتمنى اكون فهمت الحته دي لو فهمتها انا بص انا انا قفلت الحصه يلا اشوف وشك بخير سلام طلع بدي درس قض انا بعمل حصه فجر Yes.
27:05
الخواص الكيميائية للماء شرح مبسط لطلاب أولى ثانوي علوم متكاملة وأهم الأمثلة
متبقاش جهاز
14.8K مشاهدة · 1 year ago
38:04
الخواص الفيزيائية للماء العلوم المتكامله الحصه الثالثه اولي ثانوي متبقاش جهاز
متبقاش جهاز
27.3K مشاهدة · 1 year ago
1:28:21
علوم متكامله اولى ثانوي 2026 الدرس الثالث علوم متكامله الجزء الثاني الخواص الفيزيائية للماء
Mr.Abdelrahman Elbaz
112.3K مشاهدة · 7 months ago
38:46
الخواص الفيزيائية للماء علوم متكاملة أولى ثانوي المنهج الجديد 2026 – د زياد محمود
Sahaba-edu منصة سحابة
28.9K مشاهدة · 7 months ago
1:21:57
علوم متكامله اولى ثانوي 2026 الدرس الثالث علوم متكامله الجزء الاول الخواص الفيزيائية للماء
Mr.Abdelrahman Elbaz
254.7K مشاهدة · 7 months ago
1:48:13
العلوم المتكاملة المنهج الجديد الدرس التالت الخواص الفيزيائية للماء اولى ثانوي 2026 مع ميس سارة
Sahaba-edu منصة سحابة
140K مشاهدة · 7 months ago
1:44:30
المحاضرة الثالثة في العلوم المتكاملة لأولى ثانوي الخواص الفيزيائية للماء
د.أحمد الجوهري - Ahmed ElGohary
425.7K مشاهدة · 7 months ago
27:53
الخواص الفيزيائية للماء الدرس الثالث علوم متكاملة 2026 الجزء الاول
Bio Geo Omnia Elsaeed - أ/ أمنية السعيد
32.4K مشاهدة · 8 months ago
35:41
شرح الخصائص الفيزيائية للماء الدرس الثالث علوم متكاملة أولى ثانوى ترم اول المحاضرة 3
عمرو سامي _Amr Sami
52.1K مشاهدة · 8 months ago
49:06
الدرس التالت فى العلوم المتكاملة المنهج الجديد الخواص الفيزيائية للماء ج 2 اولى ثانوى 2026
Sahaba-edu منصة سحابة
15.9K مشاهدة · 7 months ago
1:05:42
المحاضرة الرابعة علوم متكاملة نهاية الخواص الفيزيائية للماء درجة وكمية الحرارة
Dr Mohamed Ayman - د.محمد أيمن
228.5K مشاهدة · 7 months ago
56:56
شرح الخواص الفيزيائية للماء الجزء ٢ الحرارة النوعية ودرجة الحرارة علوم متكاملة اولى ثانوى 2026
Dr khairy yasser
35.3K مشاهدة · 7 months ago
1:17:32
علوم متكاملة أولى ثانوي 2026 الخواص الفيزيائية للماء الحرارة النوعية مع ميس سارة حمزة
Sahaba-edu منصة سحابة
83K مشاهدة · 7 months ago
1:04:55
شرح درس الخصائص الفيزيائية للماء علوم متكاملة أولى ثانوي 2026 دفعة البكالوريا مستر سيد هيكل
أ. سيد هيكل - Mr. Sayed Hekal
11.7K مشاهدة · 7 months ago
49:29
شرح الدرس الثالث علوم متكاملة 2026 الخواص الفيزيائية للماء دكتور خيرى ياسر
Dr khairy yasser
29K مشاهدة · 8 months ago
1:24:51
المحاضرة الثالثة علوم مُتكاملة الخواص الفيزيائيّة للماء الكثافة أسهل شرح وأكثر تفاصيل
Dr Mohamed Ayman - د.محمد أيمن
341.3K مشاهدة · 7 months ago
47:00
علوم متكاملة أولى ثانوي 2026 الدرس الثالث علوم متكاملة الخواص الفيزيائية للماء شيماء أيوباك
شيماء ايوباك | الكيمياء متعة
5.1K مشاهدة · 7 months ago
1:17:28
علوم متكامله اولى ثانوي 2026 الدرس الثالث علوم متكامله حل مسائل الخواص الفيزيائية للماء