بسم الله الرحمن الرحيم طالب الصف الثاني الثانوي العام السلام عليكم ورحمه الله وبركاته في الفيديو اللي معانا هنحل ان شاء الله الواجب المنزلي والتقييم للاسبوع ال 12 خلينا نشوف كده حل الاسئله كده مع بعض بسم الله الرحمن الرحيم رب اشرح لي صدري ويسر لي امري واحلل عقده من لساني يفقه قولي صدق الله العظيم سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا انك انت العليم الحكيم طلبه الصف الثاني الثانوي العام السلام عليكم ورحمه الله وبركاته في الفيديو اللي معان هنحل ان شاء الله الواجب المنزلي والتقييم للاسبوع ال 12 طبعا الاسبوع ال 12 قانون الجاذبيه والاقمار الصناعيه اولا اخطر الاجابه الصحيحه واحد اي العلاقات الاتيه تمثل قانون الجذب العام بصوره صحيحه؟ طبعا الاف بتساوي جي ام في ام على ار تربيع اا لما تيجي تبص على ده كده فهو كاتب جي ام واحده بس ولما تيجي تبص على ديت يعني كانت هنا ام كابيتال هنا عاملها ام سمول تربيع يبقى ده كده ايه مش مظبوط يبقى انا كده اجيب الجي لوحدها هنا المقام واحد يبقى جي بتساوي اف في ار تربيع على ام في ام اف في ار تربيع على ام في ام موجوده اه وتبقى الاجابه ج اين اذا تضاعفت كتله الجسمين فان قوه الجذب بينهما سوف هقول ادي الاف بتساوي هي كانت جي ام ا طبعا في ام يبقى طبعا ام وام قد بعض مثلا يبقى ام تربيع على ار تربيع طيب الاف بتساوي ادي الجي الام الاولانيه بات 2ين ام والام التانيه ب 2نين ام على ار تربيع هيطلع 4 جي ام تربيع على ار تربيع يبقى هنا في في اربعه هنا يبقى القوه هنا تصبح صبح اربع امثله وتبقى الاجابه ب لاثه اذا تضاعفت المسافه بين مركزي جسمين مع بقاء كتلتيهما ثابتتين فان قوه الجذب بينهما سوف الاف بتساوي جي ام في ام على ار تربيع يبقى ادي جي ام في ام على اشيل الار وازو اخلي المسافه تبقى للضعف يبقى اناهوت هتقول انين ار الكل تربيع يبقى 4 ار تربيع 4 ار تربيع يبقى كده اصبح نفس القانون بس مضروب في كام في ربع يبقى تصبح ربع قيمتها الايه الاصليه وتبقى الاجابه ج اربعه جسمان كتلتهما 2 كلغ و8 كلغ والمسافه بينهما 20 سم كما هو موضح بالشكل المجاور اذا علمت ان ثابت الجذب العام يساوي 667 في 10 سال 11 نيوتن في متر تربيع على كيلوغرام تربيع بيقول فان قوه الجذب المتبادله هقول له الاف بتساوي ادي جي ام في ام على ار تربيع الكلام ده هيساوي ا 6 67 في 10 اس سال 11 في 2× 8 على الار 20 سم يبقى 0.2 0.2 تربيع الكلام ده يساوي هيطلع 2 6 8 في 10 اس س-8 اا نيوتن ا عندي اهو 2× 10 اس سال موجوده وتبقى الاجابه ا خمسه اذا كانت المسافه بين مركزي كرتين متماثلتين اا تساوي ام وكانت قوه قوه الجذب بينهما اا بتساوي كام؟ 10 اس سالب 8 نيوتن فان قطله كل منهما تساوي طبعا ده هنا الواحد المفروض هنا 1 متر يعني ده هي 1 متر هقول له الاف بتساوي ادي جي ام في ام على ار تربيع الاف 10 اس سالب 8 الجذب العام 6 0.7 في 10 اس سال 11 طبعا الكرتين متماثلتين يعني الاثنين قد بعض في ام وام يبقى هنا اهو ام تربيع على الار طبعا 1 متر يبقى 1 تربيع بواحد يبقى عندي الام تربيع هتساوي 10 اس سالب 8 على 67 في 10 اس سال 11 لو انت عاوز بقى تجيب الام بس هتاخد الجذر التربيعي للطرفين هتطلع 12 وكام و24 ا كيلوغرام يعني 12.2 0.2 موجوده تبقى الاجابه ب سته النسبه بين ثابت الجذب العام على الارض وثابت الجذب العام على الج ثابت الجذب العام ده ثابت كوني ومقداره ثابت يعني اللي هو 67× 10 اس سالب كام-1 نيوتن في متر تربيع على كيلوغرام تربيع وبالتالي النسبه تساوي الواحد تبقى الاجابه ج سبعه اذا كانت قوه الجذب التي تؤثر بها ارض على القمر تساوي اف فان القوه التي يؤثر بقى القمر على الارض بتساوي ا نفس الكلام اف وتبقى الاجابه ايه ا كده كده القوه متبادله متبادله بين الاثنين يعني ايه متبادله يعني دي بياثر على ديت وده بياثر على ديت تمام فتبقى نفس الايه نفس الكلام لان الاف بتيجي من جي ام في ام على ار تربيع فانت الجي ثابته في الحالتين وام وام كتله ارض كتله الايه القمر والار البعد ايه بين المركز فالاتنين زي بعض تبقى الاجابه ايه الاجابه ا 8انيه كوكب ايه كتلته تساوي 40 ا ضعف كتله الكوكب وقطره يساوي اربعه امثال قطر الكوكب فان النسبه بين كتله جسم على الكوكب وكتله نفس الجسم على الكوكب ا طيب دلوقتي هو قال لي ايه؟ قال لي ان كتله الكوكب ده بتساوي 40 ضعف كتله سؤال بقى انت دلوقتي عاوز تجيب الوزن اللي هو ام جي في جي ولا عاوز تجيب الكتله اذا عاوز تجيب الوزن اه بيتغير نتيجه ايه اللي هي عجله الجاذبيه على كل من الكوكبين لكن الكتله بتبقى ثابته الكتله اذا بتبقى النسبه واحد لواحد تبقى الاجابه عليه ا ت جسم وزنه 40 نيوتن على سطح كوكب نصف قطره ار على اي ارتفاع فوق سطحه يصبح وزنه 10 نيوتن طبعا الوزن بيساوي ام في جي فم دي ثابته يبقى العلاقه بين الدبليو وبين الجي علاقه طرديه تعالى بقى الجي لو قلنا الجي بتساوي جي في ام على ار تربيع يبقى لو قلت جي 1 على جي 2 تساوي اا ار ااين تربيع على ار زائد اتش الكل تربيع طيب دلوقتي انت عندك دي ار واحد اللي هو على الارتفاع اللي انت عاوز تجيبه وجي انين ده على سطح الايه؟ الكوكب طيب ا دلوقتي هو الكلام ده بيساوي ا العلاقه بين الجي وبين الوزن علاقه طرديه فانا هكتب هنا الوزن اللي هو على الارتفاع اللي هو عاوزه وهنا الوزن على السطح تعالى بقى واحده واحده الوزن على 40 نيوتن على سطح الكوكب يبقى تحت وهنا على اي ارتفاع يصبح وزنه 10 يبقى هنا فوق 10 هيساوي طبعا اللي فوق ده اللي هو في ار زائ ا يبقى ادي ار زائد الكل تربيع وهنا فوق هتبقى ار تربيع ار تربيع طبعا انا هنا كاتب مافيش انين هنا بقى الصفر ده مع الصفر ده خد الجذر التربيعي للطرفين يبقى 1 على ا بتساوي ار على ار زائد اتش يبقى 2 ار بتساوي ار زائد اتش يبقى الار بس هتساوي ايه هتساوي اتش يبقى كده عندي اتش بتساوي ار وتبقى الاجابه ايه الاجابه اا 10 جسم وزنه 90 نيوتن على سطح الكوكب ف وزنه على ارتفاع فوق سطح السطح يساوي قطر الكوكب بنيوتن تمام هناخد احنا بقى الايه اللي هو القانون ده هنقول الوزن عند الارتفاع على الوزن على السطح هيساوي ار تربيع على ار زائد اش الكل تربيع تمام جسم وزنه كام يا 90 على السطح يبقى انا هكتب 90 هنا ووزنه فين بقى هنا ده عند الارتفاع احنا مش عارفينه كام الكلام ده بيساوي الار بتاعه الكوكب اهي ار تربيع هنا ار اهو زائد اتش بص يا سيدي بقى قاللك ايه الارتفاع يساوي القطر يعني انت عندك الاتش بتساوي انين ار هو قال لك ايه قال لك الارتفاع بيساوي قطر الكوك ما قالش نصف قطر الكوكب قال القطر يبقى انا هكتب هناهت اين ار والكل تربيع يبقى عندي ار تربيع على ار واتنين ار يبقى 3 ار كل تربيع يبقى 9 ار تربيع اشيل ده مع ده يبقى 1 على ت يبقى الوزن بيساوي 90 على 9 كام 10 نيوتن موجوده تبقى الاجابه ا 11 يوضح الشكل البياني العلاقه بين قوه الجذب التي يؤثر بها كوكب على عده اجسام وكتل هذه الاجسام علما بان الجي بتساوي كب فان ميل الخط البياني يمثل قوه الجذب اف بتساوي جي ام في ام على ار تربيع طبعا دي القانون اللي بيجيب القوه المتبادله ا بين جسمين طب ما انا ممكن قوه الجذب الكوكب بتساوي ام في جي ممكن كده يبقى انا كده عندي لو قلت الجي هتساوي اف على ام الاف اهي وادي الايه الام هنا هيطلع الجي شده مجال الجاذبيه موجوده اهي وتبقى الاجابه ب 12 يوضح الشكل المجاور قمرين صناعيين واي واكس يدوران حول كوكب اذا كانت قوه الجذب التي يؤثر الكوكب على القمرين متساويه فان النسبه بين كتلتي القمرين ا كام الى كام؟ لو قلت لك ان اف ا على اكس بتساوي اف على واي هو قال قوه الجذب اللي بؤثر بها الكوكب قد بعض بره لو شلت دي وحطيت مكانها ادي جي وام كابيتال وبعدين ام اكس على الار دههي ادي دي ار تربيع وجيت الناحيه دي قلت جي ام في ام واي على الاتنين ار تربيع يبقى 4 ار تربيع هشيل ده مع ده وهشيل جي مع الجي وهشيل برض ام مع ام هيتفضل لي ام اكس وهنا بتساوي ام واي على ا طبعا المقام ده كام المقام ده واحد يبقى انت دلوقتي ا فان النسبه ما بين كتلت طبعا هو كاتب لي هنا ايه؟ بص بقى كاتب لي كده ام اكس على ام واي الام اكس على ام واي 1 على ا فانا هاخد ده تبقى الاجابه 13 العجله الناتجه عن جاذبيه الارض ا رقم واح ا ثابت كوني عام ا تتغير باختلاف الارتفاع عن السطح سطح الارض تتغير باختلاف السنه تتغير باختلاف بعد الارض عن الشمس طبعا الجي بتساوي جي في ام للارض على ار تربيع فهي المشكله بقى في الار ديت يعني ادي مثلا المركز ممكن يكون الجسم في المكان ده ممكن يكون الجسم هنا ممكن يكون الجسم هنا فهي بتتغير باختلاف الارتفاع عن الارض تبقى الاجابه ب 14 قمران صناعيان اي وبي يدوران حول الارض اذا كان نصف قطر ا مدار القمر يساوي اربع اربعه امثال نصف قطر مدار القمر يعني كده نقدر نقول ان الار ا للا يساوي 4 ار للبي فان النسبه بين سرعه القمر الى سرعه القمر السرعه المدنيه بتساوي جذر جي في ام على ار الام هنا ام لمين؟ للارض يبقى انا كده اقدر اقول في اي على في بي بتساوي الجذر ار بي على ار اي الكلام ده هيساوي اا بيقول ايه بقى؟ ار اي اهي تحت اهيت اشيلها واحط مكانها اربعه ار بي وده ار بي اشيل ده مع ده يبقى 1 على جذر يساوي واحد على كام؟ على انين يبقى لو قلت له في اي على في بيساوي واحد على اين ا موجوده وتبقى الاجابه ايه؟ الاجابه ا 15 يمثل الشكل قمرين صناعيين وبي يدوران حول الارض في مدارين دائريين على ارتفاعين مختلفين اي القمرين يتحرك ابطا خلينا نكتب القانون الفي بتساوي ايه ا جذر جي في ام على ار يبقى واضح ان الفي هنا بتتناسب عكسي مع جذر مين؟ جذر ار بقى نصف قطر المدار اكبر يبقى السرعه المدريه هي اقل يبقى اذا الابطا هو تمام ليه لان نصف قطر المدار بتاع كبير وهي علاقه عكسيه يبقى دي ايه يبقى ديت اقل في السرعه يبقى ابطا يبقى هنكتب القمر ب لان ارتفاعه اكبر وتبقى الاجابه ايه الاجابه ج اا ثانيا الاسئله المقاليه واحد اذا كانت كتله كوكب عطارد تساوي الرقم ده ونصف قطره الرقم ده فما وزن جسم كته 55 كلغ على كوكب عطارد وما وزن نفس الجسم على الارض علما بان الجي بتساوي الكلام ده طبعا اول حاجه انت لازم تروح تجيب الجي على الكوكب نفسه يبقى الجي بتساوي ايه بتساوي جي في ام للكوكب على ار تربيع يعني يساوي يبقى 67 في 10 -1 في كتله الكوكب 3.3 03 في 10 اس 23 على الار 2 في 10 اس 6 الكل تربيع اا الكلام ده يساوي تطلع 3.7 0.7 متر على الثانيه تربيع هنقول بقى الوزن على كوكب عطارد هيساوي ام في ج الكوك الجسم 65 والعجله 3.7 0.7 الكلام ده هيساوي هيساوي 240 نيوتن طيب تعال نجيب الوزن على الارض هنقول ام في ج الكتله 65 والعجله اا على الارض طبعا لو احنا قلنا 9.8 08 الكلام ده يساوي 600 7 اا و ا نيوتن طبعا بقى في طبقه بتروح عاملاها ايه؟ بتقوم عاملاها 65 في 10 وتبقى كام 650 نيوتن ممكن تعدي بس افضل حاجه انك تكتب القيمه 98 طالما هو ما قالكش ان هي بتساوي كام؟ بتساوي 10 اا انين توجد عده اجسام مختلفه الكتل على سطح كوكب كتلته ا الرقم ده ويمثل الشكل البياني لمجاور العلاقه بين قوه الجذب اف التي يؤثر بها الكوكب على كل جسم وكتلته وكتله كل جسم ام بيقول اول حاجه احسب رقم واحد شده مجال الجاذبيه لهذا الكوكب عند سطحه رقم ب نصف قطره الكوكب اول حاجه هقول ان الاف بتساوي ساوي ام في جي يبقى هنا الجي هتساوي اف على ام طبعا الاف على ام ده اللي هو الميد يبقى طالما خط مستقيم يمر بنقطه الاصل يبقى تقسم نقطه على نقطه فانا هقسم 180 على 20 الصفر ده مع الصفر ده هتطلع الجي بتساوي 9 نيوتن على كيلوغرام ادي اول حاجه شده المكان رقم ب بيقول ايه نصف قطر الكوكب طبعا انت ممكن تقول ان الجي بتساوي جي في ام على ار تربيع ممكن تقول اف بتساوي جي ام في ام على ار تربيع يعني تشتغل على الرسمه نفسها من الاول طيب انا عندي الار تربيع بتساوي جي في ام على جي ماشي يبقى الار هاخد الجذر التربيعي واعوض يبقى 67 في 10 اس سال 16 الام كام بقى؟ 4 88 في 10 اس 24 على الجي احنا جبناه بكام؟ بسعه الكلام ده يساوي هيطلع 6× 10 اس 6 متر يعني ممكن اقول 6× 10 اس 3 م اا 3لاه بيقول يدور قمر صناعي على ارتفاع 300 كم ك سطح الارض ا اوجد رقم ا سرعته في مداره وزمن دورته حول الارض وقيمه عجله الجاذبيه عند مداره ومديك الث الثوبت اللي قدامنا طيب خلينا ناخد اول حاجه الفي بتساوي ا جذر جي في ام على ار الكلام ده بيساوي الجي 6 0.7 في 10 اس سال 11 في الام كام يا عم الام اا 6 في 10 اس 24 على الار الار هنا بقى بتبقى ار زئ اتش انا عندي ادي دي كام ا 6378 + 300 وطبعا الاتنين بالكيلو يعتبر في 1000 الكلام ده يساوي هتطلع طلع 7741 متر على الثانيه طيب ده كده اول حاجه ايه السرعه في المدار طيب بعد كده بقول انا عاوز زمن دورته التي بتساوي 2 باي ار على في يبقى 2 في 3 في الار اللي هي بقى كام اللي هي 6378 زائد 300 في ماشي كده ده كده ايه نصف القطر على السرعه السرعه 7741 ده يساوي هيطلع كام 5420 ثانيه طبعا ممكن تقسم على 60 تحول للدقائق وممكن تقسم على 60 كمان مره تحول الى الساعات بعد كده بيقول لك انا عاوز قيمه عجله الجاذبيه عند المضارع هتقول له جي بتساوي جي في ام على ار تربيع ال هنا 6 0.7 في 10 اس س-1 ا في الام 6 في 10 اس 24 على 6 3 7 8 + 300 طبعا دول كده مضروبين في كام؟ في 1000 عشان احول من الكيلو متر لمتر وبعد كده بقى في الاخر تبقى تربع هنا الكلام ده يساوي هيطلع اا 8انيه بكام؟ و97 متر على الثانيه تربيع ا اربعه تدور عده اقمار صناعيه حول كوكب في مداولات مختلفه وانصاف اقطار مختلفه ويمثل الشكل البياني العلاقه بين مربع الزمن الدوري للقمر الصناعي تي تربيع ومكعب نصف قطر المدار تكعيب احسب كتله الكوكب علما بان الجي بتساوي الكلام اول حاجه لازم تدور على العلاقه اللي رابطه التي مع الار 10 طيب تعالى بقى واحده واحده كده اول حاجه هي التي بتساوي ايه؟ التي بتساوي 2 باي ار على في ماشي دي اول حاجه طيب الفي بتساوي ايه؟ بتساوي جذر جي في ام على ار انا هعمل ايه؟ هاجي من دي وارع الطرفين يبقى في تربيع بتساوي جي في ام على ار اروح بقى على ايه؟ على ده واعمل ايه؟ اروح مربع ادي التي تربيع بتساوي اين باي ار يعني 4 باي ار باي تربيع ار تربيع على بي اشيل بي تربيع بقى واحط مكانها جي في ام على ار طلعها فوق تبقى هنا ار تكعيب يبقى دي كده العلاقه اللي انا هعمل ايه اللي انا هشتغل عليها اهو طيب انت رسم علاقه بين مين بين التي تربيع وبين الار تكعيب يبقى انت لو قلت تي تربيع على ار تكعيب ده هيطلع الميل هيساوي 4 باي تربيع على جي في ام يا عم انت عاوز بقى مين عاوز الام ده اه يعني انت كده عاوز تقول ان الميل اا لو المقام ده واحد طرفين في وسطين يبقى الام بيساوي 4 باي تربيع على جي في الميل كده الموضوع بقى سهل جدا ادي اربعه باي تربيع على الجي 6 و67 في 10 اس سال 11 في الميل بقى خط مستقيم يرد نقطه الاصل هات نقطه على على التانيه هقسم 3 94 على 4 3 94 بس خد بالك عشان دي بضربه في 10 اس ت فوق ا على اربعه الاربعه مضروب في 10 اس 22 ماشي يا عم ده مين ده بقى ده اللي هو الايه الميل يبقى الكلام ده هيساوي هتطلع 6× 10 اس 24 كلغ خمسه بيقول في اي ارتفاع فوق سطح الارض يجب ان يضوب قمر صناعي بحيث يكون زمن دورته حول الارض مساويا للزمن الدوري لدوران الارض حول نفسها اول حاجه لما اجي اقول لك هو زمن دوران الارض حول نفسها هتقول لي كام؟ 24 ساعه طيب ال 24 ساعه ده يبقى الساعه فيها 60 دقيقه والدقيقه فيها 60 ثانيه الكلام ده يطلع ثانيه تمام دي اول حاجه تعالى بقى للحاجه الثانيه اا انت عاوز تجيب مين عاوز الارتفاع صح طيب هو الزمن الدوري بيساوي ايه؟ ا باي ار على في بس انا الفي بقى مش معايا فانا بقى هروح اعمل ايه؟ هروح اخد القانون اللي انا استنتجته في المعادله اللي فوق ده اللي هي اول المساله اللي فوق على طول اهي اللي هي كانت تي تربيع بتساوي 4 باي تربيع ار تكعيب على جي في ام عاوز تجيب مين؟ عاوز تجيب الار ا لان لو جبت الار تعرف تجيب بعد كده مين؟ الاتش يبقى الار تكعيب هتساوي ساوي تي تربيع في جي في ام على 4 باي تربيع يبقى الار بس هتروح عامل ايه؟ بص بقى ركز كده هتاخد الجذر التكعيبي وبعد كده تعوض بقى التي تربيع اللي هي 86400 اهي تربيع في الجي 67 في 10 اس سال 11 في الام هنا اللي هي كتله الكوكب اللي هي 5× 10 اس 24 كلغ على 4 باي تربيع الكلام ده يساوي هيطلع ا 42 و25 في 10 اس 6 متر ممكن اقول 42.25 025 في 10 اس 3 كل طبعا انا عارف ان الار بتساوي ار زائد مين زائد اتش يبقى الاتش بتساوي ار ناقص ار الار انا جبتها اللي هي 42 و25 في 10 اس 3 ناقص دي الار اللي هي نصف قطر المدار ناقص ار بقى نصف قطر الارض اللي هي كام 6378 الكلام ده يساوي هيطلع 35 و87 87 في 10 اس 3 ا كيلو متر ده هي كيلو متر خلي بالك دي مش كيلو جرام بقى دههي كيلو متر ودي نفس الكلام كيلو ايه كيلو متر تمام اا سته بيقول في الشكل المجاور يوجد جبل ارتفاعه 5 كيلو عند اي من النقاط ولا سي ولا دي تكون شده مجال الجاذبيه ارض اقل ولماذا طبعا احنا عندنا الجي بتساوي ايه جي في ام للارض على ار اللي هو نصف قطر الايه المدار ا ار تربيع يعني ممكن اقول جي في ام اي على ار زائد اتش الكل تربيع تمام اا فالعلاقه بين الجي وبين الار تربيع ده هي علاقه عكسيه انت عاوز مين عاوز الاقل اقل يعني ايه؟ يعني ادي الاقل في شده المجال عند النقطه اللي بتكون اعلى حاجه طبعا الا ولماذا؟ لان الجي بتناسب عكسي مع نصف قطر الايه؟ المدار بص هنا الارتفاعات ده عامله ازاي؟ بص الارتفاع ده فابعد نقطه يبقى شده المجال عندها بايه؟ بتكون قليله سبعه قمران صناعيان كتلتهما ام اكس وام واي يدوران حول كوكب قطته ام اذا كان نصف قطر المدار الاول اا يساوي ار اللي هو ده ونصف قطر المدار ا الثاني يساوي اين ار اوجد النسبه بين السرعه المداليه للقمر الاول والسرعه المداليه للقمر الثاني ا السرعه المداليه الفي بتساوي جذر جي في ام اي على ار طبعا الجي والام ثابتين في الاثنين يبقى هتقول له ا في واحد على طبعا اا بيقول ايه؟ بيقول اول من السرعه للقمر الاول والسرعه المدنيه للقمر الثاني طبعا هو كان بس مفترض ان يحدد لي بس هنخليها مثلا لو قلنا ديت في اكس وهنا في واي هيساوي الجذر التربيعي لار واي وهنا ار ايه ار اكس الكلام ده بيساوي ار واي باثنين ار وار اكس بار هيطلع جذر كام جذر ا يعني ممكن اقول الكلام ده يساوي 1.41 41 ده كده سرعه اكس بالنسبه لسرعه مين؟ سرعه واي بكده يبقى التقييم ال 12 خلص في نهايه الفيديو سبحانك الله وبحمدك نشهد ان لا اله الا انت نستغفرك ونتوب اليك
0:21
ازاي تقفل فيزياء في 5 ثواني
Yousif Sami
2.6M مشاهدة · 4 years ago
0:17
تحويل الطاقة الحرارية إلى حركية
فيصل الشهري
157.9K مشاهدة · 9 years ago
0:34
طريقة تفاعل العسل مع انعدام الجاذبية
تبسيط أكاديمي
47.1K مشاهدة · 2 years ago
0:14
ياترى مين ورا ماسك أينشتاين ده وايه فكرته اكتبولنا في الكومنتات
أينشتاين في الفيزياء
1.8M مشاهدة · 1 year ago
0:05
اسئله فيزياء للصف الثاني متوسط نصف السنة
آ̀لأم̀ل الم̀ن̀ش̀́ود̀ ³¹³"﴾♕
440.6K مشاهدة · 1 year ago
0:27
كيف تحل اي مسألة في الفيزياء
الاستاذ معتصم الازايدة
313.8K مشاهدة · 3 years ago
53:26
الصف الثاني عشر الفصل الثاني الوحدة السادسة حل اسئلة كتاب النشاط
مستر فيزيائي
5.1K مشاهدة · 3 months ago
1:50:51
حل اسئلة و شرح الحرارة و اثرها على المواد كتاب الفيزياء الصف العاشر الفصل الثاني المنهاج الفلسطيني