اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين والصلاه والسلام على اشرف المرسلين ابنائنا طلاب ثالثه ثانوي كل سنه وانتم طيبين واخبار المذاكر ايه معاكم دكتور سيد قناه مؤرخ الغد النهارده ان شاء الله وصلنا معاكم لحل مجموعه التدريبات اللي موجوده بعد الدرس الاول اللي في الفصل الخامس يعني احنا دلوقتي بنتكلم على الفصل الخامس اول درس في اللي بيتكلم على انجلترا طبعا وفرض سيطرتها على منطقه الخليج العربي اما كرد فعل طبيعي لظهور نابليون واما كرد فعل طبيعي لظهور محمد علي المهم بنحل من كتاب الامتحان 20 26 عشان لو هتتابعني ولو هتفتح كتابك معايا على تدريبات الدرس الاول في الفصل الخامس هتفتحها صفحه 185 وان شاء الله تخرج باكبر قدر ممكن من الفايده بنفكركم ان القناه مقسمه لعدد من القوائم عشان يسهل عليك توصل اللي انت عايزه وبنفكركم ان في شرح للدروس على الاقل الاربع فصول الاولانيين مشروحين وان شاء الله تستفيد منهم على اكمل وجه لان شرح وحل اسئله غير التدريبات الكامله ديت المهم عندي ان انت تستفيد ويا ريت كل اللي يستفيد مننا من الفيديو يشيره لغيره وتعالوا مع بعض نشوف اول سؤال بيقول ايه بيقول لك تغيرت سياسه انجلترا تجاه بلاد المشرق العربي سياسه انجلترا تجاه المشرق العربي تجاه المنطقه بتاعتنا بعد وصول نابليون بمصر حيث قامت بايه؟ خد بالك ان انت عندك اكت من نقطه هتساعدك على الاختيار وصول نابليون لمصر يبقى انا عايز حاجه تكون رد فعل عند انجلترا رد فعل طبيعي لظهور نابليون في مصر وبالتالي تعال بقى نشوف كده اول اختيار هل تحريم نشاط القرصنه البحريه لامارات الخليج اقول يا جماعه النقطه دي كانت مرتبطه بالمعاهدات اللي اتعملت في سنه 1820 ودي كانت مرتبطه بظهور محمد علي وليس لها دخل بظهور نابليون تدعيم وجودها العسكري بتلك المناطق على فكره دي اللي ممكن تمشي معايا افتكر معايا كده مجرد ان نابليون وصل لمصر الاقي انجلترا طلعت جاريه على سلطنه عمان وطبعا بدات بقى تفرض شروطها عليهم طرد الرعايه الهولنديين والرعايه الفرنسيين وعدم السماح بانشاء وكالات فرنسيه وتركت حاميه عسكريه عندهم غير كده كمان اعمل حسابك برده ان هيبقى لها تواجد في الجنوب الغربي للجزيره العربيه وبالتالي يبقى ده اللي يمشي معايا تدعيم وجودها العسكري عكري بتلك المناطق دي اللي تقدر تقول عليها صح انما تعال كده نشوف هل تحريم نشاط القرصنه انا قلت لا ما تنفعش مرتبطه بمحمد علي القضاء على تجاره الرقيق يا جماعه دي برده مرتبطه بفتره او بتاريخ متاخر احتلال عدن وبريم بريم فعلا احتلتها لما نابليون طلع بالحمله على بلاد الشام انما عدن مالهاش دخل خالص بنابليون لا من بعيد ولا من قريب وده كان رد فعل طبيعي على ظهور محمد علي في المنطقه باسم السلطان العثماني في سنه 37 وعشان كده هتلاقي انجلترا استولت على ميناء عدن في سنه 39 يا جماعه يعني مالوش دخل خالص بمحمد علي او مالوش دخل خالص بنابوليون وتعال نتكلم على السؤال رقم اثنين اثنين بيقول لك تاثر المشرق العربي بنزول الحمله الفرنسيه على مصر مما نتج عنه وقوع اضرار اقتصاديه على دوله مين مر لي على الاربع الاختيارات كده بس انا عايز حاجه تكون مرتبطه بالسؤال اللي فات انا بقول لك انجلترا لما عملت اتفاقيات مع سلطنه عمان في المدخل الجنوبي للخليج العربي جنوب شرق الجزيره العربيه قالت لهم نطرد الرعايه الفرنسيين والهولنديين وعدم السماح بظهور وكالات فرنسيه وبالتالي مر على الاختيارات مش هتلاقي عندك الا هولندا بس انما طبعا التصرف كله جاي من جانب انجلترا وبالتالي انجلترا مش متضرره بريطانيا اهي مش مش متضرره ايطاليا طبعا ما جاش سرها خالص ولا النمسه خالص يبقى الاجابه الوحيده اللي تنفع عندي هي ا فقط لا غير وتعال نتكلم على السؤال رقم لاثه لاثه بيقول لك تغير شكل التواجد البريطاني في المدخل الجنوبي للبحر الاحمر اه الحته ديت عايزه تركيز شويه خد بالك تغير شكل التواجد البريطاني في مدخل البحر الاحمر وفي بدايه القرن ال 19 الاول التواجد البريطاني كانت احتلت جزيره بريم الصخريه ما هي دي اللي في مدخل البحر الاحمر طب في اوائل القرن ال 19 اتغير ما هي استولت على جزيره بريم في سنه 1799 لما نابليون طلع بحملته على بلاد الشام وطلعت منها 1801 لما نابليون سحب حملته او لما الحمله الفرنسيه انهت وجودها في مصر ومشت بقى ايام منوم وبالتالي مر لها على الاربع الاختيارات شوف للنقطه اللي كانت السبب في تغيير الوجود البريطاني يعني بعد ما استولت على بريم رجعت انسحبت منها هل فشل حمله نابليون على بلاد الشام مالوش دخل بانسحاب انجلترا من بريم تحطيم الاسطول الفرنسي مالوش دخل بانسحاب انجلترا من بريم تعهد برده مالوش دخل يا جماعه انما عندك د انتهاء الوجود الفرنسي في مصر يعني رحيل الحمله الفرنسيه يعني رحيل قوات فرنسا ومعاها مينو ده اللي خلى انجلترا مقنط الى عدم وجود تهديد يهددها او عدم وجود اي خطر بيهددها فانسحبت من جزيره بريم الصخريه في سنه 1801 رغم انها تيجي بعد كده بسنه واحده بسنه 1802 وتبدا بقى تفرض سيطرتها او تفرض شروطها على لحج وعدن وتعال نتكلم على السؤال رقم اربعه بيقول لك يعد التواجد العسكري الانجليزي بشبه الجزيره العربيه سابقا على احتلالها لمصر وظهر ذلك من خلال ايه؟ يعني ببساطه انا عايزك تجيب لي منطقه تكون انجلترا تواجدت فيها عسكريا قبل 1882 لو قلنا بريم الصخريه تمشي معايا قبل 1882 لو قلنا لو قلنا سلطنه عمان تمشي معايا قبل 1882 لو قلنا ميناء عدن اللي استولت عليه سنه 1839 ماشي انما لما يجيب لك الكويت اقول له لا في فتره متاخره يا يا جماعه وبالتالي تعالى كده جايب لي الكويت في ا يبقى غلط خالص ا طب جايب لي امارات الخليج العربي يا جماعه ما هي امارات الخليج العربي منها الكويت وغيره انما بقى نشوف ج عدن وبريم في جيم جايب لك عدن ومعروف طبعا ان الانجليز كانوا موجودين في عدن من سنه 39 وكانه رد فعل طبيعي على ظهور محمد علي وبريم طبعا كانت موجوده من قبل كده بسنه 1799 وفضلت موجوده لسنه 1801 يبقى اللي ينفع معايا هو ج انما د جايب لك القو الكويت الكويتي خليني اقول غلط خالص يا جماعه لان الكويت طبعا ما ظهرش الا بعد كده بما يقرب من 100 عام وتعال نشوف السؤال رقم خمسه بيقول ايه ظهر تاثير الحمله الفرنسيه على مصر في اواخر القرن ال 18 على على المنطقه العربيه من خلال ايه الاول اعمل حسابك ان نابليون لما اجيب الحمله بتاعته على مصر يا جماعه اعمل حسابك ان انجلترا اسرعت طبعا الى مدخل الخليج العربي من جهه الجنوب وفرضت شروط كتير جدا او يعني تقدر تقول فرضت هيمنتها وفرضت التواجد العسكري بتاعها على سلطنه عمان وبالتالي هو بيقول لك ظهر اثر الحمله الفرنسيه على مصر يعني تجيب لي حاجه مرتبطه بالحمله الفرنسيه مش مرتبطه بمحمد علي ما تقوليش المعاهدات بتاعه التحالف سنه 20 ولا تقول لي التطور اللي حصل لها بعد كده تعال بقى نمر على الاختيارات هل التواجد العسكري في منطقه الخليج العربي اقول له الاول التواجد العسكري ما كانش في منطقه الخليج العربي منطقه الخليج العربي اللي ارتبطت بالاتفاقيات في سنه 1820 وهترجع بقى تطور بعد كده ب 100 سنه مالوش دخل خالص يا جماعه بالحمله الفرنسيه عقد معاهدات الصلح العامه برده دي مرتبطه بمحمد علي لانها كانت سنه 1820 احتلال بريطانيا لعدن برده دي تعتبر غلط لان حسابك ان انجلترا استولت على عدن في سنه 39 ليه؟ لان محمد علي ظهر هناك في سنه 37 وبالتالي دي مش مرتبطه بالحمله الفرنسيه ده مرتبطه بمحمد علي يبقى ما عادش عند الا دال يا جماعه تامين الوجود الانجليزي في جنوب الجزيره العربيه دي النقطه اللي لجات لها انجلترا اما عن طريق بقى سلطنه عمان والشروط القا اللي فرضتها عليها وخصوصا ان بيقول لك فوق ايه اواخر القرن ال 18 وكانه بيقول لك اول موقف او رياكشن او رد فعل على انجلترا لما ظهر نابليون بحملته على مصر وتعال نتكلم على السؤال رقم سته سته بيقول لك الوقايه خير من العلاج مقوله شهيره طبقتها بريطانيا لمواجهه الاهداف الفرنسيه من خلال ايه يعني وكانه بيقول لك انجلترا حست بالخطر من قبل فرنسا فما استنتش لحد ما الخطر يقع ولكن بادرت لاتخاذ التدابير اللازمه تعال بقى نشوف الحته ديت مجرد ان فرنسا او نابليون طلع بالحمله بتاعته على بلاد الشام انجلترا ما استنتش لحد ما الخطر يقع وصارعت باستلاء على جزيره بريم الصخريه تحسبا للي ممكن يحصل وبالتالي يبقى ده اللي احنا بنقول عليه بقى ايه الوقايه خير من العلاج تعال بقى نمر على الاختيارات ونشوف ايه اللي يمشي معايا هل توقيع اتفاقيه مع الكويت مالهاش دخل خالص يا جماعه بالحمله الفرنسيه ولا بموقف انجلترا توقيع اتفاقيه حمايه مع مسقط برده مالوش دخل محاصره نفوذ الحركه الوهابيه برده برده مالهاش دخل يا جماعه ولا محمد علي انما قيامها باحتلال جزيره بريم الصخريه وده كان رياكشن او رد فعل طبيعي لظهور نابليون بحملته على بلاد الشام ولذلك لو انت فاكر معايا نابليون طلع بالحمله بتاعته على بلاد الشام 99700 وهو ده التاريخ اللي استولد في انجلترا على جزيره بريم الصخريه يبقى وكانه رد فعلي طبيعي وتحسبا للخطر اللي هيحصل وتعال نتكلم على السؤال رقم سبعه فقدت فرنسا مصالحها في منطقه جنوب الخليج العربي اواخر القر قرن ال 18 نتيجه ايه؟ نتيجه حملتها على مصر يا جماعه مجرد ان الحمله نزلت على مصر ونابليون نزل بالجيش بتاعه اللي هو 30,000 جندي فجاه الاقي عندك انجلترا طبعا دخلت على مدخل الخليج العربي من ناحيه الجنوب وفرضت الشروط القاسيه على سلطنه عمان لما طلبت منها طرد الرعايه الفرنسيين والرعايه الهولنديين وعدم السماح بانشاء وكالات فرنسيه وبالتالي يبقى تروح على طول عند باء حملتها على بلاد الشام انما تعال كده نشوف الف بتقول ايه هل ده مرتبط بظهور محمد علي مالوش دخل يا جماعه بفقد انجلترا او فرنسا مصالحها في مدخل الخليج العربي احتلال انجلترا لجزيره بريم دي مرتبطه بالحمل على بلاد الشام سيطره انجلترا على لحج وعدن اقول له ما لهمش دخل خالص لان كان نابليون اصلا او الحمله الفرنسيه انتهت وتعال نتكلم على السؤال رقم مانيه مانيه جايب لك شبي الجزيره العربيه وجايب لك جزء اخضر اهو اللي انجلترا استولت عليه ارتبط التواجد الاجنبي نهايه القرن ال 18 بالمنطقتين المشار اليهما يعني الجزء الاخضر اللي موجود جنوب الجزيره العربيه والجزء الثاني اللي موجود في مدخل البحر الاحمر عند جزيره بريم الصخريه كده ارتبط بايه؟ ارتبط يا جماعه بظهور فرنسا في منطقه الشرق لان هي وصلت لسلطنه عمان لما نابليون نزل على مصر ووصلت لبريم الصخريه ومدخل البحر الاحمر لما نابليون طلع ببلاد الشام او طلع بحملته على بلاد الشام وبالتالي يبقى ده ارتبط بالصراع الاستعماري الاوروبي في الشرق يبقى ا اللي تمشي معايا طب تعالى نشوف احنا ما اخدناش بقى ليه بقى بيقول لك هل ده مرتبط بنشر مبادئ الثوره الفرنسيه خارج اوروبا اقول له فرنسا ما فكرتش في كده سيطرت الهولنديين اقول له الهولنديون ما لهمش دور خالص لا من بعيد ولا من قريب ده كان مغلوب على امرهم طبعا واضطردم محاوله العثمانيين اقول له العثمانيين ما لهمش دخل خالص ده محمد علي لما يظهر بقى ناحيه اليمن في سنه 37 وبالتالي ما كانوش دخل لان انجلترا متواجده في هذا المكان قبل كده بفتره طويله وتعال نتكلم على السؤال رقم تسعه بيقول لك عقدت بريطانيا معاهدات مع سلطنه عمان في سنه 97 9700 من اجل ايه؟ من اجل تامين طرق تجارتها يا جماعه بس انما هل السيطره على اقتصاد عمان؟ عمان مالهاش اقتصاد يا جماعه او انجلترا مش طمعانه في اقتصاد سلطنه عمان يا جماعه ده هي هتقضى عليه بعد شويه لما تقول لهم الكف عن تجاره الرقيق والقرسنه انما تامين الطرق التجاريه اللي بتوصل للهند تامين الطرق التجاريه اللي بتوصل لمستعمرات انجلترا واعمل حسابك ان الهند كانت اغنى مستوطنه او مستعمره من المستعمرات اللي تتبع انجلترا ودائما وابدا بيتقال قال عليها دره التاج البريطاني انما حصار الحمله في مصر اقول له انت بعيد خالص عن الحمله ومالهاش دخل خالص وبعدين انجلترا حصرت الحمله في مصر عن طريق الاسطول اللي دمر اسطول نابليون في ابي قير البحريه وكان موجود في البحر المتوسط ولا تحريم تجاره الرقيق دي انجلترا ما بتفكرش بالمثاليه دي ولا بالانسانيه دي انجلترا بتفكر في مصالحها فقط لا غير وتعال نتكلم على السؤال رقم 10 جايب لك الجزء بتاع سلطنه بتاع اليمن اهو وانجلترا مستوليه عليه بس حسبك ان انجلترا استولت عليه في سنه 39 لان محمد علي ظهر هناك في سنه 37 وده اللي انجلترا بيقول لك من خلال الصوره التي امامك هدفت انجلترا من الاجراء الموضح بالصوره الى ايه؟ يعني انجلترا كان ايه هدفها من ورا الاستعمار او من ورا السيطره على المنطقه الاستراتيجيه دي هل تين بعثتها الدبلوماسيه اقول له ما جاش سيرتها خالص يا جماعه انما ده ده الهدف الرئيسي الاستلاء على مناطق استراتيجيه عشان تراقب اللي رايح واللي جاي وتبدا بقى عن طريق هذا التواجد في هذا المكان الحساس تبدا بقى تامن طرق تجارتها او مواصلاتها او مستعمراتها انما فاتح اسواق جديده اقول له انت بتتكلم على مناطق فقيره ما فيش فيها لا عدد سكان ولا غيره عشان يمثل اسواق جديده ولا التصد لاطمع والي مصر العسكريه الهدف الرئيسي حمايه مصالحها والاستلاء على هذا المكان الاستراتيجي وده اعم واشمل من التصدي لمحمد علي وتعال نتكلم على السؤال رقم 11 تمثل الهدف الحقيقي لعقد لعقد انجلترا معاهده الصلح العامه الهدف الحقيقي يا جماعه ان هي تفضل مامنه طرق مواصلات انها تحفظ نفوذها وما حدش يجي ناحيه مصالحها وبالتالي تعال كده نشوف هل القضاء على القرصانه اقول له لا انجلترا ما بتفكرش بالمثاليه دي يا جماعه ده حتى لو طلبت من بعض المناطق الكفه عن القرصنه والكف عن تجاره الرقيق مش بهدف انساني ده بهدف انها تضربهم اقتصاديا فقط لا غير تدعيم نفوذها في الحجاز اقول له هي غير متواجده في الحجاز فتح اسواق جديده مش ده السبب الرئيسي انما السبب عندك تامين مستعمر اماراتها في الشرق وده الهدف الرئيسي او الهدف اللي بيحرك انجلترا وتعال نتكلم على السؤال رقم 12 انتهجت بريطانيا سياسه عقد المعاهدات مع مشايخ الخليج العربي في الربع الاول ده انت بتتكلم في الربع الاول يعني من سنه 1800 كده وانت طالع لحد سنه 1825 وامراء الخليج العربي يبقى انت بتتكلم على الاتفاقيه اللي اتعملت في سنه 20 نتيجه ظهور محمد علي وبيقول لك من اجل ايه تعال كده نمر على الاختيارات هل القضاء على تجاره الرقيق اقول له لا انجلترا ما بتفكرش بالشكل ده التصدي لمد نفوذ الدوله المصريه بس يا جماعه هي قلقت من ظهور محمد علي في الفتره دي لان محمد علي لما قضى على الحركه الوهابيه السلطان العثماني طبعا ادى له كادو ادى له طبعا الحرم المكي شرفته الحرم المكي وادى لابنه ولايه جده فاصبح محمد علي متواجد في الجزيره العربيه وبدات قواته تتجه ناحيه الخليج العربي وده اللي يقلق انجلترا لان انجلترا عاوزه تامن الطرق بتاعتها اللي بتوصلها لجنوب شرق اسيا انما القيام بدور التحكيم ما يهمهاش يا جماعه ده هي تلجا للحته دي عشان تفرض نفوذها عليهم ولا منع انشاء وكالات فرنسيه او هولنديه الهدف الرئيسي انها خايفه من اطماع محمد علي في الفتره دي وخصوصا لو انت فاكر معايا في سنه 1806 بعد ما محمد علي تولى بسنه واحده في سنه خمسه حاولت انجلترا تشيله لما ضغطت على السلطان العثماني وما قدرتش وحاولت تبعت حمله فريزر عشان تشيله في سنه 1807 وما قدرتش وبالتالي هي بتراقب محمد علي ووجوده بعين كلها قلق وبالتالي كان لازم تتصدى ليه؟ وتعال نتكلم على السؤال رقم 13 يتضح من الارتباط بين الاحداث التي ادت لارتفاع قدر محمد علي الى حاكم مستقل وايه؟ يعني نجاح محمد علي في القضاء على الحركه الوهابيه ما هو القضاء على الحركه الوهابيه هو اللي رفع قدر محمد علي لحاكم شبه مستقل ده يرتبط بايه؟ هل افتقاد سلطنه عمان معظم مصادر قوتها؟ والله تمشي معايا لان افتكر معايا كده الاتفاقيه اللي اتعملت في سنه 1820 شرين مع امراء ومشايخ الخليج العربي ما هي قالت لهم الكف عن تجاره الرقيق او الكف عن القرصنه كمان ودول كانوا المصدر الرئيسي لسلطنه عمان ده هي قالتهم بصراحه التي تمارسها سلطنه عمان وبالتالي فقدت سلطنه عمان معظم مصادر الدخل بتاعها ومن حسابك ان انجلترا لما طلبت هذا الطلب لم يكن بدفع انساني ولا بدفع انها دوله متحضره ولكن هي عايزه تضرب سلطنه عمان اقتصاديا بهدف انها تقدر تتحكم فيها وتوجهها كيفما تشاء انما طرد الرعايه الفرنسيين مالوش دخل خالص يا جماعه وبالتالي تبقى غلط ولا انشاء وكالات فرنسيه وده كان طبعا ايام ما هددت سلطنه عمان ايام الحمله الفرنسيه انما مش مرتبط بمحمد علي ولا وجود حاميه بريطانيه يا جماعه يبقى الاجابه الوحيده اللي عندي لا تصلح الاف فقط لا غير وتعال نتكلم على السؤال رقم 14 بيقول لك توجد علاقه بين سياسه مصر الخارجيه في النص الاول من القرن 19 وتدعيم بريطانيا نفوذ الايه الاول لما محمد علي ظهر في منطقه الخليج العربي سنه 19 و20 انجلترا طلعت جري عند منطقه الخليج العربي وفرضت عليهم معاهدات ال في سنه 1820 طب ما محمد علي لما ظهر عند اليمن يا جماعه في سنه 37 صعت انجلترا بالاستلاء على ميناء عدن الاستراتيجي في سنه 39 وبالتالي هات لي بقى اختيار يكون مرتبط باللي انا بقوله امارات الخليج العربي تمشي بس الحجاز مالهاش دخل خالص جنوب غرب الجزيره العربيه يمشي انما منطقه الحجاز ما تمشيش خالص امارات الخليج العربي واقصى جنوب اليمن على فكره دي اللي تمشي معايا انا لسه بقول لك اتفاقيات ال يا جماعه مع امراء ومشايخ الخليج العربي ناخد منها خط كده اهو وبقول لك في سنه 39 استولت على اليمن او ميناء عدن بعد ما محمد علي ظهر وبالتالي تبقى دي اللي تمشي معايا انما جايب لك فيدال شمال غرب الجزيره العربيه اقول له مالوش دخل خالص الشمال الغربي يا جماعه انت بتتكلم على المنطقه اللي ناحيه الاردن او ناحيه خليج العقبه بتاعنا وبالتالي ما ينفعش عندي حاجه الا جيم وتعال نتكلم على السؤال رقم شعرت انجلترا ان التوسع المصري بشبه الجزيره العربيه في النص الاول من القرن ال 19 يمثل تهديد لايه؟ تعال كده نشوف بس هو بيهدد طرق مواصلتها وطرق مواصلتها اللي بتروح للاسواق والاسواق في الهند وانت لسه بقول لك من لحظه ان الهند دي كانت افضل مستعمره تخص انجلترا لدرجه ان كان بيتقال عليها دره التاج البريطاني وبالتالي ما فيش تهديد عسكري ولا في مكانه سياسيه ولا حد يقدر يهدد انجلترا ولا في علاقات دوليه انما تهديد للمصالح الاقتصاديه تهديد للطرق التجاريه تهديد للتجاره بتاعتها اللي راحه جايه باستمرار وتعال نتكلم على السؤال رقم 16 جايب لك حته اهو عن مجلس الامن لما بيقول لك ان هو اللي مسؤول عن فض المنازعات بين الدول بيقول لك نستنتج من خلال تحليل مضمون النص المقابل ان هناك تشابه بين دور مجلس الامن حديثا والدور الذي لعبته انجلترا في شبه الجزيره العربيه من خلال ايه؟ تعال نروح عند اتفاقيه اهو اتفاقيه سنه 1820 الاتفاقيه اللي بدات انجلترا تفرض شروطها على هؤلاء اللي هم امراء ومشايخ الخليج العربي واتطورت لدرجه ان انجلترا اصبحت هي اللي من حقها تفصل في المنازعات التي تنشا بينهم وهم وافقوا على كده يا جماعه وبالتالي دي كان نقد كبير يتوجه لهم تعال بقى نمر على الاختيارات هل ده مرتبط بتجديد معاهدات الصلح العامه ما هي معاهده الصلح العامه يا جماعه اللي كانت معموله سنه 20 اللي سمحت لانجلترا انها هي اللي تفصل في المنازعات اللي بينهم انما الاتفاقيات مع سلطان لحجه مالهاش دخل بالفصل في المنازعات ولا مع سلطنه عمان يا جماعه ولا اتفاقيات الحمايه مع مسقط يبقى الاجابه الوحيده عندي لا تصلح الا ا وتعال نتكلم على السؤال رقم 17 بيقول لك قامت انجلترا بالقضاء على قوه محمد علي وقوه منطقه الخليج العربي انا لسه بقول لك الوقتي ايه هي لما حرمت تجاره الرقيق قيق وتجاره القرصنه في سلطنه عمان هل ده من اجل دافع انساني اقول له لا لا ده كانت بتلبس او انجلترا بتلبس ثوب المصلح الاجتماعي ولكن هي نواياها سيئه عاوزه تضرب اقتصاد سلطنه عمان طب ما هو ده اللي عملته مع محمد علي لما قالت له احنا عايزين حريه التجاره ونقض على نظام الاحتكار ما كانش هدفها حريه التجاره هي هدفها المكسب الاقتصادي بتاعها وهدفها ضرب محمد علي اقتصاديا لانه كان بيحقق مكاسب كبيره من ورا هذا النظام اللي هو نظام الاحتكار يبقى الاثنين تشابهوا في ان انجلترا ضربتهم اقتصاديا يبقى هتروح تلقائي عند ج اهو اضعاف قوتهم الاقتصاديه انما طبعا تدعيم نفوذ السلطان اقول له مالوش دخل خالص لا في الاولى ولا في الثانيه ولا انجلترا يهمها السلطان ولا استخدام القوى العسكريه ما لجئتش للقوه العسكريه ولا انشاء قواعد عسكريه يا جماعه وتعال نتكلم على السؤال رقم 18 بيقول لك سجلت فصل الختام لدعم محمد علي للسلطان العثماني يعني اخر لحظه كان محمد علي فيها بيتكلم باسم السلطان العثماني افتكر معايا كده في سنه 37 لما ظهر عند اليمن باسم السلطان العثماني دي كانت اول حاجه وبالتالي على طول هتروح هتلاقي جوب غرب الجزيره العربيه عند اليمن وده اللي ازعج منه انجلترا وخلاها في سنه 39 استولت على ميناء عدن عشان تحط حاجه قدام محمد علي انما جنوب شرق البحر المتوسط يعني بلاد الشام مالوش دخل جنوب الجزيره او غرب الجزيره العربيه يعني مناطق الحجاز مالهاش دخل ولا شمال غرب الجزيره العربيه يا جماعه الاجابه الوحيده اللي عندي لا تصلح الا ج وتعال نتكلم على السؤال رقم تسعه 19 يرجع الهدف الحقيقي لعقد بريطانيا معاهده الصلح العامه ايه يعني انجلترا عملت الاتفاقيه دي بهدف ايه هل خوفا من الاطماع التوسعيه لمحمد علي في اليمن اقول له معاهده ال 20 ليس لها دخل بالاستلاء على اليمن اليمن وصلتها في سنه 39 وبالتالي العباره غلط اعتبرها الخليج خط الدفاع الامامي بس يا جماعه باعتبارها خط الدفاع الامامي للطرق التجاريه اللي بتوصلها للهند وبالتالي باعتبار بقى ان بيقول لك ايه الهجوم خير وسائل الدفاع. شوف كده لما انجلترا شافت نابليون طالع على بلاد الشام ما استنتش لحد ما تشوف الحمله هتنجح ولا تفشل وصارعت بالاستلاء على جزيره بريم الصخريه عشان تقفل عليه البحر الاحمر لو فكر انه يروح وبالتالي دايما انجلترا خطواتها يا جماعه بتبقى اسبا من الحدث يعني بتخمن وبتهيا نفسها لكده انما اتفاقه مع سلطنه عمان مالوش دخل خالص يا جماعه وبالتالي غلط ولا تصديها عسكريا لاتساع رقعه الدوله السعوديه مالهاش دخل ولم تظهر انجلترا ايام التصدي للدوله السعوديه وتعال نتكلم على السؤال رقم 20 نستنتج من خلال معطيات الخريطه ايه؟ جايب لك بقى الجزء الاخضر ده على فكره انجلترا مستوليه عليه اللي هو شرق الجزيره العربيه وجنوب الجزيره العربيه وعندك الجنوب الغربي للجزيره العربيه تستنتج منها ايه تعال نمر على الاختيارات هل هيمنه الدوله العثمانيه اقول له هيمنه فين يا جماعه كل السواحل انجلترا واخداها وفرضه سيطرتها عليها الاماكن الاستراتيجيه الصراع الاوروبي على شبه الجزيره العربيه لم يكن هناك صراع اوروبا على شبه الجزيره العربيه يا جماعه الجزيره العربيه في الفتره دي كانت بتفتقد لكل المغريات ما فيش فيها اي حاجه تسيل الدول او تسيل لعاب الدول الكبرى سوى الموقع الاستراتيجي للسواحل فقط لا غيره امتداد النفوذ البريطاني لشبه الجزيره العربيه بس يا جماعه تستنتج منها ان انجلترا طبعا فرضت سيطرتها على المناطق اللي في الشرق فرضت سيطرتها على المناطق اللي في الجنوب فرضت سيطرتها على اقصى الجنوب الغربي بس دي اللي تمشي معايا انما تعال نشوف دال ما تنفعش ليه د بيقول لك سعي انجلترا للسيطره على منطقه الحجاز اقول له منطقه الحجاز اه هي يا جماعه وانجلترا ما راحتلهاش خالص يبقى الاجابه الوحيده اللي تنفع عندي هي ج فقط لا غير وتعال نشوف السؤال رقم 21 بيقول لك ايه بيقول لك يرجع العامل المشترك الذي ادى الى فشل استقرار محمد علي في في منطقه الخليج العربي الى ايه الخليج العربي واليمن يعني حاجه ادت الى فشل بقاء محمد علي في الخليج العربي واليمن الى ايه تعال نمر على الاختيارات يعني الاول احنا عارفين ان اللي ادى للتصدي لمحمد علي هو انجلترا وجود انجلترا في المنطقتين وحرص انجلترا على حمايه مصالحها وحرص انجلترا على تامين مواصلاتها لان محمد علي يا جماعه طموحه يتعارض تماما مع مصالح الدول الاوروبيه وبالتالي مر على الاربع الاختيارات هل موقف الدوله العثمانيه الدوله العثمانيه مالهاش دور ولا بتهش ولا بتنش اه بقي اللي تمشي معايا تهديده مصالح الدول الاستعماريه وخصوصا انجلترا يا جماعه لان انجلترا حاطه عينها على المناطق دي لان ده خط الدفاع الامامي بالنسبه لمستعمر مراتها انما رفض الحكم المصري ما فيش حاجه رفضت الحكم المصري في المناطق دي ولا تشكيل قوه من المرتزقه يبقى الاجابه عندي لا تصلح الا ب نتكلم على 22 قامت بريطانيا بتدعيم وجودها في ساحل الخليج العربي في بدايه القرن ال 19 ساحل الخليج العربي يا جماعه في بدايه القرن ال 19 يبقى انت بتتكلم على الاتفاقيات اللي هتعملها بقى مع امراء ومشايخ الخليج العربي ووجودها في المنطقه دي وفارده هيمانتها عليها طيب بيقول نتيجه ايه؟ هل سقوط الدوله السعوديه الثانيه اقول له الدوله السعوديه ليس لها دخل بانزعاج انجلترا انما خفها على المصالح بتاعتها سواء بظهور محمد علي او بظهور نابليون قبل كده بفتره يبقى 22 لا تصلح الا باء انما وصول محمد علي الى اليمن اقول له مالوش دخل بمنطقه الخليج العربي لان محمد علي لما ظهر في اليمن انجلترا استولت على اليمن واليمن بعيد عن الخليج العربي يا جماعه تهديد الاسطول المصري لطرق التجاره طبعا الاسطول المصري لم يهدد طرق التجاره بالعكس ده محمد علي كان له دور كبير في القضاء على القرصنه في البحر الاحمر لدرجه ان انجلترا اطمانت على تجارتها وعادت للبحر الاحمر واستخدمته مره ثانيه عشان تستفيد من الانجازات اللي عملها محمد علي 23 ما بيقول لك اتفقت اهداف او اتفقت اهداف بريطانيا من الصلح العامه وتسويه لندن سنه 1840 ايه حمايه مصالحها فقط لا غير يا جماعه ما فيش حد يقف في وشي ما فيش حد يهددني وبالتالي حمايه مصالحها لما فرضت هيمنتها على امراء ومشايخ الخليج العربي حمايه مصالحها لما فرضت على محمد علي معاهده لندن حمايه مصالحها الاقتصاديه وفتح الاسواق انما تغيير نظام الحكم في مصر لم يتغير لا في الاولى ولا في الثانيه دعمان لمصالح الدوله العثمانيه ما يهمهاش الدوله العثمانيه يا جماعه حتى لو اتحرقت ده اصلا انجلترا وغيرها من الدول الاوروبيه بيقولوا على الدوله العثمانيه الرجل المريض وحريصين على ان هم يستفيدوا منه الحد من التجاره الهولنديه مالوش دخل خالص يبقى الاجابه لا تصلح الاف وتعال نتكلم على 24 بيقول لك بالاستعانه بالخريطه المقابله يتطرح ان الانجليز قاموا بتطويء الجزيره العربيه بحلول نهايه القرن ال 19 بس اعمل حسابك انت بتتكلم نهايه القرن ال 19 يبقى ما تجيبليش محمد علي يبقى تجيب لي نابليون اما نزوله على مصر واما طلوعه على بلاد الشام ما هو انت دلوقتي بتتكلم على ايه؟ بتتكلم على الوجود هنا كده اهو اهو اهو والوجود هنا كده يعني الوجود موجود على الجوانب الشرقيه او الجنوب الشرقي والجنوب الغربي وبيقول لك هنا في راس السؤال اواخر القرن ال 19 تعال بقى نشوف هل من جهتي الجنوب والشرق على فكره هي دي اللي هتمشي معايا الجنوب اهو اهو والشرق اهو هي دي المناطق اللي انجلترا فرضت سيطرتها عليها وهي دي المناطق الاستراتيجيه وهي دي المناطق اللي ممكن توصل طرق التجاره للهند يبقى الاجابه عندي لا تصلح الا ا انما جايب لك في ب الشمال طبعا غلط خالص رغم ان الشرق تمشي معايا وجيب لك الشمال برده غلط لان الجنوب ممكن يمشي امشي معايا وجايب لك برده الشمال ا غلط خالص والغرب تخليني اقول غلط خالص في د يبقى الاجابه في 24 لا تصلح الا ا وتعال نتكلم على السؤال رقم 25 بملاحظه التواجد البريطاني في منطقه الخليج العرب وجنوب الجزيره العربيه في العصر الحديث يتضح ان بريطانيا اتجهت في البدايه للسيطره على الايه السيطره على الايه لو انت نزلت الخريطه كده اهو ده واخده السواحل يا جماعه المناطق الساحليه ما كانش بتتعمق للداخل وبالتالي تعال مر على الاربع الاختيارات هتلاقي ا حريصه على السيطره على المناطق الساحليه فقط عشان تراقب طرق التجاره انما المواد الخام ما فيش مواد خام انت بتتكلم على فتره لم يكن البترول تم اكتشافه يا جماعه ولا القواعد العسكريه ولا المناطق الداخليه وتعال نتكلم على السؤال رقم 26 بيقول لك ادى وصول محمد علي باسم السلطان العثماني الى جنوب شبه الجزيره العربيه لما وصل في 37 عند اليمن اه انجلترا استولت على جزيره استولت العدن في سنه 39 في راس السؤال بيقول لك الثلاثينات يعني اول ما تقول سنه 1830 وانت طالع كده لحد ما تيجي عند سنه 40 ال 10 سنين دول اللي هو 31 32 33 وغيره دي كلها اسمها الثلاثينات وبالتالي تعالى بقى نشوف الاختيار اللي يمشي معايا هل اتهام محمد علي بالقرصنه مالوش دخل خالص يا جماعه تحالف انجلترا وفرنسا ما حصلش حاجه زي كده تدعيم انجلترا ونفوذها العسكري تبقى دي اللي تمشي معايا وافتكر ان هو ظهر في سنه 37 ولا انجل انجلترا سارعت بعد كده بفتره وجيزه واستولت على ميناء عدن في سنه 39 يبقى تدعيم نفوذها العسكري انما بدايه تامين انجلترا وجودها في الخليج اقول له لا ده وجودها في الخليج كان من قبل كده بكتير وتعال نتكلم على السؤال رقم 27 وغير كده كمان تامين وجوده في الخليج العربي يا جماعه مش مرتبط بظهور محمد علي ناحيه اليمن ولا باسم السلطان العثماني ده ديك كانوا ظهوره باتجاه الخليج العربي 27 بيقول لك اي من الاتي تميزت به لح ج وعدن ده انت جايب مكان استراتيجي يا جماعه مدخل البحر الاحمر من ناحيه الجنوب يبقى ما فيش فيها ما يدعو للتردد وهتروح على طول عند ج انما موارد اقتصاديه ايه ده احنا اصلا يعني مش عايزين نقول انت بتتكلم في فتره كانت الدول العربيه فيها ما فيش بقى لا بترول ولا غيره ولا تجاره نشطه تجاره البترول زي الوقتي كده والسفن وغيره وغيره ولا الاهميه الاجتماعيه ولا القوه العسكريه يبقى انت بتتكلم على الاهميه الاستراتيجيه فقط لا غيره وتعال نتكلم على السؤال رقم 28 بيقول لك هدفت بريطانيا من توقيع اتفاقيه مع سلطان لحجي وعدن ليه؟ بس بيقول لك في بدايه القرن ال 19 يعني بعد ما رحلت الحمله الفرنسيه عن مصر في سنه 1801 افتكر معايا كده انجلترا انسحبت من جزيره بريم الصخريه في سنه 1802 او في سنه 1801 في 1802 ما عملت اتفاقيه يا جماعه مع لحج وعدن عشان تامن مواصلاتها وبالتالي مر لها على الاربع الاختيارات هل مد النفوذ البريطاني يا جماعه لا ما تمدش ولا عايزه توصل وصل هناك كده هي طرق مواصلتها فقط لغيره وما حدش يهددها انما طرد الرعايه الفرنسيين ما جتش سيرتهم خالص ولا التصد لقط مع محمد علي ما جتش سيرته خالص يا جماعه هي مصالحها وبعد كده بقى كل حاجه ثانيه ممكن تخش تحت كلمه مصالحها وتعال نتكلم على السؤال رقم 29 بيقول لك عقدت بريطانيا اتفاقيه مع سلطان لحجي وعدن بعد مرور عام من ايه؟ بعد مرور عام من خروج الحمله الفرنسيه الحمله الفرنسيه طلعت سنه 1801 هي عملت التف افاقيه في سنه اثنين مع لحق وعدم وبالتالي تعالى كده بعد عوده نابليون بعد عوده مينو الى فرنسا على فكره دي اللي تمشي معايا عوده مينو لان مينو هو اللي خد الحمله ومشى انما رحيل نابليون لا ده نابليون رحل وساب الحمله عندنا سنتين كمان احتلال جزيره بريم دي كانت مرتبطه بحملتهم على بلاد الشام وكانت ايه تقدر تقول في سنه يعني مش في بدايه القرن ال ولا عقد اتفاقيه مع سلطنه عمان يا جماعه يبقى الاجابه الوحيده اللي عندي لا تصلح الا ا فقط لا غير بكده نبقى خلصنا الاسئله الاختياريه وتعال مع بعض كده نمر على الاسئله المقاليه ومرور عابر وان شاء الله هتلاقي كلها اسئله جت بطريق غير مباشر في الاسئله اللي احنا جاوبناها قبل كده اول سؤال بيقول لك حدد تقييمك لمدى مصداقيه العباره كامله للحمله الفرنسيه على مصر اثر سلبي على تجاره فرنسا بشبه الجزيره العربيه اقول له العباره صادقه لان ما ان ظهرت الحمله الفرنسيه على مسرح سارعه انجلترا لمدخل الخليج العربي وفرضت شروط قاسيه على سلطنه عمان عندما امرتهم بطرد الرعايه الفرنسيين والهولنديين واشترطت عليهم منع انشاء وكالات فرنسيه والسماح بوجود حاميه انجليزيه في المنطقه يبقى تجاره فرنسا اتاثرت وتعال نشوف السؤال اللي بعده بيقول لك حدد العلاقه بين سياسه فرنسا الخارجيه اواخر القرن ال 18 والاوضاع السياسيه لجنوب وجنوب شرق الجزيره العربيه نفس السؤال اللي فات بس وكانه بيقول لك هي السياسه الخارجيه بتاع فرنسا ايه في الفتره دي؟ جابت حملتها على مصر وايه اللي حصل للاوضاع السياسيه جنوب وجنوب شرق الجزيره العربيه انجلترا بدات تفرض الهيمنه عليهم نفس السؤال اللي فات اقول له عندما اتجهت فرنسا بسياستها الخارجيه للتفكير في الاستلاء على مصر لضرب انجلترا بطريق غير مباشر سارعت انجلترا للتصد لطموح الحمله الفرنسيه وفرضت هيمنتها على جنوب وشرق الخليج العربي تصد للحمله الفرنسيه وتعال نتكلم على السؤال رقم لاثه بيقول لك دلل على صحه العباره تعددت صور الاستعمار البريطاني في شبه الجزيره العربيه طبعا يا جماعه الصور كانت متعدده يا اما تفرض عليهم اتفاقيات الصلح العامه وتنصب نفسها حاكم عليهم فيما ينشا بينهم من خلافات يا اما تفرض عليهم الحلفاء او التحالف معاه يا اما تحط قواعد عسكريه زي ما حصل مع لحج ومع سلطنه عمان يا اما تفرض عليهم اعتبار ان انجلترا صاحبه المصلحه الاولى او الدوله الاحق بالرعايه كل دي صور من صور او اشكال من اشكال الاستعمار وتعال نتكلم على السؤال رقم اربعه حدد وجه النقد اللي ممكن توجهه امراء ومشايخ الخليج العربي يا جماعه النقد ان هم يسمحوا ازاي لانجلترا في المعاهدات اللي اتعملت في سنه 1820 وما تطورت اليه بعد ذلك انها انجلترا تبقى هي الحكم فيما ينشب بينهم من خلافات يبقى يمكن توجيه النقد لامراء ومشايخ الخليج العربي عندما سمحوا ان تكون انجلترا هي الحكم فيما ينشب بينهم من خلافات او تنصب نفسها حكما فيما ينشب بينهم من خلافات لان انجلترا حريصه على التدخل في المنطقه وفرض هيمانتها عليها وتعال نتكلم على السؤال رقم خمسه بيقول لك دلل تاريخيا على صحه العباره اختلفت علاقات انجلترا تجاه عدن في النص الاول من القرن ال 19 طبعا اختلفت اختلفت مره قبل كده كانت بتطلب منهم ان هم يحافظوا على مصالح بريطانيا ومره تحتل عدن في سنه 1839 مره تطلب منهم عدم التعرض لمصالحها واعتبارها الدوله الاولى الصاحبه الرعايه او المصالح ومره تنزل بقواتها وتفرض عليهم السيطره ومره تحط حملات عسكريه عندهم وبالتالي اختلفت يا جماعه وتعال نتكلم على السؤال رقم سته بيقول لك ايد صحه العباره التاليه حرصت معاهده الصلح العامه في سنه 20 على بعض حقوق الانسان على فكره ده اللي ممكن يجي لك سؤال عليه ويقول لك ايه حق يراد به باطل لما انجلترا طلبت من امراء ومشايخ الخليج العربي الكف عن تجاره الرقيق والكف عن القرصنه ده في شكلها ظاهر اجتماعي في شكلها عمل انساني ولكنها كانت تهدف في الحقيقه الى حرمان هذه المناطق من مصدر رئيسي من مصادر الدخل وبالتالي ضربهم اقتصاديا يا جماعه هي فعلا حقوق الانسان ولكن لم يكن هذا هو الدافع الرئيسي انما كانت انجلترا تسعى لضرب هذه المناطق اقتصاديا وحرمانها من اهم مورد من موارد الدخل بتاعتها وتعال نتكلم على اخر سؤال بيقول لك حدد العلاقه بين محمد علي ومعاهده الصلح العامه العلاقه قويه عندما منح السلطان العثماني شرافه مكه لمحمد علي وولايه جده لابنه وظهرت القوات المصريه في منطقه الجزيره العربيه وبدا يمد انظاره الى منطقه الخليج العربي انزعجت انجلترا رغبه منها في تامين طرق تجارتها للهند وبالتالي سارعت وفرضت على امراء ومشايخ الخليج العربي معاهده الصلح العامه سنه 20 التي تطورت بعد ذلك ووصلت الى فرض الحمايه او التواجد العسكري بكده اعمل حسابك ان الاجابه في الاسئله المقاليه تبقى في شكل بوينتس في شكل نقط محدده واعمل حسابك ان الاسئله كلها جت بطريق غير مباشر في الاختيارات اللي كانت قبل كده اتمنى من الله ان انت تكون استفدت على اكمل وجه ويا ريت كل اللي يستفيد مننا يعني يشير الفيديو لغيره ويدعم القناهع عشان غيره يستفيد وعشان يدعم القناه ونتقابل في فيديو اخر والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته Yeah.
18:46
٣ ثانوي حل تدريبات كتاب الامتحان الفصل الخامس الجزء الأول دفعة 2026
السلطان في التاريخ أ/عبدالله حسن
2.5K مشاهدة · 3 months ago
38:35
Solution to Lesson 1 Englands imposition of its control over the Gulf and the Arabian Peninsula
الخديوي - محمد عبدالوهاب - Mohamed Abd Elwahab
1.8K مشاهدة · 5 months ago
24:23
Solution to the lesson Englands imposition of its control over the Arabian Gulf and southwester
MR Mohamed Ramadan
5.3K مشاهدة · 4 months ago
43:29
حل التدريب الاول فرض انجلترا سيطرتها علي الخليج والجزيره العربيه كتاب الامتحان 2025 تاريخ ٣ ثانوي
MR.Ibrahim Ramdan انوبيس التاريخ
6.4K مشاهدة · 1 year ago
29:14
حل تدريبات الجزء الأول من الفصل الخامس كتاب البوكليت تاريخ ثانوية عامة ٢ ٠ ٢ ٦ انجلترا والجزيرة العربية
(مؤرخ الغد) دكتور السيد محمد
1.1K مشاهدة · 3 months ago
47:52
حل الدرس الاول فرض انجلترا سيطرتها علي الخليج العربي وشبه الج الفصل الخامس تاريخ كتاب الامتحان 2025
الخديوي - محمد عبدالوهاب - Mohamed Abd Elwahab
7.2K مشاهدة · 1 year ago
43:03
حل تدريبات الدرس الأول الفصل السابع مصر والقومية العربية كتاب الامتحان تاريخ الثانوية العامة ٢ ٠ ٢ ٦
(مؤرخ الغد) دكتور السيد محمد
1.7K مشاهدة · 3 months ago
38:37
حل تدريبات الدرس الثاني في الفصل الخامس فرنسا والجزائر كتاب الامتحان تاريخ ثانوية عامة ٢ ٠ ٢ ٦
(مؤرخ الغد) دكتور السيد محمد
2.1K مشاهدة · 5 months ago
31:36
حل تدريبات الدرس الخامس في الفصل الخامس احتلال ايطاليا ليبيا كتاب الامتحان تاريخ ثانوية عامة ٢ ٠ ٢ ٦
(مؤرخ الغد) دكتور السيد محمد
1.4K مشاهدة · 4 months ago
36:48
حل تدريبات الدرس الثاني الفصل السادس كتاب الامتحان تاريخ ثانوية عامة ٢ ٠ ٢ ٦ سوريا ولبنان حتي الاستقلال