نصوص الصف الثاني الثانوي النص الأول من تجارب الحياة تدريبات 2024

👁 1 مشاهدة

نصوص الصف الثاني الثانوي النص الأول من تجارب الحياة تدريبات 2024

النص الكامل للفيديو

بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعزائي طلاب وطالبات الثانويه العامه في كل مكان اهلا بكم حبايبنا طلابنا الاعزاء طلاب الصف الثاني الثانوي معكم استاذ محمد المنشاوي معلم اللغه العربيه للثانويه العامه اهلا بكم يا ابطال هنبدا ندخل على فرع مختلف شويه الا وهو فرع النصوص اتكلمنا طبعا عن الادب وشرحنا في النحو ولكن هنبدا نتكلم عن فرع النصوص اللي يعتبر من اصعب الفروع اللي موجوده في الامتحانات ولكن هنبدا الاول نشرح اول نص مكرر علينا يا اولاد ده من المنهج وهو نص بعنوان من تجارب الحياه النص ده نص من الشعر والنص ده من مجموعه دروس المعلقات طيب نرسم تجارب الحياه ولاد يعتبر نص من نصوص العصر الجاهلي لشاعر من الشعراء الكبار اللي هو زهير بن ابي سلمى زهير بن ابي سلمى زي ما اتكلمنا عنه كده يعتبر من اشهر شعراء المعلقات ومن اشهر شعراء العصر الجاهلي اللي قصائده كانت بتسمى بالحوليات لان القصيده دي يا ولاد كانت بتاخد حولا كاملا حتى تظهر على الناس فبالتالي نقدر نقول كده ان الراجل ده كان من اعظم شعراء عصره غير كده ان كان بيلقب بشاعر السلام والمعلقه بتاعته المشهوره اللي منها الابيات اللي احنا هنشرحها يا رجاله طبعا تعتبر من اجمل الابيات لانها بتتكلم عن العلاقات الاجتماعيه وبتتكلم عن الحكمه وبالتالي لها قيمه فعلا مش بس ان هي قصيده من المعلقات ولكن لها قيمه يا ولاد اجتماعيه عظيمه جدا زهير بن ابي سلمى شاعر الكبير شاعر من شعراء المعلقات يلا بنا كده يا رجاله ندخل على النص كده واحده واحده علشان نفهم ايه اللي موجود في النص ونحل عليه التدريب يا اولاد وبعد كده نعمل تدريبات شامله كده من النصوص المتحرره على الشعراء يلا بينا يا رجاله ببساطه كده يا شباب تعالوا اما نفهم مناسبه النص الاول وبعد كده نركز على الابيات هنا طبعا زهير بن ابي سلمى نظم الشاعر المعلقه ليمدح السيدين اللي هما الحارس ابن عوفه والهرم ابن سنان اللذين تحملا ديات القتلى في الصلح بين قبيلتي عبسه وذبياد ثم ختمها بابيات من الحكمه وده موضوع النص بتاعنا يا رجاله كلنا عارفين المعركه اللي قامت ما بين قبيله عبس وذبيانا واستمرت سنين طويله يا ولاد على لسان بعض المؤرخين 40 سنه متخيلين يا اولاد يقتلوا ببعض وكل ده ابطال بسبب يعني سباق بسيط جدا ما بين فرسين وده للاسف ان يدل يدل ان الطبيعه العربيه حته الانفه اللي عندهم والكبره ده اللي كان بيوصلهم الى المعارك المهم طبعا احنا يهمنا ابيات الحكمه خد بالك يا بطل بالنسبه للنص بتاعنا ابياته من الحكمه معناها ايه ده معناها لو جاء لك امتحان في نص السنه وكان الراجل جايب ابيات ممكن يربط ما بين النص اللي مكرر والنص اللي هيجيبه لك في الامتحان كمتحرر الابيات اللي موجوده بتتكلم عن الحكمه هنفهم بتيجي ابيات الحكمه ازاي يا ولاد وبنتعلم منها ايه بالظبط يلا كده يا شباب نقرا الابيات كلها وبعد كده نشرحها طبعا زهير بن ابي سلمى يا اولاد ده بيقول انا وصلت لمرحله كبيره جدا من عمري والمفروض ان الانسان بيتعلم من التجارب اللي بيعيشها وان الانسان بيكتسب نوع من الخبره ونوع من الحكمه من المواقف اللي انت بتمر بها فالراجل بدا المعلقه بتاعته بايه يا اولاد قال سئمت تكاليف الحياه ومن يعش ثمانين حولا لا ابى لك يساميه واعلم علم اليوم والامس قبله ولكن نبيه عن علم ما في غد عمي ومن يجعل المع من دون عرضه يفره ومن لا يتقي الشتم يشتم ومن يكوا ذا فضل فيبخل بفضله على قومه يستغنى عنه ويزنى منه ومن هاب اسباب المنايا ينله وان يرقى اسباب السماء بسلم ومن يجعل المعروف في غير اهله يكن حمده ذما عليه ويندميه ومن يغترب يحسب عدوا صديقه ومن لا يكرم نفسه لم يكرم ومهما تكن عند امرئ من خليقه وان خالها تخفى على الناس تعلميه لسان الفتى نصف ونصف فؤاده فلم يبقى الا سوره اللحم والدمي واحده واحده كده يا بطل شاعرنا زهير بن ابي سلمى ببساطه بيقول انا سئمت تكاليف الحياه كلمه سئم الانسان بمعنى ان هو وصل لمرحله الملل والضيق وكلمه تكاليف الحياه بمعنى كلمه مشاق الحياه تعب الحياه اللي احنا عايشينها يعني كلنا يا اولاد بيصل بين المطاف ان احنا بنمل ونتضايق من الظروف اللي احنا عايشينها والحياه الصعبه ولكن تخيل لما الانسان بيعمر طويلا بيبدا المرحله الضيق والملل من الحياه تزيد خصوصا لو ان الاحبه اللي حواليه بداوا يموتوا واحد ورا التاني فالراجل بيقول انا مليت جدا من صعوبات الحياه اللي احنا عايشينها والانسان اللي يعيش زي كده ويعمر ويوصل ل80 سنه وكلمه حول في اللغه العربيه بمعنى كلمه عاما او سنه لا ابا لك يسامي ليعمر ويعيش زي كده 80 سنه يا اولاد يصل الى مرحله الملل والايه والضيق تعالوا مع بعض كده يا اولاد للجمله دي لا ابى لك طبعا في ظاهر الجمله دي تشعر ان هي فيها نوع من الذمه او نوع من الدعاء على الانسان اللي بيكلمه بفقد الايه الاب ولكن المغزى الضمني من ورا الجمله دي يا اولاد كان العرب بيستخدموها تخيلوا كنوع من المتحت تقول لي ازاي يا استاذ يعني لا ابى لك الجمله دي يا اولاد كانوا بيستخدموها كتعبير ان كل انسان بيصل الى هدفه ويوصل للمكان الكبيره بيدل اعتماد على ابوه فكانوا بيسموه زي انسان كده عظيم في ذاته وكان انسان ملوش اب مش معناه ان هو مالوش اب بالمعنى الحقيقي ولكن ان ليس له اب يعتمد عليه علشان يوصل للمكان الكبيره دي الانسان العصامي اللي بيبني نفسه بنفسه والانسان اللي بيوصل لمكان عاليه بمجهود واجتهاده وكان دايما بي لحث الانسان على الجد والاجتهاد وعدم الاعتماد على مين على الاخر يعني ظاهر الجمله تشعرك ان هي ذنب ولكن باطل الجمله والمغزى الضمن من وراها ان الجمله دي ما كانتش للذنب ولكن بل بالعكس للمدحى وكمان لحس الانسان وان هو كده يدفعه الى الامام ان هو دايما يكون انسان يعتمد على نفسه ولا يعتمد على الاب اللي بيوفر له المال والجاه والمكانه فهنا بيقول سئمت تكاليف الحياه ومن يعز ثمانين حولا لا ابا لك يساميه واعلم علم اليوم والامس قبله والامس ده طبعا يا شباب كنايه عن الماضي الاحداث اللي مرت المعارك والظروف والتقلبات اللي حصلت فيه الجزيره العربيه والقبائل العربيه ولكنني حرف يفيد لاستدراق وعلاقه الجمله استدراق يعني هي علاقه وقيمه للفظ نفسه ايوه ولكن عن علم ما في غدا يبقى الغده كان يعني المستقبل الامس كنايه عن الماضي باحداثه واليوم قناع عن الظروف والاحداث اللي بيمر بها الحاضر يبقى هنا بطبيعه الحال يا اولاد قال لك انا عارف وايه عايش ظروف الحياه اللي احنا موجودين فيها الان وعارف ظروف القبائل العربيه واحدثها وبين من القبائل مع مين ومين ضد مين وعارف منين بينتصر على مين ومن ظروف حياته عامله ازاي وعارف الاشياء اللي مرت انما بالنسبه للمستقبل انا انسان عامي يعني ايه عامل يعني اعمى بيه فكلمه عم لوحدها تعتبر استعاره تصريحيه شباب بيشبه الشاعر جهله بالمستقبل بالانسان الاعمى وبالتالي نقدر نقول يا اولاد كلمه علم وكلمه عمي بينهم طباق ليه لان الكلمتين عكس بعض المهم فالراجل بيقول لك انا عارف الاحداث اللي احنا بنمر بيها وعارف الاحداث القديمه ولكن انا في المستقبل انا جاه ومن يجعل المعروف من دون عرضه كلمه دون مش بمعنى كلمه غير ولكن كلمه دون هنا حفظا لعرضه يعني الانسان اللي بيعمل المعروف علشان خاطر عرضه وشرفه وسمعته وسط الناس قال لك بيحفظه المعروف ده اهو بيصونه وبيحفظه ومن لا يتقي الشتمه ايه يشتميه والانسان اللي مش هيصن نفسه والانسان اللي يحفظ نفسه عن الاهانه وعن التقليل من مكانته قال لك بالعكس هيتعرض للشتيمه والاهانه والتقليل من قيمته او مكانته طيب ومن يجزى فضل ومن يكو يكن حذفت هنا حرف النون للتخفيف ومن يكن او من يكن ذا فضلا يعني انسان صاحب فضل ومكانه فيبخل بفضله على قومه اي انسان صاحب مكانه وصاحب مال وصاحب جاهل والانسان ده يا اولاد بيبخل بفضله وماله على اقرب المقربين ليه طبعا الشيء المنطقي الناس دي كلها مش هتدور عليه هتستغنى عنه مش عايزينه وبالعكس لا يذكره الا بالايه بالسيء هيقول لك هو قريبنا ولكن لا بيفيد ولا بينفع ولا له قيمه فاحنا هندور عليه ليه مات عاش مش هندور عليه وبالتالي الانسان صاحب المكانه وصاحب الفضل لازم دايما يا اولاد ده يعني يتكرم بجوده وفضله يعني على المقربين به والاقربون اولى بالايه بالمعروف ومن هاب اسباب المنايا والمنايا بمعنى كلمه الموت اي انسان هيخاف من اي سبب من اسباب الموتى للاسف الموتى هيلحقوا من نفس الشيء اللي بيخاف منه وطبعا بيقابلنا مواقف كتير من كده يا اولاد ده اوعى تخاف من اي حاجه لان عمر ما كان الموت مرتبط بحاجه معينه انسان بيخاف من البحر انسان بيخاف من الموت في الحرب انسان بيخاف مثلا من ايه من الناس طبعا فكره الخوف يا اولاد من المنايا او ان الموت ياتي عن طريق يا اما الناس يا اما الميه يا اما القتل او طبعا كده كده الموت هياتيك وان يرقى اسباب السماحات لو طلع الى عنان السماء بايه بسلم وطبعا كلنا عارفين يا اولاد ليس هناك هروبا من الايه من الموت الموت سياتي الانسان حتى ولو كان نايم كده مسترخ في نعيمه وان الانسان ممكن يكون في معركه وما بين الاسنه والرماح والضرب والطعن ويطلع من المعركه بدون اصابه او خدش بسيط جدا ومن يجعل المعروف في غير اهله لو انت انسان لم تحسن قيام المعروف في انسان يستحق يعني ببساطه كده يا اولاد لو انت بتعمل خير او بتعمل احسان مع اي حد لازم تكون عارف الشخص اللي انت بتعمل الاحسان والخير ده معه لان ممكن يطلع انسان للاسف زي ما بنسميها كده بالبلدي يا اولاد قليل الاصل يعني انسان ممكن تعمل فيه الخير ولكن بعد كده يجي يضرك لو انت عملت المعروف في ده والخير ده في انسان لا يستحق في اهله لا يقصد به الامه المقربين ولكن في انسان لا يستحق لم يكن اهلا لذلك الشكر والاحسان اللي انت مستنيه منه هيتحول لايه لزم واول واحد هيعض الايد اللي بتتمد له دايما يا اولاد هو الانسان اللي للاسف بتعمل مع المعروف فعشان كده بيقول لك الراجل ايه اما تيجي تعمل معروف اعمله في انسان يستحق ما تعملش المعروف في انسان لا يستحق لان الانسان الذي لا يستحق هو لا يبحث الا عن نفسه وذاته ومصلحته فبدل ما هيشكرك بالعكس هتلاقي منه الذم والجحود والايه والنكران ومن يغترب يحسب عدوا صديقه هنا ينادي ويتحدث الى الانسان يا اولاد دايما الذي يغترب من مكان لمكاننا طبعا اغترابك لمكان لو انت منبسط الى الناس للاسف ممكن يكسبك العداوه والقراهيه من البعض غير كده لازم تكون انسان متحفظ اعرف من الانسان الكويس اللي بالنسبه لي هيبقى صديق ومن السيء اللي انا ممكن ابعد عنه لانه ممكن يبقى عدوه ومن لا يكرم نفسه لم يكرم طبعا كل الابيات دي حكمه يا اولاد اللي مش هيكرم نفسه ويحفظ نفسه ويصونها مش هيلاقي التكريم من حاده ومهما تكن عند امرئ من خليقه وان خالها تخفى على الناس تعلمي اي بني ادم في الدنيا يا اولاد بيتمتع باي خلق من الاخلاق سواء طبعا الانانيه او حب الذات او حب المال او انسان مثلا ايه يا اولاد كذاب او منافق مهما كانت عند الانسان من خليقه والصفه من الصفات اللي مش كويسه وكان فاكر ان هو هيقدر يخبيها كده كده لازم هيجي مواقف تظهر حقيقتك قدام الناس ومهما تكن عند امرئ من خليقه من خلقه وان خالها يعني لو ظن ان هذا الامر سوف يخفى على الناس كده كده ايه هتعلم البيت الاخير يا اولاد الراجل بيقول لسانه الفتى نصف ونصف فؤاده يبقى الا صوره اللحم والدمي قال لك الانسان هو عباره عن لسان صادق ولسان بار ولسان بالخير دايما لا يتحدث الا بالايه بالصدق ولا يتحدث الا بالخير وكمان القلب يعني تخيل لسان وقلبه تخيلوا انسان لسانه نضيف وقلب نظيفه قال لك يبقى ده من الايه من الرجال العظام اما لو الانسان فقد اللسان الطيب وفقد القلب الطيب قال لك بقى مجرد عباره عن صوره يعني متجسده في اللحم والايه والدمه يعني عايز يقول لك يعني ان الانسان يحب الاخر من خلال قلبه وكمان لا يتحدث الا بالخير ده يا شباب الابيات اللي بتنمه عن الايه عن الحكمه الشرح التاني سريع كده لقد عشته ثمانين عاما حتى مللت مشاق الحياه ومن يعز ذلك العمر الطويل فلا بد ان يسام العيش عندي علم بما مضى وما هو حاضر ولكنني اعجز عن معرفه الغيب ان من يصنع المعروف حمايه العرضه فقد حفظه من التجريح ومن لا يتجنب الشتم لا يلومن الا نفسه ومن يكن صاحب فضل مال او علم او اي شيء يا اولاد ده فيمنع فضله عن قومه فانهم يبتعدون عنه ويذمونه ومن حذر اسباب الموتى فلن يفيده حضره شيئا لان الموت اولاد حتما سانا له حتى ولو صعد الى ايه الى السماء ومن يقدم معروفا لمن لا يستحقه لا يشكر بل ينكر فضله ويزما فيندم على ما فعل ومن يبتعد عن وطنيه اولاد احيانا يظن اعداءه اصدقاء له ومن لا يكرم نفسه يتجنب المعايم لم يكرمه الناس ومهما كان للانسان طبع وخلقه وحاول اخفائه عن الناس فسيعلم في يوم ما لان الطباعه لا تخفى ان الانسان يكتسب قيمته من رجاحه العقل ونقاء القلب وبدون العقل والقلب يصبح الانسان بلا ايه بلا قيمه فبكده بالنسبه للشرح لسان الفتى نصف ونصف فؤاده فلم يبقى الا صوره اللحمه والدمي طبعا لسان نابع من العقل والنصف الثاني اللي هو الفوائد اللي هو القلب فالانسان يمتلك قلبا وعقلا فلم يبقى الا سوره اللحم والايه طيب ده يا شباب بالنسبه لشرح الابياتات تعالوا مع بعض كده نحل بعض التدريبات على النص نفسه وبعد كده نبقى نشوف تدريبات متحرره يا ولاد نظبط الدنيا مع بعض كده يلا كده يا رجاله تعالوا اما نبدا نحل تدريب مع بعض طبعا خدوا بالكم بالنسبه للنصوص والقراءه في امتحان اولى او في ثانيه بيبقى فيه بعض المفردات بعض معاني الكلمات فناخد بالنا يا شباب طبعا ادي الابيات بعد ما قراناها سئمت تكاليف الحياتى ومنيعه 80 حول اللابى لكياس امه وعلى معلم اليوم والامس قبله ولكنني على علم ما في غد عمي ومن يجعل المعروف من دون عرضه يفره ومن لا يتقي الشتم يشتمه ومن يكذا فضل فيبخل بفضله على قومه يست عنه ويزمن بص يا بطل ما معنى كلمه سئمته طبعا واضح جدا من الشرح اللي هي كلمه مللت ما معنى كلمه تكاليف يا ابطال تكاليف الحياه هتبقى صعوبات الحياه او اعباء الحياه لان كلمه قوانين لا ملذات تجارب لا يتكلم عن تكاليف الحياه مشقات الحياه او اعداء الحياه هنا بيقول معنى كلمه يتقي يتقي ومن لا يتقي الشتمه يشتمي كلمه يتقي بمعنى كلمه يتجنب مش يرفض انسان بيتقي الشر يعني يتجنب الشر طيب نيجي بعد كده السؤال اللي بعده يا اولاد بيقول ما المقصود من البيت الثالث الراجل هنا ومن يجعل المعروف من دون عرضه يثره الانسان اللي هيعمل الخير طبعا من اجل شرفه مكانته ايه اللي هيحصل المعروف ده هو هيحفظه وهيصونه وبالتالي المقصود من البيت الثالث هل مصاحبه ذوي الاخلاق السيئه يجعلك عرضه للتجريح ولا الوقوف على ايه السفهاء ورد الاساءه بالاساءه ولا صنع المعروف له اثره الطيب في حفظ عرض الانسان هي ده اللي شارحها في البدايه البيت الفكره الرئيسه في الابيات السابقه يا اولاد كلها كده سئمت تكاليف الحياه ودائما حاول توصل للفكره الرئيسه يمكن من اول بيت او اول وتاني بيت يا اولاد يعني دايما البيت الاولاني منبع الاساس او منبع الفكره اللي هيكمل عليها بقيه القصيده تاخد بالنا يا شباب واحيانا مع البيت التاني يعني مش البيت لوحده الاولاني لا ممكن البيت التاني يكملوا فكره اساسيه الراجل عايز يوصلها لنا طيب هل يا اولاد الغد مجهول طبعا ما اتكلمش عن الغده المجهول ده خالص في البيت الاولاني هل الحياه شقه على الجميع هو قال لك الحياه شاقه عليه هو هو رافضها لانها شقه عليه بس مش برضو ده اللي عايز يوصلها لنا هل البخلاء مكروهون ولا خبره طويله او رست حكما اه خبره طويله او راسها ولاده حكم لان طبعا الراجل في البيت الاولاني قال لك ده انا عشت 80 سنه واكتسبت منها خبره طويله وطبعا يا اولاد ده انا مليت من تكاليف الحياه وبعد كده بدا يتكلم عن خبرته النصائح اللي بيوجهها لمين للانسان علاقه كلمه يشتم بما قبلها طبعا معظم الابيات عباره عن ابيات اشتملت على اسلوب شرط والنتيجه بتاعته يبقى هنا يا ولاد ومن لا يتقي الشتمه يشتمي فكلمه يشتمي هنا علاقتها بما قبلها نتيجه لانه وقعك جواب شرط دلاله تعريف كلمه الامس كلمه الامس يا اولاد لفظ افاد العمومي ليه قال لك واحد يقول لك والله ده انا اعلم الحاضر طب يعني ايه هو الحاضر اللي تعلمه يعني اعلم الظروف اللي بتمر بها القبائل العربيه والمعارك اللي قامت ما بين فلان وفلان واعرف حياته وظروفها وحياه فلان وظروفه وايه اللي احنا بنمر به دي بنسميه يعني تعبير عن اللي بيمر داخل الايه كلمه الحاضر فكلمه الامس لفظ للعموم يعني ايه قال لك انا اعرف كل حاجه مره طب ايه اللي تعرفه في الامس تعرف الوقت بس لا طبعا هو بيتكلم عن كل شيء مر في الماضي طيب نيجي للسؤال اللي بعد كده يا شباب بيقول لك نوع الخيال ولكنني عن علم ما في غدا عمي طبعا يا شباب كنايه لان ما فيش فيها لست مكنيه ولا تشبيه سواء تشبيه بليغ او مجمل وممكن كلمه عامل لوحدها استخدامها كاستعاره تصريحيه انا ما اعرفش اللي في المستقبل ما اعرفش اللي بكره يبقى كنايه عن الجهل بالمستقبل نوع الباديه في كلمه اعلم وعمي طبعا يا اولاد طباق لان الكلمه دي عكس دي ناخد بالنا يا شباب نيجي للسؤال اللي بعد كده يا شباب بيقول لك الاتجاه الفكري للشاعر هل هو اجتماعي ولا انساني ولا ديني ولا سياسي يا جماعه الراجل في معظم الابيات كان بيتكلم دايما عن نصائح للانسان ان هو يتعامل مع الاخر قال له لما تسافر ما تنبسطش قوي للناس لانك ممكن تكسب عدو وانت فاكر ان هو صديق يا ابن الناس اعمل المعروف في انسان يستحق يا ابن الناس البني ادم عباره عن عقل ولسان وطبعا الايه والقلب فطبعا كل ده يا شباب تعتبر قضايا خاصه بتعامل الانسان مع الاخر يبقى قضايا الافضل عليها هي قضايا اجتماعيه مش قضايا انسانيه طب هتقولي يا استاذ هي القضيه الانسانيه القضيه الانسانيه ببساطه يا بطل ان هو يتكلم على فكره وجود الانسان او حياه الانسان او قيمه الحياه فبالنسبه لي لو انا بتكلم عن قيمه الحياه للانسان يبقى ده بسميها اتجاه انساني لو انا بتكلم عن التفاؤل او بتكلم عن التشاؤم ده بالنسبه لي اتجاه انساني انما فكره ان انا بديت نصائح علشان تتعامل مع الاخر يبقى قضيه اجتماعيه مش قضيه انسانيه جوهر الانسان اتجاه انساني حديث عن التفاؤل الامل التشاؤم التعبير عن قيمه الحياه بالنسبه لك انت كل ده اتجاه انساني انما الديني لو انا بتكلم عن قضيه دينيه مباشره بتكلم طبعا يا اولاد يا اما عامل الاسلام يا اما بتكلم عن مدح النبي صلى الله عليه وسلم ده قضيه دينيه او بتكلم عن شعيره من شعائر الدين اما الاتجاه السياسي بتكلم عن احزاب سياسيه والصراع ما بينهم وده طبعا يمكن ما كانش موجود في العصر الجاهلي شويه او يعني ابياتهم قليله شويه ولكن كان واضح جدا والقضيه طبعا غير الفخر بالقبائل الى اخره نيجي للسؤال رقم 11 بيقول لك البيت الذي يتوافق مع قول الشاعر واجعل مالي دون عرض وقايه ده انا بعمل بمالي دهوت من اجل عرضي بستخدمه كحفظ الايه لعرض وشرفه واحجبه كي لا يطيب لاكل ولكن مش كل الناس انا مش يعني مش فاتح الموضوع كده على البحري مش معناه ان اي حد يخبط ادي له اموال ولا معناه ان اي حد اتعامل معاه ان انا ادي له فلوس لا هي فكره كلها يا اولاد ان هو بيحفظ ماله تمام ويحفظ كرامته كبريائه خصوصا ان هو بيتعامل مع اقرب المقربين ليه طب احيانا بيخبي ليه واحيانا بيبعده ليه قال لك علشان ما يبقاش سهله وان الاخر يطمع فيه امواله واحجبه كي لا يطيب كلام اتاكل يعني ايه يعني ياكل امواله بالباطل وبالتالي دلوقتي يا اولاد البيت اللي كان متفق مع هذا البيت هو البيت رقم البيت رقم ايه تلاته ومن يجعل المعروف من دون عرضه يفره ومن لا يتقي الشتمه ايه يشتمي تمام نيجي للسؤال اللي بعد كده يا اولاد بيقول لك استنتج ثلاثه من السمات الشخصيه للشعر من خلال يعني معرفتك بشخصيه زهير بن ابي سلمى وكمان قراءتك للابيات يا اولاد اولا رجل محب للسلام رجل عاقل حكيم واعي عنده خبره بالايه بالحياه محسن الى ايه الى اهله والمقربين ليه ما هو مش هينصح كده يا اولاد الا لما كده النصيحه دي بيدفزها يبقى ذو عقل الراجح وحكيم وخبير باحوال الحياه ومحسن اليه اولاد الى اهله هنا نيجي للسؤال رقم ثلاثه يا اولاد بيقول لك قارن من حيث الفكره بين قول زهير بن ابي سلمى في البيت الاول وقول عوف ابن محلي الشيباني في البيت التالي تمام طيب فاكرين البيت الاول يا اولاد ده قال لك ايه سئمت تكاليف الحياه ومن يعد 80 حول اللابى لك يس امه طيب هنا اولاد قال ايه قال ان الثمانين وبلغتها قد احوجت سبعي الى ترجمان ان الثمانين وبلغتها طيب الثمانين يعني الثمانين من عمره وبلغتها للشخص اللي هو بيسمع ابيات اولاد ان ربنا يكتبها عليه ويوصل للعمر الطويل ده قد احوجت سمعي الى ايه الى ترجمان طيب زهير هنا بيوضح انه قد عاش عمرا طويلا حتى مل من مشق الحياه واعباءه ده قول زهير وانتم عارفينه انما الراجل هنا قال انه عاش عمرا طويلا حتى تعرض لامراض الشيخوخه ومنها ثقل الايه السمع احوجت سما الى ترجمان يعني ايه ترجمان مش معناه ان حد بيترجم من اللغه اللغه ولكن يا اولاد اللي بيتكلم معه وما يعرفوش طبعا اللي بيعرفوا بيعلي صوته قوي واللي ما يعرفوش بيخلي حد طبعا يا اولاد يقول له ينقل له الكلام بصوره مباشره ان هو يعلي صوته جنب ودنه يبقى ده معناها ان هو بيتكلم ان العمر الطويل اللي عاشوا يعني تعبته واحوجت سامعه الى ترجمان بس ما قالكش ان انا زهقت من الحياه بل بالعكس استخدم حاجه تانيه يا ولاد ان هو بيدعي لاي انسان ان هو يوصل لنفس العمر الطويل اللي عشمين اللي عاشوا في ده انما الراجل التاني اللي هو زهير قال لك انا عشته طويلا جدا لدرجه اننا مليت مليت من الايه من الحياه وصعوباتها ده يا شباب كده يعني شرح النص الاولاني وحل تدريب كده على النصه بعد كده يبطلها هنبدا ناخد نصوص متحرره نثبت الفكره ونثبت المعلومه في دماغنا بشكركم حبايبي الطلاب واتمنى لكم دائما دوام التفوق والنجاح والقاكم في حلقات اخرى قادمه الى اللقاء والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شرح النصوص للصف الثاني الثانوي النص الأول من تجارب الحياة 2025 18:10

شرح النصوص للصف الثاني الثانوي النص الأول من تجارب الحياة 2025

محمد المنشاوي / رسالتي في اللغة العربية

15.1K مشاهدة · 1 yr ago

من تجارب الحياة شرح وتحليل النص كامل مع أهم الأسئلة المتوقعة في الامتحان لغة عربية 2 ثانوي 43:44

من تجارب الحياة شرح وتحليل النص كامل مع أهم الأسئلة المتوقعة في الامتحان لغة عربية 2 ثانوي

عبدالله أبوالعلا

1.6K مشاهدة · 7 mo ago

أسرار نص من تجارب الحياة معلقة زهير بن أبي سُلمى شرح وتوقعات ليلة الامتحان ثانية ثانوي 31:47

أسرار نص من تجارب الحياة معلقة زهير بن أبي سُلمى شرح وتوقعات ليلة الامتحان ثانية ثانوي

دروس عربية

15.1K مشاهدة · 8 mo ago

النصوص للصف الثاني الثانوي من تجارب الحياة 2024 26:05

النصوص للصف الثاني الثانوي من تجارب الحياة 2024

محمد المنشاوي / رسالتي في اللغة العربية

4.7K مشاهدة · 2 yr ago

حل نماذج نصوص متحررة المحتوى من تجارب الحياة ـ كتاب الامتحان 2025 ـ الصف الثاني الثانوي ترم أول 48:04

حل نماذج نصوص متحررة المحتوى من تجارب الحياة ـ كتاب الامتحان 2025 ـ الصف الثاني الثانوي ترم أول

لسان العرب التعليمية

36.6K مشاهدة · 1 yr ago

حل نصوص متحررة على نص من تجارب الحياة بكتاب الأضواء للصف الثاني الثانوي 2025 35:38

حل نصوص متحررة على نص من تجارب الحياة بكتاب الأضواء للصف الثاني الثانوي 2025

عبدالله أبوالعلا

20.4K مشاهدة · 1 yr ago

نصوص من تجارب الحياة بطريقة عرض جديدة الصف الثاني الثانوي الترم الأول 2024 12:51

نصوص من تجارب الحياة بطريقة عرض جديدة الصف الثاني الثانوي الترم الأول 2024

الحصة - محمد عبدالمنعم

2.4K مشاهدة · 2 yr ago

حل نماذج نصوص متحررة المحتوى من تجارب الحياة ـ كتاب الامتحان 2024 ـ الصف الثاني الثانوي ترم أول 39:39

حل نماذج نصوص متحررة المحتوى من تجارب الحياة ـ كتاب الامتحان 2024 ـ الصف الثاني الثانوي ترم أول

لسان العرب التعليمية

33.1K مشاهدة · 2 yr ago

نصوص متحررة كتاب كيان الثاني الثانوي على نص من تجارب الحياة 26:25

نصوص متحررة كتاب كيان الثاني الثانوي على نص من تجارب الحياة

محمد سراج

9.4K مشاهدة · 1 yr ago

حل نصوص متحررة على درس من تجارب الحياة من كتاب كيان 2026 للصف الثاني الثانوي الفصل الدراسي الاول 31:57

حل نصوص متحررة على درس من تجارب الحياة من كتاب كيان 2026 للصف الثاني الثانوي الفصل الدراسي الاول

رسوخ في اللغة العربية أ/ ناجح الضبع

1.3K مشاهدة · 7 mo ago

إجابة نصوص متحررة على نص من تجارب الحياة من كتاب الامتحان ٢ ث ٢ ٠ ٢ ٦ ترم أول صفحة ١ ٦ ٢ 31:04

إجابة نصوص متحررة على نص من تجارب الحياة من كتاب الامتحان ٢ ث ٢ ٠ ٢ ٦ ترم أول صفحة ١ ٦ ٢

الأستاذ عادل هيكل اللغة العربية

3K مشاهدة · 8 mo ago

حل نصوص متحررة على درس من تجارب الحياة الصف الثاني الثانوي النص الأول 2023 من كتاب الامتحان ترم 1 14:24

حل نصوص متحررة على درس من تجارب الحياة الصف الثاني الثانوي النص الأول 2023 من كتاب الامتحان ترم 1

محمد خليفة الطيب

364 مشاهدة · 3 yr ago

حل نماذج نصوص متحررة نص من تجارب الحياة تانية ثانوي 2026 24:11

حل نماذج نصوص متحررة نص من تجارب الحياة تانية ثانوي 2026

أحمد عيد

950 مشاهدة · 7 mo ago

ذاكر معايا من الكتاب درس من تجارب الحياة نصوص الصف الثانى الثانوي رائد 15:17

ذاكر معايا من الكتاب درس من تجارب الحياة نصوص الصف الثانى الثانوي رائد

Raed School- مدرسة رائد

113 مشاهدة · 2 yr ago

نصوص متحررة الثاني الثانوي 2025 كتاب الامتحان من تجارب الحياة أول ثلاثة نصوص 30:47

نصوص متحررة الثاني الثانوي 2025 كتاب الامتحان من تجارب الحياة أول ثلاثة نصوص

محمد سراج

2.6K مشاهدة · 1 yr ago

من تجارب الحياة النص الصف الثاني الثانوي الفصل الدراسي الأول 1:34

من تجارب الحياة النص الصف الثاني الثانوي الفصل الدراسي الأول

لغتي انتمائي وهويتي

71 مشاهدة · 5 yr ago

نصوص تجارب الحياة الصف الثاني الثانوي الترم الأول 2022 33:09

نصوص تجارب الحياة الصف الثاني الثانوي الترم الأول 2022

الحصة - محمد عبدالمنعم

3.2K مشاهدة · 4 yr ago

حل نصوص متحررة من تجارب الحياة بكتاب الامتحان الثانى الثانوى 41:34

حل نصوص متحررة من تجارب الحياة بكتاب الامتحان الثانى الثانوى

تعلم بسهولة

3.1K مشاهدة · 2 yr ago

حل تدريبات كتاب الامتحان نماذج نصوص متحررة نص من تجارب الحياة تانية ثانوي 2026 35:54

حل تدريبات كتاب الامتحان نماذج نصوص متحررة نص من تجارب الحياة تانية ثانوي 2026

أحمد عيد

5.5K مشاهدة · 9 mo ago