تعالى اقول لك ازاي تضمن 30% من منهج الجغرافيا من فيديو واحد فقط. السلام عليكم حبايبنا ابطال ثانيه ثانوي يا رب تكونوا بخير. في الفيديو ده صديقي انا عامل لك ورشه حل على ربع المنهج باعتبار ان احنا نزلنا فيديو شرح قبل كده شرحنا فيه الدرس الاول والدرس الثاني ففي ده انا هوريك اي فكره سؤال ممكن الراجل يجيبه لك على ربع المنهج اللي احنا شرحناه. كل اللي مطلوب منك انك تسمع المحاضره دي بتركيز وتسجل ورايا كل فكره انا هقولها ولما اجي احل سؤال شوف انا هقول الاجابه دي انا اخترتها ليه وهشرح لك قصه السؤال من اول وجديد فحضرتك صدقني بمجرد ما الفيديو هيخلص هتلاقي نفسك مش محتاج اي حاجه في اول درسين في المنهج خالص بالمناسبه الملزمه دي انا سايبها لك تحت في الديسكربشن تقدر حضرتك تدخل على وصف الفيديو واعمل لها تحميل هيطلب منك ان عشان تحمل الملزمه لازم تكون عامل في القناه فاعمل اشتراك في القناه مش تخسر حاجه يعني اول حاجه بيقول لك ايه بالاستعانه ببيانات الجدول المقابل هنستنتج ان معدلات الواردات الزراعيه في وطنا العربي زياده تفتكر ده بيرجع الى ايه؟ بصوا يا اد لما يجي يكلمك ويجيب لك جدول زي ده في الحبوب والسكر والفاكهه والبكليات وتلاقي معدل استيراد كلمه استيراد يعني المنتجات اللي احنا بنروح نشتريها من بره بدا معدل الزياده يرتفع يعني مثلا هنا بصوا من سنه 2000 لسنه 2012 هتلاقي ان هنا كده في الحبوب والدقيق من 48 بقى 68 يعني كده في معدل زياده ب 43% وفي السكر الخام قبل التكرير من 4.8 بقى 10.4 0.4 يعني في معدل زياده في ال 12 سنه دول 117% نفس الكلام عند الفاكهه نفس الكلام اهو عند البقوليات معدل الزياده ده بيرجع الى ايه؟ بص يا صديقي قول له على طول بيرجع لارتفاع معدلات الزياده الطبيعيه ممكن بقى افهمك ليه اول حاجه معدلات الزياده الطبيعيه ديت المقصود بها ايه المقصود بها زياده اعداد السكان او الزياده السكانيه فده اللي خلى نسبه نسبه واردات وطنا العربي تزيد فهنا الراجل خلاص انت كبرت مش يجي يقول لك ايه بسبب ارتفاع عدد السكان مش هيقول لك كده دايما الزياده السكانيه بيجيبها بالمعنى ده الزياده الطبيعيه اي الفرق بين معدل المواليد ومعدل الوفيات تمام طيب هنا بقى احنا ممكن نطلع صيغ ثانيه تعالى اقول لك ايه هي الصيغ الثانيه دي بص يا قلبي مبدئيا طلع كده من هنا سهم وممكن يجي لك سؤال يقول لك ايه من الاسباب الاجتماعيه لحدوث ازمه في الغذاء او اللي هي خلت وطننا العربي يستورد ا موارد غذائيه اكتر اول ما تلاقي كلمه سبب اجتماعي اجتماعي قول له الزياده الطبيعيه لان خد بالك في اسباب تانيه كتير مش اجتماعيه في اسباب اقتصاديه واسباب سياسيه واسباب اداريه حاجات تانيه كتير احنا بنتكلم على السبب الاجتماعي طيب تعال بقى نشوف بقيه الاختيارات ما ينفعش كنت اقول انتشار الزراعه المختلطه لان بص اقف عند كلمه مختلطه دي الزراعه المختلطه ان الانسان بيزرع في المكان الواحد اكتر من محصول فتلاقي مثلا الانسان عنده وليكن مثلا خمسه فدان ارض اهو هيزرعهم يقوم يزرعهم بقى ويقسمهم كل حاجه يزرع حته قمح وحته ذره وحته رز وحته برسيم وحته مش عارف ايه دي اسمها زراعه مختلطه طيب امتى يا عم جمعه الجا للاختيار ده خدوا بالكم من معلومه اتقالت في الدرس ده ان الزراعه المختلطه احنا في وطنا العربي بنلجا لها لتربيه الحيوانات يعني لو جاب لك سؤال وقال لك ايه لو احنا عايزين نهتم بزياده الثروه من اللحوم في وطنا العربي نهتم بايه؟ قول له نهتم بالزراعه المختلطه لان الزراعه المختلطه ديت هي اللي جنب الزراعه بيقدروا يوفروا اكل للحيوانات يعني بيزرعوا محاصيل يستخدموها كاعلاف تمام زي مثلا ممكن يزرع ذره وفي الاخر خالص ياخد خد الدر ده يحوله لعلف للمواشي يزرع برسيم وياكل منه الحيوانات فدي اسمها الزراعات المختلطه حلو ما ينفعش اقول تناقص معدلات الامطار لان 80% من الزراعه في وطنا العربي اصلا بتعتمد على الامطار يعني لولا الامطار ما كناش هنلاقي ناكل اصلا في وطنا العربي لان احنا عندنا اصلا يعتبر اغلبيه النطاق الفلكي بتاعنا جاف يعني فمش دي خالص طيب هنا بقى كان ممكن طالب يختارها خفض المساحات المزروعه بالمحاصيل الغاذائيه هقول لك لا احنا زرعين مساحات كتير محاصيل غذائيه ولكنها برده ما بتكفيش لان ما فيش توازن بين الموارد والمحاصيل المزروعه والزياده السكانيه دايما السكان سابقه فما فيش توازن يبقى دي يا اد الاجابه الصح كده احنا فهمنا عملنا ايه من سؤال واحد جاوبنا وطلعنا اربع اختيارات تانيين او اربع اسئله تانيين ينفعوا يجوا في الاختيارات دي طيب السؤال التاني لو قال لك في الامتحان يقف عائق امام تنميه الموارد الزراعيه تحديات اقتصاديه منها ايه؟ خد بالك بقى هنا راجل بيزنقك في حته انه عايز تحدي اقتصادي يعني مشكله اقتصاديه مديني اختيارات بقى استخدام مبيدات حشريه هي دي المشكله الاقتصاديه نقص برامج التوعيه اهمال مشروعات الري قله العماله الزراعيه المدربه بص يا صديقي اول ما تلاقي كلمه الموضوع دخل في الجانب الاقتصادي قول له اهمال مشروع مشروعات الري الزراعيه ليه بقى؟ لان الراجل قال من المشاكل اللي بتواجه الزراعه في وطنا العربي الراجل قال لك كده نقص الموارد المائيه اه وهنا نقص الموارد المائيه لو انت اتفرجت على فيديو الشرح انا قلت لك صنفها انها سبب اقتصادي طب وده يا مستر ايه علاقته باهمال مشروعات الري هقول لك يا محترم ما هو كلمه مشروع ري ده ان انا يا جماعه بعمل ترعه بعمل قناطر بعمل سد بعمل حاجه اقدر بيها اوصل الميه ايا كان مصدرها ايه سواء بقى ميه مطر ميه ا ترعه ميه نهر ايا كان المصدر اللي جاي ايه اوصل الميه ديت للتربه الزراعيه بتاعتي طب لو انا ما وصلتهاش اذا التربه الزراعيه بتاعتي عندها نقص في الموارد المائيه وده في حد ذاته تحدي اقتصادي فهنا الراجل صايع ما قالكش نقص موارد مائيه قال لك استنى اهمال مشروعات الري طب ما هو اهملنا لمشروعات الري هتنقص لي الموارد المائيه اللي هتوصل للتربه الزراعيه اوكي طيب تعال نشوف السؤال الثالث يمكن تحقيق توسع افقي لاداره الموارد الزراعيه من خلال ايه خدوا بالكم يا اولاد عشان الحته دي كانت ملخبطه ناس كتير منكم وانا وضحتها في الشرح قلت لك ايه قلت لك خد بالك من الفرق بين كلمه التوسع الافقي والتوسع الراسي طيب سريعا كده تعال فاهم حضرتك ايه الفرق بين الاثنين انا دلوقتي يا جماعه راجل مهتم بالزراعه ايه الفرق يا عم جمعه بين ان انا بقول الدوله بتتوسع في الزراعه توسع افقي والدوله بتتوسع في الزراعه توسع راسي بص كلمه توسع راسي يعني هي بدات تستخدم تقنيات احدث اساليب احدث فممكن نكتب هنا كده اهو اساليب وتقنيات زراعيه حديثه على سبيل المثال بقى كانت بتعتمد مثلا على اللي هم الناس اللي بتستخدم اساليب بدائيه في الزراعه اللي هو فلاح بيزرع بايده قلنا له لا يا عم الحاج اركن بقى على جنب كده احنا هنجيب لك بقى الات وهنجيب لك ادوات وهنجيب لك جرارات وهنجيب لك محاريس وهنجيب لك ادوات زراعيه حديثه تساعدك الوقت والمجهود اللي انت كنت بتبذله ده توفره فبالتالي الانتاج الانتاج بتاعنا هيزيد دي اسمها يا جماعه توسع راسي ان انا بدات ادخل اساليب علميه حديثه في الزراعه وبالتالي الانتاج بتاعي هيزيد طيب ايه بقى التوسع الافقي ده التوسع الافقي يا جماعه اللي هو مثلا انا كان عندي حته ارض اهي مساحتها مثلا خمسه فدان طيب هنقول ايه لا يا جدعان احنا هنخلي حته الارض دي هتزيد شويه اهو هتبقى مثلا ثمانيه فدان انا كده وسعت المساحه المزروعه فلما بوسع المساحه المزروعه ده اسمه توسع افقي انما لما اهتم بالاساليب الانتاجيه والبذور وادخل تقنيات حديثه ده اسمه توسع راسي اوكي طيب هنا الراجل بيقول لك ايه انا عايز توسع افقي قلت له اه يعني انت عايز توسع في المساحه قال لي ايوه عايز اوسع في المساحه مين هنا بقى يديني توسع افقي خد بالك بقى استخدام مخصبات زراعيه وتحسين طرق الرا خدت لي بالك ما هو انا لو هستخدم مخص خصبات زراعيه انا كده ممكن ازود الكميه بس ما زودتش في المساحه يبقى ده اسمه توسع راسي ماشي تحسين طرق الري وزراعه اسطح مباني المدن اهو يا مستر هيزرعوا اسطح مباني المدن اهو طب ما هم كده هيوسعوا المساحه المزروعه اقول لك طب تعال نكمل زراعه اسطح مباني المدن والاعتماد على التكنولوجيا الحيويه ولا الاعتماد على التكنولوجيا الحيويه والمخصبات الزراعيه ايه ده؟ ده سؤال يلخبط هقول لك بص بقى يا قلبي اقرب اجابه للصح هنا دي زراعه اسطح مباني المدن والاعتماد على التكنولوجيا الحيويه تعال افهمك لنا زراعه اسطح مباني المدن يا جماعه دلوقتي في دول بدات تستخدم السطوح بتاعه البيوت وتزرعها طب هو انا لما ازرع اسطح البيوت طب ما ده معناه ان المساحه الزراعيه بتزيد صح انا سايب الاراضي زي ما هي بلس ان انا بزرع على اسط اسطح المباني يبقى انا كده زودت المساحه الزراعيه فده في حد زاد توسع افقي تعالى اقول لك بقى هو ليه هختار معاه اعتماد على تكنولوجيا حيويه في حصه الشرح قلت لك لما بنعتمد على التكنولوجيا الحيويه دي تقنيه حديثه بنبدا ا نستخدمها ان احنا نزرع محاصيل في وقت مش اوانها اصلا يعني مثلا انا عندي محاصيل بتتزرع في الصيف وانا طقت في دماغي ان انا ازرعها في فصول معتدله او بارده فبنقدر بقى بالتكنولوجيا الحيويه الحديثه ديت والعلم اللي احنا توصلنا له ان احنا نزرع المحاصيل دي في وقت مش وقتها وتطلع برده طب ما ده في حد ذاته برده انا زودت المساحه المحصوليه وزودت المساحه الزراعيه اللي عندي عشان كده يا صديقي ده اللي يعتبر ان احنا بنقول حققنا توسع افقي في مجال الزراعه السؤال ده مهم جدا خد بالك منه طيب السؤال رقم اربعه بيقول لك الدوله المشار اليها على الخريطه تعتبر اقبل الدول العربيه انتاجا لمحاصيل ايه؟ خدوا بالكم يا جماعه لا شك ان الراجل هيجيب لك خريطه لوطنك العربي وهيشاور لك على دوله خاصه في السؤال رقم اربعه ده فركز معايا وسجل هنا انا حفظتك خريطه لو انت اتفرجت على الشرح هو هنا الراجل معلم على مين تمام لما قلت لك مربع اول مصر واللي جنبيها ليبيا الله يعافيها تونس مربع ثالث جزائر طيب الدوله دي بقى الدوله دي دوله مين ها دوله المغرب يبقى دي كده يا اد دوله المغرب طيب فالراجل لو شاور لك على الدوله دي يبقى هو بيشاور على المغرب المغرب دي بقى مشهوره بايه بالالياف الناتجيه بالحبوب الغذائيه بالسكريات بالبكليات ممكن تسجل ورايا كل كلمه اقولها لك يلا جنب كلمه الالياف الناتجيه اكتب سوريا وسوريا ديت مكانها فين على الخريطه تعال اوريها لك سوريا دي هي دي هي دي سوريا يا اد اللي انا عملتها باللون البينك ده اهو فلو الراجل كده جاب لك سؤال في الامتحان وقام حاطط لك السهم هنا كده وقال لك الدوله دي مشهوره بايه قول له بالالياف الناتجيه وممكن لو هيبدل لك كلمه سوريا هيحطها لك باسم بلاد الشام خدوا بالكم عشان الكلام ده بيجي في الامتحانات ماشي اما اولى الدول في الحبوب الغذائيه فهي مصر اهي مصر وساعتها لو الراجل هيحط لك السهم هنا كده تمام اما اولى الدول في السكريات مصر برده هيحط لك السهم على المربع الاولاني اما البقليات ديت وانا بشرحها قلت لك ما تنساش اولى الدول فيها هي المغرب المغرب المغرب يبقى هنا يا جماعه المغرب هي اولى الدول في البكوليات ممكن بقى لو سمحتوا تحفظوا الترتيبه دي لان غالبا هيجيب لك منها سؤال في الامتحان انا بلغتك اهو وانا نصحتك وانت براحتك تعال نخش على السؤال اللي بعده يلا السؤال بيقول ايه؟ بيقول ايا من الصور الاتيه بيدل على وجود تحديات اداريه بصوا يا اد كلمه مشاكل اداريه خلاص احنا حفظناها كلمه مشاكل اداريه يا جماعه المشاكل اللي بتكون موجوده عند الموظفين لما انا شرحت لك وقلت لك ايه الموظف الموظف ما بيرضاش ينجزك بياخد وقت عبال ما يخلص لك اجراءات الحاجه اللي انت رايح تخلصها بنلاقي دايما زحمه في المؤسسات الحكوميه بتلاقي كده الشبابيك واقف عليها ناس كتير تدني في المستوى الوظيفي الست ذات نفسها اللي شغاله مش راضيه تنجز شغلها ده اسمه معوقات اداريه فمين هنا بيدل على المعوقات الاداريه طبعا اول واحده جايب لي صوره حروب وبعد كده جايب لي اراضي زراعيه بعد كده جايب لي كوبري ومليانه عربيات وزحمه بعد كده جايب لي حاجه اهو مؤسسه حكوميه ومليانه زحمه وسكان واقفه على الشبابيك يبقى هي ديت يا صديقي اللي هيتقال عليها معوقات وتحديات اداريه تمام لان ده اول واحده ده تحدي او معوقات سياسيه عشان في اضطرابات امنيه ومشاكل اهو وقنابل وحاجات بتضرب بعد كده ارض زراعيه مبني عليها فدي تحديات اقتصاديه طيب بعد كده كوبري ومليان زحمه ومليان سكان ومليان تكدس فده اقدر اقول عليها تحديات اجتماعيه انما هي دي هي دي مؤسسه اهو وفيها سكان كتير بيحاولوا ان هم يخلصوا ورق ويخلصوا حاجات فهي دي المعوقات الايه الاداريه سؤال رقم سته صديقي بيقول لك ايه بيقول لك تتمثل النسبه الصحيحه لمساحات الاراضي الزراعيه المعتمده على مياه الامطار بالعالم في الشكل ايه خدوا بالكم قوي جماعه انا قلت لكم ان اي حاجه فيها ارقام ممكن الراجل يجيبها لك في صوره نسب مئويه زي ما انت شايف كده فاول حاجه دي معلومه هتعتمد على ذاكره حضرتك احنا قلنا يا جماعه ان مساحات الاراضي الزراعيه اللي بتعتمد على ميه الامطار اللي احنا كنا بنسميها الزراعه البعليه فاكرين الزراعه البعليه واحنا بنشرحها ده يا جماعه كان 80% 80% من الزراعه بتكون معتمده على مياه المطر و20% اسمها زراعه مرويه اللي هي بتعتمد بقى على الانهار والكلام ده فهنا انا راجل حافظ ان الزراعه البعليه اللي معتمده على ميه الامطار 80% مين هنا يديني 80% طيب الراجل بيقول لك اللون الغامق سيكه ده هي الزراعه المعتمده على ميه الامطار فوالله هنا اقدر اقول مثلا عليها انها 50% بس لانه معلم لي على النص بالظبط طيب واضح كده يا جماعه ان اكت واحده اهي هي دي لانه معلم لي على الجزء ده كله فواضح كده ان هي دي الاجابه الصح يبقى الاجابه الصح صديقي دي لانه بيمثل 80% فهمت الفكره ماشي طيب نفس السؤال برض بيقول لي بيقول لي الشكل اللي بيمثل النسبه الصحيحه للاراضي العربيه الزراعيه اللي نجحت للدوله العربيه في استغلالها اه عايز حافظ جماعه احنا قلنا وطنا العربي اا الاراضي الزراعيه او الاراضي اللي تصلح للزراعه فيه بتمثل 470 مليون فدان احنا اخدنا الكلام ده بس انا قلت لك ان 470 مليون فدان دول احنا قدرنا نستغل فيهم قد ايه قدرنا نستغل فيهم 27% فقط تعالى نشوف الكلام ده احنا كنا قايلينه في انهي درس اهو يا جماعه بصوا اهو في المساحه المزروعه قلنا تبلغ مساحه الاراضي الزراعيه في وطن العربي 470 مليون فدان ولكن المناطق اللي احنا قدرنا نستغلها 27% فقط يا نهار ابيض فانا هنا بقى يا جماعه الراجل بيقول لك ايه بيقول لك تيجي كده تتخيل معايا مين هنا ممكن يديك ال 27% يعني المنطقه اللي انت قدرت تستغلها 27% يبقى خد اصغر واحده خالص فاصغر واحده خالص غالبا هي دي لان هي دي اللي هنقدر نقول هتمثل 27% لان انا جايب لك معلم لك الحته الحمراء قال لك دي المناطق المستغله ودي المناطق اهي الغير مستغله فانا استغليت بس ال 27% الحته الصغيره دي خالص بس السؤال اللي بعده توجد علاقه طرديه خد بالك السؤال ده مهم جدا السؤال ده مهم جدا علاقه طرديه يعني لو ده زاد ده بيزيد توجد علاقه طرديه واخرى عكسيه على الترتيب خدوا بالكم بقى يا جماعه ودربوا نفسكم لثالث ثانوي في ثالث ثانوي بيجي لهم اسئله بيحط لهم فيها كلمه على الترتيب يعني ايه على الترتيب يعني لما اجي اقول لك توجد علاقه طرديه واخرى عكسيه يبقى انت لما تخش على الاختيارات تبدا ان اول واحده تبقى طرديه وتاني واحده تبقى عكسيه فطرديه يعني لو ده زاد ده هيزيد وعكسيه لما ده بيزيد ده بيقل ففي علاقه طرديه واخرى عكسيه ما بين النمو السكاني السريع وكلا من ايه بقى الطلب على الغذاء ومساحه الارض الزراعيه المحاصيل الحقليه والفجوه الغذائيه مساحه الاراضي واجهاد التربه الاستثمارات الزراعيه والاستقرار السياسي طبعا الاجابه الصح هنا يا ولاد هتبقى ا ليه بقى بص في علاقه طرديه ما بين النمو السكاني السريع والطلب على الغذاء لان كل ما عدد السكان هيزيد كل ما الطلب على الغذاء هيزيد بصوا علاقه طرديه رديه اهو تمام طيب انا كده خلصت النص الاولاني بتاع العلاقه الطرديه هات بقى النص التاني بتاع العكسيه فعلا كل ما عدد السكان بيزيد كل ما مساحه الاراضي الزراعيه بتقل ليه لان بيحصل زحف عمراني على الاراضي مش السكان عددهم زادوا فهيروحوا يبنوا بيوت على الاراضي الزراعيه يبقى مساحه الاراضي هتقل وده سؤال كويس جدا تاخد بالك منه فهمت؟ طيب لو حضرتك بقى حبيت تطبق كلمه طرديه وعكسيه على اي اختيار ثاني هتلاقيه ما ينفعش يبقى الاجابه الصح هتبقى ا السؤال اللي بعده طيب بيقول لك ايه محاوله زراعه المحاصيل المعتدله في جنوب الوطن العربي ده من وسائل تنميه الموارد الزراعيه بالاعتماد على ايه طبعا خلاص بقى احنا فهمنا احنا واخدين ان المحاصيل المعتدله دي يا باشا المحاصيل اللي انا بقدر ازرعها لحظه كده اوري حضراتكم حاجه في الاطراف الشماليه من وطن العربي دي المحاصيل المعتدله عايز انت بقى ازرع لك المحاصيل المعتدله دي جنوب الوطن العربي هنا كده اه يبقى انا هعتمد على حاجه اسمها التكنولوجيا الحيويه فهمنا التكنولوجيا الحيويه طيب السؤال اللي بعده بالاستعانه بالشكل اللي قدامك نستنتج ان اختلاف اعداد كلا من الاغنام والمعز والجاموس بالوطن العربي بيرجع الى ايه؟ حلو السؤال الاول سؤال مقالي بيقول لك بص يا صاحبي انا جايب لك رسم بيان اهو ودي اعداد الحيوانات في وطنا العربي في 2014 فانت ملاحظ ان الراجل مقلل نسبه الجاموس جدا ومزود نسبه الاغنام ومزود نسبه المعيز جامد قوي تمام فهنا بيقول لك بقى ايه اسباب اختلاف الاعداد هو ليه الاغنام والمعز قطار والجاموس قليل تفتكر ايه السبب طب ما سهله ما احنا حافظينها فاكرين يا اد لما احنا كنا بنقول ان تربيه الجاموس بتعتمد على توفير بيئه خاصه به اللي هو لا يتحمل الجفاف وبالتالي بيحب يعيش في مناطق بها موارد مائيه واسطح مائيه زي الانهار اه اما الاغنام والمعز فهم بيقدروا يتاقلموا مع طبيعه مناخ وطنا العربي اللي هم بيعيشوا في المناطق الصحراويه والجبليه فهنا بقى انا عايز احكي له ان انا فاهم فهقول له والله بص يا باشا اهو اهو يقل اعداد الجاموس لانه يحتاج الى بيئه خاصه لتربيته تعتمد على وجود الانهار وقله الجفاف حلو ده الجاموس ماشي ويزداد اعداد الماعز والاغنام لانه يستطيع العيش في المناطق الصحراويه والجبليه وبما ان وطنا العربي فقير في المراعي يعني المراعي اللي فيه مراعي صحراويه عشان كده يا باشا انت هتلاقي ان النسبه الاكبر عندنا من الحيوانات هي ماعز واغنام طيب السؤال اللي بعده بيقول لك ايه تساهم الزراعه العضويه احيانا في تقليل نسبه التلوث وانبعاثات غازات الاحتباس الحراري صح مثلما حدث في دوله تقع فين والله يا باشا سهل الدوله اللي استخدمت الزراعه العضويه كلنا حافظين يا جماعه ان هي دوله اوغندا صح كده طيب دوله اوغندا ديت بقى موجوده فين وسط افريقيا شمال افريقيا غرب افريقيا جنوب افريقيا طبعا اوغندا هي وسط افريقيا ومن الدول اللي بيمر بها دائره عرض الرئيسيه اللي هي دائره الايه الاستواء السؤال اللي بعده يصعب من خلال برامج التوعيه ورفع الثقافه الزراعيه هي للمزارعين علاج ايه؟ حلو قوي السؤال ده لان السؤال ده عايز حد بيفهم مش عايز حد متسرع يصعب من خلال برامج التوعيه ورفع الثقافه الزراعيه للمزارعين علاج ايه؟ يعني انا يا جماعه لو بدات اوعي المزارع وارفع من ثقافته وادربه وافهمه هيساعدني في كذا حاجه بس ما عدا ايه تعالى بقى مشكله تملح التربه الزراعيه ولا انخفاض الاستثمارات الزراعيه ولا طرق الرايه التقليديه ولا تجريب في الاراضي الزراعيه والله بص لو انا بدات ارفع من ثقافه المزارع هو هيبدا هيبدا ا ما يرويش بطرق تقليديه تملح لي التربه الزراعيه يعني هو ممكن يعالج دي عادي ماشي وممكن يعالج طرق الري التقليديه وممكن يبقى مثقف وواعي لدرجه انه ما يجرفش الاراضي الزراعيه ولكن ده مالوش ادنى علاقه بانخفاض الاستثمارات الزراعيه انا بوعي المزارع هل بتوعيه المزارع ده انا هعالج انخفاض الاستثمارات الزراعيه لا خدوا بالكم بقى يا جماعه لان انخفاض الاستثمارات دي علشان اعالجها انا محتاج اعمل اهتمام بالبنيه الاساسيه الزراعيه ودي مش بتاعه المزارع دي بتاعه حكومه الدوله هي اللي هتهتم بالبنيه الاساسيه الزراعيه تعمل بقى قناطر وتعمل سدود وتعمل خزانات وتحفر ترع دي اسمها بنيه اساسيه زراعيه فوالله لو انا راجل مستثمر ولقيت الدوله اللي انا هدفع فيها فلوس موفره الحاجات دي كلها هدخل واستثمر فيها فلوسي فخدوا بالكم دي بتاعه الحكومه مش بتاعه المزارع فمهما تعلي من ثقافه المزارع هو ممكن المزارع ما يملحش التربه ما يرويش بطرق تقليديه ما ما يجرفش الاراضي انما ايه علاقته بانخفاض الاستثمارات افهموا عشان الاسئله دي مهمه طيب السؤال اللي بعده يمكن تحقيق توسع افقي لاداره الموارد الزراعيه بتالي لسه حلين الكلام ده هيبقى بزياده زراعه اسطح المباني والاعتماد على التكنولوجيا الحيويه طيب هات السؤال ده تعبر الصوره اللي قدامك عن احد جهود الدوله للتغلب على احدى التحديات التنمويه حلو السؤال اهو الراجل بيقول دوله عامله قناطر اسيوط الجديده ده وطالما قناطر يا جماعه يبقى هي اسلوب اهو تنموي زراعي للري حلو تعالى بقى هي كده الدوله بتحل مشكله ايه سياسيه اجتماعيه اقتصاديه اداريه طبعا يا صديقي اقتصاديه ما انا لسه ق لك فوق مش انا قلت لك في السؤال اللي فوق ان نقص الموارد المائيه واهمال مشروعات الرايه الزراعيه دي تعتبر تحدي اقتصادي فلما انا اجي بقى اعمل مشروع للرايه اهو اهو انا كده عملت مشروع للرا اهو يبقى انا كده عالجت مشكله ايه؟ اقتصاديه برافو عليك اهو يبقى الاجابه اقتصاديه ماشي بالاستعانه بالشكل اللي قدامك يوضح نسبه مساهمه الدول العربيه المصدره للاسماك في 2012 نستنتج ايه والله يا جماعه هنا الراجل مزود لي قوي المغرب بيقول لك المغرب دي ما شاء الله كانت 40.9% 0.9% من الدول المصدره للاسماك حلو وعمان 13.3 3 تونس 4.3 اليمن 15 موريتانيا 16 مش عارف مين هنا الراجل مزود نسبه المغرب جدا فحضرتك تستنتج ايه استنتج وجود فائض لدى المغرب من الانتاج السمكي طبعا يعني شك فيها طب اعتماد اليمن على المصايد النهريه معلش عرفني قله عدد الصيادين بدوله موريتانيا والله هو لو قله عدد الصيادين بدوله موريتانيا مش هيبقى عندها 16.3 03 من تناقص اهميه نشاط الصدفه في عمان لا طبعا الراجل برده قايل لي ان عمان كتيره 13.3 من يبقى هنا انا هستنتج يا جماعه ان في فائض من الثروه السمكيه بدوله المغرب العربيه الشقيقه ماشي سؤال يخص الرسومات البيانيه لو قال لك في الامتحان يظهر الرسم البياني اللي قدامك بيظهر ايه بيظهر احد العوامل المرتبطه بزياده الطلب على الحبوب الاستراتيجيه طيب كلمه حبوب استراتيجيه يعني حبوب مهمه جدا لحياه الانسان اللي هو الحبوب الغذائيه اللي هو القمح مثلا فهنا الراجل بيقول لك ايه بيقول لك ده المؤشر بتاع اعداد سكان مصر وفقا للتعدادات والتقديرات من سنه 82 لسنه 2017 فبسم الله ما شاء الله احنا مش شايفين قدامنا حلو تفتكر الزياده دي ادت الى ايه تقليل الاستثمار الاجنبي قله استصلاح الاراضي زياده صادرات مصر من المحاصيل حدوث فجوه ايوه يا عم خلت يحصل فجوه خلت يحصل مجاعه الناس مش لاقيه تاكل اهو يبقى الاجابه حدوث فجوه السؤال اللي بعده كان من الممكن ان تقلل الدوله الموضحه بالنص المقابل من الاخطار اللي تعرضت لها عن طريق ايه حلو السؤال نقرا النص بيقول لك تراجع انتاج محصول الرز في بنجلادش بنسبه 27% نتيجه انتشار الفيضانات دوله بنجلادش دي اللي هي الدوله الاسلاميه دوله محصول الرز فيها قل بقيمه 27% نتيجه ان كان بيحصل فيضان فبيقول لك احنا كنا ممكن نحميها من الاخطار دي عن طريق ايه؟ انها نفعل القوانين والانظمه ولا من خلال التكنولوجيا الحيويه ولا الاستشعار عن بعد ولا الاستثمار الزراعي طبعا هنا يا اد هيبقى الاستشعار عن بعد ليه بقى؟ فاكرين واحنا بنشرح لما كنا بنقول ان الاستشعار عن بعد واجهزه التكنيات الحديثه بتحمي الاراضي الزراعيه والمحصول من الكوارث الطبيعيه لانها ممكن تتنبا بحدوث كارثه قبل حدوثها يعني مثلا الاستشعار عن بعد واجهزه الاقمار الصناعيه ممكن تتنبا لحضرتك ان المنطقه دي هتتعرض مثلا لفيضان هتتعرض ل مثلا لزلزال هتتعرض لاعصار هي بتبدا تخليك تتنبا بالكلام ده فلو انت تنبات بالكلام ده يبقى حضرتك هتعالج الموضوع يبقى هنا يا جماعه بختار تقنيه حديثه السؤال اللي بعده ايا من العبارات التاليه تعبر عن محاوله القضاء على احد معوقات التنميه الاقتصاديه ذات البعد الاجتماعي خد بالك بقى وعايز معوق ذات بعد اجتماعي حلو التصدي لزياده معدلات التضخم الحد من تصدير المواد الخام مواجهه ظاهره التصرب المدرسي تدريب عمال المصانع على التقنيات الحديثه طبعا يا جماعه طالما اجتماعي يبقى روحوا اختاروا مواجهه ظاهره التصرب المدرسي كلمه تسرب مدرسه يا جماعه الناس اللي ما بتكملش عمها ده اسمه تسرب مدرسي تلاقي مثلا الناس بتاخد الابتدائيه والاعداديه وتقعد فده اسمه تسرب وقلت لكم انا بشرح ان في عيال بتاخد كلمه تسرب مدرسه ده اقول لك الهروب من المدارس تسرب مدارسي ان انا ما بكملش علامي فده هيعمل ايه ده هيرفع من معدل الاميه طب ما الراجل قبل كده قال لك يا صديقي في الدرس اني من المعوقات الاجتماعيه اهو يا جماعه بصوا ظهور الاميه اهو اهو ظهور الاميه يبقى هنا اي حاجه هتخلي يظهر اميه ده بعد اجتماعي سؤال حلو بيقول ايه بقى؟ بيقول تتوقع ايا مما يلي هو السبب في حدوث مشكله موضحه في العباره المقابله طيب تعال بقى نقرا العباره المقابله لو كان انتاج احد المراعي الطبيعيه من الالبان هو 100000 لتر سنويه ما شاء الله وقام مربو الماشيه بمضاعفه اعداد الحيوانات داخل ذلك المرع يعني انا معايا مكان الحيوانات اللي فيه بطلع منها لبن 100 1000 لتر بس اصحاب المرعه دي ضعفوا اعداد الحيوانات تمام املا في مضاعفه الانتاج زياده الخرخيرين بدل 100000 يبقوا 200000 ولكن ذلك لم يتحقق تفتكر بقى ذلك لم يتحقق ليه هل بسبب عدم مراعاه حموله المرعه تدني نوع المرعه اهمال مراقبه الدوره الفصليه كميات الامطار الساقطه طبعا يا جماعه هنا عدم مراعاه حموله المراه اعيد تاني يا جماعه افهموا قلت لكم واحنا بنشرح الدرس ان الدول بتعمل ايه بتروح على مساحه معينه من الاراضي الرعويه المساحه دي الاكل اللي فيها ياكل مثلا 10 اا مثلا ا 10 حيوانات طيب هنا لو انا حطيت عليها 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 10 حيوانات سواء مثلا بقى ابقار او جاموس او غيره انا واثق ان الاكل ده هيكفيهم بزياده فبالتالي انتاجهم من اللحوم والالبانه هيبقى اكتر ماجيش انا بقول ايه اقول لا انا هحط 30 بقره في الحته دي طب ما هو 30 بقره في الحته ديت الاكل مش هيكفيهم فبالتالي انتاجهم من اللحوم والالبان مش هيبقى زي ما انت تحط 10 ابقار وتغذيهم كويس يبقى هنا هو لم يراعى حموله المرع هو زود المراه اكتر من حمولتها طيب السؤال اللي بعده السؤال جايب لك ايه صوره مكتوب عليها سد اوينب اوغندا طيب طالما سد يبقى هو مشروع مائي حلو توضح الصوره اللي قدامك احدى مشروعات ضبط واداره مياه نهر النيل اللي ساهمت مصر في انشائها مما يدل على ايه طالما مصر ساهمت في انشاء حاجه مش في بلدها كده في شراكه وتعاون دولي اهو تعال بقى نشوف هل ده مما يدل على زياده الصادرات من السلع الخدميه تطوير التعليم والبحث العلمي ربط السياسه الاقتصاديه بالتنميه البيئيه التنميه الاجتماعيه لا طبعا يا صاحبي اي مشروع كويس هيتعمل هي كده يا باشا بتربط السياسه الاقتصاديه بالتنميه البيئيه هو طالما عملت سد حتى لو مش عند دولتها هي كده حاجه حلوه بتحافظ بها على الميه يبقى يا جماعه ربط السياسه الاقتصاديه بالتنميه البيئيه اللي احنا بنسميها عندنا الاقتصاد الاخضر. سؤال 21 يا معلم بيقوللك ايه؟ بيقوللك اذا استفادت الدول العربيه من مخلفات الخشب وروص الحيوانات في توليد طاقه الكتله الحيويه فسوف يحقق ذلك ايه؟ زياده الصادرات من السلع والخدمات تطوير التعليم والبحث العلمي ربط السياسه الاقتصاديه بالتنميه البيئيه التنميه الاجتماعيه نفس الحوار بالظبط بصوا يا جماعه اي سؤال هيقابلكم هتلاقوا فيه ان احنا هنبدا ا نبدل حاجه كانت بتبوظ البيئه بتدمر البيئه بيئه بحاجه هتحقق مبدا استدامه يبقى احنا كده بنعمل ربط سياسه اقتصاديه بالتنميه البئيه اللياني هقول لك اسمها ايه بيقولوا عليها الاقتصاد الاخضر ادينا عمال انبهك اهو طيب يمكن التوقع بان يكون السبب الرئيسي في قله الانتاج السمكي لدوله الكويت بصوا يا جدعان دوله الكويت دي اهي هو ليه دوله الكويت دي يا مستر نسبه انتاج الاسماك عندها قليله الراجل بقى عايز يديك اختيارات بقى بيقوللك ايه هل تفتكر ده بسبب قله تعريج السواحل ولا استخدامها الوسائل بدائيه ولا قله العاملين بالصيد عندها ولا ضيق الرصيف القاري فبالتالي مش بنطلع سمك كتير طبعا يا جماعه هنا بصوا الدول الخليج العربي سواء سعوديه عمان امارات قطر بحرين كويت لو جالك سؤال عنهم في الامتحان دايما افهم كده ان سكانهم دلوقتي هم مش في حاجه ربنا يزيدهم ان هم يشتغلوا في مجال صيد لان هم دلوقتي عندهم مصادر انيه بتجيب لهم فلوس اكت بكتير من الصيد فمابقاش انا دولتي مثلا عندها بترول وممكن اشتغل في البترول والتعدين وبعد كده ا اروح انا اشتغل صياد او اشتغل مثلا برع غنم فاهم فهنا هم بداوا يتحولوا من هذه الحرف سواء مثلا رعي او صيد ان هم يشتغلوا في اعمال ثانيه زي البترول والتعديل يبقى انا هقول قله العاملين بالصيد خلاص ما بقاش دلوقتي في ناس شغاله هناك بالصيد او ان هم بداوا يهتموا بحاجات ثانيه زي مثلا التعدين او العمل في النفط والبترول تمام السؤال اللي بعده نستنتج من تحليل الشكل البياني اللي قدامك ان الدوله ص اهتمت بايه طبعا انا بهتم جدا بالرسومات البيانيه لان الراجل بيلعب عليها في الامتحان معاك هنا بيقول لك نسبه جذب بعض الدول لرؤوس الاموال الاجنبيه وادي الدوله يا جماعه افهموا خدنا وقلنا واحنا بنشرح عزيزي الطالب اللي ماتفرجش على محاضره الشرح الدوله اللي بتجذب مستثمرين اكت ان هم يجوا يستثمروا فلوسهم عندها الدوله دي بتهتم ببنيتها التحتيه الدوله اللي بتجذب اكبر عدد من المستثمرين خدها قاعده دوله مهتمه ببنيتها التحتيه بالمناسبه اكت اكت المناطق اللي بتحقق جذب الاستثمارات هي مناطق شرق وطن العربي هي دوله دوله السعوديه ودول الخليج العربي خاصه السعوديه عشان لو شاور لك كده وعلم لك على المنطقه دي وقال لك دي مشهوره بايه قول له يا باشا مشهوره بتحسين بنيتها التحتيه وجذب الاستثمارات للدول الاجنبيه فيها مركز مركز ايا من الاشكال التاليه يشير لنسبه انتاج مصر من المحاصيل السكانيه بالوط العربي اه خد بالك بقى لو ترجع كده بالذاكره ولا بس انت نسيت وغفلتني انا قلت لك هنا في السكريات وانا بتكلم على السكريات قلت لك مين نمبر و مين رقم واحد في السكريات ها لا مش محمد رمضان مين جدع مصر دي مصر هي رقم واحد في السكريات يالا احنا بلد سكر يالا تمام عشان كده لما يجي الراجل هنا يكلمك ويقول لك انهي مؤشر من دول بيشير لنسبه انتاج مصر من السكريات ها خد اكبر نسبه فاكبر نسبه هنا بقى يا باشا هي فين والله يا باشا اكبر نسبه هي دي اكبر نسبه من السكريات لان مصر اولى الدول في السكريات. تعال نخش على السؤال اللي بعده. تتعدد الاسباب الاجتماعيه اللي ساهمت في مشكله ازمه الغذاء. تعال كده تعال عشان هملص لك ودنك دلوقتي. فاكر لما قلت لك هيقابلك سبب اسمه سبب اجتماعي والمصحف قلتها لك اهي يا متخلف قلتها لك هيقابلك سؤال وهيقوللك طلع سبب اجتماعي فلما تيجي تطلع سبب اجتماعي خلى يحصل ازمه في الغذاء قلت لك اختار زياده طبيعيه للسكان شوف هتلاقيها اهي من الاسباب الاجتماعيه ارتفاع معدلات الزياده الطبيعيه للسكان اهي اهي اهي طيب انخفاض عائدات الاستثمارات ده سبب اقتصادي يا صديقي عشان بس ايه لو عايز تترجم ورايا الاضطرابات والانقسامات الداخليه ده سياسي يا صاحبي في مشاكل زراعه محاصيل الوقود الحيوي ده سبب اقتصادي يا صاحبي اهو حتى انا في حصه الشرح قسمتهم لك من سياسي من اقتصادي من اجتماعي وهكذا طيب السؤال ده حلو توجد تحديات اجتماعيه يعني مشاكل تقف امام تحقيق التنميه الاقتصاديه بالمحافظات الصحراويه ركز بالله عليك ويعد اكثر هذه التحديات اتفاع معدلات الهجره الخارجيه بص المحافظات الصحراويه زي مثلا يا جماعه ايه لما نيجي مثلا نتكلم على مثلا محافظه زي محافظه الوادي الجديد دي محافظه صحراويه محافظه زي محافظه مطروح ا الاماكن دي اسمها محافظات صحراويه بيقول لك من ضمن التحديات والمشاكل الاجتماعيه اللي بتواجه التنميه هناك الهجره الهجره الخارجيه تفتكر ده بقى بيرجع الى ايه انتشار العشوائيات انتشار العشوائيات هي ازاي وهي منطقه اصلا صحراويه قله قله فرص العمل والله ممكن اني اصلا انا مش لاقي شغل في المحافظه دي طب انتشار التلوث بانواعه طب ليه طب ارتفاع معدلات الهجره الخارجيه ايوه ما هو هو كده كده اصلا قال لك ان المشكله ان في هجره المشكله ان في هجره سبب الهجره ده بقى ايه والله يا باشا سبب الهجره ده هيبقى قله فرص عمل دي الاجابه الصح اللي بعده اكتر القارات اللي بتنتشر بها حشاش الستيبس سؤال لابد منه في الامتحان بص يا حبيبي اما هيجي في الامتحان يسالك عن قاره فيها نوع معين من الحشائش او يسالك عن دوله فيها نوع معين من الحشائش طيب حشاش الستيبس دي لو احنا بقى فتحنا ايه الخريطه بتاعتنا اهي قلنا يا جماعه ان حشاش الستيبس دي اهي هي نوع الحشائش اللي بتوجد في النطاق المعتدل وادي حشاش الستيبس اهو اللون الاخضر اللي قدامك في اسيا ده واللون الاخضر اللي قدامك في امريكا الشماليه دي اهو فمن من اكتر القارات اللي موجود فيها ستيبس موجوده في وسط اسيا اهو موجوده في وسط امريكا الشماليه طب لو هيجيبها لي كدول والله يا باشا ممكن هنا يبقى الولايات المتحده الامريكيه طيب ممكن هنا بقى يبقى مثلا في دول بس غالبا يعني مش هيجيبها لك زي كازاخستان وخلافه ولكن هنا هيجيبها لك وسط اسيا ووسط امريكا الشماليه تعال نشوف في اسيا وامريكا الشماليه اه يا مستر في اسيا وامريكا الشماليه اهي انما ما ينفعش اقول افريقيا وامريكا الجنوبيه لان بصوا يا جماعه هو هنا بيقوللك اكتر القارات وادي يقول لي مستر اقول له ايه يا ابني يقول لي يا مستر ما احنا لما فتحنا اهو افريقيا لقيت فيها برض ستيبس اهو اقول لك تمام بس هل افريقيا من اكتر القارات اللي فيها ستيبس يا مستر ما هي موجوده في امريكا الجنوبيه اهو ا اهو ماشي بس هي اكتر القارات اللي فيها ستيبس لا يبقى اكتر القارات اللي فيها ستيبس اسيا وامريكا الشماليه يبقى الاجابه اسيا وامريكا الشماليه ايا مما يلي يعد من الاثار التي نتجت عن الاتجاه العالمي لتبني ما تعبر عنه هذه الصوره. طيب الصوره بتعبر الى ايه؟ بص يا حبيب قلبي فاكر انت الجزئيه دي في الشرح لما قلنا لك ان احنا بدانا نحول مساحات الاراضي اللي كانت مزروعه محاصيل غذائيه لمحاصيل تنتج وقود حيوي زي قصب السكر والذره وفول الصويا. فاكر الكلام ده؟ اه يا مستر فاكر اللي انت قلته لنا هنا الراجل عبر لك عن السطر ده بالصوره دي جاب لك صوره دور اهو وصوره قصب اهو هيبداوا مش عارف يخش مصنع ومش عارف المصنع ده هيطلع وقود عشان نحطه في العربيه وبعد كده ايه نفس السايكللاني من اول وجديد فهنا الراجل بيشرح لك قصه ان احنا بدانا نزرع محاصيل عشان نعمل منها وقود فهنا بقى بيقول لك ايها مما يلي يعبر عن الاثار اللي نتجت عن تلك الصوره هو اللي حصل ده نتج عنه ايه؟ زياده صادرات زراعيه يا راجل زياده صادرات ايه؟ طب حدوث تدهور في النظام البيئي طب نقص انتاج الغذاء ولا تضاؤل مساحه الاراضي الزراعيه؟ طبعا في متخلف هيقول لك ايه؟ تضاؤل مساحه الاراضي الزراعيه لا الاراضي الزراعيه هي نفس المساحه بس اتحولت من محاصيل غذائيه لمحاصيل انتج بها وقود حيوي يبقى المساحه ما قلتش هو اللي قل الغذاء ذات نفسه اصاحبي يبقى هنا الاجابه هتبقى تناقص انتاج الغذاء يعتمد تحديد نوع النبات المناسب للاراضي على ايه انا عشان احدد ان ده النبات المناسب للارض دي هعتمد على ايه تطور التعليم والبحث تحسين بنيه تحتيه ربط سياسه اقتصاديه اهتمام بتنميه اجتماعيه والله بص عشان تحدد نوع النبات المناسب حضرتك محتاج يكون عندك اا تكنولوجيه حيويه وعندك هندسه وراثيه وعندك علم تقدر بيه تصنف النبات ده مناسب للتربه دي ولا لا؟ طب وعشان يبقى عندك هذا العلم انت محتاج تعمل تطوير للتعليم والبحث العلمي. السؤال اللي بعده تتوافر المراعي المعتدله بالوطن العربي في دوله ايه؟ بصوا يا جدعان ركزوا عشان هيجيبلك السؤال ده براعي معتدله يعني حشائش الاستبس وحشاش الاستبس في وطنا العربي موجوده فين؟ موجوده في الاطراف الشماليه اهي جماعه حشاش الاستبس في وطن العربي موجوده في الاطراف الشماليه الاطراف الشماليه دي اللي هي هنا كده اهو يعني مثلا ممكن الحته دي اللي هي العراق ممكن الحته دي اللي هي سوريا ممكن الحته دي اللي هي المغرب فدايما تليك في الاطراف الشماليه تمام طيب ده لما يسالك على اا المراعي المعتدله فمين هنا بقى فوق يمن سودان موريتانيا مغرب والله يا باشا مغرب لان المغرب هي اللي موجوده في الشمال الغربي فوق في النطاق المعتدل طيب ممكن بقى الراجل يبدل لك كلمه مراعي معتدله ديت بمثلا بالمراعي الحاره طب المراعي الحاره يبقى انت هتروح تدور على السفانه هنا بقى حضرتك ممكن مثلا تخش على السودان ممكن تخش على الصومال وصلت فده اللي هو الراجل يعني بيجيبه في الامتحان اما معظم نطاق الوطن العربي خاصه الجناح الاسيوي هو نباتات صحراويه السؤال رقم 31 يا صديقي بيقول لك ايه تعطل انظمه التواصل اللي بتربط بين الاجهزه التابعه لوزاره السياحه باحدى الدول ده بيعبر عن وجود تحديات تنمويه ذات بعد ايه؟ بص يا قلبي طالما انظمه التواصل اللي بين الاجهزه دي مش افضل حاجه لا يا باشا يعتبر معوق اداري طب ليه بقى يا مستر معوق اداري لان انت لو رحت للدرس قال لك من ضمن المعوقات الاداريه تدني مستوى انظمه المعلومات ونقص قواعد البيانات جماعه طول ما انا ما عنديش قدر كافي من البيانات والمعلومات والتواصل اللي بين المؤسسات وبعضها في الدوله ده يعتبر تدني في الوضع الاداري مش الاجتماعي ولا الاقتصادي يبقى الاجابه هنا هيبقى اداري طيب السؤال ده مهم جدا تعبر معطيات الصوره اللي قدامك عن احد خصائص التنميه الاقتصاديه احنا اتفقنا قبل كده صديقي قلت لك ان لازم في الامتحان يجيب لك سؤال على خصائص التنميه اللي هي الحته دي هو المربع ده وعرفتك في الشرح امتى تختار انها موجهه ومخططه وامتى تختار تحقق توازن وامتى تختار نمو متواصل وامتى تختار تشبع الحاجات وامتى تختار انها مجتمعيه يعني وامتى تختار انها بتحقق عداله في التوزيع؟ قلت لك كل واحده تختارها امتى فهنا بيقول لك جايب لك صوره كده وكاتب لك ايه الحوار الوطني الطريق نحو الجمهوريه الجديده انا قلت لك قبل كده يا معلم طالما في حوار وطني يبقى احنا بنعبر عن الخاصيه انها مجتمعيه لان كلمه مجتمعيه معناها ان بيتشارك فيها كل فئات المجتمع بيتشارك فيها كل فئات المجتمع فده معناها اني من خصائص التنميه انها مجتمعيه دي الاجابه الصح. طب امتى تختار متواصله ومستمره؟ لو بيكلمك عن انك عملت حاجه هتحقق مبدا استدامه. طب امتى تختار انها متوازنه؟ والله لو انت بتهتم باكت من قطاع مع بعض طب موجهه ومخططه؟ لو في خطه مسبوقه فبالتالي هنا هتبقى مجتمعيه. سؤال 33 رغم طول سواحل السعوديه الا ان مساهمتها في الانتاج السمكي في التجاره الدوليه غير المتوقع تفتكر ليه السعوديه رغم ان الساحل بتاعها طويل جدا الساحل السعوديه ده طويل جدا الا ان انتاجها في الاسماك غير متوقعه لسه قيل لك هل بسبب اهتمام سكانها بالنشاط الزراعي اكيد لا طبعا طب اهتمام سكانها بالنشاط الرعوي قله راس المال عندها يعني معهاش فلوس ولا تفضيل العمل بالنشاط التعدين طبعا تفضيل العمل بنشاط الايه التعدين عند السعوديه يمكن مواجهه مشكله الزحف العمراني على الاراضي الزراعيه من خلال ايه بص يا معلم خدناها قاعده علشان تحل مشكله الزحف العمراني دي الوحيده اللي هتفعل فيها القوانين والتشريعات لان الناس مهما تنزحهم مش هيسمعوا الكلام فطول ما في قوانين وتشريعات وعقوبات هيلموا نفسهم يبقى اول ما تلاقي كلمه زحف عمراني طبق على طول تفعيل القوانين والتشريع واحد يعد السبب الرئيسي لكثره اعداد الاغنام والمعز في وطنا العربي ليه الاغنام والمعز في الوطن العربي اعدادهم كتير هل ده بيرجع لنوع المراعي الطبيعيه الظروف البشريه المستوى الاقتصادي الموقع الجغرافي ده طبعا يا صاحبي بيرجع لنوع المراعي الطبيعيه لان احنا لو جبنا خريطه وطنا العربي بتاعه المراعي هتبص حضرتك وهتلاقي ايه؟ هتلاقي ان معظم مساحه الوطن العربي اهو مراعي ونطاق صحراوي فبالتالي ما فيهاش مراعي اصلا كلها نباتات صحراويه طب مين يا باشا اللي بيتاقلم انه يعيش في المناطق الصحراويه ديت الاغنام والماعز عشان كده لو قال لك ليه بيزيد اعداد الاغنام والماعز قول له ده بسبب نوع المراعي الطبيعيه انها مناطق صحراويه واكث حاجه بيتاقلم او اكت حيوان بيتاقلم نوع المراعي ده هو الاغنام والماعز ايا مما يلي يتعارض مع التجربه الاوغنديه في الزراعه؟ حلو قوي السؤال ده. اول حاجه كده هل انت فاكر التجربه الاوغنديه؟ هل فاكر اوغندا عملت ايه في الزراعه؟ اه يا مستر فاكر اوغندا عملت ايه؟ حضرتك قلت في الشرح ان اوغندا بدات ان هي تزرع مساحات شاسعه عندها بالزراعات العضويه. الزراعه العضويه دي اللي هي الحاجه الاورجانيك اللي هو يا جماعه بدات تزرع مساحه كبيره جدا من الاراضي ب نوع معين من الزراعه يقلل انبعاثات الكربونات والغازات الدافيئه بنسبه 64% فده معناه ان هي قدرت تحافظ على البيئه بتاعتها من اي تلوث واي ضرر فالراجل بيقول لك ايه بقى مين من الاختيارات ده اللي بيتعارض مع التجربه الاوغنديه زياده حجم الصادرات لا ما هي كده زودت حجم صادراتها طيب اتباع الاقتصاد الاخضر ما هي لما تزرع بالطريقه اللي تقلل انبعاثات الكربونات والغازات الدافيئه ده معناها ان هي ربطت التنميه البيئيه بالتنميه الاقتصاديه يعني حققت اقتصاد اخضر يبقى مش دي طب استخدام الاسمده الكيماويه ولاهتمام بالتنميه الاجتماعيه هي كده برده اهتمت بالتنميه الاجتماعيه يبقى اللي بيتعارض مع التجربه الاوغنديه هو استخدام الاسمده الكيماويه لان استخدام الاسمده الكيماويه حاجه ضاره بتزود من الكربونات والغازات الدافئه اللي ممكن تظهر ودي حاجات ضاره فبالتالي هنا اللي بيتعارض مع التجربه الاغنيه هتبقى استخدام الاسمده الكيماويه ماشي ايا من الدول الموقعه الخريطه اللي قدامك الاكثر تحقيقا لعائدات النقد الاجنبي اعتمادا على الثروه السمكيه طبعا المغرب بلا شك لان دوله واحد هي دوله المغرب اكت دوله عندها ثروه سمكيه وعندها فائض للتصدير بيتخطى طبعا ال 40% الاهتمام ببرامج التنميه البشريه للعاملين بالسياحه حلو ده احدى الطرق للتغلب على اني تحديات طالما ههتم ببرامج التنميه البشريه للعاملين في السياحه ان انا مثلا بعمل لهم دورات تدريبيه بعمل لهم مدارس خاصه بيهم اا ببدا اهتم تم بالكليات بتاعه السياحه والفنادق فدي يا باشا اسمها انا بتغلب على تحديات اداريه لان انا برفع من المستوى الوظيفي للعاملين فانا كده بتغلب على التحديات الاداريه سؤال 39 انتشار مراكز تعليم الكبار في دوله ما بيعبر عن جهدها في التغلب على ايه؟ حلو السؤال يا جماعه انتشار مراكز تعليم الكبار اللي هو مراكز محو الاميه بس هنا الراجل صايع ما قالكش محو الاميه لانك عارفك فك القطعه قال لك تعليم الكبار فتعليم الكبار هنا بيعبر عن جهود الدوله في التغلب على اني تحديات قول له اجتماعيه لان لما انا اعمل مراكز لتعليب الكبار طب ما انا كده بقضي على الاميه وطالما بقضي على الاميه يبقى انا بقضي على مشاكل اجتماعيه يمكن زياده الانتاج العربي من اللحوم من خلال العمل على ايه حلو السؤال بقى احنا عايزين نزود اللحوم في وطنا العربي هل من خلال تنوع الحيوانات في المراعي الواحده ما هو انا لو نوعت الحيوانات في المراعي الواحده ده انا كده هعمل ايه؟ انا هعمل زياده في حموله المرعى فبالتالي اللحوم هتقل طب ازود الحموله الرعويه ما هي هي نفس المصيبه طب التوسع في الزراعات البرويه ولا التوسع في الزراعات المختلطه طبعا هنا يا جماعه التوسع في الزراعات المختلطه لان انا لو توسعت في نطاق الزراعات المختلطه انا كده هقدر ازرع محاصيل اوفر بيها علف للمواشي جنب الزراعه بتاعتي الاصليه يبقى يبقى دي الاجابه الصح. تبذل دول الخليج العربي جهود في مجال تحليل مياه البحر كاحد طرق التغلب على التحديات التنمويه الايه؟ طبعا الاقتصاديه. ليه؟ لان بما انهم هم بيبذلوا مجهود ان هم بيحلوا مياه البحر هم كده بيحاولوا يحلوا ازمه نقص موارد مائيه عندهم. فطالما هيحلوا ازمه نقص موارد مائيه عندهم يبقى هم بيتغلبوا على مشكله اقتصاديه. لان هو قال لك اهو في التحديات الاقتصاديه اهي بصوا محدوديه الموارد ما عندهمش ميه ما عندهمش ميه فهم كده بيحاولوا يوفروا ان يبقى عندهم ميه يبقى بيتغلبوا على مشكله اقتصاديه يمكن تحسين بيئه العمل من خلال ممارسه سياحه ايه؟ بص عايز تحسن بيئه العمل وتعلي المقوم الاداري استخدم سياحه حوافز اللي هو اللي هو دايما كده الناس اللي شغاله معاك ابدا اعمل لهم حوافز اللي هو مثلا اللي هيحقق التارجت ده في بونص في مش عارف ايه فده بيشجع الناس اكتر يعد السبب الرئيسي في عجز الانتاج الزراعي العربي عن سد الفجوه الغذائيه ايه اللي بيخلي المنطقه العربيه مش قادره تفك تسد الفجوه الغذائيه قله مساح الاراضي المستغله نقص الايدي العامله تدني مستوى البنيه التحتيه تصدير معظم الانتاج للخارج. تعالى بقى يا باشا لو انت هتكلمنا على السبب الرئيسي اللي خلى فيه عجز عن سد الفجوه الغذائيه ا هنا هقول قله مساحه الاراضي الزراعيه المستغله بمعنى بمعنى ان الراجل قال لك يا باشا احنا عندنا 470 مليون فدان بنستغل منهم 27% فقط فانت سايب مساحه شاسعه غير مستغله مع زياده عدد السكان اللي عندك فانت مش قادر تعمل نسبه وتناسب انما هل هقول السبب الرئيسي في عجز الانتاج الزراعي العربي عن سد الفجوه الغذائيه نقص الايدي العامله لا طبعا احنا عندنا سكان كتير جدا بيعملوا في الزراعه تدني مستوى البنيه التحتيه مالهاش علاقه تصدير معظم الانتاج للخارج هو فين ده احنا اصلا احنا مش لاقيين ناكل عشان نصدر للخارج من التحديات الاقتصاديه اللي بتقف عائق امام التنميه الرعويه خد بالك مشكله اقتصاديه امام الرعي غياب السياسه الرعويه زياده سكان البدو ضعف الارشاد الرعوي الاهتمام بالزراعه على حساب المراعي طبعا طبعا الاهتمام بالزراعه على حساب المراعي ان دلوقتي يا جماعه احنا بدانا نزيل مساحات شاسعه من النطاقات الرعويه سواء مثلا كان فيها حشاش ستيبس او غيرها عشان نبدلها باراضي زراعيه عشان ناكل بيها البني ادمين فبالتالي بقى الايام دي بنهتم بالمناطق الزراعيه اكت من المناطق الرعويه فده يعتبر مشكله اقتصاديه بتهدد التنميه الرعويه ده يا جماعه كده كان مجموعه من الاسئله على الدرس الاول والثاني اسال الله عز وجل ان انت تكون فهمت كويس وعملت كده ريفريش المعلومات اللي انت اخدتها وما تنساش يا صديقي لو انت مش موجود معانا على جروبات ثانيه ثانوي اللي بنتابع معاك عليها بنبعت لك الملازم معاك مدرسين ماده علميه عشان لو احتجت اي سؤال او حاجه يبقى كلنا تحت امرك ما تنساش تتواصل مع الرقم ده واتساب وهو هيدخلك الجروب ويعرفك كل التفاصيل. اشوفكم على خير ان شاء الله في المحاضره اللي جايه. كان معاكم اخوكم مستر جمعه السيد والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته. M.
1:35:30
مراجعه شهر مارس الوحده الاولى بالكامل جغرافيا 2 ثانوي لم يخرج عنها إمتحانك
Mr.AbdElmalek Youssef
1.4K مشاهدة · 1 month ago
1:27:02
مراجعة مقرر شهر مارس جغرافيا تانية ثانوي لن يخرج عنها الامتحان
Mr / Mohamed Nasser - أ / محمد ناصر
47.8K مشاهدة · 2 months ago
55:20
مراجعة مقرر ابريل جغرافيا تانية ثانوي 2026 لن يخرج عنها الامتحان
Mr / Mohamed Nasser - أ / محمد ناصر
26.7K مشاهدة · 3 weeks ago
1:50:56
المحاضرة التانية I جغرافيا ٢ ثانوي I شرح محتوي شهر مارس بالكامل I لم يخرج عنه الإمتحان
القيصر -Gomaa El Sayed
46.6K مشاهدة · 2 months ago
5:06
Geography exam solutions for second year of secondary school March 2026
أستاذ ناصر الزغبى
369 مشاهدة · 1 month ago
24:53
مراجعه شهر مارس جغرافيا تانيه ثانوي جغرافيا تانيه ثانوي الترم الثاني
مارينا عاطف - Marina Atef
12.6K مشاهدة · 2 months ago
1:53:20
مراجعة جغرافيا تانية ثانوي الترم الاول 2026 لن يخرج عنها الامتحان
Mr / Mohamed Nasser - أ / محمد ناصر
40.7K مشاهدة · 4 months ago
2:24:41
مراجعة ليلة امتحان الجغرافيا ٢ ث أقوى مراجعة لامتحان شهر مارس 2026
الأستاذ محمد حسن - mr.mohamed hassan
2.4K مشاهدة · 1 month ago
2:00:15
اقوى ليلة امتحان جغرافيا تانية ثانوي ترم تاني لن يخرج عنها الامتحان
Mr / Mohamed Nasser - أ / محمد ناصر
75.1K مشاهدة · 2 weeks ago
48:17
مراجعه جغرافيا تانية ثانوي شهر مارس الترم التاني 2026
هنذاكر أونلاين
14.8K مشاهدة · 2 months ago
48:59
مراجعة شهر مارس في مادة الجغرافيا للصف الثاني الثانوي
فيلسوف الجغرافيا
2.5K مشاهدة · 2 months ago
59:59
مراجعه شهر مارس جغرافيا للصف الثاني الثانوي الترم التاني مراجعه جغرافيا تانية ثانوي الترم التاني
أحمد زهران
24.1K مشاهدة · 2 months ago
3:23:14
مراجعه ليله الامتحان جغرافيا تانيه ثانوي الترم الثاني لن يخرج عنها الامتحان
الخطة التعليمية - الثاني الثانوي
30.1K مشاهدة · 2 weeks ago
1:01:40
The Ultimate 2 nd Secondary Geography Exam Review Second Term Development Geography Everythi
فيلسوف الجغرافيا
12.2K مشاهدة · 11 days ago
1:04:28
مراجعة شهر فبراير ومارس جغرافيا تانية ثانوي ترم تاني 2026 اهم الاسئلة المتوقعة مستر محمد سلام
محمد سلام - Mohamed Sallam
1.8K مشاهدة · 2 months ago
2:15:30
مراجعة شهر مارس مراجعة الوحدة الثالثة الصف الثاني الثانوي جغرافية التنميةالاقتصادية أحمد عبدالصمد
أحمد عبد الصمد Ahmed abd elsamed
2.1K مشاهدة · 1 month ago
1:28:31
مراجعة نصف منهج جغرافيا تانية ثانوي لن يخرج عنها الامتحان
Mr / Mohamed Nasser - أ / محمد ناصر
53.8K مشاهدة · 1 year ago
2:20:28
المراجعة النهائية I تانية ثانوي 2026 ترم تاني I محاضرة واحدة فقط لم يخرج عنها الإمتحان