أهم فيديو في منهج الدين التوكل على الله كلام مهم جدًا لكل طلاب أولى إعدادي الترم الثاني 2026

أهم فيديو في منهج الدين التوكل على الله كلام مهم جدًا لكل طلاب أولى إعدادي الترم الثاني 2026

النص الكامل للفيديو

خلي بالك بس من حاجه ان الكسل والتقصير والاهمال غير انك تكون بتجاهد نفسك انك تعمل عليك والحاجه صعبه عليك يعني ايه؟ عارف ان حد هيقول لي بس انا يا مستر انا ما بهملش على فكره انا ما بهملش بس الموضوع فعلا ساعات بيكون صعب عليا بس انا بجاهد وبعمل اللي عليا بس ساعات بقع ده بقى اسمه سعي برده وربنا لما بيشوفك بتعمل كده بيرزقك التوفيق والسداد في امور ثانيه وبيعوضك لكن انا بتكلم عن الانسان اللي قاعد مكانه ومش عايز يتحرك ومش عايز حتى يقوم وما بيلم لش نفسه على الاقل انت لو اثرت تلوم نفسك تقول ما انا برده انا عارف ان انا اثرت انا عارف ان انا برده حاولت بس الصراحه كان غصب عني او كنت مرهق او كان في كلام نفسي زعلني او او وبترجع سبحان الله احسن من الاول ليه عشان ربنا كان عالم ان انت متوكل عليه ايه حق التوكل لو عايز ترتاح في حياتك اسمع كل كلمه هقولها لك وركز فيها ان شاء الله ربنا يجعل فيها فوايد كتيره ليك وتريحك وتريح ضميرك وبالك اللي يا ما تشغل سنين طويله ركز معايا وتوكل على الله قبل كل شيء هعلمك ازاي تحل مشاكلك ازاي تكون من الاوائل ازاي دايما تكون في الصداره ازاي تكون عايش حياه مليانه راحه وحب وود بدون ما تلاقي حاجات تعكر مزاجك او تنكد عليك عشان كده دوس على اللايك دوس على اللايك دوس على اللايك وما تنساش ان شيرك بينفع غيرك واول ما تتعلم اي حاجه مفيده علمها لكل اصحابك عشان هم كمان زي ما بياخدوا حسنات انت كمان تاخد حسن سنه عشان انت علمتهم حاجه مفيده انا بحبكم في الله مش هطول عليك اكتر من كده ونقول جملتنا المشهوره انزل بالانترو يا مصطفى في البدايه كلنا نسمي الله بسم الله الرحمن الرحيم ونصلي على النبي عليه الصلاه والسلام ونقول دعائنا اللهم لا سهل الا ما جعلته سهلا وانت تجعل حسنا اذا شت سهلا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين والنهارده احنا مع اخر درس من دروس الوحدات الثانيه ولكنه من اهم الدروس دي فركز عليه كويس لانه بيتكلم عن التوكل على الله وبيعلمنا كتير قوي في حياتنا بيعلمنا اساليب النجاح واسس النجاح وعدم الياس وحاجات كتيره جدا يا صديقي صدقني والله تهمك تهمك جدا فركز معايا وركز كويس قوي في كل كلمه هقولها يلا بينا سمي الله وركز معايا لما نيجي نتكلم عن التوكل على الله سبحانه وتعالى اولا احنا محتاجين نعرف يا اد يعني ايه توكل على الله يعني هل اي حد وخلاص في الدنيا يبقى اسمه متوكل على الله لا طبعا التوكل على الله ده ليه صور وليه طريقه فبيقول لك ايه بقى ركز معايا كده التوكل على الله تعالى عباده قلبيه عظيمه ايه ده هو التوكل على الله ده عباده اه زي الاذكار زي الصلاه على النبي زي انك تقرا قران زي الصلاه وما الى ذلك عباده من الاي ايمان ومن اسس الايمان ومن صور الايمان انك تبقى متوكل على الله طب ازاي بقى يا مستر نبقى متوكلين على الله انت شوقتنا طالما عباده سهله كده وحلوه وتساعدني انجح وحقق كل اللي نفسي فيه ازاي بقى ابقى متوكل على الله وازاي اعرف فعلا ان متوكل على الله لما تصلي على النبي هقول لك يلا صليت على النبي تعالى صلى الله عليه وسلم اولا هي بتقوم على الصدق الاعتماد على الله انك فعلا تبقى معتمد على الله بس بجد وانت مصدق ان ربنا قادر على كل شيء انا لو سالتك دلوقتي قلت لك انت مصدق ان ربنا قادر على كل شيء هتقول لي طب ما مستر كده كده ربنا قادر على كل شيء ايه اللي فيها اقول لك لا انا بسالك سؤال محدد انت مصدق مصدق ده بقلبك يا مستر ايوه ما ربنا قادر على كل شيء طب لو طب انت بقى مصدق لو انا سالتك السؤال ده مصدق ان ربنا يخليك تجيب 100% مع انك عمرك ما جبتها في حياتك تقول لي بص يا مستر هو ربنا يقدر بس يعني يمكن صعب انا الصراحه اهملت و واثرت كتير قوي ساعتها اقول لك انت كده مش متوكل على الله حق التوكل انما حق التوكل ايه هو انك تاخد بالاسباب وتبقى واثق وعندك يقين في الله ومصدق ان ربنا يقدر يعمل اي شيء بس انت تاخد بالاسباب وتجهز نفسك وتعد نفسك للمرحله اللي جايه سواء انت كان هدفك انك انت مثلا عايز توصل لحاجه محدده او ان كان هدفك مثلا انك عايز تنجح وتجيب درجه معينه طيب بيقول لك هنا ايه بقى وايضا لازم يكون عندك ثقه في وعود ربنا لي ربنا وعدها لنا يبقى لازم برده يكون عندنا ثقه في ايه؟ بوعوده خلاص كده والطمانينه لحكم الله سبحانه وتعالى وقدر الله سبحانه وتعالى مع بذل الجهد والاخذ بالاسباب والعوامل التي اتاحها الله للانسان يعني ايه بقى مع الاخذ بالاسباب والعوامل التي اتاحها الله للانسان يعني ما تقعدليش مكانك وتقول لي ايه ا ما انا متوكل على الله ما انا متوكل على الله يا حبيبي مش ده التوكل على الله لازم تتحرك لازم تروح لازم تيجي لازم تسعى بس كمان بالاضافه الى ده اليقين اللي في قلبك ما يتهزش ولا لحظه خلاص بيقول لك حتى ايه فالمؤمن الحق يعني المؤمن اللي بجد بقى اللي على حق بجد يعلم ان الله هو وحده المتصرف في هذا الكون والقادر على جلب الخير ودفع الشر عنا ان يبعد عننا الشر والاذى فقال الله سبحانه وتعالى بسم الله الرحمن الرحيم الله خالق كل شيء وهو على كل شيء وكيل ومن دلائل الايمان الصادق شوف بقى من دلائل يعني ده دليل ان ايمانك ايمان صادق دليل واضح بقى ايه هو ان يعزم الانسان على تحقيق هدفه ان يبقى عنده عزم ونيه انه يحقق فعلا هدفه ويسعى في الارض تمام كده وياخذ بالاسباب ودي اهم حاجه تاخذ بالاسباب خلاص ثم يتوكل على الله تعالى ويفوض امره اليه متيقنا ودي حته مهمه ان نتيجه عمله وسعيه بيد الله وحده عمال سامعكم عمالين تقولوا ايه؟ عايزين جدول تنظيم المذاكره في رمضان ازاي نذاكر في رمضان مش عارفين نذاكر في رمضان يا ابني هو بالوقت اللي هتقضيه في المذاكره ولا بالكميه اللي هتحصلها والكميه اللي هتحصلها دي مش هتيجي الا لما تكون مخلص كل اللي وراك من العبادات والصلاه والصيام والذكر والتسبيح وقراءه القران وانك متوكل على الله فممكن ربنا يكرمك بسبب العباده والطاعه وحسن الظن فيه ان انك تقعد ساعه في رمضان يملاها بركه ببركه عشرات الساعات في ايه؟ في بره الشهر الكريم خلاص كده فحتى ربنا بيقول لك ايه بقى عشان يدل على اهميه التوكل على الله قال الله سبحانه وتعالى بسم الله الرحمن الرحيم فاذا عزمت فتوكل على الله ان الله يحب المتوكلين اللهم ارزقنا حبك وحب من يحبك طب اللي بعدها بقى بيقول لك ان ده التوكل اللي هو مقترن بايه بالاخذ بالاسباب صح طب لو التوكل من غير اخذ بالاسباب يبقى ايه بقى؟ راح قال لك اما التوكل دون عزم فهو تواكل يبقى ممكن يجي لك سؤال مهم يقول لك فرق بين التوكل والتواكل تقول له التوكل الاعتماد على الله مع الاخذ بالاسباب انما التواكل هو انك تقول انا معتمد على الله بدون الاخذ بالاسباب وده خطا كبير جدا بيقعد فيه ناس كتيره خلاص كده حتى بيقول لك ايه زي مثلا ان ان مثلا انسان يفضل قاعد متكئا جالسا ما بيتحركش ما بيروحش ما بيجيش ويقول لك ايه الرزق دون سعي ازاي يعني يقول لك اه ما انا رزقي هيجي لي يا راجل رزقك هيجي لك يقول لك مش ربنا قادر على كل شيء ايوه ربنا قادر على كل شيء ولكنه علمنا ان احنا ز نتوكل على حتى قال لك ان الله يحب المتوكلين خلاص كده او يرجو النجاح مثلا دون ان يجتهد مش عايز يجتهد مش عايز يتعب مش عايز يذاكر مش عايز يتحرك مش عايز يفتح الكتاب بيكسل طب عايز تنجح ليه عايز عمال تقارن نفسك بقى بغيرك ليه واللي طلع الاول من المشترى الاول خلاص طيب وحين لا يتحقق ما كان ينتظروه او يرجوه يبرر بقى يبدا يبرر بقى لو اللي كان عايزه ماتحققش يبدا يخش في التبريرات يقول لك ايه بقى يبدا يبرر عجزه وتاثيره بجمل وعبارات كده ايه ظاهرها الايمان والصبر والرضا بقضاء الله قال يعني ما انا راضي الحمد لله طب وفين دورك وانت لما كنت مقصر خلاص طيب وباطنها الكسل والتقصير والاهمال يبقى اذا هنا خلي بالك بس من حاجه ان الكسل والتقصير والاهمال غير انك تكون بتجاهد نفسك انك تعمل عليك والحاجه صعبه عليك يعني ايه عارف ان حد هيقول لي بس انا يا مستر انا ما بهملش على فكره انا ما بهملش بس الموضوع فعلا ساعات بيكون صعب عليا بس انا بجاهد وبعمل اللي عليا بس ساعات بقع ده بقى اسمه سعي برده وربنا لما بيشوفك بتعمل كده بيرزقك التوفيق والسداد في امور تانيه وبيعوضك لكن انا بتكلم عن الانسان اللي قاعد مكانه ومش عايز يتحرك ومش عايز حتى يقوم وما بيلومش نفسه على الاقل انت لو اثرت تلوم نفسك تقول ما انا برده انا عارف ان انا اثرت انا عارف ان انا برده حاولت بس الصراحه كان غصب عني او كنت مرهق او كان في كلام نفسي مزعلني او او وبترجع سبحان الله احسن من الاول ليه عشان ربنا كان عالم ان انت متوكل عليه ايه حق التوكل فهمت الفكره لكن ده كسول وكل ما تيجي انت تكلمه عشان ما يظهرش بقى بمظهر وحش يقول لك ايه ما انا على فكره انا متوكل على الله سيبك بس انت مني وخليك في حالك ا طب ده ما يفشل قضاء ربنا وقدر هنعترض طب يا ابني ما انت ماتحركتش صح وقبل الاسباب بتاعه الدنيا اللي هي ان انت بقى تنزل وتدور على شغل مثلا او انك تنزل وتروح درس او تذاكر او المدرسه او الكلام ده كله في اسباب فين عند ربنا لازم تاخد بيها برده غير الاسباب دي هي الدعاء والطاعه والعباده والاستغفار والصلاه على النبي وانك تكون كويس مع ربنا عشان ربنا يكرمك وانك تساعد غيرك عشان ربنا يكرمك ويساعدك ويبعت لك اللي يساعدك ويسهلها عليك فزي ما في اسباب في الدنيا لازم تاخد بيها برده خد بقى الحته دي مني في اسباب في الاخره او عند الله سبحانه وتعالى لازم تعملها لازم تاخذ بيها خلاص كده فما تبقاش برده كل اسبابك دنيويه بس يعني مثلا واحد يجي يقول لي ايه بس انا يا مستر ذاكرت وما جبتش ال 100% واحد ذاكر اقل مني وجاب 100% عشان في اسباب تخص ربنا انت ما اخدتش بيها انت اخدت باسباب الدنيا نزلت رحت مدرستك ورحت الدرس فتحت فيديو على اليوتيوب مسكت ملزمه مسكت شيت مسكت ورقه كتبت حاجه مسكت كتاب حليت اسئله الكلام ده كله اتفرجت على مراجعه الكلام ده كله بس في اسباب قبل ده كله كانت لازم تكون عندك اليقين وحسن الظن في الله واحنا قلنا التوكل سعي بس ما انت ركز بقى ما احنا ما قلناش ان التوكل سعي بس لا التوكل كان سعي ومعايا يقين وايمان وحسن ظن في الله وان الله سيفي بوعده معنا وان ربنا لو اعطانا شيء فهو اعطانا اليه بحكمته انه عارف انه خير لينا ولما منعنا من حاجه هو منعنا من حاجه كانت ليه بقى؟ عشان كان عالم انها ده الخير لينا وكان وجودها هيفسدنا او هيضلنا فلازم يبقى عندك رضا ويقين وايمان طول ما انت بس بتعمل اللي عليك وبتسعى وبتتوكل على الله سبحانه وتعالى وقد حذر الاسلام ودي نقطه مهمه بيجيبها في الامتحانات من التوا ليه اصلا ليه حذرنا الاسلام من التواكل ممكن يقول لك على فكره لماذا حذر الاسلام من التواكل فتقول لانه السلوك مذموم يخالف روح الاسلام الذي يحث على العمل والاجتهاد الاسلام بيحثنا على العمل والاجتهاد فالتواكل خلق مذموم ومكروه وعكس فطره المسلمين يعني وعكس اللي الاسلام جاي بيه ويجعل السعي سببا للنجاح في الدنيا والاخره فانك تسعى تاخد تنجح في دنيتك وفي اخرتك ان شاء الله ربنا ينجحكم جميعا يا رب ويفرحكم يا رب وقد ذكر ان عمر بن الخطاب رضي الله عنه دخل المسجد وده موقف لسيدنا عمر مهم جدا في غير وقت الصلاه يعني في وقت مش وقت صلاه فلقى ناس قاعده في المسجد فسالهم انتوا قاعدين ليه ده مش وقت صلاه ما وراكوش شغل بتاكلوا عيش منين بيجيبوا فلوس منين؟ فسالهم فقالوا له ايه؟ لما هو قال لهم من اين معاشكم بتاكلوا وتعيشوا منين؟ قالوا نحن المتوكلون احنا متوكلين على الله وقاعدين سايبينها على الله وما بيسعوش بقى ولا بيشتغلوا فقال لهم لا قال بل انتم المتواكلون ده تواكل انك تقعد لي وتقول لي اه اصل ربنا هيجيب لي رزق لحد يا سيدي ماشي لكن مش ده اللي ربنا امرنا بيه لازم نتحرك ونجتهد انما المتوكل رجل القى حبه في الارض ثم توكل على الله يبقى طبعا هنا بيقول القى حبه في الارض يعني كدليل ان هو غرس حاجه او ان هو مش لازم يكون زرع يعني يعني او مش لازم يكون بيزرع بس ده دليل على انه ايه خد بالاسباب وعمل حاجه وبعدها توكل على الله زي مثلا الفلاح لو زرع حاجه بيزرعها ويسقيها ويهتم بها ده بيتوكل على الله في انباتها وانها تكبر وهكذا فاهمني طيب حتى ا ان في حديث اصلا كان اا قيل في فضل قبل التوكل على الله بقى عشان تعرف قيمه التوكل على الله ايه فوائدها اللي هتعود عليا فعن عمر قال رضي الله عنه قال سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول لو انكم تتوكلون على الله حق توكله شوف حق التوكل لرزقكم كما يرزق الطير تاخدوا خماصا وتروح بطانا تخيل يعني ايه الكلام ده الطير يا اد تاخده دي يعني بتذهب في اول النهار وهي بطنها بتتقطع من الجوع وده طير مش عاقل اصلا خلاص وترجع سبحان الله في المساء وهي بطنها مليانه وشبعانه ومبسوطه طب ده حصل ازاي وج ازاي واتحقق ازاي كل ده ازاي ببساطه بيتوكلوا على الله لكن انت تخيل ان النبي ضرب لنا مثلا قال لك انت لو بتتوكل على الله فعلا بجد زي الطير دول بجد يرزقك زي ما بيرزق الطير بس التوكل ده بقى كله يبقى يقين يعني مثلا الطائر ده خرج وعارف ان ربنا هيرزقه وهياكله بس هو خرج من عشه خرج طار ما فضلش قاعد في العش وقال لك ما الاكل هينزل علي من السماء طار اتحرك فيها دعوه للحركه والعمل فربنا رزق كذلك انت تخرج في الصباح تروح في حاجه تروح مدرستك تنزل درسك تنزل شغلك تنزل اي حاجه انت بتاخد بالاسباب بس يكون جواك يقين ان الله سبحانه وتعالى سيرزقك خلاص كده وما تكونش قاسي على نفسك وعمال تلوم على نفسك وهكذا لا خليك رحيم بنفسك خلاص فقال لك ا كلمه خماصا يعني ضامره البطون من الجوع وبطانا يعني ممتلاه البطون كده نكون وصلنا لاخر درسنا ولكن هنحل كم سؤال يساعدنا على فهم الدرس زي مثلا التوكل على الله يعني ايه ترك السعي تماما خالص من غير ما تسعى ولا انتظار النتائج دون عمل ولا الاتكال على الاخرين ولا الاعتماد على الله مع بذل الجهد طبعا الاعتماد على الله مع بذل الجهد المؤمن الحق يتوكل على الله بعد الجلوس وانتظار الرزق ولا ترك العمل نهائيا يسيب العمل خالص بقى ويتوكل على الله ولا بذل الاسباب والسعي ولا التردد في اتخاذ القرار لا طبعا يبذل الاسباب ويسعى ويتخذ وياخد بالاسباب ويدرس ويذاكر ويجتهد ويدرس مشروعه كويس وهو عايز يعمل نفسه مشروع وكل حاجه ويسعى وياخد بالاسباب وبعدها يتوكل على الله ويبقى متاكد ان ربنا هيكرمه وفعلا ربنا هيكرمه خلاص وبعد كده بيقول لك من اثار التوكل على الله عز وجل الياس والقنوط على الكسل والتخازل ولا الطمانينه والرزق ولا تعظيم الاقوياء والاسلاء لا طبعا الطمانينه والرزق بعدها من امثله التواكل التواكل بذل الاسباب ولا التخطيط للعمل ولا المذاكره للاستاذ ولا الجلوس دون سعي وانتظار النجاح هو ده من امثله الايه التواكل قاعد مستني كل حاجه تحصل بيقول لك التوكل شرط لصحه ايه الايمان ولا العمل ولا الجسم ولا المال لا طبعا هو شرط من شروط صحه الايمان نفسها لان ده عقيده وعباده قلبيه وده اللي اتقال لنا في اول الدرس بتاعنا اهم حاجه تكون مؤمن بقضاء الله وقدره سواء في الخير او في الشر وتبقى عارف ان طالما انت بتعمل عليك مالكش دعوه بالنتيجه دي خالص وان اي نتيجه هتيجي حتى لو ما كانش اللي في دماغك اتاكد انها هتكون في مصلحتك ولو ربنا حاش عنك حاجه اعرف انه حاشها عنك علشان خاطر هو شايل لك الخير وشايل لك الافضل اللي بيتناسب مع شخصيتك لان الخير ليك انت غير الخير لي انا الخير بتاعك انت غير الخير بتاعي انا المناسب ليك انت غير المناسب لي انا انت لك ظروفك وانا ليا ظروفي فما تقارنش نفسك بحد خالص انا تروح تقول ما هو انا ذاكرت وما قفلتش واللي ذاكره اقل مني قفل وانت تعرف اصلا ده ظروفه عامله ازاي ازاي ولا حياته عامله ازاي ولا حتى مستقبله هيوديه فين الله اعلم رب الناس اعلم بالناس واعلم بما فيه اصلح للناس فنقول الحمد لله ونسكت ما تنساش بقى لو تعلمت حاجه مهمه في درسنا النهارده تعلمها لزمايلك عشان هم كمان لما يعملوا حسنات تاخد انت حسنه زيها عشان انت اللي علمتهم دوس لايك دوس على لايك دوس لايك وما تنساش ان شيرك بينفع غيرك دعوه حلوه لاخوك وحبيبك مستر اسامه انا بحبكم في الله واستنوا اقوى مراجعه شهر باذن الله بس كده ويلا سلام
دعاء ممكن تنجح بسببه حتى لو مفتحتش كتاب مع حازم الموسم 01 د حازم شومان 3:37

دعاء ممكن تنجح بسببه حتى لو مفتحتش كتاب مع حازم الموسم 01 د حازم شومان

د . حازم شومان - Dr . Hazem Shouman

3.5M مشاهدة · 6 years ago

اعمل ايه لو خايف من الامتحان او المستقبل اسمع الشيخ محمد الشعراوي 0:51

اعمل ايه لو خايف من الامتحان او المستقبل اسمع الشيخ محمد الشعراوي

Ali Gamal

381.2K مشاهدة · 5 years ago

مراقبة الله تعالى منهج التربية الاسلامية الجديد أولى إعدادي الترم الثاني 2026 14:45

مراقبة الله تعالى منهج التربية الاسلامية الجديد أولى إعدادي الترم الثاني 2026

Mr. Osama Aboelsoud

9.9K مشاهدة · 1 month ago

أقوى مراجعة نهائية في التربية الإسلامية هتقفل دين للصف الأول الإعدادي 2026 27:32

أقوى مراجعة نهائية في التربية الإسلامية هتقفل دين للصف الأول الإعدادي 2026

Farouk Mahmoud -عربيستا

106.6K مشاهدة · 3 weeks ago

Final review for anyone who hasnt opened the religion textbook the entire curriculum third p 51:36

Final review for anyone who hasnt opened the religion textbook the entire curriculum third p

Mr. Osama Aboelsoud

2.7K مشاهدة · 7 hours ago

مراجعة المداح للصف الأول الإعدادي في التربية الدينية ترم أول 2026 والملزمة هدية أ محمود مجدي 1:07:30

مراجعة المداح للصف الأول الإعدادي في التربية الدينية ترم أول 2026 والملزمة هدية أ محمود مجدي

Mahmoud Magdy - عربيكانو

78.2K مشاهدة · 5 months ago

الامتحان المتوقع في الدين للصف الأول الإعدادي 2026 6:14

الامتحان المتوقع في الدين للصف الأول الإعدادي 2026

Farouk Mahmoud -عربيستا

32.7K مشاهدة · 4 months ago