أغرب تجارب ميكانيكا الكم اللي جننت العلماء فيديو هيجيبلك صداع

أغرب تجارب ميكانيكا الكم اللي جننت العلماء فيديو هيجيبلك صداع

النص الكامل للفيديو

تخيل لو انت قاعد دلوقتي وموبايلك وقع منك وشاشته اتكسرت لاقدر الله يعني لو الوقت مر عليك وج بكره وبصيت على موبايلك هتلاقي ان شاشته ما زالت مكسوره وده المفروض انه يحصل بس تخيل بقى لو قلت لك ان انت ممكن تلاقي شاشه الموبايل مكسوره دلوقتي بسبب ان الموبايل لسه هيقع منك بكره ساعتها هتقول عليا ايه اكيد هتفتكرني مجنون وده علشان زي ما كلنا عارفين وتعلمنا كتير ان السبب دايما بيسبق النتيجه يعني ما ينفعش حاجه تحصل النهارده تكون نتيجتها ظهرت امبارح او على الاقل كلنا كنا فاكرين كده لحد ما ظهرت نظريه غريبه من ضمن نظريات ميكانيكا الكم اللي هتجنن وقالت حاجه من اغرب الحاجات اللي ممكن تسمعها في حياتك واللي هتسهل فكريا بشكل رهيب وتخليك تفكر في الواقع اللي بنعيشه بشكل مختلف تماما واللي بتثبت بالتجارب العلميه ان مش بس الماضي والحاضر هم اللي بيشكلوا المستقبل لا ده المستقبل هو كمان بياثر في الماضي وبيشه تعال بقى معايا النهارده احكي لك عن الريترو كوزال او السببيه الرجعيه ونفهم ايه الموضوع ده واحده واحده كده مع بعض وازاي حاجه زي كده ممكن تحصل بالبط ولكن قبل ما ندخل في الموضوع لو انت لسه جديد في القناه ما تنساش تعمل او اشتراك في القناه وتدوس على الجرس وتفعل كل الاشعارات علشان تشوف الفيديوهات الجديده ولو حابب تدعم المحتوى اللي بقدمه دوس على زرار السوبر ثانكس اللي على شكل قلب تحت الفيديو وي ريت تعمل شير ولايك للفيديو علشان ده هيوصله لعدد اكبر من الناس وتستفيد منه ان شاء الله اهلا وسهلا بكم انا عماد عصام وده موضوع جديد من العلم بالملعقه مبدئيا كده وزي ما كلنا عارفين ان الزمن دايما بنشوفه و بيمشي لقدام من الماضي للحاضر للمستقبل ودي حاجه طبيعيه وكلنا عارفينها ومتاكدين منها علشان احنا بالفعل بنمر بيها وبنجرب في كل يوم بيعدي علينا بس من فتره كده علماء ميكانيكا الكم جم اكتشفوا حاجه في منتهى الغرابه واللي اتكلمت عنها قبل كده في فيديو ليه الزمن بيمشي للمستقبل وما بيرجعش للماضي المهم الحاجه دي هي ان في عالم الاجسام الصغيره جدا اللي هو عالم الكم اللي بيتعامل مع الذرات والجس مات بيكون في معدل سريان الزمن مشوه ووهمي وغير معروف من الاساس بمعنى ان الزمن بيكون واحد في الحالتين سواء بيمشي لقدام او لورا وده كان معناه المباشر هو ان قوانين الفيزياء الكميه والتغيرات اللي بتحصل جوه الانظمه الذريه نفسها مش بتفضل اتجاه معين للزمن على الاتجاه الثاني يعني انت لو بصيت على التفاعلات اللي بتحصل في الجسيمات الذريه ما بينها وما بين بعضها هتلاقيها هي هي بالضبط متماثله تماما سواء بصيت عليها وهي بتحصل في اتجاه الزمن العادي من الحاضر للمستقبل او لو عكست الاتجاه كانك بتعيد الشريط لورا في الحالتين هتلاقي ان التفاعل ما بينهم متماثل تماما من غير اي فرق والعلماء لما اكتشفوا الظاهره دي لاول مره اتجننوا حرفيا وما كانوش قادرين يستوعبوا ازاي حاجه زي كده ممكن تحصل لانها في الواقع كانت بتناقض القانون الثاني في الثيرمو داينامكس او الديناميكا الحراريه واللي بيقول ان المفروض ان الانتروبي او الفوضه تزيد في اي نظام فيزيائي مع مرور الوقت وكانوا فاكرين ان الظاهره دي مش حقيقيه لحد ما اتاكدوا منها فعلا بالتجربه وعلشان كده بداوا يسالوا نفسهم اسئله مهمه وغريبه زي مثلا بما ان الزمن على المستوى الذري متماثل تماما وما فيش اي فرق بين الماضي والحاضر والمستقبل هل ممكن ان الزمن ده يكون مجرد وهم ويكون الماضي والحاضر والمستقبل في الواقع بيحصلوا في نفس الوقت زي ما شرحت قبل كده بالتفصيل في حلقه مفهوم الزمن في الفيزياء وهل الزمن مجرد وهم فعلا والاهم من كده هل ممكن تكون تاثيرات الزمن دي مش حقيقيه من الاساس على المستوى الذري ويطلع ان ممكن حا تحصل في المستقبل تاثر على الماضي ومن هنا بقى ظهر لاول مره مصطلح الريترو كوزال تي او السببيه الرجعيه وعلشان نفهم ايه الموضوع ده بالظبط لازم الاول نفهم ظاهره فيزيائيه ثانيه برده اتكلمنا عنها في اكثر من حلقه قبل كده لانها مهمه جدا والظاهره دي هي الكوانتم انتنن او التشابك الكمي ولكن خليني افكرك بيه سريعا ونبص لها النهارده من منظور مختلف التشابك الكم ده باختصار شديد هو عباره عن سلوك فيزيائي مميز بيحصل على المستوى الذري وبيربي ما بين الجسمات الذريه المتشابكه كمومياء بحيث ان اللي يحصل لجسيم منهم ياثر في الثاني فورا بغض النظر عن بعد المسافه ما بينهم حتى لو كان بيفصل ما بينهم مسافه بعرض الكون كله يعني لو جبنا اثنين الكترونات متشابكين كميا وسنا معدل السبين او الدوران بتاع واحد فيهم ولقيناه بيلف لفوق فالجسم الثاني في نفس اللحظه هينهار من حاله التراكب الكمي اللي بيكون فيها بيدور في كل الاتجاهات في نفس الوقت ويقرر بشكل فوري انه يلف عكس الجسيم الاول يعني لتحت والكلام ده بغض النظر عن المسافه اللي بتفصل بين الجسيمان حتى لو كل واحد فيهم موجود في مجره منفصله على بعد ملايين السنين الضوئيه من بعض يعني معنى كده ان الظاهره دي بتحصل بسرعه اكبر من سرعه الضوء نفسه او بمعنى اصح في اللا زمن اصلا وطبعا اينشتاين لما سمع تفسير ميكانيكا الكم عن ظاهره التشابك الكم دي لاول مره اعترض تماما عليه وقال له علماء الكم تفسيركم غير منطقي تماما وقال على الظاهره دي وصفه شهر قوي بعدها باسم سبوكي اكشن ات ديستانس بمعنى حدث مخيف بيحصل عن بعد وكان شايف انها في الواقع مستحيل تكون اسرع من الضوء فعلا وان اكيد في حاجه في خصائص الجسيمات الذريه نفسها هي اللي بتحدد الظاهره دي وتخليها تحصل كان الجسيمات جواها نوع خفي من المعلومات محطوط جواها من ساعه لما اتكونت هو اللي محدد اتجاه دورانها بيكون لفين وكل جسيم من الجسيمات المتشابكه بيقدر ان هو يطلع على البيانات المتخزنه في الجسيم الثاني يعني الجسيمات دي بتكون تون عارفه اتجاه دوران بعض ومتخنتش اللي بيخلي الظاهره دي تحصل وبيخلي نتوهم ان في اتصال اسرع من الضوء ما بين الجسمات دي بس لما العالم جون ستيوارت بيل عمل متباينه بيل واقترح فيها سلاسل من التجارب علشان تحدد مين اللي صح اينشتاين ولا علماء ميكانيكال الكام كانت نتائج التجارب دي كلها بتقول ان علماء ميكانيكال الكم هم اللي تفسيرهم صح وان تشابك الكم بيحصل بشكل اسرع من الضوء فعلا وده كان معناه ان في تناقض كبير جدا في قوانين الفيزياء ممكن يسبب مشاكل ضخمه جدا في فهمنا للطبيعه وده لان قوانين الفيزياء بتقول ان المفروض ان الكون ده يكون لوكال بمعنى ان اي حدث بيحصل فيه لازم اثره يظهر بعد الحدث مش قبله وانه ما ينفعش ان الاثر ده يظهر بسرعه اكبر من سرعه الضوء لكن على الناحيه الثانيه ميكانيكال الكم بتقول لك ان الكون على المستوى الذري نون لوكال بمعنى ان ممكن في احداث تحصل بغض النظر عن الزمن ومش بس كده ده مم مكن حدث يحصل في المستقبل وياثر في الماضي وهي دي بقى بالضبط فكره الريترو كوزال تي او السببيه الرجعيه واللي بتقول ان ممكن يحصل تفاعل ذري ما بين جسيمات ذريه وياثر على الماضي نفسه ويغيره ويخليه يتصرف بشكل مختلف بناء على نتيجته في المستقبل وعلشان تفهم ازاي تعال احكي لك على كذا تجربه اتعملت علشان تثبت الموضوع ده التجربه الاولى هي تجربه مشهوره قوي واتكلمنا عنها قبل كده كتير وهي تجربه الدبل سليت اكسبيرمنت او الشق المزدوج ودي فيها باختصار بيتم اطلاق الكترونات على حاجز فيه فتحتين صغيرين جنب بعض وبعدين بنستقبل الالكترونات اللي بتعدي من الفتحتين دول على شاشه رصد وفي الحاله الاولى لما الالكترونات بيتم اطلاقها ناحيه الفتحات بدون ما يتم رصدها يعني من غير ما نكون حاطين جهاز رصد او قياس قبل او بعد الفتحتين علشان نشوف كل فتحه ده منها كام الكترون كانت الالكترونات بتنطلق في شكل موجات وبينتج عنها انترفير انس باترن او نمط تداخل خاص بالموجات على شاشه الرصد زي ما انت شايف كده وهو ده النمط الخاص بالموجات وبيكون عباره عن خطوط كتير مضيئه ومظلمه ولكن لما كانوا بيحطوا جهاز رصد عند الفتحات فكانوا بيلاقوا الالكترونات فجاه بتتحول لجسيمات منفرده وبتظهر على شاشه الرصد على شكل خطين فقط وده النمط الخاص بالجسيمات والاستنتاج اللي وصلوا له من ده كان ان الجسيمات الذريه في الواقع ولحد ما يتم رصدها بتتصرف كموجه من الاحتمالات غير المؤكده يعني بتكون عباره عن جسيمات وموجات في نفس الوقت ولكن لما بيتم رصدها فهي حالتها الذريه بتنهار وبتتحول لحاله واحده بس هي اللي تم رصدها يعني الملخص ان في حاله عدم الرصد الالكترونات بتتصرف كموجات ولما بيتم وضع جهاز قياس بتتصرف كجس مات والمهم ان بعد التجربه دي اتعملت تجربه ثانيه اغرب من اللي فات اسمها تجربه القرار المتاخر وفي التجربه دي كان العلماء بيحطوا جهاز الرصد بعد الفتحتين علشان المفروض ان الالكترونات ساعتها بتكون قررت خلاص هي هتعدي من الفتحتين كموجه ولا كجس والمفروض ان في الحاله دي وبما ان ما فيش جهاز رصد محطوط قبل الفتحتين فالمفروض ان الالكترونات هتعدي من الفتحتين كموجات لانها مش متراقبه بس لما ده حصل ورصدنا الالكترون لقينا انه برده اتحول لجسيم عادي كانه عارف وواعي انه هيتم رصده في المستقبل ومش بس كده ده بيغير تصرفاته بناء على مجرد تفكيرنا في اننا هنلاحظ في المستقبل ولا لا بس المذهل بقى هو التجربه اللي اتعملت بعدها واللي اثبتت بالدليل القاطع ان الموضوع مش بس بس ان الالكترون بيغير تصرفه بناء على ما اذا كان في حد بيلاحظ ولا لا ده بيرجع بالزمن نفسه وبيغير حالته في الماضي بناء على الحدث اللي حصله في المستقبل وانا عايزك تركز في الكلام اللي جاي جدا التجربه اللي اتعملت علشان تختبر ده صديقي كانت باختصار انهم جابوا الجهاز اللي بيطلق شعاع ليزر مكون من الالكترونات واطلقو على كريستاله بتقسم الشعاع ده لنصين بحيث يقسمهم لشعاع يكونوا من نفس المصدر وانطلقوا في البدايه في نفس الوقت وخدوا الشعاع الاول وجهوه ناحيه حاجز فيه شقين برض زي تجربه الشق المزدوج بالظبط ومافيش اي جهاز رصد محطوط قبل او بعد الفتحتين وبالتالي هيظهر في الاخر كموجه على شاشه الرصد والبديه والمنطقي ان الشعاع الثاني هو كمان يظهر كموجه لانه من نفس المصدر ولكن اللي عملوه انهم اخروا وصول الشعاع الثاني بعد ما يكونوا شافوا نتيجه الشعاع الاول وده عن طريق انهم خلوه يعدي برض من فتحتين ثانيين بس بعد ما هيمشي في اتجاه ثاني جوه سلك طوله 6 ميل وبعدين هيتم استقباله في الاخر على شاشه الرصد ولكن في حاله الشعاع ده فهيكون في جهاز قياس محطوط عند الحاجز اللي فيه الفتحتين والمفاجاه بقى انهم لقوه ظهر كجسيم على الرغم من ان حالته دي اتغيرت بعد النتيجه بتاعه الشعاع الاول باجزاء من الثانيه بس المشكله بقى انهم لما رصدوا الشعاع الثاني ولقوه اتحول لجسيم وظهر على شاشه الرصد على شكل خطين قدام الفتحتين ورجعوا علشان يشوفوا الشعاع الاولاني اللي المفروض يكون وصل وظهر كموجه خلاص قبلها لا وهو كمان اتغير وبقى جسيم انت فاهم ومدرك اللي سمعته الشعاع اللي المفروض عد خلاص من الفتحتين ووصل لنهايه طريقه وتم استقباله على شاشه الرصد بالفعل وكون نمط تداخل خاص بالموجات غير من حالته بناء على الرصد اللي عملناه في المستقبل على الشعاع الثاني اللي اتحول لجسيم واما غير حالته من موجه لجسيم هو كمان يعني الحدث اللي حصل في المستقبل لشعاع من الاثنين اثر على الحدث اللي حصل للشعاع الثاني في الماضي وغيروه علشان الاثنين يطلعوا نفس النتيجه سواء بيتم رصدهم او لا كان الالكترون لما تم رصده رجع بالزمن وخلى حاله الالكترون الثاني تتغير هي كمان والتجربه دي بتثبت ان الزمن مالوش معنى ولا وجود بالنسبه للجسيمات الذريه وان ممكن تكون الجسيمات دي لما بيتم رصدها بتغير من حالتها عبر الزمن نفسه يعني بكده ممكن نفسر التشابك الكمي بطريقه مختلفه تماما وهي ان ما فيش اتصال اسرع من الضوء بيحصل ما بين الجسيمات ولا حاجه بل اللي بيحصل هو ان لما بيتم ر جسيم فيهم فهو بيرجع بالزمن للماضي وبيغير من حاله الجسيم الثاني في اللحظه اللي انفصل فيها عنه ويحوله لحاله مختلفه وطبعا دي مش التجربه الوحيده اللي اتعملت على الموضوع ده ولسه في تجارب ثانيه كتير بيتم اجراءها حاليا على الظاهره دي علشان نتاكد منها بس تخيل انت لو تم تاكيد الفكره دي بشكل قاطع في المستقبل وطلعت السببيه الرجعيه حقيقه فعلا ساعتها هنتاكس اللي بتحصل في المستقبل بتاثر على الماضي نفسه ودي هتكون حاجه تجنن فعلا وده هيخلينا نستوعب قد ايه الكون بتاعنا مهما حاولنا نفهمه واقتنعنا اننا عارفين كل حاجه فيه دايما بيفضل في حاجات ثانيه مجهوله بالنسبه لينا تماما وكل ما نلاقي مفتاح لواحد من اسرار ابوابه المغلقه هنلاقي مليارات الابواب الثانيه بتظهر وكلها مقفوله قدامنا بمليون مفتاح وكل ده مش بيسيب عندنا فرصه غير اننا ننبهر بعظمه الخلق الدقيق من اصغر لاكبر حاجه في الكون الشاسع ده تخيل ان في شويه علماء بيعملوا تجربه ذريه جديده وغريبه حبتين والتجربه دي بيحاولوا فيها يرصدوا سرعه حركه جسيم ذري صغير مسافر في الفضاء بس بيقابله عائق في طريقه تقدر تتخيله على انه حيطه وفجاه وفي وسط القياس واول ما الجسيم الذري ده بيوصل للحيطه بتحصل حاجه مذهله وغير متوقعه تماما الجسيم فجاه بيعدي من الحيطه للناحيه الثانيه بشكل فوري وبدون ما يستغرق اي وقت تقريبا وطبعا العلماء بيتجننوا وبيحاولوا يكرروا نفس التجربه مره وثنين وثلاثه و1 وفي كل مره بيحصل نفس الحاجه الجسيم بيختفي فجاه من قدام الحيطه ويظهر فجاه وراها وكانه شبه حقيقي ولما يقرروا يقيسوا سرعه الجسيم اللي عدى بيها من الحيطه دي للناحيه الثانيه كانت المفاجاه ولقوا ان الجسيم ده تحرك بسرعه اكبر من سرعه الضوء واكبر من سرعته هو نفسه لو كانت الحيطه دي مش موجوده اصلا يعني لو ما كانش قابل العائق ده في طريقه كان هيوصل بشكل ابطا من انه يعدي من خلاله وبكده كسر كل القواعد اللي احنا هنعرفها عن اساسيات علم الفيزياء وطريقه عمل الكون نفسه طيب ازاي ممكن ظاهره مستحيله زي دي تحصل وتبقى واقع حقيقي ومش مجرد خيال في البدايه كده وعلشان تبقى فاهم الظاهره الغريبه اللي اتكلمنا عنها دي لازم الاول تعرف العلماء بيسموها ايه والاسم اللي اطلقوه عليها هو ظاهره الكوانتم تلين او النفق الكمومي او الكمي وزي ما هو واضح من التسميه فالاسم بيعبر عن قدره الجسمات الذريه على عمل تصرفات غريبه وفريده من نوعها واللي بتعتبر من ضمن خصائصها واللي بتسمح بها قواعد فيزياء كم نفسها والتصرفات الغريبه دي هي ان اي جسيم ذري مسافر في الفضاء لو توفرت قدامه ظروف معينه فهو بيقدر يعبر من اي عائق بيقابله في الفضاء ويظهر وراه فجاه بشكل غير قابل للرصد المباشر وكانه بالضبط بيدخل جوه نفق بيعدي عن طريقه حاجز المكان نفسه ويخرج منه مره ثانيه بدون اي تاثير مباشر عليه يعني تخيل مثلا انك معاك كوره صغيره ورميت الكرهه دي على حيطه فاللي هيحصل انها هتخبط في الحيطه وترد لك مره ثانيه بس لو قلت لك بقى ان الكوره دي ممكن ما تخبطش في الحيطه ولكنها هتعدي من خلالها للناحيه الثانيه وكمان بسرعه اكبر من سرعتها لو ما كانتش الحيطه دي موجوده من الاساس لدرجه انها هتبقى كانها اختفت من مكانها وظهرت الناحيه الثانيه بشكل فوري من غير ما تقطع مسافه سمك الحيطه دي تخيل انت هتحس بايه لو شفت مشهد زي ده بيحصل في العالم الحقيقي اللي انت بتقدر تشوفه بعينيك المجرده اكيد دي هتكون حاجه تجنن فعلا اهو نفس المشهد ده بيحصل كل يوم مع الجسيمات الذريه في عالم الاجسام الصغيره او عالم الصغائر اللي هو عالم الكم الاقرب من الخيال وماحدش لحد دلوقتي لسه فاهم ولا مدرك ليه ده بيحصل وفي البدايه ومع اكتشاف ميكانيكا الكم في العشرينات من القرن اللي فات كانت الحلول اللي بتطرح مثيره وبتجاوب على الغاز كتير كانت بتواجه علوم زي الفيزياء والكيمياء في وقتها زي مثلا ازاي بتتكون الروابط الكيميائيه بين العناصر وازاي العناصر المشعه بتنهار وازاي بتقدر ذرات الهيدروجين اللي في مراكز النجوم بما فيهم شمسنا تتغلب على هو التنافر اللي بينها بسبب تشابه شحنتها الموجبه وتحصل عمليات الاندماج النووي بين نوى الذرات دي وكل ده كان تمام وكويس لحد ما العلماء اكتشفوا ظاهره النفق الكمي اللي بكلمك عليها واللغز العظيم اللي الظاهره دي كانت بتطرح بسبب كونها جزء اساسي من خصائص الجسيمات في الفيزياء الكميه كان اكبر بكثير من قدرتنا على الاجابه وفي الاول العلماء كان عندهم فضول بسيط وكانوا عايزين يعرفوا هي الظاهره دي سرعتها بتبقى قد ايه وايه هو مقدار الوقت اللي بيستغرق الجسيم في انه يع من الحواجز اللي بتقابله دي وفي كل التجارب اللي عملوها علشان يجاوبوا على السؤال ده كانت الاجابه اللي بيوصلوا لها كلها في منتهى الغرابه يعني على سبيل المثال اول ورقه علميه اتنشرت علشان تحاول تحسب الزمن اللي بتستغرق ظاهره النفق الكم دي كانت في سنه 1992 وبرغم ان في علماء كتير حاولوا يحسبوا الزمن بتاع الظاهره دي قبلها الا انهم كلهم خافوا ينشروا نتائجهم علشان ما حدش يقول عليهم مجانين وده لان كل الحسابات كانت بتطلع ان الظاهره دي بتحصل بسرعه اكبر من سرعه الضوء نفسه وفي سنه 1962 جه عالم اسمه توماس هارتمان وكتب ورقه بحثيه شهيره اكد بيها للعالم كله حقيقه عجيبه جدا وهي ان الحواجز اللي بتقابلها الجسيمات الذريه في طريقها ما كانتش حواجز خالص بالنسبه لها بل هي على العكس تماما دي كانت اشبه بشورت كاتس او اختصارات في السبيس تايم فابريك او نسيج الزمكان المكون للكون كله طيب الكلام ده بقى معناه ايه بالظبط انا عايزك تركز معايا في اللي هقوله اللي قاله هارتمان هو ان الحواجز اللي بتقابل الجسيمات الذريه بتبقى في الواقع عباره عن اختصارات في الوقت والمسافه نفسها يعني لما الجسيم الذري بيقابل حيطه مثلا وبيحصل له ظاهره النفق الكم دي فاللي بيحصل هو انه بياخد وقت اقل من لو كان الحاجز ده مش موجود والمذهل اكثر من كده هو انه بناء على الحسابات اللي عملها فحتى لو زاد السمك بتاع الحاجز ما بياثر تقريبا في الوقت اللي بيحتاجه الجسيم علشان يعدي من خلاله يعني لو احنا افترضنا اننا عملنا حاجز سميك لدرجه معينه وبعدين اطلقنا ناحيته جسيم ذري والجسيم الذري ده عمل كوانتم تانل او نفق كمي فهو هيقطع المسافه بسرعه اعلى من السرعه اللي كان هيستغرب الضوء نفسه لو قطع نفس المسافه دي في الفضاء يعني باختصار الظاهره دي بتقول ان الجسيمات الذريه اثناء الانتقال في الانفاق الكميه دي يمكن لها السفر بسرعه اكبر من سرعه الضوء اللي هي حاجه المفروض ان قواعد الفيزيا نفسها بتمنع وبتقول انها مستحيله تماما لان الضوء هو حد السرعه القصوى في الكون وطبعا الورقه العلميه اللي هو هو نشرها دي وقتها عملت انقلاب في المجتمع العلمي حرفيا وتم تسميه الحاله اللي بتسافر فيها الجسيمات بسرعه اسرع من سرعه الضوء دي باسم هارتمان ز ايفيكت او تاثير هارتمان ولسنين طويله بعدها اتعملت ابحاث ونقاشات واسئله كتير عليها وكلها ما كانش ليها اي اجابات منطقيه ومن ضمن اهم الاسئله اللي طلعت بخصوص الظاهره دي هو لو كانت الجسيمات الذريه دي فعلا بتقدر تسافر اسرع من الضوء نفسه تحت اي ظروف فيزيائيه معينه يبقى ايه هو معنى الزمن اصلا وازاي نقدر نقيسه او نعرفه في تجربه زي دي بتتم على المستوى الذري اللي المفروض مافيش فيه اصلا معنى للوقت يعني هل مثلا الجسيم ده لما انطلق من مكانه خلف الحاجز ووصل اسرع من الضوء للناحيه الثانيه يبقى هو كده وصل قبل ما ينطلق اصلا لاننا عارفين ان طبقا لنظريه النسبيه الخاصه اي جسم هيتحرك بسرعه اكبر من سرعه الضوء هيرجع بالزمن للماضي طيب ازاي ممكن حاجه تحصل قبل ما تبدا من الاساس هو ده السؤال الغامض اللي طرحه العلماء على نفسهم في الف الفتره دي وبمرور الوقت خرجت اكث من 10 تفسيرات فيزيائيه لمفهوم الزمن في ظاهره النفق الكم دي وما فيش ولا واحده منهم قدرت تحل اللغز ده وكل ده علشان المشكله كانت اننا ما نعرفش ايه هو تعريف الوقت نفسه على المستوى الذري علشان نقدر نقيسه وده لان الجسيم الذري ده المفروض حسب قوانين ميكانيكا الكم انه مالوش مكان واحد محدد بل هو عدد لا نهائي من الاماكن المحتمل انه يكون موجود فيها وده اللي بتقوله ظاهره الكوانتم سوبر بوزيشن او التراكب الكمي اللي اتكلمت عليها في فيديو قبل كده وبالتالي ما نقدرش ابدا نحسب الوقت اللي قضاه في مكان معين سواء جوه الحاجز او براه علشان هو موجود في كل الاماكن في نفس الوقت وعلشان كده مش بيطلق عليه جسيم فقط بل هو موجه كمان في نفس الوقت وده اللي بتقوله الطبيعه المزدوجه للجسيمات وعلشان تقدر تفهم الموضوع بشكل اوضح انا عايزك تتخيل معايا كده ان انت عندك جسيم ذري هتطلق في اتجاه حاجز وبعد الحاجز هيكون في حيطه عليها جهاز استشعار فلما الموجه الخاصه بالجسيم ده بتنطلق وتقابل الحاجز جزء منها بيرتي لورا مره ثانيه بس جزء صغير ممكن يقدر يعدي من خلال الحاجز ده ويوصل لجهاز الاستشعار الموجود وراه ولحد ما الموجه بتاعه الجسيم ده تقدر توصل وتتسلل في جهاز الاستشعار فاحنا مش هنكون عارفين هي عددت من خلال الحاجز ولا لا علشان قبل وصولها للحاجز بيكون الاحتمالين متساويين بنفس القدر وما فيش واحد منهم مؤكد فازاي بقى نقدر نقيس زمن حاجه ما حصلتش من الاساس فهمت المعضله فين والفكره الاشياء الماديه عموما بيكون ليها خصائص فيزيائيه معينه يعني الموبايل اللي في ايد حضرتك ليه كتله ووزن وليه موقع محدد تقدر تعرفه وتعبر عنه بس هو مالوش خاصيه اسمها الوقت يعني انا ممكن اسالك الموبايل بتاعك فين فتجاوب عليا وتقول لي في جيبي بس ما ينفعش اسالك واقول لك الموبايل بتاعك امتى ده هيكون سؤال مالوش اي معنى وبالمثل الجسيمات الذريه اللي بتكون الموبايل بتاعك ده اصلا ما فيش فيها حاجه اسمها زمن ومش واحد من خصائصها من الاساس وعلشان كده احنا في الواقع بنقيس حاجات ثانيه بتحصل وتتغير في العالم الحقيقي بتاعنا زي مثلا دقات عقارب الساعه وبنقول عليها وحدات زمنيه سواء ثواني او دقاق او ساعات بالرغم من انها مجرد تغييرات في المكان مش اكتر يعني العقرب بيتحرك من مكانه بشكل مستمر وثابت فاحنا بنحسب هو بيتحرك كل قد ايه وبنقول ان هو ده الزمن والفكره ان حركه عقارب الساعه دي مش قيمه ثابته في اي مكان في الكون يعني الساعه بتاعتنا على الارض غير الساعه اللي موجوده في الفضاء غير الساعه اللي على سطح المريخ علشان هي بتتاثر بالخصائص الفيزيائيه الثانيه للاجسام زي الكتله والجاذبيه وبتتحرك يا اما بشكل اسرع او ابطا فبالتالي ما فيش اي زمن موحد للكون نقدر نتفق عليه وفوق كل ده الجسمات الذريه اصلا ما فيش جواها حاجه تنفع تبقى زي عقارب الساعه ونقدر نقيس حركتها علشان نعرف الزمن اللي عدى عليها فبالتالي مستحيل اننا نقيس زمنها وبسبب ده فكل علماء الفيزياء بيقولوا ان الجسيمات الذريه اصلا لا ينطبق عليها مرور الزمن بتتحرك بره حدود البعد الرابع للكون بتاعنا اللي هو الزمن وعلشان كده كل التجارب الفيزيائيه القديمه والحديثه اللي اتعملت لقياس الوقت اللي بتستغرق الجسيمات الذريه في ظاهره نفق الكم دي او السفر عبر الحواجز السميكه كانت بتقول وبتاكد بما لا يدعى مجال للشك ان الجسيمات دي بتسافر بسرعه اكبر من سرعه الضوء نفسه وده كان معناه خطير ومرعب وممكن يغير تفكيرك في الكون كله لان معناه ان الكون اللي احنا عايشين فيه ده وفاكرين ثابت وليه شكل واضح ومعروف هو في الواقع وعلى المستوى الذري مافيش فيه اي قواعد ولا قوانين ولا ثوابت على الاطلاق واننا لسه برغم كل علومنا وتطورنا التكنولوجي لحد دلوقتي ما نعرفش اي حاجه وعلمنا يعتبر اقل من نقطه وسط محيط كامل من المجهول بالنسبه لنا وهيفضل عالم الكم او العالم الذري ده مليان بظواهر عجيبه وفي منتهى الغرابه وبيعجبني واعظم عقول البشريه على تفسيرها في سنه 17 نزل مسلسل على نتفليكس اسمه دارك والمسلسل ده لحد دلوقتي في ناس كتير مش قادره تستوعبه وبتختلف في تفسيراتها لا حداثه وده لانه بيتكلم عن السفر عبر الزمن وبين العوالم المتوازيه وبطرق غريبه ومعقده حبتين والجميل في المسلسل ده انه مبني على بعض النظريات والفرضيات الفيزيائيه الصحيحه تماما وعلى سبيل المثال في مشهد فيه البطله قتلت واحد من ابطال المسلسل وشوفنا بعدها ان البطل ده طلع عايش وميت في نفس الوقت والتفسير اللي اتقال هو ان لما البطله حاولت تقتله فالكون نفسه اتقسم نصين نص اساسي بيكون البطل فيه لسه عايش وكون ثاني موازي بيكون فيه البطل مات فعلا والحقيقه ان في ناس كتير من اللي شافوا المسلسل كانوا فاكرين ان المشهد ده مجرد خيال علمي مش اكتر ولكن خليني اصدمك واقول لك ان الموضوع ده مش مجرد خيال وان طبقا لميكانيك كم فالمشهد الغير منطقي بالمره ده منطقي تماما علشان تتاكد ان المشهد اللي اتكلمنا عليه في مسلسل دارك مش مجرد خيال علمي خليني احكي لك عن تجربه الانتحار الكمي تجربه الانتحار الكمي هي عباره عن تجربه فكريه اطرحه لاول مره في سنه 1997 عن طريق العالم ماكس تيجمارك من جامعه برنستون بهدف اثبات تفسير كوبنهاجن لميكانيك كام واستنادا على نظريه العوالم المتعدده وعلشان تفهم الكلام المكلكع اللي انت لسه سامعه ده في البدايه تعال نتخيل مع بعض ان في شخص قاعد قدامك على ترابيزه والراجل ده قرر انه ينتحر وبالفعل جاب مسدس وملا رصاص وبعدين وجه المسدس على دماغه استعدادا لانه يضغط على الزناد وتعال نفترض مع بعض ان المسدس ده متوصل بجهاز صغير جواه عدات ف جسيم دون ذري اسمه كوارك وده نوع من الجسيمات الذريه الاوليه واصغر مكون من مكونات الذره والكوارك ده بيكون الاسبين او اتجاه الدوران بتاعه يا اما دايما في اتجاه عقارب الساعه يا اما عكس اتجاه عقارب الساعه وبناء على اساسيات الكوانتم ميكانيكس او ميكانيكال كام فاحنا ما نقدرش نتاكد من اتجاه دورانه الا لما نقيسه وده اللي بيعمله العداد والقاعده اللي هنتعامل بيها وهنفترق لما الراجل يجي يضغط على الزينات الجهاز هيقي الدوران بتاع الكوارك ده ولو طلعت نتيجه القياس ان الكوارك دور في اتجاه عقارب الساعه فالمسلسل نار والراجل هيموت ولو طلعت النتيجه ان الكوارك بيدور عكس عقارب الساعه فالمسلسل ومش هيضرب والراجل هيعيش وطبقا لكوبنهاجن انتربريتر ده بيكون عايش وميت في نفس الوقت وطبقا للميني ورلد انتربريتر العوالم المتعدده في ميكانيكال كم برده فكل مره الراجل ده بيحاول يضرب نفسه بالنار الكوم بينقسم لكون واحد بيدور فيه الكوارك مع قارب الساعه وبيموت فيه الراجل وكون ثاني بيدور دور فيه الكوارك عكس عقارب الساعه وبيعيش فيه وساعتها الراجل ده هيكرر نفس التجربه ثاني في الكون اللي عايش فيه والكون ده هيتقسط فيه وواحد هيكون عايش فيه والكون اللي هيعيش فيه هيكرر نفس التجربه من جديد واللي هينتج عنه انقسام كمان للكون ده وهكذا الى ما لا نهايه لان دايما النسخه الواعيه من الشخص ده هتكرر دايما نفس التجربه في كل مره من غير ما يعرف او يحس بانقسام الاكوان وفي كل مره بينتج كون جديد هو عايش فيه وكون هو فيه والكلام ده معناه ان الراجل ده في الاكوان اللي هيعيش فيها هيوصل لمرحله الكوانتم ايمورتال التي او الخلود الكمي يعني هيفضل عايش طول عمره بيدوس على الزناد والمسدس مش هيضرب ولا طلقه ولكن في كل مره بينط كون جديد هو عايش فيه غير اللي مات فيه وبالنسبه للكون اللي بيموت فيه فبيت توقف الكون عن الانقسام ودي الحاله اللي بتسمى بالموت الكمي طيب هل ده معناه انك لو جبت مسدس وحاولت تضرب نفسك بالنار في دماغك مش هتموت الاجابه يا صديقي هي انك هتموت طبعا ولكن الاجابه هي ان الكون هيكون اتقسم لكون ثاني انت عايش فيه وانا عارف انك حاليا مش مستوعب الموضوع وشايف ان كل اللي قلته ده كلام غير مقنع بالمره بس خليني اقول لك ان الكلام اللي انت سمعته ده هو نتيجه لتوت اكسبيرمنت او تجربه فكريه شهيره في ميكانيكال كم اسمع تجربه الكوانتم سويسايد اكسبيرمنت او الانتحار الكمي واللي بتثبت بشكل نظري ان في عوالم متوازيه فعلا وعلشان تفهم التجربه دي كويس وتقدر تستوعبها خليني احكي لك على بعض الظواهر الغريبه في ميكانيكال كم واللي لو فهمتهم هتقدر تستوعب تجربه الانتحار الكم دي وانا بالمناسبه اتكلمت عنهم قبل كده بالتفصيل في اكت من فيديو سابق في سلسله ميكانيكال كا ولكن خليني اديلك فكره سريعه عنهم علشان تقدر تستوعب ازاي ممكن الراجل اللي اتكلمنا عليه يموت ويعيش في نفس الوقت اول نقطه من الثلاثه هي الكوانتم سوبر بوزيشن او التراكب الكمي واللي بتقول ان الجسيمات الذريه ما بتبقاش موجوده في حاله واحده فقط ولكنها بتكون موجوده في جميع الحالات الممكنه في نفس الوقت يعني ممكن يكون اتجاه دورانها لفوق ولتحت في نفس الوقت وبتلف مع عقارب الساعه وعكس ع الساعه وموجوده في كل مكان حرفيا حوالين الذره في نفس الوقت ومستحيل نتاكد من حاله معينه الا لما نقيسها وساعتها احنا بمجرد القياس بيحصل ما يسمى بالوف فانكشن كولابس او انهيار داله الموجه والجسيم بيختار حاله واحده فقط من حاله التراكب اللي هي كل الحالات الممكنه وهي دي الحاله اللي بتظهر معانا في القياس يعني ملاحظتك فقط هي اللي بتخلق الاحتمال نفسه وبتخليه حقيقه والظاهره دي تم اكتشافها عن طريق الدبل ستيت اكسبيرمنت او تجربه الشق المزدوج الشهيره واللي اتعملت على فوتونات الضوء والالكترونات والذرات وكلهم كانوا بيتصرفوا بنفس الشكل يعني بيكونوا جسيمات وموجات وفي اكث من مكان في نفس الوقت والكلام ده هو اللي خلى الفيزياءي النمساوي يرين شرودينجر في سنه 1935 يعمل تجربته الفكريه الشهيره باسم شرودينجر زكات او قطه شرودينجر وقال انك لو جبت قطه وحطيتها جوه صندوق مقفول وبتعتمد حياه او موت القطه على حاله جسيم دون ذري معين واللي ممكن يتحلل او ما يتحلل بنسبه 50% لكل احتمال وفي حاله انه تحلل هينطق غاز داخل الصندوق والقطه هتموت ولو ما تحلل هتفضل عايشه وطبقا لكوبنهاجن انتربريتر كوبنهاجن ودي عباره عن فرضيه ا طرحت سنه 1920 من خلال دراسات وابحاث العالم نيلز بور ان قبل ما نفتح الصندوق ونبص على القطه علشان نعرف اذا كانت عايشه ولا ميته فالقط بتكون موجوده في الحالتين يعني عايشه وميته في نفس الوقت اللي هي حاله الكوانتم سوبر بوزيشن او التراكب الكمي واننا بمجرد ما بنفتح الصندوق ساعتها بتنهار حاله التراكب وبتختفي كل الاحتمالات الاخرى وبيظهر حاله واحده فقط اللي بنشوفها اذا كانت عايشه ولا ميته وطبعا التفسير ده عمل جدل كبير جدا بين الفيزيائيين ازاي ممكن القطه تكون عايشه وميته في نفس الوقت والجدل ده نتج عنه فرديه ثانيه اغرب اسمها الميني ورلد انتربريتر العوالم المتعدده واللي طرحها العالم هيو ايفريت الثالث من جامعه برينستون سنه 1957 ودي بتقول باختصار اننا في كل مره بنقيس فيها حدث كمي او بنحاول نرصده فاحنا في الواقع مش مجرد بنكبر الجسيم الذري انه يختار الحاله دي بتاثيره عليه ولكن الموضوع اعمق من كده احنا بنقسم الكون كله نصين في صوره كون ثاني موازي لينا نص فيه الحدث او الاحتمال ده حصل ونص تاني فيه الحدث الثاني او الاحتمال الثاني هو اللي حصل والفرديه الغريبه دي هي السبب اللي خلى العالم ماكس تيجمارك من جامعه برينستون في سنه 1997 يعمل تجربه الانتحار الكم الفكريه اللي شرحناها في الاول يعني في حاله الراجل اللي كان بيحاول ينتحر لو كان مات في الكون بتاعنا ساعتها الكون بينقسم لكون ثاني هو عايش فيه وبيكر فيه نفس التجربه بيحاول ينتحر ولو مات فيه بينقسم ثاني الكون لكون ثاني هو عايش فيه وبيكر فيه برده نفس التجربه وهكذا الى ما لا نهايه وهي دي حاله الخلود الكمي والفرضيات دي خلت فيزيائيين كتير مقتنعين بوجود عدد لا نهائي من الاكوان الموازيه ناتجه من عدد لا نهائي من القرارات اللي بياخدها كل كائن حي واصبح السؤال مش مجرد هل فعلا في عوالم متعدده وخطوط زمنيه متعدده ولا لا لان علماء الفيزياء دلوقتي بيعتقدوا بنسبه كبيره ان ده حقيقي ومش مجرد خيال ولكن الفكره كلها هي ازاي يقدروا يرصدوا ويتاكد بشكل تجريبي من وجود الاكوان الموازيه دي من فتره قريبه قدر فريق من علماء الفيزياء انهم يتحايلوا على قانون من القوانين الاساسيه اللي بتحكم الكون اللي هو الفيرست لو اوف يرمو داينامكس او القانون الاول للديناميكا الحراريه واللي بيقول ان الطاقه لا تفنى ولا تستحدث من العدم وقدروا بالفعل يعملوا حاجه المجتمع العلمي كله كان فاكرها مستحيله تماما العلماء دول قدروا يستخرجوا طاقه كميه من الفراغ نفسه الطريقه اللي عملوا بيها ده كانت طريقه مذهله ومبنيه على نظريه افتراضيه بقها سنين طويله موجوده في الاوساط العلميه وماحدش كان عارف يثبتها ازاي ولا كانوا مقتنعين اصلا انها ممكنه لحد ما نتائج التجربه الجديده دي فاجئتهم كلهم وفتحت قدامهم باب من الاحتمالات المستحيله النهارده تعالى معايا احكي لك على التجارب المذهله اللي عملها العلماء دول وهتعرف فيها ازاي قدروا ينتجوا طاقه من الفراغ نفسه الحكايه كلها بدات سنه 2008 لما العالم الياباني مساهير هوتا كان بيشتغل في ابحاثه على طريقه يقدر بيها يقيس مدى قوه الظاهره الفيزيائيه الكميه الغريبه اللي بيسموها بالكوانتم انت تانجنت او التشابك الكمي وزي ما انت عارف وزي ما شرحنا كتير في حلقات قبل كده ان التشابك الكمي ده هو حاجه اشبه بترابط او اتصال فوري بيحصل ما بين الجسيمات الذريه المتشابكه كمومياء و ويتاثر ببعض بناء على حاله كل جسين فيهم بغض النظر عن المسافات اللي بتفصل ما بينهم وهي اجمالا تعتبر واحده من اغرب الظواهر اللي بتحصل في العالم الكمي واصعبها في الفهم والفكره بقى ان في وسط ما العالم الياباني ده بيدور على طريقه يقدر يقيس بيها قوه التشابك الكمي كان بيشتغل في ابحاثه على الثقوب السوداء وخطرت له فكره غريبه حبتين المفروض في الطبيعي ان الثقوب السوداء بتتبخر ببطء شديد وبتطل نوع من الاشعاع اسمه اشعاع هوكينج والظاهره دي كانت في البدايه محيره العلماء لانها كانت بالشكل ده بتكسر قواعد الفيزياء اللي المفروض بتقول ان المعلومات لا تفنى ولا يمكن تدميرها وده علشان الثقوب السوداء بتمتص كل حاجه بتقابلها وبتاخد لمركزها فازاي بقى بعد كده تتبخر في صوره اشعاع مالوش اي معلومات محدده امال المعلومات اللي ابتلعها الثقب الاسود اللي هي كل الاجسام اللي ابتلعها على مدار حياته راحت فين والمعضله دي طرحها ستيفن هوكينج لما اكتشف اصلا موضوع تبخر الثقوب السوداء ده وتم اطلاق اسمه على الاشعاع اللي بيخرج منها في العمليه دي وتسمى اشعاع هوكينج وفضل الموضوع ده لغز كبير لحد ما من فتره قريبه ظهر حل رياضي للمشكله دي واللي بيقول ان المعلومات ما ادمرت ولا حاجه وان الاشعاع اللي خارج من الثقب الاسود ده كل جسيم ذري موجود جواه بيكون مترابط ومتشابك كميه مع جسيم ذري ثاني مازال موجود جوه الثقب الاسود ومعلوماته محفوظه فيه يعني كده المعلومات مش بتضمر ولا حاجه هي بس مشفره في صوره التشابك الكمي اللي ما بين اشعاع هوكينج والقسا مات اللي جوه الثقب الاسود طيب حلو قوي الكلام ده ايه بقى علاقه كل ده يا عمده بشغل مساهير هوتا وايه الفكره اللي خطرت له بالظبط الفكره اللي خطرت له يا صديقي هي انه ممكن جدا يكون الثقب الاسود في الواقع بيبلع نوع من النيجاتيف انيرجي او الطاقه السلبيه او الماده المضاده وان ممكن جدا يكون في تشابه ما بين الطاقه المضاده دي وظاهره التشابك الكم الغريبه اللي محيره العلماء هتسالني ازاي هقول لك ان العالم ده كان شايف ان زي ما التشابك الكمي في الاساس لا يمكن انه يحصل من خلال احداث منفصله في اماكن مختلفه ولازم يتكون من خلال حدث واحد متصل ببعضه فالطابع هي كمان ما ينفعش تتكون من خ الاحداث في اماكن مختلفه وبعيده عن بعضها ومش بس كده ده في الواقع حاول يثبت ده كمان بالمعادلات الرياضيه ولكن واجهته مفاجاه كبيره والمفاجاه دي كانت ان الطاقه السلبيه نفسها ينفع تتكون بفعل حدثين بيحصلوا بعيد عن بعض في المسافه والزمن وخليني اشرح لك ازاي الموضوع كله يا صديقي متعلق بالطبيعه الكميه للفراغ بمعناه المعروف لينا وده لان زي ما انت عارف ان الفراغ اللي احنا هنعرفه مش مجرد فراغ وما فيش حاجه اسمها عدم مطلق و انا كنت شرحت الموضوع ده بالتفصيل في حلقه مفهوم العدم في الفيزياء وهسيب لك اللينك بتاعها تحت الفيديو في الدسكربشن لو حابب تفهم الموضوع بشكل اعمق المهم ان على حسب قواعد الفيزياء الكميه فالفضاء دايما ما بيكونش عباره عن فراغ ولكنه بيكون مليان بتذبذب مستمره ومتغيره بتنش من الحقول الكميه الموجوده في كل ركن منه ودي اللي بيتكون منها الكون كله والحقول الكميه دي تفاعلاتها مع بعض هي اللي بينتج عنها القوه الفيزيائيه اللي بنشوفها وهي اللي بتدي للمواد خصائصها وبتش منها الذرات والجسيمات الذريه كلها وبسبب ده فقواعد الفيزياء الكميه بتمنع اي نظام ذري او اي حته في الكون انها تكون طاقتها صفر مطلق بمعنى ان يكون فيها عدم كامل لان زي ما اتفقنا ان الحقول الكميه موجوده في كل حته وفيها طاقه بتتذبح تقل وبناء على زيادتها او قلتها بتتكون الطاقه اللي بيتكون منها في ما بعد كل شيء ومن هنا بقى بيظهر مفهوم الزيرو بوينت انرجي او طاقه النقطه صفر ودي نقدر نوصل لها قبل ما نبرد اي ماده لاقل درجه حراره ممكن الوصول ليها في الكون الصفر المطلق اللي هي 233 درجه مئويه تحت الصفر وعند درجه الحراره دي بتكون طاقه اي ماده بتساوي صفر وحتى الان لم يتمكن العلماء من الوصول لدرجه الحراره دي وعلى حسب ميكانيكال كم فكل نظام فيزيائي موجود في اي منطقه من الكون لازم يكون جواه قدر صغير جدا من الطاقه يعتبر هو اقل طاقه يمكن الوصول ليها بدون الاخلال بقواعد الفيزياء نفسها والقدر الصغير من الطاقه ده اسمه طاقه النقطه صفر والمفروض بقى على حسب كلام الفيزيائيين ان الطاقه دي هي نهايه المطاف وانه من المستحيل يتم الوصول لاي طاقه اقل منها باي شكل من الاشكال المعروفه يعني ممكن تفكر في الموضوع على انه اقرب العربيه مركونه فوق سطح عماره صغيره وبرغم ان موقع العربيه اللي هو هنا بيعبر عن الطاقه موجود فوق سطح الارض اللي هو بيعبر عن الصفر المطلق بمسافه صغيره الا انها مستقره في مكان وما فيش اي حاجه تقدر تخليها تنزل على الارض ولكن اللي اكتشفه هوت بقى هو اننا نقدر نخلي العربيه دي تنزل دورين لتحت كده في العماره يعني هنخلي طاقتها تقل عن طاقه النقطه صفر نفسها بس من غير ما نوصل للصفر المطلق وعلشان نعمل ده هنستغنى باننا نستغلها في اي شيء يعني مثلا لو تخيلنا اننا جبنا بطاريه صغيره ووصلنا السلك بتاعها في الهواء فهي طبعا مش هتتشل والسبب في ده هو ان نص التقلبات الكايه دي هتكون بتشحن والنص الثاني هيبقى بيفضي شحنها فالتعاون ده معناه انها مش هتتشل اصلا برغم ان في طاقه صغيره في الفضاء موجوده بالفعل ولكن الفكره بقى ان التقلبات الكميه دي بتكون مترابطه مع بعضها في كل حته من الكون بظاهره التشابك الكمي اللي اتكلمنا عنها من شويه وكل تذبذب بيحصل في طاقه الحقول الكميه في كل حته من الكون المفروض انه بيبقى مرتبط بتذبذب ثاني في حته ثانيه والحقيقه بقى اننا ممكن نستغل الترابط الا ما بين التذبذبات الكميه ده ونستخرج منه طاقه حقيقيه كانت غير متاحه لينا من الاساس ومش موجوده بشكل حقيقي في عالمنا وعلشان تفهم الموضوع تعال معايا احكي لك على التجربه الفكريه اللي صممها العالم الياباني هوتا علشان يشرح بيها ازاي ممكن نطبق الفكره الغريبه دي وازاي ممكن نستخرج الطاقه بالشكل ده من الفراغ وانا عايزك تركز معاه على قد ما تقدر تخيل معايا ان في واحد وواحده اسمهم بوب والس وبوب محتاج لطاقه علشان يشحن بيها بطاريه مركونه عنده ولكن ما عندوش اي طريقه يقدر يولد بيها الطاقه دي وكل اللي موجود حواليه هو فراغ كامل كانه موجود في قلب الفضاء نفسه ولكن اليس بقى عندها معمل كبير ومجهز باحدث التقنيات العلميه وقررت انها تساعد بوب وتبعت له طاقه من عندها لغايه عنده بطريقه مذهله والطريقه دي هي انها هتقي التذبذبات بتاعه الحقل الكم الموجود في المنطقه المحيطه بها وبعدين هتشحن الحقل الكم نفسه بقدر معين من الطاقه وهتلاحظ مقدار التذبذبات اللي حصلت في الحقل الكمي ده وطبعا الحقل الكمي في الحاله دي هيكون خرج من حاله ادنى طاقه او الزيرو بوينت انرجي وبدا يتذبذب بشكل وطريقه وتردد معين ولكن في الوقت ده بوب مش هيلاحظ اي تغيير في الحقل الكامي المحيط بيه وهيفضل عادي بيتذبح تماما بس اللي هتعمله اليس هو انها هتتصل ببووبب وتبعت له المعلومات اللي عندها في رساله وهتقول له انها شحنت الحقل الكمي بقدر معين من الطاقه بتدي له المعلومات اللي عندها عن تردد الحقل الكمي ده وساعتها بقى هيقدر بوب انه يصمم تجربه علميه يقدر من خلالها يوصل البطاريه بتاعته بالحقل الكامي الموجود في الفراغ نفسه ويستخرج الطاقه اللي شحنتها ال في الحقل وياخدها علشان يشحن بيها بطاريته يعني بمعنى اوضح واكثر اختصارا اللي عملته اليس هي انها نقلت الطاقه من مكانها لمكان بوب بشكل فوري وبدون استعمال اي اسلاك على الاطلاق واللي عمله بوب هو انه استخرج الطاقه دي من قلب الفراغ نفسه وساعتها اي واحد بيتفرج عليه هيشوفه وكانه استخرج الطاقه من العدم نفسه يعني حاجه اقرب للسحر ولكن اللي حصل ده مش سحر ولا حاجه ومش بيعرض حتى قوانين الفيزياء علشان هو قدر يستخرج قدر الطاقه اللي شحنته ال في الحقل بالظبط ومش اكتر من كده وبكده مش هيكون كسر قانون حفظ الطاقه اللي بيقول ان الطاقه لا تستحدث من العدم وغير كده هو مش هيقدر يستخرج الطاقه دي اصلا باي شكل الا لما قس تبعت له الرساله اللي فيها المعلومات المطلوبه عن قدر الطاقه اللي شحنتها والترددات المشفره بشكل الحقل حواليها لما شحنتها يعني هو مش هيبقى عنده اي قدره على استخراج الطاقه دي الا لما يكون عنده المعلومات اللي تسمح له انه يعمل ده وهيبقى مضطر يستنى ال تخلص الاول وبعدين تكلمه وتقول له على المعلومات وبكده مش هيكون كسر قانون السببيه في النسبيه العامه اللي بيقول ان ما فيش اي حدث او معلومات ينفع تسافر وتتنقل ما بين مكانين اسرع من الضوء طبعا لما هوت نشر الفرديه بتاعته دي ودعمها بالتجربه الفكريه اللي شرحناها وقال انه ان الممكن في الواقع استخراج الطاقه من قلب الفراغ نفسه ونقلها من مكان لمكان في الفضاء عن طريق استغلال الحقول الكميه اللي بيتكون منها الكون كله في ناس كتير شككت في كلامه ما اقتنعو بيه وكانوا شايفين ان الكلام ده مش اكتر من مجرد كونه خيال علمي لحد ما في شهر مارس سنه 2022 جه فريق من علماء الفيزياء التطبيقيه ونشر ورقه بحثيه بتقول انهم نجحوا بالفعل في تصميم تجربه كميه معقده قدروا من خلالها ينقلوا الطاقه كميا ويحققوا الافتراض اللي اتكلم عنه هوت في فرضته ومش بس كده ده بعدها بفتره صغيره باحث في مجال الحوسبه الكميه في جامعه ستوني بروك في نيويورك قدر يستغل الحاسب الكامي اللي صممته شركه اي بي ام في انه يثبت برده ان نقل الطاقه الكميه ده ممكن تحقيقه وبالفعل قدر يحقق ده من خلال عمليات معالجه دقيقه ومعقده عملها باستعمال الكمبيوتر الكمي ونشر نتائج ابحاثه دي في ورقه علميه يوم 7 يناير اللي فات وفي الوقت اللي انت بتتفرج فيه على الفيديو ده التكنولوجيا دي بيتم العمل عليها ودراستها بشكل اوسع من خلال فرق بحثيه كتير في اماكن مختلفه من الع علشان يوصلوا لطريقه تخلينا نقدر نطبقها على شكل اوسع يسمح باستعمالها عمليا ولو ده في يوم من الايام في المستقبل حصل فهيكون واحد من اكبر الانجازات العلميه اللي توصل لها البشر في التاريخ تخيل اننا نكون قادرين على نقل الطاقه من مكان لمكان في الفضاء بدون استعمال اي اسلاك او طرق تقليديه وبشكل فوري تقريبا بغض النظر عن المسافات تخيل اننا هنقدر ساعتها نبتكر سفينه فضاء قادره على السفر في المسافات الكونيه الشاسعه بدون محركات من الاساس وباستعمال طاقه يتم توليدها هنا على الارض ونقلها ليها كميا عبر الفضاء نفسه تخيل وقول لي هيبقى ناقصنا ايه ساعتها علشان نقدر نستكشف اعماق الكون ونكشف اسراره الوقت هو واحد من اكثر المفاهيم غموض واثاره في الفيزياء لانه بيحدد تسلسل الاحداث وتقدمنا في العمر وبياثر على حركه الماده والطاقه بس يا ترى هل هو مجرد شيء بشري لقياس التغييرات في العالم ولا هو خاصيه اساسيه للطبيعه وهل نقدر نغير منه او نعكس يعني نخليه يمشي من المستقبل للحاضر للماضي الحياه ان طبيعه الزمن حيرت المفكرين لقرون طويله واللي لاحظوه ان الوقت بيمشي في اتجاه واحد فقط من الماضي للحاضر للمستقبل زي النهر كده بس بالرغم من كده ففي عالم الكم او العالم الذري اتجاه ومفهوم الزمن بينهار تماما وبيبان ان الجسيمات الذريه بتخضع لقوانين التناظر الزمني اللي بيقول ان تدفق الوقت ذات نفسه مش ممكن يكون مجرد وهم مش اكتر طيب هل سبق وسالت نفسك قبل كده ليه دايما الحاجات اللي بتتكسر ما بتتصلح وليه اللي بيروح ما بيرجعش وليه لما بنقلب كوبايه الشاي بتتوزع وبتنتف ولما بنعدل ثاني ما بيحصلش العكس ولو انت شايف ان دي مجرد بديهيات وادفه من انك تفكر فيها فخليني اقول لك ان الحلقه دي هتغير وجهه نظرك في الواقع اللي انت عايش فيه وهتخليك تشوفه بشكل مختلف تماما على الرغم من ان الميه اللي في النهر بتمشي لقدام وبدون توقف الا ان الذرات والجزيئات اللي بتتكون منها المايه نفسها بتتحرك في الحقيقه حركه فوضويه متعرجه ذهابا وايابا وبتصدق وبترت وخليني اكون صريح معاك واقول لك ان الحركه ومفهوم سهم الزمن على المستوى الكامي ده مختلف يعني مافيش تدفق مستمر في اتجاه واحد لجزيئات الميه بتاعه النهر ولما بنيجي نبص على المستوى الكبير من الحجم ده بيبان لنا ان التيار والتدفق وسهم الزمن عباره عن مجرد وهم وده بياخدنا لسؤال محير هل في يوم من الايام ممكن تصحى من النوم وتلاقي نفسك في وضع مماثل لجزيئات الميه يعني محاصر جوه تدفق غير قادر على تمييز الفوضى والتماثل تفتكر لو كان السفر والرجوع بالزمن حقيقه فعلا ومش مجرد خيال علمي فازاي الفلسفه والدين هيكون ليه تفسير للواقع الجديد وازاي هنعيد صياغه وجهه نظرنا عن السببيه ويصبح مش شرط ان السبب يسبق النتيجه ولازم تكون عارف ان في الكون بتاعنا معظم قوانين الفيزياء ما بتقدرش تفرق بين المستقبل والماضي على سبيل المثال افترض ان عندنا معادله بتوصف اصطدام وارتداد لكرتين بليارد متطابقين ولو جبنا كاميرا وسجلنا الحدث ده وشغلنا الفيديو بشكل عكسي ورجعنا الشريط لورا في اتجاه الماضي فهنفخن رياضيا زي ما هي بدون اي اختلاف او تاثير وكان كرات البلياردو بتتحدى الاحساس البديهي بالوقت وبالرغم من كده تخيل تسجيل لكره بلياردو بتتكسر هرم كرات البلياردو اللي هتنتشر في جميع الاتجاهات في الحاله دي من السهل جدا التمييز بين سيناريو الحياه الحقيقيه والمشهد المعكوس وده بيحصل بسبب فهمنا الحدثي للقانون الثاني للديناميكا الحراريه اللي هو الانتروبي او الفوضه او العشوائيه واللي بينص على ان النظام المعزول اما انه يفضل ثابت او يتطور لحاله من الفوضه بدل النظام ومعظم قوانين الفيزياء الثانيه ما بتمنع كرات البلياردو من انها ترجع تصطف من ثاني في شكل هرم او الشاي اللي اتقلب في الكوبايه من انه يرجع يتجمع في كيس الشاي تاني بس الحيا ان الظواهر دي ما تمش رصدها سابقا لانها بتتطلب نظام معزول لافتراض حاله اكث ترتيب دون ادنى تدخل خارجي وهو ده اللي بيتعارض مع قانون الثاني للديناميكا الحراريه المسمى بالانتر بي والحياه ما تمش لسه شرح طبيعه القانون ده بالتفصيل الكامل ولكن الباحثين عملوا تقدم كبير في فهم المبادئ الاساسيه اللي بيقوم عليها وده ياخدنا المفهوم انقلاب الزمن الكمي انقلاب الزمن الكمي ده يا صديقي هو ظاهره بتحصل لما بترجع حاله كميه لحالتها السابقه بعد مرور الزمن زي جوسيم بيرجع لمكانه الاصلي او قطره مايه بتتجمع من جديد بعد انتشارها زي مثال تقليب كوبايه الشاي اللي قلت لك عليه بس كل ده بيخالف الارو اوف تايم او سهم الزمن ومفهومه في الفيزياء الكلاسيكيه وقانون الانتروبي والتفاعلات الكيميائيه بس في احتمال صغير باننا ممكن نحقق الانقلاب ده عن طريق شروط وظروف معينه بتتطلب درجات حراره منخفضه جدا او حقول مغناطيسيه قويه او نظام كاي معزول عن التاثيرات الخارجيه وده اللي بيخلي الموضوع شبه مستحيل حدوثه في الظروف العاديه ولكن السنه اللي فاتت الموضوع اتغير شويه وده لما اشر بحثين منفصلين في شهر 10 و11 من سنه 2022 عن نجاح تجربه انقلاب الزمن الكمي واللي هي الاولى من نوعها في دراسات ميكانيكا الكم في العالم والتجارب دي تمحورت حوالين تقسيم الفوتون باست استخدام بلوره بصريه خاصه بحيث انهم يقدروا يخلوا الفوتون موجود في الحاله الزمنيه الاماميه والخلفيه وده بينتج من خلال مبدين مهمين واحد منهم بيسمى التناظر بالشحنه والتكافؤ وانعكاس الوقت واختصاره سي بي تي وبيقول ان اي نظام بيحتوي على جسيمات فالجس مات هتمشي تحت طوع نفس القوانين الفيزيائيه حتى لو انقلبت شحنات الجسيمات والاحداثيات المكانيه والحركات خلال الزمن وقتها طلع الفيزياء تيودور سترومبرج احد ناشرين البحث واتكلم عن انه ازاي مفهوم الانتروبي مفهوم احصائي ولا ينطبق على الجسيمات الدون ذريه المفرده وده فعلا اللي حصل في اكث من مليار تفاعل حصل في الثانيه الواحده في مصادم الهدرونات الكبير في مختبر سرن في سويسرا وده لانهم لاحظوا سهم الزمن بتاع الجسيمات اللي بتتحرك لقدام في الوقت مش بتختلف عن الجسمات المضاده الموجوده في نظام معكوس واللي بتتحرك لورا في الزمن بس على الرغم من كل ده الا انها مش بتمشي لورا ولكنها بتتصرف اكنها بتمشي لورا في سهم الزمن ومعاكسه للماده العاديه اما البده الثاني اللي مشيت التجارب دي عليه فكان الكوانتم سوبر بوزيشن او التراكب الكمي وانا اكلمت عنه في اكثر من حلقه قبل كده هسيب لك اللينكات بتاعتهم تحت الفيديو في الدسكربشن ولكن اللي ما يعرفش او مش فاكر ايه هو التراكب الكمي ده فهو عباره عن مبدا بيقول ان الجسا مات تقدر تكون موجوده في جميع الحالات والاماكن المحتمله ليها في نفس الوقت واشهر فكره عن التراكب الكمي هي قطه شرودينجر وهي عباره عن تجربه فكريه شهيره طرحها العالم ايروين شرودينجر سنه 1935 وقال اننا لو جبنا صندوق وحطينا جواه قطه والصندوق مقفول وما نقدرش نشوف اللي بيحصل جواه غير لما نفتحه وجوه الصندوق ازازه فيها غاز سام وحطيت كمان جوه الصندوق ذره مشعه وفي احتمال 50% انها تتحلل و 50% انها ما تتحلل وفي حاله انها تحللت فجهاز قياس الاشعاع المتوصل بمطرقه هيكسر القزازه اللي جواها غاز سام وهتموت القطه ولكن لو الذره ما تحللت القزازه مش هتتكسر والقطه هتفضل عايشه يعني من الاخر كده في احتمال 50% ان القطه دي تموت و 50% انها ما تموتش وبما ان الذره اللي ممكن تتحلل دي بتخضع لقوانين ميكانيكا الكم ومن ضمنها ظاهره التراكب الكمي اللي بتقول ان الذره دي موجوده في كل حالاتها الممكنه في نفس الوقت لغايه لما نرصدها ساعتها بتختار حاله محدده هي اللي بنرص عليها يبقى الذره دي طول ما احنا قافلين الصندوق عليها هي والقطه هتكون متحلله ومش متحلله في نفس الوقت والكلام ده معناه ان القطه هي كمان هتكون في حاله تراكب كمي يعني عايشه وميته في نفس الوقت لحد ما نقرر اننا نفتح الصندوق ونبص على القطه ساعتها هتنهار حاله التراكب الكمي دي وتختار حاله واحده محدده هي اللي هنشوفها يعني الملخص ان طول ما الصندوق ده مقفول طول ما القطه هتبقى عايشه وميته في نفس الوقت لحد ما نفتح ونشوف ومن خلال الجمع بين المبدئ دول اللي هم الانتروبي والتراكب الكمي قدروا الفيزيائيين انهم ينتجوا فوتون بيمشي على طول وعكس سهم الزمن ازاي بقى الكلام ده حصل يا عمده شوف يا صديقي حاله التراكب الكي لاي جسيم بتخليه يكون موجود في كل الحالات الزمنيه الاماميه والخلفيه في نفس دلوقت بس اننا نشوف الحاجه دي تجريبيا فهي شيء صعب جدا وعلشان يتم تحقيق ده ابتكر الفيزيائيين تجارب ممثل لفصل الفوتون على طول مسارين منفصلين من خلال بلوره وتم تحريك الفوتون المتراكب كميا في مسار واحد من خلال البلوره كالمعتاد وفي نفس الوقت تم تكويم مسار ثاني علشان يغيروا استقطاب الفوتون وبعد اعاده توحيد الفوتونات المتراكبه كمومياء ارسالها لبلوره ثانيه قاس الفريق استقطب الفوتون من خلال تجارب كتير ولقوا نمط تداخل كمي وده عباره عن نمط من الخطوط المضيئه والمظلمه اللي مش بتبقى موجوده غير لما يتم تقسيم الفوتون ويكون بيتحرك في الاتجاهين الزمني المختلفين وقال سترومبرج نشر البحث ان تراكب العمليات اللي تم ادراكها ورصدها كانت اقرب لكائن بيدور في اتجاه عقارب الساعه وعكس اتجاه عقارب الساعه في نفس الوقت والحي ان الباحثين ابتكروا الفتون المقلوب للوقت ده بدافع الفضول مش اكثر ولكن التجارب المتتاليه اظهرت ان الوقت بينقلب وبنقدر ندمجه ببوابات منطقيه معكوسه وبالتالي نقدر نفتح الطريق قدام المعالجات الكموميه بقوه معالجه محسنه بشكل اكبر وافضل والاحلى بقى من كل ده يا صديقي ان الاحتمالات النظريه اللي اتعملت لازم تتضمن نظريه مستقبليه للجاذبيه الكموميه وساعتها هنقدر اننا نكتب نظريه كل شيء من خلال توحيد نظريه النسبيه العامه وميكانيكا كم ومن خلال دراستنا لل جساما الغريبه في التجربه دي اللي بتسلك سلوك غير معتاد هنقدر نفسر ظواهر اكثر غموضا في الكون بتاعنا وبيقول جوليو شيبيلا الفيزياء في جامعه اوكسفورد واللي كان من ضمن مؤلفين البحث ان التجارب اللي احنا بنعملها بتحاكي الفيزياء الغريبه في عصرنا زي فيزياء الثقوب السوداء والسفر عبر الزمن والحقيقه صديق ان التجربه اللي حكيت لك عليها دي ما كانتش الاولى من نوعها وده لان في سنه 2019 فريق علمي من جامعه اوهايو بقياده الفيزيائي جون الن لويد قال ان الزمن مش بيمشي في خط مستقيم انما هو في الحقيقه عباره عن شبكه معقده من الحلقات والاقواس والفروع بتتشاف وبتت خ في بعضها ووفقا للنظريه فكل لحظه في حياتنا هي نقطه تقاطع بين عده خطوط زمنيه محتمله بتختلف في بعض التفاصيل والاحداث وبالتالي فكل قرار بناخده في حياتنا بيؤدي لانشاء خط زمني جديد واللي شاف مسلسل دارك الالماني الشهير هيفهم الكلام ده معناه ايه كويس بس يبقى السؤال المهم ازاي يا ترى نقدر نتنقل بين الخطوط الزمنيه دي وهو ده كان سؤال الفريق واللي لا اجابته عن طريق الانقلاب الكامل الوقت واكتشفوا ان الجسمات زي الالكترونات والفوتونات ممكن جدا ترجع لحالتها السابقه بعد تطورها في الزمن وبكده يمكن لل جساما دي انها تسافر للماضي او للمستقبل وانها تغير بعض الاحداث او التفاصيل في خط زمني معين انا عارف انك هتيجي دلوقتي وتقول لي احنا كبشر هنستفيد من الكلام ده ازاي يا عمده وهو ده التحدي اللي واجه الفريق بالفعل ومن خلاله قدروا يبتكر جهاز بيسمى بالانتر فيروميتالكو وهو عباره عن قبه صغيره بتحتوي على مصادر الاشاعات كميه مختره بدقه بتقدر انها تعمل التقلبات الكميه للزمان بداخلها وبتستخدم في التجربه دي جسيمات الالكترونات وبيتم تعريضها لحقل مغناطيسي متغير فبيحصل تغيير لتوزيع الالكترونات وترتيبها بشكل بيشبه تقليب الوقت والحيا التجربه دي اثارت اهتمام العلماء في مجال الفيزياء الكميه حوالين العالم وتعتبر تجربه مهمه لانها بتاكد فرضيه تقليب الوقت الكمي واللي بتشير لامكانيه تغيير ترتيب الاحداث في المستقبل والماضي ومن المتوقع ان النتائج دي هتساعدنا في بناء تقنيات جديده في مجال الحوسبه الكمايه والاتصالات والامن الكمي بجانب تفسيرها لنظريه كل شيء وشرحها للجاذبيه الكموميه وفي النهايه فرضيه التقليب الكامي للوقت بتشكل نقطه تحول مهمه في مجال الفيزياء الكميه لانها بتمثل تحدي كبير للعلماء والباحثين اللي بيحاولوا يفهموا طبيعه الكون وتفاعلاته الكميه ومن خلالها هنقدر نربط نظريتين بيحاولوا العلماء يجمعوا ما بينهم على مدار ملايين السنين عن طريق الدمج بين نظريه النسبيه العامه وميكانيكا الكم علشان تدينا نظريه كل شيء اللي هتكون قادره على تفسير كل تصرف من اصغر جسيم لاكبر مجره ومن خلال فرضيه تقلب الزمن الكمي هنبقى عارفين معنى زمن بوضوح وهل هنقدر نسافر من خلاله ونختر حدود الخيال وكمان هنقدر نكتشف الاكوان المتعدده وهنقدر نسبح بعيد في الفضاء اللام متناهي ونكتشف باقي اسراره بس في نطاق كل الكلام الجميل ده تفتكر هل الحلول دي ممكن تسيب اثر فلسفي وديني في نفوس الناس من حيث انعدام مبدا السببيه ووجودنا في الحياه وقدرتنا على السفر وتغيير الماضي هستنى اعرف رايك في التعليقات ولو حابب تدعم المحتوى اللي بقدمه دوس على زرار السوبر ثانكس اللي على شكل قلب تحت الفيديو ولو انت مهتم بالعلوم بشكل عام وبالف والفلك بشكل خاص ما تنساش تشترك في القناه علشان تتابع المواضيع الجديده وكمان في قناه غموض بلا حدود اللي بقدم فيها محتوى شايق ومختلف واشوفكم قريب على خير في فيديو جديد ومفيد ان شاء الله
تجارب ممتعة أغرب تجربة في التيكتوك 3:18

تجارب ممتعة أغرب تجربة في التيكتوك

Rochdi BR

260.2K مشاهدة · 3 years ago

اغرب تجارب و اكتشافات ميكانيكا الكم حلقة هتلفلك دماغك حرفيا 54:25

اغرب تجارب و اكتشافات ميكانيكا الكم حلقة هتلفلك دماغك حرفيا

العلم بالملعقة

159.8K مشاهدة · 1 year ago