كفاية ذنوب الحلقة 5 الغيبة والنميمة د رشا نبيل

كفاية ذنوب الحلقة 5 الغيبة والنميمة د رشا نبيل

النص الكامل للفيديو

كفايس بسم الله والصلاه والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم كفايه ذنوب الذنب اللي هنتوب منه النهارده كثير من المسلمين بيقع فيه من غير ما يعرف انه ارتكب كبيره من الكبائر الذنب اللي هنتوب منه النهارده هو الغيبه. الغيبه انك تجيب سيره حد في غيابه تعيب على شكله على مشيته تقول ده طويل ده قصير تغتاب بالكلام بالهمز باللمز بالاشاره تخيل لو فجاه لقيت الشخص اللي بتعيب عليه ده قدامك هتكمل تجريح فيه الغيبه ذكر العيب بظهر الغيب النبي صلى الله عليه وسلم كان حريص انه يعرف المؤمنين امور دينهم فيسال الصحابه اتدرون ما الغيبه فقالوا الله ورسوله اعلم قال صلى الله عليه وسلم الغيبه ذكرك اخاك بما يكره فواحد من الصحابه سال النبي صلى الله عليه وسلم وقال يا رسول الله ارايت ان كان في اخي ما اقول يعني بقول عليه بخيل وهو بخيل فعلا هي دي الغيبه فقال صل صلى الله عليه وسلم ان كان فيه ما تقول فقد اغتبته يعني ارتكبت كبيرا طب والاشد فان لم يكن فيه ما تقول فقد بهت يعني ظلمته وقلت عليه زوره بهتان وبكده تكون جمعت بين كبيرتين الغيبه والبهتان المشكله ان الغيبه اسهل كبيره ممكن يرتكبها الانسان تقول كلمه في حق انسان تبقى ارتكبت كبيره. امنا عائشه رضي الله عنها قالت كلمه يا رسول الله حسبك من صفيه انها قصيره فالنبي صلى الله عليه وسلم ما عدهاش لزوجته حبيبته اصله دين فقال لا يا عائشه لقد قلت كلمه لو مزجت بماء البحر لمزجته لانها كلمه جرحه طب ايه اللي يخلينا نغتاب ايه اللي يخليني اجيب في سيره الناس واضيع حسناتي اول حاجه ضعف الايمان فالانسان اللي ايمانه ضعيف ما بيخافش من ربنا مش فارق معاه الحلال والحرام بيتكلم في اعراض الناس لا بيراعي حرمه ربنا ولا حرمه الملاكه اللي بتسجل عليه كل كلمه بينطق بيها قال تعالى ما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد احنا بنغتاب عشان حب الدنيا اتملك من قلوبنا ومش عايزين حد احسن مننا وبقينا مش شايفين عيوبنا وشايفين عيوب الناس بقينا بنغتاب عشان نرضي اصحابنا ونجملهم عايزين رضاهم ومن التمس رضا الناس في سخط الله سخط الله عليه واسخ عليه الناس ونسينا ان النبي صلى الله عليه وسلم بيقول لنا من التمس رضا الله في سخط الناس رضي الله عنه وارضى عنه الناس بقينا بنغتاب بالهزار والضحك تعيب على صاحبك على شكله على طريقته في الكلام عشان صحابك يضحكوا وربنا يغضب عليك لكن احيانا الظروف والواقع بيفرضوا علينا نتكلم عن اشخاص في عدم وجودهم ولو سكتنا وماتكلمناش هيحصل ضرر ايه الحل؟ الحل ان الشرع تدخل واباح حالات يجوز فيها الغيبه اسمها الغيبه المباحه بالضبط زي الحالات اللي بيباح فيها الكذب جمعها الامام النووي في الست حالات الذم ليس بغيبه في سته متظلم ومعرف ومحذر ومجاهر فسقا ومستفت ومن طلب الاعانه في ازاله منكر اول حاجه متظلم مسموح ليك تقف قدام القاضي او المسؤول قول اللي هيجيب لك حقك وتتكلم وتقول فلان كذاب كذب عليا فلان غشني حفاظا على الحقوق ربنا سبحانه وتعالى قال لا يحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم تاني حاجه معرفن بتسالني فين بيت فلان اقول لك فلان الطويل القصير بشرط تكون نيتي ما فيهاش اي سخريه او انتقاص له ثالث حاجه محذرين تحذير الناس من شر هيقع عليهم حد هيشارك حد في شغل في نسب لازم تتكلم بامانه وتذكر العيوب لما حد يجي يقول لك ايه رايك في فلان اتقدم لبنتي في الحاله دي المستشار مؤتمن ما تقولش اللهم لا غيبه احنا عندنا ولايا دي مش غيبه لازم ترد بكل امانه تقولي الحلو واي عيب فيه ما بيصليش مدمن مخدرات عاقل والديه فاطمه بنت قيس قالت قلت يا رسول الله ان معاويه وابا جهم خطباني في اثنين اتقدموا لي اختار مين فقال صلى الله عليه وسلم اما معاويه فصعلوق لا مال له واما ابو جهم فلا يضع عصاه عن عاتقه يعني كتير الضرب للنساء انكحي اسامه ابن زيد فنكحته فجعل الله فيه خيرا من الحالات اللي مباح فيها الغيبه ومستفتن جاءت هند بنت عدتبه للرسول عليه الصلاه والسلام تستفتيه تاخد رايه يا رسول الله ان ابا سفيان رجل شحيح مش بيصرف عليا لا انا ولا ابنه لا يعطيني ما يكفيني وولدي الا ما اخذت منه وهو لا يعلم حرام قال صلى الله عليه وسلم خذي ما يكفيك وولدك بالمعروف من حالات الغيبه المباحه طلب الاعانه في ازاله منكر مثلا لو واحد صاحبنا عنده مشكله مش بيصلي مش بيعرف يتوضى واحنا عايزين نعينه ونساعده في حل المشكله لما نتكلم عليه في غيابه عشان نحل المشكله دي مش غيبه دول الست اصناف اللي انتقاص الاشخاص خاص لا يعد فيهم غيبه غير كده هي كبيره من الكبائر طب نفسي ابطل اجيب في سيره الناس اعمل ايه لو عايز تتوب من الغيبه اسمع كلام ربنا قال تعالى ولا يغتب بعضكم بعضا لو عايز تتوب من الغيبه كفايه انك تعرف ان كل ما تغتاب واحد بياخد حسناتك فتقابل ربنا يوم القيامه مفلس يعني ممكن في مجلس واحد ترتكب 50 كبيره وتضيع حسنات اسبوع يعني تقعد طول الاسبوع تصلي وتصوم وتقرا قران وتقيم الليل وكل ده يضيع في قاعده واحده في مكالمه تليفون عشان كده اهل العلم سموا الغيبه اكله الحسنات واحنا سميناها فاكهه المجالس لو عايز تتوب من الغيبه شوف الصوره المخيفه قال صلى الله عليه وسلم من اكل لحم اخيه في الدنيا قرب له يوم القيامه ويقال له كله ميتا كما اكلته حيا في الدنيا فياكله ويكلح ويصيح مش بس كده قال صلى الله عليه وسلم لما عرج بي مررت بقوم لهم اظافر من نحاس يخمشون وجوههم وصدورهم فقلت من هؤلاء يا جبريل فق قال هؤلاء الذين ياكلون لحوم الناس ويقعون في اعراضهم ولا يغتب بعضكم بعضا ايحب احدكم ان ياكل لحم اخيه ميتا فكرهتموه واتقوا الله ان الله تواب رحيم يلا بينا نعاهد ربنا من النهارده اننا ما نغتابش حد ثاني ونقفل الباب ده قدام كل مغتاب فمن النهارده لو حد جه يغتاب حد قدامك رد غبته وقول والله يا جماعه ماارفش عنه غير كل خير وبكده انت ليك جايزه كبيره عند ربنا قال صلى الله عليه وسلم من رد عن عرض اخيه رد الله عن وجهه النار يوم القيامه وقال صلى الله عليه وسلم من حمى مؤمنا منافق يغتابه بعث الله اليه ملكا يحمي لحمه يوم القيامه من نار جهنم او تقول بكل ادب لو سمحتوا يا جماعه فلان مش موجود بلاش نتكلم عنه او تستاذن بهدوء وتسيب المكان صعبه دي قال تعالى واذا رايت الذين يخوضون في اياتنا فاعرض عنهم حتى يخوضوا في حديث غيره اما لو سمعت غيبه اخوك وسكتت مكسوف خجلان بتجامل صحابك فانت مشترك معاهم فالمستمع للغيبه الساكت عنها شريك في الذنب اما لو كنت انت بقى اللي الناس اغتبتك فما تزعلش خلي اللي يتكلم يتكلم انت اسعد الناس يا بختك يوم القيامه لما تلاقي حسنات في صحفتك فتقول يا رب من اين لي هذا فيقال لك هذا بما اغتابك الناس وانت لا تشعر ولو كنت اغتبت حد وعايز تتوب من الغيبه ادعي له ادعي له بظاهر الغيب ان ربنا يغفر له واذكره بالخير في كل مكان اغتبته فيه يلا بينا نعاهد ربنا ونقول كفايه غيبه تعالوا نصاحب الصالحين اللي كل مجالسهم نافعه ما فيهاش غيبه ولا نميمه لو حد فيهم خرج عن النص الثاني بيرجعه ناس بتخاف ربنا وما عندهاش استعداد تضيع حسناتها تعالوا نشغل بعيوبنا ونسيب عيوب الناس قال صلى الله عليه وسلم طوبى لمن شغله عيبه عن عيوب الناس ودايما نستحضر قوله تعالى ولا يغتب بعضكم بعضا ايحب احدكم ان ياكل لحم اخيه ميتا فكرهتموه واتقوا الله ان الله تواب رحيم اللهم اجعل كتابي في عليين واحفظ لساني عن العالمين يا رب العالمين كفا يا ذنو بعدنا كتير وتاه منا طريقنا وسط الف طريق ونسال نفسنا ملنا علينا الدنيا ليه بالضيق ونسي اننا تهنا بقىنا سنين في بحر غريب اكيد ان الاوان نرجع لخالقنا وكفايه ذنوب عينك عفو الكريم اوسع كفايه من الحقيقه هرب اكيد ان الاوان نرجع لخالقنا وكفايه ذنوبنا كفو الكريم اوسع كفايه من الحقيقه هروب يقبل ربنا ويسمع انين القلب لما يتوب كفايه كفايه كفايه كفايه
الفرق بين الحسرة والندامة د رشا نبيل 1:52

الفرق بين الحسرة والندامة د رشا نبيل

اقرأ | Iqraa

391 مشاهدة · 4 jaar geleden

الفرق بين المؤمن والفاجر عند رؤية ذنبه د رشا نبيل 0:51

الفرق بين المؤمن والفاجر عند رؤية ذنبه د رشا نبيل

اقرأ | Iqraa

464 مشاهدة · 5 jaar geleden

اختلطي بالناس ولكن بتلك الآداب د رشا نبيل 2:22

اختلطي بالناس ولكن بتلك الآداب د رشا نبيل

اقرأ | Iqraa

518 مشاهدة · 3 jaar geleden

الفرق بين الغيبه والنميمه والبهتان م شريف علي 3:05

الفرق بين الغيبه والنميمه والبهتان م شريف علي

القناة الرسمية لشبكة الطريق الى الله - way2allah

12 مشاهدة · 5 jaar geleden

د العريفي الفرق بين الغيبة والبهتان 1:31

د العريفي الفرق بين الغيبة والبهتان

مقاطع الشيخ محمد العريفي alarefe

995 مشاهدة · 8 jaar geleden

ما الفرق بين الغيبة والنميمة والشتيمة والبهتان د أحمد رجب 1:22

ما الفرق بين الغيبة والنميمة والشتيمة والبهتان د أحمد رجب

د.أحمد رجب

5 مشاهدة · 2 jaar geleden

ما هي شروط قبول الدعاء د رشا نبيل 3:22

ما هي شروط قبول الدعاء د رشا نبيل

اقرأ | Iqraa

272 مشاهدة · 2 jaar geleden