اولى اعدادي عاملين ايه؟ انا مستر محمود قطب مدرس الدراسات الاجتماعيه من المنصه رقم واحد في مصر منصه الخطه التعليميه انت قلقان صح وخايف والامتحان خلاص ولا تقلق انت حتى لو ما تعرفش كلمه او عاوز تلم الدنيا انا هخلص لك كل ده لان المراجعه بتاعتنا متقسمه على ثلاثه اول حاجه هينزل فيديو شرح المنهج كله بكل تفاصيله وازاي هيجي في الامتحان ثاني فيديو اسئله على المنهج كله لمين كل الاسئله وكل الافكار من كل حته في الدنيا اما ثالث حاجه بقى هو فيديو هنحل فيه نماذج امتحانات عشان تخش الامتحان تلاقي الاسئله هي بالظبط وتطمن وتخلص في ثواني عشان باذن الله هتخش الامتحان هتلاقي نفسك بتجيب الفول مارك الدرجه النهائيه وحال كله صح لان الفيديو بتاعنا لامم كل حاجه بس استنى قبل ما اتفرج على المراجعه عايز اقول لك حاجه مهمه جدا ثلاث حاجات اول حاجه ما تنساش تعمل للقناه عشان كل الفيديوهات اللي بننزلها توصل لك على طول ثاني حاجه اوعى اوعى تنسى تحمل الابلكيشن بتاعنا بتاع منصه الخطه هتحمله منين يا اما من جوجل بلاي او تحت من الديسكربشن واهم بقى من كل ده عشان الابلكيشن ده فيه كل حاجه وكل المراجعات بتاعه كل المواد يعني حرفيا هتقدر تقفل كل المواد واوعى تنسى تملى الفورم اللي تحت عشان هتاخد خصم كبير جدا جدا جدا على اشتراك الترم اللي جاي مات يلا بينا بقى نبدا شرح المنهج بالكامل هنبدا مع بعض دلوقتي منهجنا ونبدا بشرح الوحده الاولانيه لاحسن طلاب في الدنيا مع احسن مدرس باذن الله وبفضلكم انتم حبايبي خدوا القلب ده مني لكم مبدئيا كده ويلا بينا كده بقى واحنا في الجو الجميل ده نبدا مع بعض منهجنا زي ما احنا عارفين يا جماعه منهجنا كله عن قارتنا قاره افريقيا فتعال نتكلم واحده واحده الدرس الاولاني هيمسك افريقيا يعرفني بيها انا عارف انك مش فاكر ابني ما انا لازمتي ايه اصبروا يا حبايب قلبي اول درس هيكلمني عن الموقع والكشوف الجغرافيه الزياده اللي هنعمله في المراجعه مش ان احنا هنعيد شرح مش دي الفكره احنا كل تفصيله هنمسكها اقول لك السؤال بيجي ازاي يعني هنلخص المتلخص يا عيني عليك مبدئيا احنا عرفنا السنين اللي فات ركز بقى في اللي بكتبه ده كده على عيني وعلى راسي بس انا هجيب لك ملخصه جنبه عرفنا السنين اللي فاتت ان العالم سبع قارات سبع اوض منهم ثلاثه قدام واربعه جداد اول سؤال يجي لي قارتنا قاره افريقيا قديمه ولا يا مستر قاره قاره افريقيا احدى قارات العالم القديم ادي اول سؤال يا سيدي اهو ادي اول سؤال ومصر طبعا حته منها زي اسيا وزي اوروبا على فكره والجديد كانت امريكا الشماليه والجنوبيه واستراليا وانتركاتيكا يبقى ركز بقى معايا في كل كل كلمه بقولها لان كل كلمه سؤال واديني طلعت لك اول سؤال اهو ان افريقيا قاره قديمه طيب تعال نشوفوا بقى اسئله كمان قال لي افريقيا ثاني اكبر قر قاره في العالم اول قاره هي قاره اسيااني قاره هي قاره افريقيا من حيث ايه؟ من حيث المساحه 30 مليون مربع 20% طب سؤال كمان خمس مساحه العالم خمس مساحه العالم بس كده يبقى كل اللي انا عرفته هنا ان افريقيا في المساحه رقم اثنين هي نمبر تو وخمس مساحه العالم طيب اول حاجه هناخدها بقى رسميا عن افريقيا موقع افريقيا من وانتم انتم صغيرين عارفين ان الموقع نوعين موقع يعني المكان اللي انا فيه ده الموقع يا حبايبي نوعين فلكي وجغرافي قلنا الفلكي هو موقع المكان بالنسبه لخطوط الطول ودواير العرض هنمسك افريقيا دلوقتي نشوف هي موجوده بين انهي خطين طول وانهي دايرتين عرض ده بسميه موقع فلكي يبقى سؤال اهو ده يجي لي ما المقصود ما المقصود بالموقع الفلكي اقول له موقع المكان بالنسبه لخطوط الطول ودوارد العرض طب والموقع الجغرافي يا مستر هو موقع المكان اللي انا فيه بالنسبه لليابس والماء يعني ايه يا مستر هنبص على افريقيا نشوف حواليها ايه من يابس ومن ميه بس كده وادي سؤالين كمان يجولك ما المقصود بص احنا ماشيين ازاي اه طب تعالى بقى نبدا بالموقع الفلكي بيقول لي افريقيا بتقع بين دايرتين عرض 37.5 نص شمالا ل 34 جنوبا يعني 70 دايره معديين عليها بالمنظر ده كده ماشي ما دي خطوط وهميه مش حقيقيه ش احنا عارفين وخطين طول من 51 ل 17 يعني 78 خط طول كده طب ما يهمنيش قوي الارقام على قد ما يهمني ده افريقيا في ثلاث دوائر عرض اساسيين معديين من عليهم شايف ال 70 دايره دول ما يشغلنيش منهم ال 70 يشغلني منهم ثلاثه بس واحده اسمها سرطان ثانيه اسمها استواء واء والثالثه اسمها جدي لو فوق لو فوق سرطان لو تحت لو في النص استواء لو في الجنوب جدي وعندي خط طول اسمه خط جرينتش يبقى خلي بالك لو جاب لك في الخريطه او جابلك اقول لك الاسئله جايه ازاي اهو طريقتنا جديده السنه دي اقول لك الاسئله جايه ازاي لو جاب لك الدايره فوق قول له سرطان جاب لك في النص قول له استواء جاب لك تحت قول له جدي جا قال لك كلمه خط هو خط واحد بس خط جرينتش وده موجود في الغرب طب بالنسبه مستر للموقع الف الجغرافي بص تعال نشوف افريقيا حدودها ايه بص يا سيدي اهي بص هنعمله الزوم هنا اهو بص كده معايا افريقيا هي اللي بنتكلم عليها من الشمال عندها البحر المتوسط اهو بيفصلها عن قاره اوروبا من الشرق عندها البحر الاحمر والمحيط الهندي بيفصلها عن قاره اسيا من الغرب عندها المحيط الاطلنطي لو كملت كده هلاقي امريكا الشماليه وامريكا الجنوبيه والجنوب ما فيش لانها هي مثلث ما فيش حاجه مباشره معاها ما هو هي نقطه ازاي في حد لنقطه ده كده ده كده موقعها جغرافي اهو يبقى شمال بحر متوسط شرق احمر وهندي الغرب اطلنطي والجنوب ما فيش والجنوب ما فيش والجنوب مافيش تعالى كل قراقيش بص بقى قال لي افريقيا بتقرب من بعض القارات معلومه كمان اهي بتقرب من بعض القارات بتقرب من قاره اوروبا في حته ضيقه في مضيق اسمه ايه يا مستر؟ مضيق جبل طارق مين طارق ده؟ طبعا في ناس عارفه الحته دي بتاع الكشري تمام لا مش بتاع الكشري فمين بقى طارق ده ادي ماضي جبل طارق اهو يبقى بص افريقيا لما يجي يقول لي اكمل هي افريقيا بتقرب من اوروبا في حته ضيقه اسمها جبل طارق مناسبه لطارق بن زياد اول واحد يعدي فوق تمام عربي طب وبتقرب من اسيا عند مضيق اسمه مضيق باب المندب يعني خلاص هتلزق في اسيا عند مضيق باب المندب ده اللي هو بين خليج عدن والبحر الاحمر الحته الضيقه دي يبقى سؤال اهو تقترب افريقيا من اوروبا عند مضيق جبل طارق تقترب اسيا من افريقيا عند مضيق باب المندب بص وتتصل باسيا يعني الارضين بيخشوا على بعض كده بص الاقتراب كده الاتصال كده اسيا وافريقيا خلاص اليابس داخل على بعضه فين في شبه جزيره سينا لوت في اي حاجه في الجغرافيا ابقى اتصل بينا يبقى بص اسيا وافريقيا بيخشوا على بعض في شبه جزيره سينا اللي موجوده طبعا في مصر في الشمال شرق طب بصوا السؤال ده هيجي يقول لي ايه بما تفسر اهميه شبه جزيره سينا السؤال اهو بص السؤال اهو بما تفسر ما قلت لك شغلنا مختلف بما تفسر اهميه شبه جزيره سيناء بالنسبه لافريقيا مستر هي سينا دي مهمه في لافريقيا في ايه؟ السؤال ده مهم وجاي في كل المحافظات وهتشوفه وخاصه عندنا هنا في محافظه اسكندريه وعندكم في القاهره وعندك في الجيزه وعندك في الدقهليه وعندك في الاقصر وعندك في الاسماعيليه ما احنا عارفين ان منصه الخطه والاطبوب اللي هو انا يعني معاك في كل مكان فاحنا طالعين هنا من اسكندريه واصلين لمصر كلها ومغطي مصر عشان اقول لك السؤال ده جايلك في الامتحان اكتب ورايا هي سينا مهمه في ايه؟ بص هتقول له كلمتين حضاريا استراتيجيا عسكريا حضريا دخلت حضارات هتكتب كده استراتيجيا دخلت حملات يعني ايه يا مستر؟ بص يا سيدي شايف الصينه دي بسببها دخلت حضارات كتيره في ناس جامده جدا جولنا من هنا ونشروا حاجات كتيره زي الحضاره الاسلاميه واستراتيجيا للاسف دخلت حملات كتير احتلونا بسبب سينا دي ما هي سينا دي باب يا حبيبي الباب ده بيخش لي منه الخير والشر فلو قال لي خير ايه اقول له دخلت حضارات سلام عليكم شبه الحضاره الاسلاميه طب استراتيجيه دخلت حملات دخل جنود يحتلونا سلام عليكم ديب ديب ديب ماشي فلو قال لي اهميه سينا ايه اقول له حضاريا دخلت حضارات استراتيجيا دخلت حملات يعني دخلوا لنا حضاره المسلمين جامدين جدا بقت طبعا كتير دول اسلاميه وعسكريا واستراتيجيا دخل احتلالات كتيره مستر يعني ايه حضاره ده كده تعريف كتاب المدرسه طب تاخد تعريف القط مجموع النتاج الثقافي والمادي بس كده مجموع النتاج الثقافي والمادي ده تعريف القدب اخوك القطب مستر محمود قطب حبيب الشعب حبيب طلاب اولى اعدادي ماشي اللي طلاب اولى اعدادي فوق دماغه اللي اكت طلاب بيحبهم في المنصه كلها هم طلاب اولى اعدادي انتوا يا سنه اولى خدوا القلب ده ماشي يبقى يعني ايه كلمه حضاره مستر اللي دخلت دي انجازات يعني يا ولا علمونا كتير ولا ماشي فاقول له مجموع النتاج الثقافي والمادي الثقافي يعني علم وحاجات جميله مادي حاجات مصنوعه ده كده بالنسبه للحضاره طيب اهميه موقع افريقيا يركز بقى معايا يجي يقول لي بما تفسر الموقع ده جامد جدا هقول له افريقيا ليها ثلاث اهميات افريقيا مهمه ثلاث حاجات انا مثلا كمحمود قطب مهم عشان كذا وكذا وكذا طب افريقيا مهمه ليه قال لي افريقيا مهمه استراتيجيه اهي بما تفسر طيب افريقيا مهمه اقتصاديا بما تفسر افريقيا مهمه حضريا بما تفسر كل دي اهميات هنتكلم عنها تمام كل دي اهميات هنتكلم عنها ثلاث اسئله طب بما تفسر ليه يا مستر مهمه استراتيجيا هو اصلا يعني ايه استراتيجيا اقول له وقت السلم والحرب والازمات يعني المكان ده جامد جامد ده انا بقول لك ده انا قاعد في مكان استراتيجي ده انا قاعد في الديسك الاولاني اوعى ماشي بتعمل كده في المدرسه قال لي تعال نشوف افريقيا بقى قاعده في الديسك الاولاني لا امال مهمه استراتيجيا في ايه قال لي افريقيا بتتحكم في ممرات مائيه مهمه يبقى الاجابه هي لما يقول لي ليه مهمه استراتيجيه نقول له تتحكم في ممرات مائيه بيبان برده افريقيا كلها بيبان يا جماعه قاره رابطه العالم ببعض شبه ايه جبل طارق باب المنداب قناه السويس ثاني جبل طارق باب المندب بقناه السويس دي ثلاث بيبان افريقيا بتتحكم فيهم عشان كده استراتيجيا جامده طب اقتصاديا يا مستر يعني ايه؟ يعني افريقيا بتجيب فلوس بسبب الموقع الفلكي والجغرافي الدول اللي هناك تقدر تجيب فلوس جغرافيا بتتحكم في الطرق اللي لسه قايل لك عليها بسبب الموقع الجامد ده طب فلكيا بسبب تنوع المناخ ما افريقيا موجوده في مناطق كتيره افريقيا فيها الحر والمعتدل والساقع سيكه فده خلى المناخ يتنوع فاول ما اقول لك تنوع المناخ تقول لي تنوع النبات والحيوان والمحاصيل ده كده الاهميه الاقتصاديه الموقع جامد خلاني طرق اتحكم فيها وفلكيا تنوع المناخ اه طب الاهميه الحضريه لما يجيلك في الامتحان والسؤال ده جاي يا بتوع كفر الشيخ السؤال ده جاي يا بتوع دمنهور لما يجي يقول لي بما تفسر الاهميه الحضريه لافريقيا اقول له قامت على ارضها حضارات اقول له ايه قامت على ارضها حضارات فرعونيه في مصر ايهوش في السودان اكسيوم اريتير اثيوبيا قرطش في تونس قرطش في تونس دي كده ناس عملت حضارات فالمكان ده بقى حضاري المكان بقى اوبا يبقى حضاريا اقول له قامت الحضارات دي ادي كده ثلاث اسئله بما تفسر اهميات افريقيا وحضريا لسه قايل لك قامت على ارضها حضارات في مشكله ما فيش مشكله طب بص بقى يا سيدي هقول لك الحاجه الثانيه في الدرس ده بص انا ملخص لك الدنيا ازاي بيقول لي ايه بيقول لي ان قاره افريقيا دي يا جماعه اي نعم قاره قديمه زي ما اتفقنا ولكن اكتشافها من جوه ما كانش حد يعرفه قوي ماشي يعني القاره دي من جوه كانت مجهوله من جوه من جوه اوه ما حدش عنها حاجه من بره تمام طب تعال نشوف مين اللي اكتشف افريقيا من جوه هي كده كده الناس عارفينها من بره لكن ان انا اخش ما كانش معروف عندي قديما وحديثا بص هنلخص الحته دي عندي قديما وعندي حديثا بص هلخص لك الدنيا جامد جدا دلوقتي بص يا سيدي ركز معايا اكتشاف افريقيا في ثلاثه جماعه ثلاث جنسيات لهم دور في اكتشاف القاره من جوه مصر العرب الاوروبيين بصتفوا افريقيا من زمان قديما وحديثا بمناسبه ان احنا جماعه اساسا جزء من افريقيا كان لنا اكتشافات زمان قديما عندي اثنين وحديثا عندي اثنين العرب عندي ثلاثه الاوروبيين عندي مرتين اكتشفوا في اوروبا طب في افريقيا طب مصر قديما قديما عندي حار خوف ونخاو حديثا حديثا عندي ا يلا محمد علي وحفيد الخديوي اسماعيل دول ليهم دور في اكتشاف افريقيا من جوه ركز طب العرب عندي رحاله تمام وعندي تجار وعندي ممالك طب الاوروبيين بتوع اوروبا اه عندي قرن 15 والقرون ال 17 وال1 بص نبدا بمصر بما تفسر او اكمل مين الاثنين اللي زمان اكتشفوا افريقيا من الداخل مصريين حار خوف والملك نخاف اهم حرخوف نزل اربع مرات لافريقيا واكتشف اجزاء كتيره قوي ونخاو عمل بعثه للدوران حول افريقيا قعدوا ثلاث سنين خرجوا من البحر الاحمر ورجعوا من جبل طارق ثلاث سنين في الميه بيدوروا حوالين القاره لفي بينا لفي بينا يا ارض المدله ماشي يا جماعه ورجعوا ثاني من مضيق جبل طارق واكتشفوا اماكن اماكن جديده وناس جديده وتجاره جديده هل هم دول بس؟ لا كتير قال لي قدروا يوصلوا بص بقى وصل المسريون القدماء اكمل اكمل اقول له للسودان والقرن الافريقي وغرب افريقيا واعالي النيل كل الاماكن دي اكتشفناها ده كده زمان طب جديد محمد علي محمد علي حديث شويه بتتكلم في سنه 1800 اللي فاتوا دول قبل الميلاد محمد علي وصل لمنابع النيل الابيض وشاف نهر النيل بيجي منين ووصل لحد جنوب السودان طب اسماعيل جنوب دايره الاستواء مستر اعرفهم من بعض فين؟ بص محمد علي محمد علي علمه بجنوب السودان احفظ اسماعيل وصل لجنوب دايرره الاستواء يبقى الاثنين اكتشفوا ده طبعا اكتشف مرابع النيل والنيل الابيض ده كده بالنسبه للمصريين طب العرب قال لي كانوا بيجوا من بلدهم وينزلوا يكتشفوا افريقيا ابن بطوطه ده اكتشف اراضي كتيره ماشي من وصل من الشمال للغرب وصل لحد دوله اسمها دوله مالي طب وانا مالي وانا مالي طبعا عارفينها فابن بطوطه وصل لمالي احفظ كده لما يجي يقول لك مين وصل لمالي اكمل اكمل والكلام ده كده هنحله حبيبي في فيديو الحل ما تقلقش هقول له ابن بطوطه وصل مالي امال المسعودي كتب عن افريقيا يبقى احفظ اللي بقوله لك ابن بطوطه وصل لمالي والمسعودي كتب عن افريقيا كتير دول كده ايه الرحاله اللي بيمشوا مين كمان في العرب التجار قال لي التجار بتوع بتوع بتوع اسيا في العرب جموا وتجروا فين اكمل تجروا في السودان والحبشه وجزر القمر السودان والحبشه وجزر القمر يبقى التجار بتوع العرب تجر فين؟ سودان والحبشه وجزر القمر واكتشفوا مناطق ما كانش حد يكتشفها وناس جديده قال لي كمان المسلمين سيطروا على اماكن وعملوها ممالك فين يا مستر؟ في الشرق وفي الغرب وفي هضبه بحيراتاني في الشرق وفي الغرب وفي هضبه بحيرات يبقى التجار اجرجار تجروا في السودان والحبشه وجزر القمر وقال لي الممالك عملوا دول صغن نونه كده اسلاميه في افريقيا في الشرق وفي الغرب وفي هضبه بحيرات سلام يا مستر على الغنى الاوروبيين بقى دول الاشرار عندي مرتين مره في القرن ال 15 الراجل ده اسمه هنري الملاح ده برتغالي قريب كريستيانو رونالدو سي قال لي حب ان هو يدور حوالين قاره افريقيا عشان يوصل الهند اشمعنى مستر هم تجارتهم في الهند عايزين يوصلوا لها قال لي الرجاله بتوعه استعانوا لي بكتب العرب هم اشطر هاتوا الكتب ولفوا وفعلا قال لي الرحاله لفوا وصلوا للهند وعملوا مراكز عندي هنا على نهر على على قاره افريقيا اللي هو ده اسمه ايه يا مستر؟ طريق راس الرجاء الصالح طيب قال لي بقى في نهايه القرن ال 18 وبدايه ال 19 يعني في 1700 و1800 انجلترا وفرنسا وهولندا هيجوا يحتلوا افريقيا ليه يا مستر البرود ده قال لي طمعانين في مواردها وثرواتها هلخص لك الكلام ده كله في الاخر ماشي وقدروا فعلا ان هم يقسموها ما بينهم وبقى كل واحد فيهم محتل حته طب ما النتائج المترتبه لما يجي يقول لي ما النتائج المترتبه على الاحتلال اقول له عانت افريقيا من الفقر رغم امتلاكها ثروات سرقونا يا باشا سرقونا يا باشا سرقونا يا باشا سرقونا يا باشا سرقونا يا باشا بس كده مستر انا اتلخبطت سيكه قو لي الخلاصه هقول لك الخلاصه هقول لك الخلاصه احنا زي ما اتفقنا على ايه بالنسبه للكشوف قلنا قديما اثنين في مصر واتكلمنا فيهم وحديثا تمام وعرفنا كمان يا جماعه العرب دورهم ايه طيب تعال بقى نتكلم على الاوروبيين مالك يا مستر ماليش بص نتكلم مع بعض على الاوروبيين انا هقول لك الخلاصه الاسئله اهي اللي كده فيديو اسئله برده ا قرن 18 هنري الملاح استعان بكتب العرب تمام؟ عشان يكتشف هنري الملاح اكتشف طريق راس الرجاء الصالح كان نفسهم يروحوا لهند وقال لي عملوا مراكز وموانئ اما في القرن ال 18 وال19 ركز في اللي جايه الاوروبيين احتلوا افريقيا انجلترا وفرنسا وهولندا ليه يا مستر؟ عشان يسرقونا طب نتج عن كده ايه يا مستر؟ قال لي اتقطعت عت افريقيا الاجزاء تمام وبقينا 54 دوله بسبهم لان هم كل واحده خدت حته وبقت افريقيا فقيره رغم امتلاكها الموارد افريقيا فيها بس فقيره يا عيني وطبعا هم مشوا خلاص ولكن فضلت افريقيا متقطعه وفضلت افريقيا عدد دول الكتير طب لو بصينا في افريقيا دلوقتي بقى احنا كام دوله عد معايا 54 دوله اكبر دوله في افريقيا في المساحه دوله الجزائر طب احنا مستر احنا في شمال شرق ومساحتنا كبيره مش صغيره ومعانا تسع دول كمان عربيه يبقى عددنا 10 دول عربيه مصر والسودان وليبيا وتونس والجزائر والمغرب ومريتانيا والصومال وجيبوتي وجزر القمر في مشكله ما فيش مشكله يبقى جماعهاني لما يجي يقول لي كلمني عن خريطه افريقيا افريقيا 54 دوله مين اكبر دوله الجزائر مصر كبيره ولا صغيره؟ كبيره بس مش قوي طبعا ومصر موجوده في شمال شرق كم دوله عربيه في افريقيا؟ 10 دول عربيه بص كده تعال نبص على حاجه بيقول لي افريقيا فيها نوعين من الدول دول ساحليه ودول حبيثه دول ساحليه ودول حبيثه يعني ايه دوله ساحليه يا مستر؟ دوله تطل على بحار ومحيطات يعني ايه دوله حبيثه؟ دوله لا تطل على بحر ومحيطات دول ساحليه يعني بص عندها بح ا انا دوله ساحليه طب يعني دوله حبيثه يا مستر دوله ما عندهاش بحر ولا محيط دوله محبوسه معلش معلش طيب قال لي مصر قال لي مصر موجوده وتعتبر مصر دوله ساحليه طبعا يا جماعه بص قال لي الدول الافريقيه دي عامله مع بعض اتحاد بص اسمه الاتحاد الافريقي ال 54 دوله دول عملوا مع بعض تعاون قال لك خلاص طب نبقى جنب بعض فعملوا حاجه اسمها الاتحاد الافريقي وكل سنه بتبقى دوله هي الرئيسه عليهم تمام كل سنه دوله رئيسه عشان يبقى ايه كل 54 سنه تبقى واحده ورئيسه مره قال لي مصر بقى مصر كانت رئيسه اخر مره 2019 في عهد الرئيس عبد الفتاح فتاح السيسي مستر هو ده يزود التعاون؟ اه يزود التعاون هو ده يزود دور مصر الريادي؟ اه يزود دور مصر الريادي يبقى لما يجي يقول لي ما النتائج المترتبه على رئاسه مصر للاتحاد الافريقي سنه 2019؟ بص هم كلمتين اكتب ورايا زياده دور مصر الريادي طبعا مصر يا جماعه اهم دوله في افريقيا وزياده التعاون التعاون اهو اهو تم انتخاب مصر 2019 قال لي وجود فرصه لتعميق الدور الريادي وزياده التعاون وده الكلام اللي قاله الرئيس عبد الفتاح السيسي في كلمته الافتتاحيه سنه 2019 طبعا هو كان رئيس الاتحاد الافريقي او في طبعا سنه 2019 واتكلم كتير جدا وطبعا نتائج ملموسه النص مش عليك بس طبعا لازم تعرف ان كلمه الرئيس كانت مهمه جدا جدا جدا شايف الدرس الاول اللي كان عامل لك بعبع انا قلته لك في نقاط هنرجع لهاني بقى في حل الاسئله هتلاقيني برده بقول حاجات قلتها بس على مدار بقى ان شاء الله المراجعه كلها باذن الله سنه اولى هتقفل بحبك بفكركاني عشان تشوف باقي المراجعات بتاعتنا بشكل مجاني وبشكل منظم في مكان واحد حمل ابلكيشن الخطه من اللينك في اول ك طيب احنا دلوقتي هنتكلم عن مظاهر سطح قاره افريقيا يعني شكل الارض في افريقيا عامل ازاي؟ بص عندي اول جزئيه عوامل تشكيل سطح الارض هعملها لك مكس مع المظاهر يعني ايه؟ يعني انا دلوقتي هكلمك في ثلاث حاجات في افريقيا اهم الجبال في افريقيا واهم الهضاف في افريقيا واهم السهول في افريقيا واحده واحده يعني ايه جبال يا مستر يا نهار اسود على امتحانك قرب مش عارف يعني ايه جبال ده كده الجبل يا حبيبي ماد يعني ايه هضبه مستر اهو اه بالمنظر ده كده يعني ايه سهله مستر ارض سهله وجميله ومنبسطه من سطح الارض ده كده معنى الثلاثه نبدا رقم واحد بالجبال ثم الهضاب ثم السهول ادي اشكالهم يا جماعه الثلاثه تمام نبدا رقم واحد بالهضاب الهضاب الهضاب عندي اربع هضاب هنتكلم عليهم في افريقيا هضبه شمال افريقيا هضبه جنوب افريقيا هضبه في شرق افريقيا هضبه في وسط افريقيا ده كده اول اربع اسئله لازم تعرفهم عندي كم هضبه اربعه واحده في الشمال اسمها هضبه شمال وواحده في الجنوب اسمها هضبه جنوب واحده في الشرق اسمها هضبه الحبشه او اثيوبيا واحده في النص اسمها هضبه البحيرات الجبير نا طب تعال نبدا بيهم بقى يلا نبدا بهضبه شمال افريقيا اهي الهضبه الصفراء دي اه تعالي اشربي بيبس الهضبه دي الهضبه دي بتبدا منين يا مستر من اول هنا جبال البحر الاحمر لحد المحيط الاطلنطي ومن اول البحر المتوسط لحد وسط افريقيا دي اكبر هضبه او سوري اوسع هضبه اوسع هضبه اهي اسمها هضبه شمال افريقيا موجوده في الشمال اوسع هضبه يعني بتتميز بالاساع قله الارتفاع والانحدار يعني ايه يا مستر الهضبه دي واسعه زي ما انت شايف الهضبه دي مش مرتفعه قوي يعني هي كده تخينه وقصيره عامله كده دي هضبه شمال افريقيا ومنحدره كمان يعني واقعه ادي كده مميزاتها تنحدر للشمال كده يعني طيب الهضبه دي كبيره دي نص المساحه فوقيها فوقيها فوق الهضبه عندي سحاري اه عندي جبال اه عندي وحات اه عندي منخفضات يبقى لو قال لي ايه اللي موجود فوق هضبه افريقيا الشماليه اربع حاجات فوقيها صحاري الصحراء الكبرى اكبر صحرا في العالم صحراء حاره فوقيها جبال شبه جبل العوينات بين مصر وليبيا والسودان فوقيها منخفضات اراضي زي منخفض القطاره فوقيها وحات زي واحد سيوا في مصر الجف في ليبيا واحد يعني منطقه كده في الارض صحراويه بس بيتزرع فيها ده كده الاربع حاجات اللي فوق الهضبه شمال افريقيا صحراء كبرى منخفض القطاره واحد سيوا والجوف وعندي كمان قلنا جبال العوينات اللي موجوده بين مصر وليبيا والسودان طيب ده كده الهضبه طب تعالى بقى للهضبه رقم اثنين هضبه اثيوبيا هضبه الحبشه هي زمان كان اسمها الحبشه دلوقتي اثيوبيا دي موجوده في الشرق دي اعلى هضبه دي بقى طويله ماشي دي طويله وخصبه لان دي هضبه بركانيه يعني ايه يا مستر ما بص بقى ثلاث انواع يا بركانيه التقيه انكساريه دي هنا حصل بركان فخرجت الهضبه حصل بركان فخرجت الهضبه فدي هضبه بركانيه يبقى الحبشه اعلى طب يا مستر نتج عن البركان ايه بقت خصبه يعني ايه خصبه مستر يعني البركان طلع الطينه اللي في الارض وضرب فوق فبقت خصبه يبقى لو قال لي بما تفسر اهي اهي بما تفسر ليه خصبه اقول له بسبب الطفوح البركانيه طب ما النتائج ما النتائج انها خصبه زرعوها وقامت حضارات زرعوها وقامت حضارات شبه حضاره اثيوبيا خلي بالك الهضبه دي بيجي منها نهر النيل وهنشرح كده كده في الدرس اللي بعده بيجي منها نهر النيل دي منبع الموسمي بيحصل فيها امطار وبتجي لي فوق وهنشرحها تاني ما تقلقش يبقى اللي انا عايزه من هضبه الحبشه انها اعلى هضبه ماشي انها خصبه انها قامت في المكان ده حضارات لانها بركانيه وانها منبع نهر النيل بيجي منها نهر النيل وهنشرحها كده كده طيب الهضبه رقم لاثه بحيرات دي في النص في النص برده منحدره من الجنوب للشمال اسمها هضبه بحيرات عارف ليه عشان حوالين الهضبه في بحيره اشهر بحيره بحيره فيكتوريا فيكتوريا فيكتوريا في كتير هناك وطبعا الامطار فيها طوال العام برده دي طوال العام الثانيه كانت في الصيف بس فطبعا النيل برده بيجي من هنا وهنشرحه بالتفصيل دلوقتي تمام طب اخر هضبه الهضبه الجنوبيه بص كل اللي فوق او كل الهضاب الثلاثه اللي اتكلمنا عليهم كانوا بينحدروا من الجنوب للشمال يعني عاملين كده دي بقى منحدره ناحيه الشرق منحدره ناحيه الشرق هي في الجنوب تحت بس الارض مايله كده فلما مالت بص الهضبه مايله كده فلما مالت كسرت الارض حصل هنا انكسار يعني ايه يا مستر انكسار عملت اخدود عملت ايه يا مستر اخدود يعني ايه اخدود يا مستر انكسارات طويله الارض اتكسرت واتشقت وفضل الشق ماشي في مشكله على فكره 5600 م البحر الاحمر وخليج عدن وخليج العقبه جزء منه من الاخدود ده يعني اصلا الكسر ده بص الكسر جالي تحت الهضبه اهي مايله عامله كده بص فلما مالت كسرت الارض فالميه جرت اهي الميه جرت بص الميه جارت ازاي عملت الكلام ده يبقى دي كده ميزه الهضبه دي مستر حسن اتلخبطت سيكه في الهضاب ولا يشغلك حاجه والقطب موجود انا هقول لك دلوقتي الخلاصه يسلاح من غير رصاصه بص يا حبيبي احنا دلوقتي اتكلمنا عن الهضاب اب اب الهضاب قلت عندي اربع هضاب افريقيا الشماليه بص اوسع هضبه واسعه اكثرهم انحدارا مش مرتفعه فوقيها اربع حاجات جبال فوقيها فوق الهضب اه والله جبل عوينات منخفض القطاره حته فوق اسمها منخفض القطاره واحد سيوه والجوف سي في مصر الجوف في ليبيا تمام طيب تاني هضبه وفيها طبعا صحاري الصحراوي الكبرى طب تاني هضبه مستر هضبه الحبشه او اثيوبيا اعرف عنها ايه ان دي هضبه بركانيه حصلت بسبب بركان البركان طلع الطينه اللي تحت وبقت هضبه بص بعمل ايه فخصبه صالحه للزراعه قامت حضاره في المكان ده على الزراعه حضاره اثيوبيا ومنبع نهر النيل وهنقولها قدام هضبه البحيرات في النص في النص فيها بحيره اسمها بحيره فيكتوريا على الهضبه اه اربعه الهضبه الجنوبيه في الجنوب دي الوحيده اللي منحدره ناحيه الشرق عملت كسر اسمه الاخدود مجموعه من الانكسارات 5600 متر الاحمر وعدن والعقبه جزء منه يبقى كل واحده ليها اهميه وفي الاسئله برض نظبطها اكتر طب الجبال بص عندي جبال التوائيه يعني ايه جبال التوائيه يا مستر هي جبال نشات نتيجه مجموعه من الالتواءات في اراضي التوت فعملت سلاسل جبليه بالمنظر ده اهو احنا كده خلصنا الاضاب وداخلين على الجبال ركز معايا شكل ثاني يا ولد عندي جبلين التواين واحد فوق وواحد تحت هنا الارض اتلوت اهي فوق وتحت فوق اسمه اطلس تحت اسمه الكاب فوق اسمه اطلس تحت اسمه الكاب دي جبال التوائيه دي جبال التوائيه بحبك يا عينيا طب بص هنشرح الطلس ومش هنشرح الكاب اطلس موجوده في ثلاث دول المغرب وتونس والجزائر المغرب مغرب وتونس في الجزائر طبعا دي جبال يا جماعه بالمنظر ده اعلى جبل فيهم اسمه تبقال تبقال ده في المغرب وفي هضبه في النص ما بينهم اسمها هضبه الشطوط ودي في الجزائر ودي في الجزائر تمام هم اصلا بص سلسلتين عكس بعض اللي في الشمال اسمه اطلس التل اللي في الجنوب اسمه اطلس الصحراء في بينهم هضبه اسمها هضبه الشتوط اعلى جبل فيهم اسمه طبقال بس كده اهو جبل طبقال بالمغرب اعلى قمه جبليه وهضبت الشتوط بينهم طب عندي بقى جبال انكساريه يعني ايه يعني الارض اتكسرت فعملت جبل مستر انت لسه قايل ايه اللي عليه هو ده عند البحر الاحمر البحر الاحمر جبل انكساري جبل انكساري جنبه جنب البحر الاحمر في شويه جبال في افريقيا موجوده في مصر والسودان واريتريا هي سلسله جبال اعلى جبل فيهم اسمه جبل شايب البنات عندي في مصر عندي في مصر اهو اعلى جبل شايب البنات في مصر وهو جزء من الاخدود الافريقي العظيم دي كده جبال انكساريه ثالث نوع من الجبال اسمها بركانيه نفس فكره الهضبه عندي كم جبل بركان يا مستر كينيا في النص كمنجارو في النص دراكنزبيرجوب بص بص كينيا في النص كالمنجارو في النص بس دي واحده في واحده تحت دراكنزبيرج في الجنوب دي كده جبال بوركانيه بس بوركانيه بوركانيه اعلى جبل بقى في كل دول كلامنجارو اعلى جبل في كل دول كلامنج مستر احفظه ازاي كلامنجارو ده هسميه كلمجارو اهو بص عالي قوي ده ده داخل جوه السحاب كلم شخص اسمه نون جارو يبقى كلم جارو اعلى جبل في افريقيا كل من جارو بص بيغطي الجليد طب بص السؤال ده يقول لي بما تفسر اهميه الجبال اهميه الجبال انا هكتبهولك لما يجي يقول لي بص انا هديت ازاي اه محتاجه هدوء دي يا ولا بص الجبال بما تفسر هي الجبال مهمه في ايه؟ اه هتقول له حاجتين سياحه صناعه تعدين بس كده اه مناظر سياحيه جميله رياضه التزحلق على الجليد فوق الجبال ده غير كمان يا حبيبي ان انت بتتكلم ان الجبال جواها حديد ليه معانا ودهب وفضه ونحاس وفوسفات باخدهم واعمل اعمل بيهم مشاريع ادي اهميه الجبال سياحه وتعدين وصناع بخرج المعادن واصنعها ثالث حاجه بقى سهول يعني ارض سهله وجميله ياما نفسي اكل بليله السهول فيضيه وساحليه وصحراويه خلينا في الفيضيه والساحليه بس سهول فيضيه دي جايه من فيضان الانهار يعني النهر عمل فيضان النهر خرج الطينه اللي فيه على الجنبين فعمل لي سهل طب اذا انا لازم الاقي انهار عندي انهار يا خرابي النيل نيجر كونغو ثلاث انهار هنتكلم عنهم النيل نيجر كونغو خد مني زمبيزي والسنغال خم واورنج النيل نيجر كونغو زمبيزي والسنغال واورانج دي كل اللي حواليها سهول فيضيه وخصبه انت عارف مين اكتر نهر خصب فيهم نهر النيل عارف ليه عشان جايب الطينه بتاعته من هضبه الحبشه ما انا قلت لك بيبدا من عند هضبه الحبشه وهنشرحها بالتفصيل قال لي عشان هضبه الحبشه بركانيه اهو وايادي النيل في مصر والسودان يتميز بالخصوبه اقول له لانها تكونت من الطمير لنقل مياه نهر النيل من هضبه الحبشه جابت طينه من هضبه الحبشه طب السهول الساحليه هي الارض اللي جنب البحر اه خطيره دي بص بقى بيقول لي ساعات الاقي السهول دي واسعه وساعات الاقيها ضيقه يعني ايه يعني البحر اهو اكتبها لك انا البحر اهو قال لي ساعات بص كده تعال نقارن بين حاجتين بحر وبحر الارض اللي جنب البحر اسمها سهول ساحليه ساعات بتبقى ضيقه وساعات بتبقى واسعه عارف السبب ايه؟ الجبال المرتفعات قال لي لو اقتربت السهول من جبل هتبقى ضيقه اهي مضيقه عليها عيشتها لو ما فيش جبال هتبقى واسعه طب يا مستر ضيقه فين في افريقيا قال لي ضيقه في البحر المتوسط عند المغرب عشان جبال اطلس وواسعه في مصر عشان مصر ما فيهاش جبال عند الحته دي تمام قال لي كمان قال لي كمان ضيقه في البحر الاحمر عشان في جبال البحر الاحمر طب واسعه في كينيا او سوري واسعه في تنزانيا عشان مافيش جبال ضيقه في كينيا عشان في جبال واسعه في الاطلنطي عشان مافيش جبال مستر انا اتلخبطت طب واحده واحده واحده واحده واحده قال لي البحر لو جنبه جبل الارض تبقى ضيقه بص انا جنبي جبل اهو انا ضيقه ا لو ما فيش تبقى واسعه طب تعالى كده تعالى كده ثواني بص اهو هنا مش هنا عندي جبال اطلس البحر المتوسط اهو يبقى هنا ضيقه في المغرب ازرع مازرعش دي ارض ضيقه في مصر واسعه عشان مافيش جبل هنا في الحته دي ازرع ازرع اه ارض واسعه في البحر الاحمر ضيقه عشان عندي كبار ازرع لا ما ازرعش بص كينيا وتنزانيا ضيقه في كينيا وازعه في تنزانيا لان كينيا عندها جبال جبال كينيا يبقى ضيقه في تنزانيا واسعه حكول زراعيه طب هنا لا لا ا دي واسعه جدا يبقى واسعه في المحيط الاطلنطي بسميها حقول حقول حقول حقول اهو بص اهو زي ما قلت لك اهي المحيط الهندي واسعه بس في كينيا ضيقه تنزانيا واسعه في المحيط الاطلنطي واسعه حقول زراعيه تمام اه طبعا كل ده بالنسبه لي مهم بصوا بقى يا جماعه تعالى نتكلم حاجه مهمه جدا انا لو استغليت انا لو استغليت البحار دي والسهول الساحليه دي هحقق الاقتصاد الازرق ايه الاقتصاد الازرق ده مستر ما خلي بالك زي ما انت شايف قلت ق لك السهول دي الساحليه حواليها جبال حواليها اراضي زراعيه اذا هستفاد من الميه دي قال لي الاقتصاد الازرق هو استثمار الموارد المائيه لتحقيق التنميه المستدامه بس ما المقصود يا مستر بالاقتصاد الازرق استثمار الموارد المائيه لتحقيق التنميه المستدامه هستغل موارد الميه اللي حواليها عشان احقق تنميه طول العمر ده اسمه اقتصاد ازرق بص يا باشا بص يا باشا شايف كده القاره اهي كلها كتله واحده ما عدا عندي جزيره دي اسمها جزيره مدغشكر اكبر جزيره في افريقيا وهنا عندي مضيق اسمه مضيق موزمبيق اهي الحته الضيقه دي كده مضيق موزمبيك وعندي شويه جزر هنا اسمها جزر القمر دول تبع تبعنا مستر اه تبعنا تبعنا يبقى تاني اكبر جزيره في افريقيا اسمها جزيره مدغشقر وعندي شويه جزر اسمها جزر القمر موجوده في شمال غربها بينهم مضيق موزمبيق يبقى بص لما يجي يقول لي دي اسمها ايه اقول له جزيره مدغش غربها عندي ايه جزر القمر بينهم حته ضيقه اسمها ايه مضيق موزمبيق مضيق موزمبيق بيق بيق بيق بيق بيق بيق بيق طبعا ده كل اللي قلناه خلاص الدرس الثاني ايه يا مستر الحلاوه دي عيب عليك القطبه هيخليك نمبر و وقلت لك الاسئله اللي جايه كلها الدرس الثالث بقى الله على نهر النيل والحضارات القديمه في افريقيا في خطه كلاس بنساعدك انك تنظم وقتك ومذاكرتك بشكل يومي وده عن طريق جدول بنكون محدد لك الحصص اللي عليك انك تذاكرها كمان بنساعدك انك تمشي بترتيب المنهج وتوازن ما بين المواد من غير تقصير وده طبعا بيوفر لك وقت انك تراجع بشكل كويس وتحل امتحانات بشكل مستمر وده طبعا في وجود المشرفه اللي بتساعدك انك تلتزم وتطور من مستواك ولو حابب تعرف اكتر عن الخطه كلاس وتقدر تتواصل مع الارقام اللي هتظهر لك على الشاشه اخر بقى درس في الوحده دي عشان نبص النع هو نهر النيل والحضارات القديمه في افريقيا نهر النيل يا باشا نهر النيل ده مهم جدا جدا جدا نهر النيل نهر النيل ماشي معايا في 10 دول اه ومصر يبقوا 11 دوله ادي كده يا باشا نهر النيل اهو ده نهر جامد جدا نهر النيل لما يجي يقول لي اقول له نهر دولي بما تفسر يا مستر علشان النهر ده يعني ايه نهر دولي يعني نهر بيمشي في اكت من دوله اقول له لانه ممنبعه حتى مصابه بيمر في 11 دوله بينبع من هنا ومن هنا وبيمر في 11 دوله منهم مصر كانها فرقه وتشكيله تمام فعشان كده نهر دولي ال1 دوله دول بطلق عليهم ايه ها اكمل دول حوض النيل يعني الدول اللي بيجري فيها نهر النيل تيجي نعرف ايه هي الدول دي لحراسه المرمى مصر قدامها ثلاث دول قدامها ثلاث دول واحده اريتريا واثيوبيا والسودان اريتريا واثيوبيا والسودان في خط الدفاع وهنلعب بليبرو والسودان طبعا هي ليبرو قدامها في نص الملعب اثنين جنوب السودان واوغندا على اليمين كينيا على الشمال الكون اونغو اثنين على الطرف رواندا وبروندي وراس حربه وحيد وهي دوله تنزانيا ايه رايك بالله عليك دي خطه نهر النيل يبقى تاني نهر النيل 11 دوله مصر السودان اريتريا اثيوبيا جنوب السودان وثلاثه على الدايره لو عايز تعتبر بنلعب كده كينيا واوغندا والكونغو وعندي اثنين على الطرف رواندا وبروندي وفي الامام تنزانيا دي بسميها يا جماعه خريطه حوض النيل او دول حوض النيل 11 دوله بيعدوا فيه ليه سميته نهر دولي لانه موجود في اكت من دوله قال لي ال1 دوله دول يا جماعه اتفقوا مع بعض سنه 1983 ان هم يعملوا تجمع سموه تجمع الاند دوجو تجمع الاندوجو تجمع الاندوجو بيجمع ال 11 دوله مع مصر ال 10 دول ومصر بص يا سيدي تجمع الاندوجو ليه سؤالين مين صاحب فكره انه يجمعهم يا مستر الكبيره مصر يعني ايه كلمه اندوجو دي كلمه مش عربيه دي كلمه سواحليه بلغه بتاعه ناس كده السواحليه معناها بالعربي الاخاء معناها بالعربي الاخاء طب ليه اجتمعوا يعني بما تفسر هدفهم ايه قال لي التشاور فيما بينهم التنسيق فيما بينهم يظبطوا ما بينهم التعاون المصالح المشتركه فلما يجي يقول لك بما تفسر اهميه تجمع الاندوجو هتقول له تشاور تنسيق تعاون مصالح مشتركه تشاور تنسيق تعاون مصالح مشتركه دي كده اهميته الاندوجو مين صاحب الفكره مصر يعني ايه اندوجو اخاه جمال حمدان قال لي نهر النيل بقى ده طبعا جغرافي مصري كبير قال لي ان نهر النيل سبب ان هو معدي على ال 11 دوله ومظبط الدنيا انه ثنائي المنبع بيجي من حتتين عشان كده النهر ده سبحان الله جميل جدا وشغال طول السنه جمال حمدان بيقول لي جمال حمدان بيقول لي نهر النيل ليه منبعين واحد بتجي لي طول السنه والثانيه في الصيف بس المنابع الدائمه عند هضبه البحيرات والهضبه دي حواليها بحيرات اهم بحيره فيها بحيره فيكتوريا واهم نهر اسمه نهر كجيرا والمنابع الموسميه من هضبه الحبشه اهم نهر الصباط والازرق وعتبره يعني ايه بص يا سيدي صلي على النبي ادي نهر النيل شرح لك عليهااني بيقول لي جمال حمدان هو اللي درس الموضوع ده ان هنا في اثيوبيا الهضبه اهي بتحصل امطار كتيره قوي في الحته دي في بحيره تانه فبيبدا الميه تعمل نهر اسمه نهر النيل الازرق تمام بيجي بقى من تحت شايف هضبه فيكتوريا دي هنا في امتار طول العام يبقى هنا طول العام طول السنه امتار ركز في اللي هشرحه فايه اللي بيحصل فعمل نهر اسمه نهر كجيره نهر كجيره ده ملا بحيره اسمها بحيره فيكتوريا فالبحيره ملت بحيره ثانيه اسمها بحيره كيوجا بص فبدات يا جماعه النهر يجري يجري يجري انهار ميه بتسلم ميه انا مليت دي حمله اللي بعدي فعمل بحر اسمه بحر الجبل وبحر اسمه بحر الزراف التقى بنهر هنا اسمه نهر الصباط امطار برده التقى بنهر النيل الابيض بص نهرين اهم نهرين اهم ازرق على اليمين ابيض على الشمال والاثنين نيل الاثنين التقوا مع بعض هنا بقوا نهر واحد يا سبحان الله كل اللي تحت بقى نهر اسمه نهر النيل الابيض وكل اللي في الجنب بنهر النيل الازرق وهنا عندي نهر فردي ميه بتجري اسمه عطبره التقوا ببعض هنا في الحته دي وجاروا جاروا عملوا نهر النيل يا سبحان الله يا مستر يعني نهر بيسلم نهر بيسلم نهر بيسلم نهر بيسلم نهر بتسلم بحيره عشان في الاخر يجي لي نهر النيل فوق هنا في المنابع الدائمه اهم بحيره بحيره فيكتوريا واهم نهر نهر كجيره وعندي هنا صباط والزراف الناحيه الثانيه اخر نهر فوق اسمه نهر عطبره ده اللي بيجيب لي نهر النيل على طول ونهر النيل الازرق تمام هنا الامطار موسميه عشان كده بنبع موسمي هنا الامطار دائمه منبع طول السنه بس خلي بالك الميه بتجي لي هنا اكتر ليه؟ لان بتجي لي كلها في الصيف اما هنا لا مش بتوصل كلها عقبال ما الميه توصل لي فوق بيحصل لها حاجتين بتتبخر وبتقع على الجناب مستنقعات عشان كده مش بتوصل كامله يبقى بص لما يجي يقول لي طبعا كل الكلام ده لسه قايلينه ماشي دي كده الروافد ولا تشغل دماغك اللي انا قلته لك هو المهم لما يجي يقول لي في بما تفسر بما تفسر لا يصل من من هضبه البحيرات سوى كميات قليله لمصر مش بيجي لي منها كميه قليله بحاجتين التبخر والمستنقعات اليه بتقع على الجنبين وبتتبخر تمام تمام بص بقى نهر النيل ده زيه زي اي نهر زي نهر دوليه في اتفاقيات عشانه في اتفاقيات محليه واتفاقيات دوليه يعني ايه يا مستر العالم كله في الامم المتحده واحده قرر ان هو يعمل اتفاقيه اسمها اتفاقيه تنظيم استخدام المجاري النهريه تمام اللي حطها الامم المتحده اهي قانون اتفاقيه قانون تنظيم استخدام المجاري المائيه اي نهر دولي في العالم اي نهر دولي في العالم لازم الدول اللي فيه تستخدم الميه كويس والدرها كويس والكل يستفاد ادي كده اتفاقيه دوليه تمام يبقى دي اتفاقيه لمت كل انهار العالم اللي منهم نهر النيل وعندي اتفاقيات اقليميه احنا بقى اللي عاملينها عندي اتفاقيتين ركز 1999 و2015 سنه 1929 مصر جمعت جميع دول حوض النيل وقالت لهم ما حدش يعمل اي مشروع غير لما مصر توافق ما هو لو اي حد تفه تحت المخزماع على نهر النيل هياثر عليا فوق فعشان كده مصر ممنوع مشروع قولوا لي الاول عشان الميه عندي ما تق احنا اخر دوله اخر دوله بيصلها ميه اثيوبيا بقى ما التزمتش وعملت سد النهضه واحنا عارفين طبعا اللي بيحصل الايام دي فمصر جت سنه 2015 جمعت اثيوبيا والدوله اللي جنبها اللي هي السودان واحنا فوق الجمعنا احنا الثلاثه مصر والسودان واثيوبيا قال لك لازم ننسق مع بعض ونتعاون هل اثيوبيا سمعت الكلام لا بس ربنا الليخده تمام يبقى ركز لو قل لنهر النيل اتفاقيات اقول له اتفاقيتين دوليه واقليميه الدوليه اسمها قانون تنظيم استخدام المجاري والاقليميه 2 29 و15 قال لي دول حوض النيل كلها مصر قالت لهم ما حدش يعمل مشرو غير لما يقول لي اثيوبيا ما التزمتش فجبناهم سنه 2015 والسودان عشان السودان بتدرر شبهنا ما تعملوش حاجه غير لما تقولوا لنا بس كده قال لي طب مصر بقى قال لي مصر بتعمل شويه جهود عشان تعمل تنميه مستدامه مع دول حوض النيل بص اشمعنى احنا دايما اللي شايلين هم النهر على كتفنا لان احنا اخر دوله بيجي لها نهر النيل عشان كده بنعمل مشروعات من جبنه للدول بتاعه نهر النيل عشان نحافظ على الميه لان تخيل كده مثلا انت دورك فاضل له 10 افراد تمام لو كل واحد ما خلصش دورك مش هيجي فاحنا عايزين الميه تجي لنا فدفعنا فلوس من جبنه يعني مثلا عملنا خزان سينار للسودان على النيل الازرق عشان الميه ما تروحش هدر وتتحوش ياخدوا اللي ياخدوه والباقي يعدي ويجي لنا في الخزان عملنا لهم سد عمل بصني عملنا لهم خزان اسمه جبل الاولياء على النيل الابيض الناحيه الثانيه عشان يولدوا منه الطاقه كمان والباقي يجي لنا عملنا الاغندا سد اسمه سد اوين تمام وعملنا الكينيا ابار وعلمنا تنزانيا تعمل بحوث مائيه عشان تحافظ على الميه وجينا تحت خالص خالص في بحيره فيكتوريا وكيوجا طهرناها من الحشائش والنباتات عشان خاطر الميه تعدي بص خلاصه الكلام هقول لك ثلاث عناوين شبه شبه بعض وافهم بقى لو قال لي اتفاقيات دوليه لنهر النيل اقول له بتاعه الامم المتحده قانون تنظيم استخدام المجاري تمام لو قال لي اتفاقيات اقليميه يعني احنا بس اقول له حاجتين بتاعه 29 و2015 29 مصر جمعت كل الدول قالت ما حدش يعمل مشروع غير باذني 2015 مصر سودان اثيوبيا نتعاون مع بعض طب لو قال لي جهود مصر لوحدها بص جهود مصر لوحدها عشان نهر النيل اقول له رقم واحد خزان سينار عن النيل الازرق جبل الاولياء عن النيل الابيض دول في السودان بص لو قال لي واحد توليد كهربا يبقى الابيض صدق وين في اوغندا اهي وين اوغندا بحوث في تنزانيا كينيا حفرنارهم ابار نظفنا بحيره فيكتوريا وكيوجا نظفنا بحيره فيكتوريا وبحيره كيوجا عشان الميه تيجي ما هو لو فيها نباتات مش هتيجي تعال بقى نتكلم عن الحضارات اللي في افريقيا بص يا سيدي لما نستغل النهر هنحقق الاقتصاد الاخضر ايه الاقتصاد الاخضر ده يا مستر اقتصاد صديق للبيئه لتحقيق نمو اقتصادي وتنميه مستدامه هو هو الله ما هو هو الاستاذ التاني استثمار الموارد المائيه لتحقيق التنميه المستدامه ده الازرق ده بقى الاخضر صديق للبيئه عشان ننظف البيئه بالانهار ركز بقى في اللي جاي اربع حضارات قاموا في افريقيا بص افهم بقى الكلام اللي عقوله لك عشان خاطر هنا الكلام تحسه كتير كتير بص عامل ازاي القطبه هيلخصهولك اربع حضرات قامت في افريقيا زمان لو لسه قايل لك عليهم لو تفتكر مصر اكسيوم كوش قرطاش ربنا ادى افريقيا ثروات طبيعيه اداها ميه نبات طبيعي حيوانات معادن مصادر طاقه استغليناهم عملنا حضارات اغلبها مرتبطه بنهر النيل ما عدا كرطاش بس كده يبقى ربنا هنا اداني كل حاجه ركز ركز استغلوها زمان وعملوا حضارات جامده جدا كل الحضارات اللي قامت ليها علاقه بنهر النيل ما عدا حضاره كرطاج مالهاش علاقه بنهر النيل مصر الحضاره المصريه عد معايا واحد شمال شرق القاره اثنين اعتمدوا على نهر النيل المصريين القدماء لاثه قعدوا على ضفاف النيل اربعه اشتغلوا في حرفه فه الزراعه خمسه ربوا الحيوانات سته انشاوا الكره بعدها المدن بعدها الاقاليم سبعه بداوا يحكموا الدوله كل ده هنتعلم عنه كده كده في الوحده الثانيه مانيه تقدموا في كل المجالات تسعه اتعاملوا مع غيرهم وعملوا علاقات تجاريه مع حضرات كتير شبه كوش وبونت كوش وايه يا جماعه وبونت 10 طلق ترى كلنا تراث كبيره قوي دي كده الحضاره المصريه تمام يبقى بص الحضاره المصريه عد معايا شمال شرق القاره واحد اين نهر النيل لدور لاثه قعدوا على ضفاف نهر النيل يلا اكتبهم وابعتهم لنا ضفاف نهر النيل اربعه دول مصريين قدماء زرعوا الاراضي خمسه ربوا الحيوانات سته عملوا كره ومدن واقاليم سبعه كونوا اسرات وحكموا الدوله مانيه كانوا شاطرين في كل المجالات علوم وفنون وادب واما واعماره تسعه تجروا مع جيرانهم وعملوا علاقات دوليه زي كوش وبونت 10 تركوا لنا تراث وتركوا لنا تاريخ كبير قوي دي كده الحضاره المصريه في 10 كلمات انا عاملهم لك اهو ممكن اكتبهم لك ممكن كنت اخلي الجماعه يجمعهم لك لا اكتب بايدك لخص الحضاره وابعت لياني حضاره كوش كوش في السودان ركز ها كوش في السودان عد معايا عملت علاقات مع مصر او سوري بص بدات من نبته بعد كده وصلت لمروي اهي بص كوش ادي انا كده اكتبها لك انا بقى كوش بدات من مدينه اسمها نبته بعد كده انتقلت لمروي ادي كده رقم واحد اثنين اشتغلت في التجاره وعملت علاقات مع مصر في الشمال اكسوم في الشرق ده كده اثنين لاثه اشتغلوا في الزراعه اربعه اشتغلوا في التعدين خمسه اشتغلوا في الرسم والنحت والعماره مش كده وبس دول قلدونا كمان بتوع كوش قلدونا نحتوا تماثيل شبهنا شبه مصر بنو معابد شبهنا واهرامات يا باشا ده ناقلين الاهرامات بس على ميني اهرامات في كوش في مرويه الاهرامات دي على فكره ما تتريقش عليها دي جامده جدا واليونسكو خلاها في قايمه التراث العالمي سنه 2011 يعني دخلها العالميه ده غير كمان ان هم عبدوا الالهه والمعبودات المصريه احنا عارفين المصريين كانوا بيعبدوا حاجات ثانيه عبدوا رع عبدوا امون شبهنا عبدوا ازيز عبدوا ازوريس كل ده عبده يبقى دي كده كوش مستر كوش يعني رخمه شويه ولا رخمه ولا حاجه هلخص لك كوش بص قدامك اهو كوش كوشاني حضاره انا بقى الخصها لك واحد من نبته لمرويه في السودان ادي كده واحد انين علاقات مع مصر بالنسبه لها مصر في الشمال واكسيون في الشرق لاثه اشتغلوا في الزراعه والتعدين يعني خرجوا المعادن والرسم والنحت والفن اربعه اتاثروا بمصر قلدونا في ايه يا مستر؟ قلدونا ان بانوا شبهنا المعابد ونحتوا التماثيل وعبدوا الالهه المصريه زي امون رعزيز اوزوريز امون رع ازيز اوزوريس امون رع ازيز اوزوريس بص باعوا ايه باعوا العاج والبخور والحديد والدهب طب ثالث واحده اكسيوم اكسيوم دي قامت قلنا في اريتريا واثيوبيا في الشرق كانت مركز تجاري وباعت للعالم ذهب وعاج وعطور وتوابل ذهب وعاج وعطور وتوابل صنعوا الفخار والزجاج يبقى بصيوم ذهب عطور عاج توابل فخار زجاج دي كده اكسيوم ما فيهاش حاجه ادي اكسيوم اهو ذهب عطور عاج توابل فخاري وزجاج احفظ دول احفظ دول انا بقوللك بس ده اللي عملته اكسيوم وما تنساش انها بس قلنا ايه في اريتيا واثيوبيا شبه ما قلنا اخر واحده بقى كرطاج مهمه بص قرطاج في تونس قرطاج في تونس انت عارف ان كرطاج دي كانت مكان فاضي اه والله عارف مين جا وعمل كرطاش دي الفنيقيين بتوع لبنان انتقلوا من فينقيا لحد تونس وعملوا مدينه طب ليه يا مستر؟ عشان يامنوا تجارتهم لاسبانيا ما هو بص بتوع فينقيا بتوع فينقيا بتوع ايه فينقيا كانوا شغالين في التجار ايه فينقيا دي يا مستر لبنان بص انا هقول لك بقى كرطاج هنا ادي كرطاج اهي كرطاج او بص خليها فينقيا فينقيا اهي قال لي اتحركوا من لبنان وجوم سيطروا على كرطاش في تونس ليه يا مستر عشان الناس دي شغاله في التجاره عايزه تامن تجارتها لاسبانيا يبقى اكمل ليه الفنيقيين سيطروا على كرطاج يامنوا تجارتهم لاسبانيا مين اللي اسس كرطاج الفينقيين وبقى مركز استراتيجي واستقلوا بعد كده عن دول لما جم قعدوا هنا قال لهم خلاص ما لناش دعوه بيكم بسبب موقعها الاستراتيجي وسيطروا كمان على جزر هنا في البحر المتوسط وبقت جامده جدا يا جماعه قرطاج يبقى بص قرطاج الوحيده اللي مالهاش علاقه بنهر النيل اللي اسس قرطاج الفنيقيين عشان يامنوا تجارتهم لاسبانيا بما تفس اه اسس القرطاج الفينقين اقول له تامين تجارتهم لاسبانيا مع مرور الزمن بقوا دوله مستقله وسيطروا على الشمال وجزر البحر المتوسط وطبعا اختلفوا عن غيرهم شبه ما قلنا هم قاموا على التجاره لكن مصر واكسيوم وكط مصر واكسيوم وكوش قاموا على الزراعه يبقى ركز بالله عليك كرطاج الوحيده اللي قامت على التجاره بس الثانيين على الزراعه قرطاج اللي اسسها الفينقيين قرطاج بيامنوا تجارتهم لاسبانيا قرطاج سيطروا على اللي حواليهم كلهم طبعا ما عدا احنا خلصت الوحده الوحده الثانيه خد نفس وريح شويه وتعال اوعى تاخد الوحدات ورا بعض تمام ريح عشان الوحده الثانيه تاريخ اربع دروس او ثلاث دروس بهدله ركز يا حبيبي بحبك والله بحبك عامل ايه في في حب بيني وبين طلابي في الخطه يلا نركز ونكمل يلا الوحده الثانيه في الخطه كلاس بيكون عندنا جروب في طلاب من نفس شعبتك هتذاكروا نفس المواد الدراسيه وتتناقشوا فيهم مواضيع مختلفه علشان ما تحسش انك منعزل او لوحدك كمان في الجروب ده تقدر تشارك زمايلك اهتماماتك طول السنه وهيكون عندنا روح منافسه ومسابقات وجوائز للناس المتميزه طول السنه وطبعا كل ده بيكون تحت اشراف مشرفه خاصه بالجروب ولو حابب تعرف اكت عن الخطه خلاص تقدر تكلمنا على الارقام اللي هتظهر عندك على الشاشه يلا حبايبي ريحت لكم شويه نكمل بقى بصوا الوحده الثانيه احنا هنا هنت نتكلم فاكر فاكر فاكر اخر حاجه اتكلمنا فيها منسيك يا ولا بتاع سنه اولى يا ولا من شويه قلنا ايه قلنا ان احنا عندي حضارات قامت في افريقيا صح يا مستر قلنا الحضاره المصريه كوش اكسيوم وقرطاش صح وقلت لك هنتكلم عن مصر بالتفصيل احنا بقى هنتكلم عن تاريخ اجدادنا بالتفصيل الحضاره المصريه القديمه هنتكلم عن اجدادنا بيقول لي ايه بقى ركز ها هنتكلم عن تاريخنا احنا بس بيقول لي ان التاريخ المصري يا جماعه بتاع حوالي 7000 سنه يا ابوي يا ابويا يا ابوي 7000 يا مستر اه والله 7000 بيبدا بيبدا منذ ان خلق الله الانسان لحد ما اوصل بص لنهايه العصور دي كلها بص التاريخ المصري هنقسمه لفترتين ركز الله ابوس ايدك عشان انا هكمل اقول لك ايه اللي هيحصل التاريخ المصري هنقسمه فترتين عصور ما قبل التاريخ والعصور التاريخيه يعني ايه يا مستر عصور قبل ما يخترعوا الكتابه وعصور بعد ما اخترعوا الكتابه من قبل ما اخترعوا الكتابه خلاص انت درسته قبل كده مش عايزينه نبدا بقى من اول ما اخترعوا الكتابه من اول ما اخترعوا الكتابه حكم مصر 30 عيله 30 عيله يا مستر اه 30 اسره كل اسر شبه بعض هنحطهم في فطره ونعمل لهم درس وندرسوه يعني مثلا الاسره الاولى والثانيه العيله رقم واحد والعيله رقم اثنين سميناه عتيق من لاثه لسته سميناه قديمه ياه من سبعه ل 10 كانت زي الزفت سميناه محلال ضعف يعني الاسره 11 و12 عصر الدوله الوسطى من 13 ل 17 عصر الادمحلال الثاني من 18 ل 20 عصر الدوله الحديثه اما من 21 ل 30 سميناه العصر المتاخر ركز في اللي بقوله بقى ها اا كلامي كله قبل الميلاد يعني ايه قبل الميلاد يا مستر تاريخنا كله قبل ميلاد السيد المسيح سيدنا عيسى فهتلاقي ماشيين بالعكس يعني ايه سيبك مش مهم ركز معايا في اللي هيجي في الامتحان اللي هيجي لي هنا ان انا لازم اكتب كلمه ق م دي واحده واحده بقى احنا قلنا ايه هندرس ال 30 عيله كل عيلات شبه بعض هنحطهم في عصر واحد ركز عشان هقول لك الاسئله اللي هتيجي ايه شبه ما عملنا في الاول الاسره الاولى والثانيه بنسميه العصر العتيق او عصر البناء والتاسيس ليه لان ده العمود اللي اتبنى عليه التاريخ المصري القديم كله فاقول له لانه بيبدا منذ توحيد الملك نعرمر اللي هو مينا لمملكتين الشمال والجنوب وبنى عاصمه جديده سماها منفر يعني ايه يا مستر قبل مينا ده ما كانش مصر دوله واحده مينا عمل ايه الراجل الحلوه الامور ده حلو بلده حلو الشام مينا وحد القطرين الشمال والجنوب بقت دوله واحده في بروليمه يا جماعه ما فيش بروبليمه فعشان كده بسميه عصر البناء والتاسيس ماشي هو وعيلته من بعده بقى اللي يبقى كده الاسره الاولى ما هو مينا لما مات جا ابنه ابنه ابنه اسره اولى جت واحد من عيله ثانيه خد الحكم هوب اسره ثانيه واحد واثنين طب خصائص العصر العطيق ايه اللي حصل قال لي الاسرتين دول الاسرتين دول كان في امن وامان في عهدهم طب بما تفسر يا مستر قال لي لان تامنوا الحدود وبنوا الحصون امنوا الحدود وبنوا الحصون قال لي الملوك بتوع العصر ده اهتموا بالانشطه الاقتصاديه امنوا الطرق الصحراويه عشان اللي ماشي فيها التجار لاثه قال لي ملوك العصر ده غيروا شكل المقبره ده اللي مستر ركز الاسره والثانيه قال لي قبلهم قبلهم المقبره كانت حفره قال لي لا هم خلوها حجره وفوقيها مسطبه من توب لبن يبقى لما يجي يقول لي دلل اهتم ملوك العصر العتيق بالبناء المقابر اقول له حولوها من حفره لحجره فوقيها مسطبه بالمنظر ده ركز في الاسئله ده كده السؤال هيجي وربي ايه ورب عيني يجي بس كده ده كده العصر العتيق طب تعالى بقى لعصر الدوله القديمه ده مستر اللي بعده اه ده من الاسره الثالثه للسته قال لي لاثه واربعه وخمسه وسته هل هناخد كل دول لا طبعا بس قال لي توتال كده توتلي سميتهم كلهم عصر الدوله القديمه ده عصر بناه الاهرام دي ما تفسر يا مستر قال لي لان الوضع اطور الملوك ما بقوش يبنوا المقبره بتاعتهم من حجره لا ده بنوها بص ست مساطب يعني الاول كانت حجره قال لي لا ده طوروها هنا لست مساطب يعني ست درجات واللي عمل كده زوسه وسميناه الهرم المدرج لحد ما هيجي لي خوفه هيبني الهرم الكامل بالمنظر المثلثين اللي قدامك ده عشان كده سميته عصر بناه الاهرام العصر ده استقرار اللي هو من لاثه لسته تمام قال لي كمان اهتموا بمعابد الالهه والمعابد الجنائزيه بنوا معابد للالهه ومعابد للملوك جنائزيه دي للملوك ايه كمان قال لي عصر الدوله القديمه ده قال لي الملوك اللي فيه كلهم توتلي ها توتلي برعوا في النحت تمام قال لي ونحته على الحجر والعج والخشب ونحته تماثيل ملكيه يعني ايه يا مستر؟ قال لي عملوا تماثيل للملوك طب بما تفسر ليه النحتين نحتوا للملوك؟ قال لي بسبب قادسيه الملك الملوك كان لها تماثيل لان الملوك مقدسه يعني ايه مقدسه مستر بيعبدوها الشعب هنا كان بيعبد الملك فلو قال لي ليه ملوك عصر الدوله القديمه نحته تماثيل ملكيه اقول له قديسيه الملك بص عندي كمان تماثيل ثانيه عملوها عملوا تماثيل للنبلاء مين النبلاء دول يا حبيب قلبي قال لي الناس الجامده زي شيخ البلد ده كان اسمه كعب بس احنا كعبر فانت قول عليه كعبر يبقى كعبر ده عملوا له تمثال قال لي عملوا تماثيل للشخصيات الجامده شبه وظيفه الكاتب المصري كان جامد كان بيكتب كل حاجه الكتب عملوا لهم كمان تماثيل يبقى قال لي ناحته تماثيل تمام اهو يبقى تماثيل للنبلاء تماثيل للكاتب المصري يبقى كم نوع من التماثيل عملها بنات الاهرام عصر الدوله القديمه لاثه ملوك النبلاء كاتب مصري ملوك النبلاء كاتب مصري ملوك الملك مقدس نبلاء كعبر الكاتب عشان طبعا مهنه مهمه في مشكله قال لي حاجه كمان دول نقشوا على الجدران جابوا الجدران وقعدوا ينقشوا المعابد والاهرامات والكلام ده كله ولونوها كمان لونوها اه واستخدموا الالوان يبقى نقشوا واست كل ده من لاثه لسته ده غير كمان ان هم كتبوا جوه جدران الاهرامات فسميناها نصوص الاهرام متون الاهرام كتبوا جوه الهرم من الداخل بالخط الهروغلي بص السؤال ده يقول لي ما المقصود به ما المقصود به النصوص الاهرام اقول له نصوص دينيه بالهيرفيه على جدران الاهراماتاني ما المقصود بنصوص الاهرام نصوص دينيه بالهيروغليفيه على جدران الاهرامات دي يا جماعه طلاسم وتعويذ عشان تحمي الملك عارف لعنه الفراعنه هي دي لعنه الفرعنه طب ما فيش حاجه اسمها كده بس هم عملوا كده عشان يخوفوا الناس دول كده الملوك اللي هنتكلم عليهم في العصر ده من ثلاثه لسته من الاسره الثالثه للسته هنتكلم عن زوسر وسنيفره وخوفه وخفرع واسر كاف واناس ومنكورع برده بص بقى كل ملك هكلمك عمل ايه نبدا بالملك زوسر زوسر هرم مدرج زوسر هرم مدرج زوسر ده اللي خلى الهرم من ست درجات ماشي 1 2 3 4 5 6 ست ست درجات انت تعرف الهرم ده في سقاره في الجيزه يعني عارف مين اللي صممه له؟ الوزير بتاعه ايمو حتب وده اول بناء حجري ضخم في التاريخ اول مره الاقي شكل كده بس كده يبقى زوسر هرم مدرج ايمو حطب اول بناء حجري في التاريخ ده كده كان في الاسره الثالثه في العيله رقم لاثه ده بقى سنفرو في العيله رقم اربعه قال لي سنفرو ده هو مؤسس الاسره رقم اربعه الناس كانت بتحبه عشان كان راجل عادل مش بيظلمه فاطلقوا عليه الملك المحسن المحبوب الملك المحسن المحبوب لانه عادل الدوله كانت جامده جدا في عهده بص ركز سنفرو ده ودى 40 سفينه لفينقيا عشان يجيب خشب الارض نوع خشب جامد جدا سينفرو ودى حمله للنوبه ليه يا مستر عشان يامن الحدود الجنوبيه بس كده يبقى سنفرو الملك المحسن المحبوب 40 سفينه لفينقيا عشان يجيب من عندهم خشب اسمه الارز جامد جدا قال لي كمان ود حمله للنبه عشان يسيطر على الجنوب مات لما مات جا ابنه خوفه خوفه بنى الهرم الاكبر وده تحفه معماريه واتكلمنا عنه كتير يا ما نفسي في الفطير قال لي كمان اهتم بالتجاره الخارجيه زي بابا ما هو بابا بابا في ده سنفرو ما هو خلي بالك خوفه ابن سنفرو خوفهو ده ابن سنفرو سنفرو ده كان بيحب فينقيا قال لك خوفو كمان انا كمان بحب فينقيا زي باباه فعمل رحلات الى الى فينقيا برده لما مات خوفه جا ابنه خفرع خفرع عايز يقلد باباه بقى اخوفه فراح لطش هرم جنبه بنى الهرم الاوسط اهو ادي كده واحد وعمل لتمثال لنفسه ده على الديوريت حجر الديوريت الاسود وده جامد جدا يا جماعه صلب وراح جاي عمل تمثال صخره بقى اسمه ابو الهول عارفه عارفه عارفه يا مستر ورحته جدع ابو الهول جسمه جسم اسد راسه وراس انسان جسمه جسم اسد راسه وراس انسان الاسد عشان يقول لك انا خوف القوي يالا ده انا جسمي جسم اسد وراسي راس انسان ذكي ايه ابن لذينه فالجسم جسم اسد ليدل على القوه والراس راس انسان ليدل على الحكمه والعقل وما تنساش ان هو حفر له برده عمل لنفسه تمثال من حجر اسمه الديوريد يبقى خفره بنى الهرم الاوسط خفره عمل تمثال من ديوريت خفره عمل تمثال ابو الهول الجسم جسم اسد والراس راس انسان قوه وحكمه لما مات جا ابنه منكوره بنى الهرم الاوسط سوري الهرم الاصغر وحاجه عبيطه قوي دي كده كانت الاسره الرابعه لحد يا جماعه ما الناس قيمتها بقت تحس ان الاله ده جامد قوي فكه الالهه اللي هم رجال ين عملوا ايه بقى؟ خدوا الحكم اسسوا الاسره الخامسه مين يا مستر اللي اسسها؟ اوثر كاف اول ملوك الاسره الخمسه اسر كاف ده كان كبير كهنه الاله رع فسمى نفسه ابن الاله رع وسيطر على الحكم ده بص قال لك انا انا بص اصل كاف ده كان كبير الكهنه قال قال لك انا هبقى كبير الكهنه وهبقى الملك وقال لهم انا ابن الاله رعى والناس صدقته وخلوه يحكم عادي جدا ما عندهمش مشكله خالص هو واللي بعده بقى بنوا ايه؟ بنوا حاجتين مسلات ضخمه معابد مكشوفه بنوا مسلات عشان تبقى مرتبطه بالشمس اللي هم كانوا بيعبدوا رع ورع ده كان اليه الشمس عند المصريين وبنى معابد من غير سقف اسمها معابد مكشوفه عشان الشمس تخش تنورها ويقول لك ياه بناها فين يا مستر فبصير مش ابو قير ابو سير بالجيزه ابو سير بالجيزه ومات اول ملوك الاسره الخمسه اول ملك في العيله خمسه طب تعال ناخد اخر ملك في العيله خمسه اناس عارف نصوص الاهرام اللي قلت لك عليها من سيكا سيكا هو اللي عملها قال لي كتب جوه الهرم نصوص الاهرامات كتب جوه الهرم نصوص الاهرامات كتب جوه الهرم نصوص الاهرامات شكرا يا جماعه طب ليه يا مستر عشان تحميه في الحياه الاخرى ما انا قلت لك شعر وحاجات طلاسم يا ولا من بعده بقى الملوك كلهم بقى يعملوا زيه قال دو قال دو تتو قال دو كل اللي بعده اه طب مهمه في ايه يا مستر فادتني بايه دي قال لي بتديني معلومات عن المعتقدات الدينيه قال لي النسوس الاهرام دي مدتنا بمعلومات عن المعتقدات الدينيه يعني عرفتنا الدين عند المصر ما هم كاتبين ديانتهم مع الجدران فانا فهمت بقى يبقى خلي بالك لو قال لي ليه كتبوا نسوس الاهرمط هقول له عشان تساعدهم في الحاله الاخرى شويه طلاسم كده وشعر تحميهم في الاخر شويه تعويذ استغفر الله العظيم طب فادتنا احنا بايه اديتني معلومات عندنا ماشي وسقطت الاسره اله بعد الخمسه بعد اناس الاسره اله بقى خلي بالك اناس اخر ملوك الاسره الخامسه الاسره اله فيها ملك واحد بس اسمه الملك بيبي الثاني عليك يعني الراجل ده فقر عامل حصلت عليه ثوره حصلت عليه ايه؟ ثوره الناس نزلت الشارع ومش عاجبها في نهايه العهد الراجل ده في الاسره اله ركز ها فادت الى فوضه على الملك بيبي فانتهى عصر الدوله القديمه طب يا مستر هم ليه عملوا ثوره عليه وليه الدوله دي انتهت قال لي بسبب ضعف السلطه المركزيه مش قادر يحكم قاعد في مكانه بطيخه قاعد في مكانه طيشه ايه كمان يا مستر حكام الاقاليم بقى اعلى منه اللي هم المحافظين ايه كمان يا مستر الحكومه ما بقتش تعمل مشروعات ايه كمان يا مستر فرضوا ضرايب على الفلاح فرضوا ضرايب على الفلاح يبقى تاني الملك بيبي الثاني ده من الاسره الكام ابوس ايدك ركز الاسره اله قامت عليه ثوره كان ضعيف بسببه هتسقط الاسره وتسقط الدوله القديمه كلها عشان يجي لي فتره ضعف سقطت بسبب اربع حاجات السلطه المركزيه ضعيفه حكام الاقاليم اقوياء الدوله ما تعملش مشروعات الفلاح بيتفرد عليه ضرايب طيب اه فالناس عملت ثوره شبه ما قلت لك الثوره دي حصل بعدها ايه بقى يا مستر؟ قال لي انتهت الدوله القديمه عشان من الاسره سبعه للاسره 10 يجي لي عصر الضعف الاول قال لي الفتره دي الاسره سبعه وثمانيه وتسعه و10 زي الزفت البلد متقسمه في احتلالات اجنبيه في مشاكل ففي سقطت الاسره خالص سقطت الدوله كلها مصر بقت زي الزفت من سبعه ل 10 قال لي الاسره 11 بقى او الاسره 12 اقويا هياسسوا دوله اسمها العصر الدوله الوسطى يبقى مصر فضلت ضعيفه لحد الاسره العاشره العيله رقم 11 هتاسس عصر الدوله الايه؟ الوسطى بص بقى كده احنا خدنا ثلاث عصور دلوقتي ثلاث عصور تمام ثواني كده عشان ما تتلخبطش خدنا ثلاث عصور ركز قلت لك ايه بقى الاسره واحد واحد واثنين كان العصر العتيق اكلمنا عن الملك مينا من لاثه لسته سته اتكلمنا عن عصر الدوله القديمه بالملوك الكتيره وقلنا كنا اقويه وعصر الادمحلال من سبعه ل 10 ا قلنا كنا ضعاف والدوله زفت قال لي بقى هندرس دلوقتي الدوله القديمهاني بس هنشوف علاقتنا بافريقيا قال لي زاد اهتمام ملوك مصر في عصر الدوله القديمه بافريقيا وتامين الحدود ركز بقى قال لي اهتمنا بحاجتين في افريقيا لما يجي يقول لي علاقه مصر زمايلنا بافريقيا في عصر الدوله القديمه اقول له حاجتين رقم واحد اكتشفوها اثنين تجروا معاها واحد اكتشفوها اثنين تجروا معاها يبقى اهو علاقتنا بافريقيا في عصر الدوله القديمه اكتشفوها من جوه وتاجروا معاها قال لي في عصر الاسره الخامسه والسته حصلت رحلات استكشافيه وانت اخدت واحده على فكره بتاعه حار خوف ما ده كان في الاسره طب بالنسبه للتجاره قال لي تاجرنا معاهم جامد جدا ومن كتر ما تاجرنا مع سكان افريقيا اتاثروا بينا ازاي يا مستر قلدونا يعني عندك مثلا مثلا يعني اني خسمتك يوم انت بص تعالى قال لي في اوغندا اوغندا شافونا بنعبد الصقر حورس المصريين كانوا بيعبوا الصقر ده فعبدوه زينا الكونغو حاولوا يقلدونا في التحنيد بس ما نجحوش قوي فاه تمام يبقى الكونغو تحنيد قال لي كمان في غرب افريقيا قلدوا الالات الموسيقيه يبقى بص لما يجي يقول لي ازاي ركز ازاي بتوع افريقيا اتاثروا بينا في عصر الدوله القديمه ققول له ثلاث حاجات بص ده تاثير افريقيا بينا في عصر الدوله القديمه واحد اوغندا اكتب كده عبد الصقر حورس اكتب الكونغو احن نيد بس مش قوي يعنيقلدونا طب غرب افريقيا قلدونا في الالات الموسيقيه يعني خدوا الالات بتاعتنا عملوا زيها كده خلصت خلاص الدرس الاولاني تعالى بقى للدرس الثاني يبقى خلي بالك دي ازاي تاثروا بينا علاقتنا بيهم كانت حاجتين اكتشفناهم وبينا علاقات عصر الدوله الوسطى يلا بينا في الخطه كلاس بنتابع معاك حضورك وغيابك من خلال حلك للواجب والامتحانات الشامله وبنساعدك تحدد وتطور مستواك خطوه بخطوه وطبعا المتابعه مع ولي الامر من خلال التقارير بعد كل الامتحانات وكمان اني ببلغ بالتزام او حضور الطالب بشكل اسبوعي لو عايز تعرف تفاصيل اكث عن الخطه كلاس تقدر ان انت تتواصل معاهم من خلال الرقم اللي هيظهر قدامك على الشاشه بص بقى الدرس ده هناخد فيه عصرين عصر الدوله الوسطى وعصر الاضمحلال الثاني نبدا بعصر الدوله الوسطى عصر الدوله الوسطى العيله رقم 11 والعيله 12 مستر انت لسه قايل لي اقويه فعلا يا حبيب قلبي دول اقويه عارف ليه عشان دول وسعوا الحدود وقال لي بنو حصون يا جماعه تحت بنو كلاع عشان يحمونا من الجهه تحت فعهدهم كانت الدنيا مستقره والسلطه جامده جدا يعني عصر قوه بقى قال لي بنوا معابد وكسور واهرامات برده بس مش قوي يعني قال لي استغلوا المحاجر والمناجم الذهب والفضه والكلام والماس وكله سوري الذهب والنحاس وكده قال لي تاجروا مع فينقيا والعراق وبنت والنوبا وكله اهتموا بالزراعه واقاموا السدود ليه بقى؟ عشان يخزنوا ميه الفيضان قال لي وكانوا شاطرين في الرسم والنحت يعني من النهايه العيله 11 والعيله 12 عملوا كل حاجه حلوه في الدوله من رقم واحد امنوا الحدود حكمهم كان مستقر عملوا نشاط معماري استغلوا المحاجم والمناجر المحاجم والمناجر ناجم تاجروا مع غيرهم اهتموا بالزراعه رسموا نحته اشهر الملوك بقى بتوع الدوله دي منت حطب الثاني ابنمحات الاول سونوس الثالث ابنمحات الثالثك نفروك نفرو يلا بينا واحده نبدا بده منتب الثاني منت حطب الثاني قال لي منتحطب الثاني ده هو مؤسس الاسره 11 او يعتبر هو بدايه الجمدان هو مش مؤسسها بس هو جامد جدا الراجل ده شاطر قوي قال لي لان سياسيا قال لي انتصر على ملوك اهناسيا اول ما جا يحكم كان في ناس تانيه بتحكم فراح قال لهم ولا انا الكانج هنا ولا هم كانوا في اهناسيا في بني سويف هو كان في الاقصر في طيبه فاهم كان في طيبه في الاقصر عشان كده قضى عليهم وبقى هو نمبر و معاه كل شيء متاح نمبر و خلي بالك قال لي الملك ده هو اول ملك يحكم مصر كلها من طيبه من ايام الدوله القديمه يا مستر اه والله يا حبيبي من ايام الدوله القديمه قال لي فده اول ملك يسيطر على الوجهين من ايام الدوله القديمه عمرانيا عمل ايه قال لي اهتم بتجميل طيبه هو مش قاعد في طيبه فجمل طيبه وبنى فيها المعابد طب خارجيا قال لي ارسل حمله للجنوب وبعثه كمان لبلاد بوند عن طريق الصحراء بعثه يعني تاجر معاهم عن طريق الصحراء خلي بالك بتيجي اكمل دي يقول لي ارسل الملك منت حطب الثاني بعثه لبنت عن طريق الصحراء بنت دي اللي هي الصومال كان ممكن يروحها عن طريق البحر قال لك انا معيش سفن يا باشا اركب الصحرا فركب الصحرا يبقى ثلاث حاجات لمنت حطب قضع على اسره اهنس اول ملك يفكرنا بالجمدان ده عمرانيا هو في طيبه فجمل طيبه خارجيا حامله للجنوب عبر الصحراء طيب نيجي بقى للجامد النمحات الاول النمحات الاول قال لك انا من طيبه برض على فكره هو ده مؤسس الاسره 12 بس انا مش هينفع اقعد في طيبه انا هقعد فوق في الشمال شويه فبنى مدينه اثاوي دي دلوقتي في قريه اسمها قريه اللشت في الجيزه ليه يا مستر دي في النص قال لك يا باشا كتر خير منتحطب انا لازم ابني مدينه تخليني اسيطر على كله فبنى مدينه هنا في الجيزه عشان يسيطر على الشمال والجنوب تمام عشان قال لي يسيطر على جميع انحاء البلاد الله ينور عليك عمل ايه تاني قال لي اخضع حكام خلي بالك الراجل ده شبه اللي قبله ما هو من تحطب اخضع حكام الاقاليم بس من طحطب اخضعهم بالقوى ابن محات لا ابن محات اخضعهم بالحب اللي هم المحافظين ازاي يا مستر قال لي قربهم منه ومنحعهم الالقاب يبقى ابوس ايدك خلي بالك ابن محات قرب من حكام الاقاليم منت حطب فقع حكام الاقاليم علقه اللي فات اداهم علقه قربهم منه اي لاف يو قال لي كمان حارب ثلاث مرات مره من الشرق حارب الاسيويين مره من الجنوب حارب بتوع النوبه تحت ووصل للجندل الثاني ومره من الغرب حارب الليبيين يبقى من محات حارب ثلاث مرات شرق وجنوب وغرب من الشرق حارب بتوع بتوع بتوع اسيا ومن الغرب حارب بتوع ليبيا ومن الجنوب وصل للجندل التاني ده كده منمحات الاول يبقى من محات حكم من افتاوي مدينه جديده لانج ابن محاد خضع حكام الاقاليم ابن محاد حارب ثلاث مرات اسيا ليبيا جندل تاني نيجي بقى لده سونوسيرت الثالث سونوسيرت الثالث اهتم بالجنوب عمل حاجتين شي قلعتين في الجنوب قلعه اسمها سمنه وقلعه اسمها قمنه وكتب يفطى هناك سونوسرد قال لك ايه انه بريء من اي ابن ياتي من بعدي ولا يحافظ على تلك الحدود قال لهم اي عيل يجي لي من بعدي وما يحافظش على الحدود دي انا خصومه معاه مش بكلمه وراح حفر قناه سيزو ستوريس ايه القناه دي يا مستر؟ قال لي تربط بين البحر المتوسط والبحر الاحمر عن طريق نهر النيل يعني ايه؟ يعني انا كسفينه همشي في البحر المتوسط بعدها هخش على نهر النيل افضل نزل في الفرع ده الاقي نفسي في قناه حفر الارض دي بقى وقال لي وصل للبحر الاحمر وتجره دي تزود التجاره ولا تقللها؟ تزودها السؤال هنا يجي لي ايه بقى؟ ما النتائج المترتبه على حفر قناه سيزوستوريس؟ اقول له زياده حركه التجاره بين مصر وجرنها زياده حركه التجاره بين مصر وجرنها زياده حركه التجاره بين مصر وجرنها بس كده يبقى الراجل الجميل ده اا منح سونوسيرت الثالث حاجتين بص سونوسيرت الثالث سمنه وقمنه وس سين سين سين سونوسيرت سمنه سيزوستوريس سونوسيرت عمل قلعه تين في الجنوب واحده اسمها سمنه والثانيه قمنه وكتب رساله اي حد مش هيحافظ على الحدود دي ما بقت ارضنا بقى انا خصومه معاه ماكلموش وحفر قناه سيزوستوريس اللي بتربط بين البحر المتوسط والاحمر بس بشرط اعدي على نار النيل زودت التجاره طيب اخر واحد بقى جامد جدا هو ابن محات الثالث ابن محات الثالث 24 بعث سينا عشان يجيب من هناك المعادن والاحجار تمام ابن محات الثالث اقبنى سد اللاهون عشان يحفظ الميه عند بحيره موريس اهو بنا السد هنا لان هنا النهر بتميل فاحوش الميه يبقى بنا سد اللهون عمل مقياس عن النيل عشان يحدد ارتفاع الميه مقياس ده جهاز كده عند الجندل الثاني برده كله الجندل الثاني يبقى خلي بالك بقى قارني بين الثلاثه دول قارن يا ولد اللي اللي وصل ليها كان منتحب التاني اللي سوري منحات الاول اللي عمل اليافطه كان سونوسيرت اللي عمل مقياس عندها كانمحات الثالث يبقى خلي بالك محات الثالث 24 بيعسل سينام محات الثالث سد اللهون عشان يحفظ الميه سد يحميني من المجاعه والفيضان ما هي خلي بالك لو الارض قلت مجاعه مافيش اكل لو الميه زاد فيض قال لي السد ده بيحميني حيطه اهو يا جماعه حيطه اقفل البوابه وافتح البوابه واخزن في حته تانيه وعمل مقياس عشان يقيس نقيس منسوب الميه قد ايه فده مهم جدا لما مات حكمت حكم ابنه ابن محات الرابع ركز يبقى بعد ابن محات الثالث حكم ابن محات الرابع قعد اربع سنين ماطولش عشان يجي بعده بقى اخته اختهكن صوبكن نفرو نفرو حكمت هي اربع سنين هي متسميه على اسمك سوبيك ده اله عند المصريين القدماء بيدي رمز القوه يعني حاجه قويه عملت ايه سوك الاموره الحلوه سوك قال ليك اسست معابد سوبك قبل ما ابوها يموت اللي هو ابن محات الثالث اسال لك عليه كان عامل هرم في هوره وما كملش هي كملته له الهرم كان ناقص كملته له ولكن راحت عامله هرم ليها بقى في دهشور يبقى خلي بالك سبك نفرو بنت ابن محات الثالث واخت ابن محات الرابع حكمت بعد اخوها ما طولش سبك على اسم الاله سبك وده يدل على القوه سبك عملت معابد سبك كملت هرم ابوها في هواره في الفيوم يا سبك عملت هرم باسمها هي في ضش شور وماتت الحلوه سوبك ومن بعدها ضعفت الدوله فلو قال لي بما تفسر سقوط الدوله الوسطى يعني ليه سقطت ضعف الملوك بعد ابن محاد ثوبك ما لحقتش قال لي كمان الصراع بين حكام الاقاليم على السلطه حكام الاقاليم بقى ما سكتوش واتسارعوا مع بعض على السلطه السؤال اهو يقول لي بما تفسر ضعف الدوله الوسطى وسقوطها اقول له بسبب ضعف الملوك بعد ابن محات الثالث والصراع بين حكام الاقاليم على السلطه يعني تعاركوا مع بعض على الحكم وسقطت كده وانتهى عصر الدوله الحديثه اللي جاي بقى ضمحلال اللي جاي زفت بص بقى لما الدنيا باظت خالص في اخر عصر الدوله الوسطى بيبتدي لي عصر الاضمحلال الثاني يعني عصر الضعف الثاني اللي بيبدا من الاسره 13 لحد الاسره 17 وبيبتدي يا جماعه الاسره 13 زفت و14 و15 و16 بس الدنيا كانت ماشيه تمام لان كان عندي احتلال جامد جدا هم الهكسوس فركز بقى مين الهكسوس يا مستر؟ قال لي مجموعه من القبائل جت من اسيا واستقروا في شرق البلاد شويه قبائل رعويه جم مصر من اسيا وقعدوا عندي في الشرق عملوا ايه؟ قال لي احتلوا نص مصر الشمال بص بقى عملوا عملوا ايه كمان؟ قال لي سلبوا ممتلكات المصريين وفرضوا على المصريين ضرايب تمام وبنوا مدينه ليهم عاصمه سموها اواريس وكسروا مدينه منفر اللي كان بنيها مينا اللي كان بنيه مينا كل ده في الشمال طب الجنوب يا مستر الوجه القبلي قال لي لا دفعوهم ضرايب بس يبقى سيطروا على الشمال بالكامل ودفعوا جنوب الضرايب وفضلوا يا جماعه متدخل داخلين في حياتنا جامد جدا يبقى الهوكسوس عملوا كل ده لحد ما جت لي اسره قالت لا وهي الاسره 17 من طيبه الاسره 17 من طيبه قال لك لا احنا هنقاوم الهكسوس عشان كده يبدا سقن نراع سقن نراع هو مؤسس الاسره دي او من الاسره دي قال لي ثقن نراع بيبدا حرب بسميها حرب التحرير ركز معايا ها بيحارب الهكسوس ولكنه ولكنه بيموت في الحرب عشان تيجي زوجته اللي كانت مساعداه الوايف بتاعته حبيبه قلبه اياح حتب هي اللي كانت بتشجعه ولكنه مات فداك يا مصر تعيشي يا مصر فشجعت ابنها الكبير قالت له يا كاموس ابوك مات يا ابني عشان يدافع عن مصر كمل انت كمان قال لها حاضر ياما فكاموس بيكمل كاموس لما كمل ورا ابوه لقى في حد بيساعد الهكسوس عارف مين؟ قال لي ان امير كوش بتاع السودان بيساعد الهكسوس في مصر اه فارسل حمله الى كوش بما تفسر لقطع طريق الامدادات عشان يوقف اللي ملك كوش بيعمله وحارب الهكسوس ونجح انه يطردهم من النص بقى الهكسوس في الشمال بس ولكنه بيموت في المعركه يا لهوي امه بقعد تصوت ولكن ايه حتب قالت فداك يا مصر تعيش يا مصر عشان تشجع الولد الصغير احمص 19 سنه قالت له يا احمس كمل ورا ابوك وكمل ورا اخوك احمس بيكمل وبيحارب الهكسوس وبيطردهم بره مصر خالص يبقى اللي بدا كامس سوري اللي بدا سكننرع بتشجيع من ايه حتب ولكنه بيموت يكمل كاموس كاموس بيرسل حمله للجنوب لكوش بما تفسر يا مستر قطع طريق الامدادات وبيخلصنا منهم من مصر الوسطى بيكمل بعده احمس لانه مات وما تنساش اياح حطب اياه حطب لو قال لي اتكلم عن دورها اقول له شجعت ابنها كامس واحمس ان هم يكملوا حرب التحرير بعد موت ابوهم قال لي كمان دي كانت بتقعد بالنيابه عنهم لحد ما يرجعوا كانت بتقعد في الحكم لحد ما يرجعوا وكده بيخلص عصر الادمحلال الثاني بص بقى مش احنا خدنا عصر الدوله الوسطى دلوقتي والادمحلال الثاني اه قال لي كانت علاقتنا كويسه قوي بافريقيا في عصر الدوله الوسطى قال لي ملوك عصر الدوله الوسطى اللي هو قبل الهكسوس يا جماعه امنوا الحدود الجنوبيه وعملوا حصون وتاجروا معاهم جامد جدا ماشي زي كوش وارسلوا بعثات عشان يجيبوا المعادن من عندهم يبقى لو قال لي كلمني عن علاقتنا بال بافريقيا في عصر الدوله الوسطى امنا الجنوب علاقات تجاريه علاقات اقتصاديه علاقات ثقافيه بس امنا الجنوب علاقات تجاريه واقتصاديه وثقافيه قال لي ده كان يا جماعه محطاته جاريه جامده جدا خدنا منهم سلع وحاجات كتيره كده بينتهي الدرس الثاني تعالى بقى نخش على الدرس الثالث عصر الدوله الحديثه اخر عصر قوي ده احسنهم العصر ده احنا كده خلصنا الضعف الثاني الاحلال الثاني اللي كان يعصر الدوله الحديثه دم الاسره 18 وركز معايا بوس ايدك لحد الاسره 20 العصر ده كان قوي جدا قال لي سميناه عصر المجد الحربي لان ملوك العصر ده اهتموا بتكوين جيش واهتموا بتكوين امبراطوريه يعني ايه؟ قال لي الملوك اللي حكموا من العيله 18 ل 20 عملوا جيش يا باشا الجيش ده يحفظ لي الدوله من جوه ومن بره من بره ومن جوه طب هات ايدك يلا من جوه ومن بره هات من بره ومن جوه فقال لي الحمايه من الاخطار الداخليه والخارجيه عملوا امبراطوريه ملوك العصر ده هيمشوا بمبدا اتغدى بعدوي قبل ما يتعشى بيا بدل ما استناهم يجوا لي لا انا هروح لهم فخرجت الجيوش بتاعتنا وعملت دوله كبيره بتسيطر على مناطق وشعوب دوله كبيره جدا بتبدا من نهر الفرات لحد الجندل الرابع عشان كده سميتها امبراطوريه دوله تسيطر على مناطق وشعوب بفضل حاجتين يا فتوحات يا تحالفات يعني ملوك العصر ده سيطروا على الناس حوالينا بحاجتين يا اما بيروحوا بيتكلموا معاهم بالذوق والادب بيقول لهم انتوا حبايبنا بس هنحكم يا اما بالجزمه فاحنا سيطرنا عليهم كده طبعا بعد ما هم اللي بيبتدوا على فكره قال لي كمان توسعوا نحو الجنوب وعملوا حملات كتيره قال لي كان في ازدهار حضاري وعلاقات ثقافيه متبادله العصر ده حصل فيه حاجه جامده جدا في ملك من الملوك اللي كانوا موجودين عندي في العصر ده اسمه امون حطب الرابع امون حطب جت له دماغه فكره كده ويا ريتها ما جت له قال لك انا هوحد الالهه كلها يعني ايه يا عم امون حطب قال لك المصريين في الفتره دي كان عندهم الف اله واكتر يا ابوي يا ابويا يا ابوي اه والله قال لك لا هو اله واحد بالصلاه على النبي كده اسمه اتون كرسي الشمس وانا ما اسميش امونحت انا اسمي اخناتون ولع الدنيا خالص المصريين بوا الدنيا على الاخر ولكن يكفي ان دي اول مره ملك يوحد الالها كلهم يبقى خمس حاجات يبقى عصر الدوله الحديثه بنوا في جيش لحمايه جوه وبره اوبا بنوا في جيش لحمايه جوه وبره بنو امبراطوريه من الفورات لحد صخور الرابعه الجندل ده يا جماعه صخور كده صخور صخور صخور صخور صخور قال لي كمان ونزلوا للجنوب ازدهار حضاري عندي اخناتون اللي عابد اله اتون اشهر الملوك احمس الاول تحطمس الاول حتش سود تحطمس الثالث توت عنخمون واخناتون طبعا رمصيس ورمصيس الثاني والثالث تعال نبدا بنمبر و احمص مستر هو احنا مش درسنا احمص اه درسنا احمس ولكن انت ما تعرفش حياته كلها اوعى تكون فاكر ان احمس بمجرد ما هو طرد الهكسوس وقف على كده قال لي ده كمل عمل ايه يا مستر واحد اتخذ من طيبه عاصمه ما هو اللي وحد البلد يا حبيبي هو اللي وحد البلد قال لك انا من طيبه وهفضل من طيبه قال لي كمان ارسل حمله للجنوب فاكر اخوه لما كان في متمردين في كوش هو كمان عمل كده عمل ايه تاني ارسل حم حمله لفينقيا ما انا قلت لك مش هستناهم يجول يا جماعه انا لازم اطلع واسيطر في ارسل حمله لفينقيا عشان تكون بذره الامبراطوريه دي بدايه الامبراطوريه يا جماعه يا جماعه ما تجننيش فاكر الهوكسوس كانوا مكسرين المعابد قال لي صلح المعابد يا جماعه هل كده احمس فترته ما فيهاش هدوء لا فيها هدوء وبناء وتعمير صلح المعابد وبنى معابد في حاجات جامده جدا ماشي فقال لي كان عهد هدوء لم يكن كفاحا مسلحا فقط بل فترات سلمي وهدوء فترات سلمي وايه وهدوء يبقى احمس لما هو مؤسس الدول الحديثه هو اللي بن الجمدان جدا لان لما رجع خد من طيبه عاصمه بص عمل ايه نزل للجنوب عشان يهدي الدنيا فيها راح لفينقيا ما ده المكان اللي جاه منه الهكسوس فسيطر عليها فبدا بذره الدوله اللي قلت لك هتتبنى ما هو بعده هتتبنى دوله كبيره الامبراطوريه الدوله الدوله الكبيره دي قال لي كمان صلح المعابد يعني كان عنده هدوء وسلام فهيجي لك صح وخطا ركز لم تخلو فطره احمس من هدوء تقول له غلط كان في هدوء في عصر الملك احمس تحطمس الاول توتو واحد توتو واحد كمل بقى ورا احمص قال لي سيطر في السودان نزل تحت وسيطر بقى بقت بتاعتنا من نبته من مدينه اسمها نبته لحد اتفو في مصر قال لك كل ده كده هيبقى اقليم واحد محافظه واحده والحاكم منها الحاكم بتاعها هيبقى اسمه الابن الملكي لكوش يبقى دي كده محافظه جديده في مصر يعني توسع اهو خد من نبته لحد اطفو عندنا ادفوا عليكم باخذه يا جماعه قال لي كمان هو ده اللي وصل لنهر الفرات مش قلت لك هيوصلوا لنهر الفرات هو ده اللي وصل وتبدا بقى الامبراطوريه الجامده قال لي طور معبد الكرنك ايه معبد القرنك ده مش ا المعلم احمس صلح المعابد قال لي ده طور معبد القرن ليه يا مستر قال لي عشان يكون المعبد الرئيسي لطيبه المعبد الرئيسي لايه لطيبه عايزه يبقى المعبد طيبه كلها معابد قال لي ده المعبد هيبقى نمبر و المعبد ده هيبقى نمبر و معاه كل شيء متاح طريقه ماشي بهتساح وكل قفل وليه مفتاح العب العب العب ولع الملك تحطمس الاول بص تحطمس في الجنوب من نبته لاتفو خلاها دوله واحده والحكم الابن الملك الكوش تحطموس الاول وصل للفرات تحطموس الاول طور معبد القرنك بما تفسر اهم سؤال اهو المعبد الرئيسي لتيبا مشكله تحطمس كانت التيبا الزايده طيب نيجي بقى للكيوت حتشبسود يا حتشبسود ملكه مصر الكيوت حتشبسوت لما وصلت لحكم مصر عصرها كله كان عصر جميل فيجي يقول لك صح وغلط اشتهرت الملكه حدش بسوت بانجازاتها السياسيه والاقتصاديه والثقافيه والعمرانيه تقول له يس اوف كورس دي ملكه مصر الكيوت لما ماتت الكيوت ج توتو لاثه مين يا مستر توتو لاثه تحطص اه الثالث ده كده جامد جدا جدا بره وجوه عمل ايه يا مستر؟ قال لي تحطمس حربيه واداره حربيه واداره ده شاطر في الحرب وشاطر في الاداره قال لي الراجل ده خرج بنفسه تركز تحطمس الثالث خرج بنفسه على قياده الجيش 16 مره يا لهوي 16 مرهيا عشان يخدعها ويسيطر عليها ادي كده واحد 16 حمله وال 17 كانت في كوش تحت بيوريهم العو بيوريهم ايه يا مستر العو يبقى ال 17 كانت على كوش رقم 17 وعمل اسطول سيطر بيه على جزر البحر المتوسط وفينقيا يبقى تحطس 16 حمله في اسيا عشان يسيطر عليها وال 17 كانت تحت في كوش وعمل اسطول سيطر ب على فينقيا ودخل حته معركه معركه ماجد دي من ضمن المعارك بتاعته ايه اللي حصل يا مستر هحكي لك امراء اسيا قال لك احنا هنعمل الكلشه مع توتو الحط فخرج امراء اسيا على الح ما هو كان مسيطر عليهم كان مسيطر على اسيا كلها لحد العراق خرجوا عليه ولموا شلتهم وكان القائد بتاعه اسمه اسمه ايه بقى اسمه ايه اسمه اسمه امير قادش ده المكان اللي بيحكمه قال له تعال حطمس انزل يا صلاح فتحطمس خرج له تحطمس خرج له تحط مس كان مخلص عليه طب امير قادش بقى احنا اسفين يا صلاح خلص عليه انتصر عليه بمنتهى السهوله يبقى السبب خروجهم عليه اتقابلوا في مكان اسمه مجد في فلسطين عشان كده اتسمت معركه ما جده او ما سته النتائج مؤخذه يا جماعه النتائج المترتبه ما تقلبش بقى الفيديو بقى عيب بقى عيب احنا مكملين ده لسه بدري بص انت في الدقيقه كام والفيديو قد ايه انت بتهزر انت بتهزر يا حبيبي ده لسه بدري هتضيع المراجعه على قلشه بعدعدين انت طالب صغير وانا بحبك والله بحبك النتائج استسلام امراء اسيا ضده يبقى معركه ما جدو تحطس ضد امراء اسيا في حته اسمها ماجدو في فلسطين مين اللي انتصر تحطمس مين اللي انهزم ومرقسي اوعى تكون فاكر ان تحطمس عنيف قوي اه يا مستر ده ده خارج 17 مره بالجيش في عنفق لا كلمني باسلوب كويس لا كلمني باسلوب كويس يا ولد انت ازاي تكلم مع بالمنظر ده هو اه جامد في الحرب بس في الاداره لا يعلى عليه عمل ايه يعني يا مستر احكي لي بص يا سيدي اهتم بالدوله من جوه بنى معابد ومسلات قال لي عشان بتوع اسيا بقى ما يكرهوش ما هو بهدلهم قال لي حاول يتقرب من امراء اسيا يعني حاول يجر معاهم نعم ده طاحنهم يا مستر بس ماشي يا عم المسامح كريم فقرب منهم وثبتهم في وظائفهم وخد عيالهم الصغيره تعالوا حبايب قلبي هعلمكم في مصر فتكبروا على حب مصر الله يا ملك الاحساس الله يا تحطمس مؤخذه يا جماعه بايلي ان انتوا مش غرب يعني عملتوا صد الله يا ملك الاحساس الله يا تحرس يبقى قال لي اخذ ابناء الاقاليم عشان يعلمهم في مصر فيكبروا على حب مصر ولما يرجعوا اسيا تاني يبقوا من حبايبه يا سلام الله يا تاني يا جماعه تاني الله يا توتو الله يا توتو ثلاثه يبقى تحطمس في الاداره اهتم بالدوله معابد ومسلات طب اتبع سياسه سلميه مع امراء اسيا عشان يثبت الامبراطوريه عمل ايه سابهم فوز بعد ما اكلهم حلقه قال لهم خليكوا زي ما انتم مش عامل لكم حاجه وخد ابنائهم يعلمهم في مصر عشان يكبروا على حب مصر الله يا توتو الله يا توتو الله يا توتو ثلاثه بص بقى اللي قدامك ده توت ابن مين ده مستر ده ابن اخناتون مين اخناتون يا نهار اسود يا نهار اسود يا نهار اسود يا اد مش لسه قايل لك ان جوه عصر الدوله الحديثه كان في ملك كان في مره ملك ملك صغير كان في مره ايه كان في مره ايه واقف بيطير الهه والدمعيه والدمعيه تخيل ماك عنخ امون العالم كله بيتكلم عنه احنا رسمنا له دمعتين بص بقى افهم ده ابن اخنات عارف اخناتون اه يا مستر ده اللي انت قلت لي من شويه عمل ثوره دينيه وغير في الدين وقال لهم هو اله واحد بس حلو اخناتون قبل ما يموت كان مخلف توت توت اسمه توت عنخ اتون اسمع بس فليه يا مستر عشان معناها الصوره الحيه لاتون زي ابوه فسموت عنخ اتون لما اخناتون مات الاب لما مات الابن ده كان لسه صغير تسع سنين حبيب قلبي فخاف من اللي بيحصل صل فالناس يا ولا الاله بتاع ابوك ده انساه قال لهم حاضر حاضر هنسى الاله بتاع ابويا انا اصلا ما اسميش توت عنخون انا اسمي توت عنخ امون والله انا هعبد زيكم امون ما هم الناس كانت بتعبد امون في الوقت ده القمر حاجه استغفر الله العظيم يعني منتهى الكفر فقال لي خلاص انا على فكره انا ابويا اساسا كان مسميني توت عن خاتون وانا مش حابه انا انا حابب اسمي يبقى توت عن خامون فغير اسمه من توت عن خاتون لتوت عن خامون تمام وحاجه كمان انا هرجع العاصمهاني ل اصل ابوه كان ناقل العاصمه من طيبه وبني مدينه اسمها اخيتاتون هداها له وعمل رجع تاني لاقل طيبه فاعاد مدينه طيبه تكون عاصمه واعاد عباده الاله امون ثاني وسمى نفسه عنخ امون مش كده وبس ابو الله يسامحه اخناتون كان مكسر المعابد بتاعه امون فراح ده مصلحها يا سلام يا ولد فعلا بر بابوك صلح المعابد اللي اغلقت في عهد ابوك بخناتون وعمل معابد جديده بقى معابد جديده بقى لامون في مصر وشمال السودان وزود حاجات جوه معبد الاقصر والقرنك زود حاجات جوه معبد الاقصر والقرنك لامون برده يا سلام عليك انت قد انت بر بوالديك يا ولد يا توت مستر ثواني هو ليه مشهور برده هو ما عملش حاجه هو عمل ايه ده رجع كل حاجه زي ما كانت يا دوبك بنى معابد جديده والكل بيبني معابد عندك حق لذلك لم تكن شهره الملك توت عن خامول بسبب اعماله ولكن بسبب مقبرته سنه 1922 من حوالي 100 سنه وسيكا اكتشفوا مقبره اكتشفوا مقبره في البر الغربي في الاقصر بيفتحوا المقبره لقوا كنوز لا مثيل لها ولقوا قناع لا مثيل له وتابوت لا مثيل له افضل قناع في تاريخ العالم كله وافضل افضل تابوت لملك في تاريخ العالم كله بيقروا اللي عليه لقوه للولد الصغير توت عن خامه الله يا مستر والله ستنزل الدمعه من عيني يا اولاد اللهم صلح هكسر المنصه اعمل ايه بتعصب فقال لي كانت بسبب مقبرته يبقى بما تفسر شهره الملك توت عنخ امون السؤال ده جاي في الامتحان على فكره ما تنساش يا جماعه ان احنا عندنا المتحف المصري الجامد اللي لسه مفتتحين فقال لي بسبب اكتشاف مقبرته سنه 22 اللي بتدل على تقدم الفنون كلها توت عن خامون مع السلامه يا توت خد البوسه دي تعالى بقى بالتقيل اللي جاي هنلاقيها من مين ولا من مين يا جماعه احنا جامدين قوي يا جماعه ارمي ارمي القلم في وش الكاميرا ارمي القلم في وش الكاميرا عشان تتكسر واد في حقها ما تعصبوناش بقى جامدين قوي يا جماعه الحمد لله بعد فتره من توت جاللي بقى المعلم الكبير رمسيس الثاني ده الكينج ده ده الجامد ده داخليا وخارجيا ده اول ما تولى الحكم ابوه كان اسمه سيتي الاول سيتي اه مانشستر سيتي بيبي جوارديولا كان ابوه بيبي جوارديولا ابوه كان عامل معبد في ابيدوس مات ابوه من غير ما يكمل فاكر سبك نفس الحكايه فاكمل معبد ابيدوس يبقى اول عمل عمله رمسيس انه اكمل معبد ابوه ابيدوس اللي ابوه كان اسمه سيتي الاول ابوه اسمه سيتي الاول يشوف نفسه ولا ما يشوفش نفسه يشوف شوف نفسه بنى معبدين في ابو سمبل واحد ليه باسمه والتاني باسم مراته الهانم مراته اسمها يا مستر نيف تاري وليس تيتي لعلمك تيتي كانت مراه اخنات دي نيف تاري يبقى عمل معبدين في ابو سمبل في الاقصر واحد ليه وواحد لزوجته وكتب عليه هي التي تشرق الشمس من اجلها كان بيحبها جدا بيحب مراته قوي وتجوز عليها كتير جدا ايه يا مستر ده ما هو بيحبها اه بيحبها حاجه ويتجوز عليها حاجه ثانيه بيقول لك عنده اكتر من 100 عيل الرمسيس الثاني ده يلا ما لناش دعوه انت عايز تحمش الكلام على حد ده كده يعني اشهر حاجات عملها وبنى كمان مسلات على فكره وبنى مسلات ضخمه اهي نزودها بنا مسلات كتيره ده في واحده بنيها في باريس ايه اللي وداها باريس سرقوها محمد علي اد لهم هديه فرمسيس ثلاث حاجات داخليا جوه مصر كمل معبد ابوه في ابيدوس عمل معبدين واحد ليه وواحد لمروتونيفرتاري في ابو سمبل قال لي كمان بنى مسلات طب خارجيا يا نهار اسود رجع كل حاجه كل ما هو خلي بالك بسبب اخناتون وابوه وابنه الدنيا باظت ما كل الامبراطوريه راحت ده اللي رجع تاني الامبراطوريه عشان كده بسميه عصر الامبراطوريه الثانيه لانه رجع كل حاجه ودخل معارك كتير اشهرهم معركه قادر قادش اشاروا معركه ايه قادش تمام ضد مين يا مستر نفس الناس بتوع ما جده فاكر امراء اسيا برض بس المره دي بزعامه ملك الحيثيين اللي كان اكل الدنيا في الشام منه تحالف مع امراء اسيا عمل ايه فيه اهو ماسكه وبيعذبه قال لي رمسيس قضى عليه وبعد ما كسب رمسيس وعدى شبه جزيره سينا بفلسطين والكلام ده كله وقعدوا في قادش قال لي ملك الحيثيين طلب منه الصلح احنا اسفين يا صلاح تاني برده فوافق رمسيس وكتبوا مع بعض اول معاهده سلام متسجله في التاريخ اتفقوا مع بعض عدم اعتداء على بعض ويساعدوا بعض كمان يعني ايه يا مستر تاني تاني تاني رمسيس رجع كل حاجه خدناها ضاعت مننا ما هو الامبراطوريه راحت مين اللي خدها مننا الامبراطوريه ملك الحيثيين فخرج له رامسي في معراقه قادش انتصر رامسي كتبوا معاهده سلام خلي بالك رامسيس اول واحد يعمل معاهده سلام اتفقوا مع بعض على ايه ان ما حدش يعتدي على التاني وكل واحد يساعد التاني لو تعرض لهجوم ومات رمسيس مين اللي يجي بعده رمسيس برده بس الثالث في المنهج ها رمسيس الثالث من الاسره 20 حارب كتير كتير كتير حارب شعوب البحر المتوسط وهزمهم حبوا يهاجمونا يا جماعه هاجمونا مرتين من البحر وكسبناهم حارب الليبيين وهزمهم قال لي اهتم بالدوله من جوه نظم الجيش بعت حملات لبند بنى معابد وتماثيل ضخمه ده اخر ملوك مصر العظام ده يبقى رمسيس الثالث اخر ملوك مصر العظام هزم البحر المتوسط هزم الليبيين هزمهم ازاي يا مستر الشعوب دي اللي هم شعوب اوروبا بان ايه الجيش بانت الدوله داخليا بعثات تجاريه معابد تماثيل ولكن من بعده بجد ما فيش حد قوي حكم مصر عشان كده بتسقط الدوله الحديثه وكهنه الاله امون سيطره هم على الدنيا بقى يبقى لو قال لي بما تفسر ضعف ونهايه الدوله الحديثه اقول له بسبب تولي ملوك ضعاف بعد رمسيس الثالث وتدخل كهنه الاله امون في الحكم انتهى عصر الدوله الحديثه عشان يبدا العصر المتاخر في العصر المتاخر الدنيا كانت زفت من كام لكام ده مستر من 21 ل 30 مصر كانت ضعيفه جدا جدا وكل شويه حد يجي يحتلنا ويمشي يحتلنا ويمشي طب مين اللي هيوقعنا خالص بقى يا مستر الاسكندر الاكبر وانتهى بذلك العصر المتاخر وانتهى تاريخ مصر الحديث تاريخ مصر القديم انا اسف يبقى خلي بالك ركز ركز العصر المتاخر من الاسره 21 لحد الاسره 30 كل اللي حكمونا فيها زي الزفت اه زي الزفت طب ايه اللي حصل بقى؟ قال لي فضلنا ناس تحتلنا وتمشي مين اللي نهى علينا خالص الاسكندر الاكبر وانتهى بذلك العصر المتاخر يبقى احنا كده اخدنا عصرين في الدوله ده الدوله الحديثه والعصر المتاخر تيجي نشوف علاقتنا بافريقيا كالعاده قال لي في عصر الدوله الحديثه كان عندنا حاجات جامده جدا لدرجه ان الملكه حتشبسوت تجرت مع بلاد بوند ودت خمس سفن يا جماعه كبار جابوا لنا من هناك حاجات كتيره جدا وسجلت الكلام ده على معبد الدير البحري يبقى ركز بالله عليك لو قال لي زاد النشاط التجاري بين مصر وافريقيا في عصر الدوله الحديثه اقول له الملكه حتشبسوت فاكرها اه يا مستر فاكرها لسه مكلمك عليه ايه اللي رجعنااني ما انا بفكرك بيه ودت رحله تجاريه الى بلاد بند ورسمت الكلام ده على معبد الدير البحري بتاعها تمام ده غير كمان ان هم تاثروا بينا تاني تاني والله عبدوا العبادات المصريه والتكوس بتاعتنا بنوا معابد شبهنا بنوا اعمده شبهنا قال لي لبسوا لبسنا نبلاء كوش الناس الاغنيه في كوش لبسوا نفس لبس النخبه المصريه الناس الاغنياء في مصر يبقى الاغنيا بتوع كوش لبسوا اللبس بتاعنا يبقىاني بص هلخصها لك هلخصها لك حبيب قلبي انا عينيا ليك انا اطلع عيني كده واديها لك واحطها لك في ايدك بس خلي بالك عليه انا بحبك والله بحبك ايوه مديك ضهري يبقى بص احنا قلنا لو قال لي علاقه مصر بافريقيا في الدوله الحديثه اللي هي من 18 ل 20 اكلمه عن حدشبسود عملت رحله هناك خمس سفن جابت بضاعه ورسمت الكلام ده على المعبد الدير البحري مش هي اللي بترسم بتخلي الناس بتوعها يرسموا ايه كمان يا مستر قال لي رقم اثنين قلدونا عبدوا نفسنا لبسوا لبسنا عبدوا نفسنا بنوا معابد شبهنا وقال لي كمان النغبه في كوش الاغنياء النخبه يعني الاغنيا لبسوا لبس النخبه المصريه الاغنياء برده النبله والنغبه واحد طب العصر المتاخر بقى اللي هي الفتره فاكر الفتره الضعيفه اللي قلت لك كش حد يجي يحتلنا ويمشي قال لي الاسره 21 اول ما جت كان وش وشها وش الفقر علينا ايه اللي حصل يا مستر؟ قال لي فقدت مصر كل ممتلكاتها في افريقيا ضاعت كل اراضينا وفضلت ضايعه لحد ما جت 21 ضاعت مننا و22 و 23 قال لحد ما جت 24 لما جت الاسره 24 المصريين وبتوع كوش اتعاركوا مع بعض وللاسف بتوع كوش سيطروا علينا تخيل اول مره في التاريخ وملك كوش اسس الاسره 25 طب يا مستر مين هيخلصنا منهم؟ قال لي في الاسره 26 نجح ملوكها في استعاده استقلال مصراني ونفوذها في افريقيا ولكن بعد كده من 27 لحد 30 بنحتل وبننتهي خالص وزي ما قلت لك الاسكندر هو اللي فنش كل شيء مستر السؤال يجي هنا ازاي؟ واحده الاسره 21 ضاعت كل ممتلكاتنا في الاسره 24 احتلونا كمان يعني الاسره 21 خدوا كل الحاجات بتاعتهم خلاص يا عم تمام 24 جم احتلونا 25 حكمونا 26 طردناهم وبعد كده الدنيا باظت تاني لحد ما جا الاسكندر ده كده علاقتنا بافريقيا في العصر المتاخر تمام وبينتهي الدرس وبتنتهي الوحده تعال نخش على الجغرافيا بس اوعى تخش دلوقتي افصل افصل افصل يوم ثاني حبيبي خلاص طب يا مستر ده الامتحان بكره امتحان بكره لا كمل حبيب قلبي كمل كمل كمل بس ريح خمس 10 دقاق لاف يو انا تعبت والله والله العظيم تعبت بس فداكم فدا ان انت قاعد بتتفرج وبتفهم بالله عليك ركز ركز شويه ركز في اللي جاي الحده نص المنهج لسه انا بعمل الباد انا بقص لكم في في فيديو عشان عشانكم يا سنه اولى اولى اولى بحبكم والله ماده معلش هانت هانت وهتخلص وهتريح لك حبه حلوين والترم الثاني كويس اي لاف يو سنه اولى كمل معايا يا حبيب قلبي ما تخش البقين الحلوين دول هينس ان فاضلي نص المنهج فكمل معايا يا ابني بالحسنى يلا بينا وعشان تتاكد انك قفلت كل جوانب الدرس الخطه كلاس هتساعدك عن طريق ميزه اسال مدرس واللي هيكون متواجد معاك في كل المواد عشان تقدر تساله في اي سؤال واقف معاك ويبسط لك الاجزاء اللي انت مش فاهمها وكمان يقدم لك النصائح اللي تساعدك ازاي تذاكر صح وعشان تعرف تفاصيل اكث عن مميزات الخطه كلاس كلم الارقام اللي هتظهر لك على الشاشه ريحت خلاص شويه تعالى بقى نخش على الوحده الثالثه اللي انتم بتقولوا لي يا مستر محمود دي وحده رخمه ازاي يعني ومستر محمود قطب معاكم بصوا بقى انا ما احنا اتفقنا الخلاصه بقى كل وحده بص الوحده الثالثه هنتكلم عن النظم البيئيه يعني ايه يا مستر نظام بيئي بص بقى انا احنا اتفقنا دي خلاصه دي دي مش مجرد شرح لا دي خلاصه يعني ايه كلمه بيئه اصلا يا مستر نظام بيئي يعني نظام في البيئه البيئه هي منطقه جغرافيه متكامله البيئه مكان جغرافي متكامل بيحتوي على مكونات حيه وغير حيه حاجات حيه شبه اللي قدامي دي حي وحاجات غير حيه شبه الصخور اللي قدامي دي كده وشبه الميه بيحصل ايه بقى؟ بيحصل تفاعل بينهم يعني السمكاكه دي والحيوان ده يشرب من الميه حي وغير حي طب ليه يا مستر ربنا خالق كده؟ قال ليستدامه الحياه ويحصل توازن في البيئه ما هو كل ده كده بيكمل بعضه يبقى لما يجي لك في الامتحان او في الاسئله اللي هنزلها لك ما المقصود بالبيئه هتقول له ايه؟ منطقه جغرافيه متكامله مكونات حيه وغير حيه تتفاعل مع بعضها لاستدامه الحياه لاستدامه الحياه لاستدامه الحياه تمام معنى كده كده بيئه اذا البيئه فيها مكونات حيه وغير حيه اي مكان في حاجات عايشه وحاجات مش عايشه يبقى بيئه يعني اللي فات ده كانت النباتات والحيوانات والكائنات الدقيقه الفطريات لو البكتيريا تع بكتيريا بكتيريا دي كده حيه والغير حي المناخ حراره ورطوبه ورياح تضاريس اللي هي الصخره الميه وتر التوربا كل دي مكونات غير حيه في مشكله ما فيش مشكله طيب البيئه ثلاث انواع تمام البيئه ثلاث انواع وحجمين اا في نوع بيئه ارضي يعني هتلاقيه على الارض زي الغابات والحشائش والصحاري في نوع بيئه مائي ميه مالحه وعزبه في بيئه بشريه عمران وزراعه يعني مثلا البيئه ايه يا مستر دي؟ الزراعه ارض وانسان الانسان حي والارض غير حيه تفاعل العمران الانسان بيبني وفكك منها كدهجه مش علينا المهم في بيئه صغيره وبيئه كبيره باشا بركه الميه بيئه بركه الميه دي قد كده فيها ميه وفيها حشرات فيها نباتات صغيره تبقى بيئه يبقى اصغر بيئه بركه الميه طب اكبر بيئه الغلاف الحيوي الليمنا كلنا بقى اللي هو احنا بقى كله بقى يبقى خلي بالك لما يجي يقول ليه ان البيئه احجام اقول له اه في بيئه صغيره في مكان في بيئه ا بركه الميه في مكان كبير الغلاف الحيوي اللي جامع البشر والبشريه كلهم طب احنا هندرس ايه اول حاجه يا مستر هندرس الغابات الغابات بقى بيئه برده كبيره طب ولكن دايما البيئه الحلو ما بيكملش البيئه بتتعرض لمشاكل مشاكل او حياه قلبك مشاكل ايه المشاكل اللي بتعرض لها اخطار طبيعيه واختار بشريه البيئه مهدده كل اللي حوالينا مهدد حاجات مش بايدينا من عند الله عز وجل زي الزلازل البراكين الاعاصير الحرائق مش بايدينا حبيبي حصل زلزال هيدمر اي مكان في بيئه تمام حصل بركان برده يتدمر المكان حصل اعصار كر حصل حريه حريه بس من عند ربنا برق رعد الدنيا بوظت خالص طب احنا بقى البشر بنبوظ البيئه ازاي ازاله الغابات خش بقى البشر جر ج يشيل الغابه عشان ياخد الخشب يصنع بيه ايه الراعي الجائر خش بالحيوانات بتاعتي تاكل الزرع كله توسع عمراني بيشيل الارض ويبني مكانها طب ما انت كده بتبوظ البيئه يا باشا ما هي كلها دايره باشا كلنا مكملين بعض لازم كل حاجه ربنا خليها تفضل موجوده زي ما هي قال لي كمان استخدام المواد الكيميائيه والمبيدات الحشريه خده بلوس البيئه ما هو الزرع ده انت هتاكله وانا والحيوان هنتضر ده غير كمان تلوث مائي وهوائي تلوث المائي بسبب اللي بيترمى في الميه والبيب اللي بيتعمل في الميه وتلوث سبب السجاير ودخان المصانع وكل ده يبقى لما يجي يقول لي دلل او بما تفسر تتعرض البيئه لاخطار طبيعيه وبشريه اقول له اوف كورس تتعرض لزلازل براكين اعاصير وحرائق ده من عند الله اما بايدينا ازاله غابات راعي ايجار توسع عمراني مواد كيميائيه مبيدات حشريه بص وحروب حديثه ايه الحروب الحديثه دي بقى يا مستر ما هو دلوقتي لما تحصل حرب زمان كانت الحرب بالسيف بص كده ما ضرتش البيئه لكن دلوقتي بقى دبابات وطيارات ومدافع تدمر البيئه كلها لو غابه هتبوظها لو شجره هتبهدلها فكل دي كده حاجات بتلوث البيئه او حاجات بتضر البيئه طيب ا احنا زي ما اتفقنا دول اللي احنا هناخدهم تعال نبدا باول حاجه في البيئه هنتكلم عليها هي الغابات الايه يا مستر النظم الغابات ركز بقى مستر يعني ايه كلمه غابه ادي اول تعريف اهو الغابه مساحه من الارض تزيد عن 5000 متر وبها اشجار تزيد عن 5 متر داني يعني ايه غابه مساحه من الارض 5000 متر مساحتها وبها اشجار لا تقل عن 5 متر ارض مساحتها 5000 اقل حاجه وفيها اشجار اقل شجره 5 متر بص الغابات في افريقيا كلامي كلامنا كله في افريقيا عندي غابتين في افريقيا الغابات المدريه المطيره الاستوائيه ودي في النص ودي تبعها وغابات البحر المتوسط اللي موجوده في مكانين فوق كبيره وتحت صغيره طب ليه يا مستر سميتها على اسم الكبيره ما هو بص كده مثلا مش ساعات ممكن امي يبقى عندها ولدين احمد وسمير بتتسمى امه ايه ام احمد على اسم الكبير حلو غابات البحر المتوسط موجوده في مكانين فوق وتحت انا يوم لما اطلق عليها اسم هسميها غابات البحر المتوسط ولا غابات الكاب ولا اقعد اتكلم قال لي لا بنسميها البحر المتوسط بس مش معنى كده انها موجوده في المتوسط بس موجوده فوق وتحت يبقى لو جاللك في الخريطه في النص وقال لك دي غابات ايه هتقول له الاستوائيه المداريه المطيره عند داير عند مدار الاستواء والدنيا بتشتري طول السنه اما لو جابها لك فوق او تحت هتقول له البحر المتوسط نبدا بالغابات المدريه المط المطيره الاستوائيه اولا الغابات الاستوائيه دي هي اكتر غابات نظم بيئيه ليه يا مستر؟ لان عايش فيها الاف من النباتات والحيوانات عايش فيها كائنات حيه كتيره جدا ادي له ايه دي على الاخر يا ولي ادي له ايدي على الاخر يا ولي فقال لي لا عايش فيها بص اللهم صل على على حضره النبي فلما يجي يقول لي ليه الغابات المدريه اكت بيئه متنوعه اقول له لان فيها حيوانات كتيره جدا ونباتات موجوده فين يا مستر؟ قال لي موجوده عايز بالضبط موقعها الفلكي يعني من 10 ل 10 موجوده من 10 شمالا ل 10 جنوبا او ننزل تحت شويه اهي من 10 شمالا ل 10 جنوبا من دايره 10 في الشمال لحد ما اوصل للزيرو اللي هو الاستواء ومن الزيرو لحد الصفر لحد ال 10 يبقى من 10 شمالا 10 فين بالظبط يا مستر في ثلاث اماكن حوض الكونغو ساحل غانا شرقيه مدغشكر اني موجوده فين المداريه ثلاث حاجات بص بص حوض نهر الكونغو اللي بيجري فيه النهر وساحل الغانا ركز في اللي بخطط عليه وشرقي مدغشكر ده كده مكان الغابات الاستوائيه كونغو غنم اغشكر ايوه كونجو غنم اديله بقى يلا كونجو غنمه اغشكر يلا كونغو غنمه اغشكر تمام الجو هناك عامل ازاي في الغابه المناخ وفي الغابه انا وجب قاعدين فاكر بص الغابه الاستوائيه دي طول السنه امتار طول السنه درجه حراره يعني ايه يا مستر؟ بص يا سيدي ركز افهم بقى افهم عشان ما اضربكش مش دي كده الغابات موجوده هنا تمام يعني الشمس عموديه في المكان ده فدرجه الحراره مرتفعه طول السنه الجو حر ليه؟ لان ده نص العالم فالشمس جامده جدا ف وفي امطار طول العام طب ازاي يا مستر افهم مش هنا الجو حر طول السنه اه فعمليه التبخر شغاله طول السنه الميه تطلع تنزل امطار تطلع تنزل تنزل امتار تطلع تنزل امتار فالدنيا فبوجنجه تماما اللي نايم على جنبه واخد بالك يا سردينه طيب يبقى بص في الخصائص المناخيه الحراره طول السنه انا فهمت ليه الحراره طول السنه مرتفعه ليه الجو اوف حر عشان خاطر طول السنه الجو شمس في الحته دي طب ليه طول السنه في امطار عشان خاطر برده الحر طول الس انسى بقى ان احنا في اسكندريه هنا بنقولوا ان الدنيا بتشتي في الشتاء ده غلط اسمها امتار احنا اللي غلطانين هنا في اسكندريه هي اسمها امتار والامطار مختلفه عند الاستواء الامطار طول السنه ليه عشان خاطر الحراره طول السنه اه طب بص دي بقى كده بص دي كده ما النتائج المترتبه على ارتفاع درجه الحراره طوال العام انخفاض المدى الحراري السنوي يعني ايه يا مستر بص الفرق بين درجه حراره اعلى شهر واقل شهر يعني قال لي الغابات الاستوقيه دي الصيف شهر فصل الصيف حر جدا والشتاء حر بس مش قوي هل كده في فرق لا يا مستر يعني ما فيش مدى حراري المدى هو الفرق فانخفاض المدى الحراري ما فيش فرق يا جماعه الصيف زي الشتاء الجو حر اه طب ليه يا مستر بقى ادي كده قلنا حاجه كمان انخفاض الضغط الجوي ما فيش ضغط جوي قوي ليه؟ ايه الضغط الجوي ده يا مستر؟ الضغط الجوي اللي هو الهواء الجامد ماشي انا ببسط لك الدنيا لان الهواء السخن بيطلع لفوق وما فيش رياح هل انت بتشوف في فصل الصيف رياح؟ لا يا مستر ده هواء عادي هي نفس الفكره فلما يجي يقول لي انخفاض الضغط الجوي بسبب صعود الهواء الى اعلى وسكون الرياح نسبيا حاجه كمان قال لي في رطوبه ليه يا مستر بسبب كثره التبخر في عرق يعني ما هو مش انا بقول لك طول السنه في امطار يعني طول السنه البحر بيتبخر ما هو بص بص كل البحار دي تتبخر طول السنه فيطلع الجو يبقى كله بخار ميه بخار ميه يبقى صعود الهواء الساخن الى اعلى وبسبب كثره التبخر يبقى ليه في رطوبه بسبب كثره التبخر يبقى الحراره طول السنه الامطار طول السنه ما فيش ضغط جوي وفي رطوبه يبقى الوحيده اللي منخفضه الضغط الجوي اللي هو الهواء الجامد والرطوبه عاليه عشان في تبخر طيب وادي كده التعريفين يعني ايه كلمه رطوبه يا مستر هي بخار الميه موجود في الهواء بالنسبه لكميه البخار اللي يقدر الهواء يحملها يعني خلاصه الكلام الرطوبه لما تيجي اقول له بخار الهواء الموجود في الميه ا سوري في بخار الميه اللي موجود في الهواء مش السحابه بقى فيها بخار ميه هي دي الرطوبه طيب النبات عامل ازاي قال لي اه هي مش الحراره والامطار طوال العام اه معنى كده ان الغابات دي كثيفه ومتشابكه الغابات كثيفه وماسكه في بعض ليه يا مستر او نتج عن كده ايه؟ قال لي صعوبه وصول الضء الى سطح الارض ما هو بص الاشجار عامله بالمنظر ده كده ادي شجرتين اهم لازقين في بعض طب الشمس هتعدي ازاي؟ الشمس بتفرمل هنا مافيش شمس فالشمس مش بتوصل لسطح الارض فبتنمو نباتات طفويليه تبدا تطلع نباتات كده بقى لان كلها فيها ونباتات متسلقه بالمنظر ده يبقى لما يجي يقول لي نتائج ان الغابات المداريه كثيفه متشابكه اقول له الضوء مش بيوصل بتطلع نباتات كثيفه ايه اشهر النباتات في المكان ده في الغابات الاستوائيه عد معايا وغني معايا مطاط مهجني ابانوس كاكاو ومانجا وموز تاني مطاط مهجني بص بص مطاط مهجني ابانوز كاكاو مانجا وموز المطاط بتصنع منه العجل او السيارات المهوجني مالوش صانع تعرفها الابانوس خشب ماشي الكاكاو تتشرب عارفه طبعا والمانجا عارفها المانجو جووجو والموز اشهر النباتات اللي بتطلع في الغابات المدريه طب اشهر الحيوانات اللي عايشه نمور قرده تماسيح نمل ابيض وافاعي نمور قرده تماسيح نمل ابيض وافاعي عايش نمور في الغابه تقدر تتسلق القرد كده كده كلب تسلق التماسيح بتقدر تسحف على بطنها النمل الابيض حشرات موجود كده كده في الزرع والافاع اللي هي التعبير اه مستر هو مافيش مافيش فيل مافيش غزاله مافيش لا ليه يا مستر عشان الفيل صعب يتحرك في المكان ده صعب صعوبه الحركه صعب ان انا الاقي حيوانات ضخمه بسبب صعوبه الحركه بين اشجار الغابات الاستوائيه الكثيف صعب الحركه صعب الحركه وسط الغابه عشان كده ما عنديش حيوانات ضخمه يقول مما تفسر تنظر الحيوانات الضخمه في الغابات الاستوائيه او المدريه او المطيره اللي بسبب صعوبه الحركه بين اشجار الغابات الاستوائيه طب التربه بص التربه الوان وعلى حسب لون التربه اللي في بطن الارض يجي لي المكون يعني مثلا الغابات المداريه اللي بكلمك عليها التربه لونها احمريكا التربه لونها ايه احمريكا حبيبي حرام عليك بمعنى ان التربه فيها مكون اسمه اكسيد الحديد وده ما ينفعش ازرع فيه يطلع نبات طبيعي اه لكن زراعه لا فلما يجي يقول لي بما تفسر ليه تربه الغابات الاستوائيه لونها ريد اقول له لانها غنيه باكاسيد الحديد فقيره في الاملاح اللي الاكل اللي النبات بياكلها عشان كده مش بزرع فيها امال النبات ده طالع ازاي يا مستر طالع من الاف السنين بسبب الامتار والحراره اللي طول السنه فبيحصل تفاعلات ومواد عضويه كتيره يعني على الرغم ان التربه ما فيهاش اكل الا انها بسبب الامتار والحراره طول السنه فبيتدك عليها جامد يبقى تربه الاستوائيه لونها احمر اكاسيد الحديد ما فيهاش املاح ولكن فيها غابات عشان المطر طول السنه بص يا سيدي مستر هي مهمه في ايه الغابات دي هتفيدني انا وتفيدك انت كايه ثلاث حاجات اهميه اقتصاديه ليه بقى خد عندك يا سيدي بيتاخد منها الخشب يتعمل خشب المطاط يتعمل عجل الادويه بتتخب من الاعشاب بناكل المانجا والموز وبنولع الخشب بيبقى وقود ادي كده اهميه اقتصاديه يعني بتجيب فلوس يبقى الاهميه الاقتصاديه بقول له ايه بقى خشب مطاط ادويه غذاء ووقود خشب مطاط ادويه غذاء ووقود طب شكلها جميل ولا مش جميل اذا ليها اهميه يه سياحيه مقصد للسياح بس اوعى النمر ياكلك اهو اه واهميه بيئيه بقى دي من عند القطب بقى يعني ايه بتساعد البيئه اه الغابات بتساعد البيئه بتمتص احفظ الاجابه دي ثاني اكسيد الكربون مما يقلل الاحتباس الحراري هي الغابات دي ربنا خالقها عكسنا بتمتص ثاني اكسيد الكربون وتطلع اكسجين تمام فقال لي الغابات دي هي اكتر غابات في العالم او اكتاني غابه في العالم بتمتص ثاني اكسيد الكربون بعد غابات الامازون انت تعرف انت تعرف انت تعرف ان غابات الكونغو بس دي لوحدها بتمتص اكبر من ثاني اكسيد الكربون اللي بخرجه افريقيا كلها يعني بتشد ثاني اكسيد الكربون والكارات اللي حوالينا كمان عشان كده مهمه بيئيا مهمه ايه يا ولدي بيئيا كل ده بنعمله عشان خلي بالك خلي بالك يحصل توازن بيئي ما هو ربنا خالق الحاجات دي عشان يحصل توازن بيئي والتوازن البيئي هو عدم حدوث تغيرات جذريه في التفاعلات يعني ما يحصلش حاجات اوفر شويه تمام يبقى التوازن البيئي ما يحصلش اي تغيرات جذريه اثناء تفاعل المكونات الحيه والغير حيه دي كده الغابات الاستوائيه تعال نخش على التانيه بقى غابات البحر المتوسط اللي موجوده فوق وموجوده تحت بص يا سيدي موجوده فين يا مستر موجوده من 30 ل 45 شمالا وجنوبا يعني موجوده في اقصى الشمال الغربي واقصى الجنوب الغربي فوق قوي وتحت قوي وركز معايا على البحر وفي حته الكاب اسمها منطقه الكاب في مشكله ما فيش مشكله يبقى ده كده مكانها اقصى جنوب غرب اقصى جنوب شرق اقصى جنوب غرب اقصى جنوب شرق طيب الجو عامل ازاي بقى قال لي لا هنا الوضع مختلف انا بعيد عن الاستواء يا باشا يعني حار جاف صيفا دافئ ممطر شتاء حاسب اللي فاتت كانت حار طوال العام والامطار طوال دي الاستوائيه طب دي يا مستر لا دي حار جاف صيفا معتدل يعني في الصيف الجوي حاره ما فيش امطار هنا بقى الامطار في فصل الشتاء اه فالنماد فالنبات بينمو في فصل الشتاء بس خلي بالك قال لي كل ما اتجه ناحيه الشرق كل ما ما الامطار تقل لاني بروح اكتر للصحراء فالامطار اكت في الغرب يبقى كل ما اجي كده الامطار تقل كل اما اجي كده الامطار تقل في مشكله يبقى ده كده بالنسبه للمناخ طب النبات قال لي لا الغابات مش طويله خلي بالك الغابات هنا متوسطه وقصيره يعني من خمسه ل 20 متر الشجره ولكن سبحان الله هي مش الامطار في الشتاء بس اه ولكن الورقه مغدره طول السنه ازاي يا مستر ما الورقه عايزه تشرب قال لي ربنا خالق الورق بتاع الغابات البحر المتوسط نوعين يا اما يا اما جذورها عميقه عشان تشرب المياه الجوفيه الجدر لحد باطن الارض يا اما طبقه شمعيه عليها شمع عشان يوم لما الميه تخرج من الورقه تثبتها رايحه فين سفنجه يعني فهنا حاجه من الاثنين لما يجوا لبي ما تفسرش ليه اشجار الغابات الاستوائيه سوري البحر المتوسط دائمه الخضره اقول له حاجتين اولا لان جذورها عميقه او عليها طبقه شمعيه هي عليها شمع بيقلل الندح ايه الندح ده مستر ان الميه تخرج من الورقه يبقى ده كده السبب ان دائمه الخضره نوع الشجر ايه ارز وسنوبر وبلوط في اللايني بيتعم منهم الخشب كلهم ارز سنوبر بلوط في اللايني ده كده البحر المتوسط طب الحيوانات اللي عايشه في الغابات دي اغنام وماعز الاثنين شبه بعض اهم هنمشيها زوجي ها الخروف والمعزه ثعلب وذئب اه مكرين شويه فروه سناجب دول قوارض ها قوارض وعندي طيور النورس غنوم ورا مني غنوم كده كورس يلم صحني حياه البحر احلى حياه دي كده بالنسبه للحيوانات يبقى ثنائيه يا معلم اغنام وماعز ثعالب وذئاب فقران وسناجب ونورس طب التربه قال لي التربه فاكر في المداريه كان لونها احمريكه التربه في البحر المتوسط في احمر وفي بني وفي اسود وخلي بالك لك طالما التربه بدات تبقى بني واسود يعني خصبه صالحه للزراعه هنا التربه لما تسود وتبقى بني تتزرع احمر مش قوي الابيض جير معفن يبقى خلي بالك تربه البحر متوسط احمر بني واسود يعني صالحه للزراعه مهمه في ايه بما تفسر نفس ما هي هي نفس الغابه الثانيه برده مصدر للغذاء بس هنا بقى في زيتون بيتزرع وموالح اللي اللي هو البرتقان والسفندي وعنب وتين بيتعمل منها عطر و حاجات طبيه يعني برفانات وطبيه برده يعني هي بالظبط وخشب على فكره يعني بص هي بس زود هنا العطر الثانيه ما كانتش فعت اللي هي الاستوائيه سياحيه هي الاستوايه شكلها حلو ودي شكلها حلو يعني استجمام بس في حاجه زياده هنا في صيد بيصطادوا الحيوانات دي زياده طب البيئه هي بتمتص ثاني اكسيد الكربون وبتخرج اكسجين يبقى الغابات كلها نفس الاهميه اقتصاديه وبيئيه وكمان سياحيه طيب ده كده خلصت الغابات بص الغابات بتواجه اخطار ايه هي مستر التغيرات المناخيه ما النتائج المترتبه قال لي مره واحده درجه الحراره ترتفع الدنيا تبص الغابه مره واحده الامطار تقل ايه ده مستر هيشربوا منين هي دي المشكله فيحصل جفاف وتسحر يعني ما فيش ميه والارض تتسحر يعني تبوز يبقى لما يجي يقول لي افريقيا بتتعرض للتغيرات المناخيه ما النتائج المناخ بيحصل في تغير اقول له نقص في الامتار ارتفاع الحراره جفاف وتصحر فطبعا بيهدد التنميه المستدامه طب تعال نتكلم عن شويه اخطار بتحصل للبيئه شويه كوارث كده قال لي اول حاجه ازاله الغابات قال لي البشر يخشوا يشيلوا الشجر اللي في الغابه ليه يا مستر عشان ياخدوا الشجر يبيعوه ويستخدموه كوقود او يزرعوا مكانها ها مش غابات طبعا المتوسط فيها زراعه اه قال لي ده كده طبعا كارثه ويهدد البيئه افريقيا اكت قاره بتخسر غابات يبقى بما تفسر ليه بيقطعوا الغابات عشان ياخدوا الخشب يعملوه كواكود او يزرعوا مكانه حريقه حريقه قال لي افريقيا اكت قاره فيها حرائق من 2001 ل 2018 ايه اللي بيحصل يا مستر ارتفاع درجه الحراره ثلثين الغابات المحروقه في العالم محروقه من افريقيا للاسف بسبب يا مستر ارتفاع درجه الحراره جو حر زياده وده شجر قابل للاستعاره تولع دي كده خطر طب خطر ثالث جفاف جفاف يا باشا مره واحده ما فيش امتار طب ايه اللي يحصل النباتات هتموت التربه هتتدهور خد دي الحيوانات هتنقرض طب ليه يا مستر الحيوانات بتنقرض ديما تفسر قال لي تتعرض انواع كثيره من الحيوانات في افريقيا الانقراض سبب التغير المناخي كل اللي قلناه او ست جائر يخشوا يصطادوا عدد كبير جدا او توسع زراعي عمراني يشيلوا الغابه ويزرعوا مكانها او يبنوا بيوت فيجي الحيوان ما يلاقيش بيته ما يلاقيش اكله يمشي يروح يقعد في مكان ما فيهوش اكل ولا بيت فهو بيموت في مشكله يا جماعه كل ده بيعمل اختلال في النظام البيئي يعني بيبوظ الدنيا يبقى ثواني دي كده نتائج التغيرات المناخيه طب ودي كده اخطار بتحصل بيشيلوا الغابه بمتفسر يبيعوا الشجره ويزرعوا مكانه حريقه في الغابه بسبب ارتفاع درجه الحراره اكتر قاره افريقيا ثلثين جفاف ما فيش ميه التربه تدهور والزرع يموت انقراض بما تفسر بسبب اللي قلناه تغير مناخي بيصطاده وتوسع عمراني وزراعي خلص الدرس خش على الدرس الثاني نفسك ويلا على الحشائش طيب بص بقى الحشائش عندي في افريقيا نوعين وطبعا عندي صحاري يعني بتكلم عن الحشائش الحاره والمعتدله والصحاري بص يا ريس حشائش هي نباتات موجوده حوالين الغابات والصحاري هي السحره اللي احنا عارفينها بص يا سيدي يعني ايه كلمه غشاش يا مستر زرع عادي ما فيهوش مشكله تعال نبدا بالحشائش اللي موجوده في المناطق الحاره الحشائش الحاره بسميها حشاش الساف فالسفنا هي غطاء نباتي كثيف ثاني غطاء نباتي كثيف عباره عن حشاش جواها اشجار يبقى السفن هي غطاء نباتي كثيف عباره عن حشائش جواها اشجار يعني شويه زرع جوه اشجار قال لي بتزيد كثافته كلما اقتربنا من الغابات المداريه المطيره كل ما قرب من الغابات الحشاش دي بتزيد بص كل دي كده حشائش هي دي السفن كل ما قرب هنا الغابه كل ما اقرب من الغابه الحشائش ده تزيد كثافه اكتر في مشكله ما فيش مشكله يبقى حشاش السفن حشائش جواها اشجار بتزيد كل مقرب من الغابات موجوده فين بقى موجوده في شمال وشرق وجنوب الغابات شمال شرق جنوب الغابات الاستوائيه او الغابات المدريه دي المطيره ا قال لي يعني تقريبا كده من 10 ل هي عباره عن بيئه انتقاليه بتفصل بين الصحاري دي كده الصحاري وبين الغابات والغابات والصحاري يعني بصح حشائش غابه حشائش صحرا بص موجوده بين الصحرا والغابه وبين الغابه والصحر فعشان كده بسميها بيئه انتقاليه بيئه ايه يا ابني انتقاليه بتفصل بين الاثنين اوكي طيب المناخ عامل ازاي قال لي في الصيف الجو حر في الصيف الجو حر اكتر حتى من الغابات ليه يا مستر؟ لان الغابات كثيفه ومتشابكه فبتعمل ضليله بتعمل ايه؟ ضليله اما الحشائش ما فيهاش ضليله فقال لي بسبب انخفاض كثافه النباتات في حشائش السفنه عن الغابات المدريه فلو قال لي بما تفسر ليه بترتفع درجه الحراره في الحشائش عن الغابات؟ اقول له لان الغابات كثيفه فبتمنع الشمس اكتر اما الحشائش لا الدنيا سبن اهدى فيها شويه والشتاء قال لي لا الشتاء الدنيا هاديه شويه ولكن هنا الامطار بتسقط في الصيف خلي بالك الامطار في السفن في الصيف ومش بصوره كامله دي بصوره متفاوته يعني ايه يعني منطقه امطار فيها كتيره منطقه وسط منطقه قليله نتج عن كده تطرجت حشائش السفانه في الطول يعني على فكره مش كل السفنه شبه بعض في سفانه طويله في سفنه وسط في سفن قصيره بسبب ايه يا مستر بسبب اختلاف كميه الامتار في مشكله مافيش مشكله الشتاء في السفن معتدل معتدل ايه ده مستر يعني في مدى حراري اهو جدع لان الصيف مرتفع والشتاء معتدل اذا بيظهر عندي مدى حراري سنوي السفن ثلاث انواع في منها طويل في منها وسط في منها صغير في حشاش سفن طويله وجواها اشجار اسمها اشجار الصند فدي بسميها سفن بستانيه غنيه وفي سفن مكشوفه طويله ومتوسطه والشجر فيها قليل تمام وفي سفنه فقيره بقى دي اللي عند السحره دي اصلا قصيره التول او قصيره التول في مشكله يبقى خلاص الكلام السفنه دي حشائش زرع جواه اشجار الاشجار بتزيد لما اقرب من الغابه الصيف الجو حر وتسقط امطار نفس فكره الغابات شتاء الجو معتادل ما فيهوش امتار تتدرج في الطول على حسب الامتار غنيه مكشوفه فقيره الغنيه حشائش كتيره جواها شجر شبه نوع اسمه الصنت بيتعام منه الصمغ اللي بتستخدموه يا اولادي المكشوفه يعني متوسطه و وبتقل الاشجار اما الفقيره دي قريبه من الصحرا ما فيهاش اشجار وقصيره تعال نخش بقى على الحشاش المعتدله اللي بنسميها الستيبس بص يا سيدي الحيوانات اللي عايشه في السفن اكيد طبعا هنا انا عندي نباتات متدرجه في الطول فهيبقى عندي اكتر من نوع حيوان يعني مثلا هلاقي عندي الفيل الافريقي هلاقي عندي الغزلان غزاله هلاقي عندي وحيد القرن هلاقي عندي النعامه هلاقي عندي الحمار الوحشي هلاقي عندي الجاموس البري جاموسه ولا جاموسه دول كده بياكلوا عشب بياكلوا حشاش الله يا مستر طب اللي بياكلوا اللحوم بقى الاسود النمور الضباع يبقى عشان كده حبيبي حشائش السفنه دي هي حديقه حيوان من عند الله ما تفسر يا مستر هقول له لان بيها حيوانات اكله للحشائش وحيوانات اكله للحوم عشان كده بعتبرها حديقه حيوان طبيعيه يبقى لو قال لي بما تفسر ليه بعتبر السفن حديقه حيوان طبيعيه اقول له فيها حيوانات اكله للحوم وحيوانات اكله للحشاش طب التربه بتاعه السفانه بقى قال لي لونها اسود مستر انت قلت لي الاسود ده يتزرع برافو عليك يا خرفه برافو عليك صح فعلا صالحه لزراعه الحبوب يبقى سفنا حبوب سفنا اهميتها ايه؟ قال لي اولا كل ده احنا لسه في السفن يا جماعه ها مصدر للغذاء بناكل منها بيربوا فيها الحيوانات يبقى تربيه المشيه وبيتزرع فيها ذره بن سكر قطن ذره بن قصب قطن يبقى اهميه السفن ايه واحد مصدر الغذاء اثنين ربي حيوانات ثلاثه بزرع فيها اهميه السفانه تربتها سودا يا عيال. ثلاث حاجات مصدر للغذاء بربي الحيوانات وبزرع فيها. تربتها قصبه ولكن الحلو ما بيكملش. بتواجه اخطار زي تجريف التربه. التربه رتشال بتبوظ بسبب الانشطه اللي بنعملوها. اثنين رعي جائر وصيد جائر برعى اي كلام واصطاد كميه كبيره وتعدين. يعني ايه تعدين؟ بيشيلوا التربه عشان يجيبوا المعادن اللي تحت والبترول اه طب ما خطر ده مستر على التربه ما تقول لنفسك قول لنفسك يا بيه يبقى اختار اللي بتواجه السفن اربعه تجريف التربه رعي جائر صيدي جائر تعديل ده كده الاخطار الكوارث الفج السبب طيب اا ده كده البشري اختار البشريه طب الطبيعيه اللي من عند ربنا املاح في التربه التربه اتملح يعني ايه اتملح يا مستر ترتفع فيها نسبه الاملاح فا فالزرع يموت تجريف التربه وده بسببنا برده او سوري ده بسبب بقى من عند ربنا سقوط الامطار ساعات يحصل جفاف ساعات يحصل تسحر ساعات يحصل فيضان وخلي بالك احنا رقم اثنين في الفيضانات على العالم في افريقيا طبعا كل ص على التوازن البيئي يبقى الاخطار الطبيعيه اللي بتحصل لسفرنا من عند ربنا هنا املاح تجريف بص جفاف تسحر فيضانات املاح تجريف جفاف تصحر فيضانات هنا التجريف بسبب الامطار ده كده حشائش السفن تعالى بقى نمبر تو على الستيبس طيب دي الحشائش اللي بتطلع في المناطق الحاره طب تعال بقى للحته الحلوه الحشائش المعتدله بنطلق عليها الاستيبس اللع بتاع الدلوعه الدلوعه عايزه كلمتها مسموعه بص يا سيدي قال لي دي موجوده في الشمال وموجوده في الجنوب يعني مثلا موجوده في الجنوب من 24 ل 32 اه خطيره شويه اهي في اقليم اسمه اقليم الفلد هنا كلها حشائش معتدله لان الجو معتدل وموجوده في الشمال تحت غابات البحر المتوسط لو تاخد بالك هنا في الجنوب اكت من الشمال هنا في الجنوب اكت من الشمال قال لي بيمتد وفي الشمال يشغل مساحه اقل بين الغابات و بس خلي بالك تحت موجود في دولتين هنا عندي دوله اسمها جنوب افريقيا ودوله اسمها ليسوتو جنوب افريقيا وايه يا ولدي وليسوتو يا توتو طيب المناخ عامل ازاي في حشاش الستيبس قال لي الصيف معتدل والشتاء بتنخفض درجه الحراره وبتنزل لتحت الصفر ما خلاص الجو معتدل يا باشا بقى ماحشاش معتدله الامطار كمان في الشتاء ولكنها متفاوته متفاوته يعني مش بنسبه ثابته فبياثر على النباتات والحيوانات والبشر تمام يبقى بيحصل لي مشكله هنا طيب بالنسبه للنبات عباره عن ايه حشائش الستيبس دي قال لي هي عباره عن حشائش واعشاب يعني مش طويله حشائش واعشاب صغيره وبعض من الاشجار بس الاشجار دي موجوده عند الجبال وعند الانهار في مشكله مافيش مشكله ايه الحيوانات اللي عايشه في الاستيبس الغزلان والظباء ايه الفرق ما بينهم؟ غزاله بس دي مختلفه شويه عن دي الارنب وصقر الجديان الافريقي بيضرب برجله دب دب والاغنام الكوتي كوتي والخيول ده كده الحيوانات اللي عايشه في الاستبس تربه الاستبس سودا يعني برض خصبه صالحه للزراعه بيتربى فيها الحيوانات تمام وبينتشر بيه حرفه الصيد بسبب كثره الحيوانات يبقى زي برده الثانيه حيوانات بربيها فيها ولكن الحلو حلو ما بيكملش الستيبس بتواجه هي كمان اخطار بيحولوها لاراضي زراعيه وبيربوا فيها المشايه يعني نفس الخطر برده بيشيل الارض او بيربي فيها الحيوانات فبيحصل تغير في التنوع البيولوجي الحيوانات بتنقرض التربه بتدهور واحيانا بيحصل حرائق بسبب ارتفاع درجه الحراره في الصيف يبقى خلي بالك الاخطار هي الصيد باشا بيعمل تغير حيوي والتربه بتدهور والنباتات بتموت وبتاع تحصل حرائق تعالى لاخر حاجه بقى النباتات الصحراويه الصحرا يا ولدي بص يعني ايه كلمه صحرا لي الصحرا هي منطقه بتتسم بنقص او ندره مكان يا جماعه قليل فيه ايه بقى اللي قليل الامطار والنبات والحيوان والانسان والتربه فقيره يا سلام صحره يعني منطقه قليل فيها النبات والحيوان ما هي سحرا يا باشا حتى الانسان مش موجود الصحرا بتمثل ثلث مساحه اليابس يعني مساحه الارض اللي عايشين فيها فاضيه الصحراء ثلاث انواع في سحاري حاره في معتدله في بارده في سحرا في منطقه حر في سحره في منطقه معتدله في سحرا في منطقه بارده لكن كله ما فيهوش امتار وفي جفاف وفي مدى حراري يومي وسنوي يعني كله الصبح حر بالليل ساقعه كله الصيف حر الشتاء ساقعه ولكن سبحان الله ربنا خالق حاجات تنفع تعيش هنا طب الصحراء في افريقيا فين بقى؟ فوق وتحت فوق فوق من 18 ل 30 اسمها الصحراء الكبرى ودي اكبر صح في العالم ما دي حاره ها انا عندي في افريقيا سحره حاره بس تحت عندي سحارتين واحده اسمها كالهاري والثانيه اسمها ناميبيا تعال احكي لك حكايه ناميبيا لو ما سمعتهاش قبل كده المكان ده حبيب قلبي كان عايش فيه شخص اسمه بيبيا بيبيا اه بيبيا زي ما بقول بيبيا كان طويل وربنا خلقه طويل فبينام بالعرض فكل ما يعدوا في الصحرا ايه ده بيبيا اهو فنام من الزعل فقالوا ايه ده نام بيبيا نام بيبيا هو بيبيا نام طبعا اللي بيقولوا انت تخريف ما فيش حاجه اسمها كده يا جماعه بس المهم ان هي سحرا اسمها ناميبيا اه يبقى سحرا فوق الكبرى تحت الكبيره كاله اللي بتطول ناميبيا وخلي بالك الكبرى دي اكبر صحرا حاره في العالم طيب الجو في الصحراء عامل ازاي؟ قال لي في الصيف درجه الحراره مرتفعه الصبح جدا بتوصل ل 50 وغالبا 40 بالليل 25 يعني النص يعني في مدى حراري مرتفع في فرق طب في الشتاء قال لي الشتاء النهار دافئ وبالليل بارد جدا جدا طب بالنسبه للامطار قال لي الامطار في الصحرا قليله مش كتيره ركز في اللي بقوله قليله نادره ولكن يوم لما بتشتي بتبقى سيول يبقى الامطار في الصحرا قليله نادره ولكن يوم لما بتمطر بتبقى سيول وده طبعا بياثر على الانشطه الاقتصاديه قلنا الصحراء ما فيهاش ميه ولا تربه ولا الكلام ده كله ولكن يوم لما الاقي في الصحرا زرع عليه حاجتين يا اما جذوره عميقه يا اما طبقه شمعيه شبه الغابات الاستوائيه كده يا اما الشجره النازله لتحت متعمقه يا اما عليها طبقه شمعيه بتمنع النتح زي خروج الميه الاشجار شبه الاكاسيا واسمها السيال دي جذورها تحت عشان الميه الجوفيه والصبار والتين الشوكي دي بتشرب الميه اه السحره ما فيهاش حيوانات كتيره بس فيها حيوانات بتقدر تعيش الثعالب والذئاب بس الصحراويه ها الصحراويه الابل الجمل الصحراوي المعزه ما والعقرب والقفعه دي كده الحيوانات اللي تقدر تعيش في الصحرا التربه في الصحرا فقيره التربه في الصحرا وحصويه يا اما رمله يا اما حصى عشان كده ما بتتز زرعش كلها يا مستر اه ما عدا في بعض المناطق في الصحراء منخفضه شويه فقريبه من المياه الجوفيه عشان كده دي ممكن تتزرع بسميها الواحات زي واحد سي في مصر يبقى التربه نوعين في الصحرا يا اما رمليه عباره عن رمله وحصى طوب ودي ما بتتزرعش اللي بتتزرع في الصحرا اسمها وحاد قريبه من من الميه الجوفيه زي واحد سي اهميه الصحرا ازاي يا مستر دي فاضيه لا يا حبيبي مش فاضيه عد معايا رقم واحد قال لي الصحرا فيها بترول الصحراء فيها معادن يبقى معادن وبترول ما خلي بالك الصخور كلها معادن وبترول السحره فيها حيوانات بتتربى يعني رعي قبل ومعز السحره بيزرعوا في الوحات يعني حرفه الزراعه الصحرا فيها شمس فبيولدوا طاقه لانها شمس كبير قوي الصحرا فيها سياحه لان الجو جميل ماشي سوري لان مناطق بقى سفاري بقى وانا عامل سفري وانتم عارفينه ومتابعين فالسحره فيها سفاري يبقى لو قال لي اهميه السحره سهله يا عم بيربوا فيها حيوانات الابل والماعز يعني ابتدوا يستفادوا منها اللي عددها اي نعم قليل ا الصحرا قلنا فيها معادن وفيها بترول الصحرا فيها زراعه في الوحاد الصحرا فيها حرفه السياحه والصحرا طبعا قلنا بيتولدوا الطاقه الشمسيه الصحرا مشاكلها ايه بما تفسر قال لي الصحرا ليها مشكلتين الصيد الجائر والجفاف بيصطادوا حيوانات كتير كتير من من هم عددهم قليل فبيصادوا اغلبهم فطبعا الدنيا بتبوزه والجفاف الصحرا بتعتمد على الامطار بس كل فين وفين في مطر فلو المطر ده قل اكتر ما هو قليل الضربه التربه تتدهور النبات يموت الحيوانات تنقرض من اشهر الحيوانات اللي هتنقرض في الصحار الافريقيه طائره الحباره الافريقي والغزال المصري وطبعا كل ده بياثر على التوازن البيئي يبقى انا ماكلتش في الصحرا ولا حاجه لو قال لي الاخطار اللي بتواجه الصحرا خطرين صيد جائر وجفاف احنا بنصطاد جائر وبيحصل جفاف الجفاف ده لما بيحصل التربه بتدهور النبات بيموت الحيوان بينقرض ما هو ما فيش تربه يعني ما فيش نبات يعني الحيوان مش هياكل شبه اثنين الحباره والغزال المصري خلاص الدرس الثاني بينا على الدرس الثالث بفكرك ثاني عشان تشوف باقي المراجعات بتاعتنا بشكل مجاني وبشكل شكل منظم في مكان واحد حمل ابلكيشن الخطه من اللينك في اول كومنت اه خطيره بقى اخر بيئه هنتكلم عليها وانا عارف ان انتم زهقتوا من البيئات هي البيئه المائيه يعني ايه بيئه مائيه يا مستر قال لي هي بيئه موجوده في الميه يعني ايه بص البيئه المائيه او النظم البيئيه المائيه توجد في المسطحات المائيه او على هوامشها يعني هي بيئه بالبلدي كده موجوده جوه الميه او على الميه من بره على الهوامش وعباره عن مكونات حيه وغير حيه تتفاعل مع بعضها البعض لاستدامه الحياه يعني ما فيش جديد نفس تعريف البيئه بس دي البيئه اللي موجوده جوه الميه او على الهوامش ايه ده مستر هي تفيدني بايه اه خطيره دي بقى خطيره قال لي اولا بتحافظ على التوازن البيئي والتنوع البيولوجي ما احنا اتفقنا اي حاجه في البيئه تضرب تنوع بيولوجي على طول ده غير ان فيها اكل السمك او النباتات تمام ده غير ان فيها طحالب بيتعمل هنا ايه الطحالب ده يا مستر النبات الصغيره اتعمل منها ادويه بيتعمل منها ادوات التجميل الميك اب عارفه الميك اب يا بيت الروجاجو والايلاينر والاي شادو وال والتنت كل ده بيتعمل من الطحالب دي والاقمشه بتخش الاقمشه عشان تبقى طريه يبقى بيتعمل منها طحالب قال لي كمان فيها مصادر طاقه زي البترول والغاز وفيها املاح ومعادن زي المغنيسيوم كل ده جوه الميه ده غير كمان انها بتوفر لي فرص عمل في مجال السياحه وصيد الاسماك ما هي الميه فيها سمك فبيشتغل صيادين وفيها كمان مواظير كويسه فبيجي السياح يبقى دي كده اهميه النظم البيئيه المائيه لما يجي يقول لي بقى اهميه النظم بما تفسر اقول له تنوع بيولوجي مصدر غذاء مصدر طحالب باكل اللي فيها واخد الطحالب اصنع ادويه وتجميل واقمش فيها مصادر طاقه فيها املاح ومعادن قال لي بتوفر لي فرص عمل الميه نوعين او البيئه المائيه نوعين عزبه ومالحه الميه العازبه ما فيهاش ملح والميه المالحه فيها ملح اذا هنا الاختلاف هيكون على حسب نسبه الاملاح هندرس العزبه ومن ثم ندرس الملح قال لي الميه الميه العزبه هي عباره عن ايه؟ انهار بحيرات برك ميه من الامطار مستنقعات كبيره عايش فيها ايه بقى الميه العزبه؟ عايش فيها اسماك جوه الميه برمائيات بتعيش بره وجوه وحشرات وفيها نباتات بتمتص ثاني اكسيد الكربون حلو السؤال يجي ازاي؟ بما تفسر اهميه الميه العزبه اقول له فيها انهار وبحيراته وبرك طب مهمه في ايه؟ بيعيش فيها اسماك برمئيات حشرات نباتات تمتص ثاني اكسيد الكربون ده كده البيئه العزبه اهميتها ايه طب كم شكل يا مستر اكت من حاجه عندي انهار عندي بحيرات عندي اراضي راتب عازبه واحده واحده الانهار مش دي ميه عزبه يعني بيئه ميه عزبه ايه اهم الانهار اللي في افريقيا نهر النيل نهر النيجر نهر الكونغو دي اهم الاف الانهار ها نهر الزبيزي نهر الاورانج مين اكتر نهر في دول في تنوع بيولوجي من اكتر نهر في دول في اسماك تنوع بيولوجي يعني في اسماك كتيره وحيوانات ونباتات قال لي نهر الكونغو لعلمك نهر الكونغو الثاني على العالم الاول على افريقيا اكت نهر في كائنات حيه يبقى الكونغو الثاني على العالم الاول على افريقيا تعالى بقى للبحيرات كده الانهار خلاص باي باي البحيرات في افريقيا المهمه ثلاثه فيكتوريا طنجني وتشاد بص عشان الخريطه فيكتوريا اهي فوق اهي طنجني تحتها وتشاد فوق دول ثلاث بحيرات ايه يا مستر المهم في البحيرات قال لي بيعيش في البحيرات اسماك بيعيش في البحيرات قشريات بتتقشر شبه الجمبري لا فقاريات ما عندهاش فقرات شبه العنكبوته ورخويات شبه ال شبهاله الطحالب سوري شبه السبيت وبيعيش طحالب كمان يبقى ايه اللي بيعيش جوه البحيره اسماك لا فقريات قشريات رخويات طحالب ولكن الحلو ما بيكملش بسبب الصيد الجائر عدد الحاجات دي بتقل قال لي بالتحديد بحيره فيكتوريا هي اكت بحيره بيحصل فيها جائر فحصل انقراض جمال ماعي للافقاريات في بحيره فيكتوريا كلها ماشي يبقى دي كده البحيرات قلنا لاثه ثلاث بحيرات في افريقيا فيكتوريا طنجاني وتشات عايش فيها اسماك لا فقريات قشريات رخويات طحالب اكتر مشاكل بتتعرض لها البحيرات سجاد زي فيكتوريا كل اللافقريات مستر يعني ايه اراضي راتبه عازبه ارض فيها زرع وفيها ميه دي كده الارضي راتب العزب تمام بسميها بر مائيه لان فيها ارض وفيها ميه تمام هي عباره عن مستنقعات يا اما المستنقعات دي متشبعه بالميه طول السنه او في الصفر والشتاء بس يعني طول السنه الارض دي فيها ميه او ساعات بتنشف مساحتها مش كبيره في افريقيا 1% بس تمام اهمها ثلاثه لما يجي يقول لي اهم ثلاث مستنقعات ركز معايا غابات مداريه جوه الغابات في مستنقعات في اراضي راتبه عندي مستنقعات نبات البردي اللي بيطلع فيها البردي في الشرق والوسط والجنوب عندي مستنقعات اسمها السد في جنوب السودان يبقى ثلاث مستنقعات ثلاث اراضي راتب عزبه عد معايا غابات مداريه نبات البردي السد مداريه وبردي والسد طب مهمه في ايه مش فيها زرع فيها نبات يعني بتمتص ثاني اكسيد الكربون وبتديني اكسجين بتقلل بتنضف الميه الزرع ده بيفلتر الميه فلتر قال لي كمان بتحميه من الفيضان والجفاف لما يحصل فيضان الارض هتشرب الميه لما يحصل جفاف الارض كده كده فيها ميه يبقى لما يجي يقول لي بما تفسر اهميه الاراضي الرطبه تمتص ثاني اكسيد بتنظف الميه بتحميني من الفيضان والجفاف ولكن الحلو ايه يا عيال ما بيكملش بيجي بقى الانسان مننا هنا يشيل الاراضي الرطبه العزبه دي تجف ويشيلها اه فتدهور النبات التربه تبوز الحيوانات تتعرض قلنا للانقراض هو لما يجي يقول لي نتائج الاخطار ثلاثه تربه بتدهور النبات هيموت ما خلاص التربه هتبوظ ما هي بتجف بتنشف ولا علا الميه الايه يا اد؟ الميه العزبه تعالى بقى على الميه المالحه بص بقى يا سيدي الميه المالحه عباره عن ايه؟ عباره عن بحار عباره عن محيطات عباره عن بحيرات مالحه عباره عن شعاب مرجانيه عباره عن اراضي رطبه مالحه عباره عن منجروف اه مين اكبر الملحه ولا العزبه؟ طبعا الملحه اكتر يا مستر البحار اكتر جدع جدع والجدع بيتلدع هنتكلم عن ثلاث حاجات مالحه منجروف شعاب اراضي راتبه بس مالحه واحده تعالى للمنجروف ايه المنجروف ده زرع في قلب الميه سبحانك يا رب سبحانك يا رب سبحانك يا رب سبحانك يا رب هي عباره عن اشجار وشجيرات جوه الميه او على الهوامش ميه ملحه تمام بتنمو لازم تكون الميه قضحله قال لي عند دلات الانهار عشان تشرب افريقيا رقم اثنين في المنجروف بعد اسيا اسيا رقم واحد في المنجروف افريقيا رقم اثنين في الشجر ده اه موجوده فين؟ في الغرب وفي الشرق لي المنجروف موجود في الغرب وموجود في الشرق بس الغرب اكتر من الشرق ليه يا مستر؟ قال لي موجود هنا وهنا قال عشان الغرب في انهار اكتر وفي امطار اكتر خلي بالك الشجر ده بيحتاج ميه عزبه فبيشرب من حاجتين يا من نهر يا من مطر اه موجود في الغرب وفي الشرق افريقيا في السواحل ولكن قال الغرب اكتر من الشرق تمام وموجود طبعا في البحر الاحمر وم ايه ده وموجود في مدغشكر يعني عندنا في مصر على البحر ايوه مصر فيها 5 كيلو منجروف مصر فيها 5 م مساحه يا جماعه ها مساحه عاملين لهم محميات يعني حامينهم من اي صيد جائر ثلاث محميات نبق علبه حماطه نبق علبه حماطه دي فيها منجروف يبقى المنجروف موجود في الغرب وفي الشرق الغرب اكت من الشرق عشان الغرب فيه انهار وامطار مصر عندها 5 كيلو منجروف في نبق وعلبه وحماطم طيب ايه بقى اللي عايش في المنجروف ده اهميته ايه يا مستر بص يا باشا بص شكله عامل ازاي بص بحر اهو ميه اهي قال لي عايش سمك في المنجروف عايش قشريات عادي عايش رخويات عايش طيور عايش زواحف عايش حشرات قال لي دي محطه للطيور المهاجره الطيور يا جماعه بتسافر مسافات لما بتنزل تعمل ريست شبه اللي احنا بناخده في الرحلات بتعمله في المنجروف هنا تاكل منه بيحمي الشواطئ من التاكل والتعريه خلي بالك الميه بتاعه البحر بتطلع لبره قال لي المنجروف بيخليها حاسبي ما بتاكلش وبرده بتحميني من ثاني اكسيد الكربون والله سهله افهم المنجروف مهم في ايه؟ عايش فيه اسماء قشريات رخويات طيور زواحف حشراتاني عايش ايه في المنجروف؟ اسماء قشريات رغويات طيور زواحف حشرات بيحميني تاكل وتعريه يمتص ثاني اكسيد الكربون الكربون الكربون الكربون ولكن الحلو ما بيكملش بيتعرض لمشاكل طبيعيه تغيرات مناخيه يعني درجه حراره ترتفع وامطار تقيل اول ما يقول لي يعني ايه خطر طبيعي اقول له الامطار تقل والحراره ترتفع طب البشريه هي برده احفظ يا ولا المتكرر ستجائر بيشيلوا يا جماعه المنجروف ويزرعوا مكانه او يبنوا كره سياحيه او بيوت اللي هو التوسع العمراني بس هنا عندي سياحه عشان المنظر جميل ده كده الخطر اللي بتعرضه للمنجروف طبيعي وباشري طبيعي من عند ربنا مناخ يتغير حراره ترتفع امطار تقل البشريسجائر وازاله الكلام ده كله ده كده اول حاجه في المالحه ثاني حاجه في الملحه الشعاب المرجانيه ايه الشعاب المرجانيه دي يا مستر قال لي هي افرازات حيوان المرجان حيوان ربنا خلقه اسمه المرجان بيخرج من بطنه افرازات بتنتشر فوق الصخور فبتعمل لي زرع بسميها شعاب مرجنيه بس خلي بالك عشان يبقى عندي شعاب مرجانيه على الصخور عد معايا بقى قال لي لازم الظروف دي رقم واحد الميه تكون دافه الشمس تكون كويسه الميه تكون نضيفه الميه ما تكونش درجه الملوحه عاليه الطيارات يعني الامواج تبقى هاديه موجود فين يا مستر الشعاب المرجانيه دي موجود في شرق افريقيا موجود في جزر القمر ومدغشكر وعندي في البحر الاحمر في مصر موجود عندي في الغردقه واللي راح منكم الغردقه واللي عايش هناك شاف وفي راس محمد وفيب اللي انا كنت فيها وعملت السنوركلينج ومنزل الكلام ده كله شايفين اه مهم في ايه الشعاب المرجانيه دي يا مستر دي جوه الميه بص يا سيدي السمك الصغير هياكل ايه عن عن بياكل من الشعب المرجانيه لو بتجري وراه سمكه كبيره هيخش يستخبى ما هي جوه الصخور فبما تفسر اهميه الشعاب المرجانيه اقول له ماوى وغذاء ماوى وايه وغذاء بيستخبوا فيها وبياكلوا منها الكائنات البحريه ولكن حلو يا ولدي ما بيكملش تغيرات مناخيه من عند ربنا البشري بقى تلوث بننزلوا نلوسوها السياح ساعات بياخدوا منها الصيد باستخدام المتفجرات انا بفجر برمي قنبله كده في البحر تموت السمك واصطاده طبعا ده غلط فالشعاب المرجانيه تموت وردم الشواطئ ساعه تيجي يردموا الشاطئ فلما يردوا الشاطئ يموت الشعاب المرجانيه دي فتبوس خالص يبقى دي الطبيعيه ودي البشريه اراضي رطبه ملحه يعني ارض فيها ميه ولكنها ملح عكس الثانيه بقى في منها مستنقعات في منها سبخات ايه السبخات دي يا مستر؟ قال لي مسطحات مالحه ميه مالحه فوق وصلصال ممكن تكون ميه جوفيه ملح طيب دي بيعيش فيها اسماك وسرطان البحر يبقى علمها بقى اول ما يقول لي اراضي راطبه مالحه اقول له سرطان البحر شبه كده حبيبي الكابوريا والاستاكوزا كوزاكوزيا ماوى للطيور المهاجره يعني الطيور عايشه هناك المستوطنه والمهاجره جايه من بره ومن هنا يبقى بص الاراضي الملحه مش مش صعبه هقول له عايش فيها اسماك وسرطان بحر ومكان بيعيش في الطيور سواء من اهل المكان ده او جايين من بره الاقيها فين بقى الاراضي الراتبه المالحه دي الاقيها في الغرب والاقيها في الشرق برده عادي عندنا في مصر في شمال الدلتا وعاملين لها بحيره اسمها بحيره المنزله وموجوده في شمال سينا في بحيره البردوي وموجوده في مصر في محميه اسمها الزرانيق وموجوده في موريتانيا في محميه اسمها اركين يا لهوي يا مستر معلش واحده واحده يبقى الشعاب سوري الاراضي المالحه موجوده فين؟ موجوده في الغرب وفي الشرق موجوده في مصر في ثلاث اماكن في الزرانيق موجوده في البرداويل في شمال سينا والمنزله شمال الدلتا موجوده في موريتانيا في مكان اسمه اركين اركين اركين اركين يعني ولكن زي ما احنا عارفين كل ده بيتعرض لمشاكل واخطار قال لي افريقيا بتحاول تعالج المشاكل دي وكمان مصر تعالى بقى الخص لك لما يجي يقول لي دلل جهود افريقيا ودلل جهود مصر واحده واحده بصوا بقى كل الاخطار اللي احنا بناخدها دي افريقيا اجتمعوا كده في الاتحاد الافريقي وقال لك لازم تتحل يعني مثلا عملوا صندوق الافريقي لتغير المناخ قال لك هنلم من بعض ونساعد الدول اللي حصل لها مشكله في المناخ يبقى رقم واحد الصندوق الافريقي اثنين عندي اجنده اسمها اجنده 2063 مشروع يعني ان سنه 2063 كل حاجه في افريقيا تتصلح تحت عنوان افريقيا التي نريدها ما فيش مشكله رقم لاثه قال لي مبادره افريقيا لاستعاده المناظر الطبيعيه قال لي عايزين نرجعاني المناظر الجميله في افريقيا 27 دوله بيحاولوا يستصلحوا 260 مليون فدان ان شاء الله سنه 2030 قال لي افريقيا كمان بتستخدم الطاقه الشمسيه الله يا مستر وفي الحل هكتبها لك بايدي فهتثبت في دماغك قال لي كمان افريقيا بتحاول تستخدم التكنولوجيا عشان تواجه التغير المناخي بس كده يا مستر اه والله بس كده يبقى بص اقول له ايه بقى لما يجي يقول لي دور افريقيا لمواجهه التغيرات المناخيه والمشاكل البيئيه بص واحد الصندوق الافريقي عشان يواجهوا الناس اللي عندها مشكله في المناخ اثنين اجنده 2063 افريقيا التي نريدها لاثه استعاده المناظر الجميله في افريقيا 27 دوله عايزين نرجعهم 260 مليون فدان اربعه بنستخدم طاقه شمسيه غير ملوثه للبيئه خمسه قال لي بنحاول ان احنا نستخدم التكنولوجيا لان التكنولوجيا ما بتلوس بيها ده كده افريقيا كتوتال طب مصر لوحدها بقى قال لي مصر لوحدها لما يجي يقول لي على مستوى مصر مصر بتحضر كل المؤتمرات كل ما يقولوا يلا اجتماع مصر موجوده مصر عامله قوانين حمايه المحميات اي حد يصطاد حاجه في محميه يتلبى مصر عندها رؤيه 2030 بنطمع ان مصر سنه 2030 تبقى جامده جدا اه مصر بدات بقى تعمل شويه مشاكل يعني مثلا مصر بتولد طاقه نظيفه اهي بس كده يعني ما فيش ثاني اكسيد الكربون مصر بتطور البحيرات اللي انا كلمتك عليها من شويه مصر عندها مدن صديقه للبيئه صباح الفل يا بيئه يعني مدن ما بتلوثش للبيئه ثلاث مدن في مصر غير ملوثين للبيئه يعني بيستخدموا طاقه نظيفه فقط مدينه العالمين اوعدنا يا رب نروحها مدينه الجلاله مدينه العاصمه الاداريه الجديده يبقى ثلاث مدن في مصر عالمين جلاله عاصمه اداريه دول صديقه للبيئه يبقى لما يقول لي جهود مصر لوحدها اقول له مصر تحيا مصر بتحضر كل المؤتمرات مصر قوانين حمايه البيئه وكتبها لك في الاسئله مصر رؤيه 2030 هنبقى عال العال مصر بتستخدم طاقه نظيفه مصر مظبطه البحيرات بتاعتها مصر عندها مدن صديقه للبيئه عاصمه اداريه جديده عالمين وجلاله فاضلي درسين يا ابن خالي والمنهج يخلص يعني خلاص الفيديو قرب يخلص والمراجعه قربت تخلص خد لك كده بريك او بكره لو ما فيش وقت وخلص معايا الوحده الاخيره خدها بوم دي في دي عشان يبقى فضل لنا يا باشا الحل والنماذج اي لاف يو سنه اولى مستر محمود قطب بيقول لكم بحبكم كلكم اشوفكم على خير نكمل بينا المراجعه فاضل لنا وحده ولف بينا يا دنيا مرجحنا يا دنيا في خطه كلاس بنساعدك انك تنظم وقتك ومذاكرتك بشكل يومي وده عن طريق جدول بنكون محدد لك الحصص ص اللي عليك انك تذاكرها كمان بنساعدك انك تمشي بترتيب المنهج وتوازن ما بين المواد من غير تقصير وده طبعا بيوفر لك وقت انك تراجع بشكل كويس وتحل امتحانات بشكل مستمر وده طبعا في وجود المشرفه اللي بتساعدك انك تلتزم وتطور من مستواك ولو حابب تعرف اكث عن الخطه كلاس وتقدر تتواصل مع الارقام اللي هتظهر لك على الشاشه يا عم والله العظيم هاند فاضل لنا درسين قد كده وحلوين والله شايف الكل وجع الدماغ ده هينتهي دلوقتي عشان نخلص على المنهج يا طالب سنه اولى يا جميل يا كيوت يا كتكوت بص بقى الوحده الاخيره بتكلمني عن حاجه حلوه جدا جدا هو انتشار الاسلام في افريقيا انا لو بصيت على قاره افريقيا دلوقتي هلاقي ملايين المسلمين فاحنا عاوزين نعرف في الدرس الاولاني في الوحده دي هو ليه او ازاي الاسلام انتشر بالطريقه الرهيبه دي على الرغم ان الاسلام ما ظهرش في افريقيا لان نبي الاسلام صلى الله عليه وسلم سيدنا محمد عليه افضل الصلاه والسلام ولد في مكه وانتقل الى المدينه ومكه والمدينه في اسيا فاحنا عايزين نعرف دلوقتي مع بعض حبايبي الطلاب ازاي الاسلام ازاي الاسلام انتقل بالصوره الرهيبه دي من مكه والمدينه اللي هي في اسيا اللي هي في شبه الجزيره العربيه عند العرب الى قاره افريقيا بالسرعه او بالصوره دي فتعال واحده واحده كده نتعرف مع بعض بس خلي بالك بيقول لي ايه؟ تعال نشوف اول علاقه بين العرب وافريقيا كانت امتى بيقول لي اه على الرغم ان الاسلام هو اللي دخل العرب افريقيا ولكن اصلا العرب بيروحوا افريقيا من زمان يعني مش كانت اول مره العرب يروحوا افريقيا مع الاسلام لا لا وكلا وبلا قال لي الفكره بتعود الى قبل الاسلام حيث ان قبل الاسلام كانت هناك علاقات بين العرب وافر افريقيا وهي علاقات تجاريه طب بما تفسر يا مستر بسبب القرب الجغرافي يبقى لو جاء قال ده احنا متعودين بنقول السؤال يا قلبه انت عيب بقى احنا بنتكلم عن اسلام بص يبقى لو جاء قال لي ايه العلاقات اللي بتربط افريقيا بالاسلام سوري افريقيا بالعرب زمان اقول له والله علاقات تجاريه كان العرب بيجوا اصلا ويبيعوا ويشتروا عندنا هنا في افريقيا وما فيش مشكله طب بما تفسر بسبب القرب الجغرافي ما العرب عايزين في شبه الجزيره وشرق افريقيا اهي ودايما البدايه مع الشرق فخلي بالك لما يجي يقول لي العرب انتقلوا لايه اقول له للشرق على طول يبقى خلي بالك يا حبه ايوه ان العرب اساسا مرتبطين بافريقيا من قبل الاسلام خلي بالك من الحته دي من قبل الاسلام قال لي حيث ان ارتبطوا بعلاقات علاقات تجاريه بسبب ايه يا مستر بسبب القرب الجغرافي قريبين اصلا من افريقيا امال امتى اول مره بقى العرب المسلمين لما العرب دخلوا الاسلام قال لي والله اول مره العرب يروحوا افريقيا بعد الاسلام كانت عندما اشار النبي صلى الله عليه وسلم على بعض من اصحابه بالهجره الى الحبشه اللي هي اثيوبيا دلوقتي ايه اللي حصل لما النبي صلى الله عليه وسلم كان في مكه حصل ايه؟ قال لي العرب قريش ازد بعض الصحابه فالنبي قال لهم اللي مش هيقدر فيكم ان هو يكمل في مكه ياخد بعضه يهرب الى الحبشه اشمعنى الحبشه يا رسول الله؟ قال لي بها ملك عادل لا يظلم عنده احد وكان اسمه النجاشي قال لي بقى بالنسبه لافريقيا قال لي هربوا اول حته لاثيوبيا لو جاء قال لي بما تفسر اقول له فرارا من اذى قريش السبب هنا ان هم يهربوا من اذى قريش يبقى انا اللي يهمني هنا ان قبل الاسلام كان في علاقات بين العرب وافريقيا علاقات تجاريه بقى بسبب القرب الجغرافي قريبين بعد الاسلام اول مكان دخلوا المسلمين هي الحبشه فرارا من اذى قريش هنتعرق طبعا اختلطوا بعد كده وراحوا الى افريقيا دايما البدايه من الشرق انا هقول لك دلوقتي الاسئله اللي هتيجي بص بقى معابر انتقال الاسلام يعني ايه يا مستر بص يا حبيبي بص يا حبيبي اه يا حبيبي اه يا حبيبي اه يا حبيبي اه يا حبيبي بص يا حبيبي اه يا حبيبي ا ال المسلمين دخلوا افريقيا عن طريق ثلاث معابر احنا هنتكلم دلوقتي في المعابر ركز ها هنتكلم في المعابر يعني ايه المعابر البوابات الاماكن اللي دخل منها العرب افريقيا اول بوابه دخلوا منها مضيق باب المندب والمحيط الهندي طبعا المضيق جوه المحيط ثاني بوابه دخلوا منها شبه جزيره سيناء ثالث بوابه دخلوا منها العرب الى افريقيا المسلمين مين البحر الاحمر اول بوابه كانت باب المندب المحيط الهندي ولسه حكي لك لما هاجر العرب الى الحبشه المسلمين فرارا من اذى قريش اما شبه جزيره سيناء ده المعبر البري الوحيد يعني ايه؟ يعني الارض الوحيده اللي رابطه بين اسيا وافريقيا انا عشان اكون في اسيا واروح افريقيا قدامي طريقين يا بحر احمر يا محيط هندي وخلي بالك في طريق ثالث فوق شبه جزيره سينا ودي ودي الارض الوحيده يعني انا لو مشيت في سينا او مشيت في اسيا كملت كده هعدي على سينا ومن سينا هلاقي نفسي جوه افريقيا يبقى ده المعبر البري الوحيد مين اللي دخلت منه بقى؟ قال لي دخلت منه الجيوش الاسلاميه هي اللي دخلت من المعبر ده وبداوا بفتح مصر الجيوش الاسلاميه وبعد كده هيفتحوا بعد مصر هيفتحوا ليبيا و يعني شمال افريقيا كله وطبعا الكلام ده هيكون في عصر عمر بن الخطاب حيث بعد ما مات النبي صلى الله عليه وسلم جاء بعده ابو بكر الصديق لحكم الدوله العربيه الاسلاميه جا بعده عمر بن الخطاب ماشي يبقى بص الكلام اللي هقول لك عليه طبعا لما وصلوا بدات العلاقات يهمني في المكان ده كله ان اول مكان قعد فيه المسلمين كان شرق افريقيا تمام ركز البدايه دايما مع الشرق وبعد الشرق اماكن تانيه اول معبر اهو اول باب دخل وعدى منه المسلمين كان المحيط الهندي ومضيق باب المندب تمام قال لي استخدمها اول هجره اهي اثناء الهجره الى بلاد الحبشه ومنها للشرق ثاني معبر عدوا منه شبه جزيره سينا ده اللي عدت منه الجيوش عشان يفتحوا شمال افريقيا ونشر الاسلام خلي بالك دي هتيجي في الامتحان سينا هو المعبر البري الوحيد خلي بالك ياي قلت لك واكتب وما تجريش طب ثالث حاجه المسلمين عدوا منها هي البحر الاحمر طبعا البحر الاحمر مهم جدا واستخدموه في الهجرات واستخدموه في التجاره كل ده على عيني وراسي قال لي بس زادت اهميه البحر الاحمر بعد اعاده حفر قناه سيزوستوريس فاكر قناه سيزوستوريس اه يا مستر اللي عملها سونوسيرت اللي بتربط البحر الاحمر بنهر النيل عشان اوصل للمتوسط قال لي بقى عمرو بن العاص لما قعد في مصر اعاد حفر القناه دي مره اخرى واتسمت على اسم حاكم الدوله يبقى خلي بالك الحاكم او الخليفه عمر بن الخطاب ده قاعد مكان النبي صلى الله عليه وسلم بعد ما النبي مات اما عمرو بن العاص هو كان والي هنا فامر باعاده حفر قناه سيزوستوريس فسميت بقناه امير المؤمنين ومنها طبعا انتشر برده الاسلام في افريقيا يبقى استخدموا في التنقل بين شبه الجزيره العربيه انشاوا المراكز نشر الاسلام كل ده على عيني اهم حاجه دي خليج امير المؤمنين اللي عملوه عمرو بن العاص ده كده اول حاجه يبقى كل اللي انا عايزه منك ان ثلاث معابر اول معبر عندي قلنا المحيط الهندي وباب المندب ده اللي دخل منه هاجر للحبشه ثاني حاجه شبه جزيره سينا ده الارض الوحيده الجيوش هي اللي عدت منه البحر الاحمر زاد اهميته بعد حفر قناه امير المؤمنين ثاني حاجه بقى هناخدها هو ازاي الاسلام انتشر احنا عرفنا دلوقتي ازاي المسلمين عدوا تمام ازاي المسلمين عدوا دلوقتي هنعرف ازاي انتشر الاسلام في افريقيا قال لي انتشر الاسلام بالاخلاق السمحه وبالعدل والمساواه وعلى عيني وعلى راسي كل الكلام ده دي اساليب نشر الاسلام اربع حاجات كان لهم الدور لما يجي يقول لي اساليب هي دي الثانيه كانت معابر قال لي اربع حاجات دعاه التجار الزواج والهجرات اربع حاجات نشروا الاسلام في افريقيا دعاء تجار زواج وهجرات نبدا بالدعاء قال لي مين هم الدعاء دول يا مستر قال لي هم الافراد الذين تلقوا قدرا من العلوم الدينيه ولهم القدره على نشر يعني ايه يا مستر الشيوخ اللي ربنا جعلهم سبب في نشر الاسلام فهم الافراد الذين تلقوا قدرا من العلوم الدينيه دي مهمه احفظها عشان لو جاء قال لي ما المقصود بالدعاء يكفيني لحد هنا هم الافراد الذين تلقوا قدرا من العلوم الدينيه وباذن الله في فيديو الحل اللي لسه طبعا حضرتك ما شفتوش ولسه طبعا موجود هتلاقيني بقول لك الاجابه اللي تخليك تاخد الدرجه لا هنلوك كتير ولا هنصغر يعني هتمشي ورايا بالمسطره هتلاقي نفسك المنهج لذيزي زيزي بحبك يا طالب اولى يا عزيزي فهتلاقي الدنيا بسيطه وجميله بس كل اللي عايزه منك لما نيجي ان شاء الله الفيديو الحل انك تركز ورقتك قلمك وب بينا وب بينا عشان هنتصور كمان هناك مع بعض هنتصور في فيديو الحل بحب اتصور انا في فيديو الحل هطلع موبايلي ونتصور مع بعض ايوه يا حبيبي مش معنى انك ورا كاميرا انا مش هعرف اتصور معاك ما هو هنا ده المختلف ايه اللي يخليك تختلف مع مستر محمود قطب ان انا بحسسك انك معايا خد البوصه دي وكمل معايا تمام فالشيوخ دول نزلوا افريقيا وبداوا يعلموا الناس الاسلام بطريقه كويسه وبطريقه حسنه فحظوا بنوعا من التقدير والاحترام الناس احترمتهم ودخلوا الاسلام على ايديهم كتير جدا ادي اول ناس نشرت الاسلام ثاني ناس نشرت الاسلام هم التجار ازاي ازاي يا مستر؟ قال لي بدا بعض التجار ينتقلوا من اسيا لافريقيا في المعابر اللي قلنا عليها من شويه وبداوا ان هم يبيعوا لسكان افريقيا فالناس لما اتعاملت مع التجار المسلمين لقوا شكلهم حلو لبسهم حلو ريحتهم حلوه تمام لقوهم بيحبوا العدل والصدق والامانه وبيرفضوا الربا والغش يعني ما بياخدوش فلوس زياده هو ده معنى كلمه الربا ولا بياثر بفلوس عاليه عشان كده الناس حبت التجار فسالتهم عن الدين بتاعكم انا التاجر ديني هو الاسلام الشخص الافريقي بقى اللي راحوا له التاجر ممكن تعلمني الاسلام؟ قال لي فدخل الافارقه على يد التجار الاسلام فبقوا التجار بينشروا الاسلام ايه ده مستر ازاي مش انت قلت لي الدعاء اه الدعاه هو جاي ينشر بطريقه مباشره اما التجار بطريقه غير مباشره الراجل جاي يبيع ويشتري لقى نفسه بينشر الاسلام ليه يا مستر؟ قال لي عشان امين عشان صادق عشان بيرفض الربا والغش او او برنسوا وجهه تمام طيب فعملوا ايه بقى؟ قال لي تحولت بعض المراكز التجاريه الى مراكز ثقافيه يعني ايه الاسواق الطبيعي ان السوق مركز تجاري بيع وش قال لي لا بقت الناس تيجي ليه التجار دول مش عشان يشتروا منهم عشان يتعلموا الاسلام يا مستر حصل الكلام ده اه والله بقى السوق مكان عشان الناس تيجي تتعلم فيه الاسلام شبه بها ايه مثلا قال لي عندي مركز اسمه كانو في نيجيريا مدينه اسمها كانو في نيجيريا ومدينه ثانيه اسمها تنبكت في مالي طب وانا مالي وانا مالي معلش يا جماعه هي كده ماشي فكانوا في نيجيريا وتومباكتو في مالي دي مدن اتحولت من انها مدن تجاريه لمراكز اسلاميه الناس بتيجي اه تبيع وتشتري بس في ناس تانيه جايه تلم الاسلام فالتجار قال لك نعمل حاجه لله بقى نبني لهم مساجد فبدا التجار المسلمين بتشييد المساجد في افريقيا مش كده وبس وقالوا للطلاب اللي عايزين يدرسوا الاسلام وبيتعلموا في المسجد الشاطر فيكم هنوديه لمصر وشمال افريقيا يتعلم هناك احسن ويتثقف كمان هناك احسن قال لي اه والطلاب المتميزين من السكان الاصلي الاصليين في افريقيا هيروحوا الى مصر والمعاهد العلميه بشمال افريقيا ويتعلموا هناك الفكر الاسلامي يبقى لما يجي يقول لي ببساطه كده وطبعا هحلها في الاسئله هم التجار المسلمين ايه كان دورهم في نشر الاسلام؟ هقول له رقم واحد قال لي الناس اعجبت بمظهرهم والعدل والصدق والامانه اثنين تحولت المراكز الثقاف التجاريه الى ثقافيه نشره الاسلام ثلاثه بنوا لهم المساجد اربعه الشاطر صفروه على مصر ده كده التجار اللي بطريقه غير مباشره ثالث حاجه نشرت الاسلام هو الزواج والمصاهره يعني ايه يا مستر؟ التجار لسه مكلمك عليهم من شويه لما جم عاشوا في افريقيا اللي جايين من العرب اتجوزوا بنات افريقيا طب الزواج بيعمل ايه يا مستر؟ بيخلي فيه مصاهره عيله وعيله فبدا المسلمين اللي جايين من عند العرب من شبه الجزيره يعلموا العيله دي كلها الاسلام فتخيل واحده بسببها بسبب انها تزوجت من مسلم العيله كلها بقت مسلمين فلو قال لي ما النتائج المترتبه على زواج التجار من النساء الافر فارقه اقول له تقويه العلاقات نقل العادات والتقاليد ايه تاني يا مستر تقويه العلاقات نقل العادات والتقاليد تمام يبقى ده كده نتائج الزواج بقى في علاقات واحنا علمناهم بقى يعني قلت لك اتعلموا الاسلام والامانه والصدق وكل هذا وذاك رابع حاجه هي الهجرات اه يعني ايه هجرات يا مستر المسلمين من شبه الجزيره العربيه سابوا بلدهم وراحوا قعدوا في بلاد افريقيا زي يا مستر ان الصحابه الاوائل برافو عليك دي اول ناس هجرت فعلى سبيل المثال هجره الصحابه الاوائل الى بلاد الحبشه ودي اول هجره لما قلنا راحوا للشرق هل انتهت على كده لا عندي ركز في اللي بقوله شخص اسمه عبد الملك بن مروان ده كان من الدوله الامويه الدوله الامويه هي اللي حكمت بعد الخلفاء الراشدين بعد ابو بكر وعمر وعثمان وعلي مامات اللي جم بعد النبي جت عيله كامله منها اول واحد معاويه بن ابي سفيان وفضلت عياله من بعده عبد الملك بن مروان قال للسكان في اسيا ان هم المسلمين يعني في شبه الجزيره ان هم يجوا افريقيا في الساحل الشرقي ويخرجوا المعادن ويبنوا بيها المدن هناك وهاجر كتير وقعد كتير فالناس دي علمت سكان افريقيا مش دول مسلمين علموا السكان الاسلامي ثالث هجره معايا وهي فرار بني اميه نفس العيله بعد عبد الملك بن مروان بفطره كبيره جالي حكام ضعاف الحكام الضعاف دول خسروا قصاد اسره ثانيه اسمها الدوله العباسيه كلهم مسلمين فسقطت الدوله الامويه وقامت الدوله العباسيه فابناء العيله بتوع بني اميه اللي هم المفروض كانوا ملوك وحاجات جامده هربوا من شبه الجزيره وجم قعدوا فين بقى يا مستر؟ في السودان يبقى خلي بالك اول مكان دخلوا الامويين في افريقيا هو السودان لما جم بني اميه المسلمين الى افريقيا علموا سكان افريقيا اللغه العربيه والدين الاسلامي فدول كان لهم طبعا فضل وتوالت الهجرات بعد كده الى الوسط والى الغرب يبقى البدايه مع الشرق بعد كده الوسط بعد كده الغرب وانتشر الاسلام في افريقيا في مشكله يبقى خلي بالك انا سهلت عليك الهجرات قلت لك ثلاث هجرات فلما يجي يقول لك اديني مثال او كلمني عن الهجرات ساعتها هقول له الهجرات ثلاث حاجات ثلاث هجرات اصلا الكتاب اداهم لي كامثله رقم واحد اقول له هجره الصحابه الاوائل الصحابه لما راحوا للحبشه علموا سكان الحبشه الاسلام فانتشر الاسلام اين عبد الملك بن مروان اهو ده كان من الدوله الامويه خلاهم يجوا هنا عشان المعادن ويبنوا الدنيا ثالث حاجه هقول له فرار هروب يعني بني اميه من الدوله العباسيه بعد هزيمتهم طب لما جم هنا عملوا ايه يا مستر؟ قاللي جوم السودان وعلموا الناس حاجتين اللغه العربيه والدين الاسلامي في اني بروبليما؟ مافيش بروبليمه ده كده الجزء التاني اساليب انتشار الاسلام ازاي الاسلام انتشر في افريقيا الجزء الثالث من الدرس ده هو الفتوحات الاسلاميه في افريقيا ازاي؟ ازاي اتفتحت افريقيا والحروب الكتيره اللي خاضها المسلمين عشان يبلغوا الاسلام ما هو انا جاي ابلغ الاسلام لسكان افريقيا الجيوش هتمنعني اللي هي بتاعه الدوله العدوه فلازم اهزم الجيوش هو ده الفتوحات يلا بينا على الفتوحات بص بقى الفتوحات الاسلاميه في شمال افريقيا سبق وقلت لك ان الجيوش دخلت من شبه جزيره سيناء ما كانش ينفع كده نعدي الحته دي على الفاضي لا يا حبيبي كان لازم ان احنا نتكلم بالتفصيل الله عليك يا جميل بص بقى بدا الفتح الاسلامي لافريقيا يعني بدات الجيوش الاسلاميه تدخل افريقيا في عهد عمر بن الخطاب زي ما احنا بنرجع يا جماعه عشان نفهم بعد النبي صلى الله عليه وسلم جالي ابو بكر بعد كده جاللي عمر عمر بن الخطاب طلب منه عمرو بن العاص يبقى الفتح في عهد الخلفاء الراشدين وليس في عهد النبي صلى الله عليه وسلم يبقى لو جا قال لي القائد اللي فتح مصر اقول له عمرو بن العاص فعهد الخليفه عمر بن الخطاب يعني كان الخليفه عمر واللي فتح ونشر الاسلام في مصر هو عمرو بن العاص بعد مصر عندي برقه ايه برقه دي يا مستر في ليبيا المسلم المسلمين وصلوا الى برقه بالمناسبه اللي كان بيحكم كل ده هم الروم الامبراطوريه المسيحيه فلما دخل المسلمين برقه رحب اهل برقه بالاسلام ليه يا مستر؟ قال لي لان اهل برقه واهل مصر كانوا زهقانين من الروم فلو قال لي بما تفسر بما تفسر ليه رحب بيهم؟ اقول لهم كانوا بيعانوا من مساوق حكم الروم اصلا طب هو ليه اصلا راحوا المسلمين بقى فتحوا برقه يبقى عندي اثنين ليه اهل برقه واهل مصر رحبوا بالاسلام اقول له عشان يخلصوهم من مساوق الروم طب ليه ليه عمرو بن العاص قرر يكمل وما وقفش عشان يامن مصر ما هو العدو لسه هنا والعدو لسه هنا والعدو لسه هنا فلازم اكله قبل ما ياكلني ما انا قلت لك انا رايح انشر الاسلام مش هيسكت لي فخلي بالك من السؤالين دول انا بقول لك الاسئله اللي هتيجي اهي ليه عمرو اتجه عبد بن العاص رضي الله عنه وفتح برقه لتامين الحدود في مصر ونشر الاسلام طب رحبوا بيه اه رحب بيه عشان يخلصهم من مساوق الروم بعد برقه جيري طرابلس طرابلس وضعها مختلف طرابلس متحصره بالاسوار زي ما انت شايف كده ما عدا الجزء ده في البحر المتوسط واحنا ما معناش حاجه تهد الاسوار كمسلمين كجيوش المسلمين عشان كده لما عمرو بن العاص وصل ولقى الاسوار قال لك فرج ربنا هيجي فحاصر طرابلس لمده شهر شهر كامل واقف على الاسوار دي واستغل ان الميه انحصرت يعني ايه ميه البحر رايحه جايه فتراجعت الميه فدخل عمرو بن العاص من جهه الشاطئ بص كده الميه كانت قال لي فحصل انحصار يعني حته اتفتحت فلما اتفتحت دخل عمرو بن العاص من جهه الشاطئ ماشي طب ليه كان عايز يفتح طرابلس اه عشان يام امن الفتوحات وما اهميتها على الشاطئ الافريقي خلي بالك مهمه جدا عشان اكمل لازم افتح دي فالسبب اهميتها على الشاطئ وعشان يسيطر على شمال افريقيا قال لي محاطه بالاسوار ان لا جهه البحر فحاصرها لمده شهر خلي بالك واستغل انحصار الميه يعني تراجعها ودخل من الحته دي طب ما النتائج اول ما الروم شافوه دخل قالوا سبحانك يا رب خدوا ديلهم في اسنانهم وجروا يبقى هروب الروم نحو سفنهم اول ما شافوا عمرو بن العاص ديلهم في اسنانهم وجاروا من البلد خالص يبقى السؤال ده مهم جدا النتائج المترتبه على فتح عمرو بن العاص ا طرابلس من جهه الشاطئ هروب الروم وفرارهم نحو سفنهم طبعا ده قال لي دخل المدينه دون صعوبه رغم الاسوار سبحان الله رغم كل الاسوار دي ما هدش طوبه منها امال عمل ايه يا مستر ده دخل من جهه الشاطئ الميه رجعت فدخل ميه البحر كده فرجعت فدخل اهي انا مثلا عايز اخش هنا الميه عايز اعدي يا جماعه الميه يا جماعه اهي عايز يجي عندي هنا ماشي فالميه راجعه الدخل طريق سبحان الله ربنا ربنا ارادته فوق كل شيء وربنا الشخص اللي بيعمل اللي عليه بيساعده عمرو بن العاص لما عمل اللي عليه ربنا ساعده ما بالك انت يا طالب يا غلبان يا صغير يا جميل منهجك كبير اقعد ذاكر واجتهد وادعي ربنا يا رب ساعدني والله عايز يساعدك وعجيب درجه زي العسل بس اسمع كلامي وخليك ورايا واوعى تسمع لغيري يا ابني انا اللي عايز نصيحتك انا اللي عايز انا اللي عايز مصلحتك وبديك نصيحتك كمل بقى اه بعد كده بقى بعد ما عمرو بن العاص مات وبعد ما عمر مات عمر الخليفه جا بعد عمر خليفه جديد حاكم جديد اسمه عثمان بن عفان وجا بعد عمرو بن العاص قائد جديد واليصري جديد اسمه عبد الله بن صرح او عبد الله بن ابي الصرح عبد الله عايز يكمل ما هو عمرو وصل لفين؟ وصل لطرابلس عبد الله عايز يوصل لافريقيا تونس فاستاذن من عثمان قال له ممكن بعد اذنك اكمل قال له اتفضل بس ثواني خدها بحمله استطلاعيه يعني ما تروحش بالجيش كله ودي جزء من الجيش الجيش ده لما يروح ويشوف قدره الروم على القتال عاملين ما هم كلهم روم عاملين ازاي؟ لقيت نفسك ان هم مشه روح بالجيش وافتح ففعلا ففعلا قال لي ود حملات استطلاعيه بما تفسر لمعرفه قدره الروم على القتال هم قادرين ولا لا بعد طبعا ما الخليفه استاذنه ونجح فعلا عبد الله بن ابي الصرح ودى جيش يشوف لقى الروم على قد الايد فرجعوا الناس دي قالوا للقائد يا قائد يا قائد الجيش على قد الايد اتفضل فلما عبد الله بن ابي سعد الجيش و وهجموا على افريقيا اللي هي تونس طبعا ده يا جماعه اسم جديد شويه انتم عارفين اسمها قرطاجي القديم قوي قال لي وحارب في مدينه بص قال لك تونس كبيره اصعب حاجه فيها صبيطله فبدا بصبيطله بدا بالصعب عشان خاطر بقى يبقى سهل قال لي ومشى عن طريق الساحل يعني مشى جنب البحر ووصل الى صبيطله فحصلت معركه ما النتائج يا مستر انتصار المسلمين وهزيمه الروم وط طبعا فتح مدينه صبيطله احدى مدن تونس اللي هي احدى مدن افريقيه يبقى سبيطله عبد الله بن ابي الصرح فهد عثمان يبقى كده تونس تمام صبيطله قال لي بقى فتح صبيطله ما النتائج المترتبه على كده قال لي مهد الطريق ما انا ما تنساش انا قلت لك ان هم بداوا بالصعب ففتح صبيطله مهد الطريق لقاده ثانيين بعد فتره من عبد الله بن ابي الصالح ان هم يكملوا فتح شمال افريقيا كله اللي هي بقى شمال القاره افريقيا دي تونس ها افريقيا دي قاره على بعض فعصر الدوله الامويه برده ان هم يفتحوا مدن وحصون ثانيه زي عقبه بن نافع زي موسى بن النصير كل دول في عصر الدوله الامويه اللي هو بعد كده زي ما اتفقنا مع بعض بس احنا رايحين جايين في الكلام قال لي وفعلا تم فتح بلاد المغرب بالكامل ما النتائج المترتبه على كده واحد سيطره المسلمين على شمال افريقيا اثنين تامين حدود الدوله من جهه الغرب لاثه دخول عدد كثير من الاسلام ما هو لما المسلمين يفتحوا كل اللي فوق ده كل شمال افريقيا انا كده امنت الحدود من الغرب اهو خلاص كده انا وصلت لحد الميه فخلا ما فيش حد اللي فوقيا بقى فوق الميه فلا ده موال موال ده لسه بدري يبقى انا كده امنت نفسي من الغرب الناس دول دخلوا الاسلام وامنت حدود دولتي والدنيا بقت كوليشن كان تمام الدنيا بقت ايه كوليشن كان وسيطرت على نتائج لو نتائج فتح الايه؟ المغرب اخر حاجه في الدرس ده هو تاثير الاسلام بقى على حياه الشعوب ازاي الاسلام اثر على شعوب افريقيا باكتر من اكت حد اثر على الشعوب في فرق ان انا ادخلك الاسلام واثر عليك هم دخلوا الاسلام خلاص طب اثرنا او المسلمين اثروا على شعوب افريقيا ازاي باكث من حاجه وركز في التفاصيل لان اللي جاي كله تفاصيله اهم اللي انا اقوله لك طبعا بعد ما القبائل المهاجره دخلت الاسلام او سوري بعد ما القبائل المهاجره من اسيا المسلمه الى افريقيا جم عندي تكونت ممالك يبقى رقم واحد ظهور الممالك الاسلاميه الاول كان عندي مسلمين جوه افريقيا من هنا ورايح عندي ممالك اسلاميه جوه افريقيا واخد بالك ازاي يعني هلاقي عندي مسلمين جوه افريقيا دول اسلاميه بص الوضع تطور لايه زي ايه يا مستر قال لي زي مملكه غانا ومملكه مالي طب وانا مالي وانا مالي ودول طبعا ساهموا في نشر الاسلام اكتر الاول كان عندي مسلمين جوه الدول لا قال لي بعد كده بقى عندي ممالك اسلاميه جوه الدول ايه الانجاز الرهيب ده لا لا لا بقى عندي دول شبه غانا ومالي تمام طب اللغه العربيه اللغه العربيه هي لغه القران ولغه الطقوس الصلاه ماشي وقراءه القران كل ده عربي فكان لازم الافارقه يتعلموا عربي بما تفسر يا مستر لانها لغه القران الكريم واداه الشعائر الدينيه فانا لازم اتعلم العربي عشان كده الافارقه اتعلموا العربي وحبوه لدرجه ان في دول خلت العربي بالنسبه لها رقم واحد زي الصومال وموريتانيا دول ما كانوش بيتكلموا عربي اتعلموا عربي بقى رقم واحد بالنسبه لهم وفي دول خلت اللغه العربيه رقم اثنين يعني احنا مصر العربي رقم واحد الانجليزي اثنين قال لي بقى في دول بقت رقم واحد اللغه اللي هم متعودين عليها واثنين العربي زي دوله مالي طب وانا مالي وانا مالي انا مالي يا جماعه بجد ما هي اللي موجوده في المنهج انا مالي اه بغنيها كل شويه فيه انت مالك انت لا فاهمني يا جماعه يبقى اللغه العربيه بقت رقم واحد في دول ورقم اثنين في دول ثانيه رقم واحد الصومال وموريتانيا رقم اثنين زي مالي بعد لغتهم الاصليه طب ازدهار الحركه العلميه قال لي دي ده للتاثير بقى ده تاثير الاسلام في افريقيا اثر فيهم ازاي خلى تعملوا دول اسلاميه خلاهم يتعلموا اللغه العربيه خلاهم يزدهروا علميا حيث حرص الامراء وملوك الممالك الاسلاميه في اقامه دور العلم ومساجد قال لي المساجد المساجد نشرت اللغه العربيه ونشرت الثقافه وتخرج عدد كبير من العلماء ادى الى ازدهار الحركه العلميه في القرن ال 13 يبقى الحركه العلميه خلت الاسلام ينتشر اكت او خلت الناس دي تاثر علمناهم وثقفناهم ونشروا اللغه العربيه طب اتعلموا ايه يا مستر؟ اتعلموا فقه اتعلموا نحو وصرف وتفسير وحديث ومنطق وبلاغه وفلك الفقه احنا عارفينه علم الدين النحو والصرف ان انتم بتاخدوه في العربي اللي هو الاعراب الصرف ده اللي هو الاعراب مثلا تفسير انا بقول لك كده عشان تفهمها التفسير تفسير الدين او القران ا الهدف منه علم الحديث كلام كلام النبي صلى الله عليه وسلم المنطق هو تفكير ان انت تفكر في كل حاجه بلاغه في اللغه العربيه الفلك النجوم والكواكب قال لي لدرجه يا جماعه ان مش بس يعني ان مش بس اعلموا ده في مساجد تحولت لجامعات زي جامع سنكوري في مدينه تنبكتو اللي في مالي ومش مغني يا جماعه قال لي جامع سنكوري تحول الى جامعه سنكوري هو بدا كجامع الناس تصلي وتتعلم فيه اللي هي عايزاه قال لي تحولت الى الى جامعه الى كليه يبقى بص الاسلام عمل ايه فيهم ادى الى ازدهار حركه علميه اتعلموا واتثقفوا لغه وثقافه فبقى عندي كتير قوي منهم لدرجه ان جامع سنكوري اللي في مدينه توبانكتو تحول من جامع الى جامعه طب اخر تاثير للاسلام وهو او يعني الى حد ما خلاص اخر تاثير يعتبر اه الذوبان العرقي حصل ايه بقى زي ما اتفقنا المسلمين بقى اعدادهم كتير قوي في افريقيا فتزوجوا من نساء افريقيا ودخلوا الاسلام فالزواج في انجاب فقال لي هناك جيل جديد فاصبح هناك جيل جديد هو الاب عربي والام افريقيه او العكس الاب افريقي والام عربيه خلاص كده جيل جديد ماشي طبعا مسلمين كلهم ها فبقى عندي جيل جديد بيعتز بنسبه العربي واصله الافريقي نسبه العربي لقرايب من عرب على حسب اموه لكن اصله افريقي في نفس الوقت يبقى قلنا الذوبان العرقي بين العرب وسكان افريقيا نتج عنه ايه؟ قال لي نتج عنه ان بقى عندي جيل يحمل صفات الاب العربي والام الافريقيه اخر حاجه العادات والتقاليد بص يا سيدي لكل شعب عادات وتقاليد فلما العرب دخلوا افريقيا لقوا الافارقه ليهم عادات ايجابيه وعادات سلبيه فزودوا العادات الايجابيه وقال لهم برافو برافو عليكم يا سكان افريقيا العادات دي كويسه وربنا هيحبها وبسببها هتخشوا الاسلام اما السيئه دي لازم يمنعوها طب ايه الكويس اللي خلوه يحافظوا عليه وما يغيروهوش هو اكرام الضيف ان انا ارحب بحد مساعده المحتاج التضامن الاجتماعي الحاجات دي عادات طيبه لا تتنافى مع الشريعه الاسلاميه مين يرفض كده قال لي الافاركا كانوا مشهورين بكده باكرام الضيف ان يجي له ضيف اهلا وسهلا مش زيك لما يجي لك ضيف تعمل نفسك نايم ومس مساعده المحتاج في الشارع الفقير والتضامن الاجتماعي ان احنا نشيله بعض ولكن العرب منعهم من عادات سلبيه حاجات الاسلام محرمها كان للاسف افريقيا بيعملوها لان هم كانوا بيعبدوا الاوثان الاصنام زي ايه يا مستر حقوق الزوجه وواجباتها ما كانش ليها حق تنظيم العلاقات منح المراه حريه اختيار الزواج الزوج الاول كان لا في افريقيا العباده الوثنيه ان ابوها اللي بيختار لها تحديد عدد الزوجات المسلمين لما وصلوا لافريقيا لقوا السكان هناك الرجاله بتتجوز مره واثنين و10 و20 قالوا له ايه ده هي واحده واحده فقط وممكن اربعه اه يا جماعه الاصل في الزواج هي واحده واحده لكن لو عايز الرجل يوصل لاربعه او يتزوج اربعه لظروفه مثلا او هو مثلا حر بس قادر يعدل بينهم مع ان ربنا قال ولن تعدلوا يعني في صعوبه ان حد يعدل بين اكتر من زوجه ولكن ده حريتك بس اخرك اربعه مش 20 و10 الناس فاكره ان الاسلام لما جا السكان الناس كانت بتتجوز واحده وخلاص لا يا حبيبي الاسلام لما نزل الرجال كانت بتتجوز اكت بكتير جدا الاسلام قال اخرك اربعه واحده او ما ملكت ايمانكم فده اللي الاسلام عمله في افريقيا قال لي الاسلام كمان بدا ان هو يدعمهم الروابط بين الاباء والابناء الاسلام ادى المراه حق حضانه الاطفال يعني ايه؟ قال لي قبل الاسلام في افريقيا وفي كل الشعوب لما كان بيحصل انفصال بين الزوج والزوجه الاب بياخد العيال قال لي لا الاسلام قال العيال يفضلوا في حضن امهم فقال لي حضانه الام الاسلام ادى للمراه حق الميراث ومنع التفرقه العنصريه اش معنى المراه ما تورثش قال لي لا الاسلام اداها يقول لك ده الاسلام ظالم المراه يا حبيبي الاسلام لما نزل المراه ما كانتش بتورث اصلا الاسلام حرم شرب الخمور حرم الاشياء الوحشه الاسلام ده على العمل الخيري اكفاله الايتام الفقراء فبنى مجتمع متماسك وقوي في افريقيا يبقى ده كده تاثير الاسلام خلاصه الكلام نركز الاسلام بقى عندي ممالك اسلاميه شبه قلنا غانا ومالي الاسلام نشر اللغه العربيه تعلموا اللغه عشان يخشوا عشان الاسلام اصدهار الحركه العلميه ان الجامعات الجامع الجامع بقى جامعه زي قلنا تومباكتو سانكوري في توباكتو في مالي وطبعا طبعا اتعلموا كل الانواع والذوبان العرقي بقى عندي جيل جديد اب وام نسب عربي واصل افريقي والعادات والتقاليد قلنا خلاهم يتمسكوا بالعادات الايجابيه ويبعدوا عن العادات السلبيه كده يتفضل لي اخر درس مش هياخد معانا ربع ساعه هو مش سهل ولكن انا هقول لك تفاصيل هي اللي هتيجي في الخطه كلاس بيكون عندنا جروب في طلاب من نفس شعبتك هتذاكروا نفس المواد الدراسيه وتتناقشوا فيهم مواضيع مختلفه علشان ما تحسش انك منعزل او لوحدك كمان في الجروب ده تقدر تشارك زمايلك اهتماماتك طول السنه وهيكون عندنا روح منافسه ومسابقات وجوائز للناس المتميزه طول السنه وطبعا كل ده بيكون تحت اشراف مشرفه خاصه بالجروب ولو حابب تعرف اكت عن الخطه خلاص تقدر تكلمنا على الارقام اللي هتظهر عندك على الشاشه اه دور مصر الحضاري بص الدرس لك كتير لكن اطب قط اطب باشا هيعرفك ايه المهم في هذه الصفحات طبعا كل حاجه مهمه للاسف يعني المهم دور او علاقه مصر او دور مصر الحضاري في افريقيا اولا قال لي مصر دايما حريصه انها تبقى ليها علاقات بافريقيا ليه يا مستر سياسيه واقتصاديه وثقافيه خصوصا في العصور الوسطى ايه العصور الوسطى دي يا مستر قال لي عصور بتبدا من القرن الخامس للقرن ال 15 الميلادي يعني 1000 سنه من سنه 500 ل 1500 او من 400 وشويه الى 1500 فاهمني فالمهم يعني دي العصور الوسطى الفطره اللي بتبدا من القرن الخامس للقرن ال 15 دي بسميها العصور الوسطى طب ليه يا مستر؟ قال لي بسبب موقعها الجغرافي متميز وبسبب تاثيرها الفكري والثقافي والاقتصادي وبسبب تركز السلطه السياسيه والدينيه للعالم الاسلامي في مصر لان مصر ساعتها كانت مسؤوله عن حمايه الحرمين في عصر الدوله العباسيه يبقى ليه كانت علاقتنا بافريقيا اقوى حتى من دلوقتي في العصور الوسطى موقعنا دورنا ومصر كانت المركز خلي بالك الدوله العباسيه مهمه جدا تحفظها. طيب تعال بقى نتكلم عن العلاقات السياسيه بين مصر وافريقيا في العصور الوسطى اللي هي فتره نص التاريخ دي. قال لي مصر كانت طبعا مركز الخلافه العباسيه بعد ما سقطت في بغداد. اصلا الخلافه العباسيه اللي اكلمتك عليها كانت قاعده في بغداد فسقطت فجت عندي في القاهره او جم العباسيين قعدوا في القاهره فده ادى الى طبعا توطيد علاقه مصر والدوله الاسلاميه فكان لازم حكام افريقيا المسلمين يجوا على مصر وياخدوا تاييدهم السياسي يعني عشان اصلا تبقى حاكم في افريقيا لازم الحاكم اللي في مصر يوافق وده اللي خلا لينا علاقات سياسيه معاهم بقى كل الحكام الافارقه المسلمين يجوا على مصر عشان ياخدوا التاييد ده غير كمان ان الحبش شه ايام المماليك اللي هم جزء من الدوله العباسيه كان سكان الحبشه حكام الحبشه ويجوا يتعلموا مننا ازاي يحاربوا ويصنعوا الاسلحه ويرموا بالسهام والرماح والضرب بالصيف حرب يعني قال لي كمان بتوع الحبشه اتعلموا مننا جبايه الاموال وانشاء ديوان اللي هو ضرايب يعني وقوانين في مشكله يبقى دول كده سكان الحبشه دي كده العلاقات السياسيه يبقى بمنتهى السهوله لما يجي يكلمني عن العلاقات السياسيه هي دي الاسئله اللي هتيجي واحد ليه كان بينهم علاقه في العصور الوسطى هقول له الكلام ده ارجع لو مش فاكره طب ايه هي العلاقات السياسيه هتقول له واحد لازم يجوا مصر عشان ياخدوا التاييد لان مصر مركز الخلافه العباسيه بعد ما سقطت في بغداد اثنين هتقول له بتوع الحبشه جوم اتعلموا مننا الحرب وجوم اتعلموا مننا الضرايب في عصر دوله المماليك اللي تبع الدوله العباسيه اه المؤثرات الثقافيه والعلم هل هل سكان افريقيا تاثروا بينا ثقافيا وعلميا في العصور الوسطى لا ده من زمان جدا من ايام عصر المصريين القدماء ازاي يا مستر ما احنا عرفنا اساسا احنا اللي علمنا افريقيا كل حاجه من زمان يعني مثلا لما احنا المصريين القدماء كانوا بيعبدوا امون وراعه وازيز واذريس عبدوا في كوش امون وراعه وازيز واذريس ادي ثقافيه طب لما مصر انتشر فيها المسيحيه وسكان مصر بقى اغلبهم مسيحيين هم كمان سكان افريقيا اعلموا المسيحيه والكلام ده برده كان في الحبشه في الكنيسه الاثيوبيه قال لي كان بيتم تعيين مطران مصري يعني ايه مطران يا مستر رجل دين مسيحي من قبل بطراارك الاسكندريه من قبل مسؤول عن كنيسه اسكندريه يعلمهم هناك قال لي المطارنا المصريين بقى مكانتهم جامده جدا عند ملك الحبشه وبقى بياخد استشارتهم في الشؤون الدينيه والسياسيه عشان كده مصر كان لها دور كبير جدا في الكنيسه هعيد لك الكلام دهاني في الاخر طب لما بقى سكان مصر بقى اغلبهم مسلمين افريقيا كمان دخلوا معانا الاسلام بصوا يا جماعه بناثر عليهم ازاي ثقافيه اه فمصر هي المناره الاساسيه وتعلموا على ايدينا طب ليه يا مستر قال لي لان اساسا اي حد في افريقيا عايز يروح يعمل عمره او حج في مكه كان لازم يعدي على مصر حيث كان حجاج الدول الافريقيه يمرون عبر مصر لبلاد الحرمين مكه مكه والمدينه فيتعرفوا على اهلها ويتعلموا مننا العلوم الدينيه ده غير اصلا دور الازهر الشريف في الاسلام قال لي قام الازهر بدور مهم جدا ماشي وهو من اهم المؤسسات العلميه الدينيه الطلاب الافارقه كانوا بيجوا لمصر عشان يدرسوا العلوم الدينيه في الازهر فقال لي الازهر وفر لهم اماكن يقعدوا فيها تمام وفر لهم حاجه رواتب بفلوس كمان هيعلمهم حاجه اسمها اسمها اروقه الازهر يعني ايه يا مستر؟ عندي رواقين رواق الجبرتيه ورواق المغاربه خلي بالك من كلمه رواق الرواق ده مكان بيخصص للطلاب اللي جايين من بره طيب اللي وخلي بالك اللي جايين مع بعض بيقعدوا مع بعض يعني مثلا اللي جايين من الحبشه ومن الدول اللي على البحر الاحمر بيقعدوا في رواق واحد زي كده يا جماعه نقوله ايه؟ زي شقه بس كبيره يقعدوا وياكلوا ويشربوا ويتعلموا الازهر كمان هيديهم فلوس ده غير رواق المغاربه الناس اللي جايين من شمال افريقيا وبلاد المغرب اسمه المغاربه بيقعدوا مع بعض فالاروقه اماكن للدراسه والاعاشه بالمجان طعام واقامه وكسوه لبس ومرتبات وخدمات للطلاب الدارسين بالازهر تكريما لهم انتم بتكسبوا الدنيا والاخره واحنا كمان بنكسب الدنيا والاخره قال لي فالطلاب دول لما رجعوا لبلدهم خلاص بقى اتعلموا في مصر رجعوا قال لي اقاموا هناك مدارس ومساجد وحلقات للعلم والتدريس وحاولوا الاقتداء بالازهر في اساليب التدريس اللي حصل معاهم في الازهر الطلاب دول عملوها في بلدهم شوفوا يا جماعه شوفوا الجمال شوفوا الجمال يبقى لما يجي يقول لي العلاقات الثقافيه اقول له واحد ايام عصر ازاي الافارقه تاثروا بنا ثقافيا اقول له واحد ايام عصر القدماء المصريين عبدوا الالهه امون ورعوا وازيز واذوري شبه وهم معابد كمان في كوش لما مصر بقى اغلبها مسيحيين دخلوا المسيحيه خصوصا الحبشه لان كان لازم يتعين مطران مصري واحد رجل دين مسيحي يعلمهم في الحبشه المسيحيه المطران ده بقى ليه مكانه سياسيه ودينيه وكان لهم دور كبير جدا في الكنيسه طب لما المسلمين بقى لما الاسلام دخل مصر وانتشر اسلام في مصر انا بعيد تاني يا جماعه هقول له ان كان لازم الحجاج يعدوا على مصر ويتعلموا من اهلها قال لي الازهر عمل لهم اروقه اروقه اثنين جبرتيه ومغاربه اللي جايين من الحبشه واللي جايين من البحر الاحمر هيقعدوا مع مصر والمغاربه هيقعدوا مع بعض قصدي دول لما رجعوا بنوا مدارس وبنوا مساجد وحلقات علم ودرسوهم هناك اخر علاقات هي العلاقات الاقتصاديه قال لي مرت طرق التجاره عبر الصحراء الكبرى بمصر يعني انت لو شخص خارج من افريقيا ورايح شبه الجزيره العربيه تتاجر لازم تعدي على مصر تمام ومن ولو انت داخل من بره لازم تعدي برده على مصر لان بصوا يا جماعه انا هلخصها لك برسمه مصر هي قلب افريقيا الشمالي ازاي يا مستر ما هو خلي بالك ادي افريقيا مصر فوق اهي مصر هي البوابه بتاعه افريقيا هنا في محيط هندي كبير قوي يا جماعه عشان يعدوه الموضوع مش سهل فالاسهل ان انا اعدي عن طريق مصر فمصر هي المدخل والمخرج لقاره افريقيا لو داخل ببضاعه او خارج ببضاعه ضاعه لازم تعدي على مصر اللي هي في شمال الصحراء الكبرى عشان كده قال لي مصر كانت الوسيط الوحيد لاستراد السلع الشرق ونقلها الى افريقيا فقد حمل التجار مصنوعات الى الدول الافريقيه نالت اعجابهم يعني ايه مصر باعتريقيا اواني نحاسيه مصنوعات حديديه حاجات من نحاس وحديد فضه ودهب ادوات زينه وزجاج مصر كانت بتستورد بقى من افريقيا يعني مصر خدت ت من افريقيا العاج معدن وريش النعام والسمغ والجلود دي مصر خدته من افريقيا تمام طيب هنتكلم مظاهر عمق العلاقات دلوقتي بس خلي بالك ميجي يقول لي ايه العلاقات الاقتصاديه اقول له حاجتين مصر هي المعبر الوحيد للخروج والدخول بعنا معاهم حاجات واشترينا منهم حاجات بعنا لهم دول اشترينا منهم دول اخر حته بقى الدليل على عمق العلاقات الاقتصاديه بين مصر وافريقيا في العصور الوسطى يعني ايه؟ قال لي لو بصيت على افريقيا هتلاقي جاليات مصريه كبيره في المدن التجاريه الافريقيه سواء كان فقهاء او علماء او تجار بص بعينك هتلاقي تجار كتير قوي في افريقيا وهتلاقي علماء وهتلاقي فقهاء يعني بتوع علم ده دليل ان كان في علاقات كتير قوي زمان ده غير كمان فضل الملوك وحكام الدول المنتجات المصريه يعني هتلاقي هناك في العصور الوسطى كان في منتجات كلها مصريه اقمشه ومنسوجات وسجاد وتحف وكتب وحاجات كتيره قوي جامده قال لي ده غير كمان السجلات التجاريه والوثائق الاثريه تشير الى تبادل تجاري بين مصر وافريقيا في ذلك الفتره حيث وجدت اواني فخاريه وزجاجيه وعملات تاريخيه مصريه في مناطق الساحل الغربي الافريقي بص ابسطها لك ده الدليل مستر انت مش ممكن تكون كداب هو ده الدليل يا كلب ان ان انا مش كذاب. ثلاث حاجات اولا في جاليات مصريه عايشه هناك في افريقيا الجاليات دي منها فقهاء وعلماء وتجار كانوا عايشين زمان في العصور الوسطى في افريقيا يعني دي بلدهم يعني بيتاجروا وعايشين فيها بلاش ده قال لي الملوك المصريين او سوري الملوك الافارقه كان بيشتروا البضاعات دي بلاش في سجلات وكتب في افريقيا ان البضاعه اللي داخله وخارجه بيتكتب يا جماعه جماج وكده ان كل البضاعات دي كانت في غرب افريقيا كانت مصريه كل البضاعات كانت مصريه الكتب موجود فيها كده والسجلات القديمه اللي بنعتبرها اثار موجوده وجرى الترم والله جرى الترم ويكاني بداته بالامس وانتهى اليوم سنه اولى شرح الترم الاول خلص بمراجعته لا ده لازم صوره بقى مع بعض شبه ما وعدتكم بالايفونه قول لي مبروك بقى يا جماعه بقى بقىي فتره يعني جايبه بس مخبي عليكم لا صوره مع بعض انتهى شرح الترم الاول اكتب كده انتهى مراجعه لسه فاضل الاسئله والنماذج يا ها بس ده الشرح شرح الترم الاول قطب مصر طلاب اولى اعدادي حبايبي الصوره مع بعضينا يلا يا ريت كلنا نتصور مع بعض يا ريت يا ريت هتصور معاكم يلا ولا نتصوره كده يلا معايا يلا معايا كلكم خشوا في الصوره وح هبقى انزلها لكم اهو يلا يلا مع بعض يلا يلا دي صوره النهايه يلا يا ريت تتصور وتبعت لنا صورتك الجميله وانت مخلص معانا الشرح عشان هنعملها في الاسئله وهنعملها في النماذج بحبكم يا سنه اولى في كل مكان حاولت على قدر الامكان فاض لك الاسئله اللي انا مجمعها ومعايا وجميله يلا حلها معايا وراجعها واي حاجه علينا ليك وانا عينيا ليكسر احمد بيحبك يا سنه اولى منصه الخطه في ضهرك بنقول لك معاك لحد اخر بو اخر انطلاقه شكرا لكم جدا استحملتوا الوقت والتعب والمجهود وصلتوا للحظه دي ان شاء الله الحل هيلم كله بوعدك ان مش دي النهايه لا دي بدايه عشان اعلمك ازاي نحل وازاي اكتب اجابه مش كبيره ولكنها عظيمه وانت طالب عظيم وانت طالبه عظيمه بحبكم القطب من قلب الكسندريا بيقول لكم انتم نمبر و واحنا بدعمكم وصلنا لكده يلا على الاسئله على طول عشان خاطر عشان خاطر نلم بيها الدنيا ونعرف الحاجات المهمه قوي قوي اللي هتيجي واللي هنضمنها بنسبه 100% والحاجات اللي انت مش واخد بالك منها وانا هخليك تاخد بالك منها خد البوسه
1:04:21
مراجعه ليله الامتحان دراسات اولى اعدادي مراجعه دراسات اولى اعدادي مستر محمود قطب
الخطة التعليمية - الأول الإعدادي
134 مشاهدة · 1 maand geleden
3:19:50
مراجعة ليلة الإمتحان I طلاب الأزهر I جغرافيا سياسية 2026 I لم يخرج عنها الإمتحان باذن الله
القيصر -Gomaa El Sayed
2 مشاهدة · 3 uur geleden
البث الأقوى لمراجعة مادة الرياضيات توجيهي فلسطين 2008
الأستاذ مصطفى السميك رياضيات توجيهي فلسطين
52:59
مراجعه دراسات اولى اعدادي مراجعه دراسات اولى اعدادي الترم الثاني مستر محمود قطب
الخطة التعليمية - الأول الإعدادي
63 مشاهدة · 1 maand geleden
لايف الليلة الثانية ليالي الامتحان الأخيرة ٣ ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ مع أ محمد صلاح