الدرس 4 الأيمان الصف التاسع حل الأنشطة الوحدة الرابعة المنهج الجديد الفصل الأول

الدرس 4 الأيمان الصف التاسع حل الأنشطة الوحدة الرابعة المنهج الجديد الفصل الأول

النص الكامل للفيديو

ولا تعجل بالقران من قبل ان يقضى اليك وحيه وقل رب زدني علما السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته طلبه وطالبات الصف التاسع في شرح الدرس الرابع من دروس الوحده الرابعه الايمان لا والله ما حكم عسكر لا والله ما هفعل والله العظيم ما انا عامل والله طول النهار والله وبالله ا بلا والله كل حاجه في حياتنا تروح تشتري تليفون تفاصل في السعر تلاقي الواد اللي في التليفون لا والله صديق صديق والله ما يصير صديق والله صديق والله ما جبت ثمن وصديق والله كل كلمه والله والله يا عم بطل حلفان اي نعم الحلف مطلوب في بعض الاماكن زي الراجل اللي في المحكمه ده قالنا اقسم بالله العظيم ان هذه الارض ملك لي ورثتها عن والدي هنا لازم القسم في بعض في المحكمه يقول لك قول والله العظيم اقول الحق والله العظيم اقول الحق ده يمين مطلوب اما اللي واقف مع صاحبه ده يقول له والله ما سمعت ان جرنا ا محمد جاء من الحج ما را ما رايك النزلم عليه قال له والله طب انت لازم تجمه والله يعني ترجله ما شاء الله لا والله لا والله لا استطيع الذهاب معك اود الذهاب الى السكر ده برده حلف اهو قال والله وده قال ايه لا والله خد بالك الايمان في منها في يمين لغو وفي يمين غموس وفي يمين منعقده هنعرف انواع اليمين كمان شويه يبقى ما الاسلوب المشترك في الموقفين ده وده الاثنين اقسموا استخدام الحلف او القسم هل هناك ضروره لهذا في الموقف الاول نعم هناك ضروره لتاكيد حلفه لياكد على ان الارض ملكه واثبات حقه في ملكيته في ملكيته الى الارض اما الموقف الثاني ما اعتاد عليه الناس وليس فيه حاجه لا ضروره له اصلا مش لازم ان انا كل حاجه والله ووالله ووالله يبقى الايمان جمع كلمه يمين الدرس اسمه الايمان اللي هو جمع يمين انت عمال تحلف على الفاضي والمليان وتعني الايمان او اليمين هو الحلف بالله او باسم من اسمائه بدل ما تقول والله وكتاب ممكن تقول وكتاب كتاب الله ممكن بقى ايه نحلف بقى ايه ومن حلا بغير الله فخد كفر والكعبه والمصحف الناس بتحلف كده يعني والرحمن و احنا دايما متعودين والله يعني والرحيم يعني عايز احلف باي اسم من اسماء يعني او بصفه من صفاته لاثبات شيء او نفترض القسم يا شباب او الحلف ده احنا ما نستخدمهوش الا لما نريد ان نثبت شيء او ننفيه فيه ونؤكد للي امامنا ان ده امر قاطع ونهائي الحلف او اليمين مشروع في كتاب الله ومشروع في سنه الرسول صلى الله عليه وسلم فجاء في القران مثلا زعم الذين كفروا ان لن يبعثوا قل بلى وربي لتبعثن قل بلى بلى وربي قسم اهو النبي صلى الله عليه وسلم كان يقسم قل والذي نفسي بيده يعني صفه من صفاته اللي يحيي ويميت وايم الله قسم ورب الكعبه قسم والقسم ده ينفع ما فيش فيه مشكله لا اثم عليه لا يعني عادي ده نقسم به ما فيش اي مشاكل المسلم المفترض اصلا ان يكون صادقا في اقواله وافعاله ده المفترض ان احنا يعني المفترض ان احنا في الاساس لا نلجا الى الحلف او القسم بالله الا في عظائم الامور لازم اعود نفسي اعود ان انا اصون لساني ولا اتساهل في اليمين ده مش اليمين ده هيطلع في كل لا والله ما انا عامل والله ما انا واكل والله ما انا شارب والله ما انا رايح لا والله ما كان مش عارف لا والله لا ما تخليهاش ما تخليش الموضوع بالنسبه لك اسم ربنا كده او القسم بربنا عادي ها لا ما ما اقسمش لاتفه الاسباب او في كل كلمه ان انا اقسم بلا داعي وبلا ضروره لان اليمين في الاسلام امر عظيم يا شباب التساهل في اليمين عواقبه جسيمه مش كلمه كده بتمر على اللسان زي باقي كلامنا اللي احنا بنقوله طول النهار لا يا شباب ده ميثاق وعهد هتسال عنه يوم القيامه ممكن يبقى اليمين ده يمين غموس يعني يغمى بسببه تغمس في النار يعني مثلا وانا رايح اشتري تليفون اقول له مثلا يقول لي التليفون ده ب 70 ريال اقول يقول لي لا والله ما جبت ثمنه والله ده انا جايبه ب 70 وما اخدت منك غير ريال مكسب وهو اصلا جايبه ب 60 وواخد 15 ريال مكسب ويقسم بالله ان هو شاريه ب 70 ومش واخد غير ريال مكس ده يا مين غموس ده اللي هو فعل ولم يفعل ده اللي هو بيقول لك ان انا فعلت وهو ما فعلش يبقى ما تخليش اليمين كده على لسانك احفظ يمينك امرنا الله سبحانه وتعالى بحفظ اليمين قال ايه واحفظوا ايمانكم مش كل كلمه والله اياك ان تتجرا على الله بكثره الحلف اوعى لا تقدم على الحلف دون حاجه ملحه او ضروره انما لو قلت لك احلف بالله ان انت فعلت اعمل احلف بالله ان انت ما فعلت اذا طلب منك ما تخليهاش على لسانك زي اللبانه زي ما بنقول يعني يبقى اقسم اذا تطلب مني الامر ومن كمال التعظيم ان يكون ذكر الله تعالى اجل واثمى من ان يستشهد به فيما له داعي ما تخليش ربنا اهون شيء على لسانك يعني لازم يكون لليمين حرمه ووقار سيبك هتقول لي يا استاذ تم اليمين اللغو ده انا غير محا حاسب عليه يا حبيبي ماشي يمين اللغو غير محاسب عليه ولكن انت بتجعله البانه في لسانك ليل ونهار فهنا ليس به تعظيم ها كثره الحلف تفضي الى التساهل وعدم المبالاه ومن حلف في كل قليل وكثير انطلق لسانه بذلك اتعودت يا معلم ده انت كل كلمه بتقول والله يبقى ممكن في مره من المرات والله بتاعتك دي توديك في داهيه معنى ان انت شغال والله ليل ونهار معنى كده ان ما بقاش في وقع تاثير لليمين في قلبك اصلا فممكن بعد كده تحلف بوالله على الكذب عادي ان انت تاخذ وتقول والله ما اخذت ما انت متعود ان انت تسرق وتقول والله ما سرقت وفي مثل عندنا يقول لك ايه؟ قالوا للحرامي احلف قال جالك الفرج يعني تخيل كده لو جابوا حرامي في المحكمه بيقولوا له طب احلف انك ما اخذت والله العظيم ما اخذت على طول عشان يطلع براءه قاله للحرام احلف قال ايه جاللك الفرج يعني انت كده هتطلع براءه يعني هو مصدق ان هو هيحلف يعني يا لهوي يا فكثره الحلف بالباطل من صفات المنافق ولا تطع حلاف مهي يبقى انت ليل ونهار تحلف بالباطل بقيت من المنافقين يا عم الحاج انتبه اتخذوا الايمان والحلف ستار لهم والله والله اتخذوا ايمانهم ايه جنه طب انا المفترض اصلا ان انا بلجا الى الحلفه اصلا علشان ااكد كلامي وازيل الشك اا من نفس الانسان اللي انا باحلف له او اقسم له او ممكن بحلف علشان امنع الضرر اللي اللي ممكن يلحق بي او به يعني او اثبات حق لي او له زي ما يكون زي ما تطلب الحلف يعني او ان انا بعظم امر ما مثلا اسلامنا جعل اليمين مشروع مافيش مشكله مشروع بقى في ايه بقى امتى بقى اقسم بقى يا حبيبي ممكن تقسم بقى في الحاجات دي واحد في العهود لتثبيت الوعد وتاكيد المواثيق يعني مثلا انا بقول لك والله العظيم انا هاجي اتعشى عندك النهارده في الليل خلاص والله العظيم انا هجيب لك الساعه 6:00 بالظبط خلاص والله العظيم انا هبيع لك السياره دي خلاص وهي وسيله مشروعه لاستيفاء الحقوق في الخصومات ماشي ففي القضاء في المحاكم بقى من اهم ادله الاثبات القسم يجيب المتهم والمجبني عليه قول والله لو قال والله ما شتمته المفترض ان ده عند القاضي خلاص ما شتم المفترض يعني الاحتكام الى ضمير من توجه اليه فالبينه على من ادعى واليمين على من انكر انت بتنكر ان انا ما شتمت الاستاذ اسماعيل هقول لك طب احلف انك ما شتمته يا لهوي بقى لو انت ح واحد يقول لك ايه انا لما باجي احلف مثلا انا بقول لك احلف ان انت ما شتمتش الاستاذ اسماعيل هقول في سري والله شتمته بس انا هقول اقسم على حاجه ثانيه هقول والله ما شامت بس انا مش قصدي الاستاذ اسماعيل يبقى انا بقسم على شيء في نيتي مش على شيء الشخص الثاني خلاني اقسم على لا يا حبيبي النيه نيه المحلف وليست الحال يعني انا لو قلت لك قول والله انك ما شتمت الاستاذ اسماعيل يبقى لو قلت والله ما شتمت وانت شتمت خدت الاسم يبقى لازم تستحضر عظمه الله سبحانه وتعالى قبل ان تقول القسم احنا مشكلتنا ان احنا نستخفي من الناس ولا نستخفي من الله بنخاف من الناس ولا نخاف من الله لا اله الا الله مشكله القسم الزور يا شباب الا وقول الزور الا وقول الزور الا وقول الزور وتكس ويا سلام لو اقسمت بالزور ده انت كده بتنكر حق وبتزور باطل بتضيع حقوق على الاخرين وتظلم اخرين نعم الحلف جائز الا ان الاكسار منه مكروه والكذب فيه حرام الحته دههي اهم حته في الدرس بس الحلف وان كان جائز الاكسار منه هتجي لك اختياري يعد الحلف من الامور الجائزه ولكن الاكثار منه تقول لي مكروه والكذب فيه حرام والله روعه الروعه يا استاذ طب انا هنا يجب علي انا كمسلم ان انا اتحرى الصدق في يميني ولا بد من الوفاء بما اقسمت عليه يعني انا لو اقسمت ان انا هجيب لابني بكره عربيه لعبه لازم بكره اجيب له عربيه لعبه حتى لا يعني اقسم على باطل او على حرام طب الذي يحنس في يمينه بقى يعني يحلف وما ينفذ مخالفه اليمين بان يفعل غير ما حلف عليه لو انت مثلا قلت والله هشتري تليفون ايفون ورحت اشتريت نوكيا او سامسونج ده حنس لازم هنا كفاره وهنعرف كفاره اليمين كمان شويه قول النبي اذا حلفت على يمين فرايت غيرها خيرا منها يعني هتفعل غيرها فكفر عن يمينك واتي الذي هو خير يعني انت مثلا اقسمت مثلا اقسمت ان انا هشتري للواد دههوت تيشيرت ورحت لقيت في المحل افضل من التيشيرت خلاص هات التاني وكفر عن يمينك ترك الكفاره والحنث في اليمين مع ترك الكفاره يدل على الاستخفاف ما ينفعش ان انا احنث واترك الكفاره هنعرف الكفاره كمان شويه خد بالك لان الذي يعتاد على شيء في صغره تساهل فيه في كبره ما تعودش ابنائنا ونعود نفسنا على الحلف على الفاضي والمليان حتى ولو كان صدق ليه تحلف يا عم عامل زي اللي بيلزم نفسه كده بالنذر انا لو نز انا ان شاء الله لو نجحت بنذر ان انا اذبح معزه وبعد كده ما يوفيش عليه كفاره ما تقولش الكلمه ما تحلفش يا اخي قول ان شاء الله هشتري للواد دههو قميص قول ان شاء الله خلي بدل ما تقول والله قول ان شاء الله نهى القران الكريم ان يجعل الانسان يمينه مانع او مانعه له من البر اوعى تقول والله ما هكلم ابن عمي بكره والله ما ما هتجوز بنت عمي والله ما هقرا قران والله ما هصلي اوعى اوعى تخلي يمينك يمنعك من البر وصله الرحم وعمل الخير والله ما هتصدق لا لا فاذا حلف الا يفعل فعليه ان يكفر عن يمينه وياتي بالخير امتثالا لحديث الرسول صلى الله عليه وسلم فرايت غيرها خيرا منها فكفر عن يمينك واتي الذي هو خير اي قال تعالى ولا تجعلوا الله عرضه لايمانكم ان تبروا وتتقوا وتصلحوا بين الناس يعني انت لو قلت والله ما همشي في خير بعد كده ولا جواز حد ولا في الصلح بين حدنس هنا بقى وارجع ا كفر واصلح بين الناس فمن حلف على شخص ان يفعل شيئا فيستحب ابرار قسم جبرا لخاطره ما لم يكن عليه اسم او مشقه او ضرر كما انحلف عليه صاحبه ان يقبل اعطيته او يتناول شيئا من الطعام عنده او نحو ذلك يعني واحد زميلك بيقول لك والله لازم تدي تتغدى معانا النهارده والله مهما هتعمل ما انت مروح الا لازم تدي تتغدى معاه هنا لازم تبره بقى تجبر خاطره طب لو قال لك والله لازم نروح نسرق دلوقتي انا وانت هجبر خاطره هنا لا يا باشا في اسم في معصيه والله لنروح نزني دلوقتي ونعزمك لا يا حبيبي ده في اسم وفي معصيه ها في ضرر انما اا ما فيش فيه اثم ولا فيه مشقه ولا فيه ضرر وفيه جبر للخاطر انفذ ايه المشكله انا عازمك النهارده على المطعم والله لا تاكل معايا النهارده في المطعم خلاص اهلا وسهلا تعالى كل يوم تمام هنعرف دي كمان شويه بس بعد ما نشوف الاسئله لماذا يكسر الناس من الحلف بالله تعالى؟ لتاكيد كلامهم وحديثهم في المجالس التي يجتمعون فيها كما انهم يستخدمونه ستارا يخفون وراءه ضعف حجتهم الحلف ليس للتسليه او للتاديب او التخويف اشرح هذه العباره ان الله سبحانه وتعالى عز وجل عندما شرع الحلف شرعه لتاكيد الحقوق وتثبيت الوعود وتحقيق الكلام وليس للانسان استخدامه كوسيله للتسليه او التاديب او التخويف كما يتوهم بعض الناس فاليمين تترتب عليه احكام توجب التوبه ودفع الكف فارات ماذا تفهم من قوله تعالى وانه لقسم لو تعلمون عظيم عظم القسم ما معنى اليمين لغه واصطلاحا الايمان جمع يمين وتعني في اللغه القسم اما شرعا فهي الحلف بالله او اسم من اسمائه او صفه من صفاته لاثبات شيء او نفيه وهي عقد يقوي به الحالف عزمه على الفعل او الترك بما يحلف المسلم بالله او اسم من اسمائه او صفه من صفاته لماذا سمي الحلف يمينا سمي بها الحلف لان العرب كانوا اذا حلف بعضهم لبعض اخذ كل واحد بيمين صاحبه يقسم الله سبحانه وتعالى بما شاء من مخلوقاته ولكن نحن لا نقسم الا بالله فمن حالف بغير الله فقد كفر لا يجوز الحالف بغير الله كالحلف بالنبي او بالكعبه او بالاباء او الاولياء او راس فلان لما فيه من التعظيم للمحلوف به والتعظيم عظيم لا يستحق الا الله سبحانه وتعالى الا ان الله ينهاكم ان تحلفوا بابائكم من كان حالفا فليحلف بالله او ليصمت لقول الرسول صلى الله عليه وسلم جميل استدل على مشروعيه الايمان من القران الكريم والسنه قال تعالى ولا تنقضوا الايمان بعد توكيدها وقد جعلتم الله عليكم كفيلا قال النبي اني والله ان شاء الله لا احلف على يمين فارى غيرها خيرا منها الا كفرت عن يميني واتيت الذي هو خيري ممكن تتوسع بقى ماشي ما القيمه المستفاده من قوله واحفظوا ايمانكم حفظ اليمين تجنب كثره الحلف النهي عن كثره الحلف بالله تعالى تعظيما له جل شانه فكلما كان الانسان اكثر تعظيما لله تعالى كان اكمل في العبوديه ومن كمال التعظيم ان يكون ذكر المسلم لله تعالى اجل واسمى عنده من ان يستشهد به في اي غرض من الاغراض الدنيويه ما الحكمه من تقليل الايمان ان من حال ففي كل قليل وكثير بالله ان طلق لسانه بذلك ولا يبقى لليمين في قلبه وقع ويخشى اقدامه على اليمين الكاذبه ماذا يترتب على الجهل بمعرفه الاحكام الشرعيه المتعلقه بالايمان تجعل الانسان يقع في محظورات واخطاء توجب عليه التوبه ودفع الكفارات نروح بقى ل نروح لاتعاون مع زملائي نفهم المخطط الاتي الذي يتناول انواع اليمين قلنا عندنا يمين لغو ويمين منعقده ويمين غموس لغو ما يجري على اللسان من الحلف من دون قصد كمن يقول بلى والله لا والله بالله والله غدائك عندنا النهارده ده يمين جائز ولا يترتب عليه اثم او كفاره لقوله تعالى لا يؤاخذكم الله باللغو في ايمانكم زي الواد اللي واقف في التليفون طول النهار والله ما يصير حبيب والله ما يصير صديق هي خدها دايما على لسانها المنعقده بقى هي التي يقصدها الحاله انا قاصد ومصمم عليها فيحلف على فعل امر في المستقبل او تركه وسميت منعقده لان الحالف يعقد العزم بيمينه على ما حلف عليه كان يقول ما والله لاسددن الدين الذي علي غدا والله ما انا رايح المد المدرسه بكره لو الجامه جامت حتى والله ما انا حافظ القصيده والله لاشترك في قناه الاستاذ اسماعيل دلوقت حالا يبقى هنا ده يمين جائز اذا كانت في دائره المباحات يعني مباح مش في اثم ويجب الوفاء بها ومن حنس تركها يعني فيها وجبت عليه الايه الكفاره هنا بقى هتكفر هنشوف الكفاره كمان شويه اما اليمين الغموس بقى الحلف بالله تعالى على امر ماض كاذبا ومتعمدا كان يقول والله ما اخذت منه مالا وقد اخذه يا مين غموس ده بقى حكمه محرم حرام وهي من الكبائر وسميت غموسا لانها تغمس صاحبها في النار او في الاثم وتجب فيها التوبه الصادقه ورد الحقوق الى اصحابه بها اذا ترتب عليها ضياع للحقوق يبقى اليمين اليغموس هي اعظم من ان تكفر وقيل فيها كفاره يا الله عايزين بقى نعرف كفاره اليمين المنعقده بقى احنا قلنا اليمين الغموس قيل ان فيها كفاره وهي ممكن ما يكونش فيها كفاره لانها عظيمه طب المنعقد بقى اللي فيها كفاره قال لك اول حاجه اطعام 10 مساكين بتاكل 10 ناس غلابه من اللي انت بتاكله في يومك العادي مش عايز تاكلهم جيب لهم ملابس او كسوتهم او تحرير رقبه وده ما بقاش موجود النهارده في زمنا فمن لم يجد اكيد هتلاقي 10 مساكين الاولى طبعا فمن لم يجد فصيام ثلاثه ايام يبقى ما تدخلش نفسك في قصص وامسك احفظ ليمينك افضل ولكن ولكن يؤاخذكم بما عق قدتم الايمان فكفارته اطعام عشره مساكين من اوسط ما تطعمون اهليكم او كسوتهم او تحرير رقبه فمن لم يجد فصيام ثلاثه ايام ذلك كفاره ايمانكم اذا حلفتم عشره مساكين اعطي لكل مسكين نصف صاع من غالب قوه اليوم ارز نص صاع والصاع حوالي 2 كيلو وربع يعني قول كيلو تدي كل واحد كيلو رز تروح كده تجيب شيكات رز 10 كيلو يا حبيبي وتطلعها 10 اكياس وتعملها والتمر مثلا قلنا النصف صاع يساوي 1 و250 جرام يبقى يبقى الصاع 2 كيلو ونص تقريبا يبقى كيلو وربع كيلوغرام تقر ماشي ماشي بشوفها انا ناس بتعملها تلاقي مثلا واحد عايز يكفر عن يمينه رايح جايب عامل 10 وجبات في البيت انا عملتها مره والله يعني انا حقيقه في مره حلفت يمين وحبيت ان انا اكفر عنه عملت 10 وجبات وجيت نواخدها عند وقفت عند باب المسجد كده الجماعهخواتنا اللي طالعين من مسجد المساكين اديتهم ايه الش وجبات يبقى نحدد دد نوع اليمين بعتت لها رساله اهوت اللي هي بنك مسقط اهيت ان انا حولت لها 10 ريال بتاعه الدرس قالت ساخدعها اقسم بالله انني ارسلت ايصال دفع بالتحويل البنكي يا عيني هنا بقى اثنين حريم قاعدين مع بعض ما رايك ان نذهب الى السغت لا والله اليوم مشغوله لتاكل مره اخرى ده لغو ده بيقول له ايه اقسم بالله لن اكلمك يا سيدي يبقى ده لغو ده منعقده ده غموس نروح بقى نشوف الايه اهوت يبقى ده قلنا لغو وده غموس وده منعقده احنا حليناها احنا قلنا الاصل في الكفاره الاطعام وهو الاحوط ولا يصار الى القيمه الا اذا لم يجد من يقبل الاطعمه اقيم تعلمي اكمل العبارات بما يناسبها يشير قول الرسول صلى الله عليه وسلم من حلف ف على يمين ليقتطع به مالا لقي الله وهو عليه غضا لا اله الا الله الى اليمين طبعا الى اليمين الغموس انت بتحلف كذب يعني افهم من حديث الرسول صلى الله عليه وسلم الا ان الله عز وجل ينهاكم ان تحلفوا بابائكم فمن كان حالفا فليحلف بالله او ليصمت ان الحلف بغير الله لا يجوز او حرام قال رسول الله صلى الله عليه وسلم عليه الصلاه والسلام من حلف على يمين فقال ان شاء الله فلا حنس عليه نستنتج من الحديث الشريف ان الاستثناء في الحلف لا يترتب عليه كفاره يعني ان شاء الله هفعل يعني ان شاء الله يدفعني حديث الرسول صلى الله عليه وسلم عليه الصلاه والسلام الحلف منفعه للسلعه وممحقه للبركه اه ان انت بتحلف السلعه بترب بتربو بترجو يعني بتروج وبتاخد من وراها مكسب ولكن المكسب ده ما فيهوش بركه الى تجنب الحلف في البيع والشراء لانه يذهب بركه الايه بركه المال اللي انت اخدته علل يحرم الحلف بغير الله تعالى يحرم الحلف بغير الله تعالى لان الحلف يقتضي تعظيم المقسم به والله وحده المستحق للتعظيم والاحق بالطاعه والعباده ما نحلفش بغير الله فمن حلف بغير الله فقد كفر شدد الاسلام في اليمين الغموس وعدها من الكبائر لانها يمين كاذبه وهي وسيله لاخذ حقوق الاخرين وظلمهم بين الحكم الشرعي مع ذكر السبب فيما ياتي والله والله نجاح والله العظيم لن اصلح بينهما براس اولادي براس اولادك ايه يا حاج لن ادخل بيتهم براس اولادي طبعا البنت اللي بتقول والله نجحت ده يمين لغو يعني لا يترتب عليه اثم ولا كفاره ولكن ينبغي عدم الاكثار منه الواد بيقول اللي والله مش هصلح بين حد ده يمين منعقده وينبغي الا تكون مانعه له من فعل الخير والاصلاح بين الناس والافضل التراجع عن يمينه فان تراجع فعليه كفاره اما الولايه اللي بتقول وراث ولادي دولت يمين محرمه وعليها اثم فلا يجوز الحلف بغير الله ويجب عليها التوبه والاستغفار ولا كفاره عليها بين رايك في من يكسر من الحلف في كل شارده وورده ما مسوغا انها يمين لغو لا ايش ضرك ممكن ما تطلعش لغو عليه الا يكسر من الحلف تعظيما لله تعالى فاليمين بالله لها حرمتها ووقارها اقسمت فقالت والله لن اذهب الى زفاف ابن جرت ان شاء الله ثم ارادت الذهاب الاستثناء في الحلف لا يترتب عليه كفاره ولها ان تذهب لو حلفت وقالت ان شاء الله خلاص ما علهاش كفاره يحلف في بيع سلعته عليه الا يعود نفسه على الحلف دون حاجه ولا ضروره فالحلف ماحق للبركه وان كان كاذبا كان محرما كفاره عن يمينها بصيام ثلاث ايام مع قدرتها على الاطعام الاولى الاطعام اخطات والواجب الاطعام او الكسوه او العتق ولا يصار الى الصيام الا عندما لا تجد الامور الثلاثه المخيره وطبعا الاطعام متاح في ضوء فهمك لقوله تعالى ولا تنقضوا الايمان بعد توكيدها وقد جعلتم الله عليكم كفيلا هل يجوز الحنث بهذا القسم؟ لا يجوز الحنث فيها لان فيها وفاء بالعهود وتحمل امانه لا يجوز خيانتها والى هنا نك والى هنا نكون انتهينا انتظرونا في شرح الدرس الخامس القع قاع بن عمرو رضي الله عنه دمتم في امان ولا تنسوا الاشتراك في القناه والسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته ولا تعجل بالقران من قبل ان يقضى اليك وحيه وقل رب زدني علما ما
حل الأنشطة الأيمان الصف التاسع الوحدة الرابعة المنهج الجديد الفصل الأول 12:53

حل الأنشطة الأيمان الصف التاسع الوحدة الرابعة المنهج الجديد الفصل الأول

الأستاذ إسماعيل شلبي ismail shalaby

2 مشاهدة · 7 maanden geleden

الدرس الرابع الإيمان للصف التاسع الفصل الأول ملخص و حل الأنشطة ديني منهجي 8:12

الدرس الرابع الإيمان للصف التاسع الفصل الأول ملخص و حل الأنشطة ديني منهجي

Ms Fatma Sami👩‍🏫

252 مشاهدة · 8 maanden geleden

درس حقيقة الإيمان صف التاسع مادة التربية الإسلامية المنهاج السوري أ ياسر العبيد 15:38

درس حقيقة الإيمان صف التاسع مادة التربية الإسلامية المنهاج السوري أ ياسر العبيد

YASIR ELUBEYD

19 مشاهدة · 3 jaar geleden