السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طلاب الصف السادس الابتدائي زكست شول معاكم هري اسماعيل قاسم وان شاء الله نتعرف يا اد على اهم الاسئله ومراجعه سريعه كده على الحاجات اللي ممكن تجيلنا في الامتحان وحاجات احنا خدناها وحلينا وان شاء الله سهله ما فيهاش اي مشكله طيب اول حاجه كنا اخدناها وامتحن عليها لو فاكرين الترم الاول كنا خدنا الشول فيشر اللي هي المواد الدراسيه طبعا كلنا فاكرين وقلنا اول حاجه ازاي يكون عندي ماين شوند بلان شوند بلان اللي هي جدول الحصص وخدنا المواد الدراسيه هنراجع عليها برضو لكن احنا كنا امتحان عليها في الجزء الاولاني او في الشهر الاولاني فعرفنا ان عندنا دويتش موزيك شارت كونست رجون طبعا المواد واضحه كلها من الصوره ماتي ماتيك قلنا ماتي تنفع او ماتي ماتيك اللي هو الغزل والنسيج ها او قلنا زي هي العلوم الطبيعيه دي ممكن نبقى في الطبيعه وتكلم عن الهامات يعني الوطن وق اختارها اسشش العربي طعا انجلش فكن اللي هي ورش العمل او الاعمال اليدويه سبانش اسبان تمام طبعا اتفقنا ان احنا دايما عندنا في الامتحان سؤال بيبقى فيه كنا بنكتب كلمه في سنه رابعه وخامسه تيجي الصوره زي كده فاحنا نكتب كلمه لا دلوقتي احنا طورنا الموضوع شويه هنكتب جمله يعني في سؤال هيجي في الامتحان خل بالك من ح دي عشان ما كانتش معاك في رابعه وخمسه ان احنا نكتب ايه يا اد نكتب جمله كامله يعني مثلا هنا في المات فاقول مثلا فيشن اكتب هنا فيشن احنا بنحسب فين في المات مثلا فيا مالين في هنا عندنا في ايه في الكونست مثلا في الرسم حظه الرسم بعمل ايه فيا مالين واخد بالك يبقى مثلا ما بتكتب ليش كلمه واحده بتكتب ايه جمله بص انا هكتبها ازاي عشان دي مهمه جدا تمام ثواني كده نصغر الخط شويه اهو فييا هنا مثلا ممكن اقول في او اقول ايش عادي فيا مالن احنا بنلون مثلا ان كونست تمام يبقى انا عايز منك كده جمله كامله ما تكتبش ايه كلمه واحده الكلمه واحده دي كانت في سنه خ رابعه لكن دلوقتي في سته احنا هنكتب جمله كامله زي ما قلنا هنا مثلا نفس الكلام غشن بنحسب فيتي تمام هي دي الحته مختلفه شويه نفس الطريقه اي صوره هجيبها لك هتكتب لي عليها كده تمارين برض دي حليناها مع بعض بعدها اخدنا ايام الاسبوع واتفقنا ان احنا عندنا زونتاج الحد مونتاج دين ستاج مت فوخ وبعدها اخذنا دونست طاج الخميس اهو تمام بعديها اخدنا في غاي تاج الجمعه وزم ساج السبت وقلنا كلمه هايت اليوم اما مارجن اللي هي غدا ايبا ماجن بعد غد تمام واتفقنا ان احنا كل الجزء ده برض كان في الشهر الاول بس احنا بنراجع اخدنا كمان الاعداد وقلناها كذا مره بس اللي كان جديد المره دي كانت الاوردن اللي هي الاعداد الترتيبيه وقلنا عشان اقول الحصه الاولى الثانيه الثالثه وهكذا فالاول يعني لغايه التاسع وكنا بنسال مثلا عندك ماتيك فبقول عندي الاثنين واقوله اندع في انع ست اه لو حالت بقى لو حطينا اندع دي يعني في فحضرتك بتزود للعدد الترتيبي ان كده في الاخر ستن تيتن غن يبقى انا لو لقيت اندع يعني في الحصه الاولى في الحصه التانيه فبالتالي بزود ان في الاخر ما فيهاش اي مشكله تمام جميل ده كان الجزء الاولاني زي ما احنا اتفقنا وخدنا عليه الجزء ده ده بعديه اللي هو فخس دول اكتيفيتي بتاعتنا وقلنا في حصه المزيك مثلا زينن لغن بنغني بنسمع في الابت بنعمل ايه يا اد تورين بنتمرن او نلعب جنباز شبيل فوسبال نلعب كره قدم في الكونس طبعا بنعمل ايه مالن بنلون وتيش نرسم طب في الماتي ممكن نعمل ايه غشن نحسب تالن نعد كمان عندنا في الهاك ممكن قلنا ير بنتعلم حاجات عن ال الطبيعه طيب في الك في الاعمال اليدويه قلنا باست بنقص ونلزق والحاجات دي اما في التكست بايت الغزل والنسيج ده قلنا اشتغ يعني بيبقى في بنزل او بنعمل نسيج يعني او زي التريكو زي ما احنا اتفقنا عليه طب في الدويتش في الانجلش في اي حاجه من اللغات ممكن بقى ليزن تنفع ماشي شغيب اي لغه ينفع نعمل فيها كده ش بغش نتحدث لان جراماتيك كل ده موجود في المواد بتاعتنا اي لغه بنقول بيها بنفس الطريقه الجزء ده كان كله سهل واخدناه في الشهر الاول من الحاجات المهمه بقى في الشهر ده اللي هي دي اوت سايت اوت سايت اللي هو التوقيت او الساعه ودي حاجه مهمه جدا ازاي اقول الساعه في الالمان تمام اتفقنا ان احنا عندنا في الساعه في سؤالين مهمين جدا بنقول في شبيت اس السؤال الاول اسمه ايه في شبيت اس يعني الساعه كام ممكن بصيغه تانيه اقول في فيل ا اس برضو معناها الساعه كام يبقى اقول في شبيت او في فيل او اس والاثنين معناهم ها تمام الساعه كام وقلنا كمان عشان نبقى شطار في الساعه ونقدر نحل فيها كويس قوي لازم حضرتك اولا تكون عارف الاعداد بتاعتنا كويس قوي يعني لازم تكون حافظهم لان احنا طبعا بنستخدم في الساعه زي ما انت عارف عشان كده الارقام انت تراجعها قبل الدرس ده كويس قوي بعد كده اتفقنا ان في اربع كلمات مهمين جدا في الساعه اللي هما كلمه فيتل فيتل يعني كواتر اللي هي ربع وعندنا كلمه هب هالب اللي هي هاف اللي هي نص طبعا وعندنا اخ اللي هي افتر اللي احنا قلنا ممكن نسميها في الساعه و 6 و10 6 و5 وفور اللي هي الا اللي احنا بنقول عليها بيفور يعني لسه ما جتش الا كذا تمام يبقى السؤال عن الساعه والاربع كلمات دول مهمين جدا تمام بيقوللك في الساعه ان اي حاجه في الساعه وخسه و10 وربع و15 و20 كل ده لازم تستخدم فيه كلمه ناخ يعني وا طالما الساعه كده يبقى في هواه خلي بالك تمام قلنا في حاجه ملحوظه مهمه جدا في حاله نص فاكر ايوه قل هنزود ساعه يعني انت ب مثلا الساعه 6 ونص ما بتقولش نفس الرقم بتزود عليها ساعه تقول مثلا هالب 6 ونص يبقى هالب زيين الرقم اللي بعديه 7 ونص يبقى هالب اخت يبقى في حاله نص بنزود ايه رقم تمام طبعا بعد كده بتقول الا 4 4 الا حسب الكلام دهت خي بالك من كلمه ربع هي الوحيده اللي بنقول فيها فيرتل يعني ربع تمام بص كده ده هيبين لك الساعه من الاول اتفقنا لما حد يسال عن الساعه بقول اول حاجه اس الساعه تكون اسست زيبن الساعه السابعه اسست ف في ناخ زيبن تمام الساعه فنا زيبن يعني قلنا سب وخم ونلاحظ ان احنا هنا بنكتب الفف في الاول نكتب الخمسه وبعدين نكتب ايه السبعه تمام س وع نفس الكلام يبقى دي ثابته وهنجيب ال اللي هي س ونحط كلمه ناخ ونجيب ايه ز بين السب يبقى في ملحوظه مهمه جدا ان احنا في الساعه بنكتب ايوه الدقاق في الاول برافو الدقاق في الاول ولو انت عايز تتاكد من الاجابه لو قريتها من اليمين كده بص 7 و 10 لكن اساس احنا بنكتب ال في الاول طب هنا 7 15 7 15 دي بقى حضرتك مش هتقول 15 هتكتب الفي في الاول اللي هو الربع اه يبقى هنا بقى مكتبش 15 اكتب فيتل يعني ربع ونا وبعدين زي بين السب فنقول ازاي سب وربع الاهم عندي والمهمه جدا جدا جدا اللي هي ونص بص كده س ونص سب ونص اقول هالب اخت شوف ركز معايا كده بقت ايه هالب اخ يعني هالب يعني نص بس انا ما قلتش سبعه ما ذكرتش سبعه دي ذكرت كام مانيه يبقى في حاله النص بتقول زي منتصف الثامنه يعني هي ما جتش مانيه يبقى في حاله النص في الساعه الوحيده ركز معايا بنعمل ايه اه بنقول الساعه اللي بعديها الرقم اللي بعديه الكلام ده في نص بس مش في كل الساعه تمام لو دخلنا بعد كده على من اول 40 اهو هنا بقى يبقى الساعه اصبحت 8 الا تلت اللي هي مافيش تلت بقى في الساعه ف 20 فبص كتبنا ازاي اس فانش ف هاتها من اليمين كده بص قولها ازاي قول ايه اخت يعني 8 الا 20 دقيقه بص كده خلينا اركز في الحته دي 8 اخت فوت فانس الا 20 طب هنا بقى 8 الا ربع يبقى خلي بالك لما بتكون الساعه قربت على الرقم اللي بعديه ها ببدا اجيب الرقم اللي هو بعد يه يعني هنا الساعه 7 45 لا يبقى اجيب 7 45 دي يعني 8 الا ربع فقول الثمانيه اهي برض اهي اخت 8 اتفقنا طالما 15 مش تتذكرها تتذكر رقم 15 اللي هو الربع فيرت تمام جميل يجيلك كده سؤال في الامتحان قولنا الساعه دي كام الساعه 2 ونص ا بص انا هكتبها ازاي ه اهو مش هكتب بقى ا هما يبقى هلب بتغي وطبعا احنا اتفقنا ان قبلها نحط كلمه اس برض عشان تبقى الاجابه نموذجيه اس يعني الساعه تكون ها هال بغاي اللي هي منتصف الثالثه يعني اين ونص فهمتها كده التانيين بنفس الطريقه وحلينا مع بعض في المدرسه يعني مثلا انا ممكن اجيبلك في الامتحان ركز معايا هجيبلك ساعه زي دي كده وانت هتكتب لي قدامها بقى اس اس زي ما عملنا فوق الساعه تكون كذا فاهمني لازم جمله كامله لان الصوره زي ما اتفقنا بنكتب تحتيها جمله كامله تمام اخدنا بعد كده ماين شول زخ الادوات المدرسيه وكنا احنا واخدينها على فكره قبل كده في سنه خامسه فدرس قديم وسهل ما فيهوش اي حاجه قلنا نحفظ الكلمه بالارت بالاداه بتاعتها برض علشان لو حبينا نسال عن الاداه فقلنا مثلا بقول دي شول تش ش مثلا معنى واضح طبعا دي ننزل تحت اقولك مثلا ننزل تحت كمانن له في سطر فوق كده كده ايوه ده بنزل دي تافل السبوره طبعا المعنى واضح ده بلوك ديغيدي اللي هي التبشير تمام وقلنا لازم في الالماني نصرف الادوات كده ونوزعهم زي ما احنا متعودين ديع اللي هي الاسم المذكر واللي احنا اتفقنا طالما الاسم مذكر يبقى لازم ياخد ديع واين نكره تمام دي اداه معرفه ودي اداه نكره يعني دي الف ولام ودي بدون الف ولام لما ده بلاش تفت يعني القلم لكن ا بلاش تفت قلم من غير الالف في الداس المحايد برض بتاخد اين يبقى الدا والدس والدي المؤنث ليها اين اما الجمع اتفقنا ان ليس له اداه ايوه مالوش اداه نكره قلنا يعني لو قبل كده زيرو او ما اختش حاجه امتى في حاله الدي جمع تمام نفس الكلمات اهي بس احنا قسمناها المره دي عشان نحفظهم كويس فقلنا الد تاخد ايه الكلمات بتاعتها بلاي شفت والفول والفت والبلوك وشن بلوك والنزل شبيت ديومي والمال كاست دو اللي هم المذكر بوخ ففت لينال فيش هما بنفس الطريقه اللي خدناهم بس احنا وزعنا الدي الفيمين المؤنث كاشي طافل اما في حاله الجمع فاحنا بنقول بلايف بلايف طب واحد يقوللي انا اعرف ازاي الجمع ده الجمع ده يا اد دايما ان احنا الكلمه اللي احنا حافظينها انا حافظ بلا متاكد منها قوي فخلي بالك لو انا حطيتلها ايه كده بلاش اه هنا اصبحت جمع لان الجمع ليه في الالماني طرق مختلفه ممكن نضيف لكلمه ايه ممكن نضيفلها مثلا ان زي ير ممكن نضيفلها اوملاوت يعني في طرق مش زي انجلش طريقه واحده ولا اتنين لا هنا احنا عندنا كذا طريقه فعشان كده يفضل ان انت لو الكلمه في حروف في الاخر زادت عليها هتبدا تعرف ان هي جمع تركز في الكلمه اللي انت حفظها ولو شكلها اتغير يغ بتبقى شغن تاشي تشن بوخ كتاب بوشا شوف هنا بقت كتب ازاي هفت انا حافظها كراسه بس انا جيت لقيتها هفت يا هير اه يبقى دي الجمع بتاعها تمام اه نيجي ل اللي بعد كده يقوللك حط الاداه النكره او المعرفه انت هتبدا تشوف الكلمه لينال اداتها ايه يا اد مثلا اداتها ضس اه دس يا هير يبقى تاخد اين كيد اداتها دي شوف انا حافظها ازاي لازم انت تكون حافظها كده دي كيد يبقى تاخد يا هير اين طب ايه الشرطه دي او الزيرو دي قلنا لو الكلمه جمع شغ اهي بس خلينا نمشي كده بالعرض سوري نمشي كده يبقى دي اول واحده تاني واحده اهي تشن احنا حافظين تاش اللي هي جمع ا لا هنا تشن فيها ايه ان شايف كده اه يبقى دي هنا زيرو يعني ما حطش حاجه لان احنا قلنا ما النكره دي بتدل على حاجه واحده مفرد فما ينفعش احطها قبل الجمع نيجي هنا البنزل البنزل ده قلم مذكر دير يبقى ياخد اين طب عندنا غيد التبشير دي مؤنثه اين البلوك ياخد اين الهفت اين واخد بالك يبقى حضرتك هترجع للكلمه وتحفظها كويس قوي علشان تحط ا النكره بتاعتها تمام سهلين وحلهم وما فيهمش اي حاجه قلنا بعد كده الاسم المذكر ده ممكن يجي في حاله مفعول اللي هي الاداه دير اللي هي الاكوزاتيف ده برض خدناه في سنه خمسه اللي هي حاله المفعول وفي حاله المفعول قلنا الدي بتاخد ايه النكره اين لكن لو جت في حاله المفعول فبتحب الدي بتبقى دين اه الاسم المذكر بس هو اللي بنحول ونخليه دين وبالتالي لو جت اين هنخليها اين واخد بالك طب لو جت المحايد اين داس واين دي اللي هي المحايد زي ما احنا اتفقنا قال لي تنزل زي ما هي طب المؤنث الدي واين زي ما هي طب الجمع البلالي بتنزل زي ما هي اذا في حاله المفعول يا اد ما بيتغيرش غير مين الاسم المذكر بس ها هو ده اللي بيبقى دين طب سؤال انا اعرف ازاي يا هير ان الجمله مفعول اه هتلاقي ايش انا وبعدها فعل من دول دي افعال بيجي بعدها مفعول زي ايه زي الفعل هابن عندي او املك لو جالي الفعل متن اللي هو يود او يرغب جالي الفعل جيب م اعطني جال الفعل نم خذ براخ يحتاج اذا اي فعل من دول لو جت بعديها دي مذكر هتحول تخليها دين طب لو مافيش دين في اين خلاص خليها اين كله شغال معاك تمام حسب ما هو يطلب منك عايز دين ولا عايز ايه اين طيب بالتالي احنا عندنا يبقى اخدنا اداه المعرفه واداه النكره في المفعول طب في اداه تاني اسمها اداه نيسيون يعني نفي كاين ففي حاله كاين دي لو هي اين هتنفع ي بكاين لو هي اين هنيها بكاين ها وخلي بالك طب ازاي الاي ان دي برضو لان هي جت في حاله مفعول نفس الكلام بقول انا مش محتاج القلم مثلا يبقى ايش براخ كاين بلا يبقى هنا دي مفعول جمله في الالماني يا ولاد بتتكون من فاعل ايش انا مثلا وبرا خن ده يحتاج مثلا فعل يبقى الكلمه التالثه دي اللي هي المفعول ايني كايني الجمع مالوش نكره لكن ليه نفي يبقى خدنا اداه معرفه واداه نكره واداه نفي مثلا هنا لو عايزني احط في الجمله دي الاداه بتاعه النكره فبقول اشمش انا عايز شوف كده انا فاعل ودي فعل كلمه بلوك هنا دي مذكر تمام اه مذكر طب هير هير تاخد ايه المذكر اينين اه عشان هنا مفعول تمام كده طب ايش مشتي انا عايز لينال لينال دي يعني مسطره مسطره دي محايد خلي بالك الدس الاداه بتاعتها طب هنا اين ولا اين ولا مافيش يعني قصده زيرو ما نحط حاجه احنا قلنا منحطش حاجه دي مع الجمع فاذا تبقى اين كلام جميل طب داس هنا بقى عايز اداه النفي مافيش مشكله نفيها بايه بقى دي هي بتاخد دس طب هنا مافيش د يبقى نفيها بكاين جميل طبش الشغ ده مؤنث يبقى ياخد ها ايين اعتقد اسئله سهله يا ود كلنا عارفينها وفي حاجات من السنه اللي فاتت كمانان انت محتاج ايه قالله ايش براخ انا محتاج بلاف بلا شفت ده قلم طب ده قلم بصاص مذكر مفعول اه مفعول يبقى اين طب كمل الجمله التانيه اوند فيشن المشن دي محايد يبقى تاخد ها اين ما فيهاش اي مشكله وعلى نفس النظام باقي التمارين قلنا بعد كده يا ود في حاجه اسمها بوسيف ارتيكل هي اداه الملكيه انا عايز ابدا اتكلم على الحاجه دي ملكي فبقول ايه ماين زي مثلا ماين فات ماين بوخ كتابي والدي والدي والدس بياخدوا زي بعض ماين طيب لو الكلمه مؤنث او جمع هنزود لها حرف الاي في الاخر فاقول ايه ماين كيندر ولادي مثلا ماينلام اذا دايما المذكر والمحايد زي بعض والمؤنث والجمع زي بعض في الادوات كلها وطبعا في اداه الملكيه يبقى ماين يعني ملكي طب لو انا بكلمك انت بقى بكلمك انت واقف قدامي فبقولك داين يبقى داين بوخ احمد ده داين بوخ كتابك او داين يبقى برضو هنزود لها حرف الا يبقى الفرق بين ماين حاجه دي ملكي بتاعتي اما داين ملكك انت تمام نفس الكلام اي اداه ممكن تيجي في حاله المفعول احنا قبل كده عرفنا اداه النكره وعرفنا اداه المعرفه والنفي طب لو جت اداه الملكيه ماين وداين مافيش اي مشكله هنيجي في اخرها ونحط الاي ان دي ها نضيف تبقى ماين او داين والباقي ما فيهوش مشكله فاكر وارجع كده معايا وافتكر ان الداس والدي والدي ما فيهمش مشكله احنا مشكلتنا في المذكر فقط اللي هو ده تمام ط واحد اللي اعرفها ازاي مفعول اقوللك ارجع للافعال اللي قلنا عليهم ها الخمس افعال دول يحتاج براخ ومشت ونيم لو جه اي فعل من دول برضو هيجي بعدها حاله مفعول نفس الكلام اللي فوق اهو اش حابي بس المره دي جبنا ماين فهنا بلايش تفت هل الكلمه دي مذكر اه يا هير مذكر يبقى خلاص نحولها مفعول تبقى ماين تمام هنا بقى داس بينز سؤال مهم جدا هنا لو في ده الفعل يكون لا ياتي معه مفعول بنزل دي يعني فرشه مذكر طب جميل مذكر هل انا اختار اي ان لا قال لي طالما في هنا بيبقى تفضل زي ما هي فاحنا هنا بيرد بيقول له ايه يا نعم ده سيست ماين بينزل ايوه دي فرشتي يبقى هو قال لله دي فرشتك بتاعتك انت اه وخلي بالك ان داين اهي عكسها ماين عشان واحد بيسالني بيقوللي حاجتك فبقول له اه حاجتي يبقى داين عكسها ماين مثال كمان اهو ايشب هنا البوخ الكتاب ده دس ما فيهوش مشكله يبقى ينزل زي ما هو يبقى ياخد ها ماين عادي خالص طيب فوست شغ المقص اداته ايه يا شباب دي ها حد فاكر دي تاخد ايه دايني ولا ماين طب ينفع داين وماين بس هو بيقوله هير داين هنا هنا شيري يبقى المقص بتاعك انت يبقى هو قالله فست فين المقص بتاعي ماين يبقى لازم يكون سؤال والاجابه داين وماين برض في السؤال والاجابه عكس بعض نيجي بقى لسؤال اللي هو ترتيب الديالوج اتفقنا ان احنا بيجي عندنا ديالوج كده اربعه زي كده واحنا بنختار وبنر تبهم هنا صح مثلا هنا سؤال فواحد قالله رد عليه قالله في هابن كونست احنا عندنا كونست تمام قالله سؤال تاني راح قالله في براخ محتاجين البنزل قالله كونست ايه رايك في الكونست والله ده براحتك هترد فخ ايه هي مادتك المفضله هنبدا نشوف الاجابات فهنا مثلا بيقول كونست الناس تفكر مديني طبعا اربع حاجات فطبعا هنا قالله احنا عندنا يبقى هنبقى رقم واحد ايوه الناس عارف على طول اهي يبقى الاجابه بتاعتنا اول حاجه اهي رقم واحد هتبقى دي فاس هابت يتست عندكم ها ايه الان اهي دي هتبقى رقم واحد هيرد يقوله احنا عندنا كونست طب ساله سؤال تاني قالله في بروخ اين بنز محتاجين بنز يبقى هنا قالله هتحتاج ايه يبقى دي التانيه يبقى هنكتب هنا فا محتاجين ايه احنا محتاجين ايه رايك في الكونست ده في حصه الرسم دي والله انا شايف ان الكونست ده اهو تل رائع تمام بعد كده قالله بينخ ما هي مادتك المفضله قالله ماين بلين يبقى دي هتبقى طبعا الاخيره اللي هي نما في رقم ا وبكده ديالوج سهل جدا وما فيهوش اي حاجه وبنر تب بكده يا شباب يبقى احنا راجعنا على معظم الحاجات الا ايه اللي عندنا لغايه صفحه ده تدريبات زياده طبعا لغايه صفحه 34 لو انت عايز تحل ترتيبه كده وتتمرن على الجزء اللي احنا خدناه لغايه صفحه 34 ده طبعا ما شرحناه فمش هنجيب فيه في الامتحان تمام يبقى عرفنا شكل الاسئله وعرف شكل الامتحان وان شاء الله موفقين وبالتوفيق لكل طلبه الصف السادس اقوللكم تشوس
10:47
مراجعة لغة ألمانية جزء أول الصف السادس الابتدائى
رحلات إلى مصر القديمة Trips to ancient Egypt
1 مشاهدة · 5 jaar geleden
13:36
نموذج مراجعة الصف السادس الابتدائي الترم الاول لغة ألمانية
شرح دروس اللغة الالمانية
1 مشاهدة · 5 jaar geleden
3:54
تعلم الالمانية مراجعة محادثات 2 الصف السادس الابتدائي