كيف تختار كتب تعلم اللغة الألمانية

كيف تختار كتب تعلم اللغة الألمانية

النص الكامل للفيديو

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طلابي الاعزاء اهلا بكم يا رب تكونوا موجودين ويا رب تكونوا سامعيني ولو سامعيني اكتبوا اي حاجه عشان خاطر اعرف ان انتوا ايه الصوت كويس والكاميرا كويسه وكله تمام ها اهلا شريف اهلا جنى اهلا عبد الرحمن اا دقيقه لا اهو احنا بدانا خلاص اا تمام بس ادوني بس قولوا لي بس ايه ذكروني ان الصوت كويس ولا لا بس هو دلوقتي تقريبا علامات الصوت ان هو كويس تمام انا عايز بس ثواني اه سكرين ايديت طيب هو موضوعنا النهارده يا جماعه ثواني بس اظبط الكاميرا عليا موضوعنا النهارده هو ازاي تختار كتابك ازاي ايه تختار كتاب التعلم يعني في كتير منكم بيبتدي يتعلم الماني وهو مش عارف الكتاب المناسب ليه ايه هو ده الموضوع اللي احنا ايه هنتكلم فيه اه استغفر الله ا هلوش جود بوكه طيب ا انا هاخد برض الاسئله ماشي ا اهلا كريم بس قولوا لي الصوت كويس ولا لا سامعيني كويس ولا لا عشان انا بحاول ابص للكاميرا اهو اا مساء الخير يا شريف اهلا وسهلا اهلا اهلا وسهلا يا محمد هلالي اهلا يا ورده ا طيب بصوا يا جماعه اول حاجه عايز اقولها لك يعني انا هكلمك عن الاخطاء اللي بيعملها المتعلمين وهكلمك عن النصائح اختيار الكتاب المناسب وعندي كتب اهو هوريها لك وهكلمك عن اهم الكتب المقترحه اللي هي دي هوريها لك برده وهقول لك ازاي تذاكر هقول لك ايه ازاي ايه ازاي تذاكر ا تمام ولا واحد قال لي الصوت كويس ولا لا تمام ايوه ماشي استوديو دي والله يا كريم هقول لك نسال مثلا بتاعتك كلها مع المذكرات بتاع حضرتك حدوان هقدر اني اقدم كول سنتر وتقبل بنجاح كويس ولا لا اناي تمام بيقولوا لي كويس الصوت تمام بصوا بقى اا اول حاجه بيعملها ال اتمنى يكون ده اصلا بيتسجل ان شاء الله بيتسجل وهنزله لك كمان بعدها اول حاجه ان اول خطا بيرتكبوه ان هو ب بينزل كذا يعني بيروح بقى ينزل بي دي افات ماشي وكذا كتاب طب ما كتاب واحد كفايه كتاب واحد كفايه انت ليه ليه بتنزل كذا كتاب ماشي فهو اول حاجه خالص لازم تعرفها ان هو كتاب واحد كافي انا لست صديق لتعدد المصادر يعني انا ثواني انا مش عايزك ان انت تجيب 100 كتاب مش عايزك انك تجيب ايه كذا كتاب هو كتاب واحد بس ايه كفايه كتاب واحد بس ايه كفايه حلو الكلام طيباني حاجه من الاخطاء اللي بيعملوها ان هو بيفتكر ان في كتاب بيرفكت ما فيش ش حاجه اسمها كتاب بيرفكت ماشي كل الكتب ناقصه ماشي كل الكتب ناقصه احنا بنحاول نكملها من خلال مذاكره او من خلال المدرس الشاطر بيقول لك ايه الكتاب في الحته دي ناقصه حاجه الكتاب في الحته دي ناقصه حاجه فبيحاول ان هو ايه يكملها لك حلو الكلام ماشي يبقى اول حاجه ما تفتكرش ان في كتاب هياخدك على طول على البي 2 لا كل الكتاب كل كتب احنا بس ايه بناخد كتاب عشان خاطر نبقى ماشيين على منهج اكاديمي ماشي وفي عندك مذكره اليوتيوب يبقى اللي انا بقترحه عليك انك تاخد كتاب اكاديمي زائد حتى انا بكتب لكم دايما في تعليقات اليوتيوب تاخد كتاب اكاديمي زائد ا المذكره بتاعه اليوتيوب وبتاعه الاستاذ شحاته وفيديوهات الاذ شحاته او تتابع اي زميل ثاني على اليوتيوب ماشي سواء بالعربي او بالانجلش بس ماتعديتش المصادر ماتعديتش المصادر ممكن استغنى عن الكتاب ولا اكتفي بدروسك على اليوتيوب ماشي كل ده هجاوب عليه كل الاسئله دي هجاوب عليها حلو الكلام كلام جميل طيب انا هنتناول مع بعض دلوقتي ايه الكتب ماشي بص ده اول كتاب ابتديت بيه تي من اكتيل وده على فكره اللي انا عاعمل لكم منه قايمه الاينس ماشي قايمه الاينس معتمده اعتماد كلي على الكتاب ده الكتاب ده يا جماعه 2002 يعني الكتاب ده اللي يروح يبص عليه اهو هو نسخه اول نسخه 2003 من هيبر فيلاج ماشي اهو شايف هنا 2003 ماشي الكتاب ده وبرده يعني ايه يعني اللي عايز يذاكر منه كتاب حلو كتاب حلو جدا ما فكرتش في تطوير محتوى المحتوى والله اطور يا دعوه ماشي في يعني في فيديوهات انا عاملها على شرح الشاشه سكرين ريكوردن وكده ماشي بس في ناس بتحب ال بتحب السبوره يعني في ناس كتير قوي بيحبوا السبوره المهم اول كتاب ابتديت بيه الكتاب ده استاذ انا عندي الكتاب ده بي دي اف واشتغل منه عظيم حلو جدا ما فيش مشكله ماشي طيب اا في سؤال هتناو معاك كل شويه واخد شويه سؤال اسئله في ناس بتقول لي استاذ انا عايز اذاكر جرامر وانا عايز اذاكر ا فور شاتس وانا عايز اذاكر ايه كونفرزيشن لا الكتاب الاكاديمي الكويس بيجمع بين المهارات الاربعه ليزن وهيرورن وشرايبن وشبريشن الكتاب الاكاديمي كويس بي ما فيش حاجه اسمها انك تذاكر جرامار لوحده مافيش حاجه اسمها انك تذاكر كلمات لوحدها انت بتذاكر كل حاجه كتله واحده انت مافيش حاجه اسمها ان انا هتعلم النهارده البيرفكت لا في حاجه اسمها ان انا هتعلم النهارده الروتين اليوم بتاعي في الماضي هقول ان انا اكلت شربت صليت ذاكرت وهكذا فمن ضمن الموضوع احنا بنعلمكم في ايه بنعلمك في الجرامر يبقى الجراماني ارجع واقول لك الجرامر ليس هدفا في حد ذاته الجرامر هو وسيله للكلام ووسيله للحكي وسيله للكلام ووسيله للايه للحكي ماشي هجاوب على كل الاسئله يا جماعه اسمعوني للاخر بس وهجاوب على كل الايه كل الاسئله بتاعتكم طيب ا يبقى اول حاجه انك انت بتفتكر ان في كتاب بيرفكت انك انت بتنزل كتب زياده على اللزوم ماشي وبتحتار فيها انك انت فاكر ان في كتاب ايه ا بيرفكت لا وانك انت فاكر ان انت هتجيب كتاب للجرامر وهتجيب كتاب للفورد شاتس الكلمات وهكذا لا ماشي عايز تشتغل من الكتاب ده اللي انا عامل منه اليوتيوب اتفضل خده مافيش مشكله ماشي الكتاب ده تيمين اكتل ده كتاب ايه اللي انا ابتديت فيه في اليوتيوب قبل حوالي 10 سنين قبل حوالي 10 سنين 2015 ثواني معايا ايوه طيب بعد كده في كتاب تاني اكاديمي حتى النخاع وينفع للسيلف دي خلي بالك انا بديك كتب تنفع مع السيلف دي الكتاب ده اسمه ايه بجيجنونج بيجيجنونجان كتاب اسمه ايه؟ بيجيجنونجن كتاب كلاسيكي برض ماشي في اوائل الالفينات ماشي كتاب حلو جدا ماشي بس عيبه ان هو اكاديمي جدا يعني ممكن ما ينفعش مع اي واحد عاوز يدرس الماني ويكون يعني مستواه ضعيف او ان هو بيحب الصور او او فالكتاب ده مش هينفع معاه نفس الفيرلاك دي ماشي نفس الفيرلاج دي ماشي فيرلاج عملت كتاب تاني احدث عملت كتاب تاني احدث اسمه ايه اسمه سبكتروم اسمه سبكتروم الكتاب عصري اكتر ليه ابلكيشن ماشي في صور اكتر الالوان فيه احسن ماشي الالوان في بقت احسن ماشي وهكذا ماشي انا هحاول ان انا ممكن ثواني يعني ممكن اشوف كده لو هقدر افتحهولك لحظه معايا خليكم معايا يا شباب ماحوش اي حته ‏Lewاني طيب نصغره سنه ونعمل شير للشاشه ويندو اهو اهو بصوا يا جماعه اهو شايفينه ماشي اهو الكتاب ده اللي هو سبكتروم ايز ده جديد يعني ده من الفيرلاج وده جديد اهو زي ما انت شايف كده في صور كتير انا مش عارف يا رب تكونوا شايفين ماشي اهو ماشي الكتاب حلو يعني انا بنصح بيه برده اللي عايز سلف ستادي بس ده للطالب الاكاديمي الطالب الاكاديمي كتاب اسمه ايه اسمه سبكتروم اسمه ايه سبكتروم ماشي اوكي ارجع بقى ايه لان انا كده ايه حاسس ان انا ستوب شيرين تمام حلو الكلام ماشي يبقى انت شفت الايه كتاب ايه ا اه في حد بيقول لي يا جماعه هل شرحك يعني هل استخدام المذكره اللي هي مع اليوتيوب كافي والله بص السؤال ده لازم تجاوب انت عليه بنفسك يعني انت لو دخلت قريت التعليقات هتلاقي ان في ناس قدرت انها تحقق نجاح وتنجح والله يا جماعه في ناس كتبوا لي ان هم شافوا 100 فيديو بتاع الاينس وراحوا نجحوا في البي اين راحوا نجحوا في امتحان البي اينس فالموضوع ده متروك ليك ماشي بس انا برده ارجع واقول لك وانصح ان ايه ده الصوره سودا انتوا يا جماعه شايفيني ولا لا اه تقريبا ما عملش ال شايفني لا ازاي ثواني انا المفروض اه تمام يعني انتوا دلوقتي شايفين تمام تمام انا تقريبا اما حطيت الكتاب اما حطيت الكتاب تقريبا جه الشاشه سودا اا اه ماشي تمام انا هوريك الكتاب بص انا نصحت اول حاجه هرجع تاني برده اقولها عشان اللي ما كانش موجود يعني نصحت اول حاجه انك تاخد الكتاب ده كتاب تايمن اكتئ ماشي ماشي نصحت ده اقدم كتاب ماشي ده اقدم كتاب يعني ممكن ما يتناسبش مع الدراسه الدراسه الذاتيه دلوقتي او ما يتناسبش لانه ما فيهوش صوتيات كتير وما فيهوش تطبيقات ماشي لان ده يعني قبل السوشيال ميديا وقبل التقدم الحديث وكتاب بيجيجنو كويس جدا واكاديمي وينفع للسيلف ستادي ا بس زي ما قلت لك كده انه برض مش صوتياته مش كتير مش حديث كتاب اكاديمي قوي يعني كتاب صعب من الاخر يعني ماشي عملوا منه النسخه الاحدث اهو دي النسخه الاحدث اسمها سبكت الكترون ما حدش يقول لي ابعت لي كتب عشان الكتب دي عليها كوبي رايت تشتريها من امازون بقى تشتريها من اي حته ماشي حلو الكلام ماشي كلام جميل طيب بعد كده صار في كتب احدث صار في كتب احدث طبعا انتم لو عارفين كتاب تلك لو عارفين تلك اللي هو اداره الامتحانات او نظام الامتحانات داخل المانيا عاملين كتاب برض عاملين كتاب بص فم بامف يعني ايه الجهاز العام للاجئين اوكي بينصح بالكتاب ده وبيركز على الحياه اليوميه بيركز على الحياه اليوميه فبرده حلو يعني مش وحش برده حلو الصوتيات بتاعته شايف انها قليله شويه وما فيهوش فيديوهات مالوش فيديوهات ماشي تلك اللي عايش في المانيا اللي عايز انتجريشن ماشي الكتاب ده ايه تمام ا محمد انا شفت سؤالك يا محمد كتبته 30 مره ا بقول لك انت قرر بنفسك شوف ونزل المذكره وشوف اذا كنت تقدر ان انت تكتفي باليوتيوب والمذاكره بس ولا لا بس انا بنصح انك انت تاخد كتاب اكاديمي عشان كده انا عامل النهارده ايه اللايف ده طيب شحاته اكاديمي بتدرسك بكتاب اسمه ايه اسمه بانوراما ده اتس فاي بس في منه ا اينس واتسفاي وبي اينس احنا بندرس فيه بس ا واتسفاي بندرس فيه ايه ا واتس كتاب حلو ليه وجود على الانترنت ليه تطبيق بتقدر تسمع فيه وكمان كل درس فيه في فيديوز كل درس فيه في ايه في فيديوهات انا مش قادر ان انا ارد على التعليقات واعمل ماشي اوكي تمام طيب نتسورك نوي نتسرك نوي ده بقى كتاب اتولد اتولد فين اتولد في فتره الكورونا فهو معتمد على يعني ا الانترنت ليه تطبيق وليه تدريبات تفاعليه ماشي زي ما انتم شايفين كده لو انا فتحته لكم بصوا كله صور ما شاء الله يعني جميل ماشي كله صور و وحديث والطباعه بتاعته جميله جدا اسمه ايه نتسور فيورك خلي بالك نتسورك كان فيه عادي وده اسمه بقى نتسورك ايه نوي نتسورك نوي تمام ماشي لما تجيبه تجيب ايه نتسورك نوي ا ماشي طيب كل الكتب اللي انا اديتها لك دي تصلح معاك من الاينس لحد البي اينس جنب المذاكره بتاع استاذ شحاته وفيديوهات اليوتيوب حلو الكلام كلام جميل يوسف انا هبص بعد شويه على التعليقات ما تقعدش تكتبه دلوقتي اسمعوني للاخر طيب انا دلوقتي يا استاذ دخلت على البيت صفاي دخلت على البيت صفاي اقول لك افضل كتاب تقدر تخش بيه وانت يعني وانت مغمض هو اسبكت نوي شحات اكاديمي كمان بتدارس منه اسبكت نوي كتاب كلاسيكي كتاب جبار ماشي وحتى بيعملوا له تحديثات بحيث ان هو يتناسب مع الصيغ الجديده للامتحان ماشي كتاب اسمه ايه اسبكت بيتسراي اسبكتي بيتسراي ده يصلح للايه البيتس باي طيب ما عنديش ده يا استاذ عندي كتاب تاني اقوللك خلاص اوكي كتاب زشا اكت زشا اكت لو تلاحظ ان هو بيكتبوا نوي وبيكتبوا اكت عشان يعلموا النسخ الجديده من الكتب يعلموا النسخه الجديده ايه من الكتب اللي هي الاحاديث اكتيل يعني راهن او حديث زش اكتال بيتس ده من هيبا فيلاج هيبر فيلاج دار النشر المعروفه تمام طيب استاذ وصلت للسي 1 وعايز كتاب كويس زيار اللي انا قلت لك عليه ده عندهم سي و حلو الكلام او انك تاخد اسبكت تاخد ايه اهو زيشا سي اينس اهو هو ده هو ده او كمان ده اللي هو الكتاب اللي هو اسبكت ده البيتس فاي في سي و منه في سي و منه ماشي اسبكت ان هو بيت سفاي في سي و منه جميل جدا يبقى احنا اتفقنا ان انا الكتب هوريها لك تاني هوريها لكاني في نهايه البث الكتب اللي هي بتاعه اينس بي طيب البي لا اما تاخد زشا اكت لا اما تاخد اسبكت ني سي لا اما تاخد زشا اكت ما تاخد ايه اسبكت نوي الاتنين جمال جدا طيب خلينا نجاوب كده ايه على الاسئله يوسف ا عماد طيب جاسبر عشان جاسبر ده ا قاعد اتابع كورسك كم تنصحني من دروس في اليوم على قد ما قدرتك انت بتقدر تعمل ثلاث دروس اوكي ماشي بس اهم حاجه الكميه اللي تاخدها يعني اهتم بالكيف مش كم هل الكميه اللي انت بتاخدها دي بتقدر انك انت تذاكرها كويس دي هي النقطه بقى ماشي انا بنصح ساعتين في اليوم ماشي تفصل فيهم نفسك عن كل السوشيال ميديا تعمل ديب ستدي دراسه معمقه ماشي بعيدا عن كل المشتتات احمد الله ان انا ان انا ما كنتش ما كانش عندي ده وانا بدرس لان ده عايز تنجح في حياتك ابتعد عن ده عايز تدرس الميه كويس ابتعد عن ده طب استاذ انا بسمع صوتيات ابتعد لانك انت هتخش تعمل حاجه لدراستك هتلاقي 100 مشتت هتلاقي 100 ايه مشتت طيب جاوبنا على جاسفر طيب انا في البي اينس بس الاكسبريشن بتاعي مش كويس ازاي اطوره يا هير هطوره في انك تجيب كتاب اسمه ايه هيرن ديسبريشن هيرنديشن من ايه من طيب وتشوف تشوف مجموعات وتتكلم مع ناس يعني لازم تتكلم مع ناس طيب ا اقدر اجيب لنفسي الاوتوس بيلدونج انت لازم تراسل الشركات ا عبد الغني عجمي عبد الرحمن العجمي طيب كوكو حيدر دكتور شحاته اريد ان تعطيني خطه للدراسه اللي بحس ان ضايعه ساعتين يوميا ماشي نزل نزلي مذاكره استاذ شحاته نزلي كتاب من دول اكاديمي وكل يوم ساعتين خدي الدرس اللي عايز يتسمع اسمعه اللي عايز يتقري اقراه اللي عايز يكتب اكتبه ممكن تخلي دلوقتي تشد جي بي تي يصحح لك مافيش اي مشكله ا انا لسه صفر في العمان ما قلت لك يا محمد يا جمال هرجع اقولهم قبل ما اطلع طيب ا محمد جمال طب انصح لي حضرتك بكتاب اذا انا لسه صفر هوريهم لكم قبل ما امشي هوري لكم الكتب دي قبل ما امشيو دي ماعرفوش قوي بصراحه بس زي ما قلت لك كل الكتب تنفع كل الكتب ايه تنفع ا محمد اسامه بيقول لي استاذ انا هعمل بيه وان اخر الشر لازم تدرب في امتحان يا جماعه في 15 نموذج امتحان بي اين شوف لو انت دلوقتي انت ماشي لما اقول انت ذكرى ا لو انت بتستعد الامتحان وماخدتش الكورس هيبقى صعب عليك يعني انت لازم حتى لو بتعمل س في ستادي من فضلك كمل الاينس كمل الادس باي وبعد كده باي اينس ككورس وبعد كده اعمل امتحان اتدرب على كتاب امتحانات وبعد كده ادخل امتحانات لكن تيجي من اول يوم كده تقول لي انا طخ هخش على الامتحان البي 1 مش هينفع مش هينفع انت لازم يعني ا احنا ما بنطلعش الطالب لسنه تانيه ابتدائي الا لما يخلص اولى ابتدائي ما بنطلعش الطالب ثالثه ابتدائي بخلص تانيه ابتدائي وهكذا في الالماني ماشي مش فهلوه لازم انك انت ايه يبقى الكلمات استقرت في دماغك وعرفت تستخدمها كويس حاليا في الجيش والحقيقه اني كنت هبدا بي 1 ولكن للاسف دخلت مركز كل حاجه اه زي ما قلت لك كده هات كتاب وهات المذاكره وكل يوم شوف لك فيديو فيديوهين يعني حسب ايه وقتك في الجيش ان شاء الله اا انا خلاص انا جاوبت على اللي بيسالنا في الجيش لو همتحن يا جماعه ثواني عشان هقدر كم الوقت بي 1 من اول اينس لحد البي اينس سبع شهور تقريبا كيف ممكن احفظ ان عم تعيد وتزيد يا كوكو حيدر طيب الجيش لو همتحن جو اركز على ايه بالظبط؟ تركز على كل حاجه يا شريف طبعا تركز على الاربع مهارات ماشي اا لو همتحن جوت هركز على ايه بالظبط زي ما قلت لك ماشي اا حلو الكلام اذا امتحنت المدرسه 23 كنت الفحص الساعه بقعت ما فهمتش السؤال خالص ا بالنسبه للكتابه جا ضعيف بالبريف اكتبي كتير او اكتب كتير وخلي تشجي بي تي صحح لك حلو ماشي بس تقول له صحح لي على المستوى بتاعي تقول له يا تشات جي بي تي صحح لي على مستوى الاي 1 صحح لي على مستوى الاي 2 وهكذا اا البوست هير في تعليقات ماشي هبص في التعليقات يا عبد الرحمن اعظم انسان ا انستراكتور كان بيقول الكلام دويتش وحتى بيترجم بالاعلماني قرا النظام ده ما حد بيترجم بالاعلماني ترجم بالعربي قصدك يا كمال ماشي انت حاول حاول ان انت رايك كتاب منشن تمام ما انا قلت لك ما فيش يا جماعه ما فيش كتاب بيرفكت منشن برده قديم شويه هم بيحاولوا يعني حتى ما عملوش منه نسخه جديده ماشي بس هو منتشر ومشهور في مصر ماشي خده يعني ما فيش مشكله اما تاخده جنب ايه جنب المذاكره بتاعتي ماشي تمام اا اوكي لا انا خلاص معظمه في التدريب يجيش دايما ما بيطلعش من 21 في كل طيب لا لازم تدرج كتير يا محمد لازم تدرج كتير كورس اي 1 مدفوع والله ما اعرف يعني انت لازم تسال في المدينه اللي انت فيها ماشي وتشوف انسب حاجه ليك اا شريطه بلوس تمام الشريطه ده معمول اصلا يا جماعه هو اتعامل مع حركه اللاجئين شريطه بلوس والكتاب ده مشكلته ان هو التقدم فيه بطيء جدا يعني بص يعني هو معمول ان انت تاخد كورس يعني تاخد درس ولا درسين في الاسبوع يعني ايه سرعه النمله بيتناسب مع الكل ماشي بس لو واحد اكاديمي بقى و سريع في التعلم مش هيناسبه شريته ابدا مش هيناسبه شريته لا بيترجم كلمه بالالماني هير يعني بيقول زينون شبيع تمام حلو كويس يا كمال ده اسلوب كويس اهو بقينا 110 يا جماعه بقينا 110 واحد قولوا لاصحابكم اا اجيب ازاي مذاكرات حضرتك طبعا يا احمد تخش على شحات اكاديمي اكتب كده شحاته اكاديمي في جوجل مذكرات هتلاقيها طلعت كيف ادرس المذاكرات مع الكتاب الاكاديمي في كتاب لا بص هتلاقيهم يعني اعتمد على الفيديوهات بتاعتي في فهم الجرامر ولكن خد الكتاب الاكاديمي وامشي فيه واحده واحده تمام والله يا جماعه انا بحاول اجاوب على كل اسئله لو في سؤال فات سامحوني اا انا خلصت ايوان من فيديوهاتك جدا وعلى فكره ان شاء الله اللايف ده هيبقى كل 15 يوم او كل شهر هخش بس اجاوب على اسئلتكم لا تضحاتون لا تحفظ لا تقلقون اضحتون بالكويتي ما تقلقوش انت تدرس حضرتك على اليوتيوب ولا افضل؟ انزل كتب معاهم قلت لك خدي يا سما خذ يا سما اليوتيوب زائد ايه؟ زائد كتاب اكاديمي نصيحه الاستمراريه لكون المدرسه اسبوع اوقف بعدها بشهرين بصوا يا جماعه السيلف مش اي حد بيعمله مش اي واحد بيبقى عنده القدره على الاستمراريه في التعلم مش كل واحد ف لو انت شايف نفسك انك انت يعني بتبتدي وتوقف تبتدي وتوقف حلك انك تاخد كورس اكاديمي في اي مكان كان الكورس مسته ايه؟ الكورس مسته يا جماعه ان بيبقى في انتراكشن يعني في تفاعل ها انا بقول حاجه وفي مدرس او مدرسه بتصحح لي دي نمره واحد نمره اثنين بيكون في التزام ما انت مش هتدفع فلوس ماشي يعني دي مشكله اللي بيتعلم سلف ستادي زي انا ماكون احب ادرس اي حاجه لوحدي بلاقي نفسي بقطع فيها وما بستمرش لكن الكورس انت دافع فلوس انت بتروح او تيجي او تقعد اون لاين فانت مضطر غصبا عنك انك انت ايه تلتزم وتعمل فاللي عايز ينجز يا جماعه في اللغه ياخد كورس سواء اكاديمي او حضوري ماشي جاوبت كده على سنيون ايه رايك حضرتك في ورز التحدث كويس خش اي كورس اهم حاجه انك تستفيده تذاكر لو سمحت ا تنزل فيديو هينزل ان شاء الله يعني ان شاء الله اكيد ب استاذ اذا ممكن تعملنا حلقات حول الاوزيلد تمام ماشي يا كريم ا كم كلمه للمستوى اه من الصفر لمستوى س حوالي 2000 كلمه حوالي 2000 كلمه ان شاء الله اا التحدث لازم تتكلم كتير يا هدى لازم تتكلمي كتير لو انت عايزه تتكلمي كتير اا الاوزيلد الاوزيلد كريم احنا النهارده ماكلمش على الاوزيلدو ان شاء الله هعمل لك حلقه ا فكره عندنا الامتحان يوم 21/9 خلاص اين سناوي فكره ا دايما عمال بجيب سكور لازم ما انت لازم اللي بيجيب سكور قليل يا جماعه هوهو بيحل امتحانات انت عندك مشكله انت عندك اكيد مشكله مشكلتك دي بص يا جماعه الهيرن والليزن بيعتمد ان انت الفورت شاتس عندك كتير اتمنى يكون الصوت كويس فورت شاتس عندك كتير الشرايب والانسبريشن تدريب بتدرب كتير يعني انت عندك فورت شاتس كتير ماشي ما انا مش هقدر اقول لك خد يا سيدي حل امتحان وانت الفرد شاتس عندك قليل وكل كلمه بتترجمها قاموس لا يبقى انت حله الحل اللي هو بيقول لي بجيب سكور قليل لازم ا ان هو يدرس البي اينس ويرجع يدرس البي اينس وايه ويرجع مده تعلم الالمانيه قد ايه بص يا جماعه لو انت بتذاكر كل يوم ساعتين لثلاث ساعات هتاخد الاي 1 في شهرين هتاخد الاي 2 في شهرين شهرين واسبوع هتاخد البي 1 في من من 10 اسابيع لثلاث ل 12 اسبوع يعني من شهرين ونص لثلاث شهور دي كده افريج ماشي لكن واحد كل يوم بيذاكر يذاكر يوم ويسيب 10 انسى مش هتوصل لحاجه ماشي هرجع اعيد الكتب يا جماعه اللي بيسال على الكتب ماشي الكتاب امتحان جوده سهل انت ممكن حتى تشوف التدريب ايه التدريبات الموجوده عندي على اليوتيوب كيف ادرس المذاكرات مع الكتاب الاكاديمي انا قلت لك ما قلت لك يا احمد يا حسن قلت لك يا احمد حسن ان هم ماشيين الى حد ما بالترتيب الكتاب هيبقى ماشي بالترتيب وانت هتشوف مثلا يا احمد يا حسن يا اللي بيكتب هتشوف ان انا مثلا دلوقتي بتناول موضوع الاكوزاتيف روح شوف اليوتيوب الاكوزاتيف انت بتناول هنا النوميناتيف روح شوف النوميناتيف حتى لو كانت الدروس مش مترتبه ايه افضل كتاب اجيبه للمتابعه مضروحه هرجعه لك تاني يا سما قلت لك ما فيش كتاب بيعرفكت مين اللي بيقول 3000 كلمه ده حرام عليك عندي مشكله في التحدث يا استاذ قلت لك ان انت لازم ايه ان انت لازم ايه تتكلم كتير اا ايه ده خلاص يا جماعه تقريبا الدي التعليقات بتتعد ولا ايه يا جماعه؟ ا طبعا الديفي الدوتش فيلا هنزلها تابعوني على الفيسبوك وتابعوني على الانستغرام هنزل لكم القنوات والويب سايتات اللي تنفعك او البودكاست او الابلكيشنز اللي تنفع انك انت تعملها وهنزلك كمان كتب اللي انت ممكن تعتمد عليها في التحضير حتحان الاينس او اتس او بي اينس او بيتسفاي وهكذا خلونا اشرب ميه عشانشط يا جماعهشفصنك يعني ايه يا جماعه اللي هو يعني ايه التاج يعني انا شايف تاج وجنبه اتنين استاذ انا قويه بالجراماتيك حليمه عايزين نشوف حليمه بت كاتبه ايه استاذه انا قويه بالجراماتيك لاني بحكي فرنسي انجليزي يعني ما لقيت مشكله ابدا بالجراماتيك وخلصت ب كيف تعطيني طريقه عشان ارجع استفيد واركز بالمفردات لانه عن جد صعب عليا الحفظ يمكن نصيحه شوفي يا حليمه زي ما قلت كده في بدايه اللايف ما فيش حاجه اسمها ان اذاكر جرامر واذاكر فارت شاتس كلمات بمعزل عن بعضهما البعض لا انا بديك النهارده نص وليكن مثلا نص عن ماينشولد سايد يعني مثلا وقتي في المدرسه ايام ما كنت في المدرسه الوقت اللي انا قضيته في المدرسه كنت مين الاستاذ اللي كان محبب لي ايه الماده اللي كانت محببه ليا وكانت بفضلها وهكذا كذا وفي نص الكلام بديك جرامار بديك مثلا البريتيرتوم عشان انت بتتكلم عن الماضي لما كنت في المدرسه ف موضوع انك تذاكر جراماتيك لوحده وكده غلط النصيحه انك تذاكر الموضوع كله ككتله واحده زي ما الكتاب قايلهوللك بالظبط ماشي طيب سورس للكلمات ايوه في لو انت دخلت على معد جوتا هتلاقي حاطط لك ليست بكلمات الايه الاينز ليست بكلمات الاتسفاي ليست بكلمات البي اتفاي وهكذا طيب ننزل كده نشوف التعليقات اتمنى اكون جاوبت عليك يا حليمه دي مشكله عند الكتير يا بلال ان هم بيكونوا وصلوا للبي 1 وخدوا الشهاده بس ما يتكلموش حالك انك تكتب انك تتكلم تشوف حد تتكلم معاه شوف حد ايه تتكلم معاه كتير ماشي يا بلال اوكي اا ماشي هقول لكم دلوقتي ما قلتوليش كتاب منشن عطينا خطه كامله للدراسه هعمل هعملها لكم على التليجرام يعني هعملها لكم على التليجرام اا ماشي يا جماعه محتاجين نحضر بيتس فاي جوتا واعمل ايه لو حاسس مستواي ضعيف برغم انك تذاكر كويس زي ما قلت لك ساعتين لثلاث ساعات في اليوم ماشي حليم انا رديت علي صح اوكي ا كتابك طب اكتبوا لي يا جماعه يعني انا دلوقتي القناه مهمله يعني انا اعترف لكم ان القناه مهمله ايه الموضوعات يعني انا تقريبا خلصت وسفاي وبيس كويس على القناه البيتس فايب مش كامل قوي اوكي بس ايه هي الموضوعات اكتبوا لي ايه هي الموضوعات يعني اللي موجودين دلوقتي هو 107 ايه هي الموضوعات اللي انتم شايفين ان انا اطرحها على ال يعني اتناولها يعني انا بفكر اجيب موضوع واديك فيه الجرامر واديك فيه الكلمات الجديده وهكذا موضوعات تكون ترند ماشي يعني مثلا ترامب يعني مش عمل ايه حاجه مش عارف موضوع دلوقتي ترند في كره القدم الموضوع كده قولوا لي ها انا مستني اجوبتكم يا جماعه ريماكس بيقول لما ترد عليا اكتب سؤالي تاني ماشي اميمه بتقول كمل لنا البي 2 ماشي ا بيكيك نوجين نوجين كورس بتاعك في نفس الوقت بيكيك دوتونجن مش عارف ايه تشرح لنا كورس المستوى او ما انا عندي الكورس مصور يا محمد يا جمال ا شريت بلوس قلت لك كويس ما فيش مشكله يعني ا تنصح بكتاب منشن عادي خده معاك يعني خد كتاب منشن ما فيش فيه مشكله ابدا اا اعطينا خطه لدرس نزل فيديو انا بعتت السؤال لو كمل الفيديو طبعا ان شاء الله لو كملت حدد البي 1 هتروح تمتحن بي 2 وتنجح بامر الله اا مصطفى صحيحه تدح لا طبعا كلمه ترتيع في كلمه لا من حد البيت سباي انت محتاج 2000 كلمه بس ا ممكن نشتغل في كتاب بيكينج نونجين مش عارف اقرا الكتاب كويس اكتبه بالالماني قناه التليجرام ايه هي مش عارف اقدر اه ثواني هبعت لكم يا جماعه قناه التليجرام لحظه ا تيليجرام اي مومنت جيرما اسمع جيرما وشحاتها لو انت دورت عليها هتلاقيها على فكره اا ثواني هعملها لكم اهو في التشات اهو الالمانيه جيرمن والجحاته على ايه على ا تعليقات البوست ماشي شوف تعليقات البوست ما انا عمال اشوف اهو بس في حاجات اكيد نزلت يعني في حاجات اسئله كتير جدا ا اوكي هاون تكس بي 1 تو بي 2 من بي 1 لبي 2 حوالي ثلاث شهور يعني لو هتدرس البي 2 هتدرس ان شاء الله هتحتاج ثلاث شهور البي 1 شهور والبي 2 شهور ا حد بيقول لي المذكره بتاعه حضرتك اصعب من الدرس نفسه طب ما المذكره نفسها معاها اليوتيوب ماشي والله يا ماجر انا معارفش كورس اي 1 مدفوع بصراحه يعني بيست واحد بيقوللي اكمل سي تمام ا خلص ايه فيديوهات اجيب منشن اجي هات منشن وادرس معايا هات منشن مع المذاكره بتاعتي حلو جدا ا تنمي المخزون بانك انت تتبع كتاب اكاديمي يا نور اكرم ماشي حضرتك بتحضر الامتحان كله على اليوتيوب عامل كله على اليوتيوب اا تنصح بكتاب نتسرك نوي ما انا كان عندي كان موجود عندي ما تحرمناش وجودك اون لاين شكرا اه ماشي يا وليد استاذ وليد بيقول ما تحش وجودك اون لاين اا اتمنى المخزون من مفردات وافعال عندي تدرسي درس اكاديمي ماشي وما يعنيش عايز حد فيكم يفصل ما بين الجراماتيك والفورت كله كتله واحده هيرن ليز مش راي مش بريشن كله كتله واحده تمام يمكن تعمل استاذ استاذ على مقابلات العمل حسب المجال وك تمام يا حليمه حاضرين فين المذاكره بتاعه حضرتك يا محمد يا جمال خش على شحات اكاديمي دوت كom وهتلاقيها ماشي ا ثواني يا جماعه عشان اللي بيسال عن المذاكره ثواني ا المومنتحمل مجانا اهو بصوا يا جماعه اهو اهو المذكره اهي بعت لكم الايه ا لدي كلمات كل مستوى طب فين المذاكره بعتها اهو خلاص تمام شوف التعليقات زش 100 فيرت زس زت يعني احفظ الجمله يعني احفظ الفعل او الكلمه ومعاه ايه ومعه زدس تمام ا قواعد في الكتاب عن طريق نص قراءه نص حضرتك يمكن تشرح حضرتك قواعد في الكتابه والتحدث والموضوع الترند ممكن يكون اسبوعي ماشي يا غاده ماشي شكرا جزيلا على النصيحه هقفل دلوقتي واعمل معاكم كده ان شاء الله اا احمد الحسني ممكن تعمل فيديوهات عن لفظ اللغه الامنيه في الشارع لان جمل لفظها تمام حاضر حاضر تمام بانوراما مذاكرتك طبعا بصوا يا جماعه هرجع اعيد معاك عشان مش عايز يعني اطول اللايف عن كده ماشي هرجع ايه اشارك معاكم الكتب ماشي هرجع اشارك معاكم الكتب كتاب كتاب اهو قلت لك اول حاجه انك انت لو محتاج ده الكتاب اللي انا ابتديت به القناه قبل 10 سنين ماشي كتاب تيم اكتئ ماشي ده اول اصدار ليه كان سنه 2002 ماشي عايز تشتغل منه تنزله وتشتغل منه مع مذاكره اليوتيوب ومع فيديوهات يوتيوب حياك وان شاء الله هعمل ابديت لبعض الفيديوهات اللي هي كان الصوت فيها وحش او كده ان شاء الله هعمل لها ابديت ماشي بس الكلاسيكيات دي مستحيل اشيلها ماشي دي كل ما تقعد بتقدم ويزيد تمنها ماشي بيجيجنونجان بيجيجنونجن من شوبا فيرلاك ماشي ا تمام بيجيجنونجن برض عايز استخدمه بس انا قلت لك ان الكتاب ده اكاديمي عايز طالب اسميه في مصر ضحيح شويه يعني بيذاكر كتير ماشي ا طيب ماشي هنا سبكتروم سبكتروم هو النسخه الاحدث من ديجيجن ماشي كتاب جميل جدا وكده كده وجددوا فيه وعملوا له ابليكيشن وتقدر تسمع منه وعملوا صور وعملوا الوان كويسه وينفع كمان السلف دي بس برده عايز طالب ايه بيذاكر كويس وبيذاكر كتير ماشي تلك الجماعه بتوع تلك عملوا كتاب ماشي وخلوه البمف يعترف بيه ماشي بامف يا جماعه يعني بونس امت في ميجراسيون فليشلينجا يعني المكتب الاتحادي للاجئين ماشي الكتاب كويس وبيساعد على الاندماج في المانيا ماشي طيب بانوراما ده الكتاب اللي ماعتمداش حتى اكاديمي وزي ما قلت لك كده ما فيش كتاب كامل كل الكتب ناقصه وانت والاستاذ الشاطر هو اللي بيكملها من حاجات معاه اا تمام شكرا جزيلا واحد بيقول لي انا بتعلم بقالي شهرين بس اجدت اللغه المصريه الكتاب ده حلو جدا يا جماعه كتاب اسمه نتسفيرك نوي موجود معاك لحد البي 1 كتاب كويس جدا جدا نوي لان في نتسفيرك قديم ماشي نتسفيرك نوي ماشي ان شاء الله هحط خطه الدراسه ماشي طيب استاذ انا رحت على البيت سباي وعايزك تنصحني بكتابلي البيت سباي البيت بنصح بيه اما زيشا او اسبكت نوي زي او اسبكت نوي تمام ايا منهما كويس جدا بس ده اللي احنا بنستعمله في اكاديميه شحاته اللي هو اسبكت كتاب كلاسيكي ما في في الهوبر الهوبر الزبد ماشي طب استاذ انا عايز كتاب للسي اينس لا اما تاخد زيشا اما زيشا اكت زيشا للسينس او تاخد كمان ايه اسبكت في منه السي اسبكت في منه ايه السي دي كده كانت الكتب اللي انا بنصح فيها ماشي وا ازاي تدرس من الكتب انا كتبت لك هنا شويه نصائح طبعا لازم جدوى دراسه يوميه لازم عدد ساعات يوميا عشان تقدر تدرس هتوزع دايما وقتك ما بين القراءه والاستماع والكتابه والحديث وممكن قلت لك الكتابه انك بتقول تشارجي بيتي تلقين كده تقول له من فضلك تخيل نفسك مدرس للغه الالمانيه كلغه اجنبيه وصحح لي النص ده ا لو انت بعد ما بتذاكر من فضلك انت لازم تجيب اخوك اختك اي حد في البيت وتعمل نفسك انك بتشرح له شرح الحاجه بيخليك تثبت في دماغك ماشي وتعمل ملخصات تعمل ملخص للي انت ايه للي انت درسته وتحاول تطبق اللي انت عملته مع اصحابك او زملاك في مجموعات اعملوا مجموعه واتساب او تليجرام او واقعدوا ايه اتكلموا مع بعض واراجع يعني هتراجع هتعمل ملخصات هتشرح لغيرك ا وهكذا وانا هعمل لك ا ان شاء الله جدول للمذاكره زي ما انتوا ايه طلبتوا مني ا هنا قاموس الماني تمام هديهول لك واكتبهولك ا ماشي جزاك الله خير يا سلام بتدعي لي دعوه شكرا جزيلا ا ماشي طريقه تسال الحفظ افعل الكلمات الحفظ يا جماعه مش هيجي غير انك انت تدرب على الحاجه يعني ماشي لو انا دلوقتي مثلا جبت لك فعل بزوخ يعني يزور وقلت لك بزوخن يعني يزور وانت كتبته 30 مره وكررته 30 مره عمرك مادام لكن لو كتبت عليه جمله وعملت عليه قصه وحكايه المخ دايما بيحب الترابطات دي ماشي هو ده نصوص استماع ومحادثه على اليوتيوب هل فيديوهات اليوتيوب كافيه كافيه لحد البي اينس لان البيت لسه ما كملتوش صراحه يعني ا كريم انت كتبت لي يعني كتبت لي السؤال 30000 مره يعني انت محتاج لو انت شايف ان انت بقىك سنه ونص وما وصلتش حاجه يبقى ان الاول انك تاخد كورس اكاديمي ان الاول انك تاخد كورس ايه اكاديمي ماشي طيب دي اسها لازم لك سي 2 او بي 2 او سي 1 ا موقعي لا عندي انا المذاكره انا حاعملها مجانا عندي ما عليهاش كوبي رايت ماشي عبد الرحمن احمد جزاكم الله خير حضرتك ممكن تعمل فيديوهات شورتس يكون فيها الحاجات الصعبه اللي بتلخبط الناس مع مونتاج جامد ده الترند دلوقتي دلوقتي تمام بس الناس بتعايز يا عبد الرحمن حاجات كده بسيطه انا عايز يعني انا اكاديمي حتى النخاع ماشي ابدا امتى وامتى يا دانييل يا دانييل ابدا من النهارده نزل كتاب اكاديمي والمذاكره بتاعتي بس بودكاستات لكل ليفل يا هير تمام يا مشكله في النسيان لازم تكرر تكرر تكرر فوكابلاري اي 2 خش على الموقع جوت هتلاقيه ماشي وان شاء الله هكون معاكم يا جماعه انا كل اسبوعين في لقاء لايف ان شاء الله نتكلم فيه عن موضوع معين بس هعلن عنه قبلها بكتير بحيث يبقى في اسئله وكده اشكركم واشوفكم ان شاء الله في بودكاست جديد بعد اسبوعين من دلوقتي اه قبل ما امشي تفضلوا ان البودكاست يكون يوم الجمعه بالليل ولا السبت بالليل اكتبوا لي هل تفضلون اللقاء كل اسبوعين اللايف يكون الجمعه ولا السبت مساء هنختلف مختلف في ناس تقول الجمعه في ناس تقول السبت اوكي ماشي تمام يبقى احنا ممكن نعمله السبت ت:00 مساء اكون خلصت ايه كل حاجه ورايا واعمله ايه الجمعه مساء تمام اكتبوا لي ا تمام خلاص جزاكم الله خيرا وشكرا جزيلا واشوفكم ان شاء الله في لايف جديد تيس
هل ممكن اتعلم الماني فقط من قناتك عاليوتيوب حدثوني عن تجاربكم في التعليقات 1:02

هل ممكن اتعلم الماني فقط من قناتك عاليوتيوب حدثوني عن تجاربكم في التعليقات

Shehata Deutsch الالمانية مع مستر شحاته

156 مشاهدة · 4 jaar geleden

ازاي درست الألماني لوحدي resources tips 9:02

ازاي درست الألماني لوحدي resources tips

Sokar vlogs

422 مشاهدة · 1 jaar geleden

أفضل كتب تعلم اللغة الألمانية للمبتدئين 2025 Mutaz Hafez 2:33

أفضل كتب تعلم اللغة الألمانية للمبتدئين 2025 Mutaz Hafez

Mutaz Hafez

2 مشاهدة · 1 jaar geleden

اتعلم اللغة الالمانية لوحدك من غير كورسات تجربة حقيقية 17:43

اتعلم اللغة الالمانية لوحدك من غير كورسات تجربة حقيقية

Mahmoud Morsy

101 مشاهدة · 1 jaar geleden

كيف تتعلم الالمانية من الصفر للاحتراف في 2026 دليل كامل 14:45

كيف تتعلم الالمانية من الصفر للاحتراف في 2026 دليل كامل

Mohamed Abouzid محمد أبوزيد

279 مشاهدة · 1 jaar geleden

خطة شاملة مؤلفة من خمس نقاط للبدء بتعلم اللغة الألمانية 21:08

خطة شاملة مؤلفة من خمس نقاط للبدء بتعلم اللغة الألمانية

Khaled Bozan

356 مشاهدة · 6 jaar geleden

ازاي اتعلمت الماني في كام شهر بس مجانا بدون معلم روائي الماني 16:07

ازاي اتعلمت الماني في كام شهر بس مجانا بدون معلم روائي الماني

Deutscherzähler - روائي الماني

118 مشاهدة · 1 jaar geleden

أول درس لك في الألمانية A 1 قل Hallo وعرف بنفسك بسهولة 5:04

أول درس لك في الألمانية A 1 قل Hallo وعرف بنفسك بسهولة

Nexa_Deutsch

103 مشاهدة · 7 maanden geleden