السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ازيكم يا سنه تانيه النهارده ان شاء الله هنحل سوا على اسئله تداخل وحيوض الضوء ده في الفصل الثالث الدرس الثاني من اول صفحه 165 في كتاب الامتحان وهنبدا سوا بسم الله اشتركوا القناه وفعلوا الجرس عشان يوصلكم كل جديد واشتركوا على اللينك صندوق الوصف معايا اول حاجه عن تداخل الضوء والسؤال بيقول ظاهره التداخل في الضوء تنتج عن ايه؟ احنا عارفين عارفين ان التداخل بالضوء بيحصل لما موجتين يجوا على بعض يعني لما يكون عندي كده موجه وجايه على ايه؟ على موجه بنسمي هنا ان ده حصل تداخل طبعا بيبقى ايه اا شويه خطوط كده الموجه حصل لها ايه تداخل بتنتج من تراكب الموجات يعني موجه بتيجي فوق موجه يعمل الشق المزدوج في تجربه توماس يونج كمصدر كمصدري ضوء مترابطين فاننا نعني بالترابط اين ان الموجتين الصادرتين عن الشق المزدوج بيكونوا مالهم؟ قال لي علشان في التجربه دي ا المصدرين بتوع الضوء المترابطين يعني كلمه مترابطين ان هم شبه بعض في الطول في تجربه الشق المزدوج ليونج لا يعتمد اتساع هدى بالتداخل على قال لي لا يعتمد اتساع هدى بالتداخل على المسافه بين المصدرين الضوء يين المترابطين قال لي لا لو جينا نكتب سوا القانون بنقول ان الدلتا واي اللي هي المسافه ما بين مركزين هتبتين متاليتين من نفس النوع بتساوي اللمضه اللي هو الطول الموجي في الار اللي هي المسافه بين الشق والحائل على المسافه بين الشقين يبقى بيقول لي هنا المسافه بين المصدرين الضوئيين المترابطين مين المصدرين الضوئيين المترابطين اللي هم الشقين فدي هنا بيكلمني عن الدي المسافه بين حاجز الشق المزدوج وحائل استقبال الهدب هنا بيكلمني عن الار بتعتمد عليه الطول الموجي اللي هو اللمضه بتعتمد عليه انما المسافه بين حاجز الشق المزدوج ومصدر الضوء لا ما كلمنيش عن الجزئيه دي ما كلمنيش على ان الشق المزدوج والحت الحاجه اللي احنا هنجيب منها الضوء بتبقى المسافه بتاعتها قد ايه فهو ما كلمنيش عن الجزئيه دي في تجربه الشق المزدوج ليونج تقل المسافه بينه بالتداخل عند طيب احنا قلنا ان الدلتا واي بتساوي اللمضه في الار على الدي من المسافه بين هدى التداخل اللي هي الدلتا واي دي هي المسافه بين هدى بالتداخل قال لي بتقل تقل عند ايه عند استخدام ضوء ذو شده عاليه انا اصلا ما جبتلكش سيره الضوء نقص المسافه بين الشقين المسافه ما بين الشقين قلنا اللي هي دي طيب هنا هل دي هتقل لما دي تقل؟ لا ده العلاقه ما بينهم علاقه عكسيه فدي زياده زياده المفه المسافه بين الشقين ايوه زياده الطول الموجي لا ده الطول الموجي وال المسافه بين هدى بالتداخل علاقه طرديه فبالتالي مش زياده ده نقص السؤال اللي بعده بيقول اي الاشكال التاليه يمثل هدى بالتداخل المتكونه على حائل مستوي في تجربه توماس يونج احنا كنا كنا بنقول ان بيبقى الضوء الهدب المضيئه مسافتها متساويه وكذلك المظلمه فهنا انت شايف ان هم مش متساويين وهنا برده مش متساويين وهنا المظلمه اخده مكان المضيئه هنا لازم المركزيه معاك تكون مضيئه فهتكون الاجابه رقم ا في تجربه الشق المزدوج ليونج اي من الاشكال البيانيه الاتيه يمثل علاقه بين المسافه بين مركز الهدبه المركزيه ومركز الهدبه المضيئه التاليه لها دلتا واي يبقى اهو بيكلمني عن الدلتا واي والمسافه بين حجز الشق المزدوج والحائل اللي هو الاراني هنكتب القانون اللي احنا نسيناه الدلتا واي بتساوي اللمضه في الار على الدي مع ثبوت ده ومع ثبوت ده فهتلاقي ان الدلتا واي بتتناسب طرديا مع الار هندور على العلاقه الطرديه اللي هي الاجابه رقم ب هنا ثابته وهنا نازله وهنا نازله يعني بتقل هنا بتقل لحد ما توصلش للصفر يعني مثلا لو هو بيكلمني عن الدي انما هنا بتقل لحد ما توصل للصفر في تجربه الشق المزدوج ليونج عند زياده شده الضوء فان المسافه بين مركز الهطبه المركزيه ومركز الهبه المظلمه طيب بص معايا احنا في القانون كنا بنقول ان دلتا واي بتساوي اللمضه في الار على الدي هل اتكلمنا عن شده الضوء لا ما اتكلمناش عن شده الضوء فبالتالي شده الضوء مش معايا من العوامل اللي بتاثر فبالتالي هتبقى لا تتغير يبقى شده الضوء ما بتاثرش في تجربه الشق المزدوج اذا كانت المسافه بين الشقين 10 اس س-4 متر طبعا الدي المسافه بين الشقين الفتحتين دي الدي والمسافه بين مركزي هدبتين متتاليتين من نفس النوع فاكيد هنا بيكلمني عن الدلتا واي بس انا لقيت هنا ان مكتوب مليتر فبالتالي لازم اخد الرقم ده واضربه في 10 اس س-ب3 وكان حائل استقبال هدى بالتداخل على بعد البعد عن الحاجز اللي هو الار هنا جايبها لي بالمتر جاهزه فان الطول الموجي المستخدم هو بص معايا انا المفروض كنت بقول لك ان الدلتا واي بتساوي اللمضه في الار على الدي طب انا هنا محتاجه اجيب اللمضه اضرب الاتنين دول في بعض اكتب كده اللمضه بتساوي اضرب الاثنين دول في بعض على اللي جنب اللمضه يبقى دلتا واي في الدي على الار كده احنا جبنا القانون بتاع الايه بتاع اللمضه بس كده هنعوض على طول الدلتا واي هنا ب 3 ع 7× 10 اس س-3 هنضربها في الدي اللي هو ب 10 اس سالب ا على الار اللي هو ب 75 هنجيب الاله بسم طلعت معايا ب 5× 10 اس س-ب7 هنكتب اللي طلع لنا ده بايه؟ ده بالمتر طب انا معايا بالمتر عايزه احولها للانجستروم من المتر للانجستروم بنضرب في 10 اس 10 يبقى انا هضرب ده في 10 اس 10 طلعت معايا ب 5000 اللي هي الاجابه رقم ا السؤال رقم تسعه الشكل البياني المقابل يمثل العلاقه بين المسافه بين مركز الهدبه المركزيه ومركز الهدبه المضيئه الاولى يعني بيمثل لي الدلتا واي والطول الموجي اللي اللي هو اللمضه المستخدم في تجربه الشق المزدوج فاذا كانت المسافه بين حاجز الشق المزدوج وحاجز استقبال الهدى ب 1 متر فان المسافه بين الشقين تعالوا اول نجيب الميل نقول السلوب بيساوي ناخد اي رقم على اي رقم مثلا ال 8 على 800 الوا على 100 انا مثلا هاخد ال على ال 800 على ال 800 اللي هو عباره عن ايه عباره عن عشان نبقى عارفين برده ده عباره عن الدلتا واي على اللمضه بس انا لاحظت حاجه لاحظت ان الدلتا واي هنا بالمليتر فانا محتاجه اضربها في 10 اس س-ب3 ولاحظت ان اللمضه بالنانومتر عشان احولها للمتر هضربها في 10 اس س-ب ت طيب تعالوا كده نجيب الدلتا واي على اللمضه طلعت معايا ب 10000 تمام انا بعد ما جبتها هي مين بقى الدلتا واي على اللمضه دي مش المفروض ان الدلتا واي بتساوي اللمضه في الار على الدي اه لما انت تاخد الدلتا واي وتقسمها على اللمضه يعني انا قسمت على اللمضه في الطرفين مين اللي هيفضل لي هيفضل لي الار على الدي تمام عشان ما تبقاش صعبه تعالى نعمل القانون على المطلوب اللي هو قاله لي مثلا هو عايز المسافه ما بين الشقين دي يعني هنبدل دي ودي هنقول هتساوي اللمضه في الار على الدلتا واي بص انت عاطيك ايه عطيك هنا ال دلتا واي على اللمضه دلتا دلتا واي على اللمضه يعني هنكتبها تحت يعني بص كده الار اديهاني بكام اديهاني ب 1 متر بس هنا دلتا واي على لمضه بكام بال 10000 فبالتالي تعال نكتب ال 10000 من تحت ليه؟ لان انا بقرا كده دلتا واي على لمضه ب 10000 فانا باقه من المقام فعشان كده ايه كتبتها في المقام هنا دي بالايه؟ بالمتر مش مشكله معايا العلامه مش مشكله معايا هي بايه 1 على 10000 تديني ايه تديني 1× 10 اس س-4 يعني 10 اس سالب ايه؟ 4 م يبقى الاجابه رقم ب عايزاك برده تخلي بالك كان ممكن نكتب القانون ده ونعوض عن اللمضه بالثمانيه على طول في 10 اس سالب3 فوق ونعوض عن نعوض عذرا عن اللمضه بال 800 في 10 اس سال ت فوق ونعوض عن الدلتا واي بال 8 في 10 اس سالب3 تحت هتطلع برض نفس الناتج يعني انا لو جبتلك كده وكتبت لك المفروض ان انت عاوز تبدا باللمضه كتبت 800× 10 اس س-3 ماشي - ت - ت عشان احنا بنحول من النانومتر للمتر ضربتها في الار اللي هي بواحد وقسمت على ال 8 وحوالها من الملي يبقى في 10 اس سالب3 8× 10 اس س-ب3 طلعت معايا اهي ب 10 اس ا على طول يبقى هتنفع هنا بالتعويض الايه؟ المباشر. طيب سؤال رقم 10 في تجربه يونج اذا كانت المسافه بين المصدرين المترابطين 1.6 6 هي مين المسافه بين المصدرين المترابطين؟ اللي هي دي اا وتكونت هدى بالتداخل على حائل يبعد 60 متر عن الحاجز دي الار واانت مركز الهبه الثالثه المضيئه على بعد البعد اللي هو الاكس وخلي بالك هو بيقول لي هنا اتسلس من الهبه المركزيه الهدبه ال الهتبه المركزيه رتبتها بصفر والهبه الثالثه رتبتها بثلاثه لاه فمن هنا هتقولين ال ان بتاعتي بثلاثه صفر الفرق ما بين الصفر والثلاثه وعاوزين التردد وجايب لي السرعه احنا عارفين ان السرعه بتساوي التردد في الطول الموجي فاحنا محتاجين نجيب الطول الموجي هو قانون الطول الموجي تعالوا نبداها من الاول كنا بنقول ان الدلتا واي بتساوي الطول الموجي في الار على الدي يبقى الطول الموجي هيساوي الدلتا واي دلتا واي في الدي على اللي جنبه اللي هو الار طيب انا اول حاجه هنا مش عارفه الدلتا واي فمحتاجه ان انا اجيب الدلتا واي كانت بتساوي الاكس على ال ان الاكس هنا بكام؟ ب وهي بالملي فهنضربها في 10 اس سالب ال ان هنا ب يبقى هنكتب 6 من في 10 اس سالب ت ونقسمها على التلاه طلعت معايا في 2 في 10 اس سالب تمام احنا جبنا الدلتا واي هنكتبها اللي هي 2 في 10 اس سالب ا مضروبه في الدي اللي هو 1 و6 في 10 اس سالب3 عشان هنا معانا بالملي على الار الار 60 سم يعني 60× 10 اس س- ا بسم الله هنكتب اللي هي ال 2× 10 اس سال× 1 و6× 10 ا اس س-ب3 على 60× 10 اس سالب 2 طلعت معايا في الرقم ده 5 و33× 10 اس س-7 هنكتب يبقى اللمضه طلعت ب 5 و33× 10 اس س-7 متر طيب قلنا ايه بقى قلنا ان السرعه بتساوي الترا تردد في الطول الموجي يبقى الطول الموجي بيساوي السرعه على عذرا التردد بيساوي السرعه على الطول الموجي هقسم هنا على الطول الموجي وهنقسم هنا على الطول الموجي طيب السرعه بتاعتي اللي هي سرعه الضوء هنا ب 3× 10 اس 8 هنقسمها على اللمضه اللي هي 5 و33 في 10 اس سالب7 يبقى 3× 10 اس 8 على الرقم اللي احنا جايبينه طلعت معايا ب 5 و625 في 10 اس 14 هيرتز طيب طبعا الاثنين قبلها خمسه فالخمسه تديها فعشان كده بقت خمسه ودي لاثه يعني هي الاجابه رقم ايه رقم ب السؤال رقم 11 الشكل المقابل يمثل تجربه الشق المزدوج ليونج اذا سقط على الشق المزدوج دق حاض اللون وعطيني الطول الموجي بتاعه لمضه وعطيني الار وعطيني هنا دي الدي بيقول لي بقى فان بيكلمني عن الدلتا واي تعالوا كده نكتب هي الدلتا واي بتساوي ايه بتساوي اللمضه في الار على الدي اللمضه هنا عطاها لي بلمضه والار عطاهاني ب 10 اس ا يبقى في 10 اس 4 دي طيب والدي بدي الدي دي هتروح مع الدي يبقى عندي لمضه في 10 اس ا يبقى 10 اس ا لمضه تعويض مباشر في القانون الاشكال التاليه تبين مواصفات مختلفه في تجربه يونج تغل الضوء اي هذه الاشكال تكون المسافه بين عايز الدي تكون المسافه بين هدب التداخل اكبر هو عايز المسافه ما بين هدى بالتداخل يعني عايز الدلتا واي فانا همسك كل واحده فيهم وهشتغل بيها بالقانون هنقول هنا هنقول عموما كده ان الدلتا واي بتساوي اللمضه في الار على الدي يبقى هنا الدلتا واي هتساوي ال 400 اللي هم اللمضه طب بس طبعا في 10 اس سالب ت علشان هنا بالنانومتر مضروبه في الار اللي هو هنا بواحد طبعا دي الار المسافه على الدي الدي هنا كاتبها لي دي انين دي نص دي لاثه دي فهنعتبر هنا ان كل واحده برقم رقمها يعني هنا واحد مثلا يبقى طلعت معايا ب 400× 10 اس س- ت اول واحده هنكتبها على الاله 400× 10 اس س- ت 4× 10 اس س-7 يبقى من هنا الدلتا واي بتساوي 4× 10 اس س-7 دي اول واحده تعالنا نجيب تاني واحده دلتا وايت سالب هناخد اللمضه اللي هي ب 500 في 10 اس سالب ت عشان من النانو للمتر هنضربها في الار اللي هي هنا بنص وهنقسمها على الاتنين بتاعه الدي يبقى دي بقى نعملها على الاله 500× 10 اس س- ت مضروبه في النص مقسومه على الاثنين طلعت واح وربع في 10 اس سالب س دي تاني واحده طيب تت واحده هنقول ان الدلتا واي بتساوي ال 450 في 10 اس سالب ت مضروبه في الواقس على النص هتطلع معايا بكام طلعت معايا ب 9.9 0× 10 اس س-7 هنا الدلتا واي هنا طلعت معايا بكام ال 600 برض هضربها في 10 اس س-ب ت وهرجع اضربها في الواحد ونص بتوع الار وعلى التلاه على التلاه وهنا واحد ونص 3× 10 اس س-7 طبعا هم هنا وهنا وهنا وهنا كلهم في 10 اس سالب س يعني ممكن نقارن هنا ما بين الاربعه والتسعه وتسعه والثلاثه والواحد وربع هو عايز المسافه الاكبر اللي هي بتسعه وايه وتسعه مساله التعويض الشكل البياني المقابل بيمثل العلاقه ما بين المسافه بين مركزين هدبتين مضيئتان اللي هي دلتا واي ومقلوب المسافه اللي هي الواحد على الدي فاذا كان البعد بين حاجز الشق المزدوج وحستقبال الهدب اللي هي الار هو عايز الطول الموجي طيب هو الطول الموجي بيساوي ايه؟ احنا قلنا قانون الطول الموجي بيساوي الدلتا واي في الدي على الار الدلتا واي اختار اي رقم قصاده الرقم بتاعه يعني ممكن هنا 2 و200 و1000 مثلا ناخد ال 10 لان احنا حلينا في المساله اللي قبلها بالميل تعال هنا نحلها على طول الدلتا واي هنا بالعض في الدي دي طبعا هنا جايب لي الواحد على دي الواحد على دي بكام؟ بالالف ما حدش يروح هنا يكتبها لي بواحد على 1000 ليه تعالى كده اجيب لك الميل عشان تفهم قصدي مش الميل بيساوي اللي فوق على اللي تحت يعني بيساوي الدلتا واي على الواحد على دي مقام المقام بسط يعني بيساوي الدلتا واي في الدي لما انا اجي هنا اخد ال 10 لازم اخدها في 10 اس سالب ا عشان دي بتقول لي اي حاجه تطلع لك خدها في 10 اس سالب ا يبقى هنعمل كده ال 10 في 10 اس سالب ا مضروبه في الايه؟ مضروبه في ال 1000 بس انا حاليا عشان بجيب الميل هقسم كان انا لسه بجيب الجزئيه دي انا بقول لك ان الجزئيه دي هتساوي دي بس لازم انا احلها الاول يبقى هناخد ال 10 في 10 اس سالب ا مضروبه في ال 1000 مضروبه في ال 1000 لما دي تبقى دي لما دي تبقى دي انما هنا انا شغاله بالواحد على دي يبقى هنقسم على الايه على ال 1000 يبقى 10× 10 اس س-4 على الال طلعت معايا ب 1× 10 اس سالب س هنعتبر بقى ان دي 10 اس سالب س على طول لان انا قلت لك الناتج اللي هيطلع لي هنا هو ده تمام بعد كده هنقسمه على الار اللي هي باتنين فانا هاخد ال 10 اس سالب س هقسمها على الاتنين تطلع معايا 5 في 10 اس سالب طبعا اللي هي الاجابه د يبقى عشان تبقى فاهمني انا ليه هنا قسمت انا لسه حاليا بجيب الميل الميل اللي هو ال 10 على 1000 بس ال 10 هنا مضروبه في 10 اس سالب ا يبقى 10 في 10 اس سالب ا على بعد ما جبت الميل اللي هو الدلتا واي على الواحد على دي لقيته بيساوي الدلتا واي في الدي وانا محتاجه الدلتا واي في الدي فعوضت بالرقم اللي طلعلي طيب السؤال رقم 14 الشكل التالي يوضح تجربه الشق المزدوج ليونج واضح هنا ان الطول الموجي ب 500 نانومتر هنضربه في 10 اس سالب ت عشان يبقى بالمتر واضح هنا ان الدي بتاعتي ب0 بس هنضربها في 10 اس سالب3 عشانها بالمليتر وواضح هنا ان المسافه ما بين ادي هطبه مظلمه وهطبه مظلمه يعني ممكن نقول ايه ادي 1 2 لا 1 اين 3 لاثه ورا بعض المسافه ما بين الثلاثه اللي ورا بعض دول ب 12 يبقى لو جينا هنا نجيب ال الدلتا واي هتساوي ايه هتساوي الاكس على ال ان ال 12 دي لازم انا اضربها في 10 اس سالب3 عشان احولها على المتر والن قلنا بكام ادي 1 2 3 يبقى هنا هناخد ال 12× 10 اس سالب3 على طلعت معايا ب 4 في 10 اس سالب3 تمام مين اللي ناقصني هنا الار ان المسافه بين حاجز الشق المزدوج وحائل استقبال الهدب طيب كنا بنقول ان الدلتا واي بتساوي اللمضه في الار على الدي لما عاوز اجيب الار هضرب الاثنين دول في بعض دلتا واي في دي واقسم على اللي جنب الار اللي هو اللمضه الدلتا واي ب 4× 10 اس س-ب3 هضرب في الدي اللي هو في 5× 10 اس س-3 على اللمضه اللي هم 500× 10 اس س- ت وهعملها على الاله 4× 10 اس سالب3 مضروبه في 5 في 10 اس سالب 3 على 500 في 10 اس سالب 9 طلعت معايا ب 4 من اللي هي الاجابه رقم ا بس انا في هنا بس ملاحظه لاحظتها ان الدي هنا جايبها لي للجزئيه دي بس هو مش جايبها لي للاس والاس يعني دي محتاجه اضربها في اثنين يبقى هنا هنضرب في انين وهنا الدي دي ضربنا هنا كمان في اثنين فبالتالي الناتج اللي هيطلع هنضربه في انين يعني ال04× 2 ب08 من يعني انت لو عملت دي بعد ما ضربتها هنا كده في انين على الاله الحاسبه هتطلع لك بث من وبعتذر يعني انا ملاحظتهاش غير بعد ما خلصت بيقول لي في تجربه يونج النسبه بين مركز الهدبه المركزيه عن الهبه المضيئه الاولى في حاله استخدام الضوء الاحمر والضوء البنفسجي ماشي هو عايز النسبه بين مركز بين بعد مركز الهدبه المركزيه عن الهدبه المضيئه يعني هو بيكلمني عن الدلتا واي وعندي دق احمر وضوء بنفسجي طيب انا هعمل ايه دلوقتي انا عارفه ان الضوء الاحمر الطول الموجي بتاعه اكبر من اي اا لون فبالتالي انا لما اجي اقول ان الدلتا واي بتساوي اللمضه في الار على الدي ممكن اقول لك ان عند ثبوت العوامل طبعا الطول الموجي مستحيل يبقى للاثنين زي بعض الار والدي هيبقوا زي بعض يبقى الدلتا واي بتتناسب طرديا مع اللمضه يعني ايه يعني الدلتا واي للضوء الاحمر على الدلتا واي للضوء البنفسجي هتساوي اللمضه للاحمر على اللمضه للبنفسجي وانا عارفه ان الاحمر كبير والبنفسجي اقل فرقم كبير على رقم صغير يديك رقم كبير اكبر من الواحد في تجربه الشق المزدوج عند استخدام ضوء اخضر وعطيني طول الموجي والمسافه بين هتبتين مضيئتين اعطيه لي طبعا الطول الموجي اللي اللي هو اللمضه والمسافه ما بين الهدبتين مضيئتين اللي هي الدلتا واي والمسافه بين اه فان المسافه بين مركزين الهبتين المضادتين عند استخدام الضوء البنفسجي ه نسمي دي ايه ا دلتا واي اين ودي دلتا واي واحد ثواني هو عايز الدلتا واي انين واعطيني هنا الطول الموجي اللي هي اللمضه اللمضه انين دي لمضه واحد واداني الدلتا واي واحد وهو عايز الدلتا واي انين وعطيني اللمضه انين طيب انا ليه هنا ما حولتش لان انا مش هستخدمها مساله بالتعويض انا هستخدمها عباره عن نسب وفي النسب الوحده بتروح مع الوحده فانت كده هتحول الوحدات يعني زودت شغل زياده لسه قايلين من شويه ان الدلتا واي واحد على الدلتا واي اين بتساوي اللمضه واحد على اللمضه اين ده علاقه طرديه فانا معايا الدلتا واي واح ب وعايز الدلتا واي اين ومعايا الطول الموجي الاول بصفر ع 2 7 5 وعايز هنا 400 انا عوضت عن ال الطول الموجي طول الموجي هنا ب 550 بتاع الاول انا بدلت رقمين والدلتا واي اط لي هنا طيب يبقى الطول الموجي الاول ب 550 والطول الموجي الثاني اطيه لي ب 400 والدلتا واي الاولى اطاها لي ب 275000 بس انا كل اللي عليا دلوقتي هضرب مقص الاثنين اللي قصاد بعض على اللي لوحده يعني الدلتا واي الثانيه اللي هو عايزها هتساوي ال 400 مضروبه ص0 ع 75 على ال 500 نعمل على الاله 0 2 7 5× 400 على ال 550 طلعت معايا ب2 اللي هي الاجابه رقم د. السؤال رقم 17 بيقول لي في تجربه يونج اذا كان البعد بين مركز الهدبه المضيئه الخامسه ومركز الهضبه المركزيه هو اكس طيب ما بين الخمسه والاكس فانا كده مشيت خمسه فلما اعوز اجيب الدلتا واي اللي هو الاكس على ال ان دلتا واي بيساوي الاكس على ال ان انا الاكس بتاعتي جايبها باكس واللي انا مشيتهم اللي هو العدد بتاع الادب اللي هو الخمسه عشان انا قلت لك هنا الهدبه المركزيه صفر وهنا مشيت للخمسه فبالتالي انا معايا خمسه بقت الدلتا واي باكس على خ فان البعد بين مركز الهبه المظلمه الثانيه ومركز الهبه المركزيه طيب ما هو من مركز الهدبه المركزيه للهطبه المضيئه الثانيه انا كده معايا اثنين يعني تعالى افهمها لك انا هفترض مثلا ان دي الهبه المركزيه وهنا اول واحده مظلمه وبعدين اول واحده مضيئه وبعدين ثاني واحده مظلمه يبقى دي الايه؟ المركزيه ودي الهبه المضيئه الاولى الهبه المظلمه الاولى ودي الهبه المضيئه الاولى ودي الهبه المظلمه الثانيه ودي الهبه المضيئه الثانيه هو عايز ما بين الهدبه المركزيه والهدبه المظلمه الثانيه اللي هي دي من المضيئه للمضيئه ادي واحد ومن المضيئه للمظلمه ادي نص يبقى انا مشيت قد ايه واحد ونص امال ايه الاثنين اللي انت قلتيها دي؟ لو انا قلت لك روح للمضيئه الثانيه ونقص نص يبقى انا كنت هاخد الاثنين المضيئه الثانيه وانقص نص ما علينا المهم ان انا وقتها معايا واحد وايه واحد ونص البعد ما بين مركز الهدبه المظلمه ال عذرا العدد بتاع اا الهدب اللي قابلتني هنا واحد ونص اللي هي ال ان طيب هو عايز ايه بقى عايز البعد بين مركز الهدبه المظلمه الثانيه ومركز الهضبه يعني المسافه الدلتا واي طيب هي الدلتا واي هنا هتساوي ايه؟ هتساوي الاكس على ال ان انا هل انا عايزه ا ال الدلتا واي لا ده انا عايزه البعد يعني المسافه ما بين المركزين فانا محتاجه هنا اجيب لك الاكس فهقول له ان الاكس بتساوي الدلتا واي في ال ان طب ما الدلتا واي انا لسه جايباها فوق باكس على الخمسه مضروبه في ال ان اللي انا لسه جايباها بواح.ص يبقى هنا الاكس على الخ في 1.ص يعني انا هاخد كده الاكس زي ما هي وهقسم الواحد ون.ص نص على الخمسه طلعت معايا ب او ب 3 على 10 يبقى هنا 3 على 10 اكس اجريت محاولتا لاجراء تجربه الشق المزدوج المحاوله الاولى باستخدام ضوء احمر والثانيه باستخدام ضوء ازرق مع ثبوت المسافه ما بين الشقين يبقى الدي هنا ساب والشكل المقابل يمثل هدى بالتداخل المتكون كونه في المحاولتين اذا كانت المسافه بين الحائل وحاجز الشق المزدوج في الحالتين هي دي فان النسبه ما بينهم بتساوي ايه هي دلتا واي كانت بتساوي ايه بتساوي اللمضه في الار على الدي وانا لسه قايله لك ان الدي هنا ثابته يبقى انا معايا هنا ان الدلتا واي بتساوي اللمضه في الار طب هو عايز النسبه ما بين الار يعني ايه يعني انا لو سالتك الار هنا بتساوي ايه؟ هتقول لي بتساوي الدلتا واي على اللمضه جميل انا عايزه الار بتاعه الاحمر على الار بتاعه الازرق طيب يبقى انا هقول لك هنا ار ريد على ار بلو جميل هتساوي بص بقى المفروض ان الار والدلتا واي علاقه طرديه يعني الدلتا واي للريد على الدلتا واي للبلو بس مع اللمضه علاقه عكسيه يعني اللمضه هنا هنقول للبلو واللمضه هنا هنقول للريد حلو الكلام تعالى بقى نجيب الدلتا واي هنا الاحمر عايزين الدلتا واي للريد بتساوي الاكس على ال ان ال ان هنا بكام بص معايا ادي واحد اين 3لاه انا ما عملتش واحده من فوقاني سيبك من دي ادي واحد واحد اين 3لا اربعه بدات من الاول ادي واحد من المظلم للمظلم ادي انين ادي لاثه ادي اربعه يبقى اربعه تمام تعال نشوف دي برض من الاول ادي واحد اين 3لاه بقت الدلتا واي هنا بتساوي الاكس متقسمه على الايه على الثلاثه يبقى هنقول هنا ايه الاكس على الاربعه على الاكس على الثلاه جميل طيب عايزين اللمضه البلو بص عاوز تعوض بالارقام عوض مش عاوز تعوض بالارقام احنا عارفين ان الطول الموجي للضوء الاحمر اكبر حاجه فده رقم صغير على رقم كبير يبقى هنقول هنا مثلا صغير على كبير طب انت عارف ان دي ب 700 ودي ب 400 تمام اكتب هنا ال 400 وهنا ال 700 تعالى بقى نتصرف في دي الاكس هتروح مع الاكس هتساوي ربع مضروبه في الصغير على انا هنا ضربت الربع في الصغير على الثلث مضروبه في الكبير يبقى ثبت ربع الصغير اضرب الع هتبقى فيه اقلب اللي بعد الع بقت 3 علىواد في الكبير انت ممكن تحلها عادي زي ما هي كده بس انا حبيت ثبت اضرب اقلب علشان تعرف ان المقام ده هيطلع لفوق ازاي هنضرب هنا الربع في الثلاه هيديني 3لا/4ع هنضرب الصغير في الكبير يعني اللاع المفروض ان هنا الصغير موجوده خلي بالك الكبيره دي المفروض كانت تبقى في المقام يعني مش انا هنا لما قلبت كان الكبير على الثلاثه بقى الثلاثه على الايه؟ على الكبير فانا هنا هكتب الصغير على الكبير فالمفروض ان الرقمين اللي فوق ثلاثه من الصغير واللي تحت اربعه من الكبير فرقم صغير على رقم كبير وحتى الثلاثه اصغر من الاربعه هتطلع معاك اقل من الواحد الصحيح ممكن هنا بمنتهى البساطه من المقارنه تقول لي ان المقام ده هيطلع فوق في البسط فبالتالي دي هتساوي 3 على الاربعه وفوق هنا عندي الصغير وتحت هنا عندي الكبير يبقى لاثه من الصغير على اربعه من الكبير رقم صغير على رقم كبير يدينا اقل من الواحد ممكن تعوض بال 400 وال 700 وتطلع معاك على طول برقم اقل من الواحد في تجربه يونج اذا سقط ضوء برتقالي طوله موجي 6000 انجستروم على شقين المسافه بينهما ا فتكونت هدى بالتداخل على حائل الياب طب الاول انا هنا معايا لمضه هنشوف في الوقت احنا هنحتاج نحولها ولا لا وهنا معايا الدي وهنا هدى بالتداخل على حائل يبعد 1 متر يعني دي الار فاذا تم تغيير الضوء البرتقالي باخر بنفسجي وعطيني اللمضه انين يبقى اداني لمضه واحد واداني لمضه اين فان رتبه الهدبه المضيئه للضوء البنفسجي التي يكون مركزها منطبقا على مركز الهطبه المضيئه اللي رتبتها اثنين للضوء البرتقالي يعني هنا بيقول لي ان الاكس بتاعه البنفسجي بتساوي الاكس بتاعه البرتقالي ما هو بيكلمني بيقول لي رتبه الهطبه المضيئه للضوء البنفسجي التي يكون مركزها منطبقا على مركز الهطبه المضيئه يعني ايه؟ يعني المضيئه هنا على المضيئه هنا بس هنا اللي رقمها كام؟ اللي رقمها اثنين ادي واحده وادي الثانيه انا هنا عندي دي مضيئه وعندي دي مظلمه وعندي دي مضيئه وعندي دي مظلمه وعندي دي مضيئه وعندي مظلمه وعندي مضيئه ها مظلمه مضيئه مظلمه مضيئه هنا بقى هيبقى نفس الموضوع بس على اكبر شويه يعني كده فقال لي بقى بالصدفه انت لقيت ان مضيئه مثلا قدام المضيئه شايف دي لقيتها مضيئه قدامها مضيئه وهنا لقيت كل دي مظلمه فهل معنى ان دي مضيئه او دي مضيئه ان عدد دول هو عدد دول لا ده انت ممكن تلاقي الثانيه زي ما طلع هنا قصاد الايه؟ قصاد الثالثه طبعا انا مش نفس الرسمه يعني او الرسمه مش هتلاقيها مظبوطه بس انا بوضح لك الفكره الثانيه قصاد الثالثه ولكن لازم المسافه ما بين المركز بتاع دي هو المركز بتاع دي ما بين النقطه المركزيه اللي هي اول خطبه مضيئه بتكون نفسها فطبعا العدد هنا بيختلف عن العدد هنا مع الرسمه بقى الحقيقيه انا هنا رسمه لك رسمه توضيحيه ولكن لقينا اتنين مضيئين قصاد بعض فهنستنتج ان الاكس هنا قد الاكس لو جينا نقول الدلتا واي كانت بتساوي الاكس على ال ان فلما انا عاوز الاكس هتساوي دلتا واي مضروبه في ال ان معنى كده ان انا عايزه الدلتا واي في ال ان دلتا واي هنا يبقى هنا عندي ايه الدلتا واي في ال ان المفروض هتساوي الدلتا واي في ال ان انا هنا بقارن ما بين ال ان والان اطيني ال للضوء البرتقالي اللي هو بالنسبه لي الاول اطيه لي باثنين فلما اجي اقول هنا ال ان هتبقى الاثنين المفروض ان هي هتتناسب مع ال ان دي اعتبر ان الدلتا واي مثلا موجوده مش الدلتا واي والان علاقه عكسيه طيب يبقى اما اقول لك كده ال بتتناسب مع واحد على دلتا واي يعني ال nح على ال اين بتساوي دلتا واي اا اين على دلتا واي واح وانا هعطياك ان ال ان واحد هنا باثنين بس فانا ما ادانيش دلتا فعشان كده انا قلت لك ايه انا هشطبها بس انا عندي مين بقى انا عندي الطول الموجي وانا عارفه ان الدلتا واي من القانون كانت بتتناسب طردي مع الطول الموجي يعني دي عباره عن الطول الموجي الثاني على الطول الموجي الاول فانا هنا العلاقه بقت بالنسبه لي ان ال nح على ال انين بتساوي لمضه اين على لمضه واح وان ال ان واحد باثنين والن اين انا عايزها اللي هي الرتبه واللمضه اين معايا ب 400 ما حولتهاش عشان الانجستروم هيروح مع الانجستروم على 4000 عذرا على ال 6000 بقت ال انين بتساوي ايه؟ 2× 6000 على ال 4000 2× 6000 على ال 4000 ساوت معايا الثلاه اللي هي الاجابه رقم جل مني كنت بقول انا ليه بقى هنا قلت ان هدب التداخل هيكون عددها اكبر لانه كل ما قلت الدلتا واي كل ما انا عملت رسمت اكتر يعني بصوا كده انا مثلا عندي في الرسمه دي ممكن اعملها نفسها هنا بس ارسم لك ايه ارسم لك هدب التداخل تكون ايه تكون سمكها كبير لما سمكها يبقى كبير هتلاقي عددها قليل لما سمكها يبقى قليل هتلاقي عددها كبير طيب عند مرور موجه الضوء خلال فتحه ضيقه بالنسبه للطول الموجي فان ما يتغير هو قلناه في فتحه ضيقه هتمر بيها موجه الضوء الموجه بعد ما كانت ماشيه كده اتجاه انتشار الموجه هو اللي اتغير اي من الموجات التاليه ينتج عنها حيوض ملحوظ عند مرورها خلال فتحه ضيقه اللي هينتج عنها حيود ملحوظ اما الفتحه هتكون اديق اما الطول الموجي اكبر ومن هو اطول الالوان في الطول الموج الموجي الاحمر زي ما قلنا ركز عليه واقلهم هنا كان الازرق الشكل المقابل يمثل منزل يقع اسفل مستوى قمه تل ويستقبل موجات الراديو فان سبب وصول الموجات للمنزل لو اخد بالك هنا هنعتبر ان الحته بتاعه التالي دي كانها فتحه ضيقه وهنمر ما بينها فهيحصل ايه للضوء هيحصل له حيوض لا نلاحظ حيود الضوء في حياتنا اليوميه بسبب ايه بسبب قصر الطول الموجي للضوء المرئي ما احنا قلنا عشان يحصل حيود عايزين لا اما طول موجي كبير لا اما فتحه ضيقه اي الاشكال التاليه يعبر عن شكل صحيح عن حيوض الضوء قال لي هنا الفتحه ضيقه ابعادها مقاربه للطول الموجي حيوض الضوء الرسمه بتاعتها ان الضوء كان ماشي عادي خالص زي هنا وهنا وهنا اللي هيحصل له بعد كده هيمر خلال الفتحه هنا برده نفس الفتحه فهيحصل له حيوض زي ما رسمت لك من شويه اللي هو المنظر ده فهنا هنا مقلوبه معكوسه بالنسبه لك هنا حصل له انعكاس هنا مش ولا كان حصل معاه حاجه فطبعا هتكون رقم ايه ا سؤال 27 الاشكال التاليه تمثل اربع حالات لمرور موجه الضوء خلال فتحه اي هذه الحالات يكون الحيود ملحوظ اكت عشان يكون الحيود ملحوظ اكت قدامك حاجه من اثنين اما الفتحه اضيق اما الطول الموجي اكبر يبقى مين الفتحه الضيقه يعني دي فتحه فحتها كبيره ودي الفتحه كبيره الفتحه اللي هي الجزئيه بتاعه الدي الفتحه اللي هي الدي والطول الموجي اللي هو اللمضه طيب هنا بقى هنا فتحه صغيره وهنا فتحه صغيره دي الاصغر ودي طولها الموجي اكبر فعلشان كده هختارها يعني هو حتى ما سابليش وجه مقارنه ان انا ما اختارش دي في ظهرتي انكسار وحيود الضوء لا يحدث تغير في ايه في انكسار وحيوض الضوء كنا بنقول ان اللي بيبقى ثابت عندي هو التردد ليه؟ لان التردد ما بيتغيرش الا مع تغير المصدر طول ما المصدر ثابت التردد ثابت فهنا بيقول لي حصل انكسار وحيود للضوء ما هو الضوء ده وهو ماشي كان جاي من مصدر معين اكيد مش بعد ما ينكسر او بعد ما يحصل له حدود هروح اغير لك المصدر فالمصدر هو الحاجه اللي ما بتتغيرش فبالتالي التراود ما بيتغيرش الشكل المقابل يعبر عن تجربه الشق المزدوج ليونج ما الظاهره الضوئيه التي تحدث عند كل من الموضعين اس واكس طيب بص هنا عند الاكس المفروض ان انا كنت مدخله الضوء الضوء عمل كده المهم بعد كده راح على الفتحتين بعد ما كملنا دي كده قام الضوء دخل ايه دخل من الفتحتين لما يحصل عندي كده بتتكون لي هنا ايه هدب مضيئه ومظلمه مضيئه ومظلمه مضيئه ومظلمه وهكذا طيب تكون الهدب هنا معنى كده ان حصل هنا تداخل الشكل الضيق هنا معناه ان حصل عندي حيود يبقى عند الاس حيود وعند الاكس تداخل يبقى تداخل وبعدين حيود اللي هي الاجابه رقم ب اخر سؤال معايا سقط شعاع ضوئي على حاجز بهش فتحه مستطيله ضيقه جدا فحدث له حيود وتم استقبال الموجات عن الحيود عن الحائل فتكونت هدب مضيئه ومظلمه ماذا يحدث لكل من اتساع الهدب المضيئه وشده اضاءتها قال لي ان انت الاول بيبقى عندك كده مضيئه وبعدين بيبقى عندك كده جزء مظلم. الجزء المظلم ده بيجي بعده جزء مضيء بس بيكون اقل في الاضاءه وكمان السمك بتاعه مش زي السمك بتاع دي وبعدين بيجي بعدها بقى ايه حته برض مظلمه كده بس برض سمك الحته المظلمه بيبقى اقل فبالتالي النور قاعد يقل وال الاتساع بتاعه قاعد يقل النور اللي هو الشده فتقل تقل اللي هي الاجابه رقم د بس كده وكده بفضل الله وصلنا لختام حصتنا النهارده اتمنى تكونوا استفدتوا من الفيديو يا ريت فضلا وليس امرا لو عجبك الفيديو او استفدت منه ما تبخلش عليا بلايك لو في اي جزئيه ما كتبتهاش اكتبوا لي ما فهمتهاش اكتبوا لي ان شاء الله وهشرحها لكم لو اول مره تشوفني معايا في القناه وفعل الجرس عشان يوصلك كل الفيديوهات الجديده وتساعدوني بكم ان شاء الله اوصل لاكبر عدد دمتم في حفظ الله والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته Yeah.
52:58
حل كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي 2026 تداخل وحيود الضوء
الفيزيائي مصطفى خضر
4 مشاهدة · 3 maanden geleden
8:26
فيزياء 2 ث حل تداخل وحيود الضوء الاختيار 2 كتاب الامتحان 2026
محمد عبيد / Mohamed Ebied
1 مشاهدة · 3 maanden geleden
32:12
فيزياء 2 ث حل تداخل وحيود الضوء الاختيار كتاب الامتحان 2026
محمد عبيد / Mohamed Ebied
7 مشاهدة · 3 maanden geleden
11:34
فيزياء 2 ث حل تداخل وحيود الضوء مستويات عليا كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
178 مشاهدة · 2 maanden geleden
4:31
فيزياء 2 ث حل تداخل وحيود الضوء اختبر نفسك كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
374 مشاهدة · 2 maanden geleden
41:23
حل جميع أسئلة درس تداخل وحيود الضوء كتاب الامتحان من كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوى 2026
Eng:mohamed fawzi
11 مشاهدة · 2 maanden geleden
49:01
حل اسئلة كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي تداخل وحيود الضوء 2026
MR Zoher Maher
582 مشاهدة · 3 maanden geleden
43:11
فيزياء 2 ث حل الانعكاس الكلي للضوء مستويات عليا كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
446 مشاهدة · 2 maanden geleden
45:20
حل درس تداخل الضوء وحيود الضوء كتاب الامتحان فيزياء تانيه ثانوى ترم ثانى 2026 المنهج الجديد
دكتور سيف فتح الله - Dr Saif Fatahallah
31 مشاهدة · 2 maanden geleden
1:05:25
تداخل وحيود الضوء حل درس تداخل وحيود الضوء كتاب الامتحان فيزياء تانيه ثانوي الترم الثاني 2026
مستر رشوان | داتا داتا فيزياء
2 مشاهدة · 3 maanden geleden
46:48
فيزياء 2 ث حل اسئله كتاب الامتحان درس تداخل وحيود الضوء اختياري ومقالي بأبسط الطرق أ عبدالله محمد
الفيزياء ببساطة مع الخبير
108 مشاهدة · 3 maanden geleden
29:24
حل التداخل والحيود الدرس الثاني الفصل الثالث الضوء الامتحان 2026 الصف الثاني الثانوي