حل درس التداخل و الحيود فى الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 2 ث الصف الثانى الثانوى الترم الثاني
👁 1 مشاهدة
النص الكامل للفيديو
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ازيكم يا شباب هنحل مع بعض الدرس الثاني من الفصل الثاني فصل الضوء السؤال الاول ده بيقول لك ايه ظاهره التداخل في الضوء دي ناتجه عن ايه طبعا التداخل هي ناتجه عن تراقب الموجات يعني موجه تخش في موجه فلما موجه بتخش في موجه بس طبعا الشرط يكونوا ليهم نفس الطول الموجي بيحصل ما بينهم تراقب وبيصبحوا موجه واحده بس فممكن يحصل ما بينهم تداخل بناء وممكن يحصل بينهم تداخل هدام المهم في الاخر ناتج عن مين؟ ارتداد الموجات لا انحراف الموجات لا انحراف الموجات دي الحيود ولكن تراقب الايه؟ تراكب الموجات على بعض طيب تعال نشوف النقطه اللي بعد كده بيقول لك ايه يعمل الشق المزدوج في تجربه توماس يونج كمصدرين لضوء كمصدري ضوء مترابطين فاننا نعني بالترابط ان الموتين مالهم يكون ليه نفس الطور يعني ايه نفس الطور طول يا مستر يعني طالعين في نفس اللحظه اهو دي الموجه رقم واحد والموجه رقم اثنين يبقى ليها نفس الطور بالظبط يعني ايه نفس الطور يا مستر ايه المقصود بالطور ده لو انت باد هنا بصفر يبقى هو بادئ بصفر لو انت بادئ بقيمه عظمى هو يبقى قيمه عظمى ماشيين مع بعض يعني دول كده بنقول ان المجتين كده ليهم نفس الطور يبقى متفقين في مين بيكونوا متفقين في الطور عشان يحصل عمليه التداخل يعني بادين مع بعض صفر وقمتهم مع بعض وقعانهم مع بعض طيب هنا في تجربه الشق المزدوج ليونج لا يعتمد اتساع غد بالتداخل الاتساع ده اللي هو الدلتا واي الدلتا واي دي بتساوي ايه اللمضه اللي هو الطول الموجي في الار الار ده هو المسافه ما بين الشقين والحائل هو ده هو ده الار وفي الدي اللي هي المسافه ما بين الشقين فهو بيقول لك لا يعتمد اتساع هدى بالتداخل على المسافه ما بين المصدرين لا طبعا بيعتمد على المسافه ما بين المصدرين المترابطين وعلاقه عكسيه يبقى دي غلط المسافه ما بين حاجزين الشق المزدوج وحاجز الاستقبال اللي هي الار لا طبعا وعلاقه طردي معاها يبقى دي غلط لا بيعتمد الطول الموجي طبعا بيعتمد على الطول الموجي يبقى دي غلط برض يبقى ا وب وج غلط يبقى انت بالاستبعاد ايه بالاستبعاد هتختارها د هو بيقول لك بقى ايه المسافه ما بين حاجز الشق المزدوج ومصدر الضول هي دي ولا دعوه ولاها دعوه مالهاش دعوه دي خلاص يبقى دي ايه ما بعتمدش عليها هي الاجابه كده بالاستبعاد انت اخترتها ايه اخترتها د هنا بقولك في تجربه الشق المزدوج لتوماس يونج تقل المسافه ما بين هدى بالتداخل اللي هي مين اللي هي الدلتا واي اللي هي لمضه في ار على دي عند استخدام ضوء شدته عاليه لا انا ما بعتمدش على الشده ده اللي هو عدد الموجات الشده دي اللي هي عدد الموجات ايه علاقتها ولا لها اي علاقه ما بتعتمدش على عدد الموجات يعني بتعتمد على الطول الموجي والمسافه ما بين الشقين والحائل والمسافه ما بين الشقين طيب س نقص المسافه ما بين الشقين اللي هي الدي هخلي الدي تقل لو انت خليت الدي تقل الدلتا واي هتزيد يبقى دي غلط ده العكس كده زياده المسافه ما بين الشقين لو انت زودت الدي هتقل صح يبقى دي كده ايه يبقى دي كده صح طيب زياده الطول الموجي لو انت زودت الطول الموجي هتزيد يبقى دي برض ايه دي برض غلط طيب النقطه اللي بعد كده بيقول لك ايه اي الاشكال التاليه بيمثل هدب التداخل المتكونه على حاء مستوي طبعا هدب التداخل لازم تكون ما بينهم دلتا واي ثابته الدلتا واي بتبقى ثابت اهو خد بالك هنا لو جيت خدت بالك اهو الدلتا واي ايه ثابته لكن هنا لا دلتا واي كانت كبيره وبعد كده ايه وبعد كده قلت يبقى دي غلط وهنا برض ايه كانت صغيره وبعد كده زادت يبقى دي غلط طب وهنا اصلا جايبها لك ايه جايبها لك اصلا مش المركزيه مش مش هدفه مضيئه لا جايبها لك هدبه معتمه ما يبقى هي الاجابه ايه؟ الاجابه ا عشان المسافات ثابته الدلتا واي بتفضل ايه؟ بتفضل ثابته طبعا الطبه ال الهده بقى ال المركزيه بتكون الشده بتاعتها عاليه لكن الحجم بتاعها مش كبير هي نفس الحجم ولكن شدتها ايه؟ شدتها عاليه طيب هنا بيقول لك في تجربه الشق المزدوج ليونج اي من الاشكال التاليه بيمثل علاقه ما بين المسافه ما بين مركزي الهدبه المرك مركزيه او مركز الهدبه المضيئه التاليه ليها الدلتا واي عايز الدلتا واي ما انت عارف ان الدلتا واي بتساوي ايه بتساوي لمضه في ار على دي فالعلاقه بين الدلتا واي والار ايه علاقه طرديه تبقى الاجابه ايه الاجابه ب هنا بيقول لك في تجربه الشق المزدوج ليونج عند زياده شده الضوء هتزود عادل الموجات فان المسافه ما بين مركز الهدبه المضيئه ومركز الهدبه المظلمه و لها دعوه لا تتغير ليه؟ لان الدلتا واي لا تتوقف على عدد الموجات هي بتتوقف على الطول الموجي تتوقف على الار اللي هي البعد ما بين الشقين والحائل تتوقف على الدي اللي هي البعد ما بين الشقين يبقى هنا ايه لا تتغير ما بتعتمدش على الشده طيب هنا بيقول لك في تجربه الشق المزدوج لو كانت المسافه ما بين الشقين المسافه بين الشقين اللي هي الدي والمسافه ما بين مركزي زي هدبتين متتاليتين من نفس النوع يبقى دي كده الدلتا واي وكان حائل الاستقبال بتاع هدى بالتداخل على بعد ومديك دي الار فان الطول الموجي انت عايز اللمضه انت عارف القانون اللي هو الدلتا واي بيساوي لمضه في ار على الدي يا اما تعملها سولف يا اما هات الار اللمضه لوحدها هتقول لي اللمضه بتساوي ايه دلتا واي في دي على الار بس كده هتعوض بس مش اكتر من كده مديك الدلتا واي بكام خد بالك بس من التحويلات دي مليتر فاضربها في كام في 10 اس سالب 3 ودي بالمتر خلاص مش هتحولها ودي بالمتر مش هتحولها يبقى هتقول الدلتا واي بتاعتك بكام ب 3 75 ملي يعني اضربها في 10 اس سالب3 في الدي بتاعتك اللي هي 10 اس س- ا على الار اللي هي بكام 75 من هتطلع بكام؟ تطلع ب 5× 10 اس س-7 بس هو عايزها بالايه؟ عايزها بالانجستروم هي طلعت بالمتر 5 في 10 اس س-7 ازاي احول بقى من المتر للانجستروم؟ طبعا المتر ده كبير والانجستروم ده صغير فاضربه في 10 اس 10 يعني لو عايز احول من المتر للانجروم هضرب في 10 اس 10 لكن لو عايز احول من الانجستروم للمتر هضرب في 10 اس سالب 10 يبقى اللي انت جبته ده اضربه في 10 اس 10 هيطلع بكام؟ هيطلع ب 5000 انجستروم تبقى الاجابه ايه؟ الاجابه ا طيب تعال نشوف النقطه اللي بعد كده بيقول لك الشكل البياني المقابل بيمثل علاقه ما بين الدلتا واي ما بين مركزي الهدب ما بين مركز الهدبه المركزيه ومركز الهدبه المضيئه الاولى اللي هو الدلتا واي والطول الموجي لمضه للضوء المستخدم في تجربه الشق المزدوج ليونج لو كانت المسافه ما بين حاجز الشقين وحال الاستقبال دي الار انت عايز مين انا عايز الدي اكتب القانون الدلتا واي بتساوي ار في اللمضه على الدي انت عايز الدي بدل الدي مكان الدلتا واي والدلتا واي مكانها يبقى الدي هتساوي ايه ار في لمضه على دلتا واي بس كده هتقول الار بتاعتك بواحد في اللمضه اختار لك نقطه وليكن دي اهي بحب انا دايما اخد النقطه الاخيره اللي هي قصاد مين دي؟ قصاد 7000 مثلا يبقى 1 في 7000 بس 7000 ايه؟ نانومتر فاضرب في 10 اس سالب ت يبقى اضرب في 10 اس سالب ت عشان هي بالنانو على الدلتا واي اللي هي 7 مليمتر يعني اضرب في 7 في 10 اس سالب 3 هيطلع بكام؟ هيطلع ب 1 في 10 اس سالب ا اللي هي 10 اس سالب ا تبقى الاجابه ايه؟ الاجابه ب خش على النقطه اللي بعد كده بيقوللك في تجربه يونج لو كانت المسافه ما بين المصدرين المترابطين يبقى دي الدي اهي وتكونت هدى التداخل على حائل بيبعد مسافه 60 سم يبقى دي الار بس دي بالسنتي اقسمها على 100 يبقى الار ب 6 متر ماشي عن حاجز المصدرين المترابطين وكان مركز الهدبه الثالثه المضيئه على بعد من مركز الهدبه المركزيه طبعا الهدبه المركزيه رتبتها الن بتاعتها بصفر والثالثه الن بتاعتها بثلاثه يبقى ال ان ما تقول طول بقى عدد عدد الهدب بتاعتك هتقول 3 - 0 يبقى عدد الهدب بثلاه هتجيب بقى طول بقى ما هي ايه الاكس ده اللي هي البعد المسافه بيساوي ان في عدد الهدب اللي هي دلتا واي يعني انت لو عايز الدلتا واي بتساوي الاكس على ال ان اللي هي المسافه على مين؟ على عدد الهدو ماشي فالاكس بتاعتك بكام؟ 0.6 ملي على الن اللي هو بثلاه هيديك كام 0.2 0.2 يبقى الدلتا واي طلعت ب ايه ب2 ملم عايز ايه انا عايز تردد الضوء طب انت في البدايه روح هات مين هات اللمضه ما انت عارف ان الدلتا واي بتساوي ار في لمضه على دي يبقى انت لو عايز اللمضه هتساوي دلتا واي في الدي على ار بعد ما تجيبها التردد بقى هو سي على لمضه بعد ما تجيب اللمضه بقسم س هات بقى الايه التردد اللي هو سي على لمضه يعني هات خطوه خطوه هات الاول الايه هات الاول اللمضه اللي هو الدلتا واي الدلتا واي بتاعتك بكام ب2 ملي فاضربها في 10 اس سالب3 يبقى 0.2 0.2 في 10 اس سالب3 دي الدلتا واي في الدي بتاعتك اللي هي بكام؟ الدي بتاعتي اللي هي ب 1.6 ملي 1.6× 10 برض اس سالب3 على الار اللي هي ب06.6 6 هيطلع كله بكام؟ ب 5 و33× 10 اس سال7 يبقى اللمضه طلعت 5 و33 في 10 اس س-7 عايز انت بقى مين؟ انا عايز التردد ما هو التردد اللي هو سي على لمضه السي بتاعتك اللي هي 3× 10 اس 8 على اللمضه اللي هي بانصر هيديك التردد اللي هو بكام؟ اللي هو 5 و6 في 10 اس 14 تبقى الاجابه ايه؟ الاجابه ب طيب تعال نشوف النقطه اللي بعد كده بيقوللك ايه الشكل المقابل بيمثل تجربه الشق المزدوج ليونج اذا كان الشق المزدوج من ضوء احادي اللون الطول الموجي بتاعه لمضه وكانت الار بتساوي 10 اس ا دي فان الدلتا واي بيساوي كام لمضه بسيطه ما هو الدلتا واي مش هو بيساوي ار في لمضه على دي اه هتشيل بقى الار تحط حط مكانها 10 اس ا دي يوم الدي رايح مع الدي يبقى الدلتا واي 10 اس ا لمض بس كده 10 اس ا لمضه تبقى الاجابه ايه؟ الاجابه ب بسيطه يعني نخش على النقطه اللي بعد كده يقول لك الاشكال التاليه تبين مواصفات مختلفه لتجربه توماس يونج لتداخل الضوء اي من هذه الاشكال تكون المسافه ما بين هدى بالتداخل اكبر عايز الدلتا واي ما انت عارف ان الدلتا واي بيساوي ايه؟ بيساوي لمضه في الار على الدي يبقى انا هختار اكبر لمضه فين اكبر لمضه؟ اختار لمضه كبيره اكبر لمضه اللي هي دي واكبر ار فين؟ اكبر ار اكبر ار اللي هو ده واقل دي ما انت عايز انت عايز دلتا واي ايه؟ عايز دلتا واي كبيره اقل دي هل دي بقى اقل دي؟ لا ده بثلاثه دي هنا بقى ايه الموضوع كده ايه لازم تتحسب عشان احنا مش عارفين مين اكبر كده فانت لازم تحسبها لازم تضرب بقى ايه لمضه في ار على الدي اضرب بقى مش لازم تحول افرض كل حاجه بواحد يعني هنا ايه 400 اهي في الار اللي هي بواحد على الدي فاضرب مش لازم التحويلات هم كلهم نفس الايه النسب انت بتجيب نسب وخلاص فاضرب 400× 1 على 1 يبقى دي ب 400 اهو هتضرب اللمضه في الار على الدي 400× 1 على 1 طب هنا 500× نص على 2 500 في نص على الاتنين تطلع ب 125 يبقى دي كده غلط لان اكبر منها طب تعالى هنا 450 في الار على الدي اضرب بقى 450 في الار اللي هي بواحد وواح على الدي اللي هي بنص هيطلع بكام 990 يبقى دي غلط لان دي اكبر منها طب هيضرب هنا 600× 1.5 على 3 اضرب 600× 1.5 على التطلع 300 يبقى دي غلط يبقى هي الاجابه ايه؟ هي الاجابه ج طيب تعال نشوف النقطه اللي بعد كده ققوللك الشكل البياني المقابل بيمثللك العلاقه ما بين المسافه ما بين مركزين هدبتين مضيئتين متتاليتين دلتا واي والواحد على الدي فاذا كان البعد بين الحاجز ادي الار اهو عايز مين عايز اللمضه انت هتقولله الدلتا واي بتساوي ار في اللمضه على الدي يبقى انت لو عايز اللمضه اضرب دلتا واي في الدي على ار حلو ما انا معايا دلتا واي اهي اللي هي بكام 10 في 10 اس سالب ا يبقى دي معايا 10 في 10 اس سالب ا عايزين الدي يا مستر انا معايا واحد على الدي هتقولله سهله ما هي واحد على الدي بتساوي 1000 يبقى الدي دي 1 على 1000 1 على 1000 دي يعني بكام؟ 10 اس سالب3 يبقى الدي هنا ب 10 اس سالب3 والار بثنين بس روح عوض بقى هتضرب 10 في 10 اس س- ا والدي اللي هي ب 10 اس س-ب3 على الار اللي هو باين بس كده تطلع كلها بكام بقى؟ ب 5× 10 اس س-7 اهي تعال نشوف النقطه اللي بعد بيقول لك ايه؟ الشكل التالي يوضح تجربه الشق المزدوج ليونج عايزين المسافه ما بين حاجز الشق المزدوج وحائل الاستقبال عايز الار دي عايزين الار دي هنجيب الار دي ازاي؟ ما هي الار هتجيبها من الدلتا واي ما هي الدلتا واي هي ايه؟ هي لمضه في ار على دي يبقى انت لو عايز الار اضرب دلتا واي في دي على لمضه يبقى الار اضرب لو تعرفون في وسطين كده دلتا واي في دي على لمضه معاك منها ايه معاك الدلتا واي اه اقدر اجيبها واخد بالك انت هنا عامل كام دلتا واي ادي واحده ما بين دي ودي وادي انين وادي لاه فالان هنا عدد الهدب اللي انت عاملها ال ان هنا بثلاه وانت عايز الدلتا واي ومعاك الاكس اللي هي المسافه هي اكس على فهتقسم 12 على 3 هتطلع ب 4 ملي يبقى انا كده جبت مين الدلتا واي اهي من على الرسمه دي ب 4 ملي يعني 4 في 10 اس سالب3 الدي بتاعتك بقى هي المسافه ما بين المصدرين المترابطين الحته دي كلها كده فدي 0 و5 ديك 0.1 من يبقى الدي هتجمع دي زائد دي لان دي برض كده بكام دي برض ب05 فهتجمع 0 و5 يبقى الدي بتاعتك بكام بوا من ايه 0 يبقى دي ب0 ملي يعني 0.1 0.1 في 10 اس سالب3 واللمضه بتاعتك ب 500 نانو يعني 500× 10 اس سالب3 واحسبها هتقول اهو 4× 10 اس سالب3 في الدي اللي هي ب0.1× 0.1 في 10 اس سالب3 على اللمضه اللي هي 500 في 10 اس سالب3 هيطلع كله بكام؟ غلط كده 10 اس سالب ت بقى دي بالنانه 10 اس سالب ت نانومتر 10 اس سالب ايه ت هيطلع كله بكام؟ هيطلع كله بم تبقى الاجابه ايه انا برض بقول مالها دي صغيره كده تبقى الاجابه ايه الاجابه ب طيب تعال نشوف النقطه اللي بعد بيقوللك ايه في تجربه يونج لو كانت النسبه ما بين بعد المرك الهدبه الهدبه المركزيه اللي هي رتبتها بصفر عن المركز الهدبه المضيئه الاولى اللي هي رتبتها بواحد في حاله استخدام الضوء الاحمر والضوء البنفسجي على الترتيب طب انت عارف ان الدلتا واي هي لمضه في ار على دي فانت كل اما هتزود اللمضه كل اما الدلتا واي هتزيد طب ما انت عارف ان اللمضه ريد اكبر من اللمضه بنفسجي اللي هو ايه؟ اللي هو فويلت يبقى معنى كده ان الدلتا واي بتاع الريد اكبر من الدلتا واي بتاع مين؟ بتاع الفويلت خلاص يبقى انت هتقسم هتقسم كبير على صغير الاحمر على البنفسجي اكبر من الواحد ليه؟ لان اللمضه بتاعه الاحمر اكبر من اللمضه بتاعه مين اكبر من اللمضه بتاعه البنفسر هنا بيقول لك في تجربه الشكل المزدوج لتومسي يونج عند استخدام ضوء اخضر يبقى دي اللمضه بتاعه الاخضر خليها لمضه واحد اهي كانت المسافه ما بين مركزين هدبتين مضيئتين يبقى دي الدلتا واي الدلتا واي واحد فان المسافه ما بين مركزين هدبتين مضيئتين متتاليتين لما استخدمت ضوء بنفسجي يبقى دي لمضه 2 وانت عايز دلتا واي 2 عند ثبوت باقي الابعاد انت عارف ان الدلتا واي علاقتها باللمضه علاقه طرديه فهتقول الدلتا واي 2 على دلتا واي 1 هو لمضه 2 على لمضه 1 هتعوض بس لمضه 2 بتاعتك بكام ب 400 ما تحولش دي بناله ودي بناله ولضه 1 بكام 550 واضربهم كلهم في بعض اهو اضرب كله في بعضه يعني طول 400 على 550 واضربها في الدلتا واي 1 اللي هي بكام؟ اللي هي بو ا 75 هيطلع كله بكام؟ تطلع كلها ب2 ملي تبقى الاجابه ايه؟ الاجابه د طيب تعال نشوف النقطه اللي بعد كده في تجربه يونج لو كان البعد ما بين مركز الهدبه المضيئه الخامسه يبقى ان بتاعت بخمسه ومركز الهدبه المركزيه اللي هو الن بتاعتها بصفر يبقى عدد الهدب خمسه هو اكس فان البعد ما بين مركز الهدبه المظلمه الثانيه ومركز الهدبه المركزيه خد بالك المظلمه بياخد ايه لو المركزيه الاولى بتاخد صفر المضيعه الاولى بتاخد واحد والمظلمه بتاخد نص فلما اقول لك المظلمه الثانيه بنطرح منه يعني ايه؟ يعني دي هتقول دي بكام؟ دي بواحد ونص ال ان بتاعتها بواح ونص طيب انت عايز مين بقى؟ عايز الاكس بتاعتها عايز الاكس ما انت عارف ان الاكس بتساوي ايه؟ بتساوي لمضه في ان فاللمضه ثابت لنفس الايه؟ نفس اللمضه يبقى الاكس طردي مع مين؟ الاكس طردي مع ال فتقول له اكس 2 على اكس 1 هو ان 2 على ان 1 طب ان 2 كان بكام؟ ان 2 ان 2 كان بوا.ص يعني ان 2 عدد الهدب التاني كان بواح.ص وان 1 كان بخمسه فهقسم 1.ص على خ بس اقسم 1.ص على 5 هيطلع بكام؟ هيطلع ب3 من او 3 على 10 تبقى الاجابه ايه؟ تبقى الاجابه ا طيب تعال نشوف النقطه اللي بعد كده بيقوللك عملنا محاولتين لاجراء تجربه الشق المزدوج المحاوله الاولى باستخدام ضوء احمر اللمضه ريد اهي والمحاوله الثانيه باستخدام ضوء ازرق مع ثبوت المسافه ما بين الشقين اللي هي الدي يبقى الدي ثابت ماشي والشكل المقابل بيمثل لك هدب التداخل المتكونه في المحاولتين فان المسافه ما بين الحائل وا الار بقى الار بتاعه الريد والار بتاعه مين بتاعه البلو هو عايز الار انت هتروح هنا منين هتقول له ما هي الدلتا واي هي ليها قانونين بقى ما هي بتساوي ايه الدلتا واي دي بتساوي الار او اللمضه في الار على الدي وهي نفسها الاكس اللي هي البعد على ال ان خد بالك بقى يبقى انا هجيب علاقه ما بين اللمضه بشويه الحاجات دي ماشي الاكس ثابت شيل بقى الثوابت الاكس ثابت وخد بالك بقى انت مش معاك اللمضه هو الاتنين ايه مره كانت بضوء احمر ومره كانت بضوء ازرق ما انت مش معاك اللمضات فانت عايز تجيب هو عايز اكبر من الواحد ولا اقل من الواحد اه هو عايز اكبر من الواحد ولا اقل من الواحد ماشي انت هنا خد بالك يعني هو مش عايز حسابات بالظبط هو مش مديك اللمضه اللي هي ما بين الضوء الاحمر والضوء الازرق انت ممكن يعني تبقى عندك يعني منطقيه ان الضوء الاحمر الطول الموجي بتاعه اكبر من مين؟ اكبر من الازرق ماشي اللمضه خد بالك اهو انت عايز الار اهو الار الار ريد على ار بلو ماشي هو الار ايه علاقته باللمضه طالما مضروبين في بعض يبقى عكسي يبقى هو لمضه بلو على لمضه ريد دي كده بالنسبه لي انا متاكد منها ان الطول الموجي بتاع البلو هو اقل من الطول الموجي بتاع الريد يبقى دي اقل من الواحد اقل من الواحد بقى نص ربع اي حاجه المهم هي اقل من الواحد في ماشي الار ايه علاقته بالدي هو قال لك الدي ثابت خلاص سيبك منه بقى الار ايه علاقته بالان عكسي يبقى هو ان بقى ان برض ريد او ان بلو على ان ريد طيب ال ان بقى عدد الموجات البلو عدد الهدب البلو عمل كام هد كام هدبه ادي هدبه اين 3لاه يبقى ال ان بلو بتساوي لاه طب والا ان ريد ادي واحده اين 3لا 4 يبقى ال ان ريد بتساوي اربعه يبقى ان بلو 3 على الاربعه فدي برضو ايه اقل من الواحد يبقى معنى كده ان انت كانت اللمض بلو على اللمضه ريد اقل من الواحد وضربتها في حاجه اقل من الواحد فكلها اقل من الواحد دايما كده ايه اكيد اقل من مين اقل من الواحد الصحيح كلها اقل من مين من الواحد الصحيح هنا بيقوللك في تجربه يونج لو سقط ضوء برتقالي الطول الموجي بتاعه ادي اللمضه واحد اهو هيعمل نسب اكيد على شقين المسافه ما بينهم ادي الدي فتكونت هدى بالتداخل على حائل يبعد يبقى ده دي واحد وده ار واحد فاذا تم تغيير الضوء البرتقالي بواحد تاني بنفسجي يبقى ده اللمضه انين مع ثبوت بقيه الابعاد فان رتبه الهدبه المضيئه للضوء البنفسجي التي يكون مركزها منطبق على مركز الهدبه المضيئه التي رتبتها بتساوي انين اه ركز بقى هنا عمل ايه هنا بدا يلعب معاك في مين في الاكس هنا ايه الاكس بتاعك هو اللي لعب معاك فيه يعني دخللك بنفس القانون اللي احنا كنا كاتبينه ده اللي هو الدلتا واي ليها قانونين هي لمضه ار على دي وهي نفسها اكس على مين اكس على ال ان هو بيقوللك الاتنين منطبقين يعني هما الاتنين ليهم نفس مين نفس الاكس اهو ما انت عايز الرتبه هنا تنطبق على نفس المكان هنا فالاكس ثابت المسافه اللي انا هنطبق عليها ثابته يبقى اللعبه لعبت مين لعبه ان هو عايز ايه بقى فان رتبه الهدبه هو عايز ال ان بقى المره دي هتجيب له بقى ال ان بدلاله يعني عايز انين بدلاله ان واحد هو الدو البرتقالي قال لك ايه منطبقه على مركز الهدبه المضيئه اللي رتبتها انين فان واحد كانت بكام كانت باتنين انت عايز انين هات ال ان بقى شيل بقى الثوابت هو الار ثابت اهو والدي ثابت انا ما غيرتش هو ثبوت بقيه انا غيرت طول الموجي بس يبقى الار ثابت والدي ثابت والاكس ثابت يبقى ال ان علاقتها باللمضه عكس كده يبقى انت لو عايز ان التانيه بتاعه الايه بتاعه البنفسجي على ان الاولى هي عكسي مع اللمضه هي لمضه 1 على لمضه 2 طيب لمضه 1 بكام؟ ب 6000 على لمضه 2 اللي هي ب 4000 واضربها بقى في مين؟ واضربها في ان 1 اللي هو كام؟ باتنين هيطلع لك الرتبه الرتبه طلعت كام لاه يبقى الرتبه بتاعه التانيه لاثه يبقى انا هروح انطبق على مركز الهدى يبقى رقم كام؟ رقم 3لاه تبقى الاجابه ايه؟ تبقى الاجابه ج صحيحه طيب تعال نشوف النقطه اللي بعد كده في تجربه الشق المزدوج لتوماس يونج للحصول على مسافه اكبر ما بين هدى بالتداخل انت عايز الدي الدلتا واي كبيره يفضل استخدام مصدر احادي اللون مين ما هو الدلتا واي طردي مع اللمضه لو انت عايز دلتا واي كبيره يبقى انت محتاج برض لمضه ايه لمضه كبيره يبقى تجيب اكبر طول موجي اللي هو الاحمر اكيد الاحمر هو اكبر طول موجي وهو اللي هيديك اكبر ايه اكبر دلتا هنا بيقول لك بفرض انه تم اجراء طبعا الاحمر احنا عارفين ان الترتيب بتاعنا حرص خزين اكبر طول الموجي هو الاحمر بعديه البرتقالي بعد ايه الاصفر بعد كده الاخضر بعد كده الازرق وبعد كده النيلي وبعد كده البنفسجي هنا بيقول لك بفرض انه تم اجراء تجربه توماس يونج في الميه بدلا من الهواء باستخدام نفس الادوات والابعاد فان هدخل هيكون اي الاكس بتاعتها هو اللمضه ايه علاقتها بالان خد بالك اهو مش اللمضه هي اكس اللي هي الحائل نفسه الاكس ده اللي هو طول الحائل على ال ان فاللمضه عكسي مع مين؟ عكسي مع ال انت كنت انت كنت في الميه ورحت في في يعني رحت كنت في الهواء ورحت في الميه اللمضه بتاعتك زادت ولا قلت اللمضه بتاعتي قلت ليه يا مستر؟ ما هو اللمضه بتبقى عكسي مع ال ان يعني ايه؟ يعني انت لما استخدمت ميه بدل من الهواء فالن زادت فاللمضه بتاعتك قلت و لما اللمضه بتاعتي قلت عدد عدد الهدب اللي اتكونت هتزيد يبقى هيكون عددها ايه؟ عددها اقل انت عملت ايه؟ انا قللت اللمضه فان هدى بالتداخل سيكون يكون عددها اقل ولا سيزداد سمكها ما هي اللعبه كلها في العدد هو سيقل سمكها ماشي خد بالك هو هو العدد بتاعها هيزيد فعددها هيقل دي غلط طيب سيقل سمكها الدلتا واي ما هي الدلتا واي سمكها دي اللي هي الدلتا واي طردي مع اللمضه لما اللمضه قلت الدلتا واي قلت يبقى فعلا هيقل السمك بتاعها يبقى الدلتا واي ايه لكن عددها هيزيد مش هيقل خلاص يبقى الاجابه ايه؟ الاجابه ج طيب تعال نشوف النقطه اللي بعد كده حيو بقى الضوء لازم الضوء يعدي ما بين ا يعني فتحه ابعادها مقاربه للطول الموجي عشان يحصل الحيوط هو بيقول لك ايه عند مرور موج الضوء خلال فتحه ضيقه بالنسبه لطوله فان ما يتغير طبعا الاتجاه الحيود معناه ان الضوء بينحرف عن مساره من غير ما يعدي من وسطين يعني هو هو الفرق بين الحيود والانكسار ايه؟ الانكسار بيغير اتجاهه نتيجه ان هو اتغير من وسط راح لوسطاني ويكون مايل بزاويه لكن الحيود لا ده ماشي في نفس الوسط برده غير ايه؟ غير مساره ودي بالنسبه لنا خاصيه بنسميها خاصيه الايه؟ الحيوط طبعا اللي هيتغير سرعه الموجه غلط الطول الموجي مش بيتغير التردد لا مش هيتغير الاتجاه الاتجاه بتاعها بيروح ينتشر في كل الايه؟ في كل الاتجاهات هنا بيقول لك اي من موجات الضوء التاليه بينتج عنها حيود ملحوظ اكثر خلال فتحه ضقه طبعا كل اما تكون الفتحه بتاعتك ضيقه مقارنه باللمضه انا محتاج خد بالك لمضه كبيره ولا لمضه صغيره انا محتاج لمضه صغيره كل اما يكون الطول الموجي بتاعك لا ماشي اسف انت محتاج لمضه كبيره انت غالبا الفتحه اللي انت فاتحها بتكون ابعادها كبيره يعني الحته دي بتكون كبيره فعشان يظهر الحيوط بشكل كويس فانا محتاج برض لمضه كبيره عشان تبقى قريبه لمين؟ قريبه لابعاد الفتحه لكن اللمضه الصغيره هتعدي عادي من غير ما يحصل لها اي حاجه اللمضه الصغيره هتعدي عادي يبقى انا محتاج لمضه كبيره عشان كده بقول لك الموجات الكهرومغناطيسيه اللي هي الموجات الراديو بتحيط احسن من موجات الضوء ليه عشان الاطوال الموجيه كبيره فبيحصل لها حيوض بشكل ايه؟ بشكل ملحوظ فانت اكبر اختار اكبر لمضه فين اكبر لمضه اللي هو الاحمر اكبر لمضه هي اللي تديك افضل ايه افضل حيود ملحوظ يعني هنا بيقول لك الشكل المقابل بيمثل منزل يعني خد بالك انت عشان يعني اكتبها عندك في الملاحظات دي عشان يحصل حيود بشكل ملحوظ ابعاد الفتحه ابعاد الفتحه تكون صغيره على قد ما تقدر انا صغيره لكن هي اصلا بتبقى كبيره مقارنتك باللمضه واللمضه بتاعتك تكون كبيره يبقى اختار فتحه ابعادها صغيره ولمضه كبيره عشان يحصل الحيوط بشكل ايه بشكل ملحوظ طيب هنا الشكل المقابل يمثل منزل يقع اسفل مستوى قمه تل ويستقبل موجات راديو فان وصول الموجات طبعا الوصول هو ايه هو الحيود هو اللي خلاه يغير مساره وايه ونزل له كده الحيود هو اللي خلى الاشعه توصل له ويقدر ايه ويقدر يلقطها عنده في البيت وطبعا الحيود اللي بيخلي الاشعه توصل عندنا في البيت من الفتحات الصغيره يعني البيت بتاعك لو انت قافله كويس وما فيش فيه فتحات مستحيل يظهر لك اشاره مش هيحصل اي اشاره ولا اشاره راديو ولا اشاره ا ولا اي اشاره بقى كهرومغناطيسيه هنا بيقول لك هنا لا نلاحظ حيو الضوء في حياتنا اليوميه عشان الطول الموجي بتاعه صغير الضوء الضوء لو الطول الموجي بتاعه كبير هيظهر بشكل كويس عشان ايه عشان صغر ايه كسر الطول الموجي للضوء زي ما احنا قلنا ان الضوء الطول الموجي بتاعه قصير لو كان الطول الموجي بتاعه كبير كان ظهر الحيوط عشان كده الحيوط بيظهر اكتر في موجات الراديو تلاقي موجات الراديو ماشيه في كل مكان انت مش شايفها اه ولكن بتظهر بشكل كويس عشان الطول الموجي بتاعها ايه الطول الموجي بتاعها كبير هنا بيقول لك اي الاشكال ا التاليه يعبر بشكل صحيح عن حيوض الضوء عند سقوطه على حاجز طبعا هو ينتشر في كل الايه في كل الاتجاهات يعني الضوء مشي كده فحصل له ايه حصل له انتشار فهو اكيد ا هنا غلط ايه اللي هو عمله ده هو مش مش عارف هو ما انتشرش في كل اتجاه ومشي في اتجاه واحد بس هنا لا سقط هنا وارتد ده كده ايه ده كده انعكاس ده مش حيود طبعا وهنا مشي من غير ما يحصل له حيود بسبب ان الفتحه ابعادها ايه ابعادها كبيره مقارنه بالطول الموجي يبقى دي برده غلط يبقى هي الاجابه ايه الاجابه ا اللي هو الحيود اللي هو تغيير المسار طيب هنا بيقول لك ايه؟ هنا بيقول لك الشكل التاني يمثل اربع حالات لمرور موجه ضوئيه خلال فتحه اي من هذه الحالات يكون الحيود ملحوظ زي ما احنا قلنا الدي تكون اقل ما يمكن واللمضه تكون اكبر ما يمكن يبقى دي صغيره فين اصغر دي اهي ربع واللمضه كبيره اهي باثنين يبقى هي الاجابه ايه الاجابه ج يبقى انا اختار دي صغيره ولمضه كبيره عشان الحيود الطول الموجي لو كل ما يكون اكبر من الدي تبقى مصلحه الحيود يظهر بشكل ايه؟ بشكل افضل طيب هنا بيقول لك في ظاهره انكسار وحيض الضوء لا يحدث تغير في ايه الانكسار الانكسار بيحصل تغير في الاتجاه اه في الاثنين بيتغير الاتجاه يبقى دي صح يعني ايه الاثنين بيتغيروا الاتجاه هو لك ايه اللي مش بيحصل السرعه في الانكسار السرعه بتتغير لكن الحيود السرعه بتاعته ايه السرعه بتاعته بتفضل ايه تفضل ثابته فهنا الاثنين في في الانتشار لا بيحصل تغير في في الانتشار السرعه بتتغير في الانكسار لكن مش بتغير في الحيود طيب الطول الموجي الطول الموجي ما بيتغيرش بيتغير في الانكسار لكن مش بيتغير في الحيود لكن التردد ده هو اللي مستحيل يتغير التردد يعني مثلا في في الانتشار بيتغير في الاثنين السرعه بتتغير في الانكسار الطول الموجي بيتغير في الانكسار لكن التردد ما بيتغيرش لا في دي ولا في دي طب هي الاجابه ايه؟ الاجابه دال. طيب تعال نشوف النقطه اللي بعد كده بيقول لك الشكل المقابل بيعبر عن تجربه الشق المزدوج لتوماسيون. فما الظاهره الضوئيه التي تحدث عند الموضوعين اكس واس 1؟ خد بالك اس ده اللي هو الحيود اهو بيحصل حيود من الفتحات الضيقه دي بيحصل ايه؟ بيحصل لها حيوض. فعند اس 1 دي حيود لكن عند اكس بيحصل بقى تداخل ان الموتين بيخشوا ببعض عند اكس بيحصل ايه؟ بيحصل التداخل يبقى تداخل وحيود تداخل عند اكس وحيود عند مين؟ عند الاس السؤال اللي بعد كده بيقوللك سقط شعاع ضوئي على حاجز به شق فتحه مستطيله ضيقه جدا فحدث حيود طبعا انت بتتكلم على حائل اهو اهو في فتحه مستطيله بص بقى خد بالك لما تيجي تبص على الحيود اللي هيظهر هو في النهايه الشعاع كان ماشي كده فجزء كبير جدا من الشعاع بيعدي كده اهو فبيعمل عند المركز بقى مستطيل ايه مستطيل كبير لان في اشعه كتيره بتعدي اصلا من غير ما يحصل لها حيود الحيود بيحصل من الاطراف بقى بيبدا يحصل له ايه حيود من الاطراف فبيبدا في في المركز المركز بيقوللك ايه بالابتعاد عن الهدب المركزيه المركز اهو خد بالك المركز بتكون كبيره جدا وبيكون الهدب بتاعته بتكون كبيره لان معظم الاشعه بتكون ايه؟ بتكون عدت وراحت في النص طيب هنا بقى بيبدا الاتساع بتاعي اللي هو المسافه بقى ما بين كل مركز ومركز ثاني بيبدا يقل هو طبيعته كده ليه؟ لان ده مش شقين مزد ده لو شق مزدوج هيفضل ايه؟ هيفضل ثابت المسافه بين كل واحده والثانيه ثابت ليه؟ لان انا عامل مصدرين مترابطين بيخشوا مع بعض هنا لا ما فيش مصادر مترابطه ده هو لما الاشعه بتحيض بيحصل لها تداخل مع بعضها فالتداخل بيبدا يقل كل اما ابعد عن مين عن المركز بتاعي فالاتساع بتاعي بيبدا يقل عشان التداخل بيبدا يقل يبقى لا يتغير لا غلط لا غلط الشده بتقل برده ده الشعاع كله كان رايح فين كان رايح عند المركز وجزء منه بس هو اللي حصل له ايه هو اللي حصل له حيود يبقى الاثنين هيقل الاتساح الاتساع هيقل والشده ايه والشده هتقل وكده يبقى احنا خلصنا الفيديو ده يا شباب استودعكم الله والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
50:39
حل درس الانعكاس الكلى للضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 2 ث الصف الثانى الثانوى الترم الثاني
Eng:mohamed fawzi
13 مشاهدة · 2 maanden geleden