السلام عليكم ورحمه الله وبركاته حبايبنا الغاليين ابطال ثانيه ثانوي عاملين ايه يا شباب؟ يا رب تكونوا بخير ان شاء الله النهارده هنحل مع بعض على اول درس في الفصل الثالث فصل الضوء اللي هو اطول فصول المنهج اللي عندك اول درس معانا فيه بيتكلم عن انعكاس الضوء وانكسار الضوء هنحل لك ان شاء الله كل اسئله كتاب الامتحان على الدرس الاول اسئله اختر اسئله المقال اسئله المستويات العليا بس قبل ما نحل بقى على الاسئله دي محتاجين نلم القوانين اللي احنا محتاجينها في حل الاسئله الاول هلم لك كل القوانين كده في الاول والافكار اللي هتحل بيها الاسئله عشان ما تتعطلش وانت شغال فالسبوره الاولى دي هتكون مراجعه للقوانين اللي احنا هنحتاجها في حل اسئله الدرس الاول طبعا قانون الانعكاس اللي بيجي عليه اسئله هو القانون الاول اللي هو بيقول ان زاويه السقوط بتساوي زاويه الانعكاس القانون الاول زاويه السقوط بتساوي زاويه الانعكاس ده القانون الاول انعكاس الضوء اللي بيجي عليه الاسئله بعد كده ندخل بقى في قوانين الانكسار عندنا اول قانون اللي هو معامل الانكسار النسبي بين وسطين وده قانون يحل لك اكت من 90% من اسئله الانكسار لان لمم كل حاجه عن الانكسار يبقى القانون ده ان من واحد لاثنين طبعا ده معامل الانكسار النسبي من الوسط الاول للوسط التاني بيساوي ايه بقى؟ بيساوي ساين فاي على ساين سيتا بيساوي كمان في 1 على في 2 بيساوي كمان لمضه 1 على لمضه تساوي كمان ان 2 على ان 1 بيساوي كمان واحد على ان من اين لواحد ده اسمه معامل الانكسار النسبي من الوسط الاول للتاني وده اسمه معامل انكسار ار النسبي من الوسط التاني للاول القانون ده لمم كل حاجه يعني اي مساله على الانكسار هتلاقي اجابتها في القانون ده زائد القانون ده مساعد ليه اللي هو معامل الانكسار المطلق للوسط يبقى معامل الانكسار المطلق قانونين دول مع بعض يحلوا لك اي سؤال على الانكسار معامل الانكسار المطلق بيقول ساين النسبه بين ساين فاي على ساين سيتا طب ايه الفرق بقى بين ده وده؟ ان لازم الفاي دي تكون في الهواء والسيتا دي تكون في الوسط اما دي الفاي بتكون في وسط الاول والسيتا دي بتكون في الوسط الثاني لكن لو كان الوسط الاول هوا خلاص فاحنا كده بنتكلم عن حاجه اسمها معامل انكسار مطلق اللي هو بيساوي كمان سرعه الضوء في الهواء على سرعه الضوء في الوسط بيساوي كمان الطول الموجي للضوء في الهواء على الطول الموجي للضوء في الوسط يبقى ده في الهواء وده في الايه؟ في الوسط يبقى ده قانون مساعد للقانون الاول الاتنين دول مع بعض يحلولك اي سؤال على انكسار الضوء طيب جميل عندنا بقى قانون اسمه قانون سنيل قانون سنيل متاخد من القانون الاول ده ان احنا هناخد الكميتين دول كده ونضربهم طرفين في وسطين يبقى قانون سينل على جنب كده اهو قانون سينل بيقول تقول ايه؟ ان انا لو ضربت ان 1 في ساين فاي يديني ان 2 في ساين سيتا الاتنين قد بعض يبقى قانون سين اللي بيقول ان 1 في ساين فاي بتساوي ان 2 في ساين سيتا جميل عندنا بقى سقوط الشعاع الضوئي بزاويه معينه على سطح فاصل امتى ينكسر مقترب وامتى ينكسر مبتعدا نشوف كده ينكسر الشعاع مقتربا من العمود في الحالات الاتيه يعني ايه كسر مقتربا من العمود يعني لو ده سطح فاصل وجاينا شعاع ضوئي ايه اهو وده العمود فالشعاع هينكسر مقتربا من العمود بالشكل ده بدل ما يكمل على استقامته كده لا مش هيكمل على استقامته هينكسر مقتربا يبقى اقرب من العمود وهو بينكسر الكلام ده يحصل امتى؟ يحصل لو كانت الكثافه الضوئيه للوسط الاول اقل من الكثافه الضوئيه للوسط التاني يبقى في الحالات الاتيه اول حاجه الكثافه الضوئيه للوسط الاول اقل من الثاني طيب الحاله الثانيه طبعا الكثافه الضوئيه دي كانها معامل انكسار مطلق اتعامل معاها كانها معامل انكسار مطلق الوسط الاول معامل الانكسار المطلق بتاعه اسمه ان 1 والوسط الثاني ان 2 طب لما تبقى الكثافه الضوئيه للوسط الاول اقل يبقى معامل الانكسار المطلق للوسط الاول اقل اقل يبقى ان 1 اقل من ان 2 طب لو هيتكلم عن السرعه يبقى السرعه عكس الكثافه الضوئيه يعني هقول في1 اكبر من في 2 جميل طيب بالنسبه للطول الموجي بقى زي السرعه يبقى لمضه 1 اكبر من لمضه 2 يبقى لو جاب لك اي حاله من الاربعه دول الشعاع فيهم بينكسر ايه مقتربا من العمود طب امتى الشعاع بقى ينكسر مبتعدا ينكسر الشعاع مبتعدا في الحالات الاتيه يعني ايه ينكسر مبتعدا يعني لو ده سطح فاصل وده عمود مقام فالشعاع لو جاي كده بالشكل ده مش هيكمل على استقامته كده بقى طبعا هينكسر بس هو بينكسر هيبعد عن العمود بالشكل ده كده طب متى ينكسر الشعاع مبتعدا بقى؟ في اربع حالات اول حاجه لو الكثافه الضوئيه للوسط الاول اكبر من الوسط الثاني والكثافه الضوئيه دي اتعامل معاها دايما زي ما قلت لك كده كانها معامل انكسار طب ده الوسط الاول وده الوسط الثاني ده عنده معامل انكسار اسمه ان وده عنده معامل انكسار اسمه ان 2 الكثافه الضوئيه هي معامل الانكسار فبما ان الكثافه الضوئيه بنتعامل معاها زي معامل الانكسار فالكثافه الضوئيه للوسط الاول اكبر من الكثافه الضوئيه للوسط الثاني يبقى معامل الانكسار المطلق للوسط الاول اكبر من معامل الانكسار المطلق للوسط التاني يبقى ان 1 اكبر من ان 2 طب ايه رايك في السرعه؟ السرعه عكس الكثافه الضوئيه السرعه عكس الكثافه الضوئيه وعكس معامل الانكسار فان 1 اكبر من ان 2 يبقى في 1 اقل من في 2 طب ايه رايك في الطول الموجي؟ زي السرعه يبقى لما السرعه الاولى تبقى اقل يبقى الطول الموجي الاول اقل من الطول الموجي الثاني طبعا دي حالات لما كل الافكار على الانكسار يلا بقى نبدا نحل كده هتلاقي معظم الاسئله او تقريبا كل الاسئله اجابتها في القوانين اللي على السبوره والحالات اللي على السبوره دي يلا كده مع بعض اول سؤال بيقول لي الجدول المقابل يعبر عن الاطوال الموجيه لجزء من الطف الكهرومغناطيسي في الهواء فيكون بيسالك بقى عن الطول الموجي لكل واحد مديك ضوء مرئي طول الموجي بيدي له رمز ام اشعه جمع واي الاشعه السينيه زد بيسال عن الطول الموجي ده مين فيهم اكبر كده بقى لازم تكون عارف ترتيب الطيف الكهرومغناطيسي اول حاجه عندنا كانت موجات الراديو بعد كده عندنا الموجات الدقيقه بعد كده عندنا الاشعه تحت الحمراء بعد كده عندنا موجات الضوء المرئي بعد كده عندنا الاشعه فوق البنفسجيه بعد كده عندنا الاشعه السينيه بعد كده عندنا اشعه جامع لازم تكون عارف الترتيب عشان تقدر تجاوب صح وهو جايب لك الطول الموجي انت عارف ان الطول الموجي كده بيحصل له ايه؟ بيقل جميل طب هو اداك الضوء المرئي ام واداك اشعه جاما واي والاشعه السينيه زد طب هو عايز مين؟ عايز الطول الموجي طب وانت ماشي كده الطول الموجي بيقل اذا دي اكبر واحده دي بعد كده اقل منها شويه دي اقل شويتين يبقى ام اكبر من زد بنفس الترتيب كده اكبر من واي الكلام ده موجود في انه اختيار بقى ام اكبر من زد اكبر من واي اهي السؤال اللي بعده في الشكل المقابل يوضح شعاع ضوئي يسقط على سطح عاكس فتكون زاويه انعكاسه تعال نشوف كده هنا الشعاع ساقط بزاويه مع السطح العاكس 140 درجه اي شعاع ساقط لازم تدي له عمود ادي عمود عمود ده يعني الزاويه دي 90 جميل طيب دي كده 140 يبقى فاضل كام على ال 90 يبقى فاضل 50 اذا سقط بزاويه 50 يبقى ينعكس بزاويه 50 زيها لان زاويه السقوط لازم تساوي زاويه الايه الانعكاس يبقى 50 درجه السؤال اللي بعده في الشكل المقابل يسقط شعاع من ضوء سرعته في على سطح مراه وينعكس عنها فان سرعه الضوء بعد انعكاسه تكون نقط طبعا الشعاع الساقط ساقط بسرعه في هو ماشي في الهواء طب انعكاس الضوء يعني ايه؟ ارتداد الضوء في نفس الوسط طالما في نفس الوسط يبقى له نفس السرعه اما لو انتقل لوسط تاني زي ما بيحصل في الانكسار اكيد سرعته هتتغير لكن طالما حصل في نفس الوسط يبقى له نفس السرعه جميل يبقى سرعته هنا كانت في يبقى التانيه زيها في السؤال اللي بعده الشكل المقابل يوضح موجه ضوئيه تسقط على سطح عاكس فان هذه الموجه تنعكس بزاويه كام؟ هي فين الموجه؟ هي الخطوط دي موجه؟ اه دي اسمها موجه مستويه طب موجه مستويه ازاي؟ يعني ايه هو راسم كان طبعا انت عارف ان الضوء ده موجه كهرومغناطيسيه والموجات الكهرومغناطيسيه موجات مستعرضه فالموجه دي كانها موجه عامله كده كان الخط ده قمه واللي وراه قاع ده قمه واللي وراه قاع وهكذا فاتجاه انتشار الموجه اهو هنمثله بهذا الشعاع جميل كده الشعاع بقى ساقط عمودي على السطح العاكس مش معنى ان الشعاع ساقط عمودي على السطح العاكس يبقى زاويه سقوطه 90 درجه ما عندناش زاويه سقوط اسمها 90 درجه كده زاويه السقوط صفر يبقى الشعاع الساقط عمودي على السطح العاكس زاويه سقوطه صفر يبقى هينعكس كمان بزاويه صفر ما هي زاويه السقوط بتساوي زاويه الانعكاس يعني هو منعكس هيرتد على نفسه بالشكل ده كده كلام جميل بيقول لي الشعاع بقى ينحرف عن مساره بزاويه تام؟ طب الشعاع الساقط كان ماشي كده والشعاع المنعكس هيمشي كده اه اتجاهين عكس بعض يبقى الزاويه بينهم كام؟ 180 درجه ما هو الشعاع ده ساقط كان ماشي في هذا الاتجاه والمنعكس في هذا الاتجاه اي متجهين عكس بعض يبقى الزاويه بينهم كام؟ 180 درجه يبقى هو انحرف عن مساره 180 كان ماشي كده وبعدين بقى ماشي كده يبقى يبقى الزاويه بين المسارين دول 180 درجه السؤال اللي بعده سقط شعاع ضوئي على المراه كما في الشكل المقابل فان الشعاع ينعكس عن المراه سي بزاويه كام؟ طب الشعاع ده ساقط على المرايه اي وفي مرايه عموديه على ايه وفي مرايه سي مايله بزاويه 60 درجه على المرايه هو عايز زاويه انعكاسه عن المرايه سي طب يلا بالراحه كده الشعده ساقط ومديك الزاويه دي 30 درجه هل دي تمثل زاويه السقوط؟ لا امال فين زاويه السقوط؟ اديله عمود اي شعاع ساقط اديله عمود اهو كده زاويه السقوط كام بقى اهي مش ده عمود يعني 90 دي 30 تبقى دي كام؟ تبقى دي 60 درجه اذا هينعكس بزاويه كام؟ 60 درجه يبقى ينعكس الشعاع بزاويه 60 درجه يبقى زاويه الانعكاس دي 60 درجه تبقى الزاويه دي كام؟ ما هو ده عمود برض يبقى الزاويه دي المتممه لها يبقى كام؟ 30 درجه طيب ده 90 ده مثلث بقى اهو قائم الزاويه هنا المثلث ده مجموع زوايا 180 دي 90 ودي 30 يبقى فاضل كام هنا؟ فاضل 60 يبقى الزاويه دي 60 درجه عشان يبقى مجموع زوايا المثلث 180 طب هل دي زاويه السقوط؟ لا فين زاويه السقوط ده شعاع ساقط دلوقتي على المرايه ب ادي له عمود اي شعاع ساقط ادي له عمود يديك الزاويه جميل طيب هنا ده عمود الزاويه دي 60 يبقى الزاويه المتممه لها 30 درجه جميل كده سقط بزاويه 30 درجه ينعكس بزاويه 30 درجه يبقى زاويه الانعكاس كمان دي 30 درجه طيب مش كان ده عمود دي 30 تبقى دي كام 60 درجه كلام جميل طب بص للزاويه دي والزاويه دي قد بعض الزاويتين دول متساويتان بالتناظر عشان كده نقدر نقول ان المرايه دي بتوازي الشعاع ده اه يبقى دي بتوازي دي لان الزاويتين قد بعض بالتناظر اهو اذا الشعاع ده ينعكس موازيا للمرايه سي يبقى ده انعكس موازيا للمراه سي السؤال اللي بعده الشكل المقابل يمثل ثلاث مرايا مستويه تكون ثلاث اضلاع المربع فاي من الاختيارات التاليه يوضح المسار الصحيح للشعاع الضوئي الساقط حتى ينعكس عن المرايا الثلاثه طيب تعال نشوف كده مديك شعاع ساقط بس مش دي زاويه السقوط طبعا فين زاويه السقوط اديله عمود كده عمود اهو الزاويه دي 45 يبقى دي كمان 45 اذا هو كده سقط بزاويه 45 يقوم ينعكس بزاويه 45 لما ينعكس بزاويه 45 يبقى الزاويه الثانيه دي كمان برض 45 طب مجموع زوايا المثلث ده 180 دي 45 ودي 90 تبقى دي كمان 45 كلام جميل ادي له عمود يبقى الزاويه دههي 45 اذا زاويه السقوط بقى الجديده على المرايه دي 45 اذا هينعكس عنها بزاويه 45 وهو بينعكس عنها بزاويه 45 هيسقط على المرايه دي طب هيسقط بزاويه كام؟ ادي له عمود اي شعاع ساقط اديله عمود طيب الزاويه دي بقى اللي هي زاويه السقوط على المرايه دي كام الزاويه لسه مش عارفين ارجع كده لورا شويه احنا قلنا دي 45 يبقى المتممه لها دي كمان 45 برده لان العمود 90 درجه طب المثلث ده مجموع زواياه 180 دي 90 ودي 45 تبقى الزاويه دي كمان 45 عشان يبقى مجموع زوايا المثلث 180 طب دي 45 واحنا راسمين عمود يبقى يعني الزاويه دي 90 تبقى الزاويه دي كام؟ 45 يبقى سقط على المرايه الراسيه دي بزاويه 45 يبقى زاويه السقوط تساوي زاويه الانعكاس ينعكس عنها بزاويه كام برده 45 يبقى كلهم 45ت الشكل اللي فيه كل الزوايا 45 طبعا دي كده غلط في هنا زاويه كده مش 45 غلط هنا زاويه مش 45 كمان دي غلط كل الزاويه 45 يبقى الشكل ده هو اللي صح السؤال اللي بعده في الشكل المقابل تكون زاويه انعكاس الشعاع الضوئي عن المراه هي نقط عايز زاويه انعكاسه عن المرايه طب بالراحه كده هل زاويه السقوط على المرايه ايه 40 درجه لا ده الزاويه المحصوره بين الشعاع الساقط والسطح العاكس امال زاويه السقوط فين الزاويه المص محصوره بين الشعاع الساقط والعمود المقام فين العمود المقام؟ ادي له عمود اي شعاع ساقط اديله عمود على طول طب الزاويه دي كام؟ احنا عارفين ان دي 90 درجه دي 40 تبقى دي كام؟ 50 اذا الشعاع ده سقط بزاويه 50 يقوم ينعكس بزاويه 50 اهو يبقى الشعاع المنعكس ده هينعكس بزاويه 50 برض طب يبقى الزاويه دي كام؟ يبقى الزاويه دي 40 لان ده عمود طب المثلث ده مجموع زوايا 180 دي 110 الزاويه دي مديه لك 110 ودي 40 يبقى دول 150 فاضل لك كام على 180 فاضل 30 يبقى هي الزاويه دي عشان يبقى مجموع زاويه المثلث كام 180 طب هل دي زاويه السقوط لا امال فين زاويه السقوط ادي له عمود كده سقط على المرايه بالزاويه دي طب ده كان عمود دي 30 تبقى دي كام 60 اذا سقط على المرايه ب بزاويه 60 طبقا للقانون الاول انعكاس الضوء اللي هو بيقول ان زاويه السقوط بتساوي زاويه الانعكاس سقط بزاويه 60 يبقى انعكس عنها بزاويه 60 يبقى 60 درجه السؤال اللي بعده اذا ادرت المراه حول النقطه اكس في الاتجاه الموضح بالشكل بزاويه 10 درجات فان الزاويه بين الشعاعين الساقط والمنعكس تصبح نقط هو هيلف المرايه كانت كده هيلفها في هذا الاتجاه في الاتجاه بزاويه كام درجه؟ 10 درجات طب وضع المرايه الجديد هيبقى كده لف دي 10 درجات جميل خد بالك لما تلف 10 درجات العمود كمان هيلف معاها 10 درجات ولا المرايه هتلف والعمود يقف يتفرج دي مرايه وده عمود المرايه لو لفت لاحظ العمود بيلف معاها عشان يبقى عمود ما هو لو ما لفش معاه لو المرايه لفت وهو مالفش معاها مش هيبقى عمود اه يبقى العمود ده كمان هيلف 10 درجات يبقى لما تبقى المرايه بالشكل ده كده كانت كده والعمود اهو لما الف المرايه بص العمود لازم يلف كمان لازم عشان يبقى عمود اه يبقى لازم يلف يبقى العمود كمان العمود الجديد اهو هيلف 10 درجات يعني الزاويه دههي 10 برده طب فين بقى الشعاع الساقط؟ الشعاع الساقط اهو هو الزاويه دي كانت كام؟ مش كان ساقط الزاويه دي كانت 30 يعني الزاويه دههي كانت 60 مظبوط لان العمود الاول كان عامل 90 درجه دي 60 يبقى دي 30 طب كده زاويه السقوط الشع طبعا الساقط واقف يتفرج ماتحركش احنا لفينا المرايه بس فين بقى زاويه السقوط؟ زاويه السقوط اهي اللي هي الزاويه المحصوره بين الشعاع الساقط والعمود الجديد بقى على المرايه المايله دي زاويه السقوط 60 + 10 اللي هم 70 يبقى ينعكس عن المرايه اهو بزاويه كام برض 70 درجه كده الزاويه المحصوره بين الشعاع الساقط والشعاع المنعكس الجديد ده كام كل الزاويه دي 70 و70 140 السؤال اللي بعده في الشكل المقابل سقط شعاع ضوئي على المراه بحيث كان موازيه للمراه المه فعندما ينعكس الشعاع عن المراه ويسقط على المراه تكون زاويه السقوط هي نقط يبقى هو عايز زاويه السقوطه على المرايه وبعدين يسقط الشعاع المنعكس على المرايه مره اخرى على المرايه تكون زاويه السقوط هي نقط يبقى هو عايز زاويه السقوط على المرايه وزاويه سقوطه الجديده على المرايه طب يلا بالراحه كده دلوقتي قال لك الشعاع ده موازي للمرايه عارف يعني ايه موازي للمرايه يعني الزاويه دي بتساوي الزاويه دي بتساويها بايه ايه بالتناظر يبقى الزاويه دي 30 درجه كده احنا عرفنا زاويه سقوط الشعاع على المرايه ايه 30 درجه لا فين فين زاويه السقوط الزاويه المحصوره بين الشعاع الساقط والعمود المقاوم فين العمود اديله عمود اهو يبقى الشعاع الساقط دايما تدي له عمود دي 30 يبقى دي كام طبعا دي 30 يبقى دي 60 لان ده عمود كده الشعاع سقط بزاويه 60 درجه يبقى ينعكس عن المرايه دي بزاويه كام 60 درجه طب تعال نكبر الرسمه بره كده عشان بس ما تتلخبطش دي المرايه ب ودي المرايه اي دي الشعاع الساقط اهو قلنا الزاويه دي 30 ولما رسمنا عمود طلعت الزاويه دي 60 يبقى ينعكس بزاويه 60 اهو تعالى بقى كده بالراحه واحده واحده يبقى هو انعكس بزاويه 60 يبقى الزاويه دي كام؟ 30 هو مديك الزاويه دي بين المرايتين 30 طب مجموع زوايا المثلث ده 180 30 و30 60 فاضل كام على 180 فاضل 120 يبقى الزاويه دي كلها 120 جميل طب فين بقى زاويه السقوط ادي له عمود فين العمود اهو ادي عمود عمود يعني دي زاويه 90 طب الزاويه دي كلها 120 دي 90 يبقى زاويه السقوط دي بقى اللي هي 30 درجه يبقى هيسقط على المرايه ب بزاويه سقوط كام درجه اهي طب يسقط الشعاع المنعكس عن المراه مره اخرى على المراه تكون زاويه السقوط هي نقط طبعا الشعاع ده هينعكس مره اخرى طب هينعكس بزاويه كام؟ هو سقط بزاويه 30 يبقى ينعكس بزاويه 30 اهو اذا زاويه الانعكاس دي كمان دههي 30 برض يبقى دي 30 درجه جميل طيب اما تبقى دي 30 يبقى الزاويه دي كام 60 درجه ما هو ده عمود دي 30 تبقى دي 60 طب مجموع زوايا المثلث الصغير خالص اللي ظهر ده 180 دي 60 ودي 30 يبقى 90 يبقى فاضل كام بقى على الزاويه 180 فاضل 90 درجه يبقى الزاويه دي 90 درجه اه الزاويه دي 90 درجه يبقى سقط عمودي على المرايه يبقى لما يسقط عموديا على المراه يبقى زاويه السقط على المرايه ايه بصفر يبقى يسقط على المرايه ايه مره اخرى بزاويه صفر لانه سقط ايه عمودي السؤال اللي بعده الشكل المقابل يوضح بمقياس رسم معين سقوط شعاع الليزر من مصدر اكس نحو المراه واحد فان الشعاع بعد انعكاسه عن المراه اثنين يمر بالنقطه نقط هو الشعاع طبعا هيسقط على المرايه واحد هينعكس يروح للمرايه اثنين فينعكس عنها يمر بنقطه من النقاط دي طيب واحده واحده كده نشوف احنا هنعتمد على ان زاويه السقوط بتساوي زاويه الانعكاس الشعاع مر بالقطر بتاع المربع المربعات دي كلها متساويه يبقى تفضل ماشي بقى عند قطر المربع على طول كده اهو لو زحت نفسك عن قطر المربع غلط لازم تمشي تمشي في خط مستقيم يبقى تمشي تكمل عند القطر بتاع المربع بالظبط هيسقط هنا يبقى لما تدي عمود لازم ينعكس وهو بينعكس برض يمر بقطر المربع خليك ماشي بقطر المربعات كلها اهو لو اتزحزحت عن قطر المربع هتغلط طب اديله عمود برضو مكمل عند قطر المربع يبقى وانت راجع تروح برضو عند قطر المربعات وانت ماشي اهو لو اتزحزحت عن اقطار المربعات كده انت ما خليتش زاويه السقوط تساوي زاويه الانعكاس وده غلط لقيناه بيمر بانهو نقطه بقى بالنقطه دي يبقى النقطه دي ساعده الحظ اللي الشعاع خدها وهو ماشي اللي هي النقطه س السؤال اللي بعده سقط شعاع ضوئي من الهواء بزاويه حاده على سطح زجاجي فتغير اتجاهه وذلك بسبب تغير طبعا تغير اتجاهه يعني حصل له انكسار ايه سبب الانكسار؟ اختلاف سرعه الضوء بين الوسطين يبقى السبب في تغيير الاتجاه هو اختلاف سرعه الضوء طبعا نتيجه اختلاف الكثافه الضوئيه السؤال اللي بعده اي مما ياتي لا يتغير عندما تنتقل موجه ضوئيه من وسط اقل كثافه ضوئيه الى وسط اكبر كثافه ضوئيه وكانت زاويه السقوط بتساوي صفر يعني ايه زاويه السقوط بتساوي صفر يعني لو رسمنا سطح فاصل زاويه سقوط بتساوي صفر يعني الشعاع سقط عموديا سقط عمودي بالشكل ده الحاله الوحيده اللي بتخلي الشعاع يمر من وسط لاخر دون ان ينكسر لو سقط عمودي على السطح الفاصل يبقى الشعاع ده لما يسقط عمودي على السطح الفاصل هيكمل على استقامته دون ان يعاني اي انكسار اذا الشعاع ده مش هينكسر طالما ما انكسرش يبقى ايه اللي ماتغيرش هل سرعه الموجه ماتغيرتش لا اتغيرت غيرت لان السرعه هنا في وسط وهنا وسط تاني السرعه اختلفت يبقى دي غلط الطول الموجي اتغير طبعا هنا في طول موجي وهنا في طول موجي مختلف لكن التردد هو اللي ماتغيرش يبقى دي كمان غلط اتجاه الانتشار ايوه يبقى اتجاه الانتشار اهو اللي هو اتجاه الشعاع يعني مكمل على استقامته دي صح سعه الموجه لا سعه الموجه طبعا هتختلف يبقى الاختيار الصح هنا اتجاه الانتشار السؤال اللي بعده معامل الانكسار النسب بين وسطين ان من واحد لاثنين يكون اقل من الواحد الصحيح عندما طيب تعال كده نكتب القانون بتاع ان من واحد لاثنين ده بيساوي حاجات كتير اللي هي ساين فاي على ساين سيتا بيساوي في1 على في 2 بتساوي لمضه 1 على لمضه 2 بتساوي ان 2 على ان 1 وبيساوي كمان واحد على ان من انين لواحد يعني مقلوب معامل الانكسار النسبي من الوسط الثاني للاول هو بيقول لك ايه؟ انا عايزه اقل من الواحد طب عشان ده يبقى اقل من الواحد لازم البسط يكون اقل من المقام يبقى اي حاجه في البسط تكون اقل كل اللي في البسط ده يكون اقل طب عايزين بقى نشوف الاختيارات لما يكون معامل الانكسار المطلق للوسط الاول اقل معامل الانكسار المطلق للوسط الاول اقل لا ده احنا عايزين الوسط الثاني هو اللي يكون اقل طب يبقى دي كده غلط يكون تردد الضوء في الوسط الاول اكبر لا التردد ثابت جاي من وسط لاخر التردد ثابت يبقى دي غلط تكون سرعه الضوء في الوسط الاول اكبر في الوسط الاول لا ده احنا عايزينها اقل يبقى دي غلط يكون الطول الموجي للضوء في الوسط الاول اقل الطول الموجي للضوء في الوسط الاول ايوه اقل يبقى هي دي يبقى ده الاختيار الصح السؤال اللي بعده الشكل المقابل يوضح شعاع ضوئي يسقط على شريحه زجاجيه فان زاويتي السقوط والانكسار هما نقط طبعا زاويه السقوط المحصوره بين الشعاع الساقط والعمود زاويه الانكسار المحصوره بين الشعاع المنكسر والعمود طب الزاويه المحصوره بين الشعاع الساقط والعمود اهي يبقى دي زاويه السقوط اللي احنا كنا بنرمز لها بالرمز فاي طب الزاويه المحصوره بين الشعاع المنكسر ده الشعاع المنكسر بقى اهو والعمود ده يبقى دي زاويه الانكسار اهي سيتا اللي هي زاويه الايه الانكسار يبقى الزاويه 2ين والزاويه 4 2 ورب ايوه اهو السؤال اللي بعده عند زياده زاويه سقوط الشعاع الضوئي على السطح الفاصل بين وسطين للضعف فان معامل الانكسار النسبي بينهما سواء معامل الانكسار النسبي او معامل الانكسار المطلق ما بيتاثروش بالزوايا الرقم ده ثابت لا يتاثر بالزوايا امال بيتاثر بايه يتاثر بنوع الوسطين الطول الموجي للضوء الساقط اما بالنسبه للزوايا مش هتاثر عليه يبقى يظل ثابت السؤال اللي بعده اي الاشكال البيانيه الاتيه يمثل العلاقه بين معامل الانكسار النسبي ان من واحد لاثنين بين وسطين ما احنا قلنا لا يتاثر بالزوايا يبقى الراجل ده لا يتاثر بالزوايا يبقى ثابت اهو السؤال اللي بعده اي الاشكال البيانيه التاليه يمثل العلاقه بين سرعه الضوء في في عده اوساط مختلفه ومعامل الانكسار المطلق ان لكل منهما مش انت عارف ان ال بتساوي سي على في طب كده يبقى العلاقه بين ال والفي دي في البسط ودي الطرف التاني في المقام ده معناه ان العلاقه بينهم علاقه ايه؟ عكسيه يبقى شكل العلاقه العكسيه اهي عند سقوط شعاع ضوئي من الهواء على سطح الماء بزاويه سقوط 60 درجه تكون زاويه انكساره في الماء هو مش عايز قيمتها بالضبط عايز علاقتها بال 60 دي طب هو جاي منين؟ جاي من الهواء رايح فين؟ للميه يبقى جاي من وسط اقل كثافه لوسط اكبر كثافه ضوئيه طبعا اذا الشعاع يحصل له ايه بقى؟ ينكسر مقتربا من العمود يعني ايه ينكسر مقتربا من العمود تعال رسمه تقول لك يعني ايه ده السطح الفاصل جاي من الهواء رايح للميه ده العمود المقام ده شعاع ساقط مش هيكمل على استقامته الكلام ده غلط امال هيحصل له ايه بقى هينكسر مقتربا من العمود طب هو كان ساقط بزاويه كام 60 طيب دي كده بتساوي 60 بالتقابل بالراس بس زاويه الانكسار هي الزاويه دي بس اللي هي محصوره بين الشعاع المنكسر والعمود المقاوم اذا دي لازم تكون اقل من ايه من 60 درجه طالما هينكسر مقتربا طب لو انكسر مبتعدا تبقى اكبر من 60 السؤال اللي بعده شعاع ضوئي يسقط على السطح الفاصل بين وسطين معاملا انكسارهما كما بالشكل فتكون قيمتي زاويتي الانعكاس والانكسار هما نقط عايز قيم الزوايا بقى طبعا دي زاويه سقوط 38 درجه الشعاع لما ينعكس هينعكس بزاويه سقوط بتساوي زاويه الانعكاس يبقى دي كام برض 38 طب عايزين بقى زاويه الانكسار زاويه الانكسار سيتا دي هتجيبها من قانون سينل طالما جايب لك وسطين ومعامل الانكسار المطلق لكل منهما وزاويه من الاثنين تبدا تشتغل بقانون سينل قانون سينل بيقول ايه ان 1 ساين فاي بتساوي ان 2 ساين سيتا الكلام ده من قانون سنيل جميل ان 1 بكام في ساين فاي فاي دي اللي هي زاويه السقوط اللي هي الزاويه المحصوره بين الشعاع الساقط والعمود المقاوم اللي هي 38 يبقى ساين 38 بتسا سساوي ان 2 اللي هو الوسط التاني 122 في عايزين بقى الساين سيتا دي هنجيب الاول ساين سيتا بقسمه الكلام ده على 22 يبقى هننزل ال 122 دي في المقام يلا نحسب كده يبقى 1 58 في ساين 38 الكلام ده على 122 يطلع يبقى ساين سيتا دي 797 ساين بقى للناتج ده ساين انسر تطلع الزاويه 52 و87 يبقى السيتا هتساوي 52 و87 يبقى الزاويه الانعكاس كانت 38 ودي 52.8 اهي السؤال اللي بعده سقط شعاع ضوئي على سطح فاصل بين وسطين شفافين فاذا كانت زاويه السقوط 60 درجه يبقى دي فاي في الوسط الاول وزاويه الانكسار 30 درجه في الوسط الثاني دي سيتا فان معامل الانكسار النسبي من الوسط الاول للوسط الثاني تساوي نقط طبعا معامل الانكسار النسبي اللي هو ان من واحد لاثنين بيساوي ساين فاي على ساين سيتا مديك الفاي بكام؟ ب 60 درجه والسيتا مديه لك ب 30 درجه تعويض مباشر كده ساين 60 على ساين 30 ساين 60 على ساين 30 بجذر 3 يبقى الكلام ده جذر 3 طبعا معامل الانكسار النسبي مالوش وحده قياس لانه نسبه بين كميتين متماثلتين السؤال اللي بعده الشكل المقابل قابل يوضح شعاع ضوئي يسقط من الوسط واحد على السطح الفاصل مع الوسط اثنين فيكون معامل الانكسار النسبي من الوسط واحد الى الوسط اثنين بتساوي نقط طبعا معامل الانكسار النسبي من الوسط الاول للوسط التاني بتساوي ساين فاي على ساين سيتا فاي دي اللي هي زاويه السقوط سيتا زاويه الانكسار فين زاويه السقوط وزاويه الانكسار هل زاويه السقوط 30 وزاويه الانكسار 135 لا ده شعاع ساقط عشان تجيب زاويه السقوط اديله عمود يبقى عمود اهو العمود ده كده زاويه السقوط اهي طب دي كام؟ ما احنا بنقول ده عمود يعني 90 درجه طب دي 30 يبقى دي 60 طب العمود ده برض عامل تحت كده 90 درجه طب الزاويه كلها 135 دي 90 يبقى فاضل لنا كام؟ 45 يبقى الزاويه دي 45 درجه اذا نقدر بقى نعوض هنا نقول ساين الفاي ب 60 والسيتا ب 45 يبقى ساين 60 على ساين 45 نحسب كده ساين على ساين 45 تطلع يبقى 122 السؤال اللي بعده يسقط شعاع ضوئي من الهواء على السطح الفاصل مع الزجاج بزاويه سقوط 52 درجه فانحرف عن مساره اه خد بالك لك فانحرف مش فانكسر طبعا انت هتعتبر ان الكلمه دي انكسر وهتعتبر الزاويه اللي مديها لك هناك دي زاويه انكسار لا فانحرف عن مساره بمقدار 19 درجه مش فانكسر بزاويه 19 دي مش زاويه انكسار امال ايه تعالى كده الرسمه دي توضح لك لو ده سطح فاصل وده شعاع ساقط اي شعاع ساقط كده زي ما انت عارف تدي له عمود سقط بزاويه كام؟ 52 دي ما عندناش مشكله فيها دي طيب خلي الشعاع كده لو تخيلنا انه هيكمل على استقامته وده مستحيل يعني هو عمره ما هيمشي كده كلام جميل امال ايه اللي حصل هو هيغير مساره طب هو جاي منين؟ جاي من الهواء رايح فين؟ رايح للزجاج يعني ايه؟ يعني جاي من وسط اقل كثافه لوسط اكبر كثافه يبقى ينكسر كده مبتعدا ولا كده مقتربا؟ هينكسر مقتربا يبقى هينكسر مقتربا بالشكل ده يبقى هو كده انكسر مقتربا من العمود فين مساره؟ مساره اهو يبقى هو غير مساره بالزاويه دي هي دي بقى الزاويه اللي بيتكلم عليها فانحرف عن مساره ده كان مساره انحرف عرف عن المسار بالزاويه 19 درجه دي بقى اه يبقى دي 19 درجه مش زاويه الانكسار امال فين زاويه الانكسار بقى؟ زاويه الانكسار اهي اللي هي الزاويه المحصوره بقى بين الشعاع المنكسر والعمود المقاوم طب دهجيبها ازاي؟ انت عارف ان الزاويه دههي بتساوي الزاويه دي بالتقابل بالراس طب دي 52 يبقى دي 52 اذا الزاويه سيتا دي بقى اللي احنا عايزينها بتساوي ال 52 كلها نا 19 يبقى 52 - 19 تديك كام؟ 33 درجه اذا زاويه الانكسار 33 هو عايز مين بقى؟ عايز معامل انكسار الزجاج لما يقول لك معامل انكسار بس كده من غير ما يسميها لك ده نسبي ولا مطلق يبقى يقصد معامل الانكسار المطلق هو معامل انكسار الزجاج ماده واحده اهي مش نسب بين وسطين معامل انكسار بس كده يبقى معامل انكسار مطلق حتى لما يقول لك مثلا ماده معامل انكسارها كذا يبقى ده اسمه معامل الانكسار المطلق اما لو طلب منك او عايز يكلمك عن معامل الانكسار النسبي لازم يقولها لك بلسانه معامل الانكسار النسبي ويقول لك كمان النسبي من الوسط الاول للثاني ولا من الثاني للاول اما معامل الانكسار بس كده ويسكت يبقى ده معامل انكسار مطلق طب يبقى كده معامل الانكسار المطلق اللي هو عايزه ان بتساوي ساين فاي على ساين سيتا طب فاي بكام ب 52 يبقى ساين 52 على سيتا بكام ب 33 مش 19 اللي عوض ب 19 ده في ناس عوضت ب 19 غلط طبعا بيساوي ساين 52 على ساين 33 تطلع يبقى 45 عشان نقرب الرقم 145 السؤال اللي بعده اذا علمت ان معامل الانكسار المطلق للبنزين ان 1 ونص ومعامل الانكسار المطلق للزجاج الصخري ان 2 166 فان معامل الانكسار النسبي من البنزين الى الزجاج الصخري ان من واحد لاثنين يساوي نقط طبعا ان من واحد لاثنين بتساوي ان ا على ان واح اللي بيتكتب الاخر ده بيتحط في البسط طب ان ا بقى هو مرقمهملك اهو ان ا 66 ان 1 ونص يبقى نقسمهم على بعض تعويض مباشر اهي يبقى 166 على 1.ص تطلع 1 و1 يبقى دي 1.1 السؤال اللي بعده الشكل المقابل يمثل انتقال شعاع ضوئي من الوسط الى الوسط فتكون النسبه بين سرعه الضوء في الوسط الى سرعه الضوء في الوسط على الترتيب نقط طب احنا كده محتاجين نعرف هو الشعاع انكسر مقتربا ولا مبتعدا عشان نعرف هو جاي من وسط اقل كثافه ولا وسط اكبر كثافه عشان على اساس الكلام ده نقدر نحدد السرعه كانت اكبر ولا اقل طب الشعاع كان ماشي كده لو كملنا بيه على استقامته عشان نعرف هو قرب ولا بعد هو طبعا ما مشاش كده خالص غير مساره بالشكل ده يبقى الشعاع ده كده انكسر مقتربا طالما انكسر مقتربا يبقى جاي من وسط اقل كثافه ضوئيه لوسط اكبر كثافه ضوئيه طيب ما انت عارف ان الكثافه عكس السرعه يبقى هنا جاي من وسط اكبر سرعه لوسط اقل سرعه جميل طب هو كده بيسالك عن ايه؟ عن سرعه النسبه بين سرعه الضوء في الوسط اي على سرعته في الوسط طب سرعته في الوسط اكبر يبقى النسبه دي اكبر من الواحد. السؤال اللي بعده سقط شعاع ضوئي من الهواء مائلا بزاويه 50 درجه على سطح زجاجي مائلا بزاويه 50 على سطح زجاجي دي مش زاويه السقوط ليه ارسم وانت تعرف لو ده سطح فاصل اه من الهواء على سطح زجاجي يبقى اللي فوق كان هواء واللي تحت زجاج وادي الشعاع الساقط مائلا مائلا بزاويه 50 على سطح زجاجي يبقى ده الشعاع الساقط وده السطح الزجاجي مائلا عليه على السطح يبقى زاويه 50 درجه طب ما انا كده جبت زاويه السقوط اللي هي 50 لا فين زاويه السقوط ده شعاع ساقط اديله عمود طلع بقى زاويه السقوط اهي اللي هي الزاويه المحصوره بين الشعاع الساقط والعمود المقاوم 40 درجه جميل على سطح زجاجي فاذا كانت سرعه الضوء في الهواء 3× 10 اس 8 مترلكل ثانيه وسرعته في الزجاج 192× 10 اس 8 فان زاويه انكسار الشعاع الضوئي في الزجاج تساوي نقط عايز سيتا طب بالراحه قبل ما نحل كده هو الشعاع ده هينكسر مقتربا ولا مبتعدا انا شايفه جاي من الهواء اللي هو اقل كثافه لوسط اكبر كثافه اذا ينكسر مقتربا من العمود مقتربا من العمود يعني الزاويه اهي اللي هو عايزها زاويه الانكسار لازم تكون اقل من زاويه السقوط يبقى الزاويه دي وانت بتحل لازم تطلع اقل من الزاويه السقوط اللي هي 40 درجه جميل يعني لو انت بتحل طلعت الزاويه اكبر من 40 راجع حلك تاني فانا هبص على الاختيارات لو لقيت اختيار واحد بس اقل من 40 مش هحل السؤال هختاره على طول لكن هو مش هيحط الاختيارات بالغباء ده اكيد لازم يحط لك اكت من اختيار فيهم قيمه اقل من 40 كده دي 40 طبعا مستحيل تحصل ودي 50 دي مستحيل تحصل فانا كده مضطر احسب لان في رقمين اقل من يبقى ان بتساوي ساين فاي في الهواء طبعا على ساين سيتا بتساوي سرعه الضوء في الهواء على في اللي هي سرعته في الوسط جميل طبعا هتلاقيه مديك الفاي ومديك السي ومديك مديك الفي وعايز السيتا طيب مديك الفاي بكام؟ الفاي زاويه السقوط اللي هي 40 دي مش 50 بقى 40 يبقى هتقول هنا ساين 40 سرعه الضوء في الهواء مديها لك 3× 10 اس 8 سرعه الضوء في الوسط مديه لك 1 92× 10 اس 8 شيل بس ال 10 اس 8 مع ال 10 اس 8 هنجيب الساين سيتا ازاي؟ طرفين في وسطين هنضرب دي في دي على اللي قصادها دول يعني ساين 40× 1 92 على 3 يبقى ساين في 92 على 3 الكلام ده يطلع 411 من 1000 طب ساين بقى للناتج عشان نحسب السيتا ده الكلام ده ساين سيتا مش السيتا ساين انسر بقى ففت ساين انسر 24 29 تطلع 24 29 ملحوظه صغيره بس كده الزاويه عندنا في الفيزياء ما بتحولهاش لدرجات ودقائق وثواني زي الرياضه انت بتاخد الزاويه من على الشاشه وتدور على الرقم في الاختيارات ما بتحولش الزاويه خالص يعني ما بتضغطش كومه بعد الزاويه لان انت في الرياضه اما بتيجي زاويه بتحولها دايما لدرجات ودقائق وثواني هنا لا احنا بنحل والرقم اللي بيطلع على الشاشه على طول من غير ما نضغط على اي حاجه بندور عليه في الاختيارات يعني مش هنحول الزاويه لاي حاجه بناخد الزاويه زي ما هي طالعه بالضبط برقم عشري كده يبقى 24 29 ادور عليه في الاختيارات اهو السؤال اللي بعده الشكل البياني المقابل لمثل العلاقه بنجيب زاويه سقوط شعاع ضوئي في وسط شفاف واحد واجيب زاويه انكساره في الوسط المنتقل اليه اثنين فاذا كانت سرعه الضوء في الوسط الاول هي 2× 10 اس 8 فان معامل الانكسار النسبي من الوسط واحد للوسط انين معامل الانكسار النسبي من الوسط واحد للوسط انين بتساوي ساين فاي على ساين سيتا كلام جميل طب فين ساين فاي على الراسي فين ساين سيتا على الافقي يبقى ده الميل اذا ده يمثل مين الميل يبقى طالما الخط بادئ من الصفر خد اي رقم على اللي قصاده تطلع معاك صح بدل ما تاخد فرق صادات على فرق سينات ما انت كانك خدت - 0 على0 - 0 يبقى يبقى على 0.1 0.1 دي هتطلع 1.ص يبقى 1.ص سرعه الضوء في الوسط اين طب انت عارف ان ان من واحد لاثنين بتساوي في 1 على في 2 جبنا لك ان من واحد لاثنين في المطلوب الاول طلع 1.ص مديك سرعه الضوء في الوسط الاول 2× 10 اس 8 يبقى تجيب انت بقى سرعه الضوء في الوسط الثاني تقسم 2× 10 اس 8 على 1.5 يبقى 2 في 10 اس 8 على 1.5 طبعا هيطلع لك ارقام كتير جدا على الشاشه هتحول الرقم ل 10 اس 8 زي الاختيارات ما هو موجوده يعني هتحرك العلامه وتغير الرقم طبعا عشان تحرك العلامه وتخلي الرقم في 10 اس 8 هتنقل العلامه ثمان حركات يبقى تحرك العلامه ثمان حركات طيب لما تحرك العلامه ثمان حركات تطلع معاك الفي 2 133 في 10 اس 8 هيطلع الرقم طبعا واحد وجنبه لاثات كتير جدا هتحرك بقى العلامه مان حرك حركات عشان تجيبها في 10 اس 8 زي الاختيارات دي هيطلع الرقم كده تظهر العلامه بين الواحد والثلاه 1 33 في 10 اس 8 السؤال اللي بعده عند انتقال شعاع من ضوء طول الموجي لمضه وتردده نيو من الهواء الى وسط شفاف معامل انكسار مادته ان فان تردد الضوء وطول الموجي في الوسط هما طبعا تردد الموجه لما الموجه تنتقل من وسط لاخر ترددها ثابت لما كنا بنتكلم عن الموجات الكهرومغناطيسيه وانتقال الموجه من وسط لاخر كان التردد ثابت لكن الطول الموجي والسرعه بيتغيروا يبقى التردد ده ثابت يبقى هي ترددها نيو يفضل تردده نيو يبقى دي غلط ودي غلط يبقى انا هفكر في الاتنين دول الطول الموجي بقى الطول الموجي عايزه بدلاله ان طب ما انت عارف ان معامل الانكسار المطلق بيساوي لمضه 1 على لمضه 2 جميل هو قال لك لمضه 1 بلمضه يبقى الكلام ده بيساوي لمضه على لمضه 2 اذا لمضه 2 بقى عباره عن لمضه على ان اذا لمضه 2 بتساوي لمضه على ان لمضه على ان يبقى الرقم ده او الاختيار ده موجود عندك اهو يبقى الاختيار الصح هو ده السؤال اللي بعده سقط شعاع من الضوء الاحمر من الهواء على سطح زجاجي فاذا كان الطول الموجي للضوء الاحمر في الهواء 7000 انجست ستروم طبعا دي وحده قياس اسمها انجستروم والاختيارات بالانجستروم يعني انت مش مضطر تحول ومعامل انكسار الزجاج طبعا ده يقصد به معامل الانكسار المطلق احنا قلنا لما يديك معامل انكسار بس ده اسمه معامل انكسار مطلق يبقى دي ان للزجاج فان الطول الموجي للضوء الاحمر في الزجاج يساوي نقط انت عارف ان معامل الانكسار المطلق بيساوي الطول الموجي للضوء في الهواء على الطول الموجي للضوء في الوسط طالما قلت معامل انكسار مطلق يبقى لازم البسط يكون هواء سواء بقى ساين فاي او في او بنسميها طبعا سي لان سرعه الضوء في الهواء او طول موجي لازم البسط دايما يكون هوا طالما معامل انكسار مطلق طب هو مديك معامل انكسار المطلق بكام؟ بواحد ونص يبقى مديك دي بواح ون.ص ومديك لمضه 1 ب 7000 في الهواء اهي سيبها زي ما هي ما تحولش لان الاختيارات كلها بالانجستروم برض كده خلاص بقى التعويض مباشر انت عايز لمضه 2 يبقى 7000 على 1.ص يبقى دي تجيبها ازاي 7000 على 1.ص تعال نشوف تطلع بكام 7000 على 1.ص تطلع 4666.7 0.7 انجستروم برده طبعا ده هو تقريبا اهو يعني بيقرب الرقم شويه ده الناتج الصح السؤال اللي بعده شعاع من ضوء طوله الموجي في الهواء 700 نانومتر يبقى دي لمضه 1 في الهواء وفي الميه لمضه 2 في الميه 526 نانومتر فتكون سرعه الضوء في الماء هي نقط ومديك سرعه سرعه الضوء في الهواء طبعا السي اللي هي سرعه الضوء في الهواء دي هتجيبها بقى من معامل الانكسار المطلق ازاي انت عارف ان معامل الانكسار المطلق بيساوي شويه حاجات ساين فاي في الهواء على ساين سيتا في الوسط سرعه الضوء في الهواء على سرعه الضوء في الوسط الطول الموجي للضوء في الهواء على الطول الموجي للضوء في الوسط لازم البسط يكون هوا والمقام يكون وسط وسط عشان انت بتتكلم عن معامل انكسار مطلق جميل طيب هو مديك هنا ايه بقى هتلاقيه مديك سرعه الضوء في الهواء والطول الموجي للضوء في الهواء والطول الموجي للضوء في الميه وعايز سرعته في الميه عايز دي خلاص يبقى طرفين في وسطين بقى يبقى هنقول كده سي على في بتساوي لمضه 1 على لمضه ت وابدا اعوض بقى سي بكام قال لك 3× 10 اس 8 على في هو عايزها سرعه الضوء في الميه بيساوي لمضه 1 طبعا دي 700 نانومتر ودي كمان بالنانومتر فانت مش مضطر تحول لان لو حولت هنا هتضرب في 10 اس س- ت وهتحول هنا تضرب في 10 اس س- ت واحده في البسط وواحده في المقام هيروحوا مع بعض فماتحولش يبقى 700 على 526 كده احنا عايزين نجيب في هنجيبها ازاي؟ نضرب دي في دي على اللي قصادها دي مقص يبقى 3× 10 اس 8 في 526 على 700 هيطلع طبعا رقم كبير جدا عايزينه في صوره 10 اس 8 يبقى هننقل العلامه ثمان حركات لما ننقل العلامه ثمان حركات 1 2 3 4 5 6 7 8 تطلع اين و25 2.25× 025× 10 اس 8 متر لكل ثانيه ايوه السؤال اللي بعده في الشكل المقابل سقط شعاع الضوئي بزاويه فاي على السطح الفاصل بين الوسطين واحد واثنين فاذا كانت النسبه بين الطول الموجي للضوء في الوسطين لمضه 1 على لمضه 2 3 على ا فان الشكل الذي يمثل المسار الصحيح للشعاع هو الشكل نقط هنا بيختبرك هو الشعاع هينكسر مقتربا من العمود ولا مبتعدا؟ طب ركز بقى كده معايا هو مديك لمضه 1 ومديك لمضه 2 لمضه 1 مالها؟ بثلاه ولمضه 2 ب 2نين يبقى الطول الموجي لده اكبر يبقى لده طوله الموجي اكبر اذا السرعه اكبر يبقى كثافه ضوئيه اه اقل ما هو السرعه زيها زي الطول الموجي صح والكثافه الضوئيه عكس السرعه مظبوط يبقى الطول الموجي لده اكبر من ده عشان ده بثلاه وده باتنين يبقى سرعه الضوء هنا اكبر من هنا يبقى الكثافه الضوئيه هنا اقل من هنا طالما الكثافه الضوئيه اقل يبقى ايه اللي يحصل للشعاع ده بقى ينكسر مقتربا من العمود احنا قلنا لما يسقط من وسط كثافته الضوئيه اقل اربطها بحرف القاف ينكسر مقتربا جميل يبقى يبقى بدل ما هيكمل على استقامته كده هيقرب من العمود شويه فين بقى الشكل اللي فيه الشعاع انكسر مقتربا من العمود طبعا لا لانه بينفذ على استقامته ده انكسر مبتعدا يبقى دي غلط ده على استقامته لا ده جعل عمود المقام غلط ده ما يحصلش ابدا طب هنا بقى ايه اللي هيحصل هنا مقتربا اهو يبقى انكسر ايه مقتربا يبقى الاختيار ده صح السؤال اللي بعده اذا كانت النسبه بين معاملي الانكسار المطلق لوسطين ان 1 على ان 2 هي 2 علىوا فتكون النسبه بين سرعتي الضوء في الوسطين في1 على في 2 طبعا العلاقه بينها وبين معامل الانكسار علاقه عكسيه عرفت الكلام ده منين؟ ما انت عارف ان ال بتساوي cي على في وبعدين لو جبنا لك معامل الانكسار النسبي من الوسط الاول للثاني كنا بنقول كده هناخد الجزء اللي خصنا بس اللي هو في1 على في 2 اللي بيساوي ان 2 على ان 1 مظبوط طب هو عايز في 1 على في 2 يبقى ان 2 على ان 1 ان 2 هنا اللي هي بكام؟ بواحد وان 1 هتبقى باتنين يبقى 1 على ا ما انت تقلب النسبه واحد على ا السؤال اللي بعده اذا سقط شعاع ضوئي من وسط معامل انكسار مادته واحد واتنين بزاويه حاده على السطح الفاصل مع وسط اخر معامل انكسار مادته واحد ونص فان سرعه الضوء تعال نشوف لو ده سطح فاصل الوسط الاول معامل انكسار مادته بكام؟ واحد ونين والوسط التاني معامل انكسار مادته واحد ونص طب ركز بقى كده معايا ده سطح فاصل وده شعاع ساقط جميل طب ده معامل انكسار المطلق اقل من ده طالما معامل انكسار المطلق اقل يبقى كثافه ضوئيه اقل طب ما معامل الانكسار المطلق ده عكس السرعه مظبوط اه يبقى هنا طالما معامل انكسار مطلق اقل يبقى السرعه هنا اكبر والسرعه هنا اقل اذا سرعته كانت كبيره وقلت يبقى السرعه تقل يبقى هدور على سرعه تقل كده دي غلط ودي غلط جميل طب هينكسر ايه بقى جاي من كثافه ضوئيه اقل اللي هو معامل انكسار مطلق اقل لوسط اكبر يبقى ينكسر مقتربا من العمود يبقى يحصل له ايه بقى؟ ينكسر مقتربا يبقى السرعه هتقل وينكسر مقتربا ايوه هي دي صح ودي صح يبقى الاختيار ده السؤال اللي بعده اذا انتقل شعاع ضوئي احادي اللون من الهواء الى متوازي مستطيلات من الزجاج موضوع اسفله مراه مستويه فان الشكل الذي يعبر عن المسار الصحيح لهذا الشعاع هو نقط تعالى نرسمها احنا وندور على الشكل اللي هيطابق الرسمه بتاعتنا دي كده مرقه مستويه افهم عشان احنا هنشرح هنا وهنختار بس على الرسمه على طول وده كده متوازي مستطيلات من الزجاج جميل الشعاع ساقط بالشكل ده كده ده شعاع ساقط يبقى تدي له عمود جاي منين لفين؟ جاي من الهواء رايح للزجاج اذا ايه اللي يحصل له؟ ينكسر مقتربا من العمود المقاوم يبقى هينكسر مقتربا اهو قرب من العمود يبقى كان ماشي على استقامته لا هيقرب من العمود سقط على المرايه بزاويه سقوط مش 90 زاويه حاده طب اديله عمود بس الاول دي زاويه السقوط طالما دي زاويه السقوط يبقى هينعكس بزاويه انعكاس انكاسا تساوي زاويه السقوط اهو يبقى زاويه السقوط هتساوي زاويه الانعكاس دي طب جميل دلوقتي رايح على سطح فاصل جديد بس المره دي جاي من الزجاج رايح للهواء يعني جاي من وسط اكبر كثافه لوسط اقل كثافه يبقى ينكسر ايه مبتعدا اديله بس عمود هينكسر مبتعدا عن العمود المقام اهو جميل يبقى لازم تاخد بالك ان هو هنا انكسر مقتربا ولما خرج انكسر مبتعدا تعال ندور بقى كده على كل شكل طبعا الشعاع ده انكسر مبتعدا يبقى الشعاع ده اصلا من البدايه كده غلط يبقى الرسمه دي كده غلط مش هنكملها الشعاع ده نفذ على استقامته ما يحصلش لازم يحصل له انكسار طب الشعاع ده سقط وانكسر مقتربا يبقى الشعاع ده صح انعكس بزاويه سقوط بتساوي زاويه الانعكاس صح وانكسر وهو خارج مبتعدا صح يبقى يبقى دي كده صح طب دي غلط ليه؟ الشعاع ده سقط وانكسر مقتربا دي صح انعكس بزاويه انعكاس بتساوي زاويه السقوط صح لكن هو مش هيمشي كده بقى ده مش سطح عاكس عشان يرتد عنه بالمنظر ده يبقى الشكل ده غلط يبقى الشكل الوحيد الصح ج السؤال اللي بعده في الشكل المقابل اي من قيم معاملات الانكسار المطلق ان التي تجعل قيمه الزاويه الفا اكبر فين الفا الزاويه الفا اللي هي محصوره بين امتداد الشعاع ع الساقط والشعاع المنكسر اللي هي زاويه الانحراف يعني طيب يلا كده نديله بس عمود نوضح العمود كده طب دي زاويه كام دي زاويه 60 درجه انت عارف طبعا خد بالك الزاويه دي كده على بعضها بتساوي 60 برض بالتقابل بالراس يبقى لازم تكون عارف ان ال 60 بتساوي الفا زائد الزاويه سيتا بتاعتنا اللي هي زاويه الانكسار بقى سيتا كلام جميل طيب احنا لو زودنا الزاويه الفا لو زودناها هيبقى على حساب الزاويه سيتا لانك لما تكبر الزاويه دي هتلاقي الشعاع بيقرب شويه من العمود اه يبقى الزاويه دي علاقتها بالزاويه دي عكسيه كلام جميل طب انت عارف ان معامل الانكسار المطلق ساين فاي اللي هي 60 دي على ساين سيتا خد بالك بقى كده معايا كده علاقه ال لو غيرنا ال الساين سيتا طبعا بتتناسب عكسي معاه يبقى العلاقه عكسيه طب يا مستر مش انت قلت لنا ان ال يتاثر بالزوايا اه لكن لو غيرت ال اكيد الزوايا تتغير انما لو غيرت الزوايا ال ما يتغيرش هو يغيرهم لكن هم ما يغيرهوش كلام جميل هو بيغيرهم عكسيا بقى مع السيتا طب انت عايز تخلي الالفا دي اكبر صح يبقى لازم السيتا تكون اقل مظبوط طب وعشان السيتا تكون اقل اهي يبقى ال عكس معاه يبقى ال لازم تكون ايه اكبر حلو قوي يبقى انا هدور على اكبر معامل انكسار مطلق فين اكبر معامل انكسار مطلق دي واحد وثنين 1 وربعه 1 و3 يبقى 1.5 السؤال اللي بعده الشكل المقابل ينتقل شعاع ضوئي من الهواء الى متوازي المستطيلات من الزجاج اذا زادت زاويه سقوط الشعاع الضوئي فاي فان الزاويه الفا المحصوره بين الشعاعين المنعكس والمنكسر ايه اللي هيحصل لها؟ بيقول لك لو زودنا الزاويه دي ايه اللي هيحصل للزاويه المحصوره بين الشعاع المنعكس والمنكسر دي؟ طب بالراحه كده تعالى الاول كده نزود زاويه السقوط كده بقت زاويه السقوط اكبر اهي مظبوط يقوم زاويه الانعكاس تبقى قد زاويه السقوط الجديده اللي هي هتكبر اهي كلام جميل طب زودت زاويه السقوط هتزيد كمان زاويه الانكسار يبقى الشعاع المنكسر هو كمان الزاويه هتزيد شويه اه كده بقى الزاويه الجديده اللي هي بين الشعاع المنعكس والمنكسر الجديد هي الزاويه دي طب هي كانت الاول قد الزاويه الحمراء دي دلوقتي قد الزاويه الخضراء دي قلت ولا زادت دي قلت يبقى تقل السؤال اللي بعده الشكل المقابل يوضح لوح زجاجي موضوع عموديا على سطح مراه مستويه فاذا سقط شعاع ضوئي من الهواء بزاويه سقوط 50 على سطح المراه فان زاويه انكساره في الزجاج تكون نقط هو ايه اللي هيحصل ده شعاع ساقط على مرايه دي مرايه وده لوح ازاز محطوط عمودي على المرايه طيب الشعاع ده سقط بزاويه 50 اديله بس عمود فين زاويه السقوط؟ زاويه السقوط المحصوره بين الشعاع الساقط والعمود اللي هي الزاويه دي دي قاللك 50 درجه طبعا الشعاع ده هينعكس لما ينعكس هينعكس بزاويه انعكاس بتساوي زاويه السقوط اللي هي 50 برض تبقى الزاويه دي كام؟ 40 لان ده عمود طب دي 90 يبقى الزاويه دي كام؟ مجموع زوايا المثلث ده 180 دي كده مع دي لازم تبقى دي 50 عشان 50 و 40 90 و90 يبقى 180 سقط على السطح الفاصل ده بقى سطح فاصل مش عاكس بقى لان ده زجاج ومديك معامل انكساره بوا 47 كده ده سطح فاصل والشعاع سقط مش بزاويه 50 امال بزاويه كام ادي له عمود الشعاع ساقط يبقى تدي له عمود ادينا عمود يبقى دي 50 تبقى دي كام 40 درجه حلو قوي كده سقط بزاويه 40 هينكسر طبعا بزاويه كام تعال نشوف الشعاع جاي من الهواء رايح للزجاج هينكسر مقتربا من العمود المقام لما ينكسر مقتربا من العمود المقام اكيد زاويه الانكسار هتكون اقل من 40 مقتربا طبعا العمود اهو بالشكل ده كده انا بقى عايز انكساره دي سيتا اجيبها ازاي انت عارف ان معامل الانكسار المطلق بيساوي ساين فاي على ساين سيتا معامل الانكسار المطلق قاللك بكام؟ 147 يبقى دي 1 47 بتساوي ساين فاي الفاي قلنا ب 40 على ساين سيتا اللي هو عايزها ساين سيتا نجيبها ازاي؟ ساين 40 على 1 47 وبعدين ساين للناتج يبقى ساين 40 على 147 ساين انسر الكلام ده يطلع 25.9 9 يبقى سيتا و9 درجه ايوه السؤال اللي بعده في الشكل المقابل ينتقل شعاع ضوئي من الهواء الى الماء ثم ينعكس بواسطه مراه مستويه تحت سطح الماء فان عايز زاويه السقوط فاي وعايز زاويه الانكسار عندما يغادر الشعاع الماء تساوي ومديك معامل انكسار الماء 133 طب بالراحه كده هو دي زاويه السق سقوط فعلا لان دي زاويه محصوره بين شعاع ساقط وعمود مقام لكن دي مش زاويه انكسار زاويه الانكسار هي الزاويه المحصوره بين الشعاع المنكسر والعمود المقام طب ما هي دي 90 لان ده عمود مقام دي 60 يبقى دي كماله ال 90 اللي هي 30 درجه المتممه جميل كده بقى معانا زاويه انكسار ومعانا معامل انكسار المطلق للماء اللي هو قال لك 133 عايزين نجيب الفاي سهله بقى يبقى هنقول ان بتساوي ساوي ساين فاي على ساين سيتا مديك ال ان ب 1 33 والفاي دي عايزينها والسيتا مديها لك او احنا جبناها من على الرسم طلعت 30 درجه يبقى ساين فاي هتساوي ساين 30× 133 يبقى في ساين 30 الكلام ده يطلع 665000 يبقى ساين سيتا ساين فاي قصدي على بعضها تطلع طلع 665 طب احنا عايزين الفاي بقى شيفت ساين بقى للكلام ده يبقى شيفت ساين للكلام ده يساوي كام تعال نشوف شيفت ساين انسر 41 68 41 68 درجه 41 68 طب عايز زاويه الانكسار عندما يغادر الشعاع الماء هو ايه اللي هيخليه يغادر الماء تعالى وانا اقول لك ايه اللي هيخليه يغادر الماء دلوقتي الشعاع ده منكسر في الماء وماشي في امان الله قبل المرايه سقط عليها عموديا يعني هيرتد على نفسه يقوم راجع تاني مكمل كده وبالتالي طالما جاي كده يبقى كان دي زاويه السقوط بتاعته في الميه عايزين زاويه انكساره عندما يغادر الماء ما هي هي لانه هيرتد على نفس المسار بالظبط طب انا مش مصدق تعالى نجيبها لك بالقانون عشان تصدق هنعوض برده في قانون معامل الانكسار ساين الزاويه فاي اللي لازم تكون في الهواء على ساين الزاويه سيتا اللي في الوسط طب يا مستر دي مش دي فاي المفروض انها سقوط طب المفروض دي بقى اللي تبقى سقوط لا طالما قلنا معامل انكسار مطلق يبقى لازم الفاي تكون في الهواء يعني الزاويه اللي في البسط تكون في الهواء حتى لو دي سقوط ودي بالنسبه لنا انكسار ايوه لازم الزاويه اللي في البسط تكون في الهواء اذا دي الزاويه اللي في البسط اللي هي في الهواء طب ما احنا كده رجعنا نفس الكلام 133 ودي ب 30 يبقى دي نفس الكلام بالظبط هتطلع نفس القيمه 41 و68 لان اللي عمل كده ان الشعاع اصلا هيرتد على نفسه وهيبقى في نفس المسار بالظبط يبقى هيروح كده ويرجع كده لانه سقط عمودي على المرايه السؤال اللي بعده سقط شعاع ضوئي من الهواء على احد اوجه متوازي مستطيلات من الزجاج معامل انكساره 153 وخرج بزاويه 50 درجه من الوجه المقابل الى الهواء فان عايز زاويه السقوط في الهواء وزاويه الانكسار داخل متوازي المستطيلات طيب متوازي المستطيلات اهو الشعاع لما يسقط عليه هتديله عمود مع السطح الفاصل هانكسر مقتربا من العمود اديله كمان عمود المره دي بقى هينكسر مبتعدا عن العمود كلام جميل هو سقط بزاويه خرج بزاويه 50 درجه خرج بزاويه 50 خد بالك لما الشعاع يسقط على متوازي مستطيلات ويخرج من الوجه المقابل بتبقى زاويه السقوط بتساوي زاويه الخروج يبقى هيسقط بزاويه 50 يبقى دي قاعده ثابته دايما زاويه السقوط بتساوي زاويه الخروج الكلام ده بيحصل امتى لما الضوء يسقط اهو سقط شعاع على متوازي مستطيلات وخرج من الوجه المقابل لو قال لك الجمله دي لازم تعرف ان زاويه السقوط بتساوي زاويه الخروج يبقى سقط ب 50 يخرج ب 50 عايز هو ايه بقى زاويه الانكسار داخل متوازي المستطيلات عايز بقى الزاويه دههي طب انا كده عندي زاويه سقوط في الهواء وعايز زاويه انكسار ومعايا معامل انكسار مطلق خلصت يبقى ان هتساوي ساين فاي على ساين سيتا ان بكام ان عندك ب 1 53 الفاي قلنا 50 استنتجناها من زاويه الخروج كده عايزين الساين سيتا يبقى الساين سيتا هتساوي ساين 50 على 1 53 ساين 50 على 1 53 تطلع معاك 0 طيب دي 0 يبقى السيتا ساين تطلع 30 درجه يبقى الزاويه 30 وزاويه السقوط كانت 50 ايوه اهي السؤال اللي بعده اذا انتقل الشعاع الضوئي من وسط معامل انكساره ان 1 الى وسط اخر معامل انكساره ان 2 وكان ان 2 اكبر من ان فعند تمثيل العلاقه بين ساين فاي وساين سيتا بيانيا بنفس مقياس الرسم يعني ايه نفس مقياس الرسم كلمه نفس مقياس الرسم يعني التدريج اللي تحت زي التدريج اللي فوق لو درجنا هنا مثلا 0.1 0.23 يبقى 0.1 0.23 .4 هنا عملنا وليكن 0.2 4 6 .8 0.2 0.4 0 .6 وهكذا ده اسمه نفس مقياس الايه؟ الرسم فان التمثيل البياني المناسب يمكن ان يكون طب بالراحه كده احنا لو معانا سطح فاصل وده شعاع ساقط وندي له عمود ودي زاويه السقوط قال لك ان 1 اقل من ان 2 يبقى دي ان 1 ان 2 طالما دي اقل يبقى ينكسر مقتربا من العمود المقاوم مقتربا من العمود المقاوم يبقى دي سيتا ده معناه ان الفاي اكبر من السيتا طالما الفاي اكبر من السيتا يبقى الساين فاي هي كلها زوايا حاده اكبر من الساين سيتا كلام جميل يبقى لما اجي ارسم علاقه بيانيه بين الساين فاي والساين سيتا طبعا هي كده كده العلاقه طرديه يعني دي مستبعده اصلا لانك كل ما بتزود دي دي بتزيد زيها طيب كويس كده العلاقه طرديه بس احنا راسمين الفاي على الراسي والفاي اكبر يبقى الخط يميل ناحيه الاكبر شويه لو كانوا الاتنين قد بعض بالظبط كان هيبقى في النص لو دي اللي اكبر الخط يميل ناحيتها شويه لو دي اللي اكبر الخط يميل ناحيتها شويه طيب يميل ناحيتها شويه يعني الزاويه دي تبقى اكبر من 45 يبقى هدور على الشكل اللي فيه زاويه اكبر من 45 دي 30 لا 45 لا 60 ممكن او اي زاويه غير ال 60 تكون اكبر من 45 يبقى الاختيار الصح د السؤال اللي بعده في الشكل المقابل يسقط شعاع ضوئي من الهواء على سطح نصف كره من الزجاج عند مركزها فاذا علمت ان معامل انكسار الزجاج يساوي 1.5 فان زاويه خروج الشعاع الضوئي من الزجاج تساوي نقط. طب بالراحه كده. دلوقتي الشعاع ساقط بزاويه 60 درجه هنديله عمود طبعا اهو هينكسر هينكسر بزاويه معينه طب هينكسر بزاويه كام؟ نقدر نجيبها لكن مش ضروري نجيبها ده مركز الدايره ده شعاع ساقط على احد النقاط على سطح الدايره طب السطح ده كده مش مستوي احنا عايزينه سطح مستوي لان الجزء ده كده في قوس اهو ما هو ده نص دايره يبقى السطح ده منحنى يبقى انا عشان احدد نقطه السقوط زاويه السقوط صح يبقى لازم ارسم سطح مستوي هرسم سطح مستوي ازاي اخد مماس للسطح ده يبقى ده مماس عشان يبقى سطح مستوي طب مش ده نصف قطر الاحمر ده مش نصف قطر طب ايه رايك في نصف القطر علاقته ايه المماس نصف القطر دايما عمودي على المماس نصف القطر دائما عمودي على المماس يبقى نصف القطر عموديا على المماس هو بيكون عمودي على المماس جميل طالما عمودي على المماس يبقى الشعاع ساقط على سطح فاصل بزاويه صفر ايه اللي يحصلله بقى ينفذ على استقامته دون ان يعاني اي انكسار يبقى هيكمل على استقامته بزاويه خروج كام برضو صفر صفر السؤال اللي بعده الشكل واحد يوضح سقوط شعاع ضوئي من الهواء على السطح الفاصل مع وسط واحد فاذا تم تغيير الوسط واحد بوسط اخر اثنين كما في الشكل اثنين فان بيسال عن العلاقه بين معاملي انكسار الوسطين والعلاقه بين سرعه الضوء في الوسطين طيب جميل هو معامل الانكسار المطلق مش بيساوي ساين فاي على ساين سيتا كلام جميل طيب احنا هنا لو بصيت هتلاقي زاويه السقوط هنا زي زاويه السقوط هنا يبقى الفاي ماتغيرتش في الحالتين كده بيسال عن معامل الانكسار المطلق كده معامل الانكسار المطلق ياثر على الزاويه عكسيا يعني ايه يعني معامل الانكسار المطلق الكبير يعمل زاويه انكسار صغيره ومعامل الانكسار المطلق الصغير يعمل زاويه انكسار كبيره طب عندك هنا زاويه الانكسار دي 40 ودي 35 يبقى لو سمينا دي مثلا سيتا 1 وسمينا دي سيتا 2 يبقى نبدا نقول كده بما ان سيتا 1 اكبر من سيتا 2 وطبعا معامل الانكسار المطلق بياثر عليها عكسيا يبقى ان 1 اقل من ان 2 جميل طب واخبار السرعه ايه؟ السرعه معروف ان هي تتناسب عكسي مع معامل الانكسار ليه لان ان بتساوي سي على في جميل سرعه الضوء في الهواء للحالتين السي ثابته يبقى ال برده عكسيا مع مين؟ مع الفي طيب يبقى لما قلنا ان 1 اقل من ان 2 يبقى في 1 اكبر من في 2 ندور بقى كده ان 2 هي اللي اكبر يبقى دي كده غلط ودي غلط ان 2 اكبر ندور بقى على في1 هي اللي اكبر في1 اللي اكبر ايوه دي صح ودي صح يبقى ده الاختيار الصح السؤال اللي بعده شعاع ضوء احمر اللون سقط عموديا من الهواء على سطح نصف كره زجاجيه اي الاشكال التاليه يمثل المسار الصحيح للشعاع الضوئي نمسك كل شكل كده نوضح ايه اللي بيحصل فيه الشعاع ده سقط عمودي يبقى ينفذ على استقامته كده صح سقط على سطح فاصل جزء هينعكس وجزء هينكسر الجزء اللي انكسر انكسر مبتعدا عن العمود ده صح لكن اللي بينعكس المفروض ينعكس بزاويه انعكاس بتساوي زاويه السقوط هل دول متساويين لا اذا الشعاع ده كده مساره غلط يبقى الرسمه دي كده غلط الشعاع الساقط ده طبعا ساقط عمودي يبقى ينفذ على استقامته يبقى ده كده صح المفروض ينعكس بزاويه سقوط بزاويه انعكاس بتساوي زاويه السقوط ما حصلش يبقى الشعاع ده غلط ولما ينكسر ينكسر مبتعدا عن العمود ده هو انكسر مقتربا من العمود يبقى الشعاع ده كمان غلط يبقى دي غلط في الشعاعين هنا الشعاع الساقط عمودي ينفذ على استقامته يبقى ده كده صح ينعكس بزاويه انعكاس بتساوي زاويه السقوط يبقى ده صح ولما ينكسر هينكسر مبتعدا عن العمود ليه لانه جاي من الزجاج اللي كثافه كافته الضوئيه اكبر من الهواء يبقى الشعاع ده كده كمان صح يبقى دي صح طب تعال نشوف دي الشعاع الساقط عمودي على السطح الفاصل ينفذ على استقامته وينعكس بزاويه انعكاس بتساوي زاويه السقوط يبقى ده كمان صح طب لما ينكسر بقى هو جاي من الزجاج للهواء من وسط اكبر كثافه لوسط اقل كثافه يبقى ينكسر مبتعدا عن العمود هو هنا انكسر مقتربا من العمود يبقى الشعاع ده كده غلط يبقى دي غلط يبقى الصح هنا ج السؤال اللي بعده سقط شعاع ضوئي عموديا على شريحه زجاجيه سمكها دي ومعامل انكسارها ان اذا كانت سرعه الضوء في الفراغ سي فان الزمن الذي يستغرقه الضوء ليمر خلال الشريحه يساوي نقط انت عارف ان معامل الانكسار المطلق بيساوي سي على في جميل طيب السرعه نفسها عباره عن المسافه اللي هيقطعها على الزمن بما انه دخل الزمن في الكلام يبقى السي هتساوي هفك الفي لدي على تي التي مقام المقام يطلع بسط يبقى هتساوي سي في تي على دي الكلام ده كله كان بيساوي مين؟ كان بيساوي ان هو عايز مين بقى؟ عايز الزمن يبقى الزمن ده اجيبه ازاي؟ مقص طرفين في وسطين طبعا دي على واحد يبقى هضرب دي في دي على دي في دي اذا التي هتساوي دي في ان على سي في واحد بسي ان في دي على سي ان في دي على سي اول اختيار اهو صح السؤال اللي بعده اذا كان معامل الانكسار المطلق للماء 133 يبقى دي ان فان الزمن الذي يستغرقه الضوء ليقطع مسافه 20 متر في الماء هو نقط طب انت عارف ان معامل الانكسار المطلق بيساوي سي على في انت عشان تجيب المسافه يبقى انت لازم تجيب السرعه الاول وبعد ما تجيب السرعه السرعه تعوض في القانون السرعه بتساوي الدي على التي بمعلوميه المسافه اللي هو اداها لك تقدر تجيب التي فانت الاول لازم تجيب السرعه هنجيب السرعه ازاي يبقى اذا كده هنقول السرعه بتساوي سي على ان بتساوي سي بكام مديه لك اهي سرعه الضوء في الهواء 3 في 10 اس 8 على ان بكام 1 33 بيساوي يبقى 3 في 10 اس 8 على 133 تطلع 2 وربع في 10 اس 8 طبعا هي تطلع ارقام كبيره جدا فانا حركت العلامه عشان بس اخليها في 10 اس 8 يبقى 2 وربع في 10 اس 8 كلام جميل الكلام ده السرعه متر لكل ثانيه هنساوي بقى الرقم ده بالدي على تي يبقى السرعه دي اللي هي طلعت 2 وربع في 10 اس 8 بتساوي الدي اللي هي المسافه دي 20 على التي بقى اللي هو عايزها اذا التي اجيبها ازاي؟ 20 على الرقم ده هنزل الرقم ده تحت واطلع التي بره يبقى 20 على انسر تطلع 86 في 10 اس سالب 8 يبقى التي هتساوي في 10 اس سالب 8 ثانيه ندور عليه في الاختيارات اول اختيار السؤال اللي بعده الشكل المقابل يوضح شعاع ضوء ينتقل من الهواء الى طبقه من سائل سمكها 4 م يبقى سمك الطبقه دي 4 م فاذا علمت ان سرعه الضوء في الهواء 3× 10 اس 8 دي اللي هي سي فان معامل انكسار السائل يساوي نقط معامل انكسار السائل اللي هو معامل الانكسار المطلق طب ما انت عارف ان معامل الانكسار المطلق بيساوي المفروض ساين فاي على ساين سيتا لازم الفاي تكون في الهواء زاويه السقوط كام؟ مش 35 لا زاويه السقوط الزاويه المحصوره بين الشعاع الساقط والعمود المقاوم طب دي 35 والعمود ده عامل 90 تبقى دي 55 اللي هي المتممه لها اذا زاويه السقوط دي 55 يبقى هنقول ساين 55 على زاويه الانكسار فين بقى زاويه الانكسار اهي اللي هي الزاويه المحصوره بين الشعاع المنكسر والعمود المقاوم طب دي مش موجوده بس انت شايف المثلث قائم الزاويه وجاب لك الضلع ده والضلع ده تقدر تجيب الزاويه دي ولا لا؟ تقدر تجيب الضلع ده بالنسبه للزاويه اللي انت عايزها اسمه المقابل والضلع ده بالنسبه للزاويه اسمه المجاور فايه الدوله ايه الداله المثلثيه بقى اللي بتربط بين المقابل والمجاور تان الزاويه يبقى دي سيتا هقول لنفسي كده تان سيتا بتساوي المقابل على المجاور جميل المقابل بكام كام؟ بثلاثه والمجاور باربعه يبقى تان سيتا بتساوي 3 على ا السيتا ففت تان 3 على 4 تان 3 على 4 تطلع الزاويه 36 87 36 طبعا ما بنحولش الزوايا لدرجات ودقائق وثواني زي ما قلنا قبل كده في الفيزياء بناخد الزاويه من على الشاشه على طول نشتغل بيها ما بنضغطش كومه عشان نحولها لحاجه ثانيه زي ما بتعمل في الرياضه لا طيب كده احنا جبنا الزاويه سيتا يبقى ساين 36 87 ساين 367 جميل نحسب بقى كده ال ان ساين 55 على ساين الزاويه اللي احنا جبناها دي ساين 55 على ساين 36 87 الكلام ده يطلع 1 36 يبقى تطلع 036 اهي 1.37 37 تقريبا اهي جميل عايز بقى الزمن الذي يستغرقه الشعاع حتى ينتقل من النقطه الى النقطه الزمن اللي هياخد الشعاع عشان ينتقل من لبي طب ما انا محتاج الاول اجيب المسافه دي ومحتاج السرعه كمان عشان اقدر اجيب الزمن طب المسافه بكام ده يعتبر وتر المثلث قائم الزاويه يبقى هجيب الدي اللي هي المسافه الوتر الوتر ده هيساوي الجذر التربيعي ل 3 تربيع + 4 تربيع 3 تربيع + 4 تربيع الكلام ده هيساوي 5 متر اذا احنا كده جبنا المسافه 5 متر عايزين بقى نجيب السرعه ما نجيبها من معامل الانكسار المطلق ده ازاي هتقول كده ان بتساوي سي على في جبنا ان ب 1 37 بتساوي سرعه الضوء في الهواء جابها لك 3× 10 اس 8 عايز انت بقى تجيب الفي هتجيب الفي ازاي 3× 10 اس 8 على 1 37 يعني هتطلعها بره وتنزل ال 1 37 تحت تطلع معاك الفي بكام؟ يبقى 3× 10 اس 8 على 1 37 تطلع طبعا هتطلع ارقام كبيره جدا هنحرك العلامه عشان نخليها حاجه في 10 اس 8 لو حركنا العلامه ثمان حركات تطلع معاك 2.19.19× 0.9× 10 اس 8 دي كده السرعه بقى معانا السرعه ومعانا المسافه نقدر نجيب الزمن اه نقدر نجيب الزمن هنقول كده بما ان السرعه بتساوي المسافه على الزمن السرعه معانا اهي والمسافه بخمسه اذا الزمن هنقول خمسه على الرقم ده يبقى 5 على انصر يطلع 228 في 10 اس سالب 8 يبقى في 10 اس س-ب8 ثانيه ايوه اهي السؤال اللي بعده الشكل المقابل يوضح انتقال شعاع ضوئي من الهواء الى الزيت ثم الى الماء فاذا كان معامل الانكسار المطلق للزيت 148 وللماء 133 فان قيمتي الزاويتين فاي وسيتا هما نقط طب بالراحه كده طبعا معامل الانكسار المطلق والزيت مديهولك ب 48 وللميه مديهولك 133 طيب احنا دلوقتي الشعاع ساقط من الهواء رايح للوسط الزاويه دي 30 كده بتساوي الزاويه دي بالتبادل حرف الزد دههو اه يبقى الزاويه دي بتساوي الزاويه دي بالايه بالتبادل تبقى دي كام دلوقتي 30 درجه كلام جميل كده معانا 30 ومعانا معامل انكسار مطلق عايزين زاويه السقوط هنقول كده معامل الانكسار المطلق للزيت بيساوي ساين الزاويه اللي في الهواء على ساين الزاويه سيتا اللي في الزيت جميل ان بتاعه الزيت 148 الفاي عايزينها بقى والسيتا قلنا انها ب 30 كده يبقى ساين فاي بتساوي 148 في ساين 30 يبقى 148 في ساين 30 تطلع 0.74 0.74 يبقى ساين سيتا ب ساين فاي ب4 طب يبقى الفاي ذات نفسها بقى شيفت ساين للكلام ده ساين انسر 47 و73 و73 درجه 47 و73 يبقى احنا دي كده غلط ودي غلط هنشوف دي مين فيهم الزاويه سيتا الزاويه سيتا دي في الميه هنا بقى هنشتغل على قانون سينيل هنقول ان 1 بتاع الزيت في ساين فاي اللي هي 30 بتساوي ان ت في ساين سيتا قانون سينل لما يبقى عندك وسطين ما فيهمش هواء الضوء جاي من وسط لوسط اخر غير الهواء اتعامل بقانون سينل قانون سينل بيقول ايه بقى بيقول عندك هنقول كده تحت اهو ان 1 ساين فاي الكلام ده في الزد بتساوي ان تين سيتا الكلام ده في الميه ونبدا نعوض بقى ان 1 بتاعه الزيت كام؟ قاللك 148 يبقى دي 1 48 فاي اللي هي دي مش دي بقى زاويه الخوط بتاعتنا المره دي دي 30 يبقى دي 30 ان 2 بتاعه الميه 133 كده عايزين بقى الساين سيتا هنقول الساين سيتا بتساوي الكلام ده على 133 ويبقى شفت ساين للناتج في الاخر يبقى 1 48 الاول كده في ساين 30 على 133 ساين بقى للكلام ده تطلع الزاويه 33.8 اذا السيتا 33.8 08 درجه يبقى الصح عندك عندك زاويه 47 والزاويه الثانيه 33 يبقى ايوه هي دي يبقى ده الاختيار الصح السؤال اللي بعده الشكل المقابل يوضح انتقال شعاع ضوئي خلال ثلاث اوساط شفافه مختلفه فتكون العلاقه بين معاملات الانكسار المطلقه لهذه الاوساط والسرعه بتاعه الاوساط طب يلا دلوقتي لو رسمنا ده شعاع ساقط اديله عمود ساقط بزاويه كام؟ بزاويه دي 30 يبقى ساقط بزاويه 60 يبقى الزاويه دي 60 درجه طب وهو بينكسر انكسر مقتربا ولا مبتعدا؟ يبقى الشعاع دههو انكسر مقتربا من العمود المقاوم طالما مقتربا يبقى جاي من وسط اقل كثافه اه يبقى ده كثافته اقل من ده يعني معامل انكسار المطلق اقل من ده يبقى كده ان 1 اقل من ان 2 جميل ادي اول معلومه المعلومه التانيه الشعاع وهو ساقط اللي هو منكسر ده راح سقط على سطح فاصل جديد بين الوسط الثاني والثالث سطح فاصل جديد يبقى اديله عمود جميل طبعا الزاويه دي بتساوي الزاويه دي بالتبادل طب الشعاع ده كان ماشي على استقامته كده بعد عن العمود اذا الشعاع ده انكسر مبتعدا جميل طالما مبتعدا يبقى جاي من وسط اكبر كثافه لوسط اقل كثافه يبقى ان 2 اكبر من ان 3 ان 3 اهي طب دي كده الملحوظه رقم انين طب عايزين بقى نقارن بينهم التثلاثه طب انت عندك 2 اكبر من 1 و 2 اكبر من 3 يبقى اذا ان 2 اكبر منهم الاتنين طب عايز اعرف بقى 1 وث 3 مين اكبر فيهم؟ لان ال ان 2 اكبر منهم الاثنين طب دول علاقتهم ايه ببعض؟ تعال كده ناخد الوسط اللي فيه ان 1 والوسط اللي فيه ان 3 اهو لو قلنا ده ان 1 وده ان 3 وادي العمود اهو تعالى كده على الشعاع اللي ساقط ده كان مديك الزاويه دي 30 يبقى زاويه السقوط جميل هنا الزاويه دي 20 تبقى الزاويه دي 70 جميل طب ده لو مديناه على استقامته عايزين الزاويه بتاعه الانكسار تبقى 70 يقوم الشع يبعد عن العمود عشان تبقى الزاويه دي كام؟ 70 اذا الضوء لو انتقل من ان 1 ل 3 هينكسر مبتعدا طالما مبتعدا يبقى جاي من وسط اكبر كثافه لوسط اقل كثافه اذا لو قارنت بين 1 وث يبقى مين اكبر ان 1 اكبر من ان 3 يبقى ان 1 اكبر من ان 3 يبقى لو جينا نرتب كده ان 2 اكبر حاجه وبعد كده ان 1 اكبر من ان 3 يبقى 2 اكبر من 1 اكبر من 3 2 اكبر حاجه هنا 3 اكبر حاجه غلط 2 اكبر حاجه كده غلط ان 2 اكبر وهنا ان 2 اكبر يبقى نشوف بقى ان 1 اكبر من ان 3 ان 1 اكبر من ان 3 يبقى دي صح لان هنا حطيتلك ان 3 اكبر من ان لا دي غلط طب سرعه الضوء في الاوساط الثلاثه سرعه الضوء بقى عكسي مع معامل الانكسار المطلق جبت الكلام ده منين؟ ما هي ان بتساوي سي على في يبقى السي ال ان تتناسب عكسي مع مين؟ مع الفي يبقى لو جيت ارتب السرعات هعكس الكلام ده هنقول كده في 3 اكبر من في1 اكبر من في 2 يبقى 3لاه اكبر من واحد اكبر من اين لاه اكبر يبقى دول غلط هنا دي في 2 بس اقل يبقى في 3 اكبر من في1 اه ايوه كده مظبوطه انما هنا في ت اللي اكبر من في1 اكبر من في 3 ركز في العلامه يبقى العلاقه كده هي اللي صح السؤال اللي بعده في الشكل المقابل سقط شعاع ضوئي ليمر خلال ثلاث اوساط شفافه مختلفه وبي وسي فاذا كانت سرعه الضوء في الوسط تعادل واحد وربعه من سرعته في الوسط يعني لو فرضنا ان سرعه الضوء في الوسط في دي قدها 1.4 يبقى دي 1.4 4 في فان زاويه سقوط الشعاع الضوئي على السطح الفاصل بين الوسطين cي وبي نقط عايز زاويه سقوط الشعاع على السطح الفاصل ده طب معايا كده دلوقتي ده شعاع سقط بزاويه 45 هينكسر طبعا هينكسر مقتربا ولا مبتعدا تعال نسال نفسنا كده انت عندك السرعه دي اكبر من دي طالما السرعه هنا اكبر يبقى كثافه ضوئيه اقل مش كده؟ كثافه ضوئيه اقل طالما كثافه ضوئيه اقل يبقى الشعاع ينكسر مقتربا من العمود يبقى الشعاع هينكسر مقتربا من العمود بالشكل ده نقربه من العمود كده هو عايز ايه بقى؟ عايز زاويه سقوطه على السطح الفاصل ده طب فين زاويه سقوطه؟ اديله عمود زاويه سقوطه بقى اللي هي دي اللي هي نفسها بتساوي الزاويه دي بالتبادل فين حرف الزد؟ حرف الزد اهو ما هو ده عمود برض اه يعني الزاويه دي بتساوي الزاويه دي بالتبادل اه يبقى انا محتاج اجيب الزاويه دي اللي هي نفسها الزاويه المطلوبه يبقى زاويه الانكسار دههي هي نفسها زاويه السقوط اللي هيسقط بيها على الوجه السطح الفاصل بين بي وسي طب احنا عندنا زاويه سقوط اسمها فاي وسرعات موجوده مش انت عارف ان معامل الانكسار النسبي بين الوسطين بتساوي ساين فاي على ساين سيتا اللي بتساوي في 1 على في 2 مظبوط طيب الفاي بكام ب 45 والسيتا بكام دي نفسنا فيها طب الفي 1 فرضنا ان هي في لا دي 1.4 4 في والفي 2 دي في بقى هتشيل الفيهات مع بعضها يبقى اذا انت عايز الساين سيتا هتضرب دي ساين 45 دي طبعا واحد وتقسم على 1.4 يعني ساين 45 على 1.4 ما انت هتعمل مقص دي في دي على دي يبقى ساين 45 على 1.4 0.4 ساين بقى للناتج ده 30 و.33.3 يبقى سيتا بتساوي 30 و.33 دي الزاويه دي اللي هو عايزها قدها بالتبادل بقى يبقى 30.33.3 اه دي كده ماشي السؤال اللي بعده في الشكل المقابل عبر شعاع ضوئي من الماء للهواء وخرج بزاويه الفا فاذا تم اضافه سائل شفاف ببطء لا يمتزج بالماء وكثافته اقل من كثافه الماء بحيث يطفو على سطح الماء فان زاويه خروج الشعاع الى الهواء تكون نقط زاويه خروج الشعاع للهواء طيب هو دلوقتي لو فرضنا ان دي فاي ودي زاويه الخروج مسميها الفا اللي احنا كنا بنسميها زمان سيتا ماشي زمان مش زمان ولا حاجه هو مسميها هنا الفا ماشي طيب تعال كده نحط سائل فوق الميه لا يمتزج مع الميه اهو هو انا دلوقتي تعالى كده بس بره هنا كده دي كده ميه سقط الشعاع اهو ادينا له عمود سقط بزاويه فاي وخرج بالزاويه دي طيب لو حطينا مش هقول لك يا عم طبقه واحده حطيت ثلاث طبقات اهو والعمود زي ما هو خد بالك بقى كده معايا هو هيخرج في الاخر لمين؟ للهواء اذا الزاويه الفا دي موجوده في الهواء لو العمود طبعا الشعاع هينكسر كده فالعمود مكانه هيتحرك بقى فدي الفا احنا قلنا ان الزوايا دايما بتتاثر بالاوساط اللي هي فيها بس دي في انه وسط في الميه دي في انه وسط في الهواء يبقى مهما تحط بينهم اوساط لو 20 وسط حتى الزاويتين دول هيتاثروا لا ما يتاثروش الا لو غيرت الوسط اللي الزاويه فيها يعني بدلت الميه بسائل ثاني او بدلت الهواء بوسط ثاني انما طول ما هم في نفس الوسط خلاص يبقى لهم نفس القيم يبقى نفس القيمه بالظبط ودي شرحناها بالتفصيل لما قلنا ان دايما الزاويه اللي موجوده في في وسط ما وزاويه الخروج بتاعتها او زاويه الانكسار بيتاثروا بالوسطين اللي هم فيهم بس ما لهمش دعوه بالاوساط اللي بينهم دي كده مساويه الالفا السؤال اللي بعده شخص ينظر بثبات الى عمله معدنيه موضوعه عند قاع اناء به ماء يصل الى المستوى اكس فتبدو له العمله عند موضع معين جميل كما بالشكل المقابل فاذا تم فتح الصنبور ليخرج الماء تدريجيا من الاناء حتى وصل سطحه الى المستوى واي فان الشخص يرى صوره العمله نقط طبعا لما تبقى حاطط عمله في اناء انت بتشوف العمله في وضع ظاهري غير الوضع الحقيقي بتاعها بتشوفها في وضع ظاهري غير الوضع الحقيقي بتاعها يعني بتشوفها على عمق ظاهري غير العمق الحقيقي بتاعها طب بتشوفها بقى هتبقى اكثر ارتفاعا ولا اقل ارتفاعا ولا ايه تعال كده اوضحلك حاجه بسيطهفضي كده الحته دي لو فرضنا ان ده الاناء والميه اهي كانت عند الموضع اكس والعمله المعدنيه هنا كده دي كده عمله معدنيه طب انت بتشوف العمله المعدنيه ازاي اول حاجه طبعا الضوء بيسقط على العمله المعدنيه وبعدين هي هتمتص جزء وتعكس جزء الجزء اللي هي هتعكسه ده اللي انت هتشوفه اللي هيوصل لعينك منه هتشوفه يعني انا بشوف القلم ده ازاي بيسقط عليه ضوء وبينعكس منه جزء الجزء اللي انعكس ده بيوصل لعيني فانا بشوفه لو انا حاطط القلم في ضلمه تماما مش هيسقط عليه ضوء فبالتالي مش هينعكس منه ضوء فبالتالي الشعاع اللي انعكس منه ما وصلش لعيني فانا ما شفتوش او لو انا حطيت مثلا ورقه كرتون كده سقط ضوء على القلم فعلا والضوء المنعكس من القلم ما وصلش لعيني بسبب ورقه الكرتون اللي محطوطه فانا برده مش هشوف القلم يبقى لازم يوصل من القلم ده شعاع يوصل لعيني عشان اقدر اشوفه ده اللي بيحصل مع العمله بقى فالعمله هيسقط منها شعاع بالشكل ده كده جاي منين لفين اديله بس عمود الاول جاي من الميه رايح للهواء يعني جاي من وسط اكبر كثافه لوسط اقل كثافه يقوم ايه اللي يحصل ينكسر مبتعدا عن العمود المقاوم اهو لما ينكسر مبتعدا عن العمود المقاوم الشعاع ده بقى هيوصل لعينك تقوم انت تشوف امتداد الشعاع ده فين بالظبط وهنا بتشوف العمله بقى يبقى العمله هتبان لك هنا العمله هتبان لك هنا في وضع ظاهري غير وضعها الحقيقي طيب قال لك ايه بقى؟ قال لك انا هنزل الميه هفتح سنبور هنا كده يفضي شويه ميه فالميه نزلت للموضع مثلا ده اللي هو مسميه لك واي جميل والعم العمله مكانها تعال بقى نشوف العمله لما تبقى مكانها ايه اللي هيحصل الشعاع سقط من العمله جا هنا كده هيبقى العمود هنا كده دلوقتي برض هينكسر مبتعدا عن العمود اللي فوق ده هيبقى هوا خلاص الميه نزلت ومادش في ميه بقى هنا ده بقى هواء فهيجي الشعاع هنا ينكسر مبتعدا عن العمود المقام فلما يبتعد عن العمود المقام هيبتعد بالشكل ده كده طب لما انت تشوف بقى الشعاع على امتداده هتشوف العمله هنا كده بقى اه يبقى مستوى العمله نزل لتحت ولا طالع لفوق؟ نزل لتحت كانت هنا في الاول ده في الوضع الاول وبعد كده بقت ده في الوضع التاني وكل ما تفضي ميه تلاقي العمله بتبدن شويه كده ده الوضع الظاهري بتاعها انما مكانها الحقيقي مش هيتغير كلام جميل يبقى الشكل اللي قدامي ده ايه اللي هيحصل هترتفع تدريجيا لا طبعا تنخفض تدريجيا ايوه لاسفل جميل دي كانت اسئله اختر اللي على الدرس الاول في الفصل الثالث اللي هو انعكاس وانكسار الضوء. تعالوا نشوف بقى اسئله المقال وبعد كده نشوف اسئله المستويات العليا. السؤال الاول بيقول لي ايه؟ الشكل المقابل يوضح انعكاس شعاع ضوئي فاذا زادت زاويه سقوط الشعاع الضوئي فهل يغير الشعاع المنعكس مساره الموضح بالشكل واذا غير الشعاع المنعكس مساره ففي اي اتجاه يحدث هذا؟ فسر اجابتك. طيب هو بيقوللك احنا هنزود زاويه السقوط اهو اذا زادت زاويه السقوط يعني هتزداد بالشكل ده كده هي فين زاويه السقوط الاولى زاويه السقوط كانت كده وبعدين زودناها بقت كده فالشعاع طبعا طبقا لقوانين الانعكاس لازم ينعكس بزاويه انعكاس بتساوي زاويه السقوط فهينعكس بالشكل ده كده صح طب لما ينعكس كده لان زاويه السقوط لما زادت زاويه الانعكاس هتزيد زيد معاها اذا هيغير مساره بدل ما كانان هيبقى هنا لا هيبعد شويه هيروح بقى ناحيه اثنين ولا واحد هو عشان يكبر الزاويه لازم يروح ناحيه اثنين مش واحد يبقى هل يغير الشعاع مساره طبعا نعم ليه هقول لان زاويه الانعكاس سوف تزداد وعشان تزداد لازم الشع يرمي على الموضع اثنين مش واحد السؤال اللي بعده اذا انتقل الشعاع ضوئي من وسط معامل انكساره ان 1 الى وسط اخر معامل انكساره ان 2 بين بالرسم مسار الشعاع الضوئي خلال الوسطين هو جايب لك وسطين عايزك تشوف الشعاع امتى ينكسر مقتربا وامتى ينكسر مبتعدا مديك حالتين ان 1 اكبر ومره ان 2 هي اللي اكبر طيب الاول كده انت لازم تكون عارف ان ال دي كانها كثافه ضوئيه يبقى اتعامل مع ال كانها كثافه ضوئيه وانت عارف طبعا ان الضوء لما يسقط من وسط اقل كثافه ضوئيه لوسط اكبر كثافه ضوئيه بينكسر مقتربا من العمود ولو انكسر من وسط او جاي من وسط اكبر كثافه ضوئيه لوسط اقل كثافه ضوئيه بينكسر مبتعدا عن العمود طب لو ده سطح فاصل وخلينا نقول بقى ان مين اكبر ان و اكبر يبقى ده وسط اكبر كثافه ضوئيه طيب الشعاع لما يسقط بالشكل ده ده شعاع ساقط اديله عمود ينكسر ايه بقى؟ طالما جاي من وسط اكبر كثافه يبقى هينكسر مبتعدا عن العمود اهو يبقى الشعاع ده بدل ما هيكمل على استقامته كده لا ده هينكسر ايه؟ مبتعدا عن العمود المقاوم طيب الحاله التانيه بقى ال ان 2 هي اللي اكبر تعالى كده ده السطح الفاصل ده ان 1 طبعا اللي هو جاي منه الاول وده ان 2 المره دي ان 1 هي اللي اقل لان ان 2 هي اللي اكبر يعني ده اقل كثافه ضوئيه يعني ما احنا قلنا اتعامل مع ال ان كده عشان تعرف انكسر مقتربا ولا مبتعدا اتعامل معاها زيها زي معامل الانكسار المطلق طيب الشعاع الساقط اهو اديله عمود كده هينكسر مقتربا لانه جاي من وسط اقل كثافه يبقى ينكسر مقتربا من العمود بالشكل ده يبقى حصل له ايه كده انكسر مقتربا من العمود السؤال اللي بعده فسر العبارات التاليه تسهل رؤيه صورتك المنعكسه على زجاج نافذ الغرفه مضيئه ليلا عندما يكون خارج الغرفه ظلام شديد في حين يصعب تحقيق ذلك نهارا عندما يكون خارج الغرفه مضيئا. كلمه السر هنا في الضوء اللي بره. لو الضوء اللي بره اكبر من اللي جوه فانت مش هتشوف صورتك المنعكسه وهتركز مع اللي بره فهتشوف الحاجات اللي بره. اما لو الضوء اللي بره اقل من الضوء اللي جوه فانت ساعتها كده هتركز مع صورتك المنعكسه لانك مش هتشوف بره حاجه فهيبان لك صورتك المنعكسه على الزجاج. طب باختصار كده نقول ايه؟ هنقول كده ليلا تكون كميه الضوء خارج الغرفه اقل فبالتالي هتركز مع صورتك اما نهارا بتكون كميه الضوء خارج الغرفه اكبر فعشان كده هتركز مع الضوء الاكبر اللي هو خارج الايه؟ الغرفه فبالتالي مش هتشوف صورتك على الزجاج النقطه الثانيه بيقول معامل الانكسار المطلق لاي وسط اكبر دائما من الواحد الصحيح بينما معامل الانكسار النسبي بين وسطين قد يكون اقل او اكبر طب هو معامل الانكسار المطلق مش النسبه بين سرعه الضوء في الهواء على سرعه الضوء في الوسط طب سرعه الضوء في الهواء دايما اكبر من سرعته في اي وسط اخر عشان كده لازم المقدار ده يكون اكبر من الواحد اما معامل الانكسار النسبي من الوسط الاول للتاني عباره عن في1 على في 2 لو انا قلت لك في1 اكبر من في 2 في1 اكبر من في 2 يبقى ساعتها هيبقى اكبر من واحد اه فلو في1 اكبر من في ت هيبقى المقدار اكبر من واحد ولو في1 اقل من في ت هيبقى المقدار ده اقل من واحد يبقى احنا هنا ده ممكن يكون اكبر او اقل فعلا لكن هناك لازم يكون اكبر من الواحد الصحيح. السؤال اللي بعده الشكل المقابل يوضح شعاع ضوئي احمر اللون يسقط على نصف قرص زجاجي هل تختلف زاويه الانكسار في الزجاج عند سقوط ضوء ازرق بدلا من الضوء الاحمر بنفس الزاويه مع تفسير اجابتك طبعا الضوء الازرق ده ايه المختلف فيه عن الضوء الاحمر ان له طول موجي مختلف طالما له طول موجي مختلف انت عارف ان ال اللي اللي هي معامل الانكسار المطلق عباره عن ساين فاي على ساين سيتا بتساوي سي على في بتساوي لمضه 1 على لمضه تتلف الطول الموجي هتختلف زاويه الانكسار ولا مش هتختلف؟ هتختلف لان معامل الانكسار المطلق هو كمان هيختلف لانه بيتاثر بمين؟ بالطول الموجي ما هي من ضمن العوامل اللي بتاثر على معامل الانكسار المطلق الطول الموجي طب الطول الموجي اتغير يبقى معامل الانكسار المطلق هيتغير يبقى يبقى الزاويه دي لما تبقى ثابته الزاويه دي لازم تتغير لان الراجل ده اتغير السؤال اللي بعده الشكل المقابل يمثل شعاع ضوئي ساقط على متوازي مستطيلات من الزجاج معامل انكساره المطلق جذر 3 موضوع فوق مراه مستويه حتى نفاذه مره اخرى للهواء فما سمك متوازي المستطيلات؟ سمك متوازي المستطيلات اي دي او اي بي اي دي او اي بي طيب ليه ما يكونش ده السمك؟ ما هو ده السمك فعلا اللي هو ده اللي هو ده طب نجيب الضلع ده ازاي بقى تعال نشوف هنجيبه ازاي دلوقتي لو انا قدرت اجيب طول الضلع ده وقدرت اجيب الزاويه دي يبقى ساعتها بقى معانا زاويه وضلع نقدر نجيب الضلع ده ولا ما نقدرش؟ نقدر نجيبه طب يلا بقى كده بالراحه انت عندك الشعاع جايب لك زاويه مع السطح الفاصل 30 درجه يبقى زاويه السقوط 60 درجه لان العمود عامل 90 دي 30 تبقى دي 60 درجه طب مديك معامل الانكسار المطلق جذر 3 ما هو معامل الانكسار المطلق بيساوي ساين الزاويه اللي في الهواء دي على ساين سيتا اللي هي دي فانا هجيب زاويه سيتا دلوقت وده بما انه عمود ده كده مكمل عمود اهو الزاويه دي كلها كانت 90 لو انا جبت السيتا يبقى انا جبت الزاويه دي كلام جميل طب بالراحه كده هنقول ال ان بتساوي ساين فاي على ساين سيتا مديك ان بكام؟ بجذر 3 والفاي ب 60 يبقى انت عايز تجيب بقى دلوقتي ساين سيتا هتجيب ساين سيتا ازاي ما احنا قلنا دي 60 بقى ساين سيتا هتبقى ساين 60 على جذر 3 ساين على جذر 3 تطلع نص يبقى السيتا فيفت ساين نص اللي هي 30 درجه جميل يبقى الزاويه دي 30 درجه طالما الزاويه دي 30 يبقى الزاويه دي المتممه لها بكام ب 60 درجه يبقى الزاويه دي 60 درجه حلو قوي جبنا الزاويه دي عايزين نجيب الضلع ده بقى هنجيب الضلع ده ازاي ركز كده الشعله ده سقط على مرايه انعكس بحيث زاويه السقوط تساوي زاويه الانعكاس يعني الزاويه دي بتساوي الزاويه دي طيب بص للمثلث ده كده الضلع ده منصف الزاويه بالظبط لنصين متساويين اذا الضلع ده بيساوي الضلع ده طب قال لك ده كله 4 سم يبقى ده كام وده كام يبقى دي 2 سم ودي 2 سم هات بقى المثلث ده طلعه بره كده اللي اضلاعه واحد هنا اللي هو ده كده 2 سم والدي اللي احنا عايزينها اللي هو السمك سمك الشريحه او سمك المتوازي وادي الضلع ده كده اه هنا بقى معانا دي 90 طبعا معانا دي الزاويه دي حسبناها طلعت 60 كده بقى معانا الزاويه دي ومعانا الضلع ده وعايزين ده طيب بص كده الضلع ده بالنسبه للزاويه اسمه الايه؟ المجاور والضلع ده بالنسبه للزاويه اسمه الايه؟ المقابل ايه بقى الداله المثلثيه اللي بتربط بين المقابل والمجاور؟ تان سيتا يبقى هقول كده تان سيتا بتساوي المقابل على المجاور احنا جبنا السيتا بكام؟ جبنا السيتا ب 60 يبقى هنقول كده تان 60 المقابل بكام سنتي؟ اللي احنا عايزينه بقى المقابل اللي هو سمك الشريحه او سمك المتوازي السمك اهو على المجاور بكام؟ بثنين كده عايزين السمك يبقى 2 في تان 60 يبقى السمك كده اهو هيساوي 2 في تان 60 تعال نشوف يطلع كام كده 2 في تان 60 تطلع معاك 2 جذر 3 اللي هي 3 يبقى 3 سم السؤال اللي بعده الشكل المقابل يوضح مسار شعاع ضوئي يسقط من الهواء على متوازي مستطيلات من الزجاج اثبت ان فاي 1 بتساوي سيتا 2 احنا قلنا فعلا ان زاويه السقوط بتساوي زاويه الخروج عايزين نثبتها رياضيا بقى يلا كده نثبتها رياضيا لو قلنا معامل الانكسار المطلق بيساوي ساين فاي 1 على ساين سيتا 1 جميل دي هنسميها معادله واحد طيب بص كده على الزاويه دي بص الاول كده على الشكل ده حرف ايه ده حرف زد اذا الزاويتين دول متساويتين بالايه؟ بالتبادل يبقى عندك كده ان السيتا 1 بتساوي فاي 2 كلام جميل طب الشعاع خرج بزاويه سيتا 2 طب الزاويه دي في الهواء والزاويه دي في الوسط اذا معامل الانكسار المطلق بيساوي ساين الزاويه اللي في الهواء على ساين الزاويه اللي في الوسط ما تقولش ساين زاويه السقوط على ساين زاويه الانكسار لان ممكن يكون السقوط في الوسط والانكسار في الهواء فدايما نحطها كده ساين الزاويه اللي في الهواء على ساين الزاويه اللي في الوسط يبقى اقدر اقول كمان ان ال بتساوي ساين مين الزاويه اللي في الهواء سيتا 2 مين الزاويه اللي في الوسط فاي 2 جميل يبقى لازم عود نفسك كده معامل الانكسار المطلق يبقى ساين الزاويه اللي في الهواء على ساين الزاويه اللي في الوسط ايا كانت الزاويه اللي في الهواء دي سقوط انكسار خروج ايا كان بقى لان ده هيفيدك قوي وانت في الدروس اللي جايه تحتاج المعلومه دي طب بص كده المقام ده بيساوي المقام ده صح ما هي ال هي ال خد بالك صح المقام ده بيساوي المقام ده اذا البسط ده بيساوي البسط ده هو مين البسط الفاي 1 مين البسط التاني سيتا 2 ما هو ده اللي عايزه هو بيقول لك اثبت ان فاي 1 بتساوي سيتا 2 خلاص اثبتناها بخطوه واحده اهي السؤال اللي بعده في الشكل المقابل سقط شعاع ضوئي على المراه ام 1 بحيث كان موازيا للمراه ام 2 يبقى الشعاع اللي ساقط على ام 1 موازي الام 2 فين ام 2 اهو يعني الشعاع ده موازي للمرايه دي ماشي وعندما انعكس هذا الشعاع عن المراه ام 1 سقط على المراه ام 2 ثم انعكس عنها موازيا للمراه ام 1 يبقى لما انعكس عن المراه ام 2 كان موازي للمرايه ام 1 يعني الشعاع دههو موازي للمرايه دي عشان بس تفهم التفاصيل عايز الزاويه سيتا مش جايب لك اي بيانات على الرسم عايز الزاويه سيتا دي طب بالراحه كده احنا محتاجين نكبر بس الرسمه شويه عشان نعرف نتعامل معاها صح نكبر كده الرسمه شويه هنا كده لو قلنا دي المرايه الاولى او الام 2 ودي المرايه ام 1 بالراحه بقى كده الشعاع ده سقط طبعا هو مديك هنا زاويه اسمها سيتا عايزها سقط موازي للمرايه دي فايه اللي حصل له؟ تعال واحده واحده بقى كده طالما الشعاع سقط يبقى تديله عمود اهو هو لما يبقى ده موازي لده مش تبقى الزاويه دي بتساوي الزاويه دي بالتناظر ايوه مظبوط كلام جميل طيب احنا عندنا ده عمود دي سيتا يبقى دي 90 ناقص سيتا ماهي متممه لها مظبوط الشعاع ده هينعكس هينعكس بزاويه انعكاس تساوي زاويه السقوط دي اه يبقى العمود ده اهو زاويه الانعكاس تساوي زاويه السقوط اذا الزاويه دي كمان تمثل 90 نا سيتا طيب انت عارف ان ده عمود طب دي 90 - سيتا يبقى الزاويه المتممه لها هي السيتا عشان لما تبقى دي سيتا وده عمود يبقىدي 90 نا سيتا كلام جميل كده بقى معانا زاويتين في المثلث ده سيتا اللي هو المثلث ده كلام جميل طيب لما سقط بقى على المرايه ام 2 سقط على المرايه ام 2 اديله عمود سقط بزاويه كام ما نعرفش انعكس بزاويه كام ما نعرفش بس ركز كده هو قال لك لما انعكس انعكس بحيث يوازي المرايه ام 1 اه يبقى الشعاع ده هيوازي المرايه ام 1 طب ما هي كده معناه ان الزاويه الزاويه دي هتساوي الزاويه دي بالتناظر برض جميل التناظر ده بيخلص كل حاجه اهو حلو قوي الزاويه دي كده سيتا طب ما انت راسم عمود اهو ايوه يعني ايه راسم عمود اهو يعني الزاويه دي 90 ايوه برض يعني ايه يعني الزاويه دي المتممه للسيتا اه اللي هي كام بقى 90 - سيتا اذا الزاويه دي الزاويه دي اهي 90 - سيتا كلام كلام جميل يبقى هو لما انعكس ب 90 - سيتا يبقى كان ساقط ب 90 - سيتا يبقى دي كمان برض 90 - سيتا حلو قوي طب مش ده عمود يعني كان عامل 90 دي 90 ناق سيتا يبقى الزاويه دي يبقى الزاويه دي المتممه لها اللي هي السيتا اه شايف المثلث ده طلع فيه ثلاث زوايا سيتا يعني المثلث ده متساوي الاضلاع طب مجموع زوايا المثلث 180 اذا السيتا هتساوي 180 على 3 تطلع كام؟ 60 درجه 60 درجه السؤال اللي بعده مراتان مستويتان متعامدتان واحد وثنين عند سقوط شعاع ضوئي بزاويه سقوط 40 على المرايه واحد كما بالشكل المقابل فان زاويه انعكاس الشعاع عن المرايه اثنين بتساوي نقط عايز زاويه انعكاس الشعاع عن المرايه انت بس لازم تتخيل وضع المرايتين هي مرايه محطوطه كده والتانيه محطوطه كده متعامدين على بعض عشان بس تبقى واخد بالك والشعاع اللي ساقط هو راسم لك المستوى اللي الشعاع ساقط منه عشان تبقى متخيل الشعاع ساقط ازاي طب واحده واحده كده هو سقط بزاويه كام 40 يوم ينعكس بزاويه كام 40 برضو كلام جميل كده يبقى الزاويه دي كام مش ده عمود يبقى الزاويه دي 50 طيب المرايتين متعامدتين على بعض جميل طب دي 50 ودي 90 يبقى الزاويه دي كام 40 درجه عشان مجموع زوايا المثلث 180 كده هو سقط على المرايه التانيه دي بزاويه كام ما نعرفش اديله عمود ادي عمود طيب كده سقط بزاويه سقوط اهي دي 40 يبقى الزاويه دي 50 سقط بزاويه 50 يقوم ينعكس بزاويه كام 50 برض كلام جميل يبقى سقط كده بزاويه 50 يبقى ينعكس بزاويه 50 زيها زي الفل تعالى بقى اهو يبقى الزاويه 50 عايز بقى المسافه التي قطعها الشعاع المنعكس عن موضع انعكاسه عن المراه حتى سقوطه على المرايه اثنين تاني كده المسافه التي قطعها الشعاع المنعكس عن موضع انعكاسه من المرايه واحد حتى سقوطه على المرايه اثنين ايوه المسافه دي بقى يبقى ده موضع انعكاسه عن المرايه واحد وده موضع سقوطه عن المرايه اثنين عايز المسافه مسافه بينهم اللي هو الحته دي طب هي الحته دي مش يعتبر بص كده لو طلعنا لك المثلث ده ده مثلث اهو خلي بالك قائم الزاويه هنا اهو شايف المثلث الصغير ده انا عايز بقى المسافه دي اللي هي الوتر بتاعه طب بالراحه كده انت عندك الزاويه دي 40 وعندك ده واحد وربع طب بص للزاويه دي كده ده بالنسبه للزاويه اسمه الايه المقابل وده بالنسبه للزاويه اللي هي المسافه اللي هو عايزها الضلع الاحمر ده اسمه الايه؟ الوتر يبقى انت هتقول ساين الزاويه سيتا بتساوي المقابل على الوتر كلام جميل يبقى ساين سيتا بتساوي المقابل على الوتر طيب سيتا اللي هي كام الزاويه دي 40 بقى يبقى ساين 40 بتساوي المقابل اللي هو ده 1 وربع على الوتر اللي هي المسافه المطلوبه صح طيب يبقى 1 وربع على ساين 40 1 وربع على ساين 40 تطلع معاك 144 يبقى الوتر ده 194 طبعا دي كانت متر يبقى دي متر زيها 1.94 9.94 السؤال اللي بعده كل من الاشكال التاليه توضح مسار شعاع ضوئي عند انتقاله بين وسطين باستخدام الزوايا المسجله في تلك الاشكال تكون زاويه انكسار الشعاع الضوئي في الشكل ثلاثه بتساوي نقط بالراحه كده هنا جايب لك وسط اول وتاني هنا وسط ثاني وثالث هنا اول وثالث يبقى لازم نعمل يعني معادلتين ونحلهم مع بعض لازم ناخد دول يساعدونا في حل المعادله دي طب هنعمل هنا معادله معادله وهنا معادله ونستخدمهم في حل الثالثه دي هنشتغل بقانون سينيل لان الاوساط دي احنا مش عارفين الوسط الاولاني هوا ولا مش هوا ما جابش سيره حاجه فلما يبقى في وسط وسطين مختلفين ما فيهمش هواء يبقى افضل حاجه تشتغل بقانون سينل قانون سينل بيقول ايه بيقول ان ان 1 ساين فاي اللي هي 26.ص نص بيساوي ما هو اصل قانون سينلا اهو ان 1 ساين فاي بتساوي ان تين سيتا نستخدم القانون ده نطبقه في الحالتين دول ان 1 ساين فاي اللي هي 26.ص بتساوي ان 2 ساين سيتا اللي هي 31 و7 31.7 0.7 هنسمي دي معادله واحد يبقى دي كده هنسميها معادله واحد هنحتاجها حالا دلوقت هناك برض هنعمل معادله زيها بالظبط للوسطين الجداد دول هنقول ايه هنا برض ان 3 في ساين فاي سساوي ان ت في ساين سيتا يبقى ان 3 في ساين فاي اللي هي 26.ص بتساوي ان 2 في ساين سيتا اللي هي 36 و7 برضو هنسمي المعادله دي كده رقم انين طيب بص كده عايزين نتخلص من ان 2 ليه عشان نربط بين ال ان 1 والن 3 طب انت عندك ان 2 هنا في الطرف الايمن وان ت هنا في الطرف الايمن ايه رايك لوسم قسمناهم على بعض لو قسمناهم على بعض ال ان ت هتروح مع ال ان 2 ويبقى العلاقه بين ال 3 والن 1 بس طب يلا كده بالراحه هنقول كده بقسمه المعادله واحد على ا المعادله واحد بتقول ان 1 ساين 26.ص بتساوي ان 2 ساين 31 و7 على هنا ان 3 ساين 26.ص وهنا على ان 2 ساين 36 و7 كده المساله ارتاحت خالص اهي هتشيل ان 2 مع ان 2 وساين 26.ص مع ساين 26.ص يبقى العلاقه بقت بالشكل ده كده ان 1 على ان 3 ساين 31 و7 على ساين 36 و7 بتساوي كام؟ نحسبها كده ساين 31 و7 على ساين 36 و7 تطلع 879 يبقى الرقم ده كده 800 جميل هنيجي بقى في الشكل التالث ده نطبق عليه قانون سينل قانون سينل بيقول ايه ان في ساين فايساي ان 3 ساين سيتا يبقى ان ساين فايساوي ان 3 ساين سيتا انت عايز مين بقى عايز السيتا يبقى هتقول كده ساين سيتا بتساوي ان 1 ساين فاي على ان 3 ان 1 ساين فاي على ان 3 طب ما المقدار ده انت جايبه ان 1 على ان 3 اللي هو بكام 879 بتساوي طبعا مضروبه بقى في ساين فاي فاي اللي هي 26.5 نص الكلام ده بيساوي ساين سيتا يبقى هنضرب في ساين 26.ص تطلع 039 يبقى الساين سيتا دي9 عايزين السيتا بقى شيفت ساين للكلام ده تطلع 23.1 0.1 يبقى اذا السيتا هتساوي 23 و.1 0.1 درجه ايوه اهي السؤال اللي بعده في الشكل المقابل سقط شعاع ضوئي على لوح زجاجي معامل انكسار مادته واحد ونص فكان الشعاعان المنعكس والمنكسر متعامدين فان زاويه الانكسار سيتا تساوي نقط ده الشعاع المنعكس وده الشعاع المنكسر ما هو الشعاع سقط جزء منه انعكس وجزء منه انكسر قال لك الشعاع المنعكس والمنكسر متعامدين يعني الزاويه بينهم 90 طب دي سيتا ده اصلا عمود خد بالك طيب اما يبقى ده عمود دي سيتا يبقى الزاويه دي 90 ناق سيتا طيب مش ده 90 دي 90 ناقص سيتا تبقى الزاويه دي سيتا طيب هو مش ده عمود برض خليك بس معايا واحده واحده كده اهو مش ده عمود برض هو كمان دي سيتا يبقى دي 90 نا سيتا طب الشعاع سقط انعكس بزاويه 90 ناق سيتا يبقى كان ساقط بزاويه 90 نا سيتا عشان زاويه السقوط بتساوي زاويه الانعكاس هو عايز مين بقى عايز الزاويه سيتا طب تعال بالراحه بقى كده مش انت عندك معامل الانكسار المطلق بيساوي ساين فاي على ساين سيتا كلام جميل طيب معامل الانكسار كام بواص يبقى هنقول كده 1.5 بتساوي ساين زاويه السقوط اللي هي دي بكام؟ 90 ناقص سيتا يبقى ساين 90 ناقص سيتا على زاويه الانكسار سيتا شوف هو قاللك ايه؟ قاللك علما بان ساين 90 ناقص سيتا بتساوي كوزين سيتا ده لو انت مش عارف يعني المفروض تكون انت عارفها بس هو قاللك اهو يبقى الكلام ده نقدر نشيله ونحط مكانه كوزين سيتا على ساين سيتا طيب مش في علاقه بتربط بين التان سيتا والساين والكوزين اه ايه العلاقه افكرك بيها تان سيتا بتساوي ساين سيتا على كوزين سيتا ايوه التان بتساوي ساين على كوزين طب دي كوزين على ساين يبقى مقلوب التان بقى يبقى 1 على تان سيتا ماله بقى الواحد على تان سيتا بيساوي 1.5 اه خلصنا يبقى بيساوي 1.5 اذا التان سيتا بوا على 1.5 يبقى اقدر اقول كده التان سيتا بوا على 1.5 واجيب شيفت تان للناتج اللي بيطلع على الشاشه يبقى شيفت تان على طول مره واحده 1 على 1.5 تطلع 33 69 يبقى اذا السيتا بتساوي 33 69 درجه 33 اهي السؤال اللي بعده في الشكل المقابل حوض سباحه عمقه 3 متر يبقى ده حوض سباحه اهو عمقه 3 متر يعني الحته دي كده 3 متر مملوء تماما بماء يبقى مليان ميه اللي تحت ده ميه واللي فوق طبعا ايه هواء معامل انكسار 4 على 3 معامل انكسار الميه 4 على 3 ده طبعا معامل الانكسار المطلق وضع مصباح نقطي على عمود ارتفاعه 2 متر مصباح لمبه كلمه نقط دي يعني حاجه صغيره مصباح نقطي على عمود ارتفاعه 2 متر اهو ده المصباح اهو ده المصباح على عمود ارتفاعه 2 م ويبعد 4 م عن حافه الحوض هنا حافه الحوض بيبعد عنها كام؟ 4 متر اهي ليضيء قاع الحوض يبقى المصباح ده محطوط عشان ينور قاع الحوض من تحت ده قاع الحوض اهو فان طول الجزء المظلم من قاع الحوض يساوي نقط طب هو ايه اللي هيحصل بس كده بالراحه سؤال جميل انت الاشعه هتخرج من المصباح بالشكل ده كده عشان تنور قاع الحوض كلام جميل الاشعه دي وهي نازله الميه هيحصل لها انكسار طب هي جايه من الهواء راحه للميه يعني جايه من وسط اقل كثافه ضوئيه لوسط اكبر كثافه ضوئيه ده العمود اهو من وسط اقل كثافه ضوئيه لوسط اكبر كثافه ضوئيه يبقى الشعاع ينكسر مقتربا من العمود يبقى ده ينكسر مقتربا من العمود اهو وده ينكسر مقتربا من العمود وهكذا فكل الاماكن اللي وصلها اشعه طبعا هنا برض في شعاع وهينكسر مقتربا من العمود وهكذا كل المنطقه دي هتبقى منوره ليه؟ هيوصلها اشعه ضوء كلام جميل الحته الوحيده اللي مش هيوصلها اشعه ضوء الحته دي ليه بقى؟ لان اول شعاع جا هينكسر هنا كده هينور من اول هنا وانت رايح بقى كل ده هينور فالحته دي مش واصلها اشعه ضوء لان ده اول شعاع اهو مافيش قبله عشان ينكسر ويغطي حته كمان ينور حته كمان اذا طول الجزء المظلم اهو الحته دي كده مش هيوصلها ولا شعاع الضوء هيبدا يوصل من هنا لغايه الجنب التاني كله يبقى هنا الحته دي دايما الجزء ده هيكون مظلم عايز طوله بقى اجيب الطول ده ازاي طيب انت عندك مثلث قائم الزاويه اهو عندك ده ولو قدرت انت تجيب الزاويه دي الضلع ده بالنسبه لها يعتبر المقابل والضلع ده بالنسبه لها يعتبر خبر المجاور ف فتقدر تجيب طول الجزء ده بمعلوميه الزاويه من تان سيتا بتساوي المقابل على المجاور يبقى انا بقى محتاج اجيب مين؟ السيتا اه يعني انا لو جبت السيتا بمعلوميه السيتا والمجاور ده اقدر اجيب المقابل بتاعها اه ما انت عارف ان تان سيتا بتساوي المقابل على المجاور المقابل اللي هو مين طول الجزء المظلم بتاعنا اللي احنا عايزينه والمجاور جاهز اللي هو العمق نفسه اللي هو كام اصلا؟ كان 3 متر يبقى انت دورك يا معلم تجيب السيتا تعالى اجيب السيتا بقى هو مديك معامل الانكسار المطلق صح ايوه هتستغل بقى معامل الانكسار المطلق هتقول ان بتساوي ساين فاي على ساين سيتا فين الفاي؟ زاويه السقوط الزاويه المحصوره بين الشعاع الساق والعمود هتاخد الشعاع الساقط ده اللي هو اول شعاع لان ده هينور اكبر جزء ممكن مافيش بعده بقى ينور الجزء الخلفي ده اذا دي تمثل زاويه السقوط بتاعتنا فاي طب دي اجيبها ازاي تعال نشوف انت عندك المثلث ده قائم الزاويه في الزاويه دي عندك الضلع ده والضلع ده طب ما انت كده تقدر تجيب الزاويه الجميله دههي ليه ما هو الزاويه دي هسمي الزاويه دي مثلا الزاويه اكس دي عندك الضلع انين ده بالنسبه لها اسمه المقابل والضلع اللي هو الاربعه ده اسمه المجاور يبقى برضو من تاني الزاويه اكس دههي تقدر تجيب انت عندك المقابل وعندك المجاور يبقى تقدر تجيب الزاويه اكس من الاتنين دول من تاني الزاويه فهتقول على جنب كده تان الزاويه اكس بتساوي المقابل على المجاور برض المقابل بتاع الزاويه اكس كام انين المجاور كام اربعه يبقى 2 على ا دي بنصفت تان نص بقى عشان تجيب الزاويه ففت تان نص تطلع معاك 26 56 يبقى اذا الزاويه اكس بتساوي 26 كلام جميل يبقى زاويتنا دي طلعت درجه طب يبقى الزاويه فاي بقى اللي احنا عايزينها كده الزاويه فاي المتممه لها 90 - 6 26 و56 يبقى 90 ناقص الزاويه دي تطلع 63 44 يبقى الزاويه دي 63 44 كده احنا جبنا زاويه السقوط اهي اللي هي دي 63 وقال لك معامل الانكسار كام؟ 4 على 3 يبقى تعوض عن دي ب 4 على 3 كده جبنا السيتا يا معلم واول ما تجيب السيتا ترجع بقى للمثلث ده وتروح للعلاقه دي تان سيتا بتساوي المقابل على المجاور المقابل ده بقى اللي احنا عايزينه كلام جميل مساله جميله قوي يبقى ان احنا عايزين دلوقتي مين السيتا يبقى ساين فاي على ا على ت يبقى هنقول ساين فاي اللي هي ساين 63 44 على 4 على 3 الكلام ده ساين سيتا شيفت ساين بقى للناتج ده شيفت ساين للناتج تطلع الزاويه 42 و13 يبقى الزاويه دي طلعت 4213 تعال بقى هنا هات العلاقه دي بقى اعوض فيها يبقى تاني الزاويه سيتا بتساوي المقابل على المجاور الزاويه سيتا حسبناها بكام؟ 42 و13 يبقى 42 و13 المقابل بقى بتاعنا اللي احنا عايزينه هنسميه الدي على الحته دي نسميها الدي المجاور بتاعها 3 خلاص يبقى الدي بتساوي 3 في تان 42 و13 يبقى 3 في تان 42 و13 13 تطلع معاك 2.71 يبقى اذا الدي بتساوي 2.1 متر يبقى 27.71 71 جميل سؤال قوي جدا السؤال اللي بعده الشكل المقابل يوضح مسار شعاعين ضوئيين يلتقيان في نقطه على حائل راسي جميل فاذا وضع لوح زجاجي امام الحائل وموازيا له بحيث يعترض مسار الشعاعين فهل يتقابل الشعاعان على الحائل مع تفسير اجابتك الشعاعين دول وهم ماشيين اتقابلوا في النقطه دي على الحائل ده يبقى هم اتقابلوا هنا طب لو حطيت لوح ازاز موازي الحائل ده بحيث يعترض مسار الشعاعين بالشكل ده كده هل الشعاعين هيتقابلوا على الحائل ولا ايه اللي هيحصل تعال نشوف الشعاع ده لما يدخل على الزجاج هينكسر لازم يحصل له شويه انكسار اهو وده كمان هينكسر اهو طب لما ده انكسر وده انكسر كل واحد سقط في نقطه غير التاني يبقى هيتقابله لا يبقى هل يتقابل الشعان لا ليه لحدوث انكسار لكل منهما يغير موضع سقوطهما على الحائل كل واحد هيسقط في نقطه غير الثانيه دي كانت اسئله الدرس الاول من الفصل الثالث اللي هو انعكاس الضوء وانكسار الضوء شرحنا لكم الدرس بالتفصيل وحلنا لكم كل اسئله كتاب الامتحان عليه ان شاء الله الدروس اللي جايه هنشرح تداخل الضوء وح وحيود الضوء وبرده نحل كل اسئله كتاب الامتحان ان شاء الله عليها ويا ريت لو بتستفاد من الفيديو توصل الفيديو لاصحابك عشان نوصل لاكبر عدد من الطلاب عشان دعمك لنا هو اللي بيشجعنا على الاستمرار ربنا يوفقكم جميعا والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
23:11
حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني الجزء ـ 1 ـ
Eng:mohamed fawzi
8 مشاهدة · 2 maanden geleden
1:18:32
حل كتاب الامتحان فيزياء تانيه ثانوي درس الانعكاس والانكسار الفصل الثالث الدرس الاول كامل 2026
Mr:hakam Elkady
371 مشاهدة · 3 maanden geleden
27:37
فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار كتاب الامتحان 2026
محمد عبيد / Mohamed Ebied
9 مشاهدة · 3 maanden geleden
1:01:53
حل كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي 2026 فصل ثالث انعكاس وانكسار الضوء من رقم 1 الي رقم 31
الفيزيائي مصطفى خضر
7 مشاهدة · 4 maanden geleden
48:45
فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء مستويات عليا كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
368 مشاهدة · 2 maanden geleden
47:46
حل أسئلة كتاب الامتحان على انعكاس وانكسار الضوء تانية ثانوي مستر احمد الشامي
احمد الشامي في الفيزياء
210 مشاهدة · 2 maanden geleden
2:13:58
حل اسئلة كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي انتشار وانعكاس وانكسار الضوء 2026
MR Zoher Maher
2 مشاهدة · 4 maanden geleden
1:23:21
حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني المنهج الجديد
الفيزياء والحياة م. محمد وصفى
64 مشاهدة · 4 maanden geleden
1:33:16
حل كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوي الفصل الثالث الدرس الاول انعكاس وانكسار الضوء
عادل بسيوني - Adel Basyouny
24 مشاهدة · 3 maanden geleden
51:58
حل كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي 2026 الفصل الثالث انعكاس وانكسار الضوء من رقم 28 للاخر
الفيزيائي مصطفى خضر
3 مشاهدة · 3 maanden geleden
1:03:13
حل كتاب الامتحان درس انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوي 2026 من 11 لـ 50 الضوء
رضا عبدالغني- Reda Abd Elghany
5 مشاهدة · 4 maanden geleden
19:12
حل كتاب الامتحان فيزياء 2026 انعكاس الضوء تانية ثانوي من 1 إلى 10 شرح
رضا عبدالغني- Reda Abd Elghany
1 مشاهدة · 4 maanden geleden
30:49
فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء اختر س 1 س 12 كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
8 مشاهدة · 2 maanden geleden
1:01:41
حل انعكاس وانكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء تانيه ثانوى الترم الثانى الجزء الاول
Mr. Mina Magdy -مستر مينا مجدى
11 مشاهدة · 3 maanden geleden
24:16
فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء اختبر نفسك كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
359 مشاهدة · 2 maanden geleden
1:54:25
كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوي 2026 الفصل الثالث الانعكاس والانكسار
Mr. Abdalla Zein Eldin
3 مشاهدة · 4 maanden geleden
30:30
فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء اختر س 13 س 26 كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
12 مشاهدة · 2 maanden geleden
49:25
حل درس الانعكاس و الانكسار تانيه ثانوي 2026 الجزء تاني 2 كتاب الامتحان