فيزياء جمع الالوان part 1 صف عاشر

👁 1 مشاهدة

فيزياء جمع الالوان part 1 صف عاشر

النص الكامل للفيديو

اني طيب يبقى بنقول يا شباب الطبيعه الموجيه يسالني ماذا يحدث عند سقوط الضوء الابيض على منشور اقول له يتحلل الضوء الابيض الى سبعه الوان اكتب كده عند سقوط الضوء الابيض على سطح منشور فانه يتحلل الى سبعه الوان قال لي وتدعى باسم الوان الطيف تدعى باسم الوان الطيف علل تحلل الضوء اكتب ده سؤال في الامتحان علل تحلل ايوه كنت بقول الاول ماذا يحدث عند سقوط الضوء الابيض على سطح منشور كنت بقول يتحلل الضوء الابيض الى سبعه الوان تسمى بالوان الطير يتحلل الضوء الابيض الى سبعه الوان تسمى الوان الطيف ايه الوان الطيف يا استاذ اكتب معايا احمر برتقالي اصفر اخضر ازرق نيلي وبنفسج يبقى انا عندي كام لون سبعه ايه ههم احمر برتقالي اصفر اخضر ازرق نيلي ونفس دول ايه يا استاذ قاللي دول الوان الطيف اللي عندك دول ايه الوان الطيف دول قاللي دول سبع الوان مكونين للضوء تفرقوا عند تحليل الضوء طيب نقول يستخدم الطيف في الطب نكتب كده يستخدم الطيف في الطب حيث يساعد طف الزجاج المكسور على معرفه على معرفه مسرح الجريمه طيب يبقى انا عندي هنا اهو انتم عارفين بيعملوها ازاي في ماده اسمها المناس يا ود ايه المناس دين عارفين لما يبقى واحد مثلا دم وقع منه او واحد اتقتل او اتدبح او او او لا قدر الله بيجيبوا ماده اسمها الليس دي بتتفاعل مع الدم بتخليه يبقى لونه باين منور يعني لو قفل النور كانها ماده فسفوريه كده الماده دي بتتفاعل مع الدم تكون ماده فسفوريه يبقى لو لقوا الدنيا منوره يعني لوا نور طالع او هي بيبقى لونها فتح كده لونها شبه الابيض بس ابيض مزرق كده شويه ده بيبقى ايه قاللك يبقى خلاص يبقى في هنا كان في دم يعني ده مسرح جرينا طب ده من انعكاس مين قال من انعكاس الضوء يبقى بيعرفوا من المسرح الجريمه فين قال عن طريق انعكاس الضوء الط في الزجاج طيب بيعرفوا يا ود اتجاه دخول الطلاقات وخروجها في مثلا في الازاز الازاز ده اتكسر من جوه وله اتكسر من بره عن طريق الانعكاس بتاعه عن طريق حده الزجاج يبقى الزجاج ده اتكسر لجوه ولا اكسر لبره ده اللي عايزين يخش شرطه بقى وحربيه والكلام من ده يعرفوا ايه الكلام ده طيب بيقوللي عندي يفسر نيوتن قاللي ده مين اول واحد اتكلم قاللي نيوتن في تجاربه سنه كا قاللي سنه 1666 يبقى اول واحد او من اوائل الناس عشان في اكيد قابله ناس عشان لو انت تفتكر ان انت كان عندك في عصر نيوتن ده كان قولي رومر لو فاكرين اللي اتكلمنا عنه يا اد المره اللي فاتت قولي رومر ده اللي كان عمل ايه يا معقول نسيته يعني قاللي ده اللي اتكلم عن قمر ايو صح وده اللي حددلي سرعه الضوء اول واحد كانوا في نفس الرينج يعني نفس الفتره الزمني طيب يبقى انا عندي هنا هو لو جيت اقول اقوله انعكاس الضوء قاللي فسر نيوتن من اال الناس اللي عمل التجارب عن الضوء وده عن طريق منشور زجاجي وجد انه يوجد ترتيب من فين قل من الالوان يبقى تاني مين اللي لقى ترتيب منتظم من الالوان قال نيو قال ل ترتيب منتظم من الالوان طب الترتيب دهو سميناه بعد كده اسم يبقى اول من سمى الضوء هيبقى مينير نيوتن يبقى نيوتن هو اول واحد سمالي ايه قاللي طف الضو طيب يبقى انا عندي هناه علشان اتحقق ان الضق هو اللي متكون من سبعه تلوان اعمل ايه قاللي هتجيب جوز مناشير قصد بعض منشور كده بالشكل ده اهو وشور كده هدخل الضوء من هنا هيتحل للسبع تلوان قال لي ساعه ما يعدي على المنشور الثاني الاقيه طلع لون واحد ايه ده يعني هو دخل دضو ابيض خرج عندي دوء ابيض بالظبط كده ايه اللي حصل يا اد قال لي اللي انا عندي هنا اهون تحلل الضوء للسبع مكونات وعند سقوطه مره اخرى على المنشور تتجمع الزوايا في نقطه واحده قال لي ويخرج التاني الشعاع مره اخرى يبقى انا عرفت ان انا عندي مجرد ما يحصل تحليل للضوء عندي ايه قال لي لو كون عندي هنا الضوء دخل في المنشور كان كام لون قال لي السبع الوان يرجع تاني لون ابيض والعكس طيب ايه السبب اللي كان بيخلي ان الضوء يتحلل يا اكتبوا كده ما سبب تحلل الضوء اقوله اختلاف الاطوال الموجيه للضوء يبقى الاختلاف في الاطوال الموجيه للضوء كان بيعملي ايه قاللي كان بيعملي تحلل للضوء طيب انا مليك من المره اللي فاتت لو تفتكر ان الضوء المنظور كان من 400 ل 700 نانو صح اللي احنا بنقدر نشوفه نعم استاذ طيب يبقى انا عندي هنا اللون الابيض يتكون من عده الوان قالل انا عندي هنا هو قاللي ايه قاللي انا عندي هنا عدم تساوي الاطوال الموجيه عدم تساوي الاطوال الموجيه السبب في تحلل الضوء الى سبع مكونات يبقى لو جينا نشوف اذكر السبب تحلل مكونات الضوء اقوله عدم تساوي اطواله الموجيه يبقى الاطوال الموجيه ما كانتش مستويه عندي ولما كانت مش مستويه كان ايه اللي بيحصل قاللي لما كانت مش مستويه ده عمللي حاجه ايه هي قاللي اللي انا عندي هنا عمللي ان الضوء لما كان مش مستوي اتحلل لكم لون لسبع الوان اكتب كده النموذج الموجي للضوء النموذج الموجي للضوء سبب تحلل الضوء يا شريف ان انا عندي اختلاف الاطوال الموجيه اختلاف الاطوال الموجيه عند سقوطها على سطح زي مثلا سطح المنشور فتتحمل يبقى انا عندي هناه لما يجي يقول لي النموذج الموجي للضوء النموذج الموجي للضو سقطها على ايش ما تتحل عندما يتحل الضوء سكوت الضوء على سطح المنشور فتحلل للسبع الوان ايه هم السبع الوان احمر برتقاني اصفر اخضر ازرق نيلي بنفسج طيب يبقى النموذج الموجي ان لكي يكون الضوء موجيا يجب ان يكون له طول موجي وتردد اكتب كده يبقى النموذج الموج للضوء ان الضوء عندي هناه عشان يكون موجه اصلا لازم يكون له طول موجي وله تردد تاني عشان الضوء يكون موجي لازم يكون له طول موجي وتردد وهنا هعتمد على قال على تجارب عالم اسمه فريمان طيب انا عندي هنا اهو وعالم تاني قاللي اسمه ايه قاللي اسمه جرمل يبقى انا عندي هنا اهو اول حاجه يا عشان نكتبها هنقول ان الضوء عندي كان من 400 ل 700 نانو المنظور اكتب كده الضوء المنظور من 400 لكم ل 700 الضوء المنظور من كام لكام 400 700 400 ل 700 انا هعتمد على تجارب عالمين نيوتن هعتمد على تجارب عالمين نيوتن وجمدي طيب يبقى عندي هو علشان نتكلم اللي انا عندي الضوء مين اللي كان بيحل ني خلي بالك مين اول واحد حلل الضوء جرمدي وهجن ونيوت دول لات علماء اتكلموا عن خصائص الموجات جرمل و ون دول اتكلموا عن ايه يا ود قاللي عن خصائص الموجان وقلنا الضوء المنظور من 400 لكام يا استاذ قال 700 طيب يا استاذ انا هكتب ايه بقى ولاعمل بص انا عندي اطول الالوان عندي هيبقى اللون الاحمر اكتب كده اطول الالوان طولا موجيا اطول واحد عندي اطول الالوان طول موجي اللون الاحمر طب اقل واحد طول موجي البنفسجي يبقى انا هتكلم لو اكلمت عن الطول الموجي هيبقى الاحمر عندي اطول واحد وهيبقى البنفسجي عندي ماله ا بنفسج هيبقى اقصر واحد طب لو هتكلم عن التردد العكس حد يقدر يقوللي العكس ازاي العكس البنفسجي تردد حجه اكبرر تردد اصغر بالظبط كده يبقى انا عندي هنا اقول التردد يا شريب ويا باجس بيكون العكس ازاي ايضل قولي بقى التردد كون العكس ازاي تردد بيكون العكس عن طريق سقوط الضوء عندي الضوء انا عندي الطول الموجي لو كبير في الاحمر يبقى تردده قليل يبقى انا عرفت ان التردد لو كبير بقى العكس اهو لو التردد كبير ايه اللي يحصل الموجي اقل اه يبقى انا عرفت ان عندي اتنين عكس بعض الطول الموجي والتر ناقر ونق عكس بعض ده كبير يبقى التاني صغير ده صغير يبقى التاني طيب يقول انا عندي هناه عرفت ان الضوء البنفسجي قال ده تردده اكبر عرفت ان الضوء الاحمر تردده قليل الطبيعه الموجيه للضوء اكتب كده عندك الطبيعه الموجيه للضوء قاللي كانت بتتسبب في ايه قاللي في انحراف كل لون من الالوان او انكساره يبقى انا عندي مين اللي كان بيسبب لي القيمه دين اقوله اللون عندي ايه اللي كان بيحصله قال بتسبب لله انحراف اللي هو مين اللون عن طريق تحلل الضوء ازيك يا ليان يا ليان نعم الحمد لله على السلامه الله يسلمك مسيت الميعاد كنت نايمه يلا صباح الخير هنبعت لك الريكورد بعد تحضري اللي فاتت وهنعيد لك تاني ما تقلقيش يعني طيب يبقى احنا كنا بنقول ايه كنا وصلنا يا ليان عند الاطوال الموجيه هنا اهو بنقول ايه اكتبي معانا كده وسيبي لك مثلا قولي صفحتين كده ولا حاجه كتاب انتوا كتبتوا صفحتين يا ود ولا قد ايه ايذ كتبنا صفحتين طيب بنقول ايه بقى يا ليان بنقول عندي حاجه اسمها اطوال موجيه حاجه اسمها ايه اطوال موجيه مثلا انا عندي هنا عندي حاجه اسمها طول موج قلل الضوء كان بيسبب ايه قال انحراف كل لون يبقى انا عندي اكتبي كده الضوء قال لي تتسبب بانحراف كل نون قال لي من الالوان وانكسار الطبعه الموجيه للضوء تتسبب بانحراف كل لون من الالوان او انكسار طيب فعندي هنا السبب في الانحراف قاللي وتحلل الضوء كان مين قاللي اختلاف التردد كل ضوء او طوله الموج يبقى السبب في انحراف وتحلل الضوء كان السبب في اختلاف تردد كل من والضوء والطول الموجب طيب تعالوا نشوف قاللي فتتسبب الطبيعه الموجيه بتحلل الضوء طب اكتب كده عندي شويه الوان يا اد هنتم دم هيتم دمجها وعايزك تبقى مركز قوي قوي قوي قوي قوي بصوا يا صلوا على النبي كده عليه افضل الصلاه والسلام عليه الصلاه والسلام عندي اللون الازرق عند مين اللون الازرق قاللي اللون الازرق ده ماله قاللي انا عندي هناه لو جيت اشوف الاول انا عندي المكونات اساسيه كم لون قاللي لو جيت ابصلهم كده هلاقيه لاته اكتب كده الالوان الاساسيه ثلاثه الوان الالوان الاساسيه الالوان الاساسيه كم لون لات الوان ايه هم احمر اكتب كده الالوان الاساسيه قاللي لاث الوان احمر ازرق اخضر يبقى معايا كام لون لاث الوان احمر وازرق واخضر خليكم م فوين معايا كده يبقى انا معايا كام لون ثلاثه احمر وازرق واخضر قال لي الثلاثه ده هم عند مزجهم عندما يتم مسج اللون وخلي بالك يا اد من حاجه ده ضوء مش لون ده ضوء مش لون يعني دي لون ضوء يعني ايه زي ايه كده زي لمبه لونها احمر ولمبه لونها ازرق ولمبه لونها اخضر مش الوان يعني انت لو جبت الوان الميه او الوان الخشب حطيت الاحمر والازرق والاخضر انت كده بتعك كده بتطلع لون ثالت او رابع مش الالوان اللي هي الميه نفس الالوان اللي هي بتاعه الضوء في فرق شويه هبقى افهمه لكم بعدين يعني انا دلوقتي يا استاذ انا بمزج ايه قال لي انت بتمزك اضواء بتمزك ضوء مين وضوء مين وضوء مين بتمزك ضوء احمر اساسيه يعني ولا وازرق اه يبقى انا عندي الالوان الاساسيه الثلاثه للضوء اكتب للضوء علشان ما تنساش يبقى انت بتمزك ثلاث الوان اساسيه للضوء ايه الضوء اللي عندك لون احمر للضوء لون ازرق للضوء لون اخضر للضوء احنا بنتكلم عن اضواء ما بنتكلمش عن انواع عشان السنه اللي فاتت احد الاطفال ما شاء الله ربنا يحفظه يا رب عمل ايه قال لي دول يا استاذ انا جربت لقيت الالوان دي ما بتطلع ليش اللون يا استاذ اللي انت بتقول حطيت لون احمر وازرق واخضر طبعا كنا بنشد في شعره يبقى انا عندي هنا بجيب ايه الوان ضوء مين ههم احمر وازرق واخ هلاقي ايه يا استاذ هلاقي عند مسج الالوان عندما يتم المسج عندما يمتزج اللون التلاته دول مع بعض قاللي تسمى الوان متمه يعني ايه يا استاذ متمه دي يعني عندي كلمه متتمن اللون الابيض ايه ده يعني انا لو دخلت التلات الوان دول مع بعض الاحمر والازرق والاخضر هيطلعلي لون ابيض بالظبط كده يبقى الاحمر زائد الازرق زائد الاخضر بيطلعلك لون ايه يا دكتور انت وهي لون لون ابيض مستر طب يا استاذ اتفضل يا شريين انت قلت الثلاث الوان اللي هم الاخضر احمر وازرق واخضر احمر وازرق واخ بس معنى في الكتاب الالوان المتتامه بقوللك اللونان الضوئي الذين اصر بس اصبر اصبر يا حبيبي ما تستعجلش على رز يبقى انا عندي كم لون يا شريف لاه كم لون التلاته الاساسيه اللي عندي لو امتزجوا مع بعض هيطلعلي لون ايه الابيض الابيض مين هما التلاته الاساسيين اللي عندك اخضر واحمر وازرق طيب حلو قوي تعال نعمل مسج بقى اكتب كده عندما يتداخل اللو الاخضر زائد الاحمر يبقى اخضر واحمر الاساسيين يطلعلك يعمل يساوي كده اص ده لون ممتزج اهو وده طالعلي من ماسج مين ومين الاصفر مع مين الاصفر طالع من الاحمر زائد الا يبقى احمر واخضر يطلع لك اصفر اصفر احمر واخضر يطلعك اصفر احمر واخضر يطلعك اصفر طب تاني قاللي عندما يتداخل اللون مين هو يا استاذ قاللي الاخضر زائد الازرق ينج يا يطلعلي سماوي طيب عندما يمتاز اللون يبقى احمر ازرق واخضر واحمر واخضر نخش على بعد كده الازرق زائد الاحمران يساوي قاللي ايه قاللي ارجواني يبقى انا عندي هنا الالوان ايه هما يا استاذ قال لي دي كان اسمها الالوان اللي جايه من الامتزاج كانوا كام لون قال لي كانوا لاته ناتجين من اتحاد كل واحده اتنين اساسيين يبقى انا عندي الالوان الاساسيه كانوا لاث الوان احمر وازرق واخضر اساسيه يعني عند مزجهم يطلع لك اللون الابيض طيب قلت الاحمر والازرق طلعلك اصف عندي اللون التاني مين ومين قاللي الاخضر والازرق سماوي الازرق والاحمر ارجواني طيب يا استاذ هو انا لو مزجت واحد لون غير اساسي بيبقى اسمه لون ايه الالوان التلاته اللي طلعتهم دول يا استاذ اكتب كده الالوان ويه الالوان الثانويه هي اصف سماوي ارجواني يبقى انت عندك لات الوان ثنويه معاك لاث تلوان اساسيه اكتب كده عند مزج بقى عند مزج الاصفر عند مسج مين هتجيب الاصفر ادخله مع م يا استاذ قال لي هتدخل الاصفر ده هو الاصفر ده كان من ايه قال لي كان من اخضر واحده قال لي خلاص يبقى انا هدخل عليه اللون الالث اللي ناقص يبقى الاصفر زائد مين يا دكاتره زائد الازرق الازرق مش انا كان عندي لاث الوان بصوا كده في الرسمه عشان تفهم اكتر عندك اخضر وعندك احمر طلع لي لون اصفر الاصفر ده هوون مع اللون الازرق اللي تحت يطلعلك لون ايه ابيض ابيض ده اول نو يبقى واحد ثانوي وواحد اساسي اصفر وازرق ابيض اكتب اصفر وازرق ابيض وقلنا تاني باكد عليها د والله مش لون مش حاجه بلونها دي ضوء في فرق طيب عشان انا عارف الذكاء المصطنع بعد كده عند مزج اللون مين الثانوي التاني نختار السماوي مثلا هو السماوي ده كان ناتج من ايه قاللي السماوي ده كان ناتج من اخضر وازرق السماوي ده كان ناتج من اخضر زائد الازرق تكتب كده سماوي وبين قصان كده اخضر وازرق والاصفر اللي فوق بين قصين فوقه كده هتكتب برض احمر خضر عشان تبقى فاكر ان هو ناتج ثانوي احمر زائد الاخضر اللي هو الاص طيب يبقى انا عندي الاخضر والازرق بقى قالي ده كان ايه السماوي اكتب السماوي زائد مين يا استاذ هو انا السماوي اخترت ازرق واخضر ناقص م تال ثانوي اساسي يبقى السماوي زائد الاحمر يساوي ايه الابيض برض يبقى السماوي والاحمر يطلع لي لون ايه قبي طب عندي بعد كده يا استاذ هو انا هقف قال لي لا لسه مكملين لسه اللون الثالت حد يقدر يقوله لي بقى ارجواني استد ارجواني و ايوه يبقى عند مز الارجواني الارجواني ده يا شريف طالع من لونين ايه ههم الاحمر والازرق ماشي يبقى زائد مين يا ولاد ز يبقى ارجواني زد اخضر يطلع لي مين برض يساوي الابيض ق يبقى يا استاذ انت حضرتك قمتين الرسمه دين اقول لك اه المفروض انت كده فهمتها معايا اللي انا عندي كا لون اساس بقى يا اد لاث الوان لاثه اخضر ازرق احمر بيطلعوا لي ثلاثه ثانويين سماوي اصفر ارجواني عند اتحاد احد الالوان الثانويه مع اللون المتمم ليه خلي بالك من المتمم ليه دي المتمم ليه ده المقصود ايه ان هو يع الابيض المقصود بالالوان المتتامه يا شريف عشان سيادتك قلت لي يا استاذ هو احنا هنا في الكتاب كاتبلي عند مسج لونين ينتج اللون الابيض صح قلتلي كده ساع لما انا كنت بقوللك في عندك الاحمر والاخضر والازرق قلتي بس بس استنى يا استاذ ده كاتبلي لونين بس طب ما انا قلتلك دول الوان متت اي مسج للالوان يطلعلك لون متمر يبقى لونين ما انت عندك الالوان الاساسيه كم واحد هما لونين ولا لاثه لاه عشان كده انا حاولت افهمك ان انا لسه تصبر عليا تفهم مني ان الالوان لون ثانوي مع لون اساسي يطلعلي كاملي الابيض يعني اين ما انا قلتلك ما هو الواحد من الثانوي ده بمقام كام لون يا ود الواحد من الثانوي الواحد من الثانوي بمقام كام لون مش بمقام اين تعال كده يا استاذ وريني قلتلك مثلا اللصق بمقام اين ازاي يا استاذ قلتلك ما هو ناتج من الاحمر والاخضر اهو لونين بمقامهم طيب تقوللي يا استاذ الارجواني ازاي بمقام اين حد يقدر يقوللي محمد معايا يا محمد تقدر تقوللي الارجواني ده بمقام اننين ازاي نام ولا ايه استاذ ابو حم اه اتفضل احمر وازرق ايوه طيب يبقى احمر ومين يا ابو حماد ايه يا عم عايزين نسمع صوت وياك وبعد كده يبقى مين ومين السبعاوي السماوي اه السماوي سماوي مش السبعاوي اه يبقى سماوي ده اصفر سماوي من مين الاخضر والازرق اه ماشي الحمد لله انت هاج اجيبك من دماغك دلوقتي لا مركز معك اه قلت الولع بيقول لي اصفر قلت عليه العوض طيب يلا يا روان قولي لي ارجواني جاي منين روان ازرق واحمر ازرق واحمر ازرق واحمر ماشي الحمد لله يا ايه قولي لي كده الاصفر تاني منين ايوه يا استاذ الاصفر الحمدله ايه موجوده ايه موجوده مش زي امبارح قالوا لي خرجت وطلعت اصلا ما دخلتش سبحان الله مش عارف كان تهيؤات ولا ايه المهم يبقى احمر ومين يا دكتوره احمر واخضر تمام سمعت الحصه بتاعه امبارح ايوه طيب ا يا شباب ا اللي محتاج حصه من الحصص اللي احنا بنسجل احنا بنسجل بعينها عندي على التليجرام مش كل الحصص بنزلها على اليوتيوب ليه علشان في بعض المدرسين بعض المدر مش طلاب والله بيخش يسمع الحصه ويروح يشرحها للعيال تاني فاحنا ايه بنقطع عليهم شويه لحد ما ايه لحد ما نشرح الحصه احنا في الجروب العام وبعد كده نبقى ننزلها له معاك فانا مش مستخسره في كل انت محتاج حصه من الحصص انا ممكن اعمل لكم جروب تليجرام اول باول اشير لكم الحصص عليه تسمعوها تاني وثالث وعاشر مافيش مشكله في استاذ خلي اسوي جروب تليجرام حاضر وارسل في الحصص احسن حاضر هرسل لك من اول حصه لاخر حصه من عينيه اللي تمام طيب يبقى انا عندي هنا يا اد معايا الالوان بتاعتي كانت من ايه الا ايه قال لي كان معايا احمر وازرق واصفر واخضر طيب دول كام لون بقى قال لي دول بيتكون لي اللون الابيض طيب يا استاذ هو انت عندي هنا هو قلنا ان انا عندي دي مكونات الضوء وعرفت ازاي المكونات عندي هنا اهون بيتم تحليلها قال لي طيب في عندي حاجه اسمها تراقب اكتب كده التراقب التراكب يعني ايه تراكب ده يا استاذ قاللي انا عندي التراكب هو انتاج اللون الابيض انتاج اللون الابيض من تداخل الوان معينه وعلى فكره هو مش كاتبه لك بس كاتب عندك عندما تتراكب هذه الالوان الثلاثه تشكل اللون الابيض يعني معنى كده ان تراكب الالوان ده يعني ايه يعني تداخل الالوان بكل بساطه يبقى انا عندي هناه لو عايز اكتب تعريف التراكب اقوله هو تداخل ما بين الالوان وبعضها البعض يشكل وينتج اللون الابيض يعني عندي هناه لازم يطلعلي لون ابيض قاللي اه مش هو تراكب قاللي اه طيب عمليه التراكب ده هين ليها اسم تاني اسمها عمليه جمع الالوان يبقى لو عايزين نكتب كده عمليه جمع الوان ما انا عندي كان في تراقب من شويه يا استاذ يبقى عمليه التراكب وجمع الالوان هي انتاج اللون او الضوء الابيض من تداخل الالوان محددتش ا شريف ما قلتش اتنين ولا لاته ولا قلت متمه ولا قلت اساسيه خلي بالك طيب يبقى عمليه جمع الالوان ده هين قال لي دين بتستخدم في ايه بقى اقول له تستخدم هذه الاليه في عمل شاشات التلفزيون ازاي يا استاذ هقولك في بعض الاحيان لما شاشته او سكرينه التليفون يحصل لها كسر كده بتلاقي انت
الضوء واللون عاشر فيزياء 27:20

الضوء واللون عاشر فيزياء

الفيزياء الاحترافية | Professional Physics

5 مشاهدة · 1 jaar geleden

التيار الكهربائي المستمر الدرس 13 الجزء 1 فيزياء الصف العاشر المنهاج السوري 2025 2026 16:47

التيار الكهربائي المستمر الدرس 13 الجزء 1 فيزياء الصف العاشر المنهاج السوري 2025 2026

منصة دليل التعليمية

11 مشاهدة · 4 maanden geleden

الضوء واللون الدرس 14 فيزياء الصف العاشر المنهاج السوري 2025 2026 14:42

الضوء واللون الدرس 14 فيزياء الصف العاشر المنهاج السوري 2025 2026

منصة دليل التعليمية

1 مشاهدة · 2 maanden geleden