Moasser physics secondary 2 Chapter 3 Lesson 1 حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي 2026

Moasser physics secondary 2 Chapter 3 Lesson 1 حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي 2026

النص الكامل للفيديو

يلا بينا يا شباب بسم الله الرحمن الرحيم ياس احنا كده خلصنا الدرس هو يعتبر اه بس فضلنا في حته صغيره قوي هي بتاع سنيلزود تمام ان شاء اللهقشها المره الجايه بيقوللكبل الويف بتاعتناك سكتم انير عندنا ويفنس فيزبل لايت اكس جمار اكس راي مين عنده ويفنس اعلى اعلى ويف لينس الفيزبل لايت يبقى اعلى ويف لينس ام ما ينفعش دي ما تنفعش ديما تنفعش دي تبقى الاجابه بي ليه؟ لان طبعا احنا عارفين لايت عندها ويف لينس اعلى لان الجامر هي عندها اعلى فريكونسي يبقى عندها اقل ويفنس وهكذا هنا بيقوللي عايز الانجل اوف ريفلكشن ماشي حلينا زيها في الحصه هنعمل النورمال اهو تبقى دي 70 تمام ده طالع كده يبقى لا واحده واحده بقى بالراحه بالراحه ثواني معلش انا اسف يلا بينا هنطلع شعاع ضوء من هنا اهو كده احمر اهو ماشي طيب الزاويه دي كام 180 - 140 تبقى دي 40 فلو رسمت النورمال تبقى اكيد دي 50 ودي كمان كام 50 الاجابه حلناها في الحصه ماشي طيب يلا بيقولك فيد هيبقى ريكشن بسرعه قد ايه في برض يا جماعه السرعه ثابته لان احنا في الاير في نفس الميدي اللي وراها اللي وراها بيقوللك الانجل اوف ريفلكشن مش ده نازل بيرنديكلر اه يبقى الانجل اوف ريفلكشن بزيرو طيب مش هو نزل وراجع كده اه يبقى الانجل اوف ديفيتد يعني ايه ديفيتد يعني انحرف عن مساره مش هو راح وراجع مادام عكس اتجاهه يبقى انحرف عن مساره ب 180 درجه طب لو انحرف 360 درجه يكمل في نفس اتجاهه حتى واحد يقوللك ايه انا اتغيرت 360 درجه كداب كده ماتغيرش لكن اتغيرت 180 درجه صح كده هو اتغير فعلا كان رايح كده بقى راجع تمام فعشان الضوء راجع فكده عمل ديفيت ب 180 اللي وراه بيقولك راي ريلكت تعالوا نشوف بص ده هيجي هنا هيطلع كده هنا كده طيبطلع بكام بص بالراحه لو دي تبقى دي كمان تبقى دي كام 6 تمام وتبقى دي اهي فيطلع كده فتبقى دي كام 6 ايه ده يعني الشعاع ده بر لده تبقى الاجابه س اللي هنا تعالوا نشوف هو هيجي يخبط هنا هيطلع كده تعالى واحده واحده تبقى دي كام 45 تبقى دي كام 45 هيجي كده تبقى دي 45 بالفي او اي تبقى دي كده تبقى دي 45 يبقى كلها 45 يبقى دي لا لا ايوه تبقى الاجابه دي اللايت ري ريفريكشن على ميرور بي بكام تعالى دي نازله 40 تبقى طالعه كده تبقى دي تبقى دي كام 110 40 150 تبقى دي 30 تطلع كده تبقى دي 30 النورمال اهو تبقى دي 60 ودي ماشي يبقى ريفلكت بانجل 60 وحالنا زيها هنا انجل بتوين ان ريكت انت لما ترفع ده 10 درجات بقت الزاويه دي كام بقت 20 يبقى الانجل اللي جوهبقى 70 لان 90 ماين 20 يبقى هما كلهم كام 70 و 70 140 عشان هو قال هرفعه 10 درجات كده هيبقى هنا كده ماشي 140 تسعه انت كده كده الواجب عليك لحد سؤال 25 ماشي تكالما يجي تعالى بقى واحده واحده فلما يجي هنا كده ضرب هنا كده تمام طيب لما يضرب هنا كده هتبقى الانجل دي كام 30 ماشي طيب ولما الانجل دي 30 تبقى دي كام دي 60 دي كمان 60 طب هو هيعمل ايه قال لي هيطلع كده طبعا بالعقل يا جماعه تخيلوها يعني لازم يبقى عندك تخيل طب مش بحرف الزد دول كده برر لبعض تبقى دي 60 تبقى دي كام 60 تمام طيب هو لما هينزل هنا هينزل ايه بيرنديكلر طيب هو بيسال على ايه بقى هو بيقوللك اللايت را جي تتس ريلكتد فروم ميرور اي ان فول ميرور بي ات ان ان انجل اوف انستنس بكام هقوللك انا مش دي كلها 60 اه اقسمها بالنص تبقى دي كام 30 وتبقى دي كام 30 يبقى الانجل انستنس بتاعتنا هتبقى طب ريكتد فروم ميرور بي فول اجين ميرس ز بقى ليه لان هو هيقع بكر يعني هو هيجي هنا يرد كده لما يجي يرد كده هيقع على ايه اللي بعدها بيقولك ماشي قاللي تعال بالراحهشيها اهو راح اهو ده هيطلع هنا كده تمام هيترد كده هي يقطع ديجونالز بس ماشي كده اهو بعد كده هيفضل يقطع دياجونالز بس اهو اهو يعني هيفضل ماشي الايه الفيرتكس دول بقعد اوصل دي عشان يبقى مربعات متساويه ما هو داخل من المربع بس فكده هيقطع مين سي الاجابه سي اللي بعدها لايت راي انستنت فروم اير و ان اكيوت انجل السبيد تمام ليه السبيد لان السبيد اتغيرت الويف لنس اتغيرت قاللي لايت ويف اوبتيكال من رير ميديم لدنسر انجل انستنس ايكوال ز مين من دول مش هيتغير اللي مش هيتغير طبعا يا جماعه هي الدايركشن برويجيشن اتجاه الانتشار لانه هينتشر لتحت مثلا او لفوق لكن الويف لنس هتغير الابي هتغير الامبليتيود هتتغير الانتنسي هتتغير اللي وراه ريفلكتيف اندكس ليس ذان 1 امتى لما السبيد اوف لايت بتاعه الفيرست ميديم تبقى اعلى تبقى الفي و 1 اعلى من الفي ت لا الويف لينس بتاعه الفيرست اقل ايوه تبقى الاجابه دي ليه دي يا جماعه اقول لك ليه لان انت ال ان 1 تو تساوي لمضه 1 على لمضه 2 فلما تبقى لمضه 1 اقل من لم ت بس خلاص ده كده بالنسبه لنا ماشيراكشن بس كده تعريفات اللي بعدها قلنا بيتاثر بايه بالتايب وبويف لنس لكن الانجل انستنس ما تتاثرش فيه هنا نفس الفكره احنا لسه قايلين ان ت ده بيتاثرش بالانجل هنا بيقولي علاقه الفي علاقه انفرس لان ديتلكم علاقتهم وتر طيب هو نزل من اير لوتر يعني نزل من رير لدنس من رير لدس يبقى الانجل هتقل تبقى اللي وراها انجل ريلكشن الريفلكشن هي تبقى طب انجل اوف ريفراكشن هقوللك انجل اوف ريفراكشن هتقول ايه مش احنا عارفين ان ان 1 تو ت هي ان ت على ان 1 هي ساين الفاي على ساين سيتا طيب اعوض ان 2 1. 1.8 ايكوال ساين الانجل اللي هي ساين 3 على ساين سيتا بس كده كريس كروس وشفت ساين تطلع الاجابه. على الانجل الاولى علىين التانيهشن تطلع روت 3 نرا عايز اندكس سهله ارسم نورمال هنا كده هتبقى دي 9 اسحب من دي 9 يتبقىنا هنا 45 ودي 30 تبقى دي كام 60 هات ريفراكتف اندكس تبقى ساين 60 على ساين 45 بس كده تطلع 1. ت ماشي بس كده اقفوا لحد هنا اقفوا لحد 21 حلوا ال 21 سؤال دول بس كده يا شباب المره الجايه نكملهم كلهم يلا نشوفكم على خير يا شباب يلا سلام عليكم طيب المفروض الهومورك عليك في درس الريفراكشن ان هو يكمل لحد سؤال في احنا حلينا 20 سؤال المره اللي فاتت فانت عليك 30 سؤال فحضرتك دلوقتي وقف الفيديو واعد تحل الاسئله كلها تمام بعد ما حضرتك بتقعد تحل الاسئله كلها هتلاقي اسئله واقفه معاك وصحح من موديل انسر واقعد هكذا صحح وبعد كده كمل الحصه واتفرج على الفيديوز دي او اتفرج على حل الاسئله دي يلا بينا بيقوللي ذا ابليوت ريفركتف اندكس ان 1.5 وان ت ان 1 تو ت ده سؤال 23 سهله ما هو ان 1 تو ت هي عباره عن ان 2 على ان 1 طب ان ت على ان يعني مين على مين.6 6 على 1. تمام تطلع الاجابه 1.1 اهو اللي بعدها هتقول لي سؤال 26 بلاقي ناس كتير قوي مش عارفه تحل الجرافات رغم ان ده حاجه سهله جدا طيب ليه ما هو يا جماعه انت عندك ساين فاي وعندك ساين سيتا انت ممكن على فكره في الجرافات عايز اقول لك على حاجه لو الجراف بادئ من زيرو ممكن تعمل حركه لذيذه جدا ايه هي خد نقطه دي وكانها هي الرقم مش فاهم بصوا امسك دي امسك النقطه دي كده خد الرقم ده هتلاقيه كام 0.6 وخد الرقم ده هتلاقيه كام 0.4 يبقى كده ساين فاي ساين فاي ب0.6 طيب وساين سيتا ب0. فهمت تعمل ايه يعني تاخد اخر نقطه من الجراف وخلاص ريتيف ريفراكتف اندكس من 1 لتو يعني انا عايز ان 1 تو ت وان تو ت يعني ساين فاي على ساين سيتا طيب استنوا نجيب الكالكوليتر ساين فاي على ساين سيتا هتتجاب ازاي؟ قال لي هتبقى 0.6 على 0.4 ف تطلع الاجابه 1. ماشي تمام بيقوللي بعد كده عايز سبيد الميديم 2 طب ما هو مديك السبيد في اللايت اللي هو الميديم 1 اللي هو الاير سبيد اللايت مش في الاير هو في ميديم 1 ايا كان بتو تايمز 10 باور 8 خلاص سهله ما انا عارف ان ان 1 تو ت هي في 1 على في ت مش كانت ان اير تو جلاس فهي هتبقى في اير على في جلاس اه الفي و بكام ب 2و تايمز 10 باور 8 طيب الفي ت الفي ت انا عايزها طيب كل ده بيساوي 1.5 خلي دي اوفر 1 وكريس كروس تمام فتبقى بعد الكريس كروس تطلع معانا الاجابه 1.3 هتطلع دوسرار ان اللي هو اللي فوق زرار لما تتطلعلك 133.3ور لاه تايمز 10 باور 6 تمام ميتر بير سكند فتبقى الاجابه دي تمام يا جماعه اللي بعدها بعدها سؤال 27تحرك ميدي يا جماعه عارفينبقى صحابته مستحيل يبقى لازم تتغير الاجابه بي طيب كل ده لذيذ ما فيهوش مشاكل ما فيش مشاكل هات سؤال مثلا 34 بتاع ال بتخلي الالفا اكبر بالراحه بالراحهما بالراحه هي الالفا دي هل هيشن لا الالفا بلس الانجل اوف ريفراكشن اللي هي سيتا لازم يدونا سكستي عرفت منين يا باشمهندس هقوللك لو انت ركزت شعاع الضوء اهو عامل انجل سكستي مع النورمال فلو كمل كده ما هو مكملهوللك على نفس الامتداد باي في او ايه دي كلها 6ستي فيرتيكال اوبزيت انجل فكده ده معناها ان الالفا بتاعتنا بلس السيتا ب 6ستي طب بالراحه هو انا كل ما اجيب ان كبيره ايه اللي بيحصل للانجل قلت لكم ال ان والانجل ايه عكس بعض الانجل تقل ليه ده معناه ان دينستي عاليه طب لو دي قلت ايه اللي يحصل للالفا تزيد عشان يخلوا دي سكستي مش فاهم هفهمك تخيل معايا بارقام دي 20 مثلا ودي فورتي رحت قللت خليتها 10 يبقى لازم دي تبقى كام عشان تدونا 6ستي ما هو لازم السك دي ثابته لازم دي تبقى في فكده لازم دي تزيد فهمت المنطق يبقى لو عندي اتنين مع بعض بلس يدونا رقم كونستنت لو واحده قلت لازم التانيه تزيد عشان يعوضوا الفرق وبالتالي لو السيتا دي قلت الالفا دي هتبقى ايه هتزيد يبقى الالفا والان علاقتهم ايه دايركت صح يبقى ال والالفا علاقتهم دايركت طب انت عاوز اكبر الفا يبقى عاوز اكبر ان في الاختيارات مين اكبر ان في الاختيارات دي ماشي تعالوا سؤال6 السؤال بيقول ايه السؤال بيقول راح ادي كام في صح تبقى دي كام فورتي صح ولا لا صح طب دي فيي ودي فورتي فدي تقع كده بالراحه بالراحه بالراحه بالراحه تبقى دي كام عشان ز هي الريكشن تبقى دي كام ودي لان دول على بعض ده يحصلله ايه قاللي النورمال بتاعه اهو هو نازل بزاويه كام بالراحه فكر بص هو رايح بانجل فورتي تبقى دي كام؟ قال لي تبقى دي فيي تعالوا كده اهي نخلي القلم ارفع اصلي تبقى دي فيي صح وما دام دي فيي النورمال اهو والبلين اهو تبقى دي كام فورتي يبقى الانجل اوف انستنس بتاعته اللي هي فاي سوري مش سيتا احنا الفاي دايما هي الانجل اوف انسنس بفورتي طيب ده اكيد هينكسر عن النورمال صح فاكيد هيعمل كده هيعمل انجل سيتا احنا عايزين نعرف السيتا دي بكام لان هو عاوز الانجل اوفر ري فراكشن طب نعرف السيتا دي بكام ازاي بسيطه مش احنا معانا ال ان 1.47 س فنقول احنا جايين من الاير لميديم فنقول ان ان اير لميديم هي ساين فاي على ساين سيتا هي هي ان الميديم على ان هي بوا طب ان الميديم ب7 فهقول7ا اللي هي ف على ساين سيتا خلي دي اوفر 1 وكريس كروس فتبقى ساين سيتا هي عباره عن ساين فورتي على 1.47 يبقى ساين فورتي على 1.47 ساين الانسر تطلع سيتا 25.9 تمام يا جماعه في مشكله عيدها تاني لو مش فاهم طيب يلا يبقى دي كده سؤال 36 تعالى السؤال اللي وراه 37 تمام ماحدش سال فيه ساله في 39 يلا قال لي ان 2 اعلى من ان 1 بالراحه ما دام ان 2 اعلى من ان 1 ده معناه ان لما اجي دي اكتب ان 1 تو ت مش هتبقى هي ان ت على ان 1 هي ساين فاي على ساين سيتا طب ما هي لو ان ت اعلى من ان 1 يبقى الريشيو دي اللي هي ت على 1 جريتر ذان 1 ولا ليس ذان 1 قاللي جريتر ذان 1 طب ما دام الريشيو جريتر ذان 1 يبقى السلوب بتاعي لازم يبقى اكتر من 1 طب تعالوا بقى نحسب هنا مافيش سلوب اصلا هنا السلوب بزيرو هنا تعالوا نحسب السلوب السلوب بتاعنا تان 30 طب 10 بكام؟ ب0.5 مثلا 0.5 7 تان فوري5 تان فوري5 بكام ب 1 طب تان 6ستي بكام ب 1.7 تبقى الاجابه دي طب ليه هي الوحيده اللي عندها سلو موران 1 ماشي اللي وراها ف بيقولي لوس. قولي الانجل يعني ايه؟ يعني اللي هيخرج بيها من الازاز ده طب الزاويه اللي هخرج بيها من الازاز ده تتجاب ازاي؟ قال لي اهو بسيط حضرتك لما تيجي هنا هتنكسر صح قلت له اه قال لي خلي بالك الشعاع اللي بالاحمر ده بقى ريديس اه قلت له استفدت ايه يعني لما بقى ريديس؟ قال لي هقول لك استفدت ايه قال لي ده لما بقى ريديس حضرتك كده لو افترضنا ان دي بوينت فكده بقى ده تانجنت على البوينت يبقى ده كده بالنسبه لنا تانجنت صح يعني ايه تانجنت هقوللك ما هي لو دي نقطه فده بقى بربنديكلار على النقطه تمام وما دام ده بقى بربنديكلار على النقطه بيخرج منها خروج سالس اهو تمام يا جماعه طيب وبالتالي وبعدين مش انا قلت لكم لو انا نزلت بير بيرنديك هخرج بيرنديك تبقى الانجل اوف ريفراكشن او انسنس بكام بزيرو يبقى عشان ده هيخرج بيرنديكلر عشان ده ريديس عشان جايه من السنتر ده معناها كده ان الانجل اوف اميرجنس بتاعتنا هتبقى بزيرو مش ب9تي تمام بعد كده سالوا فورتي ت بيقوللي مين من دول الكوريكت باس تعالوا واحده واحده نفكر شعاع الضوء هيدخل كده برب نديك هيوصل في الريديس ممتاز ممتاز طيب هل الانجل انس هي الريفكشن هي هيشن دي سيتا هل نظرك كده بالعين دي هي دي لا يبقى ده مستحيل ده اصلا بيقول غلط طب هنا لاعين لا بس في حاجه الانجل اوف ريفراكشن قلت ولا زادت بالعين قلت ليه قربت من نورمال اكتر وده مستحيل لان انا جاي من جلاس لاير فالمفروض الزاويه تفتح ما تقفلش وبالتالي تبقى الوحيده اللي فعلا صح هي سي بالعين الريفلكشن هي هي الانسدنس والانجل اوف اميرجنس اكبر من الانجل بتاعه الجلاس لان لو جاي من جلاس لاير الزاويه تفتح مش تقفل عشان جاي من دنس لرير طيب سالوا برض برض في صح ف صحيت ميتر ماشي قاللك سبيد لايت 3ور الريفكتف اندكس بتاع الليكيد كام سهله جدا مش دي 3 اه تبقى دي كام 9 ماين 3 طب 9 ماين 3 بكام بفي5 طيب يبقى دي كده فيي ممتاز بعدين دي الانجل اوف انستنس مش دي 4 ودي 3 اه تعرف تجيب الزاويه سيتا اه اعرف اقوللكم هي مش تاني السيتا اوبزيت اللي هو 3 على الادجيسنت اللي هو اربعه صح شفت تاني 3 على ا تطلع سيتا بثي6 ب 86 او ب 87 يا عم عشان ابروكسيميتد على طول خلصت ليه مش هو عاوز ان الليكويد اه طب ما هي ان الليكويد دي يعني معناها ان انا جاي من اير يعني انجل الاير اللي اللي هي ساين 55 على انجل الليكويد اللي هي ساين كام؟ 36.87 طيب يبقى ساين 55 على ساين 36.87 تطلع الاجابه 1.7 بعد كده عاوز يعرف التايم تيكن فروم بوينت ايه الوقت طب الوقت ده يبقى انا عايز السرعه صح هي السرعه بتاعه الليكويد اللايت في الليكويد كام مديني السرعه بتاعتي في الاير فهقول اللي معايا دي اللي هي ان ليكويد دي هقول ان هي بتساوي فيلوستي الاير اللي هي 3 تايمز 10 باور 8 على الفيلوستي بتاعه اللايت في الليكويد تمام فهحسبها هعمل كريس كروس واحسبها هتطلع 2.197 9 7 تايمز 10 توذا باور 8 دي سرعه الضوء في الجلاس او في الليكويد سوري طيب السرعه معانا طب معاك المسافه اه معايا المسافه هو مش شعاع الضوء ده مشى الهيبوتنس اللي هو 5 متر ليه مش دي لاه ودي اربعه بالبايسجس يديني المسافه اللي هي 5 متر طيب يبقى هات التايم طب التايم بيساوي ايه ديسبليسمنت على فيلوستي ديسبليسمنت بخمسه الفيلوستي اهي 2.197 197 تايمز 10 باور 8 تمام تبقى فايف على انسر تطلع 2. ت تايمز 10 باور نيجتيف 8 تبقى الاجابه هنا احنا قلنا لو في لاثه ميديم انت ممكن تاخد الاول مع الاخير طيب تعالوا نكمل كمان هو مديني ان الاويل ب 1.48 فور اي صح طيب وان الاير بكام ب 1 انا ممكن اقول 1 في ساين فاي هي 1.48 في ساين الانجل 30 ما هي دي 30تي باي الترنيت صح حرف الزد شكرا اكتب ده 1.48 تايم الساين 30 واعمل شيفت ساين تطلع 47.73 7 يبقى الاجابه يا اما دي يا اما دي طب والاخيره دي اللي هي ان الوتر سهله برض ان الوتر اهي ب 3 ماشي يبقى هقول 1.33 في ان الوتر اللي هي ساين سيتا في 1.48 في ساين 30 ده سنيلز لو صح ولا مش صح تمام فهتقول 1.8 على 1.33 وهودي ال.3 3 بالديفايدد تايم الساين 30 واللي يطلع شيفت ساين 33.81 8 هنا بقى نعني نفس اللعبه اللي عنده انجل عاليه عنده ان قليله القصه الجميله دي السؤال ده برض كده هتبقى الفا ليه بص هو بيقوللك ان انا جايب شعاع ضوء هيتحرك من وتر لاير صح فعمل انجل الفا طيب يا عم بيقول لك رحت انا حطيت ليكويد فوق هنا حط ليكويد هنا كده مافيش مشكله ما هو عارف لو حط ليكويد هيبقى في الليكويد فيه انجل بس هيجي يطلع هيطلع بايه؟ بالفا برده سنيلز لو سنيلز لو قال لك ان انت لو بادئ من وتر مخلص اير حتى لو بينكم 60 ميديم هتطلع بنفس الزاويه هتطلع الاجابه دي جرب واحسبها يعني طيب يعني السؤال ده تخيل اكتر هو بيقول لك لو الميه وصلت لهنا يعني كل ده ميه تمام حضرتك اللي هيحصل ان انت تبقى شايف الكوين دي فوق شويه اه عارفين ليه؟ بسبب ان شعاع الضوء لما يجي يريفلكت مثلا ادي النورمال لما يجي يريفلكت على عينك هيرفليكت اوي للنورمال كده فتظهر على عينك الكوين قريبه اكتر تظهر قريبه من عينك بسبب ان منسوب الميه مرتفع يعني ايه بصوا لما منسوب الميه بيبقى مرتفع ده معناها ان النورمال بيبقى قريب من عينك فبتشوف الانعكاس الصوره على طول يعني منسوب الميه هنا اهو صح كده النورمال هنا اهو فلما بيجي شعاع الضوء يقع مثلا من هنا يقع مثلا على الكوين والكوين ده يجي يترد على عينك بيظهر لك ابعاد الكوين على طول على عينك انما اللي بيحصل ايه بقى لو شعاع الضوء انخفض بص كده اما مش شعاع الضوء انخفض منسوب الميه انخفض بقى منسوب الميه هنا فبص النورمال بقى فين بص النورمال بقى هنا النورمال راح على اليمين شويه فلما بيجي ينعكس بينعكس هنا فبتشوف الصوره الحقيقيه بتبقى انت قادر تشوف الصوره الحقيقيه مش الصوره المنعكسه يعني كل ما منسوب اليه بينزل انت بتقدر تشوف الصوره بوضوح اكتر ليه؟ لان هي ما تبقاش منعكس على عينك مش فيجوال هي وبالتالي اكيد لما منسوب الميه يقل من اكس لواي اكيد الصوره هتنزل تحت اكتر او هتظهر في القاع اكتر لان اكيد الكوين في القاعه فهيقرب لصورته الحقيقيهبقى الاجابه شباب ده كده بالنسبه لدرسكشنشوفكم على خيرلام الاول
Moasser physics secondary 2 Unit 3 Lesson 1 Density حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي 1:52:11

Moasser physics secondary 2 Unit 3 Lesson 1 Density حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي

Esmat Ahmed Physics Engineer

4 مشاهدة · 7 maanden geleden

Light Reflection sec 2 second term Ch 3 Lesson 1 moasser physics 2026 حل المعاصر فيزيكس 35:15

Light Reflection sec 2 second term Ch 3 Lesson 1 moasser physics 2026 حل المعاصر فيزيكس

Esmat Ahmed Physics Engineer

7 مشاهدة · 3 maanden geleden

Moasser physics secondary 2 Unit 2 Chapter 3 Force motion حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي 1:33:03

Moasser physics secondary 2 Unit 2 Chapter 3 Force motion حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي

Esmat Ahmed Physics Engineer

11 مشاهدة · 8 maanden geleden

Light Refraction sec 2 second term Ch 3 Lesson 1 moasser physics 2026 حل المعاصر فيزيكس 1:09:22

Light Refraction sec 2 second term Ch 3 Lesson 1 moasser physics 2026 حل المعاصر فيزيكس

Esmat Ahmed Physics Engineer

7 مشاهدة · 3 maanden geleden

Moasser physics secondary 2 Chapter 3 Lesson 3 حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي 16:38

Moasser physics secondary 2 Chapter 3 Lesson 3 حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي

Bassam sallam Physics

243 مشاهدة · 2 maanden geleden

Moasser physics secondary 2 Chapter 3 Light Interference حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي 18:00

Moasser physics secondary 2 Chapter 3 Light Interference حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي

Bassam sallam Physics

125 مشاهدة · 2 maanden geleden

Moasser physics secondary 2 Chapter 3 Lesson 5 حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي 12:59

Moasser physics secondary 2 Chapter 3 Lesson 5 حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي

Bassam sallam Physics

239 مشاهدة · 2 maanden geleden

Physics 2 nd Secondary Term 2 Chapter 3 Lesson 1 Reflection and Refraction حل كتاب المعاصر 2026 2:34:00

Physics 2 nd Secondary Term 2 Chapter 3 Lesson 1 Reflection and Refraction حل كتاب المعاصر 2026

Physics Workout - Mr. Mohamed Abdelsalam

1 مشاهدة · 2 maanden geleden

Measuring pressure physics secondary 2 moasser physics 2026 حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي 2:15:58

Measuring pressure physics secondary 2 moasser physics 2026 حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي

Esmat Ahmed Physics Engineer

4 مشاهدة · 6 maanden geleden

Moasser physics secondary 2 Chapter 3 Lesson 4 حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي 30:22

Moasser physics secondary 2 Chapter 3 Lesson 4 حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي

Bassam sallam Physics

229 مشاهدة · 2 maanden geleden

Lesson 1 Ch 3 2 nd term Reflection Refraction المعاصر فيزيكس تانية ثانوي ترم ثان 53:51

Lesson 1 Ch 3 2 nd term Reflection Refraction المعاصر فيزيكس تانية ثانوي ترم ثان

KDH Academy

769 مشاهدة · 3 maanden geleden