Total internal reflection Second term Chapter 3 Lesson 2 Moasser Physics 2026

Total internal reflection Second term Chapter 3 Lesson 2 Moasser Physics 2026

النص الكامل للفيديو

بسم الله الرحمن الرحيم ازيكم يا شباب يا رب تكونوا بخير معاكم باشمهندس عصمه احمد والنهارده ان شاء الله معادنا مع حل واجب توتال انترنال ريفلكشن حصه حلوه قوي قوي بصراحه حصه كده فيها شويه افكار حلوه فتعال كده نسمي الله ونخش نشوف الكلام على ايه النهارده يلا بسم الله بسم الله اول سؤال معانش امتى بيحصل العمليه هي اللي اسمها التوتال ريفكشن احنا قلنا كده عشان بس الكلام ده يفضل مع بيه الحصه انت عندك رقم اسمه الفاي سي وعرفنا بنحسبه ازاي والله انت اقل منه يحصللك ريفراكشن والله انت قده يحصللك حاجه اسمهاجنس تانجنت والله انت اكبر منه توتال انرنال ريلكشن صح فهو بيقولك بقى امتى بيحصلشن لما تكون اكبر من الكريتيك انجل الصح رقم طيب 1. نفس الفكره انا عايز اعرف مين هيحصل توتال انترنال ريفلكشن عشان تقيم هل هيحصل له توتال انترنال ريفلكشن ولا ريفراكشن ولا تانجنت لازم الاول تحسب الفاي سي طب الفاي سي بتتحسب ازاي كنا عاملين قانون ان ساين الفاي سي ايكوال واحد على ان اشمعنى القانون ده عشان هنا عندك اير واحنا لما يكون في اير بنكتب القانون ده احنا دلوقتي عايزين الفاي سي ومعانا ال ان اعملها شيفت سولف بقى فتطلع ان الفاي سي على طول عشان انا حافظها يعني 1 ف1 1.8 ده كلام محترم قوي ده كده الفاي سي وزي ما قلنا ده الحد الفاصل بتاعك اقل منها يبقى عندك ريفراكشن قدها تانجنت اكتر منها توتال انترنال ريفلكشن هو عايز ايه بقى هو عايز اللي يحصلله انترنال ريفلكشن يعني ايه انترنال ريفلكشن كلمه انترنال ريفلكشن يعني يكون اصغر من الفاي سي صح اه احنا بقى عايزين واحد يكون اكبر من 41.8 دي ما احنا عايزين يحصلله توتالن ريفلكشن فلازم تكون اكبر منها فانا عايز لايت راي مبدئيا كده رايح فيدنسر تراي صح ده الشرط الاساسي وكمان يكون عامل انجل اكتر من 41.8 تعال نبص كده مبدئيا ده رايح من الاير جلاس ما يلزمنيش في حاجه انا عايز يروح يكون من الدنسر للرير فواحد واتنين وتلاه دول رايحين من الازاز الهوا فدول يمشوا طيب عايزهم يكونوا عاملين انجل كبيره صح اه تعال نبص كده الانجل اوف انسدنس اللي هي بين مين ومين ما بين اللايت ري والنورمال لاين الخط اللي انا هلونه بالازرق ده او بالاسود ده ده هو النورمال لاين فبالنسبه لي واحد ده نازل بالطول كده ده نازل على النورمال لاين يعني ده الانجل انستنس بزيرو فده مش هاخده يبقى ده عمل انجل انس بز اصلا ده هيعدي وز ريفراكشن طب الراجل ده احنا بناخد الانجل ما بين اللايت راي والنورمال لاين ده النورمال لاين الانجل دي بكام بقى يا اخويا والله بص 0 30 60 90 يعني بين كل حته والتانيه كل ارك ده ب 30 فالانجل دي كده لو قسناها تبقى ب 30 دجري صح اه يبقى الحته دي ب 30 يبقى الراجل ده ما بين اللايترا وما بين النورمال عامل 30 انا عايز يبقى اكتر منها يبقى ما ينفعش انا عايزه يبقى اكتر من 41 فده ما ينفعش معايا يبقى واحد ما ينفعش واتنين ما ينفعش طب لاثه بقى بص كده عامل الانجل الكبيره اللي بالاحمر دي اللي هي كل دي اللي هي عباره عن 30نايه هنا ونايه هنا يعني عامل 60 مع النورمال يبقى الفا ب 60 فده اللي ينفع يبقى الوحيد الصح اللي ينشع هو رقم نفس الكلام يحصلشن شرط اساسي للحصه كلها انك تكون رايح من فمن اكس لواي من واحد لوا. 33 غلط انا عايز اروح من الكبير للصغير فده ما ينفعش من اكس لزد يبقى من واحد لوا.ص مستحيل من وا لزد منواص مستحيل طب من زد لواي اه كده منص من كبير لصغير تمشي عادي اخويا لما انزلك انجل انزل بيه بالضبط ايه اللي يحصللي هبقى تانجنت فهنا الراجل نازل بالكريتيكال بس مش خارج تانجنت خارج ريفراكشن عادي ماينفعش طالما انت عملت الكريتيكال يبقى انت لازم تخرج ايه لازم تخرج تانجنت هنا مش الكريتيكال هنا لا احنا بناخد الكريتيكال ما بين الواي والنورمال لاين المفروض يكون الفاي سي هنا فعشان كده الرسمه دي ما تنفعش طب هنا اه دي الصح ليه دي الكريتيكال انجل ولما نزل بيها فعلا خرج تانجنت يبقى دي الاجابه الصحن عايز يعرف اكبر انجل ممكن تطلع بيه ويحصلك قلناها في الحصه والله كلمه اكبر انجلشن نفسها س ليه انا دلوقتي الراجل رايح اعمل ريفراكشن ماشي لو انا كبرت عن الفاي سي مش هبقى ريفراكشن يبقى اسمه توتال انرنال ريفلكشن صح اه فاكبر حاجه عشان تفضل في الريفلكشن انك تبقى الفاي سي ويااريت تبقى اقل منها كمان فلما اقوللك عايز اكبر انجل للريفكتف اللي هو الريفراكشن يعني يبقى تقوللي اخرها الفاي سي طب نحسب الفاي سي ازاي مش احنا عارفين ان هو بيقوللك هنا فروم وتر تو اير طالما في اير يبقى تقوللي القانون كده ساين فاي سي ايكوال واحد على ان ال ان هنا في فور اوفر 3 صح يبقى ساين فاي سي ايكوال واحد اوفر 4 اوفر 3 احنا عايزين نجيب الفاي سي اديها بقى واحده شيفت ساين استنى بقى نروح نديها شيفت ساين لما نعمل فتين ل 1 اوفر 4 او 3 هتطلع 48.59 الصح رقم على ايه يعني معتمد على الكبيره بس ولا الصغيره بس معتمد علىين معتمد علىين مش احنا عارفين ان ساين الفاي سي بيساوي ان اللور على ان الدنسر اه والله تقول لي يا مستر بس انت ساعات بتكتب بالقانون ان ساين الفاي سي بتساوي واحد على ان على طول يا ابني ما انا بكتب القانون ده لما يكون اير لان الاير بواحد صح اه فهي معتمد على الاتنين فبيقوللك الرير اونلي لا ذا ابتكتف انديسيز اوف تو ميديم اه هل معتمد على الانجل اوف انستنس لا الانجل اوف انستنس دي بتكرر انت يحصلك ان التلاه لكن الفاي سي رقم ثابت وانت لو اقل منها ريفراكشن لو قدها تانجنت لو اكتر منها ريفراكشن ريفلكشن طيب ايه علاقه الفاي سي بالان؟ طب ما احنا عارفين ان ساين فاي سي ايكوال واحد على ان دي كده اسمها علاقه ايه؟ اسمها علاقه انفرس الاجابه الصح لا ماشي جاي منير عايز يحسب لما الراجل يعدي من طب واحده بطريقه منطقيه احنا عارفين ان ساين الفاي سي لما يكون عندك اير بتساوي واحد على ان انت معكش ال ان لازم استفيد بقى بالمعلومات هوقول لك ان انت عندك في البدايه خالص لايت راي رايح من الاير للميديم بتاعك طب تعال نرسمها ده لايت راي كان في الاير ورايح للميديم وطالما حصل انسدنس برسم نورمال على السيرفس قاللك انجل انس بث وبعد كده حصلله ريفراكشن ب ت حصلله ريفراكشن ب 2 ت كده يبقى دي 2 ت اخويا مش انت كده ممكن تعمل سنين لو اه لان انت معاك اللي فوق واللي تحت وده اير يعني ان بتاعته بواحد وهنا لان انا ماعرفهاش فدي اديها واحده سنيلو يبقى 1 باي ساين 30 ايكوال ال ان اللي انا معرفهاش باي ساين 2 ت طب تجيب الن ليه يا مستر عشان اجيب الفاي سي بعد كده بقى يبقى لو احنا عايزين نجيب ال ان يبقى ساين 30 اوفر ساين تطلع بكام بقى تطلع 1.3 يبقى ال ان ايكوال 1.3 انا كده ما خلصتش انا كده هبدا حط لي بقى ال ان هنا وهات لي الفاي سي يبقى شيفت ساين واحد على ال ان تطلع الفاي سي 48.5 5 الاجابه الصح رقم دي اف ذا كريتيكال انجل ميديم 4 تريفراكتف اندكس اوف ميديم يا جماعه ايه الهبل ده ما احنا عارفين ان ساين الفاي سي ايكوال واحد على ان هو المره دي مديني الفاي سي ساين ف ت وعايزين نجيب الدي واحده او شقلب الناحيتين يعني ال بيساوي لو شلقت ده شقلب الناحيه التانيه على ف كلام مهبل قوي واحد على ساين ف ت يطلع الكلام ده بكام بقى هيطلع 1.5 اعتقد السؤال ده اصلا كان فيه مشكله انا فاكر السؤال ده تقريبا بس اتاكد برض اه هي فعلا في حاجه غلط هو اقرب الاجابه روت بس انا فاكر صحيح لما السؤال ده انا كنت بحطه في الحصه لقيت ان في في العربي الكتاب بينزل منه نسخه عربي منه انجلش لقيت النسخه العربي ارقامها غير النسخه الانجلش فالرقم ده غالبا مش مظبوط الرقم ده غالبا يعني غالبا هيطلع 41.8 المفروض يكون كده يعني ده الادق يعني طيب انظف الايت فولز فروم ميديم اي اوف انجل فوري5 يبقى هو من ايه رايح للانجل بورتي طب ثانيه واحده بس معلش هو مش احنا لو حصل انسدنس كده كده المستر علمني ارسم نورمال على السيرفس الفورتي دي اللي هنا ولا اللي هنا اللي هنا لان الانجل انس ما بين اللايت را والنور يبقى دي اللي فورتي يا محترم خلي بالك المحترم هنا هيحصلله عمليه كلمه كتير قوي يعني ايه؟ يعني انحراف او تغيير مساره الراجل ده كان ماشي في السكه دي هيغير مساره ب 45 السؤال بقى هو ماشي في السكه دي هل يجي كده ولا يجي كده ما هو لما تغير هو المفروض ده مسا يا اما يروح كده يا اما يروح كده فاحنا محتاجين نعرف مين الميديم الكبير ومين الميديم الصغير تعال نشوف قاللك ميديم اي مديم ماحددش انا هعتبر ان ايه ده الكبير فهو عمل كده ليه اصل هو كان ماشي هنا كده المفروض دي كده تبقى فوري5 بس هو انحرف بفوري5 فج كده فده شكله حاليا احنا بقى عايزين نجيب ال ان بي اي اللي هو من ميديم التاني لميديم الاول طب ما احنا عارفين يا اخواتي ركز في الكلام ده كده ان ال ان بسم الله يا اظبط يا عم ان ال ان بي اي طب ما دي بتساوي ان اي على ان بي لو تفتكر لو عايز ان بي اي بقسم التاني على الاول يبقى ان اي على ان بي طب دي بقى نفسها اجيبها منين تعال هنا بقى واعمل لي سنين لو يعني لو جيت عند البوينت دي ممكن اقول ان ال ان بتاعه اي في ساين الانجل اللي هي هنا بكام فكال ان بتاع بي في ساين الانجل الانجل بقى بكام الانجل فور فراكشن اللي هي بين النورمال لاين وما بين الريكتد اللي هي دي اللي هي 9 يعني طب انا عندي فكره حلوه قوي ايه هي ايه رايك ان بي دي اجيبها تحت وساين فورتي5 دي اجيبها تحت يبقى ان اي على ان بي اللي انا عايزها اصلا بتساوي ساين 9تي على ساين فورتي5 لما تحسبها بالكالك تطلع رو ت الاجابه الصح رقم ايه سؤال حلو يمكن من احلى الاسئله الليناها لغايه دلوقتي يعني الراجل ده رايح من الازاز ماجل ساعتها سعتها محتاجين بقى نكتب القانون الكبير هو فاي س بتساوي ان اللور على ان الدنسر انا كل مره كنت بكتبها واحد على ان ليه عشانقى في اير المره دي مافيش المره دي في جلاس وميديم ما طيب تعال نعوض بقى ساين الفاي سي يعني ساين فوري5 هو اللي قاللي كده ان لور على ان دينسر مين ال ان الصغيره ومين ال ان الكبيره هو قال لك ان اللايت رايح من الجلاس الى ميديم ما طب ما احنا عارفين يا اخواتي ان اللي انت بتكون موجود فيه ده الكبير وبتروح للصغير ده اصلا قاعده الدرس انت بتكون في ميديم دنسر تروح لرير طيب يبقى هو كان في الازاز يبقى الازاز ده الدنسر يبقى الازاز هو اللي تحطله 1.2 ده والميديم اللي هيروح له ده الصغير فده اللي احط له ال ان بتاعته مجهوله خلي بالك بقى من الحته دي فاحنا عايزين نجيب ال ان اديها بقى واحده شيفت سولف اديها زي ما تديها المهم يعني تعرف تجيبها لي تطلع بكام تطلع ب 1.07 0 س الاجابه الصح رقم ا كونتينر اوف جلاس ريكتف اندكس. معاك حاجتين مختلفتين حلو الكلام ده عايز يحسب الكريتيكال انجل بكام عارفين لما يكون عندي انين ميديم عامه يبقى ساين الفاي سي ايكوال ان اللور على ان الدنسر طب ما تعوض معايا يلا ان الصغيره بكام لور يعني الصغيره الصغيره ب 1. ت طب والكبيره 1. 6 يلا يا باشا يلا يا باشا اديها واحدهفتين تطلع بكام؟ تطلعي 3. يبقى الفاي سي 3. ده كلام محترم هو مش بس عايزها هو عايز يقوللك الفاي سي دي جوه مين جوه الازاز ولا جوه الليكويد بص كده عشان تبقى فاهم الكلام انت عندك جلاس ب 1. 6 وعندك ليكويد ب 1. احنا لسه قايلين حاجه ظاهره التوتال انترنال فراكشن بتحصل لما تروح من دنسر لرير يبقى انا كنت في الدنسر جلاس ورايح للرير ده الشرط بتاع التجربه بتاعتي يبقى هو كان نازل كده بانجل وخرج تانجنت الفاي سي بتكون موجوده فين؟ الفاي سي بتكون موجوده دايما في الدنس فلو عايز تبصجها كمعلومه تساعدك في الحل بسرعه الكريتيكال انجل دايما بتكون في مين موجود في الدنسر ميديم الدنسر ميديم اللي هو هنا فين اللي هو هنا يبقى الصح رقم سير اكس واي فاز ماشي عندك مختلفه حاول نستفيد عارف ان الكلام يبان رخم بس انا حاول اعمل قدر الامكان اللي اعرفه بص بقى بيقوللك ان التوتال انرنال ريلكشن ممكن يحصل لما تروح من اكس لواي جماعه اكد على نفس الفكره هو شرط الحصه النهارده بتاع التوتالكشن انك تروح من دنس لرير عفوا فطالما من الاكس لواي بيديك توتالكشن يبقى ال ان بتاع اكس اكبر من ال ان بتاع واي منطقي كده لما يروح ينتقل من الكبير للصغير ممكن يحصل له توتال انترنال فليكشن يبقى انا المعلومه دي استفدت ان اكس اكبر من ان واي مش كده وبس قال ك لما تروح من واي لزد برض طب ما كده معنى كده ان الواي اكبر من الزد يبقى ان واي اكبر من ان زد يبقى بالترتيب كده النايت الاكس اكبر من النايت الواي اكبر من نايت الزد بس هو مش عايز ترتيب النات هو عايز ترتيب الفايات امتى لما يروح وز اير طب مش قانون الفاي سي ان ساين الفاي سي بيساوي واحد على ان لما يكون في اير فانا افهم من كده ان الفاي سي عكس ال فلو ده ترتيب الاننات وانا عايز بقى اجيب ترتكيب الفاي سي بص كده ده فاي سي اكس فاي سي واي فاي سي زد النات ان اكس اكبر من ان واي اكبر من ان زد عندك حق بس الفاي سي عكس ال ان فلما اجي ارتب يبقى الزد اكبر واحده ثم الواي ثم الاكس يبقى زد واي اكس الاجابه الصح رقم ده بالنسبه لي دلوقتي احسن سؤال لا احسن سؤال لحد الان جماعه لما احل سؤال زي كده مثلا حله صح والخطوات صح وكاتبها بايدي دي واختار مثلا كده شفتها زد كده عادي عدي الدنيا بشوف الناس تقول لي يا مستر الاجابه غلط يا ابني ما انا عارف يعني خلاص عادي شفتها غلط بس انت فاهم الحل صح اوكي وش ا ذا فولين داجرام زنت توتال انترنال ريفلكشن توتال انترنال ريفلكشن مبدئيا كده توتال انترنال ريفلكشن مافيش مرايات اصلا تقوللي يا مستر ازاي ريلكشن مافيش مرايات يا حبيبي ريفلكشن بس مرايات توتال انرنال ريفلكشن لا انت هتعدي جوه الميديم بس هيتصرف كانه مراقب طب ده ينفع لا برض ليه لان انت لازم تكون من دنس لرير زي هنا كده رايح من دنس لرير بس اتحبست جوه الاجابه الصح رقم هنا اصلا مادخلش جوه عشان يتحبس لاير بالرقم ده عايز يحسب يا اخوياكرك برضين الفاي سساوي على ان دنسر بيساوي في اعكس بقى دنسر على في لور بيساوي لاندا دنسر على لاندا والقانون ده والله كاتبينه في الحصه طيب تقول لي ايه تقول لي خلاص يا مستر انا هستخدم القانون الفي فييهات والله انت راجل محترم يبقى ساين الفاي سي ايكوال في الدنسر على في اللور ده كلام محترم قوي يلا عوض معايا ساين الفاي سي دي الحاجه اللي انا عايزها يلا في دنسر كنت بقول لك كده بقى عشان التخفيلات الفي دنسر هي الصغيره لان الميديم او دنسر كبيره او ان كبيره عنده في قليله وفي اللور مقصود بها الفي الكبيره لان ال ان الصغيره يقابلها في كبيره فقلت لك كده عشان ما توجعش دماغك دايما بنقسم الحاجه الصغيره على الحاجه الكبيره يعني لو مديني انها تقسم ان الصغيره على ان الكبيره مديني فيها تقسم في الصغيره على في الكبيره مديني لمضات النض الصغيره على النض الكبيره فانت دور على السرعه الصغيره وتقسمها على السرعه الكبيره السرعه الصغيره 1.33 تايمز 10 باور 8 السرعه الكبيره 3 ما الصغيره 1 3 تايمز 10 باور 8 بقوللك ايه يا اخويا ما تخش تعمل شيفت ساين يلا بينا شيفت ساين للهبل ده هيطلع بكام بقى هيطلع ب 26.31 اللي هي الاجابه رقم اي ميديم ميديم سي انت رايح من ميديم اي لميديم بي هتعمل فاي سي ذا سبيد لايت ميديم اي في ذا سبيد لايت ميديم بي بكام ما توجعش دماغك يا اخويا كلام كتير كده اكتب قانون بس وربك يسهل ساين الفاي سي بتساوي ساوي قلنا القانون الطويل بس احنا عايزين واحد معين اللي هو الفينسر على في اللور يلا عوض معايا في الدنسر يعني الفي بتاع الميديم الدنسر طب هو قاللك ان هو رايح ركز في الكلمه قاللك رايح من ميديم اي لميديم بي يبقى كده ميديم اي الدينسر اللي احنا عارفين دايما وباكد على الفكره ان احنا في الدنسر بنروح للرير ده شرط التوتال انترنال ريفلكشن فيبقى اللي قال لك بص قال لك في الايه اسمها اسمها في يبقى دي كده في الدنسر يبقى الفينسر اسمها في حد فاهم حاجه اللي مديهاني بتاعه اي وبتاعه اي دي اللي هي الدن وهو عايز بتاعه بي اللي هي المجهوله دي وهنزل ساين الفاي سي زي ما هي انا عايز اجيب في بيطلع نزل بص طلع دي نزللي دي يبقى الفي بي اللي هي الفي بتاع الرير ميديا بتساوي في على ساين فاي سي اللي هي الاجابه الصح رقم كذا طب ايه راك نستفيد من المعلومات دي اول حاجه معايا جلاس واير طب يا اخويا لما يكون في اير القانون بيقوللك ساين الفاي سي ايكوال واحد على ان بس هنا ان بتاعه مين الجلاس طب ما هو قاللك الكريتيكال انجل بفورتي ت يبقى ساين فورتي 2 بيساوي واحد على ان بتاعه الجلاس والله ما اعرفها طب ما تجيبها يلا بينا يبقى واحد على ساين 4 تطلع كام الكلام ده هيطلع الن بتاع الجلاس تقريبا 1.5 تقريبا يعني بالتقريبه 1.49 تسعه ده كده اول معلومه استفدت بيها تاني معلومه بيقول لك ايه بقى وتر مع اير بالرقم ده يبقى وتر بلس اير بالرقم ده طب ما تكتب نفس القانون ان ساين الفاي سي ايكوال واحد على ان بس ان وتر بقى ساين الفاي سي المره دي 48 ايكوال واحد على ان بتاعه الوتر اما تجيب ال ان بتاعه الوتر يلا واحد على ساين 48 تطلع ان بتاعه الوتر شوف بقى هو كان عايز ايه قالك اوفلاس عايز يحسب الن يبقى انا عايز ان جلاس وتر من الجلاس للووتر اللي هي تساوي ان وتر على ان جلاس طب تعال نعوض ان الوتر 1.345 ان الجلاس 1.5 5 صح اه خش حط الكلام ده على الكالكوليتر يطلع 0.9 طب قاللك الكريتيكال انجل فروم جلاس تو وتر ايكوال كام؟ عايز اجيب الكريتيكال انجل نفس الطريقه يا اخواتي ساين الفاي سي بيساوي انا هنا عندي اتنين ميديم هقسم الصغير على الكبير لما يكون عندي اين ميديم بقسم الصغير على الكبير نفسها دي 1.45 اوفر 1.5 اديها شيفت سولف بقى يبقى فيفت ساين 1 ب 345 اوفر 1.5 طيب تطلع بكام؟ تطلع تقريبا 6.1 ذايت ميديم كذا وكذا عايز يحسب الكريتيكال انجل يا اخويا ساين الفاي سي بتساوي لمضه كنا كاتبين القانون ده من شويه لمضه بتاع الدنسر علىضه بتاع الرير وقلتلك ريح دماغك دايما بنقسم الرقم الصغير على الرقم الكبير الرقم الصغير اللي هو 4000 الرقم الكبير اللي هو كام 5500 الدقيقه واحده ففت ساين ففت ساين تطلع 46.65 هي الاجابه الصح رقم سؤ تحفه ليه واحده واحده بسم انا معايا انترفيرنس بتوين تو ميديم اهو وفي لايت راي نازل عليه انا بحاول افسر المساله مش اكتر احنا عارفين طالما حصل انستنس المستر علمني ارسم نورمال على السيرفس رسمنا يا عم نورمال ماشي وبعدين قال لك لما راح حاب حصل لهم ريفلكشن وحب حصل لهم ريفراكشن هو اصلا كان نازل بكام نازل بفي4 طب بقول لك ايه فيي4 صح اه يبقى هنا ده الحب اللي حصل لهم ريفلكشن بفي4 وفي حبه تانيين حصل لهم ريفراكشن صح بس قبل اما اكمل ممكن تحل معايا الريفلكشن زي ما احنا اتعودنا عليه احنا عارفين لما نعمل المنظر ده بنجيب كل الانجلز 9 ماين في4 تطلع هنا 3ي6 تطلع هنا 36 ماشي دول انا كده حليت نص المساله الاول اللي هو قاللك حصل ريلك شن في بقى حبه كمان ريفكشن اللي هم هيكون شكلهم عامل ازاي اللي هم شكلهم شايكلونهم هيكون عامل كده المميز في المساله ان قاللك ان الريفلكتد لايت راي والريفريكتد لايت راي بينهم انجل 9 تقوللي ايه الحلو في كده لا في حاجه حلوه قوي بص بقى طالما دي ب 9تي ومعايا الجزء ده ب 36 اقدر اجيب الجزء ده يبقى تقول 9 ماين 3ي6 تطلع في 54 طب ما دي كلها 9 لو دي4 يبقى دي كمان 36ي6 اه اصبح معايا الانجل دي في4 الانجل دي بثي6 معايا الانجل دي والانجل دي بالله عليك مش دلوقتي اعرف اجيب ال ان ازاي مش احنا عارفين لو عملنا سنين لو هنا يبقى ان اللي فوق اللي هو ايرو قاللك اير اهو ان اللي فوق اللي هو بواحد سايني 4 ايكوال ان اللي تحت اللي انا مععرفوش ساين 36 خش هاتلي ال ان يبقى ساين اوفر ساين 3 تطلع ان ال ان بتاع الميديم 1.376 3 س انا كده خلصت لا انا جبت ان الميديم طب عايزين بقى نجيب الكريتيكال انجل بتاعه الميديم تخش تقول لي ان ساين الفاي سي ايكوال واحد على ان عشان هنا في اير يبقى واحد اوفت ساين واحد على ان تطلع الكريتيكال انجل ايكوال 46.6 6 اللي هي بالتقريب الاجابه رقم دي سؤال تحفه لابعد الحدود الصراحه بيقولك زي ما شرحناها في الحصه والله اللي بيقول عليه هو المنظار هو بينزل في بطن المريض عشان يعرف يشوف من جوه طب ده شغال ازاي واحده واحده في راي رايح من جلاس للاير وعايزين نعرف ايه اللي هيحصل هو كده رايح من الجلاس التقيل ابو ان كبيره للاير ابو ان صغيره يعني رايح من دنسريه فعشان تعرف ترد عليه لازم تقارن الفايف لفاي سي فاحنا اول حاجه محتاجين نجيب الفاي سي لان ساين الفاي سي بيساوي واحد على ان وهو قاللك لان بواص لما تجيب الفاي سي هتطلع 41.8 اه كده بقى انت معاك الفاي سي تعرف تقيم بقى اقل منها ريفراكشن قدها تانجنت اكبر منها توتال انترنال ريفلكشن هنا حصل ايه هنا انت نازل بفورتي والفاي سي فوري 1 يبقى انت اقل يبقى تعدي الميديم التاني ويحصلك ريفراكشن فالراجل ده حصل له توتالنال ريفكشن غلط الراجل ده عدى الميديم التاني طب ما صح والله وفعلا ريفراكتد اوي فروم نورمال يبقى دي صح بس نكمل الباقي هنا مشي كده ما يعرفش ايه اللي كسره كده يعني المفروض يتكسر كده فلا غلط هو كده اتعكس كانها مرايه هنا كان ماشي كده حصله ريفراكشن بس تورد النورمال غلط انت لما تكون رايح من بتريف تورد على حسب على حسب يبقى نورمال اللي هو بتقرب للتين اللي هو الجلاس فتتكسر كده مش تتكسر كده طيب 2 كوركت اوردر اريكتف اندي ايكوال كام افكرك تاني الكلام ده اخدناه في الحصه والله انت كل اما تنزل تحت التي بيزيد يعني هنا عندك التي قليله كل ما تنزل تحت التمبريتشر بتكون اعلى وقلنا ان التيات عكس النات لو التمبريتشر هنا عاليه ان بتكون قليله ولو التمبريتشر هنا قليله لان بتكون عاليه يبقى يبقى دي اعلى ان ثم دي ثم دي يبقى واحد ثم انين ثم لا تلاه ثم اربعه من حيث الانت واحد انين ت الاجابه الصح رقم ايه عارف لو تمبرتشر اعكس يبقى 3 اواز تعال شوف انا عندي الراي ده رايح من اكس لواي هتاخد بالك ان هو كان ماشي في مساره كده اتكسر صح اتكسر اوي فروم نورمال يعني ماقربش منه كده لا اوي يعني اكس اكبر من واي فاول معلومه كده ان ال بتاع اكس اكبر من ان واي لانه مايل لاكس واحنا قلنا ان هو بيميل للكبير طالما اتكسر اوفر نورمال يبقى هو كان جاي من دنسر اصلا طيب وبعدين نيجي هنا بقى عند واي عند واي لو تاخد بالك يعني عند واي حصله توتالنكشن يبقى هو جاي منسر لرير لان التوتالشن مابيحصلش الا لو جاي من دنسر ل يبقى واي اكبر من زد يبقى بالترتيب كده اكس اكبر من واي ليه عشان ريفريكتد اويف نورمال طب واي اكبر من زد ليه عشان حصل له توتال انترنال ريفكشن يبقى اكس ثم واي ثم زد اكس واي زد الاجابه الصحيحه رقم الايت ببمرج اندفريكتف اندكس روت ت اديبس اوف 20 سنيمتر اه السؤال ده احنا حلناه شبهه قبل كده سؤال بيحتاج شويه خطوات كده فتعال معانا بالراحه بتاع كورك ديسك لو تفتكر اه بص واحده واحده عشان الناس اللي عايزه تشوف بصوا يا اخويا افرض دلوقتي مثلا ان انا معايا لمبه موجوده هنا تحت فيسين مثلا دي لمبه عماله تطلع لايت ريز لايت ريز لايت ريز لايت ريز لايت ريز لايت ريز لايت ريز ماشي اه اللمبه دي فوقيها ميه اهي يعني فوقيها طبقه ميه تعلان لسن انا بقول لك اللمبه دي غرقانه تحت في بيسن او هي غرقانه فوقيها ميه ايا كانت جايه منين بالمنظر ده احنا بنقول يا اخويا ان اللمبه دي بتطلع ريز في كل الاتجاهات صح؟ اه فاللي هيحصل كالاتي دلوقتي مثلا في راي جاي كده فيروح ويعدي في راي مثلا جاي كده الراي ده عنده كذا اوبشن يا يعدي الميديم التاني يحصل له توتال انترنال ريفلكشن صح اه يا اما يخرج تانجنت يبقى اي راي بيجي هنا يا اما يتكسر ويعدي يا اما يحرج ويجي تانجنت يا اما يعدي دي جوه ويتكسر لجوه اللي بنسميه توتال انت ريفلكشن ماشي ماشي اللي بيحصل بقى كالاتي المنظر قدام سيادتك ده انت بتقوللي ان يا مستر في ريز هتعدي هيجي عند راي معين ويخرج تانجنت بعد كده هيحصله توتال انترنال ريفلكشن يعني لو زودت كمان هنا توتال انترنال ريفكشن زودت ري كمان هنا توتال انترنال ريفكشن فبيتحبسوا جوه يبقى مين اخرعدي من الميه اللي هو ده اللي هو اللي حصل له تانجنت بالمنظر ده نفس الكلام الناحيه التانيه في ريز هتعرف تعدي عادي هتوصل لمرحله معينه ان الريز بتخرج تانجنت زدت عنها يتحبسوا جوه يفضل يحصل لهم توتال انترنال ريفلكشن بالمنظر ده طيب يبقى مين اخر راي بشوفه اللي هو الراي ده يبقى واحده واحده بقى انا عندي الحدود بتاعتي الراي اللي على اليمين ده والرا اللي على الشمال ده لو وانا كبرت عنهم اللايت هيحصل له توتال انترنال ريفلاكشن وتحبس جوه الميه فمش هشوفه فانا بشوف من اول هنا لحد هنا فبشوف الحته دي بس ده اللي انا بشوفه يبقى انت لو حطيت لمبه تحت ميه وبصيت عليها مش هتشوفها منوره البسين كله لا هتنور دوريه معينه دي حته بتكون منوره كان حتى اسمها كورك ديسك المهم انا بقى عايز مني ايه في السؤال ده عايز مني احسب الريديس اوف سمول فلوتين ديسك بتاع الديسك اللي احنا بنقول عليه ده بكام؟ طب المساله دي بنحلها ازاي؟ تعال نقرا كده المعطيات اللي في السؤال اول حاجه معاك لايت بالب والريفريكتف اندكس بروت احنا عارفين ان ساين الفاي سي ايكوال واحد على ان بقوللك ايه ما تجيبلي الفاي سي معلش مش تقوللي اشمعنى يا مستر في دماغ الفاي سي لان احنا بنتكلم على ريز حصل لها تانجنت وطالما في تانجنت يبقى تجيب الفاي سي على طول يبقى ساين الفاي سي ايكوال واحد على روت ت هات لي الفاي سي بعد اذنك شيفت ساين واحد على روت تطلع شيفت ساين واحد على روت 2 تطلع فورتي5 ده معناه ايه واحده واحده كده الانجل بتوين الانسنس لايتري والنورمال بفورتي طب ده كلام محترم قوي ماشي ايه كمان معلومات عندي في المساله قال لك ان هي على ديبس 20 سم يعني ارتفاع الميه ده ب 20 سم واحده واحده بقى عشان الكلام هيكبر دلوقتي بص يا اخويا انا لو رسمت النورمال بالمنظر ده الفاي سي لو تاخد بالك الفاي سي بتاعتي اللي هي دي ماشي انا بس المفروض ارسم اللايت بالب يعني ادق من كده شويه عشان بس الرسمه تطلع مظبوطه اهو ده اللايت بب بتاعتي فلو جيت رسمت النورمال بقى دلوقتي كده اهو دي الفاي سي بس من اليمين ودي الفاي سي بس من الشمال صعب الكلام ده لا مش صعب وبعدين انا معايا الفاي سي ايكوال فوري5 معايا الارتفاع ده ب 20 طب ما الارتفاع ده هو ال 20 ده ففي مثلث اتكون عندي لك بالازرق المثلث ده بص حد شايف المثلث ده هاخده على جنب الانجل دي فاي سي اللي هي فوري 5 اللي ارتفاع لي بالطول ده 20 بقوللك ايه تعرف تجيب لي طول الحته دي اه تجيبها ازاي قو لي بكل بساطه مش انت عارف ان اي تان بتساوي الاوبوزيت على الادجيسنت تان من الرياضه اي انجل بيساوي الاوبزيت بتاع الادجيسنت فلو انا جبت تان فوري5 مين الاوبزت اللي قصادها اللي هي دي فمثلا مثلا هنسميها ار مين الادجسنت بتاعها اللي هي جنبها ب 20 هات لي الار كده يبقى 20 باي 10 فوري5 تطلع هي كمان ب 20 يبقى الحته دي طولها 20 طب طالما دي طولها 20 نفس الكلام هنا ما دي فاي سي وهنا فاي سي فدي كمان طولها 20 طب ما خلي بالك ال 20 دي اصلا بتمثل ريديس السيركل السيركل الحامضه دي ال 20 ده بيمثل الريديس بتاعها يبقى افهم كان الريديس بكام الريديس ب 20 يبقى الريديس ايكوال 20 طيب اللي بعده بيقوللي بلو لايت سورس نفس اللي احنا حالا ايه الليحصل الابوت خلينا نفكر بمنطقيه تقول لي ايه المنطقيه في دي يا مستر ايه علاقه لون اللمبه بحجم الابوت اللي هتتكون فوق ركز معايا هو تغيير اللون هيفرق في ايه هيفرق في اللمضه احنا عارفين ان كل لون ليه لمضه مميزه بتاعته طيب فهو بيقوللك ان انا هبدل فين فين بلو لايت بريد لايت احنا عارفين ان الريد من الحصه بتاعه الانترفيرنس الليد اكبر ويف لينس فانا كده كبرت الويف لينز ماما بدل من بلو لريد يبقى انا كبرت الويف لينز يبقى ايه اللي حصل ال ان قلت ما تكبير اللمضه يقلل ال ان لان احنا عارفين لمض والن علاقه عكسيه طالما ال ان قلت مش احنا عارفين ان ساين الفاي سي ايكوال واحد على ان فلو ال ان قلت انقلت يبقى الفاي سي زادت طيب وبعدين ركز بقى لو الفاي سي دي كانت زادت يعني بدل ما هي فورتي5 كانت اكبر شويه مثلا كانت فيي بالمنظر ده ايه ايه اللي يحصل لحجم الدايره ما لو دي كبرت يعني تخيل مع ان دي بتوسع فاللايت ري هيجي كده فحجم الدايره هيكبر يبقى الديسك بتاعي ايه اللي يحصل الريديس بتاعه هكبر الاريا الاجابه الصح رقم دي سؤال حلو قوي قوي قوي تعال بس كويسشن 24 في مطلوب انا نسيته مطلوب التاني ما شفتوش معلش بيقوللك ايه بيقوللك ا ذا ديبس اوف لايتب از انكريز اندر ليك سيرفس الريديوس بتاع ديسك ايه اللي هيحصلله نفس الكلام انا لو طولت الحته دي ما هو قاللك هيزود البس والديبس اللي هو بيمثل لي الطول ده فلو الطول ده زاد مش احنا عوضنا بال 20 اللي هو الطول ده هنا فمثلا افرض عوضنا ب 40 يعني افرض ال 20 دي بقت ب 40 فساعتها هتضرب 40 في تان فوري5 هتطلع ب 40 يعني كل ما تزود الديبس اكتر كل ما ساعتها الديسك ده هو كمان هيزيد يبقى كمان الريديس هنا انكريز يبقى احنا كده حلينا 24 و25 اف ان جلاس اكبر من ان جازولين اكبر من ان وتر ذاكر اولا اولاي سي 2 ريشو فاي سي على فاي سي 2 بكام بحبش انا اوجع الدماغ ده بس تعال انا عايز ريشيو فاي سي 1 وفاي سي 2 فعشان نعرف نقارن بينهم محتاجين يعني نحاول نحسبهم او احنا نقيمهم بص يا اخويا انا ممكن اعمل حاجه صعه قوي ممكن افرض ارقام هو بيقول لك الجلاس اكبر من الجاذوين اكبر من الوتر فانا ممكن اعمل حاجه جدا مثلا هفرض ده باثنين ده بواح ونص ده بوا.ت ت عشان اريح على نفسي بس واحسب فاي سي 1 وفاي سي 2 يلا ساين فاي سي 1 بتساوي هو قاللك الفاي سي من مين ومين ما بين الجلاس والجازولين جلاس وجازولين يبقى 1.5 5 على ت ان احنا بنقسم الصغير على الكبير هات لي الفاي سي كده تطلع 4ي8 ده كده اول كريتيكال انجل تاني كريتيكال انجل ما بين مين ومين بقى؟ قاللك تاني واحده ما بين الجلاس والوتر الجلاس والوتر يبقى 1. ت على 2 احسب الفاي سيفت ساين 1. 2 على تطلع 3ي6 يلا مين اكبر فاي سي 1 ولا فاي سي 2 فاي سي 1 اكبر من فاي سي 2 فلما تقسم حاجه كبيره على حاجه صغيره تطلع جريتر 1 ده اسهل حل ممكن تشوف المساله ديجر ذاكف 1. ايه اللي هيحصل له؟ انا معايا لايتراي السؤال ده المفروض احسن يعني يتساب لي الحصه الجايه بس احنا هنشرحه يعني لو ما فهمتوش قوي ما تتضايقش ان ده اصلا معده الحصه الجايه انا معايا لايتري داخل من هنا طالما داخل وعامل انجل 9تي بالمنظر ده يبقى هيعدي من غير اي ريفراكشن الكلام ده واخدين من حصه الريفراكشن لما اللايترا ينزل باجل 9تي بيباس وزود ان ريفراكشن طب يجي هنا بقى خلي بالك هو حاليا رايح من الجلاس للاير طب طالما الراجل ده رايح من الجلاس للاير ايه اللي يحصل؟ ما ينفعش ترد على طول لازم تحسب الفاي سي وتقارنها بالفاي عشان تعرف ايه اللي هيحصل فاحنا محتاجين يا محترم اول حاجه نحسب الفاي سي مش هو مديك ال ان واحنا عارفين ان ساين الفاي سي بتساوي واحد على ان ال ان هنا ب 1.5 فلما تحسب الفاي سي تطلع 41.8 طيب تعال بقى واحده واحده انا جبت الفاي سي 41.8 طب الفاي نفسها الانجل انا نازل بيها تعال هنرسم النورمال كده يلا بسم الله دي فوري5 ودي 9 يبقى دي كمان فوري5 طب ما دي كلها 9 يبقى ف5 يبقى دي بوري5 يبقى انا كده عامل اننس ب5 والفاي سي بوري1 كده الفاي بتاعتي اكبر من الفاي سي فيحصلي حاجه اسمها توتال انرنالكشن بالمنظر ده يبقى انا كده كان دي مرايه كانها مرايه ودي كده ب فورتي5 ودي ب فورتي5 طب واحده واحده بقى لو دي فورتي5 ودي فورتي5 يبقى دي كلها 9تي يبقى دي المفروض تنزل 9تي بص كده المفروض الراي ده ينزل عامل 9تي ليه هوريك حاجه لانه ينزل كده بحيث تبقى دي فورتي5 ودي فورتي5 ودي تبقى 9تي طب طالما الراجل ده عامل 9تي يعدي من هنا ويخرج على طول لان احنا عارفين لايت يخبط ب 9تي ويباص وزود ان ريفراكشن هو بقى عايز ايه عايز يحسب ذا ريفركتف اندكس اوف ذا بريزم عايز يحسب ذا انسنس ايه اللي هيحصلله عند اي بي عند اي بي ايه اللي حصلله حصله توتال ريفلكشن اهو طيب ذاكتف اندكس او بريزم بقى روت ت قاللك تعال تخيل انكتف اندكس بقى روت تال ساين فاي سي بيساوي واحد على ان المره دي بروت تفت ساين واحد على روت ت بفورتي5 يعني احنا هنعيد المساله بس كان الفاي سي ب 4 واحده واحده بقى عيد المساله هو دلوقتي لما يجي هنا تاني ارجع بالذاكره بقى لما يجي هنا تاني هو عامل انسنس فورتي5 والمره دي الفاي سي ب فورتي5 طالما الفاي سي قد الفاي بيحصل له ايه بيعدي تانجنت بالمنظر ده يبقى عشان غيرنا البريزم فساعتها يعدي تانجنت بالمنظر ده يبقى الاجابه الصح رقم فين تانجنت فين تانجنت اي الاجابه الصح رقم دي برض انظف واتبن فور ذا لايت را و ذا انجل ا اندنس فاي انكريز ايه اللي هيحصل لما اكبر الفاي تعال لما اكبر الفاي خويا اللايت راي دلوقتي في حاله حرجه هو خارج تانجنت لو كبرت عن كده يحصلله توتالكشن لان دلوقتي الفاي قد الفاي سي ولما تزيد عنها هتلاقيه بقى اتحبس لجوه ودخل لجوه كده يبقى ايه اللي هيحصل لماكريز الراي اللي اسمه اكس اي سيرفسنكشن غلط هو مين الليكشن الراجل ده اللي هو اسمه بي واي يبقى انا عايز بي واي ذا انتنستي بي واي انكريزنستي بالموضوع البي سي فين بي سي بي سي سير سفر طب ما اصلا بي سي كده هو حصله ريكشن فغلط بيزدري ولانستي اوف بي وايز اه انا فهمت هو قصده ايه فهمك حال الاجابه الصح هي رقم سي ليه بص يا اخويا الراجل ده لما نزل اتقسم لاثنين ريز عفوا اتقسم لاثنين ريز واحد هنا وواحد هنا واحد حصل له توتال انترنال ريفلكشن والراجل ده انا هبقى تانجنت يا جماعه ماشي يبقى الراي ده مثلا لو كانت قوته 50 اتقسم هنا 25 و25 ده قرار يبقى تانجنت انا لما اكبر الفاي بقى ايه اللي يحصل الراجل اللي كان عايز يبقى تانجنت ده مابقاش بمزاجه دلوقتي الفاي كبرت على الفاي سي فغصب عنه يحصل له توتال انترنال ريفكشن فيجي مع الراجل ده اللي هو اصلا زمان كان عمل توتال انترنال ريفكشن بدل ما هي 50 بقت 25 و25 لا ده 25 دي لزقت في دي فبقت كلها خط واحد بس ب 50 يبقى زودت قوه الشعاع يبقى الانتنست زادت الاجابه الصح رقم سي ده سؤال جامد الصراحه السؤال اللي بعده بيقوللنا ايه يلا سمي الله بيقوللك وش لايت كر هاز ليست كريتيكال انجل ان جلاس ايه اللون اللي عنده قال كريتيكال انجل جماعه لسه شاحين حاجه شبهها والله قلنا ان اللمضه او كل لون عامه ليه لمضه واللمضه عكس ال ان والان عكس الكريتيكال انجل فمن هنا استفيد ايه واحده اللمض عكس ال والان عكس الكريتيكال يبقى اللمضه والكريتيكال متشابهين يبقى ساين الفاي سي دايركت مع اللمض يعني ابو لمضه هيبقى عنده فاي سي صغيره هو عايز اقل فاي سي مين بقى اقل لمضه احنا عارفين اكبر لمضه اللون الاحمر اقل لمضه اللون الازرق او اللون الفايل الصح رقم دي ماشي اللي بعده بسم الله بيقوليم وايت لايت جماعه هي واحده واحده احنا عارفين ان احنا عندنا شويه الوان بيبقى في الريد تعال نلونهم على طول بيبقى في الريد بيبقى عندك وراه الاورنج يا عم يلا يا عم اخلص اهو اورنج بيبقى عندك وراه اليلو ده ترتيب الالوان اه بيبقى عندك وراه الجرين بيبقى عندك بقى وراه الازرق بدرجاته يعني ازرق كده خفيف ازرق اتقل شويه واكت حاجه في الاخر الفايلتو ده ترتيب الالوان اتفقنا اتفقنا لو حبيت ارتبهم من حيث اللمضه زي ما شرحت الراجل ده اعلى لمضه اللي هو الريد والراجل هناك ده الفايلوت ده اقل لمضه احنا لسه شاين الكلام ده واللض زي الفاي سي فالاحمر ده عنده اعلى فاي سي والفايولت عنده اقل فاي سي يبقى الفاي سي بتاعه الاحمر عاليه جدا انت عشان تعرف تتخطى الاحمر بمعنى مش احنا عارفين ان انت عشان تعرف يحصلك توتال انترنال ريفلاكشن لازم تكون كبير جدا جدا جدا اه لازم يكون الانجل اوف اندنس اكبر من الفاي سي ده عشان تعرف تعدي ويحصلك تو مش احنا عارفين عشان يحصل لي صوت الانترنال ريفلكشن لازم تكون الفاي بتاعتي اكبر من الفاي سي فهي هنا في قيمه معينه للفاي انا علشان اتحبس جوه لازم تكون الفاي بتاعتي اكبر من الفاي فاي سي صح؟ اه واحده واحده بقى اللون الاحمر ده الفاي سي بتاعته كبيره اصلا فانت عشان الفاي بتاعتك تكون اكبر من الفاي سي انت هتعاني صعب جدا يعني اللون الاحمر صعب يتحبس جوه ليه؟ لان الفاي سي بتاعته كبيره فانت عشان تتحبس جوه لازم تكون اصلا اكبر من الفاي سي طب ما الفاي سي كبيره مش عارف خطاها يبقى اللون الاحمر والاورنج والاصفر صعب انهم يحصل لهم توتال انترنال ريفلكشن في اغلب الوقت بيعدوا ليه؟ عشان عندهم فاي سي كبيره ففي اغلب الوقت بيكون الفاي اقل من الفاي سي لان الفاي سي كبيره فطالما الفاي اقل من الفاي سي بيعدوا عادي يبقى اللون الاحمر والاورنج والاصفر هيعدوا الجرين في النص الجرين حصل له تانجنت طب الازرق والفايولت دول الفاي سي بتاعتهم قليله فحتى لو انت عامل فاي الفاي بتكون اكبر من الفاي سي لان الفاي سي بتاعتهم قليله فطالما الفاي اكبر من الفاي سي يحصل لهم توتال انترنال ريفلكشن يبقى مين اللي هيعدي بسهوله الي والاورنج وريد الاجابه الصحيحه رقم ايه سؤال حلو لاحده واحده انا عندي يعني شويه اقتراحات كده خفيفه اول حاجه انا معايا ال ان بالله عليك ما تخش تجيب الفاي سي احتياطي مش احنا عارفين ان ساين الفاي سي ايكوال واحد على ان اهديها شيفت ساين 1 اوفر 1.7 تطلع بكام تطلع ان الفاي سي بايكوال 36.03 0 3 ده كلام محترم قوي واحده واحده بقى ونمشي بالراحه اخواتي عند النقطه دي عند النقطه دي حصلله توتال انرنال ريلكشن فدخل لجوه تاني فلو دي 60 يبقى دي 60 ولو دي 60 تبقى دي 30 ودي 30 ده كلام محترم حد شايف حد شايف حرف الزد اه طالما دي 36 يبقى دي كمان 36ي6 فبعد اذنك يعني لو عملت هنا س حد هيزعل مستحيل طيب واحده واحده بقى انا معايا الفاي هنا ومعايا دي بثي س لو جيت عند النقطه دي وعملت سنين لو حد هيزعل مني لا لان هنا اير وهنا الفاي اللي هي الانجل اوف انستنت هنا جلاس ومديني ال ان بتاعته ومعايا الانجل بتاعته الانجل اوف الفراكشن اعمل لو يبقى ان اللي بره اللي هو ان الاير ساين فاي ايكوال ان اللي جوه اللي هو 1.7 ساين 3 تعرف تجيب الفاي دلوقتي اه يبقى ساين 1.7 ساين 6 يطلع الكلام ده بكام هيطلع 7 لا واحده واحده بس ففت ساين بسم الله انا بس عمال اعوض س هي 30 انا كاتب هنا بس انا مش شفت دي 6 احنا قلنا دي 6 ديتي معلش دي 30 مشي 6 فلما نعمل الكلام ده هيطلع 58. الاجابه الصح رقم كلام اهبل قوي كن بيقولي بلاستنت. اك يعني منتهى الهري كل الهري ده يقوللك انا معايا لايتري نزل هنا وعامللك سمكه وعاملك قرف ما تجيب مساله عاديه ساعات بيجودوا زياده عن اللزوء بلاست انسى القرف ده خالص انت معاك لايت نازل بانجل عايز يعرف انجل فروم ذاير ايكوال كام خلينا نمشي واحده واحده انا معايا الماده دي لان بتاعتها 1. معايا الوتر 1.33 مبان معايا اللايت هنا رايح من الاير للميديم ده اللي هو الماده البلاستيك دي رايح من 1.3 ل 1. ده كده رايح من ريل دينسر يبقى مافيش بقى لا توتال ولا مش توتال من ريلدنسر يبقى كده هيرفريكت وهيرفريكت ايه كمان هيرفريكت توورد النورمال يعني اللايت ري اللي هنا ده هيتكسر كده طب حلو قوي طالما حصل ريفراكشن عادي مساله ريفراكشن معاك الانجل دي معكش الانجل دي اديها واحده سنيلو يبقى ان اللي هنا اللي هي 1.3 دي ساين 3 ايكوال ان اللي هناك اللي هي الماده دي اللي هي ب 1.5 ساين الانجل اللي هنا اللي هي السيتا ونخش نجيب السيتا اقعد بقى اجيب يمين وشمال بقى اللي تعمله. او يطلع بكام؟ يطلع 3. يبقى بس نكبر الرسمه عشان موضوع يبان شويتين بسم الله انا حاليا شغال على الرسمه دي كده فلو ظبطنا بس الدنيا دي شويه انما الراجل ده هيرفليكت تو تورد النورمال كده واكتشفنا ان الانج دي لما حسبناها 30.5 وبعدين طالما حصل انسدنس ارسم نورمال على السيرفس ركز بقى مش في حرف زد هنا لو دي 30.5 يبقى دي 30.5 دلوقتي انا عندي لايت ري رايح من الماده من 1. دي للاير كده هو رايح من دنسر لرير طب دنسر لير بقى لازم تهدم لازم تجيب الفاي سي وتقارنها مع الفاي عشان تعرف تحدد فانا محتاج الاول اجيب الفاي سي هعمل ففت ساين احنا عارفين ساين الفاي س اكتب القانون كل مره ساين الفاي سيكوال على ان فانا عملوا على ان يعنيفت ساين 1 او. اللي هي تطلع. اتقلب بقى كده الانجل اللي انا هنزل بيه بص كده ما بين الانستنس والنورمال ب والكريتيكال 41.8 واحده واحده طالما الانجل اندنس قل من الكريتيكال يبقى يحصلله ريفراكشن توورد النورمال بالمنظر ده يبقى انا عايز بعد اذن ستك الانجل دي اديها كمان سنيلو ما خلاص دي كده مساله ريفراكشن عادي لغايه دلوقتي المساله ماشيه ريفراكشن بس يبقى ان الاولاني اللي هو ال 1.5 ساين 30ي. ايكوال ان اللي هناك هو هناك ده هنا في ايرى واحد ساين الانجل اللي عند الاير اللي هي هنسميها سيتا 2 بقى خش هاتلي السيتا ففت ساين الكلام العبيط ده 1. باي ساين 30.56 تطلع بكام بقى تطلع 49.7 ارجع بقى المساله الاصليه 49.7 الاجابه الصح رقم س وبكده اللهم لك الحمد خلصنا واجب التوتال فلاكشن واجب في اسئله حلوه اه بس عادي مستوانا والله العظيم وشوفنا في الواجب زيها وشوفنا في الدرس زيها فالدنيا حلوه يعني ان شاء اللهشوفكم الحصه جايه ان شاء الله وملحمه البريزم السلام طيب
Total internal reflection Sec 2 Lesson 3 Chapter 3 moasser physics 2026 حل المعاصر فيزيكس 46:45

Total internal reflection Sec 2 Lesson 3 Chapter 3 moasser physics 2026 حل المعاصر فيزيكس

Eng. Moamen Diaa

211 مشاهدة · 2 maanden geleden

Physics 2 nd Secondary Term 2 Chapter 3 Lesson 3 Total Internal Reflection حل كتاب المعاصر 2026 1:39:17

Physics 2 nd Secondary Term 2 Chapter 3 Lesson 3 Total Internal Reflection حل كتاب المعاصر 2026

Physics Workout - Mr. Mohamed Abdelsalam

802 مشاهدة · 2 maanden geleden

El Moasser physics 2026 Ch 3 lesson 2 from Q 1 to Q 67 Choose 1:56:32

El Moasser physics 2026 Ch 3 lesson 2 from Q 1 to Q 67 Choose

Eng Mostafa samy - م/ مصطفى سامي

5 مشاهدة · 6 maanden geleden

Total internal reflection Recap on class 2 Chapter 3 physics 2 nd secondary 2 nd term 23:42

Total internal reflection Recap on class 2 Chapter 3 physics 2 nd secondary 2 nd term

KDH Academy

781 مشاهدة · 3 maanden geleden

physics 2 nd secondary second term Unit 2 CH 3 lesson 2 Total Internal Reflection homework لغات 2026 1:22:47

physics 2 nd secondary second term Unit 2 CH 3 lesson 2 Total Internal Reflection homework لغات 2026

MR. Youssef Ramadan (SQUEEZE PHYSICS)

433 مشاهدة · 2 maanden geleden

Revision Chapter 3 Lesson 3 Total internal reflection Physics 2 nd Secondary 2026 1:39:23

Revision Chapter 3 Lesson 3 Total internal reflection Physics 2 nd Secondary 2026

The Engineer Nour in physics

441 مشاهدة · 2 maanden geleden

El Moasser physics 2026 Chapter 3 lesson 2 part 3 شرح و حل كتاب المعاصر فيزياء لغات 3:09:14

El Moasser physics 2026 Chapter 3 lesson 2 part 3 شرح و حل كتاب المعاصر فيزياء لغات

Physics Universe Mr.Abdelwahab

5 مشاهدة · 5 maanden geleden