Moasser physics secondary 2 Chapter 3 Lesson 5 حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي

Moasser physics secondary 2 Chapter 3 Lesson 5 حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي

النص الكامل للفيديو

يلا بينا يا شباب الانجل اوف ديفيجن المينمسون فسون 5 سوري يلا بينا في حاله لان بتساوي ايه تعالوا نستبعد الاختيارات دي ما تنفعش لان هي لا فاي 1 وسيتا ت حاجه واحده اصلا هنا القانون ده غلط لان ليه بقى لان التو دي بتبقى اوفر الايبكس بس يعني الصح تبقى الساين ايكس على انين الاتنين على الابيكس بس دي كمان غلط طيب مش على الساين كلها هنا دي صح ليه؟ لان هقوللك انا لان فاي 1 هي هي فاي نوت صح وسيتا وفاي ت هي سيتا نوت فساين فاي نوت على ساين سيتا نوت تبقى سي صح ماشي اللي بعدها المين ديفيجن معانا بثتي يبقى الالفا نوت بثتي انجل اوف انسدنس الفاي نوت ماشي يا عم الفاي نوت بتساوي الفا نوت بلس اي بيكس على انين يعني 30 بلس الاي بيكس 6ستي على انين تطلع فوري5 الاميرجنس اللي هي سيتا 2 اللي هي بتساوي فاي نوت اللي هي ف اللي بعدها بيقولي الابكس انجل بكام فاي نوت معانا والفاي نوت والالفا نوت معانا يبقى 30 دي الفاي نوت بتساوي الالفا لا سوري سوري ماشي اكتب القانون الفا نوت بتساوي انين فاي نوت ماينص ايكس يا 30 ايكوال اين في فوري5 ماينص ايكس وادي ايكس هنا وادي هنا تبقى الاي بكس بتساوي ساوي 9 ماين 30 تطلع كام 6 طب ال ان بكام لا لا لا دي سهله قوي دي هات سيتا نوت هتلاقي ان سيتا نوت دي بتساوي 6ستي على انين يعني 30 هات ال ان بقى ساين فاي نوت يعني ساين فورتي5 على ساين 30ي ماشي طيب ساين فورتي5 على ساين 30تي تعال نحسبها ماشي تقريبا تطلع فورتي روت ت ماشي تحفه تبقى روت ت ماشي اللي بعدها الاميرجنس انجل اللي هي سيتا 2 ماشي يلا ما هي سيتا 2 هي هي فاي نوت هي فورتي ماشي الايبيكس انجل معانا عايز الديفيجن وعايز الانجل اوف انستنس ماشي سهله جدا هات سيتا نوت هتلاقي سيتا نوت بكام بقى بايه بكس على ا 60 على ا يدينا 30 يبقى روت ت بتساوي ساين فاي نوت على ساين 30 تطلع فاي نوت بفورتي5 خلاص بقى خدت الفورتي5 تبقى دي الفورتي5 ايه يبقى دي يا اما اي سي عايز الالفا نوت طب الالفا نوت بتساوي 2 في فاي نوت اللي هي 2 في فور5 ماينص اي بكسل اللي هي ب 6 تطلع 30 اللي هو بعدها الاكلات بريزم يعني الابيكس 6ي قاللي السكند انجل انستنس انسايد بريزم س على انين مش هو عاوز السيتا نوت صح ماشي اللي بعدها بريزم يبقى الاي بيكسب سكستي قالي انجل في انس هي هي الانجلجنس يبقى دي الفاي نوت والسيتا نوت ب 60 على ا يعني 30 الانجل اوف ديفيجن بتساوي 2 فاي نوت ماين ايكس يعني 2 في 40 ماين 60 يعني 20 ال ان هتساوي ساين فاي نوت يعني ساين 40 على ساين 30 تطلع يعني بكام 6ستي على انين يبقى 30 يبقى ال ان ساين 6ستي على ساين 30 تبقى روت 3 اللي وراها دي سؤال حلو قوي بيقول لي هو انا دلوقتي اكواتر تريانجل يعني الاكس ب 6ستي السيتا 1 بثتي يبقى فاي ت بكام 6ستي ماين 30 صح يعني فاي ت بثتي هو مش كده فاي هي هي سيتا يبقى ديم انجل ديفيجن اه لو انا زودت فاي 1 او قللت فاي 1 بص بقى هوهو الجراف اصلا عامل كده ادي الفا وادي فاي الجراف انفرس انفرس انفرس لحد نقطه ومن بعد النقطه دي بيبقى ايه دايركت دايركت دايركت فلو انا زودت فاي 1 سواء اتحركت كده او اتحركت كده الالفا دي هتزيد قيمتها هتزيد لان هي اصلا في الحاله اللي عندي في المساله هي مينيمم انجل اوف ديفيجن اقل ما يمكن فسواء الفاي زادت او قلت الالفا هتبقى مش مينيموم فالالفا هتزيد يبقى كده هتزيد هتزيد اللي بعدها بيسالك على ال ان يا جماعه ال ان عكس الويف لينس فان فايلوت على ان ريد هي ويف لينس ريد على ويف لينس فايلوت ويف لينس الريد اكبر من ويف لينس الفايلوت تبقى دي جريتر ذان 1 ماشي اللي وراها بيسالك على الديفيجن انجل احنا قلنا الفايولت عنده اعلى ديفيجن انجل تبقى جريتر 1 برضو 11 بيقوللك مين من دول حصل فيها دايبرج طبعا الدايبرج بيحصل من الاول هنا ف دي غلط ودي غلط دي صح بس ترتيب الالوان غلط لان احنا بنبدا بالريد تبقى الاجابه دي هنا بيقول لي اشعه اكس واي زد طبعا اول واحد بيبقى الريد والاخير فايلوت او بلو عامه اول واحد لازم يبقى الريد هل ينفع بعد الريد بلو دهله لا احنا روجي بيف هو ده ترتيب الالوان انت لازم تبقى الاجابه س اللي وراه بيقول لك هات ال ان يا عمي سهله ما هو دي كده دي السيتا نوت ماشي بسي ماشي والالفا نوت بثتي والايبيكس ب 6ستي فهقول بقى ان فاي نوت بتساوي 30 الفا نوت بلس على انين يدينا فوري5 يبقى دي ال ان هتبقى ساين فاي نوت ساين فورتي5 تعالى رحت جريت مني على ساين 30 واحسب يا باشا الانجل اميرجنس اللي هي السيتا نوت يعني اوف ذا لايت ريل اه لا انجل امرجنس اللي هي سيتا ت وسيتا ت هي هي فاي نوت اللي هي هي فوري5 ماشي اللي وراها بيقوللك فين بوزيشن المينيمم ديفيجن احنا قلنا في النص بالظبط اللي وراها بيقوللي من انجل ديفيجن فور5 دي الفا نوت انسان محترم تعال لي بقى دي 30 تبقى دي كام 6ستي طب دي فورتي تبقى دي كامي يقوللي لو اللايت بالراحه مش الفورتي دي هي المينيمم انجل اوف ديفيجن اه هل هنا فيي قد 6ستي لا يبقى انا اكيد الانجل اوف ديفيجن اعلى من فورتي5 مين الاجابه الوحيده اللي اعلى من فوري5 هي في اللي بعدها يا عم مش دول قد بعض اه مش دي كده منهم انجل وديفيجن يبقى الدخول قد الخروج يبقى ساين دي على ساين دي و تو 1 الحاجات اللذيذه دي بيقوللك تو س ذا بريز ذا مين ديفيجن وي هاف تو وي هاف تو اقول لك انا هقول لك انا هقول لك انا القصه فين احنا عايزين نزود ال 20 دي طب هنزودها ازاي قال لك عايزين نخليها قريبه من ال 40 تمام فلما عايزين نزود ال 20 دي يبقى لازم نعمل ايه في فاي 1 نزودها او نقلل سيتا 2 بس ما فيش في الاختيارات تقلل سيتا 2 انت هتزود فاي 1 ماشي ما هو عشان 1 زاد كله زاد بيقول لي ايه قد بي وفاي 1 بتساوي 1.5 واي فاي تو لا لا لا ده انت قصه يا ولد يخرب بيت جمالك بص بقى الجمال اتفرج على الحلاوه والجمال والدلع مدام دي قد دي يبقى دي قد دي ومادام انجل اوف انسنس هي الانجل اوف اميرجنس يبقى احنا في مين انجل اوف ديفيشن يبقى احنا في الفا نوت يبقى فاي ت هي هنا دي كمان فاي 2 يا ولد اتفرج بقى على الدلع مش ده تريانجل اه يبقى كله بكام ب 1 اي خدت و هاندريد يبقى يبقى الاتنين دول بايتي يبقى كل فاي ت بفورتي وفاي ت هي سيتا نوت يبقى الاي بيكس بكام بايتي ما هو السيتا نوت لو ضربتها في انين تديك ايكس يبقى الايبيكس بيتي الانجل اوف انسنس فاي 1 اقوللك انا مش معانا فاي 1 بتساوي 1.5 في فاي ت اللي هي فورتي يبقى يدينا 6ستي لان 1.5 6ستي 1.5 5 في فورتي ب 6ستي طب ال ان تتجاب ازاي؟ بسيطه ساين فاي نوت اللي هي ساين 6ستي على ساين فورتي بس كده وخلصت يا باشا تطلع 1.35 تريانجلر بريزم ايكس انجل 1.5 الفا نوت تمام ماشي على فكره سهله دي بصوا هقوللك انا هتقول بقى ان فاي نوت بتساوي الفا نوت ب 1.5 الفا نوت على ا 1 وواص 2ص الفا نوت على ا 2.ص 5 على ا يدينا 5 على ا يعني واحد وربع يبقى الفاي نوت بتساوي 1 وربع من الفا نوت طب ما سيتا نوت بتساوي مين على مين يا رب سيتا نوت بتساوي الابيكس على انين اللي هي كام اللي هي 1.5 الفا نوت على انين يديها 0.75 7 الفا نوت طب يقوللي بقى خلي بالك ده الانجل اوف انسنس بفي اه يبقى دي بفي هتساوي واحد وربع الفا نوت هات الفا نوت يبقى 50 على 1 وربع يديني 40 اروح هنا واقول 3/4 في 40 يدينا 30 تبقى ان بكام بقى؟ ساين 50 اللي هي فاي نوت على ساين 30 ماشي نحسب دي هتطلع 1.53 3 بعدها دي بقى هي مش دي 120 اه تبقى وده ايسوسلس اه 180 ماين 120 يدينا 60 تبقى دي 30 دي 30 طب ما ده كده مينيمم انجل اوف ديفيجن معانا دي بروت 3 خلصت تبقى روت 3 تساوي ساين فاي على ساين 30 اضرب ساين 30 فيها تمام واعمل شيفت ساين الانسر يطلع ب 60 طب الانجل اوف ديفيجن الانجل اوف ديفيجن بقى تبقى انين في فاي نوت اللي هي 60 ماينص الاي بيكس بكام الاي بيكس اقوللك انا الاي بيكس ب 60 بقى تمام ليه ما هو البلس بتاع دول يبقى برض بست او انين في سيتا نوت الدنيا لذيذه جدا لو انت حاسس ان انت مش عارف تحل اقعد ذاكر تاني عشان الدنيا سهله فعلا ماشي ماشي اعتقد دي خلصت دي اقوللك ليه قال لي خلي بالك ده بر للبيس شفت بقى القصه يبقى ده مينيمم انجل اوف ديفيشن يبقى الانجل اوف اميرجنس ب 30 برضو زيها زي الانستنس الانجل اوف ديفيجن هقوللك الالفا نوت بتساوي انين في الفاي نوت اين في فاي نوت يعني 2 في 30 ماينص الاي بيكس 45 يدينا 15 طب ال بقى هقول لك ال ان هتبقى ساين اللي بره اللي هي ساين 30 على ساين اللي جوه اللي هو 45 على 2 شكرا تطلع 1.1 والاخيره سيلف ستادي ليه يا مستر مش هتحلها كده ماليش ماليش نفس يلا تكلوا على الله السلام عليكم صح مش ده اخر سؤال ايوه يا باشا اخر ‏Yeah.
minimum deviation position sec 2 second term Ch 3 Lesson 5 moasser physics 2026 المعاصر فيزيكس 35:05

minimum deviation position sec 2 second term Ch 3 Lesson 5 moasser physics 2026 المعاصر فيزيكس

Esmat Ahmed Physics Engineer

2 مشاهدة · 2 maanden geleden

Lesson 3 Chapter 5 Elmoaser physics 2026 Barometer Manometer المعاصر فيزيكس تانية ثانوي 49:06

Lesson 3 Chapter 5 Elmoaser physics 2026 Barometer Manometer المعاصر فيزيكس تانية ثانوي

KDH Academy

5 مشاهدة · 7 maanden geleden

Moasser physics secondary 2 Chapter 3 Light Interference حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي 18:00

Moasser physics secondary 2 Chapter 3 Light Interference حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي

Bassam sallam Physics

125 مشاهدة · 2 maanden geleden

Minimum Deviation in prism Sec 2 Lesson 5 Chapter 3 moasser physics 2026 حل المعاصر فيزيكس 39:50

Minimum Deviation in prism Sec 2 Lesson 5 Chapter 3 moasser physics 2026 حل المعاصر فيزيكس

Eng. Moamen Diaa

125 مشاهدة · 2 maanden geleden

Moasser physics secondary 2 Chapter 3 Lesson 3 حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي 16:38

Moasser physics secondary 2 Chapter 3 Lesson 3 حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي

Bassam sallam Physics

243 مشاهدة · 2 maanden geleden

Moasser physics secondary 2 Chapter 3 Lesson 1 حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي 2026 28:06

Moasser physics secondary 2 Chapter 3 Lesson 1 حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي 2026

Bassam sallam Physics

293 مشاهدة · 2 maanden geleden

Measuring pressure physics secondary 2 moasser physics 2026 حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي 2:15:58

Measuring pressure physics secondary 2 moasser physics 2026 حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي

Esmat Ahmed Physics Engineer

4 مشاهدة · 6 maanden geleden

Moasser physics secondary 2 Unit 2 Chapter 3 Force motion حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي 1:33:03

Moasser physics secondary 2 Unit 2 Chapter 3 Force motion حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي

Esmat Ahmed Physics Engineer

11 مشاهدة · 8 maanden geleden

Moasser physics secondary 2 Chapter 3 Lesson 4 حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي 30:22

Moasser physics secondary 2 Chapter 3 Lesson 4 حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي

Bassam sallam Physics

229 مشاهدة · 2 maanden geleden

Moasser physics secondary 2 Unit 3 Lesson 1 Density حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي 1:52:11

Moasser physics secondary 2 Unit 3 Lesson 1 Density حل المعاصر فيزيكس الصف الثاني الثانوي

Esmat Ahmed Physics Engineer

4 مشاهدة · 7 maanden geleden

حل أسئلة شابتر 5 المعاصر فيزياء تانية ثانوي Physics 2 nd sec 1 st term Ch 5 L 3 Barometer 1:50:31

حل أسئلة شابتر 5 المعاصر فيزياء تانية ثانوي Physics 2 nd sec 1 st term Ch 5 L 3 Barometer

Eng. Mounir Physics فيزياء ثانويه عامه

2 مشاهدة · 6 maanden geleden