حبايب قلبي تانيه ثانوي وعاملين ايه؟ يا رب تكونوا بخير حصه النهارده باذن الله يا حبايبي احنا هنحل فيها اسئله الفصل الثالث الدرس الاول الدرس اللي بيتكلم عن انتشار وانكسار وانعكاس الطو ولكن قبل ما ابتدي فضلا منكم وليس امرا اشتركوا في القناه اضغطوا لايك للفيديو خلونا نبتدي على طول في الاسئله بيقول لك الجدول المقابل يعبر عن الاطوال الموجيه لجزء من الطفل الكهرومغناطيسي في الهواء فيكون في عندنا هنا حاجه اسمها طفل كهرومغناطيسي ايه هو طفل الكهرومغناطيسي هو عباره عن ضوء ولكن مش كل الضوء حضرتك بتشوفه بمعنى ها ان في عندي مثلا اشعه جامد دي ما بتشوفهاش الاشعه السينيه ما بتشوفهاش موجات راديويه ما بتشوفهاش ماشي اللي انت بتشوفه الضوء المرئي وحتى سميها بالضوء المرقي لان هو ده رينج الرينج اللي انت حضرتك بتشوفه خلاص كده طيب فالمفروض ان انت عارف التقسيمه ضوء مرئي في بعد الضوء المرئي في اشعه فوق بنفسجيه في بعد اشعه فوق بنفسجيه في اشعه سينيه او اكس ياسين بالعربي او اكس بالانجليزي زي ماشي وفي جاما كل ما انت بتمشي كده كلما التردد بيزيد والطول الموجي بيقل الطول الموجي اللي هو لمضه بيقل خلاص كده طيب ف يعني هم ترتيبهم يعني من حيث الاطوال الموجيه مين اكبر طول موجي طبعا الضوء المرئي ماشي انت كل اما بتمشي كده الطول الموجي بيقل يعني هنا اكبر حاجه خلاص طيب يبقى الضو المرئي ده اكبر حاجه بعد كده الاشعه السينيه وبعد كده اصعب حاجه خالص جاما جاومه ده اقل حاجه يبقى ام ثم زد ثم واي يبقى الاختيار الصحيح ب طيب نروح للسؤال رقم اين بيقول لك الشكل المقابل ويوضح شعاع ضوئي يسقط على سطح عكس فتكون زاويه انعكاس كل اللي بتعمله ان انت بترسم هنا عمود مقاوم ماشي وتشوف الزاويه دي بكام العمود المقام ده بيبقى عمود يعني 90 درجه كده خلاص طيب يبقى الزاويه دي بكام هطرح ال 140 - 90 يبقى الزاويه دي ب 50 درجه يبقى دي زاويه السقوط بتاعتي زاويه السقوب بكام ب 50 يبقى زاويه الانعكاس لما هيجي ينعكس هينعكس برده بزاويه زيها 50 درجه يبقى الاختيار الصحيح ب السؤال اللي بعد كده بيقوللك في الشكل المقابل يسقط شعاع من ضوء سرعته في على مرايه وانعكس عنها فان سرعه الضوء بعد انعكاسه بصوا يا حبايبي الانعكاس ما بيغيرش من خواص الشعاع اللي نازل هو بس بيغير من اتجاهه يعني هو نزل بسرعه في يبقى هينعكس بسرعه في خلاص كده طيب اتجاهه بس هو اللي اتغير نزل بطول موجي لمضه هيرجع بطول موجي لمضه وهكذا تردد يبقى ينزل بنفس التردد ويرجع بنفس يعني ينعكس يعني بنفس التردد طيب السؤال رقم اربعه بيقول لك شكل مقابل يوضح موجه ضوئيه تسقط على سطح عاكس فان هذه الموجه الموجه ماشيه ازاي؟ الموجه ماشيه كده خلاص فلما هتيجي على السطح العاكس هتنعكس وترتد كده طيب فهي بتنعكس بزاويه كام؟ بزاويه صفر ليه زاويه صفر لان زاويه السقوط صفر لو رسمت عمود مقام كده فزاويه السقوط بصفر الشعاع الساقط منطبق على عمود المقام تنحرف عن مسارها بزاويه ايه بص كده تخيل معايا ان الشعاع الساقط ماشي يمين لف ورجع شمال خلاص كده الزاويه بينهم كام الزاويه الزاويه من الصفر يا جماعه الزاويه من الصفر الزاويه 180 درجه يعني الشعاع المرتد ارتد في الاتجاه ده ما بين الاثنين دول ايه زاويه 180 درجه هو حتى يقول لك كده انا اتغيرت 180 درجه يعني ايه يعني حضرتك بدل ما كنت ماشي مين بقيت ماشي في الاتجاه المضادا طيب السؤال رقم خمسه بيقول لك سقط شعاع ضوئي على مراه ايه كما بالشكل المقابل فان الشعاع ينعكس نقط كل اللي انت بتعمله انت بتمشي مع الشعاع بتاعك فاحنا هنعمل زوم كده نقرب وبعد كده نبتدي نرسم نصغر كده الخط هرسم هنا عمود مقام الزاويه دي كام يا جماعه تقول لي هنا ده عمود مقام 90 هشيل من ال 90 30 يبقى 60 يبقى زاويه السقوط كام 60 طيب يبقى زاويه الانعكاس هتقول لي 60 طيب الزاويه دي كام؟ الزاويه دي 30 المتبقي من 90 انت بقى بتمشي مع المثلث ده بتمشي مع الرسمه بتاعتك حساب مثلثات يا جماعه ده مثلث قايم الزاويه 30ي 6يني خلاص 30 درجه 60 درجه بحيث ان مجموعهم بيبقى 90 و90 180 درجه مجموع زوايا المثلث طيب يبقى الزاويه دي كام؟ الزاويه دي 30 درجه يبقى لما ينعكس هينعكس ب 30 درجه بص بقى هنا واقفه ليه؟ لان الشعاع ده ممكن ينعكس بص هو بالنظر كده ممكن يبقى موازي لده طيب ايه اللي هياكد لك الزاويه دههي الزاويه دههي لو 60 درجه زي دي فساعتها الشعاع ده هينعكس موازي طيب الزاويه دي بكام؟ الزاويه دي ب 60 اللي هي عباره عن ايه؟ عباره عن 90 - 30 خلاص طيب يبقى اذا دي 60 ودي 60 فده كده حرف الاف اللي هو بتاع التوازي ماشي يبقى اذا ده بيوازي ده يبقى هنا هقول له المفروض المراه سي ديت الشعاع مش هيجي عليها هو هينعكس موازيا لها السؤال السادس يا حبايبي هنا بيقول لك الشكل المقابل يمثل ثلاث مرايا مستويه تكون بتكون ثلاث اضلاع لمربع فايما الاختيارات التاليه يوضح المسار الصحيح للشعاع الضوئي الساقط حتى ينعكس عن المرايا الثلاثه فانت هتيجي هنا كده ماشي هتقول ده شعاع ساقط ساقطه بزاويه كام؟ اا زاويه السكوت ديت اللي هي الزاويه اهي 45 صح 45 درجه طيب فايه اللي هيحصل؟ هينعكس برده بزاويه 45 درجه يبقى الزاويه دي كام؟ الزاويه دي هتطرح من 90 يبقى 45 درجه قث اهوت قايم الزاويه المثلث ده فهنا 45 هنا 90 يبقى هنا 45 يبقى زاويه السكوط كام؟ 45 اقول لك على حاجه زاويه الانعكاس 45 والزاويه دي 45 وهيجي هنا كده اهو دي برض هتبقى 45 زي هنا بالظبط خلاص كده ايه 45 كلها ماشيه ب 45 هينعكس بالمنظر ده كده خلاص طيب اني شكل صح اني شكل صح فين فين اهو الشكل ده مش كده طيب السؤال رقم سبعه بيقول لك الشكل المقابل تكون زاويه انعكاس الشعاع الضوئي عن المراه ب تعالى كده نرسم ماشي ايه العمليه كلها قايمه على الرسم وحساب المثلثات طيب فانا هروح جاي راسم كده عمود مقاوم ادي عمود مقاوم اهو احاول اظبطها زاويه السوط ديت كام هتقول لي 90 - 40 يعني 50 درجه طيب فانا هروح جاي راسم شعاع منعكس من النقطه دي كده ويجي هنا كده غالبا هيجي هنا كده ماشي شعاع منعكس انا بحاول ارسم يعني بنفس الايه المقياس الزاويه دي تبقى كام هتبقى 50 درجه طيب الزاويه دي تبقى كام الزاويه دي هتقول 90 - 50 بتبقى 40 درجه طيب 40 و110 عشان بس المثلث دههو شايفينه المثلث المنفرج دههو مجموع زوايا 180 110 و40 ادي كده 150 هتطرح 180 نا 150 هيطلعلك الزاويه دي بكام؟ ب 30 درجه طيب اروح جاي راسم عمود مقاوم النقطه دي كده النقطه دي كده ادي عمود مقاوم يبقى الزاويه ديت كام 60 درجه يبقى زاويه الانعكاس كام هرسم كده ماشي زاويه انعكاس هي كمان هتبقى ب 60 درجه خلاص يبقى الاختيار الصحيح ج السؤال رقم ممانيه بيقول لك لو انت دورت المرقاح حوالين النقطه اكس في الاتجاه الموضح بالشكل بزاويه 10 فان الزاويه بين الشعاعين الساقط والمنعكس تصبح كام؟ طيب بصوا يا حبايبي انا هدور الشكل ماشي واحاول يعني ارسمه لكم بطريقه كويسه بحيث ان انت تفهمها ماشي خلينا هنا كده نقرب رب على الشكل ده انا هدوره بزاويه 10 فادي السطح اهو هيدور بزاويه 10 ماشي طيب دار اهوت بزاويه 10 10 درجات طيب دلوقتي الشعاع الساقط زي ما هو يعني الشعاع الساقط اهو خلاص سقط بزاويه سقوط كام خلينا نشوف المفروض ان الزاويه ديت ا هتبقى ب 20 درجه ليه لان ببساطه الشديده دي كلها كانت 30 صح كده السطح ده اتحرك لفوق 10 ماشي يبقى اذا الزاويه دي هتبقى بايه؟ هتبقى ب 20 طيب فين الانعكاس بقى؟ الانعكاس هيبقى ازاي؟ هبقى عامل كده ماشي بالمنظر ده وده العمود المقام على السطح الجديد خلي بالك بقى من الكلام ماشي عايزين بقى نحسب زاويه السقوط فزاويه السقوط انت هتقول لي ايه؟ خلاص احنا هنمسح دي زاويه السقوط انت هتقول لي من العمود المقام للشعاع الساقط هقول له عباره عن ال 90 نا 20 يبقى كام؟ يبقى 70 ادي زاويه السحوط طب زاويه الانعكاس برض 70 زيها طيب من الشعاع الساقط للشعاع المنعكس كام؟ تقول لي 70 70 يبقى كام يبقى خلاص هي الحاجات ديت بتيجي بالرسمه يا جماعه وبتيجي بحساب المثلثات والتخيل تعال نروح للسؤال رقم تسعه بيقول لك هنا ينعكس الشعاع عن المراه ويسقط على المراه بيقول لك بزاويه سقوط كام فانا همشي هنا مع الشعاع خلي بالك ده يعني ايه هو موازي للمراه ب فلو ديت ب 30 فدي بالتوازي عشان في توازي حرف الاف اهوت دي 30 اللي هو ده حرف الاف اهو شايفينه طيب فهعمل ايه روح جاي ارسم عمود مقام من النقطه دي كده ارسم كده عمود مقام ارسمه عدل الزاويه ديت كام هتبقى 60 المتبقي من 90 طيب واروح جاي راسم كده زاويه زيها بالظبط يعني انا عايز اجيبها بالظبط زاويه كام زاويه 60 درجه تبقى الزاويه ديت كام تبقى الزاويه دي 30 طب تعرف تقول لي الزاويه دههي كام اللي هي الزاويه المنفرجه هتقول لي ده مثلث اهوت ماشي عباره عن 30 و30 ادي كده 60 هطرح من 180 يبقى الزاويه المنفرجه ديت 120 درجه طيب 120 فاحنا هنزوم اكت كده ال 120 ديت المفروض ان انا هرسم عمود مقام هنا على السطح خلاص كده العمود المقام ده بقى زاويه السقوط بتاعه الشعاع ده كام زاويه السقوط المفروض هقول 120 - ال 90 دههي صح كده يبقى كام يبقى 30 درجه يبقى هنا هسكت بزاويه سقوط 30 يبقى لما يجي ينعكس ينعكس كده وبزاويه انعكاس كام؟ 30 طيب هو طبعا هيرجع تاني للسطح ايه فانا يعني ايه مش عايز امشي واكمل الشعاع بتاعي طيب بيقول لك ينعكس الشعاع عن المراه واسقط على المراه تكون زاويه السقوط هي كام؟ زاويه السقوط اللي هي ديت الصغيره ديت قلنا 30 يسقط الشعاع المنعكس على المراه ايه مره اخرى يعني هو المنعكس على المراه ب مره اخرى على ايه بزاويه سكوط كام فانا هكمل بقى يعني المفروض ده كده هيكمل ماشي فهيكمل كده هو يعني من الرسم هو باين ان هو هينزل بشكل عمودي خلاص من الرسمه اللي انا راسمها طب تعالى نحسب الزاويه دي كده هتبقى كام تقول لي دي 30 يبقى الزاويه دي 60 صح كده طيب والزاويه دي الزاويه دي 30 درجه الراجل كاتبها لك اهي تبقى الزاويه دي كام مظبوط 90 درجه طيب هل زاويه السكوت هنا هتبقى 90 لا يا باشا زاويه السكوت مش هبقى 90 زاويه السكوت هتبقى صفر ليه لان ده العمود المقام وده الشعاع الساقط فزاويه السقوط هتبقى صفر طب عارف ايه اللي هيحصل الشعاع ده يرتد كده وينعكس كده هيمشي على نفس مساره ويرجع تاني خلاص كده طيب يبقى هنا هو بيسخط على المرقه ايه مره اخرى بزاويه سخط كام صفر خلي بالك خلي بالك من ايه من الاسئله الاسئله ممكن ما تبقاش سالكه وانت يعني ايه تتلخبط في حاجه زي كده يبقى انت حسبتها صح وتكتب هزود سقوط 90 السؤال رقم 10 بيقول لك الشكل المقابل يوضح بمقياس رسم معين سقوط شعاع ليزر من مصدر اكس نحو المراه واحد فان الشعاع بعد انعكاسه عن المراه اثنين هيمر بانهي نقطه طيب خلينا كده ايه نمشيها واحده واحده انا همشي مع الشعاع بص حتى بالرسم يا سيدي يعني مش شرط ان انت ايه تبقى واد ا معلم وبتاع حساب مثلثات اهو يا عم بالرسم اهو ارسم عمود مقام ادي يا سيدي العمود المقام اهو طيب ارسم شعاع منعكس الزاويه دههي شوف قدها هتبقى الزاويه هتبقى عامله كده خلاص كده اهو تمام بالرسم عادي يا جماعه يعني ماشي هتيجي هنا ترسم عمود مقام ادي عمود مقاوم اهو يا سيدي طيب هيمشي ازاي هيمشي كده اهو بص بص اهو هيمشي كده تمام يبقى هو هيعدي على النقطه س مش شرط ان انت يعني ايه تحلها بالرياضه هو لو انت عايز تحلها بالرياضه فالزاويه دي 45 خلاص كده ليه لان دي عباره عن مربعات فانت لما بتمشي كده ف ده يعتبر قطر المربع فالزاويه دي بتبقى 45 ودي بتبقى 45 بيقسم لك ال 90 دههي بيقسمها لك حتتين خلاص كده طالما ده مربع مش مستطيل طيب وامشيها عادي جدا وشوف انت هتوصل لا نقطه هتلاقيها النقطه سي فهو على طول من الرسم هي النقطه سي وخلاص قبل ما نخش على الجزء اللي بعد كده يا حبايبي احنا عايزين بس نلخص معادله المعادله ديت فيها خلاصه القول خلاص كده فيها خلاصه القول عشان الموضوع بتاع انكسار الدو ده بيلخبط ناس كتير ماشي طيب الخلاصه انا هقول ان انين على ال ان واحد ده لما بيبقى معاك وسطين ماشي الوسط الاولاني والوسط الثاني الشعاع بيجي من الاولاني وينزل على الثاني يعني الشعاع بيجي كده ماشي وينزل على التاني سواء بقى هيقترب او هيبتعد من العمود ماشي المهم ان هو يحصل له انكسار خلاص انا هرسمه هنا بيقترب من العمود بس يعني ايه على حسب يعني النسبه ما بين معاملي الانكسار مين فيهم الكبير طيب فالمفروض ان انا بقول ان في هنا ان واحد وفي هنا انين خلاص بقول ان ديت فاي زاويه السقوط وديت سيتا زاويه الانكسار بقول ان هنا في في واحد الشعاع ده نزل بسرعه اسمها في واح وبيمشي في الوسط الثاني بسرعه اسمها في اين بيبقى في هنا طول موجي لمضه واحد وبيبقى في هنا لمضه اين طيب ركز بقى معايا في اللي انا هكتبه انين على ان واحد دي بتساوي ايه بتساوي ساين فاي على ساين سيتا وبالمناسبه ده اسمه قانون سنل خلاص كده يعني دي كده لو انت ان واحد في ساين فاي يساوي انين في ساين سيتا لو ضربت طرفين في وسطين بس انا بكتبها كده ماشي وانت حضرتك لما تيجي تحلها معايا انت هتحلها معايا بالعلاقه اللي انا بكتبها ده طيب ساين الزاويه اللي فوق دههي اللي في الوسط الاولاني على ساين الزاويه اللي موجوده تحت في الوسط التاني طيب يساوي في واح على في = لمضه واح على لمضه ا ماشي ده بيساوي ان من واحد لاثنين خلاص كده طيب حضرتك هتحفظ المعادله دي بالكامل ركز معايا كلهم زي بعض يعني هنا في واح على في2 او بص كده 1 على 1 على 2 الزاويه اللي في الوسط الاولاني على الزاويه اللي في الوسط الثاني صح كده يساوي بقى ايه انين على ان واحد يبقى كلهم بيتناسبوا عكسيا مع معامل الانكسار خلاص كده طيب وده بيساوي ان من واحد لاثنين اين ان من واحد لاثنين يعني انين على ان واحد خلاص كده يا جماعه طيب تعال بقى نبتدي نشوف الاسئله بيقول لك سقط شعاع ضوئي من الهواء بزاويه حاده على سطح زجاجي فتغير اتجاهه وده بسبب ايه ده يا باشا بسبب تغير في سرعه الضوء خلاص كده سرعه الضوء الضوء هو اللي بيتغير في السرعه اتفقنا هو بيبقى في سرعه في الوسط الاولاني والثاني انما لون الضوء هو بينزل احمر وبينكسر احمر خلاص سعه الموجه ديت اللي هي احنا اتفقنا عليها من الدروس اللي قبل كده دي اخص ازاي ما بتغيرش ماشي التردد التردد هنا زي هنا يعني هنا لو التردد ميو بيبقى هنا التردد ميو برده يا جماعه خلاص التردد بتاع الموجه بيدنه ثابت السؤال اللي بعد كده بيقول لك اي مما ياتي لا يتغير عندما تنتقل موجه ضوئيه من وسط اقل كثافه لوسط اكبر كثافه بص اقل كثافه ضوئيه دي يعني معامل انكسار صغير لمعامل انكسار اكبر خلاص وهنا بيقول لك كانت زاويه السقوط بتساوي ا صفر طالما زاويه السقوط بتساوي صفر يعني حضرتك نازل زل ومنطبق على العمود المقام ماشي فالمفروض ان انت بتكمل دي الحاله الوحيده اللي ما بيحصلش فيها انكسار لا مقتربا من العمود ولا مبتعدا عن العمود طيب فهو قال لك طالما زاويه السقوط ديت بصفر الحاجه الوحيده اللي مش هتتغير اتجاه الانتشار بيدنه الشعاع مكمل زي ما هو خلاص انما سرعه الموجه بتتغير الطول الموجي بيتغير السؤال رقم 13 بيقول لك معامل الانكسار النسبي بين وسطين ان من واحد لاثنين يكون اقل من الواحد الصحيح عندما يعني هنا ان من واحد لاثنين ده بيساوي انين على ال ان واحد صح لما الوسط دههو اللي هو التاني ده يكون اقل في معامل الانكسار صح كده البسط صغير والمقام اكبر منه فيبقى اقل من الواحد الصحيح يبقى يكون معامل الانكسار المطلق الوسط الاول اقل لا التاني الثاني مش الاول يكون تردد الضوء في الوسط الاول اكبر هو التردد في الاول زي التاني طيب تكون سرعه الضوء في الوسط الاول اكبر لو احنا بقى هنمشيها سرعات احنا قلنا ان ديت في واح على في انين يبقى انا عايز سرعه الضوء في الوسط الاول اقل خلاص كده يبقى سرعه الضوء في الوسط الاول اكبر لا اقل طيب يكون الطول الموجي للضوء بص هو عمال بيلاعبك فديت هقول له ايه بتساوي لمضه واح على لمضه اين فانا عايز اللمضه واحد ديت تبقى اقل يكون الطول الموجي للضوء في الوسط الاول اقل اه العباره دي صحيحه خلاص كده يبقى انت لازما تبقى انت عارف المعادله ديت الكبيره ديت علشان تعرف تربطهم كلهم ببعض خلاص كده يا جماعه السؤال رقم 14 بيقول لك الشكل المقابل وضح شعاع ضوئي يسقط على شريحه زجاجيه فان زاويتي السقوط والانكسار دي السقوط الزاويه بين الشعاع الساقط والعمود المقام ودي الانكسار ال الزاويه بين الشعاع المنكسر والعمود المقام يبقى اين واربعه 2ين وربعه يبقى د السؤال رقم 15 بيقول لك عند زياده زاويه سقوط الشعاع الضوئي على السطح الفاصل بين وسطين للضعف فان معامل الانكسار النسبي بينهما ايه معامل الانكسار النسبي ده معامل انكسار النسبي اللي هو ان من واحد لاثنين ده بيساوي ايه ده بيساوي انين على ال ان واحد النسبه بين معامل الانكسار بتاع الوسط التاني للاول طيب بص لما انت بتزود زاويه سقوط يعني هو واحد ممكن يقول لي ساين فاي على ساين سيتا فانت كده حضرتك زودت ايه زودت الفاي زودت زاويه السقوط للضعف فهنا ممكن معامل الانكسار النسبي ده يعني يتغير صح كده طيب اقول لك لا ليه لان معامل انكسار وسط الثاني والاول الاثنين دول ثوابت طيب انا مانيش فاهم انا هقول لك المفروض لما انت بتزود زاويه السقوط ماشي حلو فانت انت خليتها كده فاللي هيحصل بدل ما الشعاع كان مقترب من العمود كده هو هيبقى برده مقترب العمود بس زاويه الانكسار بتزيد خلاص كده يعني زاويه السقوط لو زادت زاويه الانكسار هي كمان هتزداد هو عم يقترب من العمود بس يعني ايه او مثلا هي بتاع من العمود بس هنا الزاويه ديت لو اتغيرت الزاويه ديت بتبقى كمان مربوطه بيها سواء بالزياده او بالناقص بحيث ان النسبه ما بينهم ديت بتبقى مقدار ثابت اللي هو معامل الانكسار النسبي يبقى معامل الانكسار النسبي ده يظل ثابت السؤال رقم 16 بيقول لك اي الاشكال البيانيه الاتيه يمثل علاقه بين معامل الانكسار النسبي وزاويه سقوط شعاع ضوئي احنا لسه قايلينها معامل الانكسار النسبي ده ما بيعتمدش على زاويه سقوط الشعاع الضوئي حتى لو العلاقه كده يعني بص انت قريت اهوت ان من واحد لاثنين دي بتساوي ساين فاي على ساين سيتا اه فتقول لي ده ده في البسط اهو فلو دي زادت يبقى ده يزيد لا يا حبيبي ليه لان اللي تحت في المقام ده لو انت لعبت في البسط اللي في المقام ده بيتاثر بحيث انت لو زودت الفاي هتلاقي السيتا زادت بالتبعيه وبالتالي النسبه بينهم مقدار ثابت فهنا معامل انكسار النسبي ده مش هيتغير بزياده زاويه السقوط انما ايه اللي اتغير بزياده زاويه زاويه الانكسار السؤال رقم 17 بيقول لك اي الاشكال البيانيه التاليه يمثل العلاقه بين سرعه الضوء في في عده اوساط مختلفه ومعامل انكسار المطلق لكل منها لو انت جيت لتعريف معامل انكسار المطلق لاي وسط ماشي لاي وسط هو بيساوي النسبه ما بين سرعه الضوء الى سرعه الضوء في الوسط ده ودايما سرعه الضوء في في الهواء اللي هي 3× 10 اس 8 دي اعلى حاجه ماشي يعني ممكن يبقى في الوسط اين يبقى 1.5 في 10 اس 8 فبالتالي معامل انكسار المطلق ده دايما اكبر من الواحد خلاص دايما اكبر من الواحد طيب فهنا بقى انا هقول ان سرعه الضوء في الهواء دي مقدار ثابت فهنا بقى في علاقه عكسيه ما بين معامل الانكسار وسرعه الضوء في الوسط ده يعني ايه يعني لو سرعه الضوء في الوسط ده زادت يبقى معامل انكسار هيقل خلاص يبقى علاقه ايه علاقه عكسيه رسمه العلاقه العكسيه اهي ماشي وعلاقه عكسيه بداله كسريه يعني ايه عارفين انتوا رسمه الداله الكسريه لو جيت قلت لك ارسم لي ص بتساوي واحد على س انتوا اخدتوها في الرياضه بترسم ازاي؟ واحده كده والتانيه كده صح طيب احنا بناخد الموجب بس اهي ماشي ادي ص وادي س يعني العلاقه عكسيه ما بينهم انا ممكن حتى ابدل كده اخلي هنا في وهنا ان ماشي ابدل ما بينهم يعني فدي ص اهيت وادي س ا دي ص بتساوي سي مثلا خ على س او رقم ثابت على س ماشي فالرسمه برض بتكون كده رسمه داله كسريه تناسب عكسي في داله كسريه طيب السؤال رقم 18 عند سقوط شعاع ضوئي من الهواء على سطح الماء بزاويه سقوط يبقى دي كده زاويه السقوط بيقول لك تكون زاويه الانكسار بكام عايز السيتا خلي بالك ان معامل الانقسار المطلق بتاع الهواء ماشي بيساوي واحد يبقى ان هواء احفظها كده بيساوي واحد ليه لان انت لو جيت تحسب معامل انكسار المطلق للهواء هيبقى سرعه الضوء في الهواء على سرعه الضوء في الوسط اللي هو الهواء ف النسبه بتكون واحد خلاص كده فمعامل الانكسار بتاع الهواء بواحد طيب يبقى دلوقتي هنخش على ايه؟ الميه الميه مثلا ممكن تبقى 1 وربعه وواص على حسب صح فكده انت جاي من الصغير على الكبير لو انت جاي من الصغير على الكبير بتخترب من العمود خلاص كده واحفظ المثال ده لو انت جاي من الهواء على اي حاجه هتقترب من العمود خلاص لو انت جاي من الهواء من الصغير على اي حاجه انت هتقترب من العمود يعني ايه تقترب من العمود يعني الزاويه دي بتبقى اقل من زاويه السقوط خلاص يعني لو زاويه السقوط 60 يبقى دي اقل من 60 صح زاويه الانكسار السؤال رقم رقم 19 بيقول لك شعاع ضوئي يسخط على السطح الفاصل بين وسطين معاملا انكسارهما كما بالشكل فتكون قيمتي زاويتي الانعكاس والانكسار بص هو الشعاع لما بيجي يسقط المفروض ان هو بيسقط فسنه بتنعكس وسنه والباقي بينكسر ماشي والاغلبيه العظمى عشان كده بشوف صورتك على الميه ليه لان بيحصل انعكاس انعكاس طفيف خالص شوف صورتك ا بسيطه خالص كده على وش الميه لو انت بصيت في الميه طيب بص هنا زاويه الانعكاس المفروض ان هي بتبقى زاويه السقوط زيها تيبيكال صح يعني 38 درجه فادي زاويه الانعكاس طيب زاويه الانكسار ديت بقى بتحسب ازاي اهو احنا قلنا ان انين على ال nوا يساوي ساين فاي على ساين سيتا وكنا سميناه بقانون سنل صح كده طيب المعادله الاولانيه اللي شرحناها لما جينا نبدا في اسئله انكسار الضوء ماشي يا جماعه طيب انين ادي انين اهي ماشي ركز بقى وعوض صح على ال nح ادي ال nح اهي يبقى 1 ع خ 8 هيساوي زاويه السكوط 38 ساين زاويه الانكسار خلي بالك المفروض تبقى اكبر من 38 لان المفروض هينكسر وهبتعد عمود ليه؟ لان هو جاي من الكبير على الصغير ماشي فالمفروض هتبقى اكبر من 38 فبص احنا اتفقنا ان دي 38 يا ا يا د صح دي هتبقى اكبر من 38 اه الاتنين دول اكبر من 38 طب يبقى احنا هنا بقى مضطرين نحسبها هتحسبها ازاي ببساطه جديده هتجيب الاله الحاسبه وتكتب 1 علامه ا 2 على 1 عه 8 5 هيساوي الفا تك هنا كتب لك اليساوي تتك كسر هتكتب له ساين ا 38 تقفل القوس على ساين وتكتب اكس الفا وتكه هنا وبعد كده اتك هنا تاني قفل القوس شيفت كالك يساوي ماشي اطلع لك ب 250 او 088 تبقى 8انيه وخلاص يبقى هي دي هي دي هي د خلاص طيب السؤال رقم 20 بيقول لك صحه الشعاع ضوئي على سطح فاصل بين وسطين شفافين اذا كانت زاويه السقوط ادي زاويه السقوط في الوسط الاولاني وادي زاويه الانكسار من الواضح كده ان هو اقترب من العمود صح كده يبقى هو جاي من الصغير للكبير طيب بيسالك بقى معامل الاكسار النسبي من الوسط واحد لوسط اثنين انا هعمل ايه هقول له ان من واحد لاثنين يساوي انين على ان واحد يساوي ساين فاي على ساين سيتا احفظها احفظ العلاقه الكبيره اللي انا كنت مليتها لك في بدايه اسئله الانكسار طيب يعني ان من واحد لاثنين ده بيساوي ساين زاويه السقوط على ساين زاويه الانكسار يبقى ساين على ساين 30 خلاص على الاله الحاسبه اطلع الناتج ومالوش وحده قياس هيطلع لك الناتج بجذر 3 يبقى الاختيار الصحيح ب السؤال رقم 21 بيقوللك الشكل المقابل يوضح شعاع ضوئي يسقط من الوسط واحد على السطح الفاصل مع الوسط اثنين فيكون معامل الانكسار النسبي من الوسط واحد للوسط اثنين او ان من واحد لاثنين ها يساوي بص بقى هو في زوايا اقول له ساين فاي لسه كاتبينها من شويه على ساين سيتا خلاص طيب فين زاويه السقوط بس اهم حاجه تحدد زاويه السقوط فين دي زاويه السقوط يا باشا ما بين العمود المقام وما بين ايه الشعاع الساقط 60 درجه طيب فين زاويه الانكسار زاويه الانكسار اهي ما بين العمود المقاوم والشعاع المنكسر طيب دي كلها 135 دي 90 صح يبقى اقولله 135 ناقص 90 يبقى كام يبقى 45 درجه خلاص كده يبقى ساين 60 على ساين 45 بالاله الحاسبه بص هو طالع جذر س على 2 جذر س على 2 اللي هي 1 ع ا خلاص يبقى د السؤال رقم 22 بيقول لك يسقط شعاع ضوئي من الهواء على السطح الفاصل مع الزكاك بزاويه سقوط دي زاويه السقوط اهيت فانحرف عن مساره بمقدار 19 هنا لازما نرسم ماشي انا قلت لك لما بيبقى جاي من الهواء يعني معامل انكسار بواحد انت حافظها على معامل انكسار الزجاج قلت لك اي ماده ثانيه غير الهواء بتبقى اكبر من الواحد صح كده؟ يعني هو جاي من الهواء من الصغير ورايح على الكبير فايه اللي يحصل ينكسر ويقترب من العمود صح كده؟ المفروض حضرتك انت حافظها لو من الهواء على اي حاجه ثانيه بيقترب العمود لو من الصغير للكبير بيقترب من ايه؟ من العمود طيب زاويه السكوت بكام؟ ب 52 درجه حلو طب زاويه الانكسار كام؟ هو ما قالكش زاويه الانكسار ب 19 وقال لك انحرف عن مساره يعني المفروض مساره ده لو كان كمل كده ماشي خلينا بس نرسمها صح عشان تظبط مننا ان انت لو رسمتها صح وظبطت منك يعني ايه عملها تبقى ابسط قال لك انحرف عن مساره المفروض هوقترب من العمود كده ده مسار اهوت يا عم الحاج هينحرف كده بزاويه كام بزاويه 19 درجه تمام ده مساره اللي كان المفروض يكمل فيه وهينحرف وهيقترب من ايه من العمود طيب يبقى يبقى زاويه الانكسار كام؟ طيب مش الزاويه دي كلها بالتقابل بالراس مع الزاويه دي كلها 52 اه طيب 52 دي كلها هشيل منها ال 19 يتبقى كام؟ يتبقى زاويه الانكسار دههي يبقى 52 - 19 ب 33 درجه خلاص يبقى ادي زاويه الانكسار يبقى انا هقول له ان ا على ان واح يساوي ساين فاي على ساين سيتا ماشي انين ده ده معامل الزجاج او زجاج هنا هواء هنا ان ده يعتبر ان واحد بواحد هنا انين ده المطلوب ماشي معامل انكسار الزجاج ده انين احنا عايزينه ال ان واحد ده بواحد هيساوي ساين زاويه السقوط بكام زاويه السقوط قلنا ب 52 زاويه الانكسار قلنا ب 33 ساين 33 طيب هو ان ا على 1 يعني هو ب انين هيساوي ساين 52 على ساين 33 على الاله الحاسبه المفروض الناتج يبقى اكبر من الواحد يعني ا دي استبعدها هيطلع لك الناتج واحد ع 4 4 6 خلاص ا السته تتحط على الاربعه تبقى خمسه يبقى الاختيار الصحيح ج لو انت وصلت معاه لان هتتحص النهارده فانا بحييك وبشكرك لانك بطل لان مش كل الناس كملت وصلت معايا للاخر فانا بحييك وبشكرك يا بطل انت من الناس المحترمه اللي بتتابع المحتويات التعليميه اللي بتضيع شتها في محتويات تافهه صدقني اللي بتعمله ده عمل عظيم واعود عليك بالخير بحت لو انت حاسس ان انت استفدت من الحصه يا ريت انت كمان تفيدنا تضغط لايك للفيديو وتشترك في القناه في النهايه حبايبي انا بتمنى الخير والتوفيق للجميع كان معكم محمد عبيد والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا لكم كلكم
23:24
فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار 2 كتاب الامتحان 2026
محمد عبيد / Mohamed Ebied
3 مشاهدة · 3 maanden geleden
26:04
فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار 3 كتاب الامتحان 2026
محمد عبيد / Mohamed Ebied
2 مشاهدة · 3 maanden geleden
30:30
فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء اختر س 13 س 26 كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
12 مشاهدة · 2 maanden geleden
21:24
فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار كتاب الامتحان 2025
محمد عبيد / Mohamed Ebied
58 مشاهدة · 1 jaar geleden
2:13:58
حل اسئلة كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي انتشار وانعكاس وانكسار الضوء 2026
MR Zoher Maher
2 مشاهدة · 4 maanden geleden
2:18:16
حل جميع أسئلة درس انعكاس وانكسار الضوء من كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوى 2026
Mr.Shaban Shams
28 مشاهدة · 3 maanden geleden
47:46
حل أسئلة كتاب الامتحان على انعكاس وانكسار الضوء تانية ثانوي مستر احمد الشامي
احمد الشامي في الفيزياء
210 مشاهدة · 2 maanden geleden
23:11
حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني الجزء ـ 1 ـ
Eng:mohamed fawzi
8 مشاهدة · 2 maanden geleden
30:49
فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء اختر س 1 س 12 كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
8 مشاهدة · 2 maanden geleden
1:03:13
حل كتاب الامتحان درس انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوي 2026 من 11 لـ 50 الضوء
رضا عبدالغني- Reda Abd Elghany
5 مشاهدة · 4 maanden geleden
1:01:53
حل كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي 2026 فصل ثالث انعكاس وانكسار الضوء من رقم 1 الي رقم 31
الفيزيائي مصطفى خضر
7 مشاهدة · 4 maanden geleden
51:58
حل كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي 2026 الفصل الثالث انعكاس وانكسار الضوء من رقم 28 للاخر
الفيزيائي مصطفى خضر
3 مشاهدة · 3 maanden geleden
1:23:21
حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني المنهج الجديد
الفيزياء والحياة م. محمد وصفى
64 مشاهدة · 4 maanden geleden
24:16
فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء اختبر نفسك كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
359 مشاهدة · 2 maanden geleden
1:18:32
حل كتاب الامتحان فيزياء تانيه ثانوي درس الانعكاس والانكسار الفصل الثالث الدرس الاول كامل 2026
Mr:hakam Elkady
371 مشاهدة · 3 maanden geleden
48:45
فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء مستويات عليا كتاب الامتحان 2026
م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق
368 مشاهدة · 2 maanden geleden
28:12
فيزياء 2 ث حل الانعكاس الكلي للضوء الاختيار كتاب الامتحان 2026
محمد عبيد / Mohamed Ebied
6 مشاهدة · 3 maanden geleden
1:54:25
كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوي 2026 الفصل الثالث الانعكاس والانكسار