سلام عليكم طلاب تانيه ثانوي يا رب تكونوا بخير ان شاء الله في الفيديو ده هنحل واجب درس انعكاس وانكسار الضوء نبدا كده بسم الله اول سؤال معانا بيقول الجدول المقابل يعبر عن الاطوال الموجيه لجزء من الطيف الكهرومغناطيسي في الهواء فيكون الاطوال الموجيه بيتكلم من حيث الطول الموجي طيب احنا عارفين طبعا المفروض حافظين ترتيب السبعه فانا هفكرك ان الضوء المرئي اكبر من اشعه الاشعه السينيه والسينيه اكبر من اشعه جبر فكده كده الضوء المرئي اسمه ام ده الضوء المرئي طوله الموجي اكبر من الاشعه السينيه اللي هي زد طولها الموجي اكبر من اشعه جاما لان اشعه جاما هي اقل طول موجي خلاص اقل لمضه هي اشعه جاما فبالتالي هي اقل حاجه طيب يبقى كده ام اكبر من زد اكبر من واي ام اكبر من زد اكبر من واي والاجابه هتكون ب السؤال اللي بعده بيقول الشكل المقابل يوضح شعاع ضوئي يسقط على سطح عاكس فتكون زاويه انعكاسه هنيجي نعمل عمود مقام من نقطه السقوط دي اول حاجه اول ما يسقط شعاع ضوئي على سطح لازم نعمل ايه عمود مقام من نقطه السقوط طيب فهنا هنسقط الشعاع وهتبقى الزاويه دي ب 50 جت منين ال 50 ما هو العمود ده 90 خدنا من ال 140 90 يتبقى كام يتبقى 50 طيب فطبعا زاويه الثقوط ب 50 يبقى اكيد اكيد زاويه الانعكاس برده هتكون بكام ب 50 والاجاب الاجابه هتكون ب السؤال اللي بعده في الشكل المقابل يسقط شعاع ضوء سرعته في على سطح مراه وينعكس عنها فان سرعه الضوء بعد انعكاسه تكون يعني وهو ساقط سرعته في طب لما ينعكس برض سرعته في ليه؟ لانه في نفس الوسط في نفس الوسط فالسرعه ثابته ده الكلام ده كمان من الفصل اللي فات فبالتالي هنا سرعته هتبقى في والاجابه ب السؤال اللي بعده رقم اربعه بيقول الشكل المقابل يوضح موجه ضوئيه تسقط على سطح عاكس فان هذه الموجه طبعا الموجه الضوئيه دي موجه مستويه من انواع الموجات اللي احنا قلناها المستويه تمام اللي هي كانت في انتشار الضوء تنتشر بشكل مستوي وبتسقط على السطح العاكس عموديا زي ما هو واضح فكده زاويه السقوط الفاي السقوط هتساوي صفر طب وزاويه الانعكاس برض هتساوي صفر لان اذا سقط شعاع عمو على على مراه فانه ايه؟ فانه يرتد على نفسه يعني لو رسمنا الشعاع المنعكس هيبقى كده ضد الشعاع الايه؟ ضد الشعاع الساقط طيب يجي بقى يبقى تنعكس بزاويه كام؟ بزاويه صفر نيجي بقى للانحراف زاويه الانحراف قلنا طبعا في الشرح ووضحناها ب درجه لان زاويه الانحراف هي الزاويه بين امتدادي الشعاعين الشعاع الساقط امتداده كده والشعاع المنعكس كده فالزاويه بينهم هي دي ب 180 درجه دي زاويه الانحراف والاجابه د. سؤال رقم 5 بيقول سقط شعاع ضوئي على مراه كما بالشكل فان الشعاع هيسقط على المراه سي بزاويه كام او ينعكس عن المراه سي بزاويه كام ولا هينعكس موازي للمراه سي طيب نمشي مع الشعاع اول حاجه نعمل عمود مقام من نقطه السقوط تبقى الزاويه اللي هنا ب 60 دي زاويه السقوط طيب بعد كده هينعكس بزاويه 60 تقول لي جبت منين ال 60 الاولى اصلا ما هي دي 30 وده عمود يبقى خدنا هنا يبقى 60 طيب ينعكس بزاويه كام؟ بزاويه 60 برض تبقى دي بكام؟ ب 30 نعمل عمود مقام طالما وصل على مرايه جديده يبقى هنعمل عمود مقام طالما سقط على مرايه جديده العمود ده هيجيب لك زاويه سقوط جديده اللي هي بكام؟ اه ما دي 30 تبقى دي ب 60 اللي جوه يبقى اللي خارجيه دي ب 30 طيب يجي ينعكس هينعكس بزاويه كام؟ هينعكس بزاويه 30 برض طيب يبقى اللي هنا دي بكام؟ ب 60 خد بالك بقى ال 60 دي وال60 دي مش الزاويه دي زي دي اه يبقى الشعاع ده بيساوي بيوازي المراه اللي فوق صح يبقى طالما دي 60 ودي 60 يبقى المراه دي موازيه للشعاع متوازيين عشان نفس الزاويه صح فبالتالي دي حتى بنقولها في الرياضه كده متوازيين بالتناظر الزاويه دي زي دي يبقى الشعاع ده موازي للمراه بالتناظر يبقى هنا هينعكس موازيا للمراه سي طيب السؤال اللي بعده بيقول الشكل المقابل يمثل ثلاث مرايا تكون او تكون اضلاع لمربع فاي الاختيارات التاليه يوضح المسار الصحيح للشعاع الضوئي حتى ينعكس عن المرايا الثلاثه انت امشي معاه وهنختار الشعاع سقط هنا ب 45 دي زاويه السقوط تمام هنجيبها من الباقيه يطلع 45 ينعكس هينعكس ب 45 يبقى سوري ينعكس ب 45 يبقى الدخله هنا برض ب 45 واللي هنا دي ب 90 تبقى دي ب 45 يسقط على مرايه جديده نجيب ب 45 وينعكساني يبقى برده ب 45 واللي جوه دي ب 45 كلها 45 تمام ينعكس كده برده بكام؟ ب 45 كلها زوايا ب 45 درجه تمام طيب حتى الشعاعين دول هيلاقوا بعض هنا في الاخر لازم نكون فاهمين كده طيب طبعا الاولى فيها لاثينات ما فيش 60 برض ما فيش هنجيب منين الستينات ديت برض دي خطا وج خطا ود هي الصحيحه السؤال اللي اللي بعده رقم سبعه بيقول في الشكل المقابل تكون زاويه انعكاس الشعاع الضوئي عن المراه Bسقط الشعاع الضوئي على المراه هنيجي هنا في الشكل اللي قدامنا هنعمل عمود مقام من نقطه السقوط لازم عمود مقام يبقى الزاويه دي بكام؟ ب 50 يبقى عملنا عمود مقام دي اول حاجه الزاويه دي زاويه السقوط ب 50 ماشي ينعكس الشعاع الضوئي فكده الزاويه هتبقى بكام؟ هينعكس ب 50 يبقى اللي هنا دي ب 40 ودي بكام؟ ب 110 يبقى هنا الباقي من ال 180 يبقى نقفل المثلث على الباقي من الايه؟ من ال 180 طيب اقفل المثلث ونعمل عمود مقاومه هنا هنقفل المثلث دي 110 اهي 110 + 40 يبقى كام؟ 150 الباقي من ال 180 يبقى دي 30 طيب وال 30 هيتبقى منها من العمود 60 يبقى هنا سقط ب 60 على المرقبي يبقى ينعكس بكام برض بزاويه ايه بزاويه 60 الاجابه هتكون ج سؤال رقم 8انيه بيقول اذا اديت المراه حول النقطه اكس في الاتجاه الموضح بالشكل بزاويه 10 فان اا الزاويه بين الشعاعين الساقط والمنعكس هتبقى بكام او تصبح كام؟ طيب هو هيدور في الاتجاه او المرايه هتدور كده بمقدار كام؟ 10 يعني معنى كده ان الزاويه دي هتقل اللي هي ال 30 دي هتقل طب ال 30 دي هتقل تبقى بكام؟ هتبقى بتساوي 20 لان هي قلت بمقدار 10 يبقى دي هتصبح بعد الدوران ب 20 يبقى اختار من الناحيه التانيه برض هتصبح ب 20 بعد الدوران يبقى كلها بقى خط مستقيم اللي هي 180 يتبقى كام من ال 180 خدنا 20تين يتبقى هنا 140 لان دي هتبقى 20 ودي 20 مع بعض متساويين طبعا يبقى بقى كام؟ ال 140 ما ننساش ان زاويه السقوط بتساوي زاويه الانعكاس فطالما الزاويه اللي هنا اتغيرت دي مش زاويه السقوط اه بس هي طالما اتغيرت يبقى اللي قدامها الناحيه الثانيه تتغير بنفس المقدار يبقى هنا الاجابه هتكون ا سؤال رقم تسعه بيقول في الشكل المقابل سقط شعاع ضوئي على المراه بحيث كان موازيا للمراه ب عايز يعرف ينعكس الشعاع عن المراه ويسقط على ا بزاويه سقوط كام؟ طيب احنا عندنا الشعاع الضوئي ساقط موازيا للمراه طيب تعال كده نعمل الخطوات بتاعتنا في الانعكاس اللي احنا عارفينها اول حاجه عمود مقام على المراه ادي العمود العمود المقام من نقطه ايه؟ من نقطه السقوط طيب عملنا العمود يبقى نجيب زاويه السقوط طب ما احنا اول نعرف الزاويه دي بكام؟ دي ب 30 ليه؟ ما هو ده موازي للمرايه يبقى دول بيساو بعض بالتناظر تبقى زاويه الثقوط بكام؟ ب 60 يبقى ينعكس الشعاع الضوئي ده بزاويه 60 ناخد بالنا بقى من ترتيب الزوايا طيب طالما دي ب 60 يبقى دي ب 30 حلو دي 30 ودي 30 يبقى نقفل المثلث على كام؟ بالسهم ده بقى كده نقفل المثلث على الباقي من ال 180 اللي هي كام؟ 120 حلو قوي طيب تقول لي كده زاويه سقوطه على المراه ب 120 اقول لك غلط ليه؟ لان هو مش عايز دي مش زاويه السقوط اصلا لسه ما عملناش العمود المقام اعمل بقى عمود مقام كده خدنا عمود من ال 120 يتبقى الزاويه ب 30 اهي صح اه يبقى كده زاويه سقوطه على المراه خد بعد ما تاخد العمود يتبقى لك الزاويه بكام ب 30 درجه يبقى احنا عندنا هنا الزاويه بتساوي كام 30 درجه طيب المطلوب اللي بعده بيقول يسقط الشعاع المنعكس عن المراه مره اخرى على المراه ايه تكون زاويه السقوط بكام طب الشعاع المنعكس لسه هيرجع تاني اهو مش هو سقط ب 30 يبقى هينعكس ب 30 يسقط هنا بقى عايز اعرف هيسقط بزاويه كام طب ما هو كلها كانت 120 خدنا 30 يبقى وهنا 60 الباقيه وهنا 30 يبقوا كده ال 120 كلهم دي 60 ودي 30 يبقى سقط هنا عموديا عشان يقفل الايه المثلث طالما سقط عموديا ايه اللي هيحصل يحصل له هيرتد على نفسه صح؟ اه يعني معنى كده ان زاويه السقوط بتساوي كام؟ هتساوي صفر طبعا والشعاع ده هيرجع على نفس المسار مره اخرى طالما سقط ايه؟ طالما سقط عموديا سؤال رقم 10 بيقول الشكل المقابل يوضح بمقياس رسم معين سقوط شعاع ليزر من مصدر اكس نحو المراه واحد فان الشعاع بعد انعكاسه عن المراه اثنين يمر مر بالنقطه كام؟ طيب احنا لو مشينا كده مع الشعاع اهو كملوا كده اخبطوا في المرايه عملنا عمود مقام ينعكس كده صح اه طب وهو بينعكس كده اهو احنا بص بنعدي على ايه النقاط كانك بتنصف المربعات ديت طيب عشان نمشي بانتظام طيب وهو ماشي بقى هيمشي بانتظام برده ما هو زاويه السقوط هتعمل عمود اهو يبقى زاويه السقوط بتساوي زاويه الانعكاس يعني في الحاله ديت ايه هينصف المربعات يبقى ف كده هو بيمر باني نقطه من الاربعه هيمر بالمرايه او بالنقطه سي والاجابه هتكون ج طيب طبعا الكلام ده قايم على ايه؟ على اللقطه الاولى ان هنا نصفت مربع تفضل تنصف مربع على طول لحد ما تمر بايه بالنقطه سي وهو بيتحرك السؤال اللي بعده ندخل على اسئله الانكسار السؤال رقم 11 بيقول سقط شعاع ضوئي من الهواء بزاويه حاده على سطح زجاجه فتغير اتجاهه وذلك بسبب تغير ايه في الوسطين طيب احنا عندنا سعه الموجه ولا لون الضوء ولا تردده اللون والتردد دول ما بيتغيروش يعني ثابتين اللون والتردد ما بيتغيروش تمام طب وسعه الموجه ليها علاقه بالتردد والطاقه برده فبالتالي دي مش هتتغير فالحاجات دي مش هتتغير في حاله ان هو ايه سقط على سطح زجاج يعني ايه سقط على سطح زجاجي يعني في انكسار للضوء لان زجاج بيكسر الضوء من الهواء للزجاج يبقى كده اختلفت الكثافه الضوئيه فكده ايه فكده هيحصل انكسار مين اللي بيتغير من وسط لوسط سرعه الضوء ودي كمان ايه ليها علاقه بالفصل اللي فات فقلنا عند انتشار موجه بين وسطين التردد ثابت لكن سرعه الضوء ايه بتتغير او سرعه الموجه بتتغير السؤال اللي بعده رقم 12 بيقول اي مما ياتي لا يتغير عندما تنتقل موجه ضوئيه من وسط اقل الى وسط اكبر وكانت زاويه السقوط بصفر كنا بنقول لو سقط شعاع ضوئي عموديا على السطح الفاصل كان الشعاع ده بينفذ على استقامته دون ان يعاني اي انكسار تمام فبالتالي السرعه كانت بتتغير هو بيقول لك ايهم لا يتغير ناخد بالنا من كلمه لا يبقى السرعه بتتغير هستبعدها الطول الموجي هيتغير طبعا طالما السرعه اتغيرت يبقى الطول الموجي يتغير اتجاه الانتشار هو اللي مش هيتغير والسعه طبعا هتتغير مع تغير الطول طول الموجي يبقى كده اتجاه الانتشار هو الذي ايه؟ هو الذي لا يتغير طيب السؤال اللي بعده رقم 13 بيقول معامل انكسار النسبي بين وسطين يكون اقل من الواحد الصحيح امتى؟ معامل انكسار النسبي اقل من الواحد طب هو بيساوي في واح على في اين يساوي لمضه 1 على لمضه ا يساوي انين المطلق على ان واح تمام ده من القانون اللي عندنا طيب امتى يكون ده اقل من الواحد؟ لما البسط يكون اقل اقل من المقام بس كده يعني ده هيكون اقل من الواحد لما البسط يكون اقل من المقام فبيقول في الاولى يكون معامل انكسار للوسط الاول اقل لا للوسط الاول لو اقل يبقى ده ايه اكبر يبقى دي غلط طب يكون تردد الضوء في الوسط كده كده التردد ثابت هستبعدك تكون سرعه الضوء في الوسط الاكبر اول او الاول اكبر يعني في الوسط الاول لو السرعه زادت ده هيزيد فده برده غلط انا عايزه يكون اقل يكون الطول الموجي للضوء في الوسط الاول اقل ايوه لان الطول الموجي البسط لما يقل المقدار ايه يقل والاجابه هتكون د سؤال رقم 14 بيقول الشكل المقابل يوضح شعاع ضوئي يسقط على شريحه زجاجيه فان زاويتي السقوط والانكسار هما مين؟ طبعا زاويه السقوط هي الزاويه المحصوره بين الشعاع الساقط ده الشعاع الساقط والعمود المقام يعني الزاويه اثنين طب وزاويه الانكسار الزاويه المحصوره بين الشعاع المنكسر ده الشعاع المنكسر والعمود المقاوم يعني الزاويه اربعه يبقى زاويه اين وزاويه ايه وزاويه اربعه السؤال اللي بعده بيقول عند زياده زاويه سقوط الشعاع الضوئي على السطح الفاصل بين وسطين للضعف فان معامل الانكسار النسبي بينهما معامل الانكسار النسبي ان واحد انين كان بيساوي ساين فاي على ساين سيتا طيب دي زادت دي بتزيد بنفس النسبه ومعامل انكسار لا يتغير الا بتغير نوع الوسطين لانه بيتوقف على ايه على ماده الوسط او ماده الوسطين فيظل ايه فيظل ثابت سؤال رقم 16 بيقول اي الاشكال البيانيه الاتيه يمثل العلاقه بين معامل الانكسار النسبي وزاويه سقوط شعاع ضوئي على السطح الفاصل طبعا معامل انكسار برض ايه برض ثابت والسؤال ده تاكيدا على اللي قبله يبقى هنا هتبقى العلاقه ثابته معامل الانكسار ده لا يتوقف لا على زاويه السقوط ولا على زاويه الانكسار ده بيتوقف على ايه على نوع ماده الوسط سؤال رقم 17 الاشكال البيانيه يمثل العلاقه بين سرعه الضوء في عده اوساط ومعامل الانكسار؟ السرعه عكسيه مع معامل الانكسار المطلق السرعه كانت عكسيه مع معامل الانكسار المطلق ليه؟ لان المعامل الانكسار المطلق كان بيساوي سي على في تمام السي ثابته فالفي بتاعه الوسط او سرعه الضوء في الوسط ومعامل انكسار الوسط بينهم علاقه ايه؟ بينهم علاقه عكسيه حتى كنا بنقول في النظري ان سرعه او معامل انكسار اكبر يبقى سرعه ايه؟ اقل يبقى العلاقه هتبقى عكسيه والاجابه هتكون ج السؤال اللي بعده رقم 18 بيقول عند سقوط شعاع ضوئي من الهواء على سطح الماء بزاويه سقوط 60 تكون زاويه انكساره في الماء هو جاي من الهواء للميه من الهواء للميه يعني من وسط اقل كثافه الى وسط ايه اكبر كثافه طب من اقل لاكبر ينكسر مقتربا فزاويه السقوط كانت ب 60 لما يقترب في الماء يبقى اقل من 60 يبقى الزاويه هنا هتكون اقل من ال 60 دايما الزاويه اصغر في الوسط الاكبر كثافه الزاويه بتكون اصغر في الوسط الايه؟ في الوسط الاكبر كثافه طيب السؤال رقم 19 بيقول شعاع ضوئي يسقط على السطح الفاصل بين وسطين معاملا انكسارهما كما بالشكل فتكون زاويه الانعكاس وزاويه الانكسار طبعا هنا في ده الشعاع المنعكس يا اد تمام وده الشعاع الساقط وده الشعاع المنكسر ده المنعكس وده الايه؟ المنكسر طيب طبعا احنا قلنا ان في نسبه انعكاس ونسبه انكسار دايما في السقوط على اي سطح. طيب المنعكس طبعا زاويه الانعكاس بتساوي زاويه السقوط سهله جدا زاويه السقوط ب 38 يبقى زاويه الانعكاس ب 38 يبقى انا هستبعد ب وج طيب نيجي بقى لزاويه الانكسار السيتا اللي انا عايزها ده منكسر مبتعدا عن العمود عارف ليه عشان جاي من وسط اقوسط اقل من وسط اكبر اللي هو اللي فوق اللي هو معامل انكساره 18 50 على وسط اقل اللي هو 12 عايز زود الانكسار يبقى ال ان هتيجي على طول ان واحد انين كانت بتساوي انين على ان واحد تساوي ساين فاي على ساين سيتا الصيغه دي موجوده عندنا في القوانين ال انين اللي هو 122 على 58 تساوي ساين فاي يعني ساين 38 على ساين سيتا اللي انا عايزها نجيبها رياضيا ازاي لو عايز تجيبها بالاله برض اسهل عادي هنضرب 158 في ا ساين 38 على 22 تقريبا لو حسبتها تطلع07 اعمل بقى شيفت ساين الرقم اللي طلع لك تطلع الزاويه بتساوي 52.8 او 88 درجه والاجابه هتكون د. السؤال اللي بعده بيقول اذا سقط شعاع ضوئي على سطح فاصل بين وسطين شفافين فاذا كانت زاويه السقوط في الوسط الاول ب 60 وزاويه الانكسار في الوسط الثاني ب 30 فان معامل الانكسار النسبي من الوسط الاول للتاني طب النسبي كان بيساوي ان واح ا هو قال من الاول للثاني يبقى ساين الزاويه اللي في الاول على ساين الزاويه اللي في التاني طيب الزاويه اللي في الاول كانت ب 60 يبقى ساين 60 على ساين 30 ساين 60 جذر 3 على 2 وساين 30 يبقى جذر 3 على 2 على نص تطلع جذر 3 والاجابه هتكون ب السؤال اللي بعده 21 بيقول الشكل المقابل يوضح شعاع ضوئي يسقط من وسط اول على وسط ثاني عايز معامل انكسار النسبي من الوسط الاول للثاني يبقى ساين فاي على ساين سيتا برده طيب بس نعمل عمود مقام بقى عشان نجيب الزوايا العمود ده هيجيب لك زاويه زاويه السقوط هنا ب 60 تقول لي مش بال 30 المرسومه لا طبعا ال 30 دي مش زاويه السقوط الزاويه المحصوره بين العمود المقام وايه والشعاع الساقط طب وزاويه الانكسار دي مش انا هاخد من 135 90 اللي هو العمود اه يتبقى كام يتبقى زاويه الانكسار اللي هنا هتساوي 45 كده معايا الزاويتين يبقى ان واح ا هتساوي ساين فاي على ساين سيتا ساين فاي يعني ساين 60 على ساين سيتا اللي هي ساين كام؟ ساين 45 هتطلع معانا لو حسبناها بوا 22 والاجابه هتكون د السؤال اللي بعده بيقول يسقط شعاع ضوئي من الهواء على السطح الفاصل مع الزجاج بزاويه سقوط 52 درجه فانحرف عن مساره بمقدار 19 فيكون معامل انكسار الزجاج طيب نوضحها بالرسم كده لو في شعاع ضوئي سقط هنا بزاويه 52 الطبيعي ان مساره يكون خط مستقيم كده ولكن هو انحرف عن مساره بمقدار كام؟ بمقدار 19 طب هو جاي منين لفين؟ من الهواء للزجاج يبقى لازم اكون عارف منحرف انحرف مقتربا من العمود ولا مبتعدا عن العمود دي مهمه جدا فبالتالي الشعاع ده ينكسر مقتربا من العمود كده ليه؟ لانه جاي من وسط هواء الى زجاج فبالتالي ينكسر من وسط اقل لاكبر ينكسر مقتربا من العمود انحرف عن مساره بمقدار 19 دي مقدار الانحراف يبقى زاويه الانكسار بكام؟ خدها قاعده بقى طالما انحرف مقتربا من العمود يبقى زاويه الانكسار بتساوي زاويه السقوط ناقص الانحراف طب لو مبتعدا عن العمود يعني مثلا لو هو بقى جاي العكس جاي من الزجاج للهواء ساعتها هينحرف مبتعدا فساعتها الانحراف هيبقى زائد السقوط يبقى زاويه السقوط زائد الانحراف تديك زاويه الانكسار تمام انا بقول لو يعني طيب تعالى بقى كده نجيب زاويه زيه الانكسار يبقى زاويه الانكسار سهله بقى كده هنقول ايه هو كان ماشي ب 52 انحرف ب 19 يبقى نطرحهم من بعض تطلع زاويه الانكسار ب 33 ومعاك زاويه السقوط تقدر تجيب معامل انكسار يبقى ان بقى ال ان اللي هو معامل الانكسار تساوي ساين فاي على ساين سيتا ساين 52 على ساين هتطلع معانا لو حسبناها ب 1.45 045 والاجابه ج. سؤال رقم 23 اذا علمت ان معامل الانكسار المطلق للبنزين ان 1 يساوي 1.ص ومعامل الانكسار المطلق للزجاج الصخري 166 فان معامل الانكسار النسبي من البنزين الى الزجاج يعني ان واح ا عشان هو بدا بالبنزين ان واحد وده انين يعني ان واح ا كنا بنقول ان واح ا بتساوي انين على ان واحد علاقه عكسيه ان واح ا بتساوي انين على ان واح علاقه عكسيه بين معامل الانكسار المطلق والايه والنسبي يلا كده نعوض هنقول ان ا اللي هو 166 على ان واحد اللي هو واحد ايه واحد ونص هتطلع معاك تقريبا بتساوي 1.11 0.1 والاجابه هتكون ب. سؤال رقم 24 بيقول الشكل المقابل يمثل انتقال شعاع ضوئي من الوسط الى الوسط فتكون النسبه بين سرعه الضوء في الوسط الى سرعه الضوء في الوسط سؤال حلو جدا كنظري حلو جدا ركز بقى هو جاي الشعاع ده منكسر مقتربا يبقى هو جاي من وسط اقل الى وسط اكبر طيب اكبر ايه اقل ايه كثافه ووسط هنا اكبر كثافه طب مش الوسط الاكبر كثافه كنا كنا بنقول اقل سرعه اه يعني معنى كده ان فوق الاقل كثافه اكبر سرعه يبقى اكبر سرعه فوق واقل سرعه تحت هنقسم اكبر على اقل اكبر على اقل يبقى النسبه بينهم اكبر من الواحد والاجابه هتكون ا سؤال رقم 25 بيقول سقط شعاع ضوئي من الهواء مائلا بزاويه 50 على سطح زجاج يبقى دي فاي مائلا بزاويه 50 على السطح السطح الزجاجي لا مش دي فاي بقى ليه؟ لانه لو مايل كده بزاويه 50 يبقى زاويه السقوط هتبقى ب 40 اللي هي الباقيه من العمود المقام صح يبقى دي مش فاي ماشي فاذا كانت سرعه الضوء في الهواء اللي هي في واح سميها وسرعته في الزجاج دي الفي انين تساوي 92 × 10 اس 8 فان زاويه انكسار الشعاع في الزجاج طبعا كنا عندنا نسبه بين السرعتين في1 على في2 تساوي ساوي ساين فاي على ساين سيتا طب ما احنا معانا السرعتين يلا نعوض هنقول هنا ان السرعه في واحد على في انين تساوي ساين فاي على ساين سيتا السرعه الاولى ب 3× 10 اس 8 السرعه الثانيه 92× 10 اس 8 ساين فاي قلنا الزاويه هتبقى ب 40 مش ب 50 هو مايل ب 50 يبقى الزاويه ايه ب 40 على ساين ايه على ساين سيتا طبعا هنطير ال 10 اس 8 مع ال 10 اس 8 ونجيب الساين سيتا رياضيا هنضرب ال 1 92 في الساين 40 على ال ونعمل شيفت ساين بقى الرقم ده هتطلع معانا الزاويه بتساوي 24.29 29 درجه سؤال رقم 26 بيقول الشكل البياني المقابل يمثل علاقه بين جيب زاويه السقوط في وسط شفاف وجيب زاويه الانكسار في الوسط المنتقل اليه فاذا كانت سرعه الضوء في الوسط الاول ب 2× 10 اس 8 عايز معامل الانكسار النسبي بين الوسطين وعايز سرعه الضوء في الوسط التاني معاملكسار النسبي هو النسبه بين ساين فاي على ساين سيتا يعني هو الميل اصلا ساين فاي على ساين سيتا هي ان واحد انين يبقى ان واح ا بتساوي ساين فاي على ساين سيتا ومعانا الرسومات او على الرسم يعني البيانات على الرسم يبقى ان واح ا هتساوي 6 دي الساين فاي على الساين سيتا اللي قبلها اللي هي بتساوي 0 تطلع ان واح ا تساوي 1.5 ده معامل الانكسار النسبي بين الوسطين عايز سرعه الضوء في الوسط التاني طب ما احنا جبنا ان واح ا اللي كان بيساوي في واحد على في اين من القوانين طب ما انين بواص تساوي الفي واحد اللي هو كان مديه لك في اول السؤال 2× 10 اس 8 على الفيين اللي انا عايزها اقسم 2 على 1.5 هتطلع معاك ب 133 في 10 اس 8 متر على الثانيه السؤال اللي بعده رقم 27 بيقول عند انتقال شعاع ضوئي من ضوء طوله الموجي لمضه وتردده ميو من الهواء الى وسط شفاف معامل انكساره ان فان تردد الضوء وطوله الموجي في الوسط طبعا هو اتنقل من وسط من الهواء الى وسط شفاف فكده اتنقل بين وسطين مختلفين في الكثافه التردد ثابت لانها نفس الموجه فالتردد زي ما هو هيفضل ميو فانا هستبعد ج ود لان دول غيروا التردد طيب نيجي بقى للطول الموجي الطول الموجي علاقته عكسيه مع معامل الانكسار الطول الموجي علاقته ايه عكسيه مع معامل الانكسار فكده معامل الانكسار زاد لان هو كان بواحد زاد ل ان يبقى الطول الموجي علاقته عكسيه هيبقى لمضه على ان علاقه عكسيه على طول فبالتالي هتبقى النسبه لمضه على ان والاجابه ب طول الموجي بيتغير لكن التردد ايه؟ لا يتغير ناخد بالنا من الملحوظه دي السؤال اللي بعده رقم 28 بيقول سقط شعاع من الضوء الاحمر من الهواء على سطح زجاجي من وسط اقل اللي هو الهواء الى وسط اكبر اللي هو الزجاج فاذا كان الطول الموجي للضوء الاحمر 7000 انجستروم ومعامل انكسار الزجاج 1.5 فان الطول الموجي للضوء الاحمر في الزجاج يساوي كام؟ طبعا المتوقع ايه؟ ان الطول الموجي يقل لان السرعه بتقل في الزجاج يبقى الطول الموجي يقل فانا هستبعد ا ده مبدئيا طيب الحاجه التانيه ان انا عندي معامل انكسار بيساوي لمضه 1 على لمضه اين طالما بيساوي سي على في تمام يبقى لمضه واح على لمضه اين تمام وفي واحد على في انين برض طيب ال ان بكام بوا.ص واللمضه واحد ب 7000 انجستروم على لمضه 2 عايز لمضه 2 اقسم 7000 على الوا.ص تطلع معاك 4667 انجستروم والاجابه د. السؤال اللي بعده رقم 29 بيقول شعاع من ضوء طوله الموجي في الهواء 700 نانو وفي الميه 526 نانو فتكون سرعه الضوء في الميه بكام؟ ومديني سرعه الضوء في الهواء دي سرعه الضوء في الهواء الفي واحد فاحنا عندنا علاقه طرديه بين الفي واللمضه يبقى في1 على في2 ت= لمضه 1 على لمضه اين يلا نعوض هنقول ان الفي واح اللي هو مديه لك ب 3× 10 اس 8 على الفي2 اللي اللي هو عايزها سرعه الضوء في الهواء واللمضه واحد ده وده اللمضه انين يلا نعوض اللمضه 1 700 واللمضه 2 600 او ا ماشي يلا بقى نحسب دي هتعمل مقص يبقى هتضرب 526× 3× 10 اس 8 تقسم على ال 700 هتطلع معانا بتساوي تقريبا 2 وربع يبقى كده الفي2 هتساوي 2 وربع بس ايه في 10 اس 8 متر/ الثانيه والاجابه هتكون ا السؤال اللي بعده رقم 30 بيقول في الشكل المقابل سقط شعاع ضوئي بزاويه فاي على السطح الفاصل بين الوسطين واحد واثنين فاذا كانت النسبه بين الطول الموجي للضوء في الوسطين لمضه 1 على لمضه 2 3 على 2 كده نفهم ايه ان الوسط اللي فوق الطول الموجي اكبر يبقى لمضه اكبر صح يعني السرعه فوق اكبر يعني معامل انكسار اقل ماشي كده دي مبدئيه لان الطول الموجي عكسي مع معامل انكسار ما ننساش دي نيجي بقى لتحت الطول الموجي تحت قليل يبقى لمضه اقل يبقى معامل انكسار اكبر علاقه عكسيه ماشي ده كده بين الايه بين الوسطين طيب هو بيقول بقى فان الشكل الذي يعبر عن المسار الصحيح يعني هو عايز يقول لك ايه بمعنى اصح كده تفهم انه هيتنقل من وسط اقل الى وسط اكبر في معامل الانكسار او الكثافه فينكسر مقتربا من العمود طبعا الاولى ماشيه على استقامته غلط الثانيه مبتعدا عن العمود غلط الثالثه جه هنا مشي على الخط الفاصل لا طبعا مستحيل او العمود المقام ما ينفعش هنا انكسر مقتربا من العمود يبقى الاجابه د سؤال رقم 31 بيقول اذا كانت النسبه بين معاملي الانكسار المطلق لوسطين ان واح على ان ا هي 2 الىوا فتكون النسبه بين سرعتي الضوء في واح على في اين طبعا الفي واحد على الفي انين عكسيه الفي عكسيه مع معامل الانكسار يا اد واللمضه برض عكسيه مع معامل الانكسار طيب ف والتردد ثابت يبقى في واح على في اين بتساوي ايه انين على ان واحد طيب هي ان واحد على انين باثنين الى واحد يبقى انين على ان واحد بتساوي 1 على 2 يبقى علاقه ايه عكسيه على طول والاجابه ب السؤال اللي بعده رقم 32 بيقول اذا سقط شعاع ضوئي خد بالك من السؤال ده نظري وجميل جدا من معامل انكسار 1.2 بزاويه حاده على معامل انكسار 1.5 كده معامل انكسار 1.2 ده معناه ايه؟ وسط اقل كثافه اقل كثافه طيب ورايح لوسط معامل انكسار 1.5 يعني اكبر منه اكبر كثافه واكبر معامل انكسار ايه اللي يحصل لسرعه الضوء؟ طب هي جايه من اقل لاكبر كثافه واكبر كثافه يعني اقل سرعه فسرعه الضوء هتقل فانا هستبعد ا ود طيب والشعاع هو جاي من وسط اقل لوسط اكبر يبقى ينكسر مقتربا من العمود يبقى السرعه هتقل وينكسر ايه؟ مقتربا من العمود والاجابه هتكون ب سؤال رقم 33 اذا انتقل شعاع ضوئي احادي اللون من الهواء الى متوا توازي مستطيلات اسفله مرايه فان الشكل الذي يعبر عن المسار الصحيح لهذا الشعاع طبعا احنا يعني لو رسمناها لوحدنا كده هتبقى اسهل بكتير انت معاك هنا زجاج وفي هنا ايه مرايه وده سطح زجاجي هتسقط عليه شعاع ضوئي يبقى احنا عندنا سطح الزجاج اهو هنسقط عليه ايه هنسقط عليه شعاع ايه شعاع ضوئي طيب تعال كده نسقط الشعاع ونشوف ايه اللي هيحصل الشعاع ده جاي من الهواء سقط على الزجاج صح؟ فالمفروض هينكسر ايه؟ مقتربا قابل مرايه هيجي ينعكساني خد بالك بقى وهو خارج من الهواء او هو جاي من الهواء للزجاج انكسر مقتربا من العمود طب هو خارج من الزجاج للهواء هينكسر ايه؟ مبتعدا عن العمود يبقى ده الشكل قرب في الزجاج وبعد كده خرج وايه؟ وابتعد الاولى مش دي الرسمه اللي رسمناها والثانيه ده هنا ما حصلش انكسار خالص فدي غلط طب والثالثه ج هي الاجابه الصحيحه هي دي الرسمه الادقه سؤال رقم 34 بيقول في الشكل المقابل اي من قيم معاملات الانكسار المطلق التاليه تجعل الزاويه الفا هي الاكبر؟ طبعا كل ما تزيد معامل الانكسار كل ما زاويه الانكسار اللي هنا دي تقل ركز هو مشسالك عن هو بيسال عن الالفا الالفا دي الانحراف مش الانكسار فناخد بالنا ان هنا كل ما يزيد معامل الانكسار كل ما ما زاويه الانكسار دي ايه زاويه الانكسار تقل ولما زاويه الانكسار تقل يبقى الانحراف ايه؟ يزداد فانا عايز اديك علاقه كده كويسه جدا احفظها ان معامل الانكسار طردي مع زاويه الانحراف خد بالك من دي بقى والالفا دي هي زاويه الانحراف تمام اللي هي المحصوره بين امتداد الشعاع ده والشعاع ده طيب يبقى اكبر معامل انكسار هي اكبر زاويه انحراف او اكبر ايه اكبر الفا زاويه انحراف او اكبر الفا هي ايه؟ اكبر معامل انكسار وخد بالك بقى ان هي هتكون اقل زاويه انكسار تمام عشان نربط ايه المواضيع ببعضها السؤال اللي بعده بيقول في الشكل المقابل ينتقل شعاع ضوئي من الهواء الى متوازي مستطيلات اذا زادت زاويه سقوط الشعاع الضوئي فان زاويه الفا المحصوره بين الشعاعين المنعكس والمنكسر لو زادت زاويه السقوط خد بالك هتزيد زاويه الانكسار اللي هنا دي هتزيد لازم لان معامل الانكسار ايه ثابت معامل انكسار ساين فاي على ساين سيتا وهو ثابت فبالتالي لما دي تزيد دي لازم تزيد فالسيتا هتزيد حلو ولما السيتا دي تزيد اه خد بالك لما الفاي دي تزيد اللي هي زاويه السقوط تزيد يبقى اللي قصادها الفاي اللي هنا الانعكاس دي هتزداد تمام اه يعني معنى كده ايه بقى هرسم لك الشعاع الجديد تغيره فدي هتبقى كده شويه ده وضع جديد حلو ودي برده زاويه الانكسار الغلبانه اللي هنا دي هتزيد زيد برده فهتلاقي الشعاع ايه؟ هتلاقي الشعاع جه كده شويه او اتكسر كده شويه فبالتالي الزاويه دي برده زادت يبقى بقى اللي بين الاثنين اللي هي الالفا قلت صح لان ده قرب الشعاع ده قرب والشعاع ده كمان قرب فكده الزاويه اللي بينهم ايه قلت والاجابه هتكون ب السؤال اللي بعده بيقول الشكل المقابل يوضح لوح زجاجي موضوع عموديا على سطح مراه مستويه فاذا سقط الشعاع بزاويه 50 على سطح المراه عايز زاويه انكساره في الزجاج طبعا لازم ناخد الشعاع ده من ايده كده نوصله للزجاج لان هنا هيحصل انعكاس وبعد ما يوصل للزجاج هيحصل انكسار وانا عايز احسب معامل الانكسار او زاويه الانكسار ومعايا معامل انكسار اهو يبقى الشعاع ده جاي من الهواء سقط بزاويه 50 ينعكس بزاويه 50 صح يجي هنا يسقط على السطح الفاصل يحصل له ايه ينكسر مقتربا من العمود ليه لانه جاي من الهواء للزجاج فاكيد هينكسر مقتربا من العمود حلو وهو عايز السيتا اللي هنا طب ما انت معاك ايه لا ما هو ثانيه واحده بقى يا مستر احنا دلوقتي ما جبناش زاويه السقوط تقول لي ما هي ب 50 اقول لك لا لان دي ب 40 ودي ب 90 ودي ب 50 لباقي المثلث يبقى دي ب 40 دي زاويه سقوطه على الزجاج انا مش عايز زاويه سقوطه على المرايه ليه؟ لان انا عايز زاويه انكسار يبقى اخد زاويه سقوطه على الزجاج اللي هي الزاويه دي تمام طيب كده زاويه زاويه سقوطه على الزجاج ب 40 وزاويه انكساره في الزجاج هي اللي عايزها يبقى هنقول كده ان بتساوي ساين فاي على ساين سيتا الن 1 47 بتساوي ساين 40 اللي هي الفاي على ساين سيتا اللي انا عايزها تقسم ساين 40 على 1 47 تطلع معاك ساين سيتا والساين سيتا هتطلع معاك بعد كده تعمل لها شيفت ساين هتطلع معانا الزاويه بس ساين سيتا هتطلع كام؟ تطلع ساين 40 على ال اللي هو 1.47 بعد ما تعمل شيفت ساين هتطلع معاك ب 25.9 0.9 المفروض انا استبعد اجابتين اصلا ليه؟ لان الشعاع ده يقترب من العمود فبالتالي مستحيل تكون الزاويه اكبر من ال 40 فانا هستبعد ب وايه؟ وا سؤال رقم 37 بيقول في الشكل المقابل ينتقل شعاع ضوئي من الهواء الى الماء ثم ينعكس بواسطه مراه مستويه تحت سطح الماء عايز زاويه السقوط طيب احنا عندنا زاويه الانكسار هنا بكام؟ ب 30 اهي دي زاويه الانكسار المحصوره بين المنعكس والعمود المقابل ومعايا معامل انكسار يبقى ال بتساوي ساين فاي على ساين سيتا معايا الساين سيتا خلاص ما انا معايا السيتا يا مستر اعوض عنها على طول بكام ب 30 طب والان معانا ولا مش معانا معانا برض يلا نعوض عنه ب 1 33 اضرب ده في ده وهات شيفت ساين انسر فهتطلع معانا بتساوي الاجابه بعد ما نضرب واحد يبقى ساين فاي كده هتساوي 13 في ساين 30 اللي هي بنص اضربهم في بعض واعمل شيفت ساين الاجابه دي هتطلع معانا الزاويه بتساوي تقريبا 41.68 والاجابه هتكون ج. المطلوب اللي بعده بيقول زاويه الانكسار عندما يغادر الشعاع الماء. طيب هو الشعاع هيغادر الماء ازاي؟ ما هو هنا سقط على المراه صح؟ اه فسقط عموديا سقط ايه؟ عموديا فبالتالي هيرتد على نفسه. طب وهو راجع بقى كده كانه هينكسر من جديد. فركز بقى على مساره وهو راجع كده سقط بزاويه دلوقتي 30 دي زاويه سقوطه وج هنا ينكسر مبتعدا عن العمود بنفس الزاويه فاي دي اه يعني الفاي بقت انكسار دلوقتي الفاي بقت انكسار لانه راجع في عكس الاتجاه يعني هتطلع برض نفس الايه؟ نفس الزاويه اللي احنا حسبناها من شويه يبقى هنا المطلوب الثاني بيعتمد على فهمك للنظري او لتحرك الشعاع بعد انعكاسه سؤال رقم 38 بيقول سقط شعاع ضوئي من الهواء على احد اوجه متوازي مستطيلات معامل انكساره ادي ال يساوي 153 وخرج بزاويه 50 من الوجه المقابل الى الى الهواء فان زاويه السقوط في الهواء وزاويه الانكسار داخل المتوازي طيب احنا عندنا الشعاع هيسقط من سطح متوازي مستطيلات ماشي تعالى كده نشوف هيحصل له ايه ينكسر هو جاي من الهواء ينكسر مقترب هو سقط بكام ب 50 في الهواء ينكسر مقتربا من العمود بعد كده هيجي يخرج من الوجه الاخر اهو قال لي خرج من الوجه الاخر للهواء طب هو سقط ب 50 هنا زاويته في الهواء كانت ب 50 لما يجي يخرج هيخرج بزاويه 50 مبتعدا عن العمود برده فاذا زاويه السقوط في الهواء هتبقى 50 فانا هستبعد ا وبجي بقى ل ج او د نيجي بقى لزاويه الانكسار داخل متوازي دي بقى لازم تتحسب هحسبها ازاي يا مستر هقول اقول ال بتساوي ساين الفاي على ساين سيتا وانا معايا ال ان معامل الانكسار فهقول 1 3 يساوي ساين فاي اللي هي زاويه السقوط ب 50 على ساين سيتا اللي انا عايزها اقسم ساين 50 على 1 53 واعمل شيفت ساين تطلع معانا الزاويه تساوي 30 درجه والاجابه هتكون ج يبقى السقوط ب 50 والانكسار داخل متوازي بكام ب 30 سؤال رقم 39 بيقول اذا انتقل شعاع ضوئي من وسط معامل انكساره ان واحد الى وسط معامل انكساره انين وكان انين اكبر من ان واحد فعند العلاقه بين ساين فاي وساين سيتا بيانيا فانها تمثل بانهي علاقه طيب احنا اولا عندنا علاقه طرديه بين الاثنين فانا هستبعد ا دايما العلاقه بين ساين فاي وساين سيتا طرديه طيب ولكن هو هنا بيقول لي ايه ان ان واح انين اكبر من ان واحد طب ما هو انين ده اللي فيه زاويه الانكسار صح ال انين ده هو اللي فيه زاويه ايه زاويه الانكسار فبالتالي لما يكون انين اكبر يبقى زاويه الانكسار اللي موجوده في التاني اقل طب ولما يكون ان واحد اقل يبقى زاويه السقوط اللي موجوده في الاول اكبر يعني معناها ايه انت بتقسم هنا الصادات على السينات اللي هي سقوط على انكسار يبقى لازم يكون الرقم اكبر من الواحد يعني الزاويه تكون اكبر من 45 لان تان 45 هي اللي بواحد طيب فب غلط ليه؟ لان ساعتها انت مزود زاويه ايه لو قسمت هنا هتقول تان 30 وتان 30 اقل من الواحد وانا المفروض يكون عندي زاويه السقوط هي الاكبر من زاويه الانكسار يبقى الاجابه د هي الصحيحه طبعا ج دي لو ايه لو زاويه السقوط بتساوي زاويه الانكسار وده ما ينفعش مستحيل تمام يعني الج دي برض مستبعده بالعقل يعني طيب الاجابه كده هتكون د سؤال رقم 40 بيقول في الشكل المقابل يسقط شعاع ضوئي من الهواء على سطح نصف كره من الزجاج عند مركزها فاذا علمت ان معامل انكسار الزجاج ال بيساوي 1.ص فان زاويه خروج الشعاع الضوئي من الزجاج تساوي كام؟ طيب هنا السؤال ده حلو جدا اولا هو ينكسر صح؟ اه طب هو بينكسر كده انكسر المفروض في اي حافه من دول لو ركزنا كده انت هتعمل مماس فانا هعمل ايه؟ مماس للدايره ادي اهو المماس عند النقطه اللي سقط عليها شوف انا من غير ما احسب اي حاجه انا مش هحسب احسب اي حاجه ولا احسب زوايا ولا اي حاجه خالص تمام طيب هنا ايه في مماس عند النقطه اللي سقط عليها طب هو مش الشعاع اللي اتكسر جوه القالب الزجاج ده المفروض انه سقط عموديا على المماس اه فالمفروض انه هينفذ على استقامته دون ان يعاني اي انكسار يبقى لما يكون شعاع ضوئي خارج من دايره او خارج من نص دايره بالشكل ده كده كده هينفذ على استقامته تمام يعني معنى كده ان زاويه خروج الشعاع بكام؟ زاويه خروج الشعاع بتساوي صفر زاويه خروجه هي زاويه انكساره بمعنى اصح فهو هنا خرج نافذ على استقامته يعني الزاويه بتساوي صفر وزاويه الانكسار او السقوط بتاعته بصفر برض لكن زاويه الانكسار هنا ليها قيمه طبعا ولكن احنا بنتكلم هنا في الحته دي تمام طيب السؤال اللي بعده رقم 41 بيقول الشكل واحد يوضح سقوط شعاع ضوئي من الهواء على السطح الفاصل من واحد من وسط واحد فاذا تم تغيير الوسط واحد بوسط اخر اثنين كما بالشكل هو جاي من الهواء على الوسطين دول فان العلاقه بين معامل الانكسار طب هو الوسط واحد مش الزاويه اللي كانت فيه ب 40 والوسط اين الزاويه اللي كانت فيه ب 35 طب ما هو معنى ان الزاويه قلت في الوسط الثاني يبقى معامل الانكسار اكبر يعني معامل انكسار عكس الزاويه كنا بنقولها لو نفتكر كده افكرك ان اكبر يبقى كثافه اكبر وايه تاني بقى يبقى اقل سرعه واقل لمضه اللي هو طول موجي واقل زاويه ان كانت انكسار او سقوط اللي موجوده فيه طيب يبقى هنا الزاويه قلت في الوسط الثاني يبقى معامل الانكسار اكبر يبقى كده معامل الانكسار الثاني اكبر من الاول ماشي يبقى كده انين اكبر من ان واحد فانا هستبعد ا وب طيب نيجي بقى للسرعات ما هو ان اكبر يبقى سرعه اقل يبقى السرعه في التاني اقل من الاول يعني السرعه في الاول اكبر من الثاني يبقى الاجابه ج هي الاجابه الصحيحه سؤال رقم 42 بيقول شعاع ضوء احمر اللون سقط عموديا من الهواء على سطح نصف كره زجاجيه اي الاشكال التاليه يمثل المسار الصحيح طبعا هو سقط عموديا فنفذ على استقامته ماشي وبعدين انعكس جزء هل زاويه الانعكاس هنا زي زاويه السقوط لا فدي غلط طب هنا زاويه الانعكاس مختلفه عن زاويه السقوط برده دي غلط هنا زاويه الانعكاس زي زاويه السقوط بالظبط دي بتساوي دي ولكن هو هنا جاي منين صح ركز بقى جاي من الزجاج واتكسر مبتعدا عن العمود لانه خارج للهواء صح يبقى اكيد دي صحيحه 100% والاجابه هتكون ج السؤال اللي بعده بيقول سقط شعاع ضوئي عموديا على شريحه زجاجيه سمكها دي ومعامل انكسارها فاذا كانت سرعه الضوء في الفراغ سي فان الزمن الذي يستغرقه الضوء ليمر خلال الشريحه يساوي كام؟ اه هنا السؤال ده حلو هو رخامته بس انه مش مديني ايه؟ مش مديني ارقام ولكن السمك ده هعتبره المسافه يبقى دي الازاحه ماشي وادي معامل الانكسار وعايز الزمن الزمن الذي يستغرقه خلال الشريحه يبقى لازم اجيب السرعه في الشريحه طب السرعه مش احنا عندنا معامل انكسار بيساوي سي على في اه طب سي دي اللي هي في الفراغ على في يديك ايه او على ال ان تديك الفي يبقى الفي هتساوي سي على ان دي كده السرعه ماشي من القانون عادي انا جبتها بالمجهول بدلاله المجاهيل طب نروح بقى لقانون الزمن الزمن بيساوي الازاحه على السرعه طب الازاحه دي والسرعه سي على ان يبقى ال ان هتطلع فوق مقام المقام بسط يبقى كده الزمن هيساوي دي في ان على سي دي في ان على سي يبقى الاجابه ا هي الاجابه الصحيحه اللي هي ان في دي على السي سؤال رقم 44 بيقول اذا كان معامل الانكسار المطلق للماء هو فان الزمن الذي يستغرقه الضوء ليقطع مسافه 20 متر في الماء هو طيب اولا لازم تجيب ايه سرعه الضوء في الماء يبقى احنا هنروح كده اولا نحسب ايه نحسب سرعه الضوء في الماء ده السؤال 44 سرعه الضوء في الماء طبعا معايا معامل انكسار بيساوي سي على في فانا عايز سرعه الضوء في الميه هتساوي سي على ان يبقى الفي في الميه تساوي سي على ان طب السي بكام ب 3× 10 اس 8 والان ب 1 33 زي ما هي كده سيبها وهو عايز الزمن الذي يقطعه في الماء فالزمن هيساوي الازاحه على او المسافه على السرعه طب المسافه بكام؟ المسافه اللي هو مديها لي ب 20 متر على السرعه اللي هي بكام؟ اللي هي ب 3 في 10 اس 8 على تمام اعمل كده وعوض على الاله هيطلع معاك تقريبا الزمن ب 8 و8 في 10 اس سالب8 ثانيه والاجابه هتكون ا هي الاجابه الصحيحه نكتفي بهذا القدر من اسئله الانكسار والانعكاس كده الحمد لله حلينا اغلب واهم الافكار نشوفكم الفيديو الجاي على خير سعدنا بكم يا اساتذه السلام
36:06
حل أسئلة كتاب الامتحان على الانعكاس الكلي للضوء تانية ثانوي مستر احمد الشامي
احمد الشامي في الفيزياء
225 مشاهدة · 2 maanden geleden
41:53
شرح انعكاس وانكسار الضوء تانية ثانوي مستر احمد الشامي
احمد الشامي في الفيزياء
507 مشاهدة · 2 maanden geleden
37:59
حل أسئلة كتاب الامتحان على انحراف الضوء في المنشور الثلاثي تانية ثانوي مستر احمد الشامي
احمد الشامي في الفيزياء
187 مشاهدة · 2 maanden geleden
2:18:16
حل جميع أسئلة درس انعكاس وانكسار الضوء من كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوى 2026
Mr.Shaban Shams
28 مشاهدة · 3 maanden geleden
1:33:16
حل كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوي الفصل الثالث الدرس الاول انعكاس وانكسار الضوء
عادل بسيوني - Adel Basyouny
24 مشاهدة · 3 maanden geleden
31:55
حل أسئلة كتاب الامتحان ع الدرس الأول الفصل الثاني انعكاس وانكسار الضوء للصف الثاني الثانوي 2022 أ
Ayman Alshershaby
404 مشاهدة · 4 jaar geleden
1:23:21
حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني المنهج الجديد
الفيزياء والحياة م. محمد وصفى
64 مشاهدة · 4 maanden geleden
38:34
حل اختر 12 40 انكسار الضوء فيزياء تانيه ثانوي الترم الاول 2024
أحمد حماد Ahmed Hammad
6 مشاهدة · 2 jaar geleden
23:21
انعكاس الضوء حل اختر 1 14 حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء حل كتاب الامتحان تانيه ثانوي 2023
أحمد حماد Ahmed Hammad
2 مشاهدة · 3 jaar geleden
35:26
انكسار الضوء حل اختر 51 63 حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء حل كتاب الامتحان تانيه ثانوي 2023
أحمد حماد Ahmed Hammad
3 مشاهدة · 3 jaar geleden
14:50
ازاي اعرف احل علي انعكاس وانكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2022 open تانيه ثانوي للأستاذ ممدوح
مستر ممدوح # هنفهم فيزياء
152 مشاهدة · 4 jaar geleden
1:18:32
حل كتاب الامتحان فيزياء تانيه ثانوي درس الانعكاس والانكسار الفصل الثالث الدرس الاول كامل 2026
Mr:hakam Elkady
371 مشاهدة · 3 maanden geleden
1:01:41
حل انعكاس وانكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء تانيه ثانوى الترم الثانى الجزء الاول
Mr. Mina Magdy -مستر مينا مجدى
11 مشاهدة · 3 maanden geleden
23:11
حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني الجزء ـ 1 ـ
Eng:mohamed fawzi
8 مشاهدة · 2 maanden geleden
27:37
فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار كتاب الامتحان 2026
محمد عبيد / Mohamed Ebied
9 مشاهدة · 3 maanden geleden
22:53
حل أسئلة ماذا لو درس انعكاس وانكسار الضوء فيزياء 2 ث
الاستاذ ابوزيد
3 مشاهدة · 2 jaar geleden
44:37
حل أسئلة كتاب الامتحان على درس الحركة الاهتزازية تانية ثانوي مستر احمد الشامي
احمد الشامي في الفيزياء
197 مشاهدة · 3 maanden geleden
27:25
حل تدريبات درس انعكاس وانكسار الضوء فيزياء تانيه ثانوي ترم اول 2025 كتاب الامتحان صفحة ٩ ٦ ٩ ٩