حل اسئلة الدرس الاول انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوى 2025 كتاب الامتحان اختر ٢ ٤ ٤ ٢ م أحمد هشام

حل اسئلة الدرس الاول انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوى 2025 كتاب الامتحان اختر ٢ ٤ ٤ ٢ م أحمد هشام

النص الكامل للفيديو

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته حبايبنا طلاب ثاني ثانوي ازيكم اخباركم ايه يا رب تكونوا بخير النهارده ان شاء الله احنا بنكمل حل اسئله الانكسار كنا وقفنا المره اللي فاتت عند السؤال 23 كنا خلصناه هنبدا النهارده ان شاء الله من عند السؤال 24 سموا الله وصلوا على النبي وتعالوا نبدا مع بعض كده بسم الله بيقول لي سقط شعاع ضوئي على سطح فاصل بين وسطين شفافين فاذا كانت زاويه السقوط 60 فاي معانا ب 60 في الوسط واحد وزاويه الانكسار 30 اللي هي سيتا في الوسط اين فان معامل الانكسار النسبي من الوسط الاول الى الوسط الثاني احنا عايزين معامل الانكسار النسبي من الاول للتاني يساوي كام فده عندنا قانون ثابت يا شباب ان واحد اين ده بيساوي ان انين على ان واحد لو انا معايا معاملات الانكسار بس انا طبعا مش معايا ال ان انا معايا الفاي وال سيتا فبكم القانون بتاعي واقول بيساوي ساين فاي على ساين سيتا واطلع الناتج هنا ساين فاي عندنا اللي هي ساين 60 على ساين سيتا اللي هي تبقى ساين 30 واطلع الناتج ده هيديني في الاخر كده جذر 3 يبقى الناتج عندنا جذر 3 هي الاجابه ب تمام كده سؤال 25 الشكل المقابل يوضح شعاع ضوئي يسقط من الوسط واحد على السطح الفاصل مع الوسط اين فيكون معامل الانكسار النسبي من الوسط واحد الى الوسط اين هو عايزين نعرف معامل الانكسار النسبي برض نفس فكره السؤال اللي فات احنا عايزين معامل الانكسار النسبي من الوسط الاول الوسط الثاني فده بيساوي ان انين على ان واحد ده في حاله لو انا معايا معاملات الانكسار في الشكل اللي قدامي ده في عندي زوايا فاكيد مش معايا معامل انكسار فاكمل القانون واقول بيساوي ساين فاي على ساين سيتا واشوف الفاي والسي هنا بتساوي ايه فانا بس محتاج اعمل ايه محتاج انا بس محتاج ان انا اعمل كده عمود مقام عشان اشوف فين زاويه السقوط وفين زاويه الانكسار فانا لو حطيت المسطره بتاعتي كده وعملت عمود مقام عشان نبدا نحسب الزوايا بتاعتنا فيبقى عندك 30 زاويه السقوط اللي انت عايزها هي المتممه فتبقى ب 60 يبقى زاويه السقوط هنا اللي احنا بنسميها فاي طلعت ب 60 طب وزاويه الانكسار اللي هي سيتا تبقى بكام هنا هنقول ان الزاويه دي كلها ب 135 وانت طبعا عملت عمود فده بيعمل لك هنا زاويه قايمه فتفضل لك من ال 135 45 فيبقى الزاويه اللي فاضله هنا 45 تبقى السيتا 45 والفاي ب 60 نروح بقى نعوض هنا في القانون فنقول ده بيساوي ساين فاي عندنا ب 60 على ساين سيتا اللي هي طلعت معانا ب 45 ونقسم الاتنين على بعض على الاله الحاسبه ده هيدينا تقريبا 1.22 هي الاجابه د تمام يا شباب طيب نيجي للسؤال 26 بيقول لي يسقط شع ضوئي من الهواء على السطح الفاصل مع الزجاج بزاويه سقوط 52 يبقى دي الفاي يا شباب تمام فانحرف عن مساره بمقدار 19 درجه خلي بالك ان هو غير او انحرف ب عن مساره بس بمقدار 19 درجه فيكون معامل انكسار الزجاج ال ان بتاعه الزجاج بكام طيب محتاجين احنا نبص على رسمه المساله دي يا شباب بص كده انا رسمت لك الرسمه دي الشعاع بتاعنا كان نازل بزاويه سقوط 52 وانحرف عن مساره بزاويه 19 ركز كده معايا هو كان نازل ب 52 دي زاويه السقوط دي الفاي بتاعتي طب وبعدين مساره اللي هو الخط المنقط بالاحمر اللي انا عمله لك ده الخط ده هو المسار بتاعه الطبيعي اللي هو لو ما فيش زجاج ولو ما فيش سطح فاصل المفروض يمشي بالشكل ده بس عشان حصل له انكسار فهو غير مساره يعني بعد عن مساره بزاويه 19 طيب اشمعنى احنا خليناه يقرب من العمود ليه ما خليش يعمل انحراف مبتعدا عن العمود عشان احنا جايين من من الهواء الى الزجاج من وسط اقل كثافه واقل معامل انكسار الى وسط اكبر معامل انكسار فانت رايح من اقل لاكبر طبيعي ان انت بتنكسر مقتربا من العمود فلازم وانا بعمل الشعاع المنكسر كده يبقى مقترب من العمود يبقى لازم اقربه من العمود بزاويه 19 يتفضل لنا كام من ال 52 هفضل لنا هنا ان الزاويه اللي فاضله دي ب 33 اللي هي انا محتاجها اللي اسمها سيتا يبقى انت كده عرفت الفاي ب 52 عرفت السيتا ب 33 نكمل بقى الحل بتاعنا عادي احنا عايزين نجيب معامل الانكسار ف ان بتساوي ساين فاي على ساين سيتا هتساوي الفاي احنا معانا ب 52 يبقى ساين 52 على ساين 33 الكلام ده هيطلع معانا تقريبا على اله الحاسبه كده 1 44 تقريبا 145 يعني عشان نختار عندنا في الاختيارات يبقى الناتج عندنا تقريبا 145 طيب نيجي للسؤال 27 سؤال 27 بيقوللي اذا علمت ان معامل الانكسار المطلق للبنزين ان وا بوا ص خلي بالك ده معامل الانكسار المطلق بتاع البنزين اهو اللي احنا افترضناه سميناه واحد ان واح بواح ص ومعامل الانكسار المطلق للزجاج الصخري ان ا ب66 فان معامل الانكسار النسبي من البنزين اللي هو واحد الى الزجاج اللي هو انين ان 1 اين بيساوي كام فده برض احنا بنعض في القانون عادي ان واح اين بيساوي ان انين على ان واح هقف لحد هنا مش هكمل القانون لان انا معايا في المعطيات بتاعه المساله النات اللي هي معامله الانكسار المطلقه يبقى ان ا على ان واح ان ا 1 66 على ان واح 1 وونص الكلام ده طبعا هيطلع تقريبا 1 ووا اللي هي الاجابه ب نيجي للسؤال 28 الشكل المقابل يمثل انتقال شعاع ضوئي من الوسط الى الوسط فتكون النسبه بين سرعه الضوء في الوسط الى سرعه الضوء في الوسط على الترتيب الوسط اللي هو الوسط الاول ده والوسط ب الوسط التاني فاحنا عايزين نشوف سرعه الضوء من الوسط الاول للتاني بصوا يا شباب احنا ممكن ممكن نعمل ايه ممكن احطلك انا القانون كده واقوللك ان انين على ان واحد بيساوي ساين فاي على ساين سيتا بيساوي في واحد على في اين فاحنا ممكن نقول ايه ان الزاويه فاي بتتناسب طردي مع سرعه الوسط الاول والزاويه سيتا بتتناسب طردي مع سرعه الوسط التاني ققول لك لو الزاويه كبيره يبقى سرعتها كبيره هنا الزاويه دي صغيره يبقى سرعتها صغيره ده اللي حصل عندنا هنا ان سرعه زاويه السقوط اكبر من زاويه الانكسار يبقى السرعه في الوسط الاول اكبر من السرعه في الوسط التاني ممكن نعمل كده ممكن نقول حاجه تانيه ايه ممكن اقوللك ان هو هنا الشعاع انكسر مقتربا من العمود معنى كده ان ده وسط معامل انكساره اكبر وده وسط معامل انكساره اقل يبقى ده اقل انكسار وده اكبر انكسار وانتم عارفين ان السرعه مع معامل الانكسار علاقه عكسيه فده اقل انكسار يبقى اكبر سرعه وده اكبر انكسار يبقى اقل سرعه يبقى احنا جايين من وسط اكبر سرعه الى وسط اقل سرعه فلما نيجي نقسمهم على بعض اقوللك البسط اكبر من المقام يبقى الناتج يبقى اكبر من الواحد الصحيح يبقى الناتج اكبر من الواحد اللي هو ا طيب نيجي للسؤال اللي بعده 29 سقط شعاع ضوئي من الهواء مائلا بزاويه 50 على سطح زجاج خلي بالك من الكلمه دي مائلا بزاويه 50 على سطح زجاجي هو مايل على السطح بزاويه 50 وزاويه السقوط بتاعتي هي الزاويه مع العمود مش مع السطح فمعنى كده ان الزاويه فاي زاويه السقوط بتاعتي هتبقى ساوي 40 درجه خلي بالك برض لو جينا نمثلها كده احنا معانا الوسط ده كده والشجاع بتاعنا ساقط بالشكل ده فهو سقط مايل على على السطح نفسه بزاويه 50 تبقى زاويه السقوط بعد معمل العمود المقام تبقى ب 40 تمام كده يبقى زاويه السقوط هنا طلعت ب 40 فاذا كانت سرعه الضوء في الهواء 3 في 10 اس 8 يبقى دي الفي 1 وفي الزجاج 1 92 في 10 اس 8 يبقى ده الفي 2 فان زاويه انكسار الشعاع الضوئي في الزجاج عايزين زاويه الانكسار اللي هي سيتا يبقى انت معاك فاي في واح في ا وعايز تجيب السيتا يا شباب دايما احنا بنحط القانون قدام عينينا ونشوف الحاجه اللي احنا محتاجينها من القانون ده يعني ايه انا ممكن اقوللك كده ان ان واح ا بتساوي ان اين على ان واح بتساوي ساين فاي على ساين سيتا بتساوي في وا على في 2 بتساوي لمضه 1 على لمضه 2 وتبدا تشوف انت الحاجه اللي انت محتاجها من القانون ده هلاقي ان انا معايا زوايا ومعايا سرعات يبقى انا شغال على الجزء ده من القانون اخد الجزء ده بس واعوض فيه اكن معايا القانون ده بس كده اقول له ساين فاي اللي هي ساين ساين 40 ساين 40 على ساين سيتا اللي احنا عايزينها على ساين سيتا ده بيساوي الفي واح 3 في 10 اس 8 على الفي اين 1 92 في 10 اس 8 واجيب من هنا المجهول اللي عندي اللي هو ساين سيتا على اله الحاسبه واروح جاي جايب ايه ضارب طرفين في واصلين وبعدين اعمل في الاخر شيفت ساين هيطلع في الاخر ان السيتا بتاعتنا دي بتساوي على قتنا الحاسبه هيطلع و29 درجه يبقى الاجابه ا سؤال 30 الشكل البياني المقابل يمثل العلاقه بين جيب زاويه سقوط شع ضوئي في في وسط شفاف واحد واجيب زاويه انكساره في الوسط المنتقل اليه اين فاذا كان سرعه الضوء في الوسط واحد وادانا الفي واحد اهو ا فان معامل الانكسار النسبي من الوسط واحد الى الوسط اين عايزين نجيب معامل الانكسار النسبي من الوسط واحد الى الوسط اتنين يعني ان واحد انين ده بيساوي ايه برض يا شبابنا احنا شغالين على حسب معطيات المساله فمطرنا لو طلعت بص بصيت على القانون اللي انا كتبته فوق من شويه انت عايز تجيب معامل الكسار النسبي ان واح ا هل معاك ال ان اين على ان واح لا مش معايا يبقى مش هاخد دي هل معاك ساين فاي على ساين سيتا مش معايا في المعطيات بس معايا في الرسمه خلي بالك ساين فاي على ساين سيتا اللي هو الصادات على السينات اللي هو الميل ف ممكن هنا اجي اقوله ايه الميل في الشكل ده بيساوي ساين فاي على ساين سيتا ده الميل الفيزيائي والميل الرياضي من الرياضه الرقم اللي هنا كام س من بما ان ده خط مستقيم بيبدا من نقطه الصفر فناخذ الرقم ده على الرقم ده على طول 6 من على ا الكلام ده بيسا ساوي عندنا واحد ونص ده الميل اللي هو ساين فاي على ساين ايه على ساين سيتا نرجع تاني ان واحد اين ده بيساوي ساين فاي على ساين سيتا اللي هو بيساوي الميل اللي طلع معانا في الاخر بواحد وونص يبقى معنى كده ان معامل الانكسار النسبي هيطلع بواحد ونص اللي هو الاجابه ا طيب رقم انين سرعه الضوء في الوسط اين هرجع تاني برض للقانون بتاعي اللي فوق ده اهو واقول له انا دلوقتي محتاج السرعه اخد معاها مين عشان نجيب السرعه انا معايا سرعه الضوء في الوسط الاول عاييز اجيب سرعته في الوسط التاني هل مثلا معايا اللمضه لا مش معايا يبقى مش هينفع اخدها طب معايا ساين فا على ساين سيتا اه احنا لسه جايبينها من شويه بواحد ونص يبقى اخد الجزء ده من القانون اقول له ايه اقول له يبقى ساين فاي على ساين سيتا بيساوي في واح على في2 ساين فاي على ساين سيتا طلع معانا بواحد وص بيساوي في واح بكام في واح هو اديه لي في المساله 2 في 10 اس يه على الفي ا اللي انا عايزها طرفين في وسطين واخلص القصه دي يطلع 2 في 10 اس 8 على 1 وونص ويطلع عندنا الناتج تقريبا 1 33 في 10 اس 8 اللي هو الاجابه د طبعا متر على الثانيه سؤال 31 بيقول لي عند انتقال شعاع من ضوء طوله الموجي لمضه وتردده نيو من الهواء الى وسط شفاف وعامل انكسار مادته ان فان تردد الضوء وطول الموجي في الوسط هما بص بقى ادام هو نفس الضوء اللي انتقل من وسط الى وسط تاني فنفس الضوء يعني نفس ادام عندك نفس المصدر نفس مصدر الضوء يبقى معنى كده ان انت معاك نفس التردد فالتردد ثابت لا يتغير ادام نفس المصدر يبقى نفس التردد يبقى التردد ثابت يبقى انا اقول له هنا ان تردد الضوء هيفضل ثابت يبقى يا الف يا باء طيب الطول الموجي يحص له ايه اقول لك والله انت انتقلت من وسط الى وسط تاني فالسر تتغير الطول الموجي يتغير طب انت هتعرف منين هنروح برض للقانون اللي احنا كنا كاتبينه من شويه ناخد منه الجزء بتاع ايه بتاع ان ان اين على ان واح بيساوي لمضه لمضه واحد على لمضه ا عشان كانت العلاقه بينهم علاقه عكسيه يبقى ان اين على ان واح بتساوي لمضه واحد على لمضه اين فاقول له ان اين بتاعه الوسط التاني ب ان وان واحد الوسط الاولاني ده هوا معامل الانكسار بتاعه بواحد بيساوي لمضه واحد اللي هي الوسط الاولاني اسمها لمضه ولمضه اين الوسط التاني اللي انت عايز تعرفه ده المجهول بتاعي وبعدين انا عايز اجيب اللمضه 2 يبقى اللمضه اين بتساوي طرفين في وسطين لمضه في 1 على ان يبقى لمضه على ان يبقى اللمضه انين في الاخر هتطلع لمضه على ايه لمضه على ان يبقى الاجابه ب حت انا كنت ممكن اختار على فكره من غير خطوات اقول لك ان كده كده الطول الموجي هيتغير يعني استحال ان انا اخده ثابت فش هيبقى قدامي غير الاختيار ده بس سؤال 32 بيقول سقط شعاع من الضوء الاحمر من الهواء على سطح زجاجي فاذا كان الطول الموجي للضوء الاحمر في الهواء 7000 انجستروم هنقول ان ده اللمضه واحد ومعامل انكسار الزجاج واحد ونص ادي المعامل انكسار المطلق بتاع الزجاج ان فان الطول الموجي للضوء الاحمر في الزجاج يبقى الطول الموجي في الزجاج ده هنسميه مثلا لمضه اين يساوي تقريبا كام طبعا معامل الكسار المطلق عندنا ان بيساوي ممكن نقول بقى ساين فاي على ساين سيتا بس طبعا مش هناخد القانون ده لانه مش معانا فنقول كمان بيساوي في واح على في ا اللي هو يعني سي على في بس ماشي احنا السرعه بس هي برض السرعه مش معانا فمش هناخدها فيساوي لمضه واحد على لمضه ا هو ده بقى اللي احنا عايزينه لان معطيات المساله بتتكلم في الطول الموجي وانا عايز طول موجي ومعايا معامل انكسار يبقى انا هربط معامل الانكسار دوت بالطول الموجي فاقول له يبقى ان بيساوي لمضه واحد على لمضه اين ان معانا بواحد وونص بيساوي ان بوا وص ده بيساوي لمضه واح ب 7000 انجستروم على لمضه انين اللي احنا عايزينها يبقى طرفين في وسطين تطلع اللمضه اين معانا بالاجابه د 4600 77 تقريبا تمام كده طيب نيجي بعد كده للسؤال 33 بيقول لي شعاع من ضوء طول الموجي في الهواء 700 نانومتر ده الطول الموجي بتاعه في الهواء يبقى ده لمضه واحد وفي الميه ادي اللمضه اين فتكون سرعه الضوء في الميه كام اللي هي بقى سرعه الضوء في الميه نسميها في علما بان السي اللي هو السي دي تعتبر بالنسبه لي الفي واحد وانا عايز اجيب الفي اين مثلا لو انا همشي في واحد وفي انين همشي سي وفي مافيش مشكله لو بصينا للمعطيات بتاعتنا هنلاقي بنتكلم في طول موجي وبنتكلم في سرعات فاطلع للقانون بتاعي اللي فوق ده اهو واقول هاخد الجزء بتاع الطول الموجي مع الجزء بتاع السرعات يبقى انا عندي هنا السي على في السي على في بتساوي لمضه واحد على لمضه اين ققول له خلاص يبقى السي عندنا بكام السي عندنا 3 في 10 اس 8 يبقى انا مثلا ممكن نعملها كده اهو ممكن نعملها هنا كده السي اللي هي 3 في 10 اس 8 على الفي اللي احنا عايزينها ده بيساوي اللمضه واحد ب 700 نانومتر على اللمضه 2 526 برض طرفين في وسطين على الاله الحاسبه سرعه الضوء تطلع عندنا تقريبا ب 2 وربع في 10 اس 8 2 وربع في 10 اس 8 متر على الثانيه طبعا يا شباب شغل اله الحاسبه يعني انا بختصر بس عشان عشان الوقت بس انتوا طبعا هتعرفوا يعني ان شاء الله تعملوا طرفين في وسطين والكلام دوت سهل باذن الله سؤال 34 اذا كانت النسبه بين معاملي الانكسار المطلق لوسطين ان واحد على ان اين بتساوي 2 على 1 فتكون النسبه بين سرعتي الضوء في الوسطين في واحد على في اين خلي بالك انت عارف ان الفي علاقه الفي مع ال ان الفي والان علاقه عكسيه يعني ايه علاقه عكسيه يعني لو كانت ان واح على ان ا ب 2ن على 1 يبقى الفي واح على في ا اقلب اعكس فيبقى واحد على الاتنين اللي هي الاجابه ب عشان علاقه عكسيه طيب 35 اذا سقط شعاع ضوئي من وسط معامل انكسار مادته 1.2 هنقول ان ده الوسط الاولاني ان واحد بزاويه حاده على السطح الفاصل مع وسط اخر معامل انكسار مادته واحد ونص هنقول ان ده ال ان انين تمام يا شباب يبقى انا جاي من وسط اهو ان واحد رايح لوسط تاني ان اين اكون برض واخد بالي ان الوسط ده من 1.2 لواد ونص يعني انا جاي من وسط اقل انكسار الى وسط اكبر انكسار عشان بس تبقى عارف واحنا عارفين ان احنا لما بننتقل من وسط اقل في معامل الانكسار الى وسط اكبر في معامل الانكسار فبي قرب من العمود الشعاع بتاعنا هقتر من العمود يبقى و اناا بختار هنا اقول له الشعاع الضوئي ينكسر مقتربا من العمود اما ال او ب طب سرعه الضوء يحصل لها ايه برض سرعه الضوء احنا لسه قالين من شويه ان هي عكسيه مع معامل الانكسار انت رايح من اقل لاكبر في الانكسار يبقى انت رايح لوسط اصغر في السرعه انت رايح لاكبر في الانكسار يبقى اقل في السرعه اكبر انكسار يبقى اقل سرعه يبقى السرعه بتاعتنا تقل تبقى الاجابه ب هي اللي فيها تقل في سرعه الضوء وشع الضوي ينكسر مقتربا من العمود نيجي بعد كده سؤال 36 بيقوللي سقط شع ضوئي من الهواء على سطح ماده شفافه بزاويه سقوط 45 اللي هي فاي فان زاويه الانكسار في الماده من الممكن ان تساوي طبعا انت جاي من هوا رايح لماده شفافه فتنكسر مقتربا من العمود يعني ايه مقتربا يعني زاويه انكسار اقل من السقوط انت رايح مقتربا يبقى زاويه انكسار اقل من الايه اقل من السقوط يعني ايه اقل من السقوط يعني اقل من ال 45 مش هتلاقي حاجه عندك في الاختيارات اقل من ال 45 الا الاجابه ال نجي للسؤال 37 بيقوللي في الشكل المقابل سقط شع ضوئي على لوح زجاجي معامل انكسار مادته واحد ونص فكان الشعاعان المنعكس والمنكسر متعامدين فان زاويه الانكسار سيتا تساوي كام وراح جاي مدينا يعني معلومه صغيره كده علما بان الساين 90 ناقص سيتا بتساوي كوزين سيتا دي طبعا معلومه انتم عارفينها اللي هي كنا بنقول ساين الزاويه بيساوي كوزين المتممه ساين 30 بيساوي كوزين 60 وهكذا طيب ط تعالوا كده نرسم الرسمه بتاعتنا دي ونشوف احنا ممكن نعمل فيها ايه بالظبط دي الرسمه بتاعتنا اهي يا شباب عندنا الشعاع بتاعنا سقط اهو بزاويه مش عارفين بكام فاحنا مثلا ممكن نسميها كده فاي او ما نسميها ممكن نسيبها لحد ما نشوف احنا نوصل لكام دلوقتي يعني انا هفضل دلوقتي ان انا مش هسميها هقول مثلا ان هو سقط بزاويه سقوط وخلاص يعني هو نزل بزاويه سقوط كام مش هتفرق معانا بس احنا عارفين ان زاويه السقوط هتساوي زاويه الانعكاس لان في جزء من الشعاع حصل له انعكاس وجزء حصله انكسار فاحنا عارفين ان السقوط بتساوي الانعكاس ماشي وبعدين الشعاع المنعكس ده والشعاع المنكسر اللي دخل جوه للزجاج دوت الشعاعين دول مع بعض عاملين زاويه قايمه مع بعض زاويه قامه يعني 90 وبعدين زاويه الانكسار هو المعلومه الوحيده اللي اديه لي اللي هي السيتا عشان هو عايز يعرفها طب اعمل ايه بدايتي منين اقوللك بص يا سيدي ايه رايك لو احنا قلنا ان الزاويه دي سيتا ناقص سيتا هل انا كده غلط ولا صح اح احنا قنا بس احنا كده خدنا ايه خدنا السطح ده مع العمود المقام ده كده زاويه 90 اللي هو ما بين السطح ده وما بين العمود المقام ده دي كلها كده زاويه 90 فانا اخدت منها جزء بسيتا يبقى الجزء اللي فاضل 90 ناقص سيتا تمام كده طيب ايه رايك في في الحته دي التانيه دي بقى الشقاع المنعكس بتاعنا دهه الشعاع المنعكس مع الشعاع المنكسر كانوا عاملين زاويه قايمه في حته هنا ب 90 ناقص سيتا تبقى دي بكام المتممه اللي تكمل ال 90 اللي هي بسيتا عشان لما اجمع سيتا و90 ناق سيتا يدينا زاويه قايمه اللي هي ايه ممكن اقوللك 90 ناقص سيتا هجمع عليها السيتا ديت هي كمان فالناتج ده لازم يدينا 90 لان موجب سيتا وناقص سيتا الاتنين طيرين فتفضل لك 90 انا عايز اقوللك ايه ان مجموع الاتنين دول كده ادانا 90 يبقى انا كده شغال صح تمام في ناس تانيه ممكن تقول ايه الضلع ده مع الضلع ده عامل زاويه قامه والضلع اللي بالاحمر ده مع الضلع اللي بالاحمر ده عامل زاويه قامه فحنا في عندنا في النص زاويه مشتركه اللي هي الزاويه ديف الز ها كده زاويه مشتركه ما بين القامه دي والقامه اللي تحت احنا عندنا زيه مشترك الحته اللي فاضله من الزاويه القامه دي تتساوي الحته اللي فاضله من الزاويه القامه التانيه بما ان حذفت المشترك من هنا يبقى السيتا دي هي هي السي دي بالظبط طيب احنا وصلنا الزويه فوق دي خلاص عرفنا ان هي بسيتا ايه اللي جنبها بقى تبقى بكام ما هتبقى متممه يعني ايه متممه يعني 90 ناقص سيتا مش احنا اتفقنا ان قدام الزاويه دي بيتا تبقى دي ب 90 ناقص سيتا المتممه بتاعتها طيب وزاويه السقوط ما هي زاويه السقوط بتساوي زاويه الانعكاس لو كانت الانعكاس 90 ناق سيتا تبقى السقوط هي كمان 90 - سيتا تمام كده يا شباب انا دلوقتي وصلت لحاجه مهمه جدا ان انا جبت زاويه السقوط بدلاله السيتا وزاويه الانكسار ب ال السيتا ده انا كده 100 م خالص اروح بقى اعوض في القانون بتاعي اللي هو هيبقى عندنا بقى نقول ساين فاي على ساين سيتا الكلام ده بيساوي ايه الكلام ده هيساوي ان انين على ان واحد اللي هو بالنسبه لي انا شغال هوا وزجاج اللي هو بيساوي معامل الكسار المطلق اللي هو ان تمام كده ساين فاي عندنا زاويه السقوط بكام 90 ناقص سيتا فاقول له يبقى ساين 90 ناقص سيتا داخل اكواس اهو على ساين سيتا اللي هي تحت اللي هي الانكسار ده بيساوي معامل الانكسار المطلق اللي هو مديه لي بواحد ونص اقوللك عندنا البسط مجهول والمقام مجهول بس في عندنا المعلومه اللي هو اديه لي بقى اللي انا لسه ما استفدتش منها دي ممكن اشيل ساين 90 ناقص سيتا واحط مكانها كوزين سيتا اهي ساين 90 ناقص سيتا واحط مكانها ايه كوزين سيتا تعال نعمل كده فان اشيل البسط ده كله واحط مكانه كوزين سيتا على ساين سيتا الكلام ده بيساوي واح ونص وبعدين يا سيدي ا ساين على كوزين تان خلي بالك ان احنا هنا مقلوب بس كوزين على الساين انت حافظ ان الساين على الكوزين بيديك التان انا هقلب ادام مقلوب يبقى واحد على تان سيتا بيساوي واح وص ومن هنا يبقى انا عندي مجهول واحد اللي هو التان سيتا يبقى اقول له هنا ان تان سيتا بيساوي واحد على 1.5 على الاله الحاسبه ونعمل شيفت تان عشان نطلع الناتج بتاعنا ونجيب نشوف السيتا هتطلع بكام على الاله الحاسبه اهو هنعمل فت تان 1 على 1 وص ده بيساوي 33 وتقريبا 0.7 33 وتقريبا او 69 مش هتفرق بالنسبه لنا يبقى السيتا بتاعتنا 33 و7 او 33 و69 اللي هي الاجابه ج تمام كده يا شباب نيجي للسؤال 38 بيقول لي في الشكل المقابل ينتقل شعاع ضوئي من الهواء الى متوازي مستطيلات من الزجاج اذا زادت زاويه سقوط الشعاع الضوئي فاي فان الزاويه الفا المحصوره بين الشعاعين المنعكس والمنكسر الزاويه دي كلها يحصل لها ايه تعالوا كده نشوف لو احنا زودنا زاويه السقوط فاي الزاويه دي زادت ايه اللي هيحصل بالتالي زاويه كاس الناحيه التانيه ديت اللي هي برض بساويها اللي هي تعتبر بالنسبه لي برض فاي هتزيد هي كمان فلما تزيد يا شباب هنخلي الشعاع ده يبعد شويه فيبقى مكانه مثلا وليكن بالشكل ده خلي بالك لان احنا زودنا الزاويه دي فلما نزود فشعاع ده هينزل لتحت شويه فيبقى ضق الزاويه الفا من فوق وكمان لما تزود زاويه السقوط زاويه الانكسار سيتا هتزل ليه يا باشا لان عندك ال ان بتساوي ساين فاي على ساين سيتا الساين فاي مع الساين سيتا علاقه طرديه علاقه ايه طرديه يعني ايه علاقه طرديه يعني لو زودت زاويه السقوط زاويه الانكسار هي كمان تزيد فانت كده زودت الزاويه سيتا فتخلي الشواع من الناحيه دي يفتح كده شويه ايه ده يعني الزاويه الفا اللي في النص ضيقنا من فوق وضيقنا من تحت وبالتالي زاويتها بقت اقل شويه يبقى الزاويه الفا هتقل هتقل من الناحيتين ززي ما احنا اتفقنا من فوق ومن تحت طيب السؤال 39 39 بيقول لي في الشكل المقابل ايا من قيم معاملات الانكسار المطلق ان التاليه تجعل قيمه الزاويه الفا اكبر عايزين زاويه الزاويه الفا دي تبقى اكبر حاجه الزاويه الفا دي يا شباب هي الزاويه اللي جنب الزاويه سيتا اللي هي جنب زاويه الانكسار فعشان تخليها اكبر حاجه لازم تخلي زاويه الانكسار سيتا اقل حاجه ما هي الزاويه الفا لما تكبر هت اكبر على حساب مين على حساب السيتا هتاخد من السيتا يبقى انت عشان تخلي الزاويه الفا اكبر حاجه خلي السيتا اقل حاجه طب السيتا اقل حاجه امتى السيتا تبقى اقل حاجه لما يبقى معامل الانكسار اكبر ما يمكن ليه يا باشا لان العلاقه ما بينهم علاقه عكسيه تعال كده نرجع للقانون ان بتساوي ساين فاي على ساين سيتا فالعلاقه ما بين ال ان والساين سيتا علاقه عكسيه يبقى وبالتالي انت عايز السيتا اقل حاجه يبقى الان اكبر حاجه انهي في دولي اكبر معامل انكسار هو الواحد ونص وبالتالي اكبر معامل انكسار 1 وص هيدينا اقل زاويه انكسار وبالتالي اكبر زاويه الفا طيب نيجي للسؤال 40 الشكل المقابل يوضح انتقال شع ضوئي من الهواء الى الزيت ثم الى الماء فاذا كان معامل الانكسار المطلق للزيت 14 48 وللماء 1 33 فان قيمتي فاي وسيتا هما تعالوا كده نبدا بفاي يا شباب فاي ديت موجوده فين في الهواء فعشان تشتغل ما بين الهواء والزيت وتجيب الزاويه فاي محتاج تكون عارف ان بتاعه الهوا وكده كده بتاعه الهواء بواحد مش هتاثر معايا وان بتاعه الزيت وانت اديتها لي ان بتاعه الزيت وزاويه السقوط اللي انا عايزها وزاويه الانكسار اللي جوه ودي بالنسبه لي تعتبر معروفه ليه معروفه لانك لو دخلت جوه في الزيت هتلاقي في عندك زاويه هنا ب 30 بتساوي الزاويه اللي قصادها الناحيه التانيه لان ده يعتبر ح حرف زد مقلوب شايف كده حرف الزد ده اهو حرف زد مقلوب اهو حرف الزد ده يبقى الزاويه دي 30 والزاويه اللي الناحيه دي دي هي كمان 30 بالتبادل خلاص كده يبقى زاويه الانكسار سيتا في الزيت اللي هي بين الوسطين الهواء والزيت زاويه الانكسار هنا ب 30 يبقى انت عندك مجهول واحد تمام كده يبقى ان الهوا معروفه وان الزيت معروفه وزاويه الانكسار معروفه زاويه السقوط هي اللي مش معروفه اطبق فيها كده واقول يبقى ان ا على ان 1 بيساوي ساين فاي على ساين سيتا ان 2 بتاعه الزيت بوا 48 على ان الهواء بواحد بيساوي ساين فاي بين فاي على ساين سيتا ب 30 يبقى ساين 30 واجيب من هنا الزاويه فاي على الاله الحاسبه هتطلع معانا تقريبا ب7 و 73 دي الزاويه ايه دي الزاويه الاولانيه زاويه السقوط الاولى خالص فاي تمام فلو رونا نبص على الاختيارات هتلاقي دوت يا ج يا دال لسه لنا الزاويه سيتا تعال نشوف الزاويه سيتا موجوده فين موجوده في الميه تحت خالص اهو طب اجيبها ازاي هتلاقي الزاويه سيتا دي ما بين بقى يعني واحنا هنشتغل دلوقتي على الوسطين اللي هو الزيت والماء نشتغل على الزيت والميه فتلاقي معاك ايه زاويه السقوط اللي في الزيت 30 فال 30 دي بالنسبه لك هي الزاويه فاي الجديده بقى تمام وزاويه الانكسار اللي هي سيتا الوسط بتاع الزيت 1 48 ومعامل انكسار الوسط اللي هو الميه ب 1 33 فنعوذ في نفس القانون معانا بص كده ان انين على ان واح بيساوي ساين فاي على ساين سيتا مع الاختلاف طبعا دولي وسطين ودولي وسطين مختلفين خالص طيب ان انين الوسط التاني بتاعنا هنا اللي هو الميه 1 33 على الوسط الاولاني بالنسبه لنا هنا يعتبر الزيت 1 48 بيساوي ص فاي زاويه السقوط اللي في الزيت هنا ب 30 يبقى ساين 30 على زاويه الانكسار اللي هي ساين سيتا برض بقالتنا الحاسبه نطلع السيتا من هنا وبعد ما نعمل طبعا بعد ما نطلع الناتج هنعمل شيفت ساين عشان نطلع الزاويه نفسها تطلع معانا تقريبا ب 3 و3 و8 من اللي هي 33 و81 اللي هي هتبقى الاجابه ج تمام كده يا شباب طيب نيجي للسؤال 41 بيقوللي الشكل المقابل يوضح لوح زجاجي موضوع عموديا على سطح مراه مستويه فاذا سقط شعاع ضوئي من الهواء بزاويه سقوط 50 على سطح المراه زاويه سقوط 50 خلي بالك ان ال50 دي زاويه السقوط اهي هسميها مثلا فاي على سطح المرايه فان زاويه انكساره في الزجاج جوه هتبقى بكام الاول اول حاجه انا اعمل الاول عمود مقام عشان اعرف زاويه السقوط بتاعتي فين فادي عمود مقام زاويه السقوط هنا هتبقى ب 50 وبالتالي هيحصل له انعكاس بزاويه برض 50 فلو عملنا امتداد كده تقريبا يعني فال الزاويه معانا هنا تبقى ب 50 هي كمان اللي جنبها تبقى بكام تبقى ب 40 وده زاويه قايمه ب 90 معاك في المثلث ده زاويه ب 40 تبقى الزاويه التانيه بكام ب 50 دلوقتي الشعاع بتاعنا سقط على الزجاج على السطح السطح الشفاف التاني ده فنعمل له هنا عمود مقام عمود مقام تاني اهو وبعدين نعرف زاويه السقوط التانيه بكام زاو السقوط التانيه هنا هتبقى ب 40 المتممه لل 50 وبعدين هينكسر بقى يدخل جوه طب يدخل جوه بكام مش عارفين بس احنا عارفين ان هو هنا في الهواء وهنا رايح لوسط اني ايا كان زجاج او ميه او اي وسط تاني فالمفروض ان هو ينكسر رايح لوسط اكبر معامل انكسار فينكسر مقتربا من العمود فيقرب من العمود بالشكل ده اهو هينكسر مقتربا من العمود بزاويه سقوط هنا او بزاويه انكسار بقى هنسميها زاويه سيتا احنا لسه هنحسبها طب عشان تحسب الزاويه سيتا محتاج ايه محتاج زاويه السقوط فاي عارفينها اهي ب 40 ومحتاج معامل انكسار الوسط الاول والوسط التاني الوسط الاول معامل انكساره كده كده ده هو بواحد معامل انكسار الوسط بكام مديه لنا هو هنا ان بتساوي واح 47 فهو مدينا معامل الانكسار فانا اطبق على طول عادي فانا اقول له ايه ان ا على ان واح بتساوي ساين فاي على ساين سيتا تمام كده طب ان الوسط التاني واحد 47 على الوسط الاولاني اللي هو الهوا بواحد بيساوي ساين فاي اللي احنا نازلين بيها اللي هي ساين 40 على ساين سيتا اللي احنا عايزين نعرفها زاويه الانكسار في الزجاج وطرفين في وسطين ونجيب السيتا بتاعه الزجاج هنا على الاله الحاسبه ونشوف هتطلع بكام طلعت معانا ب 25.9 درجه يبقى الاجابه د اخر حاجه معانا اخر سؤال في الشكل المقابل ينتقل شعاع ضوئي من الهواء الى الماء ثم ينعكس بواسطه مراه مستويه تحت سطح الماء فان وراح جاي مدينا كده معامل انكسار المايه واح 33 طيب لو رونا احنا بصينا على المساله لاقي الشع بتاعنا سقط من الهواء بزاويه سقوط فاي انكسر داخل الميه بزاويه انكسار خلي بالك مش 60 لان ال 60 دي مع السطح انما مع العمودي زاويه الانكسار بكام ب 30 فزا الانكسار معانا هنا ب 30 وبعدين كمل ونزل على المرايه حصل لله انعكاس ارتد طبعا على نفسه لانه نازل بزاويه سقوط بتساوي صفر نازل عمودي على السطح الم نزل على المرايه ونزل بزاويه سكوت بتساوي صفر يعني نزل عمودي فيرتد على نفسه بنفس الطريق يعتبر احنا هنعيد نفس القوانين تاني بس بالعكس بقى احنا هنا كنا جايين من الهواء للميه فجاي من وسط اقل لوسط اكبر كثافه العكس بقى جايين من وسط اكبر كثافه لوسط اقل فتلاقيه طالع كده على نفس الطريق تاني تمام طيب اول مطلوب كان هو عايزه زاويه السقوط فاي تساوي كام عشان نعرف نجيب زاويه السقوط فاي فاحنا نعض في القانون بتاعنا اللي هو معامل الانكسار المطلق ان بتساوي ساين فاي على ساين سيتا تتقول معامل الكسار المطلق ان معان بوا والفاي اللي احنا عايزين نجيبها وال سيتا اللي هي معايا هنا ب 30 اعوض هنا على طول يبقى الان عندنا 33 سساوي ساين فاي اللي هي ساين فا اللي احنا عايزين على ساين سيتا اللي هي ساين 30 طبعا الناتج هنا هجيب الطرفين في وسطين برض الفا عندنا هتطلع بتقريبا 41 و68 بعد كده رقم انين عايزين نجيب زاويه الانكسار عندما يغادر الشعاع الماء تساوي كام زاويه الانكسار لما يطلع من الميه احنا اتفقنا ان هو هينزل كده وبعدين ينزل على المرايه ويرتد تاني على نفسه ويطلع تاني بالشكل ده فلما يطلع على نفسه بالشكل ده هتبقى زاويه الخروج بتاعته هي هي زاويه السقوط هي هي زاويه السقوط عشان هنا بقى الشعاع ده هيبقى خارج فما بين الشعاع الخارج والعمود المقاوم هي دي زاويه الخروج اللي احنا عايزينها اللي هي زاويه الانكسار وهو خارج بره فزا الانكسار هنا هتساوي زاويه السقوط هتساوي برض 41 و68 احنا هنقف لحد السؤال ده يا شباب وان شاء الله في الفيديو اللي جاي هنكمل بق اسئله اختر باذن الله استنونا اشوفكم على خير السلام عليكم ورحمه الله
حل اسئلة المستويات العليا انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوى 2025 كتاب الامتحان مستر أحمد هشام 31:56

حل اسئلة المستويات العليا انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوى 2025 كتاب الامتحان مستر أحمد هشام

Mr Ahmed Hesham

1 مشاهدة · 1 jaar geleden

حل اسئلة انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوى 2025 كتاب الامتحان اختر ٤ ٣ ٥ ٦ مستر أحمد هشام 28:14

حل اسئلة انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوى 2025 كتاب الامتحان اختر ٤ ٣ ٥ ٦ مستر أحمد هشام

Mr Ahmed Hesham

462 مشاهدة · 1 jaar geleden

فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار كتاب الامتحان 2025 21:24

فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار كتاب الامتحان 2025

محمد عبيد / Mohamed Ebied

58 مشاهدة · 1 jaar geleden

حل اختر انعكاس و انكسار الضوء 1 فيزياء 2 ث كتاب الامتحان 2025 30:45

حل اختر انعكاس و انكسار الضوء 1 فيزياء 2 ث كتاب الامتحان 2025

م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق

192 مشاهدة · 1 jaar geleden

مراجعة وشرح تفصيلى الفصل 2 الدرس 1 الانكسار فيزياء تانية ثانوى 2025 مستر أحمد هشام 40:42

مراجعة وشرح تفصيلى الفصل 2 الدرس 1 الانكسار فيزياء تانية ثانوى 2025 مستر أحمد هشام

Mr Ahmed Hesham

119 مشاهدة · 1 jaar geleden

فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء مستويات عليا كتاب الامتحان 2026 48:45

فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء مستويات عليا كتاب الامتحان 2026

م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق

368 مشاهدة · 2 maanden geleden

حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني المنهج الجديد 1:23:21

حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني المنهج الجديد

الفيزياء والحياة م. محمد وصفى

64 مشاهدة · 4 maanden geleden

فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار 2 كتاب الامتحان 2026 23:24

فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار 2 كتاب الامتحان 2026

محمد عبيد / Mohamed Ebied

3 مشاهدة · 3 maanden geleden

حل اسئلة انعكاس الضوء الدرس الاول الفصل ٢ فيزياء تانية ثانوي 2025 اختر ١ ١ ١ مستر أحمد هشام 17:17

حل اسئلة انعكاس الضوء الدرس الاول الفصل ٢ فيزياء تانية ثانوي 2025 اختر ١ ١ ١ مستر أحمد هشام

Mr Ahmed Hesham

804 مشاهدة · 1 jaar geleden

فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار 3 كتاب الامتحان 2026 26:04

فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء الاختيار 3 كتاب الامتحان 2026

محمد عبيد / Mohamed Ebied

2 مشاهدة · 3 maanden geleden

حل علي انكسار الضوء الصف الثاني الثانوي 2025 ترم أول 1:05:56

حل علي انكسار الضوء الصف الثاني الثانوي 2025 ترم أول

Ahmed Kapil - أحمد قابيل

8 مشاهدة · 1 jaar geleden

حل اسئلة الدرس الاول انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوي 2025 اختر ١ ٢ ٢ ٣ مستر أحمد هشام 13:45

حل اسئلة الدرس الاول انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوي 2025 اختر ١ ٢ ٢ ٣ مستر أحمد هشام

Mr Ahmed Hesham

557 مشاهدة · 1 jaar geleden

حل كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوي 2024 الترم الاول انكسار الضوء 37 54 م صالح شعراوي 36:14

حل كتاب الامتحان فيزياء تانية ثانوي 2024 الترم الاول انكسار الضوء 37 54 م صالح شعراوي

العرّاب في الفيزياء

239 مشاهدة · 2 jaar geleden

حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني الجزء ـ 1 ـ 23:11

حل درس انعكاس و انكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء 2026 ثانيه ثانوى الترم الثاني الجزء ـ 1 ـ

Eng:mohamed fawzi

8 مشاهدة · 2 maanden geleden

انكسار الضوء حل اختر 15 37 حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء حل كتاب الامتحان تانيه ثانوي 35:54

انكسار الضوء حل اختر 15 37 حل انتشار وانعكاس وانكسار الضوء حل كتاب الامتحان تانيه ثانوي

أحمد حماد Ahmed Hammad

1 مشاهدة · 3 jaar geleden

حل انعكاس وانكسار الضوء من كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي 2024 مهندس احمد هشام 1:41:09

حل انعكاس وانكسار الضوء من كتاب الامتحان فيزياء الصف الثاني الثانوي 2024 مهندس احمد هشام

المهندس أحمد هشام في الفيزياء - Physics Mastery

2 مشاهدة · 2 jaar geleden

حل تدريبات انكسار الضوء كتاب الامتحان الصف الثاني الثانوي فيزياء 50:34

حل تدريبات انكسار الضوء كتاب الامتحان الصف الثاني الثانوي فيزياء

الماجد في العلوم و الفيزياء - مستر ماجد عبد النبي

437 مشاهدة · 2 jaar geleden