حل اسئلة المستويات العليا انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوى 2025 كتاب الامتحان مستر أحمد هشام

حل اسئلة المستويات العليا انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوى 2025 كتاب الامتحان مستر أحمد هشام

النص الكامل للفيديو

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته حبايبنا طلاب تانيه ثانوي اخباركم ايه يا رب تكونوا بخير النهارده ان شاء الله احنا بنحل مع بعض اسئله مستويات التفكير العليا على درس الانكسار والانعكاس صلوا على النبي كده وسموا الله وتعالوا نبدا مع بعض بسم الله السؤال الاولاني بيقول لي في الشكل المقابل سقط شع ضوئي على المراه ام واحد بحيث كان موازيا للمراه ام انين وعندما انعكس هذا الشعاع عن المراه ام واحد سقط على المراه ام اين ثم انعكس عنها موازيا للمراه ام واح فان الزاويه سيتا تساوي كام خلي بالك هو سقط الاول موازي ف الضلع ده كان موازي للمرايه اللي تحت وبعدين حصل له انعكاس فارتد على المرايه ام اين وانعكس تاني فطلع موازي للمرايه ام واحد يبقى وهو نازل كان موازي هو خارج راجع تاني كان موازي تعال كده نشوف الرسمه دي مع بعض كده بشكل اوضح شويه انا رسمتها معاكم اهي بص كده دي الرسمه اللي معانا الشقاع اللي سقط موازي وبعدين حصل له انعكاس وبعدين رجع تاني فيشكل ده كده والزاويه دي اسمها سيتا طيب عشان نفهم الشكل ده يعني بطريقه اوضح شويه تعالي كده نبص على الرسمه دي فاكرين لما كنا بنقول مثلا ان الشقاع ده سقط مثلا وليكن بزاويه 40 فكان ايه اللي بيحصل كان بينعكس بزاويه 40 كانت الزاويه اللي فاضله هنا بكام 50 يبقى قصادها الناحيه التانيه 50 انا عايز اقول لك ايه ان الشع الضوئي بتاعنا لما يسقط ويحص له انعكاس فالزوج يا عم ما تعرفهمش بكام بس انت هتبقى عارف ان الزاويه اللي فاضله هنا اللي هي هي ال 50 هتساوي الزاويه اللي فاضله الناحيه التانيه اللي هي ال 50 ده اللي احنا عايزين نعمله هنا اللي هو ايه في البدايه انا هقول له ان الشعاع الساقط ده كان موازي للمرايه اللي تحت يعني ايه موازي يعني بيعمل لي حرف اف شايفين حرف الاف ده يا شباب اهو اللي هو المرايه دي مع المرايه ديت مع الضلع ده ده كده حرف اف مقلوب اهو تمام فالحرف اف ده كان بيعمل لي ايه الزاويه دي سيتا كان يخليل لي الزاويه دي هي كمان سيتا ق طب ما تيجي نرجع بقى للحاله بتاعتنا اهو ده شعاع ضوئي ساقط فبيعمل لي هنا زاويه سقوط وبيعمل لي هنا زاويه انعكاس تمام فالزائد بيساوي بعض فاللي فاضله الناحيه الثانيه مع المرايه هتساوي اللي فاضله الناحيه دي مع المرايه فدي لو سيتا تبقى دي هي كمان سيتا ها فهمت الحته دي مني طب لو ما فهمتهاش تعال نطبق على المرايه الثانيه وهتفهم ان شاء الله في الحاله الثانيه دي في الحاله الثانيه اللي هي فين بقى الشعاع بتاعنا خرج كده بعد ما سقط الناحيه دي نزل لي هنا بزاويه سقوط تانيه وانعكس بزاويه انعكاس ثانيه زاويه السقوط والانعكاس طبعا بيساوي بعض الشعاع ده وهو راجع يا شباب خرج او رجع كده موازيا للمرايه ام واحد موازي للمرايه دي فخلي بالك شوف الضلع ده بيواز الضلع ده الخطين دولي بيواز بعض وفي هنا قاطع اهو اللي هو بيعمل لي حرف الاف بقى يبقى الضلعين دول بيواز بعض وفي هنا حرف اف يعني ايه حرف اف يعني الزاويه الصغيره دي هتساوي الزاويه الصغيره دهه فدي لو سيتا تبقى دي هي كمان كام تبقى دي هي كمان سيتا طيب عندنا زاويه سقوط زاويه سقوط اهي وزاويه انعكاس شيلهم هم الاتنين زي ما عملت معاك في الشكل ده شيل السقوط والانعكاس فاللي يتفضل ناحيه المرايا الناحيه دي هو اللي ناحيه المرايا الناحيه دي فال الزاويه دي هي كمان تبقى بكام تبقى بسيتا يبقى الزاويتين اللي في النص سقوط وانعكاس انا بشيلهم خالص واللي فاضل الناحيه دي هو اللي فاضل الناحيه دي السيتا هنا يبقى هنا سيتا برض زيها اذا يبقى الزاويه دي سيتا من الحاله دي نفس الكلام الشغل اللي اشتغلناها هنا دي سيتا ودي سيتا يبقى انت عندك في المثلث اللي جوه سيتا وسيتا وسيتا يعني مثلث متساوي الاضلاع واي مثلث متساوي الاض بيبقى ايه بيبقى السيتا بتاعته ب 60 او جميع زواياه بتبقى ب 60 درجه يبقى معنى كده ان الزاويه سيتا بكام ب 60 درجه يبقى نختار 60 درجه الاجابه ج تمام يا شباب السؤال اتنين بيقول لي الشكل المقابل يوضح بمقياس رسم معين موضع اربعه مصادر ضوئيه اي بي سي دي خلي بالك المصادر بتاعتنا اهي اي بي سي دي اللي هم الاربع نقط دول امام مراه مستويه اذا سقط شعاع ضوئي عند النقطه اكس على المراه ومر بالنقطه ك في شواع يا شباب هينزل على النقطه اكس بس مش عارف جاي من انهي مصدر من دول بس المهم انه بعد ما يسقط على اكس هيرتدج لحد ك هيمشي كده اهو لو احنا عملناه كده هيمشي لحد ك فالشعب بتاعنا المفروض ان هو يمشي كده بعد ما ينزل على الميه هيسقط ويمشي الناحيه دي طيب وبعدين بعد انعكاسه فان مصدر هذا الشعاع هو ايه احنا عايزين نعرف بقى هو الشعاع ده كان جاي من انهي نقطه في دولي بالظبط اول حاجه زي ما احنا متعودين لازم نعمل عمود مقام فتيجي هنا بالمسطره بتاعتك وتعمل لي هنا عمود مقام فقول لك اهو عمود مقام لازم يبقى وانت بتعمله يكون مظبوط شويه طيب انا هنا عملت عمود مقام اهو الخط ده كده هو العمود المقام بتاعي فلو ركزت معايا شويه هتلاقي ان ادي العمود المقام عد على المصدر دي فاكيد المصدر دي ده او النقطه دي مش هي دي لانه ل لو الشع الضوي بتاعي جاي من عند النقطه دي يبقى نازل مع العمود المقام فيرتد على نفسه يبقى دي ما تنفعش طيب شايف النقطه ك موجوده فين يعني انت لو هتاخد مثلا مسافه لو هتاخد مسافه من النقطه دي او من العمود المقام لحد النقطه ك فنفس المسافه اللي انت هتاخدها شايف كده العمود المقام بتاعك اهو شايف كده لحد النقطه ك خدت كام مربع الحته دي كلها كده لو عديت معايا دي 1 ا 3 4 خ لحد ما وصلت لنقطه ك امشي برض الناحيه دي نفس الكلام شايف اهو ادي 1 ا 3 4 خس ادي النقطه ب يبقى معنى كده ان النقطه ب هي هي المصدر بتاعي لان لازم طبعا تبقى المسافات متساويه عشان يبقى عامل لي زاويه قد بعض لو جيت كده تطبق لو جيت تطبق شعاع من بي لحد النقطه اكس هتلاقي ان هو ده تقريبا الشعاع الساقط اللي يديني الشواع المنعكس اللي الناحيه التانيه لو جيت تجرب ايه هتلاقي ايه عامل لك زاويه بص مش هي دي لان هي تبقى عامله زاويه 45 الناحيه دي احنا عاملين زاويه اكبر من ال 45 لان احنا خدنا حته اكبر من نص المربع تمام يا شباب يبقى عندنا النقطه ب هي اصح حاجه يبقى المصدر ب هو المصدر الصح رقم لاه بيقوللي مراتان مستويتين متعامدتان واحد واتنين عند سقوط شعاع ضوئي بزاويه سقوط 40 على المرايه واحد كما بالشكل المقابل فان زاويه انعكاس الشعاع عن المراه اثنين تساوي كام زاويه انعكاس الشعاع عن المرايه اثنين يعني لما يجي كده عن المرايه واحد وبعدين ينعكس على المرايه اثنين يرتد الناحل بزاويه انعكاس بتساوي كام بالظبط هنحسبها مع بعض دلوقتي ده اول مطلوب وعايزه زاويه الانعكاس وعايز كمان المسافه اللي يقطعها الشعاع المنعكس من موضع انعكاسه عن المراء واحد لحد ما يو للمرايه اتنين تعال كده نشوف مع بعض شايف الرسمه دي كويس كده اهو دي دي مديهالك زي ايه بنقول عليها رسمه مجسمه انت انت شايف كده المرايه محطوطه ازاي والمرايه محطوطه ازاي تعال نبص عليها من الاجناب يعني اكننا هنبص من الجنب ده اكننا احنا عينينا هنا كده وبنبص على الشكل ده فانت هتشوف ايه هتشوف الضلع بتاع المرايه ده والضلع اللي واقف ده فانا اكي ان انا رسمتها لك بالشكل ده بقى اهو احنا بصينا على المرايه في عندنا المرايه اللي تحت اهي وادي المرايه اللي واقفه معانا سقط الشواع هنا بزاويه كام بزاويه 40 فالمفروض انت عارف ان هو هينعكس بزاويه كام سقط ب 40 يبقى هينعكس ب 40 ققولك خلاص يبقى زاويه الانعكاس بتاعتنا اهي ب 40 هي كمان يبقى اقوله ادي الشع المنعكس وعاملنا هنا زاويه 40 واكيد الزاويه دي 40 تبقى اللي جنبها بكام هتبقى اللي جنبها تحت دي ب 50 والمراتين كانوا متعامدين على بعض يعني اعمللي هنا زاويه قايمه فدي ب 50 تبقى دي بكام 40 سقط الش على مرايه تانيه فالمفروض ان انا اعمل عمود مقام تاني فعمل لله هنا عمود مقام ادي عمود مقام تاني اهو وبعدين دي ب 40 تبقى زاويه السقوط التانيه ب 50 وادام سقط على المرايه بزاويه سكوت 50 يبقى ينعكس بزاويه 50 برض فتلاقي ان زاويه الانعكاس بقى عن المرايه التانيه دي هتبقى ب 50 هي كمان بالشكل ده كده وهو ده كان المطلوب الاولاني المطلوب التاني كان عايز المسافه اللي الضوء ده هيمشي من عند انعكاسه عن المراه واحد لحد سقوطه على المراه رقم ا يعني المسافه دي الخط دهو المسافه دي قد ايه بالظبط اقوللك تعال بقى نرجع لفيثاغورس او مثلا نرجع لاي قانون فيه داله مثلثيه لان احنا معانا ضلع هنا اهو يا شباب معنا ضلع هنا بواحد وربع ومعايا الزوايا بتاعه المثلث دي معروفه عايز اجيب الوتر تعال نسمي الوتر ده اكس مثلا احنا عايزين نجيب طول الاكس ده اجيبه ازاي وتر لو انت اخدت الزاويه 40 فيبقى معاك المقابل والوتر يعني انت كده رايح لفين رايح لساين الزاويه يبقى انا اقول له كده طب ما نشتغل ساين الزاويه بقى لو انا قلت له ساين الزاويه 40 بتساوي المقابل بتاعها اللي هو واحد وربع على الوتر اللي احنا مسمينه اكس اللي احنا عايزينه وبعدين احنا عايزين الاكس يبقى الاكس بتساوي واحد وربع على ساين 40 واطلع الناتج ده على الاله الحاسبه واشوف هيطلع معايا كام يطلع معانا تقريبا يا شباب 1 94 ده طول الوتر وطبعا بوحده المتر لان هنا كانت واح وربع متر يبقى الوحده هنا متر برض معايا تمام يا شباب يبقى ده كده طول الوتر او المسافه اللي هو عايزها يبقى نختارها هنا احنا اخترنا هنا الزاويه بتاعتنا كانت 50 وكان 94 متر دي المسافه تمام طيب نيجي بعد كده للسؤال رقم 4 السؤال رقم اعه بيقول كلا من الاشكال التاليه توضح مسار شعاع ضوئي عند انتقاله بين وسطين مره الشعاع الضوئي اهو خلي بالك نزل من الوسط الاول للتاني وادانا الزوايا بتاعتها من التالت للتاني وادانا الزوايا بتاعتها ومره من الاول للثالث وادانا الزوايا بتاعتها تمام كده طب بص كده وصلي على النبي معايا قاللك ايه باستخدام الزوايا المسجله في تلك الاشكال تكون زاويه انكسار الشعاع الضوئي في الشكل التالث عايزين بقى نعرف السيتا هنا تطلع بكام زاويه الانكسار هنا تبقى بكام طيب تعال نتعامل بقى مع الاشكال دي ازاي واحده واحده كده انت دلوقتي في الوسط الاولاني عرفتني الزاويتين وفي او الشكل الاولاني عرفنا الزاويتين الشكل الثاني عرفنا الزاويتين الشكل الثالث هو اللي في حاجه ناقصه فانت هتعمل ايه انا هشتغل الاول على الشكل الاول والتاني ليه لان الشكلين دول هم اللي فيهم المعطيات كامله فاشتغل عليهم واشوف هوصل للشكل الثالث ده ازاي فبص كده معايا لو احنا اخدنا مثلا من الشكل الاولاني ده طبقنا عليه قانون سنيل فيقول لنا يبقى ان اين على ان واحد بتساوي ساين فاي اللي هي عندنا ساين 26.5 على ساين سيتا اللي هي ساين 31.7 ادي التطبيق بتاع قانون سن على الشكل الاولاني على الشكل التاني هيبقى ان انين على ان 3 بيساوي ساين فاي اللي هي عندنا ب 26 وص على ساين سيتا اللي هي عندنا 36.7 ادي تطبيق تطبيق قانون سنيل على الشكل التاني تعال نطبق على الشكل التالث بس هنسيبه يعني هنعمله كده ان 3 على ان واح بيساوي ساين فاي عندنا اللي هي 26.5 على ساين سيتا اللي هي كام اللي هي بسيتا هسيبها زي ما هي تعال بقى نشتغل الاتنين دول مع بعض نربط الاتنين دول ازاي بص كده لو جيت بصيت على ده هتلاقي ان ا على ان واح وجيت بصيت على ده هتلاقي ان ا على ان 3 ففي عندنا ان ا عامل مشترك اهي او يعني مشتركه هنا ومشتركه هنا فتعمل فيها ايه تعال نقسم الاتنين على بعض اكني بقولك كده ان اين على ان واح على ان اين على ان ت سيساوي هنقسم هنا برض ساين 26 وص على ساين واح 30 و7 وتحت يبقى عندنا ساين 26 وص على ساين 36 و77 وبعدين هتار ال ان اين مع ال ان اين وهتي البسط ده ساين 26 وص مع ساين 26 ص فتفضل لي ايه طبعا المقام ده هينزل تحت ومقام المقام هيطلع بسط فيبقى عندنا هنا ان 3 على ان واح بتساوي برض نفس الكلام المقام ده هينزل تحت يبقى ساين تحت كده يبقى ساين 31.7 ومقام المقام يطلع بسط يبقى عندك ساين 36.7 ده اللي انت طلعته من الناتج ده طب انت طلعت ايه طلعت علاقه بتربط ان 3 ب ان واح والزوايا بتاعتها معروفه اروح اربطها بدي بقى اللي كان فيها حاجه مجهوله انت عندك هنا كان ان 3 على ان واح بس الزاويه مش معروفه فابدا اقول له ايه ان 3 على ان 1 بتساوي المقدار ده اللي هو ساين 26.5 على ساين سيتا صح ده ان ت على ان واح هشيلها واحط قيمتها من هنا هو ان ت على انوا بتساوي المقدار ده او بتساوي القيمه دي هحطها هنا يبقى ساين 36 و7 اللي انا جايبها من هنا على ساين 31 و7 يبقى معاك ايه يبقى معاك معادله فيها كل حاجه معلومه مع عدا السيتا اللي انت عايز تعرفها تشتغل بقى على المعادله دي يبقى اقوله ساين سيتا اللي انا عايزها دي بتساوي وارح اعمل طرفين في وسطين يبقى عندنا ين 26 ص في ساين طبعا وانت بتكتب الحاجات دي على الاله الحاسبه هتراعي انك تحط الاكواس مظبوطه عشان مافيش حاجه تدخل في بعض ضربنا طرفين في وسطين يبقى تحت عندنا في المقام ساين 36.7 وابدا اعمل على اله الحاسبه وم انساش اخد شيفت ساين طبعا عشان اطلع الزاويه على طول فالقي دي هتطلع معانا يا شباب تقريبا ب 23.01 يبقى دي قيمه الزاويه مباشره 23.01 تقريبا يبقى الاجابه ج تمام يا شباب يبقى احنا اخترنا الاجابه بتاعتنا ايه ج سؤال خمسه حوض سباحه عمقه 3 متر مملوء تماما بماء معامل انكساره 4 على 3 وضع مصباح على عمود ارتفاعه 2 متر ويبعد 4 متر عن حافه الحوض ليضيء قاع الحوض كما بالشكل المقابل فان طول الجزء المظلم من قاع الحوض يساوي كام خلي بالكم يا شباب المصباح هنا موجود ده اهو المفروض ان المصباح ده هينزل منه ضوء كتير جدا ففي ضوء مثلا هيخبط بقى في في يعتبر بالنسبه لنا ده الرسيف اللي بره وده الحوط بتاعنا اهو او ده الارض اللي بره اهي فالضوء هيخبط في الارض في الارض لحد ما يوصل فين لحد ما يوصل لاول الميه من هنا اول ما ينزل في الميه طبعا الماء ده هنا احنا هنا في الهواء رايحين للماء فالماء ده معامل انكساره اكبر فالمفروض ينكسر ينكسر مقتربا من العمود فين العمود العمود اهو تمام ده العمود بتاعنا الخط ده كده اهو فالمفروض ينكسر مقترب من العمود فينزل بالشكل ده ده اول شع ضوء خلي بالك واللي بعده هيجي مثلا بقى بالشكل ده فنكسر كده المهم ان باقي الميه دي هتنور فقاع الحوض بالنسبه لنا هينور ده كله منور ده كله منور بالنسبه لنا ده اللي ما جالوش ضوء هو اللي مش هينور الحته دي كده فاحنا عايزين نعرف طول الحته دي اللي هي مش هتنور قد ايه بالظبط مثلا فرضا ان احنا هسميها اكس فانا دلوقتي عايز احسب طول الجزء المظلم يعني عايز احسب طول اكس هسمي الجزء المظلم ده اكس فانا دلوقتي بدور على اكس تعال نعمل ايه بقى تعال احنا نرسمها كده في ورقه مختلفه زي كده ونحاول ان احنا نخبط فيها براحتنا ونشوف هنوصل لايه بص كده معايا تاني انا دلوقتي نزلت الشع الضوئي بتاعنا من المصباح اهو بالشكل ده مثلا كده لحد حافه الحوض اللي هو اول الميه بتاعتنا بالشكل ده كده ده الضوء بتاعنا اهو ده شع من الضوء الساقط المفروض ان هو هينزل جوه فنعمل هنا عمود مقام نعمل هنا عمود مقام اهو ماشي وبعد العمود المقام المفروض ان هو هينكسر مقتربا من العمود فنخلص مقتربا كده شويه تمام كده مثلا اهو لما ينكسر مقتربا معنى كده ان الحته دي كلها اللي احنا اتفقنا عليها اللي هي هتبقى مظلمه هسميها انا اكس بعد كده بقى في ضوء هيجيلنا هنا ده كله هيبقى منور مافيش منه اي مشكله طيب ايه المعطيات اللي معانا في المساله انت مديني هنا شايف كده المثلث دهه في عندنا ضلع باتنين وفي عندنا ضلع باربعه طب انا اشمعني هعتمد على الاضلاع ديت عشان اجيب الزاويه دي عشان انا عايز اعرف زاويه السقوط فاي بكام عشان ابدا ادخل للمايه لازم اعرف زاويه السقوط بكام انا هنا معايا معامل الانكسار بتاع الميه 4 على 3 عشان تعرف زاويه الانكسار اللي جوه اللي هي بقى بالنسبه لنا سيتا فعشان تعرف السيتا لازم يكون معاك الفاي طب والفاي اجيبها منين من الزاويه اللي جنبها طب الزاويه اللي جنبها دي اجيبها منين من المثلث ده بقى يبقى انا هروح للمثلث ده لان هو اللي معايا المعلومات بتاعته معايا ضلعين وعا عايز اجيب الزاويه اللي هنا دي طب اجيب الزاويه دي ازاي تعال كده نشوف مع بعض ده بالنسبه لي عشان اجيب الزاويه ديت بالنسبه لي ده مقابل وده المجاور يبقى انت مثلا تعال نسمي الزاويه دي ايه هنسمي الزاويه دي مثلا زد تعال نسمي الزاويه دي زد كده اي اسم وخلاص طب عشان نحسبها نعمل ايه معانا مقابل ومعانا مجاور يبقى اجيب تان الزاويه زد دي بتساوي المقابل انين على المجاور اربعه اللي هي تان نص تان تان زد بيساوي نص على الاله الحاسبه واعمل شيفت تاني واشوف هتطلع بكام 0 طلعت الزاويه زد اللي معانا دي يا شباب الزاويه دي طلعت معانا ب و56 درجه تمام كده ده كده قيمه الزاويه طب انا مش عايز الزاويه زد دي انا عايز مين انا عايز الفاي يبقى اطرح من 90 لما اطرح من 90 هيدينا تقريبا 63.4 يبقى المفروض ان زاويه السقوط بتاعتي هتبقى 63.4 دي الزاويه اللي انا سقطت بيه ارجع بقى اجي عند السطح الفاصل بتاعنا ده واقله انا معايا زاويه السقوط ب 63 و4 من ومعايا معامل الانكسار ب ان وعايز اجيب زاويه الانكسار اللي جوه الميه اجيبها ازاي ارجع بقى تاني لقانون بتاعنا ان بتساوي ساين فاي على ساين سيتا الان معانا برب على ت ساين فاي احنا جبناها اللي هي ساين 6 و4 على ساين سيتا اللي احنا عايزين نعرفها ومن هنا نجيب الزاويه سيتا تمام برضو طرفين في وسطين وما ننساش في الاخر ناخد فت ساين عشان نجيب الزاويه نفسها فهنا تتطلع معانا بكام فت ساين فت ساين 6 42 و 42.11 طلعت الزاويه سيتا معانا يا شباب 42.0 دي الزاويه سيتا اللي جوه الزجاجه اللي معانا وبعدين انت عايز تجيب ايه عايز اجيب الضلع اكس معايا الضلع اللي جنب الزاويه ده كده اللي هو بيقابل الضلع لاه ده فالضلمة للزاويه ب 3 متر وعندك المقابل باكس يبقى انت برض شغال على مقابل ومجاور يبقى انت رايح لتاني الزاويه برده اقول له هنا نفس الكلام يبقى تان الزاويه سيتا بتساوي المقابل اللي هو اكس على المجاور اللي هو بثلاثه تان سيتا اللي هي تان السيتا عندنا احنا جبناها ب 42.11 بتساوي الاكس اللي احنا عايزينه على اللاه ومن هنا ابدا اعمل طرفين في وسطين عشان اجيب الاكس تطلع بكام تطلع الاكس معانا يا شباب تقريبا اين 71 من متر يبقى ده طول الجزء المظلم 271 متر نرجع الاختيارات بتاعتنا هتلاقي الناتج معاك بالضبط 271 متر يبقى الاجابه ج تمام يا شباب طيب نيجي للسؤال سته بيقوللي الشكل المقابل يوضح شخص ينظر بثبات الى عمله معدنيه موضوعه عند قاع اناء به ماء يصل الى المستوى اكس فتب الميه نفسها واصله لحد المستوى اكس فتبدو له العمله عند موضع معين اللي هو الايه العمله هتظهر عندنا كده عند موضع معين اللي هو الا فاذا تم فتح الصنبور ليخرج الماء تدريجيا من الاناء حتى وصل سطحه الى المستوى ا واي فان الشخص يرى صوره العمره فين بص بقى ركز معايا في الحته دي كويس الميه الاول لما كانت مليانه لما كانت مليانه لحد اكس شايف كده كان الشخص شايف كان الشخص شايف العمله ديت عند المستوى ايه عند المكان ده كده ماشي يعني تعالى بص انت بتشوف اصلا العمله ازاي من امتداد الشعاع اللي واصل لك انت وصل لك من العمله دي شعاع بالشكل ده يعني في شعاع وصل لعينك كده جاي من عند العمله لو انت عملت امتداد للشعاع هيوصل عند فانت تشوف العمله في المكان ده انما اصلا العمله مش مكانها هنا ده المفروض النشاء اصلا بيبقى خارج منكسر مبتعدا فهانت داخل جوه الميه هتعمله مقتربا كده شويه يبقى تقول لي ان العمله مثلا المفروض يبقى مكانها في الحته دي خلي بالك يبقى العمله اصلا المفروض مكانها الطبيعي يبقى في الحته دي بس الشعاع لما خرج من العمله ورايح كده للميه وهيخرج للهواء فانا بعمل هنا عمود مقام فالمفروض ان هو يبقى خارج مبتعدا مبتعدا عشان احنا رايحين في الو فيبتعد فيجي على عينيك هنا فانت تشوف العمله فين على امتداد الشعاع الواصل لعينيك الشعاع اللي وصل لعينيك عمل امتداد يبقى انا شايف العمله في المكان ده طيب انا دلوقتي بقى بقول لك ايه هنفتح الصنبور دوت فنقل الميه شويه فالمايه تقل لحد ما توصل لايه لحد ما توصل للمستوى واي فانت تشوف العمله موجوده فين توصل للمستوى واي فالمفروض الشع اللي خارج من عينيك دهه هتعمل له امتداد تاني على عينيك لما تعمل له امتداد تاني على عينيك وتمشي مع الامتداد هتلاقي ان مكان العمله ده نزل تحت كمان شويه يعني بدل ما هو هنا لا هينزل تحت لان الميه عماله تنزل فصوره العمله هي كمان عماله ايه عماله تنزل لو انت عايز تتخيلها اكتر افترض ان العمله دي كانت فوق هنا اكن انا شايف العمله دي هنا تمام انا بخسس الميه بقلل الميه شويه يبقى العمله دي صورتها هنا اهو ماشي احنا عمل نقلل اليه فالمايه قلت اصلا لحد ما نزلت لواي فانت متخيل صوره العمله هتفضل هنا احنا هنا يعتبر بالنسبه لي هوا بعد ما الميه نزلت بقى في في الحته دي هوا فصوره العمله هتنزل فين هتنزل لتحت يبقى كل ما الميه هتقل تنزل لتحت فصوره العمله هي كمان هتنزل لتحت تمام يبقى المفروض كل ما الميه هتقل هتنخفض تدريجيا الى اسفل صوره العمله هتنخفض تدريجيا الى اسفل يبقى ب سؤال سب بيقوللي الشكل المقابل يوضح مسار شعاعين ضوئيين يلتقيان في نقطه على حائل الراسي فاذا وضع لوح زجاجي امام الحائل وموازيه له بحيث يعترض مسار الشعاعين يعني احنا هنجيب كده لوح زجاجي نحطه هنا ويكون موازي للحائرين وبعدين فهل يتقابل الشعاعان على الحائل مع تفسير اجابتك هل يتقابلوا برده على الحال كده زي النقطه دي ولا ما يتقابلو تعال كده نشوف هنرسم الرسمه تاني ونحط الشريحه الزجاجيه او اللوح الزجاجي اللي هو قال عليه اهو بصوا كده معانا يا شباب ده كده اللوح الزجاجي اللي احنا حطيناه اهو بس اللوح اعترض مسار الشعاعين اعترض المسار يعني ما ينفعش ان احنا نكمل بقى لسه هنشوف بقى هيكمل ازاي المفروض ان هم كانوا بيتقابلوا عند النقطه دي يعني لو احنا كنا عملنا مثلا امتداد لو ما فيش الشريحه الزجاجيه كان ده هيمشي كده لحد ما يوصل النقطه دي وده يمشي كده لحد ما يوصل لنفس النقطه فكانوا بيتقابلوا تمام طب لما حطينا الشريحه الزجاجيه ايه اللي حصل بص يا سيدي الشريحه دي كنا قلنا قبل كده ان هي بتعمل ازاحه الام الشريحه دي الوجهين بتوعها وجهان متوازيان فكانت بتعمل ازاحه للشياع الضوئي يعني اكنها كده بتخليه يتاخر شويه يتحرك من مكانه شويه ياخد ازاحه شويه ازاي المفروض ان هو هنا جاي من الهواء داخل للزجاج فينكسر مقتربا من العمود فلو انا عملت هنا عمود مقام تلاقيه بينكسر مقتربا فيروح جاي نازل بالشكل ده تمام ونفس الكلام هيحصل هنا عمود مقام فينكسر مكربا فتلاقيه راح جاي نازل بالشكل ده شوف بقى وبعدين جاي من الزجاج رايح للهواء فيروح جاي طالع مبتعدا عن العمود بالشكل ده لو انا عملت هنا عمود مقام تاني اهو فتلاقيه رايح مبتعدا عن العمود فيوصل لحد النقطه دي شايف وصل فين طب واللي تحت دوت اهو هنعمل برض اكننا عاملين عمود مقام تاني فيخرج من الزجاج للهواء مبتعدا عن العمود فتلاقيه خارج بالشكل ده فتلاقي ان الشقاع دوت جه عند النقطه دي والشعاع ده جاه عند النقطه دي متجمعوش في نقطه ده وصل في نقطه وده وصل في نقطه تانيه يبقى اللي حصل ان الشريحه عملت ازاحه خليته يتاخر شويه من المكان بتاعه بدل المكان يمشي في المسار ده لا مشي في المسار اللي جنبه بس هو برض في نفس الاتجاه خلي بالكم يعني هو هنا نفس الاتجاه بتاع الاتجاه ده بس يعني خد ازاحه شويه بعد شويه عن مكان وهنا برض المفروض لو كان هيكمل في الاتجاه ده لا هو خد ازاحه شويه وراح جاي برض ماشي في نفس الاتجاه يبقى اذا الواعين لا يتقابلان الاتنين مش هقابل زي الحاله الاولى تمام كده يا شباب دوت كان السؤال رقم سبعه السؤال رقم مانيه بيقول لي الشكل المقابل يمثل مسار شعاع ضوئي ساقط على متوازي مستطيلات من الزجاج معامل انكساره المطلق جذر 3 ادان معامل انكسار هنا بجذر 3 موضوع فوق مراه مستويه حتى نفاذه مره اخرى الشريحه دي او متوازي المستطيلات ده محطوط فوق مرايه مستويه يعني في تحت اهو مرايه اهي ماشي وبعدين هيخ هيدخل للشريحه ويحصل له انعكاس هنا ويرجع تاني ويطلع للهواء مره تانيه فما سمك متوازن المستطيلات اي دي او اي بي يعني احنا عايزين السمك كدهو تخن المتوازي يعني السمك الحته دي طب اجيبها ازاي تعالى كده نبدا نشوف انا رسمت برده الرسمه كده اهو عشان نبدا يعني ايه نشخ بط عليها براحتنا كده ونشوف هنعمل فيها ايه بص كده معايا الشريحه قدامنا اهو و الشواع بتاعنا نزل وعمل لي هنا زاويه اسمها 30 وبعدين انكسر جوه ونزل على على المرايه اللي تحت وحصل له انعكاس ورجع تاني بالشكل ده معايا انا هنا من المعلومات اللي هو اديه لي معامل معامل الانكسار بتاع شريحه الزجاج طب وبعدين يا سيدي بص يا باشا اول حاجه لو مشيت مع الشعاع من اول ما دخل هو نزل هنا بزاويه 30 هقول له انا مش محتاج الزاويه 30 ديت ليه لان ديت مش زاويه السقوط زاويه السقوط فين هي الزاويه التانيه المتممه دي فالزائد ب 60 يبقى انا اقول له زاويه السقوط اللي هي فاي ب 60 يبقى انا معايا هنا زاويه السقوط فاي ومعايا معامل الانكسار المطلق للزجاج ناقصني مين زاويه الانكسار سيتا طب ما انت كده زي الفل معاك سقوط ومعاك انكسار عايزين نجيب زاويه الانكسار او معاك سقوط ومعاك معامل انكسار عايزين نجيب زاويه الانكسار يب اقوله ان بتساوي ساين فاي على ساين سيتا صح كده وبعدين ال ان معانا بكام بجذر ت بتساوي ساين فاي يعني ساين 60 على ساين سيتا مش عارفينها بكام نبدا نشوف السيتا على الاله الحاسبه وما ننساش نعمل فت ساين للناتج اللي هيطلع معانا طلع معانا الناتج يا شباب سيتا ديت طلعت معانا ب 30 درجه يبقى الزاويه زاويه الانكسار اللي جوه دي ب 30 تمام دي ب 30 فيبقى معانا هنا طبعا ده عمود مقام فعام لي زاويه قايمه العمود اللي نازل دوت ومعانا هنا الزاويه دي ب 30 فالزاجرات ب 60 هتبقى دي ب 30 هتبقى اللي جنبها ب 30 هتبقى دي ب 60 ده برض عمود عامل زاويه قامه فتبقى الزاويه اللي هنا ب 30 لو بصيت لمثلثين دول هتلاقيهم مثلثان متشابهان بالظبط يعني نفس الزوايا هي نفس الزوايا ونفس الضلع ده هو الضلع ده والضلع اللي تحت ده هيبقى بيساوي الضلع اللي تحت ده يعني ايه انا عايز استفاد من حته ان المسافه دي كلها ب 4 سم فالشجاع بتاعنا لما سقط هنا نصف لي ال 4 سم دي نصين خلى الحته دي ب 2 سم والحته التانيه دي بكام ب 2 سم يبقى انا اصبح معايا في المثلث ده تعال في المثلث الاولاني بتاعنا دهو ماشي المثلث ده في ضلع هنا ب 2 سم وانا عايز السمك هسمي السمك ده مثلا يا شباب اكس ده السمك اللي انا عايزه يبقى انا عايز الضلع اكس ده ومعايا الضلع اللي هو 2 سم ومعايا الزاويه دي ب 30 فاقول لك نشتغل على الزاويه 30 معانا مقابل ومعانا مجاور يبقى انت شغال على تان الزاويه يبقى اقول له تان الزاويه سيتا بتساوي المقابل اللي هو الضلع بي س على المجاور اللي هو انا سميته اكس اللي انا عايزه ده بقى السيتا عندنا او الزاويه معانا ت 30 ت 30 بتساوي بي سي الضلع بي سي اللي هو 2 سم على الضلع اكس اللي انا عايز اعرفه يبقى من هنا طرفين في وسطين الاكس تساوي كام هيبقى معان كده ا على تان 30 ونشوف الناتج يطلع كام الناتج طلع معانا يا شباب 2 جذر 3 الناتج طلع معانا كده 2 جذر 3 لو احنا هشوفه بالارقام العشريه فتقريبا هيدينا 3 46 سنتيمتر يبقى ده كده طول او سمك سمك الشريحه الزجاجيه 346 سنيم سؤال تسعه بيقول لي في الشكل المقابل عملتين معدنيتين تم وضع ك منهما في كوب احدهما به ماء والاخر فارغ اذا نظرت الى الكوبين بنفس زاويه الميل فانك ترى جزء من العمله الموضوعه في الكوب الذي به ماء ولا ترى العمله الموجوده بالكوب الفارغ الكوب الفاضي دهه مش هنشوف العمله اللي فيه انما الكوب اللي فيه ميه هنشوف العمله اللي فيه طب ازاي ده بيحصل قاللك ممكن انت تبقى بتبص على الكوب ده يا شباب يعني مثلا ادي احنا واقفين هنا مثلا دي عينين اهي بنبص احنا من الناحيه دي فانت هتشوف هتيجي تبص للكوب من هنا الكوب فاضي فانت شايف ايه اي حاجه قصادك على على مدى الاستقامه دي كده انت شايفه انت شايف الحته دي كلها تمام انما لما تيجي تبص للكوب من هنا الكوب خلي بالك الكوب مش شفاف الكوب ده معنى كلامه كده ان الكوب ده مش شفاف يعني هنا مثلا وليكن ده كوب بلاستيك فانت مش شايف وكوب بلاستيك ومعتم انت فاهم يعني هنا احنا بنبص على الكوب من هنا لا مافيش مش شايفين حاجه ليه لان الكوب مش شفاف فانا مش شايف اي حاجه من الكوبايه وبالتالي انت في الحاله ديت مش شايف العمله المعدنيه ما انت شايف في الحاله دي العمله المعدنيه تمام انما لو انت بصيت هنا بنفس زاويه الميل بص كده اهو لو دي برض عينك اهي وانت بتبص هنا لو هو نفس لو هو طبعا نفس الكوب ونفس الزاويه وكل حاجه فانت مش هتشوف العمله بس عشان الميه اصبح الشعاع اللي طالع من من العمله المعدنيه من هنا بص كده الشع طالع كده فاول ما يطلع لسطح هيحصل له ايه هنعمل عمود مقام وتلاقيه طالع للهواء الهواء ده اللي هو وسط اقل كثافه فتلاقي الشعاع مبتعدا عن العمود فيجي يبعد عن العمود يروح جاي ماشي يعني ايه طالع بزاويه كده فتلاقيه نزل على عينيك فانت شفته تاني الحته دي المفروض ان الشعاع اللي هنا اللي خارج لي من من من الميه هيبقى خارج او هنا الكوب الفاضي الاول الشعاع اللي خارج من العمله اللي في الكوب الفاضي هيبقى طالع بالشكل ده طالع كده كده كده على استقامته على طول مش هيحصل انكسار لان ما فيش وسطين هو وسط واحد هو هواء فشعاع خارج بالشكل ده كده ما وصلش لعينيه فانا ما شفتوش لو عينيا كانت هنا كنت شفته انما انا بصص بزاويه ميل كده فانا هنا ما اقدرش اشوفه طب في الحاله ديت هو الشعاع برض خارج بنفس الخروج اللي كان خارج بيه من هنا بس عشان طلعنا من الميه للهواء رايحين من وسط اعلى كثافه الى وسط اقل كثافه ينكسر الشعاع مبتعدا عن العمود فيبعد عن العمود فتلاقيه نزل على عينيك فانت شفته فالسبب هنا ان حصل انكسار للشعاع الضوئي من الوسط الاعلى في الكثافه اللي هو الميه الى الوسط الاقل في الكثافه اللي هو الهواء فسقط الشعاع المنكسر على عين الشخص فقدرنا ان احنا يه نشوف العمله المعدنيه في الحاله دي وما نشوفها في الحاله دي تمام يا شباب لحد هنا نكون خلصنا مع بعض اسئله مستويات التفكير العليا استنونا ان شاء الله في حل اسئله درس التداخل والحيود نشوفكم على خير السلام عليكم ورحمه الله
حل اسئلة الدرس الاول انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوى 2025 كتاب الامتحان اختر ٢ ٤ ٤ ٢ م أحمد هشام 34:48

حل اسئلة الدرس الاول انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوى 2025 كتاب الامتحان اختر ٢ ٤ ٤ ٢ م أحمد هشام

Mr Ahmed Hesham

506 مشاهدة · 1 jaar geleden

حل اسئلة انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوى 2025 كتاب الامتحان اختر ٤ ٣ ٥ ٦ مستر أحمد هشام 28:14

حل اسئلة انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوى 2025 كتاب الامتحان اختر ٤ ٣ ٥ ٦ مستر أحمد هشام

Mr Ahmed Hesham

462 مشاهدة · 1 jaar geleden

فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء مستويات عليا كتاب الامتحان 2026 48:45

فيزياء 2 ث حل انعكاس وانكسار الضوء مستويات عليا كتاب الامتحان 2026

م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق

368 مشاهدة · 2 maanden geleden

حل اسئلة الدرس الاول انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوي 2025 اختر ١ ٢ ٢ ٣ مستر أحمد هشام 13:45

حل اسئلة الدرس الاول انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوي 2025 اختر ١ ٢ ٢ ٣ مستر أحمد هشام

Mr Ahmed Hesham

557 مشاهدة · 1 jaar geleden

حل مستويات التفكير العليا انكسار الضوء فيزياء تانيه ثانوي الترم الاول 2024 23:34

حل مستويات التفكير العليا انكسار الضوء فيزياء تانيه ثانوي الترم الاول 2024

أحمد حماد Ahmed Hammad

6 مشاهدة · 2 jaar geleden

حل اسئلة المقالي المستويات العليا درس انعكاس وانكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء ٢ ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ ترم ثان 38:37

حل اسئلة المقالي المستويات العليا درس انعكاس وانكسار الضوء كتاب الامتحان فيزياء ٢ ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ ترم ثان

Mekkawi Explains 💡

1 مشاهدة · 3 maanden geleden

حل اسئلة المستويات العليا على المنشور الثلاثي فيزياء تانية ثانوى 2025 مستر أحمد هشام 21:15

حل اسئلة المستويات العليا على المنشور الثلاثي فيزياء تانية ثانوى 2025 مستر أحمد هشام

Mr Ahmed Hesham

747 مشاهدة · 1 jaar geleden

حل كتاب الامتحان درس انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوي 2026 من 11 لـ 50 الضوء 1:03:13

حل كتاب الامتحان درس انكسار الضوء فيزياء تانية ثانوي 2026 من 11 لـ 50 الضوء

رضا عبدالغني- Reda Abd Elghany

5 مشاهدة · 4 maanden geleden

مراجعة وشرح تفصيلى الفصل 2 الدرس 1 الانكسار فيزياء تانية ثانوى 2025 مستر أحمد هشام 40:42

مراجعة وشرح تفصيلى الفصل 2 الدرس 1 الانكسار فيزياء تانية ثانوى 2025 مستر أحمد هشام

Mr Ahmed Hesham

119 مشاهدة · 1 jaar geleden

فيزياء 2 ث حل مستويات عليا الانعكاس الكلي للضوء كتاب الامتحان 2025 35:24

فيزياء 2 ث حل مستويات عليا الانعكاس الكلي للضوء كتاب الامتحان 2025

م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق

974 مشاهدة · 1 jaar geleden

كتاب الإمتحان انعكاس وانكسار الضوء اختر مستويات تفكير عليا فيزياء ثانية ثانوي ترم ثاني 2026 1:21:14

كتاب الإمتحان انعكاس وانكسار الضوء اختر مستويات تفكير عليا فيزياء ثانية ثانوي ترم ثاني 2026

الفيزيائي سعيد حسين

555 مشاهدة · 3 maanden geleden

فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الاسئلة العليا كتاب الامتحان 2025 22:33

فيزياء 2 ث حل انتشار وانعكاس وانكسار الاسئلة العليا كتاب الامتحان 2025

محمد عبيد / Mohamed Ebied

10 مشاهدة · 1 jaar geleden

فيزياء 2 ث حل الانعكاس الكلي للضوء مستويات عليا كتاب الامتحان 2026 43:11

فيزياء 2 ث حل الانعكاس الكلي للضوء مستويات عليا كتاب الامتحان 2026

م/ عمرو محمد شعبان | فيزياء برَّا الصندوق

446 مشاهدة · 2 maanden geleden

حل اسئلة انعكاس الضوء الدرس الاول الفصل ٢ فيزياء تانية ثانوي 2025 اختر ١ ١ ١ مستر أحمد هشام 17:17

حل اسئلة انعكاس الضوء الدرس الاول الفصل ٢ فيزياء تانية ثانوي 2025 اختر ١ ١ ١ مستر أحمد هشام

Mr Ahmed Hesham

804 مشاهدة · 1 jaar geleden