شوف يا سيدي لو حبيت تختار وجبه تمثل الشعب المصري كله كله والله البسطاء او الطبقه المتوسطه او الطبقه اللي فوق عامه الناس لو هتختار وجبه شعبيه في مصر مش هتشلاقي غير الكشري ليه بقى لانه لذيذ ومغذي وسخن وارخص وده الاهم بين المصريين خاصه انه وجبه رئيسيه للعمال والشباب والطلاب واغلب الطبقات الكتحه شوف الجمال والنبي تشوف الجمال بالله عليك تشوف الجمال والروعه حاجه جامده بجد يا جماعه الكشري بجد بجد حاجه بص طبقه فوق طبقه ده اللي عامله ده معلم وشوف جنبها الصلصه اهي او الشطه جنبها في الفنجان اللي هناك ده حاجه جامده قوي قوي حمص مكرونه عدس اه تعال نشوف كده مكوناته مكرونه بتتعمل من القمح اوكي رز اوكي عدس تمام طماطم بصل اوكي شعريه برض تعمل من القمح بعض المؤرخين بيعتبروا ان اصول الكشري اصلا بترجع للفراعنه وبيستشهدوا على كده بكتاب اسمه جبتانا تقريبا للمؤرخ الفرعوني مانيتون السمنودي اللي وصف اكله هي خليط من الرز والعدس بس خلي بالك خلي بالك على الراي السيسي خلي بالك في فرق بين الكشري بتاع بحري والكشري بتاع ايه؟ بتاع القاهره والي كشري بحري الجماعه الدههليه والناس دي بيعملوه مختلف مش شبه ده بيعملوه ا رز وعدس ما فيش مكرونه وجنبه بيض مسلوق وحاجات بقى حبشتكانات ثانيه ما فيش بقى الخلطه دي فالرز والعدس عند البحروه مانتون السمنودي وصف الاكله دي خليط الرز والعدس وقال دي وجبه المصريين الشعبيه غالبا دي صوره مانيتون السمنو دي وده غلاف الكتاب الجبيتانا تقريبا اسفار التكوين المصريه تحقيق علي الالفي لكن الظاهر ان الوجبه انتشرت اكتر عند الهنود في الازمنه اللي بعد كده لدرجه ان ابن بطوطه الرحاله العربي هو اول من ذكر كلمه كشري بالاسم كده في كتاب رحله ابن بطوطه وغرائب الامصار واتكلم في الكتاب ده عن وجبه هنديه بتخلط الرز بالعدس وبياكلها الهنود في كل وقت حتى على الفطور ده ا الاخ بطوطه تقريبا متخيل يعني وده غلاف الكتاب بتاعه تحفه النظار في غرائب الامصار وادي جزء من الكتاب اهو بيقول انه لونه صافي ويطبخون المنج مع الارز ياكلونه بالسمن ويسمونه كشري بالكاف والشين اهو يعني كشري رسمي لكن دخول الكشري مصر او كلمه او خلينا نقول دخول كلمه كشري مصر مش دخول الكشري لان مصر كانت بتاكل الرز والعدس على بعض لكن كلمه كشري دي دخلت مع الحرب العالميه الاولى لما الانجليز فرضوا الحمايه على مصر وجابوا معاهم الجنود الهنود وجوم الهنود مصر جابوا معاهم كلمه الكوشري دي تقريبا وانتشرت الكلمه في احياء القاهره واخد عنهم بعض الجاليات الايطاليه في مصر وزودوا بقى على الاكله دي الجاليات الايطاليه حطوا عليها المكرونه حطوا عليها المكرونه اما المصريين بقى فحطوا التاتش بتاعهم حتتين بصل محمر شويتين حمص شويه دقه من اللي هي ريحتها تقلب الدنيا على الشطه عشان يخرج الطبق بالله عليك تجيب لي صوره الطبق الله يخليك عشان يخرج الطبق بالشكل اللي انت شفته في الاول اه ده كده حاجه جامده جدا يا جماعه انا قعدت تقريبا والله العظي العظيم ست شهور ما باكلش غير كشري زمان زمان زمان زمان زمان زمان زمان زمان على راي عبد منعم مدبولي زمان زمان وليالي زمان المهم يعني وانتشر الكشري في عربيات الكشري زي العربيه دي اللي احنا شايفينها دي وعلى فكره العربيات دي اصحابها بعضهم اغتنى منها يعني ابو طارق مثلا اللي فيه ا اللي في قدام المدرسه الالماني بدا بعربيه بدا بعربيه قدام محل وفجاه اشترى المحل وهوب اشترى محل اللي جنبه وهوب اشترى المحل اللي بعده وهب اشترى البيت كله ووقعه وبنى محل خمس ادوار كله كشري كشري ابو طارق بدا بعربيه هو الراجل لا يخجل الراجل لطيف ما بيخجلش يعني من القصه دي يعني وانا كنت من زمان ابو طارق يعني فالكشري دخل التاريخ رسميا بقى في سنه 25 اعترف اليونسكو بالكشري كوجبه شعبيه تراثيه مصريه علشان يكون ده ختم واعتراف دولي بان هذه الاكله مصريه لكن يا ترى يا هل ترى انا طبعا انا اكلت الكشري دي في حتت كتير جدا في كشري الجمهوريه في الحسين او في كشر الجمهوريه في شارع الاوبرا شارع الجمهوريه يعني او اكلته عند ابو طارق او اكلته في التحرير كشري التحرير سواء في باب اللوق او في وسط البلد اكلته في الجيزه اكلته في كل حته في الدنيا يعني يعني تقريبا انا عديت على كل محلات وكان الطبق الفخم الفقيم قوي ب 5 جنيه وكان كل صنع في مصر مكرونه عدس ا شعريه بصل كل صنع في مصر يا ترى هل الكشري مجرد اكله حلوه وشعبيه وخلاص ولا طبق الكشري في الزمن الحالي بقى له مضمون اعمق من مجرد اكله وايه علاقته بالسياده والامن القومي المصري الاكل يا حضرات مش مجرد اكل الاكل ده ثقافه الاقل الاكل ده ذاكره الاكل ده هو تقريبا تركيبتنا كلها احنا ساعات ناكل علشان بنحب اكله لان دي تراثنا وساعات ناكل لان الاكله دي بتفكرنا بذكريات جميله وساعات ناكل لان الاكله دي حلوه في حد ذاتها وساعات بقى ناكل لان الاكله دي هي الاكله الشعبيه في البلد دي زي الكشري يا ترى لسه الاكله دي موجوده في مصر وهي لقتها بالسياده في مصر ايها الاحرار في كل مكان السلام عليكم ورحمه الله وبركاته السيسي عدو الشعب ده المنشيت اه والله السيسي عدو الشعب وعداوته للشعب كل يوم بتزيد عداوه تخطت فكره المعارضه والسياسه وانما السيسي عدو لابسط فئات الشعب واضعافهم وخاصه الطبقات الدنيا اللي تحت خليني اضرب لك مثلين انا قلت ايه اصبروا عليا مثلين مش ثلاثه عشان اثبت لك ان هذا الرجل هو عدو هذه البلد هضرب لك مثالين بالارقام وبالتقارير ومش كلام عاطفي هوريلك ازاي بالادله ان السيسي عدو للشعب المثلين اللي معانا الليلا دي الاول عن محاربته لبسطاء المصريين في طبق الكوش والمثل الثاني عن محاربته حاربه السيسي لاصحاب المعاشات في مصر وعشان ما نطولش خلينا نبدا من الاول خالص بطبق الكشري في تحقيق مثير ولطيف جدا عملوا صحفي متميز من موقع انا بحبه موقع اخباري مصري اسمه مدى مصر تتبع حكايه طبق الكشري الصحفي ده وعلاقته بسياده مصر المنقوصه على امنها الغذائي شوف احنا بقى نقلنا من طبق كشري كبرنا الموضوع تعال نشوف التحقيق كده في موقع مدى مصر الكشري الثمن الخفي لسياده للسياده الغذائيه المسلوبه الله احنا هنسيس الكشري ده احنا هنسيسه ده هو مشسيس لوحده التحديد ده يا حضرات مكون من مكون من ايه هو طبق الكشري مكون من ايه من مكرونه رز عدس صح كده بصل مش كده هو بقى فكك طبق الكشري بالطريقه دي مثلا خلينا ناخد المكرونه المكرونه اللي بتصنع من القمح الراجل بيتكلم عن المكرونه وقصه عجزنا في الزراعه واعتمادنا على استيراد وعلاقه ده بالامن القومي فقال المكرونه قصه التباعيه وعجز العمله الاجنبيه ادي المصادر عمر هلال صحفي ممتاز في موقع ممتاز بيقول الكشري الثمن الخفي للسياده الغذائيه المسلوبه المكرونه قصه التباعيه وعجز العمله الاجنبيه يعتمد ثلث طبق الكشري على المكرونه المنتجه من القمح مصر بتزرع 50% فقط من احتياجاتها من القمح وبتستورد 9 مليون طن قمح سنويا عشان الحراميه بيسترزقوا منور القصه دي بعد ازمه الحرب الروسيه الاوكرانيه نوعت الحكومه مصادر استيراد القمح من 22 دوله وبرده عشان الحراميه يكسبوا لكنها لم توسع او تدعم زياره الانتاج القمح المحلي عشان يبقى الامن الغذائي رهينه التقلبات السياسيه العالميه وعشان كان الحراميه تكسب السيسي له تصريح غريب جدا قال فيه بالنص كده انا ليه ازرع قمح واوجع قلبي لما ممكن ازرع فواكه واصدرها ده هو اللي قال كده بالنص بالنص طيب اذا على فكره نسيت اقول لك اه انت لما تنزل مصر مش بس طبق الكشري هو الاكله الشعبيه ده في ناس في محلات مكرونه بس زي السيد كده هتخش المحل بيعمل مكرونه بقى بس مكرونه بقى حاجه جامده قوي انت لما تجيب كده المكرونه وتسلقها وعليها الصوص بتاع السيد نفسه ولا عرفت بيتعمل ازاي وتحط من فوق كده حاجه جامده قوي فاذا حتى المحلات دي محلات مكرونه بس مش بيعملوا كشري بيبيعوا مكرونه فقط محلات كتيره جدا في شارع فيصل فيه وغالبا في وسط البلد فيه مكرونه بس اذا المكرونه اهو 50% بنستورد المكرونه من بره عشان الحراميه يكسبوا والسيسي قال لك انا ليه ازرع قمح منستورد قمح قصدي من بره والسيسي قال لك انا ليه ازرع قمح ما انا ممكن ازرع فاكهه ها ايه رايك بقى طب والامن القومي لا هو عايز يمشي الحراميه اللي من ايام مبارك وده تقريبا اللي وصلنا ليه السيسي لما قال لك انت مش مصدق ان قال كده انت شكلك مش مصدق خليني كده بقى اوريك الفيديو ده اتفضل تقدر تقول لي طب انا في زراعات ازرعها بالطريقه ديت بدل ما ازرع 200000 فدان قمح ازرع 200000 فدان قمح مثلا ده مثال او 100000 فدان قمح ازرع 400000 فدان محاصيل اخرى بس بنظم زراعه اخرى اقول لك ايه اه لا ازرع لي بقى 400000 فدان زراعات اخرى وما تركزش لان كل الكلام اللي بيتقال من بينا ان احنا ايه ان شاء الله هنعمل اكتفاء ذاتي في القمح وبتاع ده مش يعني ده كلام كويس لو كانت الميه اللي متوفره لينا تسمح بكده معايا يا دكتور مصطفى وبرده برده وزير الرا يصلح لي ووزير الزراعه يصلح لي اه مش كل الزراعات بتنفع بالنظم المتطوره قوي دي لكن هي هتبقى عباره عن مصفوفه متداخله محطوط فيها اعتبارات مع بعضها عشان في النهايه نقطه الميه المتاحه ل اطلع بيها افضل واكبر واغلى اقسم بجلال الله الراجل ده بعطي كفته قال لك لا ما نزرعش عشان الميه لان هي مصفوفه مع بعضها فكرني بعبد العاطي كفته هو قاعد يتكلم على الكترونات تضرب في الكترونات بمجال امن باسماء لا داعي نقولها دلوقتي تطلع صباع كفته يتغذى عليه هو بيقولنا هو بالضبط يعني عبد الفتاح السيسي هو بيتكلم كده فكرني مع بعض كفته بالملي قال لك وليه ازرع قمح لما انا ممكن ازرع ا فاكهه واصدرها وبكده الميه فكده تبقى المصفوفه ماشيه مع باقي يخرب بيت عبد العاطي التحقيق اللي في مدى مصر كمان اتكلم اتكلم عن الرز وازاي نقصت مساحته ده بقى المكون الثاني في الطبق المكرونه ديك شفتها اهو القمح بنستورد 50% منه ا الرز بقى التقرير اتكلم على ان مساحه الرز في زمن السيسي قلت وبقى يتم محاربه وحبس وغرامه لكل من تسول له نفسه الدنيئه انه يزرع رز من غير اذن الدوله ليه عشان سد النار نهضه امال ايه ما تصحسح معايا ناخد الرز يا بيه الرز طبق الرز يا بيه قصه العجز المائي في مطلع الالفينيات احتلت مصر المرتبه الاولى عالميا في انتاجيه فدان الرز محقه الاكتفاء الذاتي مع ازمه سد النهضه مع ازمه سد النهضه تم تخفيض مساحه الرز من مليون و100000 فدان الى 724000 فدان تم ملاحقه مزارعي الرز خارج الحصه المحدده وتوقيع عقوبات بالحبس وغرامه ماليه عليهم نتج عن ذلك ايضا مشكله بيئيه تسببت في فقدان 63% من اراضي مصر خصوبتها ندره المياه المصطنعه على مائده المصريين قابلتها وفره على مائده المستهلك الاجنبي بعد التوسع في تصدير الرز الفائض حصرا عن طريق مستقبل مصر التابع للقوات الجويه زاد سعر الرز في الاسواق المحليه مما تسبب في غلاء طبق الكشري على المصريين يبقى كده المكرونه غليت رز غلي وده كله برده بسبب السيسي لما قال لكم زمان اطمنوا سد النه انتوا قلعين على سد النهضه انا ضيعتكم قبل كده عشان اضيعكم تاني مش احنا ضيعنا احنا اتشلحنا بسبب سد النهضه الارض حصل فيها مشكله الميه قلت مساحه الرز المزروعه قلت من مليون و100000 فدان الى 700 وحاجه ال000 فدان بس طبعا الفائض بتاع الرز بيتصدر عن طريق جهاز مستقبل مصر وطلع في الاخر خمس ع سنين بيقول لكم اطمنوا طبعا عزيزي غير بزنس الجيش اللي بيصدر الرز لحساب الجيش لغايه احتكار مستقبل الرز مستقبل مصر الرز ادي الخبر اهو احتكار بتكليف رئاسي مستقبل مصر يوجه الجمارك بوقف تصدير الارز دون موافقه موافقتهم ده في 29 ابريل 26 يعني من اربع خمس ست ايام التقرير كمان في مدى مصر اتكلم عن الانهيار الكامل نرجع بقى احنا كده اتكلمنا على ما تجيب طبق الرز وطبق المكرونه الكشري اتكلمنا عن المكرونه وعرفنا ان 50% من من مساحه القمح اللي بتتزرع خلاص ودلوقتي بنستورد 50% من القمح اللي بنعمل منه المكرونه وبالتالي المكرونه بنستورد يعني بفلوس بدولارات يبقى المكرونه غلت الرز مساحته قلت وبقت من مليون و100000 700 وحاجه 1000 والفائض منه بقى حكر على مستقبل مصر هو اللي يصدره بره او بموافقته يعني نخش بقى في ايهاني العدس ايوه العدس الليله الليله ليله تعيده مش عارف ايه يتقلب العدس ويتكمل التقرير يتكلم عن انهيار الكامل لزراعه العدس طب اقسم بجلال الله العدس ده كان اكله الفقراء لدرجه ان في فيلم ظابط واربع بنات كانوا البنات في الملجا بيكرهوا العدس وغنوا له الاغنيه دي هي الاغنيه القمح الليله الليله لسعيده ايام ما كنا بنزرع قمح ونصدر فكان بيتغنى للقمح واتغنى لل للعنب المصري واتغنى للعدس بس اه اتغنى للعنب طبعا شاديه غنت للعنب ان ما اسمريت يا عنب بلدنا لاجري واندهلك عيال ولادنا شوف الحلاوه شوف الشقاوه النبي ده كلام ان والله ان ما اسمريت يا عنب بلدنا لاجري واندهلك عيال بلدنا وهي قمر في الاغنيه القمح اتغنى له القمح الليله الليله ليله عيده قلبوها البنات في فيلم زابط واربع بنات وقلبوها على العدس فهم كانوا بيكرهوا العدس جدا يعني لانه اكله الفقراء العدس ده بقى يا حضرات قال بنسبه تخطت للكتير اعتمادا الكامل على استيراد بذور الطماطم والبصل اذا كل ده يا حضرات بيخلي طبق الكشري بتاع بتاعنا كله مستورد بالدولار بسبب السيسي اهو العدس والصلصه خلال سنوات حكم السيسي انهارت المساحه المخصصه للعدس بنسبه 89% ما ادى الى زياده استيراد العدس بنسبه 91% وطبعا ده غلى سعره بينما تحكي بقايا المكونات من الصلصه والبصل قصه التبعيه الكامله حيث يستورد النظام 98% من بذور الخضروات من شركات عالميه اجنبيه فقد الفلاح المصري المعرفه والامن الغذائي في ان واحد عمر هلال موقع مدا مصر ايوه اهم الاربع بنات اهم وهم بيغنوا للعادس التقرير كمان اتكلم عن علاقاته او علاقه شركات الامارات والسعوديه وشركات الجيش ومستقبل مصر بطب طبق الكشري رسمي ايه علاقه السعوديه والجيش ومستقبل مصر في طبق الكشري ده بشكل مباشر والامارات وغير ودورها في السعي عشان تحقق الربح السريع على حساب الامن الغذائي الخليج وطبق الكشري الخليج والجيش الثمن الخفي هنا يطرح سؤال منطقي لماذا لا نزرع المكونات الكشري في مصر الجواب لان ثالوث الشركات المسيطره على السوق مش مهتمه اصلا بامن مصر الغذائي فالاسواق تسيطر عليها شركات قطاع خاص مصريه قديمه في السوق بالاضافه لشركات خارجيه زي الراجحي السعوديه والظاهره الاماراتيه اخيرا شركات الجهات السياديه وعلى راسها مستقبل مصر والثالوس السابق ده يسعى للربح السريع بمحاصيل تصدير زي الموالح ولا يعطلاق باحتياجات المصريين او امن مصر الغذائي ببساطه اخيرا بيوصل التقرير لحاله طبق الكشري في مصر اللي وصل ثمنه ل 50 جنيه في المتوسط انا لما زمايلي في الاعداد قالوا لي ثمن الكشري 50 جنيه انا انا اتخضيت انا اتخضيت لاني اقصى ثمن وانا طالع من مصر طبعا الكشري كان ب 15 جنيه تقريبا ده انت ب 15 جنيه يا باشا باشا بقى باشا بقى وسع بقى بيقول متوسط 50 جنيه واصبح الفقير لو هياكل كشري كل يوم معناها انه هيصرف تقريبا 95% من الحد الادنى للاجور على الكشري من غير بقى سكن ولا تعليم ولا صحه ولا مواصلات التقرير اللي بيقول مش انا التقرير بيقول تكلفه الطبق الواحد اللي يشبع يعني المشبع حاليا 50 جنيه فاذا تخيلنا التقرير اللي بيقول مش احنا فاذا تخيلنا ان اسره من خمس افراد تعتمد على وجبه كشري واحده يوميا فتكون تكون ميزانيه الكشري الشهريه 7500 جنيه للاسره بما يعادل 95% تقريبا من الحد الادنى للاجور اللي ما حدش بياخده اللي هو 8000 جنيه مما يشير الى حجم المعاناه التي يعانيها المصريون في ظل حكم السيسي ده سيبك من دي يعني الاب الاب اللي هياخد ولاده عشان يروحوا ياكلوا ابو طارق كشري فسحه يعني هيتخرب بيته بجد والله تخرب بيته 50 جنيه الطبق اللي بيشبع يعني لو هم اربعه حوالي 200 جنيه حكايه لذيذه جدا لكنها مؤلمه جدا حكايه بتلخص في طبق واحد حال المصريين لا ده عدو عدو يعني السيسي لا بيكره مصر والله العظيم بيكرهكم ده عدو الشعب فعلا طب خد المثل ده انت مش هتاكل كشري مالكش دعوه بيه انت زي حالاتي دلوقتيك تعبت انا حملي كشري يا عم زمان كنت باكله كل يوم دلوقتي لو طبق واحد ممكن يعدي خمس ست سنين تعبان خلاص بقى مش مشكله سيبك من طبق الكشري وبعدين هنجيب بقى ده في ده في كماله لو عايز واسيبك من الكماله سيبك من الكماله في بقى الحلو ما انت لازم بعد ما تاكل كشري لازم كنا ناكل يا اما علبه زبادي يا اما رز بلبن فابو طارق رز بلبن فلا وده انت بقى انت لو فكرت تجيب بس ليمونتين كمان معاهم ما هو ده بيحلو لما تجيب ليمونه وتعصرها على طبق الكشري حاجه جامده بكلمك بكلمك بامانه يعني كاخوات يعني خد ليمونه كده وانت رايح طبق الكشري ولو خدت بقى رز بلبن انت افتريت مالكش في القصه دي خالص صح اوكي انساها دلوقتي بقى اصحاب المعاشات لان ضحايا السيسي مش بس الفقراء لا ضحايا في حته ثانيه مؤلمه جدا هم الناس بقى اللي ما بتاكلش كشري لان مادتها تعبانه والقولون تعبان اصحاب المعاشات اللي قفنوا اعمارهم في البلد دي يعلموا ويدرسوا ويمرضوا ويشتغلوا ويعالجوا لغايه ما ظهرهم اتحلى امبارح الجماعه دول فوجئوا بتمرير تعديل قانون التامينات من غير ما يحقق لهم اي ميزه لكن بيحقق مصلحه حكوميه بمد فتره سداد ديونها لصندوق المعاشات زي ما بيقول الفيديو ده التعديلات اللي تمت النهارده دي خاصه بالماده 111 الماده 111 في ق التامين الاجتماعي اللي هو 148 لسنه 2019 الماده دي اتعدلت مرتين قبل كده وهي خاصه بالقسط اللي ملتزمه به وزاره الماليه او الخزانه العامه تسدده من اموال اصحاب المعاشات يعني لا متخصصه بزياده المعاشات اللي هي المقرره او مخصصه لاي شيء يخص اصحاب المعاشات يعني تمس جيبهم حاليا هي بتخص القسط السنوي اللي الدوله هتلتزم بيه او وزاره الماليه هتلتزم بيه كسداده لاصحاب للخزانه دي لصناديق المعاشات يعني الدوله هتدفع كام بالضبط الخزانه هتدفع كام بالضبط لصندوق المعاشات مرتبات وكل الحاجات لاهل المعاشات اللي بيدخل زي ما حضرتك قلت هو حضرتك هو حضرتك الصندوق ده كان ملتزم لحد يونو لحد يونيو 2025 ب 227 مليار وشويه وفقا للتعديل الحالي هتتعدل من اعتبار من يوليو 25 الى يونيو 27 ب 238 مليار جنيه هو طبعا 238 مليار جنيه مع رفع العائد السنوي من من 5.7 7 من او من 6 في 7% عائد ثانوي مع مد ف مع مد الفتره ل 50 سنه قادمه معناه ايه قو لي ده هيستفيد منه اهل المعاشات ازاي يعني ايه ايه اللي هي بصراحه حضرتك لو حضرتك متابعه النهارده مجلس النواب وما داره فيه مش النهارده بس هو ماداره من فتره شفنا انا عايز اسمع حضرتك اه ان طبعا في رفض للي بيحصل ده قانون والدستور بينص على ان اموال المؤمن عليهم اموال خاصه تستثمر وليست قرض حسن ماهاش قرض حسن يعني ما هيش قرض ادفع عليه 7% حتى رغم ان الديكور ديكور هو ديكور ابراهيم عيسى بالمناسبه والست احلى من ابراهيم عيسى بكتير طبعا مافيش يعني مافيش مافيش مقارنه يعني انما الموضوع كبر قوي ده خلى النائب بقى احمد بلال يقول ان الحكومه جايه تحل مشاكلها مش مشاكل اصحاب المعاشات ده اللي قاله الاخ احمد بلال اهو ماعرفش اذا كان بيلعب في سميك كروباتر زمان ولا ايه الحكومه جايه تحل مشاكلها مش مشاكل الناس احمد بلال طب والله العظيم احمد بلال لو دارت تلاقيه كان بيلعب كره زمان هذا المجلس هو مجلس الشعب وليس دوره حل ازمات الحكومه هذا القانون لا علاقه له بمشاكل اصحاب المعاشات التعديلات المطروحه في مادتين او ثلاثه فقط واتحدى ان يكون مواطن اشتكى منها على مدار ست سنوات هل لم تسمع الحكومه شكاوى الحد الادنى للمعاشات كيف لمبلغ بقيمه لمبلغ بقيمه دولار واحد ان يكفي انسان بمفرده لمواجهه تكاليف المعيشه فما بالك باسره وطلع الاستاذ محمد عبد العليم داوود وقال انه حرفيا كده ان في 20 مليون مواطن مش لاقين ياكلوا ده اللي قاله محمد عبد العليم داوود ايه يا سياده الرئيس النهارده في صدمه شديده جدا في مصر من اقصاها الى اقصاها هناك 12 مليون صاحب معاش حضرتك في ان كان في انتظار كانوا في انتظار ان يكون هناك قانون يحمي كرامه 12 مليون مصري صاحب حق في المعاش اعطى لهذا الوطن ولكن للاسف الشديد الحك الحكومه نزعت منه هذا الحق وبالتالي الامر اصبح في منتهى الخطوره تخيل معي يا سياده الرئيس صاحب معاش بيجي من كفر الشيخ بيركب عربيه علشان يروح دكتور في مصر ب 4000 جنيه سياده الرئيس قيمه المعاش كام هو بياخد كام غير كده سياده الرئيس المحترم احنا مش هنعمل زي نعماه نحط راسنا في الربال انا عندي ما يقرب من تامين 20 مليون عاطل في الشارع المصري مش لاقيين ياكلوا مش لاقيين وجبات سياده الرئيس كان هناك كان ينتظر اليوم اصحاب ذو الاحتياجات الخاصه ان يكون هناك تحرك من البرلمان باكبار الحكومه على احترام هذا المواطن يا سياده الرئيس فلنعلم جميعا ان عدم معالجه اصحاب حقوق اصحاب المعاشات سيؤدي الى فساد في الجهاز الاداري بمعنى ان هذا الرجل الموظف لا يشعر بالامان عندما يخرج الى المعاش وبالتالي هيامن مستقبله ازاي باي شكل وباي وضع عدم احترام اصحاب المعاشات هو رجوع الى الفساد والفساد الاداري المتمثل في هيئه التامينات قد ظهر للجميع وتقدمنا جميعا بطلبات سياده الرئيس لمحاسبه رئيس الهيئه عن الخلل الذي وقع في الهيئه يا سعاده النائم بناء اللي عليه يا سعاده النائم بناء عليه بناء عليه بناء عليه انا عايز اسالك سؤال ايه الفرق بين حنفي الجبالي والاخ اللي موجود دلوقتي ولا حد ولا اي حاجه ولا اي ايه الفرق بين البرلمان ده والبرلمان اللي قبل ولا حد خالص اما النائب رضا عبد السلام فعبر عن معاناه اصحاب المعاشات والفرق بين اداره صناديق المعاشات في العالم عن مصر وقال الكلام ده اسمعوا بقى طول المعاشات كام اه هم 1.2 من ترليون جنيه استولت الحكومه قبل 25 يناير على 642 مليار جنيه من اموال المعاشات ولهذا بنعمل فضل الاشتباك الحكومه بترجع الفلوس دلوقتي لكن على امد بعيد الناس دول اقتطع من دخولهم لا احد يمن عليهم وبالتالي من المفترض انه يقتطع من دخلي لا احظى بالدخل الذي يسترني عند المعاش حتى يتم ذلك لابد ان يتم ذلك من خلال الاستثمار يا دوله الرئيس الصندوق النرويجي التقاعد النرويجي صندوق المعاش الياباني صندوق المعاش الصيني وقس على ذلك تلك الصناديق بدات بصناديق ثروه اللي بيسموها سفرن ويل فندز صناديق الثروه السياديه صندوق النرويجي هو صندوق من عائدات النفط والغاز نشا في السبعينات راحوا ضمين اموال المعاشات للصندوق ويدار هذا الصندوق عالميا حاجه مذهله يا دوله الرئيس بيستثمر في 9000 شركه مش انا اخد اموال المعاشات اللي هنا في مصر 90% منهم اعملهم في اذون الخزانه ب 2% ولا 3% واجي اقول بعد كده صاحب المعاش مش لاقي ليه بس انت خدت بالك انت يا مولانا من الشيخ ابو دقن اللي ورا ده ها وحش ده وحش حزب النور ده واحد في واحد تاني جنبه اخيرا كان الراي صادم لضياء الدين داوود لما اتكلم عن اهدار رئيس الهيئه التامينات ملايين ملايين الجنيهات بدون محاسبه وسال مين هيحاذوا نسمع بقى ضياء الدين داوود ولا اموال مستباحه دي اموال خصره وبتعامل في حرمتها حرمه المال العام وخلقنا الهيئه المستقله دي وفقا لهذا الالتزام الدستوري مش عشان تدي لا منحه ولا عطيه عشان تحقق مصلحه الناس اللي افنت كما قال زملائنا حياتهم واللي بيلف مصر ويعرف مصر دي يعرف ان الناس دي الاكثر تضررا من كل ما اصطلح على تسميته اصلاح اقتصادي وادى لتدمير حياه ال 11 مليون واللي يعيشوا في كنفهم فلما نيجي بهذا الشكل المهترئ واحنا امام كارثه من 18 فبراير 26 والهيئه بقىها سنتين بتحضر نفسها ان تنقل نفسها من نظام السايو لنظام سي ار ام وتفشل الهيئه باستقلالها برئيسها اللي اصبح يحق معه القول القاب مملكه في غير موضعها كهر يحكي انتفاخا ثوره الاسد بتعمل ايه صرفت مئات الملايين علشان تنقل لهذا النظام مش بس عشان اصحاب المعاشات والتامينات اللي خارجين جدد مش عارفين يحصلوا على حوهم ده اللي عايز يدفع وثيقه تامين عشان ينفذ رخصه بناء في مصر دلوقتي مش موجود والبي قاعد ما حدش بيحاسبه البيع اللي وراك قاعد بدقنه تمام يعني يعني باختصار احنا كده قدام قانون السيسي اللي كان فيه عدو لاصحاب التامينات زي ما كان عدو الفقراء لفقراء وجبه الكشري بالظبط هو الراجل في الاثنين هو عدو لهذا الشعب قانون التامينات والمعاشات اللي بيحل ازمه مديونيه النظام لاصحاب المعاشات بياسط مديونيه الحكومه لصندوق المعاشات لمده 50 سنه يعني الحكومه تفضل تدفع لصندوق المعاشات ل 50 سنه تدفع ديونها 50 سنه بينما لم يعدل الحد الادنى للمعاشات في مصر 1755 جنيه يعني 32 دولار تقريبا وده مبلغ لا يصل الى 20% من الحد الادنى للاجور الذي لا يكفي عامه المصريين اصلا وما يعرفش يجيب كم طبق كوشه على بعض فيما يتم اهدار ملايين من اموال التامينات على يد اللواء مدير الهيئه القوميه للتامينات بدون محاسبه او مسائله على هذا الاهدار انا عايز اسال سؤال بقى دلوقتي الحكومه مديونه لاصحاء لصندوق اصحاب معاشات صح الحكومه مديونه حكومه السيسي مديونه لصندوق المعاشات اوكي وقررت كده انها هتسدد ديونها لصندوق المعاشات على 50 سنه انا بسال سؤال هل تقبل شركه العاصمه انها تاجل ديون الحكومه على المباني اللي هي واخداها في العاصمه الاداريه الجديده؟ مستحيل مستحيل لكن يجوا على على الفقراء على المعاشات كل ده والسيسي طالع امبارح يقول لك احنا اتعاملنا مع الازمات بخطه علميه مدروسه اه والله عارف بيفكرك بمين اهو اهو السيسي تعاملنا مع الازمات العالميه خلال اخر خمس سنوات باجراءات استباقيه مدروسه حظيت باشاده دوليه يخرب بيت ام ضحكتك عارف فكرني بمين يا ابيبو فكرني باحمد مظهر وعادل امام لصوص لكن زعفاء لما قال له كل شيء معمول حسابه كل ما يكلمه عادل امام يكلم احمد يقول له كل الشيء معمول حساب لحد ما اتقبض عليهم في الاخر خطه مدروسه جوعت المصريين وحرمتهم من ابسط وجبه اللي هي الكشري خطه مدروسه سرقت اصحاب اموال لاصحاب المعاشات وتركتهم ب 32 دولار شهريا عشان تذلهم وتجوعهم في السن ده خطه مدروسه غرقتنا بالديون والفقر والمهانه وبيع البلد لا ده كده خطط علىدي كفته على راي عبد العاطي كفته فعلا دي قمه الانجاز العلمي بالظبط قلت لك من اول ما جيت السيسي هو بيتكلم عن حاجات علميه بيحاسسني بعطي كفته بالظبط هي نفس الدماغ عشان كده ما فيش حاجه اسمها علاج فيروس سي دي بتاعه عبد العط كفته ولا في حاجه اسمها ان مصر هتبقى كويسه احنا في الحديد هشوفك بعد الفاصل اظرف تعليق على المقدمه اللي فاتت هو التعليق اللي جاني من صديق بيقول لي جريت رقنا على طبق الكشري اه والله احنا شفنا في الفقره اللي فاتت الكشري ازاي بقى سياسه وشفت الطبقه المتوسط واصحاب المعاشات شفت طبق الكشري خليني بقى اوريك مصر حته تانيه بقى لان مصر هي كده طبقات في طبق كشري وفي بقى الطبق اللي فوق بس اللي فوق دول مش ولاد ناس عشان ما تفهمش غلط مثلا مش من اسره المالكه اللي كانت قبل كده مش ناس طالعه لا لا خالص دول حراميه ايوه هي دي مصر دول حراميه انا هحكي عن حراميه سرقوا البلد كان في تسعه قبل كده حراميه سرقوا البلد برده يوم الاربعا ا 23 يوليو 52 تسع ضباط حراميه سرقوا البلد كلها فيجيبهم اه والله مع ان كان في بينهم ولاد ناس يعني عبد الحكيم عامر ده كان خاله حيدر باشا وزير الدفاع وزير الحربيه وقتها بس حرامي فالحراميه دلوقتي موجودين لحد دلوقتي من اول التسعه دول لحد دلوقتي موجودين فعادي جدا في مصر تلاقي حرامي طول عمرنا عايشين كده انا متهي لي زي ما الكعبه في السعوديه الحراميه في مصر بالظبط وزي ما الهرم في مصر في حراميه في مصر الحراميه اللي هكلمك عنهم واحد بس ركز الله يخليك عشان ما يجيلكش المراره زي ما جتني انت تعرف اقول لك على معلومه ان انا انا معايا بكادريوس ودبلوم دراسات عليا ما ينفعش اتعاين في اي جامعه اي جامعه في اي حته لازم يكون معايا ماجستير ودكتوراه ايه رايك بقى ان عندنا في مصر بديبلوم اعينك في جامعه ايه رايك ان انا في مصر عندنا احنا في مصر بس والله في سماء بديبلوم صناعه جاره مش فارقه هعينك استاذ لا مدرس انسى القصه دي عينك في مجلس الجامعه بالدبلوم يعني اقصى خيال عادل امام في فيلم مرجان احمد مرجان ان مرجان كان داخل ياخد شهاده من الجامعه اللي فيها اولاده عشان يبقى حاجه كده ده كان اقصى طموحه لا احنا بقى جبنا واحد بدبلوم حرامي عينا في مجلس الجامعه خيال بقى انا بتكلم يا حضرات عن ابراهيم العرجاني خليني ابدا لك القصه من اقولها ابراهيم العرجاني اصبح بينافس السيسي في كل مظهر من مظاهر الحكم والسياده العرجان امبارح كان في لقاء مع محافظ سيناء اللواء اركان الحرب ابراهيم مجاور وكان موكب العرجاني يضم مئات السيارات وحرس موكب مش بتاع اي رئيس دوله كانه رئيس جاي اجنبي في زياره لمصر وكان في استقباله اللواء اركان حرب ابراهيم مجاور محافظ جيزه محافظ سيناء العب ايوه ابدا كله تمام المطب داخل على المحافظه واحنا رايحين ين ان شاء الله السلام انا والمهندس مصطفى البيت والمهندس محمد رضوان والاعلامي الوحيد رقم واحد في شمال شينا فيصل ابو هاشم كله تمام وزي الفل يلا كل سنه وانتم طيبين الحمد لله وصول للحاج ابراهيم العرجاني وضيوفه وصول للحاج ابراهيم العرجاني وضيوفه وقول للحاج ابراهيم العرجاني وضيوفه اولا انا ده مش موقف هزار ده موقف يخوف يعني ده مش هزار خالص ولا يتحمل ان احنا نهزر وخلينا ناخدها واحده واحده اا نقف هنا بقى نقف هنا اقف هنا الحراسه الشخصيه بتاعته لابسه او نفس الستايل بتاع حراسه اردوغان الرئيس التركي برده بيلبسوا تيشرتات على جيليهات كده جيليهات غالبا بتبقى صفراء او لونها كده حراسه اردوغان الحراسه الشخصيه بتاع اردوغان لو دور بيبو على فيديو هيلاقيها كده ثانيا انه فج فجاه انت معاك حراسه مجهزه مش بادي جاردات يعني مش من عند خنوخ مش شركه امن بعت له ناس لا ده مش عضلات بقى والحاجات العيال عامله كده لا لا ثانيا بينزل زي السيسي بالظبط هتلاقي الحارس فتح الباب وحط ايده على الباب نشوف بقى العب كده بقى معلش العب العب بص بقى الحارس اهو بص هيحط ايده على الباب بقى بنفس طريقه بص كمل كمل الكدر ايه اطع في حته كويسه ينزل ابراهيم العرجاني اهو بس اقف هنا لا ده يخوف لا ده منظر يخوف بص بقى اللقطه اللي جايه اللي واقف ده واحد من ديوان المحافظه تقريبا موظف يعني علاقات عامه او حاجه زي كده بص المحافظ هيظهر منين مش هيقف في هيجي من بين العربيات العب كمل المحافظ هيجي من بين العربيات بص اهو المحافظ جا اهو اهو المحافظ اهو بس يعني معناها اقف هنا ان المحافظ كان معاه في الموكب ما هو مش المحافظ قاعد مستنيه على الكشك اللي قدام المحافظه مؤكد لا انما المحافظ نزل متاخر بعده يعني موكب العرجاني وصل ونزل استقبله موظف الا العلاقات العامه ده او حد يعني فجا بقى المحافظ واضح ان عربيته كانت جايه متاخره لان موكب العرجاني ده مش موكب دي ميليشيا نك كمل بقى معلش طبعا العرجاني مش جاي لوحده جاي معاه ابنه ولي العهد سمه الامير بص بقى بص المنظر اللي يخوف بص المنظر اللي يخوف لا سيبك من ده عبط ده هبل هبايل يعني ده عبايط ده واحد اهبل اه بص بقى المنظر اللي يخوف ايه بقى ده ايه بقى كميه العربيات دي بجد يعني بجد والله انا خفت على البلد العب العب ايه كميه العربيات دي ايه الكميه الفظيعه دي ده جيش ده لو رايح يفتح سينا نفسها مش هياخد العربيات دي كلها ايه ده ايه ده يا جماعه ده ايه ده كمل بقى كمل كمل لسه بدري ما تخافش ايه كم العربيات ده ايه ده والله العظيم لو رايح يغزو سيناء مش هيبقى معاه الميليشيا دي بص عربيات قد ايه ايه ده وازاي المخابرات ساكت على كده وازاي الجيش ساكت على كده وازاي السيسي ساكت على كده ازاي يا جماعه ساكنين على كده ده انتوا بتتكلموا في حاجه خطر جدا ايه ده ايه ده ايه ده ايه كم العربيات انت عايز تقول ايه يعني عايز تقول ايه بص بقى اقف هنا اقف هنا اللي جنبه بالجلابيه سموه ولي العهد عصام اهو اهو جنبه اهو بص والمحافظ ماشي الهنتول ايه يا جماعه ده شفت ابراهيم بيعرجاني شفت كم عربيه في الموكب ده ايه ده يا بيو اهو الحراسه بتاع اردوغان اهي بص حراسه اردوغان اهم بص نفس القمصان قلت لك نفس الستايل اهي اللي هم اقف هنا اقف هنا اهو الشاب ده اهو هتلاقي الشاب ده قمصان ا قمصان كده تحتها تيشرتات سودا بص اهو ا اللي واقفين الاثنين جنب العربيه اهم دي الحراسه بتاع بتاعه اردوغان اللي هم قمصان كده ا صفراء تقريبا او لونها يعني مايل اكر كده و وتحتها تيشرتات سودا هات بقى العرجاني نفس القصه بالظبط نفس الاستايل بالظبط السيسي نفسه وقت تنصيبه لولايه تالته ما خرجش في موقف بالشكل ده والله السيسي ما خرج في موقف بالشكل ده ده مش موقب دي غزوه دي ملحمه السيسي ما خرجش في موكب بالشكل ده يا بيبو انا عايز اقول للحاج ابو عصام ابراهيم العرجاني انت ناقصك انت هات اجر لك يا عم اجر لك خمس ست 20 شاب من دول وقالت لهم شويه مكن حلوين وطلعهم قدام ده اللي ناقصك بس ساعتها دي التكه دي التكه ساعتها تبقى رئيس الدوله اه والله طبعا ده ابراهيم العرجاني الراجل اللي بيتفتح له اي باب وحاضر في اي مكان هذا هو رجل اسرائيل رجل محمد بن زايد لازم يمشي في موقف زي ده لكن هو السؤال ايه المناسبه بقى العرجاني كان رايح يفتتح مدينه السلام السكنيه في منطقه العجراء في شمال سيناء الخبر بيقول اهو محافظ شمال سيناء يتفقد مدينه مدينه السلام طب والعرجان بيعمل ايه بقى؟ المدينه دي كان اسمها قبل كده مدينه السيسي وتم تغيير الاسم بعد كده واصبحت مدينه السلام ادي الخبر اهو مدينه السيسي حكايه اول منطقه ذكيه باسم السيسي في قلب سناء منطقه العجره قعد ابراهيم العرجاني وابنه عصام مع المحافظ ولا قعده رئيس الجمهوريه وعمل زي السيسي مسك حديده برض وقال يا بخت سينا بسياده اللو المحافظ نسمع بقىز ان شاء الله بعد كده الشيخ ابراهيم الم يعني الماء وبعد كده الناس تتعج ان شاء الله انا بطبكم بس شيء من النظام والفضلكم السلام انا على فكره هتكلم كلام قولين واحنا هنشه للا طبعا احنا مش عاوزين نقول احنا سعداء احنا في سينا في بلدنا وحاجه واحده عاوز اقولها مهمه جدا يا بفظه شمال سينا بز يلا افضلوا الله طب ايه ده ايه ده ايه يا ايه يا مخرج طب انت ليه ليه قطعت طب وعصام مش هيقول كلمه الله هو عصام قعد معاهم كده طيشه بس بال باللاسه والحاجات دي بالعمه لا يا راجل ده العمه دي ليها جو دي العمه دي يا حضرات كان يطلق عليها شربوش اه والله ومهمه جدا كان في حاجه اسمها الشربوش وعلى فكره لحد دلوقتي في القهاوي يغطوا الحجر المعسل بحاجه اسمها الشربوش اللي هو اللي هو العمه بقى عشان المعسل ما يتحرقش مننار نار من الهوا والنار يعني وبعدين الشربوش ده فض الشربوش ده كان حاجه جامده جدا واتغيرت بعد كده في العصر العثماني وبقى في حاجه اسمها الظمت فالعمه دي حاجه مهمه الراجل لما كان يحب يهينوه زمان كانوا يقلعوا يرموا عمته على الارض والاستاذ فتحي رضوان كان عنده مقال في بجاله الدوحه سنه 84 عن العمامه ودورها في التاريخ الاسلامي كانت مهمه جدا فالاخ ا اسمه ايه ده هو وعلى فكره عمامه الطاقيه اللي بنلبسها في مصر في الارياف كانت في العصر المملوكي كانت سدس ذراع الراجل واسمها تقيه مش بالطا بالت لانها تقش الراس من الشمس فكده وحد دلوقتي عندنا المنايفه محافظ يلبسوا طقيه عاليه قوي كده ودي كانت من ايام المماليك الحاج عصام العرجاني لابس عمه وكان ساعات العمه دي كل ما كان المنصب بتاع الراجل يكبر كانت عمته تكبر ده كلام فتحي رضوان فالاخ ابراهيم عصام العرجاني لابس عايز يعمل نفسه شيخ عرب ابن مرب المخدرات بيعمل نفسه شيخ عرب ابن الحرامي اللي سارق مال الفلس فلسطينيين ومص دمهم عامل نفسه شيخ عربي فلابس عمه شربوش ظ لكن السؤال بمناسبه ايه يروح ابراهيم العرجاني يفتتح مدينه السلام هل هو ليه منصف الدوله مثلا فجاي يمثل الدوله طب ما المحافظ موجود هل عشان مثلا شركته شغاله في المشروع طب معلش حتى لو شركته في المشروع يبقى هو يقعد يتنيل يترجع في المشروع ويجي المحافظ عليه انما مش يمشي بموقب كبير كده لا ده يقف في الشركه طالما هي شركه زي مختار ابراهيم زي المؤين العرب زي كل الشركات دي يقف في المشروع والاخ المحافظ يجي عليه وهو يستقبل المحافظ لكن احنا ما شفناش كده وثم ليه الاحتفال دلوقتي هل يعني اهالي سينا هيستفيدوا او حاجه ثانيه يعني في حداني هيستفيد من القصه دي اهالي سينا عموما علقوا على المشهد ده وقالوا ما حدش بيشوف حاجه من اللي بتتم افتتاحها دي ومازال اهالي رفح مهجرين وممنوعين من العوده التعليقات اهي التعليقات اهي اهو دون الرجوع بص يا حضرات دون الرجوع جميع اهالي رفح الى مسقط راسهم وديارهم اللي تركوها لمحاربه الارهاب دون رجوعهم لا قيمه لمدينه السلام هي والعدم سواء لان اهالي رفح هم من يعمرون الارض ويزرعون الارض بل هم من امهر المزارعين ويحولون الصحراء الى بقع خضراء في سنين قليله والدليل ما تركوه خلفهم في رفح اما مدينه السلام لا تعني لهم اي شيء ولا قيمه لها عندهم لا حول ولا قوه الا بالله وحسبي الله ونعم الوكيل في كل انسان دبر وخطط لتهجير ابناء رفح وانتم جايين تقولون مدينه السلام اي سلام هذا يا ويلك من ربنا الله يسامحوا اللي مانع اهل رفح المؤجرين من العوده تهجير وذل وسلب حقوق ولا حتى نظره اعلاميه وين هو السلام اللي بتقولوه وحوالي 150,000 نسمه من ابناء رفح لا زالوا مهجرين من ديارهم بحجه مكافحه الارهاب ولا زالوا ينتظرون العوده الى مسقط راسهم حسبنا الله ونعم الوكيل ربنا يرجعنا لرفعه القديمه انا عايز اقول لحضرتك على حاجه هو اهل رفع مش هيرجعوا تاني انسوا القصه دي خلينا واضحين اهل رفع مش هيرجعوا انا هقول لك ليه مش هيرجعوا طبعا لان دي مصلحه لاسرائيل يعني ده في الاساس يعني ومش من مصلحه اسرائيل ان يبقى في سكن في المنطقه دي بالشكل اللي اسرائيل تقلق منه اسرائيل هي اللي بتحدد مين بيخش سينا بس انا عايز افهمك حاجه دلوقتي هو الناس اللي دخلت كليه هندسه دي ودرست هندسه لحد امتى هنتعامل معاهم مع انهم بهايم انت لما تروح انا رحت بلد اسمها شلاتين شلاتين جنوب مصر خالص رحت استغربت جدا رحت لقيتهم بانيين للناس في شلاتين بيوت عمارات زي اللي هي زي اللي في المنيب والله زي اللي في امبابه عارف شارع الوحده عارف شعر 28 عارف مصنع الكراسي طب بلاش ده كله عارف العمرانيه زي المساكن عارف عمارات الاوقاف اللي عند نادي الزمالك والترسانه زيها بالظبط كده نفس المباني دي فتستغرب يا جماعه انتوا رايحين تبنوا في شلاتين مباني شيوعيه بنت 60 كلب زي اللي في عماره الاوقاف بتاع الجيزه ازاي يعني الناس دي ليها طريقه في الحياه عشان كده تلاقي ايه بقى الناس اتجننت لانه الجماعه بتوع الشتين دول عايز بيت ببراح قدامه عشان بيربي معيز هم غيتهم كده يربوا معيز فتلاقي عين المعيز ماشيه في الشارع عماله تاكل بقى ورق وتموت وبتاع لان الناس مش بتربيها الناس كانت بيوتها الاول عباره عن اوضتين وصاله وقدامهم مكان كده واسع بصور بيتربى فيه المعيز والفراخ ما فيش كده انت رحت سكنتهم في في عمارات زي بتاعه الاوقاف كده نفس القصه في رفح رفح دول ناس ليهم طبيعه خاصه جدا هو العماره دي جلد الانسان العماره زي لبس البني ادم بالظبط هي احتياجات هو انت بتبني اي حاجه وخلاص تروح تبني في سينا ا عمارات زي الاوقاف وتبني في شراتين عمارات انت حمار العماره دي احتياج بني ادم انا لازم انزل المهندسين يسالوا هي الناس بتعيش ازاي ايه متطلباتهم وتبني لهم مدينه السلام دي زي اي مدينه زي القاهره الجديده زي زي امارات عثمان في القاره الجديده بالظبط ما فيش اي حاجه جديده طب انت عايز تقنعني ان الناس اللي بتزرع وتقلع وتربي مواشي واللي عنده جمل واللي عنده معزتين هيسكن في الامارات دي طب ما انا شفتها في والله شفتها في 30 الناس كفرانه منها عايزين يربوا عايزين هم واخدين هو عندهم لان التربيه دي بتبقى عند الناس افيونه كده هم عندهم افيونه انهم يربوا حاجات كم معزه كم جدي و تلاقي شلاتين مليانه جديان ومعيز هم كده غيتهم بالطريقه دي طب هو كان عايز بيت صغير لا انا اعمل له عماره بقى ويسكت طب الجدي هيطلع ازاي طب هربي الجدي فين هو عامل المدينه دي بنفس الطريقه بالظبط ده يقوللك انه مش هيسكن مش هيسكن انسى قصه اهل اسمها ايه رفح دي معموله الاسرائيليين حضور ابراهيم العرجاني ما اقتصرش على افتتاح مدينه المدينه السكنيه لكن كمان كان حاضر في المشهد التعليمي في مصر النهارده النهارده جامعه العريش بتعلن انا والله العظيم انا والله العظيم ممكن اسيب الحلقه وامشي خد الخبر ده وبص اللي حصل لك اللي حصل لي هيحصل لك بالصور جامعه العريش تعزز شركاتها الوطنيه بانضمام محافظ شمال سيناء والمهندس ابراهيم العرجاني لعضويه مجلس الجامعه في الخارج من الخارج اه والله العظيم في خطوه تعكس توجه جامعه العريش نحو تعزيز التعاون مع مؤسسه الدوله ورموز التنميه الوطنيه اعلن مجلس الجامعه عن سعادته بقوللك ايه يا بيبو مش جامعه العريس دي يا جامعه سينا اللي كانت بتاع حسن راتب ها اصل انا حضرت انا ايام ما كنت بشتغل في المحور حضرت مع حسن راتب حضرت تخريج دفعه من جامعه سينا دي اللي انا عارفه انها الجامعه دي اتشدت من حسن الراتب زي ما اتشدت المصنع الاسمنت بتاع العريش برده حسن الراتب ده اول انا ما بدافعش عنه بس اول مستثمر دخل سينا وعمل استثمارات وكان بيدفع رشاوه للناس هناك 5 مليون جنيه في السنه ده امثال ابراهيم العرجاني وبيقول لي لو هو كان بيحكي لي والله العظيم يقول لي لو ما عملتش كده كانوا بيطلعوا على العربيات الاسمنت هو كان عنده مصنع اسمنت في سيناء بيقول لي لو ما دفعتش لو ما دفعتش اتاوه للجماعه اللي زي ابراهيم العرجاني كده زمان ايام مبارك يطلعوا على العربيات اللي ناقله الاسمنت ينهبوها فهو كان بيضطر يدفع اتاوه اللي حكى لي حسن راتب قبل ثوره يناير بيضطر يدفع اتاوه لانهم هيخربوا له مصنع الاسمنت وانهم يسيبوه يعدوا العربيات اللي شايله الاسمنت نازله البلد دي وهو حكى لي ان فرن الاسمنت ما بيوقفش هم ممكن يوقفوه ويبوظوه فكان بيدفع لهم في السنه والله الذي لا اله الا هو قال لي كنت بدفع خمسه هو قال لي بدفع 5 مليون جنيه فانا اعرف ان هو كان خدوا منه خدوا منه القناه المحور خدوا منه مصنع الاسمنت كان عامل جامعه اسمها العريش انا ماعرفش هل دي جامعه جامعه سينا ولا لا ماعرفش ما عنديش فكره المهم اعلن مجلس الجامعه عن سعادته بقبول اللواء الدكتور خالد مجاور اه ركز بس ركز ركز اعلن بقبول اللواء الدكتور بقى دكتور اهو خادم جاو ها و محافظ شمسين والمهندس ابراهيم العرجاني لدعوه رئيس الجامعه لعضويه مجلس الجامعه من الخارج انا بقى انت بص على السؤال بقى انت ركز في النص احنا لما جينا عرفنا قلنا مين قلنا لات اسماء هنا رئيس الجامعه قبل عضويه اللواء دكتور دكتور خالد مجاور طب ما كان ممكن يقول والمهندس دكتور ودكتور مهندس ابراهيم العرجاني ليه بقى مادهاش لابراهيم العرجاني لقب دكتور ولن ياخذها لان ابراهيم العرجان دبلوم ده مهندس دي احنا بيقولوها له كده زي باشمهندس وبتاع واي حد باشمهندس بتاع الكشك باشمهندس الشيخ عصام باشمهندس انا بش كلسبه مازات في مصر انما دكتور دي انما هو اصلا هو يا في احسن الاحوال هو حصل على دبلوم ممكن يكون صائط دبلوم بس انا زمان جدا احد النشطاء السنويين قال ده كان دبلوم دبلوم تجاره او صناعه تقريبا وانه كان مهرب مخدرات وقاتل لجنود مصريين وقبض عليهم وقتلوا والفيديو موجود قاتل مش حرض عليه ده قاتل لجنود مصريين خلاص واخوه اتقتل في تهريب وحاجات كده مع الشرطه مع الجيش النهارده الراجل بقى عادوا مجلس اداره الجامعه دوا مجلس جامعه ا العريش ده ده عدى عدى مرجان احمد مرجان يعني مرجان كان داخل يشتري شهاده يعني مرجان كان داخل يشتري شهاده عشان يبقى بني ادم لان هو رجل اعمال غني جدا وحرامي جدا بس عايز يعمل نفسه حاجه في المجتمع فداخل يشتري شهاده مش عايز يوجع دماغه ويذاكر وبتاع ده مرجان احمد مرجان العرجاني بقى معدي وصل لمرحله ان عضو مجلس الجامعه ابو دبلوم تجاره او صناعه بقى عضو مجلس الجامعه انا لو عديت قدام الجامعه يبقى كويس جدا اي حد مش هو مش انا بس اي حد مش حاصل على وحتى لو حصل على دكتوراه انت هو سهل هتروح تعين في جامعه العريش كده هي سهله حتى لو معاك دكتوراه يعني لا ده بقى مش بتعين استاذ لا ده عضو مجلس الجامعه وطبعا معاه اللواء دكتور من امتى يا خالد مجاور دكتور من امتى خالد مجاور حصل على الدكتوراه يعني وبعدين انا زعلان على خاد مجاور في اخر لوا خالد مجاور لوا انما ابراهيم العرجاني الحرامي بص ده مين اللي معاه ده في الصوره طب ما تطلع بالصوره شويه يا ريس ما تطلع بالصوره كده مين اللي معاه ده مين ده ما تعرفونا بالناس اطلع شويه طب نسمع مين كمان يا عم مش عايز البنطلونات اطلع كمان هي كده مقصوصه مين الاخ ده مين اللي بلابي مين الاخ اللي بلابي ده رئيس الجامعه اه ده خد مجاوره اهو خد الدكتور دكتوراه وبقى عضو مجلس اداره الجامعه ما شاء الله ما شاء الله والله شوف يا جدعان معقوله الكلام ده العرجاني عضو مجلس جامعه ده بدبلوم رئيس الجامعه اهو الدكتور ايمن الشبيني رئيس الجامعه ان انضمام هذه القامات الوطنيه وشك في حيات واقفك ل عضويه مجلس الجامعه يمثل اضافه كبيره تدعم توجه الجامعه نحو والانتاج الانفتاح على الخبرات التنفيذيه والمجتمعيه والاقتصاديه برافو يا ايمن هتتعين عضو مجلس الشعب قريب ما تقلقش ده مهرب قامات وطنيه ده مهرب انت عينت مهرب عضو مجلس الجامعه ازاي عضو مجلس جامعه مصر ما فيهاش علماء او اساتذه او شخصيات عشان نجيب العرجاني ونخليه اللي يعدوا مجلس جامعه شفت اهو اهو لوموند الفرنسيه في مصر سعود ابراهيم العلجاني الصاروخي مهرب سابق اصبح شخصيه رئيسيه في نظام السيسي من سائق اجره لاغنى شخصيه بسيناء من هو العرجاني الذي يفرض اتا على من سائق اجره ايه الكفاح اللي احنا فيه ده يا اد والله احنا ا نشر موقع مدي الايست البريطاني تقرير حول العرجاني منذ كان ان كان يعمل سائق اجره حتى كون امبراطوريه التجاريه ولد ابراهيم العرجاني سنه 74 ينحدر من قبيله الترابين بدا سائق اجره في شمال سيناء مستخدم شاحنه صغيره وشارك في انشطه تهريب مربحه الى غزه واسرائيل ويعتقد ان العرجاني يحصل على اموال سائق اجره ايش خيال يا ناس في مصر والله العرجاني بياخد كل المكانه دي في جمهوريه السيسي الجديده مكافاه على الدور اللي مازال مستمر في بزنس الدم والمتاجره بالام الاهالي في غزه وابتزازهم عن طريق بزنس معبر رفح والتنسيق لخروج الفلسطينيين مقابل 5000 جنيه دون اي محاسبه انا عايز اسالك سؤال انت كواحد بيفكر عندك دماغ هل ممكن يكون السيسي او سوري ممكن يكون العرجاني غبي علشان يتحدى نظام السيسي ويمشي بموقب زي ده ده موكب مستفز الحقيقه مستفز لكل الاجهزه الرسميه لجهاز المخابرات المصري لقيادات الجيش مستفز جدا مين ده مين اللي بيمشي بالموقف ده كله هل تعتقد ان ابراهيم العرجاني يعني انا اقوللك على حاجه البلد دي ماشيه طول عمرها بالاتصالات يعني ابراهيم قصدي ايام مبارك لما ايمن نور علي وبقى عنده شعبيه لبسوه قضيه غريبه جدا اسمها توكيلات تزوير توكيلات مش بس كده حتى لو يعني لما طلع شعبان عبد الرحيم وغنى بكره اسرائيل واحب عمرو موسى عمرو موسى راح مشي ودوه جامع الدول العربيه مع السلامه انت بقى عشان ايه لان عمرو كان بيمشي في الشارع الناس بتقول له احنا عايزينك انت تبقى رئيس الجمهوريه في الوقت ده يعني فاي حد بيعلى بينور بيبقى فيه مشكله فانت عايز تقنعني انه ا اهو تاييد سجن ايمن نور في قضيه توكيلات عايز تقنعني انه انت بتتكلم على عمرو موسى على قصدي على واحد زي العرجاني ماشي بالموكب ده ما بيستفزش الدوله كلها لا بيستفز لا بيستفز رسمي بس ده معناه ان دي رساله للعرجاني من العرجاني انه ا انا انا الحكومه زي عزه حنفي كده انا الدوله انا الحكومه ده معناه ان الراجل ده مؤيد وانا قلت الكلام ده زمان اول واحد قلته انا الراجل ده بقى خطر جدا الراجل ده هو حمدان دوجلو بتاع السودان رسمي ويوما ما هتقولوا الكلام ده منظر يزعل ده منظر يزعل دوله مين ده اصلا مين اصلا حاكم سيناء يعني رئيس مصر في الضل مثلا وهل يرضى ضباط الجيش وقاله الجيش المصري بالمنظر ده انا قلت الكلام اهو في 25 ديسمبر 23 اهو لا خليه وريني الناس اهو انا في الفيديو ده اتكلمت على العرجاني تحديدا ونخنوخ حضرات اللي بيحصل ده وخلق كائنات داخل الدوله انا قايل الكلام ده من 25 ديسمبر خلق كائنات داخل الدوله اكتر عليها من الاحتلال نفسه وجود العرجاني واللي زيه لانه انت ما تبصش للعرجاني لوحده العرجاني ده شبكه بياكل ناس ثانيه كتير جدا الموكب اللي ماشي ورا را ده موكب حب للعرجاني فعلا ده مش هزار ده مش موقب السيسي موكب السيسي دول موظفين ماشيين وراه سواء البوتوسيكلات دول ناس بتقبض انما ده موكب تاييد ده موكب حب دي ناس ماشيه ورا العرجاني كده ودي خطوره الموضوع انه العرجاني دي الشبكه بتاعته كلها تقريبا في سيناء بس لسه بقى الشبكه بتاعته في الدلتا وفي الصعيد وفي الغرب دي الشبكه بتاعته بسيناء دول ماشيين وراه بحب كده الحاج ابراهيم العرجاني نازل النهارده يبقى احنا كلنا وراه وابو مين بقى اللي ما عندوش اللي عنده عربيه يطلع يزفها الحاج دي زفه لكن اللي بيطلعوا ورا السيسي دول موظفين دول موظفين بمنظر لكن ده فطري عفوي بص اللخبطه والبتاع كله بص قد ايه بص دول حب انا بقولها لك انت تزعل بقى ما تزعلش انت حر ده حب دي ناس طالعه بحب للشيخ ابراهيم العرجاني هتقول لي حبوه ازاي هقول لك بياكلهم ايوه كل دول ليهم مصالح عند ابراهيم العرجاني وكده بقى الناس ما تروحش للمحافظ ده الناس لما تيجي تتزنق في مشكله يروح للحاج ابراهيم العرجاني كم ال واحد من دول ارحم ابراهيم العرجاني خلص لهم مشاكلهم عيل ممسوك في بموتوسيكل واحد ممسوك بشويه مخدرات حد عمل حادثه بعربيه اي حاجه في الدنيا واحد عايز حتتين ارض خدهم الناس دي طالعه لان ابراهيم العرجاني اكلهم اه طبعا فالناس مش هتروح للمحافظ خلاص محافظ مين المحافظ ده هيمشي بكره لكن الحاج ابراهيم العرجاني ده واصل ده احلى من رئيس الوزراء وجود العرجاني واللي زيه بميليشيتهم هو خطر على مصر بس انا بقول لك هو خطر على السيسي نفسه وخطر على مصر لان اي ازمه هتحصل لا قدر الله ممكن تشوف نفس المشهد ده اللي في السودان موجود في في سيناء يعني افترض دلوقتي انه حد جا مكان السيسي والعرجاني مش موافق عليه مش ما فيش كيميا ممكن يطلع يطلع العصابه دي كلها ويفصل سينا كلها ممكن يطلع كل العصابه دي وياخد سين يفصلها كده ده خطر ارجو من جهاز المخابرات المصري يفكوا بقى من فكره المعارضين اللي بره دي وينتبه للحاجات دي لان دي حاجات خطيره جدا اتمنى من جهاز المخابرات المصري سواء العامه والعسكريه انهم ينتبهوا للملفات دي لان دي ملفات غايه في الخ وهكذا تبدا الحكايه وانا قلت لك الكلام ده في 23 ديسمبر 23 قلت لك العرج دق دقلو بدا ازاي بدا بان الجيش البشير جابه وقال له هديك عربيات واديك سلاح واتحارب مع الجيش الناس اللي المنفلته دي خلاص بقى كده مع الجيش فجاه وكان راعي راعي جمال فجاه بقى حاجه فجاه كبر نفس القصه في العرجاني من سواق عربيه اجره النهارده بقى بينزل بص الموقف اللي نازل بيه وعمال يتوزع عمال يتفرع ووصل انه بقى عنده زنس في ليبيا على المخابرات العامه واجهزه الدوله ان تنتبه لملف العرجاني دي نصيحه مخلصه اللي بعده زي ما في عرجاني الحقيقه كبير صغير في عرجاني كبير اللي هو السيسي اللي بيستغل اي ازمه في الدنيا عشان يحقق منها مكاسب وشغال بلطجي على المواطنين السيسي بيستغل اي ازمه عشان يستفيد منها باي شكل ويطلع كسبان منها سواء بقى من دول الخليج او على حساب المواطن الجعر طالع يقول للامين العام لمنظمه التعاون الاقتصادي ان مصر بتتعامل مع الازمات العالميه باجراءات علميه مدروسه اشاد بها الجميع زي ما وريتك في اول الحلقه اهو طلع قال لك اهو احنا بنتعامل مع الحاجات بايه ده احنا جامدين جدا يا راجل يعني مع كل الازمات اللي مرت على مصر دي اتعاملتوا باجراءات مدروسه طب ويا ترى ايه الاجراءات المدروسه دي عشان العالم كله يتعلم منها وياخد دروس يمكن تقصد اجراءات المدروسه حنفيه القروض اللي مفتوحه على الاخر ومش عايز توقفها وشغال اقتراض لدرجه انك بقيت بتقترض عشان تشتري الاكل والشرب. مصر تسعى اهو مصر تسعى لتدبير تمويل بمليون مليار و 400 مليون دولار لشراء سلع غذائيه. مصر دلوقتي بتسعى انها تدور على مليار. عايزين يا جماعه عايزين نشتري قمح ورز وسكر وعدس وحاجات كده بمليار عايزين ندبر مليار هي دي الاجالات المدروسه ولا يمكن تقصد انك بقيت بتقترض بكل الالوان وبكل العملات والنهارده لسه بيدرس انه ياخد قروض بسندات ساموراي اليابانيه ب 500 مليون دولار ده غير بقى ان الكويت كتر خيرها الله يكرمها يا رب الكويت يا حضرات كان عندها وديعه في البنك المركزي الله يكرمهم والله ناس محترمين جددوا الوديعه لمده عام ب 2 مليار دولار جددوها تخيل قروض السعوديه لمصر ترتفع 15 مليار دولار بنهايه الربع الثالث من 25 اجراءات مدروسه انت بتعمل حاجه غير القروض غرقت بها البلد ووصلت الدين العام بقى 100% من الناتج يعني لو مصر بتدخل 10 جنيه الدين العام بقى 10 جنيه ده مش انا اللي بقوله ده اعضاء البرلمان اسمع انا هدخل في موضوع على طول عندي اربع نقط واضحين جدا في هذا الحساب الختامي بعيدا عن انه اجمالي الدين السيادي وصل 17 ترليون جنيه بنسبه 100% من الناتج الاجمالي يعني كل اللي الاقتصاد بيعمله في سنه هو رايح للديون لكن الحكومه على مدار سنتين كانت بتكلمنا على انه وزاره الماليه استطاعت انها تخفض دين اجهزه الموازنه بما يصل ل 4 مليار دولار فنزل من 81 مليار ل 77 خلال سنتين بتكلم على الدين الخارجي لكن الغريب بقى ان الديون اللي خارج اجهزه الموازنه الدين السيادي زاد من 72 مليار دولار ل 86 مليار دولار بعد راس الحكمه بزياده 20% في يعني اجهزه الموازنه نزلت 4% واللي بره الموازنه الاقتصاديه زادت 20% يعني فعليا زدنا 16% القروض والاموال الساخنه اللي بتدخلها البلد وصلت وصلت الدولار النهارده لحوالي قريب من 54 جنيه الدولار في البنوك بعد ما هربت الاموال الساخنه من الاقتصاد اهو الدولار وصل داخل على الاربعه اهو يقترب من 54 جنيه هي دي الاجراءات المدروسه ولا يمكن تقصد اجراءات مدروسه في الجبايه اللي بتفرضها على المصريين عشان تاخد منهم اي فلوس تسدد بيها عجز الموازنه زي ما بتعمل مع المزارعين اللي بدات تاخد منهم رسوم وصلت ل 15000 جنيه على الفدان دي مصيبه سودا مصر تفرض رسوم على الاراضي الزراعيه غرب القاهره تحصيل 15000 جنيه للفدان على جانبي طريقي القاهره والاسكندريه الصحراوي وادي النطرون العالمين ليه؟ مش بس المزارعين واصحاب الاراضي ده كمان السواقين واصحاب السيارات فرضت عليهم جبايه على الطرق النهارده حبيبك كامل الوزير بيفرض رسوم على طرق محور ديروت ودائري محادر السويس تقريبا بتوصل ل 35 جنيه على العربيه النقل تقرر تحصيل رسوم مرور بطريق محور دايروت تصل ل 35 جنيه لهذه الفئه بقى النقله تقرر بقى تحصيل رسوم حجر السويس 10 جنيه على الملاكي 10 جنيه على الميكروباس 20 جنيه اتوبيس 100 جنيه غرامه تهرب من السادات لا وطلع هزاز الراس العريس الجديد مصطفى مدبولي يقول لك ان المواطن هو المستفيد الاول من كل مكتسبات الاقتصاد الاصلاح الاقتصادي اه والله العظيم يا جماعه حطوا صوره جديده يا جماعه الصوره بعد ما عريس بقى ليه بتحط له الصوره القديمه دي؟ المواطن المستفاد من الاصلاح الاقتصادي مش عارف يعيش ولا لاقي مرتبات كويسه يكمل بيها حياته وحتى الحد الادنى من النظام اللي بيفتخر به الناس في القطاع الخاص ما بيشوفهوش خبر اهو الاد ان الاجور في القطاع الخاص تجاهل الى حيه المواطن استفاد يا مصطفى بيه من الاصلاح الاقتصادي لدرجه انه ما بقاش قادر يدفع فواتير الكهرباء الناس فجاه اكتشفوا ان العدادات الجديده بتعلى لوحدها كده وهم كمان في الكهربا بياخدوا باثر رجعي زي ما قال موظف في الكهرباء لاحد المواطنين في الفيديو ده اسمع مديونيه كل العداد نزل عليها مديونيه شهر طب ايه السبب بقى السبب دي فرق زياده الكهربا الكهربا غلت الشهر ده فحطيناها بقصر راجع من الشهر اللي فات راجع ازاي يعني مش انا اول مره يجي لي كده عارف المره دي بس مش هتيجي تاني طب وليه يعني عشان الكهربا ز طب انا ذنب ايه مش ذنبك انت دي يعني مثلا الكهرب تتسرق منكم مثلا وتحطوها عليا انا ما هي كده يعني الكهرب تتسرق من الناس تحطها عليا ما هي كده ماليش فيه انا بقى لا هي محطوطه على الناس كلها مش عليك انت بس طب وان ماشي انا حضرتك زم دلوقتي ما فيش ذنب اي حاجه يا شيخ ماشي يعني الكهرب السرق منك وانت تحطها عل خلاص اقول لهم بقى كده اقول لمين بقى انازير خلاص اقول خلاص تمام ماشي يعني انت كده ما عندكش اي مشكله اي حاجه خلاص ماشي حتى مش ما هو فعلا الموظف ماله الموظف ماله فعلا الموظف هو ده عبد المامور او تقدر تقول كلب المامور يعني اسماعيل حسني رد على مصطفى مدول وقال له فعلا استفدنا جدا من الاحقادي لدرجه ان احنا بنلعب بالفلوس لعب بيتريق يعني قال له اهو طبعا يا فندم كلنا مستفيدين وبنلعب بالفلوس لعب يا حضرات العرجاني فكره بلطجه وسرقه وكذب فكره عايش عليها السيسي ومدبولي وكامل وزير البلد دي ماسكنها حراميه بس اللي بعده النهارده ترامب فاجئنا وفاجئ العالم كله وهيفاجئك دلوقتي زي ما فاجئ كل الناس اللي كانت قاعده قدامه قال ايه بقى عن نفسه؟ قال انه ذكي وانه اصغر من سنه والله قال انا ذكي جدا واصغر من سني مني وانا مش كبير ولا حاجه رغم ان هو تقريبا تجاوز ال 80 سنه لا ده معدي ما قال لك ما فيش رئيس في امريكا عدى قبل كده على الاختبارات اللي انا عديت عليها ثلاث اختبارات انا ذكي جدا واصغر من سني ده مش بس عمل كده على فكره في المكان ده برده قال ايه قال انا ممكن بعد ما تخلى عن الرئاسه بعد ثمان تسع سنين كده والله قال كده مننص في نفس المؤتمر ده قال يعني بعد ما اسيب الرئاسه بعد ثمان تسع سنين بالنص مش بس كده طلع نشر صوره بيقارن بينه بنفسه وبين بايدن واوباما وقال بقى صفه جديده عن نفسه انه شجاع وبطل وهم جبناء بص يا ريس بص اهو انا شجاع الجبناء يركعون على اوباما اهو هو على بايدن قاعد على ركبه ونص بس هو القاده يقدون معدي والله العظيم معدي وطبيعي طبعا انه ذكي وشجاع وبطل ح تبقى بطل حرب بقى وخلصت الليله دي نتيجتها من وجهه نظره في الصوره دي بقى شوف ترامب بيقارن بينه وبين ايران اسمع اهو صفر وهو ايران صفر وهو كل حاجه البحريه بتاعته جاهزه بنسبه 100% القوه القوات الجويه جاهزه بن 100% الصاروخيه جاهزه ب 100 لكن ايران البحريه متدمره القوات الجويه متدمره الدفاع طب ما تروح تاخدها طب ما تخش تاخدها خلاص كده يعني خلصنا احلام ترامب اهو بيقول اهو بالنص اهو زي ما قلت لك لما هسيب الرئاسه بعد تسع سنين كده اسمع off ده بيقوللك سي يعني نقول مثلا نقول 8 ت كده مثلا خلصنا احلام ترامب نرجع بقى للواقع يعني الشخص الذكي قوي ده اذكى اخواته شعبيته في اخر استفتاء نزلت من اكبر رؤساء الشعبيه في التاريخ اقل الرؤساء شعبيه في تاريخ امريكا شفتوا ذكاؤه اهو سي ان رسم بياني يوضح كيف اصبح ترامب رئيس غير شعبي تاريخيا يبدو ان الرئيس دونالد ترامب اصبح اقل شعبيه من اي وقت مضى بما في ذلك بعد اعمال الشغب التي وقعت في مبنى الكابيتال في 6 يناير 21 تاييد بالغ 35 من في استطلاع للسي ان طبعا احنا عارفين السي ان ان بتكرهه للامانه يعني هو بيكرهها مسميها الفيك نيوز لدرجه ان الشباب الامريكي طالع يقول احنا عايزين نخسر الحرب يعني ونخلص بقى زي البنت دي كده تراجعت شعبيه ترامب بين الشباب اهو بعد فشله في تكرار الوعود في مرشح لمجلس الشيوخ في ولايه متشجن ا اسمه عبد سيد مصري الاصل وركز معاه بس خطيب بارع والله انا انا بورت لما شفته قال ان امريكا بتخسر في الحرب وبتاع قال كلام مهم يعني لكن انا اللي عجبني ان الراجل ده انا توقعت انه هيبقى مش بس عضو سنتري يعني لكن هيبقى حاجه كبيره لانه خطيب بارع بارع من اصل مصري مرشح عن ولايه متشيان في مجلس الشيوخ نسمعه كده. We could country 10 times over for we should have never. I really wish people how you pay for that. لا قائد لا الوقفه الثقه لا قائد لا ده هيبقى حاجه جامده اتوقع لعبد الله السيد ان يبقى حاجه جامده طبعا ترامب ذكي عكس اوباما اوباما غبي اوباما اللي هو خريج جامعه مهم خريج قانون درس قانون اوباما ده واحد من اللي اللي لازم يتم يعني لما تيجي تعلم حد فن المحادثه قدام الناس خد اوباما من النموذج اوباما من وهو طالب لما يقف يتكلم لازم تتفرج عليه لازم تتفرج عليه بيعتبروا بقى ترامب انه غبي اوباما الغبي ده صرح لمجله نيويورك ان نتنياهو قال له نفس الحجج يعني لما كان اوباما في الرئاسه نتنياهو قال له تعال بينا نضرب ايران نفس الحجج وهنخلص الحرب دي في اسبوعين شهر بالكتير وايران واقعه والدنيا متدمره لكن اوباما الغابي رفض ده اوباما اللي بيقول اهو نتنياهو قدم لي نفس حجج الحرب مع ايران التي قدمها لترامب ونجاحه اليوم قد لا يخدم اسرائيل ولا امريكا لا اوباما ده اوباما شغلانه يعني اوباما شغلانه وبيخطب يقول لك اوباما غبي اوباما اتفرج عليه وهو بيخطب اتفرج عليه وواقف بيتكلم في محفل حاجه لا جامد يعني جامد شفتوا ذكاء ترامب العبقري عشان كده بدا البيت الابيض يستعد لخساره الكونجرس احنا في تجديد ا في الكونجرس تجديد نصفي طبعا الكونجرس البيت الشيوخ والنواب مسيطر عليهم ال الجمهوريين بتوع ترامب دلوقتي بقى التجديد النصفي هيجي بالديمقراطيين كل ده يا حضرات بسبب ذكاء ترامب واشنطن بوست اللي بتقول محامه البيت الابيض يعدون الموظفين للتعامل مع كونجرس ديمقراطي يعني اغلبيه ديمقراطيه في جلسات احاطه خاصه يقوم المحامون بتذكير الموظفين بكيفيه عمل الرقابه البرلمانيه ويقترحون افضل المراسات للتعامل معاها طبعا احنا لو جالنا للديمقراطيين هتبقى اسفت لان الديمقراطيين جايين بالكولكشن بتاعهم بقى اللي هو ايه عايز ايه شذوذ موجودين جواز رجاله ورجاله وستات وستات معانا رجاله تقلب ستات وستات تقلب رجاله حلوين قوي عايزين ندرس بقى المليطه دي ندرسها للعيال في ابتدائي العيل يطلع كده يبقى شازم ان هو صغير فالرب العيال على على الشذوذ الجنسي يطلعوا ناصحين وواعيين عارفين هم بيعملوا ايه والله ما بهزر ده الديمقراطيين انت فكرك يعني ان لما يمشي ترامب ويجي الديمقراطيين ده احنا هنشوف ده احنا هنشوف شوف نيله جايه هو اصلا ربنا ابتلى العالم ده بامريكا والله العظيم ابتلى الدنيا دي بامريكا اما ان احنا نقع في نار الديمقراطيين والجحيم بتاعها وهتشوف جحيم جحيم اسود هو انت عبر الفتره اللي فاتت دي اللي كان فيها الديمقراطيين كانت القصه كده الدنيا ماشيه كده ما تعرفش الراجل من الست والست من الراجل ما تعرفش ماالكش دعوه بحد يعني كمل وبعدين خدت الناس بقى حقوق ما حدش يقدر يتكلم مع حد يقول له انت هو انت راجل ولا ست انت مال امك ودخلنا بقى في اخرين يعني مش ذكر وانثى لا بقى في اخرين بقى تكتب اخر دي بقى اي حاجه بقى شجره والعيال الصغيره والمحلات بتاع الجزم تبقى سكشن الاطفال كده اهو بايدن يعلن عوله المثليه في البيت الابيض اتفضل يا عم ويصنف مالها المثليين نسبسكاريه وطنيه ادي الديمقراطيين يا عم اتفضل اي خدمه عايز حاجه تانيه اهو عاوز تلمستها في البيت الابيض اهو وقول لك احترمهم و وقف لهم تعظيم سلام وانت مالك كل واحد حر مؤاخذه يعني ولا ايه فاذا او تفضل مع ترامب وتتجنن بقى حروب بقى واراضي بتتاخد وهبل وصهيانه كل ده بسبب بحرب راند ترامب وحركه معجه بخلاف كل العالم بص حفيده ينتمي لمجتمع المين حفيد مين حفيد بايدن ده لازم ده كويس ان هو ما بقاش شجره كيف تطور موقف بايدن من زواج المثليين جيلك ده بقى هيجولك الجماعه الديمقراطيين بقى بكل الكولكشن ده كده عشان ايه نلبس احنا بقى واو تقعد مع ترامب اشوف انت اختار وتلبس حرب ايران اللي ترامب وحركه ماجا بخلاف كل العالم شايفين ان هم منتصرين بس المتحدثه باسم لجنه الامن القومي والسياسه الخارجيه في مجلس الشورى الايراني حاول يقنع حاول راجل يعني متحدث مضيق هرمز لم يغلق بتغريده لكي يفتح بتغريده واما قبول الهزيمه والتواصل الاتفاق او او العوده الى الميدان رئيس البرلمان محمد باقر اكد ان ايران هي اللي بتشكل واقع جديد في المضيق وحذر ترامب من ان ايران لم تبدا بعد هو اللي قال في تغريده والكلام ده عشان كده كتب الكاتب الصحفي كارل ستروم مراسل جريده الايكونوميست كتب انه او هو كان مؤلف كتاب اسمه متى ستاصمد اسرائيل قال ان قصه الحرب دي نتيجه ان اي حد يقنع ترامب باي فكره فيروح يعملها وتفشل وتتكرر الحكايه كل شويه هو اللي كاتب كده الراجل يعني قايل في عده محادثات جرت مؤخرا مع مساعديه اعرب ترامب عن استيائه من ان الحصار الامريكي لمديق هرمز رغم فعاليته في سحق الاقتصاد الايراني لم يجبر طهران على تلبيه مطالبه النوويه باختصار هذه هي قصه الحرب باكملها يقنع البعض ترامب بان عملا عسكريا معينا سيحدث تغييرا سياسيا سريعا في ايران ثم يفشل العمل العسكري كما هو متوقع فيصاب ترامب بالاحباط وهكذا دوك ذكاء ترامب في محاولته فتح المضيق ورت اكبر حليف ليه بعد اسرائيل ورطها هي الامارات اللي لما خرجت من اوبك كانت بتعتمد على ميناء الفجيره النفطي فلما اتحرك ترامب قامت ايران ضربت مناء الفجيره اللي هو خط هروب بالامارات من مديق هورمرز شفتوا ذكاء ترامب افضل الحادثه دي يا حضرات غريبه جدا غريبه من كل الجهات حادثه تفجير ميناء الفزيره لان الميناء ده هو كما قالت وقالت البتاع ده وسائل الاعلام الميناء ده يا حضرات هو المهرب بتاع ا اسمه ايه ده هو بتاع ايران بتاع الامارات من من مضيق هورمز يعني ده الملجا يعني عارف الضربه جت في حته كده انه لا صعب هو السؤال اشمعنى الامارات طب ليه مش قطر ليه مش السعوديه الحادثه دي عملت قلق جامد في الخليج وبدات الدول العربيه تحتوي الامارات الامير محمد بن سلمان كلم محمد بن زايد قطر اصدرت اهو محمد بن سلمان اهو اتصل بمحمد بن زايد قطر اصدرت بيان قالت في تدين هذا الاعتداء مصر اصدرت بيان طيب ماشي الغريب بقى المفروض ان ايران اللي ضربت الغريب بقى انه طلع احد المسؤولين الايرانيين قال من شويه احنا ما ضربناش الامارات اصلا اهو المتحدث مقر خاتم الانبياء ده ده خاتم الانبياء ده مسجد في العرانيه والله العظيم بعد فيله محمد لطيف اسمه مسجد خاتم الانبياء ويطلعك على شارع اليابان شارع اليابان في العمرانيه ده اللي فيه اكاديميه الفنون ومعهد سينما ومصلح سيد درويش في بقى مسجد عن ناحيه العمرانيه كده اسمه مسجد خادم بالانبياء عجيبه المهم المتحدث مقر خاتم الانبياء لم ننفذ خير اي عملات صاروخيه او بالطائرات الله عليك يا شيخ عصام والله برافو عليك اه والله لم ننفذ خلال الايام الماضيه اي عمليات سرقيه بالطائرات ضد الامارات امال مين اللي ضرب بقى مين ضرب الامارات مين ضرب الامارات وقدامه كنيسه فعلا صح قدام المسجد مين ضرب الامارات لما لما ختم الانبياء طلع قال لم نطلق اي صاروخ او مسيره على الامارات مين ضرب الامارات ما فيش غيرها اسرائيل وما فيش غيرها ولن تكون غيرها لان زي ما قلت لك اسرائيل اهو معلش حط الخبر بتاع ضرب مناء الفجيره وحط الخبر بتاع مقر خاتم الانبياء لما قال لم ننفذ خلال الايام الماضيه اي عمليات صاروخيه بالطائرات المسيره ضد الامارات مافيش غيرها يا اسرائيل اسرائيل بس اللي تعمل كده لان اسرائيل تريد ان تثبت للامارات ان انت في خطر وانه المحور الابراهيمي ده مهم ليه بقى اسرائيل تعمل كده انا هقوللك بسبب اللي كتبته فورن افيرز قالت ان المحور الابراهيمي نفسه بقى مهدد الخليج العربي واسرائيل لديهما رؤى مختلفه لشرق اوسط جديد نهايه محور ابراهيم فاسرائيل مش هتسيب المحور ينهار طيب واحد ذكي وشجاع زي ترامب لما تقف في وشه يعمل ايه؟ فكر كانك ترامب لما تفشل عمليه عسكريه في مضيق قرمز يقوم راح يعمل ايه بقى؟ يفكر بقى كده يروح يعمل عمليه عسكريه تانيه شفتوا ذكاء ترامب من المرجح ان ياذن ترامب برد عسكري ضد ايران في غدون ايام انا هقول لك بقى هقول لك انا اسمع اسمع هقول في روايه يا بيبو اسمها الجبل الخامس اللي نسيت اسم الكاتب بتاعها هو ميلان كونديره تقريبا لا اللي عمل خفه لا تحتمل اه باول تقريبا الجبل الخامس تقريبا في الروايه دي الراجل كاتب حاجه في الروايه غريبه جدا بيقول لك هو ايه الفرق بينا وبين الاطفال في فرق كبير جدا بينا الاطفال لا مش انك انت عاقل والعايل لسه ما يعرفش حاجه ده كلام فارغ الجبل الخول كولا اهو في الجبل الخامس دي بيقول ايه بقى الراجل في الروايه دي في سطر كده بيقول فيها انت عارف الفرق بينك وبين الطفل ايه ان الطفل لحوح انت ما تملكش انت ما عندكش دماغ اصلا لكن الطفل لحوح جدا وحاجه ثانيه بقى في الطفل انه مكمل الاخر انت ما عندكش كده انت وراك شغل ووراك زوجه ووراك عيال ووراك محاضر بوليس ورك هو ما عندوش حاجه طفل خالص فهو بيقول بقول له في الروايه دي انا من زمان قريتها يعني انا فاكرها من زمان انه في فرق بينك وبين الطفل الطفل لا لحوح جدا ومركز يعني هو عايز الموبايل ده مش هيسيبك غير لما ياخد الموبايل هينكد على اللي يخلفوك عشان ياخدوا الموبايل رايح جاي عمال يزن عليك وعنده استعداد يعيط بالساعات اهو ترامب بقى عامل زي كده يا عم حل عن المضيق خلص لا هخش احارب تاني انا بص من المرجح ان يعذن فشل وحتى الان ف عمال يخسر بس ماشي والله ما هسيبك عشان كده يا حضرات عضو مجلس النواب الامريكي اسمه جيم تقريبا ا رد على ترامب وقال له على فكره ده مش ذكي انت مش ذكي انت مجنون ا الى اين سيخدنا جنون العظمه اللي بيتملك ترامب وبيتحكم في نتنياهو غالبا احنا رايحين الجحيم العالم يا حضرات الناس دلوقتي بتتكلم انا لسه شايف تقرير الصبح ماذا لو وصل برميل البترول الى 130 دولار اصل دي مش حرب اوكرانيا وروسيا خالص اوكرانيا وروسيا بيلعبوا مع بعض كده في التلج هناك في ملاعب التلج انما دي حرب تخص العالم كله ده خمس انتاج العالم من البترول طالع من الحته دي اها الله عليك يا بيبو خمس مصائب تهدد العالم اذا تجاوز النفط 130 دولار لسه النهارده شايف التقرير ده لسه النهارده شايفه ارتفاع حد في التضخم العالمي نتيجه اسعار التداقه الطاقه زياره تكاليف الانتاج الصناعي وارتفاع اسعار السلع والخدمات تراجع النشاط الاقتصادي والانتاج في مختلف القطاعات ارتفاع معدلات البطاله في مع تخلص الاستثمارات الوصول الى مرحله ركود اقتصادي عالمي اذا استمرت الازمه لفتره طويله فانت بتتكلم في كارثه في كارثه فهذا الرجل بيقودنا غالبا الى الجحيم في طفل عنده 80 سنه وطوله تقريبا 100 حاجه و80 سم ووزنه حوالي 100 كيلو بيتحكم في امنا احنا مالنا احنا منا في طفل متخلف تخيل انت عيل متخلف عيل ومتخلف لا دي تبقى كارثه اكيد انت بتشوف يعني في عيل ذكي في عيل لطيف في عيل خ وفي عيل بقى غلس متخلف اهو كده هو كده طوله 100 حاجه و80 سم وزنه حوالي 100 كيلو حاجه وماسك اكبر منصب في العالم ومورينا الويل وسواد الليل ولسه لسه ده احنا دلوقتي بيتكلموا في البرلمين 114 دولار يعني باقي 15 دولار والدنيا تنفجر وهو برض مصر عايز يحارب تاني لا ومعاه الشيطانه اسمها اسرائيل هم هم الوحيدين المستفيدين من الليله دي عمالين ياخدوا حدود تعال اوريك اسرائيل هتعمل ايه اللي بعده اسرائيل بقى في الليله دي بتتوحش اسرائيل عارف انت الحانوتي لما يبقى واقف كده وحرب شغاله ادي واحد انين 3لا بيستفيد اسرائيل حانوتي الحرب بتحاول انها تستغل الحرب في انها توسع حدودها على حساب دول العرب ومش بس كده ده كمان على حساب دم العرب تخيل ان السموتريتش وزير الماليه الصهيوني بيعترف ان احنا هنوسع حدودنا اهو الحرب يجب ان تنتهي بتغيير حدود اسرائيل في غزه والضفه الغربيه ولبنان وسوريا ولا اهتم بعدد القتلى من الاعداء ما يعنيني هو السيطره على مساحات واسعه من اراضيهم سيموتريتش يحرض على توسيع حدود اسرائيل باحتلال انت عارف يعني وصلنا المرحله دي انت عارف وصلنا مرحله ان مسؤول اسرائيلي بيقول هنستولى على اراضي عربيه لا بيقول العالم كله ما فيش حد في العالم بيقول له انت ازاي بتتكلم كده وفين القانون الدولي فين القوانين الدوليه وفين المواثيق ما فيش حد بيقول والعرب ما حدش حاجه الراجل بيقول لي هات اللي قبل دي اللي قبل دي اللي قبل دي ايوه يجب ان تنتهي الحرب بتغيير حدود اسرائيل ولا اهتم بعدد القتلى من الاعداء وما يعنيني هو السيطره على مساحات واسعه من اراضيهم احنا جا علينا وقت في مصر ما كانش ممكن تقول على اسرائيل عدو ابدا ابدا احنا جاينا وقت في مصر ما كانش مسموح لك انك تكتب عن اسرائيل لواحد عادي مش لمسؤول ده بقى مسؤول بيسمينا اعداء وبيقول مش مهم قتلانا نفس الكلام قالته نائيبه رئيسه الكنيسكنست اسمها ليمور اهي وخدت بالك انت من الحجاب ده حجاب ده اللي انت شايفه لمورسون لا امن اسرائيل الا لا امن لاسرائيل الا عبر احتلال غزه وتهجير سكانها والاستيطان على اراضيها نائبه رئيسه الكنيسه الاسرائيلي بالحجاب بتاعها ده ولذلك اليهود بعض المثقفين يقولوا كده اليهود هم اول ناس فرضوا الحجاب على النسوان ودي حقيقه واقعه فعلا فعلا فعلا انت لو انت لو شفت المتدين اليهود تلاقي ستاتهم شبه حجابهم شبه برده يلبسوا حاجات كده برده ويغطوا وشهم كله فهم فعلا اول ناس ا التوسع الصهيوني في الاراضي العربيه هو واقع على الارض مش تصريحات صحفيه وللاسف ده اللي بيحصل بالفعل برغم حفله شرم الشيخ والخطوط الصفراء فاكر فاكر في خطوط صفراء حطوها ورسموها كده عارف مين اللي بوظ الخوطوط الحمراء دي والصفراء هم اسرائيل هي اول اللي بو اول مابوظ الخوط الصفراء فضلت تمتد في غزه لغايه اما عملت خط على مزاجها وبعدين بقى ايه طلع انه مش خط اصفر لا خلينا خط برتقالي اهو الاحتلال عمم خرائط جديده على منظمات الاغاثه الخرائط تظهر اقتطاع نحو 11% من مساحه غزه ضمن ما سمي الخط البرتقالي الخط البرتقالي يتجاوز الخط الاصفر الذي نص عليه وقف اطلاق قرابه ثلثي مساحه قطاع اصبحت ضمن مناطق خاضع الاحتلال فين الوسطاء بقى فين الضامنين فين السيسي لا نسمع صوتا لاحد عارف مين الوحيد اللي رد؟ اتحاد اوروبي رفض التوسع لما يسمى بالخط البرتقالي على الرغم من الاتحاد نفسه مش عارف يعمل حاجه مع اسرائيل بعد اعتقال اسرائيل لناشطين اوروبيين كانوا في اسطول الحريه الاسباني تم خذفهم من المياه الاقليميه للاتحاد الاوروبي لليونان وقررت اسرائيل انها هتمدد سجنهم سجن بعضهم وده خلى الاسير تياغو افيلا يبعت رساله لبنته بيكلمها عن نفسه عشان لو مارجعش من ايد الاحتلال يقول لها قول الكلام ده اسمع عزيز تريزا عندما تكبرين ستخبرك والدتك ان والدك كان ثوريا وانه حتى في مواجهه ابشع الشخصيات على قيد الحياه دونالد ترامب بنيامين نتنياهومار بن جافير ظل ثابتا على ايمانه ببناء عالم افضل تخيل طب سيبك من غزه اصل غزه دي وحشه غزه دي زي ابراهيم عيسى ميل احنا مالنا ما الغزه طب نروح للضفه بقى بتاعه محمود عباس مستمر التوحش الاسرائيلي فيها المره دي بقى توسع فعلا على دماء العرب بعد تشري تشيع قانون الاعدام قررت زوجه الوزير المضطرب بن غفير انها تحتفل بعيد ميلاده بتورته على شكل حبل اعدام انا مسميها انثى بن غفير التوحش بيستمر في الدفه على المقدسات وقرر السموتريتش انه يعمل حفل راقص في ساحه الحرم الابراهيمي الحقيقه ان الحرم الابراهيمي من ضمن المقدسات الاسلاميه يه اللي تحت اشراف وزاره الاواف الاردنيه النهارده في بروفيسور اسمه سحاق كتب في موقع ولا العبري انه اس الاردن كان شريك سري لاسرائيل في الحرب على ايران وان الاردن قدمت العين والنني لاسرائيل رغم ان الاردن قالت في الاول ان احنا لا نسمح باستخدام مطاراتنا واجوائنا لاي حد من الطرفين الا انها ده اللي بيقول كده يتسحاق اللي هو موقع و العبري بيقول رغم كده الا ان الاردن كانت شريك سري لاسرائيل طلعت ان الامارات انضف من الاردن اه والله العظيم لان الامارات بجحه هي شرشر وطالعت شرشر عادي انما الاردن طلعت شريك سري الملك عبد الله الثاني هم اللي قالوا يا عم دور يا ابوياجحب اجيب لك انا اه الاردن طلعت شريك سر الاسرائيل هكذا كتب في موقع ولا العبري البروفيسير يا سحاق اجيبها لك انا دلوقتي عشان مش هتعرف تجيبها يا سحاق اهو العب كده تخيل الراجل قال بالنص كده ان الاردن شريك سري ل اسرائيل في هذه الحرب قدمت مطارات ودعم عسكري اهو هو ده هو ده هو ده العب يا بيه العب امريكا واسرائيل في حربهما الاخيره ضد ايران في مقاله بموقع واللا العبري كشف البروفيسور رونين يسحاق ان الاردن كانت اول دوله تتحرك لتقديم دعم واسع لامريكا واسرائيل بينما اعلنت الاردن انها لن تساعد اي طرف كانت هي اول دوله تتحرك للقيام بذلك وتوفر لواشنطن وتل ابيب دعما استراتيجيا واسعا بحسب اسحاق الرادارات المنتشره في اراضي المملكه وانظمه الاعتراض وفرت انذارا مبكرا حيويا لاسرائيل من اطلاق الصواريخ الايرانيه البالستيه كما ساعدت الاردن في جهود الاعتراض البروفيسور الاسرائيلي فسر تاكيدات الاردن على عدم السماح لاي طرف بانتهاك مجاله الجوي بانها جزء من سلسله رسائل بثتها عمان تعكس خوفا شديدا من الانجرار الى حرب اقليميه شامله رغم ان الواقع قع يرسم صوره مختلفه على الرغم من محاولات الاردن الابتعاد عن الحرب مع ايران ودعوته المتكرره لتهدئه الوضع وانهاء التوترات في المنطقه الا ان الواقع على الارض يرسم صوره مختلفه تماما وهذا ليس مفاجئا فقد كان الملك عبد الله الثاني اول زعيم يحدد الخطر الايراني في وقت مبكر من عام 2004 ويدعو الى التعاون الاقليمي ضده يتسحاق اشار الى ان ملك الاردن شجع على تعزيز العلاقات بين اسرائيل والخليج امام التهديد الايراني وعقد اجتماعات سريه في عمان بين اسرائيل وممثلي الخليج ادت الى اتفاقيات وتفاهمات سياسيه وجه العادي بارجه العادي بار خلال حرب ايران سلاح الجو الاردني شارك بشكل فعال في عمليات الاعتراض فيما وفر الاردن مسارا امنا للطائرات الاسرائيليه واتاح لقوات النيتو والقوات الامريكيه استخدام قاعده موفق السلط الجويه المجهزه بطائرات اف 15 واف 35 وطائرات تزويد وقود كبيره وانظمه دفاع جوي ثاد ورادارات انذار مبكر بحسب يسحاق الرادارات وانظمه الاعتراض المنتشره في قاعده السلط وفي مناطق اخرى داخل الاراضي الاردنيه وفرت لاسرائيل انذارا مبكرا حاسما من اطلاق الصواريخ البالستيه وفي الوقت الفعلي شارك سلاح الجو الاردني بنشاط وبشكل مثير للاعجاب في جهود الاعتراض طبعا ده مش بالنسبه لي مش صدمه خالص لان انا وانا قلت ده على قناتي قلت انه هيكل كتب ان الملك عبد الله سوري الملك حسين كان بيتقاضى مرتب مليون دولار من الاداره الامريكيه جيمي كارتر وان اللي كتب ده احد الكتاب الامريكان وذكر انه ده من خلال جواب لجيمي كارتر مش بس كده وقال انه بوب ودوارد هيكل نفسه قال كده قال انه طلع كتاب اسمه مش فاكر اسمه قال انه في الكتاب ده الناس كلها تعرضت للكتاب ما عدا ست صفحات الست صفحات دول بيقول فيهم بالضبط كده بوب وادارد انه جيمي كارتر وقف مع محررين صحيفه الواشنطن بوست ورئيس التحرير وقال لهم يا جماعه انتم بتحربونا مع الملك حسين وهو رجل يمثل اكبر مصدر معلومات لنا ولصناع القرار حديث هيكل موجود وانا انا مش هقول حاجه من عندي فالحقيقه انت بتتعامل مع دوله الحاكم بتاعها بيرى اهو يا اهو يا ما تدورش بيه الحاكم بتاعها بيشتغل مع ا بيشتغل مع اسرائيل من ايام جده ا عبد الله الاول خالص اللي اتقتل على باب ال على باب المسجد الاقصى على يد شاب فلسطيني انت بتتعامل مع اا مع الحقيقه مش مش مع اي حد بتتعامل مع مش عارف ابعتهولك بتتعامل مع مع دوله اتكونت كده اهو ده هو ده اسمع اسمع اسمع اول جزء ا هو ده اقف هنا اقفك بالرؤساء والملوك طبعا قديمه ومستمره يعني دائما بتروح على بلد بتلتقي في برئيس او بملك ولكن بالاونه الاخيره كتبت مقال واسع جدا عن علاقه الملك حسين ب باسرائيل وبولايات المتحده واخطر ما قلت انه كان يتقاضى راتب من الولايات المتحده بمليون دولار هل يعني عرفنا انه ما واجهت الملك بهالمعلومه بس اقف هنا بقى روح بقى للديقه اربعه معلش روح للديقه اربعه كده وبيشرح مين اللي قال كده في الاول مش هيكل اثنين كتاب امريكان روح للدقيقه اربعه كده اقوللك حاجه الشهر اللي فات بعد الاربعه اشهر من اللي انا كتبته طلع كتاب لباب ودور اسمه ريشادو حد شافه الناس كلها عملته عرض لكن تجنبوا ست صفحات فيه ماحدش قرب منها ست صفحات بتقول نمره واحد بتحكي على محضر لقاء اللي هو اشار له بين براد محضر لقاء في الرئيس كارتر والرئيس كارتر يقول لمجموعه من محرر واشنطن بوست وبينهم رئيس تحرها بيقول لهم يا جماعه انتم بهذا الشكل تحرجوا الولايات المتحده لانه ملك حسين هو اهم مصدر لمعلوماتها عند دوائر صنع القرار في الولايه المتحده في العالم العربي شكرا ده ما اللي قالش كده هيكل ده اللي قال كده باب ودوارد وواحد اسمه بان براد دول دول اثنين كتاب ف الحقيقه انه مش غريبه ابدا انه الملك عبد الله الثاني الحقيقه اللي بيمد اسرائيل بالاف 16 والاف 35 ويزودها بالطائرات والحاجات دي وبيتحارب معاها ا ما بيتكلمش خالص ما بيجيش نهائي جدا عند المقدسات الاسلاميه اللي هي مفروض تحت اداره واشراف وزاره الاوقاف الاردنيه الاردن دي الاردن لم تنال من اسرائيل اي شيء رغم العلاقات الخرافيه اللي بين الاردن واسرائيل خرافيه وسالوا مذكرات مشيديان بيحكي عن علاقته بالملك حسين والصداقه اللي بينهم مشيديان في عز القتال وفي عز الحرب قبل 73 كمان يعني قبل حرب 73 ارجع لمذاكره مشش ديان وعن علاقته بالملك ارجع لكل الكتب اللي اتكلمت عن علاقه حيم وايزمان اول رئيس لدوله اسرائيل والمؤسس الحقيقي لدوله اسرائيل ما سيبك بقى من هيرتز الهيرتز ده ده موضوع كبير انما اللي اس الدوله واللي عمل الجامعه العبريه واللي جري ورا العصابات واللي عمل واللي عمل علاقات مع دول العربيه كان حيم وايزمان واول رئيس حيم وايزمان الكيميائي ده الروسي ارجع كده ليه عن علاقته بعبد الله ابن شريف حسين ده كانت علاقه كده دول كانوا انتيخ احنا مش هنمثل على على بعض دول دولتين قاموا في نفس الوقت اسرائيل والاردن والاب الشرعي بتاعهم واحد بريطانيا فانت عايزها تاخد مواقف لا بس حتى في العماله واطيين قوي لان انت كنت قبل 67 كان لك حق تعيين البلديه في القدس الاردن كانت بتعين البلديه في القدس خلاص كانت بتعين اللي هو المدير او رئيس مجلس المدينه القدس كلها بعد 67 قسمت شرق وغرب واتزحزحت انت لم يتبقى ليك غير الاشراف على المقدسات وزاره وزاره الاوقاف الاردنيه متابعه 800 موظف يعملون في المسجد الاقصى الاشراف على نحو 120 مسجد في القدس دفع رواتب 17 مليون دينار السنويه ومع ذلك اتقفل المسجد الاقصى اكث من 40 يوم ما سمعناش صوت الملك حسين خالص اللي هو اصلا المسجد ده تحت اشرافه ما سمعناش صوته رمضان كله عدى بدون ما يتصلى فرض في المسجد الاقصى ماتصلاش فرض ما سمعناش صوت الملك حسين لما حصلت بقى حرب ايران واقف مع حرب ايران اهو بعد 40 يوم من الاغلاق فتح ابواب المسجد الاقصى وعط المصلي بعد ما خلصت حرب ايران بعد ما اول ما قامت حرب ايران فجاه فجاه داخل مع ايران مع اسرائيل بالباع والدراع يا عم انت ده انت ما تبقى ليك كحفيد للنبي هو المقدسات الاسلاميه لا مش قادر يسيطر عليها ويطلع امبارح بن غفير ولا مش عارف بن سمترتش يعمل حفل راقص في باحه الحرم الابراهيم اللي هي اصلا تحت اداره وزاره الاوقاف الاردنيه سمعت اردني فتح بقه ما فيش سمعت اردني يعني فتح بقه وقال ايه يا جماعه ده عيب ما يصحش ده ده احنا دي شغلتنا بقى ده الحرم الابراهيم ده ما فيش يا حضرات ده وصلت ان ولايه اريزونا عايزه تسمي الضفه الغربيه ا يهودا وسمره اللي اعترضت بس حماس الوحش الاسرائيلي والتوسع مستمر حتى في لبنان رغم ان في هدنه وقف اطلاق النار لكن نفس السيناريو نقزل نفس القصه مستمره لا عهد لهم واعلن الجيش الاسرائيلي بكل فجاجه انه خلال وقف اطلاق النار ارتكب بص 500 قصر على 500 منطقه اه خلال الهدنه ومقطر خمس عسكريين وحش وحش على اي حال انا عندي كم سؤال لضيفي وضيفكم انا اخرت عليه الدكتور وليد الايوبي استاذ العلوم السياسيه في الجامعه اللبنانيه دكتور وليد اهلا بحضرتك واسف للتاخير انا اخرت عليك جدا اهلا بكم اهلا بكم مساء الخير مساء النور دكتور وليد وزير الماليه الصهيوني سيموتريش صرح بان الحرب يجب ان تنتهي بتغيير حدود اسرائيل يعني احنا عارفين ان اسرائيل لا تقول الا ما تفعله ما هي رد رد الفعل في لبنان على هذا التصريح يعني الحقيقه لا غرابه لا غرابه في هذا التصريح عندما نعلم بانه بنغوريون يعني مقولته التي تشكل بوصله يعني اسرائيل يقول بانه الدوله التي لا تتوسع تموت اه اذا اذا النزعه النزعه التوسعيه العق السلوك التوسعي التفكير التوسعي السياسات التوسعيه يعني هي في صلب تقع في صلب العقيده الصهيونيه يعني هي في منزله ال الروح من الجسد اذا جاز التعبير ا والحقيقه يعني اسرائيل يعني كانت امينه جدا بين مزوجين يعني على هذه الامانه اوكي التي تركها لها بنغوريون واعتمدت يعني سياسه فرق تسد منذ 48 وحتى اليوم ايه من اجل تحقيق اهدافها التوسعيه هلا احيانا تتوسع جغرافيا واحيانا اخرى تتوسع عموديا ولكن التوسع الحقيقه الاسرائيلي الصهيوني يعني هو ذو بعدين البعد العمودي والبعد الافقي البعد العمودي هي حققت اشواط اشواط نوعيه يعني متقدمه جدا نعترف لها بها بالتكنولوجيا والى اخره والجغرافيا نحن نعلم بانها لا تقصر ابدا والحقيقه يعني استراتيجيه شد الاطراف يعني حصار المحاصر يعني اضعاف وتفتيت القوى العربيه طيب دكتور وليد دكتور وليد الى اي مدى هذا الاعلام الان يمكن ان يحرك الدول المجاوره للاحتلال للضغط ضد هذه السياسات يعني الحقيقه الدول العربيه مقصره جدا اوكي وهي يعني تعتمد سياسه حسن النوايا والحقيقه حسن النوايا لا معلش معلش يا دكتور انا معلش انا عايز افهم يعني اسف والله يعني ايه مقصره هل تملك ولا تفعل مقصره ماذا تعني بكلمه مقصره يعني هي اكثر من المقصره ولكن لنقل بلغه دبلوماسيه هي يعني لا تقوم بواجبها اتجاه القضيه الفلسطينيه لا تقوم بواجبها اجاه الشعب الفلسطيني هذا الفراغ هذا الفراغ جاء من يملاه اوكي جاء من ي من يملاه والحقيقه يعني دخول دخول ايران ومن ادراك يا دكتور ما ممكن يكون ده واجبها؟ نعم ممكن يكون ده واجبها يعني انا اعتقد بانه اي يعني قد لا نختلف على الهدف ولكن نختلف على الوسيله اوك نختلف احيانا على الوسيله يعني نحن الحقيقه اي انا انا اظن بانه ايه اما عننا اما عننا يعني لجوءا واستعمالا وتفعيلا ل القوه الخشنه الصلده لل للمقاومه العسكريه الى اخره التي الحقيقه لم تجدي نفعا اوكي ونحن اليوم بين يعني يعني المقاومه الخشنه دكتور وليد المقاومه الخشنه العنيفه المسلحه لم تجدي نفعا طيب ومؤتمرات السلام بدايه من اوسلو واحد واسلو اثنين ووادي عربه والى اخر اخواتها ماذا كان الجدوى منها لم تجدي نفعا ايضا طيب دكتور وليد المقاومه الخشنه لم تجدي نفعا واتفاقيات السلام اخرهم شرم الشيخ بدايه من اوسلو او بدايه من اتفاقيه كامب ديفيد مع مصر خلينا نتفق لم تجدي نفعا صحيح هلا لم تجدي نفعا ربما من المنظور القومي لم تجدي نفعا ولكن من المنظور الوطني يعني هناك انطباع انها يعني كانت مفيده يعني نحول كبير من الذي كان مفيد مين اللي كان مفيد يعني اليوم ا لا يعني مين اللي كان مفيد اتفاقيات السلام او مفاوضات السلام كانت مفيده حضرتك بتقول لم تكن مفيده على المستوى القومي ولكن كانت مفيده بالمفرق مش بالجمله يعني ايه كانت مفيده اليوم ال الدول العربيه التي ابرمت اتفاقيات سلام كالاردن على سبيل المثال اسميت مصر الى اخره يعني هي تنعم بنوع من الاستقرار الذي مكنها من تحقيق انجازات معينه هو استقرار ولا هي ولا هذه الدول باتفاقياتها مع اسرائيل فقدت دورها في القضايا المهمه يعني مصر صحيح هي باتفاقيتها مع اسرائيل فاخذت دورها صحيح صحيح يا سيدي هناك الحقيقه منطقين حكما هذا الصراع العربي الاسرائيلي طبعا هناك المنطق السياسي وهناك المنطق الاقتصادي اوكي يعني حتى كان ديفيد المنطق السياسي هو الذي كان طاغيا يعني شعارات الوحده والتحرير الى اخره هي التي كانت طاغيه بعد كم ديفيد ايه هناك اصبح تحول في المنهج منهجيه اذ اخترنا المنطق الاقتصادي والاسلوب الاقتصادي كبديل عن عن الاسلوب وماذا استفدنا من من ما ننتق الاقتصادي يعني هذا خاضع للتقييم وهناك وجهات نظر مختلفه اييه حول هالموضوع هذا ولكن اي هناك يعني تحول ال يعني يؤدي يؤدي الى ما يؤدي اليه اليوم بخصوص القضيه الفلسطينيه يعني ما الذي يؤدي اليه اليوم بخصوص ما الذي يؤدي اليه اليوم بخصوص القضيه الفلسطينيه ما هو موقع القضيه الفلسطينيه اليوم اليوم مزيد من التراجع مزيد من التقهر مزيد من اذا لا شيء هل لا شيء دي النتيجه لا شيء هل لا شيء دي عيب فينا احنا ولا عيب عند الاسرائيليين يعني هو عا عننا نحنا وهو ما العيب احنا قدمنا كل حاجه يا دكتور احنا قدمنا كل حاجه احنا لم نبخل او لم نقل جهد في اي مؤتمر للسلام كنا بنروح احنا لم نعتدي على اسرائيل لا توجد دوله عربيه واحده اعتدت على اسرائيل لا توجد واتحدى طيب ما الذي قسرنا فيه احنا عملنا كل علينا يبقى ازاي يبقى فينا احنا العيب بهذا المعنى نحن بهذا المعنى نحن لم نقصر هذا هذا هو الصحيح هلا اسرائيل حقيقه يعني هي ا يعني هي تطمع دائما بالمزيد يعني انت تعطي وهي تطلب الحقيقه اسرائيل يعني تقدم الاعتبارات الامنيه على الاعتبارات السياسيه اذا العيب في اسرائيل وليس فينا نحنا يا سيدي هلا طبعا في مسؤوليه كبيره على الدول العربيه ولكن نحن يجب ان ننسى بانه هناك تحولات دوليه كبرى حصلت ايه هذه التحولات الكبرى التي حصلت افضت الى موازين قوى يعني ليست لصالح العرب يعني انهيار الاتحاد السوفيتي و والمنظومه التابعه له واعاده تشكيل العالم من جديد والهيمن من الامريكيه وبالتالي الاسرائيليه والغربيه ايه على العالم يعني لماذا دكتور وليد لماذا تستفيد اسرائيل من التحولات الدوليه ونخسر نحن العرب يعني نحن العرب ال غير المطبعين يعني العرب المقاومون للمشروع الصهيوني يعني هم خشروا الرهان على الاتحاد السوفيتي الذي كانوا يراهنون عليه يعني كان خطاهم ان هم رهنوا على الاتحاد السوفيتي طيب دكتور معلش من بتاع توقي اتفاقيه كامب ديفيد رهعن العرب على امريكا بدايه من السادات رهن على امريكا ثم جاء والملك حسين رهن على امريكا العرب كلهم بعد كده رهنوا على امريكا ما الذي استفادوه من امريكا يعني بخصوص القضيه الفلسطينيه الحقيقه لم يستفيدوا شيئا من امريكا طيب بخصوص القضيه الفلسطينيه لم يستفيدوا شيئا بالتالي بالتالي يعني نحن نقز الى الحلول ل لنقل بانه يعني حان الوقت بان نكون يعني قوه مستقله ايه لا شرقيه ولا غربيه ايه ايه يعني تعنى بحل قضايانا الحقيقه المصيريه وعلى راسها القضيه الفلسطينيه الدكتور وليد الايوبي استاذ العلوم السياسيه في الجامعه اللبنانيه بشكرك جدا وتمنياتي للبنان انها تعدي هذه الازمه شكرا يا دكتور وليد اهلا وسهلا شكرا الحقيقه انه لا العيب مش فينا احنا قدمنا كعرب كل شيء بدايه من كامب ديفيد حتى حفله شرم الشيخ الاخيره دي ولكن المشكله انه اسرائيل لا تكتفي ولن تكتفي ا بعد فاصل قصير دلوقتي في اقتراع جديد في مصر احنا احنا ميزه الشعب المصري انه مبدع انا بقول ده بفخر الشعب المصري مبدع فعلا علمته سنوات طويله من الاحتلال انه يروغ كما الثعلب ونبد حاش حاجات مش موجوده في العالم من ضمنها ان دلوقتي في اختراع عجيب كده في قانون الاسره الجديد ان ممكن الزوجه تجرب الراجل ست شهور تجربه بعد الفرح وبعد الشبكه وبعد الحاجات وبعد التورته وبعد الرقاصه الروسيه ما جتش وبعد ما قعدوا مع بعض وبعد ما رقصت مع باباها بنتي يا بنتي يا نور عيني وبعد ما باباها باسها وامها عيطت وبعد ما اصحابها رملت الورد عليهم بعد كل الليله دي ومضوا العقد وزوجته كنفسي بعد كل الليله دي من حق الزوجه ان بعد ست شهور تقول له بقول لك ايه يا مندوح انا مش مبسوطه معاك ما عجبتنيش انت ما عجبتنيش انت ك كسلعه كده ما عجبتنيش طب وبعدين ا لا نرجع بقى خد العقد بتاعك كده اشوف غيرك اروح مع غيرك ست شهور برده ونقعد نجرب بقى اه والله مقترحات برلمانيه باحقيه الزوجه في فسخ العقد بعد ست شهور ومنحها حق تطليق نفسها خلاص اا ده في بقى جديده بقى اذن كتابي من الزوجه لجزء للزواج باخرى يعني ياخد لما يروح يتجوزه تانيه الثانيه تقول له هات الاذن من من مراتك فاذن كتابي من الزوجه للزوجه للزوجه للزواج من الاخرى ومنع الزوج من الطلاق خلال اول ثلاث سنين انا بجد يا جماعه الاقتراحات دي مذهله مذهله مذهله مذهله بجد ايه ده يا جدعان ايه ده ايه ده ايه الجو ده ايه ده بتجيبوا منين الحاجات دي والله العظيم بتجيبوا الناس المصريين بيسالوا اين شيخ الازهر اين الكنيسه بتجيبه منين الحاجات على فكره على فكره لو انا لو انا ست بصراحه هنبسط بالحاجات دي حكايه الست اشهر دي حكايه جامده جدا والله العظيم ست اشهر وغيريه هاتي غيره ده انت لو عندك عربيه تقعد معاك اكتر من ست اشهر بس مش مهم انما دي مقترحات اللي الحقيقه ان مجلس البرلمان الجديد بيقترحوها يعني خلينا نشوف بعد الفاصل ايه قصه هذه المقترحات في ترند بعد الفاصل برلمان السيسي بقى بيقدم عروض ترفيهيه حزينه ا ممكن تكون تسليه ممكن يكون مخدرات ممكن يكون عصافير ممكن بس في الاخر احنا قدام عروض يعني ممكن تكون العروض دي عصافير عشان تتلاقي عن مشاكلك ممكن تكون مخدرات، ممكن تكون اي حاجه لكن في النهايه انت قدام عروض لازم تناقشها. برلمان السيسي عباره عن عروض ساخره بايخه خلال مناقشات قانون الاسره الجديد اللي منها مثلا تقاسم ثروه الزوج مع الزوجه في حاله الطلاق زي كده القوانين السويسريه كده وحدوث الطلاق في حاله ثبوت تعاطي الزوج للمخدرات يعني اذا الزوجه لاحظت او شافت ان جوزها بيشرب مخدرات تقدر تطلق منه مش بس كده ده في اقتراح كمان استخراج رخصه زواج اه للشباب زي كده رخصه القياده وفي اقتراح ثاني بعمل شرطه للاسره للاض على الزوج في حاله امتناعه عن دف دفع النفقه واللي نتج عنه قرار النيابه العامه بمنع الممتنعين من سداد النفقه من السفر اصلا النهارده مقترح عجب وفي مقترحات تاني اعجب من اللي فاتت ده في شويه مقتراحات كده لوز العنب هتخليك بجد تسال نفسك وانت بتضرب كف على كف هم بيتكلموا جد ولا دي عصافير ولا دي مخدرات خد عندك المقترح اللوزعي ده اللي هيخلي الجواز زي اي سلعه ممكن ترجعها اه والله زي البوتاجاز زي الثلاجه المقترح ده مشروع قانون الاسره للزوجه حق فسخ العقد خلال الفتره التي تتجاوز سته اشهر من الزواج حال تبين لها ان الزوج ادعى لنفسه ما ليس فيه بشرط عدم وجود حمل يعني اذا الزوج قال لها انا بحب استحمى في اليوم اربع مرات وهي لقيته بيستحمى مره واحده بس من حقها بقى ترجع العد ما ليس فيه ادعى لنفسه ما ليس فيه المقترح الغريب ده فجر موجه من السخريه والغضب في وقت واحد على مواقع التواصل الاجتماعي تعالوا نشوف الحوار المضحك ده اللي دار ما بين مساعد وزير الخارجيه السابق فوزي العشماوي وحفتته اللي بتقول له يا جدنا ثوره اسمع بيقول ايه بيقول لك يا سيدي الكلام ده بجد يا جماعه اصل لقيت حفتتي داخله مزقططه وفرحانه وبتوريني الخبر فبسالها ايه ده؟ قالت ده ثوره يا جدو احنا بعد ست اشهر هنرجع البي لامه وناخد ايصال والنعمه يا جدو البرلمان ده اجدع من القطاع الخاص استغربت وسالت ازاي؟ قالت وهي مستمره في الفرح القطاع الخاص بيرجع البضاعه في خلال 14 يوم لكن البرلمان فتح لنا المده وحياتك مع اول خناقه لا نروح مرجعينه ونخلص منه سالتها طب والولاد هزت اكتافها وقالت ولادي يا جده ولادي ما حدش هيخلف عشان نعرف نرجع البضاعه براحتنا دي بقت زي العربيه كده ترجعها عشان الصيانه ولا ايه ده اللي كتبته رانيا لعدم استيفاء شروط الخدمه والصيانه ما الناس كلها بتستغرب هو مش السيسي قال هتشوفوا العجب العجب العجب ده اللي كتبه ايهاب قال لك احنا الحمد لله اتجوزنا قبل ما يعملوا للرجاله تاريخ صلاحيه هو قال هتشوفوا عجب العجاب ماحدش صدقه شفنا شفنا شفنا وكفايه كده موضوع تحديد مده الفسخ بسته شهور اعترض عليها الدكتور عطيه لشين عضو لجنه الفتوى واستاذ الشريعه بجامعه الازهر عندهم قال دي غير شرعيه اصلا قال هذا التقييد الزمني لا يتفق مع اصول الشريعه الاسلاميه التي تتيح الفسخ فور اكتشاف الغش دون ربطه بمده محدده وزي المقترح الاولاني بقى سيبك من ست اشهر خد عندك المقترح الثاني اللي هيخلي الزوجه تطلق نفسها بنفسها في القانون الجديد مشروع القانون ينص على حق منح حق الزوجه حق تطليق نفسها مره واحده او اكتر الجواز ده كده بقى معناه زي الاعاره كده بنيه البيع في اي وقت زي ما كتب صاحب الحساب ده قال لك الملحق الجديد ده معناه انك داخل جوازه اعاره بنيه البيع في اي لحظه الزوجه معاها فسخ من طرف واحد في جيبها يعني لو نسيت تجيب الزبادي اللايت او شخرت وانت نايم او دخلت البيت من غير ما تقدم فروض العطاعه ممكن تلاقي نفسك اعزب بقوه القانون وتفويض الملحق وزي ما كان في سخريه كبيره من المقترح كان في حاله من الغضب الشديد على مواقع التواصل في كتير اعتبروا القوانين دي خطه صهيونيه بينفذها السيسي عشان يكرهوا الشباب في الجواز زي ما كتب مصطفى قال خطه صهيونيه معموله باحكام على الشعب المصري السيسي واعوانه كانت مشكلتهم الزياده السكانيه واتكلموا فيها كتير فعملوا قوانين تدمر الاسره وتكره الشباب في الجواز فهو بالنسبه له حل مشكله الانجاب من المنبع والله انا قلت الكلام ده يا مصطفى من كام حلقه كده من كام شهر والله الشباب مش هيتجوزوا فبالتالي مش هيخل فبالتالي هو يسرق براحته بس ربنا مش على كيف حد يا مصطفى والله العظيم انا قلت الكلام ده من زمان جدا السيسي قرر يحل مشكله الخلفه بان الناس بتتجوز بس المشكله يا مصطفى في حاجه الشاب بره ما بيتجوزش بس عنده طرق اخرى لقضاء حاجته سواء بنت او ولد عنده طرق كتيره جدا احنا مشكلتنا بقى ان انت متدين سواء مسيحي او مسلم فدي القصه دي عندك قصه كبيره جدا فيلم كبير قوي وعند البنات نفس القصه فاحنا نعمل ايه يعني الشباب قصدي مش انا الشباب يعني الشاب بره ما بيتجوزش بس مقضيها والبنت برده مقضياها ومن راجل لراجل ومن ست لست وهكذا الدنيا ماشيه معاهم وما بيتجوزوش لانه عنده وسيله اخرى ليه يشبع حاجته سواء هي او هو احنا بقى الشباب بتوعنا يعملوا ايه برده من راجل لراجل ومن ست لست ازاي ما هم مزنوقين في حته الدين دي وبعد ما المقترحات الجديده قدت ادت للزوجه حق في تطليق نفسها وفي فسخ العقد الزواج براحتها جت دور على الزوج بقى عشان ندي له حقه بقى ولا ايه بس ده مش هياكل مع السوشيال فاستمرت المقترحات اللي بلغه الشارع بتحط على الزوج اكتر وتطلع عين امه خبر اهو موافقه الزوجه شرط رئيسي في الزواج التاني مشروع قانون الاسره الجديد لا زواج تاني دون اذن كتابي من الزوجه الاولى المحامي طارق العوضي علق على الشرط ده وكتب البص ده قال لك هتتصرفوا ازاي بقى دلوقتي يا تلحقوا تتجوزوا بسرعه قبل القانون يا تقضوها عرفي وخلاص المقترح كان في رفض واسع على مواقع التواصل من كل الرجاله ومن بعض الستات اللي قالوا ان ده مخالف للشريعه زي ما كتبت زينب زينب قالت والنبي ايه ده كلام ده مخالف للشريعه على فكره وفي ست هتوافق لا زواج كده بعد صدور القانون خلي ولادنا كده يتجوزوا من بره الزواج موضه موده ورحمه وكفايه ظلم الرجاله قانون عادل لجميع افراد الاسره المصريه اولهم مصلحه الاطفال لكن الغريب في المقترحات المقدمه ان بيجي بعضها ضد بعض زي مثلا هو ادى للزوجه حاجات كتير اهو حق تطليق نفسها فسخ العقد بعد ست شهور لكن زي ما اداها كده منع الزوجه انها تقدم طلب طلاق قبل مرور لاث سنين انت مجنون والله العظيم يعني هو اداها حق انها تفسخ العقد هو يا جماعه هو ده لعب دي اسره اداها حق انها تفسخ العقد بعد ست شهور خلاص طب لو عدت منها على الست شهور مالهاش حق تاني لمده ثلاث سنين انت متخيل انت بيلعبوا في ايه ده مش بيلعبوا مش بيلعبوا في كاس مش بيلعبوا في تلفزيون مش بيلعبوا في كمبيوتر بيوتر دول بيلعبوا في اسره والله العظيم اعلاء المصلحه وبسبب ارتفاع نسب الطلاق ووضع نظام خاص للطلاق قبل مرور ثلاث سنوات من الزواج تضمن مشروع قانون الاسره وضع نظام خاص للحد من ارتفاع نسبه الطلاق بين المتزوجين حديثا من لم يمضي على زواجي ثلاث سنوات يقدم قدم طلب لرئيس محكمه الاسره يطلب فيه استكمال اجراءات الطلاق يتدخل القاضي بنفسه لمحاوله الاصلاح بين الزوجين او الاستعانه باحد رجال الدين في جميع الاحوال يثبت القاضي في محضره ما تم سواء بالصلح او العجز لا يجوز للماذون او الموثق توثيق الطلاق الا بعد تقديم شهاده باستك اكمال اجراءات الطلاق يعني كده الست او الزوجه يعني اللي تعدي منها الست اشهر تبقى عدت منها فرصه عمرها انها تطلب الطلاق ثلاث سنين وكل اللي ادوجه لحسوا في القصه دي طب يا جماعه زي ما بعض الناس سالت انتوا انتوا عايزين تشغلوا الناس عصافير يعني في في ناس اعتبرت المقترحات دي عصافير لاشغال الناس عن المصايب اللي في البلد زي ما كتب صاحب الحساب بقى ذكوري حتى النخاع هو المشروع عبيط منين تديها حق تفسخ عقد الزواج بعد ست اشهر ومنين تمنعها من الخلع بعد لاث سنين المقترحات دي هدفها اثاره بلبله وخلاص لهدف اشغال الناس عن مصايب اخرى بس ببساطه يعني ده الموضوع بكل بساطه وعشان القانون يرضي الجعر السيسي اللي كان بيتكلم دايما على الطلاق الشفهي فطلع مقترح جديد بيلزم الزوج بتوثيق الطلاق رسميا خلال 30 يوم وداعا للطلاق الشفهي اه قانون الاسره الجديد يلزم الزوج بتوثيق الطلاق رسميا خلال 30 يوم لضمان حقوق الزوجه ومنع التلاعب او الانكار طب انا عايز اسال ايه علاقه ده بالطلاق الشفوي ايه علاقه يعني ايه علاقه ده بالطلاق الشافعي هي قصه الفقهيه هل الطلاق الشافعي يقع ولا لا شيخ الازهر الحقيقه قال لك لا يقع الطلاق الشفعي يقع السيسي ورجالته مش عايزينه يقع السيسي بقى وسعد الضلالي وكل الشياها دي مش عايزينه يقع يقوللك لا هو بيقول لها طلقت لا يجوز الطلاق الا بعد ما يروح للورق او يخلص الورق مع الماذون وكده انت دلوقتي بتقول لي على الزوج ان يوثق الطلاق بعد خلال 30 يوم ايوه بس انا السؤال دلوقتي هل يقع الطلاق الشفعي ولا بالقانون الجديد ان انت ما حليتش حاجه على فكره يعني ممكن يقول لها دلوقتي طلقتك انت طالق وبعدين وبعدين معلش يعني هو انت هتحتاج الحكايه دي في ايه هتحتاج ايه في قصه الراجل دي ما خلاص ما الراجل اتضرب بالجزمه هو الراجل بقى ينفع دلوقتي ده الست من حقها تطلق نفسها مش عاجبها الموضوع تطلق نفسها ليه ايه بقى انت حسيت حسني ان احنا زمان قوي يعني الرجاله بتطلق وبتاع خلاص ما الست دلوقتي بعد ست شهور ممكن تقول له معلش انا مش عايز ابجي بقى اشوف غيرك او بتحقها تطلق نفسها طيب انت ايه زعلان ليه على الشفهي ومش شفهي ما خلاص ما عادش فيه الكلام ده وبعدين افرض انه طلقها وراح وثق هو انا سؤالي هل الطلاق الشافعي في القانون ده يقع ولا لا ده سؤالي انت ما حليتش حاجه دلوقتي لو الراجل قال لمراته انت طالق شفوي كده في القانون الجديد يقع ولا لا بس ده مشكلتي لان ده القضيه اللي بيني وبين شيخ الازهر وبسببها قال لشيخ الازهر تعبتني يا فضيله الايمان اهو لكن احنا كدوله معنيه بالحفاظ على مجتمعها ماطلعش قانون انا بقول الكلام ده لان احنا بنحافظ على امه بدل ما تتحول لاطفال في الشوارع او سلوكيات مش مظبوطه ما نطلعش قانون يقول ان لا يتم الطلاق الامام الماذون عشان ندي فرصه للناس انها تراجع نفسها ما يبقاش بكلمه بيقولها كده ولا ايه يا فضله الامام تعبتني يا فضله الامام لا ده انت بتلعب لعب جامد جدا ده انت بتلعب لعب جامد قوي قال لك انحافظ على الام امه مين انتحافظ عليه ده انت بتشخرم الامه لكن عشان الامانه في ناس قيدت موضوع توثيق الطلاق الشفوي ويكون بالتراضي بين الزوجين زي ما كتبت ولاء اهي اراء قالت انا مع توثيق الطلاق وانه يبقى بقرار مشترك بين الزوجين وكمان بالاتفاق على تسويه الامور الماديه ورعايه الابناء ومصارفهم لكن ليه تكبر اثنين عاقلين بالغين مش مبسوطين مع بعض على الاستمرار في زيجه فاشله والتور في مشاكل اكبر وربما ابنائي يشيلوا الارض بعد كده ممكن اهي رايي زي ما قالت ولاء الشاذلي دي لكن الفكره ان المقترحات كلها بتصب في خانه تدمير الاسره يعني سيسي بيقول اهو ان هو عايز يحمي امه ويحمي الاسره لا مش تحمي اسره خالص يعني انت الحقيقه عشان تعالج مشكله الطلاق اللي هو عمال على بطال ورمي العيال في الشوارع وبهدلت الاسر رحت عامل حاجه العكس خالص انت كلها بتصب في خانه تدمين الاسره تحت حجه حمايه ميت الزوجه لو حصل طلاق وعشان كده لقينا المقترح ده اللي هيزيد اعباء الزواج ادي المقترح اهو مشروع قانون الاسره يلزم الزوج بتقديم وثيقه تامين لصالح الزوجه قبل توثيق عقد الزواج تضمن لها نفقه شهريه في حاله الطلاق طب انا طب انا عايز اتخيل نفسي كده داخل اتجوز واحده ورحت اعمل لها وثيقه التامين بمليون جنيه مثلا يعني وهي من حقها انها بعد ست شهور تطلب الطلاق تقول لي ما يلزمنيش هنعمل ايه بقى هنعمل ايه وجع قلب بقى و هتتنازل هي عن المليون جنيه هنعمل ايه بجد يعني سيبك من اصلا الشاب مطلوب منه دلوقتي شقه وفرش وحاجات ووثيقه تامين على الزوجه ده مين اللي هيتجوز؟ لا ده بعد كل ده بقى من حقها ان هي بعد ست شهور تقول لا ماعرفكش ده ايه ده ده عند مين ده يا جماعه هو احنا ليه بنخترع العجله ما هو عندنا الشريعه الاسلاميه او ما تاخدوش بالشريعه الاسلاميه خالص خدوا بالقوانين الغرب وخلاص وخلص يعني اعملوا قوانين كده زي القانون السويسري كده والقانون امشوا كده الناس بتتجوز والعالم كله موجود فيه الجواز يعني ليه احنا بنخترع ليه ليه عايزين نخترع في موضوع اصلا خلاص العالم متفق عليه ليه بجد والله ليه مش عاجبكم الشريعه الاسلاميه بلاها الشريعه الاسلاميه روحوا لسويسرا ولا تقعدوا تخترعوا ولا بتاع شوفوا القوانين السويسريه في اوروبا عامله ازاي اللي بسببها بسببها ما حدش بيتجوز خالص انا بقول لك شوف كده اتفرج على نسبه الجواز في في الدول الاوروبيه وقول واتفرج ليه؟ لانه خلاص انا هتجوز ليه انا ليه اجيب واحده اصرف عليها ولما تطلق تاخد نص ثروتي ولما مش عارف ايه طب خلاص بلاش منها فانتوا ليه بتخترعوا العجله ما موجود القانون خدوا القانون الغربي واتعاملوا بيه وهتضمنوا ما فيش جوائز في هجوم كبير حصل على السوشيال ميديا ضد المقترح ده وكتير اعتبروا ان الزواج تحول لعقد عمل وبيكره الشباب في الجواز زي ما كتب بدر بدر بدر قال بالنص كده انتوا بتحاربوا الله وبتعاهدوا تعليم ربنا انتوا كده بتعملوا من الزواج عقد عمل وليس تكوين اسره ومجتمع انتوا كده بتنفروا الشباب من الزواج وبتقفلوا باب الحلال اين الازهر وعلماء الازهر هذا تعدي على ديننا اللي هو مصدر التشريع على شويه منافقين وخونه وفي اللي سال هو شركاء الوطن المسيحيين داخلين معانا في الموضوع ده وهل الكنيسه لها راي زي ما كتب طب محمود محمود قال هل هذا المشروع يشمل شركائنا في الوطن ام انه للمسلمين فقط واذا كان للمسلمين اين موقف الشيخ الطيب ايه موقف الازهر وهل الكنيسه راي ام ان القانون لا يمسهم اذا انتم فتحتوا باب جهنم على كل اسره ممكن الزوج يحرق البيت على فيه بسبب قرار ليس من الدين وبسبب شيخ الازهر نشطاء كتير اعتبروا اللي بيحصل ده تنفير زي ما انا قلت من الزواج انت كده بتكره الشباب في الجواز انت اللي انت عايزه يعني انا متاكد وعايز كده انا متاكد ان السيسي عايز يوصل للمرحله دي الشاب عليه دلوقتي انه يصرف ويجيب شقه ويجيب حاجات ويعمل وثيقه تامين للزوجه والزوجه بعد شويه تقول له لا امشي او بعد ثلاث سنين تحققها تخلع نفسها وتمشي طب اسمع المدرب ده محمود داوود كتب ايه كتب بيقول والله الرجاله ما كانوش ناقصين تنفير من الزواج من مصريه وانا الذي كلما طلب مني زوجه اجنبيه لم ادعه حتى اقنعه بمحاسن المصريه وتفوقها يا رب المجانين اللي بيلعبوا في عدادات البلد يقولوا في دايه بقى قانون الزفت الجديد اللي بيحصل ده يا حضرات هيزود العزوف عن الزواج وطبعا دي رغبه ودي حاجه جوه البني ادمين رجاله وستات طب لما الجواز يبقى صعب قوي كده هيتزيد العلاقات اللي بره وده الكلام اللي كتبه الدكتور حسام رزيق بيقول قريبا جدا هو اللي بيقول وليس ببعيد العنوسه والقوانين الجديده اللي هتخلي الشباب يعزف عن الزواج الزوج الزواج هيكون بعقود مسجله بشروط زي عقود الشركات او عرفي ده اللي لسه باقي على دينه وعايز الحلال او المخادنه او الصحبيه زي ما في الغرب احنا ماشيين على نفس الطريق بمسطره والله يا دكتور حسام انا قلت الكلام ده بل بالعكس اللي بره هو اصلا الموضوع عنده مش كبير يعني الموضوع بالنسبه له مش كبير الشاب او البنت اللي بره اللي عايشه بره الغربيه يعني مش الحكايه عندها مش كبيره قوي مش واسعه قوي يعني يعني موضوع مش كبير قوي انه يروح يعمل علاقه ويعيشوا مع بعض مش عادي يعني لكن احنا عندنا في ناس لسه على دينها يعني اه صح الالحاد عندنا كتر جدا في مصر وده مش كلامي دي دي احصائيه جديده الالحاد كتر في مصر جدا الالحاد كتر في مصر جدا ممكن يبقوا كده لكن في ناس لسه على ناس قارنت بين القوانين اللي بتتعمل دلوقتي اللي بتنفر الشباب في الجواز وبين اللي بيحصل في دوله زي تركيا تعالى شوف تركيا بقى الرئيس اردوغان عمل ايه اتفضل الرئيس التركي رجب طيب اردوغان قرض الزواج بقيمه 250,000 ليره في حاله انجاب طفل ثاني خلال فتره سداد قرض الزواج سيتم تحويل جميع الاقساط المتبقيه الى منحه يعني الشاب هو داخل يتجوز هياخد قرض ب 200 الى 250000 ليره خلاص لو خلف ولسه بيسدد في القرض ده هيعتبروا بقيه اقساط القرض هيعتبروها منحه الناشط هيثم الصدفاوي اتعجب من اللي بيحصل في مصر واللي بيحصل في تركيا في موضوع الجواز والتشجيع عليه قال يا اخي بقى يا اخي بقى الرئيس التركي رجب تبران طالع في خطاب بيقول انه ملاحظ ارتفاع سن الزواج وعزوف الشباب عن الزواج وايضا زياده حالات الطلاق بين الاتراك وده يهدد امن المجتمع التركي وانه حزين بسبب الوضع ده وانه عشان يعالج المشكله دي قرار الاتي يحصل الشباب الراغب في الزواج يحصل على قرض بدون فوايد بقيمه 300000 ليره تسدد على اربع سنوات لمساعده الشباب على نفقه السواج في بدايه حياتهم في حاله انجاب طفل يتم تاجيل دفع القرض لمده سنه وفي حاله انجاب طفل ثاني يتم الاعفاء من القرض نهائيا وبكده الدوله تدخلت وحلت مشكله مجتمعيه كبيره تحس ان ابوهم بيسهل عليهم الزواج مثلا خليني ساكت المقترحات اللي تتقدم عندنا في مجلس النواب المصري في ما يسمى قانون الاسره رغم انها في ظاهرها مثيره للسخريه لكن مرعبه ومش عارفين فين دور الازهر او الكنيسه من الخزعبلالات دي خلينا نسمع الكاتب سليم عزوز بيتكلم على القصه دي بيقول ادعى لنفسه ما ليس فيه زي ايه؟ قال لها انه وحش الليل وطلع بيخاف من الضلمه يحزوجه اذا تبين لها ان الزوج ادعى ما ليس فيه وتزوجته على ذلك اتفضل اتفضل يا بيه احنا ايه ده ايه ده معلش في الاخر ايه شهور ست شهور مكتب الاستاذه سمر رجب هي اللي هي اللي صاحبه الاقتراح ولا ايه؟ انت عامله اعلان لحاجه سحر اسمها سحر سمر سمر رجب انت عايزه تورينا الساعه يعني الجديده ولا عايزه تورينا الدبله الخطوبه يا ريتنا كلنا ولا عايزه تورينا الحجاب ولا عايزه تورينا الجمال والحلاوه ولا عايزه تورينا الخيبه الثقيله فعلا القوانين دي كلها هدفها المفروض حمايه الاسره هدفها مفروض تقليل نسب الطلاق مفروض لكن هذه القوانين ستؤدي الى تدمير المجتمع اللي متجوز هيتدمر العلاقه بينه وبين زوجته اما اللي لسه ما يتجوزش فاعتقد انه هيبعد انا بقول لك اهو هتبقى نسبه عنوسه فظيعه جدا وهيبقى نسبه انحلال في المجتمع خرافيه غير مسبوقه غير مسبوقه لان دي طاقه عند الناس عند الشباب وبالتالي مين اللي هيقدر يتعامل مع حلوها رخصوا رجعوا رجعوا زي زمان كده في مصر افتحوا بيوت الدعاره مره ثانيه واخلصوا خلاص يعني والله مصر دي لها الله على اي حال الحلقه خلصت الى ان نراكم غدا وحلقه جديده من برنامج مصر النهارده تصبحوا على وطن حر تصبحوا على
1:22:08
الحلقة الكاملة برنامج مصر النهاردة الحلقة الـ 847 مع محمد ناصر 04 03 2026
قناة مكملين - الرسمية
31 مشاهدة · 3 maanden geleden
2:20:04
الحلقة الكاملة برنامج مصر النهاردة الحلقة الـ 830 مع محمد ناصر 05 02 2026
قناة مكملين - الرسمية
7 مشاهدة · 4 maanden geleden
52:27
باعوا الثورة فكيف انتهى مصير داعمي السيسي في الانـ ـقلاب
القناة الرسمية للإعلامي محمد ناصر en الإعلامي محمد ناصر - القناة البديلة
28 مشاهدة · 1 dag geleden
2:30:54
الحلقة الكاملة برنامج مصر النهاردة الحلقة الـ 886 مع محمد ناصر 17 05 2026
قناة مكملين - الرسمية
17 مشاهدة · 1 maand geleden
2:45:07
الحلقة الكاملة برنامج مصر النهاردة الحلقة الـ 888 مع محمد ناصر 19 05 2026
قناة مكملين - الرسمية
18 مشاهدة · 1 maand geleden
2:32:39
الحلقة الكاملة برنامج مصر النهاردة الحلقة الـ 817 مع محمد ناصر 19 01 2026
قناة مكملين - الرسمية
13 مشاهدة · 5 maanden geleden
2:36:42
الحلقة الكاملة برنامج مصر النهاردة الحلقة الـ 821 مع محمد ناصر 25 01 2026
قناة مكملين - الرسمية
21 مشاهدة · 5 maanden geleden
1:22:48
الحلقة الكاملة برنامج مصر النهاردة الحلقة الـ 842 مع محمد ناصر 24 02 2026
قناة مكملين - الرسمية
13 مشاهدة · 4 maanden geleden
47:27
12 سنة لماذا فشل السيسي في إسكات قناة مكملين
القناة الرسمية للإعلامي محمد ناصر
24 مشاهدة · 3 dgn geleden
1:49:37
الحلقة الكاملة برنامج مصر النهاردة الحلقة الـ 869 مع محمد ناصر 22 04 2026
قناة مكملين - الرسمية
21 مشاهدة · 2 maanden geleden
2:25:00
الحلقة الكاملة برنامج مصر النهاردة الحلقة الـ 826 مع محمد ناصر 01 02 2026
قناة مكملين - الرسمية
17 مشاهدة · 4 maanden geleden
1:14:53
الحلقة الكاملة برنامج مصر النهاردة الحلقة الـ 843 مع محمد ناصر 25 02 2026
قناة مكملين - الرسمية
20 مشاهدة · 4 maanden geleden
1:25:57
الحلقة الكاملة برنامج مصر النهاردة الحلقة الـ 846 مع محمد ناصر 03 03 2026
قناة مكملين - الرسمية
23 مشاهدة · 3 maanden geleden
1:24:30
الحلقة الكاملة برنامج مصر النهاردة الحلقة الـ 848 مع محمد ناصر 08 03 2026
قناة مكملين - الرسمية
15 مشاهدة · 3 maanden geleden
2:35:51
الحلقة الكاملة برنامج مصر النهاردة الحلقة الـ 834 مع محمد ناصر 11 02 2026
قناة مكملين - الرسمية
15 مشاهدة · 4 maanden geleden
1:29:24
الحلقة الكاملة برنامج مصر النهاردة الحلقة الـ 850 مع محمد ناصر 10 03 2026
قناة مكملين - الرسمية
27 مشاهدة · 3 maanden geleden
2:27:22
الحلقة الكاملة برنامج مصر النهاردة الحلقة الـ 811 مع محمد ناصر 11 01 2026
قناة مكملين - الرسمية
23 مشاهدة · 5 maanden geleden
2:24:19
الحلقة الكاملة برنامج مصر النهاردة الحلقة الـ 882 مع محمد ناصر 11 05 2026