الاجر بتاعها عند الله عز وجل ونكون زاهدين فيها لانه من عرف ما يطلب هان عليه ما يبذل انا لو عارف انا بطلب ايه هيهون علي اللي انا بعمله لو انا عارف ان انا بطوافي دههو لو انا عارف ان انا بطوافي دههو بيغفر لي ذنوبي كلها حتى لو مش في عمره وانا ما تيجي تقعد تاني حتى لو مش في عمره حتى لو مش في عمره وبطوف طواف بس كده سبع سبع ا سبع اشواط سبع لفات حوالين الكعبه انا بطوافي ده بيغفر لي كل ذنوبي فانا لما اعرف كده هجتهد ان انا كل يوم اول ما اروح الكعبه هطوف سبع اشواط كل يوم ليه ما انا عرفت فضل ده الصحابي اول ما عرف فضل الشهاده راح جاي كان في شويه تمرات في ايده قال لهم تمرات ايه واحنا لسه هنقعد في الدنيا شويه كمان لا نرمي التمرات دي ونخش عشان نقاتل فنقتل في سبيل لله فننال الجنه اللي هي عرضوها السماوات والارض اللي النبي عليه الصلاه والسلام كان عمال يقول لهم هلموا الى جنه عرضوها السماوات والارض فمعرفه الفضل دي حاجه عظيمه جدا ولذلك النبي عليه الصلاه والسلام اكثر من اعلام الصحابه وتعريف الصحابه بفضائل الاعمال على الذكر ا هتلاقي عشرات الاحاديث عشرات الاحاديث على قيام الليل عشرات عشرات الاحاديث على الدعوه الى الله عشرات الاحاديث على العلم الشرعي العلم النافع عشرات الاحاديث فتيجي انت لما تقرا الاحاديث دي قلبك يشتعل وفي كتب مخصوصه اتعملت عشان الفضائل دههي عشان فضائل الاعمال زي الترغيب والترهيب يشجعك للاعمال الصالحه ويخوفك من المعاصي والذنوب فالترغيب والترهيب احنا لو مش عارفين الكلام ده مش هنعرف نعبد ربنا كويس واحنا بنقرا القران مش هنعرف نقرا القران واحنا ا مصحصحين واحنا قلوبنا صاحيه واحنا مركزين في الايات ماشي كده فاحنا ان شاء الله النهارده باذن الله هيكون عندنا كلام حول القران حول القران لانه ا وان شاء الله برض يعني يعني الشيخ محمد يعني هيعلمنا شيء من ده باذن الله عز وجل هيعلمنا شيء عن فض فضل القران ا وهنعلق يعني بعده تعليق بسيط كده عشان نجتهد في الايام اللي جايه ان احنا يكون لنا برنامج قراني ضخم متين محترم برنامج قراني في العمره يكون برنامج مؤثر ونافع نخرج بعد العمره ا يعني كويسين باذن الله عز وجل ماشي كده افضل بقى يا شيخ محمد ويعني ان شاء الله بعدك نعلق تعليق بسيط بس كده ان شاء الله ربنا يسترك افضل في مقدمه كده بحب ابدا بيه افضل اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين والصلاه والسلام على اشرف المرسلين نبينا محمد واله وصحبه اجمعين اما بعد ا الكلام ان شاء الله قضيه العباده قضيه العباده محركها الاساسي من القلب محركها الاساسي منين؟ من القلب طيب الانسان اللي خلقه الله عز وجل بيتكون من ايه؟ اربع حاجات. الانسان رب العالمين خلقه في اربع حاجات. الانسان فيه جسد وله قلب وله عقل وله نفس ولا خامس. هم الاربعه دول كل واحده كل واحده من الاربعه دول عايزه تربيه وعاوزه اصلاح. انا بتكلم كلام عام يبنى عليه يبنى عليه بعد ان شاء الله ما رب العالمين يمن علينا ونرجع ان راجعنا ان ده شغل يبنى عليه ان انت عاوز عاوز يكون في اصلاح لجسدك واصلاح لعقلك واصلاح لنفسك واصلاح لقلبك حلو كده طيب الشخصيه المسلمه المتزنه يا شيخ عبد الله لازم تكون فيها التربيه من من هذه الاربع لو في قصور في واحده يكون نموذج مشوه يعني لو انسان اصلح قلبه بالايمان اصلح قلبه بالايمان ولم يجتهد على اصلاح النفس الاماره بالسوء فتلاقيه يصلي ويراي خلاص يصلي ولا يخلص عمله يصلي او يعمل طاعات ويبتغي بها الدنيا ويبتغي حظ نفسه طب ده بيصلي وبيجتهد في اعمال الايمان مشكلته في ايه؟ انه اهم جزء مهم في نفسه هي تربيه النفس خلاص طيب كذلك اصلاح العقل ممكن انسان كلام الشباب مهم انسان يكون مؤمن من جهه انه اجتهد على صلاح قلبه وجاهد نفسه واخلص عمله لله لكن لم يتربى عقله على معاني الاسلام خلاص فترا فتلاقي الشخص ده ممكن يضر اكثر مما ينفع خلاص يعني ممكن تلاقي مسلم وصالح وكده وممكن يتبنى فكر مثلا غير افكار الاسلام فكر علماني فكر ليبرالي وهذا مشهور في الشباب اكثر خلاص الشاهد ان ده محتاج لوحده تربيه تربيه العقل يعني الانسان لازم يتعلم معاني الاسلام وافكار الاسلام خلاص طيب وتربيه تربيه الجسد تربيه الجسد على على الاعمال الظاهره تربيته على السنن تربيته على الطاعه تربيه الجسد على اللبس الصالح تلبس لبس شرعي طبعا اللبس الشرعي للرجال كل ما هو متعارف عليه مش الجلابيه يعني وعند النساء معروف الحجاب بشروطه اصلاح الجسد من ناحيه ايه تعامله مع الناس حسن الكلام خلاص هذه كله اصلاح للايه للجسد ان تلزم جسدك الادب الظاهر في تعاملاتك مع الناس هذا من الايه هذا لو اصلحنا الاربعه دول هو ده النموذج المسلم المراد ان احنا نصل اليه ان يبقى نموذج سعى في اصلاح نفسه من اربع جهات اصلح جسده الظاهر فالزم نفسه الطاعه والزم نفسه اداء السنن والعبادات واصلح عقله خلاص فتبنى افكار الاسلام خلاص فسعيه لخدمه دينه خلاص ورب ربى نفسه تربيه النفس خلاص رب العالمين لما ذكر النفس في القران قال ونفس وما سواها فالهمها فجورها وتقواها قد افلح من زكاها فمفلح اللي جاهد على تزكيه النفس اذا النفوس مش مذكاه لوحدها خلاص يعني النفوس مش حلوه بطبيعتها يعني وارد ان نفسنا يعتريها امراض وافات فالنفوس يعتريها الغفله النفوس تعتريها الاهواء اتباع الهواء والمزاج خلاص امراض النفوس كثيره فان الانسان يجاهد نفسه على اصلاح هذه النفس وتربيه هذه النفس خلاص يعني يجد من نفسه كسل الكسل ده خلاص مشكله في النفس خلاص تلاقيه كسلان في فعل الطاعه او جراته على فعل المعصيه ولا يستطيع ان يحجز هذه النفس ما بيقدرش يمنع نفسه عن المعصيه ولا بيقدر يجاهد يقوم نفسه لفعل الطاعه يبقى ده عنده مشكله في ايه؟ في صلاح نفسه خلاص يبقى دول ثلاث امور مهم ان الانسان يشتغل عليهم انا عايز اقول يا اخوانا ان مساله اصلاح النفس او اصلاح المسلم هذا امر يحتاج مننا سعي محتاج ان احنا نسعى لده خلاص نبذل مجهود لده علشان تقدر تتزن في هذا نيجي بقى على النقطه الكبيره اللي هننطلق منها وهي صلاح القلب وصلاح القلب هذا اخواني النبي صلى الله عليه وسلم جعله المحك قال صلى الله عليه وسلم الا ان في الجسد مضغى اذا صلحت صلح الجسد كله واذا فسدت فسد الجسد كله الا وهي القلب فالقلب العلماء يقولون عنه يا شيخ ان القلب هو سيد الجوارح القلب سيد الجوارح الجوارح خدم له وتبع القلب يريد تريد ايه؟ هتلاقي الجوارح بتفعل. الحاجه اللي قلبك يريدها ويحبها تلاقي الجوارح تسعى. شوف احنا ما اول ما جينا الحرم كله قلبه في شوق ان يذهب الى بيت الله فتلاقي الجوارح بتتحرك حتى لو في تحب حتى لو في مجاهده جت منين؟ من القلب يريد فالقلب اذا اراد شيء سعه الجوارح اليه كذلك في الدنيا يا شيخ كذلك في الدنيا يعني انت لو بتحب شيء تلاقي جوارحك بتسعى ليه يعني لو انسان شباب بيحب يلعب مثلا لعب معين تلاقي الجوارح بتسعى عندنا مثلا عزو زومه الشيخ احمد راح عازمنا على تيس مندي يا جماعه خلاص تيس ماندي عند مش عارف اي محل هنا قريب طيب في يعني حد ممكن يتعلل مش قادر ورجلي وبتاع والشيخ احمد عزيز علينا فلا هتلاقي ايه لان القلب يريد فالجوارح تتحرك انا عايز اوصل لك ان هذه قاعده في حياتك كلها في امر دينك ودنياك يعني حتى امور الدنيا هتلاقي القاعده دي ماشيه ان الحاجه اللي على مزاجك وقلبك بيحبها هتلاقي جوارحك بتتحرك ليها بسهوله من غير مجهود خلاص اللي احنا عاوزين نوصل له بقى ايه؟ ان القلب لو اراد الطاعه هتلاقي الجوارح تطيع هتلاقي الجوارح تطيع فهتلاقي ان الخلاصه ان لو اجتهدت على صلاح هذا القلب لسهلت معك الجوارح في فعل الطاعات وسهلت معك الجوارح في ترك المعصيه يبقى ده المحك زي ما النبي قال اللي هو الايه؟ القلب القلب ده بقى تربيه القلب ازاي يا اخواني؟ الساعه القلب هذا العضو الذي خلقه الله عز وجل له غذاء القلب له ايه غذاء وغذاء القلب في الايه غذاء القلب في ايه يا اخوانا في ايه في العباده في العباده غذاء القلب في ايه تاني يا جماعه انا عايز عشان الناس ما تنامش بسران القران غذاء للقلب ايه تاني يا عم الشيخ هوحي بقى الايه الوحي قران وسنهجيب من الاخر يا شيخ الله عليك شيخ طارق ايه اللي ممكن يغذي القلب حقنه ادرينالين مثلا اه يعني ايه اللي ممكن يغذي القلب البيك يغذي القلب غذي هذا يفسد القلب يا شيخ الله يحفظك طيب الذكر فتح الله عليك غضب البصر التزام الطا والزامزام المنيات كل هذه الامرو احسن الله اليك هتلاقي ان الماده الخام لصالح القلب هي الايمان خلاص رب العالمين القلوب رب العالمين ذكر قلوب اهل الايمان قلوب اهل الايمان القلب الايمان فيه دائما بيزداد خلاص انما المؤمنون الذين اذا ذكر الله وجلت قلوبهم القلب بيتفاعل مع الذكر حلو كده واذا تليت عليهم اياته زادتهم ايمانا يعني الموضوع ايه مؤثر على الايمان بيزيد بيزيد في القلب بالايه؟ بفعل الطاعات اللي انتوا قلتوها كلها يعني من الاخر القلب ده محتاج جرعه من الايمان عشان يعرف يكمل معاك عشان القلب يفضل معاك في الطاعه كويس خلاص وتقدر تبعد عن المعاصي خلاص محتاج ان القلب يكون فيه جرعه من الايمان الايمان بقى الايمان الايمان ده بنحصل عليه ازاي؟ بالاعمال اللي احنا قلناها دلوقتي الايمان عند اهل السنه المسلمين ايه يا جماعه الايمان بيزيد في القلب وبينقص يعني احنا دلوقتي في موسم طاعه في بيت الله في بيت الله الحرام خلاص انت في الوقت ده الطبيعي ان الايمان في قلبك ايه يزيد طب الايمان ده هيفضل في قلبك كده لحد ما تروح طيب ولو فضل معاك لحد ما تروح اسبوع اثنين هيجي عليه وقت وايه لازم الايمان ده هينزل فانت لازم تستعد لهذه اللحظه لان هذه طبيعه الايمان في القلب ان الايمان يا اخوانا يزيد بالطاعه وينقص بالمعصيه وبترك الطاعه فالايمان هيجي عليه وقت وايه وينقص هيجي عليه وقت ايه ينقص فبما ان الايمان يزيد وينقص اذا انت تقدر تكتسب جرعات من الايمان انت محتاج يوميا كده تصحى الصبح زي ما انت بتاخد جرعه الفطار ويجي معاد الغداء عايز تاخد جرعه الغداء عشان الحياه تمشي وبعدين جرعه العشاء مثلا خلاص القلب عاوز كده رب العالمين وزع لك الطاعات على مدار اليوم ليه يعني ليه صحيك الفجر تعبدا لله عز وجل والظهر والعصر والمغرب والعشاء وما بينهم بقى الذكر قبل الصلاه وبعدها وذكر الصباح وذكر المساء وقراءه القران تنويع الطاعات على اليوم دي يا عم الشيخ جرعات من الايمان فانت بتاخد جرعه خلاص وبعدين يعدي ساعتين ثلاثه ياخد جرعه كمان جرعه كمان هذه الجرعات اللي بتعطيها للقلب هي ماده حياه القلب يفضل قلبك حي بالايمان خلاص فانت احنا دلوقتي بنكتسب جرعات من الايمان بالذكر والعباده والطاعه وفي المكان المقدس الان احنا في في مكان في مكه بلد بلد الحرام ده يجعل القلب في ايه؟ في جرعات من الايمان طيب يبقى تربيه القلب على الايمان دي مقصد يا اخوانا وثابت معاك يوميا يوميا انت محتاج تحصل الايه؟ الايمان طيب تحصيل هذا الايمان لما بدا مع اصحاب النبي صلى الله عليه وسلم كيف كان الاسلام يا اخوانا احفظوا الثلاث الحته دي مهمه الحته اللي انا هقولها دي مهمه ايه هي يا عم مصطفى ايه هي ان الاسلام بدا مشاعر الاسلام بدا ايه يا اخوانا مشاعر ثم شعائر ثم شرائع في الاخر فاحنا لما نيجي ندخل الاسلام بتخش من الايه من الشعائر عمال تعمل عبادات وتصلي طب اين مشاعر القلب في العباده؟ يعني الصحابه الصحابه الصحابه النبي صلى الله عليه وسلم ربهم بالايه؟ بهذه المشاعر بهذه المشاعر احفظوا حديث السيده عائشه رضي الله عنها السيده عائشه كانت بتقول ايه يا عم الشيخ علي؟ كانت بتقول ايه؟ قالت رضي الله عنها كان اول ما نزل من القران سور من المفصل المفصل اللي هي الصور القصار المفصل من القران اللي هي السور القصار يعني معانا من من اول الحجرات اوقاف وانت نازل للناس دي اسمها ايه المفصل طوال واوساط وقصار اول ما نزل من القران س طب ليه طب ليه ليه القران اول ما نزل على الصحابه نزل من الصور دي شوف بقى السيده عشت بتقول ايه كان اول ما نزل من القران سور من المفصل فيها ذكر الجنه والنار فاكرين الشيخ احمد امبارح لما قال لنا احنا محتاجين نستجلب نستجلب هذه المشاعر بايه؟ بذكر الاخره هو ده هذا معنى شرعي معنى شرعي ان الصحابه اول ما تعلموا تعلموا بالايه؟ بهذه المشاعر فكانت تنزل عليهم ايات الحديث عن الجنه حتى امتلات قلوبهم شوقا الى الجنه ونزلت ايات تحدثهم عن النار حتى امتلات قلوبهم خوفا من النار خلاص وتعرفوا على الله عز وجل بالتوحيد لا اله الا الله حتى امتلات قلوبهم حبا لله تبارك وتعالى الحديث بتاع جندب الحديث بتاع جندب لما قال ان احنا ربنا طول على الايمان وبعدين خدنا القران انتوا الان بتاخدوا القران وبعد كده بتاخدوا الا كنا شباب حزابره اه فتعلمنا الايمان قبل القران اه نتعلم الايمان قبل القران فزددنا به ايمان اه ثم اوتينا القران فازدنا به فزدنا به ايمان تمام جزاك الله خيرا يبقى فكره عليكم السلام وبركاته حبيبي اتفضل يبقى فكره يا اخوانا ان البدايه دايما انك تشوف مشاعر قلبك ايه ولو المشاعر دي ضعيفه تقويها لو المشاعر ضعيفه تقويها ولذلك كتير من السلف ما كانوش بيركزوا على العباده الكتير قد ما يركز على العباده اللي تؤديها صح يعني كان سيدنا ابن عباس يقول يقول ايه ركعتان مقتصدتان في تفكر خير من قيام ليله والقلب ساهن هو عايز يديك اشاره لمعنى مهم وهو ان انا لما اقف اصلي كتير وسرحان لا ده انا لما اصلي 10 دقاق او ربع ساعه وانا مركز وقلبي حاضر في العباده هذا ارجى للقبول والانتفاع وصلك يا شيخ يبقى يبقى التركيز على يا اخوانا التركيز على ايه على المشاعر مشاعر القلب بالايه بالايمان وهكذا كان زي ما قلنا على اصحاب النبي صلى الله عليه وسلم تكمله الحديث قالت ايه السيده عائشه ولو كان اول ما نزل لا تشربوا الخمر لقالوا لا ندعوا الخمر ابدا يعني لو كان الامر بدا بالاوامر والنواهي على طول ما كانش حد اطاع الا قليل خلاص فاحنا محتاجين ان احنا نركز على مشاعرنا في العباده خلاص فكل كل عمل في الاسلام وهذه من من رحمه الله عز وجل بنا ان كل طاعه انت تفعلها في الاسلام لها معاني ولها روح ولها مشاعر خلاص ولها ايه ولها مشاعر فالتركيز على مشاعر الصلاه ده مهم تركيز على مشاعر القران وتدبر القران ده مهم يعني الشيخ احمد جزاه الله خيرا لما قال نفتح الباب في الكلام عن الفضائل هذا مهم انك تعرف الفضائل لان هذا محرك يحرك الانسان الى العمل القلب له محركات ثلاث يا اخوانا اخر حاجه اقولها بس في النقطه المقدمات وبعد كده نتكلم في الفضل على طول القلب له محركات ثلاث حد يعرفهم لسه قايينهم قلناهم عرضا في الكلام القلب له محركات ثلاث اللي بيحرك قلبك ثلاث حاجات ثلاث معاني اول معنى يحرك قلب لك الايه لا جايه دي الخوف الخوف لو انت خايف من حاجه هت هتتحرك يعني انت رجلا انا رجليه وجعاني خلاص مثلا واحد رجليه وجعاه كلب بيجري وراه هيقول رجلي وجعاه هيجري ايه ايه اللي خلاه تحرك فالخوف محرك فطري يعني ايه اللي بيخلي اللي عنده امتحان ايه اللي بيخليه يذاكر حاجه خايف انه يسقط مثلا او خايف ما يعديش السنه خلاص بعض من خاف ادلج اه حديث النبي صلى الله عليه وسلم من خاف ادلج والدلجه هي السير بالليل في السفر يعني ما يقعدش يريح طول الليل لا يكمل سفر بالليل ومن ادلج بلغ المنزل اللي هيسافر بالليل هيوصل بدري الا ان سلعه الله غاليه الا ان سلعه الله الجنه فانك تحيي في قلبك مشاعر الخوف من الله عز وجل ده معنى مهم جدا ان قلبك يمتلئ هيبه لله عز وجل وخوف من رب العالمين سبحانه وتعالى تعالى طبعا الخوف الخوف ما يقصدش به الخوف الفطري زي خوفنا من الاسد واللا خوف العباده خوف الذل خوف المحبه تبقى خايف من الله عز وجل فتلجا اليه سبحانه وتعالى خلاص وده ممكن يبقى له كلام بعدين بس سريعا يبقى اول محرك يحرك الانسان الى الله هو الايه الخوف ثاني محرك الرجاء انك ترجو يعني ايه اللي يخليك تخبط وعايز تروح تصلي هناك في الحرم ان الركعه ب 100000 صلاه فيه 100000 صلاه صح ف ده فضل هو ده بقى هو ده المحرك اللي هيخليك تعمل اللي هو الفضائل محرك الرجاء ده اسمه محرك الايه الرجاء انك لما تعرف ان من قال سبحان الله وبحمده 100 مره غفرت له ذنوبه ومن قال مثلا سبحان الله بحم غرست له نخله في الجنه هذه هذه الفضائل بتحرك القلب للعمل خلاص يبقى اللي بيحرك قلوبنا يا اخوانا اما الخوف او الايه او الرجاء خلاص الرجاء اللي هو الفضائل اللي احنا ان شاء الله نتكلم فيها المحرك الاخير الثالث هو الايه؟ المحبه انك لانك بتحب فلان المحبه دي تخليك تعمل عنه عشان بس مجرد انك تحبه فانت بتعمل ده لانك محب بس خلاص انا ممكن اساعد فلان ومش عاوز منه حاجه بس انا بحبش فلان ده فلاني احبه خلاص فافعل له الامر ده من غير ما اكون خايف منه ولا من كون ارجو منه حاجه ولا ارجو منه مقابل خلاص فهذه محركات القلوب خلاص محرك الفضائل هو ده اسمه محرك الايه؟ محرك الرجاء انك لما تعرف فضل العمل تتحرك اليه وهي ده اللي بيحرك النفوس اللي خلق النفوس مين يا شباب اخوانا؟ الله عز وجل الذي يعلم ما يحرك النفوس هو الله فرب العالمين حركنا في القران ترغيبا وترهيبا رب العالمين حركنا اليه في القران ترغيبا وترهيبا فتلاقي القران كده كتير يرغبك في فعل طاعه او يرهبك من فعل ايه فعل معصيه خلاص وهكذا ديدا الايه القران حديث القران عن الجنه كثير وعن النار كثير خلاص فده يخليك تتعلم وانت بتقرا القران تدور على ايه تدور على المعاني اللي تحرك قلبك فهتلاقي من ذكر الجنه في القران ما يشوقك اليها وهتلاقي من ذكر النار في القران ما يخوفك منها خلاص ده يحرك القلوب ايه يا اخوانا الى الله عز وجل طيب خلاص انا ده اللي كنت عاوز اقوله النهارده في المقدمات اللي هي تستوعب قضيه الايمان وقضيه صلاح القلب وان الامر عاوز ان الانسان يحرك قلبه الى الله عز وجل بالعباده بعد كده بقى ان شاء الله ندخل في موضوع الفضائل في الاعمال اللي احنا هنعملها افضل يا سيدي جزاك الله خير الحمد لله والصلاه والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم بصوا يا اخوانا بس ايه يعني طبعا ما فيش كلام يتقال بعد كلام الشيخ محمد شيخ محمد شيخي يعني ربنا يحفظه ويبارك فيه وهو من اوائل من دلنا على الله وعرفنا طريق الله ربنا يحفظه ويبارك فيه ويرضى عنه وينفع به ويهدي به ويفتح بين يديه ويصلح به ويجعله من الصالحين المتقين ويسع له رزقه امين امين امين قولوا امين يا جماعه احنا في الحرب لعل الله يتقبل بصوا يا جماعه صلوا على سيدنا النبي عليه الصلاه والسلام احنا في الحرم ومعنى كنا في الحرم الحرم معنى يا اخوانا عشان في ناس مش عارفه معنى كنا في الحرم انه احنا في اي مكان في الحرم احنا في الحرم بمعنى ايه؟ بمعنى ان احنا واحنا قاعدين هنا احنا في الحرم يعني اما تصلي هنا في المسجد هنا في اوضتك فوق بتقرا قران في الشارع انت في الحرم فالعمل مضاعف يعني الركعه في الحرم ب 100000 وفي اوضتك ب 100000 انتوا مدركين المساله دي ولا لا شفتي بقى يا ام سمير تنزل انا عارف اه يا شفت بقى يا ام سميرحت بس بس بيزداد بقى على على الحرم اجر مضاعف في ادراك الجماعه في النظر للكعبه في رؤيه المنظر المهيب واستشعار عظمه وجلال الله في معاني ايمانيه ثانيه لكن مساله المضاعفه في العموم ساريه على كل الحرم يعني الركعه في الاوضه فوق ب 100000 ركعه عشان بس ما نكسلش اصل في ناس يا جماعه بتصحى بالليل بتقول الله وانا مش قادره فلسه هننزل نصلي قيام الليل في الحرم طب خلاص انا هريح شويه وابقى انزل على الفجر لا اه لا يا يا حاجه ام احمد بهاء ماينفعش الكلام ده لازم نصحصح شويه يعني ايه نصحصح شويه يعني احنا مش قادرين ان احنا ننزل نصلي في الحرم على الاقل خالص ندرك النوافل النوافل هنا في الاوض ندرك طبعا يا جماعه العلماء على خلاف ايه هو الخلاف انه هل بقيه الاعمال مضاعفه زي الصلاه ولا لا يعني بنفس قدر الصلاه على 100000 يعني الايه ب 100000 ايه يعني التسبيحه ب 100000 تسبيحه يعني الايه الدعوه مجابه اكتر 100000 مره من اي دعوه في بلد حل بره مكه الصدقه ب 100000 صدقه في علماء قالوا ايوه قالوا يقاس على الصلاه انه كل الاعمال مضاعفه زي الصلاه والخلاف واسع يعني وفي ناس قالوا لا بس تخيل مثلا ان ان احنا بنعامل الايه معامله الصلاه فهتبقى عندنا الايه ب 100000 ايه انتم عارفين القران كم الف ايوه طب خلونا من الايات انتم عارفين القران لو هنعامل الحرف النبي عليه الصلاه والسلام تعامل مع القران في تلاوه القران اللي احنا جايين نتكلم عليه النهارده بالحرف مش بالايه النبي قال من قرا حرفا من كتاب الله كان له بكل حرف حسنه والحسنه بعشر امثالها لا اقول المرف ولكن اقول الف حرف ولام حرف حرف ميم والحرف طيب عندنا كده 10 حسنات ل 10 حسنات م 10 حسنات ثلاث حروف القران كم حرف القران 32000 حرف لو اعتبرنا ان ا ل م كل حرف ب 100000 حرف بثواب 100000 حرف يعني ا ل م تعدل ثواب القران كله في غير البلد الحرام ودي ايه واحده بس من من من قران ربنا عز وجل من كتاب ربنا ودي ايه صغيره دي ايه يعني ايه سدس سطر سطر مافيش وتعدل القران كله يعني احنا لما نرجع مصر ا ل مك ب 30 حسنه هنا بثواب قراءه القران كله يا جماعه بس عاوزين نفوق وندرك احنا فين؟ احنا في زمن عظيم وبلد عظيم احنا في موسم ده ما بيجيش كتير فلازم نبقى عارفين احنا بنعمل ايه اللي نايم واللي مكسل واللي مانتخ اه يانتخ شويه ماشي لكن يبقى عارف هو بيفوت ايه بيفوت صفحه ب 100000 صفحه القران كله وشويه صفحه يعني كانه قرا القران تخيل مئات المرات كانه قرا القران قرابه ال 200 مره ده صفحه واحده بس يا جماعه قرابه قراءه القران 200 مره وصفحه واحده بس الذكر التسبيحه ب 100000 تسبيحه احنا لو قعدنا في بلد الحلم نسبح 100000 مره هنقعد قد ايه ده فضل الله يؤتيه ما يشاء الركعه يا جماعه اللي بيقصر في قيام الليل واحنا هنتكلم عن قيام الليل في الايام اللي جايه الركعه الواحده ب 100000 ركعه احنا بنصلي 100000 ركعه في قد ايه لو فضلنا ا ا كل يوم نصلي قيام ليل النبي 11 ركعه 11 ركعه احنا محتاجين 10000 يوم 10000 يوم يعني محتاجين قرابه الكام سنه بتاع مثلا 40 سنه وده يتجاب في ليله يا جماعه احنا مش مقدرين احنا فين احنا مش عارفين ان احنا بنضيع من بين ايدينا اعمار لاعمارنا و واجور عظيمه جدا ربما لا ندركها بعد ذلك اذا احنا بنتكلم النهارده على قراءه القران الناس اللي ما قراوش قران كويس من اول العمره احنا عندنا تحدي باذن الله عز وجل ومبادره ومسابقه ومنافسه من اول بكره بكره ايه افضلي مع بعض وير الورد مثلا يومي يعني حد يقول مثلا النهارده يا جماعه ما انا هقول اهو ما انا هقول اهو النهارده ايه يا جماعه النهارده الاد قدامنا اثنين وثلاث واربع وخميس وجمعه الجمعه يبقى القران مختوم ده للي ما بداش بكره باذن الله عز وجل كل يوم علينا ست اجزاء واللي اراد يزيد يقرا 10 ده خير وبركه واللي اراد يزيد اكتر يختم ده خير وبركه افضلي دلوقتي اللي عايز قيام الليل طول القيام على السجود نعم العاده القيام طول الوقوف مش السجود يعني هنا عشان المضاعف نفس القياس ما هو ده على حسب بصوا انا كنت لسه هتكلم على حاجه بصوا يا جماعه انا ليه قلت ست انا ليه قلت ست ا ست اجزاء الصحابه لما الشيخ محمد ربنا يبارك في اتكلم دلوقتي اتكلم ان الصحابه اتعلموا الايمان اتعلموا الايمان ازاي فضلوا مع النبي عليه الصلاه والسلام طبعا بحاجات كتير يعني بس من الحاجات اللي تعلموا الايمان بسببها ان هم فضلوا مع النبي عليه الصلاه والسلام فتره كبيره قوي قوي يسمعوا قران كتير كتير كتير كتير ربنا لما امر النبي بالقيام امره بقد ايه قم الليله الا قليلا يعني الليل بيبدا من الساعه 6:00 في مكه بيخلص الساعه ا 6 الاث يعني تقريبا 12 ساعه تقريبا 12 ساعه يعني النبي ممكن يقوم من الليل 10 ساعات ممكن يقوم من الليل ثمان ساعات ثمان ساعات النبي عليه الصلاه والسلام بيقرا اقرا باسم ربك الذي خلق والمزمل والصحابه بيسمعوا بس فالصحابه طبعا ايه قلوبهم اشتعلت وازدادوا ايمان هل احنا نقدر هل احنا نقدر نقرا نقرا العلق ونقرا المزمل ثمان ساعات ما نقدرش انا واحد اهو ماقدرش اعمل اللي كان النبي والصحابه يعملوه طب نعوض ده ازاي عشان نجيب الايمان العالي اللي كان عند الصحابه ان احنا نقرا كتير بقى واللي يعلق معاك ده فتح ربنا ليك واللي يخبط في قلبك ده ده ده رزق ربنا عليك لكن مش عاوزين نبقى زاهدين في ايات ربنا مش عاوزين نبقى بخ على نفسنا بالفتح العظيم اللي بيجي من ورا القران لان ربنا علق الهدايه بالقران ان هذا القران يهدي للتي هي اقوى ربنا جعل النور في القران قد جاءكم من الله نور وكتاب مبين ربنا عز وجل ا ا جعل القران ضياء ورحمه وفرقان ا القران ده كان سبب وقائد الصحابه والنبي لكل خير في الدنيا وفي الاخره احنا بقى زاهدين في القران في كم واحد فينا اول ما جه مكه اشتغل على القران بجد قليل مننا وانا واحد اهو لا ابرئ نفسي انا مقصر مع القران ما قراتش كتير وما سمعتش كتير من اول ما جيت انا محتاج ان انا اقف مع نفسي وقفه جد فكلنا نشجع بعض وفي ذلك فليتنافس المتنافسون من اول بكره كل واحد ست اجزاء لا يقل عنهم الجمعه تيجي مش هناخر الختمه لاخر يوم نقول احنا فاضل اخر يوم 10 ايام فكل يوم ثلاث اجزاء لا هتاثر في يوم يتسحب منك جزء الختمه ضاعت تياس لا احنا من اول بكره ست اجزاء واحنا بفضل فضل الله بنقعد في الحرم كتير مش عاوزين نتكلم مع بعض نمسك المصحف ونفتحه واحنا قاعدين في الغرفه جزء جزئين افتح واقرا ست اجزاء ممكن ياخدوا مننا في اليوم كله اللي احنا قاعدين اصلا يا جماعه في مكه عشان العباده ست اجزاء هياخدوا مننا قرابه الساعتين وساعتين متفرقتين على اليوم كله يعني تاخد نص ساعه الصبح وساعه الظهر ونص ساعه العصر وساعه بالليل وممكن ساعه كمان بعد العشاء هتعدي ست اجزاء وتخيلوا انا بقول لكم الصفحه ب 200 ختمه ما بالكم الست اجزاء في 20 يعني 120 صفحه يعني اضربوا في عدد الختمات اللي انا بقولها اللي انا مش هعرف اصلا احسبها من كتر ما هي يعني عدد ضخم يا جماعه اجور عظيمه اجور عظيمه فعلا بلد بلد معظم بلد حرام الصحابه كانوا بيخافوا يدخلوا عشان الهيبه بتاع المكان تخيل الركعه ب 100000 ركعه هنجيبهم منين دول تاني يعني يعني العشاء اللي احنا صليناها دي ب 100000 صلاه عشاء بنص حديث رسول الله عليه الصلاه والسلام السنه اللي بعد العشاء ب 100000 سنه عشاء الوتر اللي احنا ان شاء الله هنصليه في اخر الليل ب 100000 وتر الركعات اللي احنا هنصليها في قيام الليل ب 100000 ركعه قيام ليل هنجيبهم منين تاني عشان نشجع الناس فاحنا محتاجين نسخن شويه محتاجين ننشط محتاجين بقى ان احنا نظبط البرنامج يا جماعه بعد كده مافيش بعد الساعه 2ين ليله النوم كله يصحى وينزل الحرم تبقى ذكي بقى لو انت جمعت بين الاجزاء اللي انا بقول عليها وبين قيام الليل امسك المصحف في ايدك وانت بتصلي قيام الليل من اول الساعه 2ين 2ين ونص تبدا تمسك المصحف تقرا ممكن تخلص ست اجزاء وانت في قيام الليل تبقى طول اليوم بفضل الله خلصت وتستزيد بقى تخليهم 10 تخليهم نص القران ايه المشكله اما تختم ختمتين يبقوا ب 200000 خاتمه يا جماعه اجور عظيمه جدا هو احنا ممكن لو ما جيناش مكه ممكن الواحد يختم 100000 مكه في حياته الطبيعيه 100000 خاتمه في حياته الطبيعيه يعني هل احنا هنقدر على ده انا واحد هقول لنفسي صعب جدا جدا لكن هنا ربنا عز وجل اتح لك الفرصه وفتح لك الباب وجعل الاجور رب العالمين فضل الله واسع يؤتيه من يشاء والله ذو الفضل العظيم لا يسال عما يفعل وهم يسالون الله عز وجل اراد لنا الخير والاجر واحنا مقصرين في الاخر ينفع يا جماعه نبقى احنا ربنا اتانا النعمه واحنا نردها بايدينا فلا نجتهد فالقران ثم القران من اول بكره ان شاء الله عاوزين نجتهد ونسخن كده ونصحصح مع بعض انه احنا يبقى لينا ختمه يوم الجمعه لازم ولا يختم قبلها ده يا يا هنيئا له ولا يختم ختمتين في العمره يا هنيئا له اه ده قل هو الله احد بتعدل ثلث القران في الاجر في غير مكه اليمين وفي مكه اضربي في 100000 يا حاج انا عاوز بس ندرك ان احنا خرجنا بره الدنيا احنا هنا في زمان غير الزمان ومكان غير المكان اللي هيفتكر انه احنا هنا جايين عشان بقى زي رمضان كده مثلا بيدخل في مصر لا هو غلطان لا احنا هنا لا رمضان ولا غير رمضان احنا هنا في دنيا ثانيه خالص خالص ا في اجور مضاعفه بقدر احنا ماتخ ما تخيلوش ما نستوعبوش فعشان كده محتاجين نجتهد محتاجين نذكر بعض دايما انه انه هنا في رحمات بتنزل ما بتنزلش على الناس الثانيين اللي في اي دوله من دول العالم ان الله قسم رحماتي مكه على ثلاث على المصلين والطائفين والناظرين كما ورد في بعض الاثار الوارده عن الصحابه الطائفين والمصلين والناظرين اللي بيبص بياخد رحمات اللي بيطوف بياخد رحمات مات اللي بيصلي بياخد رحمات يا جماعه احنا عاوزين ندرك وكمان ندرك انه الكسل والمعصيه برض مضاعفه المعصيه هنا مش زي اي معصيه تانيه المعصيه في مكه مش زي معصيه في مصر مش زي معصيه في بره مكه فالمهم عشان ما اطولش عليكم بكره ان شاء الله لازم نجتهد ويكون عندنا ست اجزاء منتهين قبل صلاه العشاء قبل الدرس بتاعنا باذن الله عز وجل ودلوقتي ان شاء الله سبحانه وتعالى هيكون عندنا مقراه كده كل واحد ممكن يقرا صفحه كده سريعا عشان ما نطلش على بعض والناس تلحق تنام يعني قبل تصحى يعني الساعه 2ين باذن الله فهنقعد مع بعض كده جلسه على القران نجتمع على القران ونقرا صفحه اللي هي بكم ختمه ماتاش عارف سبحان الله ربنا يرزقنا من فضله ويوسع لنا من رحماته وبركاته ولا يحرمنا خيره ولا يحرمنا اجره امين فكل واحد يقرا صفحه كده نصحح تلاوه ببعض ونتواصى مع بعض على الخير والبر ان شاء الله عز وجل ماشي اه ف فالنساء هيقعدوا مع بعض والرجال هيقعدوا مع بعض وننهي ان شاء الله وننطلق باذن الله عز وجل افضلي بالنسبه لفضل الضعف الضعف المكان وكل حاجه طب لو انا يعني احتجت حاجه من ربنا سبحانه وتعالى ودعيت وحصل حاجه عكس ما انا كنت بدعي ربنا يعني انا كنت عايزه حصه معينه او بتمنى حاجه معينه وحصل عكسها هل ده دليل على عدم استجابه الدعوه ولا لا ده دليل ان الله عز وجل عجل لك بالاحب اليه واراد ان هو لا يطمع قلبك اكثر من ذلك وبيقول لك بيقول لك سبحانه وتعالى انه ده الخير ليكي خلاص ما تتجاوزيش ولا تكثري يعني مالجاش ربنا ودعي نفسه الدعوهاني لو في سبيل وممكن تتحقق بما كنت تريدين خلاص ماتقطعتش ادعي خلاص يعني لعل الله عز وجل يخبئ لك شيئا اعظم من ذلك خلاص الحاجه اللي كنت عايزاها خلاص وانتهت وانتهتزالت خلاص ادعي ادعي فضل الله واسع لا تياسي من روح الله سبحانك اللهم وبحمدك نشهد ان لا اله الا انت نستغفرك ونتوب اليك
23:39
كيف تتأثر بالقرآن د أحمد العربي
Hamza safwat Elneanay
1 مشاهدة · 1 jaar geleden
25:26
تحقيق الإيمان بالغيب د أحمد العربي
نبض الشباب - Media production
183 مشاهدة · 2 jaar geleden
1:30:33
أنا صاحِبُك القرآن كيف يكون القرآن صاحبي مع د أحمد العربي
د. هيثم طلعت Dr. Haitham Talaat
1 مشاهدة · 6 maanden geleden
1:49:16
فاهم 37 سلسلة تذوق العبادات 2 القرآن مع د أحمد العربي
فاهم بودكاست en د. أحمد العربي
5 مشاهدة · 2 jaar geleden
1:25:49
فاهم 38 سلسلة تذوق العبادات 3 الدعاء مع د أحمد العربي
فاهم بودكاست en د. أحمد العربي
6 مشاهدة · 2 jaar geleden
25:26
تحقيق الإيمان بالغيب الطريق إلى طمأنينة القلب وقوة اليقين أحمد العربي
قطوف
911 مشاهدة · 9 maanden geleden
46:29
كلمة تهز القلب عن رحمة الله لن تجد أحن من الله عليك د أحمد العربي
مسك الختـام
423 مشاهدة · 7 maanden geleden
42:19
كيف تجدد ايمانك بالله لتشعر بلذة الايمان تمنيت ألا ينتهي هذا المقطع د أحمد العربي
مسك الختـام
50 مشاهدة · 7 maanden geleden
21:22
تمنيت ألا ينتهي هذا الدرس كيف تصلح علاقتك مع الله لتشعر بلذة الايمان وراحة القلب د أحمد العربي
مسك الختـام
363 مشاهدة · 4 maanden geleden
30:06
أمور إذا ألقاها الشيطان في قلبك فاعلم أنك شديد الإيمان روووعه د أحمد العربي
مسك الختـام
265 مشاهدة · 6 maanden geleden
22:34
مصاحبتي للقرآن غيرت حياتي كيف تتأثر بالقران حقاً د أحمد العربي
مسك الختـام
6 مشاهدة · 6 maanden geleden
1:40:44
كيف نصل إلى القلب السليم د أحمد العربي بودكاست بدون ورق