‪تكوين تعبيرات رياضية تحليل التعبيرات الرياضية رياضيات الصف السادس الابتدائي 2026 مستر محمد ابراهيم

‪تكوين تعبيرات رياضية تحليل التعبيرات الرياضية رياضيات الصف السادس الابتدائي 2026 مستر محمد ابراهيم

النص الكامل للفيديو

بسم الله الرحمن الرحيم سلام عليكم ازيك يا باشمهندس حبيبي وحشني جدا دكتورنا الجميله يا رب تكوني بخير واولياء الامور كل سنه وحضراتكم طيبين وان شاء الله باذن الله اكون شخص مساعد قدر الامكان بحاول ان انا اساعد الولاد ان هم يفهموا الماده ويحبوها وكمان يتفوقوا فيها حصتنا النهارده مهمه جدا الحاجه يا جماعه قولا واحدا حصه في غايه الاهميه ليه علشان هنربط بيها الصف السادس برده باولى اعدادي اللي احنا هناخده النهارده المقادير الجبريه والتعبير التبيرات العدديه وكمان تكوين تعبيرات رياضيه شيء مهم جدا الولد يبقى كويس فيه عشان اللي جاي مش عشان امتحان الصف السادس فبعد اذنكم صلوا جميعا على سيدنا محمد عليه الصلاه والسلام واذا حضرتك الحصه بتاعتنا بتفيدك يجب ان حضرتك تدعمها اللايك البسيط ده شيء مهم جدا بنادي في كل فيديو ولا حيات لمن تنادي القله القليله فقط هم اللي بيتفاعلوا مع الفيديوهات وينجحوها ويقولوا لنا يا مستر كمل اتمنى من كل الناس اللي فاتحت الفيديو انها تقدر مجهودنا فعلا واللايك البسيط مش هيفرق معاك لكن هيفرق معاه عندي قصه كده لازم احكيها في البدايه علشان الولد يفهم اصلا درسين عاوز ايه فالقصه دي بسيطه انا في يوم من الايام ربنا فتح عليا ففتحت مطعم واي حد بيفتح مطعم يا اد طبعا لازم في البدايه كده يعمل حاجه اسمها عروض عشان يشد الناس كده فطبعا الوجبات بتبقى في البدايه غاليه فطبعا ما ينفعش يفرض على الناس حاجه غاليه في البدايه وانا لسه فاتح فعايز ربنا يكرمني فبالتالي بقوم عامل ايه بقوم عامل سيل عامل تخفيض فبالتالي بدل ما اعرض الوجبه ب 70 جنيه لا بقوم عامل عليها اكس كده ووم قايل يا جماعه سعر الوجبه 50 جنيه لكل الناس زائد 5 جنيه توصيل مثلا لاي منطقه لو انت ساكن بقى في القاهره لو انت ساكن في المنص ايا كان فانا طبعا عامل خصم عشان الناس تجي لي طبعا في البدايه تدق اكلي وبعدين اه ده اكل نظيف ده اكل جميل بعد كده يجوا مش هيهمهم بقى السعر اللي هيدفعوه المهم ان هم ياخدوا منتج نضيف المهم ان انا عملت ا حاجه جميله جدا ثبتت سعر الوجبه 50 جنيه لكل الناس واي حد كمان هيطلب الوجبه هيطلبها ديليفري فهتروح له بخ جنيه بس ودي حاجه يعني مين بيعمل كده دلوقتي المهم احمد اتصل بيا في يوم قال لي يا مستر محمد ما انا كنت برده مسمي نفسي مستر محمد قال انا عايز ثلاث وجبات وهو بيتصل راح جاي مايكل متصل عليا سلام عليكم يا مستر محمد انا كنت معاك السنه اللي فاتت وعارف ان انت حاجتك نضيفه فبعدين انا عايز خمس وجبات اصل اصحابي جايين وهنسهر النهارده بما اننا مثلا في اجازه خلاص كان يوم خميس مثلا الدكتوره الجميله برده بتحب مستر محمد فقالت لي يا مستر محمد انا النهارده قاعده مع بابا وماما واختي فبعد اذنك انا برده محتاجه اربع وجبات واحده لماما وواحده لبابا وواحده ل وواحده لاختي قلت لها يا دكتوره ما فيش مشكله كل واحد منهم اتصل عليا قال لي طب انا هدفع كام قلت لهم يا ابني خلي مش خلي وبتاع والكلام اللي انت عارفه ده المهم قلت لهم يا جماعه سعر الوجبه 50 جنيه لكل الناس بالاضافه ل 5 جنيه توصيل فكده احمد خلاص عرف هو هيدفع كام؟ احمد هيدفع لاثه في سعر الوجبه الواحده زائد كله طبعا كان طالب ديليفري فهيدفع 5 جنيه لكن مايكل هيدفع خمسه لانه طالب خمس وجبات في 50 زائد خ الدكتوره الجميله هتدفع اربعه بقى لانها طلبت اربع وجبات في سعر الوجبه الواحده زائد خ طبعا بضرب عدد الوجبات في سعر الوجبه الواحده واجمع عليهم 5 جنيه توصيل يعني فكده احمد هيدفع 3× 50 ب 150 و5 155 جنيه مايكل 5× 50 ب 250 وكمان خمسه يبقى هيدفع 255 جنيه الدكتوره الجميله ما شاء الله كانت محوشه ولا ايه مش عارف 4× 50 ب 200 وخ 205 واحد يقول لي انت بتحل بسرعه يا عم ده موقف انا بحكيهول لك عشان اقول لك انا عايز اوصل لك ايه ده موقف انا بحكيه عشان هطلع لك بحاجه اللي انا هطلع بيه هو ده اللي انت مطالب بيه انت مش مطالب تعرف انت ما سالتليش ليه الوجبات دي ايه بقى طالما احنا مطالبين بالكلام ده ركز يا ود طيب لو احنا بصينا يا ولاد على الفلوس اللي هيدفعها احمد ومايكل والدكتوره هنلاقي ان الفلوس طبعا متغيره ما طبيعي طبعا حلوه طبيعي طبعا دي طبيعي ليه؟ لان ده طلب ثلاث وجبات وده طلب خمسه وده طلب اربعه سعر الوجبه ثابت اه لكن عدد الوجبات متغير مختلف بالله عليك اثبت هنا استنى انت قلت ايه متغير انت جبت الكلمه دي منين ده انا جاي اشرحها لك في عندنا حاجه اسمها متغير في نفس الوقت عندنا حاجه اسمها ثابت لو احنا عايزين نجيب المتغير والثابت بالنسبه للموقف بتاعنا مين هو المتغير اللي يقولها ربنا يفتح عليه عدد الوجبات عدد الوجبات هو اللي متغير لكن الثابت عندنا في الموقف خلي بالك اصل كل موقف ويه متغيراته ويه الثوابت بتاعته الثابت هنا هو سعر الوجبه ما حدش يبحها شويه ها وخدمه التوصيل ليه عارف امتى خدمه التوصيل ما كانتش تبقى ثابته لو كان مثلا المحل ده قايل لك ايه؟ والله احنا لحد المنطقه الفلانيه سعر التوصيل كذا لكن لو عديناها بنزود كذا لكن هو مثبت التوصيل على كله الراجل لسه فاتح المطعم وعايز يوصل ويسهل على الناس فاحنا عندنا في الموقف بتاعنا حاجه اسمها متغير عدد الوجبات فاحمد كان طالب ثلاثه ومايكي كان طالب خمسه والدكتوره كانت طالبه اربعه لكن لو انت بصيت فيهم كلهم هتلاقي ان خدمه التوصيل ثابته بص وكمان سعر الوجبه ثابت خلاص طيب انت عايز ايه يا مستر محمد انا اللي انا عايزه اصلا قلته لك بس قلت لك نصه يعني ايه ثابت ويعني ايه متغير المتغير حاجه بتتغير من حاجه او من شخص للثاني اما الثابت حاجه ثابته على كله وكمان بقى اللي انا عايز اقوله لك عاوزك بعد اذنك تفكر معايا وتكتب لي حاجه اسمها تعبير رياضي يعبر عن هذا الموقف عايز اكتب تعبير رياضي يعبر عن الموقف خلاص بص يا جميل الحاجه المتغيره بنديها رمز يا دكتوره الحاجه المتغيره بنديها رمز لكن الحاجه الثابته بنحطها بشكلها بقيمتها يعني حضرتك دلوقتي اللي متغير عندك هو عدد الوجبات صح فهنديله اكس اهو طيب سعر الوجبه سعر الوجبه 50 جنيه يبقى انا بكتب تعبير رياضي يعبر عن الفلوس اللي اي حد هيدفعها 50 اكس دي معناها ايه 50 ده سعر الوجبه صح الاكس دي هي اللي متغير غير اللي هي عدد الوجبات خلاص فاحنا طبعا هندفع 50 في اكس حيث اكس هي عدد الوجبات اللي يطلب وجبتين يبقى 2× 50 اللي يطلب 3ه يبقى 3× 50 اللي يطلب 4عه يبقى 4× 50 زائد ما تنساش 5 جنيه توصيل فاللي قدامك ده اسمه تعبير ها رياضي يعبر عن هذا الموقف 50 اكس + 5 حيث ان ال 50 هي سعر الوجبه والاكس هي عدد الوجبات زائد الخمسه بالنسبه لنا خدمه توصيل فالارقام اللي قدامك دول ثوابت لكن اللي متغير هو الاكس هو عباره عن عدد الوجبات فاي حد عاوز يعرف هو هيدفع كام يجي يشوف بس هو يطلب كام وجبه انت هتطلب كام يا احمد ثلاث وجبات يبقى لاثه مكان الاكس 3 في 50 الناس اللي ما تعرفش ان 50 اكس معناها 50 في اكس 50 اكس يعني 50× اكس فاحمد لما طلب ثلاث وجبات يبقى 3× 50 + 5 مايكل طلب خمس وجبات 5× 50 + 5 الدكتوره طلب طلبت اربع وجبات 4× 50 + 5 فده اسمه تعبير رياضي في حاجه اسمها متغير وحاجه اسمها ثابت المتغير هو يا حبيبي اللي بندي له رمز لكن الثوابت بنكتبها بقيمتها بس كده فتعالوا بقى بينا نشوف امثله ونحكي ونحكي بقى على امثله افضل دي كانت مدخل الحصه اتمنى تكون فهمتوا السنه اللي فاتت جاب لهم مثال بسيط زي ده وللاسف في ناس كتير جدا ما قدرتش انها تجاوب السؤال عارفين ليه لانهم كانوا قاعدين في الحصه حصه مش مركزين اللي قاعد فاتح الحصه بس تحت مسمى ان انا بذاكر وخلاص لا انا عاوزك يا تفتح الحصه تستفاد يا ما تفتحهاش ما تضيعش وقتك لو انت مجهد نام شويه واصحى ذاكر فيا حبيبي بواجب التركيز انت دلوقتي في سنه ه كبرت والسنه اللي جايه في اولى اعدادي ثانيه اعدادي بعدها ثالثه اعدادي فجاه لقيت نفسك في الثانوي يبقى لازم نبدا نعتمد على نفسنا وكمان ثقتنا في نفسنا تزيد ونبدا نتخلى عن بابا وعن ماما في المذاكره نذاكر لوحدنا شويه ركز معايا عشان نشوف الفكره بتاعه السؤال ونتعامل مع ازاي؟ خالد بيدخر ست جنيهات يوميا كل يوم بيعين بيحوش 6 جنيه بيقول لي طب حدد لنا الثابت وحدد لنا المتغير بص خلي بالك من الحته دي لان احنا هنبدا من هنا اكتب تعبير رياضي يعبر عما يدخره خالد في اي عدد من الايام طيب تعال نفترض ان خالد حوش يوم واحد يوم هيبقى حوش قد ايه؟ هيبقى حوش 5 جنيه او عفوا 6 جنيه اللي هو بيحوشها كل يوم في 1 ليه في 1 يا مستر انا مش فاهم لان هو حوش يوم واحد فهو حوش 6 في يوم يعني واحد بس يبقى 6× 1 ب 6 جنيه طب لو هو حوش يومين يبقى هيبقى حوش قد ايه هيبقى حوش سته في عدد الايام يومين يبقى حوش 12 جنيه اللي عمال يقول لي سته وسته اكبر اكبر طب لو حوش خمس ايام هتقعد تقول لي حوش خمس سته وسته وسته وسته وسته احنا فاضيين بناخد اللي بيحوشوا في اليوم الواحد ونضربه في عدد الايام وبالتالي 5× 6 ب 30 جنيه انا عاوزك بقى تطلع لي بحاجه ان الفلوس اللي هو بيحوشها معتمده على ايه؟ معتمد على عدد الايام اللي هو حوش فيها صح؟ بص بص تعال نكتب الجمله دي ها الفلوس اللي هو اللي هو حوشها والله اكتبها بالعربي كده اهو معتمده على عدد الايام اللي حوش فيها صح ولا لا؟ صح يبقى انا دلوقتي في عندي حاجه ثابته اللي هي الفلوس اللي بيعينها كل يوم بيحط تحت البلاطه كل يوم 6 جنيه كل يوم 6 جنيه تحت البلاطه كل يوم 6 جنيه فدي حاجه بالنسبه لنا ثابته فالمبلغ المدخر المبلغ المدخر يعني المبلغ اللي بيحطه تحت البلاطه اللي بيحوشه يعني لكن المتغير المتغير انت هت تحط تحت البلاطه 6 جنيه كام يوم؟ يوم ولا اثنين ولا ثلاثه اصل على حسب عدد الايام اللي انت هتحوش فيها هيبقى معاك فلوس معينه حوشت خمس ايام هتلاقي معاك 30 جنيه حوشت 100 يوم هتلاقي معاك ها 6 في كام؟ في 100 هتلاقي معاك 600 جنيه فالمبلغ اللي هيبقى معاك معتمد انت حوشت كام يوم فالتغير هنا عدد الايام صح اللي متغير هنا عدد الايام فحضرتك على حسب انت هتحوش كام يوم فهتلاقي معاك فلوس على قد الايام اللي انت بتحوش فيها تضرب عدد الايام في قيمه الثابت اللي انت بتحوشه كل يوم تلاقي مثلا معاك مبلغ معين طب ما تكتب لنا تعبير رياضي لازم تبقى عارف ان المتغير هو اللي انا بدي له رمز المتغير هو اللي انا بدي له رمز فالمتغير هنا هو عدد الايام نعبر عنه باكس فالتعبير عبير الرياضي بص اهو 6 دي ثابته اهي 6 اكس ما معنى 6 اكس 6 في اكس ده قيمه الفلوس اللي انت بتحوشها كل يوم والاكس هي عدد الايام تقول له حيث اكس هي عدد الايام فلو انت حوشت ست ايام يبقى معاك 6× 6 ب 36 جنيه فلو انت حوشت 10 ايام هيبقى معاك 6× 10 خلاص خليك فاكر دايما ان المتغير هو اللي احنا بندي له رمز خلاص طيب المساله دههي لو انا شلت ال 6 جنيه وحطيتها خمسه ما تعرفش تعملها يعني لما اقول لك يادخر مازن خمس جنيهات حدد الثابت والمتغير في الموقف السابق الثابت هو الخمس جنيهات اللي احنا بنحوشها اللي هو المبلغ المدخر يعني اما المتغير هو عدد الايام واما يقول لك اكتب تعبير رياضي يوضح ما يتدخله مازن في اي عدد من الايام يبقى خمسه اكس لانه بيحوش كل يوم خمسه اكس حيث اكس هي عدد الايام هي دي نفس المساله اللي فاتت بس كنا مغيرين السته خليناها خمسه فقط صعب ممكن يكون صعب شويه معاك ما احنا هنحل تمارين بس انا اجتهادي كله اني ادخل الموضوع في دماغك ومين هو اللي احنا بنفرضه اللي بنفرضه هو المتغير اوعى تفرض قيمه لثابت الثابت 50 ب 50 الثابت خمسه بخمسه ايه اللي بنفرضه اكس وواي وزد هو المتغير هو الحاجه اللي بتتغير خلاص طبيعي جدا ما تكونش فهمت بنسبه 100% لان الامثله اللي احنا شرحنا عليها مثال واثنين لسه محتاجين امثله اكتر ركز معايا في اللي جاي بص يا بطل من السنه اللي فاتت في سنه خامسه واحنا واخدين حاجه اسمها التعبيرات الرياضيه وانا عارف انك ناسي وهفكركاني اهو بس يجب انك تركز بقى لان الكلام ده فعلا بيجي في الامتحانات كتير عندنا حاجه اسمها التعبيرات الرياضيه التعبير الرياضي او التعبيرات الرياضيه ممكن تبقى حاجه من اثنين ممكن يبقى تعبير تعبير هناخد اول كلمه اهو تعبير عددي او يبقى تعبير رمزي انا مسهل عليك خالص اهو تعبير رمزي والتعبير الرمزي دههو يا اد بنسميه مقدار جبري خلاص مقدار جبري عشان ما حدش يقول ده احنا عندنا ثلاث حاجات لا التعبير الرياضي بيبقى حاجه من اثنين يا اما يبقى تعبير رياضي عددي او تعبير رياضي رمزي والتعبير الرياضي الرمزي بنسميه مقدار جبري خلاص فالاثنين دول بنفس المسمى طب ازاي اعرف ان التعبير الرياضي بتاعي هو تعبير عددي عباره عن ده من اسمه شويه اعداد بينهم شويه عمليات يعني ايه يعني خمسه اين مثلا اربعه بينهم شويه عمليات اعداد اهو اكتبها لك بالبلدي تعالى اعداد وبينهم ها عمليات العمليات بتاعتك ها اهي ضرب قمه جمع طرح اعداد وبينهم عمليات ساعتها كده يبقى الباشا ده اسمه تعبير عددي في اسهل من كده يا اد في اسهل من كده يا بنوته خالص يبقى التعبير الرياضي بتاعي او التعبيرات الرياضيه بتاعتي ممكن تبقى تعبير عددي من اسمه تعبير مكون من اعداد والاعداد بيبقى بينهم عمليات زي ده زي مثلا ما اقول لك 5× 3 ا على مثلا اربعه مثلا شويه اعداد وبينهم عمليات اسمه تعبير عددي من الاخر ما فيش ايه ده يا مستر وفي حاجه اسمها ما فيش ما بيني وبينك يعني كده كده وكده يعني ما فيش رموز ما فيش رموز يعني ايه ما تيجي بقى نشوف دي عشان نفهم هنا بقى يا حبيبي بنلاقي اعداد وعمليات ومتغيرات المتغيرات اللي هي الرموز بقى هنا بقى بنلاقي ايه بص كده بقى معايا بنلاقي اعداد اعداد وعمليات زي اللي هناك بس في رموز الرموز دي اللي هي المتغير ومتغيرات يعني 5 اكس - 3 2 واي + 7 ا 7 اكس - 3 ا + 4 واي ده بقى اسمه تعبير رمزي ليه؟ اصل بيحتوي على رموز من اسمه بقى في رموز الرموز اللي هي المتغيرات اللي هي اكس واي زد اي بي اي حاجه يبقى اول ما اشوف رمز اه ده خلاص ده مقدار جبري المقدار الجبري اللي هو التعبير الرمزي يعني خد بالك والله العظيم الجزء ده مهم جدا وبيجي في الامتحانات انا فكرتك اهو خلاص طيب تاني يا اد هنا بقى يا حبيبي ده اسمه عدد وده عدد ده رمز ودي عمليه حسابيه يبقى في عندنا اعداد في عندنا عمليات في عمليه طرح وفي متغيرات اللي هي الرموز هنا في عندنا اعداد اللي هي الاثنين والسبعه في عندنا عمليات عمليه جمع وفي عندنا متغيرات اللي اللي هي الواي فعندنا اعداد سبعه وثلاثه واربعه في عندنا متغيرات اللي هي الاكس والواي دول اسمهم متغيرات او رموز وفي عندنا عمليات زي الجمع والطرح دول كده ها اسمهم ايه؟ اسمهم تعبير رمزي تعبير رمزي ليه يا محمد؟ علشان بيحتوي يا مستر على رموز يعني تعبير رمز ده يا محمد ولا مقدار جبري الاتنين واحد يا مستر يفتح عليك ربنا ابني ما هو بص بلاقي واحد ما بيذاكرش يقول لي هي دي تعبير عددي ولا تعبير رمزي ولا مقدار جبري لا ما تلبخش انا مش عايزك تلبخ دول يا حبيبي واحد ما تقوليش حاجه من ثلاثه هو تعبير عددي لوحده او تعبير رمزي والتعبير الرمزي اسمه اسمه مقدار جبري مش انت كده في البيت اسمك محمد بينادوك حموكشه محمد هو حموكشه بس بندلعه هو برده اسمه تعبير رمزي وبندلعه بنقول له مقدار جبري ما تلبخش ما تلبخش بتيجي في الامتحان ازاي يا مستر دي اهو صنف التعبيرات الرياضيه التاليه الى تعبيرات عدديه او مقادير جبريه المقادير الجبريه اللي هي التعبيرات الرمزيه يعني اللي هي جمع تعبير رمزي انت شايف ايه؟ انا شايف يا مستر اعداد وعمليات اعداد يعني لاثه وخمسه بينهم عمليات اللي هي الموجب يبقى دي مالها قول ها دي تعتبر تعبير عددي تعبير عددي هنا بص ركز شايف 3لاه وان الثلاثه ده عدد والان متغير خلاص يبقى ده اسمه مقدار جبري واحد بقى بيهرش في دماغه عمال يهرش في دماغه خرم دماغه من كتر الهرش بيقول لي يا مستر بعدثك انا عندي سؤال انا راجل متفوق وبابا وماما تعبوا عليا قوي قلت له ايه يا متفوق اللي بابا وماما تعبوا عليك قال لي مش انت قلت لي ان التعبير الرمزي اللي هو المقدار الجبري يعني في اعداد وعمليات ومتغيرات قلت له اه قال لي بس اللي انت بتقول عليه دههو في اعداد فقط ثلاثه وفي متغيرات بس ما فيش عمليات قلت له كلامك حلو بس فيه معنى 3 ان يا اد 3 ان معناها ايه معناها 3لاه في في دي معنى الضرب ان يبقى في هنا عمليه ضرب وانت مش واخد بالك منها وده سؤال محترم انت بابا وماما تعبوا عليك فعلا هنا والله انا شايف اعداد وبينهم عمليات يبقى ده تعبير ها عددي هنا ربع ام ناقص ا طالما في متغير يبقى ده كده اسمه مقدار جبري خلاص يا هندسه معلش على البوليكه اللي بنعملها بس هم الولاد ما بيتعلموش الا كده يا جماعه نكمل ناكد تاني اكتب بجانب كل تعبير رياضي الوصف المناسب هل هو تعبير عددي ولا مقدار لو شفت رمز يبقى مقدار ما شفتش يبقى تعبير عددي طيب هنا حبيبي اعداد مافيش رموز يبقى ده تعبير عددي ها ندور على التعبير العددي كده ده تعبير عددي برض مافيش رموز ده تعبير عددي هنا في رموز سيبك منه هنا مافيش رموز يبقى ده تعبير عددي هنا لا في رموز هنا في رموز هنا في رموز هنا ما فيش رموز يبقى ده اسمه تعبير عددي ال 30 ده يا اد هي عباره عن 30× 1 فدي اعداد بينهم عمليات اهي اما حد يشوف 30 بس كده يقول لك يا مستر ده عدد لوحده مافيش عمليات ياض ال 30 دي عباره عن 30 في 1 ياض الليي ما بتحبش الرياضيات حبها عشان تحبك طيب هنا في رموز اه خلاص بص بقى كده معايا ده اسمه مقدار جبري بيقول لك مقدار ما قالكش تعبير رمزي خلي بالك ان المقدار اسمه تعبير رمزي تعبير رمزي هنا في رموز يبقى ده كده مقدار جبري والمقدار الجبري هو التعبير الرمزي عادي هنا في رموز يبقى ده كده مقدار جبري هنا في رموز يبقى ده كده مقدار جبري هنا في رموز اهي يبقى مقدار شفت السهوله يا محمد وفي الاخر خالص ما تقفلش الرياضات يا محمد في هنا رموز اهي مقدار جبري في رموز اهي يبقى مقدار جبري خلاص ننتقل لفكره ثانيه يلا معايا يا محمد يا محمد يا مايكل ركزوا الجزء ده يا حبيبي مش عشان سنه اته بس ومش عشان امتحان سنه هشان المرحله الاعداديه لازم نفهم يعني ايه مقدار جبري ونفهمه كويس قوي بص يا محمد بص يا مايكل لما اكتب لك اربعه اكس الاربعه اكس ده يا حبيبي ده حد لوحده ده حد ده اسمه حد جبري ليه حاجه لوحدها بس ركز معايا عشان انا فاصل المعلومه الكامله بجزقها لك وبعدين هشبك لك المعلومات الصغنططه توصل للمعلومه الكامله دي حاجه لوحدها بص كده لما اعمل لك 4 اكس + 3 لا ده دول حدين بقى ادي الحد الاولاني واده الحد التاني اللي قبل الزائد كله على بعضه كده اسمه الحد الاول واللي بعد الزائد اسمه الحد التاني لا ده اسمه مقدار ده مقدار جبري ليه مقدار ما احنا لسه واخدين المقدار من شويه يا محمد لا تركز قلنا المقدار بيبقى فيه اعداد وعمليات ورموز ومتغيرات يعني وقدامك كلهم اهم ليه سميته مقدار ما سميتوش حد لان المقدار بيتكون من اكث من حد بس انا خلي بالك معلومتي ناقصه بس انا قاصط انا قاصط ليه هقول لك كمان شويه كمل معايا يبقى ده كده مقدار جبري مكون من حدين طب ركز ركز لما اقول لك 3 واي + 2 اكس - 5 ده مقدار ولا حد لا ده مقدار جبري يا مستر محمد ده مقدار جبري ليه في رموز واعداد وعمليات غير بقى كده كمان هو بيتكون من ثلاث حدود ادي الحد الاول واده الحد الثاني واده الحد الثالث خلاص يبقى المقدار الجبري بيتكون من اكت من حد صح خد بقى اللي انت يعني ما تتوقعوش اللي لوحده دههو بنسميه ايه بنسميه حد جبري وهو مقدار جبري ايضا ازاي ازاي بقى ما تلخبطش معلوماتي بص انا ما بلخبطش معلوماتك ولا حاجه المقدار كلمه شامله المقدار ممكن يبقى بيتكون من حد واحد عادي فالحد اللي لوحده دههو زي اربعه اكس هو حد بس بيطلق عليه مقدار برده يعني اللي لوحده بيبقى مسميين بيبقى حد ومقدار لكن اللي بيتكون من اكت من حد ما ينفعش نقول عليه حد نقول عليه مقدار فقط لسه ما وصلتش تاني ثاني وثالث وعاشر مش همشي مش هتعتع من هنا الا ما تفهمها اللي لوحده زي الاربعه اكس كده واحد يقول لي الاربعه اكس هي دي حاجه لوحدها ما دول اثنين اهم لا دول مضروبين في بعض لما يكونوا مضروبين في بعض بيعتبروا حاجه واحده يعني انا لما اقول لك 2× 3 دول حاجتين لا والله دول حاجه واحده اللي هي السته فاللي مضروبين في بعض بالنسبه لنا حاجه واحده خلاص دي حاجه واحده دي كده حاجه واحده الحاجه الواحده دههي بنطلق عليها حد جبري ويحق لينا اه ده هي اصلا حد فعلا الحد اللي لوحده اسمه مقدار برده بس اسمه مقدار جبري مكون من حد واحد خلاص ده بقى لا ده ما ينفعش اقول عليه حد ليه؟ لانه مقدار جبري مكون من حدين فين الحد الاول 4 اكس وفين الحد التاني موجب ده ده ما ينفعش اقول عليه حد يا مستر محمد ليه ده دول ثلاث حدود ما ينفعش اقول عليهم حد واحد فده كده مقدار جبري مكون من ها ثلاث حدود مين هم الثلاث حدود لا ده انا عايزك تركز معايا قوي لما انا بقول الثلاث حدود عشان انت لازم تخلي بالك من ملحوظه مهمه الحد الاول 3 واي الحد الثاني موجب ا اكس الحد الثالث سالب خ كل حد باخده بالاشاره بتاعته يبقى انت دلوقتي فهمتني ان المقدار ممكن تبقى حاجه واحده ممكن تبقى حاجتين ممكن تبقى ثلاثه اللي لوحده هو حد واللي لوحده بنقول عليه مقدار جبري مكون من حد واحد فاللي لوحده بيطلق عليه مسميين اما حد يقول لك هو ينفع المقدار الجبري يتكون من حاجه واحده قول له اه عادي يقول لك ده الحاجه الواحده دي بنسميها سمها حد قول له بنسميها مقدار برض بس مكو من حد واحد خلاص يبقى انا دلوقتي خلصت من نقطه الحدود لو سالتك المقدار الجبري مكون من كام حد تقدر تقول لي ده مكون من حد واحد ده مكون من حدين ده مكون من لاثه عايز تعرف بطريقه تانيه يا دكتور نعرف بطريقه تانيه شوف الموجب والزائد اللي عندك كم واحده هنا واحده بس يبقوا دول حاجتين طب هنا في كام موجب وناقص في موجب وفي ناقص في عندك اشارتين صح زود ود عليهم واحده يبقى دول عدد الحدود معايا موجب عد الموجب والناقص اللي عندك وزود عليهم واحد هنا موجب واحد موجب وناقص زود عليهم واحده يبقوا عدد الحدود لاثه هنا في موجب واحده زود عليها واحد يبقى هم دول عدد الحدود عدد الحدود بيزيد عن عدد الاشارات الموجب والناقص اللي عندك بمقدار واحد دي طريقه تانيه يعني المعاملات يا عم الحاج لا ركز بقى معايا المعاملات المعاملات يا باشا هي الاعداد داد اللي قدام الرموز لا انت تسمعني كويس انت اللي قاعد في الاخر انت انا بقول كلام مهم انت ايوه انت المعاملات هي الحاجه اللي قدام الرموز فين هنا الرمز اكس اللي قدامها هو ده المعامل بس طب هنا هنا عايز اجيب المعاملات دور على الرموز وخد اللي قدامها فين هنا الرموز الاكس ها فين اللي قدامها اربعه فالمعاملات هنا 4 فقط طب هنا لا لا استنى بقى ده المعاملات قصه هنا المعاملات عشان تجيب المعاملات اخوك الكبير اللي هو انا يعني بقول لك دور على الرموز وهات اللي قدامها هاته من افاه فين الرموز اللي عندك يا حموكش عندي واي وعندي اكس يبقى انت عندك المعامل الاولاني هو لاثه والمعامل التاني بص موجب اين بس الموجب ما بنكتبهاش ونكتب الاثنين عندك رموزانيه لا يبقى انت عندك معاملين هنا المعاملين اللي هي الثلاثه والاثنين واللي هي قدام الرموز خلاص يبقى احنا كده خلصنا من المعاملات فاضل حاجه اسمها الثوابت الثوابت يا حبيبي هو اللي لوحده عدد من غير رمز عدد من غير رمز بنسميه ثابت هل في هنا ثوابت لا هل في هنا ثوابت اه الثابت هو عدد من غير رمز مين هنا اللي من غير رمز الثلاثه فالثابت هنا لاثه طب مين يقول لي الثابت هنا كام الثابت هستن استناكوا هستناكم ها الثابت هقول لك تاني اهو الثابت هو اللي من غير رمز مين هنا مين ها قول قول ايوه قولوا قولوا كلكم اللي ورا الشاشه قولوا مين هنا مين هنا الثابت ها كلكم قلتوا خمسه كل واحد فيكم يضرب نفسه على ايده كده اهو الثابت هو سالب خمسه مش خمسه لما تيجي تاخد الثابت تاخده بالاشاره بتاعته يا بطل لما تيجي تاخد المعامل والثابت تاخدهم بالاشارات ملحوظه المعاملات والثوابت بالاشارات يعني ايه بقى؟ يعني لما تيجي تاخد المعامل وتيجي تاخد الثابت تاخده بالاشاره بتاعته افهمك في الورقه اللي جاي اكتر ركز يا بابا ركزي يا ماما ركزي يا تيته ركزي يا حبيبتي لما اقول لك المقدار الجبري انين اكس - 3 واي - 7 عاوز عدد الحدود مين يرد عليا عدد الحدود كام لاه عرفت منين يا مستر ادي واحد ادي انين ادي لاثه وانا قلت لك عد عدد الاشارات الموجب والسالب اللي عندك وزود عليهم واحد عندك اشاره سالبه اهي والتانيه اهي يبقوا اثنين زود عليهم واحد يبقى لاثه عدد الحدود ثلاثه ممكن تقولهم لي اه اقولهم لك الحد الاول اهو والثاني اهو والثالث اهو بص كده معايا الحد الاول اين اكس الحد التاني سالب 3 واي انا انا كنت بسكتك اصلك قلت 3 واي انا بسكتك خد كل حاجه بالاشاره بتاعتها لما اجي اقول لك الحد التاني ما تقوليش 3لاه واي والسالب دي هنوديها فين طيب اما اجي اقول لك فين الحد الثاني تقول لي سالب3 واي السالب ده له اهل يسالوا عليه خده معاك والحد الثالث -7 خلاص تمام طب لما اقوللك عايز المعاملات المعاملات هي اللي قدام الرموز اهو اللي قدام قدام انا كنت بحب الرياضه بتتشرح لي كده وماحبش اشرحها الا كده وانا احس انها توصل كده عايز بقى نتكلم بقى لغه عربيه فسحه مش مش هنيجي على سكه بعض خالص خالص اللي قدام الرموز فين يا عم الرموز اللي عندك ادي الرمز الاولاني وادي الرمز الثاني اثنين اه نشرح كده بس بدون الفاظ خارجه واي حاجه خارجه نحط عليها مليون خط مش هنقبل نهزر ونضحك عشان نوصل المعلومه مش عشان ناخدها كاسلوبها ماشي هنا المعامل سالبثلا يا بطل اوعى تاخد التثلاثه من غير ما تاخد السالب انت حر بقى انا شرحتها اهو طيب عايز الثوابت مين الثوابت اللي هنا ها مين الثابت اللي عندك سالب س اهو الحد الجبري الحد الجبري اللي مافيش فيه رمز بيسمى ثابت الحد الجبري اللي مافيش فيه رمز بيسمى ثابت الحد الجبري اللي مافيش فيه متغير بيسمى ثابت اهو الحد الجبري الذي ممكن يجيبها في الامتحان والله صحيح يقوللك الحد الجبري الذي ليس به متغير يسمى يسمى ايه طبعا هيجيب لك اختيارات يسمى ثابت ما هو ده حد جبري اهو اللي هو الحد التالت مافيش شيء متغير عشان كده سميناه ثابت تمام يا بطل نشوف كده حبيب قلبي جزئيه اخيره ونحل على الدرس كله بس خلي بالك في لسه اسئله قويه جدا محتاجين نحلها مع بعض ما هي الحدود الجبريه اللي شبه بعض الحدود التي لها نفس المتغير بص لحد دلوقتي ما اقدرش اقول لك غير كده كطالب طالب سنه ات لما يعني تبدا تكبر شويه وشنبك يخضر شويه هنقول لا اله الا الله محمد رسول الله بهزر يا بحبكم جدا والله ببقى مبسوط قوي في حصه سنه سته شوفني كده في بقيه الحصص مش هتلاقيني كده تلاقيني كده في حصه سنه بحبكم جدا الحقيقه الحدود الجبريه المتشابهه هي الحدود اللي ليها ليها نفس المتغير ولما هتكبر شويه هنقول لك ونفس الاس ما اخدتش الاسس هتاخدها لسه السنه دي ان شاء الله فبالتالي ما نقدرش نقول لك ولها نفس الاسس لما اقول لك ال وال 3 ك هل دول حدود جبريه متشابهه اه ليه عشان عندهم نفس المتغير ده ك وده ك طب لما اقول لك واي وسالب س واي اه يا مستر دول شبه بعض ليه عشان عندهم نفس المتغير طب لو قلت لك اكس وسالب اين واي لا غير متشابهين غير متشابهان دول كده متشابهان متشا لا مش كده متشابهان ودول برض متشابهان طب ليه متشابهان لان عندهم نفس المتغير عندهم نفس الرمز لكن دول ما عندهمش نفس الرمز لما اقول لك 18 اكس و17 اكس اه طبعا متشابهان لان عندهم نفس المتغير وعندهم نفس الاسس كمان لو في معانا مدرس في الحصه ولا حاجه لسه بيبدا مشواره اهلا وسهلا بيك عادي اخويا الصغير او اختي الصغيره ما فيش مشكله فازاي اعرف الحدود الجبريه المتشابهه يا حبيبي عندهم نفس الرمز يعني مثلا لما اقول لك نص اكس و3 على اكس هل دي حدود جبريه متشابهه ابص فين ابص على المتغير اللي هنا واللي هنا اه طبعا دول متشابهان ليه متشابهان لان يا مستر عندهم نفس الرمز اهم انا اضحك عليك واقول لك يا حموكش ده ده هنا نص وهنا 3 على 4 ازاي متشابهين مش المفروض متشابهين دول يعني واحد فيهم يبص في المرايه يلاقي نفسه لا قو لي لا انت بتضحك عليا متشابهان يعني عندهم نفس الرمز بس مش لازم يكون عندهم نفس المعامل ده اسمه معامل وده معامل الحاجه اللي قدام الرمز فعشان نكون انا وانت شبه بعض كحدود يعني لازم يكون عندنا نفس الرمز حتى لو عندنا معاملات مختلفه حتى لو انا المعامل بتاعي 3لاه علىربعه وانت المعامل بتاعك نص بس انا شبهك ليه؟ لان عندي نفس الرمز بتاعك خلاص اوعى حد يضحك عليك دول حدود جبريه متشابهه اه ليه يا عم اه اه قول اه كده اهو ليه عشان عندهم نفس الرمز يادي يا محمد بضحك عليك بقى يادي يا محمد ده ده هنا في نص وهنا في 3لاه علىربعه يالا تقول لي يا مستر عادي اصل الحدود المتشابهه لها نفس الرمز حتى لو كان لهم معاملات مختلفه حتى لو معاملاتهم مختلفه وعندهم نفس الرمز يبقى دي حدود الجبريه متشابهه لان عشان نتشابه ما بنبصش اصلا على المعاملات بنبص على الرموز على المتغير لو انا المتغير بتاعي زي بتاعك فانا شبهك عارف ليه بنعرفك الحدود الجبريه المتشابهه واللي مش متشابهه لان الحدود الجبريه المتشابهه تجمع وتطرح وده احنا هنحتاجه السنه دي يعني انا اقدر اجمع الاتنين دول واقدر اجمع الاتنين دول واقدر اجمع الاتنين دول واقدر اجمع الاتنين دول بس ما اقدرش اجمع دول ولا اطرحهم طبعا اللي بيمشي على الجمع بيمشي على الطرح ماقدرش اجمعهم ولا اطرحهم خلاص الحدود الجبريه المتشابهه تجمع وتطرح خلاص فينا اهو نقطتينبحطهم بقى الحدود الجبريه المتشابهه تجمع وتطرح لكن الغير متشابهه لا تجمع ولا تطرح اما كلهم بيضربوا يقسموا عادي وده اللي هناخده بعديه المهم من الورقه اللي قدامي دي تكون فهمت امتى الحد يشابه به اخوه لما يكون عنده نفس الرمز بتاعه هنا اكس يبقى هنا اكس هنا واي يبقى هنا واي بس مش عايز منك اكتر من كده ما تيجي نحل اه والله صح ما تيجي نحل زهقنا بقى ملحوظات مش عايزين نحل ما تيجي نحل بقى وننهي الحصه دي تعالى يا بطل بص كده الراجل جايب لي ده سؤال مهم على فكره بيقول لي الحد الاولاني دههو ال الحد الاولاني دههو او بنسميه مقدار برده لان حضرتك عارف ان اللاه اكس 3 اكس هي حد ومقدار جبري مكون من حد واحد بيقول لي عايزين عدد الحدود حد واحد عايزين الحدود المتشابهه ما فيش ليه ده هو حد واحد اصلا فاللي ما فيش يعمل عنده شرط الثوابت ما فيش ثوابت ليه ما فيش ثوابت يا مستر هو حد واحد اصلا ما فيش حاجه تاني غيره طب المعاملات الحاجه اللي قدام المتغير لاثه طيب تعال ناخد التاني اين من الاكس + ا من البي + 5 يا باشمهندس نعم عاوزين عدد الحدود ادي ادي 1 2 3 عايزين الحدود المتشابهه الحدود المتشابهه هي اللي عندهم نفس الرمز هنا في اكس لكن هنا في بي ما فيش يا مستر محمد ازاي يا مستر ما تزعقش هو ما فيش فعلا ليه لان هنا في اكس وهنا في بي انا مش فاهم انا كمستر محمد مش فاهم فهمني يا مستر محمد الحدود المتشابهه لازم يكون عندهم نفس الرمز يعني يكون هنا اكس وهنا اكس زيه او هنا بي وهنا بي زيه وما فيش ولا واحد شبه اني ما تزعقش يا مستر محمد الله بخاف طب معلش معلش مش معلش السوا الثوابت الثوابت يعني خمسه بقى يعني ايه ثابت ثابت يعني حد ما فيش فيه رمز حد مافيش فيه متغير زي الخمسه طب المعاملات الحاجه اللي قدام المتغير في هنا اتنين اهي قدام الاكس خلاص وبعدين عندنا كمان الاربعه قدام البي 2ين ورب خلاص ممكن بقى نعمل فاصله كده ما بينهم وخلاص طب تعال ناخد ده بقى اللي هو دههو حاسك كده مش تعرف تعمله لوحدك النص ام زائد واحد طيب والله يا اد انا ضهري وجعني وانا بعمل لكم الحصه دي ووجعني جدا بس انا والله نسيت تعبي معاكم انا بجد والله العظيم انا ظهري وجعني جدا من القاعده والنهارده كنت مقرره ما عملش حصص كتير بس لما لقيت نفسي اعمل حصه للصف السادس فرحت قمت بحبكم جدا الحقيقه ومش مش مجرد كلام عشان تروح تحط لايك مش عايزه انا بحبك فعلا بالذات طيب نص ام + عايزين عدد الحدود ادي واحد ادي انين اين طب عايزين الحدود المتشابهه ما فيش ليه ما فيش لان هنا في ام لكن هنا ما فيش ام الثوابت الثوابت اللي هو الواحد طب المعاملات اللي قدام الرمز كام نصف نص يعني طب ناخد اللي عليه الدور ال 10 ها ال 10 يا حبيب قلبي عدد الحدود هي حد ال 10 نفسها هي حد طب الحدود المتشابهه ما فيش الثوابت مين يقول لي الثوابت ثابت ها مين ما فيش صح صح مين متفق معايا مين ما انا الناس اللي ورا الشاشه في اليوتيوب ها ها حد يقول لي الثوابت ما فيش قول ما فيش غلطان طبعا مش الثابت الثابت اهو يعني حد بدون متغير طب ما هو ده حد وما فيش فيه متغير هاته من افاه حطه كثابت عادي خايف ليه ياد اشرب الرياضيات بقى ال 10 هي حد جبري والحد الجبري ده بيسمى مقدار مكون من حد واحد والحد ده طالما مافيش فيه متغير يبقى ثابت المعاملات مافيش معاملات ليه؟ لان ال 10 ماهياهاش جنبها رمز عشان اسميها معامل طب 8 + نبدا نركز مع بعض يا اد كم حد؟ لاث حدود 1 ا 3 الحدود المتشابهه بص اهو واهو المانيه والتسعه بيزعق بيقول لي مش فاهم يادي يا محمد ياد يا مايكل الحدود المتشابهه هي الحدود اللي عندهم نفس المتغير طب يا مستر ده دول ما عندهمش متغير هو انا ما قلتلكش يادي يا محمد لا ولا انت يادي يا مايكل لا او ممكن تكون حدود بدون متغير ضحكت عليك هنا الحدود المتشابهه ها بدون متغير الحدود المتشابهه يا اد ممكن يبقى لها نفس المتغير نفس المتغير او ما عندهاش ما عندهاش متغير اصلا يعني يا يكون عندنا متغير بس المتغير شبه المتغير يا اما ما يكونش عندنا متغير اصلا انا ممانيه وانت تسعه لا انا عندي متغير ولا انت عندك متغير يبقى انا وانت ولاد عم وشبه بعض الثمانيه والتسعه شبه بعض ليه؟ لان ما عندهمش متغير يبقوا شبه بعض اه شبه بعض طبعا خلاص طيب الثوابت الثوابت المانيه والتسعه يعني ايه ثابت يعني ما عندهمش متغير المانيه والتسعه طيب المعاملات اللي قدام الرمز اهو المعامل اللي قدام الرمز المتغير يعني الكي مافيش قدامها حاجه يا مستر لا يا حبيبي في قدامها واحد حمكشه الدرس تقيل محتاج مذاكره المعامل هنا واحد اللي ما فيش قدامه حاجه قدامه واحد الرمز اللي ما فيش قدامه حاجه قدامه واحد فالمعامل عامل هنا واحد ركز اهو انت حر هنا اكس - 2 اكس + عدد الحدود لاثه سهله دي يا مستر الحدود المتشابهه الاكس ها مين يقول لي الحد التاني ايه يا اد والله العظيم يا هندسه لو قلتها تبقى انت واجد مين الحد الثاني افهم ان في لعبه انا عاملها عليك الحد بص الحدود المتشابهه عندهم نفس الرمز ده اكس وده اكس اهو زيه ها انا اخدت الاكس مين الحد التاني اللي قال انين اكس يخبط نفسه جزء ل بقى جزء ل مش جزء مش كده يا باشمهندس خد الاشاره معاك يا باشمهندس الاشاره دي ليها اهل يسالوا عليها خدها معاك وديها لاهلها فلما تيجي تاخد الحد الثاني تقول لي سالب اين اكس يا حماده سالب اين اكس يا عم مايكل ما تاخدش الاثنين اكس وتسيب السالب هتنساها في الامتحان انت حر يبقى الحد الاولاني اكس والتاني السالب اين اكس يا باشمهندس الثوابت الواحد المعاملات اللي قدام الرموز الاكس قدامها واحد والاكس قدامها سالب اين بس كده طيب تعال هنا ام زائد ت زائد ا ام زائد س خلاص عدد الحدود 4 ا طبعا سيبك من ده بقى 1 2 3 4 لاث اشارات موجب لو زودت عليهم واحد يديك اربعه الحدود المتشابهه الام والاتنين ام الام والاتنين ام وعندي كمان الثلاثه والسبعه حدود متشابهه يبقى الام والاثنين ام شبه بعض والثلاثه والسبعه شبه بعض لان ما عندهمش ايه ما عندهمش رموز طيب بعد كده الثوابت الثوابت هي الثلاثه والسبعه اللي ما عندهمش رموز بقى طب المعاملات اللي قدام الام واحد واللي قدام الاثنين ام اين سهله بقى اهي خلاص طب اخر حاجه بقى 6 + 4 عدد الحدود اثنين الحدود المتشابهه هم الاثنين شبه بعض تعالى ما تهربش تعالى هم الاثنين شبه بعض ليه لو ما قلتش همص ودانك يا محمد ها شبه بعض ليه قو لي قو لي وعرف الناس اللي ورا الشاشه في اليوتيوب كده ها عشان ما عندهمش رمز يا محمد برافو عليك الحدود اللي ما عندهمش رمز حدود متشابهه طيب الثوابت هم الاثنين ثوابت طب المعاملات ما فيش معاملات لان ما عنديش رموز اصلا الورقه دي لو فهمتها هنيئا لك يا باشمهندس والله صراحه انت فهمت فعليا 70% من الدرس ومن افكار الامتحان كمان الصفحه دههي فيها افكار كتير قوي نكمل حل نكمل حل مش هسيبك في بعض الاسئله المقالي اللي هتلاقيها في كتاب المدرسه السؤال الاول والثاني من التمارين سيبهم لي دلوقتي اللي هو بتاع يزداد طول رواد الفضاء واللي هو بتاع بيمثل وزن رائد الفضاء سيبهم لي دلوقتي هشرحهم لك بتاني كده على الفيسبوك ان شاء الله سيبهم دلوقتي خالص التزم باللي انا اخترته لك لان ده الاهم فالاهم الحاجات دي الثانيه مهمه وموجوده في كتاب المدرسه بس مش وقت خالص نشرحها هنا عشان الولد ما يتعقدش هي مش تعقيد ولا حاجه بس يعني محتاجه تفكير شويه يكون الواد جاي فريش كده يكون الولد جاي لفرش عشان يتقبلها مش مش مش دورها خالص ان احنا نحطها اسئله الامتحانات اللي جت السنه اللي فاتت واللي قبلها ما نبص عليها كده التعبير الرياضي اللي قدامك دههو يمثل ايه لو انت لاحظت هتلاقي اعداد ما فيش رموز يبقى ده تعبير عددي الثابت في المقدار ده هو مين الواحد المعامل في المقدار المعامل اللي قدام الرمز الاتنين في المقدار الجبري دههو اه الحدان الجبريان المتشابهان التسعه والواحد ليه متشابهان يا محمد ما تهربش يا محمد لو هربت مايكل هيجاوب لو مايكل هرب محمد هيجاوب انا عايزك تركز انا مش عايز منك اي حاجه غير انك تقعد مركز خلاص هم حدود يا مستر متشابهه عشان ما عندهمش رمز واللي ما عندهمش رمز متشابه اي الحدود الجبريه التاليه يشبه الحد الجبري اكس عشان اشبهك عشان ابقى شبهك ابقى عندي نفس الرمز بتاعك او يكون ما عنديش رمز شبهك او زيك بما ان انت عندك رمز اكس فانا هدور على اللي عنده اكس واختاره واحد يقول لي ازاي هو مش في هنا اثنين وفي هنا خمسه شبه بعض ازاي يا مستر محمد والله يا كبد وروح مستر محمد شبه بعض والله ليه لان عشان يكون شبهه لازم يكون عنده نفس الرمز ماليش دعوه بالمعامل الواد حتى ما كتبش المعلومه ورايا ما كتبش حتى المعلومه ورايا اهي الحدود المتشابهه لها نفس الرمز حتى لو كان ليها معاملات مختلفه انت اللي ماثر في حق نفسك ومش مركز الله على السؤال بص نكتب جنبه الحاجه الحلوه نكتب جنبها الله كده اهو يعني ايه ست اكس على س مش احنا ممكن نكتبها كده حد يقول لي غلط حد يقول لي انت غلط لا والله ما غلط اكس على س هي سس اكس بدليل الاكس دي مقامها واحد فالاكس هتتضرب فوق والواحد يتضرب تحت هترجع لاصلك سته اكس على س طب ليه عملتها كده لانه بيسالك على المعامل والمعامل هي الحاجه اللي قدام الرمز الحاجه اللي قدام الرمز هي مين؟ سدس ده ممتاز السؤال ده ممتاز في المقدار الجبري اللي قدامك دههو مجموع المعاملات خد بالك عايز مجموع يا عيني على السؤال لا والله العظيم لازم نقول الله والله كمان اكيد السؤال ده ما يجيش الا في الدقهليه في المنوفيه في الشرقيه ثلاث محافظات اللي بيجيبوا اسئله سهم ددهم مجموع هم مين المعاملات الاول عشان اجمعهم يا جماعه فين المعاملات يا محمد يا مايكل فين المعاملات؟ طلع لي المعاملات وبعدين ابقى اجمعهم يا حبيب قلبي انت عندك هنا المعامل واحد وعندك هنا المعامل اثنين يبقى مجموعهم ثلاثه انا من الدقهليه شارب منهم كتير اسمع مني لو انت من الدههليه ركز ركز انا شارب منهم كعاني شاربه منهم صراحه نكمل هنا بيقول لك كل التعبيرات الرياضيه التاليه هي تعبيرات رمزيه يعني فيها رموز ما عدا مين دي فيها رمز دي فيها رمز دي فيها رمز دي ما فيهاش رمز ده تعبير عددي عدد الحدود بتاعه المقدار ده كام 1 2 3 4 الرمز ان في المقدار الجبري ده يمثل ايه يمثل متغير اي رمز بيمثل متغير في المقدار الجبري دههو المعاملات قدام الام في واحد وقدام ال فيه 3 في المقدار الجبري دههو الحدان الجبريان المتشابهان ال والسب ليه؟ لان ما عندهمش رموز اصلا. الثابت في المقدار الجبري الثابت اللي ما معهوش يا باشمهندس متغير. الحدود المتشابهه في المقدار الجبر ده هي مين؟ عندك هنا 4 اكس و3 اكس. المعاملات يا عيني المعاملات ام على 4 يعني ربع ام زائد ار المعاملات يعني الحاجه اللي قدام الرمز الربع ها واللي قدام الار واحد اللي مش قدامه حاجه قدامه واحد يا حبيب قلبي يا دكتور يا دكتور محمد يا دكتور مايكل يا دكتوره هبه يا دكتوره مريم يا دكتوره ساره يا دكتوره مهارائيل حبايب قلبي الدرس ده مهم صدقني وكمان زي ما انت شايف افكاره داسمه جدا اتمنى تذاكره كويس هديك وقتك تذاكره على ما انزل لك الدرس اللي بعده اجتهد تفوق شغلك الشغل دلوقتي هو المذاكره بتاعتك مش عايز اشوفك حد يعني مهمل انا بحبك وعشان كده بنصحك فلو انت يعني بتحبني وبتقبل مني النصيحه اقبلها مني اقبلها مني وذاكر واجتهد وكون شخص كده على خلق و يعني عايزك حد كويس كده حد ما بيردش على بابا وعلى ماما باسلوب مش كويس وحد يعني متجاهل الناس ولا عايزك ما تتجاهلش الناس عايزك تبقى معاملاتك مع الناس كلها طيبه وجميله وما تتجاهلش الناس وتتكبر على حد عايزك تكون متواضع دايما وعايزك تكون محبوب وعايزك تكون الفاظك دايما حلوه وتنقي الفاظك مش مجرد ان في كلام بيتقال في المجتمع حوالينا نقوله واحنا خلاص نتعود عليه الكلام الوحش اللي احنا بنقوله دايما ما بينا وما بين بعض ده بلاش البنات البنات ما ينفعش اكون بنوته خالص واتعود على الالفاظ اللي بنسمعها دي خالص انا عايز الولد لو كان محترم 110% فانا عايز البنت تكون محترمه 150% البنت تفرق عن الولد مليون مره البنت ثم البنت ثم البنت تحافظ على اسلوبها يا دكتوره المجتمع مليان حاجات مش حلوه من لبس ومن الفاظ ومن انا مش عايز ابقى كده انا عايز ابقى زي المجتمع في الحاجات الحلوه فقط والحاجات الوحشه انا اللي افرضها عليهم مش هم اللي يفرضوها عليا خلي بالك عشان انت بنوته فلازم تحافظي على نفسك اكت من مليون مره انما الولد ها ممكن نتعامل معاه وبرده الولد يخلي باله انا لازم اكلمك في الكلام ده لان ما حدش هيكلمك فيه عايزك تبقى راجل كده يا باشمهندس وانت يا دكتوره تبقي مسؤوله كده مش عايزين عايزين بقى ننساق ورا الحاجات اللي موجوده في المجتمع بتاعنا خلاص عايز رجاله الراجل ده مش مش سهل اتقال عليك راجل وانت مش سهل اتقال علي بنوته كويسه محترمه الاحترام ده صعب يا اد اه والله الاحترام صعب سهل جدا تبقى تافه وسهل جدا تبقى مش عارف ايه هتعوج لسانك و مش عارف ايه وخلاص هيتقال عليك قليل الادب لكن صعب جدا تبقى محترم في عين الناس عشان تكبر والحاجه دي تكبر معاك لازم تعيش عليها خلاص حافظ على احترامك من دلوقتي حافظي على احترامك من دلوقتي يا دكتور ربنا يحفظكم وربنا يكرم والديكم فيكم يا ربشوفكم حاجه مشرفه وانا شخصيا بحبكم جدا والله يا اد مع السلامه ‏Ah.
‪كتابة مقادير جبرية مستر محمد ابراهيم 38:58

‪كتابة مقادير جبرية مستر محمد ابراهيم

مستر محمد ابراهيم دروس رياضه اون لاين

73 مشاهدة · 9 maanden geleden

المقادير الجبرية المنهج الجديد رياضيات الصف السادس 2024 0:28

المقادير الجبرية المنهج الجديد رياضيات الصف السادس 2024

Edu_Math777

3 مشاهدة · 2 jaar geleden

رياضيات سادس ابتدائي وح 4 د 1 التعبيرات الجبرية المتغير والثابت أنظـر الوصف 14:36

رياضيات سادس ابتدائي وح 4 د 1 التعبيرات الجبرية المتغير والثابت أنظـر الوصف

د.صلاح عمر التعليمية[Math]

27 مشاهدة · 3 jaar geleden

أصعب إثبات في الرياضيات 0:16

أصعب إثبات في الرياضيات

No Problem With Ali

4 مشاهدة · 4 jaar geleden

رياضيات سادس ابتدائي وح 4 د 2 التعبيرات الجبرية الحد والتعبير الجبري أنظـر الوصف 13:16

رياضيات سادس ابتدائي وح 4 د 2 التعبيرات الجبرية الحد والتعبير الجبري أنظـر الوصف

د.صلاح عمر التعليمية[Math]

18 مشاهدة · 3 jaar geleden

حصريا ‪ رياضيات الصف السادس الدرس 3 الوحدة الثالثه كتابة مقادير جبرية ترم اول 2024 43:21

حصريا ‪ رياضيات الصف السادس الدرس 3 الوحدة الثالثه كتابة مقادير جبرية ترم اول 2024

مستر محمد ابراهيم دروس رياضه اون لاين

177 مشاهدة · 2 jaar geleden

الدرس 1 2 الوحدة 3 تكوين تعبيرات رياضية تحليل التعبيرات الرياضية الصف السادس الترم الاول 2025 36:37

الدرس 1 2 الوحدة 3 تكوين تعبيرات رياضية تحليل التعبيرات الرياضية الصف السادس الترم الاول 2025

مستر محمد ابراهيم

120 مشاهدة · 1 jaar geleden

فرحة طلاب السادس من اخذو النتائج اشتراك 0:21

فرحة طلاب السادس من اخذو النتائج اشتراك

المصمم | أوُسـ🫀ـْ

4 مشاهدة · 3 jaar geleden

معلم الرياضيات باختصار تتفقون 0:11

معلم الرياضيات باختصار تتفقون

Omar al-hammadi

354 مشاهدة · 1 jaar geleden

وحدة 3 درس 1 و 2 تكوين تعبيرات رياضية تحليل التعبيرات الرياضية للصف السادس الابتدائي 29:52

وحدة 3 درس 1 و 2 تكوين تعبيرات رياضية تحليل التعبيرات الرياضية للصف السادس الابتدائي

دروس رياضيات أونلاين

77 مشاهدة · 2 jaar geleden

‪التعبيرات والصيغ الرياضية جمع وطرح الحدود الجبرية اولي اعدادي 1:26:25

‪التعبيرات والصيغ الرياضية جمع وطرح الحدود الجبرية اولي اعدادي

مستر محمد ابراهيم دروس رياضه اون لاين

110 مشاهدة · 9 maanden geleden

3 إعدادي حساب مثلثات 0:52

3 إعدادي حساب مثلثات

حكاية الرياضيات

1 مشاهدة · 2 jaar geleden

سر خطير رح يستفيد منه طلاب التوجيهي في الامتحانات الوزارية ‼ 0:48

سر خطير رح يستفيد منه طلاب التوجيهي في الامتحانات الوزارية ‼

JO ACADEMY

8 مشاهدة · 3 jaar geleden

شرح المقادير الجبرية الصف السادس المنهج الجديد 0:42

شرح المقادير الجبرية الصف السادس المنهج الجديد

Edu_Math777

241 مشاهدة · 2 jaar geleden

الرياضيات طلعت سهلة واحنا الي معقدينها 0:59

الرياضيات طلعت سهلة واحنا الي معقدينها

JO ACADEMY

4 مشاهدة · 3 jaar geleden

رياضيات السادس الابتدائي الفصل الثاني العبارات الجبرية 20:54

رياضيات السادس الابتدائي الفصل الثاني العبارات الجبرية

Ali Sadiq

541 مشاهدة · 1 jaar geleden

تصحيح دفاتر الامتحانات السادس اخير السنه 2023 الان في قناتنا 0:19

تصحيح دفاتر الامتحانات السادس اخير السنه 2023 الان في قناتنا

قناة وظائف وتعليم العراقي

4 مشاهدة · 3 jaar geleden

محتويات منهج الرياضيات الصف السادس الترم الأول 2024 0:24

محتويات منهج الرياضيات الصف السادس الترم الأول 2024

مستر محمد زغلولة

14 مشاهدة · 3 jaar geleden

الطالبة السودانية المتفوقة أمنية ذات الوجه العابس تضحك أخيرا 0:51

الطالبة السودانية المتفوقة أمنية ذات الوجه العابس تضحك أخيرا

Erem Multimedia - إرم ملتيميديا

382 مشاهدة · 3 jaar geleden