تصميم أسئلة اختيار من متعدد لاختبارات احترافية ويبينار من كوركت

تصميم أسئلة اختيار من متعدد لاختبارات احترافية ويبينار من كوركت

النص الكامل للفيديو

السلام عليكم السلام عليكم طرى صفيه وعليكم السلام يا دكتور كيف الحال اديني بس دقيقه واحده اظبط بس الكاميرا والحاجه عشان السلام عليكم جميعا احنا على وشك البدء ننتظر بس دقيقتين عشان كل المشاركين يكونوا وصلوا وهنبدا على درا صوفيه معايا دكتور صوفيه موجوده يا دكتور ا احنا في انتظار هنبدا حالا دقيقه واحده بس فور افري و تو جوين وي ستارت ان شاء الله قلنا احنا على الهواء يا دكتور ماينفعش يكون هو السلام عليكم ورحمه الله وبركاته هنبدا النهارده جلسه جديده من ويبينار كوركت ان شاء ربط في هذا الويبينار اللي هيكون ان شاء الله تحت عنوان كيفيه تصميم اسئله اختيار من متعدد فعاله لقياس مهارات التفكير العليا في التعليم الجامعي يسعدنا ان يكون معنا كمتحدثين دكتور حامد سعيد خبير التقييم والقياس التربوي والدكتوره صفيه البدويهي المؤسس والرئيس التنفيذي لكوركت هنبدا ان شاء الله دلوقتي مع الدكتور حامد ا وان شاء الله بعد كده هو ننتقل الى الدكتوره صفيه اتفضل يا دكتور سلام عليكم جميعا اهلا بحضرتكم بسم الله الرحمن الرحيم الشير عند حضراتكم واضح اه تمام يا دكتور اوكي في البدايه طبعا برحب بحضراتكم كتير وبشكر كوركت على الدعوه الكريمه واتمنى ان شاء الله ويبينار يكون ناجح وبالتوفيق ان شاء الله للجميع معاكم دكتور حامد خير الله سعيد مستشار اكاديمي لكوركت ولي الشرف ان انا اكون معاكم النهارده في الوبينار ان شاء الله يكون مفيد لحضراتكم باذن الله رب العالمين طبعا الموضوع كبير ان احنا نتكلم عن الافكتف ام س كيوز فور او عشان نقدر نعمل اسئله ام س كيو نقيس بيها مهارات عليا ده موضوع كبير الحقيقه محتاج ورشه بل ورش عمل طويله نتدرب فيها ونعمل براكتس الى اخره لكن هنحاول ان شاء الله في الوقت المسمحوا لينا بيه ان شاء الله ان احنا نغطي اهم النقط ونشير الى اهم الحاجات المطلوبه في هذا المجال ا بقول بسم الله الرحمن الرحيم الاهداف او العناصر اللي هنتكلم عنها تحديدا ان شاء الله الوقت ان شاء الله يكفينا فيها نتكلم الاول يعني ايه هاتس او هاير اوردر ينكين سكيلز يعني ايه مهارات عليا وده نقطه مهمه جدا جدا قبل ما تحط امتحانات او اختبارات سواء كانت اسئله سبجيكتيف او اوبجيكتيف بالضروره ان احنا نكون عارفين يعني ايه لاتس اللي هي المهارات الدنيا والهاوتس اللي هي المهارات العليا بعد كده هنعرف الام سي كيو كعيله كبيره جدا من الاوبجكتف ايتمز او الاسئله اللي هي اوبجكتف او موضوعيه ونشوف ايه انواعها وفي اشكالها طبيعتها وبعد كده نتكلم تحديدا بقى ازاي نقدر نعمل اسئله ام س كيو تقيس المهارات العليا اللي هنتكلم عنها بالتفصيل بعد شويه ونعرف اهم الكوالتي انديكيتورز او الكوالتي اشورنس بتاع هذه الاسئله دي الاهداف بتاعتنا ان شاء الله نغطيهاكلافا نقدر نحلل لو عندي سؤال ام سي كيو اقدر يا ترى احلله اشوف هو بيقيس اكوالي مهارات الدنيا العليا ويكون عندي انا كمان القدره ان انا اصمم او ابني سؤال ام سي كيو بانواع المختلفه يقدر يقيس مهارات عليا للطلاب ما ننساش نذكركم بالكلام اللي قالته مجموعه من المؤلفين سنه 2005 قالوا لنا ان افضل شيء نقدمه لطلابنا سواء في التعليم الجامعي او قبل الجامعه ان احنا نعمل لهم تقييمات جيده يعني جود اسسمنت وفي نفس الوقت نديهم بعد كده فيدباك او تغذيه راجعه بالنات اعتقد ده افضل شيء نقدمه لطلابنا وخصوصا مع التقدم الملحوظ في الاي سي تي وغيره من المجالات ايضا ما انساش انبه على اهميه فعاليه المنصات الالكترونيه المتكامله اللي هي الانتجريتد يعني اي اسسمنت بلاتفورمز في تسهيل وتيسير كثير من الحاجات اللي احنا بنتكلم عنها سواء بدايه من وضع الاسئله سواء ان انا احدد انواع الاسئله المختلفه ان انا احط اسئله ايس مهارات عليا ان انا اولد اسئله كمان دلوقتي في ظل الاي اي والذكاء الاصطناعي اقدر ازاي اقدر اقدر اشتغل على الكلام ده فالمنصات الالكترونيه واعتقد كوركت ليها باع في هذا المجال تقدر تساعدنا بفعاليه عاليه جدا جدا في هذا المجال وخصوصا بقى في ظل الامبيدين الاي اي في كثير من المؤسسات النهارده لو بصينا مع حضراتكم للصوره اللي قدامنا دي هي دي تقريبا بتعبر لنا عن التقييم التقليدي اللي الناس اتعودت عليه سواء في التعليم الجامعي او في التعليم قبل الجامعه للاسف الطالب بيوضع امام كميه هي من الكونتنت او المحتوى ضخمه جدا جدا مطلوب منه الاستظهار والحفظ عشان يجي بعد كده في الامتحانات دي البروسيجر او الاجراء اللي بنعمله عشان نقيم الطلاب نقول للطلاب اكتب ما تعرفه عن وجيف اكونت اون واكسبلين وان ديتيلز وبريفلي الى اخر الكلام اللي بنقوله للطلاب في الامتحانات و بالضبط كده الطالب بيبقى قاعد في الامتحان عمال بيفتكر مش بيفكر اقول تاني عمال بيفتكر يعني تراي ان هو يريممبر كل الحشو اللي حاطه في دماغه وليس بيمارس عمليهف وده الامكت او سوري اللي بيحصل عندنا ان الطالب بعد ما بيخلص بيعمل اريزين او فورماتين لدماغهكل الحاجات اللي كانت ممرازد باي هارت في دماغه بيعمل لها نوع من الاريزين او الفورماتين وبالتالي لما نيجي نشوف اثر التعلم تقريبا لا يحصل الا قليلا اثر ضعيف للتعلم ويمكن دي الصوره بتعبر كمان عن المعاناه اللي بيعانيها طلابنا وخصوصا في النظم التقليديه من الاختبارات زي الثانويه العامه والنظم التقليديه في الجامعات الى اخره تاخد الصوره معبره جدا جدا ازاي الطالب بيدخل على رجليه لكن بيطلع يمكن على ايديه ورجليه ا بقول يا جماعه لا الموضوع مختلف الدماغ البشري زي ما هو وحده تخزين يعني ستورج يونت بيقدر يشيل 5 تيرابايت من الداتا ايضا هذا الدماغ هو بروسيسور بل هو سوبر بروسيسور هو سوبر بروسيسور بمعنى الكلمه فما ينفعش ان انا اشغله في موضوع الستورج والتخزين الداتا والانفورميشن والنولج اترا واتجاهل تماما قدرته على الاماجينشن قدرته على الانالس قدرته على الكريتفين قدرته على البروبلم سولفين الى اخر هذه المهارات العليا اللي هننبه عليها سريعا طيب لو انا جيت ابص على يعني رسمه بسيطه او جدول بسيط زي ده لو انا بسال الطالب بقول له كده بص معايا انا انت قدامك جدول الجدول ده فيه اي بي اتش حروف الفابيت من الرمن الفا في قدامك ومكتوب اصاد كل حرف هنا يا اما غلط يا اما صواب يعني ترو اور فولس او تسميها رايت اور رونج يا ترى على اي اساس قسمنا هذه الالفابيت الى مجموعتين مجموعه قلنا اصابها صواب ومجموعه اصها خطا ايه هو الكريتيرين او ايه هو المحاك او هو المعيار اللي انا قسمت على اساسها هذه الاحرف الى هذه الصوره او بمعنى اخر ايه هي الخاصيه اللي موجوده في بعض الحروف حروف ومش موجوده في الباقيين فلما تبقى موجوده اقول هي موجوده رايت ومش موجوده اقول اكس اعتقد سؤال زي ده يعني بيعمل مايند تيزين او هو ده فعلا بيحرك الدماغ وبيخلي الانسان يبتدي يفكر بيفكر على ليفلز كتيره جدا جدا بيبتدي يعمل نوع من الريكجنيشن والانتربريتيشن بيبتدي يعمل نوع من الانالسز يعمل نوع من الافالوشن وكمان يمكن يلجا ان هو يشوف حاجه كريتيف عشان يشوف يمكن السؤال اللي قدامنا ده يمكن حط حطه ادوارد بونو اشهر واحد بيعلم ينكين حضراتكم عارفين وانا شخصيا تشرفت ان انا ادربت معاه ادوارد بونو حط السؤال ده وسماه انه يقدر يقيس ما يسمى باللاترال ينك انا بس بحط سؤال زي كده عشان اقول ان احنا نقدر بحاجات بسيطه نقيس مهارات عليا عند الطلاب سواء بالاسئله الام س كيو اللي هنتكلم عنها النهارده او بالاسئله السبجكتف احتمال ان شاء الله نقدر نرتب لها دوبينرز في المستقبل لو بصيت بسرعه كده اجد ان حرف الاتش انا طبعا مضطر اجاوب عشان ما عندناش وقت الاتش واليو والاكس الحروف دي بايلاترال يعني اقدر اعمل ان في عندي هنا اكس سمتري او محور للتماثل بيبقى فيرتيكال اكسري في محور تماثل راسي يقدر يقسم الحرف لصوره او اقدر اقول ان الصوره دي صوره ميرور امج يعني صوره مروويه لو حطيت الاتش في المرايه اشوف اتش لو حطيت الاكس في المرايه اشوف اكس لو حطيت ايضا اليو في المرايه اشوف يو لكن لو حطيت اي او بي او بقيه الحروف الاصدها اكس مش هشوف نفس الحرف اذا ده معيار فرق ان هنا الطالب بيبتدي يفكر او المسؤول بيبتدي يفكر يا ترى ايه الكريتيران او البرااميترز اللي يقدر يقسم عليه هذه الحروف دي بدايه بسيطه جدا جدا ازاي نقدر نشتغل مع الطلاب لما نقيس مهارات عليا سواء باختباراتي او او سبجيكتيف ايتمز او بقيس ايضا بالام سي كيوز انا اعتقد ساعتها اقدر اعمل اوبن بوك اززام ما عنديش اي مشكله يمكن حضراتكم شايفين تجربه قدامنا ادي اختبار ام سي كيو والاختبار كان اوبن بوك اجزام وده اكشوال اجزام اطبق في احد الجامعات الطالب قاعد مع الكتاب والبنت قاعده معاها الكتاب وعامله يعني هايلايتين وعامله ماركرز جوه الكتاب بطريقه ذكيه جدا البنت مذاكره كويس جدا جدا لكن بالرغم من كده نتيجه النجاح في في الكورس ده كان 73% ما كانش 100% ولا 110% على الرغم الامتحان كان اوبن بوك اززام والامتحان كان ام سي كيو ليه؟ لان الاسئله كانت محطوطه وطه بطريقه جيده بتقيس مهارات بتقيس مهارات عليا زي ما قلت لحضراتكم مش بتعتمد فقط ان الطالب يفتح ويطلع ديفينشن او يطلع يفتح الكتاب ويطلع اي فاكت شايفين هنا البنت الممتازه دي شايفين ده نوع بنسميه الميت كونجنيشن ده مهارات ما وراء المعرفه البنت عارفه انها تخش بالكتاب فمعلمه حاجات تقدر تساعدها بالشكل ده البنت دي شخصيا يعني يمكن انا عملت معاها يعني ديالوج كده او ميني داالوج بعد الامتحان ولقيت البنت بتقول جمله انا بعتبر الجمله دي وسام على صدري انا شخصيا البنت قالت لي اززاكتلي في الفيديو اللي قدام حضراتكم اللي انا مش هشغله ده بتقول اي ام انجين ذا ازام ايام انجوين ذا ازام انا بتمتع حقيقي بالامتحان دي افضل حاجه وافضل يعني فيدباك تقدر تاخده من الطلاب لما تعمل تقيس مهارات عليا وتقيس اكت من حاجه ساعتها تقدر بقى هنا تعمل حاجه مهمه جدا جدا انك تقدر تقدر تقيس الاتشيفمنت جاب او فجوه الاداء لدى الطالب على مستواه هو ولدى الطلاب على مستوى الطلاب كمجموعه بحيث ان انا اقدر اعمل اكت من حاجه اقيس مستوى الطلاب على الكات سكور او الباس سكور اللي انا حاطه واقيس اداء الطلاب ايضا على مستوى الطالب نفسه فيما يسمى بالابساتيف الطالب بيحصل عنده بروجريس ولا بيحصل عنده ايه وكمان ايس اداء الطالب على المين سكور بتاع الكلاس يعني اقدر اقيس على معايير مختلفه جدا وزي ما نبهت حضراتكم في اول الويبينار بتاعنا النظم المتكامله الانتجريتد سيستم اللي بتعمل اي اسسمنت بتوفر الكلام ده بفعاليه واقدر اعمل كل الكلام ده في ظل هذه المنظومات مين المستفيد لما اعمل اختبارات جيده الطلاب مستفيدين الاقسام مستفيدين الكليات مستفيده الجامعه مستفيده الريتيشن بتاع الجامعه وبتاع الكليه والاسم بيستفيد ايضا الماركت بليس او سوق العمل بيستفيد من كل الكلام دوت طيب كل ده كلام جميل عشان نقدر نعمل الكلام ده لازم نعرف حاجه اسمها الاوت ليرنين او التعلم المبني على النواتج زي ما بيقولوا كده في عالم الكوره لو تاذنولي بيقولوا الكوره جوان كابتن لطيف كان زمان يقول الكوره جوان او يعني ذا كورس جراويشن بتاع الطالب الطالب طلع بايه واللي طالع بده حاجه تانجبل يقدر يعرفها يعملها مهارات ولا مجرد نولدج زي ما قلنا بيعمل اريزين وفورماتن للهارد درايف اللي موجود جوه دماغه بين عليه لازما نتعرض انا مفهوم المنهج عندي مفهوم متكامل في كومبون مهمين جدا جدا الاهداف اللي بنسميها اي اوز الكونتنت ايا كان شكل الكونتنت التيشينجي سوري وتكنيكس الى اخره طرق التدريس وايضا انشطه التعليم والتعلم سوري انشطه التعلم الموجوده عنده واخيرا الاسسمنت الاسسمنت هو القاطره التي تقود هي اللي بتليد كل الرحله اللي موجوده عندي فاذا صلح الاسسمنت صالحت هذه المنظومه واذا فسد الاسسمنت فسدت هذه المنظومه قد كده بنشوف ان موضوع الاساسمنت مهم جدا جدا ان انا احط اختبارات بتقيس مهارات عليا مش هتبقى وليده يوم وليله لما اجي احط امتحانات لا ده دي ثقافه موجوده في الكريكرم بمعنى وانا بحط الاهداف بحط اهداف بتقيس مهارات عليا وانا بحط كونتنت بعالج الكونتنت بحيث يركز على المهارات العليا لما بدرس للطلاب بدرس لهم بطريقه الكريتيكالك والبروم ليرنين اترا الى اخر هذه الموضوعات لما بعمل اكتيفيتيز هذه الاكتيفيتيز ايضا تدرب الطلاب وتمرنهم على الكريتيكالين والكريتفم سولفين اذا انك تحط اختبارات او اسئله بتقيس مهارات عليا دي ليست وليده لحظه وضع الامتحان ولكن دي ثقافه كونتينوس موجوده معاك في الكريكرم طول ما انت ماشي في المقر بتاعتك وده لازم يتم تبنيه او يبقى ضابط بواسطه الاساتذه الجامعات والاقسام والكليات والجامعات ككل لما بنتكلم عن مجالات التعلم حضراتكم اسنا فيها موضوع الكوجنف دومين الجوانب المعرفيه الجوانب المهاريه والجوانب الافكتف دومين اللي هي الوجدانيه خلينا نركز النهارده على الجانب اللي هو الكوجف دومين طبعا دول بيسموهم الكي اس اي او النولج سكيلز اتيتيود انت بتقيس ايه لازما تعرف انت بتقيس في انهي دومين يمكن هيكون معظم كلامنا النهارده بنتكلم عن النولج اللي اللي هو الكوج دومين لما اجي ادخل هنا بجد ان في عندي اكت من تقسيم للكوج دومينز يعني بتكلم عن الكوجنتيف ليفلز او المجالات الادراكيه او المستويات المعرفيه عند اكت من تقسيم التقسيم اللي قدامنا ده بتاع تيمز 2007 اللي بيقسم الى نولج وابلاين وريزنين في النولج بيركز فقط على المعرفه والفهم وياخد الابلاين او الابلكيشن يحطه لوحده وياخد كل المهارات العليا يسميها ريزنين او استدلال ويحطها في منط المنطقه لوحدها او في ليفل منفصل يمكن مش مش هنتبنى هذا الابروتش النهارده لكن هتبنى ابروتش اخر الا وهو المشهور اللي هو تقسيم بلوم اللي هو بلومز دومينز والليفلز المشهوره بتاعتنا واعتقد ايضا المنصات الالكترونيه بتتبنى هي بتبقى فلكسبل انها تتبنى اي ابروتش لكن يمكن ده ليه الاولويه في كثير من المنصات الالكترونيه لما ابص هنا بكل بساطه اقدر اجد هنا عندي سكس ليفلز او ست مستويات من مستوي مستويات ليفل اللي هي المستويات المعرفيه او الادراكيه لاثه منهم بسميهم يعني لور اوردر سكيلز يعني مهارات دنيا وفي عندي لاثه بسميها مهارات عليا كلام جميل جدا جدا ايه اللي حاصل عنديمبر اندر سوريبر اندر كانك بتقول كده بتقول ذا كورس او موديول بيل تو الطالب هيبقى عنده القدره على ايه انه يتذكر انه يفهم بس الفهم ده ككلمه فهم اندرستاند لا يمكن قياسه بكلمه فهم لابد ان تحتيه مهارات فرعيه نتكلم عنها حالا ايضا كلمه ابلاي يطبق انلايز ايفالويت كريت قسمنا دول لنقطتين وهنتعرض عليهم سريعا ونركز اكت على المهارات العليا زي ما قلت لحضراتكم بعض الناس بيروق ليهم انهم يعدلوا في التقسيمه بتاعه بلوم ويخلوها بالشكل ده يخلي المهارات العليا كلها في نفس الليفل عشان هو مش قادر يميز بين الانالزين والافالويتين والكري هو حابب يخليهم بالشكل ده في الحقيقه لو رجعنا لده يمكن حضراتكم فاكرين ربنا عز وجل قالفهمناها سليمان وكلا اتينا حكما وعلما كلام اللي قاله بلوم ما هوش قران معصوم لكن انا عاوز اقول ان في مهارات داخل الفهم بالمعنى الاكبر والاعمق هي بتضاهي يمكن اللاترال ينكين او الكريتيفيتي الموجوده معانا خلينا نكمل الكلام بتاعنا وماشيين على النموذج بتاع مع بلوم اتعودنا دايما ان احنا نحط ما يسمى بالاكشن فيربز او الافعال الاجرائيه لكل مستوى من المستويات وحضراتكم اعتقد انكم كومبليتلي اوير بالحاجات دي يعني ايه الافعال اللي بتقيس لي التذكر ايه الافعال اللي بتقيس الاندرستاند ايه الافعال اللي بتقيس القدره على التطبيق لو دخلنا كده سريعا ريممبرين يعني الطالب حفظ معلومه حفظ معرفه وعاوز مطلوب منه يعمل لها ريكولين مطلوب منه يريكول في الامتحان هو كل اللي عمله عمل ميمورايزيش اثناء الخبره المعلمه او المربيه وبعدين مطلوب منه يرممبر يريكول طب ده جميل ده شيء لا يستهاان بيه ولكن ستيل لسه مهاره دنيا لانها مجرد تعبئه وتفريغ للذاكره لو انا دخلت كده عشان اخد مثال على هنا اخدت مثلا نظريه فيثاغورث نظريه فيثاغورث او البايثجورين يرم بتقول ايه النظريه بتقول لي ان لو عندي مثلث قائم الزاويه بالشكل ده المربع اللي موجود او المنشا على الوتر بيساوي مجموع المربعين المنشئين على ضلعي القائمه اللي موجوده عندي دي سواء بقى انا بصيغ دي باي شكل لما اجي اقول ان انا بقيس ريممبرين يبقى اقول للطالب سمع منطوق النظريه فالطالب يسمع لي المنطوق ده بالعربي بالانجلش باي لغه يبقى هو كده الطالب حافظ كويس لكن هل الطالب فاهم هذا الحفظ لا يعبر عن فهم امتى يبدا الفهم لما ندخل في المرحله دي الفهم معناها ثلاث مهارات اساسيه جدا جدا وبدايه التعامل مع المهارات العليا هي تدريب الطلاب على المهارات الفرعيه في الفهم قدره الطالب على الترجمه الترجمه طبعا بمعناها العام وليس الترجمه من اللغه للغه وان كانت دي احد صورها قدره الطالب على التفسير والتعليل والشرح قدره الطالب على التنبؤ والتوقع دول ثلاث مهارات فرعيه او ان شئت سميهم ثلاثه انديكيتورز دول ثلاث مؤشرات بتدل على ان حضرتك فاهم لما تمارس واحده من دول نقول ان انت فاهم الكلام ده كويس جدا جدا خلينا نطبق الكلام ده سريعا ودي مدخل للمهارات العليا لان زي ما قلت لحضرتك مهارات الفهم مطلوبه في كل المهارات العليا اللي هنتكلم عنها بعد شويه لما اقول ترانزليت يعني ايه ترانزليت يعني قدره الطالب انه يحول المعلومه من صوره لصوره يحول المعلومه من صوره لصوره يعني انا اما اديله منطوق النظريه يقوم يقول لي يعني يا مستر لو انا بديله حاجه فوق الاعداد وات ايفر يعني يقول لي يعني معناها ان لو انش انشات مربع على الوتر وجبت مساحته المساحه دي بتساوي مجموع المربعين المنشئين على الوترين بتوع ايه التو سايدز بتوع الرايت انجل اللي موجوده عندي هنا اذا الطالب كده حول لي المنطوق التكست حوله لرسمه ورسام لي كده فانا كده عرفت ان الولد ده اول مؤشر عنده انه فاهم اللي بيقوله مش مجرد حافظه باي هارت لان قدر يحوله من صوره لصوره شوف بقى هنا هندخل في جانب طب مدى الفلونسيه او الطلاقه عند الطالب هو هنا عبر عن النظريه باستخدام المربعات المنشاه كده طب يقدر يعبر عنها بطريقه تانيه ايوه يقدر يعبر بطريقه تانيه يستخدم السيمبولز بتاعه الماث فيقول لي اي سكوير بلس بي سكوير ايكوال سي سكوير باعتبار ان دي اطوال الاضلاع بتاعه التراانجل بالضبط كده زي ما قلت بقول له طب عندك طريقه تانيه تقدر تستخدمها برض في الترانزليشن يقول لي ايوه ده انا لو خدت النقط دي انها موجوده على الكواردين او على الاحداثيات الاكس والواي وجبت البعد بين كل نقطتين اقدر اعرف ان المثلث ده رات انجل تريانجل اور not عن طريق ان انا اربع الابعاد بين النقط اذا الطالب قدر يعبر عن النظريه المنطوقه مش بمجرد المربعات اللي رسمها ده جابلي هنا كالكوليشنز تانيه استخدم فيها الاحداثيات الاكس والواي وده فرع تاني من فروع الماث الطالب عنده فلوسي في الترانزليشن خلي بالك معايا يقدر يعبر عنها بطريقه المتجهات الفيكتورز ويقدر يعبر لي عن النقط وعن الاضلاع دي على انها فيكتورز ويقدر برض يعبر عن النظريه بهذه الطريقه دي الطريقه الثالثه اللي هو الدوت برودكت يقدر يعبر عنها بالكومبلكس نمبرز ايضا عن نفس النظريه يقدر يعبر عنها باستخدام حساب المثلثات بالساين والكوزين باعتبار ان هو عارف الساين والكوزاين بتاع الزاويه الرايت انجل الموجود عندي كل اللي انا بقول عليه دول خمس طرق على الاقل اقدر اعبر بيهم عن منطوق نظريه فيثاغورث هل احنا اكشلي بنعلم الطلبه بتوعنا في الجامعات بالشكل ده ان الطالب يكون عنده فلونسي في ان هو يقدر يحول المعلومه من صوره لصوره لصوره لصوره مختلفه بناء على حاجات يمكن كل واحد من دول بيقع في برانش اوف ماثماتكس مختلفه عن البرانشز الثانيين دي اول مهاره موجوده عندي من مهارات الفهم انا لسه بتكلم في الفهم لسه ما دخلتش فيما يسمى بالمهارات العليا وان كنت بعتبر ان الفهم الديب اندرستاند اللي ربنا قال عليه ففهمناها سليمان ده عالي جدا وليس هو الفهم المقصود عن دبلوم لو انا رحت الفيديو اللي قدام حضراتكم ايه اللي حاصل فيه ارجو انه يشتغل مع حضراتكم مجرد ان حضراتكم شايفين الصور الفيديو شغال اوكي ده طالب في مدرسه كان بيحاول يثبت او ياكد نظريه بايثاجرس جاب كراسه الرسم البياني قطع مربعات وراح زي ما حضراتكم شايفين كده قطع مربعات ورسم السكويرز على السايدز والهيبوتنس واثبت النظريه بنت تانيه يمكن حابت تعمل حاجه 3ري دي فراحت عملت اللي انتم شايفينه ده صممت زي كده اشكال هندسيه مربعه طبعا لكن هي واخده 3ري دي هنا يعني في اكس وواي وزي لكن هي موحده الارتفاع عشان ما تحصلش خطا وحطت فوليوم من الوتر او الميه وبدات تحرك ففوليوم اللي موجود هنا بيبقى موجود هنا وهنا يبقى ده بساوي السمشن زي ما قلنا اذا دي بروجكت او دي اساينمنت او دي حاجات الطلاب بيعملوها بحيث ان العلم يبقى جواهم فور ايفر وده ما يسمى بالامبكت ده الاثر بقاء اثر التعلم بنتكلم عنه في التربيه المهارات الثانيه في الفهم هي الانتربريتيشن ازاي الطالب يقدر يفسر يعني ايه يفسر يفسر يعني يشرح يعني يعلل الاسئله بتاعه الجيف ريزن الريزنين بصفه عامه ازاي الطالب يقدر يتكلم عن الكلام ده لو انا رحت للطالب وقلت له احنا عاده بنطفي الحرائق بثاني اكسيد الكربون وقلت للطالب ليه احنا بنطفيها بثاني اكسيد الكربون هيقول لي لانه لا يشتعل ولا يساعد على الاشتعال كلام صحيح لانه لا يشتعل ولا يساعد على الاشتعال طب ايه اخبار النيتروجين روح كده دور لي على الخصائص بتاعه النيتروجين فيروح يلاقي من خصائص الناتروج انه لا يشتعل ولا يساعد على الاشتعال فاساله سؤال طب نقدر نستخدم النيتروجين مكان الكربون داوكسايد في اطفاء الحرائق النيتروجين بيستخدم لكن يعني تحت ظروف محدده سبيسيفيك يعني كونديشنز لكن الاكثر شيوعا هو كربون داكسايد واقول له الطالب تفتكر ليه ليه النيتروج ماقدرش استخدمه طبعا لو كانت دي الاجابه عباره عن سطر موجود في كتاب الخارجي ولا في الملزمه بتاعه المصر يبقى احنا قضينا على التعليم لكن لو بنعلم الطلاب الطلاب ازاي يستكشفوا يتعلموا باي ديسكفري وباي اكسبوريشن ده موضوع تاني ان انا طالب الجدول اللي قدامي ده واقول له بصلي كده على الدنستيز او بصلي الاول على المكونيه بتاعه الهواء الجوي شوف لي نسبه النيتروجين كام في الم في اله في الهواء سوري وشوف لي نسبه الكربون داوكسايد كام والاكسجين اخره الطالب بيبتدي يقرا ويذاكر ويفهم ايه اللي موجود في الجدول الكومبوننتس بتاعه الهواء والنسب بتاعتها وبعدين ادي له جدول ثاني اديله فيه الدنسز او الكثافات بتاعه الغازات حتى انكلودينج الهواء اللي هو مخلوط من هذه الغازات فلما يبص الطالب ويراقب ويناقش يجد ان الكربون داوكسايد هنا الكثافه بتاعته 1.8 1.8 يعني هو اثقل من الهواء اوكي واثقل من النيتروجين فلما اروح اطفي الحريقه واطفي الحريقه باستخدام السلندر اللي انا مستخدمها فلما ارش الكربون داوكسايد يقوم ينزل لتحت لانه تثقيل اوكي فيحول بين الهواء اللي فيه الاكسجين وبين السورس اوف فاير مصدر الحريقه فيطفي الحريقه لكن لو استخدمت النيتروجين على سبيل المثال النارجن اخف من الهواء فبدل ما ينزل يعمل نوع من الايزوليشن او يعزل انسوليت الفاير عن الهواء يقوم يطلع لفوق ويسيب الاكسجين جوه الهواء الله طب هل الطالب لما اجي اقول له علل لا يستخدم النيتروجين في اطفاء الحرائق بصفه عامه الطالب بيقول لي لانه اخف من الهواء هو حفظها كده المستر اعطها له كده لكن الطالب فكر كويس واتدرب وجاب الكلام ده منين وربط الكلام ده هو ده التعلم اللي احنا عاوزين نتكلم عنه في في عصر الايه اي اي في عصر التقدم في عصر الدرونز في عصر كل الكلام اللي بنتكلم في النهارده اخر مهاره من مهارات الفهم وزي ما قلت حضراتكم الثلاث مهارات دول مهمين جدا لمهارات للمهارات العليا اللي هنتكلم عنها بعد شويه الاكسترابوليشن يعني القدره على التنبؤ وان كان القدره على التنبؤ والاكسترابوليشن دي هتنقلنا كمان لما نروح في الكريتيفيتي بس لو انت بتعمل اكسترابوليشن تنبؤ او توقع يعني بطريقه كريتيف يبقى انت نقلت في الكريتيفيتي لسه موجود تحت في طريقه يعني نسبيا يبقى انت شغال في الانستد ايه الموضوع كلنا متعودين على الشكل ده يمكن في الماثماتكس ان ساعات يبقى عندك لين خط كده وبعدين عندك عليه نقط وبعدين عاوز تجيب نقطه مش موجوده مش موجوده على الخط المرسوم فده اللي كنا بنسميه الاكسترابوليشن ان انا امد الخط واروح اجيب قيمه النقطه دي هو بالضبط نفس الكونسبت اقول للطالب لو انت حطيت الكيوبس بتاعه الثلج في الكوبايه الميه يا ترى مين اللي بيطفوه ام يمكن الواد يقعد يفتكر شويه مع انه حط كتير جدا جدا ثلج في ميه واخيرا هنعمل له تجربه هنقول له ملاحظ ان الثلج هنا ايه التلج اخف من الميه وسبحان الله الميه هي السائل الوحيد اللي السوليد ستيت بتاعته اخف من الليكويد ستيت والميه هي السائل الوحيد اللي بيوجد في الثلاث صور الليكويد والسوليد والوتر فيبر عند نفس درجه الحراره افتح كده الفريزر اعتقد الثلاث صور موجودين عندك فقول للطالب الله يعني كده التلج خف من الميه عشان كده بيفلوت بيطفو طب تفتكر يا ابني لو الثلج اتقل من الميه ايه اللي كان ممكن يحصل من وجهه نظرك في اي مجال في البيت في الثلاجه في في الغيط في الكون في البحر في المحيط وسيب للولد يعني اطلق له العنان لكي يفكر وات اف ماذا يمكن ان يحدث لو كان الثلج اثقل من الميه طبعا يعني للاسف الشديد ما تعود ودناش ان احنا نفكر بوات ايف مش كده؟ لكن لو قلنا وات ايف هنا لو التلج اتقل من الميه ده اللي هيحصل الحياه البريه والحياه البحريه ايضا ستنتهي ليه؟ كل الدببه اللي في في النورث بول في القطب الشمالي وغيره هتموت لانها مش هتقدر تعمل كده لان الثلج ده هيكون غرق تحت لانه تثقيله عن الميه اوكي لما يحصل ميلتنج للايس اللي هي عايشه عليه طب دي سهله شويه هنفقد شويه دببه احنا ما بنشوفش دببه لكن تعال نروح كده ايه اخبار السمك اللي عندنا مجرد ان الثلج يكون اخف من الميه فبيبتدي يتراكم فوق سطح الميه ويعمل ليك لير يك لير فوق الميه تعمل لي نوع من الانسوليشن فما تخليش الميه اللي في المحيطات والبحار تبرد اكت من كده وتتجمد ده شيء جميل جدا لغايه ما يجي السيزون والشمس تطلع ويحصل تاني ثروينج او ذوبان للثلج طب الكلام ده معانا ايه؟ الكلام ده معناه ان درجه الحراره فوق هنا هتبقى نا 20 ونا 30 ونا 40 زي ما بنشوف كده في في المناطق القطبيه لكن هنا هتبقى الحراره كام يا ترى؟ هتبقى اربعه درجه مئويه اربعه درجه مئويه هنا ودي اسقع درجه هنا لكن تحت شويه في بطن البحر هتبقى الدرجه ادفه وده يحافظ لنا على جميع الكائنات المارين كريتشرز البحريه اللي عايشه في البحار اذا هنا بقول للولد خلي بالك لازما تفكر فكر ان ربنا عمل الثلج اخف من الميه مش عشان انت يعني تشرب ليمون ساقع ده عشان يحافظ على الكوندي دي حاجه بس احنا بنتكلم عنها في دقيقه اذا تغير خاصيه فيزيائيه واحده لعنصر واحد وهو الميه في الكون يفسد الكون ويقضي على الحياه فيها هل احنا فعلا اكتشالي بندرس الساينس كده بندرس علومنا في الجامعات بالشكل ان نخلي الطلاب يعملوا ترانزليشن يعملوا انتربريتيشن يعملوا اكسترا شن زي ما قلت لحضراتكم دايما اسالوا الطلاب وات اي اف ماذا لو وخليه يمشي وما تعاقبوش وشجعه وعلمه وخليه يعمل براكتس ازاي يقدر يفكر بالطريقه اللي قلت لحضرتك عليها كده خلصنا الريممبرين والاندرستاندين والمهارات بتاعته دخلنا كده على الابلاي احنا للاسف فاهمين حتى كمان الابلاي او الابلكيشن ده غلط ليه انا بدي مسائل للطلاب في الشيت او اسئله واجيب لهم نفس المسائل او مسائل شبيهه جدا واقول لك ده انا بعمل تطبيق وبيحلوا مسائل اقول له لا انت مخطط بيقول لي هنا التطبيق هو استخدام المعارف او المعرفه في موقف جديد موقف جديد يعني مساله الطالب ما شافهاش وفكره جديده الطالب ماتعرضلهاش لكن اتعرض لاشباهها وعمل براكتس كتير جدا جدا اذا انت لو طبقت في موقف جديد نيو ستيويشن يبقى انت عملت تطبيق اكشري اذ وايز انت لسه تحت في قاع الهرم بتقيس الريممبر اني الواد بيفتكر الشيت وبيفتكر المسائل اللي انت اطيتها له في السكشن ولا في المحاضره الى اخره ده شيء جميل جدا جدا كده لو بنقول ان احنا عاوزين نطبق في بايثجرث تاني اقول اه خلاص بقى ما انا حد الطالب عارفين المساله المشهوره المثلث 3 خ واقول للطالب بقى لو عرفت بقى ان ده بثلاثه وده باربعه يبقى الهيبوتنس كام او ده خمسه وده لاثه يبقى ده بكام وهكذا لكن ما اجيبها له سيمبل كده يعني لو هو حافظ ده يمكن قرب شويه تاني من الريممبرين لكن لما احطها له في شكل شويه كومبلكس ويبتدي يبص من اكت من زاويه لغايه ما يشوف ان في مثلث قائم ويطبقه في حل مساله ثانيه زي ما هنشوف بعد شويه لا احنا نقلنا المنطقهاني احنا كده تقريبا اتكلمنا سريعا عن المهارات الدنيا وكان غرضي ان انا اركز على الاندرستاندين والابلاين لان صدقوني احنا لو يعني عملنا اندرستاندن جيد وتطبيق جيد احنا تعلمنا يبقى فوق فوق خالص ما بالك بقى لو دخلنا في موضوع المهارات العليا لما بقول المهارات العليا وكيفيه قياس المهارات العليا فانا نقلت هنا في منطقه ثانيه المنطقه الزرقاء اللي فوق دي لقرب السم اللي بنسميها هاتس وشايفينها لونها احمر لانها فيري هات بصوا دي هاير اوردرين سكيلز ان الطالب يكون عنده القدره على التحليل على التقييم او التقويم انشاءات على الكريتيفيتي الابداع الله بس هل احنا اصلا فهمنا الطالب يعني ايه انالسز ويعني ايه ايفالويشن ويعني ايه كريتيفيتي وهل الناس اللي بدرسوا مذاكرين المنطقه دي كويس ولا لا ده برض اللي تعودنا نديه للناس لما نتكلم عن هارن بلوم اقول له خد عندك جدول اهو في الافعال الاجرائيه ادي عندك لو عاوز تحط سؤال بيقيس انالسيس قول له بقى انلايز وكومبير وكونتراست وديت وديفرنشيت اترا عاوز تقيس ايفالويت قول له بقى احكم وانقض واقيم وبر كل ده جميل جدا انا مش ضده ده شيء عظيم جدا جدا لو بتقيس الكريتيفيتي وقول له كريت جنريت ديزاين كونستراكت فورميليت ديفايس ديفلوب كلام جميل يا ريتكون بنشتغل الكلام ده لكن ده يمكن يصلح فين؟ يصلح في الاسئله المقاليه اللي هي السبجكتف ولعلنا يكون عندنا فرصه ان شاء الله مع ربنا يجازيهم خير القائمين على الويبينار ننظم حاجه في هذا المجال ايضا لكن تعال نبص كده هو يعني ايه انالسز انالسز يعني انت عندك حاجه على بعضها سيستم كومبون على بعضه انت عاوز تعملله بريك داون بريك داون تعرف الاجزاء بتاعته ايه الكومبون بتاعته المكونات ومش بس كده تعرف كم الريليشنز العلاقات بينها يبقى سيمبل كده لو عاوز اعلم طلابي يعني ايه تحليل تحليل انك تفكك منظومه او نظام او حاجه كبيره لاجزائها مع معرفه العلاقات بين هذه الاجزاء وده مهم جدا جدا معرفه العلاقات مهمه جدا زي معرفه المكونات ولا نستهين باي مكون مهما كان صغير ولا استهين باي علاقه مهما كانت ايه واقول له خلي بالك مش ضروري العلاقات تبقى لينير ولا باي دايركشنال غالبا العلاقه ويب ويب يعني شبكه كامله رايحه جايه في كل الدايركشن زي ما حضراتكم عارفين هو ده مفهوم الانالس بكل بساطه لما اقول انالسز يعني عاوز الولد يحلل البورتس والرييشن فيقدر يقوللي ايه الريزنز المبررات وايه الاسباب وايه النتائج وايه الاثار البعيد الامبكس ايه الملامح والفيتشرز والكراكتريستكس اترا طالب يقدر يعمل الكلام ده لكن مش بيعمله استظهارا وتذكرا من حفظه لا هو بيعقف على المنظومه او على السيستم ويبتدي اناليز بدماغه يطلع هو بنفسه الحاجات دي كلام جميل لما انقل على الايفالويشن ودي المهاره الثانيه بعد كده اللي هي التقييم او التقويم فاحنا بنتكلم هنا ان الطالب عنده القدره انه يعمل جدجمنت يحكم على حاجه ان كريتيسايز ينقد حاجه انه يديفند دافع عن حاجه انه يوفالديت يقول ان الحاجه دي فالد اور انفالد او يريفيوت يفند اراء او يفند نظريه او ينتقد اي حاجه موجوده عنده سيمبل يقدر يطلع المميزات والعيوب ويطلع لي نقاط القوه ونقاط الضعف لو الطالب اتعلم الكلام ده يبقى هو عنده القدره على الافالويشن كلام جميل جدا جدا لو دخلنا على الكرياتيفيتي وما ادراك ما كريتيفيتي الابداع كلنا نقول كريتيفيتي وانوفيشن والتفكير خارج الصندوق لكن احنا بنمارسه في مؤسساتنا التعليميه هل الكوركلم بتاعنا شغال عليه هل الكونتنت فيه فرصه للكريتيفيتي هل الاسسمنت بتاعتنا فيها فرصه للكريتيفيتي دي النقطه اللي بنتكلم عنها بكل بساطه الابداع او الكريتيفيتي هو القدره على توليد او انشاء افكار جديده حلول جديده مصطلحات جديده تعبيرات جديده حسب نوع الكريتيف اللي احنا بنتكلم جديده يعني اوريجينال يعني نوفال زي ما بيقولوا عشان كده لما بنيجي نتكلم عن مكونات الابداع الاولاد عشان يبقوا مبدعين لازم ندربهم على الطلاقه ان ينتج لي ايتمز كتيره جدا جدا في وقت محدود الفلاونسي ان يكون عنده القدره على الفلكسبيلتي انه يتنقل من منطقه ذهنيه لمنطقه ذهنيه اخرى زي ما شفنا الولد اللي كان بيعبر عن نظريه فيثاغورس راح عبر عنها بالسكويرز وبعدين راح عبر عنها تاني بالمربعات اقصد الارقام مربعه وليس بالشيبس يعني وراح اعبر عنها ثاني بالاحداثيات اذا الولد عنده فلكسبيلتي ان هو يتنقل من منطقه ذهنيه لمنطقه ذهنيه تانيه كمان تكون فكرته او اللي موجوده دي اللي طلعها تكون اوريجينال يعني لم يسبق اليها ويكون عنده القدره انه يشرحها ويكون حساس للمشكلات او اي كونتراديكشن موجود في الانفا المحيطه بيه دي بسموها الكريتيفيتي كومبوننت او عناصر الابداع لن يبدع طلابنا الا اذا تدربوا على هذه الاشياء في ورش عمل ديديكيتد ان احنا ندربهم على الكلام ده ايه كمان ده مش بس كده ده كمان الابداع ليس على درجه واحده ده في ابداع اسمه ابداع اكسبريسف ده تعبيري الطالب مثلا بيقدر يكتب كويس بيعمل فريزين كويس بيقدر يتكلم فلونت بيقدر يتكلم يعبر عن افكاره ومشاعره واراءه بطريقه بيقه جيده الطالب عفوا الطالب كمان عنده قدره ان يبروديوس حاجه سمثين نيو يقدر يطلع حاجه جديده يتسموها بروكتف كريتيفيتي لا ده الطالب يقدر يروح بيوند يبقى انفنتف كريتيفيتي اعلى من البروكتف كريتيفيتي والبعض بحط الليفل ده قبل ده وبعدين بقى انوفتيف وبعرجف ده ابداع استثنائي يعني لو جبنا مجموعه من الاختراعات اللي حصلت في العالم وبدانا نسكنها على الجزء ده هنقول مثلا لو احنا عاوزين نحط مثلا قوانين نيوتن هنحطها فين؟ هنحطها في الاميرجنتف اوكي لانها في قمه الهرم بتاع الابداع كلامه عن الجاذبيه وغيره لما نيجي نتكلم عن النسبيه ريلاتيفيتي سواء العامه او الخاصه بنتكلم في المنطقه ديجنتف لما نيجي نتكلم مثلا سي عن موضوع الفت سكند والاجهزه اللي بتق قيس بسرعات عاليه على مستوى الفيمت ساكن لا هنا مشيرجنتف ده ننزل شويه للانفتيف انفتيف وده مافيش يعني تحيز لشيء ولا حاجه احنا بنتكلم ساينس بنتكلم علم هنا اذا ايضا هناك مهارات ابداعيه دنيا ومهارات ابداعيه عليا طب حضرتك عاوز تقيس الابداع وتحط اسئله تقيس ابداع لو قلت لحضرتك انت عاوز تقيس ايه في الابداع يا ترى تقول لي انا عاوز اقيس الفلونسي لا الفلكسبيلتي لا الاورجيناليتي هل انت عارف اللي حاطط السؤال عارف الكلام ده وقصده وترى انت عاوز تقيس لي ايه بقى يعني الاكسبريشن قدره الطالب على التعبير ولا ان يطلع لي فكر كده اتسيترا اذا هنا لازما انا ابقى كومبليت اوور مذاكر الكلام ده و يعني على درايه كامله بيه عشان اقدر احط اسئله او اكلف الطلاب انهم يعملوا حاجه في هذا المجال اوكي طيب خلينا بقى نخش في الجول عاوزين نعمل اسئله ام سي كيو ده موضوعنا تقيس مهارات وحل مشكلات وكريتيكال تعالوا نشوف ايه الاسس وناخد امثله حتى امثله من جامعه من ثانوي من طب من هندسه من اي حاجه ناخد امثله انتم عارفين ان الريسبونسز اللي الطلاب بيوها بيدوها في الامتحانات يا اما كونستراكتد ريسبونس يعني هيكتب يكتب شورت اي مقاله كومبليشن اي حاجه يا اما سلكتد السلكت اللي هيسميها الاوبجكتف اللي هي الاسئله طالب يكتب بس تك كده صح تك غلط او تك على نمبر بي سي دي اترا زي ما انتم عارفين لما بتكلم عن السكت ريسبون فانا بتكلم عن اسئله الام سي كيو اسئله الترو فولس الماتشين والام س كيو في الحقيقه هو الاب الروحي بتاع كل دول يعني دول هم عباره عن حالات خاصه من الام سي كيو ودي نقطه مهمه جدا لازما نخلي بالنا منها طيب تعالوا نخش بعد كده لما اقول ام سي كيو يعني الشكل اللي قدامنا كده بكل بساطه اقوللك وات ذا كابيتال اوف ايجيبت اقول لك كايرو جيزا الكسندريا لوكسور مين يا ترى عاصمه مصر اه كايرو الاجابهسمها الكي او الانسر وبعدين عندي ثلاثه اسمهم ديستراكتورز مشتتات اوكي جميل جدا جدا بس تيك كير لازما المشتتات تبقى مشتتات بجد اوكي يعني انا ما حطيتش هنا نجح حمادي مش كده ولا حطيت العمريه لان دول مش هيبقوا مشتتات لكن دي مدن مشهوره واسماها بتتكرر يمكن في مصر كتير فممكن حد مش مش مذاكر كويس يقول لك لا دي اسكندريه دي الجيزه عشان فيها الاهرامات ده الاقصر عشان السياح بيروحوها وفي ثلث اثار العالم فلازما المشتتات تبقى مشتتات ولازما الاجابه هنا تبقى هي اجابه صحيحه كل دول اسمهم اولنتيفز او بدائل ودي اسمها الكي او الانسر ودول اسمهم الديستراكت ده شكل التقليدي سؤال ام سي كيو هنا عندي اربع اختيارات يا ترى الصح ايه بيقولوا لنا ان الثانويه العامه حط فيها اربع اختيارات الجمع حط خمس اختيارات الاعداديه حط ثلاث اختيارات الكتاب بيقول كده ثلاثه اعدادي اربعه ثانوي خمسه جمع بس احنا ما بنقدرش نحط حط خمسات في الجامعه اللي بحطوا خمسات بتوع بقى البورد الامريكان بورد والزملات ريال كولج وغيره وغير والكنيديان والاستريان بيحطوا خمسات ويقوللك تشوت ذا بست انسر بيسموها بست اوف فايف اقوللك مش مشكله حط اربعه بس يكونوا اربعه كويسين يبقى المشتتات مشتته والاجابه اجابه معنى الكلمه هنشوف الكلام ده حالا دلوقتي ادي نموذج ايفن حتى السؤال في في الادب في اللغه العربيه بيقول لي يرجع رجع الجمال في قوله تعالى لو يجدون ملجا او مغارات او مدخلا لولوا اليه وهم يجمحون الجمال يرجع لايه؟ جمال التصوير دي الاجابه الصحيحه مش فنون البديع ولا غرابه اللفظ ولا الصور البيانيه ده الراجل اللي حط السؤال ده في احد كليات اللغه العربيه حط السؤال بالشكل دون لو خدنا نموذج بقى تيبيكال ايديال ناخد نموذج من اختبارات الجي ار اي عارفين الجي ار اي اللي هي الجرافت ريكورد ازامنيشن اللي بتتعمل اوكي بيقول هنا خلي بالك ويمكن النموذج ده هنركز عشان خلاص هنعدي بسرعه بعد كده بيقول لي لما المجتمعات بتزداد في تعقيدها من المجتمعات الشعبيه للمجتمعات الصناعيه هنا السوشيال كنترول او السيطره الاجتماعيه او بتبقى موجوده اكت فين في الفاملي في السكول في الستيت في البير جروب في الريليجس ستراكتشر يعني السلطه الاجتماعيه بتكون جايه منين اكتر في ظل دوله دوله يعني قانون يعني نيابه يعني بوليس يعني سيستم فتبقى السلطه اكتر في العيله ولا في المدرسه ولا في الدوله ولا في مجموعات الاقران ولا في المسجد والكنيسه والمعبد طبعا هنا بيقول لي خلي بالك الكلام مكتوب جيد جدا بيقول لي هنا سوشال كنترول از مور لايكلي لان اكيد الدوله لا تسلب الاسره سلطتها ولا المدرسه ولا بتسلب البير جروب ولا ريليجس لكن قال لي عشان كده بص كده مور لايكلي عشان كده الكلمه دي مقصوده لو انت شلتها يمكن السؤال يضعف شويه في نفس الوقت خلي بالك ان الكلمات مترتبه بالطريقه اللي حضراتكم شايفينها كده ديستراكتورز وهي اكشوالي بتديستراكت الطالب اواي من الاجابه الصحيحه ده نموذج لطيف خالص من الجي ار اي يمكن ده سؤال قديم شويه من 99 كان محطوط في سوسيولوجي يعني حاجه في علم الاجتماع تقريبا الاستام هنا لازما يبقى مكتوب بطريقه طريقه جيده في حاجات كتيره شكليه وسوريه الاوبنار النهارده مش عشان نتكلم عنها ان قال ان ذي ماحطش نقط وحط على طول هنا سمول ليترز خلي يعني يمكن ورش تانيه نتكلم عن التفاصيل دي لكن انا عاوز انبه بس على جوده السؤال اللي قدامي ان الاستام جيد جدا الستراكتورز فعلا ديستراكتين الطالب بعيد عن الاجابه والكي اكش هي كي زي ما حضرتك شفت طيب هو ايه مميزات الام سي كيو عشان احنا عاوزين نشغلها في المهارات العليا اصل اصلا الام سي كيو ببساطه تقيس مهارات دنيا والاسئله السبجكتف محطوطه عشان تقيس مهارات عليا لكن عشان التكنولوجي واحنا عاوزين نبتدي بقى نشتغل في النظام الحديث باسئله ام سي كيو ف هنا التشالنج الحقيقي ازاي تقدر تستخدم الام سي كيوز اللي هي اصلا موضوعه لقياس مهاره دنيا تقيس بها مهارات عليا طيب فقول اقول لك ايه المميزات اللي خلتك تعمل كده؟ اقول لك لانها موضوعيه ها مجرده سهله التصحيح متنوعه وشامله بتنمي دقه التفكير والاختيار بتنمي القدره على الحكم واتخاذ القرار ممكن اغطي الكورس كله في 300 400 سؤال ام س كيو الاولاد ضعاف في اللغه يبقى ده يناسب ذو المهارات اللغويه المحدوده الى اخره عيوبها ايه بقى؟ اه الحظ والتخمين وهنتكلم عنه يمكن بعد شويه ما بيتقسش القدره على عرض ولا تنظيم عشان كده الدوله يمكن عندنا رجعتاني يقول لك لازما تحطوا 25% من الدرجات اسئله اساي او سبجيكتيف ولسه يعني قريبا يعني بنتكلم عن موضوع السبجكتف وده وده وده ارتداد للحق وان كان لو الناس ادربت تدريب جيد على الام سي كيوز يقدروا يقيسوا مهارات عليا بكل سهوله لكن ده محتاج جهد وبراكتس كتير طبعا الام سي كيو تحتاج جهد كبير في الاعداد يمكن واحد يقول ازاي تحتاج جهد كبير لو انا سالت حد من حضراتكم هيقول لي ما انا اقدر اعمل سؤال في دقيقتين لاه طب في خمس دقاق اقول له لا حضرتك بتحط سؤال خمس دقائق لان انت مش مذاكر ام سي كيو ولا مذاكر مهارات عليا لكن الخبير في الاي تي اس الهيئه الامريكيه المسؤوله عن الاختبارات الدوليه اللي انتم عارفينها بيقعد ري نايتس ثلاث ليالي يحط في سؤال واحد بس سؤال يطلع من الاي تي اس يطلع من خبير لكن السؤال اللي حج بتحطه لي في دقيقه ودقيقتين وخمس دقايق وربع ساعه ده سؤال يمكن يعني مش عارف بيقيس ايه الحقيقه اوكي طيب ايه هي بقى المؤشرات انك تحط اسئله اما ابص كده اعرف ان الاسئله بتقيس بتقيس لي هنا يعني هاتس او بتقيس لي خلينا نتكلم الاول على الانديكيتورز بصفه عامه سواء هاتس او غيرها طبعا صياغه متن السؤال واضحه ودقيقه قصيره صحيحه لغويا ما تلمحش للاجابه في في راس السؤال اوعى تستخدم نفي بقى واكسبت وما عدا الا غلط تربويا زي اساتذتنا معلمونا لو عندك كلمات متكرره خليها في المتن السؤال في الاستم ما تكررهاش تاني في الاختيارات ان انا اقدر اجاوب على السؤال حتى لو ما بصيتش للبدايل لما اقرا السؤال اقدر اجاوب على السؤال بدون منظر الى البدائل دي الانديكيتورز بتاعه جوده الاسئله ايه كمان يبقى عندي اجابه واحده فقط صحيحه او مفضله يعني بقول للطالب تش ذا كوركت انسر او بقول له تشر ده الموضوع البدائل متجانسه في شكلها ومحتواها وغيرها ومرتبطه بالسؤال البدائل المعتمده على اخطاء ناشئه من نقص معلومات او فهم خاطئ عند الطلاب وليس على فوازير اوكي عند كمان ما تحطش اي ارتباطات لفظيه ضمائر المذكر والمؤنث وغيره والكلمات اللي بتساعد الطالب في فهم الاجابات اوعى تستخدم جميع ما سبق وكل ما سبق والكلام بنقوله ده هذا خطا تربويا حتى لو كنتوا بتشوفوا بعض الاختبارات المشهوره لازما ايضا الاجابه تتوزع على الا والبي والسي والدي عشان الطالب ما يقدرش يشوف ترن ويمشي عليه عدد البدائل زي ما قلت لك 3لاه اربعه خسه حسب المرحله ولازما الاجابه ما تكونش مميزه شكليا انا اعرف الكلام ده حتى لكن لو انا بقيس بقى مهارات عليا بام سي كيوز يبقى في كلام تاني يقول لي بص كده معايا انت هنا الاول يا ترى ايه هو المستوى الادراكي او المعرفي اللي انت بتستهدفه اوكي وده موجود في الاهداف ولا لا طب لازما يكون السؤال بيقيس بروبلم سولفين لازم يكون السؤال بيقيس في درجه من التعقيد وفي طريقه استدلال معينه لازما راس السؤال يكون و كونستراكتد مكتوب كويس ومتراجع كويس لغه وعلما وفنا لازما الديستراكتور زي ما قلتك تكون منافسه للاجابه ماحطش اي كلوز زي ما قلت لحضرتك الكلام ده يكون متماشي مع الاهداف بتاعتنا وعندي اجابه واحده هي صحيحه متفق عليها ما نختلفش عليه بينا وبين بعضينا ويكون عندي نوع ايضا من العداله واللغه تكون اكسسبل للطلاب ليه؟ لانك لو استخدمت لغه مش اكسبل للطلاب هتبقى انت بتمتحنه في اللغه مش في الماث ولا في الساينس ولا في غيره ودي نقطه بتاثر على الفاليديتي او على صدق الاختبار بصفه كبيره جدا جدا طب انا عاوز اعمل بقى تشيك ليست جميل كده ممكن يعني حتى ا يعني يكون في ايد حضراتكم التشيك ليست الجميل ده انا عاوز اشوف السؤال ده فعلا بيقيس هات ولا لا اقول لك يلا خد التشيك ليست واشتغل عليه. هل السؤال بتاعك ده ماشي مع اهداف المقرر؟ يعني اهداف المقرر فيها مهارات عليا ولا اهداف المقرر في وادي والامتحان في وادي تاني؟ طيب هل فعلا السؤال ده بيقيس مهارات عليا؟ يعني بيقيس زي ما قلت لحضرتك من اول الانالس والافالويشن والكريتيفيتي طيب هلستم راس السؤال ده كلير وواضح؟ كلير هي واضح كلير او واضح ماشي طب هل الستراكترز دي منافسه للاجابه ومشتته للطالب هل في اجابه وحيده ولا ممكن احنا نختلف في الاسم هو مين الاجابه الصح دي اشكاليه كبيره جدا جدا الاسئله دي بتتطلب استدلال الطالب بيبتدي يفكر مش بيفتكر زي ما قلت لحضرتك ايضا بتشجع الطالب على حل المشكلات وماحطلوش اي كلوز في الاجابات وزي ما قلت لك من شويه ما يبقاش فيه اي غموض في اللغه او اللغه تبقى معقده الى حد كبير اوكي طيب هو يا ترى الام س كيو دي شكل واحد او نوع واحد لا ده في كتير جدا جدا في السينجل كوركت انسر في السينست انسر بتقولطالبذا كوركت انر هنا بقول للطالب ذاست انر في حاجه اسمها الاوبشن واز مارك ان انا احط للطالب يختار اجابه بس في اجابه افضل من اجابه يبقى مبنيه على الاختيار اللي عمله في عند ايضا كوركت انر الطالب يختار اكتر من اجابه دون المفاضله بينهم ايضا عندي الاكستندد الام ار كيو هنتكلم عنها بعد شويه الصوره بتاعه السؤال ممكن ممكن يكون كويستن فورمات ان كومبليت ممكن نسميها حاجه الامبدد بلانك في حاجه السمبل ماتشين في الاكستند ماتشين هنخص بالكلام وفي حاجه اسمها الاول تشويس انك تحط سؤال من اختيارين بس ولو حطيت لاثه يبقى السؤال غلط لان التالث هيبقى ريدندنسي هيبقى مالوش لازمه لان القسمه لا تقبل الا على اثنين بس ودي نقطه مهمه جدا كتير مننا بيتجاهلها طيب عندي صور ثانيه الانترلين الكومبلكس ام سي ترو فولس الموديفايد ترو فولس المالتيبل ترو فولس دي كل دي انواع يمكن نتكلم عنها في لقاءات بعد كده لكن انا عاوز اركز تاني زي ما قلت لحضرتك دي صيغه السؤال وات ذا كابيتال اوف ايجيبت ممكن اقولها بطريقه ثانيه دي صيغه سينجل كوركت انسر بص لي كده للسؤال ده وعاوزك تقول لي رايك في السؤال الجميل ده لو وانا عاوز اعرف عاوز امتحن الطالب عندي في اعدادي مثلا او ثانوي هل يقدر يعرف المركب الكيميائي ولا لا اللي هو الكيميكال كومباوند فممكن اقول له يعرف المركب الكيميائي ديفاين الكيميكال كومباوند فالطالب يجي يقول لي يقول لي كده الكيميكال كومباوند از ديفايند از ويقول لي التعريف اللي هو حافظه من الكتاب ولا المذكره يبقى انا بقيس ايه بقيس ريممبرين صح بقيس استظهار بالضبط لكن بص السؤال ده بيسال الطالب عن تعريف الكيميكال كومباوند لكن شوف بيقول له ازاي السؤال بيقول له الكيميكال كومباوند عباره عن ايه هل هو مواد مختلفه مخلوطه مع بعضها لا ده يبقى مش كومباوند ده مخلوط هل هو ذرات وجزيئات متلخبط مخلوطه ايضا مع بعضها لا لا ما فيش حاجه اسمها كده هنا ده هل هو ذرات لنفس العنصر مرتبطه مع بعضها لا ذرات بس مش لنفس نفس العنصر يعني لما اقولك 2 هل ده كومباوند الاجابه لا طب ال 2 طب 2 لا كل دول مش كومباون ليه لانهم لكن لما اقوللك2 او كربون داكسا ده يعتبر كومباوند واي لانه ك اذا هنا انا بعمل نوع من الفيرفيكيشن بلف على فهم الطالب وتحليله للمفهوم مش مجرد كلمه خدها سوبرفيشيالي وج يقولها في الامتحان بيسمعها اذا ايفن على مستوى الديفينشنز اقدر امتحن الطلاب في مهارات عليا زي ما قلت لحضراتكم وده سؤال اعتقد يايمز اه يس ده سؤال تيمز في الجريد 8 قدام حضراتكم موجود عندي السؤال ده نوعه ايه جميل جدا عندي اسئله بقى من هذا النوع ده سينجل كوركت ايضا وهنا يمكن ده سؤال في في الطب شويه بيقول لي برض السبيس اللي بين الرابس ده بيبقى في ايه مليان بايه وبيسالني عن حاجات دي كلها ديستراكترز ودي الانسر هي عباره نمبر اي مش هخش في تفاصيله عشان ماشغلش حضراتكم ايضا ده سينجل سينجل ريسبونس او سينجل كوركت انسر موجوده عندي خلي بالك ضروري اعمل الايتم دايركشن ضروري اعمل ستان ضروري اعمل بدائل ضروري اعمل الكوركت انسر ضروري اعمل فيدباك يا سلام على الجمال طب وانت ليه بتتعب نفسك ما انت عندك في بلات فورمز جاهزه بتعمل لك انتجريشن لكل كل الكلام ده تدخل على التمبلت تعمل الكلام ده تملاه خلاص يبقى انت عملت الكلام ده بدون ما تتكلفه ومره تنساه ومره تفتكره اذا هنا المنصات الرقميه هتفيدنا كتير جدا جدا في هذا الامر مش بس في السينجل كوركت انسر لا ده في كل الانواع اللي بنتكلم عنها واللي ما بنتكلمش عنها كمان في الوبينار السريع بتاعنا ده ايضا سؤال جيد عندي سينجل ست انسر الله يعني ايه بست يعني في حاجات تعتبر جود وفي حاجات بيتر بس واحد ذاست الله الله الله ده ده بقى محتاج فاين تيونين الطالب مش مجرد ان يجيب اجابه صحيحه لا ده هو عاوز افضل اجابه ويمكن دي الطريقه بيسموها بيسموها سموها باف في الاستريلالين بيسموها باف يعني بيست اوف فايف يحط للطالب خمس اختيارات ويقول لي اختار لي افضل اجابه يا سلام على الجمال طبعا ده يعني بيناسب طلاب يعني يعني متعوب عليهم زي بيقولوا مش كده متعوب عليهم وكريكلم متعوب عليه مش واحد مسكين ما تدربش على المهارات الدنيا عشان تروح تدي له مهارات عليا في الامتحانات دي اشكاليه كبيره وجاب كبيره جدا جدا بين بقيه الكريكم وبين الاسسمنت ويمكن ده يمكن لامسينه يعني في بعض الابروتشز المتابعه في تطوير التعليم بصفه عامه ان في جاب كبيره بين التدريس طرق التدريس الكونتنت الى اخره وبين الاساس دي اشكاليه كبيره لازما تتحل في اقرب اوكي طيب عندي ايضا هنا مالتبل كوراكت اه ده هنا هيطلب مني اكت من اجابه كلهم صحيحه ومافيش واحده احسن من التانيه يعني ما هوش اوبشن وايز مافيش واحده لها ويت اعلى من التانيه وزي ما قلتلك المنصات الرقميه بتوفرلك سواء عاوز تعملها اوبشن وايز لها ويت او انت عاوز تعمل الويت كله ايكوال ما عندناش مشاكل بنفس الشروط اللي احنا اتكلمنا عنها دي اسئله ايضا جيده في اسئله بيسموها الاكستند ام ار كيو خلي بال حضك بديله هنا سيناريو السؤال ده بديل للسؤال المقالي بديل للسؤال المقالي ايوه بص انا بديله هنا سيناريو خلي بالك كده بديله كيس اهيت كيس اهي في الطب بيقول لي واحده ست عندها 34 سنه شغاله مدرسه اوكي وراحت ل الجي بي بتاعها عشان نفسها تجيب بيبي وهي عندها 34 سنه اوكي بس هي ما جتلهاش البيريود بقىها مشف ست شهور فبيقول لك ايه التحاليل يا دكتور اللي انت هتطلبها منها عشان تشوف الست اللي بقىهاش ست شهور ما جابتهاش البيريود وعندها 34 سنه ونفسها تخلف هتطلب منها تعمل تحاليل ايه فكانك هنا عاوز تعمل سيرفي تشوف الطالب مذاكر التحاليل ممكن تبقى ريكواارد او ريكومندد اور not وهنا ممكن تشغل السؤال ده بقى ايه ممكن تشغله اوبشن وايز ويجيعطله ليسته كده فالطالب يروح يختار يا ترىشوف اليوتونازين هرمون في الفيميل هيشوف الاف اس اتش في الفيميل يا ترى روح يشوف التستوسترون هيشوف الاهبين في الفيميل مجموعه هرمونات وغيره يمكن يتعمل عليها سيرفي لكن مين الريكومندد ومين اللي قبليه ريكوايرد واشوف الطالب هيختار ايه كاني قلت له سؤال كده ما هي التحليلات اللي انت الانفستيجيشن او قولوا معايا الاكزامنيشنز اللي مطلوبه عشان الست دي تخلف تاني بدل ما اقول ده سؤال مقالي ويغلبني في التصحيح اعمله في شكل ايه ام ار كيو زي قدام حضراتكم وده ايضا موجود في اعتقد موجود في منصه كوركت هذا النوع الجيد من السؤال وده بديل للسؤال المقالي ده سؤال بديل للسؤال مقالي وسؤال جيد جدا طيب يلا نخش بقى في الهاتس الدنيا حر والناس مش مستحمله نخش في المهارات العليا اقول لك طيب ناخد سؤال كده بسيط كده ناخد بعض الامثله اللي يعني تعمل يعني تيزنج لدماغتنا كده بيقول لي بكل بساطه والله انا عندي مقاومتين في الهندسه اهو مقاومتين وصلتهم مره على التوازي على التوازي ومره على التوالي يا ترى بقى التوتال ريزيستنس المقاومه الكليه هتبقى اعلى في انهي حاله يقول لك لا في حاله لما تتوصل على الايه على السيريز طب عشان الطالب ياخد القرار ده لازم يروح يحل مساله يجيب القانون ويقول لي والله الار توتال توتال ريزيستنس في حاله السيرس التوصيل على التوالي بتساوي الار زائد الار لكن حاله البارل لا بتبقى واحد على الار توتال بتساوي واحد على ار زائد واحد على ار الى اخره ويطلعلي قيمه يقوللي الار توتال هتبقى كام ار على انين في البارل لكنها موجوده انين ار في حاله السيرز فهنا يقدر يوصل للاجابه اوكي اذا هنا انا بقيس بروم سولفين الطالب بيطبق هنا بيطبق وبيحلل بيطبق وبيحلل ممكن انا جبتله المساله هنا ايه منطوقه او مكتوبه تاكست ممكن اعملها له ايه اعمل اعمل له الكونفيجريشن ده مرسوم وهو ساعتها بقى يعمل حاجتين يترانزليت الكلام ده الكونسبت ويبني عليه الحل بتاع المساله اذا هنا في فرص لتحسين هذا الكلام عاليه جدا جدا زي ما قلت لحضرتك طيب ناخد مساله ثانيه بيقول لي هنا والله في مجموعه حشرات اتكون لديها مقاومه ريزيستنس ضد احد المبيدات في الفيلد بعد التعرض لاجيال هو ده بسبب ايه يا ترى يا ترى دي حاجه سموها جينتك درافت ولا ده ناتشر سلكشن اه ده ناتشر سلكشن جبته منين الناتشر سلكشن لانه بيقوللي اوفر سفرال جنريشن بعد ما تم تطبيق هذا المبيد في الفيلد لمده اجيال كتيره اتكونت المقاومه يبقى ده الانتخاب الطبيعي اللي بيقولوا عليه الناتشرال سلكشن نتيجه البريشر اللي حاصل من البسسدي اللي موجود عني اوكي ده سؤال ايضا بنقيس بيه على الاقل مش ريممبرين زي ما قلت لحضرتك مش بنقيس بيه ريمبرين يعني انا دلوقتي خليك معايا ان انا فوق في النص الفوقاني من الهرم بتاع بلوم طب ما تيجي نطر القاعده بقى شويه بشويه حاجات كده ونقول يا نسيم الريح قولي للرشا لم يزدني الورد الا عطشا لي حبيب حبه وسط الحشا ان يشا يمشي على خدي مشى روحه روحي وروحي روحه ايه يشا شئت وان شئت يشا طب وبعدين عاوز ايه يا نسيم روح قول الغزاله ها كل ما بشرب بعطش تاني مش كده وان الحب ساكن في احشائي ولو عاوز يمشي على خد يمشي واحنا رحنا روح روحنا روح واحده واللي هو يكون مشيئته توافق مشيئتي ومشيئتي توافق مشيئته ده غزل عفيف ولا صريح يا جماعه هتقولوا لي اكيد هتقولوا ده غزل ال عفيف يعني كان قاعد هو والمدام في قاعده جميله فبيقول لها الكلام الجميل احنا مش حاجتين احنا حاجه واحده ورحنا حاجه واحده فرووح اقول للطالب اقول له واتس بيوند ايه اللي ورا الكلام ده اوكي فالطالب اللي مذاكر ومثقف وقاري يقول لك لا ده مش ده مش غزل عفيف ده شعر صوفي مش كده ده شعر صوفي الراجل الحلاج بيعبر فيه عن ا يعني فكره فلسفيه صوفيه عميقه جدا جدا صح ولا ايه؟ ده هو مش بيكلم محبوبته ولا المدام ده بيكلم الذات الالهيه مش كده؟ موضوع كبير جدا جدا اللي انا عاوز اقوله ان احنا نقدر نحط الكلام ده مش بس في الساماث زي انا بدي امثله نقدر نحطه في الادب في اي حاجه نقدر نحط الاسئله المهارات العليا زي ما قلت لحضرتك الطائر اللي قدامي ده طائر جميل جدا موجود في المنيا وفي صعيد مصر اسمه الرابن بيسموه في مصر ابو الحنه ابو الحناء ليه؟ لانه متحني صدره كده جميل الطائر ده عمل ازمه في امريكا في الستينات والسبعينات ايه الحكايه؟ الطائر ده اختفى فتره من كاليفورنيا وزعلوا عليه جدا ليه يا ترى الطائر ده صوته جميل يمكن هسمعكم صوته ولا ما سمعكوش صوته وفي نفس الوقت الريش بتاعه ده ناعم كانوا بيعمل بيه الهاتس اوكي وكمان الطائر ده كان بياكل الدود دوده الارض بينظف الارض من الدود لكنه اختفى الدنيا يعني كلها قامت وما قعدتش شوفوا الطائر راح فين. طيب لو انا عاوز احط سؤال للطالب واقول له اعمللي انالفالوشن من وجهه نظرك ايه اللي يكون ادى لاختفاء هذا الطائر؟ فطالب يقول لي احتمال استخدام المبيدات موته احتمال الناس كانت بتصطاده عشان صوته جميل يحطوه في قفاص احتمال الريش بتاعه كان غالي بيبيعوه عشان يعملوا بيه الهادس هناك في امريكا في كاليفورنيا ها احتمال لحمه جميل وفعلا كان بيصطادوه عشان الاكل احتمال الظروف البيئيه وتغير المناخ ما هو موجود من زمان عمل ازمه احتمال الفود بتاعه بقى فيري سكيرس مش موجود الله طب هل الطالب بقى عنده الابكترم الواسع ده انه يقدر يالز وافالت ويفضل سبب عن سبب لغايه ما يطلعلي بركومندد ريزن او كوز لاختفاء الديسبنس بتاع هذا اذا اقدر احط سؤال بمجرد صوره للطالب اساله في البيولوجي في الايكولوجي في اي تخصص من التخصصات تخيلوا الطائر اللي قدامنا هو نفس الطائر ده كان ورق يعني انشاء منظمه اسمها الاي بي اي اليو اس انفرمنتال بروتكشن ايجنسي وكاله حمايه البيئه الامريكيه انشئ بعد اختفاء هذا الطائر في اسر كتاب الفته واحده اسمها ريتشلد كارسون كانت مسمياه الربيع الصامت سايلنت سبرينج الكتاب ده مترجم اللغه العربيه مترجمه استاذنا الدكتور احمد مستجير الكتاب ده طلع 62 وعمل ثوره وخلت امريكا تنشئ الاي بي اي منظمه المنظمه اسمها الوكاله الامريكيه لحمايه البيئه زي ما قلت لحضراتكم هل الطلاب يقدروا يعملوا الانالس ده بس ما يكونوش قاريينه في الكتاب اوعى ترجع ثاني وتكون حاططه لهم في الكونتنت ولا في الشيت وتقول له سماعه دي اشكاليه كبيره الصوره اللي قدام حضراتكم دي في احد الورش انا بقعد فيها ساعتين مع اساتذه الجامعات نحلل في الصوره من كل الجوانب موضوع كبير جدا الطالب يفكر ويسال اللي بيسموه انكويري بيز ليرنين الله هما ليه هم ليه مش بيتنوا ركبتهم اكتر من كده طب ليه ما بيشربوش وهم قاعدين طب هو ليه بعدين عن الميه كده طب هم ليه واقفين رجولهم كده اوفرلاب طب ليه وليه وليه وليه وليه ويدخل ويذاكر الله طب وطول الزرافه دي 3 متر الرقبه دي بتقدر تشد الميه بالبامب ده كله والقلب ده شغال ازاي والماسلز والميكانزم بتاعه الدرينكينج ايه الله الله الله الله الله حاجات مش على البال في صوره جميله نقعد نقعد معاها ساعتين وثلاثه نناقش في الصوره اللي قدامنا هو ده اكشوالي التعليم اللي بنتكلم عنه لما نتكلم عن البروبلم بيز يلا بقى نحط اسئله كتيره جميله مش اسئله مباشره ده سؤال باللغه العربيه عداء كتلته 60 كيلو مشي مسافه 40 متر في زمن اربع ثواني تقدر تحسب طاقه الحركه سهله ما انا عندي قانون بيحسب لي طاقه الحركه هتطلع 3000 جول بالضبط كده زي القانون بيقوللي هجيب الاول السرعه اللي بتساوي الدي على التي يطلع لي السرعه وبعدين يطبق في قانون سوري الكينتك انرجي يطلعها بايه هاف ام في سكوير يطلع لي ال 3000 جول خلي بالك بقى من حاجه مهمه الارقام دي مش محطوطه اعتباطا ده محطوطه بناء على الاخطاء اللي ممكن يقع فيها الطلاب في الفهم او في الحساب خلي بالك من النقطه دي فالطالب يغلط في الحساب فيطلع له رقم 6000 فيظن ان هو الاجابه او يغلط في الفهم ها فيطلع له 300 فبقت الاسئله دي بقى ايه دي الديستراكتورز بجد مشت تتها بجد مش حطينا الاجابه ورحنا حاطين جنبها اي حاجه لا ما ينفعش الكلام ده وده التشالنج في السؤال مش بس ان السؤال انا عارف ان هو سؤال تطبيقي بيقيس بطبق في قانون وغيره والولد فاهم ازاي يطبق في خطوتين هذا القانون كلام جميل جدا معلش يا دكتور احنا اسفين احنا قدامنا بس خمس دقاق عشان خاطر وربع بالضبط هننتقل للدكتوره صفيه عشان بس تاخد ربع ساعه في شرح كورت ممتاز استاذنا خمس دقايق ممتازين بالنسبه لي شكرا لحضرتك شكرا الموضوع اصله كبير استاذه زي ما انتم عارفين اوكي ان شاء الله هناخد ندوات ثانيه ومحاضرات ثانيه خمس دقاق وكون خلص يا فندم تمام يا فندم بس انت اخدت دقيقه منهم كده خلي بالك اوكي ماشي ا هنا اعطيني برده حاجه لذيذه وسهله خالص بيقول لي عندك ترمس كده حطيت فيه شويه سكر وميه وحطيتهم على 15 درجه لمده 24 ساعه ايه اللي هيحصل ايه اللي هيحصل لدرجه الحراره هتزيد ولا هتقل كربون داكسايد الاكسج ايه اللي ده سؤال ايضا بيقيس انالسس وافالويشن العميق جدا زي ما قلت لحضرتك طيب ده نفس السؤال بس عملناه هنا سؤال ام س كيو وده سؤال اعتقد مش جي ار اي سؤال جيد جدا بيقيس حاجات كتيره بخصوص الايفالويشن والانالسس زي ما قلت لحضرتك خد بقى السؤال تشالنج ده يعني ده سؤال خطير جدا جدا السؤال ده سنه ه ابتدائي وعن الارقام والكومبيوتن ان ازاي تقدر تحسب والسؤال ده كانوا حاطينه في امتحان ينفع ان الطلاب يشتغلوا مع بعض او او كل واحد لوحده بص كده بيقوللي سؤال لذيذ قوي بيقول لي لو عندي كده حمام سباحه بيغذيه اربع حنفيات اوكي الاربع حنفيات دول الحنفيه الاولى بتغذيه تملاه في ساعتين والحنفيه الثانيه تملاه في ثلاث ساعات والحنفيه الثالثه تملاه في اربع ساعات والحنفيه الرابعه تملاه في ست ساعات طب لو فتحنا الاربع حنفيات يتملي في قد ايه ايه راكم في السؤال الجميل السؤال ده لسنه خمسه وسته ابتدائي اوكي بس مش هنا في نيكراجوا مش كده سنه خامسه خ وسته ابتدائي لا وخد عندك كمان يقول لك لو لو البول ده كان فيه فتحه بتسرب ميه بنسبه 10% الخزان هيتملي بعد قد ايه برض لسنه خمسه وسته ابتدائي لان الطلاب اتعودوا انهم يفكروا مش يفتكروا زي ما قلت لحضرتك السؤال الجميل ايضا اللي قدامنا بيقول لك الولد ده معاه مغناطيسين مغناطيس ا وباوز هو عارف ده مغناطيس ونفسه يتاكد هل ده مغناطيس ولا مش مغناطي مغناطيس يتصرف ازاي ده مغناطيس لكن ده معدن بس هل هو مغناطيس ولا لا يعمل ايه يا ترى يشوف اذا كان اي ده هيكذب ولا يشوف اذا كان بي ده يقدر اللي هو بي ده يقدر يجذب شويه ورق قصاصات الورق ولا يحاول يرفع باستخدام اي ولا يشوف اذا كان بي واي بيتجاذبوا او بيتنافروا اعتقد دي الاجابه الصحيحه ده سؤال ايضا في جي 6س في الساينس زي ما قلت لحضرتك وغيره غيره من الاسئله انا مش عاوز اطول لحضراتكم لكن خليني اروح سريعا للي انا عاوز اقوله عاوز اقول اذا كنت عاوز تقيس مهارات عليا اكتشوالي فلازما تنطلق من اتي المهارات العليا ضروريه للاكاديميا في الدراسات الاكاديميه في الاندر جراد والبوست جراد وايضا في مجال المهنه بعد التخرج لذلك لابد ان الجامعات تتبنى المهارات العليا وتزرع ده او تغرسه داخل المناهج بحيث الطلاب بيبقى عندهم القدره على التحليل والتقويم والابداع والابتكار قلت ده مش هيتم بمعزل عن المناهج لازما لازما يتم معالجه كامله كومبرهانسف لمناهجنا والكريم بتاعنا عشان نقدر نامبيد الام سي كيوز اللي بتقيس هاتس جوه المناهج بتاعتنا ارجو ان انا ماكونش يعني طولت على حضراتكم في الجزء دو لكن الموضوع الحقيقه كبير حاولت ان انا المه على قد ما اقدر شكرا لكم مره ثانيه اتفضل يا استاذ شكرا جزيلا لحضرتك يا دكتور والله الموضوع شايق جدا واحنا بس الولد ان اللي هم عشان خاطر الص عشان كده احنا بس مضطرين نلتزم بقت طيب احنا هنبدا مع دكتوره صفيه افضلي يا دكتور السلام عليكم واهلا وسهلا بحضراتكم والحقيقه متشرفه جدا بوجودي النهارده مع حضراتكم انا صفيه البدويهي فاوندر سي اي اوف كوركت والحقيقه احنا كان هدفنا النهارده هو نقدم معلومات مفيده طبعا لحضراتكم فيما يخص ا ازاي نكون اسئله الام سي كيو طبعا زي ما دكتور دكتور حامد يعني الحقيقه ادانا معلومات وفيره وكبيره جدا في الموضوع ده لكن خلينا نجاوب على سؤال مهم ا هل التكنولوجي تقدر بقى تساعدنا تو اتشيف عشان نحقق كل كل اللي احنا اتكلمنا فيه ده الحقيقه ا طبعا تقدر تساعدنا التكنولوجي فخلينا نشوف لو احنا بنتحول من النظريه وكل المعلومات اللي شاركناها مع حضراتكم النهارده لاستخدام التكنولوجي احنا محتاجين اربع حاجات يكونوا متوفرين في التكنولوجي بلاتفورم او في البروفايدر المقدم الخدمه اللي هيقدر يساعدنا في ده ا اول حاجه كل المعايير الجوده الاسئله زي ما دكتور حامد شرحها لنا محتاجينها تكون متوفره محتاجين السولوشن او الحل ده يتحمل اعداد كبيره من الاسئله عشان تبقى في تتابعيه وفي استمراريه في استخدام المنصه اللي احنا بنستخدمها. الحاجه الثالثه والمهمه جدا واعتقد دي من الكلمات اللي دكتور حامد ركز عليها هي التحسن المستمر والتحسين المستمر وده هيجي عن طريق الفيدباك وطبعا الحاجه الرابعه اللي احنا اكلمنا فيها ودلوقتي كل الناس بتتكلم فيها هو الانتجريشن مع الاي اي او التكامل مع الاي اي من خلال المنصه عشان نقدر نستغل كل قدرات الاي اي ا في في مساعده البروفيسورز على في الجامعات وفي نفس الوقت يكون في اطار الحوكمه وال البوليسيز اللي موجوده في العمليه التعليميه وفي المؤسسات التعليميه خلونا نشوف كده ازاي هنتحول من التحديات اللي هي موجوده دلوقتي انه طبعا البروسيس دي وزي ما دكتور حامد شرح لنا هتاخد خد وقت مننا عشان نقدر نكون اسئله واحنا اخدين في اعتبارنا كل الفاكتورز كل العوامل اللي احنا اتكلمنا فيها وازاي هنقدر نحافظ على الجوده في كل الاسئله اللي احنا بنستخدمها في الامتحانات وازاي هنقدر كمان نتابع ال الجوده دي ويجي لنا فيدباك مش على مستوى بس الامتحان على مستوى السؤال نفسه اللي احنا تم استخدامه في الامتحانات ده مش هنقدر نوصلله غير لو احنا عندنا امور اي ايورد بلاتفورم هيقدر يدينا الكونسنت في الجوده اللي هو الاتساق انه دي تبقى حاجه موجوده في كل الاسئله مش سؤال في المعايير المطلوبه واسئله ثانيه مش موجود فيها المعايير دي هيقدر يدينا ريل تايم اناليتكس يعني في وقت في وقت الامتحان على طول بعد الامتحان هيكون عندي اوتوميتد فيدباك راجع لي على مستوى كل سؤال وبيقول لي انت كنت باني السؤال ده باسمشن معين بتصور معين بس احنا بعد تجربه السؤال ده في الامتحان عندنا ريكومنديشنز عندنا توصيات اخرى عايزين نقترحها عليك وفي الاخر القرار هو عند منشئ السؤال يا اما ياخذ بده يا اما ياجله مثلا لحين تجربه السؤال في امتحان اخر ازاي هنبني ايتم بانك ذكي يقدر يبقى ا متناسق مع اهداف التعلم زي ما اتكلمنا كده ومتناسق مع بلومز ليفلز اللي دكتور حامد شرحها لنا وازاي كمان هنربطه بالكونتنت بتاعنا او المحتوى عشان نبقى متاكدين انه المابنج اللي احنا عاملينه او ال ا يعني ربط السؤال ده بنواتج التعلم دي بالكوجنتيف ليفل ده هو ده الربط الصحيح ا ده هنعمله عن طريق ا زي تشيك بوينتس كده هنتاكد فيها بعد ما السؤال يتم اضافته على قبل ما يتم اضافته لبنك الاسئله هنتاكد من كل الحاجات دي هنا بقى هنستخدم كمان الاي اي يعني مش بس هنستخدم الاي اي في ان احنا توجينريت اسئله ننشئ اسئله اسئله ليها علاقه او اخذين في الاعتبار كل العوامل اللي احنا اتكلمنا عليها دي ده وان يعني ده وان اسبكت من الموضوع يعني حاجه اتجاه من الموضوع بس الاتجاه التاني لو حضرتك از بروفيسور عندك سؤال وعايز تختبر السؤال ده ويطلع لك عليه توصيات معينه ليها علاقه بالمابينج ده معمول صح ولا لا هو مناسب لل للمحتوى اللي حضرتك عايز السؤال عليه من حيث ال ما فيهوش اي اخطاء لغويه او اخطاء نحويه فبرده هنساعد حضرتك في ده كمان حاجه من الحاجات المهمه جدا برده اللي اتكلمنا عليها في خلال الوقت الساعه ونص اللي فاتوا دول هو مدى فاعليه المشتتات وبرده هنطلع على حضرتك ا زي توصيات ليها علاقه بفاعليه المشتتات اللي حضرتك اضفتها كمان مستوى الصعوبه المستهدف او المتوقع للسؤال ده وهل في اي حاجه ليها علاقه بال البايس التحيز او يعني عدم الوضوح في السؤال بالنسبه للطلبه هنستخدم الاي اي و وفي حاجه اسمها اي اي اسيستنت انتجريتد جوه جوه كوركت هتدي دي الاسيستنت دي لما البروفيسور يطلبها يعني هي مش الاساس ولكنها حاجه ا لدعم البروفيسورز في اداء عملهم بشكل ا احسن بشكل بيوفر وقت خلينا نشوف هنستفيد من ده ا ازاي ال الحاجه المهمه انه ده هنشتغل ال هنشتغل ده قبل الامتحان فاحنا احنا هندي الفيدباك ده قبل الامتحان وهنديه بعد الامتحان قبل الامتحان يبقى انا اتكلمت عن انه مناسب للمحتوى ان انا راجعت سؤال الام سي كيو او الام ار كيوب او كل انواع الاسئله اللي احنا اتكلمنا فيها النهارده راجعتها من وجهه نظر فنيه ليها علاقه بالسؤال نفسه بالاستمب بتاع السؤال وليه علاقه بالمشتتات وليه علاقه بالاجابه الصحيحه انه ما تبقاش واضح جدا انه هي دي الاجابه الصحيحه لا هو سؤال هيقدر يميز بين الطلبه وكمان هنعمل تحليل لمستوى صعوبه وسهوله السؤال وده قبل الامتحان طب وبعد الامتحان هنستفيد ازاي هندي على طول انالسيس بعد استخدام السؤال في الامتحان عشان ندي كنتينوس فيدباك او يعني فيدباك مستمر للبروفيسورز طول الوقت بطريقه سهله بطريقه طريقه اوتوميتد طبعا هتزود كفاءه الاسئله في الامتحانات وبالتالي نوصل للهدف اللي احنا اتكلمنا عليه في خلال المحاضره وهو ان احنا يبقى عندنا جود اسسمنتس زي ما دكتور حامد شرح لنا فكره انه يبقى في كويس بانك او ايتم بانك مش مجرد ان انا بيكون عندي زي يعني مكان محطوط فيه الاسئله او داتابيز فيه الاسئله لا انا محتاج انه يبقى طول الوقت عندي فيدباك من استخدامات الاسئله دي سواء في امتحانات السمتف اززامز اللي هي الامتحانات الاساسيه سواء ميد تيرم او فاينال وكمان في استخداماتها في امتحانات الفورمتيف اززامز وده انا لقيت يعني من بعض الاسئله اللي الحضور بعتوها ليها علاقه كمان بالامتحانات اللي هي الفورماتيف اززامز اللي هي بقت حاجه مهمه جدا جدا دلوقتي في التعليم وبتضيف كتير جدا للطالب وبتضيف كمان للبروفيسور وازاي يقدر يغير او يضيف لطريقته في التدريس وفي التعليم في خلال الكورس مش بعد ما الكورس يخلص احنا هنستفيد من كل اسسمنت من كل اختبار هنعمله البروفيسور هيستفيد ان احنا هنبقى عارفين ايه هي الكواليتي او مشاكل الموجوده في الاسئله اللي احنا بنديله عليها توصيات هنبقى مدي بروفايد يعني هنديله كنكتف يعني مدى كفاءه الاسئله دي واحنا متوقعينها من الاول وهناكد عليها بعد تجربه الاسئله في الامتحانات وطبعا لو الاديوكيتر هنا المعلم او البروفيسور محتاج ان احنا يعني محتاج يعمل اكتر سكيلز معينه عنده هو هنقدر ندي مور انسايت في الاتجاه ده وطبعا زي ما انا شرحت لحضراتكم هندي سمارت ريكومنديشنز ودي بتبقى متغيره دي بتبقى ادابتف عشان متغيره مع كل سؤال ومع كل امتحان عشان يبقى التحس حسين ده ا مستمر مهم جدا ان احنا نبص على انه احنا بنتحول بموضوع الاسسمنت من الاسسمنت العادي او اللي كان موجود قبل كده لانه في وجود الاي اي وفي وجود التكنولوجي الكبيره جدا دلوقتي لازم الاسسمنت كمان وطرق الامتحانات وطرق الاسئله تتطور بشكل كبير جدا عشان نقدر نقدر نفيد الطلبه ونقدر كمان احنا ك بروفيسورز نستفيد منها دفنت اول حاجه لما هنستغل البلاتفورم هي الوقت بتاعنا اللي احنا وطبعا دكتور حامد شرح لنا الموضوع ده انه بدل ما انا هاخد من اسبوعين لثلاثه عشان اعمل امتحان انا هاخد من يومين لثلاثه بس يعني معتبرين جدا كل المعايير وكل مستهدفات الجوده اللي احنا اتكلمنا عليها لان احنا لما بنستخدم الاي اي هنا تو جنريت يعني عشان ينشئ اسئله فاحنا معتبرين كل المعايير اللي احنا اتكلمنا عليها دي ولو استخدمنا الاي اي كمساعد عشان يدينا ريكومنديشنز فاحنا برده واخدين في اعتبارنا كل المعايير اللي احنا ناقشناها النهارده الحاجه الثانيه المهمه جدا انه احنا بنقلل بنزود معدل الكواليتي او الكواليتي كومبلاينس هتتحرك او هتزيد من 40% وده الافريج بتاع الكواليتي في معظم الاسئله انه هتتحول انه هتبقى 95% بمجهود اقل يقدر البروفيسور يستغل وقته ويستغل مجهوده في حاجات يمكن في وقت اكث مع الطلبه وفي مهام اخرى اهم محتاجاه هو شخصيا يكون متواجد فيها الحقيقه انه كمان ده هياثر على معدلات الاسئله اللي احنا بنراجعها دايما هيبقى في دايما منشئ السؤال وفي مراجع السؤال لو استخدمنا التولز والتكنيكس والتكنولوجي فمعدلات مراجعه الاسئله هتقل من 25% ل 5% بس من الاسئله هي اللي هتكون موجوده هي اللي هتكون محتاجه مراجعه وده الحقيقه كان في سؤال برض ليه علاقه بالبعد الاقتصادي لما دكتور حامد اتكلم على الاسئله طبعا لانه بتاخد وقت من منشئ السؤال ومن مراجع السؤال ودي حاجه طبعا حتى مثلا في في البورد العربي اللي هو بيعمل امتحانات كليه الخارجين الطب وبيدي اللايسنس بتاعه ممارسه المهنه مثلا في الدول العربيه مراجعه الاسئله بتاخد وقت ومجهود وتكلفه كبيره جدا الحقيقه برض احنا بنتحول من انه يبقى فيري ليميتد فيدباك ان انا اقول والله انا يعني شايف كده ان الامتحان ده كان كويس الى حد ما او الاداء ده كان كويس انه لا انا بدي ريل تايم انسايتس كلها ديتا كلها معلومات في نفس الوقت اللي الامتحان بيخلص فيه انا بيبقى عندي كل الفيدباك اللي انا عايزه سواء على مستوى السؤال وعلى مستوى كل الباراميترز بتاعته اللي ليها علاقه بمستوى صعوبه السؤال اللي ليها علاقه بالديستراكترز بتاعه اللي هي المشتتات كل المعلومات اللي مطلوبه على مستوى السؤال بتكون موجوده كمان بدي فيدباك على مستوى الامتحان هدي فيدباك وده واحد من الاسئله برض اللي توجهت لنا على مستوى تحقق الليرنين اوبجكتفز على مستوى كل امتحان ونقدر نطلعها كمان على مستوى كل طالب الحقيقه انا ممكن اتوقف في هذه اللحظه وهاخد بس من وقت حضراتكم يمكن تو متس نوري كده يعني لقطه سريعه هاو تو جنريت كن اي خلينا نبص عليها كده مع بعض زي ما احنا شايفين طبعا احنا هدفنا هنا بس نوري ازامبل لازاي هنقدر نستخدم الاي اي او الذكاء الاصطناعي عشان ننشئ اسئله مراعيه لكل المعايير اللي احنا اتكلمنا فيها وهي انتجريتد جوه البلاتفورم فخلونا مثلا نشوف هنا هننشئ ام سي كيو كويس احنا محتاجين اربع هنقول مثلا محتاجين عندي مشكله في الكيبورد فمعلش هطلب من حضراتكم دقيقه واحده بس عندي مشكله في في الكيبورد فهفصل الكيبورد وارجع لكم تاني يعني ادوني بس 30 ثانيه انا بعتذر خلاص هنختار مثلا ان احنا هنجريت اربعه اسئله وكل سؤال مثلا فيه ا خمسه اختيارات وهنختار واحد من الليرنين اوبجكتفز اللي هي موجوده اوريدي عندنا موجوده على السيستم خلاص طبعا عندنا نقدر نضيف السؤال باي لغه احنا عايزينها من اللغات الموجوده وحاجه من الحاجات المهمه ان احنا هنهايلايت انه ده جنريتد باي اي عشان نقدر نتتبع بعد كده مدى كفاءه الاسئله اللي هي جنريتد باي اي في السيستم اده الاسئله واده الخمس اختيارات زي ما احنا اتكلمنا فيهم وطبعا هنلاقي انه كل المعايير اللي دكتور حامد اتكلم عليها النهارده انه الديستراكترز تبقى الاولنتيفز المختلفه تبقى فعلا ريل ديستراكترز متقاربه جدا في اعداد الكلمات هو هنا محدد لي الاجابه الصحيحه اقدر طبعا اغير في السؤال زي ما انا عايزه ايديت فيه از بروفيس سر في الاجابات وفي الاستام بتاع السؤال وبعد كده هضيفه لبنك الاسئله عشان ياخذ دورته في الموافقات المختلفه والمراجعه لحد ما يتم اضافته لبنك لبنك الاسئله المتاح للامتحانات ادي الاربع اسئله اللي انا طلبتهم اهم بنفس النواتج ناتج التعلم اللي انا حددته بنفس مستوى الصعوبه اللي انا ا حددته وانا بدور على السؤال واده اززامبل بسيط جدا ا انا يعني مش مش هاخد من وقت حضراتكم اكت من كده الحقيقه بس اي وان تو ليف يو عايزه اسيبكم ب يعني تو ثورتس كده او يعني فكرتين نطلع بيهم من الويبينار النهارده الاسئله والامتحانات وكيفيه يه انشاء الاسئله عشان تقدر تؤدي الى امتحانات ا متوازنه وبتقيس فعلا مستويات الطلاب المختلفين باختلافهم دي حاجه من الحاجات المهمه تو هاف جود اسسمنت دي حاجه هدف كبير جدا وكلنا بنعمل لتحقيقه وان احنا لازم يكون عندنا فيدباك طول الوقت عن اداء الاسئله واداء الامتحانات واداء الطلاب واداء البروفيسورز طول الوقت وده هيكون طبعا اسهل حاجه انه التكنولوجي تدعمنا في هذا الموضوع انا وصلت لنهايه البريزنتيشن بتاعتي وارجو اني اكون ما قطلتش على حضراتكم ا محمد شكرا جزيلا لحضرتك يا دكتور ا طبعا احنا مش حابين نطول على حضراتكم احنا حابين نشكر جدا دكتور حامد ودكتوره صفيه على المحاضره القائمه بنعدكم بان شاء الله ان هنعمل محاضرات في سلسله محاضرات قادمه ان شاء الله هيكون منها حاجات متخصصه في الذكاء الاصطناعي هنعلكم بها تباعا احنا بس في اسئله كتير وردتنا احنا طبعا عشان الوقت احنا حابين نؤكد ان الاسئله ديت كلها هيتم احالتها الى دكتور حامد ودكتوره صفيه وهنرد بيه عليكم وهت هيتم ردها في شكل فايل كامل السؤال والاجابه تحتيه وهيتم ارسالها لكم عبر البريد الالكتروني في حال الشهاده الشهاده ان شاء الله خلال اسبوع عمل ان شاء الله هتكون عندكم على البريد الالكتروني والتسجيل كذلك للمحاضره سوف يتم ارساله لكم عبر البريد الالكتروني شكرا جزيلا لحضراتكم وان شاء الله ننتظركم في الندوات القادمه من كوركت شكرا سلام
بنك اسئلة للاختبارات أنشئ اختباراتك مع كوركت 1:42

بنك اسئلة للاختبارات أنشئ اختباراتك مع كوركت

Qorrect MENA

195 مشاهدة · 2 maanden geleden

ومن اسئلتك الخاصة احترف تصميم وانشاء الاختبار من منصة مدرستي 5:32

ومن اسئلتك الخاصة احترف تصميم وانشاء الاختبار من منصة مدرستي

فاضل المبارك

4 مشاهدة · 5 jaar geleden

إنشاء جميع أنواع الاختبارات بالذكاء الاصطناعي باستخدام ChatGPT وGemini وDeepSeek وNotebookLM 15:27

إنشاء جميع أنواع الاختبارات بالذكاء الاصطناعي باستخدام ChatGPT وGemini وDeepSeek وNotebookLM

د. فايزة دسوقي أحمد

1 مشاهدة · 3 weken geleden

إنشاء أسئلة اختيار من متعدد داخل الإختبارات الإلكترونية أعضاء هيئة التدريس 2:41

إنشاء أسئلة اختيار من متعدد داخل الإختبارات الإلكترونية أعضاء هيئة التدريس

قناة إتقان - التعلم الإلكتروني وتقنية المعلومات

1 مشاهدة · 6 jaar geleden

تصميم اختبار أو مسابقة متعدد الاختيارات ببرنامج بوربوينت 27:50

تصميم اختبار أو مسابقة متعدد الاختيارات ببرنامج بوربوينت

نهال عبد العظيم محمد السيد

15 مشاهدة · 4 jaar geleden

بعد الفيديو دا هتجاوب ع نص اسئلة اختبار PMP 1:29:45

بعد الفيديو دا هتجاوب ع نص اسئلة اختبار PMP

SAYED MOHSEN PMP

265 مشاهدة · 4 jaar geleden

إنشاء أسئلة اختبار على بلاك بورد بـChatGPT 4:25

إنشاء أسئلة اختبار على بلاك بورد بـChatGPT

Skills Ladder سلم المهارات

318 مشاهدة · 2 jaar geleden