اشهر المخلوقات المنقرض هي الديناصورات وعلى رغم انها ما كانتش اقدم المخلوقات على الارض ولا اكثرها غرابه لكنها تميزت بتنوع وانتشار كبير اختلفوا في الاحجام والاشكال وعاشوا في ثلاث عصور مختلفه في بعض الناس ما تعرفش غير التريكس وكل منظرهم عن الديناصورات انها كائنات متوحشه عاشوا علشان يقتلوا في بعض لكن الحقيقه غير كده في الوثائقي ده هنتكلم عن نقاط كثير امتى ظهرت الديناصورات ازاي تخطوا الانقراض الترياسي وازاي ازروا في العصر طباشيري حلقتنا النهارده هنقسم لاربع اقسام العصر الترسي العصر الجوراسي العصر الطباشيري واخيرا انقراض الديناصورات هنتكلم عن احوال الكوكب الجغرافيه والمناخيه بالاضافه للكائنات اللي عاشت مع الديناصورات اهلا بكم في عصور الحياه الوسطى الديناصورات من البدايه حتى النهايه اهم حاجه دلوقتي تجهزوا تسالي تكمل معاكم الساعتين القادمين من علوم الحفريات ويلا اديني الانترو علشان نكتشف مع بعض عصور الحياه الوسطى الانقراضات الجماعيه من اسوا الاحداث اللي بتمر على الارض ولو ما تعرفش عازين مشاهد فكوكب الارض مر بخمس انقراضات جماعيه مختلفه اثنين منهم في الحلقه بتاعتنا النهارده وعلى الرغم انهم خمس انقرا راضت الا ان اشهر واحد هو الحدث الخامس والاخير واللي حصل في اخر العصر الطباشيري بسبب الكويكب هو اه مش اخطر حدث فيهم لكنه اكثر انقراض تمت عليه ابحاث بالنسبه بقى للعصر الترياسي فهو بدا بالانقراض البرمي ثالث واقوى انقراض حصل على الارض لدرجه انه تسمى بالموت العظيم تخلي عزيزي ان من 85 ل 95 من اللاف القريات البحريه اللي عاشت في العصر البرمي انقرضت بحلول العصر الترياسي ده غير ان الكائنات البريه والنباتات قه بنسبه كبيره الحفريات اللي بترجع للفاصل الزمني ما بين العصر البرمي والترياثل بقله التنوع ما فيش غير 30% بس منهم كملوا في العصر الترياسي وتنوعت النظريات اللي بتوضح الانقراضات في باحثين معتقدين ان احداث الانقراضات هي احداث دوريه بتحصل كل فتره محدده في الزمن بسبب الاجسام الفضائيه اللي ممكن تصطدم بالارض وابحاث ثانيه بترجح ان كل انقراض ليه ظروف الخاصه ودي الفكره اللي انا بميل ليها لان ما فيش ادله واضحه بتقول ان كل الانقراضات بسبب الاجسام الفضائيه فزي ما بقول لك عزيزي المشاهد احنا لحد دلوقتي مش لاقيين ادله قاطعه على اسباب الانقراضات المختلفه لكن اغلب الاقتراحات بتتمحر في التغيرات الطبيعيه زي انجراف القارات المسحوب بالزلازل والاضطرابات البركانيه او تغيرات في مستويات ودرجه حراره المحيط او تقلبات في مستويات الاكسجين وثاني اكسيد الكربون في الجو لكن الاكيد ان بدايه العصر الترياسي كانت سيئه جدا لانه بدا بالموت العظيم اسوا ح حدث مر على تاريخ الارض حدث افتك بمعظم الكائنات لكنه سمح لظهور انواع مختلفه تعرف تتكيف مع الاوضاع الجديده العصر الترياسي هو اول عصور الحياه المتوسطه المعروفه بعصور الديناصورات بدا مع نهايه حقبه الحياه القديمه من 252 مليون سنه وانتهى مع بدايه العصر الجروسي من 2011 مليون سنه ومن 250 مليون سنه القارات السبعه كلها كانت مجتمعه في قاره بنجيه العظمى بتحوط ه الميه من كل جهات تحت مسمى محيط بن ثلس ومن المتوقع ان قاره بالحجم ده بدون اي بحار داخليه هتشهد مواسم متطرفه في درجات الحراره يعني صيف حر جدا وشتاء قارص البروده لكن ده عكس الكلام اللي بتقوله لنا حفريات الصخور الزيتيه والرمليه اللي انتشروا في انحاء بنجيه بيوضح ان المناخ في القاره كلها كان متجانس ده حتى ما كانش فيه ثلج في القطبين يعني الفرق في درجه الحراره ما بين خط الاستواء والقطب الشمالي ما كانش كبير زي دلوقتي وده طبعا هيقلل في التنوع الحيوي للكائنات لان تقريبا الكوكب كله يتميز بدرجات حراره مرتفعه واجواء جافه جدا حتى نسبه الاكسجين في الغلاف الجوي كانت قليله واوضاع زي دي بتمثل البيئه المثاليه للزواحف بمختلف انواعها وطبيعي تكون هي المخلوقات السائده في العصر الترياسي حد هيقول لي طب ما طبيعي فعلا دي عصوره الديناصورات فمن المتوقع انها تكون الكائنات المسيطره هو فعلا يا عزيز المشاهد الديناصورات سيطرت في العصر الجروسي والطباشير لكن في العصر الترياسي الامر كان مختلف لان الديناصورات ما كانتش موجوده في بدايه العصر الترياسي على عكس الزواحف المتاثره بالمخلوقات البرميه اللي انتشروا بشكل كبير في كل انحاء بنجيه خصوصا في العصر المبكر وكتير من الناس هيتوقع ان بنجيه كانت مجرد صحره كبيره بتحتوي على انواع غريبه جدا من الزواحف لكن اللي عايز اوضحه ان كان في مستنقعات كتيره في وسط القاره ده غير ان الشكل الجغرافي ل بنجيه بيسمح بوجود شواطئ متنوعه هتساعد على تنوع البرمائيات والز واحف المائيه بالاضافه للغابات اللي تنوعت في اشجار النوبر والسيدات اه الغابات ما كانتش منتشره زي العصر الجوراسي لكن ما ينفعش ننكر تواجدها عايزك بقى تركز معايا عزيز المشاهد في الجزء اللي جاي من الفيديو لاننا دلوقتي هنتكلم عن المخلوقات اللي عاشت في العصر الترياسي وعايز اكد لك انها مختلفه عن اي حاجه انت متخيلها في اجواء قاحله در حراره مرتفعه وجفاف في اغلب مناطق بنجيه اوضاع صعبه جدا اتت بعد الانقراض الفتاك الارض محتاجه ملايين السنين علشان تتعافى لكن الستي سورس عرفت تتعايش مع الوضع صحيح العصر المبكر كان صعب جدا لكن الكائنات دي انتقلت من العصر البرمي لل الترياسي وتخطت الانقراض كائنات تميزت بحجم صغير وقدره عاليه على حفر الانفاق فلما الاجواء بتبقى صعبه على المخلوقات الاخرى الستي سورس بيلجو للاختباء تحت الارض ولما طلعوا من العصر البرمي الحياه فتحت مجالها ليهم من اوسع ابوابها ارض شاسعه بلا تنوع فعلشان كده الاستي سورات تفرعت لست انواع مختلفه وابتدت تكبر في الحجم من 60 سم وصولا ل 2 متر ونص في الطول وممكن حد يسال طب هي الكائنات دي تصنف ايه وفي الحقيقه السؤال ده صعب مش لانه مالوش اجابه لا لان الاستي سورات بتصنيف رابس المقطع الاول داي ساندون معناه اسنان كلبين وده راجع للناب بتوع الاستي سورس على جانبين الفتك ودي مجموعه منقرضه من الشذوذ كائنات يبان عليها انها من الثديات لكنها في الحقيقه زواحف والمقطع الثاني وهو راسد دي مجموعه بتشمل اسلاف الثديات واقربائها فالل ستيو سوس بيصنع الشبيهه بالثدي ثاني خد بالك هو مش من الثديات لكنه شبههم وممكن حد يتوقع انه كائن مفترس بسبب الانياب لكنه في الحقيقه كانا نباتي وكان بيعاني كتير في العصر البرمي بسبب المفترسات خصوصا ان هو بطيء جدا في الحركه لكن في العصر الترياسي المبكر الامر كان اسهل في التكيف والازدهار لان المفترسات كانت قليله جدا في الوقت ده بيتمثل في انواع ضئيله من الدايس دونز والبرا تور سوكس وده نوع من الزواحف اللي بتنتمي لمجموعه الاركوس اورس ودي المجموعه اللي بيجي منها الروسومات والديناصورات والتماسيح والطيور ولو ركزت في الشكل هتحسه انه تمساح لكنه بيمتلك صفات غريبه وزي في رباعي متوسط في الحجم طوله ممكن يصل ل 3 متر ونص كان بيجد الستي سورس فريسه مثاليه لانها سهله في الاصطياد وكمان ما فيش غيرها الا بقى لو هيلجا للميه خصوصا ان هيئته بتدل على حياه مثل البرمائيات ده غير ان مقدمه الفك هتسمح للبرا تور سوكس باصطياد الاسماك وصحيح ان بحار العصر الترياسي المبكر شبه خاليه من الكائنات لكن برده كان في اسماك صغيره منتشره ودي اللي اعتمد عليها المفترس بتاعنا كغذاء ثانوي لكن اقوى واكبر الزواحف المائيه في الوقت ده هي الاكسيو سرات اللي تميزت بانف مدبب طويل وجسم شبه الدلافين الكائنات دي انتشرت بشكل كبير في محيط بن ثلث في الحقيقه ناس كتير هتجد العصر الترس المبكر كئيب وغير مميز لكني بشوفه والفرصه الثانيه اللي بيسمح بيها الله للحياه انها تتعافى يعني رغم ان الانقراض العظيم كان اسوا حدث مر على الارض لكن الحياه استمرت في وقت صغير جدا انتهى العصر المبكر في حدود 5 مليون سنه بس ودي مده قصيره بالنسبه للعصر المتاخر فلستي سورس والبرا سوكس بالاضافه للاكسو سورس بداوا مسيره العصر الترياسي بهيئه لا تدل على انواعهم زاحف شبه الثديات كان مفترس قريب جدا للتماسيح لكنه مش تمساح وزاحف بحري اعتقد انه من انواع الاسماك المنقرض لكنه في الاخر صنف من الزواحف كان العصر المبكر بيقول لنا ان دي هويه العصر الترياسي بحلول العصر الترياسي الاوسط حصل صدع كبير ما بين قاره افريقيا وامريكا الشماليه سمح بدخول المسطحات المائيه وكون سلاسل من الجبال والتغيير ده سمح بالتنوع وزي ما تقول الانتعاش الحقيقيه للحياه المائيه ابتدت تظهر في العصر الاوسط العوالق النباتيه ابتدت في الظهور تاني وحسنت من اوضاع المحيط علشان كده الامينوس رجعوا للازدهار تاني والتنوع ده غير ان الفتره دي ظهرت فيها زواحف مائيه مميزه زي نوت سور اللي معنى اسمه السحليه الكاذبه لانه كان بيعيش شويه على السطح وشويه تاني في المحيط يعني حياه اشبه بصود البحر الحاليه وامتلك النوت سور اسنان اشبه بالابر اعتمد عليها بشكل اساسي في اصطياد الاسماك ومن المعتقد انه هو جد ل البليزي سورات اللي ظهرت بعده لانه كان بيمتلك ديل ورقبه طوال بالنسبه للجسم اللي كان بيتراوح ما بين عه ل 7 متر لكن على العكس البليزي سورات النوتو سور كان بيفضل الحياه على السطح اكث من الميه وممكن نقول انه تكيف بشكل رائع في العصر الاوسط لانه كمل للعصر المتاخر وكمان افرع منه 12 فصيله مختلفين ولو بتعتبر انو تسور من اغرب الزواحف البحريه عاييز افرجكم على المخلوق ده انا ظهر الجسم فقط وعايزكم تتخيلوا شكل الراس من الحفريه وعايز اوضح لكم ان الامر صعب جدا لان شكل الجمجمه متحجر بطريقه غامضه لكن خليني اسهل الامر عليكم شويه الكائن ده زاحف بحري بيتغذى على العوالق النباتيه فقط وكمان ليه سله كبيره بالبليزرات اللي تواجدت بعده واضح ان الامر لسه صعب طب خليني اوريك حفريه اوضح للاسنان الحفريه دي بتوضح مجموعه كبيره من صفوف الاسنان مقابلين لبعضهم والمسافات البينيه ما بينهم صغيره جدا والحفريه دي ممكن تخلينا نشوف ادب انتونس بالشكل ده وفي الحقيقه انا شايفه مقنع لان الفك بيحتوي على 190 سن حال باحجام صغيره وده اللي عطا اسم ادب ادن تونس اللي معناه الاسنان الغريبه بس للاسف ده مش دليل كافي على التصور الصحيح لادب دن تونس وهنا تيجي دور الحفريه دي اللي بتوضح ان منظورنا عن الفك كان خاطئ احنا كنا بنشوف الفك بمنظور راسي في حين ان التصور الصحيح هيجي من المنظور الافقي ومع بعض الابحاث عن كيفيه استخدام الفك الغريب ده توصلنا ان شكل ادب دن توتس عامل كده وفي الحياقه ده كان من اعجب الزواحف البحريه اللي مرت عليا يا عزيزي المشاهد الزواحف البحريه تمتلك ديل طويل وفي بعض الاحيان الرقبه بيكون لها النصيب الاكبر من الطول زي البليزي سرات لكن مش لدرجه ان طول الديل والجسم يكونوا اقصر من الرقبه وده اللي بيتمثل في تاني ستيفيس تخيل انه بيمتلك رقبه فيها 13 فقره يعني ممكن تكون رقبته طولها 3 متر وطول الجسم ككل 5.5 متر وفي الحقيقه بالهيئه دي كان صعب جدا على تانست تروفيس الاستمرار كتير مع الوقت ابتدى حجمه يصغر وبالوصول للجزء العلوي من العصر الترياسي المتاخر انقرت تان رافيس علشان يكون عاش على الارض حوالي 20 مليون سنه في ناس هتحس ان ده رقم كبير وفي الحقيقه هو كبير جدا بالنسبه لتاريخ البشر لكن مقارنه بالكائنات اللي زي الامينوس اللي عاشوا مئات الملايين من السنين ده يعتبر رقم صغير فمن الواضح ان اوضاع العصر الترياسي الاوسط سمحت للحياه في الميه بالازدهار النسبي فهل الحياه على القاره اختبرت اي تغيير وصل الغطاء النباتي الترياسي للتعافي في العصر الاوسط حشره الغابات في مناطق واسعه خصوصا غابات النوبر وللاسف ظهرت لاول مره حشرات ديبيت ران والنوع ده بيعتبر جد للذباب الحالي لكن من اهم الاحداث اللي حصلت في بدايات العصر الترياسي ووصلت لذروتها في العصر الاوسط هي ظهور اقوى واكبر مفترس في وقتها الارثرو سوكس التمساح الاحمر الزاحف ده وصل لخ متر في الطول وتميز بجمجمه كبيره جدا في الحجم مقارنه بباقي الجسم احتوت على اسنان صلبه قاتله وفي الحقيقه انا لو كنت شفت حفريه الجمجمه من غير باقي الجسم كنت حسمت ان دي جنجمه لثروت من الديناصورات المفترسه لانها فعلا شبه جمجمه التريكس وفي الحقيقه التمساح الاحمر عاش في العصر الاوسط زي التريكس في العصر الطباشيري لانه كان بيمتلك مميزات المفترس الناجح حجم كبير فك مليه بالاسنان والبيئه كمان كانت في صفه اه كان في غابات في منتصف العصر الترياسي لكن التمساح الاحمر كان بيفضل اصطياد الاستشارات في المناطق الصحراويه الخاليه من اي مخابئ وعلى الرغم من الهيمنه الكبيره الا انه ما استمر في الحياه غير 5 مليون سنه وسمح للارك سورات الاخرى بالظهور وحياه التمساح الاحمر بتفكرني بحياه السحليه ذات القرون الشرينج سورس السحليه النباتيه دي عاشت برض لمده 5 مليون سنه بس ولو انت بتسمع الفيديو ده في المستقبل واكتشفوا ان شكل الشرنج سورس مختلف عن كده عايز اقول لك ان ده شيء متوقع لان ببساطه مافيش هيكل كامل تواجد للسحليه ذات القرون لكن من العينات الموجوده اكتشفنا انها سحليه عاشب بتعيش في قطعان واحجامهم كانت كبيره نسبه لكائنات ترياس بطول جسم حوالي 4 متر لكن طبعا من اهم المميزات السحليه دي هي ظهور القرون وده كان شيء غريب جدا على نوع من انواع الزواحف البريه ومن اهم احداث العصر الترياسي الاوسط هي ظهور اسلاف الثديات عائله السينا دونز الثديات كلبيه الاسنان وعلى راسهم ديادي ميدون بس عايز اوضح ان ده مش من الثديات المشيميه الحاليه لكنه بيعتبر من اسلاف الثديات وحيوان زي ده كان مختلف عن بيئه العصر الترياسي تماما لانه لا يصنف من الزواحف ده كمان في ادله انه كان بيمتلك فرو خفيف بيغطي الجسم ومن اثنان الديا دي ميدون احتاروا العلماء على تصنيفه هل هو عاشب ام لاحم لحد ما توصلوا في الاخر انه ثنائي التغذيه ممكن يتغذى على السحال الصغيره والحشرات بالاضافه للنباتات العشبيه والكائنات دي ما عشتش غير في العصر الاوسط فقط وعلى الرغم من ع كده هي كانت انجح من الزواحف اللي ذكرناها نظرا لانها كانت بتتبع اسلوب الليست سورس في الاختباء داخل الانفاق خصوصا ان احجامهم كانت صغيره ما كانوش بيعدوا الا 2ن متر وده كان بيوفر مخابئ كتيره ليهم ومع الوصول لاواخر العصر الاوسط بتبتدي كائنات غريبه جدا تظهر زي الاريزونا سورس سحليه متفرعه من الارك سورات تميزت بشراع ملفت على السلسله الظهريه غالبا ورثتها من اسلافه البرميه وكمان تشابهت مع اللوتو سور اللي تميز بحجم اكثر انكماشا وبرده شراع ضئيل على الضهر الكائنات دي كانت عشبه وما استمرت كتير في العصر وللاسف انقرضوا حلول العصر الترياسي المتاخر على عكس اللونج سكوا ما الكائن اللي عاش في العصر الاوسط واستمر لحد العصر المتاخر وفي الحقيقه اللونج سكوما هي من اغرب الحاجات اللي شفتها في علم الحفريات وده واضح من النتوءات اللي على طول الضهر لان في الحقيقه لو النتوءات دي مش موجوده شكلها هيكون عادي مجرد سحليه صغيره في الحجم وده ينقلنا للحفريات المكتشفه للونج س كواما الحفريه دي بتبين ان في نتوءات اما الحفريه دي بتوضح ان النتوءات مش موجوده وما هي الا اجنحه على جانبي الجسم زي اجنحه اليعسوب والحفريه دي شتتت الكتير من العلماء لدرجه انهم رجحوا انها حشره ضخمه لكن اجواء العصر الترياسي ما تسمحش للحشرات انها تنمو بسبب قله الاكسجين فالعلماء رجحوا انها كانت من الزواحف الطائره والنتوءات اللي ظهرت في الحفريه الاولى هي عباره عن الاجنحه مقفوله على بعض واللي خلى العلماء يتشبثوا ان السحل دي طائره هي خفه الوزن والحجم الصغير احنا بنتكلم في طول مش بيعدي 16 سم فلونج س كواما بيعتبر من اكثر المخلوقات غموضا في العصر الترياسي لكن في الاخر اعتبروه العلماء من اسلاف الديناصورات والطيور ولو انت بتشبه عليها فهي بالفعل ظهرت في فيلم ديناسور من ديزني في المشهد المرعب للكناتر س وهو بيصطاد وبالحديث عن المخلوقات الصغيره اللي حلقت في العصر الترياسي عايز اكلمكم عن زاحف ظهرت عنده اجنحه شراعيه بيعتبر من اقدم الانواع ديت وهو شارو فيبريكس واللي برده كان ليه اسم ثاني وهي اجنحه الاقدام وكاان زي ده مالوش حفريات كتير طبعا هيكون صعب ان احنا نعرف عنه معلومات كتير لكن الجانب المشرق ان الحفريه محفوظه بشكل سليم وبتبين هيئه الجسم واللي عرفناه على الشار فيبريكس هو الحجم الصغير اللي كان بيتراوح من 20 ل 25 سم وكمان الاغشيه الممتده من الاقدام الخلفيه للاضرعي وفي الحقيقه الزاحف ده مش اقدم الزواحف الطائره كان كان في انواع ثانيه في عصور الحياه القديمه برض كانت بتمتلك اجنحه لكن هنتكلم عنها في وقت تاني ولو انت متابع القناه يا عزيزي وعزيزه المشاهدين هتكونوا عارفين التنسورات الزواحف الطائره اللي اتكلمنا عنها في العصر الجروسي والطواشي المخلوقات دي كانت بتمتلك اجنحه مشابهه للشعار فيبريكس بس الاختلاف هنا انه كان بيمتلك الاجنحه في اقدامه وممكن كمان تكون في اجنحه في الاذرع لكنها مش باينه في الحفريه وده خلى العلماء يطرحوا اسئله هل المخلوق ده بيعتبر من التروس الاوليه ولا هو جد للديناصورات والطيور ولحد دلوقتي الابحاث مستمره لحد ما نلاقي حفريه ثانيه تساعدنا في استخراج المعلومات العصر الترياسي الاوسط هو عصر الانتعاش فتره تعافي حقيقيه للكوكب اتغيرت فيها القاره وسمحت للتنوع الحيوي شفنا اسلاف الثديات ومفترسه جباره بالاضافه لزواق بحريه متنوعه ومختلفه في الشكل وما ينفعش ننسى ان الزواحف الطائره بدات في الظهور في العصر الاوسط وده دينا للعصر الترياسي المتاخر اللي هنكت شف فيه نشاه التصورات والديناصورات والثديات وهنشوف هل اشكال الحياه الغريبه اللي بدات معانا في العصر هتختفي ولا هتستمر في اواخر العصر الترياسي ابتد التنوع الحقيقي يظهر في السجن الاحفوري انواع جديده من النباتات والاسماك وحتى رباعيات الارجل ازدهرت وده راجع بشكل رئيسي لتفكك بنجيه الحقيقي الحدث اللي امتد من اواخر العصر الترياسي لحد ما بقت الكروت في شكلها الحالي خلال العصر الطباشيري وده سمح بتكوين بيئات جديده من المحيطات والبحار والبحيرات وكمان جبال وجزر فلما تقارن اجواء بنجيه في اوائل العصر باواخر هتجد فرق ملحوظ ده غير ان الغلاف الجوي ما كانش زي الوقت الحالي نسبه ثاني اكسيد الكربون كانت مرتفعه وده كان ممكن يادي لاحتباس حراري وفي الوقت ده بدا المناخ يبقى موسمي بشكل كبير يعني برد كرس في الشتاء وحراره مرتفعه جدا في الصيف وحتى الامطار كانت موسميه وعلى المناطق الساحليه فقط وده وضع وسط بنجيه في جفاف كبير في الظروف دي ابتد التنوع الحيوي ياخد مكانه ولو لاحظت يا عزز المشاهد في العصر الاوسط الزواحف كانت بتتسمي غريبه وممكن مع التغيرات دي اشكال الزواحف تتغير وده حصل فعلا لكن نظرا ان التغيرات اللي ذكرناها دي كانت بتحصل تدريجيا ففي اوائل العصر الترياسي المتاخر كان في بعض الاركسترا الغريبه جدا في الشكل زي الديز ماتو سوكس اللي تميز بجسم حرشفي صلب وقرون من جوانب الجسم تعتبر من اهم المزايا فيه خصوصا انه من اوائل الكائنات اللي امتلكت القرون والبوست سوكاس اللي تحسه مشروع ديناصور بس اتحول لتمساح يعني حتى اسمه معناه تمساح من الامام طب باق الجسم ايه مش معنى لا احنا ما لناش دعوه هو تمساح من الامان الباء ده بتاع ربنا الفكره ان الكان ده كان من اكبر المفترسات في وقتها طوله كان ممكن يصل ل 4 متر بس ما كانش اكبر الكائنات لان السيلي سوكس كان بيتراوح من لاثه ل 10 متر هو اه كان بيتغذى على النباتات لكنه يعتبر من اكبر الزواحف الثنائيه في العصر الترياسي المتاخر وممكن حد يسال هم ليه كلهم اخرهم سوكس في الحقيقه لان الكائنات دي ليها صله كبيره بالتماسيح فاغلب اساميهم بتنتهي بمقطع سوكس اللي معناه في اليونانيه تمساح والثلاث كائنات اللي اتكلمنا عليهم دول يعتبروا كائنات قريبه جدا للتماسيح وبينت منوا لعائله سود سوكس اي التماسيح الكاذبه لانهم قريبين للتماسيح بس هم مش تماسيح صريحه وانا باجد ان ئله السود سوكا سهل انك تفرقها عن التماسيح هم شبههم شويه لكن في فرق ملحوظ على عكس عائله الفايت سورس الكانات دي شبه التماسيح جدا سواء في الشكل او في اسلوب الحياه هم برده بيعيشوا في البر وفي البحيرات الفرق الوحيد ان الكائنات دي بتمتلك اطراف اطول شويه من التماسيح المعاصره الغريبه بقى ان عائله السودو سوكاس اقرب للتماسيح من عائله الفايتو سورس يعني كده يا جيو من كلامك انا فهمت ان اي كائن اخره سوكس هو قريب للتماسيح غير كده لا حتى لو شبهه في الشكل زي الفايتو سورس هو مش بالضبط كده يا عزيز المشاهد هو تصنيف الكائنات بيعتبر اصعب من كده مش معنى ان الكائن اخره سوكس يبقى تمساح يعني عندك مثلا الجو سوكس ده من اصغر الزواحف اللي عاشت في اواخر العصر الترياسي ويه صله كبيره بالديناصورات اكت من التماسيح فزي ما قلت لك مقطع سوكس ده معناه تمساح ممكن يتكتب في اسم اي كائن ليه قرابه للتماسيح سواء في الشكل او في الصفات المهم انه يكون من عائله الارك شرات اللي طبعا بتضم التماسيح والطيور والديناصورات انا عارف ان الحته دي مش هيهتم بيها ناس كتير بس حبيت اوضح التصنيفات ولو انت فهمت معايا الحته اللي فاتت دي عايز اهنيك وكمان عايزك تركز علشان هنتكلم عن زاحف حير العلماء الاسنين لما اعرض لك الصوره دي واقول لك اوصف لي الكائن اللي انت شايفه ممكن تقول ايه سحليه شبه الحربايه بس الجمجمه مختلفه هو ايه المنقار اللي شبه الطيور ده طب لو سبنا المنقار ليه في اطراف صلبه في اخر الديل بصراحه يا جيو انا مش عارف مش عارف اصنفه ضمن ايه بالظبط عايز اقول لك انك مش لوحدك يا عزيزي المشاهد الربنا سورس ارهقت العلماء لحد ما توصلوا للتصنيف يعني زي ما انت قلت الجمجمه فيها شبه شويه من الطيور فممكن نعتبره من خط الارك سورات اللي جيه منها الطيور بس عايز اقول لك وافكرك ان العصر الترياسي خادع فاكر الفايت سور كان شبه التمساح جدا لكنه مش من اسلاف التماسيح فكده عد الحربايه بس ما ينفعش دربان سورس يكون قريب لكائن ما كانش لسه موجود في وقتها البان سورس ظهر قبل الحربايه بملايين السنين فكان زي ده بيتميز بمخالب للتسلق ودي المدبب للامساك بالاماكن المرتفعه ومن ار للحصول على الحشرات من الاماكن الضيقه كان صعب جدا نحسم هو تبع ايه لدرجه انه اصنف في عيله لوحده اسمها البانا سورات لان الزحف ده كان له كذا نوع واختلفوا حسب شكل الفك او الديل يعني الفك كان ممكن يحتوي على اسنان في انواع وانواع ثانيه كان عباره عن مجرد منقار زي الطيور وال الاختلاف الثاني ممكن يكون في الديل ممكن الديل يبقى قصير او طويل او ما بيحتوي على الحته المدببه اللي في الاخر والفكره انهم حتى لا يصنفوا من الارك سرات فهم تصنيف من الزواحف لوحدهم ظهروا في اواخر العصر الترياسي واختفوا بعدها وهنا ممكن نطرح سؤال مهم ليه اغلب كائنات العصر الترياسي غريبه عايزكم تفكروا في الجواب وملحوظه انا شبه قلته في الفيديو فوله بقى في نصه مش فاكر بس على العموم فكروا دلوقتي وفي اخر الفيديو هنجاوب على السؤال ده بالتفصيل لكن السؤال اللي عايزين نجاوب عليه دلوقتي هو امتى ظهرت الديناصورات من حوالي 231 مليون سنه ابتدت انواع من الربيدات تظهر وطبعا اول ما اقول رودات هتتخيلوا الديناصورات العاشبه العملاقه اللي زي الباركي سورس في العصر الجروسي والارجنتين سورس في العصر الطباشيري لكن في الحقيقه الهيو رابتر ما كانش كده خالص ده بالعكس حجمه كان صغير جدا مقارنه بالديناصورات اللي ظهرت بعته الحفريه بتوضح ان ده من اقدم الديناصورات اللي عاشت على الارض وعلى الرغم ان هيت واسم الايو رابتر قريبين لعائله الدرمي سورات الشهيره بالفلوس رابتر في العصر الطباشيري الا ان الديناصور ده تميز باسنان متنوعه في الشكل بتوضح انه ثنائي التغذيه فعلشان كده تم تصنيفه من الروبوت البدائيه لانه مختلف خالص عن الروبوت الاخرى اولا طوله متر ونص ثانيا بيمشي على اطرافه الخلفيه ثالثا ممكن يتغذى على اللحوم على عكس الروبلات احجامهم دائما كبيره وبيتغسل على النباتات بس وكمان هم بيمشوا على اطرافهم الاربعه وعلى الرغم ان العلماء بيس الفو الاو رابتر من اقدم الديناصورات المكتشفه في حفريه لديناصور اخر تواجدت قبله بحوالي 400000 سنه وهي حفريه الهريرات ده ديناصور من اوائل السرسك انز ولو مش عارف ايه السرسك انز ده خط الديناصورات اللي بيجي منه الرابوز اللي هم الديناصورات المفترسه والفكره انه تميس بحجم كبير على الاي رابتر احنا بنتكلم في طول جسم 6 متر ووزن بيتخط 300 كيلو وممكن حد يستغرب ليه العلماء بيعتبروا الايو رابتر اقدم الديناصورات في حين ان الهير سور اقدم منه بالاف السنين وفي الحقيقه ده راجع لسببين الاول هو ان الهري سور ماش الوقت طويل في العصر المتاخر على الرغم انهم كانوا متنوعين والسبب الثاني انه تصنف في عئله لوحده مختلفه عن عائله الثيرد ركز معايا عزيز المشاهد عشان الحته دي صعبه في الفهم زي ما انت عارف في حلقه العصر الجوراسي الديناصورات بتنقسم لمجموعتين الريسكين والاور سكينز السرسك انز بقى بينقسم ل تفرعات كتير احنا ما ذكرنا منهم غير الرابد لان الفصائل الاخرى كانت متنحيه بشكل كبير او الهري سور ده بيصنع في خط لوحده بعيدا عن خط الرابيدز اللي جه منه اغلب الديناصورات المفترسه بعد كده فعلشان كده اعتبروا العلماء الايو رابتر من اقدم الديناصورات وممكن حد يتخيل ان كده كل الديناصورات الاوليه في العصر الترياسي كانت صغيره في الحجم يعني انت بتقول لي ان اقضم ديناصور طوله متر ونص وفي الحقيقه ده كان الحال السائد في وقتها فعلا اغلب الديناصورات المبكره كانت ثنائيه وصغيره في الحجم لكن بعد ظهور الايو رابتر ظهرت الردات زي بلاتيو سور اللي فيه بعض التقديرات بتقول ان طوله ممكن يصل ل 10 متر فابتدا الديناصورات النباتيه في اواخر العصر المتاخر تهيمن وتسيطر مكان الدايسينون واشباه الثديات بس في الحقيقه ما نقدرش نعتبر البلاتي سور سوربت صريح لانه كان ديناصور ثنائي الحركه والسدات كانت رباعيه وهنا يجي الملاني سورس اللي ظهر بعد البلاتي سور وده يعتبر من الوردات الفعليه لانه كان بيمشي على اطراف الاربعه كلهم وعلى الرغم ان الابحاث بتوضح ان الملاني سورس كان اص اصغر من البلاتي سور الا ان البلاتي سور يعتبر من الوردات البدائيه والميلان سورس يعتبر من الوردات الفعليه علشان فكره الاطراف الاربعه طب يا جيو كده احنا عرفنا امتى ظهرت الديناصورات ومشينا مع السجن الاحفوري وشفنا التغيرات اللي حصلت في اشكالهم بس احنا اتكلمنا على الديناصورات النباتيه بس اول واحد كان ثنائي التغذيه بعد كده رحنا الاسترويدات الاوليه واخيرا الاسترويدات الفعليه ده حتى المفترس الوحيد اللي اتكلمنا عليه ظهر لفتره صغيره وبعد كده اختفى انا عايز اعرف بدايات الرابوز كانت عامله ازاي في الحقيقه يازي المشاهد بانيك على تركيزك الفائق لان انا كنت متخيل ان انت توهت مني اصلا اقدم الرابوز في العصر الترياسي بترجع لحفريات السيلي فاسيز ديناصور مفترس عاش من 215 مليون سنه وتميز ب 3 متر في الطول وقدره عاليه في الجري انتشر بشكل كبير في انحاء بنجيه وعلى الرغم من صغر حجمه الا انه كان اخطر المفترسات في اواخر العصر والكهن الصغير ده بيعتبر جد للديناصورات المفترسه العملاقه اللي تظهر في العصور الاخرى وعلشان نعرف اكثر عن اصل الديناصورات لازم نتكلم عن الديناصور ري فورمز ودي الفصيله اللي بيعتقد انها الرابط ما بين الاركي سورات القديمه والديناصورات الفعليه الديناصور فورمز ترجمتها اشكال الديناصورات ودي كائنات اوليه عاشت قبل الديناصور احجامهم كانت صغيره وفي الاغلب كانوا بيمشوا على اطرافهم الاربعه اشهرهم هو السيلي سورس اللي اكتشفت ليه حفريات في بولندا طول الزاحف ده كان 2 متر وتغذى على النباتات فقط عامل كده زي اللاج سوكس اللي اتكلمنا عنه وعكس تصور الافلام اللي كان بيوضح مدى شراسه ووحشيه الكائنات دي زي فيلم 6ف اللي صور اللاج سوكس ك مفترس من الدرجه الاولى اشباه الديناصورات اغلبهم كانوا صغيرين في الحجم وما كانوش في قمه السلسله الغذائيه في العصر الترياسي وعلشان الصوره توضح معاك يا عزيزي المشاهد خليني الخص لك النقطه دي في اوائل العصر المتاخر تنوعت الديناسور فورمز ومن خلال الكائنات دي ظهرت الديناصورات الفعليه اقدم الديناصورات المكتشفه كان ديناصور ثنائي التغذيه وكان اسمه الايو رابتر ومع مرور السنين ظهر البلاتي سور وكان من اوائل الديناصورات النباتيه لكنه كان ثنائي الحركه ففي اواخر العصر المتاخر ظهرت الديناصورات النباتيه الصريحه بالاضافه للمفترس طبعا احجامهم ما كانتش كبيره زي احفادهم لكنهم وضحوا للكائنات الاخرى انهم قادمين وبقوه وده كان ملخص الديناصورات الاوليه كده بقى نقفل الفيديو وكفايه علشان احنا طولنا عليك قوي يا عزيز المشاهد لا يا حبيبي استنى احنا لسه ما اتكلمناش عن ظهور الترسو ولا حتى الثديات وكمان ما نعرفش ازاي انتهى العصر الترياسي وحضرتك في سؤال طرحته في النص وما جاوبتش عليه خلاص يا زم جاد ما تزعلش كل اللي نفسك فيه هنعمله لك في صحراء بنجيه كائن صغير جدا بطول 2 سم بيدور على حشرات صغيره ياكلها الكائن ده اسمه سكار مكلس وفي الحقيقه هو كان من اضعف المخلوقات اللي ظهرت في العصر الترياسي المتاخر لكن الغريبه انه امتلك جمجم وهيكل عظمي قريبين جدا للتروس الفرق الوحيد ان التروس كان بتمتلك اشيه بتستخدمها في الطيران لكن سكار مكلس ما كانش بيمتلك اي حاجه شبه كده لكن التشابه الكبير في الهيكل العظمي ما بينه وما بين التسراكت العلماء ان المخلوق ده ممكن يبقى جد للترس زي ما قلنا في بدايه الفيديو العصر الترياسي تميز بكائنات كتير بتنتمي للارك سورات الاركس بقى بيتفرع لثلاث اقسام اساسيه تماسيح ديناصورات واخيرا التوسلات فعكس الناس اللي بتعتبر التراسات ديناصورات بتطير هم في الحقيقه فصيله مختلفه لكنهم ورا جيبين للديناصورات ومن حوالي 220 مليون سنه ظهرت التصورات في السجل الاحفوري لاول مره يودي مفيدون كان من اول التنسورات اللي تظهر على الارض ده على حسب الاحافير الحاليه والحدث ده كان من اهم احداث العصر الترياسي لان قبل كده كان في كائنات قليله جدا بتطير واغلبهم كانوا صغيرين في الحجم لكن التروس ده تميز بطول اجنحه بيصل ل 100 سم ومع مرور السنين احجامهم ابتدت تكبر في انواع وصلت لمتر ونص في الطول الغريب ان الرسلا زي ما كانت بطير برده كانت بتمشي على الارض عادي زي سكار مكلس فالعلماء طرحوا سؤال مهم جدا هي الاجنحه ظهرت ازاي وكان في نظريات كتير اشهرهم ان الاسكار مكلس كان بيقفز لمسافات بعيده علشان ينقض على الحشرات ومع مرور الزمن ابتدت تظهر عنده اشيه صغيره علشان تزود المسافه بتاعه القفزه لحد ما تكاف مع الوضع الجديد وظهرت عنده الاجنحه الكامله لكن انا في الحقيقه مش مقتنع بالنظريه دي قوي اه في تشابه كبير ما بين الاسكار مكلس والتروس لكن علشان تتاكد من صحه الكلام ده لازم ندرس حفريه بتربط ما بين التروس والسكار مكلس ولحد دلوقتي ما فيش حفريه بتربط ما بينهم فسؤال من اين اتت اجنحه الترسو لسه مالوش اجابه اطح لكن الاكيد ان الكائنات دي هتسيطر على السماء لملايين السنين صحيح اول ظهور ليهم كان باحجام صغيره لكن الانواع القدمه في العصر الطباشيري كانت مهوله يعني لو ما سمعتش عن الكيتس الكوتس عمرك ما كنت هتتصور ان الكائنات دي هيكون ليها شان في المستقبل لان التروس دوت كان بيمتلك طول اجنحه بيصل لاكتر من 10 متر كان عملاق بمعنى الكلمه وزي ما كان في كائنات جديده بتظهر كان برض في انواع بتختفي زي الدايس ندونز اللي تدوا في الانقراض كان في انواع كتيره اختفت وعلى الرغم من كده ظهر اخر واكبر انواع الدايس ندونز على الاطلاق ليسو فيتشا كان مخلوق مذهل تميز بجسم شبه فرس النهر الحالي وحجم زي الفيل لانه كان بيازن 6 طن وطوله حوالي 4.5 متر وكان اخر انواع الدايسنون العاشبه وزي ما قلنا الكائنات دي بتعتبر زواحف شبيهه بالثدييات لكنهم لا يعتبروا من الثديات الصريحه لكن المثير ان في اواخر العصر الترياسي ظهرت اخيرا الثديات الاوليه اللي هيجي منها الثديات الجوراسيه هي اه كانت الثديات صغيره جدا في الحجم يعني حوالي 10 سم وكانوا شبه الفران الحاليه لكن برض ده كان يعتبر تغيير كبير في النظام البيئي يعني الحفريه دي بترجع للمرجان كودين وزي ما انتم شايفين واضح الحجم الصغير والفك اللي بيحتوي على الاسنان الثديه طب يا جيو هو و البحار كانت عامله ازاي في اواخر العصر كالعاده عزيزي المشاهد كان في مخلوقات غريبه ظهرت في بدايات العصر المتاخر زي هنوس ده زاحف بحري شبيه بالسلاحف الحاليه لكن تحس ان في حد داس على الصدفه بتاعته لكن مع اواخر العصر المتاخر ابتدت الحياه المائيه تتراجع كالات كتيره اختفت وحتى اللي كمل كان عدده قليل على عكس الاكسسورات والامينو دو فضلوا مكملين لاخر العصر وكمان كملوا في العصر الجروسي والطباشير وهنا انا عايز اجاوب على سؤال ليه مخلوقات العصر الترياسي غريبه فاكر يا عزيزي المشاهد العصر الترياسي بدا ازاي صحيح بدا بالانقراض العظيم حلو الانقراض ده عمل ايه انهى على اغلب المخلوقات البرميه فبعد الانقراض الكوكب ما كانش فيه كائنات كتير اغلبهم كانوا مش الزواحف الشبيهه الثديات اللي شكلهم بيعتبر غريب بالنسبه للديناصورات فعلشان تتعاش المخلوقات دي ابتدت تكبر في الحجم علشان تدافع عن نفسها من الارك سورات المفترسه ومع التغيرات المستمره في العصر الترياسي ابتدى شكل الكائنات يتغير تدريجيا وفي الحقيقه مخلوقات العصر الترس المبكر اختلفت عن الاوسط واختلفوا عن المتاخر وده بيوضح مدى تاثير الانقراض البرمي واحداث الانجراف القاري والفكره ان في نهايه العصر الزلازل والبراكين زادوا بشكل كبير بسبب حركه القارت وده ادى لخروج الغازات الدفيئه وبالتالي الاحتباس الحراري بدا الحادثه دي معروفه بالانقراض الترياسي رابع انقراض جماعي مر على كوكب الارض وعلى الرغم انه كان اقل شده من الانقراض البرمي اللي انه اضى على مشوقات كتير كنا بنعتبرها كائنات غريبه في الشكل زي عائله السود سوكس والداي سناد انز والارك سرات الاوليه وعلشان الديناصورات كانت صغيره في الوقت ده عرفت تانجو لان استهلاكها للاكل والاكسجين كان قليل وهنا التاريخ بيسمح للديناصورات انها تهيمن على الارض وتحكم المخلوقات الاخرى فزي ما انت شايف يا عزيزي المشاهد العصر الترياسي كان ما بين حدثين مهمين جدا ده غير ان كان في انقراضات صغيره حصلت في منتصف العصر ده غير طبعا التغيرات المختلفه اللي كانت بتحصل كل شويه كل دي عوامل خلت العصر الترياسي مميز بكائنات مذن وغريبه وجعلته من اكثر العصور تشويقا واثاره العصر الجراس هو ثاني عصور الحياه الوسطى العصر المبكر ابتد بعد نهايه العصر الترياسي من 20 مليون سنه وانتهى مع بدايات العصر الطباشيري من 145 مليون سنه عصر تميز بمناخ اكثر رطوبه واستوائه من العصر الترياسي وبرده اكثر حراره من العصر الطباشيري وده راجع لانجرا القارات بشكل رئيسي في العشر الترياسي القارات كانت مجتمعه في قاره واحده وهي بنجيه لكن في العصر الجراس المبكر القارت ابتدت تنفصل بمعدل بطيء بحيث انهم كانوا متقاربين لكنهم كانوا منقسمين ل قارتين اساسيتين وهم نرويج شمالا ممثله في امريكا الشماليه واريج اللي هي يعني اسيا واوروبا وجندوانا جنوبا ممثله في امريكا الجنوبيه وافريقيا واستراليا والهند وانتر كاتيكا طب ما فهمناش برض ازاي انفصال القارات كان السبب في التغير المناخي زي ما قلنا العصر الترياسي كان متميز بجو جاف وحراره عاليه وده راجع لقله البحار ووسط بنجايه وبرده وجود الكثير من المناطق الصحراويه لكن مع الانفصال التدريجي ابتدت المياه تتخلل ما بين القارات وزادت البحار الداخليه و ده رفع من رطوبه الجو وقلل من درجه الحراره شويه عن العصر الترياسي لكن ما ينفعش نتجاهل ان انجراف القراد كان ليه توابع ثانيه اهمهم هي احياء البراكين الخامله اللي هنتج كميات كبيره من ثاني اكسيد الكربون وبالتالي درجه الحراره هتد بسبب الاحتباس الحراري انا حاسس انك اتلخبطت شويه عزيز المشاهد بص بكل بساطه في بدايه العصر درجه الحراره كانت اقل من العصر الترياسي لكن كانت برض مرتفعه نسبه لاخر العصر الجروسي لان مع هدوء البراكين وزياده البحار الداخليه وارتفاع منسوب المياه درجه الحراره فضلت تنزل لحد ما وصلنا للعصر الطباشير التغير الكبير في المناخ سمح بوجود امطار غزيره بشكل مستمر واعطى مجال واسع لنمو الاشجار العملاقه وانتشار الغابات مناطق خضرا كثير ازهرت على الارض بعد الانقراض الترياسي اللي ارهق الكوكب لسنوات في اوائل القرن ال 19 العالم الفرنسي الكسندر بونجيه اكتشف حفريات كثير في جبال الجوره الفاصله ما بين فرنسا وسويسرا الحفريات دي كان ليها نفس التسلسل الزمني مع العصر الثاني في الحياه المتوسطه فقال خلاص احنا هنسمي العصر ده نسبه لجبال الجورا اللي لقينا فيها الحفريات فتسمى بالجرا سيك ايرا اي العصر الجوراسي طبعا اهم الكائنات اللي عاشت في العصر ده هي الديناصورات لكن كان معاهم كائنات ثانيه متواجده بكثره اهمهم التماسيح والاسماك العملاقه والبليزرات اللي حكموا البحار بالاضافه للنباتات والحشرات كل دي انواع اظهرت في النظام البيئي لكن الكائنات اللي تواجدت على استحياء هي الطيور والثديات اما بالنسبه للتراسات فكانوا لسه بيتعاطوا من الانقراض الجماعي خصوصا ان اول ظهور ليهم كان في منتصف لاواخر العصر الترياسي يعني عصر الانقراض الترياسي والحمد لله طلعوا منه على خير وفي الاخر انقرضوا في نهايه العصر الطباشيري بسبب الكويك اهدي قصه قصيره حزينه دلوقتي هنتكلم عن الحياه في العصر الجراس هنبدا بالنباتات والحشرات ثم هننتر للحياه في البحار في العصر الترياسي النباتات كانت بتتسمى القان والافراح يعني تواجدت حفريات لنباتات بترجع للعصر الترياسي لكن كلها كانت نباتات صغيره العكس بقى في حفريات النباتات المتواجده في العصر الجوراسي كانت متواجده نباتات الجيمو سبيرم ودي نباتات البذور بتاعتها عاريه بمعنى انها لا تحتوي على قشره خارجيه وعكس الانيو سبمس هي غير زهريه وده بيساعدها في التكاثر من من خلال حركات الرياح ومن اهم النباتات دي هي اشجار النوبر العملاقه وانواع اليكت المختلفه عطول العصر الجوراسي منظر مبهج وخلاب هو ق النباتات الزهريه ما كانتش منتشره زي العصر الطباشيري لكن الغابات كانت متواجده في كل مكان لدرجه انه تسمى بعصر السيكي دت ودي نباتات شبيهه بالنخل الحالي كانت بتتميز بجزع خشبي قوي واوراق كبيره وصلبه ده غير الارتفاع اللي كان بيوصل ل 20 متر شا في عزيز المشاهد غابات الامازون الحاليه اللي كل الناس منبهره بيها اه الغابات الجوراسيه كانت النسخه المحسنه منها وزي ما كانت النباتات كبيره ومتنوعه كذلك الحشرات حشرات العصر الجوراسي تميزت بحجم كبير نسبيا عن الحشرات المعاصره وده راجع للزياده الكبيره في نسبه الاكسجين في الغلاف الجوي نسبه الاكسجين في العصر الترياسي كانت 13% اما في العصر الجراس وصلت ل 26% يعني الضعف في حين ان المعدل الطبيعي المفروض يكون 21% وده سمح لحشرات اليعسوب انها تنتشر بشكل كبير زينت الميه والاشجار باجنحتها الملونه الرقيقه لكن فعلا الحشرات اللي اذهلتني لما بحثت عنها هي الفراشات تخلي عزيزي المشاهد ان احنا معانا حفريه بترجع للعصر الجوراسي فيها شكل الفراشه الحالي بالظبط وحتى الحجم مش مختلف قوي فدي فعلا الكائنات اللي زينت العصر الجوراسي وكالعاده زي ما في حشرات جذابه في المخيف والمقر والكلام هنا عن العناكب على الرغم انهم ما كانوش مسيطرين بشكل كبير لكنهم تنوعوا في الاحجام يعني تقدير العلماء كان عناك بطول سنتي او اثنين لكن في حفرتين تواجدوا للمون راكن بتقول غير كده لان اطوال العناكب دي تخطت الخم ونص سم ودي اكبر حفريات تواجدت لانواع عناكب على الاطلاق وملحوظه مافيش غير الحفرين دول بس اللي تواجدوا ليهم تعال بقى عززي المشاهد نترك الغابات شويه وننزل لاعماق البحار ونشوف الحياه في المحيط الاطلسي الاوسط كانت عامله ازاي زي ما قلنا في بدايه الحلقه يا عزيزي المشاهد العصر الجروسي بدا ببدايه سيئه وهي فتره التعافي من الانقراض الترياسي الجماع الفكره ان اكثر نظام بيتاثر من الانقراض ده هي الكائنات البحريه تخلي عزيز المشاهد ان نصف المخلوقات اللي عاشت في العصر الترياسي اختفت بحلول العصر الجوراسي لكن التنوع زاد بسرعه في بعض الانواع خلال اول اربع ملايين سنين من بدايه العصر لكن بعد حوالي 20 مليون سنه بعض انواع اللافقريات اللي عاشت في اعماق عصور الحياه القديمه انقرضت ده غير ان في بعض المناطق اكثر من 80% من حيوان القوقع انقرضوا بالاضافه الى قله تنوع المخلوقات في اوروبا واسباب الانقراضات الكبيره دي عليها اختلافات من العلماء نفسهم في ناس بتقول ان ده بسبب قله الاكسجين في الميه خلال العصر المبكر واستندوا العلماء على طبقات من الصخور الزيتيه احتوت على مواد عضويه تنشا في قن الاكسجين وعلشان كده في منتصف العصر تعافت المخلوقات البحريه بالكامل ويمكن ده بسبب زياده نسبه الاكسجين اللي وضحناها قبل كده وفي بعض العلماء بتقترب ان الكائنات دي ما انقرضت ولا حاجه لكن احنا ما لقيناش ليها حفريات بسبب عدم كفاءه القشره الجوراسيه في الاحتفاظ بالحفريات اسباب ثانيه تنوعت زي انخفاض مستوى المياه في القاره الشماليه لكن دي كانت اهم الاسباب وعلى الرغم من كده العصر الجروسي احتوى على اكبر الاسماك العظميه في تاريخ الكوكب وايضا ال واحف البحريه المفترسه مثل البليس فخليني عزيزي المشاهد اخدك في رحله لاعماق المحيط نتعرف فيها على ابرز المخلوقات من اخطر واقوى المخلوقات اللي عاشت في الوقت ده هي البليس واه دي مختلفه عن البليزي سورات البليزي سورات تميزت بجمجمه اطول واكبر ورقبه صغيره لكنهم كانوا اسرع من البليزي سورات اللي امتلكوا عنق طويله واللي خلى البلي سرات من اخطر المخلوقات البحريه في الوقت ده هي الزعانف القو والفك الملي بالاسنان تخيل ان الفك احتوى على اكتر من 100 سن باحجام متنوعه لو هنركز في شكل الفك بنلاقي الجزء المتقدم بارز وضيق وبيحتوي على فجوه صغيره المميزات دي بتسمح للبلي سور بتقطيع اللحم بسهوله والاسنان اللي في وسط الفك عددها اكتر واكثر صلابه وحده بتساعده في تكسير العظام فعامل السرعه وقوه الفك منحوا البلشرات تفوق كبير في الوقت ده حتى لو اختلفوا في الاحجام يعني كان موجود لي دون طوله كان 6 متر هو اه كان في ابحاث قديمه بتقول ان طوله يتخطى ال 25 متر لكن اتضح ان الابحاث دي غلط والكرون سور اللي تخطى ال 10 متر وعموم الكبير بقى المفترس اكس بيسور فانكي اللي تقدير العلماء ليه هو طول بيصل ل 15 متر وعلى الرغم ان احنا هنشوف مخلوقات بحريه اكبر من كده لكن البلي سورات كانت هي الاخطر البليزي سرات عاشت من اواخر العصر الترياسي وصولا لاواخر العصر الطواشي تكيفوا بشكل كبير مع التغيرات اللي حصلت في الكوكب لدرجه انهم تخطوا الانقراض الترياسي الغريبه بقى عزيزي المشاهد ان البلي سورات اللي اتكلمنا عنها هي في الاصل من عائله البليزي سورات خليني اشرح لك اكترر البليزي سرات دي مجموعه من الزواحف البحريه بتنقسم لشقين البليزي سورات اللي بتمتلك العنق الطويل ومرونه الجسم العاليه والبلي سورات اللي بيمتلك الجمجمه الاكبر واتسمت العيله باسم البليزي سورات لانهم عاشوا قبل بلي سورات وبعد كده ظهر النوع الثاني واتضح انه ليه صله كبيره بيهم والشيء المميز انهم برض عاشوا مع بعض في نفس الوقت واكبر مثال على كده الكرونو سور والالا ازما سور الاثنين عاشوا مع بعض في العصر الطباشيري وتغذت البليزي سورات بشكل رئيسي على الاسماك الصغيره في الحجم كانوا بينطلب ناحيه مجموعه الاسماك ويجمعوا الغنيمه بتاعتهم اسنانهم كانت طويله ورفيعه حد اه لكنها مش صلبه ده غير ان الفك اصلا صغير فعلشان كده عمليه اصطياد البليزي سروت اختلفت عن اقرانهم البلي سرات بس حقيقه المخلوق البحري اللي فعلا ابهرني هي سمكه ليدز كثس السمكه دي عاشت في منتصف العصر الجروسي وتميزت بحجم عملاق هتقول لي عملاق قد ايه ده راجع لحفريه السمكه الفكره ان العلماء ما وجدو حفريه كامله ليها يعني كان في حفريه لدي عملاق واخرى الخياشيم عظميه اكبر بثلاث مرات من خياشيم سمكه التون العنيده فا اجزاء الحفريات دي لما بيدرسوها العلماء على حده وجدوا ان حجم السمكه ممكن يصل لحجم الحوت الازرق بس الكلام ده ما عجبش عالم الحفريات جيف ليستون قال ان دراسه حفريات لاجزاء مختلفه من كائن منقرض على حده هينتج عنها اخطاء في التقديرات هتكبر حجم الكائن عن حجم الاصلي فلما جمع جيف الحفريات ودرسها مع بعض وحط في الحسبان اختلاف اعمار الحفريات وقارنها مع الانواع الحاليه المشابهه ليها وجد ان طول الجسم هيترا ما بين 7 الى 17 متر والوزن ممكن يصل لاكت من 40 طن لان السمكه دي عظميه مش غضروفيه وبالحجم ده اصبحت ليتد ز كثس هي اكبر مخلوق بحري عاش في الوقت ده لكن بسبب الحفريات اللي بتوضح هجوم المفترسات عليها استنتجوا العلماء ان اسلوب حياه السمكه دي مقارب للكرش الحوت او الحوت الازرق لانها كانت بطيئه في الحركه فصعب طارد الفرائس السريعه وكمان فكها واسع فبكل سهوله هتتغدى على العوالق المائيه والاسماك الصغيره يعني كانت بتتغذى عن طريق الترشيح والغريبه ان قبل اكتشاف ليدز كثس ما كانش في اي مغذيات مرشحات بالحجم الكبير ده قبل كده فده تغيير كبير في النظام البيئي ومازال السبب مجهول فعلى الرغم من حجمها الكبير الا انها ما كانتش الاخطر والزواحف البحريه المفترسه كانت بتشوفها الفرصه المثاليه كفريسة ده لكنهم عرفوا يتاقلم مع اجواء العصر وبرده الزحف البحري اللي لقينا ليه حفريات في العراق وهي الاكث وسورس من الشكل الناس هتقول ان دي نوع من انواع الاسماك لكن في الحقيقه هي ليها صه كبيره بالسحالي والتعابين لكنها برض مش من الديناصورات وزي ليدز كثس الاحجام الاوليه ليها كانت عملاقه لكن اخر ما توصل له العلماء انها كانت كائنات سريعه بفكو قويه وطول 3 متر تميزوا بعيون كبيره وسعت مجال رؤيتهم علشان كده عرفوا يعيشوا في عصور الحياه الوسطى الثلاثه لكنهم ازدهر اكثر في العصر الترياسي والجراثيم الحيط زي الامينوس واشباه الحبارات والشعاب المرجانيه لكن علشان وقتك يا عزيزي المشاهد هنسيب المحيطات ونرجع تاني للغابات ونشوف حياه اقوى الكائنات الجوراسيه كانت عامله ازاي في اوال العصر الجوراسي شكل الديناصورات كان غريب لان ده كان الظهور الفعلي ليهم ودي بعض الامثله للديناصورات المبكره واحد الاسك تيلا سورس ده ديناصور نباتي بمعنى السحليه الصغيره المدرعه لانه فعلا كان صغير تخيل طوله ما بيعديش ال 120 سم اثنين الماسس بونلس ديناصور ثنائي التغذيه بيمشي على اطرافه الخلفيه او اطرافه الاربعه ومعنى اسمه الفقرات الضخمه وعلى الرغم من كده حجمه برض ما كانش كبير لاثه الدلفي سورس ديناصور مفترس بيمشي على اقدامه الخلفيه فقط اه طول جسمه ما كانش كبير لكن 6 متر في الوقت ده كان بيعتبر تطور ملحوظ في احجام الديناصورات المفترسه في ناس طبعا عارفاه باسم ابو تفله علشان الماده الكيميائيه اللي بيفرز على الفريسه بتاعته لكن الكلام ده في الافلام ولعبه ارك لكن في الحقيقه هو ما كانش بيفرز اي سموم وقائمه ديناصورات العصر الجراس المبكره تطول لكن اللي عايز اوضحه ان في بدايه العصر كان في فتره انتقاليه ما بين الثديات الشبيهه بالزواحف اللي عاشت في العصر الترياسي ونشات الديناصورات لو هنلاحظ هنلاقي ان صفات الديناصورات الاوليه بتتسمى الحجم النسبي والتاثر اسلاف الثديات اللي كانت بتمشي على الاطراف الاربعه وفي بعض الاحيان بيمشوا على الاطراف الخلفيه بس انقسمت الديناصورات الى مجموعتين السارس كينز مجموعه شمل الربيدات والديناصورات المفترسه والاور سكانز اللي شملوا الديناصورات النباتيه وبعض الديناصورات ذات الريش واللي خلى السرسك انز ديناصورات متعارف عليها في شكلها وهيئتها انها ضمت السودات اللي انتشروا بشكل كبير لدرجه ان لهم حفريات في كل قارات العالم بالاضافه لانتر كاتيكا وضمت اكبر الديناصورات في عصرها زي البريكي سورس اللي كان بيزين الغابات في افلام جوراسيك بارك ارتفاعهم 16 متر طول جسمهم وصل ل 26 متر والوزن تخطى ل 75 طن وغير الباركي سورس كان فيه دي بيوديكس اللي في الحقيقه كان اطول من الباركي سورس لكن كان اقل منه في الارتفاع والجرافين اللي معنى اسمه الحرفي الزرافه العملاقه الكائنات دي عرفت تتاقلم بسهوله مع اجواء العصر بسبب وفره النباتات العملاقه اللي ذكرناها قبل كده اغلب السربوت الكبيره تواجدت في منتصف لاواخر العصر الجراس وفي الوقت ده ظهر تهديدات ليهم من قبل المفترسات الجراس الحقيقيه الو سور بيتخلل وسط الاشجار العملاقه وعينه ناحيه سوربت متوسط في الحجم حجم الاليس كان كبير بالنسبه لمفترس جراسي وزنه 2 طن وطول جسمه تخطى ال 10 متر لكنه وصل لسرعه تقدر ب 33 ك م في الساعه بجسم متزن بيسمح له بالانحناء الفجائيه خلال المطار ده فانطلق الوحش ناحيه السروت وعلى الرغم ان فرق الحجم ما بينهم كبير الا ان الالس كان اسرع وباستخدام المخالب الحاده ومرونه الجسم فضل يسدد ضربات متقطعه في جسم الفريسه لحد ما فقدت الامل واستسلمت بسبب استنزاف كميه كبيره من الدماء جمجمه الالو سور مميزه جدا حجمها كبير ومحميه باهداب فوق العين ومن دراسه العلماء الاوليه للاسنان توقع انه بيمتلك قوه عده ضخمه لان لو هنبص على اسنان القشور هنشوف ان انها كبيره ومنحنيه لكن اخر الابحاث وضحت انه بيمتلك قوه عده ضعيفه يعني النمور الحاليه بتمتلك نفس القوه فبالنسبه للديناصور بالحجم ده يعتبر فبك ضعيف لكن الغريبه تواجد حفريات كتير لديناصورات نباتيه مثل السيرب دز وانواع الاورني سكانز المختلفه بتاكد انهم ماتوا بسبب هجوم الصور فنجاح الديناصور ده اعتمد على السرعه والمرونه والمخالب القويه الثلاث عوامل دول بيسمحوا للسور الوصول لمسافه قريبه من الفريسه وضربها على كذا مرحله وبسبب النزيف المستمر كانت بتموت وفي ميزه كمان كان بيستعملها الالوس علشان يزود قوه ضغط العضب وهي زاويه الفك الكبيره لما يفتح فكه باوس مقدار ويقفله بسرعه ده كان بيسبب اضرار رهيبه للفريسه والانواع دي من المفترسات انتشرت بشكل كبير في العصر الجوراسي يعني عندك في اوروبا تواجد السيراتو سور والمتر كوسور والدبر سورس وفي امريكا الشماليه تواجد السورو فاجان والتف سور وفي قاره اسيا تواجد يانجو سورس وفي قاره انتركاتيكا تواجد كريفا سورس اللي خد بالك يا عزيزي المشاهد ده ظهر في العصر الجراس المبكر فده واحد من اقدم الديناصورات المفترسه المكتشفه وحجمه ماكانش صغير طول جسمه كان 8 متر فبد الاسماء الصعبه دي كلها لازم تعمل لايك المهم اللي صنفه من الدرجه الاولى مع الال سور هم السورو فا جانكس والتور فسور وفي بعض الدناصورات اتكلمت عنها قبل كده في القناه لكن اللي عمري ما اتكلمت عنه التورب سور مع انه ديناصور مميز جدا العلماء قعدوا سنين يبحثوا عن حفريات ليه لكن للاسف ما وجدو حفريه كامله وده اللي خلى تقديرات العلماء عن حجمه غير معروفه في بعض العلماء بيقولوا انه تخطى حجم الالوس وعلماء تانيين بيرجعوا انه مقارب في الحجم لكنه اصغر وبناء على الاثناء المكتشفه للتروس عطول علماء اسم السحليه المتوحشه فلو حد هيسال ايه اقوى ناصور مفترس في العصر الراسي الاجابه هتكون الاسور او تسور او سور فا جانكس لكن العلماء بيرجعوا كافه الال سور علشان كان ليه وفره كبيره في الحفريات ده كفايه يا راجل انه كان بيتغذى على الاستيج سور وده واحد من اقوى الاورنثين في العصر الجوراسي والغريب في الاورنثين انهم في الاول كانوا بيمشوا على اطرافهم الخلفيه بس زي المفترسين لكن مع الدخول في العصر الجوراسي تنوعت الديناصورات الرباعيه والديناصورات المدرعه ظهور الصفائح العظميه والقرون والاشواك على انواع مختلفه من اورن سكانز بيوضح ازاي الوقت ده كان خطير عليهم بسبب تطور المفترسات ملحوظ ومن غير الصفات دي كان هيبقى صعب عليهم التعايش يعني مثلا الايجو سور بيمتلك صفتين مهمين جدا واحد الصفائح العظميه اللي على ضهره اثنين الاشواك اللي في نهايه الديل دول ليهم اهميه كبيره في حمايه الحبل الشوكي وده غير ان العلماء وجدوا في الصفائح الظهريه عدد كبير من الحوصلات الدمويه وده دليل على استخدام الاستيج للصفائح في تنظيم حراره جسمه خد الكبيره بقى من كل الحفريات المكتشفه شكل الصفائح وترتيبها على الظهر بيختلفوا من ستيجو سور للتاني يعني زي البصمه كده عيزين المشاهد بجد فعلا علم الحفريات ده ممتع جدا انا مش عارف انت لحد دلوقتي ما اشتركش ازاي وعلى الرغم ان حجم الاستيج سور ما كانش صغير الا انه ظهر بعض الديناصورات المدرعه الاوليه اللي عاشت في العصر الجراس المبكر الكائنات دي على الرغم من صغر حجمها الا انها تعتبر اجداد ل الاستيج سور وكمان الانكي سورس اللي بالمناسبه بشابه مع الاستيج في كذا نقطه شكل وترتيب الاسنان الضهر المضره وكمان الديل القوي بس موضوع ان اسلاف الديناصورات تبقى اصغر من احفادها ده شيء معتاد يعني اكبر الامثله على كده هو اخوان لونج اللي عاش في الصين ده ديناصور صغير طوله 3 متر بيعتبر اقدم ديناصور من عائله التريان سوريديا عائله التيريكس يعني تخيل الديناصور الصغير ده جه منه ملك الديناصورات اللي عاش في العصر الطباشيري تعالوا بقى في السريع نلخص نقطه الديناصورات في العصر المبكر الديناصورات كانت لسه بتتعافى من الانقراض الترياسي اغلب احجام كانت صغيره لكن ظهرت الديناصورات المدرعه لاول مره وكمان الاورنثين اللي بيمشوا على اربع اطراف وبرده ظهروا على خفيف الرويدا اللي زي فلا كدون اللي طوله كان 6 ونص متر بس لكن مع الوصول لمنتصف العصر الجوراسي ابتدى الظهور الحقيقي الربيدات وصلت لاحجام مهوله والمفترسات تنوعت انتشرت في كل قارات العالم ومع تنوع المفترسات وازدياد حجمهم تكيفت الديناصورات النباتيه مع الاوضاع الجديده ونامت عندهم الدر الروع القويه ومن اشهر الديناصورات في العصر هم الالوس اريكي سورس الاستيج سور والدولفين عن الديناصورات اللي هيمنت على اجواء العصر الجوراسي تعالوا نعرف ازاي تعايشت الطيور والثديات الاوليه في الاوضاع الخطيره دي اهم الاسئله المتعلقه بالثدييات اللي عصرت الديناصورات هي امتى ظهروا اقدم حفريات وجدت للثدييات بترجع للعصر الترياسي المتاخر لكن النوع ده من الثديات كان صغير جدا لا صغير بمعنى الكلمه يعني مثلا ايديو باسيلس ده من اقدم الثديات الرياس بول جسم لا يتخطى ال 2 سم يا جد العناكب اللي اتكلمنا عنها كانت اكبر من كده وغير انهم تميزوا بحجم صغير كمان كانوا من اشباه القوارض الحاليه فزي ما تقول الظهور الحقيقي للثدي كان في وسط العصر الجروسي لان في الفتره دي ابتدت الثديات المشيميه تظهر ف 2011 شهر اوجست وجدت حفريات لحيوان الريمايه في الصين الحفريه دي بتوضح العمود الفقري وعظام الازرع والاسنان اللي بيدل على انه من الثديات المشيميه ودي اقرب الثديات للعصر الحديث ده غير ان حجمه كان اكبر من ثديات العصر الترياسي احنا بنتكلم في طول جسمه وصل ل 10 سم فلي نقدر نستنتجه ان الثديات في الوقت ده كانت اكبر مما كانت عليه في العصر الترياسي لكنهم لازالوا صغيرين جدا في الحجم وفي وسط البيئه المليئه بالسواح في العملاقه ما كانش قدام الثديات غير انهم يتغذي على النباتات والحشرات فقط واستمروا على كده طوال فتره حكم الديناصورات على الارض فعلشان كده لما الديناصورات انقرضت ابتدت فكوك واحجام الثديات تكبر وتنوع لكي يتاقلم مع البيئه الجديده وما كانتش بس الثديات اللي عاشت في ظلال الزواحف لا ده كمان الطيور وفي البدايه برضو هنطر سؤال مهم تاني الطيور ظهرت امتى في كا اسمه اركيوبتركس ده بيعتبر اول طائر مكتشف حتى الان لكنه في الحقيقه مش طائر زي الطيور الحاليه كوبتركس تميز بريش على طول الاذرع والديل زي الطيور لكنه برض امتلك اسنان وديل عضمي بيختلفوا عن الطيور الحاليه فبناء على الصفات دي صنف انه ديناصور شبيه بالطيور ويعتبر هو حلقه الوصل ما بين الزواحف والطيور خد بالك يا عزيزي المشاهد احنا هنا بنتكلم عن الظهور الاول للطيور وعايزك تفهم ايه الصله ما بينه وما بين الزواحف ركز معايا الاركيوبتركس والطيور الحاليه من نفس العيله والاركو بيتركس والدروس روت لهم علاقه كبيره ببعض فكده الاركيوبتركس هو حلقه الوصل ما بين الدرمي سوت اللي الناس عارفاها باسم الرابتر والطيور وطبعا الدرمي سرات دي ليها علاقه وثيقه بالديناصورات في نيه التغذيه ذات الريش اللي زي الاوفي رابتر اللي عاش في العصر الطباشيري والسلسله بتكمل لحد ما نوصل للا اورن سكينز فطبعا من اهم مزايا العصر الجوراسي هي الظهور الاول للطيور وفي الحقيقه موضوع ان الاركيوبتركس كان بيطير فعلا ولا لا لسه مافيش اجابه صريحه لكن العلماء افترضوا ان هو كان بيتسلق على الاشجار بالمخالب ويتنقل من الشجره لاخرى عن طريق القبظ والهبوط ببطء وطبعا ده بمساعده الريش بتاعه الحاجز ما بين العصر الطباشيري والجروس بيعتبر موضوع غمض بالنسبه للعلماء في بعض الابحاث بتقول انه حصل انقراض جماعي بالفعل وده بسبب الانجراف القاري اللي بدا في العصر الترياسي واستمر لحد العصر الطباشيري وابحاث ثانيه بتقول ان سبب انقراض الانواع المختلفه اللي عاشت في العصر الجروسي مازال مجهول لان زي ما في كائنات في العصر الجروسي واختفت في العصر الطباشيري في برض كائنات كملت في العصرين وده بيصعب عمليه الحكم اكتر لكن اللي نقدر نقولوا ان بلا شك الازدهار الحقيقي للنظام البيئي حصل في العصر الطباشيري خصوصا طبعا للديناصورات العصر الطباشيري هو احدى عصور الحياه الوسطى بيجي بعد العصر الترياسي والجراثيم عليه عصر ازدهار ال سرات وده ما كانش شيء غريب لانه كان اطول عصر في الثلاثه تخالي عزيزي المشاهد انه استمر ل 79 مليون سنه والفتره دي كفيله جدا ان اشكال الحياه تتغير وتتجدد وده ينقلنا لنقطه ان العصر الطباشيري كان بينقسم لقسمين اساسيين العصر الطباشيري المبكر وده كان من 145 مليون سنه الى تقريبا 100 مليون سنه والعصر الطباشير المتاخر وده كان من 100 مليون سنه الى 66 مليون سنه وخلال القسمين دول كان فيه تفرعات كتير وفي المجمل العصر الطباشيري كان بيتميز بجو دافئ نسبيا يعني اكثر حراره من الوقت الحالي لكن في نفس الوقت ما كانش بحراره العصر الجوراسي وده ادى لظهور انواع جديده من النباتات الزهريه وارتفاع مستويات المسطحات المائيه ده غير ان كان في كتير من البحار الداخليه الضحله وده ادى لوجود انواع كتير من الزواحف هناك ولو مستغرب هو ليه اتسمى بالعصر الطباشيري الاجابه هتكون علشان الرواسب التبشريه الواسعه اللي كانت موجوده في اوروبا بالاخص وبرده كان في احجار جيريه كتير في المناطق البحريه الضحله والفكره انها كانت بتترسم بشكل مستمر لحد ما في الاخر وصلت لاحجام ضخمه فعلشان هو اكث عصر بيحتوي على المواد الطباشيريه اتسمى بالعصر الطباشيري في بدايات العصر الطباشيري ظهرت انواع كثير من الديناصورات النباتيه اللي ماهدت الطريق بعد كده لظهور اقرانهم الاقوى منهم والكائنات الاقوى منهم ديت كانت موجوده في اواخر العصر وكان في انواع مختلفه من الديناصورات النباتيه يعني عندك النوع المشهور وهو السب وده الديناصور اللي بيمتلك احجام كبيره ورقبت دايما طويله وعندك الاورين بود ودول منهم الصغير والكبير وفي السيراتو بسيان واخيرا الديناصورات المضارعه ونظرا ان العصر كان بيحتوي على كتير من الكائنات فاحنا مستحيل نغطي كل المخلوقات اللي كانت موجوده لكن خلونا نذكر ابرز الديناصورات وبعض الديناصورات اللي ماحدش يعرف عنها حاجه بدايه مع العصر المبكر بنلاقي ديناصور غريب وصغير اسمه اركيو سيراتوس واضح من الاسم انه من عائله السيراتو س يعني وعلى الرغم ان طول جسمه ما كانش بيعدي المتر ونص الا انه يعتبر من اجداد الترايسيراتوبس ولو مش عارف مين الترايسيراتوبس هنتكلم عنه لما ننتقل للجزء المتاخر من العصر ومعن اسم الاركيو سيراتوس هو الديناصور ذو القرون القديمه و عارف ان هو من شكله ما يبانش انه بيمتلك قرون لكن ده راجع للاجزاء البارزه من جوانب الجمجمه والشي اللي بيميز الديناصور ده جدا في الشكل هي الاشواك اللي في اخر الديل هي اه ما كانش ليها فايده دفاعيه كبيره لكنها كانت مميزه في الشكل وعلى الرغم انه كان ديناصور سريع لكنه كان بيعتبر وجبه سهله للمفترس على عكس الارك يوس سيراتوس عندنا السوبر سورس وملحوظه الاسم ده مش من تاليفي هو فعلا اسمه كده فتعالوا نعرف ليه السوبر سورس ده واحد من اضخم الرويدا اللي عاشت في اوائل العصر الطباشيري وتسمى بالسحليه الخارقه لان وزنه كان بيصل ل 40 طن وطول جسمه بيعدي ال 35 متر وما تتفاجئ بالحجم الكبير ده لان لسه في ديناصور تاني هفوق عليه في الحجم المهم لما اكتشف الديناصور ده في امريكا ما كانش لسه في حفريات لديناصورات اضخم منه فالعلماء استعجبوا جدا من ضخامه الحفريات وبكده سوبر سورس اي السحليه الخارقه وبذكر السرو بدات عايز اوضح لك يا عزيزي المشاهد خصوصا الناس اللي بتسمعنا من تونس والجزائر ان النيجر سورس كان عايش في اوائل العصر الطباشيري طب ايه يعني المميز في كده المميز في كده ان الناجر سورس وجدوا له حفريات في تونس والجزائر فعلشان كده كان لازم نذكره لو بتتساب عن جد الانكي سورس فالحقيقه ان كان في اكتر من ديناصور من عائله الديناصورات المدرعه تواجدت ل الانجيو وكلهم كانوا اصغر منه في الحجم وباختلاف الاشكال بتاعتهم الا انهم كلهم كانوا بميزه بالدرع سواء شكله كان كده او كده او حتى كده بس انا لفت نظري السورو بيلت لان درعه كان قوي وبيتميز بقرون طويله من الجوانب وبالشكل اللي امامي دوت واضح ان هو كان ديناصور صعب اياطه وبرده حجمه ما كانش صغير زي بقي الديناصورات المدرعه في وقتها يعني وزنه كان 2 طن وطوله حوالي 5 متر وبالحجم ده يعتبر واحد من اكبر الديناصورات في عائله النودو سورو دي ودي عائله من عائلات الانكي سورس الجوانا دون واحده من اشهر الديناصورات النباتيه في التاريخ وده طبعا بسبب فيلم الديناسور من ديزني فاكر يا عزيزي المشاهد الادار وكرون والشله دي اهو دول اصلا من فصيله الاجوان دون والكائنات دي بتعتبر من عائله الاورين سبود الكبيره لان وزنه كان بيصل لرب طن وطول الجسم ممكن يع 10 متر والمميز في الاجوانه دون انها ممكن تمشي على الاطراف الخلفيه او تمشي على الاطراف الاربعه ولما كانت بتمشي على الاطراف الخلفيه ده بيديها رؤيه واسعه خلال النباتات الطويله لكن لما بتلج للاطراف الاربعه ده بيساعد ان سرعه الجري بتاعتها تزيد وبسبب ان الاجوانه دون من اوائل الديناصورات اللي اكتشفت العلماء قعدوا فتره كبيره جدا لحد ما وصله للشكل النهائي والاكثر دقه دي كانت بعض الديناصورات من العصر المبكر تعالوا نروح للنباتيين العصر المداخ الاجب بتتو سورس من اسمه كده على طول تعرف انه ليه علاقه بمصر ام الدنيا اللي جبت سورس فعلا اكتشف في مصر وده ديناصور من عائله السربوت كان موجود في شمال افريقيا بالاخص في مصر وزنه كان حوالي 12 طن وطوله بيعدي ال 15 متر ويعني هو ما فيهوش حاجه مميزه قوي ديناصور نباتي كبير وحتى مش بضخامه الديناصورات النباتيه الثانيه وممكن حد يستغرب ليه كل الديناصورات من النوع ده بتتميز بنفس الصفات انا اقوللك كان في بعض الاشجار في العصر الطباشيري كانت ضخمه جدا وفي نفس الوقت الورق بتاعها كان غني ومفيد فعلشان الديناصورات النباتيه تصل للانواع دي من الاشجار كانوا بيحتاجوا الارتفاعات مهوله تخال ان في بعض الاحيان بيشبو على اطرافهم الخلفيه علشان يوصلوا للورق وملحوظه في ابحاث شغاله دلوقتي على ديناصور اضخم من الارجنتينو سورس وشكله كده هياخد منه لقب الاضخم في التاريخ الديناصورات اللي هنتكلم عليها دلوقتي تعتبر من اشهر وابرز الديناصورات وهم الترايسيراتوبس والانكل سورس والتري سينو سورس والثلاثه دول بالاخص انا اكلمت عنهم كتير في القناه فعلشان ماكونش بكرر نفسي انا هدي معلومه سريعه لكل واحد وبرضو هسيب الفيديوهات المختصه بيهم في الوصف عندك الترايسيراتوبس بيعتبر اقوى ديناصور من عائله السيوبي اللي بتتميز بعدد هائل من الديناصورات اللي زي الاكسورس والانك سيراتوس والاف كراتوس وخد اخر واحد اهو انيو سورس وطبعا في غيرهم كتير اللي عنده لاث قرون واللي عنده قرن واحد واللي حجمه كبير واللي حجمه صغير لكن اللي بيجمعهم كلهم ان اول ما تشوف واحد منهم هتعرف على طول ان ده من السيرا توبسين يعني على سبيل المثال هديك ثلاث صور وتقوللي ينهي واحد فيهم من السيرا تووب بسيان يلا دي ولا دي ولا دي صح برافو عليك شكلك نبيه عزيزي المشاهد شفت الامر سهل جدا نيجي بقى للانكل سورس الممثل الرئيسي للديناصورات المدرعه دبابه ماشيه على اربع اطراف ديناصور بئ تماس بضلع صلب جدا مدعم بصفائح منفصله من العضم المدب ده غير انه بيمتلك كتله صلبه في نهايه الديل بيستخدمها كدفاع اساسي ليه وطبعا بيعتبر من اصعب الديناصورات في الصيد وبالنسبه للعيله بتاعته فكلهم شبهوا في الشكل نفس الكلام اللي قلناه للتراي سيراتوس هو بالضبط ل كيليو فعلشان وقتك يا عزيزي المشاهد اللي بالمناسبه ثمين جدا هننتر للديناصور اللي بعد كده الريزين سورس الديناصور والمخالب الفتاكه واحد من اشهر النباتيين في العصر الطباشير لانه كان بيمتلك اكبر مخالب ما بين كل الكائنات طول المخلب بيصل ل 75 سم والغريبه ان الديناصورات اللي من النوع دوت اللي زي الريزو والداين كاريس في الاول كانوا يعتبروا من ثنائيات التغذيه يعني بياكلوا لحوم ونباتات عادي لكن مع هيمنه المفترسين في العصر الطباشيري الديناصورات دي لاجت انها تعيش في ظل اللواحم وتتغذى على النباتات وبس ولو في فرائص صغيره في الحجم ممكن يلتهمها وطبعا من اشهر الكائنات دي هم التيزو صاحب المخالب العملاقه والداين و كاريس صاحب اكبر اذرع في التاريخ تعالوا نختم جزء النباتيين باللمبي سورس ديناصور بصراحه ما حدش يتكلم عنه فقلت نتكلم عنه احنا اللمبي سورس بيعتبر واحد من الاورين بود الكبار في الحجم وزنه تقريبا 4 طن وطول جسمه 9 متر واللي بيميزه جدا في الشكل هو الجزء البارس في مقدمه الجمجمه وغالبا لما ديناصور نباتي بيمتلك اشكال غريبه في جسمه الحاجات دي هيستخدم في اغراء الاناث في مواسم التزاوج بس العجيب ان الذكور والاناث كانوا بيمتلك نفس المقدمه دي في الجمجمه فانا بصراحه مش شايف لها فايده غير انها كانت مجرد شكل وفي النهايه ممكن نلخص نقطه النباتيين في السطور اللي جايه نباتيين العصر المبكر كانوا شبه جدا نبات تين العصر المتاخر لكن في الاغلب كانوا اصغر في الحجم وعلى الرغم من كده فرص نجاتهم كانت بتبقى اكبر من فرص نجاه النباتيين في العصر المتاخر لان المفترسين اللي كانوا متواجدين في العصر المبكر ما كانوش بقوه وحوش العصر المتاخر وكمان لما يكون حجمك اصغر ده بيديك سرعه كبيره وبيوفر لك اماكن كتيره للاختباء لكن في الاول وفي الاخر سواء هنا او هناك الديناصورات النباتيه لازم ولابد تكون فريسه للحمين علشان الحياه تستمر من اعجب الكائنات اللي تواجدت في العصر الطباشيري هي التروس عارف يا عزيزي المشاهد التنانين اللي بتطلع في الافلام الكائنات الخياليه ديت اللي بتطلع نار هدول بيعتبروا زواحف طائره ده نفس الكلام للتروس دول حرفيا زواحف بتطير هم مش طيور ولا ديناصورات هم جنس من الكائنات المنقرض بيصنع طائره وظهروا لاول مره في اواخر العصر الترياسي ولما وصلنا للعصر الطباشيري حصل ازدهار كامل للتروس تطورت بشكل كبير وظهرت انواع جديده ضخمه جدا يعني عندك الكيتس كواتس ده اكبر كائن حلق في السماء على مر التاريخ تخيل ربع طن بيحلق في السماء ده غير الهات سي كوبتركس برضو واحد من عمالقه السماء بوزن يصل ل 120 كيلو وكان في بعض الاراء بتقول ان كائنات بالحجم ده مستحيل تعرف تطير لان الاقلاع من الارض هيبقى صعب جدا بالنسبه لهم لكن مع تحديث الابحاث عرفنا ان الاس داركينز اللي هم التوسلات الكبيره بيعرفوا يمشوا على اربع اطراف على عكس الطيور الحاليه لانهم بيمتلك اجرع قويه بتدعم الاجنحه وتساعدهم على المشي فلما بيكون عندهم اربع اطراف ده بيسمح لهم بالاقلاع عن الارض خلال اربع مراحل الانحناء وهنا التروس بينح راسه وظهره بشكل كبير والمرحله الثانيه هي الاستعداد وهنا بيشب على الاطراف الخلفيه المرحله الثالثه وهي الدفع في الحاله دي بيكون في طاقه وضع كبيره محطوطه في جسم الترسو وكل الحمل بيبقى على الاضع فقط واخر مرحله هي الانطلاق او الاقلاع وهنا التروس بيدي دفعه اخيره لجسمه من خلال الاطر وعلشان الكائنات دي كانت بتتميز باجنحه طويله جدا فالعمل حتما كانت بتنجح وطبعا الاربع مراحل كانوا بيعملوه في الثواني معدوده فاغلب الناس اللي بتتفرج على فيديوهات التوسلات وهي بتطير ما كانتش بتلاحظ العمليات دي والتصورات بتعتبر كائنات مفترسه بتتغذى على الديناصورات البريه الاصغر منهم وكمان التنسورات الثانيه بس في الاغلب القتالات ما كانتش بتبقى في الجو وانا هشرح الكلام ده بتفصيل اكتر لما نتكلم عن وثائقي كوكب ما قبل التاريخ فلو لسه ما اشتركت انا مش عارف انت مستني ايه بصراحه طب ثانيه يا جيو معنى ان التنسورات كانت بتتغذى على التنسورات الثانيه ده بياكد ان في انواع منهم كانت صغيره في الحجم اه طبعا يا عزيزي المشاهد اكيد كان في انواع صغيره في الحجم يعني عندك من التنسورات الصغيره اللي تواجدت في العص الطباشيري التير ندون والتيرا دوستر ودي تسورا وزنها ما كانش بيعدي ال 25 كيلو واغلب الترسو في الحجم ده ما كانوش بيمتلك اثنان يعني في الاغلب كانوا بيمتلك شعيرات في الفك للترشيح او فك واسع بدون اثنان لكنهم كانوا بيتميز بقدره كبيره على فتح الفك وده كان بيساعدهم كتير في بلع الفراس فالملخص المفيد ان التوسلات في العصر الطباشيري كانت مزدهره كان في احجام كبيره وصغيره الكائنات دي اغلب الوقت تصطاد في البر صعب عليها القتال في الجو لان الرقبه والجمجمه كانوا بيمثلوا نسبه كبيره من جسمهم في بعض الاحيان كانت بتصل ل 75% من طول الجسم ككل فن سبنا من الزواحف المفترسه الطائره وننطلق للجزء المفضل بالنسبه لي وغالبا هيكون مفضل لناس كتير وهو مفترسين العصر الطباشير في اوائل العصر الطباشيري تنوعت الديناصورات المفترسه بشكل كبير لكن اكتر عيلتين كانوا مسيطرين في وقتها هم عائله الكار كردانو سورس وعائله السباينو سورس العائلتين دول كانوا بيتميز بخصائص كبيره بتجعل من المهيمنين لانهم كانوا بيمتلك احجام ضخمه بضوء التيريكس وفي بعض الاحيان بتتغلب عليه ده غير طبعا الفكوك الجباره وخلونا نبدا بعائله الكركار دانتو سورس من اهم الديناصورات في العيله ديت هم الجيجان سورس والاكروبات والنيو فينتور الاربعه دول بيعتبروا الابرز في العصر المبكر وخلونا في السريع نتكلم عن كلكل واحد التران و تايتان اولا كده احب اشكر العالم اللي سماه بالنسبه لي لاسم ده واحد من اكتر الاسماء هيبه وقوه ترانو تايتن الطاغيه العملاق لكن في الحقيقه هو ماكانش بنفس قوه بدرسات من العائله يعني هو اه حجمه كبير وكان بيصطاد كويس لكنه كان مختلف عن بقي افراد العائله في كذا نقطه اولهم السرعه هو ماكش بنفس سرعتهم ده غير ان الفك بتاعه كان اضعف شويه لان الاسنان بتاعته ما كانتش تميز بالانحناء المسهله لتقطيع اللحم يعني كانت اقرب لاسنان الاليس وس منها لاسنان الكار كاردان سورس غير انه كان بيمتلك اجرع صغيره جدا زي التيريكس الاختلاف بس ان التيريكس بيمتلك صباعين لكن هو كان بيمتلك ثلاث صوابع وعلى الرغم من كده هو كان زي اغلب افراد العائله من ناحيه الاصطياد لانه كان بيحب يصطاد النباتيين الكبار يعني عندك مثلا الجيجا لا تسور الديناصور المشهور جدا ما بين لاعبين ارك ده كان مميز باصطياد السربوت العملاقه طبعا ما كان لوحده لكن مع مساعده المجموعه كانوا بيقدروا يصطادوا ديناصورات بزن عشرات الاطنان ولما نروح للاكر كانت سورس بلاقيه بيتشاه جدا مع الجيجا في اغلب الحاجات الا انه كان بيمتلك عمود فقري مرتفع صلب بيدعم العضلات بشكل اساسي وكمان كان بيمتلك مخالب اطول من الاثنين اللي فاتوا وبالمناسبه انا اكلمت عنه في القناه وعملت مواجهه ما بينه وما بين التريكس واسيب لكم الفيديو في الوصه لكن الديناصور اللي عمري ما تكلمت عنه هو النيو فينتور كان كان مختلف شويه عن باقي العيله من ناحيه الوزن لانه كان اخف منهم وغالبا سرعته كانتت بضاء الجيجا يعني كانت ممكن تصل ل 50 ك م في الساعه ده غير انه كان بيمتلك مخالب قويه زي الاكرو فدينا اسور بطول 7 متر وسرعه كبيره وفك ملي بالاسنان الحاده هيكون مفترس من الدرجه الاولى خصوصا مع المخالب القويه دول يا عزيزي المشاهد هم ابرز اربع ديناصورات من عائله الكار كار دانت سورس في العصر المبكر تعالوا نروح لعائله الاسباير الاسبين سورات كانت بتتميز بحياه مختلفه عن باقي المفترسات كانوا بيلجو للحياه المائيه واعتمادهم في الغذاء كان على الاسماك الكبيره في الحجم لانهم كانوا بيمتلك اسنان مخروطيه غير مهيئه لتقطيع اللحم وكان في الاعتقاد الاول ان الفرائس المائيه كانت بتنزلك من الفك لكن الامر ده ما كانش بيحصل لان الاسبين شورات كانت بتتميز برقبه طويله ومرنه بتسمح لهم بالانقضاض السريع على الفريسه وبفضل مستشعرات الحركه اللي في مقدمه فكوكهم الامر كان بيبقى سهل في توقع مكان السمك ولما بيمسكوا الفريسه كانوا بيحبس في الفجوه اللي موجوده في الفك العلوي وباستخدام المخالب الحاده بيبتدوا يقطعوه عن حتت صغيره وبعد كده يلتهمه ومن اهم الاس بيصورا في العصر المبكر هم الارت تور والسوك ميمس واخيرا البيونكس الارت تور الديناصور اللي اربك العلماء وبالمناسبه ده اللي اطاه الاسم بتاعه وهو الديناصور المزعج او المهيج لان في الحقيقه لما اكتشفوا الحفريه بتاعته كانوا معتقدين ان هو نوع من انواع التماسيح المنقرض لكن مع مرور الوقت اكتشفوا العلماء انه من عائله الاسبين سورس وقريب جدا للسوك ميمس اللي عايش في افريقيا ومتعرف ان كل الاسبينسر كانت بتتغذى بشكل رئيسي على الكائنات البحريه لكن الغريب ان في اسنان للارت تور تواجدت في نوع من انواع التنسورات وده دليل قوي على التهامه للسورا مش بس المخلوقات البحريه السوكا ميمس اللي معنى اسمه الحرفي هو تقليد التمساح تكالي عزيزي المشاهد انه يعيش لملايين السنين ويعتبر من المفترسين الاقوياء وفي الاخر العلماء يطلقوا عليه مقلد التمساح هتلاقيه بيصيح في الزاويه لكن بصراحه العلماء عندهم حق فك الكائن ده كان شبيه جدا بالتماسيح يعني زي الارت تور كده بالظبط لكن جسمه كان اكبر والشوك ميمس اللي ج بيعيش في بحيرات وانهار افريقيا كان بشكل كبير بيتغذى على الزواحف المائيه بجانب الاسماك ال ريونكس بقى يا عزيزي المشاهد حصل على الصي الكبير بتاعه بسبب فيلم ايس ايدج لتمثيله لدور رودي الجبار لكنه في الحقيقه كان قريب جدا في الشكل للسوك ميمس الا انه كان بيمتلك مخالب اكبر شويه لكن المميز فيه انه كان بيتغذى على لجوانا دون وده دليل على قوته في الاصطياد البري ودول يا عزيزي هم اقوى الاسبين سورات في العصر المبكر تعالوا نروح لعائله مختلفه تماما عن النوعين اللي فاتوا وهم عائله الدرمي سورات بين قوسين الرابتر تميزت عمليه اصطياد الرابتر باسلوب مختلف ومميز اعتمد بشكل اساسي على الجماعيه والمبخره ثم القبظ السريع على الفريسه وباستخدام المخالب بتعرف الرابتر انها تتثبت على ظهر الفريسه باحكام وكل ما الفريسه تقوم المخالب كانت بتغر اكتر سواء بقى في الظهر او حتى في العين المهم ان الرابتر كان بيستمر في دوت لحد ما الفريسه تموت وعلشان الكائنات دي كانت بتتميز بريش وحجم صغير مساله القفظ على الفريسه كانت بتبقى سهله ومن اهم الدرمي سورات اللي عاشت في العصر المبكر هم اليوت رابتر واحد من اضخم الديناصورات في العائله دي والدين نوكس وده رابتر كان بيعيش في ظل الاكرو كانان سورس لانهم بالمناسبه عاشوا في نفس البيئه لكن اللي عايز اتكلم عليه شويه هو المايكرو رابتر لان الرابتر ده بالذات كان في ابحاث بتقول انه كان بيطير بس بعد كده اتضحت الرؤيه عارف يا عزيزي المشاهد لما بازياطير كان معتقد كامل الاعتقاد انه بيعرف يطير ساعتها ودي جه وقال له انت مش بتطير انت بتعرف تقع بشياكه اهو ده الوصف السليم للميكرو رابتر اللي كان بينزلك من الاشجار هابطا على الفرائص بتاعته اللي بتتمثل في الحشرات والزواحف الصغيره ومن اهم الحاجات اللي مكنته للطيران لفترات صغيره هي خفه الوزن وكميه الريش الكبير ومن الديناصورات اللحمه اللي امتلكت ريش وماكانتش بتعتبر من رابترز هو الكونفي سورنس اي طائر كونفيشيوس وكون فيشي ده عزيزي المشاهد كان فيلسوف صيني لان الديناصور ده تواجد في الصين وعتبر من الديناصورات الصغيره جدا في الحجم لان وزنه كان زي وزن الهامستر وعلى عكس المايكرو رابتر الديناصور ده كان بيعرف يطير فعل والديناصورات اللي من النوع دوت مع الطيور الفعليه سمحت للحياه بعد كده انها تتطور في العصور الاخرى وبعد ما ناقشنا الديناصورات المفترسه في العصر المبكر تعالوا نروح لوحوش العصر المتاح الكركره ده سورس الممثل الرسمي لعائله من اقوى العائلات في العصر الطباشيري ملك شمال افرقيا وقاره جندوان او ديناصور المرعب ده كان بيعيش في مصر يا عزيزي المشاهد فالناس اللي تقول لك مافيش ديناصورات اكتشفت في الوطن العربي اذكر له الكام ديناصور اللي اتكلمنا عنهم مع العلم ان في اكتر منهم بكتير المهم الكركر دانت سورس بالاضافه للماب سور كانوا من اكبر واقوى المفترسات في القاره الجنوبيه الديناصورات دي تميزت ب فكوك كبيره في الحجم واسنان حاده شبيهه باسن اس القروش وده اللي عطاها الاسم بتاعها كار كاردنت سورس اي الديناصور زو اسنان القرش وعلشان العائله دي كانت بتتميز بالسرعه والرشاقه على الرغم من وزنها ده كان بيساعدها في المناوره وقتل الفرائس الكبيره المجموعه كانت بتستهدف اضعف افراد قطيع السودات وبينط لقوا بسرعه اتجاهها واول حته بيعضو هي الاقدام وبسبب زاويه الفك الكبيره الفريسه ما كانتش بتستحمل وبتقع ولما فريسه بالحجم ده تسقط كانت بتوفر كميه من اللحم مهوله تكفي نظام البي الاسابيع بس اهم حاجه ان الاصطياد ما كانش بيبقى كده وخلاص لا كان بيبقى فيه خطه وهي استهداف الفرائس اللي يبان عليها التعب وطبعا الحذر من ضربات ديلهم لان ضربه واحده كفيله انها تقتل المفترس وطبعا زي ما ذكرنا ان الكركر دانت سورس والماب سور كانوا بيعتبروا ابرز ديناصورات من العائله دي السباينو سورس اكبر فرد في عائله السباينو سورات واحد من اضخم المفترسات الليم يك الاضخم في التاريخ شبيه جدا بالثلاثه اللي اتكلمنا عنهم لكن طبعا حجمه متلف والشراع اللي على ظهره كان اكبر بكثير من باقي السباينو سورات والعلماء اختلفوا على اهميه الشراع يعني في ابحاث قالت انه كان بيستخدم لتنظيم حراره الجسم وابحاث ثانيه بتقول انه استخدم لتغذيه الدهون علشان يسمح للسبا نو الحياه بدون طعام لفتره اكبر لكن اشهر النظريات وادق هي ان الشراع استخدم في التواصل مع الافراد الاخرى يعني هم تحت الميه تعرف تميزه ومن بعيد كمان هيلاحظ ده غير انه من خلاله ممكن نعرف السن والنوع سواء كان ذكر او انثى وطبعا كان بيساعده في السباحه بشكل جيد وبعض الابحاث المتقدمه قالت انه كمان تميز ببعض الالوان الجذابه خصوصا عند الذكور لكن السؤال هنا هل السباينو اقطات على الاسماك فقط ولا تنوع زي البيونكس والارت تور في الحيه عزيزي المشاهد اجابه السؤال ده اختلف عليها العلماء يعني ناس قالت ان طالما اجداد الباين وك بيصطادوا في البر وفي البحر اكيد ان سباينو كان زيهم وناس تانيه قالت احنا لقينا اسنان الارت تور في تسور واسنان البيونكس في الاجوان دون لكن ما لقيناش اي دليل لاصطياد الاباي و في البر على العكس تماما الادله اللي زي الديل الطويل والارجل المسطحه والاسنان المخروطيه وحتى الشراع دي كلها بتدل على الاصطياد البحري تغير انه بالقرب من اكتشاف الحفريات بتاعه الاسبين كان في حفريات لمخلوقات بحريه مختلفه فبن سبه ك جدا الا سباينو كطات على الاسماك الكبيره والقروش وبعض الاحيان ممكن يلجا للاصطياد البري وده باختصار كان الاسبين سورس الديناصور المصري المغربي عائله الابلي سورات من اكثر العائلات انتشارا في اواخر العصر الطباشيري تميزت العائله دي بحجم متوسط وديناصورات كانت بتمتلك قرون واحجام ايديهم كان صغير جدا من ضمنهم الابلي سورس ممثل العائله والرجا سور اللي عاش في الهند والجينو وس المفترس الاول في متغشكر وديناصور اني كده ممكن نقول عليه ابن خاله امهم من ام ثانيه وهو الكرنتورس اشهر من نار على العالم وطبعا كان في ديناصورات ثانيه يعني مثلا عندك الاكسورس لكن دول كانوا الابرز فتعالوا نتكلم عنهم في السريع الابلي سورس ديناصور تميس براس كبيره مع اسنان صغيره عاش في امريكا الجنوبيه بعيدا عن التريكس في الشمال وعن الكركر دانت سورس اللي كان في افريقيا لكنه لا يزال في قاره جندوانا الجنوبيه وعلشان حجمه كان اصغر نسبيا من مفترسات الجنوب ما كانش بيحتلم برتبه الاولى في السلسله الغذائيه ومن السمات الغريبه جدا في الابلي سورس هي الفتحات الكتير اللي في اعلى الفك اللي بيطلق عليها النستا الفتحات دي قللت من وزن الجمجمه بشكل كبير وده ساعد جدا في توازن الابلي سورس ومن غيرها غالبا حركته كانت هتبقى ابطا ولن يكون قادر على المناوره وبكده كان ممكن يموت لان الديناصورات اللي من العائله دي بتعتمد على الرشاقه والمناوره اكثر من قوه الفك لان استهدافها للحوم بينح السر بشكل كبير على الكائنات الصغيره يعني على الرغم ان الماجين جوو شورس كان عايش على قمه السلسله في متغشكر الا انه برض كان بيلجا للكار الصغيره في الحجم علشان دي طبيعه العيله وعلى عكس الجينو اللي كان عايش مرفه هيجي راجا سور اللي تواجد في واحده من اسوا الظروف في الهند لان منطقه الدكن في الهند كانت مليئه بالكوارث الطبيعيه خصوصا البراكين النشط ودي البيئه اللي تواجد فيها الرا جاسور لكن على الرغم من كده هو كان بيتعاش مع الوضع والجزء ده هننا قشه بتفاصيل اكتر في سلسله كوكب م قبنا التاريخ القادمه ان شاء الله ليه الكرنتورس بيختلف شويه عن باقي العيله عائله الابلي شوري دي بتنقسم لقسمين اساسيين وهم الابلي سورس ديناصور في فرع لوحده من العائله والعائله الثانيه الكارن توريني عائله الكارنو تينيا بقى بتنقسم لقسمين قسم موجود في الجينج سورس وراجا سور وقسم موجود فيه عائله ثانيه العائله دي ما فيهاش اي ديناصورات مشهوره خالص غير الكرنتورس ومعاه الاكيو سورس لكن طبعا الاشهر هو الكارنو وده كان السبب في ان قرون الكرنو كانت مختلفه شويه عن قرن راجا سور والماشين جوو وكعاده العائله الكارنو تميس بحجم متوسط وسرعه ورشاقه كبيره كان كمان اسرع من الراجا والمزين جوو وعلى الرغم انه صنف ك ديناصور درجه ثانيه لكنه كان بيصطاد بشكل ناجح سواء كان لوحده او في مجموعات عائله التران سوريديا عائله ملك الديناصورات التيريكس العئله دي ضمت وحوش بمعنى الكلمه التربو سور الملقب بتريكس اسيا والجور سور وايضا البرتو سورس هنتكلم عن كل واحد في السريع وبعد كده هننا قش باسهاب اكتر حياه التيريكس في العصر الطباشيري الجورج سور السحليه الشرسه من اقدم الترانشو اللي اكتشفت تخلي عزيزي المشاهد ان اول حفريه ليه تواجدت من اكتر من 100 سنه وعاش الجورج سور في غرب امريكا الشماليه وزي كل عائله التيريكس الجورج سور تميز بجمجمه ضخمه واسنان منحنيه كبيره وازرع صغيره بتحتوي على صباعين بس وكان قريب جدا من الالبركس حجم تقارب جدا مع الجورج سور وعاش معاه في الغرب وصغر الوزن اللي ما تخطاه الثلاثه طن سمح للبرتوكول الجري بسرعه كبيره ده غير انهم كانوا بيمتلك اسنان منحنيه بحواف حاده بتسهل عمليه التقطيع في اللحم وعلى الرغم من كده هم ما كانوش في قمه السلسله الغذائيه لان المكانه دي في امريكا الشماليه كانت محجوزه لل تريكس واولاده ده كمان البرتو سورس كان بيعيش في مخاطر كبيره بسبب تواجد الدينو سوكس المرعب اللي كثير من الاحيان كان بيفترى الافراد الغير ناضجه وممكن يرتقي للبالغين كمان وهنتكلم اكتر عن النوعيه دي من التماسيح قدام في الفيديو فاللي ممكن نقوله ان تصنيف الجورج سور والبرتو سورس هيكون درجه ثانيه من عائله الت سورس عايزك بقى تركز جدا معايا يا عزيزي المشاهد علشان هنروح لملك دلوقتي ملك اسيا والصحراء وملك امريكا والغابات التوربو سور الديناصور الملقب بتريكس الصحراء حجمه كان كبير وتخطى الخمسه ونص طن كان بيمتلك جمجمه عملاقه مقارنه بحجم الجسم لكن بسبب وجود فتحات النستا اللي اتكلمنا عنها قبل كده الجسم كان بيتواجد بشكل كبير وفكه ما كانش محتاج انه يستخدم للتقطيع في اللحم لانه كان يكسر في العظم على طول وديناصور زي ده كان بيعيش في بيئه صحراويه كان لازم يستثمر فرص الاصطياد بشكل كبير فمن ذكاء المجموعه كانوا بيستنوا الفرائص تدخل وسط الهضاب والجبال علشان يتحبسوا وساعتها بيبتدوا يثيروا رعبهم وهنا التشتت كان بيحصل ونسبه نجاح الاصطياد كانت بتبقى مرتفعه جدا وعلشان ماطولش في نقطه التربس خلونا نروح لاسلوب حياه التيريكس لان اغلب الصفات فيه متشابهه جدا مع التربو سول لكن مع شويه تح اكبر تيريكس اكتشف هو الديناصور سكوتي بطول جسم يصل ل 14 متر ووزن تقريبا 9 طن وفي الاغلب ديناصور التريكس بيبقى اصغر من كده شويه لكن في المجمل احجامهم كمفتش كانت بتبقى عملاقه ثانيا التريكس تميز بارجل عضليه بتحتوي على مخالب طويله المخالب الطويله الحاده دي بيقدر يستخدمها في القتال ده غير ان لابه الاقدام بتدعم الجسم ومع الديل الطويل بيدوا توازن كبير للجسم ثالثا فك التيريكس ما كانش بيحتوي على اسنان حاده زي السكاكين وما كانش بيلجا لاسلوب التقطيع في اللحم اللي كتير من الديناصورات استخدمته على راسهم الكار كردانو سورس لكنه كان بيستخدم فكه لطحن عظم الفريسه هو لسه هيعض وهستنى الفريسه تفقد دم وبعد كده ياكلها لا لا لا التريكس بيخلص على طول وده شيء بديهي لانه بيمتلك اكبر عضل كائن بري على مر التاريخ ويمكن الاسلوب ده في الاصطياد ما كانش بيسمح له الاستهداف رائس كبيره في الحجم يعني هو كان مختلف عن الكركر دانت سورس اللي كان بيسد السودات العملاقه لانه لو استخدم الاسلوب بتاع العضه لواحده ممكن يفقد حياته الطريق هيبقى محبوب بالمخاطر علشان يجد الفرصه المثاليه انه يعض ويكسر العض ده غير انه بحجمه الكبير ما كانش بيتمس بالسرعه الكافيه لكن على رغم من كده التيريكس واولاده احتلوا قمه السلسله الغذائيه التريكس البالغ اخد المرتبه الاولى بلا منازع واطفاله حجزوا المرتبه الثانيه وباقي المفترسات ممكن يشتركوا معاهم في المرتبه الثانيه او حتى يبقوا مفترسات درجه تالته وده لان اسلوب وشكل التيريكس الاصغر كان مختلف تماما عن التريكس الاكبر التريكس لما بيتولد بيستمر 18 سنه لحد ما يصل لسن البلوغ وبعد كده ممكن يستمر من ست لع سنين في حياه البالغين وبعد كده يموت التريكس الصغير كان بيمتلك سرعه كبيره ورشاقه عاليه وفكه ما كانش بيبقى ناضج في المرحله الاولى فكان بيستخدمه للتقطيع اكتر في عمليات الاصطياد كانت بتمشي كالتالي التريكس البالغ بيضع الخطه والاطفال بتجري ورا الفريسه لحد ما يوصلوها للام او الاب وبعضه واحده التريكس البالغ بينهي القتال وبعد كده العيله تستمتع بالوجبه لكن الفكره هنا ان لو التريكس البالغ عاش لوحده الحياه هتبقى صعبه جدا عليه لانه عايش وسط نباتيين كبار واقويه جدا وارد ان الترايسيراتوبس او الانكي سورس يتغلبوا على التريكس ويقتلوه لو هو لوحده لكن في المجمل معش على الارض زي التريكس وما اعتقدش ان هيكون في مفترس هيصل للذكاء وتعاون وهيمنه التريكس ابدا عاله الدرميس في العصر المتاخر مش هنتكلم عنها بتفاصيل لان احنا ذكرنا بالفعل اسلوب حياه الرابتر بشكل عام لكن هنذكر الانواع في السريع عندنا الاكليلي باتر والبمب رابتر والفلوس رابتر وملحوظه الفلوسي رابتر شكله كده مش كده ودي واحده من اسوا اخطاء فيلم جراسيك ورلد المهم يعني دول كانوا المفترسات بشكل عام في العصر الطباشير المتاخر في عيله كده من الديناصورات احنا ما تكلمناش عنها خالص وهي الامني فورس الديناصورات ثنائيه التغذيه ودي ديناصورات اغلبها كان بيمتلك ريش وكانت بتتميز بسرعه كبيره جدا يعني مشابهه للرابتر لكن احجامهم كانت اكبر وفي بعض الناس بتعتبر فصيله من النعام المنكر لكن الكلام ده مش مظبوط هو اه في بعض من انواع الاومني فورس شبه النعام الحالي لكن الحقيقه بتقول ان دي ديناصورات ودول طيور والغريبه اصلا ان الطيور الحاليه جايه من الديناصورات لكن سيبونا من الكلام دوت وتعالوا نذكر ابرز الانواع عندنا الاوفي رابتر واحد من اشهر الديناصورات ثنائيه التغذيه وكمان عندنا الكونك رابتر واغلب الديناصورات من العيله دي كانوا حراميه وانتهازي جدا لانهم كانوا بيستنوا الامهات تنام وبعد كده يسرعوا البيض بتاعهم وبكده بعد ما اتكلمنا عن الديناصورات النباتيه في العصر الطباشيري ككل والديناصورات المفترسه برض في الع العصر الطباشيري ككل تعالوا نلخص الحياه ما بينهم في الثلاث نقاط اللي جايه اولا الديناصورات المفترسه في العصر الطباشيري ما كانتش وحوش لان دايما الافلام السينمائيه بتصورهم على انهم الاشرار في الفعل ده علشان هم بيصطادوا النباتيين واحنا كبشر بطبيعتنا حساسين يعني لما نشوف مفترس بيقتل نباتي احنا بيصعب علينا نباتي لكن لما نشوف ديناصور نباتي بياكل نباتات النباتات ما بتصعب علينا مع ان اصلا النباتات برده كائنات حيه بس لما المشاعر بتاعتهم مش واصله لنا احنا مش بنتعا طف مع النباتات لكن في الاول وفي الاخر دي سنه الحياه فالدراسات المفترسه دي مش اشرار العصر ولا حاجه الملحوظه الثانيه ان 90% من عمليات الاصطياد كانت بتفشل لان مش دايما الديناصورات كانت بتبقى متوافقه ان هي تصطاد في مجموعات في بعض الديناصورات المفترسه بتصطاد لوحديها ودي نسبه نجاحها بتبقى ضعيفه يا اما بتلج للديناصورات الصغيره وساعتها العمليه بتنجح يا اما بتروح للدرا سولات الكبيره وساعتها العمليه تفشل وممكن تفقد حياتك ثالثا الدناصورات النباتيه مش ضعيفه ولا حاجه في ديناصورات نباتيه كتير في العصر الطباشيري بالاخص كانت قويه جدا من اهمهم الترايسيراتوبس والانك سوراس والترز نيسوس وكمان الردات العملاقه الديناصورات ديت لو في مجموعات او حتى لوحديها قصاد ديناصور مفترس نسبه ان هم يتاكل هتبقى ضعيفه وكمان ممكن يقتلوا المفترس اللي قدامهم واخر حاجه عايز اوضحها ان عادي جدا ديناصور مفترس يبقى واقف جنب ديناصور نباتي وبيشربوا ميه جنب بعض لان طالما الديناصور المفترس مش جعان ايه اللي هيخليه يخاطر بحياته ويواجه ديناصور نباتي فممكن عادي جدا تلاقي تريكس وتراي سيراتوس بيشربوا من نفس البركه ومش بيقتلوا بعض ازدهار النباتات في العصر الطباشيري كان ليه دور مذهل على الكائنات الاخرى لان لما تنوعت النباتات الزهريه ادت لتنوع الثمار اللي تغز عليها الثديات وكمان جذبت انواع مختلفه وكثير من الحشرات وعلى الرغم ان الثديات ظهرت لاول مره مره في العصر الترياسي الا ان احجامهم كبرت جدا في العصر الطباشيري بسبب توفر البذور والثمار والحشرات ده كمان في انواع ابتعدت عن اكل الحشرات وانطلقت للديناصورات الصغيره في الحجم واللي كان مميز في ثديات العصر الطباشيري ان لاول مره في التاريخ ظهرت الثديات البريه اللي ابتلت وبترضع صغارها لبن لان في الاول الثديات كانت بتبيض فقط اما بالنسبه للطيور في اول ظهور ليهم كان في العصر الجوراسي وطبعا كالعاده ازدهار حصل في العصر الطباشيري لكن بسبب احجامهم الصغيره كانوا بيعيشوا في مناطق معينه وبيتغسل عن الحشرات فقط لان السماء كانت تحت حكم التروس ارتفاع مستويات المسطحات المائيه في العصر الطباشيري كان اكبر من اي عصر ثاني وده ادى الى تنوع كبير في اشكال الحياه ابتداء من الشعب المرجانيه الى القروش والزواحف البحريه العملاقه كان في انواع اسماك كتير وسلاحف ضخمه وقروش زي القروش الحاليه ل فقاريات المميزه في الشكل بالاضافه الى بعض المخلوقات المذهله اللي تواجدت في العصر الطباشيري فقط وللاسف اختفت مع الانقراض لان الشيء الغريب في الحياه المائيه خلال عصر الطباشيري ان في كتير من الكائنات لسه موجود لها اقرباء في ايامنا الحاليه فاحنا هنسيبها من الكائنات اللي زي كده وهنركب على الزواحف المائيه اللي عاشت وانقرضت خلال العصر الطباشير الالا ازما سور واحد من اضخم البليزي سورات على الاطلاق والبليس سورات دول عائله من الزواحف المائيه المنقرض ظهرت لاول مره في العصر الترياسي لانه كان بيمتلك طول جسم مهول ده كفايه ان طول الرقبه بيصل ل 7 متر وده اللي كان بيمنعه من رفع رقبته بزاويه كبيره لان ممكن الفقرات تتكسر بسبب الجاذبيه وتحميل الوزن وزي كل الزواحف المائيه الزما سور كان بيطلع للسطح علشان يستنشق الاكسجين وكانوا بغزوات بشكل عام وفي بعض من الناس معتقدين انه مازال حي عش اسطوره وحش البحيره بس انا ما باخدش على الناس دي يعني زي اصحاب المغامرات كده الكرونو سور واحد من اسرع واشرس الكائنات البحريه لكن للاسف حجمه ما كانش كبير زي المفترسات البحريه الثانيه فما كانش بيحتلم برتبه الاولى في السلسله الغذائيه كمان اسنانه ما كانتش حاده للتقطيع لكن علشان مرونه جسمه العاليه كان بيطارد الفريسه وبيعض على كذا مرحله واول ما تنزل تحت فكه كان بيحركها يمين وشمال لحد ما تفقد حياتها لكن زي ما قلت لكم مكانه في السلسله الغذائيه ما كانش امن لان القروش الضخمه والموز زرات الثانيه كانت بتهدد حياته الموزا سورس الوحش البحري الفتاك المتربع على عرش السلسله الغذائيه في الحياه المائيه حجمه كبير اسنانه طويله وحاده وصلبه عنده سرعه ومرونه غير طبيعيه وكمان بسبب الزعانف الطويله القوه الاندفاعيه عنده كانت جباره ويمكن ده راجع للعجله العاليه بتاعته ملحوظه العجله دي هي القدره على التسريع ويستخدم الموزا سورس طريقه فتاكه في الاسياد كان بيراقب الوضع من بعيد ولما يشوف فريسه محترمه عدت قدامه كان بينقد عليها وفي لحظات كانت بتموت وزي ما قلنا انه كان على قمه السلسله الغذائيه فاي حاجه بتتحرك قدامه كانت في نظره فريسه حتى لو موز سورس تاني هو ما عندوش اي مانع في التهمها دولي ك رينش بوس اول ما بحثت عن الكائن ده جه في دماغ البطريق على طول وده راجع لشكل الزعارير الاربعه وفي الحقيقه هو كان بيستخدم زي البطاريق كان بيرفرف بيهم كانه طاير في الميه وده عطاه سرعه ومرونه عاليه وبسبب عيونه الكبيره كان بيلاحظ الفريسه من على بعد وبفك اللي بيحتوي على اسنان حده صغيره كان بيبلع على طول هتقول لي ليه مش بيقطعها في الاول بعد كده يبلعها هقول لك علشان اسنانه ما كانتش مهيئه لتقطيع اللحم وده اللي خلاه يستهدف الاسماك الصغيره ويبعد عن رائس الكبيره في الح الكو سورس الكاان ده حرفيا حير العلماء لانه صنف كنوع من انواع التماسيح المنقرض لكن شكله ما كانش بيهي لكده لانه كان بيمتلك زعنفه في مؤخره ديلو اشبه بالموز سورس ولان التماسيح ما كانتش بتمتلك زعانف فالكائن ده كان فارق في حياه التماسيح اللي جت بعده خصوصا انه عاش في اواخر العصر الجوراسي وبدايات العصر الطواشي والداك سورس برده تميز بسرعه كبيره وفك مميز سمح له بالتهام الاسماك الكبيره وبعض الزواحف المائيه الثانيه وفي بعض من العلماء قالوا عليه انه جودزيلا المياه وده بسبب شكل الجمجمه متعارف ان السلاحف الحاليه في منها الصغير والكبير لكن اكبر الانواع ما بتتخطف 600 كيلو لكن سلحفات اركلون وزنها تخطى الا 2 طن وطول الجسم حوالي 4 متر وده حجم عملاق جدا بالنسبه للسلحفاه مائيه وده اللي عطاها اسمها اركلون السلحفاه الحاكمه والشرح فاات دي استهدفت بشكل كبير الحبارات وقناديل البحر في الفضاء الشاسع تحديدا على بعد 320 مليون كيلو متر عن كوكب الارض مجموعه من الصخور العملاقه بتدور في حزام الكويكبات ما بين المريخ والمشتري بيتحركوا في مدار منتظم بكل تناغم وتجانس الا واحد قادم بسرعه كبيره للاصطدام في احدى الكويكبات ليسبب انحراف في مسار كويكب واحد ويغير اتجاه دورانه مع مرور السنين الكويكب بيقرب من كوكب الارض ومنطلق بسرعه تصل ل 65000 ك م في الساعه لو بصنا على سطح القمر بنلاقي حفر كبيره باقطار مهوله وده دليل على حمايته للارض من كويكبات كانت ممكن تصطدم بيه ببساطه الكواكب بينجذب للقمر وده شيء طبيعي علشان هو قمر وينحرف عن مسار اصطدامه بالارض لكن جاذبيه القمر ما كانتش اقوى من جاذبيتك يا عزيزي المشاهد فزي ما تقول كده الكويك ب كمل ناحيه الارض عادي بس يا جيو انا ما كنتش هناك فايه الجاذبيه اللي انت بتتكلم عنها يعني ما انا عارف يا عزيزي المشاهد بس بحب ادلعك شويه في منتصف المكسيك قطيع من الالم وصور بيتنقل للبحث عن الطعام ديناصورات بالحجم ده بتحتاج لاط نان من النباتات علشان يقدروا يعيشوا بيتحركوا بسرعه ناحيه الغابات واللي هيموت من الجوع ما يعرفوش ان الكويكب جاي عليهم بسرعه مقوله مع دخول الكويكب لمدار جاذبيه الارض ابتدى يتسارع بشكل مهول لتتحول سرعته من 65 ل 72000 ك م في الساعه ومع كل لحظه السرعه بتزيد على الرغم ان الديناصورات عاشت على الارض اكتر من 150 مليون سنه ما فيش اي حاجه بتدل ان الحقب على وشك الانتهاء تناغم كبير تنوع في اشكال الحياه نباتات حشرات زواحف بتطير ديناصورات عملاقه ده حتى كان في شويه ثديات لكن على استحياء وفي يوم من الايام يا عزيزي المشاهد انكي سورس بيبص للسما بالليل وشايف نجم بيلمع ومع مرور الايام لمعان النجم بيزداد فبعت لل ترايسيراتوبس على الواتس علشان يقول له الحق صور المنظر الجميل ده وبالفعل الترايسيراتوبس طلع الايفون بتاعه وابتدى يصور بس لمعان النجمه عمال بيزداد لدرجه انه شك ان دي مش نجمه لكن ان هو قفل الموبا يل وراح نام بعد مرور ساعات حجم الكويكب بقى تقريبا زي حجم الشمس ومع كل لحظه بيقرب فيها الحجم بيزداد وفي سواحل يا كتان بنسله الكويكب بيصطاد عارف يا عزيزي المشاهد القنبله اللي اترمت على هيروشيما ونجازاكي ابحث عنها لو مش عارفها واعرف الاثر بتاعها اهو الاصطدام اللي حصل في سواحل المكسيك ده بيواز مليارات القنابل النوويه خد بالك مليارات ملايين كويكب بحجم جبل ايفرست بسرعه جباره مسح اي كائن موجود في محيط 1ص ك مت وفي لحظه واحده درجه الحراره ارتفعت لعشرات الالاف درجه مئويه في مركز الاصطدام الحراره الموله حفرت قشره الارض لعمق 25 كم ومع صعود القشره الارضيه المنصهره ثاني ارتفعت 10 كم فوق سطح الميه كانت قشره الارضيه بقت شوربه وعماله تبقبق شويه فوق وشويه تحت وطبعا ده دمر جزء كبير من الكره الارضيه ودفع بعدد هائل من الصخور للغلاف الجوي والبعض كمان خرج من الغلاف وانتقل للفضاء لكن كميات الصخور المهوله دي تعدت حجم الكويكب اللي ضرب الارض اصلا ده غير انه كمان سمع في كل حته في الارض زلازل في كل مكان البراكين الخامله قالت هوبا يلا الكوكب بيولع نساعده المشكله اصلا ان في الهند الوضع ما كانش مستقر كان في براكين نشطه بالفعل فالوضع تحول لجحيم برك من الحمم في كل مكان بدرجه حراره قاتله ولو هنسال عن وضع الديناصورات في الحاله دي زي ما قلت لك الكائنات اللي عاشت في محيط الاصطدام اتبخر الجلد ساح والعظم اتحول لرماد فاكر يا عزيز المشاهد قطيع القسور اللي كانوا عايزين يروحوا للغابه علشان ياكلوا الطبيعه وفرت لهم الطريق وبخرت وعلى الناحيه الثانيه في افريقيا اه ما كانتش درجه الحراره ارتفعت بشكل مهول لكن الزلازل كانت صعبه جدا وبرده فاكر يا عزيز المشاهد لما القشره ضيه كانت بتبكبك وارتفعت 10 ك متر فوق سطح البحر اول ما درجه الحراره نزلت الجبل المتكون ده نزل لمستوى الميه الطبيعي تاني وده هدي لايه بقى صح موجات تسونامي جباره الديناصورات حالان بتصيح في الزاويه كفايه يا طبيعه ارحميني بس لسه التقيل جاي بقايا الصخور المتناثره ابتدت تفقد حرارتها في الغلاف الجوي بتزود حراره الغلاف وتفقد هي حرارتها تروح الجاذبيه شدها تاني للارض فتنزل بسرعه كبيره وتسخن تاني كور نار مشتعله نازله من السماء التوسلات كانت بتحاول تهرب من الزلازل والبراكين بالطيران لكن القطه فشلت اجنحتهم اتخرمت من كل حته ومع زياده الصخور المتناثره في الجو درجه الحراره عماله تزداد وهنا في نظريتين النظريه الاولى بتقول ان درجه الحراره كانت عماله تزداد بمعدل ثابت لفتره كبيره من الزمن لحد ما وصلت لدرجات مهوله والنظريه الثانيه بتقول ان درجه الحراره وصلت لقل 1200 درجه في دقيقه واحده وفي تلك الحالتين ده مش هيفرق بالنسبه للديناصورات المهم ان هي وصلت ل 1200 درجه وتخيل دي حراره افران المصانع ده احنا بنصح لما الحرارات بتوصل 45 وعلى راي الض حيح الديناصورات اتحولت لوجبات مندي تسحب منها العظم بكل سهوله بعد اصطدام النيزج بساعتين امواج التسونامي انتقلت لاماكن بعيده مختلفه في كوكب الارض امواج بارتفاع 100 متر شالت كل حاجه في طريقها كانت بحريه كتير اترمت على اليابسه وفيضانات غطت البريه باللي فيها وفي نفس الوقت كور النار نزلت على الغابات واحرقه معظم اشجار الكوكب الكان اللي عايز يستمر في الحياه لازم يدفن نفسه تحت الارض والي هينتهي من الحراره والغازات السامه ودي كانت احداث اليوم الاول زلازل براكين تسونامي حراره قاتله لكن الاسوا لسه جاي في الوقت ده كان 75% من المخلوقات تم محوها بالكامل وال 25% المتبقيين اغلبهم ديناصورات صغيره وثديان وحشرات ونباتات لكن الوضع مش هيستمر كتير لان مع زياده ثاني اكسيد الكبريت من فوهات البراكين وثاني اكسيد الكربون من احتراق الغابات والغازات السامه الصاعده من انصهار القشره الارضيه عند موقعه الاصطدام في المكسيك اغرقوا الكوكب في ظلام كامل ضوء الشمس مش بيوصل النور الوحيد اللي على الارض هي النيران المشتعله اللي استمرت لشهور و حتى النباتات اللي ناجت من الاحتراق ما لقتش ضوء الشمس علشان تعمل عمليه البناء الضوئي والكرات البحريه اللي بتعتمد بشكل كبير على الاكسجين ابتدت تتخنق وتموت بسبب الغازات السامه ده غير الامطار الحامضيه القاتله ومع الوصول للنقطه دي 90% من المخلوقات البحريه ماتت بالفعل درجه الحراره نزلت بشكل كبير عصر جليدي هيستمر على الارض لعقود الكائنات اللي طلعت من جحورها شايفه الموت في كل مكان جثث الديناصورات موجوده في كل حته ظلام اسود وسط الثلوج البيضاء الثديات طلعت اخيرا بعد هيمنه كبيره للزواحف العملاقه استمرت لاكتر من 160 مليون سنه حاليا عصر الديناصورات انتهى وبدا عصر اخر تحكم فيه اخيرا الثديات تخيل تطلع من جحرك اللي طول عمرك عايش فيه متعود على الجوع والعطش ودرجات الحراره المتقلبه وفجاه تلاقي نفسك وسط جثس الملوك اللي كانت بتسيطر عليك لحم الزواحف في كل حته وكمان حشرات متوفره على الرغم ان الغازات السامه كانت مرتفعه جدا في الوقت ده وتمثلت في الميثان واول وثاني اكسيد الكربون الا ان في كائنات قدرت تتعايش مع الوضع اهمهم الفطريات وعلشان تعرف تنجو في كارثه زي دي لازم تكون بتتحمل الجوع والتقلبات المناخيه وبتعرف تستخلص الاكسجين القليل وتحتفظ بيه وعلشان تعمل كده يا اما يكون حجمك صغير زي الثديات والط وور والاسماك او تبقى زي التمساح التماسيح يا عزيزي المشاهد بتقدر تحتفظ بالاكسجين بشكل فعال لدرجه انها ممكن تعيش تحت الميه لساعه كامله ده غير انهم بيعيشوا الفترات طويله جدا بدون اكل ممكن تصل لسنه والتقلبات في درجه الحراره ما كانتش عائق كبير بالنسبه لهم فعرفوا يكملوا حياتهم مع الطيور والزواحف الصغيره والثديات والاسماك والسلاحف وبعد ما قلت كثافه السحب المظلمه استمرت لسنوات ارتفعت درجه الحراره ثاني بشكل كبير لان طبقه الاوزون تاثرت بشكل مهول لكن بالرغم من كده ده كان كفايه لاحياء النباتات من جديد هو صحيح ان اغلب المناطق الخضراء ادمرت بالفعل لكن الجذور ما زالت موجوده في الارض ومع زوال الحاجز ما بين الارض والشمس استعاد كوكب الارض بريقه من جديد واصبحنا في عصر البليوسين العصر اللي عاش فيه ثعبان تيت نبو العملاق اتاكد انك اشتركت في القناه يا عزيزي المشاهد علشان توصل لك حلقات عصور الثديات سكوت النيزك على الارض صحيح عمل كوارث وانهى على نظام بيئي بالكامل لكن فكر فيه يا عزيزي المشاهد لو الكويكب ما كانش سقط شكل الارض كان هيبقى عامل ازاي هل كنا هنوصل للتقدم اللي احنا فيه هو انا صحيح زعلت على انقراض الديناصورات لكن الله ليه حكمه وعارف ان ده احسن لينا وفي النهايه حابب اشكركم جدا على وقتكم الغالي ولو الحلقه عجبتكم اللايك اللي هتد لي هيشجع في الاستمراريه وطبعا لو عايزين تعرفوا اكتر عن عصور الحياه الاخرى ما تنسوش الاشتراك وتفعيل زر الجرس علشان توصل لكم كل الحلقات الجديده وبس كده كان معاكم جيو واشوفكم على خير في جرعه جديده من علوم الحفريات
6:05
رحلة لعصور الديناصورات الثلاثة لكى نرى كيف كانت الارض قديما
mohamed tik
65 مشاهدة · 9 maanden geleden
51:22
كيف كانت الأرض في عصر ازدهار الديناصورات و لماذا انتهى
جيو-اكشن JEO Action
1 مشاهدة · 2 jaar geleden
3:45
أكبر ديناصور عاش على الأرض العملاق الذي هزّ العالم فيلم وثائقي قصير
متع عقلك
8 مشاهدة · 9 uur geleden
5:23
وثائقي عصر الديناصورات المفقود انطلق في رحلةٍ مذهلة إلى الماضي لاكتشاف عصر الديناصورات المفقود
Arabe documentaire
103 مشاهدة · 2 weken geleden
19:22
أول شرح شامل لحياة الديناصورات باللغة العربية للصغار والكبار Dinosaurs in Arabic