والريكورد هيبتدي حضرت تبتدي تمام تمام السلام عليكم ورحمه الله وبركاته هم كانوا الشباب كانوا معايا من الاول وانا بتكلم ولا كل ده ما كانش على الهواء لا كانوا سامعين حضرتك الشباب اللي في الزوم معانا لكن بيبقى في ناس في الفيسبوك برده فعايزين برده ا تمام لكن اقصد يعني الباقي اللي كانوا داخلين على الزوم كلهم كانوا مع لا كانوا سامعين كانوا سامعين طيب اه يعني هو ملخص الكلام ان احنا الهدف الاساسي انه مش ان انا اعمل سيكسجرافي ولكن الهدف الاساسي ان انا يكون عندي جرافيك فريم ورك للشغل اللي انا بعمله سواء بعمله على لارج سكيل بيزن سكيل او بعمله على سمول سكيل على الفيلد سكيل ليه بنقول الفرنت سكيل دي لانه لما انا بكون بشتغل على ريجال ورك على بلاي ليفل يعني عايز اشوف بتروليم سيستم ليفل والكلام ده كله بشتغل على ريج سكيل هنا بيبقى همي في الموضوع ان انا اشوف البيسر شكله ايه من ناحيه فريمورك بتاعه والجيومتري والناحيه التانيه كمان فريم ورك بتاعه طيب لما بشتغل على السكيل الصغير بتاع الفيل انا هنا بشتغل عشان بيبقى القصد منه ان انا اعمل مابين واعمل ريزرفوار ككترازيشن فهنا بيبقى في عندي محتاج هاير ريزليوشن عشان اشتغل على السكيل الصغير ده في كل المواضيع السيكونسجرافي اللي انا بعمله بعمله ليه مش عشان ان انا استخدم الترمنولوجي ولا ان انا اقول انا بعمل سيكس لا ده انا عشان في الاخر اعمل كورليشن صح اوعوا تنسوا الحته دي عايز اعمل كورليشن صح سواء على ريجونال سكيل او على سمول سكيل او فيلد سكيل وانا بشتغل بالنسبه للريزرفوار كراكتزيشن مثلا فدي النقطه المهمه النقطه الثانيه اللي كنا بنتكلم عليها من شويه ا اللي هي انه دايما السب سيرفس ديتا ناقصه دايما السب سيرفستا مش كامله فانتربريتيشن اللي انا بعمله من السب سيرفس لان انا مش شايف كل حاجه قدامي انا بستخدم تولز عشان ادور على ان انا اعمل انتربريتيشن فدايما بيكون في انسرتنتي وفي ريسك طبعا يعني هتاخدوا ايه الفرق ما بين الانسرتي وما بين الريسك والحاجات دي بعد كده لكن مهم قوي ان احنا نبقى فاهمين ده انه دايما الانتربريتيشن اللي بعمله هو يظل انتربريتيشن موديل يعني ايه؟ يعني لازم يكون في سيناريوهات مختلفه لان انا مش شايف كل حاجه قدامي ف عمر ما حد يقول انا عملت الخريطه دي والخريطه دي صح 100% انا عملت الكروس سكشن ده والكروس سكشن ده صح 100%ش حاجه اسمها كده طالما انه ده ب سيرفس يعني معناه ان انا مش شايف كل حاجه قدامي فلازم يكون في انسرتنتي ولازم يكون في ريسكين والريسكين والانسيرتنتي بتقل كل ما يقل كل ما تزيد الداتا دي نمره واحد وكل ما يزيد النولج فسرتنتي والريسكين يقل طيب نرجع تاني للسيكونسجرافي دايما بيبقى في نوع كده من الحاله ايه انه الواحد يحب يستخدم الترمنولوجي وال والمصطلحات اللي هي بنسميها نقول عليها مصطلحات مجعلصه وباز ووردز وحاجات زي كده كلمات رنانه فكره بقى مش في كده احنا مش عايزين عايزين نخرج بره المده خالص انه مش مشكله ان انا اقعد اتكلم بال السيستم ستراكس والباراسيكونسز والديفرنت سيكس والاوردرز والكلام ده كل الكلام ده مهم جدا كويس جدا بس مش هو الغرض الاساسي كل كان الهدف الاساسي واضح بالنسبه لك وهو انك تعمل كورليشن صح كل ما كان شغلك بيطلع في النهايه مظبوط لو انت قادر توصل لكوريليشن صح باستخدام ماركر بيد متاكد 100% ان هي ذا سيم في كل حته زي ما كنا بنقول مثلا الكيرايزون والحاجات دين خلاص ده مظبوط الريفليكتور اللي انت بتشوفه في السايزميك ده ماركر الريفليكتور انت بتشوفك لو قادر تعمل عليه تعمل بيه كوريشن ماركر مهم جدا طبقه للبنتونايت مثلا اللي هو اصلا فولكانك اش مثلا في حته معينه معروف ان ده ايفنت وان ده ماركر وهكذا معنى كده انه الهدف الاساسي ان انا يكون عندي الاستاتيجرافيك فريم وورك بتاعي ليه ضوابط من الناحيه الزمنيه لو انت عندك بايو ستراتيجرافي بهاي ريزليوشن هايل جدا لازم يعملله ايه انتجريشن مع السايزمك غيره وغيره فده الهدف الاساسي بتاعنا طيب العنوان هنا اللي بنتكلم على ايه انه السيكسجرافي هو عباره عن ملتيديسبلين فريمورك العنوان ده مش شرط ان هو يكون كل الناس متفقه عليه ولا السيكونجرافيك موديل اللي هنتكلم عليها ان كل الناس متفقه عليها دي تاني حاجه لازم تتعلمها ايه هي انه في حاجات عليها ديبيت وفي حاجات خلاص واضحه وكل الناس تقريبا متفقه عليها اللي هي بتبقى فيها كونسنسس يعني الاغلبيه متفقه عليها لكن في حاجات مختلف عليها لغايه النهارده واحنا بنتكلم سيكون ستجرافي زي ما هنشوف بعد شويه طيب احنا بنقول ان هو مالتي ديسبلينري ليه لان انا بستخدم في مثلا السايزك ستجرافي ك جزء من التولز بستخدم فيه اللوجز بستخدم فيه البايوستراتيجرافي بستخدم فيه الكلام ده كله ولو ان الناس اللي طلعوا الكونسبت في الاساس ما كانش عايزينه يطلع بالشكل ده كانوا عايزين يستخدموا الجيومتري والترمنيشن بتاعه السايزك والحاجات دي في ان هو يعمل سايزمكجرافيك فريم ورك وخلاص ده في الاول اول ما بدا لكن شويه بشويه لقينا ان الانتجريشن ده شيء مهم جدا عشان يقلل فرص ايه الخطا في الانتربريت فهنا لما بنقول ان هو هنا ربطنا على طول انه ايه هي بتاع لازم اكون عارف ولازم اكون عارف ولازم اكون عارفشن سيستم دي ايه العلاقات بتاعتها لاترالي وفيرتيك عشان كده احنا دايما بنقول ايه بتاخد الكورس ده مع او يعني المحاضره دي مع المحاضره بتاعه البوزيشنال سيستمز والبوزيشنال انفيرت والسديمنتولوجي الدكتور محمد هلال بيديها لكم بحيث ان تعملوا انتجريشن من الاثنين بشكل ايه اساسي طيب كانرودكشن سريعه للموضوع انا يعني البريزنتيشن دي موجوده في الامل وهيدوها لكم تبقى معاكم كل حاجه بس انا عايز معلش نفهم النقط بعمق شويه اولا لما بنقول ان السكسجرافي هودي كر عندنا هنا شويه حاجات عايزين نرايه اولا مش دهشن الوحيدشن بتاع مين بتاع الاخ ده اللي هو يشيده 2008 لكن هتلاقي معظم الفينشن بتدور حوالين نفس المعنى ايه بقى المعنى هناخد المعنى من شويه الحاجات اللي موجوده هنا زي ايه زي ان احنا بنتكلم هنا على الاستراتال باكجين معنى كده انه انا عايز اقسمكشن قدامي الى بفيجن هي ديتال باكجين يعني ايهال باكجين هنا يعني مجموعه من الاسترات ليها نفس ليها كومن اسبكت ما بينها وبين بعضها نقدر نفصلها لوحدها عن غيرها وهو ده اساس التقسيم الحقيقه في الاستراتيجرافي لما نيجي ناخد العمليه ببساطه كده ونرجع للكورس بتاع الاستراتيجرافي اللي احنا خدنا فيه مثلا ليفو ستراتيجرافي كنا بنقول انه ايه اليونتس اللي عندنا بتاع الليثراتيجرافي بنقول ان اليونت الاساسيه هي الفورميشن ولو اجمعوا مجموعه من الفورميشنز مع بعض عشان يكون باكج اكبر شويه بنقول على الباكج الكبيره دي جروب طب وايه اللي بيجمعهم مع بعض هل هم مختلفين عن بعض تماما ولا في صفه لا في صفه ممكن تكون بتجمعهم يعني ممكن نقول ان عندنا مجموعه من الكلاستكس لما اجي اتكلم مثلا على الاستراتيجرافي بتاع خليج السويس وبعدين اقوم بتكلم على الجزء التحتاني اللي هو اللور كلاستكس ده اللي بيسموه النوبيا سانز اللي هو الحقيقه في ايجز كتيره جدا ولكن بيجتمع مع بعضه في انه هو غالبيته عباره عن كلاستيك سان ستون وماد ستون وحاجات زي كده مع بعض الانتركليشنز بسيطه من الكربونيتس وقبل ما يحصل الترانسجريشن الكبير بتاع الليت كريتيشس كان بيمتد الكلام ده من الكبريان لغايه اللور كريتيشس جميل جدا بدون ما نخش في التفاصيل بتاعه انه لا ده في انكونفورمتز كتير وفي حاجات كتير اللي هي مش مفروض نجمعها كلها مع بعضها لكن بنبص على الديسبلين اللي اسمه ليثوستراتيجرافي بيبص للمجموعه دي على انها جروب يبقى كان دي نوبيا جروب مثلا وبعدين جواها بقى بنقسم الى اي وبي وسي او يقسمها على انه نوبيا فورميشن او نوبيا ساند ستون وبعدين يقسمه اي وبي وسي دي وهكذا بشكل ايه انفورمال يعني طيب ايه اللي خلانا نعمل كده؟ ان المجموعه دي على بعضها ليها صفه مشتركه مثلا اللي هي الكلاسكس وبعدين ايه اللي بيخلينا نقسمها داخليا الى سواء ممبرز او فورميشنز او غيره ان كل واحد ليه كراكتر برضو محدده بيه بتميزه معنى كده انهال باكجين هي ايه هيديفيجنز بتاع اي ديسبلين من السببن بتاع الاستراتيج فلما نقول بالنسبهرافي مكون من فورميشن والفورميشن تبقى باكج مع بعضها في جروب وتقسم الفورميشن الى ممبرز وهكذا طيب في حاله البايوستجرافي مثلا اللي هي البايوزونز البايوزونز هي اليونت بتاعه الايه البايو ستراتيجرافي طيب في حاله السيكسراتيجرافي هو السي اليونت بتاعتي هنا اسمها سيكونس او ديبوزيشنال سيك تمام فاول حاجه كده عشان ما يعديش علينا موضوع المصطلحات والتعريفات بشكل كده عشوائي او كاننا بنحفظها وخلاص لا احنا عايزين نفهم المقصود بعمق من كل كلمه باترنز يعني ايه؟ باترنز يعني نمط معين يبقى لازم يكون ليها نمط معين يعني انت مثلا لما تقول ان انا عندي كورسنين ابورد الجرين سايز او تقول مثلا شالوين ابور في من ناحيه اللي هوشن ناحيه التوب او فاين اب او دي اب اوفر اي حاجه بتقولها زي كده ده عباره عن مش كده يبقى هنا عندي في نمط معين للديبوزيشن وهنا ده بيميز بقى السيكسجرافي انهال باكجز دي ليها نمط محدد والنمط ده هو اللي ايه اللي ببتدي اعمل منه انتربتيشن لحاجات كتير وحتى من اهمها ان انا اقدر اعمل كوريشن طيب يبقى فسرنا احنا كلمه بتاعتها دي بقى اللي احنا بنقول عليها ممكن تبقى زي ماشوف بعد كده الكنترول بتاعها طيب يبقى هنا احنا فهمناها يرتفع ينخفض فياثر على وهنشوفها ازاي طيب انا ببسط كل حاجه عشان الناس اللي ماخدتش خالص الكورس او اللي خدت الكورس وخدته بشكل كده بسرعه يعني ماركزوش قوي في التفاصيل بتاعته او ماحاولوش ان هم يفهموها بعمق لا اتس تايم بقى ان انت تفهم الحاجات دي بعمق بحيث انه تحاول تستخدمها صح لان احنا مش عايزين ناخد الموضوع على انه بريزنتيشنعدي لا احنا عايزين نستخدمها عايزين نستخدمها في شغلنا طيب نرجع هنا للالوجينك ميكانزمس ايه هي كلمه الوجينك واوتوجينك الوجينك يعني خارجي واوتوجينك يعني داخلي ذاتي يعني من الالوجينك ميكانزم اللي هي كل المؤثرات الخارجيه اللي بتاثر على كل حاجه في نفس الوقت يعني زي ايه؟ زي مثلا الكلايماتك تينج الكلايماتك تينج اللي بيحصل اللي هي الكولين والورمين لما بيحصل على مستوى جلوبال على سطح الارض بالتاكيد هياثر على كلشن موجوده في كوكب الارض ولكن هل التاثير هو واحد في كل الاحوال لا طبعا مش واحد يبقى الريسبونس يختلف لكن المؤثر واحد يبقى المؤثر اللي هو الكونترولين فاكتور واحد ولكن ممكن خد بالك من النقطه دي جايز ما تفهمهاش قوي دلوقتي لكن هنتكلم فيها واحنا بنشتغل ولكن الايه الريسبونس بتاع السديمنتيشن ممكن يختلف من مكان لمكان هديك هنت صغير قوي دلوقتي تخليه كده في بالك وبعدين نرجع له بعدين يعني مثلا لما انا اقول انه هيحصل جلوبال وورمين ويرتفع السي ليفل يرتفع السي ليفل معناه ايه؟ معناه انه يبقى عندك اكومديشن سبيس اللي هو يستوعب السديمنس اكتر فيحصل ديبنين للايه؟ للميه طيب الديبنين للميه والشالوين للمايه يترجم ازاي فرنت فيفرنت يعني مثلا لو احنا بنتكلم على شور فيس اول ما يحصل شالوين يحصل كورس اب يبقى كل ما تبقى شلور كل ما يبقى في كورس اب ده شالين اب طب الشالين اب ده لو هيحصل فيدالل لا هيحصل فاين اب اه يبقى معنى كده انه البروس واحده وهي ان بيحصل شين اب نتيجه انه في مثلا تعمل انلومديشن سبيس فبيحصل اب وبعدين نتيجه الشو اب ده تختلف بقى على حسب في حالهورس يبقى يديني كورس يعني تبقى كورسر ناحيه التوب في حاله او بشكل عام يبقى دهون بتاع ده كده ودهون ده كده طب ليه في حاله تبقى اب لان احنا عارفين انهيدال فلات حتى لو احنا اخدنا التايد فلات بيبقى الساند ديبر والمد شلو لغايه لما تطلع تبقى ماد فلات فوق خالص شالو وساند فلات تحت خالص او السب تيدال تشانل نفسه بيبقى ساندي خالص اللي موجود تحت ببساطه شديده قبل ما نخش في حاجه انا عشان كده بقول الحاجات الاولانيه دي البيزكس دي هي المهم قوي ان احنا نركز عليها مش مهم هنا الكم ولكن مهم قوي ان احنا نركز على الاساسيات دي اللي هتساعدك بعد كده في شغلك باستمرار انك تخليها دايما في بالك طيب يبقى معنى كده انه انا عندي حاجه اسمها الوجينك ميكانزم طب ليه بقول الحاجات دي تبقى بالوجينك ميكانزم عشان يبقى عندنا في رابط ما بينها كلها يعني لما اقارن انا الشالوينج اب اللي بيحصل في التايدال تشانل مع الشالوينج اب اللي بيحصل في الشورت فيز يبقى انا بقارن ايفنت هنا وبقارن بروسيس اللي هي ايه؟ اللي هو انه ابتدى يحصل شالين اب في الانفيرت نتيجه اي حاجه نتيجه الفيلين نتيجه اي حاجه ميكانزم خارجي هو اللي بياثر فاداني هنا ريسبونس واداني هنا ريسبونس اداني هنا فيش واداني هنا فيشز مختلفه عن بعضها ولكن قدرت احطهم الاتنين اكويفلنت لبعض لانهم الاتنين اتكونوا بايه مؤثر واحد او كنترولر واحد دي الفكره الاساسيه عمليه انه لما يجي يتكلم على الكماتكين كدرايف انه كل ما يحصل كولين يحصل اكستنشن او اكسبانشن للبس وكل ما يحصل وورم يحصل ريتريت للبس وشرين للبس وبيدوب زي ما بيحصل النهارده كده جلوبال وورم يعني وبالتالي تزيد الميه في المحيطات ويرتفع سطح البحر فده بياثر على جلوبال سكيل ودي اللي طمعت الناس في بدايه الشغل بتاع السيكسجرافي انه يقول لك انه الله ده اذا كان على جلوبال سكيل بقى ما انا اقدر اقارن كده سكشن في امريكا الشماليه بسكشن في خليج السويس مثلا او الريد سي طبعا كان في نوع من في الاول كده يعني تحمس للفكره قوي لكن بعد كده لقينا احنا بنتكلم على ديفلبمنت اوفر 30 سنه وزياده مش كده فلقينا بعد كده لا انا عندي اللوكال تكتونكس كمان بتاثر لان اللوكال تكتونكس بتخلق اكومديشن سبيس زي في الريفتنج مثلا بتخلق اكومديشن سبيس وبيتغير الاكومديشن ده لوكالي كمان من مكان لمكان على حسب الفولت موفمنت والفولت جيومتري والحاجات دي كلها زي ما هنشوف بعد اه يبقى هنا الاول الفكره بتبقى مسيطره فتلاقي في تحمس ليها فتلاقي افتراضات كتيره خاطئه يعني حتى الثيورز بتبدا كده تبدا ببعض الافترا افتراضات لانه ما فيش المام تام بالموضوع ولكن بعد شويه بشويه يبتدي الافتراضات دي تتحسن احسن نبتدي نعمل فاين تيونين والفاين تيونين ده خدوا في بالكم اهم حاجه بيجي من الاختلاف يعني انا اختلف معاك في الراي وانت تختلف معايا في الراي ليه؟ لانك انت شايف جزئيه وانا شايف جزئيه اختلاف الراي ده هو ده اللي بيؤدي الى الانهانسمنت والبولشين بتاع الفكره وبتاع النظريه عشان كده يا جماعه احنا ايه عايزين ناخد الموضوع ده النهارده بنوع من طريقه التفكير اكث منه ان احنا بنتكلم على موضوع بعينه لا طريقه التفكير والتناول تكون ازاي شوف احنا بنتكلم نص ساعه في سطرين مش مشكله مش مشكله ان احنا نخلص كم من السلايدز ولكن اهم حاجه ان احنا نعرف ازاي الابروتشز نعرف ازاي ان احنا نفكر في المواضيع دي تمام طيب لما نيجي بقى لتاني نقطه اللي عندنا اللي هي السيكسجرافيك ده مهم جدا يعني ايه جينك لينكس يعني الانترفال اي اكويفلنت الانترفال بي دي في اللوكيشن ده وده في اللوكيشن ده الاتنين اكويفلنت ببعض حتى لو كانوا مختلفين في الانفا وفي الفيشز والكلام ده كله يعني معناها في كرونورافيك فريم واحد فالكرونج قرايب بعض الاتنين بيشتغلوا قريب من بعض يبقى لو عشان يعني هنا بقى بتقدر تحط تربط والحاجات دي كمان زائد شوفوا حته دي هي اللي احنا بندور وندن حواليها هي دي اهم حاجه لو عملت كورليشن صح سميه بقى زي ما تسميه مش مهم انت استخدمت ايه المهم تبقى متاكد انه الكوريشن اللي انت بتعملها يبقى بتاعه هو مش بسوار ولكن كمانور اكسشن بروكشن يبقى علىجز دي كلها اللي هي تختلف في سكيل انفجن بتاعها طبعا الاكسبشن اكت حاجه سكيل اوسعدينشن اقل وهكذا زي ما كنا بنتكلم في الاول في سؤال بيقول الفرق ما بين الكرونورافي والسكنج تمام كلمه كرونو معناها زمن تمام يبقى كلمه كرونو جايه من ايه التايم يبقى اي حاجه بتقدر تحدد التايم فريم ورك بتاعها ده كرونوستراتيج تمام سايكلوستراتيجرافي انت بتحدد سايكلز بيعتمد يبقى الاساس فيها هو السايكلز اساس في البديفيجنز هي السايكل طب الكرونوستراتيجب ديفيجنز بتاعت ها ايه انتوا خدتوه بقى الكلام ده في الاستراتيجرافي معلش انا اسف هو هو قال سيكس مش سايكور انا عارف انا بحط كل حاجه ده انا بحط كله بقول الكرونو والسايكلو والسيكونس عشان لو سمع الترمني تمام والبايو ستراتيجرافي وغيره وهكذا فالكرونو ستراتيجرافي الوحده بتاعته اللي هي الايج مش كده والايج وبعدين نبتدي نقول الاكبر منه ايه لكن لما نيجي نجي نتكلم مثلا على في حاجه اسمها التايم روك ستراتيجرافي اللي هو بيدخل الاثنين مع بعض يعني لما نقول مثلا راس معناه ايه لما نقول ايرا احنا هنا بنتكلم علىكون احنا بنتكلم على الانترفال بالسدنس بتاعتها اللي بتمثل الايه التايم بتاعنا ده تمام يبقى في فرق لما بتتكلم على مثلا تقولو لما بتتكلم عليه كتايم ده كرونجرافي لكن لما بتتكلم على نفسها والمن اللي فيها اللي بتتقسمورشن او بتقسمها بعد كده او غيره فانت هنا بتتكلم على السمن اللي هي بتكون طيب نرجع تاني يبقى السيكونس اليونت بتاعته ايه سيكسون بتاعته هي البوزيشنال سيكس اللي احنا هنشوفه بعد كده طيب الكرونو ستراتيجرافي هو ايه هو فريم ورك تايم بدون الدخول في التفاصيل بتاعه الملوه اللي جوه التاين ده يعني التايم لاين هي الاساس اللي فيها وبتقسم طبعا من اول الحاجات اللي هي فوق خالص اللي هي زي الايرا والايون كمان والحاجات دي لغايه لما بتوصل للايجز بتوصل لسب ديفيجنز تمام يبقى ديستيجز وكده يبقى دي هنا احنا بنتكلم على تايم في الكرونو وهنا بنتكلم على الديبوزيتس نفسها اللي هي في بيكون السيكونس هو الاساس فيها والسيكونس يتقسم الى الباراسيكونسز وال سيستم ستراكس والباراسيكونس والحاجات دي هنجيلها ان شاء الله بالتفصيل ف لكن هنا في في الشغل اللي احنا بنتكلم عليه دلوقتي احنا محتاجين نفهم الربط ما بين الحاجات دي وبعضها ونفهم حتى الربط ما بين السايكلز وما بين السيكونسز وما بين الكرونوستراتيجرافي وما بين البايو ستراتيجرافي وما بين السايزمك ستراتيجرافي وهكذا عشان كده احنا قلنا هنا الفريم اللي بنتكلم فيه اوسع شويه والهدف منه في الاخر ايه ستراتيجرافيك فريم وورك ستراتيجرافيك فريم وورك ده الهدف الاسم اوعى دايما تبقى متحمس لانك تستخدم يعني عايز احشر كلمه كرونو ستراتيجرافي عايز احشر كلمه سيكس ستراتيجرافي وخلاص لا انت بتستخدم كل حاجه في مكانها وكمان في الاخر خالص انت عايز تعمل ايه عايز تعمل ستاتجرافيك فريم وورك صح هو ده الاساس في الموضوع ككل هل السؤال كده واضح ولا في حاجه مش واضحه فهنا اللي كان موجود اللي بيتكلم على في تايم ستراتيجرافي اللي هو كرونو ستراتيجرافي وفي تايم روك ستراتيجرافي فتايم روك ستراتيجرافي ما بنقولش عليه كرونو ستراتيجرافي الكرونو اللي هو التايم ستراتيجرافي بس اللي هو ابسليوت تايم تايم روك يبقى بتدخل في الايه الروك وعشان كده مهم جدا في التايم روك ان ان احنا نعمل ما يسمى بالستجرافيك تارت اللي هي زي ما هنشوفها بعد كده دي من ضمن التولز المهمه او انك تتعلم ان انت ها كونستراكتجرافيك تارت دي اللي هي ساعات بنسميها تايم روك سينوبس سينوبس او سينوبس يعني كانك انت بتعمل كده ملخص للاستراتيجرافي بتاعك بكل الافنت اللي فيه بكل الانكفورمتي بكل ايه اللي موجوده والكلام ده كله تايم فريمورك فده ده التايم روك يبقى في روك ستراتيجرافي اللي هو الليتوستيجرافي وفي تايم ستراتيجرافي اللي هو الكرونو ستراتيجرافي وفي تايم روك ستراتيجرافي اللي هو اقرب ما يكون الى السيكون ستراتيجي طيب لو واضحه المساله دين ماشي نكمل على طول طيب هنكمل على طول في سؤال بيقول معلش تمام اه اتفضل نكمل ولا لا اوكي في سؤال بيقول ازاي نفرق ما بين التغييرات اللي بتحصل الوجينك والحاجات اللي بتحصل اوتوجينك هنيجي للحاجات دي ان شاء الله في وسط الكلام يعني عشان نقدر نفرق ما بين ده وما بين ده هنيجي ان شاء الله في وسط الكلام انه ازاي نقدر نشوف نقول لا ده كده الوجينك ده اوتوجينك ما ينفعش ان احنا نستخدمه مثلا في الكورليشن او ان شاء الله باذن الله الحاجه اللي هتيجي بعد كده هقول لك هتيجي بعد طيب ا يبقى فهمنا ايه اهميه ان احنا بنحط الحاجات بتاعتنا ده مهم قوي وبعدين نقدر نستخدمها على سكيل من اول لغايه البرودكشن طيب هنا بقى مهم قوي ان هو بقى عباره عن انترديسبلينري سيستم يعني ايه يعني بقى وسيله للكومونكيشن تقدر والانجير حتى يتكلموا لغه مشتركه ليه لانه بيتكلم علىك وير نقدر نستخدمها اوريشن مش كل واحد يستخدم اللي على كيفه واحد يستخدم والانير يستخدم فلو يونت والبتروف يستخدم زونز الكلام ده كله لا احنا عايزين نلم الحاجات دي كلها وده الهدف الاسمى في السب سيرفس ان كل التيمز دي تكون بتشتغل مع بعضها وذن فريم وورك واحد طيب لازم نعرف كمان ان لغايه النهارده الكونترافرسيز دي موجوده يعني السطر ده ما بيتغيرش عندي في البريزنتيشنز دي لانه ده على طول هو لغايه النهارده هو ده الدينامو الاساسي اللي هو بيجينريت الفيجرز الافكار الجديده وهو ده اللي بيطور الموضوع انه دايما في كونت دايما في ديبيت على والحاجات دي بحيث ان دايما يحسن ومازال ايفولفين لغايه النهارده طبعا في تحسن كتير جدا في الصوره لكنه مازال ايفولفين لغايه النهارده وفي كذا موديل وانت وانت بتشتغل لازم تحدد هو انت بتشتغل اكوردين لايه او يور اون شنفر المختلفه دي اذا لقيت ان في وسيله للانتجريشن ما بينها وانك تستخدم احسن حاجه من خلالها بتقلي في حد كان بيسال على حاجه تاني برض في اسئله يا احمد طيب تمام اه لا ده احمد تمام طيب كويس قوي طيب دلوقتي عندنا البوزيشنال سيستم الفيجر ده فيجر طبعا مشهور جدا مش ده بالذات يعني اي فيجر زي كده اللي هو بيبين ايه بيبين الكونسبت الاساسي لعلاقات الفيشز ببعضها اللي هو من اول ما دخلت سنه اولى وانت بتسمع عن الفيشس جاكست بوزيشن يعني التجاور بتاع السحنات المختلفه للسيديمز لو احنا خدنا لقطه كده لحته من الارض من اول الهاي لاند في الهنتر لاند اللي هي السورس اريا بتاع الكلاستكس لغايه الديب اوشن هنا داون داون ستريم يعني هنلاقي ان احنا عندنا الاريا دي اللي هي في الهايلاند دي هي الااريا بتاع الايروجن هو الكيرسر باين عندكم ولا مش واضح؟ الكيرسر باين يا جماعه الكيرسر واضح طيب كويس ففي الااريا اللي هي الاب ستريم هنا بلاقي في الايروجن موجوده الايروجن دي سواء كانت ميكانيكال ايروجن او كانتشن بالكي او غيره الامتار اللي بتنزل هنا بتعمل الاتنين ميكانيك وبعدين بعد كده بيحصل ترانسبورتيشن اول حاجه جنب الهايلاند دي اللي هي بنسميها بروكسمال البروكسمال ديستركت البروكسمال ريلم اللي هو ايه اللي هو قريب خالص من السورس بتاعه طبعا المتوقع على طول هنا ايه انه يبقى انا عندي كورس ماتيريال ليس ماتيور فانز حاجات زي كده ودي اول حاجه في البريديكشن بتتعلمها انه ان انا عندي عمليه الايروجن والترانسبورتيشن كل ما بتزيد الترانسبورتيشن كل ما بيبقى السديمس مور ماتيور سواء كانت تكتشر او كانت كيميكاليوجيك يعني ماتوريشن وكل ما كانت قريبه من السورس بتاعها والريال بتاعها سريع كل ما كانت كورس ده نوع من البريديكشن انت بتبتدي يبقى فكره في دماغك على طول على اساس اول ما تلاقي انه في سديمن بعيده عن السورس بتاعها هتتعرض لترانسبورتيشن مسافه طويله والانرجي والاتريشن والفريكشن والكلام ده وتبقى راوند وتبقى سورتد وهكذا يبقى دي اول فيشز وبنقدر نعملشن كمان للك الكراكتر بتاعتها هيبقى شكلها ايه؟ طيب بعد كده الحاجات اللي هي مثلا زي الالوفيال فانز دي اللي هي في البروكسمال اريا يبتدي يطلع منها بريد ستريمبروس بقى تتحول بدل فلو والحاجات دي الى فلو هنا فلوكور ماتيرال اللي هي في البريدم اللي موجوده هنا او البريد بلين اللي موجود هنا وبعدين بعد كده لما اتحرك لقدام شويه يبتدي الانرجي تقل ويبتدي الاستريم يتخبط بقى يمين وشمال ويعمل السينيوزيتي اللي هي تزيد السينيوزيتي بتاعته كل ما يروح ناحيه المصب لغايه لما يروح عند المصب بيبقى اللوست انرجي بتاعه الستريمز عند المصب زي النايل دلتا مثلا ويبتدي يصب الايه الرواسب بتاعته جزء منها ب اريال اللي بنسميه ب اريال دلتا بلين والجزء انيكوس اللي بنسميهكس دلتا بلين او الدلتا فرنت او غيره وبعدين بعد كده حتى السدمس دي كمان ممكن يحصلها ريترانسبورتيشن في شكل تربيتك وكانونز هناهون بتقطع الشلف كله وتروح للديب وتر عند السلوب والديب وتر هنا في الفوت اوف سلوب وتديني تربدات ده مثال يعني للحاجات اللي هي اللي موجوده هنا التربيدايت هنا خدوا بالكم كلمه التربيديتي والتربي ديس اكتر منها وترس اكتر منها وتر وخدت دي وفكر فيها كويس ودايما خليها في ذهنك انهشن بتاعناشن دايما بنقول عليه لازم يكون بروس بيزربتيشن يعني لما بتشوف فيتشر تعرف الاول البروسس اللي عملتها ايه وبعدين بعد كده تحط البروسيسز دي جنب بعضها وبعدين تعمل انتربتيشن للانفيرمنت ما تنطش على الايه البوزيشن انفايرمنت مباشره ان شاء الله الحاجات دي انا معرفش انتوا خدتوا الكورس مع دكتور محمد هلال ولا لسه اه هم السيشن الاسبوعات جميل جميل طيب هنا مهمه قوي طيب في حاجه هنا بقى مهمه شايفين ده كل ده بسميه سيستمز تراكت على فكره عشان لما يجي كلمه سست سيستمز تراكت تبقى فاهمها يعني ايه سيستمز تراك يعني كل دول متكونين انستنتينس كاني عملت لقطه بالطياره للديبوزيشنال سيستمز اللي موجوده كلها في الجزء ده او الترين ده وادتني الكلام ده يبقى كل دول ديبوزيشنال سيستمز متواجدين مع بعضهم تحت نفس الظروف وتحت نفس الظروف اللي هي ايه اللي هي الوجينك اوعى تنسى اللي هي الوجينك فاكتورز يعني نفس الكلايمت اللي هو بيخلي المطر ينزل هنا ويعمل سواء كيميكال او ميكانيكال وذرين او كده ويعمل كل البوزيشنال سيستمز دي هو ده ظروف واحده بتاثر على كل دول وفي نفس الوقت اللي بيتكون فيه الالوفيال فانز هنا في ليك ديبوزت مثلا في الحته دي يبقى الكوسترين ديبوزت اللي موجوده هنا متزامنه مع الالوفيال فانز متزامنه مع البريد ستريم متزامه مع هايتي ستريم او الماندرين يعني مع الشور لاين اللي هنا والشور لاين ده حاجه في كمان بعض الحاجات الاستوريز او الانبيمنت في بعض الشورت فيسز في كمان كانيونز هنا وفي تربيوداتس وهكذا يبقى كل المجموعه وفي ساند ديونز كمان هنا اهي تكون في الحته دي في ساند ديونز ممكن يكون عندي هنا كمان في بيتشز وفي ساند ديونز على البيتشز فدي كلها مجموعه من السمن انفار كلها سينكرونس مع بعضها من هنا يجي المفهوم بتاع الايهشزن يعني كل الفيشنز اللي موجوده دي موجوده متجاوره جنب بعضها وهو ده اللي بيسبب الترالين فيش مش كده لو انا عندي بقى دي محفوظه فيجرافيك سكشن قديم هلاقي انه الليكبوزت اللي بتتكون هنا في نفس الوقت بتاع الالوفيال فانز اللي اتكونت هنا في نفس الوقت بتاع المياندرين في نفس الوقت بتاع التربودايتس وهكذا في السيكوستيج بقى مهمتنا ان احنا نقفش العمليه دي مهمتنا ان احنا نمسك ده ونشوف ايه الضوابط اللي هي ا بتاثر على الديبوزيشنال انفايرمنتس المختلفه وتخليها تتغير فيرتيكالي بقى تمام مش لاترالي يعني لاترالي احنا شايفين اهو تتغير فيرتيكال ازاي بتغير المؤثر الخارجي عليها اذا كان ده مفهوم هننقل على الفيجر اللي بعد كده اللي هو ده الفيجر ده 3ري دي زي ما احنا شايفين الفيجر اللي قدامنا هنا ده 2 دي عباره عن فيرتيكال سكسيشن ده فيرتيكال هنا ده كانه كروس سكشن كانه سايزمك كروس سكشن طيب السايز كروس سكشن ده فيه ايه؟ في المجموعه من الخطوط كل خط منها كاني جيت في الدلتا كده وقطعتها خدت فيرتيكال سكشن فيها كل خط من دول عباره عن بيمثل زمن محدد يبقى الخط الواحد في نفس الزمن طيب على الخط الاولاني ده في فيشز هنا اللي هي الشالو اللي هي الساندي دي فيشز هنا اللي هي الجرين اللي هي بتاعه السلوب مثلا وفيشز هنا ديب وتر تربيدايتس او غيره اللي هي فيشز اي فيشز بي فيشز سي ملاحظين ايه هنا يا جماعه انه فيشس اي اللي هي كانت هنا في الوقت بتاع التايم 1 او 0 بقت هنا في التايم بتاع 10 مثلا او 7 او بتاع نعد مثلا 1 2 3 4 5 6 7 8 9 مثلا يبقى معنى كده انه هنا في شيفتنج للفيشز بتتغير في هذا الاتجاه يبقى لو انا عندي بير هنا البير ده شايف الشالو مارين فيشز دي هنا لو انا عندي بير هنا شايف الفيشز اللي هي الشالو مارين دي ولكنها مش في نفس التايم بتاع ده ده في نوع بنسميه ايه بروجراديشن بروجراديشن يعني الانفايرمنت بيحصلها شيفتن في اتجاه البيز هنا اللاند وهنا البيز يبقى الانفا بيحصلها شيفتن في اتجاه البيزن يعني بيحصل البروجراديشن ده طيب كويس قوي طب هو تحته ايه بقى ده هنا لما لو خدت بير مثلا هنا بقى في الحته دي عشان يبقى رزنتيف لكل حاجه هلاقيه تحت خالص فيشز سي يعقوبها فوقها فيشز بي فوقها فيشز اي يبقى سي وبي واي جايين فوق بعض الشالوست فين اون ذا توب يبقى ده اسمه شالوين اب سكسشن طب شالوينج اب معنى كده انفيرونت بتتغير رو اوت التايم في التايم الاولاني ده الحته دي كانت ديب وتر في التايم ده بقت شلور عباره عن سلوب مثلا وفي التايم ده بقت شالو خالص بقت على الشلف او الشلف مارش يبقى معنى كده انه التغير الفيرتيكال ده حصل ليه عشان في لاين في بيحصل الترالفت في ده بيديني فيرتيك طب تعالوا نرجع للفيجر الاولاني ده ونشوف العمليه دي تحصل ازاي تخيل هنا انه الشاطئ ده خط الشاطئ اللي هو الشور لاين ابتدى يتحرك في هذا الاتجاه عشان يتحرك في هذا الاتجاه معنى كده انه هيجر و كل الانفارمن دي ان الدلتا دي بدل ما هنا هتيجي فوق الشلفل ديبوزت اللي هي هنا ممكن الشلفل ديبوزتس دي تكون مارل او كربونيت مثلا اللي هي باللون الازرق ده فالدلتا تيجي فوقها اللي هي شالور وبعدين يجي فوقهم سيستم او سيستم اللي هوستم اوموجوده هنا وبعدين كمان ممكن يجي فوقهم كمان حاجه من الاليان اوين او البريدد ستريمز او غيره او غيره الكلام ده بقى مهم قوي ان احنا ان احنا نرصده بشكل ديناميك يعني ايه بشكل دانك يعني معناها انه حركه الشور لاين اللي بتحصل هنا اللي هي الحركه الهورزونتال في اتجاه البحر او في اتجاه اللاند هتغير العمليه لو بيتحرك في اتجاه البحر فالشور لاين هنا بيحصل له ايه؟ ريجريشن يعني بيروح في اتجاه البحر لو بيتحرك في اتجاه اللاند معنى كده انه بيحصل له ترانسجريشن الحركه دي حركه ايه لاترال هورزونتالست هورزونتال موفمنت او خلينا نقول لاترال موف لكن اللي بيستدبعه بقى كفيرتيكال فاكسيشن هو ده انه بيحصل بروجراديشن معاه يبقى هنا كشور لاين بيتحرك في اتجاه البحر يبقى ده لاترال موفمنت للشور لاين اللي هو بيحصل ريجريشن للشور لاين الحته اللي كانت متغطيه بمارين سديمس بقت متغطيه بكونتيننتال سديمس وهكذا وبعدين في نفس الوقت بيحصل بروجراديشن يعني بيحصل شالوينج اب للسكسيشن اللي موجود عندي هنا دي هي اساس فهم الدانامكس بتاعه البوزيشنال سيستم وربطه مع السيكسجرافي والديبوشنالن مش احنا كنا بنقول الاستراتالكجين والترنز اللي بتتكون وربطها بالالوج بروس اهو ده بالضبط اللي بيحصل هنا ايهجز اللي هنا اللي هي البروجراديشنالكز اللي بتحصل عندي دي كلها تعتبر باكج واحده بروجراديشن بتاعهاش اب الخصائص بتاعتها ممكن تكون كورس غالبا هتبقى كورس اب عشان دي لوتاك مثلا او غيره هيبقى من الفاين جرين ماتيرال الى الكورسرين ماتيرال طيب كويس قوي طيبمصاحب ليها لاترال موفمنت اللي هوور لاين ريجريشن اوعى تقول هنا دروب في السي ليفل مش شرط يكون هو الدروب في السي ليفل اللي هيعمل ده يبقى ممكن يحصل ريجريشن والسي ليفل بيعلى التي ليفل يعلى ويط شوف احنا الليفل معناه بلين يعني مستوى مش كده الليفل يعلى ويوطع لكن الشور لاين ده لاين يتقدم ويتاخر يبقى ودي نقطه مهمه دايما بيحصل فيها كونفيوجن ودايما بكررها عشان الناس ايه تستوعبها كويس قوي يبقى الشور لاين يتحرك لاترالي يا اما يروح في اتجاه اللاند فيبقى ترانسجريشن او يروح في اتجاه البحر فيبقى ريجريشن طيب السي ليفل يعلى ويوطى يعلى يديني اكومديشن سبيس يوطى ياكل الاكومديشن سبيس طيب ايه العامل التاني اللي هو ممكن يؤدي للريجريشن والترانسجريشن مع انه السي ليفل بيعلى مثلا ويبقى في ريجريشن اللي هو السديمن سبلاي زي ما هنشوف بعد كده عشان ما نكركبش المسائل كلها مره واحده السديمن سبلاي هو العامل التاني يبقى السي ليفل لما يعلى لفوق يديني اكومديشن سبيس لو خدته لوحده ديفنتلي هيعمل ترانسجريشن لكن اول ما دخل معاه العامل التاني اللي هو السديمن سبلاي اللي جايه اللي هو الكلاستيكس اللي بتخش تملى الاكومديشن سبيس يبقى بقى على حسب ايه التغلب بتاع مين هيغلب مين السبلاي تغلب ولا السي ليفل هو اللي هي المفاهيم دي يا جماعه هي البيزك كونسبت اللي هي بتبني عليها فهمك للسيكسجرافي والاركتكتشر بتاع السدمنس دي والباتن بتاع البوزيشن بتاعتها اللي هيديشنديشن والكلام ده كله والجينك ليها انك انت تقدر تحطها فريمورك عشان تعمل كوريشن وهكذا اول ما تفهم القصه القصه دي كده بالمفهوم ده تقدر بعد كده يبقى عندك وا تو بريديكت تقدر ان انت تستنتج وتستنبط وتتنبايه اللي ممكن يكون في الحته اللي انت ماتاش شايف ليها ديتا كويس لكن الترند انت عارفه طيب تعال هنا نشوف العكس بتاع اللي احنا قلناه هنا ده برض كروس سكشن شكله معكوك شويه بس كروس سكشن طيب ايه اللي حصل هنا العكس لو خدت من الويل من تحت من هنا لفوق كده هلاقي انه الجراي اللي هو الشالو اللايت جراي ده اللي هو الشالو بيروح للجرين اللي هو الديبر بيروح ل سي اللي هو الدارك جراي اللي هو الديبر اكتر فمعنى كده ان ده ايه ابورس طب ليه ده حصل علشان رو اوت التايم كل خط من دول عباره عن تايم اوت بيحصل ترانسجريشن في هذا الاتجاه في اتجاه اللاند يبقى الشور لاين بيروح في اتجاه لو افترضنا ان الشور لاين بيتمثل بالنقطه دي اللي ما بين الاخضر والجراي هنلاقي النقطه دي كانت هنا وبعدين اتنقلت لاترالي بقت هنا يبقى كانها مشيت المسافه دي المسافه دي مشيتها لاترال يبقى ده البروجكشن بتاع الشور لاين كان هنا وبالتالي بيسحب وراه كلشز في هذا الاتجاه طب الباترن ده بسميه ايه بسميه ريتروجراديشنال اوعى تتلخبط في كلمه ريتروجراديشن وريجريشن لا الريتشن عاده بيحصل مع الترانسجريشنديشن عاده بيحصل مع الترانسجريشن ومع الهاير س لما السي ليفل تمام البروجراديشن ممكن يحصل والسي ليفل بيعلى او السي ليفل بيوطى على حسب الايه السديمن سبلاي اللي هتيجي زي ما نشوف بعد كده طيب ا احمد احنا معانا الوقت قد ايه قبل البريك هو ممكن خمس كمان طيب كويس عشان بس نبقى واقفين عند وقفه معينه اللي هي نقدر الحاجات الاولانيه دي نعملها طيب لو حضرتك عايز تاخد بريك دلوقتي لو لا لا خليني بس اكمل الحته دي بتاعه السايكلستي وممكن البريك عشان لو حد عايز يصلي المغرب ولا حاجه يبقى يقدر يعمله احنا عايزين الاساسيات دي تبقى جعله وبعدين عشان لو حد عايز يصلي او حاجه سهله يعني ا طيب ال هنا احنا خدنا فكره عن الداامكس هنا اللي احنا اتكلمنا فيه ده دلوقتي الدانامكس بتاع السيستم يعني ايهامكس يعني سي ليفل بيتحرك لفوق ولتحت شور لاين بيتحرك في اتجاه اللاند وفي اتجاه البحر وهكذا ولكنها يعني هما انجاك سبوزيشن بس الجك سبوزيشن ده راخر بيتحرك شمال ويمين في اتجاه اللاند او في اتجاه البحر ريتروجراديشنال او بروجراديشنال على حسب السيستم كله ما بيتحرك بالمؤثر الخارجي اللي هو ايه اللي هو انه مثلا كلايماتك تينج انه الجليشال الجليشال يحصل فيها اكسبانشن اللي هي بتاع البول فيحصل شرينكج للميه او بالعكس يحصل شرينكجر ايس فيحصل اكسبانشن للميه وسي ليفر رايز وهكذا يبقى ده هنا المؤثر اللي هو الخارجي وده اللي هو الداخلي طيب اللي كان بيسال بقى سؤال على موضوع الفرق ما بين المؤثر الخارجي والداخلي لو جينا هنا مثلا عند الحته دي اللي هي اللي فيها التشانل ماشي هنا ده وبيرسب الدلتا بتاعته هنا اهو خد بالك بقى الشانل ده ممكن يجي في فتره من الفترات يتملي بما سديمس مثلا هنا فيحصل ما يسمى بالترم ده يمكن بعضكم يكون عارفه بعضكم مش عارفه ستريم افلشن ستريم افالشن يعني ايه ستريم افالشن يعني التشانل يقوم محول المجرى بتاعه في الاتجاه ده شايفين الخط اللي انا عامله يروح في اني اتجاه في الاتجاه شايفين السهم يروح بدل ما الدلتا كانت بترسب هنا يروح مرسب الدلتا هنا ده ليه ده نتيجه انترنال فاكتور موجود عندي اللي هو نتيجه او يبقى نوع من الاوتوجينك بروسيس ليه؟ لانه التشانل حول المجرى بتاعه لاي عائق من العوائق هنا في الحته دي وحول المجرى بتاعه لهنا فالديبو سنتر بدل ما بقى هنا بقى هنا اه هنا دي بقى الخطوره لو انا اخدت العمليه دين دين وابتديت اقارن ما بين الدلتايك ديبوزيتس اللي هنا والديلتايك ديبوزتس اللي هنا ودي اكتر حاجه بتكون فيها خطوره في الدلتايك سديمنس انك لما تيجي تقارن اللوبس ببعضها اللي هي ممكن تكون نتيجه ستريم افلشن وتغيير للديبو سنتر او النقطه اللي اللي بتستلم الرواسب بتاعه الايه بتاعه الريف يبقى عمليه الستريم افالشن او الشيفت بتاع الاستريم من مكان من مجرى لمجرى تاني دي عمليه تعتبر انترنال او يعني اوتو جينك سايكلستي وبالتالي ماقدرش استخدمها للكوريليشن طب اتعرف عليها ازاي؟ اه ما انت بتبص على دلتايك ديبوزت يبقى لما تبص على دلتا ديبوزت لازم تبقى عارف اذا كان انت بتتعامل مع لوبس في نفس التايم ولا يعني نفس التايم يعني ايه يعني ممكن يكون في تو برانشز في نفس التايم بيرسبوا تو لوبس زي الحاجات اللي هي البيردز ليج دلتا او بيردز فوت دلتا اللي هي بتاعه مثلا مسبي فممكن تكون بترسب اثنين في نفس الوقت لكن ممكن كمان تكون بترسب في اثنين لكن ليهم ديفرنت اللي عايز يستزيد في الحته دي يروح علىبكيشن بتاع المسيل دلتا ويشوف عمليه الكرونزم دف ريفر دلتا ويشوف الداكرونزم اللي بيحصل في الفرنت لوبس بتاع المسيبي لان ده من احسن الامثله على هذا الموضوع فاتعشى من كده اكون ايه يعني وضحت حته الاوتو جينك والالوينك احنا بس عندنا سؤالين افضل ماشي هات السؤالين قبل ما نعمل بريك افضل تمام في سؤال بيقول يعني في حاله الريتروجريديشن الاكديشن سبيس بيزيد ده سؤاله اه اه في حاله الريتروجراديشن الاكومديشن سبيس بيزيد عن السديمن سبلاي يبقى السديم سبلاي ودي دي هنشوفها دلوقتي ان شاء الله بالتفصيل في الباترنز المختلفه الاكومديشن سبيس لما يزيد عن السلم سبلاي يحصل ريتروجراديشن تمام وغالبا بيبقى اسوشيتد معاه كمان الترانسجريشن في حاله البروجراديشن لا الاكديشن سبيس اقل من السديمن سبلاي اللي جايه فيحصل ايه السيديمنس مش لاقيه مكان تقوم تروح في اتجاه كانها بتردم يعني بتعمل بتقفل الاكومديشن سبيس الموجود وتروح تبقى بروجريدين في اتجاه البحر فبيبقى ممكن يبقى اسوشيتد معاها ريجريشن مع انه السي ليفل ممكن يكون بيعلى تمام وضحت الموضوع ده هنتكلم عليه بالتفصيل بعد كده ان شاء الله تمام في حد برض بيسال ام حضرتك لو حضرتك عايز تكمل وناخدهم فيك ما في مشكل لا لا لا هات الاسئله عشان يبقى كله يعني يبقى كله متابع طول افضل تمام في حد بيسال على زي الريشن بيحصل في في الهاي سي ليفل وهل طبيعي ان يحصلجريشن نتيجه تغلب السي طيب لما اوصل للحته دين هنوريها على السكيتشز والحاجات اللي يعني دي هقولها بعدين تمام في حاجه تانيه اخر سؤال اه اخر سؤال بيسال ازاي الطيض المتشقلب عن بيات البيئات متشقلب متشقلب ازاي يعني ان هو فاينال طيب هو اه يعني انتوا خدتوا مع دكتور محمد هلال خدتوا السديمنس بتاع التايدز الطبيعيوشن بتاعها انهاند فلات بيكون هو ديبر عن فلا مش كده ده ليه لانه بطبيعتها بتكون اوزيان بالضبط خلينا نتكلم على التشانل اللي هو لما بيحصل بدين للتشانل القوه الاساسيه بتاعته في الديبست بارت اللي هو الكور بتاع التشانل والاكسس بتاعه هو ده اللي فيه الكرنت القوي جدا تمام وبعدين بعد شويه يحصل وينين او ويك للكرنت ده فيحصل ايه بعد ما بيرسب السديمس اللي هي في الديبست بارت تحت اللي هي بتكون كورسر جرين ممكن تكون كونجوم راتك حتى يبتدي يحصل ويكين او وينين للكرنت ويبتدي يرسب حاجات فاينر جرين سان ستون شويه وبعدين فوقها سيلت ستون وبعدين بعد كده ماد ستون زي اللي موجود على الفلاد بلين مش كده يبقى الديبست بارت وده التايد تشانل بنفس الكيفيه بالظبط وكمان التايد فلات بنفس الكيفيه بالظبط يبقى الديبست بارت اللي فيه الكرنت عالي هو ده اللي بيتكون فيه الكورسر جرين سدمس والشو اللي هو بيكون بيحصل فيه الويك او الوين هو ده اللي بيكون فيه فلات وما بينهم بيبقى في المكس فلات اللي هو في الفزردين والبيدين والدين والحاجات دي فيت اللي هي بتكون في المكس فلات ما بين فلات وما بين ولو طلعت فوق خالص بقى اللي هي الحاجات اللي ما بتتغطاش غير بالسوبراتايد اللي هي السوبراتايدال اريا اللي هي بتكون عباره مد وسلت وشويه مثلا ممكن دلومايت يتكون فيها او نودي انهيدرايت او جيبسم او غيره ده اللي هو التايدال انفارمنت دي طبيعتها ولذلك مهم هنا عشان النقطه دي بالذات ان انا افهم البوزيشنال سيستم بتاعي من الفيزيكال والبايو كونتنت اللي فيه او الفونال كونتنت اللي فيه والفلورال كونتنت اللي فيها اعمل انتربتيشن كويس للانفيرت والبروسيس اللي فيها قبل ما اروح واقول انا هعمل سيكونسجوري تمام لانه فهمي للانفايرمنت دي هو اللي بيفهمني الدنامكس بتاعه السيستم ماشيه ازاي وبالتالي اقدر احط كل حاجه في المكان بتاعها مظبوط تمام كده يا جماعه مفهوم طيب تمام طيب ا انتوا عايزين نعمل البريك دلوقتي ولا هي الساعه كام دلوقتي يا 44 طيب بريك طيب ممكن نعمل اه يعني مش مش هنكتر قوي عشان احنا مش هناخد عدد كبير من سلايدز بس انا هركز معاكم على الاساسيات وبعد كده ان شاء الله لو في اي حد محتاج حاجه عندكم التفاصيل كلها والكتب اللي بتتكلم فيها بس انا يهمني الاساسيات دي ان ان هي تبقى مستوعبه بشكل جيد خلاص هناخد في سؤال سريع قبل ما ناخد اه اه لو في اي هو بيقول لو لو البيزن هيستوري حصل فيها عده من الها من السي ليفل رايز والفولز ازاي نقدر نفصل السيكونز عن بعض اه ما هو ده بقى اللي هيدينا هو ده يعني الهيستوري ده بالظبط هو اللي احنا عايزين نعملله انتربريتيشن عن طريق المفاهيم بتاعه السيكسجرافي والباراسيكونسز والحاجات دي ده طبعا هنا هنخش في صلب الموضوع يعني ان شاء الله طيب ا ناخد ناخد البريك بس عايزين نرجع بسرعه عشان نلحق ان شاء الله ناخد جزئيه مهمه في السيكس كل دي مقدمات اساسيه عايزين نفهمها وبعدين بعد كده هناخد الباترنز بقى والحاجات دي نتكلم فيها بالتفصيل ان شاء الله طيب يعني نرجع الساعه كام عشان الناس كلها تبقى عارفه ا 56 هو يعني الشباب ما يطلعوش هو بس لو يعني لو حضرتك بس عايز تعمل ميوت وتستريع شويه بس اوكي او تقوم تصلي لا انا بالنسبه لي ما فيش انا بالنسبه لي هو خمس دقاق ست خ خمس دقاق ولا 10 دقاق ماشي انا بالنسبه لي انا بالنسبه لنا هيكفي خمس دقاق مش مشكله لكن انا اقصد ا نرجع على الساعه هو لو ينفع نخليها 10 دقاق عشان يبقى برده كل الشباب 10 دقاق يبقى نرجع الساعه كام؟ 56 56 56 دقيقه يعني لا 6 65 6 56 قصدي 6 56 تمام ماشي يلا السلام نشوفكم على اني نكمل نكمل مع بعض اللي اتكلمنا عليه قلنا ان في حاجه اسمهاالكينالكين ده اهم حاجه توكناز انك انت تشوف انه في باترن معين تقدر ان انت تستنتجه وفي ريتيشن او ريسي ري يعني الحاجات بتتكرر بترجع تاني تتكون بنفس الايه الطريقه ليه؟ لان البروسيس بتاعتها واحده يعني لما اقول انه السكسشن ده بيمثل تشانل ديبوزت فاينين ابورد وكلام زي كده ويحصل تكرار ليه تاني حتى دي لو كانت اوتوسايكستي ولكن هنا الفكره ايه؟ الفكره انه نفس الظروف اللي كونت السكسيشن الاولاني ده او الباترن الاولاني هي نفس الظروف اللي بتكون الباترن الثاني ده فمن هنا بنقدر نبص على السديمنس اللي قدامنا بنظره عميقه الجيولوجي المفروض ان هو يكون فنان بيلمح الباترن اوف ريبيتيشن الباترن اوف سايكلسيتي يقدر يطلع من الحاجات اللي شكلها تبان في الاول على انها كيوس كيوس يعني فوضى يقدر هو يستنتج منها بنظرته اللي هي المتعلمه والمتعمقه يقدر يطلع منه سيستم يبقى الكيوس اللي الناس كلها شايفاه ان حاجه ملخبطه في بعضها هو يقدر يبص عليه ويطلع منه باترن معين ويطلع منه سيستم معين من هنا عايزين نشوف هي ايه المقصود بالسايكلستي والهيركي سايكلستي معناه انه في ريبيتيشن لنمط معين بيحصل له نمط معين ا طب هيركي معناها ايه هيركي معناها ان في اوردرز بالريتيشن ده والاوردرز ده الاوردرز دي ممكن تبقى مركبه يعني معناها ان في حاجات على سمول سكيل سايكلستي والسايكلز على سمول سكيل دي ممكن كل مجموعه منها تبقى بتتكرر تاني وتدي هيركي اعلى وهيركي اعلى وهكذا اوردرز زي كده الرانكين الرتب العسكريه مثلا من الحاجات الرتبه والرتبه الاعلى منها وهكذا طيب عايزين نشوف الكلام ده شكله ايه تعالوا نبص على لو احنا عندنا بيزن فيل بيزن سكيل على اللارج سكيل بيزن يعني ايه حاجه كبيره يعني ممكن يكون عرض البيزن مثلا 10 20 30 40 كيلو طوله ممكن يكون 100 50 30 وهكذا على حسب حجم البيزن ده ايه المهم ان احنا بنتكلم على بيزن ليه حدود معينه من التكتونكس وليه شور لاين وهكذا ده معناه ان هو متقسم الى في حاجات لارجكيل وفي حاجات سكيل وده طبعا متفق مع التايم سكيل كمان يعني يبقى اللي احنا بنشوفها والدامنشنز اللي احنا بنشوفها ليها علاقه بالتايم وليها علاقه بالريت اوف سديمنتيشن خدوا بالكم من الكلام ده الجيولوجيا كلها يا جماعه هي عباره عن ا بروسيس معينه بتحصل في زمن معين وفي سبيس معين ثلاث حاجات دول متلازمين دايما مع بعض اي بروسيس في الجيولوجيا بلاش في الجيولوجيا اي بروسيس في الحياه في اي حاجه لازم يكون ليها تايم وليها سبيس ليها مكان بتحصل فيه وليها زمن بتحصل فيه طيب في الجيولوجيا ايه مثلا لو في طبقات معينه بتاعه فيشز معينه بتترسب في مكان معين في زمن معين هو ده التراياد اللي احنا بنتكلم عليه دلوقتي يبقى الترا ده مهم قوي اللي هو البروسيس اللي هي بتكون الفيتشر ديتشر دي ممكن تكون طبقه بتتكون ممكن تكون فولت ممكن يكون ايتشر بيتكون وهكذا ويه سبيس معين ويه طيب لما نيجي بقى صغر حاجه بنشوفها هنا في الكنس مثلا هي اللامنا اللامينا اللي هي اللامينيشنز الرفيعه اللي احنا بنشوفها دي اللي هي بتكون مليتر سكيل مليتر سكيل زي الحاجات اللي بنشوفها مثلا في التايدلايتسيدريثمايتس الحاجات دي او الفارفز اللي بتحصل في الليكس اللي هي بتكون سيزونال او يعني ليها علاقه بالتغيرات الموسميه طيب اللامنا ست معناها ايه معناها مجموعه من اللامنا مع بعضها من مليتر سكيل الى سنتيمتر سكيل يعني ممكن تكون سنتيمتر في 10 مثلا او خمسه لمينا م كل واحده منها 1 ملي او 2 مليترز فدي ليه بنقول عليها لامينا سيتي لانها مشتركه مع بعضها في باترن معين اللامينا سيتس دي ممكن تعمل البيدز يبقى البيد السيكنس بتاعها هيكون اكبر من الايه من 1 سم وفي بيت ستس بيت ستيتس برض مجموعه من البيتز ليها شكل معين باترن معين وبعدين الاكبر من دول بقى ميتر سكيلز بقى حتى البيتز ممكن توصل لميتر سكيل يعني لما نلاقي مثلا طبقه سمكها 3 متر دي فيريك بيد فيريك بيد يعني التعبيرات اللي هي السن والفيري والحاجات دي لازم نبقى عارفينه وده طبعا لو رجعت لاي كتاب سديمنتولوجي هتلاقي السكيل بتاع البيت فيكنس ده عشان توصف صح مش عشان اي حاجه لا عشان توصف صح يعني لما تقول سمبد وانت عندك الطبقه سمكها متر ده طبعا وصف خاطئ مش صح لانه اللي سمكها متر دي سكد تمام طيب امال ايه بقى اللي سمكها 100 متر وبتاع ما دي ممكن تكون مكونه من طبقات مش كده وهي لو حتى ماسف و 100 متر ده فيري يوكنس تمام طيب الباراسيكونس بقى والباراسيكونس والسيستم ستستمراك والسيكون والميجا سيكس والحاجات دي عمال بيكبر بيكبر بيكبر ده الهيركي بقى يبقى اللادر اللي احنا شايفينه ده هو اللادر اوف هيراكي احنا بنتكلم هنا على حاجات بتبتدي بالمليميتر سكيل وتنتهي بهدريد اوف ميتر سكيل كيلومتر سكيل ممكن يكون موجود عندي وطبعا التايم سان بتزيد معكنس في الاتجاه ده مع اخذ في الاعتبار الريت اوف سديمنتيشن مش بس التايم ستان ولكن كمان الاريا اللي بتقدر تتابع عليها السايكلست دي بتزيد كل ما تطلع مع الهيركي ديت يبقى اللامنا ممكن ما تقدرش تتابعها لاترالي لمسافات طويله اللمنه الواحده ممكن تتقطع مثلا بعد 10 15 متر او حاجه زي كده او ممكن ذ 1 ميتر كمان تتقطع تمام لكن السيكونسز ممكن تتابعها مثلا 4 هدر ميترز فكلز وهكذا يبقى من هنا فهمنا انه دي اللي هي المصطلحات اللي احنا بنطلقها على الباترنز اليونت بتاعه كل باترن اليونت دي ممكن تكون لامنا من المليميتر سكيل لغايه ميجا سيكسز هز اوف ميتر اوف سكيل وبرضو توصل لميلين يرز مثلا او مليز او يرز كويس قوي تعالوا نبص على الشكل ده هو ايه اللي بيعمل اليونتس دي والساكلست دين اي باترن معين لتغير لاي فيتشر معينه ايه الفيتشر دي الفيتشر تكون جرين سايز الفيتشر تكون سديت ستراكشر الفيتشر تكون ليثولوجي المهم ان يكون ترتيبها واخد ترند وباترن محدد زي ايه؟ يعني لو بصينا على هنا مثلا اللي في النص دي هناخد بعض الامثله مش هنتكلم على كل دول بعض الامثله اللي في النص ده ايه؟ ده نورمال جريدين مش كده؟ يبقى هنا في فيرتيكال فاينين ابورد مظبوط طيب بيبتدي يعرف البدايه بتاع السكل والنهايه يبقى هنا انا عندي في في الجرين سايز كورتال تحت فوقال لكن جوه السايكل الواحده في ترندرشن خدنا بالنا من يبقى انا عندي في زيون ده والباوندري ده والباوندري ده يبقى انا عندي هنا في لاثه سايكل طبعا السايكل تحتانيه مش باينه قوي دول لاثه باينين كاملين اهم كل واحده منهم بتمثل فاينين ابورد او نورمال جريدين للجرين سايز طب هنا انا عندي ايه عندي هنا تشينج فيثولوجي الجري ده مثلا شيل والاصفر ده ساند فانا عندي هنا في سايكلستي انه ساند شيل انتركليشن واخدين باترن معين عندي في كومبشن تينج في من ناحيه مثلا كلاي كلاس موجوده هنا والباقي ده عباره عن سلت اند كلاي لام وهكذا وساند وهكذا عندي ممكن يكون ستراتال ترمينيشنال ترمشن دي زي ما هنشوفها على السكيل بتاع السايزمك ممكن كمان نشوفها على الاكيل حتى بتاع الكروسمنشن هنفترض ان ده سايزم سكيل مش سكيل عندنا حاجات اللي هي داون لابين مثلا عندنا ترانكيشن ده بنسميه داونلا ان عندي انكلاين وتيجي تانجنشال مع السيرفس التحتاني ده بسميه داون لاب سيرفس وبعدين من فوق ترانكيتد واللي فوقها دي برضو ليها باترن معين او الترمنيشن بتاع الاسترات دي بتيجي هنا ده بسميه اون لابين اونلاين اون لابين ده داون لابين وده ترانكيشن يعني مقطوع لكن ممكن تبقى الترانكيشن دي لو ماهياش ترانكيشن كده لو هي بتيجي تبقى تانجنشال هنا ده بسميه توب لاب زي ده مثلا في هنا حاجه توب لاب او ترانكيشن توب لاب مش باين هنا قوي لكن هو زي الترانكيشن ولكنه تانجنشال مش مقطوع بالشكل ده يبقى انا عندي في ترانكيشن في توبلا وبيحصلله ريتيشن فدي سايكل عندي هنا في سايكلستي ريتد لسايكل مثلا بتاع سويل دي سويل سايكل فيها روت ستراكشر على التوب بتاعها وهنا في هايتس وبعدين تيجي سايكل جديده من السديمس وروت ستراكتشرز وهيتس او باروز وهكذا فدي برضو ايه نوع معين من السايكستي ففهمنا يعني ايه سايكلستي هنا طب عايزين نفهم يعني ايه هيراركي بقى هياركي اللي هي الفرنت اوردرز دي هنشوفها على ديفرنت سكيلز هنا مثلا انا عندي في اوت كروب الاوت كروب دي السكيل اللي بنتكلم عليه هنا ده 100 ادم يعني البار الاسود ده 100 ادم يعني معناه الكنس بتاع الحزمه دي على بعضها حوالي 100 قدم برض 100 ادم يعني 30 متر تقريبا التكنس بتاع الكليف ده حوالي 30 متر او اكتر 40 متر 50 متر وات ايفر يعني ومكون من طبقات اهي من بعيد احنا شايفين في بيدين واضح ولو دققنا فيه هنشوف حاجات ما نقدرش نشوفها على السمول سكيل زي ايه؟ زي لو تابعت مثلا الطبقه دي الطبقه دي انا هنا هكبر شويه عشان تقدروا تشوفوا ا حتى يبقى اكبر من الصفحه بشويه ولكن عشان نقدر نشوف الطبقه دي لو تابعناها لاترالي هنلاقيها بتتقسم لطبقات رفيعه زي ما احنا شايفين كده وبعدين يحصلها ينينين لاتراليين لاترالي لغايه هنا وتبقى تقريبا طبقتين وهنا تبقى امالجميشن بتاع طبقات تانيه كمان وهنا في زي ترانكيشن كده الحته دي تفاصيل احنا مش بصدد ان احنا هنتكلم عليها بالتفصيل دلوقتي ولكن مهم قوي ان احنا نشوف ده يبقى انا لو خدت الطبعات اللي هي السيك دي بتنزل هنا اهون ويحصل لها تروح تبقى سينر وبعدين لو خدت واحده ثانيه ماركر من تحتيها اهي كده اهي بمشي بيها هذا الاتجاه الاقيها هنا المسافه دي كبرت قوي بالنسبه للمسافه اللي ما بين الاتنين دول يبقى هنا في نوع من البنشين اوت لاترالي ممكن ده يكون اتجاه البيزن وده ده اتجاه اللان اللي هو هنا مكتوب ايه بيزن ورد تمام يبقى دي كانها شورت فيسز مثلا او تايدال سيدمس او اي حاجه مش بصدد دلوقتي ان احنا نتكلم عليها او دلتايك وكلها بروجريدين في هذا الاتجاه حلو قوي تعالوا ناخد حته صغيره من طبقه زي دي ونشوف هي فيها ايه هلاقي الحته الصغيره اللي احنا شايفينها ماسف على السكيل الواسع ده دي لا دي مش ماسف دي مكونه من ادي باكج ادي التوب بتاعها وادي البيس ايه اللي على التوب اللي على التوب فيه ويف فورم اللي هو الريبل فورم ده الريبل فورم موجوده هنا على التوب وبعدين هي نفسها انرنالي مكونه من لامينا ست دي لامناس دي لامينا ست دي لامناس دي لامنا ست يبقى ده نوع من السايكلستي وكل سايكل مكونه من مجموعه من اللمنه غامق وفاتح غامق وفاتح برضو هكبر تاني هنا بالكنترول عشان نقدر ان احنا نشوفها طبعا بتبكسل شويه بس قادرين نشوف هنا ان في سكيل بتاع انديفيديوال لمن ممكن تبقى مليتر سكيل وبتتكرر الباكدج الواحده بتتكرر تاني وممكن بيبقى على التوب نهايه السايكل عباره عن ريبلز وممكن تكون بدايتها تحت بنفس الايه بنفس الطريقه يبقى هنا في سايكلستي دي باكج ودي باكج ودي باكج ودي باكج كل واحده من دول على اوردر معين ين جواها كمان في سايكلستي على السكيل بتاع اللامنا وبعدين كل دول لو خدناهم نلاقيهم على اللوج سكيل بقى عباره عن الحته الصغيره دي بس يبقى الطبقه الرفيعه دي اللي هي هنا في الاوت كروب هي الطبقه الرفيعه دي لما عملنا لها لوجن هي الطبقه الرفيعه دي شوف دي جزء من ايه من لارج سكيل ترند اللي هو كورسنين ابورد كورسنين ابورد ترند هنا بتاع دلتايك ديبوزت يعني دي مثلا دلتا وفيها سايكلز كتير جواها طبعا اللي جواها ده ممكن يكون اوتو سايكلستي لكن هي على بعضها كورسنين ابورد سايكل والحته الصغيره اللي احنا شايفينها دي فيها كل الباترنز اللي احنا شايفينه ده ممكن تكون مثلا تايد انفلونس الدلتا وهكذا كل ده وارد طبعا عندنا طيب لو انا اخدت الاكيل ده بتاع الحته الصغيره دي اللي زي دي ورحت على تول ثانيه ايه التول الثانيه اللي هي الكور عندي كور وفي السب سيرفس وخدت الكور ده اشوف اللامنا سكيل اهي موجوده عندي تمام واشوف اللامنا ست موجوده برضو وهكذا في عندي لامينا ست ولامنا كل ده وذن اللي هو السكيل الصغير ده اللي هو حوالي مثلا متر او مترين او وات ايفر يعني زي ما يطلع الموجود هنرجع تاني نعمل زوم اوت يبقى انا عندي هنا في ديفرنت تولز بستخدمها الفرنت تولز دي اللي هي عندي الاوت بروب الكبيره ده بسميه الماكروسكوبك سكيل لما اجي اشتغل على الاكيل بتاع السايزمك مثلا اللي احنا شايفينه هنا ده كله ها اللي هم يطلعوا مثلا 50 متر ده ممكن يكون و لوب على السايز على حسب طبعا الريزليوشن بتاع السايزمك السايزمك ممكن يكون هاي ريزليوشن فيبقى اقل حاجه ممكن توبي ريزولفد ممكن توصل ل 7 8 متر في حاجات الريزلوشن بتاعها عالي جدا في السايزمك في الحاجات الحديثه ممكن اعمل ريزليوشن لغايه 7 متر 10 متر وهكذا لكن في حاجات من النورمال سايزمك اللي بنشتغل فيه هتلاقي انه الاقل حاجه تعملها ريزوشن مثلا 30 متر 25 متر تمام يبقى على حسب الري يبقى معنى كده على حسب الاكيل اوبزرفيشن خد بالك من ده كويس قوي كل حاجه ممكن ترتبط بالسكيل اوفيشن اللي انت بتشتغل بيه سكيل اوفيشن هنا على مستوى الاوترو ده بنسميه ماكروسكوبك سكيل ممكن يكون في ميجا سكوبك سكيل كمان على سكيل كبير جدا بتاعتلايت ايج او بتاع سايز سكشن كبير وهكذا وبعدين هنا ده ميزكوبك سكيل اللي هو على السكيل بتاع الصغير خالص سمول اوت كروب او حتى هاند سبيسمن وبعدين كمان في مايكروسكوبك سكيل لو انا حتى الحاجات اللام الرفيعه ديت شن وهكذا يبقى دي الفرنتي وديفرنتي على الفرنت اوردرز زي ما بنقول ان في هاكيز موجود تعالوا نطبق ده مثلا على بعض الاوت بروبس اللي في السديمس ده حنيفه فورميشن ده موجود في الجزيره العربيه وهنا عندي في سايكلستي عباره عن مارلو ولايم ستون انتركليشنز وفي سيكوس باوندري ما بينهم اهو عليه شويه كارستفيكيشن نتيجه انبال اكسبوجر وك مع انه لايم ستون على لاين ستون ولكن في ايروجن سيرفس هنا وفي كارست كارست يعني اللي هو بيكون فيه هيومد ورم و فبيديني كيفز وبيدي حاجات زي كده وعلى فكره دي من الحاجات اللي هي بتحسن الريزرفوار كراكتر ممكن تديني بروستي هايله وبيرمبيلتي هايله وبعدين في سايكلستي هنا صغيره كلها شلون سايكل وده كله عباره عن سايكل كبيره السايكل الكبيره 55 متر اهي ودي 55 متر ده عباره عن سيكونس وده عباره عن سيكس ولكن جواه سول سكيل ابكل بنسميها هنا الايجز متحدده بالفوس في براكيبود وفي نوتز وفي امونا وفي الحاجات دي كلها فدي كلها عباره عن فصل ديفاين فده ده بنسميهد اوردر سيكس خلينا ناخد الترم زي ما هو كده دلوقتي وخلاص ودي عباره عن بارا سيكس جواه هاير اوردر ساكلستي اللي هي فورث اوردر وفيستث اوردر وهكذا الموضوع هنا اهم حاجه فيه ايه ان السايكلست دي كل ما اخش جواها يعني لو جيت خدت الكست فيو ده ديسبلاي ده اللي هو دي وان سايكل على السكيل ده اللي قلنا ده كله 55 متر معنى كده ان الواحده من دي ممكن تكون 10 متر ولا حاجه لو خدت دي وبصيت عليها بعد كده نشوف كده ايه السايكست اللي هنا اهي اللي اخدتها دي وبصيت عليها الاقيها مكونه كمان من سايكلز ثانيه منينر بيدز كل واحده منها ممكن تكون ا سكيل يوصل لمثلا 30 سم 40 سم او مترين اذا كانت السايكل الصغيره دي الكبيره 10 متر الثانيه مترين وهكذا لو خدت كمان دين ممكن الاقي في سايكلستي ثانيه جواها صغيره جدا فده معنى كده هي دي اللي احنا بنسميه الهيركي هنا لانه كان عندهم تايم سكيل فحسبوا الحاجات اللي هي 30 سم الصغيره خالص دي سايكلستي دي بتكافئ لما حسب قسم التايم الكبير على الكنس ده لانها بتكافئ حوالي 7500 سنه لغايه 200000 سنه ده الرينج بقى اللي هو بتاع الريزلوشن بتاعه في التايم ما يقدرش يغير عن كده ف يبقى معنى كده ان هو بيتكلم على قدر ان هو يوصل بريزليوشن لغايه خلينا نقول 10000 سنه مثلا في الوسط فمعنى كده ان بقى كل سايكل من دي اللي هي مارل ولايمستون ليها معنى طب هو ايه المعنى بتاعها المعنى بتاعها طبعا دي كلايمماتيك تينجز على السكيل بتاع كل 10000 سنه ده ولا كل 200 الف سنه اللي هو بنسميه الاوبليكيتي سكيل ممكن البريسيشن سكيل ممكن البريسشن سكيل ده هيكون استرونوميكال ديفد انا مش هخش في السايكلستجرافي قوي دلوقتي ولكن بس بديلك بعض الترمنولوجي كده اللي هي الميلانكوفيتش سايكلز ميلانكوفيتش دي نسبه للعالم الصربي اللي كان اسمه ميلانكوفيتش ولقى انه السايكلست دي ليها ريليشن لعلاقه الاوربتس بتاعه الارض حوالين الشمس والاكسز الجيوم بتاع الاكسس بتاع الارض في الدوران بتاعه واقسمهم لثلاث مجموعات اللارج سكيل اللي هي كل 100 الف او 400 الف سنه دي سماها اكسنتريسيتي ودي بعد الارض وقربها في المدرات اللي على كل 100000 سنه ولا كده على عن الشمس السايكل الثانيه سماها اوبليكيتي كل 400 الف سنه مثلا والسايكل الثالثه اللي هي من 19 ل 23 او خلينا نقول 2000 سنه للتبسي بسيط دي اللي هي البريسيشن اللي هي زي اللي قدامنا يعني معنى كده انه ال 30 سم دول ممكن يكونوا متكونين في 200000 سنه 19000 21 وهكذا يعني ده بيديلك انديكيشن على الريت اوف سديمنتيشن قد ايه ليه هنا انديكيشن لانه هنا عندي في كونتينوس سديمنتيشن صحيح في فترات في الوسط بيبقى فيها انقطاع للترسيب بدليل ان في ابراد تينجز الابرابت تشينز دي ممكن يكون في انقطاع للترسيب فمعنى كده ان الريتس خدوا بالكم يا جماعه عشان الحاجات دي في الموديلين بتتعرض لها كتير يقوللك احسب لي الريت اوف سديمنتيشن هنا ايه لو انت اخدت التوتال سيكنس وقسمته على التايم اللي هو المكافئ ليه يديك مش بقى الريتف سديمنتيشن يديلك الريتف بريزيرفيشن لان جوه اللي انت بتحسبه ده في ها حاجات شورتشن او حتى فاللي قدامك هو ايهد ريكورد خد بالك في الكلام ده كده وخليها تستخدمه بعدين اللي قدامك ده هو البريزيرد ريكورد مش معناه ان هو ده الريتشن الحاجه التانيه اللي لازم تاخد بالك عليها لو انت بتعمل موديلين وبتحاول ان انت تستخدم يعني انه موجود عندك ده لا يمثل الاكشال ريت سديمنتيشن والحاجه التانيه كمان انه كمان داخل فيه الكومباكشن بتاع السدمن يعني السدمنس اللي انت شايفها دي ما كانش لو انت عندك 70 عندك مثلا 30 سم من الشيل ال 30 سم دول اصلا في الترسيب كانوا متر وحصل لهم الكومباكشن دول فبقوا 30 سم تمام فالحاجات دي كلها يا جماعه لما نيجي نشتغل بعمق شويه في الموديلينج والحاجات دي لازم نحطها ونراعيها في الحسبان اثناء عمليه الايه الموديل طيب مش مهم التيبل بتاع التايم والحاجات دي ديفينشنز هنتكلم عليها تاني بعد كده برضو هنا انا عايز نخش في الحاجات اللي هي الاساسيه الفينشنز احنا اتكلمنا عليها ايه هو السيكونس عايزين نشوفه هنا على السكتش ده في اي اسئله احمد ولا حاجه عندك اه في سؤالين يا دكتور في سؤال هو القديم بتاع الهاي ستاند ثانيه واحده اتاكد بس منه لا الهات والو والحاجات دي هنتكلم عليه سيبك من الترانسجريشن والريجريشنريشن في الهاي والترانجريشن لا ماشي ماهو ده احنا بقول في اسئله جديده اوكي في في سؤال اخير في سؤال بيقول يعني كده ممكن نقول ان الهاركي بتتكون من اكتر من سايكل اه اهي يعني ايه يعني انت عندك مثلا زي ما قلنا هنا كده في سايكلستي اهي اللي هي 30 سم دي كل 30 سم في سايكل والسايكلز دي لما بتتجمع مع بعضها بتدي السايكل الكبيره دي اللي هي يعني دي بتمثل مثلا هنا حوالي 10000 سنه ولا 200 سنه كل واحده من دول طب الكبيره دي بتمثل ايه اللي هي اللي فوقها دي اللي هي بتمثل 75000 سنه لغايه 300000 سنه دي الكبيره دي اللي هي 2 متر طيب واللي بعدها اللي هي الكبيره خاصه اللي هي 55 دين 55 متر دول دول بيمثلوا ديبوزيشنال سيكونس ثيرد اوردر ممكن يكون حوالي نص مليون سنه او 2 مليون سنه كمان من نص مليون لغايه 2 مليون على حسب طبعا التايم فريم ورك اللي موجود عندنا يبقى الكبير ده اللي هو ادي سايكل وادي سايكل تانيه متقسم الى سايكلز صغيره اللي هي دي والسايكلز الصغيره دي بتقسمها الى سايكلز اصغر منها اللي هي دي فده معنى الهيركي هنا ان دي هنا بس احنا بنستخدم الرقم العالي بنقول عليه ده اسمه اللور اوردر يعني لما تروح عند الفيفت والكس اوردرز دي اسمها لور اوردر الحقيقه مش هاير اوردر يعني لان الرانك بتاعها اقل زي بالضبط كده الرتب العسكريه الهاير اوردر هو ايه اللي فوق الليوا وغيره وبتاع اللور اوردر اللي هو العساكر بقى طبعا ماكش الجيش تبقى عصفور يبقى انت ايه في اللور بعدين تترقى شويه بشويه لغايه لما تبقى لو ان شاء الله يعني استبقيت بقى في الجيش يبقى فهمنا انه اولا الساكلستي في باترن لكن الهيركي ان هو الباترن ده بيتكرر ذكز اكبر منه وهكذا في هاير اوردر طيب تعالوا بقى نشوف موضوع السيكونس ايه هنا السيكونس اول حاجه احنا اتكلمنا على التعريف بتاعه ايه هو ان هو ان احنا عندنا استراتال كج في لينكج ما بينها جينتك لينكج وانت حر بقى روح هناك دور في الكتب وطلع التعريف اللي انت عايزه بس انا عايزك تفهم الاساس بتاعه ايه اولا انه لازم يكون الابر اند لور باوندري عباره عن انكونفورس وهو جوه كونفور يبقى معنى كده انه ده سيكونس اللي قدامي ده في ابر ان لورز هما دول السيكس باوندريز وبعدين جواه بقى اركتكتشر لمجموعه من اليونتس اللي هي السبديفيجن بتاعه الباكج دي اللي هي بنسميها سيستم ستراكس ليه سيستم ستراكس فاكرين في الاول خالص لما جبنا المثال اللي هو ده وقلنا انه ده ديبوزيشنال سيستم يا جماعه ده دي مجموعه من البوزيشنال سيستمز اهي جنب بعضها متجاوره وبتتكون تحت نفس الكونديشنز دلوقتي لو استمرت الكونديشنز دي اللي هي مثلا درجه الحراره والكلايمت والثلج ومش عارف ايه والسي ليفل والكلام ده فتره طويله بتاعه لو سي ليفل يبقى ده كله متكون اثناء لو سي ليفل لو كان اثناء بيحصل ترانسجريشن يبقى ده كله متكون اثناء الترانسجريسيف سي ليفل لو هو كان بيحصل اثناء مثلا يبقى ده ريجريسيف وهكذا سيمبل سبيكين كده مش دقيق قوي لكن سيمبل سبيكين فلما نيجي عند السيكونسجرافي بقى هنا وناخد حاجه زي كده ده برده قطاع اللي هو اللي احنا جايبينه من شويه ده قطاع ا مش جع من الاول تاني اا مش عارف الماوس ماله بيلعب لوحده طيب ا خلينا ماشيين واحده واحده ا ده قطاع في تو سيكونسز ما بينهم باوندري اهو اللي بالاحمر ده التوب في سيكونس باوندري برضو ومكون من مجموعه من اليونت في لاترالين في الفيش يعني هنا لاند وهنا بيس هنا ديب وتر وهنا فلوفيال وكونتين س دي اول حاجه هنا مثلا في شالو مارين سانس او سدمس شلفل هنا في شيلف بريك وفي سلوب وفي ديب وتر سدمنس هناهت يبقى معنى كده ان دول كلهم عباره الباكج دي كلها على بعضها متكونه بتوين تو تايم براكتس اللي هو السيكوس باوندري ده والسيكونس باوندري ده طيب يبقى اول حاجه عرفنا السيكوس باوندري ايه هو اللي هو الانفورمتي اللي هو توب ان بيسك ادي اول حاجه حلو قوي عايزين نخش بقى جواه ونشوف في ايه تاني ممكن يحصل طيب جوه السيكوس باوندري ده الفيشز اللي متكونه هنا دي هل ليها اكويفلنت الناحيه التانيه دي؟ لا الحقيقه مش شايفين لها اكويفلنت طب ليه؟ عايزين نفهم كل خط من دول عباره عن تايم لاين يعني لو انت بتقول انه ده تايم لاين اهو اللي هو راس السهم دي مثلا هيمشي ازاي؟ هيمشي كده كده ويقف في الحته دي اللي بعده ده هيمشي كده كده وف كل التايم لاينز دي اخر واحد فيهم اهو واقف هنا في الحته دي اخر واحد اهو اخره اهو يبقى معنى كده ان الباكج دي كلها موجوده فقط اوت بورد في البيز مش موجوده على المارجن بتاع البيز تمام طيب الباكج دي لوحدها هنمسكها نشرحها بعد شويه طيب الباكج الثانيه الصغيره اللي معموله بالاخضر دي موجوده هنا وبعدين بتخش مسافه كبيره جدا لغايه لما توصل لغايه هنا لو اعتبرنا ان ده الشور لاين يبقى معنى كده ان دي اقصى مسافه وصل لها الشور لاين جوه اللاند اقصى مسافه خدوا بالكم من التعبير كويس قوي فين جوه هيعبر عنها يبقى ده هوانا ماشي عليه دلوقتي بالسهم ده ده ماكسيمم فدين سيرفس مرتبط بيه ايه بقى هنا؟ مرتبط بيه شويه حاجات مهمه قوي شايفين هنا خلوا الاسئله دلوقتي لغايه لما تستوعبوا القصه دين وبعدين هاجي للاسئله حالا الماكسيمم فلودين هنا جيومتريكال كل خط من دول عباره عن تايم لاين احنا قلنا وهو هتعتبره كانه سايز ميكريكتور هتعتبره كانه سايز ميكريكتور طيب التايم لاين ده بيجي هنا ويبقى الترمنيشن بتاعته هنا يبقى يبقى داون لابين هنا والتايم لاب يجي هنا ويبقى الترمنيشن بتاعته هنا داون لابن هنا وده برضو ترمنيتد هنا داون لابن هنا وده داون لابن هنا اذا السيرفس ده بسميه ايه بقول عليه داون لاب سيرفس بيحصل عليه داون لابين للسيدمنس اللي فوق كلها بنلاحظ حاجه تانيه كمان انه المجموعه دي اللي هي المكافئ للاخضر ده كلها عماله بتطلع بتنط في اتجاه اللان ادي الاصفر هنا اهو نط بقى بقى هنا نط بقى هنا المجموعه اللي بتنط فيها الفيشز في اتجاه اللاند دي معناها انها اتكونت اثناء ترانسجريشن بسميها ترانسجريسف سيستم تراكس طيب والمجموعه اللي هي موجوده بس هنا مش موجوده على الشلفه خالص يعني اترسبت فقط في الحته دي سيمبل سبيكين دلوقتي على حسب الموديل اللي قدامنا ده كانوا بيسموها لو ستاند لو ستاند لانه هنشوف دلوقتي بعض الاختلافات في الفينشن يبقى اللو ستاند ده اول حاجه بتترسف فوق الايه السيكوس باوند وبعدين بعد كده يجي يحصل ارتفاع في السي ليفل فيروح ناحيه الايه البوزيشن يتنقل من الاوت بورد الى ان بورد الى اللاند فيبقى هنا في ترانسجريسف وبعدين بعد كده يحصل ريجريشن تاني زي ما احنا شايفين كده الاصفر والاخضر بيرجع في اتجاه البيزن يبقى ده ريجريسف وفي نفس الوقت في ايه؟ في بروجراديشن ده اسمه يبقى الفيشز بتروح في اتجاه البحر ده اسمه بروجراديشن الفيسز بتروح في اتجاه اللاند ده اسمه ريتروجراديشن الفيشز لا بتروح لا هنا ولا هنا اسمها اجراديشن هنشوفها بعدين لكن الاول يبقى انا عندي هنا لو بصيت على دي سيمبلي خالص كده تو سيكوانس باوندريز في وسطهم عباره عن سديمنتري ويج عامله ازاي رايحه في هذا الاتجاه زيفرون كده وراجعه في هذا الاتجاه معناه كده ان انا اقدر ارسم على دي كاني برسم كيرف بتاع سي ليفل ان السي ليفل بيعلى في هذا الاتجاه وبعدين يرجع يروح في هذا بس مش هسميه سي ليفل بقى عشان مابقاش غلطان سميه ترانسجريسف ريجريسف سايكل يبقى انا عندي هنا في الشكل ده من الباترن خدتوا بالكم ان احنا عمالين نكرر كلمه باترن ونكرر كلمه استراتال باكج ليه؟ لان هو ده المفهوم الاساسي بتاع الموضوع ونكرر كمان كلمه ان هي جينتيك ريليتد لانه ما بين الدفتين دول اللي هما الاتنين سيكس باوندريز ما بينهم كل السدمنس اللي موجوده في الوسط ما بينهم عباره عن جينتيك ريتد سديس بتتكون تحت نفس الكونديشنز من الالوينك بروسيس اللي هي السي ليفلشن اللي اللي هي مرتبطه اساسا بالكلايماتك يابتي تمام طيب او بالايوستاتيك يعني تشينج عشان الايس والملتنج بتاعه والكلام ده كله حلو قوي يبقى احنا قلنا اول حاجه هتتكون هنا السيكونس باوندد تعالوا بقى نخش في التفصيل شويه في الحته دي برض معلش انا عايز السيكونس يبقى ماشي ورا بعضه ونخلي الاسئله شويه بعد ما اخلص الحته دي لغايه لما تختمر في دماغكم السيكونس باوندري ده هيكون ازاي بيحصل دروب في السي ليفل دروب الدروب ده واصل لغايه هنا لان كل الريجر سيرفس ده ايروجن حتى عامل ترانكيشن للسيرفس اللي تحته السيرفسز اللي تحته كلها ترانكيتد عليه زي راس السهم اللي هنا دي كده وزي الحاجات اللي هنا دي كلها ترانكيتد عليه يعني عامل انسيشن يعني لما يحصل الدروب في السي ليفل زي ما حصل مثلا في المسينان كرايس ايه اللي حصل حصل دروب كبير جدا في السي ليفل وصل لانه وفي فرق في انسشن حوالي اكت من 1500 متر من الدروب طب ده حصل ليه عشان المضيق بتاع جبل طارق اتقفل وبالتالي البحر المتوسط بقى بحيره عمال بيحصل فيها ايفابوريشن ويحصل فيها السي ليفل يوتا ومافيش تشارج جايلها من المحيط الاطلنطي فبينزل بينزل بينزل عمل ايه الكلام ده لانه هو بينزل كل الريفرز اللي بتصب في الميديترينان زي واكبرهم طبعا واهمهم النايل ريفر نهر النيل بيصب فيه ايه اللي حصل فيه دب فيه النشاط والحيويه ليه لان احنا عملنا اللورين للبيز ليفل يعني ايه بيز ليفل اللي هو تقريبا السي ليفل لما نعمل لورين للبيز ليفل ايه اللي يحصل معنى كده انه الجريديينت بقى ستيبر ما بين اعلى نقطه اللي عند مثلا جبال الحبشه وما بين اوطى نقطه اللي هي عند السي ليفل بتاع الميديترينين فمعنى كده ان انا كل ما انزل السي ليفل بتاع الميديترينين الجريديينت اللي هو الستيبنس تزيد فالريفر يعمق المجرى بتاعه النهر يعمق المجرى بتاعته ويتحول الى مرحله الشباب والحيويه ويعمل انسيشن كبير اللي هو عمل ما يسمى بالنايل كانيون ديورين المسينان سلينتي كرايس شايفين البروسيس ازاي مرتبطه ببعضها كلها يبقى ده اكبر مثال واضح جدا بس طبعا يعني مثال فج قوي ضخم جدا مش شرط يحصل بالدروب بالشكل الكبير ده وخصوصا ان ده كمان كان في نوع من التكتوميك ا كنترول عن طريق القفله بتاعه الميديترينان عند مضيق جبل طارق وفي نفس الوقت كان في دروب في السي ليفل جلوبال وايد كمان ود وايد وابتدى يحصلجريشن للدروب في البيز ليفل وبالتالي حصل ريجنيشن للنايل وكل الريفرز اللي بترمي في البحر المتوسط وابتدت تعمق المجرى بتاعها بشكل كبير جدا وفي قلب البحر المتوسط بقى يتكون نتيجه الكونسنتريشن بتاع السولت بقى بيتكون فيريك سولت بيوصل لغايه 2 كيلوكنس من الصوم كل ده هنا مرتبط بالدروب دي طب اللي بالاحمر ده ايه اللي الاحمر ده يمثل الانسايزد فالي فيل اللي هي زي بتاعه ابو ماضي كده اللي هي اتملت بالسيديمس ليتر اون اثناء الليت لواند مش في الاول الايروجن تحصل بيتدروب ده يحصل الايروجن الريفر يعمق المجرى بتاعه وبعدين الفيلين بتاعه يحصل امتى لما مستوى سطح البحر يعلى شويه في نهايه اللو ستاند وبدايه الترانسجريشن فيبتدي الانسايزد فالي فيل اللي هو زي بالضبط الملوه بتاعه ابو ماضي كانيون ورين وديور كويس قوي طيب في حد له اسئله هنا عند الحته دي لما اتكلمنا على سيكس باوندري بيتكون ازاي والدروب في السي ليفل والكلام ده انا شايف في بعض الاسئله موجوده غير الاسئله الاسئله القديمه انا عارفها هنتكلم عليها قطع شويه اه قطع في في حاجه مش واضحه يعني في اللي قلناها انا كررت الكلام كذا مره قطع في الحته اللي فات الاخرانيه لا لا اخر حته خالص اللي هو لما حضرتك بتقول اسئله او حاجه زي كده مثلا كويس اه احنا بنتكلم على انه السيكون بيتكون ازاي بالدروب في وادينا وابو ماضي وانه بتاعه بيكون في تمام في اي اسئله على الموضوع ده يا هو كان في اللي هو وات ار فيشز باوندريزون لا ده سكتش ده سكتش سيبك من الفيشز باوندريز اون ايه ده سكتش بيبين ان انا عندي هنا في في كونتيننتال وهنا في شالو مارين وهنا في سلوب وهنا في ده سكتش بيبان اه لا ده الشلفه اللي هنا وهنا كمان ديب وتر ديب وتر فانكطاني يا دكتور معلش ديب وتر فانز ديب وتر فانز هنا زي تربيدايت فانز وحاجات زي كده تمام ايوه سامعني ولا مش سامعيني ايوه يا جماعه حضرتك معانا اه كده سامعين اه انا معاكم بس النت هي طبعا كالعاده بتقطع يعني لا لا ما فيش اي مشاكل طيب فهنا ده الفيشز يعني خلينا نركز الاول في البروسيس يا جماعه بلاش نسال على الحاجات اللي هي ممكن ما تؤديش قوي للنتيجه دلوقتي فخلينا نسال البروسيس دي مفهومه ولا مش مفهومه ا الفيشز الفيشز خلاص انت اخدت الكورس الجزء بتاع الفيشز لكن مافيش مانع ابدا ان احنا لو في حاجه ريليتد للموضوع اللي عندنا يعني الفيشنز دي بتتغير ازاي؟ بتتغير مع السي ليفل ومع السيديمنت سبلاي اللي جاي زي ما هنشوف بعد شويه بس انا كان يهمني دلوقتي عرفتوا السيكونس باوندري بيتكون ازاي وال الباترن اللي هو هنا هو برض بروجراديشنال هنا على فكره بروجراديشنال عشان في دروب في السي ليفل اكومديشن سبيس قليل فبيبتدي يترسب الحاجات دي بتديه لو ستاندلتاز وهكذا وهنا بيكون بيزن فلور فانز طيب كل ده لو ستاند لو ستاند ده في حاجات كتير جدا في بيزن فلور فان وفي سلوب فانز وفي كمان لوستان دلتاز وبعدين في اخره خالص في الانسايزد فالي فيل و كمان جزء من السايز ف فيل بيكون ترانسجريسف بعد كده بقى بيكون في رونج ترانسريشن بيكوند في الماكس فدين الماكسم فدين هنا ليس معناه اعلى سي ليفل ولكن معناه اكبر ديستنس يخش فيها الشور لاين وده الفرق اللي انا قلتلكم في الاول خالص ان الشور لاين بيخش اكبر مسافه جوه اللان هل ده معناه ان ده اعلى سي ليفل لا ده لسه السي ليفل عمال بيعلى بدليل ان في اكومديشن سبيس على الشيلف بيستوعب الحاجات ولكن في ريجريشن الريجريشن هنا ريجريشن للشور لاين ولكن السي ليفل عمال بيعلى بيعلى بس ايه اللي بيخلي يحصل الريجريشن السديم السبلاي اللي جاي من هنا جايب كميه كبيره جدا فبيملى بسرعه ف كانها ايه عندك وعاء معين وانت عمال بتملاه السمس كل ما بتملاه كل ما الوتر بيقل اللي في الوعاء ده مظبوط فعشان كده بيحصلشن كانه بيحصلش تمام فده معناه سدي من سبلاي عشان اكبر من الارتفاع في السي ليفل فعشان كده ايه بيعمل ريجريشن الانترنت انا عارف بيحصل لها هي انستيبل شويه ولكن انا بعيد تاني عشان عارف الانترنت عماله بتلعب كل شويه يعني طيب يبقى مع معلش يا دكتور هو بس في حد بيسال معلش انا اسف اه هو في حد بيسال على ان ممكن حضرتك تشرح السي ليفل فول في الحته اللي لونها احمر فهو ممكن برض يوضح لنا انهي حته اللي فوق ولا اللي تحت التشانل ولا اللي تحت البيزن فلور يعني لا لا السي ليفل وكده هنتكلم عليه بالتفصيل حتى السيكونس ده غلط اساسا يعني ده اللي هو بتاع اكسون انا بس عايز اشرح العمليه ببساطه الاول لكن هو ده مش الصح يعني مثلا السيكونس باوندري اللي هنا محطوط تحت البيزن فلور فان دي هنعرف بعد كده ان الكلام ده مش مظبوط اه تحت البيزن فلور فان السيكس باوندري لا السيكونس باوندري فوق البيزن فلور فان المفروض والبيزن فلور فان دي ريتد لحاجه اسمها فورس ريجريشن هنعرفها بعد كده انا هنا يا جماعه عايزكم دايما لما بتسمعوا اي بريزنتيشن اهتموا بالنقط الاساس اساسيه وما تخشوش في الحاجه اللي هي ممكن تعمل لكم ديستراكشن لكن اهتم بالنقط الاساسيه اللي هي البروسيس بتاع ده بيتكون ازاي تمام التفاصيل هتعرفها بعدين لكن المهم النقط الاساسيه تبقى فاهمها تبقى فاهم انه الدروب يحصل يحصل انه الشلف ده كله بيتكشف يحصل انسيشن بالانسايزد فالي ويحصل انه السديمنس اللي بتتشال من هنا بتترسب هنا يبقى معنى كده ان البيزن فلور فان دي نتيجه جايه منين جايه من السديمس اللي هي كانت على الشلف هنا وحصلها ايروجن واتشالت من قلب الانسيشن واترمت جوه الديب سي ادي البروسس اللي بتحصل الكرونولوجيك ريليشنشيب بقى بتاعتها للسيكوس باوندري ايه هو ده اللي عايزين نفهمه بعدين لكن المهم ان احنا فهمنا ان البروسس بتاعتنا ان هنا بيحصل ايروجن وهنا بيحصل ديبوزيشن اللي بيتشال من هنا بيتحط هنا البروسيس دي ما بتحصلش اول دي بتحصل على فتره زمنيه طويله ده اللي هو مسار التعديل بقى في الموديل اللي هو اللي قدامنا ده ايه مسار التعديل الاول الحته دي اتفهمت كويس مسار التعديل ايه هو احنا ليه بنقول ان السيكوس باوندري ده غلط انه اتحط هنا ده المفروض يبقى فوق مسار التعديل انه باستمرار الايروجن من هنا والترسيب هنا المفروض ان هو مع اخر ايروجن هتحصل هنا اخر ليفل من الاروجين هيحصل هنا هيكون اخر سطح للفانز ده اتكون هنا فمعنى كده انه اخر الماكسيمم ايروجن اللي هتحصل هنا هتكون هي اكويفلنت للسيكونس باوندري اللي يكون فوق الفانز دي وبالتالي تصبح الفانز دي تابعه للسيكونس القديم مش للسيكونس الجديد وانه اللو ستاند هيبتدي فوقها مش من عندها يبقى دي خارجه بره لو ستاند ودي اللي هتكون السبب في انه يبقى بدل بتاع بتاع القديم اللي هو لا ده فين جديد اللي هو ايه ان في حاجه اسمها سيستمراكت او بيسموها اللي هو اثناء الفورس ديجيشن او بيسموها ا معلش هرجع لها دلوقتي في في الاسكتش بقى ده سيستمز تراكت رابع خاص بالسيكونس اللي قبله هنا هو طيب في نقطه تانيه انا هرجع تاني للتفاصيل بتاعه الفور ريجريسف والحاجات دي على سكتش يوضحها احسن من ده التفاصيل بتاع ده ايه السيكوس باوندري اللي فوق ده ما فيهوش نفس الانسيشن اللي موجود هنا ده بيتقال اللي ما فيهوش الانسيشن ده بيكون الدروب اللي حاصل في السي ليفل فيه اقل من الدروب اللي حاصل مع الانسشن ف النوع ده بيسموه تايب ت سيكونس باوندري وده بيسموه تايب 1 سيكس باوندري يبقى في فرق ما بين الاتنين تايب 1 سيكوس باوندري اهم ما يمثله كومبليت اكسبوجر للشيلف هاي دروب في سي ليفل ان سايزد ف فيل تايب 1 وبالتالي بيبقى اسوشيتد معاه كمان اللي هو الفانز اللي هي بتكون ريزرفوار هايل في الحقيقه يعني الفانز دي بتبقى ريزرفوار هايل لذلك مهم قوي ان احنا نربط الحاجات دي ببعضها طيب تايب ت لا تايب تروب في السي ليفل قليل مافيش انشن الشلف مابيتكشفش كله ولكن بيحصل ففت بس في ال الانفاير طيب في اسئله يا جماعه من الحاجات اللي كانت قديمه ما جاوبناش عليها من الحاجات اللي كان احنا اتكلمنا على الدروب في السي ليفل الهاي سي ليفل مع الريجريشن في حاجه في الحاجات القديمه ماتكلمناش عليها انا برض بركز لكم على نقط تمام يا دكتور بس هو معلش احنا للاسف وقتنا للسيشن قرب على الانتهاء فلو اه ما عشان كده انا عايز اروح اه انا عايز اروح للبارا سيكسز بس خلاص ماشي ممكن نخلصها الحاجات الاساسيه الحاجات الاساسيه احنا اتكلمنا عليها انا عايز اروح برض ممكن ان شاء الله ناخد باك اب سي يعني سيشن تانيه ان شاء الله قدام مافيش مشاكل لو ما فيش مشكله هو دعس ده يعني هو ده في ماتيريال كتير للقرايه عشان بس ايه ده في ماتيريال كتير تقدروا تقروها وكل حاجه ولو في اسئله بعد كده تبقوا نتكلم عليها بس انا عايز اروح في نقط مهمه عايزين نتكلم احنا اتكلمنا على الباراسيكونس والسيستمراك طيب الباراسيكونس ده هو اقل يونت اصغر يونت موجوده عندي في السيكسجرافي عايزين نعرف بيتكون ازاي والسيكونس باترن اللي هو ما يسمى بالسيستم ستراكس بتكون ازاي الباراسيكونس الواحد نفهم بقى القصه دي عباره عن ايه السي ليفل يعلى زي كده فيتكون اكومديشن سبيس سي ليفل بيعلى بريت سريع ويفضل ثابت فتره طويله بيكون فيها فيلين بالباراسيكونس الجديد عشان كده كل ما بيحصل انه يتكون اكومديشن سبيس وبعدين يحصل فيه فيلين هتوقع على طول ان لازم يحصل اب لانما يحصل كونس فيلينشن سبيس معين قدامي لازم يكون في شالين اب ولذلك بلاقي الكونس الواحد شكله كانه بروجراديشنال كده وفي شين اب فين الش هنا ادي الفيشز اللي هي الديبر وادي الشلور يبقى ده اول حاجه انهش حاجه اسمها زي ماشوف لكن الواحد يبقى ده هنا اب واللي تحته اب الاتنين دول لو هم فوق بعضهم كده في نفس المكان بالظبط ده بسميه اجراديشنال طيب هنشوف الباترنز دي ا اللي هي الاجراديشنال والبروجراديشنال والريتروجراديشنال طبعا هنا في ماتيريال كتير قدامكم تقدروا ان انتم تستفيدوا بيها وفي كمان تطبيقات ليها على اللوجز والحاجات دي طيب احنا شفنا كل واحد من دول عباره عن باراسي صح هنا ملاحظين ان مافيش شيفت في الانفايرمنت فهنا الباراسيكونسز كلها طالعه فوق بعضها مافيش شيفت يعني تقريبا الباوندري الفيش باوندريز في نفس المكان ده اللي بسميه اجراديشنال طب ده بيتكون ازاي؟ انه الريت اوف ديبوزيشن اللي هو السديمن سبلاي تساوي ريت اوف اكومديشن يعني البحر بيعلى بنفس الكيبن بيس مع الريت اوف سديمنتيشن شكله ازاي على اللوجز اهي اللوجز بالشكل ده اذا كان دي مثلا اس بي او جاما او اي حاجه فعندي الجما العاليه هنا او الاس بي بتبدا نفس الريسبونس تقريبا وده ريزيستيفيتي وبعدين بعد كده الحاجات الكورس ماتيريال اهي فده لوحده باراسيكونس شالوينج اب وده شالوينج اب وده شالوينج اب نفسكس هو هو ونفس الريشيو بتاع الشالو والديب اللي هي ريف يعني شالو ودي طب التاني ده عباره عن ايه لا ده فيفت في اتجاه اللان يبقى ده ريتش ليه عشان اقل من الريتش يبقى هنا مع كده البحر بيعلى قوي اقل منه فيديني ايه ديبنين اب انت مش لسه قايل دلوقتي ان هو الباراسيكونس دايما اه الباراسيكونس الواحد دايما شلونج اب يعني ده شلون اب وده شالين اب واللي تحت شالينج اب واللي فوق حتى الصغير ده شينج اب ولكن كلهم على بعض هنا بيبين اب فهنا ده بسميه الريتروجراديشن وده بيكون اثناء الترانسجريسف سيستمراك طب والتاني ده اللي هو البروجراديشنال عكس ده بالظبط هنا ده شالوين اب ولكن الكل مع بعض اب وكورس اب في نفس الوقت فهنا معنى كده ان ده بروجراديشنالن اللي هو ان السي ليفل بيعلى الهايتان ولكن في نفس الوقت الريتبلاي عالي جدا فبيتغلب على الس يبقى الريتبشن اعلى من الريت اوف اكديشن عشان كده نقول اكبر من واحد يبقى هنا ده بروجراديشنالديشنال اجريديشنال الكلام ده يا جماعه تقدر تشوفه من جست و يعني لو عندك ويل واحد زي ده تقدر تشوف الباتر ده على الجاما او على الاس بي او الريستيفيتي او غيره وتقدر تستخدمه كباترن للكورليشن للباكجز اللي عندك حتى لو ما عندكش فوصلز ما عندكش حاجه زي كده تقدر تستخدمها بور كورليشن يبقى هنا دي اهميه اللي هو ما يسمى بالباراسيكونس والباراسيكونس اللي هي بتكون السيستم ستراكس اللي هي لو جري اللي هي لو ستاند هاي ستاند والترانسبريس طيب انا هنا الحقيقه يعني اهم الحاجات البيزكس قلناها في خلال الساعتين دول او اقل شويه من الساعتين لكن الموضوع كبير جدا وانا معتمد على انه البيزكس اي لو اتفهمت كويس طبعا عندكم التكست تقدروا تقروا فيه تقدروا تبعتوا لي في اي وقت لو في اسئله لو في اي حاجه زي كده طبعا هنا التطبيقات بقى بتاعه الحاجات دي في الكوريليشن مهمه جدا ان احنا نستخدمها في الكوريليشن مش ان احنا نستخدم ان احنا نقارن ساند بساند وشيل بشيل وخلاص اللي هو زي الليسو استراتيجيا طيب في اي اسئله قبل ما اسيبكم ا اه يا دكتور احمد افضل في سؤال اهو في الكيو اند ايوه اه ا معلش تقر لي كده السؤال بعد اذنك ماشيشنفيرم ايه بتقول معلش السؤال تاني اقرا كده تانيشنشن لا لا مش الانسشن بيحصل الاول اثناء الدروب السريع في السي يعني معنى كده انه المرحله اللي بيحصل فيها انسيشن سريع وبيحصل صل فيها في نفس الوقت بوزيشن في الاوت بورد لبيزن فلور فانز دي مرحله اللي هي ديورين الفورس ريجريشن اللي هو الدروب سريع جدا في السي ليفل يحصل ايروجن هنا واكسبوجر للشيلف وهنا ديبوزيشن للفان ولكن الفيلين بقى اللي هو بتاع الانسايزد فالي فيل لا ده ما بيجيش غير في الليت لو ستاند يعني لما يعنيشن وهو هنا مافيش هنا فيلين هنا مافيش هنا فيلين امتى بيحصل فيت لو ترانس يبتدي بقى البحر يروح في اتجاه اللاند ويبتدي يرسب كمان جوه الانساي فاليفيل هل الكلام ده كده اللي تقصده ولا يعني دول مرحلتين مرحله بيحصل فيها الدروب في السي ليفل والايروجن بواسطه الريفر والمرحله تانيه يحصل فيها الفيلين اللي هو غالبا بيبقى باك فيل اثناء ترانسجريشن او الليتستاند ده بيبقى البحر بيعلى فيه برضو شويه هل السؤال ده كده جاوبناه ولا مش مفهوم بالنسبه للي سال السؤال تمام يا باشندس احمد زي الفل كده تمام جدا تسلم ايدك احنا هنجمع باقي اسئله الطلبه لان في اسئله كتير وهنتواصل مع حضرتك بيها يعني وهناخد تمام ابعتوا اه اهلا وسهلا في كل وقت معلش بقى هو الوقت طبعا ضيق احنا الكورس ده الحقيقه يعني بيبقى محتاج حوالي خمس ايام او حاجه زي كده بس انا كان اهم حاجه عندي طريقه التفكير والتناول لما تتعامل مع الحاجات دي طبعا هنا في جزء لسه في السايزميك والبايوستيجرافي والكلام ده كله والانتجريشن بتاع الحاجات دي كلها دي المهمه قوي ان انت تستوعبها كويس الماتيريال معاكم اقراوا فيها زي ما انتم عايزين ولو في اي اسئله ممكن تجمع معوها وان شاء الله تبعتوها كل سنه وانتم طيبين وشدوا حيلكم وان شاء الله بالتوفيق وحضرتك بالصحه وسلامه يا دكتور ربنا يعزك الله يخليك الله يخليك شكرا جدا يا دكتور شكرا لحضرتك تعبناك معانا شكرا يا فندم الله يخليك لا ابدا ولا تعب ولا حاجه اهلا وسهلا الف شكر لحضرتك ان شاء الله نتقابل قريب باذن الله باذن الله ربنا يبارك فيك شكرا الف سلامه الف سلامهلامبركاته
43:25
Lec 57 Sequence Stratigraphy of Carbonate Depositional Environments I
IIT Roorkee July 2018
269 مشاهدة · 8 maanden geleden
2:28:07
Sequence Stratigraphy Dr Ahemd Niazy El Barkooky
AAPG CUSC
1 مشاهدة · 5 jaar geleden
34:24
Lec 60 Sequence Stratigraphy of Carbonate Depositional Environments IV
IIT Roorkee July 2018
223 مشاهدة · 8 maanden geleden
33:17
Lec 59 Sequence Stratigraphy of Carbonate Depositional Environments III
IIT Roorkee July 2018
159 مشاهدة · 8 maanden geleden
44:44
Lec 56 Sequence Stratigraphy of Fluvial Environment
IIT Roorkee July 2018
213 مشاهدة · 8 maanden geleden
13:00
Sequence Stratigraphy
Inside the Ram Skull
87 مشاهدة · 5 jaar geleden
35:01
Lesson 23 Seismic Facies
IRIS Earthquake Science
28 مشاهدة · 8 jaar geleden
25:10
Lec 58 Sequence Stratigraphy of Carbonate Depositional Environments II
IIT Roorkee July 2018
144 مشاهدة · 8 maanden geleden
1:23:41
Sequence stratigraphy of late Paleozoic cyclothems
Seds Online
901 مشاهدة · 5 jaar geleden
53:05
Exploring The Stratigraphic Sequences of Jal Az Zor Escarpment SLB x AAPGKU
AAPG KU Kuwait chapter
751 مشاهدة · 5 jaar geleden
9:09
Gamma Ray Log Depositional Environment
Eng-Man
1 مشاهدة · 2 jaar geleden
6:08
Lecture 4 Sequence Stratigraphy Part A Old
John Lab
280 مشاهدة · 5 jaar geleden
1:04:51
Sequence Stratigraphy of SW Montana
Digital Commons @ Montana Tech
341 مشاهدة · 10 jaar geleden
17:00
Sequence stratigraphy with Dr Roger Slatt
Javier Tellez
125 مشاهدة · 6 jaar geleden
28:06
Lec 26 Data Input and Workflow in Sequence Stratigraphy
IIT Roorkee July 2018
208 مشاهدة · 10 maanden geleden
1:02:20
Expression of Sequence Stratigraphy in Outcrop The Book Cliffs Utah
Subsurface Consultants & Associates, LLC
3 مشاهدة · 7 jaar geleden
8:39
HD 20170309 DrGriffin Stratigraphy Class
UTD GEOSCIENCE STUDIO
106 مشاهدة · 9 jaar geleden
2:35:39
FOSI Talk 16 May 2020 Seismic Geomorphology and Sequence Stratigraphy by Henry Posamentier