كيفية صناعة مجسم الجهاز التنفسى من خامات بسيطة جدا

👁 1 مشاهدة

كيفية صناعة مجسم الجهاز التنفسى من خامات بسيطة جدا

النص الكامل للفيديو

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. ازاي نصنع مجسم الجهاز التنفسي الرئتين والقصبه الهوائيه والحنجره بطريقه بسيطه جدا وبخامات بسيطه والنتيجه حلوه قوي. اول حاجه بدات بخامه بسيطه قوي اللي هي الفلين الابيض كلكم عارفينه. كمان جبت صوره فيها الشكل الثلاثي الابعاد للرئه. بعد كده ارسمها ارسم يعني الشكل الامامي اللي قدامي. بحاول على قد ما اقدر كده ان انا اظبط الحدود الخارجيه. بعد كده هقطع الفلين ده بالمشرط. وبتقطع طبعا بسهوله جدا. يفضل يكون المشرط حاد ونقطع على اجزاء زي ما انتم شايفين كده والجوانب بتاعته بتكون فيها قطع كده لازقه فبحاول اشيلها بايدي بعدين هستخدم القطع دي عشان اعمل ثلاث قطع مشابهه ليها بالظبط واستخدمها كقالب وبعدين بقطعهم بقى عندي الثلاث قطع دول عشان نلزمهم في اكث من طريقه ممكن طبعا مسدس الشمع سريع لكن الغير الابيض بشكل عام اقوى بكثير هتكون احسن لكنها طبعا بتاخذ وقت من ساعتين لثلاث ساعات على ما تجف حطيت طبقه وبفردها كويس جدا على كل الاماكن بعد كده بحط الفلين فوق بعض هضغط عليه كويس بعد كده هحط عليه اي حاجه ثقيله زي ازايز الميه دي كده لحد ما ينشف وهسيبه بقى ساعتين ثلاثه ياخد وقت يعني انا جيت ثاني يوم الحق لان اتشغلت كان نشف كويس جدا زي ما شايفين كده بعدين بقى هرجع للصوره الاصليه ثاني واجيب نفس المشرط وابدا انحت الكتله اللي قدامنا دي عشان ادي لها الشكل الطبيعي بتاع ال الرئه انا هنا بعمل الرئه الشمال وبالمناسبه شكل الرئتين مختلف عن بعض كتير الشكل والحجم والحدود الخارجيه بتاعته مختلفه فاللي هنعمله في الرئه مش هنعمله زيه بالظبط في الرئه الثانيه لا هنعمل كل واحده لوحدها طبعا انا ببص على الصور من جميع الاتجاهات من قدام ومن ورا ومن فوق ومن تحت بحيث ان انا اشوف الشكل بتاعها وباخد كل جزء كده لوحده وهنا بحاول اعمل التفاصيل الاجزاء اللي بتكون زي محفوره كده على السطح بتاع الرئه الموضوع بسيط جدا مجرد ان احنا بنبص في الصور ونحاول نوصل لشكل مقارب ليها ده بقى الشكل المبدئي عندنا كمان الجزء اللي قدام ده برده هحاول ان انا اظبطه زي ما انتم شايفين كده الخط الخارجي بتاعها في منحنيات كتيره قوي هحاول اوصل لها برده على قد ما اقدر وناخد بالنا دايما واحنا بنقطع بالمشرط حامي بالذات في حاجه زي الفلين لانه ممكن يفلت ويجي على قدنا كمان الجزء اللي تحت ده محفور كده اللي هو ملحوت فانا مش هقطعه انا بدخل بالسن بتاع المشرط وبكسر فيه عاوز انحته عشان يبقى زي الحفره كده زي ما شايفين موضوع بسيط جدا وحتى بايدينا ممكن ان احنا نعمله والجزء اللي قدام ده اللي هو الحافه اللي تحت برده كانت واخده ميلان كده معين فهقطعها واكمل بنفس الطريقه طبعا انا صورت الجزء ده بشكل تفصيلي الى حد ما عشان يعني يدي لكم فكره لان تقريبا المشروع كله هو الجزئيه دي وبالنسبه للجزء اللي هو قدام ده برده منحوت بنفس الشكل هعمله زي الجزء اللي تحت وصلنا للشكل ده اخر حاجه بقى التفاصيل الصغيره بشوف الحاجات اللي فاتت مني وبحاول ان انا اظبطها على قد ما اقدر وده بقى شكل الرئه الشمال بالنسبه للرئه اليمين نفس الطريقه برده ثلاث قطع من الفلين على بعض لكن رسمتهم مختلفه وطريقه نحتهم مختلفه انتوا خلاص بقى فهمتوا الطريقه اعملوها زي ما اتعلمنا عشان بقى نغطي الفلين الابيض ده مش هينفع طبعا ان احنا نسيبه كده هنستخدم عجينه الورق العجينه دي انا قلت لكم عليها ان هي ممتازه كذا مره وكل مره بقول لكم نفس الكلام عجينه ممتازه جدا انا شرحت طريقتها بالتفصيل على القناه هتلاقوا الفيديو في الجنب بحط الاول طبقه من الغراء الابيض عشان العجينه تمسك كويس في الارضيه اللي تحتها بعد كده باخذ منها قطع مش لازم بقى نفردها والكلام ده مجرد ان احنا بناخد قطعه ونفردها بايدينا على المجسم مباشره زي ما انتم شايفين العجينه ليها ملمس خشن شويه وده هينفعنا في مشاريع كثير زي الصخور الارضيات وحتى في مشروع زي الرئه هيدي لها شكل واقعي شويه وهيدي لها ملمس كده مميز باجي على الاماكن اللي هي اللي شايف لها حد شويه في الرئه وبضغط عليها زي ما انتم شايفين كده هكمل تغطيه قطعه بقطعه بعد كده عشان انعمها شويه بستخدم الميه على صابعي وببلل بس الصابع كده وبمسح عليها شويه يعني بتتنعم اكث لكن برده بيفضل ليها ملمس مميز جدا هكمل كل الاجزاء بتاعه الرئه بنفس الشكل بعد ما خلصت الجزء الداخلي خلصت كمان ناحيه من النواحي طبعا مش هينفع بقى اعملها كلها مره واحده عشان ا في جزء هيحتاج ينشف الاول اللي هو الجزء اللي عملناه هسيبه ينشف لمده ثلاث او اربع اربع ساعات بيكون شد شويه ما بيكونش طبعا جف بشكل كامل لكن بيكون شد شويه زي ما شايفين كده بعدين هكمل بقى الجزء المقابل له بنفس الطريقه دي كانت اخر قطعه في الجزء الثالث ده عندنا الشكل بالمنظر ده هسيبه بقى ينشف تماما بعد ما نشف ده كان المنظر بتاعه وزي ما هتلاحظوا كده هتلاقوني عملت الرئه اليمين بنفس الطريقه انا عملتها مقفوله الاول بس بعد كده رجعت فكرت ان انا افتحها من جوه عشان نعمل التصميم الدخيل احنا طبعا بنعمل مجسم تعليمي كده محتاجين ان احنا نوضح شكل القصبه الهوائيه والشعب الهوائيه اللي موجوده جوه عشان كده علمت بالقلم على الجزء اللي محتاج اقطعه وطبعا حتى والعديده دي ناشفه بتتقطع بسهوله جدا هي في الاخر اسمها عجينه ورق فما بتكونش صلبه مثلا زي الاسمنت والجبس والحاجات اللي زي كده هقطع بالمشرط وما بمشيش بالمشرط مش لازم انزل بالعمق اللي انا محتاجه لا بنمشي واحده واحده كده وبعدين بنعمق واحده واحده عشان القطع بتاعنا يكون مظبوط يعني ناخد وقتنا في الخطوه دي وكل مره بعمق اكتر لحد ما اتفصلت معايا بالشكل ده بعدين حبيت اعمل مكان للقصبه الهوائيه او الشعب الهوائيه اللي هتدخل فعشان كده عملت لها حته شب دائريه كده وقفلتهم على بعض ورجعت عملت الناحيه الثانيه بنفس الشكل محتاجين بقى نضيف عليهم العجينه بتاعه الورق بس قبل ما نضيف العجينه محتاجه انحطهم من جوه عشان المكونات الداخليه اما اجي اقفلهم ما يقفلوش على بعض يعني يبقى في مساحه كده للمكونات الداخليه عشان كده نحتهم زي ما شايفين وجيت عند الحواف كمان نحت الفوم شويه عشان اما اجي اضيف طبقه من عجينه الورق يبقى الموضوع مساوي مع بعضه زي القطعه الاولى بالظبط وده توضيح للجزئيه الاخيره اللي قلتها زي ما شايفين كده بضيف حته من عجينه الورق بتمشي مع الحافه الاصليه اللي احنا قطعنا عليها هكملها كلها بنفس الشكل واسيبها تنشف الناحيه الثانيه برده عملناها بنفس الشكل وكان العجينه بتاعه الورق خلصت معايا في اخر حته فاستخدمت صلصال ما فيش اي مشكله استخدموا صلصال عادي جدا بالكلام عن الصلصال محتاجينه بقى في الخطوه الجايه عشان نعمل الشعب الهوائيه الصغيره اللي موجوده جوه اللي علمت المساحه اللي مسموح لنا فيها نحط الاجزاء دي عشان لما نيجي نقفل الجزئين على بعض ما فيش حاجه تحوش في الثانيه ا بس مجرد ان باخد الصلصال واعمل منه زي خراطيم كده يعني شكل اسطواني وابدا اضيفها بشكل ا يعني لحد ما عشوائي شويه وفي منها كبير وفي منها صغير الجزء ده قطعت على اساس ان هو مكمل لسه في الجزئيه اللي تحت بتاعه الرئه مجرد اني بضيفهم بالشكل اللي انتم شايفينه ده بعمل فيهم شويه تفرعات هنعمل طبعا شكل بسيط خالص الحقيقه يعني الشكل في الحقيقه بيكون اعقد من كده بكتير وتفرعات اكث من كده بكتير بعد كده عشان الفواصل اللي ما بينهم شكلها مش لطيف خالص فبنستخدم اي اداه بتاعه نحت وبحاول ان انا اسويهم على بعض ولو لزم الامر باخد قطعه من نفس الصلصال واجي على الفواصل اللي موجوده دي واضيفها وادمج مجها في بعضها كده باستخدام اداه نحت وميه عشان يطلع الشكل بتاعنا مناسب في الاخر كانه كله يعني شبكه واحده لازقه في بعضها زي ما شايفين الفرق اكبر بكتير هكمل بقى الاجزاء الثانيه كلها بنفس الشكل وصلنا للمنظر ده هجرب بقى اقفل الجزء الثاني عشان اشوف مظبوط ولا لا كل حاجه مظبوطه وزي الفل اخر خطوه عملتها في الشعب ب الهوائيه اللي موجوده دي استخدمت برده سكينه خشب اي حاجه يعني تكون ليها سن وهعمل فيها خطوط كده تديلها مجرد ملمس كده يكون شكله مميز هسيب ده بقى كله ينشف تماما بعد ما نشف ده كان المنظر بتاعه هتلاقوا لون الصلصال اتغير اهو قبل ما نلون هستخدم صنفره خشب عاديه خالص وهصنفر صنفره على خفيف الفكره لو في اجزاء بارزه قوي او خشنه زياده الصنفره بتنعمها الى حد ما ننساش ان ملمس الرئه في الحقيقه ناعم جدا اكمل صنفره لكل الاجزاء الخارجيه هنبدا بقى التلوين بلون اكريليك لون رمادي فاتح اللون ده كطبقه اولى بس وضروري في الطبقه الاولى دي ان اللون يغطي كل مكان وكل الشوق والحفر اللي موجوده على السطح بتاع الرقه هلون طبعا من جوه ومن بره كل حاجه لان زي ما قلنا دي طبقه اولى بس بعد كده زي ما شايفين في الصوره الحقيقيه الرئه بيكون لونها عاتي على بينك كده شويه فاستخدمت درجه من اللون البينك وهلون بيها برده الاماكن الخارجيه بس بتاعه الرئتين الجزء الداخلي لا نركز ونحاول ان احنا نغطي كل حاجه ولو لزم الامر برده ان احنا نخلي قوام اللون سائل شويه عشان يدخل لكل الشقوق والحفر بسهوله بعد كده استخدمت لون بني محمر عاوز اعمل شخصيه كده للرئه طبعا الالوان في الحقيقه شبه كده الى حد ما يعني فبحاول ان انا اوصل لكده جيت في الاماكن اللي هي المحفوره او الاماكن المنخفضه شويه على سطح وعملتها باللون البني المحمر ده زي ما شايفين في فرق واضح مع انها خطوه بسيطه قوي بعد كده جيت على نفس اللون البينك اللي بدانا بيه فتحته بشويه من اللون الابيض وبعد كده بدات اعمل الون بيه برده مناطق عشوائيه كده بالذات الاماكن اللي هي المرتفعه شويه ولو اللون كان واضح قوي بمسح كده بصابعي عشان يندمج مع اللي حواليه طبعا اللي بعمله على رئه من بره بعمله على الثانيه بالظبط ده بقى الشكل بتاعنا النهائي وطبعا لسه في خطوه في الاخر هنعملها بس دي اخر حاجه خالص بالنسبه للجزء الداخلي غمقت اللون البينك اللي عملناه باسود غمقته كتير وبعد كده لونت طبعا اللون اللي جوه ده بقى اختياري مش فارقه المهم ان احنا بنعمله لون مختلف عن اللون الخارجي فكرت ان انا اعمله لون اورنج لكن في الاخر وصلت للون دهون بيه بس الجزء الداخلي اما الشعب الهوائيه نفسها التفرعات دي هلونها بلون اوف وايت ولو مش باين معاكم باين دلوقتي على الفرشه ادي طبقه او طبقتين من كل لون لحد ما اللون يكون متجانس. بعد ما نشف تماما استخدمت لون بني غامق وخففته كتير بالميه زي غسول كده وبنمشي بيه بس على الشعب اللي موجوده دي هيديلها جزء كده من الشخصيه وتنوع زي ما شايفين الخطوط بقت اغمق شويه عشان بقى نعمل القصبه الهوائيه والحنجره والكلام ده استخدمت الخرطوم بتاع الكهرباء ده جبت خرطوم لقيت حجم مناسب طبعا هو مش احسن حاجه ان احنا نعمله ممكن نشتغل برده بالصلصال والحاجات اللي زي كده لكن انا قلت تخفيف بقى على هيحاول يعمل مجسم فالخرطوم هيدينا فكره عن الشكل لكن هو مش واقع قوي الحقيقه قطعت منه جزئين عشان نعمل التفرعات يمين وشمال بعد كده باجي اقطع دايره كده في النص وبتقطع بسهوله خالص لانه مجرد بلاستيك خفيف بعد كده جربت التفرع عشان يكون بالمنظر ده هنلزقهم في بعض بالشمع انا جربت السوبر جلو لكن ما مشا كويس حط شمع جوه وبره بره كده واي شمع زياده هيطلع معانا بره نحاول ان احنا نمسحه قبل ما ينشف عشان يعني الشكل يكون نضيف بعد كده جبت الرئتين حطيتهم في الاماكن المحتمله بتاعتهم عشان اشوف الاطوال المناسبه بتاعه كل ناحيه يمين وشمال هقصهم على الطول مبدئيا يعني المناسب وممكن نقصره ثاني في الاخر وممكن اتني كده الخرطوم معانا عشان يكون مناسب ليهم بعد كده خدت العلامه على المكان اللي هحتاج افتحه في الرئه الشمال مععلم كده وبتتقطع معانا برده والمسرد بسهوله جدا وهنلحتها كده ندخله جوه شويه برده بعد كل خطوه بجرب كده عشان اشوف مظبوط ولا لا قبل ما نلزم وعشان نعمل الحنجره بقى جبت حته كرتون من اللي هو بيكون في ظهر سكتشات الرسم ده وجبت طبعا الصوره بتاعتنا رجعت لها حطيت كده القصبه الهوائيه بتاعتنا وبعدين رسمت الشكل الممدائي بتاع الهنجره هقطع الجزء ده وبعد كده بتنيه على بعضه زي ما انتم شايفين شكل بسيط خالص ونفس الشكل ده هعمل منه قطعتين وهستخدم برده الشمع في اللزق لقيته انسب حاجه دلوقتي هلزقه على الجزء اللي فوق طبعا الطول بتاع القصبه الهوائيه دلوقتي ما هواش وسك المفروض نقصره شويه بس احنا يعني مش في حصه تشريح او محاضره تشريح يعني احنا بنحاول نعمل مجسم الاطفال كده يكون شكله لطيف لزقت برده الجزء الثاني المقابل له ورا بعد كده الحواف بتاعتهم هلزقها بالسوبر جلو بيمسك في الكرتون ده بالسرعه جدا وبسهوله لزقتها من الناحيتين بعد كده هيتبقى عندي جزئين فاضيين هقطع لهم قطع من الكرتون بشكل مثلث وهلزقهم مكانها خطوات بسيطه جدا عشان نوصل للشكل ده كمان في جزء كده من العضلات بيبقى موجود هنا فقطعت الشكل برده بتاعه من الكرتون وهتنيه كده عشان ياخد الشكل بتاع القصبه الهوائيه بعد كده هلزقه زي ما شايفين في فرق ما بينه وما بين الحنجره بسيط خالص لزقته بالشكل ده بالشمع بعد كده الحواف بتاعته برده لزقتها في الجزء اللي فوق بالسوبر جلو بقى عندي المنظر ده عشان نقوي الكرتون ده وما يقشرش معانا او يبوظ مع الاستخ استخدام ممكن نستخدم السوبر جلو ونسقسقه كده بيشرب وبيتحول زي الخشب بيكون قوي جدا وطبعا نركز على الحواف بالذات عشان ما تقشرش معانا كملت طبعا الكرتون كله من قدام ومن ورا لحد ما وصلنا للشكل ده قبل ما نلونه طبعا لازم نتاكد ان هو نشف تماما حتى لو بيلمع كده بيكون نشف هلون بطبقتين من لون اوف وايت اللون ده كان مسفر شويه زياده رجعت فتحته كده باللون الابيض شويه واديت طبقه واثنين وممكن ثلاث طبقات كمان ويفضل نضيف مع الطبقه الاولى غرا ابيض عشان يمسك في البلاستيك عشان يكون اللون قوي ما يقشرش بعد كده بعد ما خلصنا استخدمت عليه نفس الغسول اللي استخدمناه على الشعب قبل كده مجرد بس ان بحط شويه كده ده طبعا بينزل في الشؤوب يغمقها شويه وبعدين بمسح الاطراف الخارجيه زي ما شايفين بقى المنظر كده محتاجين بقى نلزق القطع دي في بعض هجربها كده برده هنستخدم الشمع لزقت اول القطعه الشمال والحقيقه كان في صعوبه ان انا الزق الجزء الثاني في الرع اليمين بالشمع لزقته اكث من مره زي ما شايفين كده لكن كان بيرجع يفك فقلت هلزقها في الاخر بعد ما اثبت كل واحده في مكانها برده بنجرب القطعه الخارجيه بتاعتنا عشان نتاكد ان كل حاجه ماشيه كويس عشان اعمل قاعده مناسبه ليهم جبت حته خشبه اسطوانيه زي ما شايفين كده واقطعها على المقاس المناسب بعد كده عملت فتحه في كل رئه في مكان مناسب استخدمت قلم بس كده وضغطت لان طبعا هو فيلين وعجينه ورق فبيكون بسهوله جدا مش محتاجين بريل او اي شانيور او حاجه زي كده حاول طبعا ان الفتحتين يكونوا مناسبين ويكونوا يعني مساويين قدام بعض كده الخشبتين دول لزقتهم في قاعده خشبيه ما حبيتش اصور الجزء ده وهلون طبعا القاعده كلها باللون الاسود وبعد ما تنشف القاعده تماما هنثبت كل كليه مكان كل رئه مكانها عاوز اقول لكم انها معان جديده وانا بصور الفيديو لان دايما كل ما اجي اقول كلمه رئه اقولها كليه لسبب غير معلوم المهم هنثبت الرئه الشمال الاول مكانها بعد كده هثبت اليمين وبعدين بقى هلزق الجزء ده في مكانه وكان السوبر جلو لزق مناسب جدا ومسك كويس جدا فيها كده يا شبه خلصنا لكن باقي خطوه واحده بس اخيره وهي اننا نلمع الرئتين نقدر نستخدم اي ورنيش لكن انا ما كانش عندي فاستخدمت الرزن الاعضاء الداخليه في جسم لسان عاده كده بتكون بتلمع عليها غشاء خارجي كده بيلمع فطبعا الخطوه دي مهمه جدا هنلمع الرئتين من بره بس وكده اكون خلصت لو عجبكم الفيديو ما تنسوش اللايك والاشتراك في القناه ما تنسوش كمان تعملوا شير مع اصحابكم اللي حابين يتعلموا النوع ده من الاعمال الفنيه والاهم من ده ما تنسوش اخوانكم في غزه والسودان وفي كل مكان زي ما شايفين الوضع الناس مش عارفه تلاقيها من البرد ولا المطر اللي غرق خيام في غزه واخوانا في السودان الله يعينهم الوضع اسوا من كده بكتير فعلى الاقل ما تنسوهمش من دعائكم وتبرعاتكم للاماكن الموثوقه وختاما اللهم صل على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك سلام
وسيلة تعليمية عن الجهاز التنفسي للصف الرابع تعليمية 12:57

وسيلة تعليمية عن الجهاز التنفسي للصف الرابع تعليمية

تريكات..tricks

157 مشاهدة · 3 jaar geleden

نموذج للاطفال عن الرئة Make a model lung 0:49

نموذج للاطفال عن الرئة Make a model lung

I Play With My Kids

273 مشاهدة · 4 jaar geleden

مجسم مشروع الجهاز التنفسي سهل انشطة مدرسية للعلوم Back to school Science Respiratory system 7:57

مجسم مشروع الجهاز التنفسي سهل انشطة مدرسية للعلوم Back to school Science Respiratory system

Nona doll

826 مشاهدة · 6 jaar geleden

تجربة للأطفال عن عملية التنفس سهل و ممتع 0:10

تجربة للأطفال عن عملية التنفس سهل و ممتع

le monde de Yasmina

116 مشاهدة · 1 jaar geleden

مجسم 3 D الجهاز التنفسي 0:18

مجسم 3 D الجهاز التنفسي

مكتبة Friends

3 مشاهدة · 3 jaar geleden

كيفية شرح على مجسم الرئتين 6:41

كيفية شرح على مجسم الرئتين

سلسلة النور

2 مشاهدة · 10 jaar geleden