من فتره كده قعد المدير التنفيذي لشركه ماتا مارك زاكربيرج في مكتبه الفخم ومضى على قرار بسيط القرار كان تسريح 8000 موظف دفعه واحده من الشركه قبلها بكم اسبوع في اول 2026 امازون سرحت 16000 موظف كبار في قطاع الشركات ضمن خطه بدات من اواخر 2025 طردت فيها ما شاء الله اكث من 30,000 موظف المثير للدهشه ان الشركات دي وغيرها كتير مش شركات بتخسر بالعكس دي ارباحها في السما واسهمها في البورصه بتسجل ارقام قياسيه تاريخيه بس المديرين التنفيذ زين بتوعهم بيقولوا احنا بنعمل اعاده هيكله عشان ندخل عصر الادجانتك اي عصر عملاء الذكاء الاصطناعي المستقلين ولما تيجي تبص كده تلاقي ان الموظفين اللي بيضطردوا بالالاف دول ما كانوش عمال شيل وحط في مخازن مثلا ولا عمال شغل يدوي بسيط دول مبرمجين كبار ومصممين ومديرين مشاريع محللين ماليين ناس في الموارد البشريه يعني حرفيا صفوه الطبقه المتوسطه المتعلمه اللي قاعده في مكاتب مكيفه وبتاخد مرتبات تعيشهم عيشه كويسه فلو انت بتشتغل شغل النهارده هل انت مدرك ان في وقت من الاوقات خلال الكام سنه الجايين الدور جاي عليك او لو بتدرس فالشهاده اللي انت سهران الليالي عشان تاخدها والجامعه اللي صرفت عليها عشان تامن مستقبلك خلاص ممكن كود برمجه صغير او عميل ذكاء اصطناعي اي ايجنت شغال ذاتيا بتكلفه زهيده يخلي الشهاده دي مالهاش اي قيمه ومع الوقت وظيفتك تختفي اصلا من الوجود ركز معايا هنا ان الكلام ما بقاش توقعات للمستقبل البعيد ده واقع اصلا بنعيشه فعليا وبيزيد بمرور الوقت اصل هو سؤال بسيط لو الاله بقت بتفكر احسن وبتكتب احسن وبتحل المشاكل المعقده وتاخد قرارات نيابه عنك تفتكر الكوكب ده لسه محتاج وجود معاليك في سوق العمل ليه؟ ويا ترى احنا هنعمل ايه هنشتغل ايه في السنين اللي فضل لنا على هذا الكوكب السعيد اهلا بك عزيزي المشاهد في برنامج ثروه الامم انا محمد فتحي وهيا بينا نشوف لنا شغلنا في ديسمبر 2025 طلع العالم الكبير جفري هانتون الملقب بالاب الروحي للذكاء الاصطناعي الحاصل على جائزه نوبل وحذر العالم كله من انه سنه 2026 هتكون هي سنه صدمه الوظائف الكبرى هنتون قال ان المنحنى ما بقاش تدريجي احنا داخلين على منحنى قاسي ومرعب والذكاء الاصطناعي هيقدر يستبدل ملايين الوظائف الذهنيه بسرعه وبالفعل مع بدايه 2026 الارقام بقت مخيفه التقارير الدوليه من المنتدى الاقتصادي العالمي وصندوق النقد الدولي بتقول ان 85 مليون وظيفه هيتم ازاحتها بالكامل بحلول نهايه سنه 2026 26 وصندوق النقد الدولي طلع ببيان رسمي بيحذر فيه من انه الذكاء الاصطناعي بيضرب سوق العمل زي التسونامي وانه 40% من الوظائف على كوكب الارض معرضه للتغيير او الاستبدال بالكامل. بانك جولدمان ساكس بقى كان اكثر صراحه وصدمه وقدر ان التكنولوجيا دي ممكن تستبدل ما يعادل 300 مليون وظيفه بدوام كامل حول العالم. وهنا يسالني صديقنا قازم بيه زي ما انتم عارفين هو راجل مقاول غني تقليدي دايما ما بيصدقش التكنولوجيا ويقول لي كده بضحكه ساخره يا عم سيبك من كلام الخوجات ده ما طول عمرنا التكنولوجيا بتطلع ونشتغل عادي هو الكمبيوتر يعني لما نزل قعدنا في البيت ما احنا شغالين اهو زي الفل والحقيقه قاظم بيه ان كلامك صح بس في الماضي المره دي اللعبه مختلفه تماما لان القواعد اتغيرت اصلا ليه بقى لان التكنولوجيا زمان كانت بتستبدل عضلات البني ادم يعني لما نزل الجرار الزراعي استبدل الفاس والتيران بس الفلاح فضل موجود عشان يسوق الجرار لما نزلت الالات في المصانع استبدلت العمال اليدويين بس فضلنا محتاجين مهندسين ومراقبين جوده ومحاسبين يديروا الدفاتر التكنولوجيا كانت بتعوض المجهود البدني لكن الذكاء الاصطناعي مش بيستبدل عضلاتك هو بيستبدل عقلك بيستبدل قدرتك على التفكير والتحليل والكتابه والتشخيص واتخاذ القرار التكنولوجيا القديمه كانت عباره عن مفتاح نور في البيت بتدوس عليه يشتغل والاله تنفذ امر ميكانيكي بسيط لكن الذكاء الاصطناعي في 2026 هو كهرب كهربائي ذكي قاعد جوه الحيطه بيفكر ويقرر امتى ينور وامتى يطفي ويصلح الاسلاك لو باظت من غير ما تطلب منه والكهرباء الذكي ده النهارده ما بقاش مجرد تشات بوت تساله ويرد عليك زي زمان لو انت مفكر عن الذكاء الاصطناعي لسه تشات جي بي تي فانت متاخر كتير احنا النهارده في عصر الاي ايجنتس عملاء او وكلاء الذكاء الاصطناعي يعني ايه الكلام ده يعني التشات بوت القديم زي تشات بي تي في بدايته كان عامل زي موظف قاعد في مكتبه ومستنيك تساله عشان يجاوبك ما بيعملش حاجه ثانيه لكن الاي اي ايجنت هو موظف بتديه دي له هدف عام وهو بيفكر يقسم الهدف لخطوات يكتب الكود يتصل ببرامج ثانيه من خلال الاي بي ايز يخلص الشغل بالكامل لوحده ويرجع لك بالنتيجه النهائيه السنه دي في 2026 شركه انتروبيك اطلقت نظام اسمه كلود كود ده نظام بيقدر يشتغل كمهندس برمجيات مستقل بالكامل ياخد المشروع يدخل على السورس كود يكتشف الاخطاء يكتب الحل يجرب البرنامج يصلح العيوب لوحده تماما في مايو 2026 رئيس قطاع الذكاء الاصطناعي في مايكروسوفت مصطفى سليمان قال في مقابله مع الفاينانشال تايمز احنا على بعد 12 ل 18 شهر فقط من اتمته كامله لاغلب المهام المكتبيه للطبقه المتوسطه يعني اي وظيفه بتتطلب ان حضرتك تقعد قدام كمبيوتر تتعامل معاها مع الشاشه والكيبورد الذكاء الاصطناعي هيعملها بكفاءه بشريه كامله والاله الادراكيه دي بدات تلتهم اول حاجه وظائف اللي بنسميها انتري ليفل او وظائف المبتدئين السلم اللي اي شاب بيتخرج من الجامعه بيحط رجله عليه عشان يبدا حياته المحامي الشاب اول ما يتخرج كان يروح مكتب محاماه كبير يقعد يقرا 10000 صفحه في قضايا قديمه عشان يطلع ثغره قانونيه او يلخص مستندات الشغلانه دي كانت بتاخد من المحامي البشري اسبوعين شغل متواصل النهارده اي ايجنت يعمل الحكايه دي في دقيقه واحده وبدقه اعلى او مثلا محاسب مبتدئ كان بيقعد يدخل بيانات الفواتير على السيستم ويراجع الحسابات البسيطه النهارده برامج التدقيق المالي المعتمده على الذكاء الاصطناعي بتعمل سكان للفواتير دي وتراجعها وتكتشف الاخطاء والتهرب الضريبي في اجزاء من الثانيه مؤسسه ران ستاد للتوظيف عملت دراسه كبيره في سنه 2025 على 11 مليون اعلان وظيفه لقت ان وظائف المبتدئين اللي هم خبرتهم من صفر لسنتين في القطاع المالي مثلا انخفضت بنسبه 24% في سنه واحده شوف معايا الارقام دي اعلانات وظائف مدخلي البيانات انخفضت بنسبه 63% وظائف المراجعين الماليين المبتدئين نزلت 43% وظائف محللين البيانات المبتدئين نزلت 46% السلم الوظيفي بيتهد يا حاج محسن الدرجه الاولى من السلم اللي الشباب بيحطوا رجلهم عليها عشان يطلعوا لفوق الذكاء الاصطناعي كسرها الشركات بقت بتقول لك انا ليه اعين شاب لسه متخرج واقعد ادربه وادي له مرتب واتحمل اخطاه لما ممكن ايه ايجنت يعمل شغله في ثانيه ومن غير غلطه واوعى تكون فاكر ان ده بيحصل بس في الدول المتقدمه وبعيد عننا لان منطقتنا العربيه واقفه اصلا قدام تسونامي من هذا الذكاء الاصطناعي وهي في موقف حساس جدا يعني مثلا عندنا تقرير منظمه العمل الدوليه الاي ال او الصادر في مايو 2026 وكان عنوانه الذكاء الاصطناعي ومستقبل التوظيف في المنطقه العربيه السفاره الانذار في التقرير ده ان حوالي ربع الوظائف في المنطقه العربيه معرضه للاستبدال الكامل او هزات عنيفه بسبب الاي اي السبب هو طبيعه هيكل الاقتصاد والتوظيف عندنا النسبه الاكبر من الموظفين في دول زي مصر الاردن المغرب شغالين يا اما في الحكومه القطاع العام او وظائف مكتبيه اداريه روتينيه الجهاز الاداري للدوله في الدول دي مثلا بيشغل ملايين الموظفين اغلب الشغل هناك ارشيف كتاب طلبات نقل بيانات مراجعه ورقيه دي بالضبط الوجبه المفضله للذكاء الاصط صناعي دي الشغلانات اللي الاله بتلتهمها وهي مغمضه ومش بس الحكومه تعال لقطاع التعهيد الاوت سورسين او الكول سنترز مصر في السنوات الاخيره بذلت مجهود ضخم جدا بنت قطاع كول سنتر وتعهيد عالمي بيشغل مئات الالاف من الشباب خريجين الجامعات بيتكلموا انجليزي وفرنساوي والماني وبمرتبات محترمه جدا بالنسبه للسوق المحلي لكن فين الصدمه؟ التكنولوجيا بقى اللي طردت الموظفين في الشركات العالميه هي نفس التكنولوجيا اللي الشركات دي بتطبقها دلوقتي عشان تستغنى عن مراكز الاتصال الخارجيه في مصر والهند والفلبين وغيرهم المدير التنفيذي لشركه سيلز فورس اعلن رسميا في تصريحات انه بفضل الاي اي ايجنتس وكلاء الذكاء الاصطناعي الشركه قدرت تخفض عدد موظفين لخدمه العملاء البشريين من 9000 موظف ل 5000 موظف بس وال 4000 الباقيين تم الاستغناء عنهم لان عملاء الذكاء الاصطناعي بقوا بيردوا على المكالمات ويحلوا المشاكل بكفاءه اعلى وبلاش والتقارير بتقول ان الذكاء الاصطناعي هيوفر على الشركات العالميه 80 مليار دولار من تكاليف خدمه العملاء الرقم ده معناه خراب بيوت لالاف الشباب العربي اللي عايشين على الوظائف دي كلها كام شهر ومش هتبقى الوظائف دي موجوده اصلا والسؤال اللي بيفرض نفسه هنا الثروه والمليارات اللي بتنتج عن طرد الموظفين دول وتوفير مرتباتهم بتروح فين؟ ما هي ما بتتبخرش الدراسات الاقتصاديه ل 2026 بتاكد ان مكاسب الانتاجيه من الذكاء الاصطناعي بتروح بالكامل لفوق لاصحاب راس المال والمستثمرين مش للعمال والموظفين مؤسسه بي دبليو سي عملت دراسه اثبتت فيها ان 74% من القيمه الاقتصاديه اللي بيخلقها الذكاء الاصطناعي بتسيطر عليها 20% بس من الشركات الكبرى. الشركات دي بنسميها في الاقتصاد سوبر ستار فيرمز شركات النجوم الفائقه. بص معايا على حجم التركز المالي المرعب ده في البورصه العالميه النهارده في 2026. شركه انفيديا اللي بتصنع رقائق الذكاء الاصطناعي قيمتها السوقيه تخطت ال 5 تريليون دولار. الرقم ده يعادل الناتج المحلي الاجمالي لدول متقدمه مجتمعه مايكروسوفت 4 ترليون دولار. الفابيت 3 ترليون دولار. الشركات السبعه الكبار في التكنولوجيا بقوا بيمثلوا لوحدهم 40% من قيمه البورصه الامريكيه كلها والشركات دي ما بتشغلش ملايين البشر دي بتشغل الاف المهندسين المتخصصين فقط بينما الارباح والانتاجيه بتزيد بمعدلات خياليه عشان كده عالم الكمبيوتر الشهير والملقب بالاب الروحي للذكاء الاصطناعي جيفري هانتون والحاصل على جائزه نوبل زي ما قلت لك لما سالوه عن رايه في اللي بيحصل قال بوضوح ان الاغنياء وهيئات الاستثمار الكبرى هيستخدموا الذكاء الاصطناعي عشان يستبدلوا العمال البشر والنتيجه هتكون ون بطاله جماعيه مرعبه وارتفاع ضخم جدا في ارباح الشركات الكبرى الذكاء الاصطناعي هيخلي فئه صغيره جدا من البشر اغنى بكتير وبقيه البشر افقر بكتير عشان نصدق ان كلام هنتون مش مجرد تشاؤم فلسفي تعالوا نشوف قصص صغيره من ارض الواقع فاكرين الابلكيشن الاخضر اللطيف بتاع البومه اللي بيعلم اللغات ده ديولينجو عماله تطرد في المترجمين وكتاب المحتوى اللي شغالين معاها بالقطعه الشركه استبدلتهم بانظمه جي بي تي عشان تكتب المحتوى وتترجم الدروس وثابت عدد صغير جدا من البشر بس يراجعوا ورا الاله طيب المترجمين دول كانوا شباب وفريلانسرز في دول ناميه عايشين على الفلوس دي عشان يواجهوا الغلاء وبضربه كيبورد واحده شغلهم انتهى لقوا نفسهم في الشارع بلا اي حقوق او تعويضات لانهم مش موظفين رسميين نفس الحكايه حصلت مع عملاق الاتصالات البريطاني بي تي جروب يعني رسميا خطه الاستغناء عن 55000 موظف في 2030 حوالي 40% من قواتها العامله مدير التنفيذي للشركه قال ان 10000 وظيفه من دول هيتم استبدالهم مباشره بالذكاء الاصطناعي في قطاع خدمه العملاء واداره الشبكات اي بي ام الشركه العريقه مديرها التنفيذي اعلن رسميا وقف تعيينات في الوظائف المكتبيه والسيستم الذكي بتاع الشركه بقى بيعمل 94% من المعاملات والمراجعات الخاصه بالموارد البشريه لوحده يعني والنتيجه الاستغناء عن 8000 موظف اتش ار مثلا الشركه في نفس الوقت بتعين مهندسين ذكاء اصطناعي يعني نفس عدد الموظفين تقريبا فضل ثابت بس الناس اللي عندهم 40 و50 سنه وخبرتهم كلها اداريه وورقيه مشيوا بقوا غير قابلين للتوظيف وحل محلهم هم شويه صغيرين من الناس اللي معاهم مهارات برمجيه متقدمه في امثله كتير جدا ممكن تدور عليها وهتلاقيها تقريبا في كل القطاعات بس استنى يا كازم بيه انا هفترض ان وجهه نظرك ممكن تكون صحيحه وان ده خوف مبالغ فيه طيب تعال نشوف الدراسه دي في دراسه ضخمه نزلت في 2025 اسمها مؤشر وظائف الذكاء الاصطناعي العالمي برده من مؤسسه بي دبليو سي الدراسه حللت حوالي مليار اعلان توظيف في خمس قارات وطلعت بنتائج عكس كل المخاوف الدراسه بتقول الوظائف في القطاعات الاكثر عرضه للذكاء الاصطناعي لسه بتنمو وما اختفتش الاهم ان الموظفين اللي بيملكوا مهارات الذكاء الاصطناعي مرتباتهم بتزيد بسرعه الصاروخ سنه 2025 الموظف اللي بيعرف يستخدم ادوات الذكاء الاصطناعي بياخد مرتب اعلى ب 56% من زميله اللي ما بيعرفش يستخدمها العلماء المتفائلين بيقولوا ان الذكاء الاصطناعي مش جاي يستبدل الموظف اوتوميشن لكن جاي يقويه ويزود انتاجيته اوجمنتيشن يعني تخيل معايا المحاسب الشاب اللي كان بياخد اسبوع عشان يعمل ميزانيه شركه دلوقتي بمساعده الذكاء الاصطناعي يقدر يعمل ميزانيه 10 شركات في يوم واحد ده معناه ان تكلفه الخدمه هتقل والطلب عليها هيزيد والشركات تكبر وتعين ناس كتير البروفيسور اريك برينجولفسن من جامعه ستانفورد عمل تجربه على موظفي خدمه العملاء لقى ان استخدام مساعد الذكاء الاصطناعي زود انتاجيه الموظف 14% في المتوسط والجميل ان الموظفين المبتدئين والاقل خبره كانت نسبه تحسنهم هي الاعلى اذا يعني روايه المتفائلين بيقول لك الذكاء الاصطناعي مش هيستبدلك وان البشري اللي هيعرف يستخدم الذكاء الاصطناعي ي هو اللي هيستبدلك لكن في الحقيقه حتى لو كان المتفائلين صح ولو انها يعني هتكون فتره مؤقته في احسن الحالات ولكن هنفترض ان هم صح المشكله الحقيقيه هي فتره الانتقال يعني الفلاح اللي ساب الفاس وركب الجرار في القرن 19 قعد حوالي 40 سنه في فقر وجوع وتشريد لحد ما قدر يتكيف هو واولاده مع العصر الجديد احنا بقى ما عندناش ال 40 سنه دول اصلا التكنولوجيا بتجري بسرعه الضوء الناس بتتسرح في ايام واحنا عندنا سؤال احنا هنعمل ايه لان خلينا نكون واقعيين الدور جاي على الكل اصوات كثير في العالم بدات تفكر في حلول حلول سياسيه واقتصاديه غير تقليديه زي الدخل الاساسي الشامل اليونيفرسال بيسك انكم وفكرته انه الحكومه تدفع مرتب شهري ثابت لكل مواطن لمجرد انه بني ادم عايش عشان يضمن اكله وشربه لما الروبوتات تاخد وظيفته او فكره ضريبه الروبوتات الروبوت تاكس اللي اقترحها بيل جيتس وبتقول انه الشركه اللي تستغنى عن موظفين بشر وتجيب روبوتات تدفع ضريبه تعادل الضرايب اللي كان الموظف البشري بيدفعها للدوله والفلوس دي تستخدم لاعاده تدريب الموظفين المسرحين حتى سام التمان نفسه اطلق مشروع غريب جدا سماه ورلد كوين بيلفه العالم بجهاز معدني بيعمل مسح لقزحيه العين عشان يديك هويه رقميه تثبت انك بني ادم مش بوت ذكاء اصطناعي وفي المقابل يدوك عملات مشفره كبدايه للدخل الاساسي الشامل طبعا المشروع ده واجه مشاكل قانونيه وامنيه كبيره وبعيدا يعني عن هذه الحلول العجيبه تفتكر تنفع في بلادنا يعني الدول فيها ملايين البشر اغلبهم بيعاني من ازمات ديون بتاكل الاخضر واليابس ازاي هنواجه هذا التسونامي واحنا ما عندناش شبكات امان اجتماعي للناس اللي هتقعد من وظائفها احنا كبشر وضعنا ايه؟ بس في النهايه قازم بهذا الاقتصاد علم الاقتصاد يعني بيقيس العمل بالفلوس والارقام والانتاجيه لكن احنا كبشر الشغل ده بالنسبه لنا حاجه ثانيه خالص الشغل هو كل حاجه العمل مش مجرد رقم في الحساب البنكي اخر الشهر العمل هو هويتك هو قمتك قدام نفسك قدام اهلك هو النظام والترتيب اللي بيصنع عيومك هو الاحساس الجميل بانك مطلوب ومفيد في هذا العالم لما جيفري هانتون انتقد فكره الدخل الاساسي الشامل قال انها مش كفايه كان عنده حق الفلوس ممكن تشتري لك اكل وشرب بس ما تقدرش تشتري لك كرامه انسانيه ولا معنى لحياتك وانت قاعد عاطل في البيت بتتفرج على روبوت وهو بيشتغل وينتج مكانك ماذا يحدث للمجتمعات لما يصحى شبابها الصبح يلاقوا ان طموحهم مالوش مكان التاريخ دايما بيعلمنا ان تراكم طاقات الشباب المعطله والشهادات الجامعيه اللي مالهاش قيمه ما بيؤديش لكساد اقتصادي بس ده بيؤدي لانفجارات اجتماعيه وسياسيه عنيفه جدا الذكاء الاصطناعي اتدرب على داتا كتبناها احنا البشر اتدرب على لوحات رسمناها احنا اكواد برمجيه كتب بعرقنا وسهرنا البنيه التحتيه اللي بيشتغل عليها بناها عمال ومهندسين بشر وفي النهايه الارباح الخاليه دي هتروح كلها ل 1% من البشر في وادي السيليكون والباقي بيتقال لهم شكرا لخدماتكم الاله هتقوم بالباقي السؤال الاخلاقي والوجودي اللي هيحدد شكل السياسه والحروب في الجيل الجاي بسيط جدا ومالوش اجابه سهله اذا كانت الاله بتعمل الشغل اللي كان البني ادم بيعمله تستخدم المعرفه اللي انتجتها البشريه كلها عشان تحقق ارباح بتصب في جيوب فئه صغيره جدا من الناس تفتكر افتكر الاله دي مدينه بكام لينا كلنا ايه اللي متبقي لينا كبشر في هذا العالم فكر في السؤال ده كويس يا صديقي ولو عندك اجابه يسعدني تسيبها في التعليقات انا شخصيا ما عنديش اجابه ومش شايف ان العالم مستعد وشايف ان اغلب الناس مش شايفه تسونامي وبس كده اشوفكم الحلقه الجايه
4:22
التكنولوجيا الحديثة التحول نحو اقتصاد المعرفة في عصر الذكاء الاصطناعي التنمية في العصر الحديث
قناة أزهري
119 مشاهدة · 2 jaar geleden
11:29
الاقتصاد القائم على المعرفة لماذا هو المستقبل
Mohammad Tarameshloo
301 مشاهدة · 1 jaar geleden
1:03:21
معهد الجزيرة لإعلام الجلسة الثانیة الذکاء الاصطناعي اقتصاد المعرفة وأخلاقیات العمل الإعلامي
Al Jazeera Media institute - معهد الجزيرة للإعلام
731 مشاهدة · Gestreamd: 3 jaar geleden
2:04
أحمد الفلاسي التعليم ركيزة أساسية لاقتصاد المعرفة
العين الإخبارية
116 مشاهدة · 7 jaar geleden
11:03
الذكاء الاصطناعي VS الاقتصاد العالمي
زي الكتاب مابيقول
149 مشاهدة · 1 jaar geleden
8:29
اقتصاد المعرفة طريق النمو والابتكار
السياسة والعلاقات الدولية
3 مشاهدة · 3 jaar geleden
42:43
ما هو الذكاء الاصطناعى ولماذا تؤمن الدول الكبرى أن من يتفوق فيه يسيطر على العالم ويحكمه
Ne3raf | نعرف
347 مشاهدة · 1 jaar geleden
1:12:41
بودكاست الحل إيه تأثير الذكاء الاصطناعي على الاقتصاد مع د سامر عطا الله
الحل إيه؟ مع د. رباب المهدي
17 مشاهدة · 8 maanden geleden
8:54
توقف عن منافسة الذكاء الاصطناعي ابنِ شيئاً لا يستطيع تقليده أبداً دليل 2026
أكاديمية قادة المستقبل
1:00
أحمد جمال استراتيجية الإمارات للذكاء الاصطناعي 2031 تعكس التحول نحو اقتصاد المعرفة
مركز الاتحاد للأخبار
34 مشاهدة · 1 jaar geleden
10:51
ما هو إقتصاد المعرفة وكيف يمكن إستخدامه لبناء إقتصاد متين في المستقبل
AL Jadeed
318 مشاهدة · 4 jaar geleden
1:12:30
دور الجامعات في دعم اقتصاد المعرفة لتحقيق الانتاجية العلمية والبحث العلمي
ARID | منصة أريد
115 مشاهدة · 3 jaar geleden
2:52
الإمارات ضمن أقوى 10 دول في الذكاء الاصطناعي من حيث كثافة الشركات ما دلالة هذا الترتيب التقني
مركز الاتحاد للأخبار
23 مشاهدة · 1 jaar geleden
15:09
اقتصاد المعرفة والتنمية المستدامة كل ما تحتاج معرفته
العربي 2
3 مشاهدة · 3 jaar geleden
21:37
الشركة التي فشلت في الذكاء الاصطناعي تستعد لتدمير الجميع
وليد الحلو
5 مشاهدة · 11 uur geleden
6:41
من هو آدم سميث الحقيقة التي لا يعرفها أحد عن مؤسس الاقتصاد الحديث