الدرس الثاني سورة الملك من الٱية 1 11 دين إسلامى الصف السادس الابتدائى الترم الثاني 2026

👁 2 مشاهدات

الدرس الثاني سورة الملك من الٱية 1 11 دين إسلامى الصف السادس الابتدائى الترم الثاني 2026

النص الكامل للفيديو

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طلاب الصف السادس الابتدائي اهلا بكم حبايبي معانا الدرس الثاني من الوحده الاولى وسوره الملك سوره الملك مقسمه على مدار الترم الثاني يعني مقرر علينا يا اد سوره الملك فقط مقسمه اياتها حسب الوحدات ان شاء الله معانا الوحده الاولى من بدايه السوره الى الايه رقم 11 سوره الملك سوره مكيه عدد اياتها 30 ايه زي ما قلنا مقسمه على الوحدات في شرحها سميت بسوره الملك ليه؟ يعني ايه الملك؟ الله سبحانه وتعالى مالك كل ما في الكون يبقى الملك ده لمين؟ لله سبحانه وتعالى فالله سبحانه وتعالى له الملك له الحكم هو السلطان هو الذي يقضي بكل شيء ويفعل ما يشاء ده معنى كلمه الملك طب السؤال لماذا سميت بهذا الاسم؟ هنقول لان فيها خصائص ومعالم الملك الحقيقي لله سبحانه وتعالى ما معنى كلمه خصائص؟ يعني صفات الله سبحانه وتعالى من ايه يعني من الصفات التي تدل على عظمه وقدره الله هنلاقي فيها الله سبحانه وتعالى قدير الله سبحانه وتعالى غفور الله سبحانه وتعالى عزيز يعني قوي شديد اه الله سبحانه وتعالى ا به كل العظمه والقدره على خلق كل شيء يبقى اذا كلمه خصائص يعني صفات الله سبحانه وتعالى تعرض ايضا السوره معالم الملك ما معنى معالم هي المظاهر المظاهر لملك الله سبحانه وتعالى الله سبحانه وتعالى خلق ايه؟ كل ما في الكون من ايه؟ اه من سماء ارض نجوم من انفس الانفس زي البشر الطير الحيوانات وغيره من كل ما خلقها الله سبحانه وتعالى دي اسمها المظاهر فالصوره فيها كل ده يبقى لماذا سميت هذه الصوره بسوره الملك لان فيها خصائص ومعالم الملك الحقيقي لله سبحانه وتعالى طيب يعني ايه خصائص يعني صفات الله التي تدل على عظمته وقدراته سبحانه وتعالى والمعالم هي المظاهر الكونيه كل ما خلق الله في الكون كله تمام بس كده طيب احنا مؤمنين بالله سبحانه وتعالى والحمد لله انعم علينا بنعمه الاسلام فده يا مس كلام بديهي وكلام عقلي جدا وربنا سبحانه وتعالى وهب لنا العقل وعرفنا ان الله هو خالق هذا الكون مش احنا لوحدنا ده كمان كل الناس منذ ان خلق الله سبحانه وتعالى كل ا الخلق على او في هذا الكون عارفه ان الله سبحانه وتعالى هو الخالق ايه لماذا تعرض السوره هذه المظاهر لمين هل لنا احنا ولا للمسلمين للمؤمنين لليين اه ده سؤال مهم اللي هو بيقول ايه لماذا تعرض السوره مظاهر الملك الحقيقي لله سبحانه وتعالى الاجابه على هذا السؤال نقول ايه لاقامه الحجه على الكافرين اه يبقى كلمه الحجه معناها ايه ها الدليل يبقى ربنا سبحانه وتعالى يعرض هذه المظاهر عشان يكون في دليل واضح لهم من الله سبحانه وتعالى بان ليس لهم اي حجه ان هم اا يعني يكفروا بالله سبحانه وتعالى فالله سبحانه وتعالى له الحق في حسابهم وادخلهم النار يبقى اذا هناك حجه اه يعني ايه حجه يعني دليل وبرهان من الله سبحانه وتعالى ا رد على الكافرين المشككين في قول الرسول عليه الصلاه والسلام ان هناك ا الله سبحانه وتعالى الواحد القادر هو خلق كل ما في الكون هم بينكروا ده كله فهذه السوره تعرض لهم المظاهر الكونيه من سماء وارض وغيره اه والحاجات دي كلها ما يقدرش يخلقها بشر فما عندكش اي ا حجه ثانيه انك انت تقول انك مش مؤمن بالله سبحانه وتعالى طيب لم تؤمن بالله براحتك وعاصي لله براحتك بس الله سبحانه وتعالى ذكر هذه المظاهر عشان هذه المظاهر هي اللي هتكون دليل عليك يوم القيامه وهي هتكون سبب في حساب الكافرين ودخلهم النار فهمنا يبقى عرفنا ان السوره مكيه سميت بهذا الاسم لان فيها خصائص ومعالم الملك الحقيقي لله هذه السوره تعرض الخصائص والمعالمها تقيم الحجه على الكافرين بس كده طيب الصوره فيها مواضيع ايه او تشمل على ايه؟ طبيعي بدايتها هتبدا توضح عظمه وقدره الله سبحانه وتعالى طب المواضيع الاخرى هنتكلم من خلال الشرح عشان ما نتلخبطش طيب في كمان بيقول لي من اسماء سوره الملك لها اسماء اخرى تسمى الوقيه والمنجيه الوقيه جايه من الوقايه وهي الحمايه اه والمنجيه يعني تنجي الانسان تنجيه من ايه وتحميه من ايه تحميه من عذاب القبر اه جميله يعني احنا ناخد ثواب في قراءتها وفهمها وتفسيرها وكمان اه اكيد دراستنا ليها ربنا سبحانه وتعالى يجعله في ميزان اعمالنا جميعا وثواب ومغفره للذنوب تعالوا نشوف كمان فضلها عظيم عن الرسول عليه الصلاه والسلام نقلا عن ابي هريره رضي الله عنه اه فقال الرسول صلى الله عليه وسلم ان سوره من القران 30 ايه شفعت لرجل حتى غفر له اه يبقى اذا هي تشفع لمن يقراها تشفع له يعني تكون سبب لمغفره ذنوب الانسان جميله يعني تغفر للانسان ذنوبه طيب طب ما هي بقى يا رسول الله فهو قال عليه الصلاه والسلام وهي سوره تبارك الذي بيده الملك يبقى اذا نحرص على قراءتها وحفظها وكمان فهمها فاكيد ان شاء الله ربنا يقينا جميعا من عذاب القبرم امين امين حبايبي نقرا السوره الكريمه هقراها معاكم حسب مواضعها تمام فالايه الاولى والثانيه موضوعها واحد وهو بدايه السوره الكريمه بتمجيد اه يعني ايه تمجيد يعني بتعظيم تمجيد يعني تعظيم الله سبحانه وتعالى ووضوح قدرته سبحانه وتعالى نقرا بسم الله الرحمن الرحيم تبارك الذي بيده الملك وهو على كل شيء قدير الذي خلق الموت والحياه ليبلوكم ايكم احسن عملا وهو العزيز الغفور صدق الله العظيم ما معنى كلمه تبارك تبارك يا اد معناها تقدس وتعالى وكثر خيره ام يعني ايه كلمه القدوس كلمه المتعالي كلمه تبارك الله سبحانه وتعالى معناها ان الله سبحانه وتعالى قادر عظيم ولا ا احد يتصرف في هذا الكون ولا احد له الملك ولا احد له الحكم الا الله سبحانه وتعالى يبقى كلمه تبارك دي لها كل المعاني التي تدل على عظمه وقدره الله سبحانه وتعالى يبقى نحفظ معنى تبارك هي تقدس وتعالى مين الله سبحانه وتعالى طيب الله سبحانه وتعالى كثر خيره وله كل شيء له كل شيء في ايه بقى في الامر او والنهي والسلطان والحكم والقضاء و وفعل ما يريد والمشيئه كل شيء من مين؟ من الله سبحانه وتعالى يبقى عرفنا كده من له الملك هو الله سبحانه وتعالى طيب وختمت الايه وهو على كل شيء قدير تؤكد نفس المعنى ان الله سبحانه وتعالى قادر على كل شيء طيب الذي خلق الموت والحياه ليبلوكم يعني ربنا سبحانه وتعالى خلقكم في هذه الحياه وده شيء لا تنكروه وخلق الموتى وده شيء ايضا لا تنكر ولكن الموت وان تعيش في الحياه بمده يعلمها الله سبحانه وتعالى ويميت الانسان بمشيئه الله وبارادته يعني ربنا سبحانه وتعالى يحيي الانسان كما هو يريد ويميت الانسان كما يريد يعني ليس لنا في هذا الشيء اي حاجه خالص صح كده طيب يعلل الله سبحانه وتعالى ا الموت والحياه ليه جعل الموت سبحانه وتعالى ليبلوكم يعني ايه يبلوكم يعني يختبركم جاي من الابتداء وهو الاختبار طيب الاختبار ده على اساس ايه؟ ايه اللي انا هعمله واحله في الاختبار ده؟ اعمالي الاعمال الذي يعملها الانسان في الدنيا او في الحياه تمام طيب الاعمال دي حسب بقى ما يفعل فلو كان الانسان احسن عملا تمام فالله سبحانه وتعالى يجعل من له احسن عمل اكيد له الثواب العظيم ويغفر الله سبحانه وتعالى لمن تاب ولذلك انتهت الايه الكريمه بالصفات او الخصائص الخاصه بالله سبحانه وتعالى وهو العزيز الغفور يعني الله سبحانه وتعالى يغفر ذنوب لمن تاب ورجع الى الله خلاص انت فهمت ان الله هو الخالق الله سبحانه وتعالى خلق شيء انتم عارفينه جيدا هو حياه الانسان وموته اه والله سبحانه وتعالى يبلغنا ان هذه الحياه هي حياه اختبار ليختبر ايكم اي دي معناها من منكم احسن عملا اه وهو العزيز الغفور العزيز هو القوي الشديد الله سبحانه وتعالى اه شديد على مين؟ على الكافر الذي لا يعمل اعمال صالحه او غيره والغفور الذي يغفر الذنوب لمن يتوب او يغفر لمن يحسن عملا في هذه الحياه ده المعنى تمام طيب نكمل بقى فالله سبحانه هي طبعا كلها متعلقه ببعضها فهي تبين السوره في البدايه قدره وعظمه الله سبحانه وتعالى في هذين هاتين الايتين الكريمتين اما بعد ذلك تبين الدليل على عظمه الله سبحانه وتعالى اللي هو ازاي ان احنا نتامل في خلق الله او المظاهر الكونيه في ا خلق الله سبحانه وتعالى كل ما خلق الله سبحانه وتعالى دليل على قدره وعظمه الله فيعرض لنا الله سبحانه وتعالى الايات من اول ثلاثه لغايه خمسه ثلاث ايات دول اه بتعرض ايه مظاهر الكون تمام اه ونفس الايات هي رد على الكافرين او رد على المتشككين ربنا سبحانه وتعالى يعرض لنا المظاهر اللي احنا نراها باعيننا ويقول لنا ان انت ما تقدرش تعملها ف يعني ما تقدرش تخلقها ليست من صنع البشر فده طبيعي انك لا تتشكك في قدره الله سبحانه وتعالى وايضا نقدر نقول على هذه الايات انها فيها تحدي لمين للكافر العاصي اه فالله سبحانه وتعالى يوضح له اي شيء خلقه ليس بمقدور اي انسان ان هو يخلق مثله تمام تعالوا نقرا هذه الايات فنقول بسم الله الرحمن الرحيم الذي خلق سبع سماوات طباقا ما ترى في خلق الرحمن من تفاوت فارجع البصر هل ترى من فطور ثم ارجع البصر كرتين ينقلب اليك البصر خاسئا وهو حسير ولقد زينا سماء الدنيا بمصابيح وجعلناها رجوما للشياطين واعتدنا لهم عذاب السعير صدق الله العظيم دي الايات اللي هي وضحت المظاهر تعالوا نبدا باول مظهر ا ذكره الله سبحانه وتعالى اه ممكن يجي يقول لي كده عدد او اذكر المظاهر التي ذكرت فيها الايات الثلاث دي اه الله سبحانه وتعالى بدا بايه بالسماوات السبع ان الله سبحانه وتعالى خلق سبع سماوات تمام اه يذك يذكر لنا الله سبحانه وتعالى ان هذه السماوات خلقت طباقه يعني ايه طباقه طبقات بعضها فوق بعض تمام ادي خلق عظيم من الله سبحانه وتعالى اكيد فيخاطب الله الانسان عموما فيقول ايه سبحانه وتعالى ما ترى في خلق الرحمن من تفاوت هل في اختلاف او في عدم تناسق او في عدم تناسب او في شيء عيب من الاخر عيب يعني عيب في خلق الله لا سبحانه وتعالى منزه عن كل نقص فطبعا نقول لا ما فيش عيب في خلق الله فيتساءل الله سبحانه وتعالى على مش سؤال بمعنى حقيقي على سبيل الاستنكارناس الكافرين حاجه انت شايفها بعينك زي السماء كلنا شايفينها هل فيها اختلاف اه كلمه تفاوت معناها اختلاف اه طبعا المؤمن عارف اه طيب يذكر الله سبحانه وتعالى يقول للكافر ارجع البصر هل تره من فطور طب لو سمحت ارجع كده بصاني عارفين لما نيجي نحل مع حد مساله مثلا كده او قاعده نحويه او مساله رياضيه او اي شيء اه وهو مش عارف يحل مثلا فعشان يلاقي نقول له ده الاجابه موجوده في السؤال مش عارف الاجابه نقول له طب لو سمحت روح بص كده ويلاقي الاجابه مثلا هو زي كده لان الله سبحانه وتعالى على يقين طبعا في خلقه سبحانه وتعالى منزه عن كل نقص ليس فيه عيب في خلق الله سبحانه وتعالى فيقول الله سبحانه وتعالى للك كافر ارجع البصر يعني روح انظر ابصر اه لخلق الله او للسماء مثلا فهل ترى فيها فطور فطور يعني ايه شقوق شكوق جمع مفردها شق بالشين والقاف الشق ده اي شيء عارفين الحائط لما يتشقق هو ده سبحان الله السماء دي هل فيها عيوب هل فيها شقوق هل فيها خلل باي شيء ما فيهاش ده المعنى يعني طيب ثم يرجع مره اخرى الله سبحانه وتعالى يقول ثم ارجع البصر كرتين مرتين لا ما تبصش مره واحده لا بص مرتين مره ومره كمان اه هتلاقي نفسك ايه مش قادر تقول اي حاجه ولا قادر تطلع اي عيب ف في الحاله دي لما ينظر الانسان مرات عديده عشان يدور على عيب هو بيدور على عيب لو انسان كافر اه بيدور على اخطاء اه ف ففي هذه الحالات لما الانسان بدل ما يقعد يتامل بقى في خلق ويقول سبحان الله يعني احنا لما ننظر الى السماء كده نقول سبحان الله الذي خلقها بغير عمد سبحان الله بغير اعمده يعني اه الله ما شاء الله الله سبحانه وتعالى خلق الكون جميل ا السماء صافيه ا مثلا لون جميل رائع فيها نجوم بالليل فعندما ننظر الى السماء ننظر ونقول سبحان الله لعظمه وقدره الله فالله هنا يخاطب الانسان الكافر اه اذا نظر مرت ومره مرات وهو بيقعد بقى يدور مش بتامل في خلق لا لا ده عمال ينظر الى العيوب فبيعمل ايه؟ الله سبحانه وتعالى يقول يرد اليه البصر خاسئا يرجع يعني يرجع وهو ا زعلان وهو خائب ما لقاش عيوب فيها خساء يعني خائب وصاغر خساء يعني ايه خائب وصاغر بمعنى ايه ان هو زعلان ان هو ما لقاش فيها عيوب اه خاسئا وهو حسير يعني ايه حسير يعني متعب طب تعبان من ايه الانسان ده من كتر ان هو عمال يطلع عيوب مش لاقيه عرفتوا يبقى حسير يبقى يرجع الانسان الذي يتطلع الى عيب في خلق الله اه ولم يجد اي شيء فيرجع في حاله ايه تعب و خسران وايه كمان ا ذله وخائب اللي هي خاسئا تمام ويكمل الله سبحانه وتعالى المظاهر الكونيه الجميله التي خلقها الله سبحانه وتعالى فيقول الله ولقد زينا السماء الدنيا بمصابيح السماء الدنيا الدنيا يعني القريبه يعني اقرب حاجه لينا احنا اول حاجه ما نبص لها احنا كبشر كده احنا شايفينها اللي احنا هنقراه ده اللي ربنا سبحانه وتعالى ذكره ده احنا كلنا بنشوف ربنا سبحانه وتعالى زينها وجملها وحسنها بايه؟ بمصابيح ايه المصابيح دي هي النجوم اه طب ليه بنقول عليها مصابيح هي زي المصباح كده بتضيء اه مش النجوم انتم بتشوفوها بتضيق بنشوفها بعينينا فربنا سبحانه وتعالى بيقول لنا كده السماء الدنيا لها اقرب شيء ليك انت يا يا بني ادم اه انها ايه فيها نجوم تضيء طيب هذه النجوم ربنا سبحانه وتعالى جعل لها وظيفه ركزوا يا اد اه وجعلناها رجوما للشياطين يبقى النجوم مثلا يقول لي طبعا خلي بالنا الصور دي بتيجي حسب مش بتيجي حسب الشرح لازم تكونوا فاهمين المعنى كويس لانه يجي مثلا ما معنى رجوما للشياطين طيب وما هي الرجوم للشياطين؟ يبقى انت لازم تكون فاهم التفسير كويس تمام احنا بنقوله باختصار شديد فلو فهمتوه هيثبت فتعالوا نركز تاني كده ونقول المصابيح هي الشيء المضيء وهي النجوم المضيئه وجاي منها كلمه الصبح على فكره اه لما نقول الصبح يعني في اضاءه في الصبح تمام طيب الله سبحانه وتعالى جعل هذه النجوم او المصابيح دي رجوما للشياطين يعني كلمه رجرقه تحرق الشياطين ا ليه تحرق الشياطين؟ لان الشياطين من عادتهم ا او الله سبحانه وتعالى ذكر لنا ا في ا في ايات اخرى ان هم يسترقون السمع يعني ايه يسترقون السمع؟ الله سبحانه وتعالى عندما ا ك يعني يبلغ الرسل بالوحي ركزوا في اللي بيقولوا فانتم عارفين الوحي مين؟ سيدنا جبريل عليه السلام فكان ينزل من من عند الله سبحانه وتعالى اه الى السماء الدنيا انزل الى مين؟ سيدنا محمد اه ففي ملائكه تتحرك بقى في السماوات السبع الله اعلم بقى بالكلام ده احنا ده اللي احنا ايه وصل لنا تمام ولكن احنا متاكدين ان في ملائكه وان الله سبحانه وتعالى يبلغ رسله عن طريق سيدنا جبريل ده متاكدين منه لان الله سبحانه وتعالى اخبرنا بذلك تمام طيب الشياطين بقى بتبقى عايزه تعرف الاخبار دي الاخبار من الله سبحانه وتعالى ومن الملائكه عايزه تعرف الحاجات دي يبقى هم بيعملوا ايه؟ بيسرقوا الاخبار اللي هم مين؟ الشياطين طيب فهذه المصابيح الله سبحانه وتعالى النجوم دي جعلها تحرق الشياطين الشياطين في السماء الدنيا اللي هم بيسرقوا الايه؟ اه الاخبار فهمتوا يبقى جعلناها رجوما للشياطين هي ا النجوم المضيئه تحرق الشياطين لانهم يسمعون الاخبار وغيبيات الله سبحانه وتعالى وذكر الله سبحانه وتعالى بعد ذلك اعتدنا لهم عذاب السعير اللي بيسرق السمع ده ربنا سبحانه وتعالى يدخله ايه السعير وهي الجهنم الحارقه تمام كده خلصت المظاهر الكونيه نبدا دي اخر حاجه معانا في الايات وهي بعد ان عرض الله سبحانه وتعالى ا المظاهر الكونيه وطبعا الانسان عارف مدى قدره وعظمه الله سبحانه وتعالى فالمنكر لذلك او الكافر له عذاب جهنم عذاب حارقه والله سبحانه وتعالى يذكر في هذه الايات كيفيه هذه النار واعزان الله واياكم منها يا رب العالمين فتعالوا نقرا اللي هي ايه عذاب الكافرين نقرا بسم الله الرحمن الرحيم وللذين كفروا بربهم عذاب جهنم وبئس المصير واضحه المعنى يبقى الكافرين لهم ايه عذاب ادخلوا جهنم وده طبعا بئس عكس نعمه ده شيء بئس دي يقال للانسان المسيء الانسان اللي ا مش بنمدحه الانسان اللي بيزم اللي هو عكس المدح تمام طيب المصير هو العقاب لهم الجزاء على ما فعلوه اللي هو هنا ايه النار طيب ايه اللي فيها بقى النار دي ربنا بيوضح فيها هذا ا هذه الايات يقول الله سبحانه وتعالى اذا القوا فيها سمعوا لها شهيقا وهي تفور تكاد تميز من الغيظ كلما القي فيها فوج سالهم خزنتها الم ياتكم نذير قالوا بلى قد جاءنا نذير فكذبنا وقلنا ما نزل الله من شيء ان انتم الا في ضلال كبير وقالوا لو كنا نسمع او نعقل ما كنا في اصحاب السعير فاعترفوا بذنبهم فسحقا لاصحاب السعير صدق الله العظيم ربنا ينجينا جميعا واضح الايات انها بتتكلم على النار والله سبحانه وتعالى يلقي فيها الكافرين اه اذا القوا فيها فاعزنا الله واياكم يسمعوا لصوت النار دي صوت اه شهيقا وهي تفور اي صوت عالي ا شديد وهذا الصوت ياتي من فورانها وهي تفور اللي هي تغلي تغلي من من شده غضبها النار يعني غاضبه من الكافرين الغير مصدقين ا بالله سبحانه وتعالى فبيقول توشك او تكاد انها ايه تميز من الغيظ يعني ايه تميز المعن دي كلها موجوده يا اد في الكتاب لكن تفور لا اللي هي معناها تغلي معروفه يعني اه تميز اللي هي ايه ا تتفرق ا من شده الغضب تتمزق اه اعزانا الله واياكم يا رب العالمين وربنا يحرمها علينا يا رب اللهم امين اه يعني هي تتفرج و و تتغاظ او اللي هي معناها انا قلت لكم ايه اا تتمزق اه من شده الغيظ او الغضب من الكافرين فكلما القي فيها فوج فوج يعني ايه جماعه كل ما القي فيها جماعه من الكافرين فيسالهم خزنتها الخزنه اللي هم الملائكه اللي هم حراس النار يسالوا مين الكافرين فبيسالوهم الم ياتكم نذير قال اهو ادي ا اداه استفهام يعني مالكوش ما جالكوش بس ده السؤال على سبيل التوبيخ ما جالكوش حد ينظركم ان في نار وفي جنه ويعرفكم ان في عذاب من الله سبحانه وتعالى بغير المصدقين لله سبحانه وتعالى والكافرين والكلام ده اه طبعا حراس النار عارفين الملائكه اه ا طبعا عارفين ان الاجابه ولكن هذا السؤال على سبيل التوبيخ للكافرين اللي هم خايفين جدا من النار طبعا اه فيسالهم ا حراس النار هذا السؤال على سبيل الايه التوبيخ فهم يردوا عليهم قالوا بلى يعني نعم جاءنا قد جاءنا نذير جاءنا رسل جاءنا ناس كتير وكتب طبعا الكتب السماويه عرفتنا بالله سبحانه وتعالى وكل ده ولكن احنا بقى عملنا ايه يبقى ده سبب دخولهم الايه النار فكذبنا وقلنا ما نزل الله من كذبنا كل شيء مع الرسل ومع الكتب السماويه والكلام ده كله اه وقلنا لهم كمان ان انتم الا في ضلال كبير ده قالوا لمين؟ للرسل اه تمام اه وا في الحاله دي الله سبحانه وتعالى يذكر لنا قولهم ويقولوا وقالوا لو كنا نسمع او نعقل لو كنا بنفكر شويه وعندنا عقل ما كناش دلوقتي في ال الجنم احنا انتم عارفين السعير اسم من اسماء ايه جهنم فهنا بقى ايه اعترفوا بذنبهم بس امتى امتى اعترف الكافرين بذنبهم في وقت دخولهم في النار في هذا الوقت لا يقضي ولا ينفع تمام فيحذرهم الله سبحانه وتعالى في هذه السوره الكريمه اه ل عدم مجيء هذا اليوم وهم على كفرهم ف لابد ان الانسان يعمل حساب لهذا اليوم اه فيذكر الله سبحانه وتعالى ختام هذه الايات الصعبه فسحقا لاصحاب السعير يعني ايه سحقا اه يعني بعدا من رحمه الله يعني ربنا سبحانه وتعالى لا يرحمهم ويكونوا هم من اصحاب السعير ويدخلوها اكيد اكيد لانهم حتى معترفين بكذبهم وا كلامهم وعدم سماعهم وطاعتهم لله سبحانه وتعالى اا بس كده حبايبي اعذانا الله واياكم منها يا رب وجعلنا دائما مصدقين بالله سبحانه وتعالى وبرسله ومطيعين له يا رب العالمين فتعالوا حبايبي كده نشوف المعاني طبعا احنا قلناها في داخل الشرح ما ترشد اليه الايات احنا قلنا ال ما ترشد مش شرط ان انا احفظها طيب انا هكتب ايه حسب فهمك يعني احنا في اول ايات كنا بنتكلم عن ايه عن قدره الله فت اكتبه كده اكتب باسلوبك فهنقول قدره الله سبحانه وتعالى لا يفوقها قدره مثلا ده اسلوبي انت كمان اكتب اللي انتم حابينه حسب ما فهمته الله سبحانه وتعالى قادر على كل شيء الله سبحانه وتعالى ا بيدهن الملك فهو خلق الموت والحياه وخلق كل ما في الكون ف لابد من تعظيم الله سبحانه وتعالى مثلا كل ده على الايتين الاولى والثانيه تمام نروح على انا كده بفتكر من الشرح الايات الاخرى اللي هي مظاهر الكون نقول مثلا مظاهر الكون دليل كبير جدا على قدره وعظمه الله سبحانه وتعالى اه ليست من صنع البشر نتامل في خلق الله سبحانه وتعالى اه من سماوات وارض وغيره لان ربنا سبحانه وتعالى ذكر الكلام ده اه والمصابيح والنجوم وال سماء الدنيا كل مظاهر الكون دليل على عظمه قدره الله سبحانه وتعالى اه نقول مثلا ا هذه المظاهر رد على وتحدي كبير لمين للكافرين المنكرين فيستحقون العذاب عادي جدا تمام في اخر الايات ا كاتب هو ندم الكافرين واعترافهم بذنوبهم تمام اكتب نفس الكلام لان هو نفس اللي احنا هنقوله مش مش هيبعد عننا خالص اكيد ا الله سبحانه وتعالى لا يرحمهم لانهم لم يعترفوا بذنبهم الا وقت دخولهم النار مثلا اه اا وهكذا يبقى ما يرشد اليه الايات نفهم جيدا السوره او الايات وهنلاقي كل اللي احنا هنقوله اكيد صح ان شاء الله فتعالوا نحل كده بعض الاسئله سريعا السؤال معاه الاختيارات بيقول ايه بيقول سوره الملك سوره ايه اكيد عارفين مكيه من اسماء سوره الملك احنا قلنا الواقعه المنجيه هو ذاكر الواقيه بس تمام هناخدها دي بس طيب بصوا الاسئله بتيجي ازاي وبتيجي فعلا بالطريقه اللي دي اللي هي تتحدث الايه الكريمه طيب هتيجي ازاي دي هيجيب لي مثلا اكمل اللي هي عن ايات ال النار تكاد تماز من الغيز كلما القي فيها فوج سالهم خزانتها كده تمام طيب وبعدين يقول لي على ماذا تتحدث هذه الايات هنا جاي بقى بيقول كده تتحدث الايه الكريمه اه تكاد تماز من الغيظ عن ايه؟ عن النار هي ليها ايه؟ الغيظ اللي هو الغضب وقلنا تتميز يعني ا تميزوا من الغيظ يعني ايه اا قلنا تتمزق وتتفرق من شده الايه الغيظ من الكافرين تمام طيب الحكمه من خلق الله سبحانه وتعالى الموت والحياه الله سبحانه وتعالى خلق الموت الحياه الايهكم طيب ما تعالوا نشوف بقى كده ايه كاتب ايه ليه راحه الانسان للاسف لا ما فيش راحه في الانسان حتى الله سبحانه وتعالى في ايه اخرى قال ايه وقد خلقنا الانسان في كبد يعني ايه كبد يا اد يعني تعب يعني الحياه فيها اختبار وتعب وح ليه عشان ا نرتاح ان شاء الله في ا عند الاعمال الصالحه في الاخره ان شاء الله يكتب لنا النعيم جميعا اللهم امين طيب ليه قال لاختبار الناس ايهم احسن هي دي لاختبار الناس طيب اللي بعده ترشدنا الايات الكريمه الى ايه الى التامل في خلق الكون اكيد للاستعداد الدائم للقاء الله اكيد كلاهما صحيح هناخد ايه بقى اه الاخيره الثالثه دي يلا صح وغلط سميت سوره الملك بهذا الاسم لان فيها خصائص ومعالم الملك الحقيقي لله اه صح تبدا سوره الملك بتمجيد الله قلنا تمجيد يعني ايه تعظيم قال سبحانه وتعالى فصح طيب اخبرنا النبي صلى الله عليه وسلم ان سوره الملك اه تشفع لصاحبها حتى غفر له اه صحيح طيب اا ايه كمان تتحدث الايه الكريمه من السوره عما اعد للكافرين من عذاب ايوه اعد يعني جهز ا جهزه الله سبحانه وتعالى للايه ا لا ده شوفوا بقى شوفوا لازم نقرا الجمله صح كامله بصوا بيقول لم تتحدث يعني ما كناش شايفين دي اه ولام دي ل دي جعلت الجمله دي غلط يبقى لو ما كانش في لم يبقى الجمله صح زي ما احنا ايه ا قراناها من غيرها انما ادام في لم يبقى نقرا الكلمات بالذات صح وغلط الناس بتشوفها انها سهله جدا ولكن هي عايزه تفكير تمام طيب خلق الله سبحانه وتعالى الكون بديعا اه يعني مبدع اه بلا نقص او عيبه اكيد سبحانه وتعالى طيب اوضح اوضحت الايات ان الحياه الدنيا ا دار اختبار ايوه هي دار اختبار لعباد الله صحيح سؤال ده جميل توصيل هيثبت معانا المعلومه وحلوا معايا يا اد تبارك الذي بيده الملك ها اللي هو ايه تقدس وتعالى سبحانه وتعالى اهو ا اللي هي اخر حاجه طيب المعنى ليبلوكم يختبركم فين هي انا مش شايفاه اهي تمام طيب طباقا يعني بعضها فوق بعض يعني هي فوق بعضها اللي هي السماوات كمان عندي تفاوت يعني اختلاف تمام وعندي فتور وهي الشقوق تمام يعني ما فيهوش عيوب يعني ده المقصود كده حبايبي ان شاء الله باذ باذن الله نكمل باقي الصوره بس في الوحده الثانيه هو مقسمها كده ان شاء الله بالتوفيق والنجاح للجميع ونحفظ يا ولاد الجزء ده جيدا للي مش حافظ الصوره واللي حافظ يراجع عليها ان شاء الله بالتوفيق والنجاح للجميع وربنا يجعلها لينا شفاعه لمغفره الذنوب اللهم امين والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته ‏Yeah.
الدرس ٢ سورة الملك ١ ١ ١ حفظ وتلاوة وتفسير المنهج الجديد التربية الدينية للصف السادس الإبتدائي 22:35

الدرس ٢ سورة الملك ١ ١ ١ حفظ وتلاوة وتفسير المنهج الجديد التربية الدينية للصف السادس الإبتدائي

الشيخ أدهم السيد

24 مشاهدة · 4 maanden geleden

سورة الملك من 1 إلى 11 شرح وتفسير تربية دينية للصف السادس الابتدائي الترم الثاني 15:53

سورة الملك من 1 إلى 11 شرح وتفسير تربية دينية للصف السادس الابتدائي الترم الثاني

ذكرتلك

4 مشاهدة · 5 maanden geleden

درس سورة الملك الآيات ١ ١ ١ الصف السادس الابتدائي كتاب المدرسة تربية دينية الترم الثاني 15:38

درس سورة الملك الآيات ١ ١ ١ الصف السادس الابتدائي كتاب المدرسة تربية دينية الترم الثاني

خميس رزق

3 مشاهدة · 4 maanden geleden

سورة الملك للصف السادس الابتدائي الترم الثاني المنهج الجديد 2026 أ مصطفى عبده 15:35

سورة الملك للصف السادس الابتدائي الترم الثاني المنهج الجديد 2026 أ مصطفى عبده

أسس لغتك العربية

6 مشاهدة · 4 maanden geleden

حل كتاب المدرسة دين الصف السادس صفحه 15 و 16 سوره الملك الترم الثاني 2026 4:26

حل كتاب المدرسة دين الصف السادس صفحه 15 و 16 سوره الملك الترم الثاني 2026

تأسيس أون لاين

33 مشاهدة · 4 maanden geleden

الدرس ٩ سورة الملك ١ ٢ ٢ ٢ حفظ وتلاوة وتفسير التربية الدينية للصف السادس الإبتدائي الترم الثاني 22:19

الدرس ٩ سورة الملك ١ ٢ ٢ ٢ حفظ وتلاوة وتفسير التربية الدينية للصف السادس الإبتدائي الترم الثاني

الشيخ أدهم السيد

15 مشاهدة · 3 maanden geleden

مراجعة التقفيل التربية الدينية الإسلامية شهر فبراير ومارس الصف السادس الإبتدائي الترم الثاني 2026 52:30

مراجعة التقفيل التربية الدينية الإسلامية شهر فبراير ومارس الصف السادس الإبتدائي الترم الثاني 2026

Mr. Osama Aboelsoud

100 مشاهدة · 3 maanden geleden

حل كتاب المدرسه دين ساتة ابتــ ـــ ــ ــدائـ ـي ترم ثاني 2026 صفحة 15 16 سورة الملك 8:06

حل كتاب المدرسه دين ساتة ابتــ ـــ ــ ــدائـ ـي ترم ثاني 2026 صفحة 15 16 سورة الملك

مس وفاء سعد

19 مشاهدة · 4 maanden geleden

تفسير سورة الملك كاملة فيديو تعليمي 26:53

تفسير سورة الملك كاملة فيديو تعليمي

البستان فكرة

223 مشاهدة · 5 jaar geleden

الدرس ١ ٦ سورة الملك ٢ ٣ ٣ ٠ حفظ وتلاوة وتفسير التربية الدينية للصف السادس الإبتدائي الترم الثاني 17:43

الدرس ١ ٦ سورة الملك ٢ ٣ ٣ ٠ حفظ وتلاوة وتفسير التربية الدينية للصف السادس الإبتدائي الترم الثاني

الشيخ أدهم السيد

9 مشاهدة · 2 maanden geleden