لو انت شخص عمرك ما حليت قبل كده او حتى ما جربتوش فقد تظن ان حله شيء مستحيل او صعب او مثلا ما بيحلوش الا الاسكيا فقط لكن على العكس الشيء اللي انت شايفه ده جدا سهل انك تحله بس متطلب شويه حفظ صغيرين طيب عشان نعرف نحل المكعب الروبيك اول حاجه محتاجين نعرف تلات حاجات اللي هو السنتر ودي القطعه اللي بتبقى في النص من كل وش وثاني حاجه اللي هي الايدج ودي القطعه اللي بتبقى اللي في النص هنا ما بين القطعتين دول في اي في اي وش برضو ودي بتحتوي على لونين والقطعه الثالثه اللي هي الكورنر اللي بتبقى موجوده بره ودي بتحتوي على تلات الوان في البدايه هنلخبط المكعب حاليا هنمسك اي سنتر انت عايزه مثلا انا هبدا بالابيض خلينا نبدا بالابيض كلها مع بعض اول حاجه بتبدا تكونها دي اول خطوه بنبدا نعمل الكروس او علامه الزائد بنعملها ازاي احنا هنبدا بالابيض زي ما قلنا يبقى عايزين نعمل زي شكل ورده فوق على السنتر الاصفر بنعمله ازاي بتدور على القطع اللي زي دي اللي بيبقى فيها لون ابيض اللي بتبقى القطعه اللي بتبقى في النص اللي بيبقى فيها لون ابيض تدور عليها وتجيبها فوق بس تجيبها فوق بطريقه ان الابيض يكون فوق يعني مثلا دي اقدر اجيبها فوق كده هنا الابيض فوق زي ما انتم شايفين لكن لو جبتها كده هنا الازرق اللي فوق فكده دي غلط لازم اجيبها بحيث ان الابيض يكون فوق دور على واحده تانيه دي لا طبعا لان ما فيهاش ابيض دي برضو ما فيهاش ابيض عندنا قطعه زي دي هجيبها فوق عشان بحيث ان الابيض يكون فوق كده بالشكل ده عندنا قطعه زي دي اقدر اجيبها فوق بس خلوا بالكم ان في قطع مكانها فعشان نجيب دي فوق من غير ما ابوظ القطعه اللي مكانها اقدر بكل بساطه ان انا يا انزلها تحت وبعديها اروح مطلعها فوق كده بس الحل الافضل للحاله دي انك ما تعملش لان زي ما قلنا حركتها كتير زي ما انتم شايفين احنا عندنا اثنين محلولين واتنين تانيين مش محلولين فممكن تجيب واحده من اللي مش محلولين وتحطها مكان دي عشان لما ترفعها اللي مش محلوله دي تنزل تحت وكده كده مش محلوله فاحنا ما عندناش اي مانع ان هي تنزل تحت فهنعمل كده عشان نجيب دي فوق مكان دي وبعديها نرفع عشان نطلعها فوق كده نكون علينا ثلاثه نوصل لاخر وحده حاليا واللي هي دي وزي ما انتم شايفين لو انا طلعتها فوق على طول هيكون الاخضر اللي طلع فاحنا مش هينفع كده عشان نطلع الابيض اللي فوق في الحاله اللي زي دي اللي هي تكون القطعه مقلوبه هتلاقوها مقلوبه احنا عايزين نقلبها نقلبها ازاي اول حاجه بتحطها في النص هنا في اللاير اللي في النص او في الطابق اللي في النص كده بتحطها في الطابق اللي في النص عن طريق ان انت بتعمل كده القطعه هنا اهي بتعمل كده عشان تحطها في الطابق اللي في النص بعد كده بتشوف القطعه اللي مش محلوله فين اهي وبتعمل نفس اللي عملناه مع القطعه الحمراء دي بتشوف القطعه المحلوله اهي القطعه دي عشان اطلعها فوق محتاج ان هي تيجي هنا بنحط القطعه المحلوله هنا بعديها نروح رافعينها وبكده زي ما انتم شايفين عملنا شكل الورده ما علينا من الكورنر الثانيين دول اهو عملنا شكل الورد اللي احنا عايزينها دلوقتي هنبدا ننزل القطع اللي احنا عملناها دي ننزلها تحت عند السنتر الابيض هنزلها ازاي نمسك اول واحده مثلا القطعه البرتقاليه مثلا نمسك اول واحده طالما اللون البرتقالي فلازم اوديها عند اللون البرتقالي ده اخضر لا ده احمر لا ده ازرق لا ده برتقالي يبقي كده وديناه عند البرتقالي فنقدر ننزلها على طول ان احنا نلف دي كده مرتين واحد اتنين زي ما انتم شايفين نازل تحت خلصنا البرتقاليه نخش على اللي بعديها دي الحمراء الحمراء تحت الاحمر لا الاحمر هنا فنوديه عند الاحمر وبعديها ننزلها تحت بعديها يعني اخضر الاخضر قدامي هنا اوديها عند الاخضر وننزلها تحت واخر حاجه الازرق على اليمين هنا اوديها عند الازرق وانزلها تحت بعد اللي انت عملته ده المفروض يكون عندك الكروس معمول او علامه الزائد بعد ما نحل علامه الزائد نخش على الخطوه التانيه واللي هي الكورنرز عشان نعمل عندنا او الطابق الاول طبعا زي ما قلنا بتتكون من ثلاث الوان فانت هندور على ثلاث الوان اللي انت محتاجهم انا عندي هنا محتاج ادخل الكورنر دي الحته دي والكونا دي بيبقى موجود الوان اللي هم اخضر واحمر وابيض عرفت ازاي لان هي المفروض بتبقى في النص هنا وحوالينها احمر واخضر وابيض بدور على قطعه فيها احمر واخضر وابيض دي لا دي لا دي لا ايوه هي دي لا طبعا لقيتها اول حاجه بجيبها فوق المكان اللي احنا عايزين ندخلها فيه يعني عايزين ندخلها هنا بجيبها فوقها فهي هنا عامل دي مرتين كده عشان نجيبها فوق بعد اما نجيبها هنا هعلمكم الان اربع حركات الاربع حركات دول هنستخدمهم يعتبر غالبيه الحل بتاعنا ومهمين جدا في في الحل الاربع حركات دول طبعا لازم تكون بتقدر تستخدمهم بيدك اليمين وبيدك الشمال الاربع حركات كالاتي اول حاجه بيدك اليمين هتمسك ده ترفعه فوق كده بعديها بصوا بقى السبابه هتروح عامل شمال تاني فوق بالسبابه ده شمال بعديها تحت بعديها بالسبابه ده يمين فوق شمال تحت يمين ودي باليد اليمين باليد الشمال هتكون نفس الشيء حرفيا بس الفرق بدل ما بتعملها بيدك اليمين هتعملها بيدك الشمال والشمال هتكون كالاتي فوق بعديها بالسبابه ده يمين وبعديها تحت بعديها بالسبابه ده الشمال فوق يمين تحت شمال بعد ما تجيب الكونر اللي انت عايزها وتحطها في المكان المطلوب يعني المفروض بتخش هنا بحطها فوق المكان اللي بتخش فيه وبعديها بشوف اللون الابيض او الاستيكر الابيض عندي متوجه فين طالما الاستيكر الابيض متوجه قدامي طبعا ممكن يكون عندك تلات حلقات يلا الاستيكر الابيض قدام يا الاستيكر الابيض على اليمين الاستيكر الابيض فوق هنا في المكان ده طالما متوجه قدامي تلف المكعب وتعملها مره واحده بس بيدك الشمال كده مره واحده دخلت معنا دي لو الابيض الاستيكر الابيض متوجه لقدام طيب هاتي لو الاستيكر الابيض متوجه فوق فهنا بتعمل نفس الاربع حركات اللي احنا قلنا عليهم بس بتعملهم ثلاث مرات مش خمس مرات وطبعا سواء هتعملهم بيدك اليمين او بيدك الشمال هتعملهم ثلاث مرات برضو يعني لو بيدينا اليمين اهي الكنار خلوا بالكم بها منها واحد يعني نزلت تحت اهي اتنين طلعت تاني بعديها اخر مره تلاته اتحلت في مكانها ولو هنعملها بيدينا الشمال ثلاث مرات برضو نفس الشيء واحد اتنين الكورنر برضو اتحلت بيدك اليمين يدك الشمال طالما الاستيكر فوق ثلاث مرات مش هيتغيروا يجي الان لاخر حاله معنا ولو الاستيكر الابيض ناحيه اليمين لا هو فوق ولا هو قدام في الحاله دي هنا مره واحده بيدينا اليمين هتكون كده وتكون كده دخلنا الكورنر وكل شيء مزبوط عندنا اخر واحده اهي نشوف الاستيكر الابيض على اليمين فمره واحده بس شايفين كده عملنا وخلصنا او اول طابق خلصنا دلوقتي بقى هنخش على بالنسبه لي في طريقه المبتدئين هي اسوا مرحله صراحه لان هي مستفزه شويتين واللي هي الطابق الثاني او الطابق اللي في النص اللي انا بحركه ده المرحله دي ليه مستفزه لان خطواتها كتير وممكن تتلخبط فيها بسهوله طيب عشان نحل الطبقه التاني بندور على القطعه دي وبنحلها فتعرفهم ازاي تبص اول حاجه فوق تدور على قطعه في النص اللي هي ما يكونش فيها اصفر لان لو في اصفر هيكون مكانها في الاربعه اللي فوق دول يا هنا يا هنا يا هنا احنا عايزين لمكانهم هنا فاكيد مش هيبقى فيها اصفر ندور على واحده ما فيش اصفر دي فيها اصفر دي ما فيهاش دي ما فيهاش دي ما فيهاش خلاص نبدا في اي واحده من التلاته دول انا مثلا حابب ابدا بدي طيب هتشوف اللونين بتوعك هم احمر برتقالي واخضر فتشوف توديها ما بين البرتقالي والاخضر واتاكد انك تكون حاططها عند اللون اللي قدام يعني لو الاب لو البرتقالي هو اللي قدام هنا فهحطها عند البرتقالي لكن الاخضر هنا هو اللي قدامي فخلاص هوديه عند الاخضر بعديها تشوف اللون اللي فوق اللي هو البرتقالي موجود على شمالك ولا على يمينك هنا في الحاله دي موجوده على يميني على فهنا هنا ممكن يكون عندك حالتين ايه على شمالك بس مش اكتر في الحاله دي موجوده على يميني فطالما على يميني ببدا الحركات بتاعتنا بيدينا اليمين فاول حاجه ببعيدها بعيد طبعا لو لو اللون اللي انا بدخله موجود هنا على الشمال فبعدها ناحيه اليمين اهم حاجه ان انا ببعيدها عن اللون التاني اللون التاني على اليمين فهبعدها ناحيه الشمال اهو القطعه كانت هنا وديناها ناحيه الشمال بعيد بعديها بعمل الاربع حركات اللي احنا عارفينهم بيد اليمين طبعا طالما هنا دي على اليمين فهنبدا بيدينا اليمين واحد اتنين تلاته اربعه بعدين هنلف المكعب على الوش البرتقالي اللي هو الوش بتاع اللون الثاني ونعملها بيدينا الشمال واحد اتنين تلاته اربعه وزي ما انتم شايفين الايدج اللي احنا اخترناها اتحلت في مكانها طيب نشوف واحده تانيه عندنا مثلا زي انا عايز استخدم دي اول حاجه طيب عندنا دي المره دي معانا الحاله التانيه واللي هو لو اللون اللي فوق موجود على الشمال طالما موجوده على الشمال يبقى هنبدا بيدينا الشمال طبعا موجود على الشمال يبقى بنوديها بعيد الاول ناحيه اليمين بعديها نبدا الاربع حركات بدينا الشمال واحد اتنين تلاته اربعه بعديها نلف المكعب على اللون التاني ونعمل بيدينا اليمين مره واحده واحد اتنين تلاته اربعه كده نكون خلصنا او اول طابقين من المكعب وصلنا حاليا لليره الاخير او الطابق الاخير عشان نبدا نحل الطبق الاخير ده محتاجين نعمل الكروس الاصفر او الزائد الاصفر وطريقه عمل الزائد الاصفر طبعا مش نفس الزياده الابيض هي مختلفه حبتين ممكن يكون عندك اربع حالات هحط لكم الاربع حالات هنا على الشاشه دلوقتي نبدا حاليا باول حلقه عندنا واللي هي حاله النقطه الخوارزميه كالاتي عارفين الاربع حركات اللي انا علمتها لكم اللي هي دي هتعمل نفس الاربع حركات بالظبط بس الفرق قبل ما تعمل الاربع حركات شايفين اللي قدام ده الوش اللي قدام ده هتحرك قوه وتنزله لتحت اهو تعمل كده بصباعك السبابه لتحت كده بعد كده تعمل الاربع حركات بتوعك عادي واحد اتنين تلاته اربعه بعديها تروح رافعه تاني بعد ما ترفعه هتلاقي عندك حرف ال او زي زاويه قائمه كده بعد ما يبقى عندك الحرف ده بدل ما تنزل واحده بس هتنزل اتنين الاتنين اللي قدام دول زي ما انت شايف بدل ما ننزل واحده انزل اتنين فانا نزلنا اثنين وبعديها عملنا الاربع حركات بعدين نرفع الاثنين اللي احنا نزلناهم تاني هتلاقي ان الكروس اتعمل معك لكن لو احنا عندنا حرف الال بتاعنا اهو لو انت مش عايز تتابع طريقه اللي هم الاتنين دول وعايز تكمل عادي فممكن تمسك حرف الال بحيث ان هو يكون تحت على اليمين وتعمل الحركه اللي احنا قلنا عليها مره واحده كده بعد هترفع هتلاقي عندك الخط تمسك الخط بالعرض بعديها تروح عامل مره واحده هتروح رافع تاني هتلاقي عندك الكروس طبعا استخدم الطريقه اللي عاجبك اكتر طيب بعد ما نكون الكروس حاليا نخش على الخطوه اللي قبل الاخيره واللي هي ان احنا نحل زي ما انتم شايفين لو انا مثلا عندي الخضراء دي هوديها عند الاخضر واو حلينا الاخضر لكن نبص على الالوان التانيه عندنا الاحمر مش محلول البرتقالي مش محلول الازرق مش محلول فانت تحاول تحل اكبر عدد ممكن يعني انا هنا حليت الخضراء بس لكن لو عملت كده اقدر احل الازرق والاحمر الازرق والبرتقالي مع بعض لكن عندنا اخضر والاحمر مش محلولين انت بتحاول تحل عندك اكبر عدد ممكن واللي هو عاده بيكون اتنين انت عندك اتنين محلولين هتخلي واحده ورا واحده هنا في الجهه اللي ورا واحده في الجهه اللي على اليمين تاني لو انت عندك اتنين محلولين الاثنين دول محلولين هنخلي واحده ورا هنمسك المكعب بحيث ان تكون واحده ورا وتكون واحده على اليمين وبعديها هنعمل الخوارزمي الخوارزميه دي ممكن تحفظها بحيث تشوف ايه اللي بيتحرك معك فهي كالاتي اول حاجه شايفين البير ده او القطعتين دول هنطلعهم فوق في الحته دي وبيطلعوا ازاي بيطلعوا بالطريقه دي كده وبعدين نوديهم هنا واتاكد انك تنزل دي تاني لانك لو ما نزلتهاش هتكون بوظت القطعتين دول فتنزلها تاني دلوقتي طلعناها فوق تاني بتطلع فوق كده كده كده وبعدين هنوديها بعيد هنا في الحته دي كده بعديها نرفع ده ونروح جايبينها تاني في نفس المكان بتاعها بعديها نروح منزليه وبعد اما نعمل يو كده طبعا الحركه دي اسمها يو عشان كده بعد اما نعمل يو هتلاقي ان البرتقال اتحل اخضر اتحل احمر اتحل ازرق اتحل بس ودلوقتي نوصل للخطوه اللي قبل الاخير عفوا الخطه اللي انا لسه شارحها ما كانتش قبل الاخيره دي هي دي الخطوط الاخيره الخطر الاخيره ان انت تعمل اورينتيشن للكورنس يعني ايه انك تظبط مكان الكورنر يعني مثلا انا عندي مكانها هنا اخضر واحمر واصفر فالمفروض يكون هنا هنا هي ما بين الازرق والاحمر والاصفر فدي مكانها غلط ودي برده المفروض تيجي هنا ودي المفروض تيجي هنا فدول كلهم كده اماكنهم غلط ازاي اول حاجه بتشوف بتدور على قطعه واحده عندك محلوله وانا في الحاله دي عندي قطعه دي محلوله لكن طبعا ممكن يكون عندك ولا قطع محلول عادي يعني مثلا في حاله زي دي زي ما انتم شايفين ولا قطع عندي في مكانها الصح كلهم في اماكنهم غلط بيكون عندك حالتين يا اللي كلهم في اماكنهم غلط بيكون عندك واحده بس محلوله يا بتكون عملت سكيب للمرحله دي اساسا ودخلت على المرحله الاخيره وهنا انت ساعتها هتكون محظوظ يعني لو لو ولا واحده محلوله هتعمل نفس الخوارزميه عادي من اي حته لكن لو عندك واحده بس محلوله هتخلي الواحده اللي محلوله دي قدام على اليمين في الحته دي بالزبط هنا انا ما عنديش ولا واحده محلوله فهنعملها من اي حته عادي والخوارزميه بتكون كالاتي هي خوارزميه سهله ان هي في الصراحه بتعمل بصباعك السبابه ده شمال عادي هتروح رافع فوق وبيدك الشمال نفس الشيء كده ترفع فوق بعدها تعمل نفس الشيء بس المره دي اللي تحت مش لفوق تاني اهو شمال اللي تحت وبعديها يمين لتحت زي ما انتم شايفين بعد ما نعمل كده انا متاكد حاليا ان في واحده منهم مكانها اتحل خلينا نبص هل هي دي لا هل هي دي لا هل هي دي لا هل هي دي ايوه هي دي هتقول لي ازاي ده مش محلوله لا اقول لك هي محلوله بس هي معكوسه هنا هتلاقي اخضر اخضر اصفر اصفر وبرتقالي والبرتقالي فعندنا واحده محلوله بنحطها قدام على اليمين وبنعمل نفس الخوارزميه بالسبابه ده شمال فوق بعديها يمين فوق بعديها شمال تحت واديها يمين تحت دلوقتي عندنا كلهم زي ما انتم شايفين في الاماكن الصحيحه بتاعتهم ولو مش في اماكنهم الصحيحه اعمل الخوارزميه تانيه افضل اعملها لحد ما يتظبطوا معك عندنا دي مكانها الصح ودي في مكانها الصح ودي في مكانها الصح والان وصلنا لاخر خطوه عندنا خلاص هنا هنفنش حل المكعب اضطر ان احنا نقبل نقلب المكعب فيها ونخلي القطع او مش محلولين هنخليهم تحت هنبدا طبعا ممكن يكون عندك اتنين محلولين ممكن يكون عندك اتنين مش محلولين ممكن يكون عندك تلاته على حسب بقى هي اتنين يا تلاته بس نحرك اللي تحت ده ونعملها لحد ما الاصفر يجي تحت واحد اتنين وزي ما انتم شايفين بعد ما تعمل ده كله ولو انت عملت كل الخطوات صح المفروض يكون المكعب اتحلى عندك وكل حاجه زي الفل او الشرح بس في حاجه بس حابب اوضح عليها زياده دي طريقه المبتدئين انا ان شاء الله القناه دي هنزل فيها حاجات كثيره متخصصه وهنزل ازاي تنزل اقل من الدقيقه وهتنزل طريقه المحترفين وهنزل ازاي تحل بسرعه تنزل تحت التلاتين ثانيه والعشرين ثانيه والعشر ثواني فلو انت عجبك الموضوع وحابب انك تكمل اعمل لي وتابعني عشان اول اي فيديو ينزل تكون شايفه على طول وتسمعه بحيث انك تتطور في حل المكعب بس كده دي نهايه الفيديو بتاعنا يا رب يكون عجبكم ويا رب يكون الشرح بتاعي مبسط بس السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اشوفكم في فيديو جديد السلام عليكم
3:38
Dominate the Rubiks Cube 3 x 3 with Pro Tricks Ultimate Tutorial
BEST CUBER MK
2 مشاهدة · 2 jaar geleden
26:15
اسهل طريقة حل مكعب روبيك rubiks cube solver
محمد ناصر السالم - mohammad asalm
747 مشاهدة · 5 jaar geleden
1:22
Rubiks Cube Solve In Just 60 sec Rubik Cube Solve Step By Step cubesking 747
CUBES KING 747
5 مشاهدة · 2 jaar geleden
7:04
طريقة حل مكعب روبيك 3 x 3 في وقت قصير – أسهل فيديو توضيحي
الجانب المُشرق | Bright Side Arabic
11 مشاهدة · 7 jaar geleden
2:35
Solve Rubiks Cube in 1 Minute No Experience Needed
MRCUBESKING27
1 مشاهدة · 1 jaar geleden
10:03
Leer hoe je een Rubiks Cube in 10 minuten oplost beginnershandleiding
J Perm
96 مشاهدة · 7 jaar geleden
37:39
How to Solve the Rubiks Cube An Easy Tutorial
TheCubicle
40 مشاهدة · 9 jaar geleden
1:15
How to Solve a Rubiks Cube in 4 Moves
Cuber’s Tube
18 مشاهدة · 6 jaar geleden
21:40
طريقة حل مكعب روبيك للمبتدئين
Naeem Kareem Aldeen | نعيم كريم الدين
1 مشاهدة · 3 jaar geleden
50:05
كيفية حل مكعب روبيك كاملاً للمبتدئين
Ibrahim Abbas - VEØ
5 مشاهدة · 6 jaar geleden
2:15
LEARN HOW TO SOLVE 3 X 3 RUBIKS CUBE IN LESS THAN 1 MINUTE
MRCUBESKING27
1 مشاهدة · 1 jaar geleden
11:43
Hoe los je een Rubiks Cube 3 x 3 op Supergemakkelijke beginnersmethode 2025 bijgewerkte gids
Speedcube
290 مشاهدة · 6 maanden geleden
6:34
حل مكعب روبيك في أقل من 6 دقائق شرح بالعربي علي الفقيه
Ali Alfaqeeh
850 مشاهدة · 2 jaar geleden
3:45
Solve the Impossible Step By Step Guide to the 3 x 3 Rubiks Cube
BEST CUBER MK
10 مشاهدة · 2 jaar geleden
5:19
LEARN HOW TO SOLVE 3 X 3 RUBIKS CUBE IN LESS THAN 1 MINUTE