تلخييص كل قوانين الفيزياء ل ٢ ث ترم تاني 50 قانون من المريخ

👁 1 مشاهدة

تلخييص كل قوانين الفيزياء ل ٢ ث ترم تاني 50 قانون من المريخ

النص الكامل للفيديو

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته رجاله تانيه ثانوي اخباركم ايه كالعاده جاي لك بمفاجات قويه جدا بص يا باشا لميت لك كل قوانين المنهج كل قوانين المنهج يا مستر اه عاملين كم قانون عاملين خمسين قانون هتقول لي كتير لا هو مش كتير ولا حاجه ليه لان انا جايب لك كده قوانين من تحت السلم من الاخر يعني لو لف ودار عليك القانون هيبقى في جيبك ان شاء الله طب يا مستر معلش سريعا كده ايه الفرق ما بين الفيديو ده والفيديوهين اللي فاتوا علشان ممكن واحد يجي يسالني سؤال دلوقتي حضرتك انت ملخص المنهج كله في خمس ساعات وجاي دلوقتي تقول له كل قوانين المنهج في نص ساعه طب اذاكر مين يا مستر مبدئيا كده لو انت راجل مذاكر كويس جدا او سمعت الفيديوهين قبل كده ولخصتهم بس من الاخر علشان دخلت على العرب والكيمياء وي وي فنسيت ده كله فانا محتاج اعمل مراجعه على السريع فتخش على الفيديو ده نص ساعه تاخد قوانينك هقول لك ده بنستخدمه في ايه وده بنستخدمه وايه وسمعه عليكم لكن لو انت اصلا واحد مش فاهم الماده في اجزاء كتيره واقعه منك وليكن ثلاث دروس تجري على الفيديوهين اللي فاتوا هو التوتال بتاعهم خمس ساعات وتشوف الحاجات اللي انت مش فاهمها لان انا فهمتها لك فالفيديوين اللي فاتوا شرح بالتفصيل الممل لو في حاجه انت مش فاهمها مش عارفها ما اخذتهاش يبقى الفيديوهين اللي فاتوا لكن انت مجرد عاوز تفتكر القوانين عشان تخش تحل وتتابع الاختبارات بتاع الكتاب الامتحان اللي احنا منزلينها لك يبقى انت تسمع النص ساعه دي وتخش تتوكل على الله طب يا مستر كده بص انت كنت قائل على الواتس للناس اللي مش متابعانا الكشكول الكنز ده الكشكول ده انا خدته من خمس سنين غالي عليا طلعت الاول في امتحان مستر محمود مجدي اداهوني هديه اهو اسمه خالد فراج محمد بكير فكان غالي علي قلت طب استخدمه في استخدمه في حاجه مفيده فانا استخدمته معك انت ورجاله اولى ثانوي ركز معايا الكشكول ده في في حل للاختبارات كلها هنزلها لك ان شاء الله مش بس كده الخمسين قانون اللي احنا هنقولهم النهارده طيب هتنزلهم لي هنزلهم لك ابعث لي انت مساحه القاعده وليكن مثلا هنقول ان هي دوريه ايه في الارتفاع اتش طبعا دي بتفكها لفوي ار تربيع طيب بعد كده يا مستر دخلنا على حاجه اسمها ايه الرونسبيه رون نسبيه هي عباره عن ايه عباره عن رول ماده دي على رول مات صح كده بتساوي اه ام ماده على ام ماء بتساوي فوليوم ميه على فوليوم ماده يبقى خلي بالك من الحته المعكوسه دي خلي بالك منها كويس جدا فواحد قال لي ازاي يا مستر ده القانون ده استخدمه عادي ان انا مثلا معي رول ماده بعد ما جبتها اروح قاسمها على الالف جبت الرون نسبيه طب يا مستر القانون ده القانون ده لو عايز منك الكثافه النسبيه وثبت الحجم فهقسم ام ماده على طيب لو سبت الكتله ومديني حجوم يبقى حجم الميه على حجم مين على حجم الماء واد يا عم ده القانون بتاعك التاني طيب القانون الثالث بتاعي ايه بص القانون الثالث بتاعي بفضل الله لمملك كل القوانين بص هات لي اتخن قانون هات لي اي قانون قول لي ما كتبتوش يبقى هنا الرو عندي قال لك ما ممكن ما يبقاش كده امال ممكن يبقى ايه قال لك ممكن يبقى ان على فوليوم الكليه ناقص فوليوم تجويف ايه ده يعني انا لو عندي متوازي مستطيلات بالشكل ده ادي اهو ادي متوازي مستطيلات وجيت قلت لك انا عاوز كثافته هتقول لي كثافته عادي اما على فوليوم كتلته على حجمه طول في عرض في ارتفاع طب انا جيت رحت فتحت فتحه كده اسطوانيه لتحت يعني الحته دي هواء الاسطوانه دي هوا فساعتها هتقول لي والله حجم عباره عن حجم متوازي المستطيلات حجم الكلي ناقص الحته اللي انت شلتها واقول الكتله على الكلام اللي انت قلته ده يديك مين يديك كثافه الماده وده عندك تالت قانون احنا قلناه بعد كده بننتقل ايه بعد كده انت بفضل الله كده خلصت قوانين الكثافه بتاعتك نخش على مين على قوانين الضغط بتاعك واحد يقول ايه السرعه دي يا مستر ما انا قلت لك شرح بالتفصيل الممل كان في الفيديوهين اللي فاتوا انت دلوقتي راجل عمال تسخن عشان تخش تحل على طول طيب الضغط بيقولي بيقول لك ان البي بتسقف على ايه مين ده يا مستر كنا ان الضغط عباره عن القوه المؤثره على وحده المساحه القوه العموديه القوه العموديه طب يا مستر الكلام ده لو ايه يا مستر ادي وحده المساحات وقوه نازله كده عمودي لكن يا مستر لو كانت وليكن ادي هنا القوه بتميل بزاويه قياسها سيتا فكنا بنحللها بنحللها الايه نحللها لهنا عباره عن اف كوزين سيتا وهنا اف ساين سيتا كنا بناخد مين بناخد القوه العموديه بتساوي اف ساين سيتا على ايه طب يا مستر طب يا مستر لو كانت الزاويه مش هنا مع الافق كانت مع الراسي يعني ايه يعني شكلها عامل كده ادي السيتا هنا فدي تاخد الكزين ودي تاخد مين ودي تاخد السايل يبقى ناخد ده اللي هو في الكوزين يبقى ساعتها اقول ان البي بتساوي اف كووزاين سيتا على مين على الاي دي عندك قوانين الضغط العاديه بعد كده دخلنا على حاجه اسمها ايه اسمها ضغط نقطه في باطن سائل اه انا فاكر الحاجات دي ضغط نقطه في بطن سائل ايوه يا مستر كنا بنقول ان هو عباره عن البي بتساوي رو جي اتش عباره عن ايه رو جي اتش بس بشرطه يا مستر بشرط ايه ان الاناء بتاعي يبقى ايه ان الاناء بتاعي يبقى مغلق لو الاناء بتاعي كان مفتوح كنا بنضيف عليه ايه كنا بنضيف عليه الضغط الجوي فانا هو كاتب لك ان البي دي ضغط نقطه في باطن سائل يعني انا لو عندي سائل بالمنظر ده واهو اناء وهنا جواه سائل وعاوز النقطه ايه وعند الاناء مقفول كنا بنقول والله ادي ده الاتش فالبي بتساوي رو جي اتش مين الرو دي كثافه الماده ودي عجله الجاذبيه الارضيه ودي مين اللي هو وزن عمود السائل اللي فوق النقطه بتاعي لحد هنا زي الفل اه طب يا مستر لو جيت قلت لك بص بقى القانون ده متوسط ضغط السائل المؤثر على جدار الاناء يعني انا عاوز هنا زي مثلا لما بيجي يقول لك ايه عاوز القوه الضاغطه على قاع الاناء كنا بنقول اف بتساوي ايه فكنت بتفك ايه كنت بتقول ان الاف بتساوي بي في ايه فكنت بتفك البي رو جي اتش في ايه عارف انت الحته اللي كنا بنقول عليها صعبه دي طب لما كنا بنقول القوه الضاغطه على جدار اناء كنت بقول لك هات المتوسط اضرب في نص صح كده فنفس الكلام هنا لو هو طالب منك زي ما انا كاتب لك متوسط ضغط السائل المؤثر على جدار الاناء فانت ساعتها هتقول لي يا مستر ان البي بتساوي نص رو جي اي جي اتش يبقى ده القانون رقم كم عندي هنا عندك قانون رقم ايوه رقم سته طيب يا عم طيب بعد كده لو كان الاناء ده يا مستر مش مقفول كان مفتوح معرض للهوا كده كنا ساعتها بنقول احنا بنزود مين بنزود الضغط الجوي اللي جاي علي من فوق يبقى ساعتها هقدر اقول ان البي بتساوي هاه بي ايه زائد الكلام اللي انت قلته فوق رو جي اي رو جي اتش ولو تفتكر كده افكرك يعني الميل بتاعي هنا جه هنا قال لك يا باشا تعال نخش على مين تعال نخش على الدرس التالت اللي هو بتاع مين اللي هو بتاع الانبوبه ذات شعبتين لو تفتكر معي ايه قانون رقم عشره طبعا كنا عاملين اثبات كبير جدا في الفيديو اللي فات كنا بنقول فيه ايه كنا بنقول يا مستر ان انا عندي وليكن كان مثلا اول او خليها واحد واتنين يا عم ادي واحد على الرو اتنين عاوز رو دوت تعرض يعني انت من الاخر عندك زيت وميه اي سائلين بتساوي ايه يا باشا بتساوي اتش اتنين على اتش واحد العلاقه بينهم عكسيه لو تفتكر في الانبوبه ذات شعبتين كنا بنقول الكثافته قليله كان ارتفاعه في الفرع يبقى ايه بيبقى كبير فانت خدت اول قانون ده فكان ساعتها لو مثلا مديك السائل الاولاني زيت ومديك السائل التاني ميه كنا اصلا ممكن نقول ان ده على بعضه عباره عن مين ده على بعضه يعني هو لو مديك مثلا في السؤال ان اتش اثنين على اتش واحد بنص وطلب منك الكثافه النسبيه للسائل ده انا معي سائل وميه فساعتها اصلا على مين عباره عن الكثافه النسبيه اهو فين الكثافه النسبيه احنا كتبناها اهو اي ماده على روميه بتساوي كثافه النسبيه يعني بتساوي نص فبيلعب معك في الحته دي طيب القانون اللي هو كان مديه لي ده يا مستر كنت ممكن كمان ما هو ده اصلا استخدامات الانبوبه ذات شعبتين كنا بنقول يا مستر ان احنا ممكن نجيب من خلاله كثافه الماده يعني اقول كثافه الماده بتاعتي هي عباره عن مين اضرب ده في ده على ده يعني على مين اتش واحد طبعا انت عشان لخبطت نفسك فساعتها تقول على ايه على اتش لحد هنا في اي مشكله لا ما فيش اي مشكله كده انت خلصت القانون رقم كمان 11 طيب يعني لو انا كان عندي انبوبه ذات الشعبتين بس الفكره مستر ان انا كان عندي ثلاث سوائل كنت بقول لك ايه كنت بقول لك انت عندك سائلين السائلين دوله لو حطيتهم جنب بعض اختلطوا مع بعض واتخانقوا مع بعض فبعمل ايه بجيب سائل ده بيكلم ده ولا بيكلم ده احطه في النص بينهم ليه علشان ما يحصلش اي تفاعل ولا اختلاط فساعتها كنا بنعمل ايه كنا ساعتها لو رسمنا انبوبه ذات شربتين بالشكل ده اللي انت شايفه ده كده وبتحط هنا وليكن وليكن سائل ادي اهو وبتحط هنا وليكن ادي سائل تاني وبتحط هنا سائل تاني فكنا بنعمل ايه كنا كنت اروح اقول لك هات السطح الفاصل السطح النقطه دي بتقع في السائل اللي تحت والنقطه دي بتقع في السائل ده فتقول هنا واي فتقول بي اكس بتساوي بي واي فتسال نفسك هو بي اكس فوق اي كم ضغط تقول لي واحد ولا اتنين لو في النظر اتنين ليه الضغط الناشئ من وزن عمود السائل اتش واحد وفي ضغط جوي ولكن احنا ما بنكتبش الضغط الج كان في ضغط جو الناحيه دي فمنطيرهم مع بعض يبقى البي اكس عباره عن ايه عباره عن رو طبعا الجيب الطيارها من المعادله يعني خلاص بقيت شاطر انت هنا الرو اكس او خليها السائل ده اسمه واحد والسائل ده اسمه اتنين وده اسمه تلاته يبقى واحد اتش واحد بتساوي النقطه النقطه واي بتقع بتاثر بكام ضغط لو في النظر 3 السائل ده والسائل ده والضغط الجوي لكن خلاص احنا طيرناهم يبقى انا عندي هنا ده وعندي كمان الاتش بتاعه السائل رقم 3 يبقى اقدر اقول له الرو و2h2 + 3hah3 وده القانون بتاع رقم كام رقم 12 تعالوا نخش على القانون رقم 13 لو كان عندي انبوبه ذات شعبتين ولكن غير منتظمه المقطع فساعتها كنت بقول لك اجري على طول مين اجري على طول على قانون الفوليوم ازاي يا مستر يعني انت عندك انبوبه رفيعه وانبوبه تخينه فاكر انت في المكبس لو شويه الميه اللي هنا نزلوا الناحيه الثانيه لازم يطلعوا تمام بس هنا ايه هينزلوا مسافه كبيره عشان الفرع ايه ضيق لكن هنا عشان واسع هيطلع شويه صغيرين فساعتها كنت بقول لك بتساوي حجم الميه اللي هنا بحجم الميه اللي هنا فساعتها الراجل بيبص برسم لك انا رسمه محترمه هنا بعمل لك كده اهو ماشي وجاي بيقول لك ان انت عندك هنا الميه بتاعتك اهو في حاله اتزان طيب جيت انا حطيت سائل هنا حصل ايه لقيت ان انا لما جيت حطيت سائل هنا راح جه السائل ده راح زاق الميه لتحت شويه مسافه قدرها اتش واحد فالميه طلعت هنا خلاص بقى نرسم السائل ده الجديد ده بالازرق اهو ده اللي انا حطيته خليه مثلا سائل اسمه اتنين ماشي طيب والسائل اللي كان محطوط اسمه واحد كان المفروض اهو بص بص فين لقيته طلع حته صغيره فدي بالنسبه لي اتش اتنين ودي بالنسبه لي اتش واحد طب اتصرف ازاي تقول والله حجم شويه الميه اللي دول اللي دول اوعى تقول اللي فوق قد حجم شويه ميه للصغننين دول فتقول فوليوم واحد بتساوي فوليوم اثنين طب فوليوم واحد عباره عن ايه عباره عن ايه نفترض ده اسمه ودي اي كابيتال فنقول فوليوم واحد عباره عن اسمول في مين ما انت مساحه القاعده في الارتفاع في اتش واحد بتساوي هنا اي كابيتال في اتش اتنين بيبقى عندك مين وليكن المجهول بيبقى عندك وليكن هو مثلا بيقول لك ان انا يعني انت بيبقى عندك هنا في حد فيهم مجهول بتروح انت تجيب وتتوكل على الله طيب بعد ما بتجيب الاتشات بتروح مستخدم يا باشا العلاقه دي ان انت بتشد هنا خط افقي وتحط هنا نقطه اسمها واي وتحط نقطه هنا اسمها اكس وبعدين يا مستر عادي تشتغل ان بي اكس بتساوي بي واي طيب بي اكس عباره عن ايه بي اكس فوق اي الحته دي كلها اسمع شايف الحته دي اللي هي اتش واحد برضو دي اتش واحد فالاكس ده وزن عمود السائل عباره عن ايه اتش واحد زائد اتش اتنين في ناس بتلخبط فيها يبقى تقول لي الرو الواحد في الارتفاع بتاعي اتش واحد زائد اتش اتنين بيساوي تعال بقى نروح ال واي واي عباره عن ايه واي عباره عن الرو طبعا السائل ده اثنين في الاتش عباره عن ايه الاتش واحد زائد مين زائد معرفش فانا ممكن اسمي ده كله على بعضه ما اعرفوش يعني ممكن نسميه مثلا مثلا مثلا ممكن نسميه مثلا اتش واحد زائد دي معنى الحته دي مش عارفها تمام فساعتها انت ببقى عندك الاتش واحد معلوم والاتش اثنين معلوم وادي الاتش دي معلومه ما فاضلش غير الدي فساعتها بعد ما بتجيب الدي تسال نفسك شويه وزن عمود السائل الجديد ده كام فتجمع الدي زائد اتش واحد يبقى انت كده معاك الوزن ايه ده كله وده كمان قانونين ثلاثه تحطهم ايه تحطهم في جيبك كده زي الفل لحد دلوقتي ماشي يا باشا طيب لحد هنا واحنا زي الفل وعسل طيب نكمل يا مستر وصلنا للقانون كم اعتقد هنعدي النص ساعه بالشكل ده وصلنا للقانون كام جه هنا وقلت لك اه علشان تحول وحدات الضغط الناس اللي بتتلخبط منها بتقول لمستر حول ازاي طيب عشان تحول عشان تحول من وحده ضغط لوحده تانيه خالص فكنا بنقول ايه مثلا مثلا عاوز انت مثلا مديك الراجل بالبار وعاوزها بالبسكال فاحنا بنقول ايه بنقول والله انت مديهاني بالبار وانا عاوزها بالباسكال طيب يعني انت هنقول هنا الضغط بالوحده المطلوبه ماشي يا ستي عليه واحد سنتي ومش عارف ايه والكلام ده في انبوبه شعريه منتظمه ايه ده يا مستر لما كنا بنعمل الحركه دي ونحط لك هنا خيط من الزئبقولك ده مثلا اقول لكم طول ونشر كل ساعتها انا عاوز الضخ ضغط الهواء المحبوس هنا فساعتها كنا بنقول ايه ان انت عندك هنا شايف انت الخط ده كنا بنقول ان انت عندك النقاط الموجوده على مستوى افقي واحد في باطن سائل ساكن متجانس كلهم في الضهر فسات بيقول بيه هواء محبوس بتساوي الضغط الجوي طيب الشكل التاني كنا بنقول لو عملناه كده ونقفل عليها كده فانا عاوز الضغط اللي هنا فساعتها بنقول ايه بنقول والله انت عاوز ضغط الهواء المحبوس هو عباره عن الضغط الجوي ناقص الاتش ما هي دي بقتش يبقى نقول ضغط الجو انا عاوز ده مش عاوز اللي تحت يبقى الضغط الجوي ناقص الاتش طب يا مستر لو كانت الانبوبه عامله كده بتقول يا رب اهي بتقول يا رب انجح لا هنا عاوز بيه هواء يبقى اقول بيها هواء محبوس هي عباره عن ايه الضغط الجوي واجمع عليها الحته دي لحد هنا في اي مشكله ما فيش اي مشكله طيب يا سيدي نكمل كده انت زي الفل طيب نكمل ونقول ايه نخش على رقم 17 طيب سريعا اهو بحاول الخص لك الدنيا يعني واحد بيقول لي انا عاوز يا مستر في نص ساعه بالله عليك يا مستر ماشي يا عم طيب عندك هنا بفكرك في الكشكول اوعى اوعى اوعى اوعى اوعى يفوتك في الاجازه كرسي تاسيس في الفيزياء اوعى حتى لو انا في الجيش وانت نسيته خدوا احفظه عندك ثلاث فيديوهات هو في كده فيديو الرابع صغنون كده كان في غلطه في الفيديو الثالث ثلاث فيديوهات حرفيا هيوديكوا العالميه داخل كده ان شاء الله فيزياء الرياضي انت مرتاح طبعا مش هتقول لي فيديو جاي في منهج الروضه لا في اساسيات كده احنا بنغلط فيها تمام طيب خدت بعد كده حاجه اسمها المانوميتر اه خدته المانومتر ده كان شكله عامل ازاي كان شكله عامل زي كده زي المستودع كده في غاز وادي اهو رسماك اتحسن اول مثلا ده كان اسمه الفرع الخاص ده هنا كنت بحط فيه غاز كنت هنا بحط سائل وليكن صح كده طيب لو الاتنين على نفس المستوى ونساعدها ونقول والله الضغط الغاز اللي جاي من هناك ادي الضغط الجوي يبقى البي بتساوي بي ايه طب يا مستر لو كان يا مستر وليكن الارتفاع ده هنا عالي يبقى معنى كده ان الغ السائل ده فالحته دي طالعه يبقى انا عندي هنا اقدر اقول هنا مثلا احط اكس وهنا احط واي ماشي وكنا بنقول ايه كنا بنقول والله بي اكس بتساوي بي واي طيب مين بي اكس اللي هو ضغط الغاز مين بي واي اللي هو الحته دي بالارتفاع اتش وجاي كمان من فوق ضغط الجوي يبقى اقدر اقول ان هو عباره عن بي اي زائد رو جي اتش هنفترض ده سائل عادي عارف لو الزئبق وانت بتستخدم وحده السنتيمتر جي كنت ما خليتش كنت خليتها اتش على طول تمام طيب لو كان يا مستر الشكل بتاعي مش كده امال كان ازاي كان كده بص كده يا مستر كان الناحيه التانيه اه معنى كده ان الضغط الجوي هو اللي للسائل الناحيه دي واحد يقول لي انت ايه ده غيرت اللون ليه لا اهو يا عم ده السائل ماشي يعني معنى كده ان الضغط الجوي بيزق لي السائل ناحيه ايه المستودع يعني الضغط هنا بتاع الغاز قليل طب اعملها ازاي برضو تحط هنا نقطه اكس ونقطه واي وتقول والله ايه ان البي ان البي واي دي البي واي هات يا ابني طيب البي واي دي هتقول ان انا عندي هنا النقطه دي والنقطه دي شد خط فتقول ان البي واي بتساوي البي اكس من البي واي دي اللي هو الضغط الجوي من البي اكس ده اللي هو دي وكمان ضغط الغاز يبقى ضغط الغاز الزائد رو جي اتش ماشي اهو الاتش دي فساعتها انا عاوز البي غاز في طرف لوحدها فسيح نقدر نقول ان البي ايه ناقص رو جي اي جي اتش لحد هنا في اي مشكله لا يا عم مفيش اي مشكله ده قانون رقم كام ده كده انا خلصنا رقم 17 واحد يقول لي الدولم بثلاثه لا لا انا معتبرهم لك بواحد يا نهار اسود ركز معايا بقى عشان الناس تسال في فصل الغازات هنعمل ايه في فصل الغازات هديك القوانين والخلاصه لانك انت مش عاوز تفهم حاضر يا عم طيب عندي اول حاجه دخلت عليها في الدرس الخامس المكبس الهيدروليكي ايه المكبس يا عم الهيدروليكي ده واحده واحده كده عشان انا عاوزك تمخفخ معي المكبس الهيدروليكي ده بالصلاه على النبي كنا اول ما دخلنا لكن ما فيش حاجه اسمها مكبس مثالي بس لو كان المكبس مثالي واحنا فرضناه يعني معنى كده ان في الميه يعني بيضحكوا علينا طيب المكبس المثالي قلت لك عليه اول قانون عندك في رقم 18 كان بيقول ان الشغل المبذول على المكبس الصغير بيساوي الشغل المبذول الناتج عند المكبس الكبير طب فك الشغل الشغل عباره عن ايه فاكر انت في اولى ثانوي كنا بنقول القوه يعني باثر على جسم بقوه فالجسم ده بيمشي ازاحه يعني اقدر اقول اف سمول واي واحد سمول بتساوي اي واحد هنا اف كابيتال واي اثنين تمام زي الفل يعني معنى كده ممكن اقول اف سمول على اف كابيتال بتسوي واي 2 على واي واحد او اف كابيتال على اف سمول بتساوي واي واحد على واي اثنين عاوز لعيب طيب يبقى هنا نقول على اف كابيتال بتساوي مين بتساوي واي 2 على والعلاقه عكسيه ما هو انت اصلا في المكبس الصغير انت لو تفتكر كده في المكبس الصغير بص كده انا بشرح لك والله بص كده المكبس الصغير الراجل كنت بقصر بقوه صغننه حلو فكان بيمشي مسافه كبيره هنا كانت بتاثر على المكبس ده قوه كبيره فكان بيمشي مسافه صغيره عامله زي الانبوبه ذات شعبتين كده تمام اللي هي ايه غير منتظمه الله المهم يا عم فانت كده خدت حته الشغل ان انا عندي هنا ده وبدات ان انا افكها لك طيب بعد كده جه يسالك سؤال لو انت لو انت عندك مكبس كده مكبس صغير ومكبس كبير المكبس ده كنا بنقصر عليه بايه باف صح كده لا كنا بنقص عليه حاجه اسمها ضغط الضغط اللي على المكبس الصغيره عباره عن ايه البي بتساوي اف سمول على ايه طب هنا الضغط اللي بيوصل على المكبس الكبير عباره عن ايه اف كابيتال على اي كابيتال تمام تمام طيب طيب ماشي راح مسك المكبس راح منزله نزله لحد فين لحد هنا يبقى هو زق شويه الميه دول المسافه واي واحد دي من هنا لهنا لاقي لقى ان الناحيه الثانيه الميه ارتفعت سنه صغننه بص كده هنا ارتفعت دي يعني المكبس كان هنا بقى هنا شويه الميه بس ارتفعوا كده صغننين تقول يبقى مستر بص مش هنا دي وهنا مش شويه اتنين صغنونه واحنا كالعاده عارفين ان دايما اقل من واي واحد تمام تمام فساعتها لما في المسائل دي اعمل ايه تقول له والله الحجم شويه الميه اللي هنا قد حجم الشويه الميه الصغيرين دول هم بيساووا بعض يبقى تقول لي فوليوم واحد بتساوي فوليوم اتنين فوليوم بتساوي فك الفوليوم الفوليوم عباره عن ايه ده عباره عن ايه عباره عن مساحه المقطع اللي هنا ما هو الفيلم مساحه المقطع في الارتفاع اللي هو المسافه اللي مشيها اللي هو y1 طب هنا عباره عن مساحه المقطع الكبيره في الارتفاع اللي طلعوا اللي هو y2 اقدر اقول له اقدر اقول له ان ايه كابيتال على اسمه واي واحد على واي اثنين يبقى اقدر اقول له ان اي كابيتال على سمول بتساوي واحد على واي اثنين وده قانون كمان طيب ده قانون رقم كام ده يا مستر عشان انا نسيت ده قانون رقم ثلاثه وعشرين طيب هنخش على قانون 24 وهو قانون الفائده الاليه وقانون الفائده الاليه هو مش قانون واحد هو اكتر من قانون انا كاتبه لك يعني من الاخر كانك بتاخد اربع خمس قوانين في بعض بس احنا هنقوله لك بقانون واحد طيب بص كده الفائده الاليه اللي هو كان اسمه النيتا اللي هو عباره عن ايه كابيتال على اسمه وهو دائما اكبر من الواحد الصحيح لان البسط دايما اكبر من الواحد صحيح مش احنا قلنا ان الايه عباره عن ايه اف اف مين يا مستر فاكر انت كنا بنقول والله هو عباره عن ايه الايه كابيتال على ايه سمول اه لو تفتكر يا باشا كنا بنقول ان انت عندك الاف الاف بتاعتك مش انت الضغط عباره عن اف على الايه صح كده يعني العلاقه بينهم عكسيه يبقى تقدر تقول لي ان اف كابيتال على اف سمول طيب بتساوي مين يا مستر ممكن يقول لي افك الاف الكبيره لام كابيتال جي على ام سمول جي تي الجهات طيب يا مستر كمان واحده بالله عليك حاضر يا عم مش احنا كنا بنقول ان انت عندك الشغل عباره عن ايه اف في دي يعني اف سمول واي واحد بتساوي اف كابيتال واي اثنين صح كده طيب كنا بنعمل ايه بقى مثلا بص كده بص بص الحته دي انا اقدر اقول له ان اف كابيت بتساوي اي واحد على واي اثنين واي واحد على واي اثنين فعلا واي واحد دايما اكبر من يعني اكبر من واحد وخدنا قانون كان بيقول ان اي كابيتال فيه واي اثنين بتساوي يبقى خلي بالك من القانون ده اقدر اجيب ده حلو كده شكرا ومن القانون ده اقدر اجيب مين اقدر اجيب القانون ده اهو واي واحد على واي اتنين بتساوي لحد هنا عندك مشكله لا طب ما تفك المساحه اه والله صح المساحه عباره عن ايه المساحه عباره عن بوي في ار تربيع طب ما نفترض ان المكبس الكبير نص قطر اسمه دي يبقى دي تربيع تمام الدي ده دي كابيتال نص قطر طيب هنا برده باي في دي بس سمول تربيع شيل الباي مع ده هيديك دي تربيع بس كابيتال على ايه تربيع سموحه لحد هنا انت زي الفل كمان بيساوي مين بيساوي ممكن تفك يا باشا الكتله للرو في الفوليوم وتقول ان انت عندك الروت بتاعتك ثابته فتقول ان انت عندك فوليوم للمكبس الكبير على فوليوم للمكبس الصغير طيب بعد كده انت هنا نخش على حاجه اسمها كفاءه المكبس ايه كفاءه المكبس دي ينفع الاقي في حياتي في حياتي ان في حاجه اسمها كفاءه المجوس ب 100% مفيش منه الكلام ده ليا يا مستر علشان في احتكاك وفي فرض ماشي عشان القصه دي احنا شرحنا الكلام ده خلاص طيب يبقى انا عندي الكفاءه هي عباره عن ايه اسمع كده الكفاءه هي عباره عن الشغل الناتج عند المكبس الكبير على الشغل المبذول اللي انا بزلته عند المكبس الصغير طب ما تفك يا عم ادي الكفاءه بتساوي المكبس الكبير شغل يعني ايه بيساوي الشغل عباره عن اف واي اتنين طب هنا اف سمول واي واحد طب لو جه عاوز الكفاءه على هيئه نسبه يعني 50% 30% 80% 90% الكلام ده اعمل له ايه عاوزها على هيئه نسبه تنزل لي الكلام ده زي ما هو اف كابيتال في واي اثنين على اف سمول واي واحده بس اضربه في 100 هيديك تمام تمام يا باشا كده يا مستر انت بفضل الله لميت لي الحاجات المعروفه عن المكبس الهيدروليك في زيادات تانيه يلا بقى نخش على الغازات لا في شويه حاجات هنا لو وريتهم لك انت هتتصدم الحته دي كده والحته دي انت هتشوفهم هتتصدم تقول انا اول مره اشوف الكلام ده ايه ده او ممكن واحد بيحل ربنا كرمه بيحلفه دي لكن انت القانون ده لو شفته في الامتحان اقوله ان الراجل ده جايب الامتحان من بره والراجل ده مستقصدنا فركز معي ركز معي عشان اللي جاي اهم يا رب نخلص بقى المساحه طيب تعال نكمل ايه نكمل نقول ايه بص كده نركز معي حلو الحته دي مسحتهم خلاص كده وصلنا له رقم كم رقم كم وصلنا له رقم عدينا النص بيقول ايه بيقول لك في 27 ركز كده معايا عندي ثلاث حاجات للمكبس ثلاث حالات ايه هم الثلاث حالات لو انا عندي المكبسين على نفس المستوى الافقي في وش بعض فساعتها اني بقول ضغط المكبس الكبير بيساوي ضغط المكبس الصغير فك ضغط المك بس شكرا اف سمول على اسمه اللي هو الصعب لا مش ده الصعب طيب الحاله التانيه لو انا عندي هنا المكبس الصغير تحت والمكبس الكبير فوق فساعتها بنعمل ايه ساعتها نقول والله انا عندي هنا بص كده بص بص بروح شادد كده واقول النقطه دي اسمها اكس والنقطه دي اسمها هو بتشد خط من المكبس اللي تحت مش من مكبس اللي فوق طبعا هنا في سائد فساعتها بقول ركز معايا ركز معي بقول ايه بقول ان انا عندي ان البي اكس بتساوي البي واي من البي اكس هنا البي اكس هنا في اتش وهنا في مكبس فوقيها صح وفي ضغط جوي ممكن يسالك والله العظيم انا عندي النقطه اكس بتاثر بكم ضخم تقول لي ضغط وزن عمودي السائل ضغط المكبس الكبير الضغط الجوي طيب طب هكتبهم لك طيب يبقى البي اكس عباره عن ايه تقول لي والله عباره عن الرو جي اتش زائد ضغط المكبس الكبير اللي هو عباره عن ايه اف كابيتال على ايه كابيتال بتساوي لو عاوز تزود البيئه براحتك ماشي الناحيه التانيه مكبس صغير يبقى اف سمول على ايه سمول عاوز تزود البيه زوده بس فهمت اللي طاره طيب بس خلاص تمام تمام طيب تعال بقى يا مستر الحاله الثالثه ادي الحاله الثالثه الحاله الثالثه ان انا عندي المكبس الصغير فوق والكبير تحت فساعتها هروح شادد خط من مين من اللي هو نازل لتحت سمي ده سم ده واي هنا في سائل ساعتها اقول ايه ان انا عندي ده الكبير اف كابيتال بتساوي مين بتساوي ضغط النقطه دي اللي هي عباره عن ايه رو جي اتش زائد اي اف سمول على ايه فهمت الفكره دي فهمت يا مستر الفكره دي ودي موجوده في الامتحان انت ما جبتش اي جديد ولكن ولكن انا برضو راجل معلش يعني قصرت مش فاكره ففكرتني به طيب نصعب نصعب تمام بيقول ايه في 28 بيقول لك بص لو انا عندي مكبسين المكبسين دول مرتبطين ببعض ما بيسيبوش بعض بيحبوا بعض على طول ماشيين مع بعض في اي حته طيب مالهم يعني اهو ده بس صغير هسميه اف سمول واحد ده بس كبير هسميه اف كابيتال واحد حلو قوي الصغير مكبس كبير هسميه اف سمول 2 وده هسميه اللي بيطلع لفوق اسمه اف كابيتال كلام جميل والله ايه بقى المشكله اللي عندك يا مستر عشان نحلها لك والله الراجل راح جه هنا حط زي حته حديده كده ربط المكبسين ببعض فبالتالي لما يربطهم ببعض القوه اللي هنا تساوي القوه اللي هنا على طول من غير ما افكر حلو يعني معنى كده انا هاقصر هنا ده هيطلع فالقوه دي هتساوي القوه دي فينزل لي ده فده يطلع يشيل لي ايه عربيه ولا اي حاجه طيب بيسالني بقى في ايه بيقول لي انا عاوز الفائده الاليه للمكب س الاليه تاني على الاولاني الصور حلو عاوز الفائده الاليه للمكبس التاني سهله التاني على الاولاني هي دي يعني الصعبه لا لا لسه طيب طبعا دي بتساوي دي يعني لو دي بخمسين دي بخمسين على طول ما تفكرش وتقول هي دي ما جابهاش ليه تمام اهو هكتبها لك اف واحد بتساوي اف سمول اتنين اللهم بلغت اللهم فاشهد الله يكرمك حلو بعد كده بيقول لك انا عاوز الفائده الاليه توتال اعملها له ازاي دي تقول له يا عم سهله اضرب الاولانيه في التانيه فيديك اف كابيتال واحد اف سمول واحد في ها اف كابيتال 2 اف سمول اثنين طب مش دي بتساوي دي اه طب ما التياره يعني يديني اف كابيتال اثنين على اف سمول واحد امين امين طيب بيجي يطلب منك ايه في الامتحان ممكن يديك دي وبيطلب منك كتله العربيه او الجسم اللي انت حاطه هنا شوف وتروح انت تجيب له دي وتجيب له دي وتضربهم في بعض فتجيب دي طب بعد كده ما اعرفش بقى ساعتها بقى يقول لك ايه او ممكن مثلا يديك اللي هو اللي هي الفائده اللي هي الكليه تمام وتلاقي نفسك ان دي هو مش طالب مني عاوز كتله العربيه ما هو انا عشان اجيب كتله العربيه لازم اجيب القوه اللي بتاثر على المكبس الكبير ده اللي شايل العربيه فساعتها اقدر اقول له ان اف في كابيتال اتنين بتساوي ام في جي انت عاوز كتله العربيه خلاص ماشي دي هتبقى معي ودي معايا اروح جايب كتله العربيه وشكرا طيب بيقول لك 30 لو انا عندي مكبسين لي عينين اوبا مكبسين العينين ازاي يعني يعني ليه مكبسين ليه مكبسين كبار ده صغير راجل محترم بيدوس هنا فلقى ان انا عندي هنا مكبس كبير وهنا مكبس كبير ده مساحته ايه وده مساحته ايه ده واحد ده اتنين حلو قوي راح حط هنا زي حته حديده ووصل مكبسين ببعض وبيحط هنا الكتله لما تيجي انت تقصر هنا طبعا لما تيجي انت تقصر بقوه هنا القوه اللي بتاثر على المكبس ده هتبقى قد القوه اللي بتاثر على المكبس ده تمام فهو الراجل بيجي يسالك بيقول لك ايه بيقول لك انا مثلا انا عاوز مثلا عاوز يعرف ايه عاوزه وليكن يعرف ان يا ترى يا مستر انه يا ترى لو جه قال لك انا عاوز مثلا فاكر انت التلات رسومات اللي احنا كنا بنعملهم كنا بنقول الضغط على المكبس ده قد الضغط على المكبس ده طيب لو جه احنا شدينا خط كده 3 مثلا على نفس المستوى الافقي فساعتها هنعمل ايه فساعتها تقول لي ده عباره عن وليكن هنا النقطه اكس وهنا النقطه دي ما هو الاتنين دول يعتبر نقطه واحده فاسميها طيب يبقى دي اكس بتساوي بي واي بي اكس اللي هي عباره عن ايه اف سمول على اي سمول بي واي اللي هي عباره عن ايه عباره عن اف على مين ما هما الاثنين باف يعني هما الاثنين القوه اللي بتاثر بهم واحده بس الفكره ان هو عنده اتنين مساحه فساعتها تقول اي واحد زائد اي تو حلو كده تمام تمام يعني كان الاثنين بياثروا مع بعض الاف بس ليه ايه ليه مساحتين فاحنا هنجمع الايه المساحتين مع بعض كده انت يا باشا خلصت الحمد لله تلخيص كل القوانين بتوع اول خمس دروس فاضل لك قد ايه فاضل لك ثلاث دروس بس ثلاث دروس ان شاء الله هالخصهم لك كده انت واقف عند قانون 30 هنخش في 31 يعني معاك بالصلاه على النبي 20 قانون 20 قانون في اخر وحده للناس اللي بتقول ان انت عندك اخر وحده دي مش عليك ازاي عامله فيها عشرين قانون بس انا عاوزك تركز معايا لان اخر كم قانون عندك في الوحده دي مش موجودين عندك في الكتاب لكن احنا حاولنا نتفضل الله ان احنا نستنتجه ممكن تلاقيهم في مذكره مش مستنتجينها لكن احنا في فضلنا استنتجناهم للناس اللي هي ذاكره الفيديو الاخير لو في تلخيص اخر خمس دروس لما جيت استنتجت لك مين قانون العامل الغازات بدلاله الكتله اللهم بلغت اللهم فاشهد يا سلام على الناس اللي ذاكره طيب تعال نخش على قانون بيض بسرعه بقى ده مزنوق ماشي بيقول لك ايه بويل بيقول لك ان انا كان عندي درجه الحراره اللي ثابته كان في علاقه بين الضغط والحجمه كان علاقه عكسيه يبقى بويل بص بقى اللي عليك بي واحد فوليوم اسف بي واحد اتنين بتساوي فوليوم اثنين على فوليوم 1 درجه الحراره مالها ثابته جميل طيب اللي وراها يا مستر لو جه عاوز الضغط الجول للخليط يعني جاب شويه مجموعه من الغازات وعمل كده هوبا عملهم كده خليط بس بشرط الغازات دي مش اتفاعل مع بعض فهو عاوز بالخليط وحجم الخليط فانت تستخدم القانون اللي احنا اخذناه في الدرس الاول بخليط في فوليوم خليط بتساوي بي غاز اول فوليوم واحد زائد بيغساني وهكذا طيب شايفها انت ولا ايه والله النور عامل معك طيب لو الراجل طلب منك لو الراجل طلب منك مثلا ضغط الكلي فاحنا نقول بي واحد زائد بي اتنين زائد بي تلاته شكرا يا مستر طيب بعد كده عند ثبوت درجه الحراره كاتبها لك عندك الضغط تناسب تناسبا عكسيا مع مين مع حجم الغاز كنا واخدين تبقى على لصيغه قانون بوي ان بي فوليوم بيساوي صح كده فكنت ساعتها بقول لك لما تيجي تقارن بين غازيين او حاله وحاله يعني انت كنت عند حجم واحد فوليوم ها فوليوم واحد بتساوي بي اتنين فوليوم اتنين لو كنت بقول لك الصيغه واحده على بي اتنين بتساوي على فوليوم واحد والكلام ده عندي ثبوت درجه الحراره بعد كده ضفت لك حاجه لو انت عندك مكبس مقلوب يعني مكبس مقلوب احنا كنا دايما بنعمل مثلا حاجه زي كده وبنقصر عليها من فوق تمام طب لو انا عندي مكبس مقلوب ده ده 34 ايه مكبس مقلوب يعني كده وبتاثر عليه قوه كده ايه اللي بيحصل وهنا وليكن عاوز اجيب ضغط الهواء اللي موجود هنا فضغط لا تحسه عامل زي الانبوبه الشعريه اللي هي كانت جايه مفتوحه لتحت كده فساعتها كنا بنقول ايه هناك كنا بنقول ضغط الهواء المحبوس عباره عن الضغط الجوي ناقص ميل لو تفتكر ناقص الاتش لكن هنا نقول ناقص مين الضغط الجوي نقص الضغط بتاع ده والضغط ده بتاع ده عباره عن ايه عباره عن اف على ايه ممكن افك الاف لمين لام في جي فخلي بالي من ده تمام طبعا الام دي بتاعه مين بتاعه الكتله دي طيب بعد كده هنخش على معامل التمدد الحجمي ماشي كده احنا دخلنا على مين كده احنا بنسخن عشان نخش على عمك شر معامل التمدد الحجم كان بيقول ايه رقم 35 كان بيقول لك يا رب بس اللي ما تكفي الرجاله اولى ثانوي وانتوا محظوظين طيب عندك معامل التمدد الحجم اللي هو الالفاظ اللي تم ده حلو عباره عن ايه كنت بقول لك لو ايه البادئين من صفر سليزيوس ورايح لاي كيس ليز كنا بنختار القانون ده هنا فوليوم عندي يوم الاصلي ما هو انا بادئ من الاصلي لازم ابدا من الصفر على مين فوليوم الاصلي في دلتا تي وهنا دي بالسيليزيوس للناس من الاخر اللي مش فاهماني ليه قلت بالسيليزي ان انا عندي في قوانين بالكلفن وفي قوانين فانا بتلخبط امتى حاول وانت ما احولش فركز معي هنا في اول قانون ده هكتبه لك كده ده بالسيليزيوس حلو طيب كده معامل التمدد حاجه طب لو انا ما بدات ش ينفع استخدم القانون ده ما ينفعش يعني لو بدات مثلا من 50 سيليزيوس ورحت ما ينفعش استخدم القانون ده لازم استخدم هنا عند يعني كاني بادئ من كي واحد لا تساوي الصفر ساعتها هاستخدم قانون بول ان فوليوم واحد على فوليوم اثنين بتساوي ها واحد زائد الفا في تي واحد درجه الحراره وهنا بالسليزيس عادي واحد زائد الفا في فيتي اثنين يبقى هنا كمان يبقى انا كده عندي معامل التمدد الحجمي في الحالتين شكرا يا مستر طيب كم حاضر هنا بعد كده داخل اقول لك ايه داخل اقول لك يا عم تعال نخش على قانون رقم 37 عندك قانون شارل كان فيه علاقه بين ايه وايه كنا بنثبت الضغط بتاعي وكان في علاقه بين الحجم ودرجه الحراره فصيده قانون شارل كانت بتقول لك هنا الفوليوم بتساوي تي في عندي ماله الضغط بيحصل له الضغط بتاعي ثابت كل ده عليك تمام علاقه بينهم طرديه كل ما زود درجه الحراره كل ما الحجم بتاعي كان بيزيد وكل ما يقول لك التجارب بتاعتها يبقى اقدر اقول ان انا عندي فوليوم واحد على واحد على تيتين هنا بقى بالكيلفن ده انت راجل وانت بتعرف بتقول ان انت عندك عند ثبوت الضغط بيتناسب حجم كميه حجم كميه معينه من الغاز تناسبا طرديا مع درجه حراره الفنيه يعني بقول لك بالكلفن طب لو مش مديهاني بالكلفن ومديها لي بالسيليزيوس ساعتها بقول ان فوليوم واحد على فوليوم اثنين بتساوي بفك دي تي 1 زائد 273 وبفك اللي تحت اتنين زائد 273 جبت التالفه دي من فين من عندك يا مستر لا في قانون بيقول لك ان تي كلف بتساوي تي سي زائد 273 فلو انت مديك الحاجه يعني مثلا بيديني حاجه بالسيليزيوس فانا عاوز احولها امسك الحاجه بتاعه السيليزيوس دي واجمع عليها 273 كنا متفقين مع بعض ان ما فيش درجه حراره درجه حراره السيليزيه ممكن تبقى موجبه وسالبه لكن الكلفانيه دائما موجبه تمام تمام لحد هنا انت زي الفل وعسل يا مستر يعني ربنا يبارك لك حاضر يا عم نكمل نتمنى نتمنى نتمنى بس ان انت ما تنساش تشترك في القناه نحاول ان احنا باذن الله يعني نقرب من حلم مئه الف قبل ما نروح الجيش يا عم ادعي لنا بقى تمام طيب نكمل بيقول لك ايه بعد كده بيقول لك خلاص انت كده قانون حتى تسعه وتلاتين خلصناه بيقول لك هنا لما تيجي تخلط غازين لا يتفاعلان معا اه يبقى وعاوز مثلا حجم الخليط فوليوم خليط على خليط عشان المفروض بيساوي اقدر اقول واحد على تي واحد زائد فولو اتنين على تي اتنين طبعا دي كله طيب بعد كده هنا الراجل بيقول لك ايه بيقول لك عاوز معامل زياده في الضغط الغاز يعني انت لو عايزه يا مستر البيتا بيبص كده يا مستر دي كده انت دخلت على قانون الضغط كان بيقول قانون الضغط انا كنت بسبت الحجم وبجيب علاقه بين الضغط ودرجه ساعتها بس انا المره دي هنا كنت بستخدم الفوليوم تمام وكانت الضغط عندي ثابت تمام دلوقتي الضغط عندي مش ثابت فنعكس لو درجه الحراره بادئه من الصفر وراح لاي درجه حراره تاني خلاص اعمل كده بص بص بص هنا عباره عن ايه تيس ليزيا عند بي عند في دلتا تي حيث هنا كلام جميل كمان واحده القلب البيتا بي لو يا مستر مش بادئ من الصفر وبادئ من درجه حراره اسمها تي واحد بالسليزيس وراح لتيم اعمل ايه تستخدم قانون اخو ده بس بص بص بص بص هنا كنا بنقول عشان ده كان متغير والبي هو الثابت طب بص ده بي واحد على بي اتنين ما الفوليوم الثابت واحد بيتا بيتا بي في واحد على واحد زائد فيتا بي في تي شكرا وهنا الاتنين دولت الله ينور عليك يبقى انا مثلا لما اجيب الالفا في والبيتا في اي وضع درجه حراره عندي في السيليزيوس ومش محتاج ان انا احوله طيب من قانون شعر اللي بيقول لك ايه بيقول لك ان انت عندك الضغطه مع درجه الحراره معينه من الغاز يعني معنى كده ان بي واحد على بي اثنين بتساوي ها في واحد على تي اثنين بشرط ان انا عندي الحجم بتاعي ثابت خلي بالك هو الراجل بيقول لك عند الثبوت الحجم يتناسب الضغط تناسبا طرديا مع درجه الحراره الفانيه يعني معنى كده برده هنا بالكلمه خلي بالك والالفا فيه وحده قياسهم زي ما قلنا الناس المذاكره كلفن اس سالب واحد لان درجه الحراره في المقام فلما تطلع فوق تبقى بالسالب يبقى درجه يبقى وحده القياس بتاعه سالب واحد ده قانون الضغط بتاعي ويعرفه لك وهنا طبعا درجه حراره لحد هنا يا مستر انت الحمد لله زي الفل وجرينا بك لحد قانون 43 تمام نخش على قانون 44 اللي هو قانون عامل الغازات اللي هو كان بيقول لك على التي بيساوي مقدار ثابت اللي هو الكونستان اذا ممكن يا مستر لو انا جيت خبطت مجموعه من الغازات اقدر اقول ان انا عندي بيده على تي ده للخليط بيساوي مجموعه من الكلام بس اصبر واحده واحده ما فيش 48 يبقى انت 46 47 49 50 مش عارف 48 راحت فين المهم يا سيدي لو كانت الكتله ثابته ومش مديك حاجه كتله ثابته مش مديك حاجه بس مديك كثافه اعمل ايه انا خدت ان بي واحد فوليوم واحد على تي واحد بتساوي بي اتنين فوليوم اتنين على اتنين طب الحجم انا بقول لك ان الكتله ثابته طب ما انت خدت قانون بيقول ان الرو بتساوي مع الفوليوم الكتله بتاعتي ثابته طب انت عاوز تشيل مين عاوز تشيل الحجم هشيل الحجم يبقى احط مكانه مين اما على الروم يبقى شدي حط مكانه ام واحد على رو واحد وهنا ام اتنين رو اتنين طبعا انت قلت الكتله ثابته يبقى التيار دول شكرا ادي قانون جديد واحد يقول لي انا شفته شفت الكتاب الامتحان بس مكنتش فاهم طب انت دلوقتي فهمته القانون بقى اللي انت ما شفتهوش ايه القانون اللي انا شفتهوش ده بيقول لك لو كان بقى الحجم ثابت الحجم ثابت وعاوز القانون العام بدلاله كتلته ازاي يا عم ما هو انت معنى ان انت بتقول لي ركز كده معايا معنى ان انت بتقول لي ان الحجم ثابت بس بيديني النات يبقى معنى كده في ان استنى بقى ازاي ما هو معنى لو الحجم ثابت كنت عملت ايه كنت جيت هنا والحجم ده مش بيساوي الحجم ده خلاص بالسلامه طير وهيديني بي واحد على تي واحد بيساوي باثنين على اتنين يبقى ده مش قانون عامل غازات امال ايه بس مديك بيقول لك القانون العام بالغازل بدلاله كتلته فواحد يقول لي بص هسيب الام اللي هنا وهسيب الام اللي هنا ازاي يا عم ده بيقول لك الحجم ثابت يعني دول ودول هنطيرهم لغبطين يا مستر طيب واحده واحده انت خدت قانون بيقول ان البي واحد فوليوم واحد على تي واحد بتساوي ده هو عباره عن ايه عباره عن كده بص امول ام كابيتال مضروبه في الموضوع 4 مين ده ده الثابت العامل الغازات 8 و31% ده مين ده كتله الغاز وده الكتله المول من الغاز حلو حلو هو يقصد دي طب انا دي ده ثابت وده ثابت ده متغير طبعا في بص بص الحركه دي ينفع اجيب الام دي هنا هتفضلي في الجنب ده ايه ارى الام كابيتال حاضر بس لما اجي اعمل مقارنه بين غازين زي كده او غازي ورفعوا درجه الحراره وهكذا يعني بي واحد فوليوم واحد على ان في تي بتساوي ار على الام ده الاول واحد طب التانيه باتنين فوليوم اتنين على تي اتنين بتساوي ار على الام طب ما ده بيساوي ده ده بيساوي ايه يبقى ده بيساوي ده يبقى اقدر اقول له بي واحد فوليوم واحد على ام 1 تي 1 بتساوي اتنين فوليوم اثنين على ام اثنين تي اثنين مش انت قلت لي ان الفوليوم ده ثابت اوبا يا مستر ده انا لو كنت ما شرحتليش دي لو كان جابها لي كنت هعمل ايه كنت هحط الامات هنا كنت هحطها في البسط كانت الاجابه كلها غلط فاخدت بالك عشان لما احطها لك في مذكره اللي انا منزلها لك مذكره الدحيح دي اهي ما تجيش تقول لي يا مستر هي الام انت حطيتها ليه تحت تمام يا شباب طيب كده انت خلصت مين خلصت يا باشا تسعه واربعين طب خمسين خمسين بقول لك ما تنساش تدعي لي ما تنساش تدعي لي لان الفتره الجايه برضو صعبه علينا فاتمنى من الله ان يوفقك ويوفقني واتمنى ان انا اكون قدرت اعمل لك حاجه تدعي لي بها واتمنى ان انا كنت فرقت معك باي حاجه وان شاء الله الناس اللي هي كانت واقعه تقدر تعدي على خير والناس اللي هي كان عندها تريكات واقعه استفادت ان شاء الله سواء استفادت من الفيديو ده او الفيديوهات اللي فاتت اتمنى ان انت تدعي لي ومستني مستني اكيد فرحتك ان شاء الله عاوزك نصيحه من اخ كبير لاخ صغير عاوزك تركز في الاجازه كويس جدا خش الاجازه شهر اتفسح استمتع سد ودانك عن اي حاجه بتحصل لثالثه ثانوي انت ممكن ربنا يعني يمهد لك الطريق عن غيرك ممكن ظروف السنه بتاعتك احسن من السنه بتاعته ممكن انت يا عم تيجي معك ما فيش حاجه صعبه اللي عملوها مش احسن منك انا لما كنت بحلم بهندسه كنت شايف الناس دي واو قوي قوي كده وتقيله ومش عارف ايه بس قعدت اقول لنفسي طب هو احسن مني في ايه هو امكانياته عاليه خلاص انا ذاكر ضعفه هو مثلا بيحل في وقت قليل مش مهم انا اصبر واحل في وقت كبير هو بيذاكر بالنظره لا انا هذاكر بالورقه والقلم ليه علشان هو امكانياته اعلى مني لحد ما ربنا وفقني ب 96 او 95.9 عشان الناس اللي متابعانا تمام فانت احلم وصدق نفسك وخلي عندك ثقه كبيره في ربنا شد حيلك اول ما تخش الاجازه شهر شهرين استمتع شهر يا عم استمتع بيه ما تفتحش اي حاجه وكانك ما سمعتش اي حاجه ايه اللي بيحصل لثالثه ثانوي وحتى لو سمعت وعندك قريب وغريب قل لنفسك ان انا ممكن ظروفي ان شاء الله تبقى احسن خلي بعافر السنه الجايه عاوزك انك انت تخش السنه الجايه صح تقول ازاي انا لازم اخلي النفسي طريقه مذاكره كويسه عاوزك بعد الشهر اللي انت تاخده راحه يوم كده تبص على الكورس الفيزياء اليوم التاني تاخده راحه اليوم التالت تبص على شويه نحو اليوم الرابع راح اليوم اللي وراه شويه بلاغه اليوم اللي وراه راحه خلي مثلا وليكن في الشهر التاني كل يوم عشر كلمات حفظ تخش اليوم التاني تراجع العشره وتاخد عشره جنيه اليوم الثالث تراجع على عشرتين اللي قبل كده وتاخد 10 ثالثه اشتغل ده وعلى الهادي ما تستعجلش ما تضايقش نفسك لانك انت وانت داخل ثانوي عباره عن بطاريه هتفضيها قبل ما تخش مش هينفع انا عاوزك بطاريه كامله وانت داخل عشان هي هتخلص في شهر واحد ونبدا نديك اربع خمس ايام راحه وبعد كده تمليها من ثاني شد حيلك ان شاء الله انت قدها سدد نفسك سد حلمك انت قدها مش كلامه والله وخلاص انا كنت من خمس سنين زيك خلاص انا فاضل لي شهر اهو ونص شهر اتخرج الحمد لله من كليه هندسه فانت تصدق نفسك صدق نفسك هتوصل ان شاء الله شد حيلك يا بطل لو انت اول مره تشوفنا عاوزك تشترك في القناه ولايك الفيديو وشير لكل زمايلك والسلام عليكم ورحمه الله
جميع قوانين الفيزياء الثاني الثانوي ترم ثاني 2026 11:58

جميع قوانين الفيزياء الثاني الثانوي ترم ثاني 2026

مستر نيوتن لتدريس الفيزياء والرياضيات

10 مشاهدة · 4 maanden geleden

ملخص قوانين الفيزياء تانية ثانوي الترم التاني بالكامل مراجعة ليلة الامتحان 35:35

ملخص قوانين الفيزياء تانية ثانوي الترم التاني بالكامل مراجعة ليلة الامتحان

Mr. Ahmed Magdy

114 مشاهدة · 4 jaar geleden

كل قوانين الفيزياء تانية ثانوي 2026 مراجعة ليلة الامتحان فيزياء تانية ثانوي 37:24

كل قوانين الفيزياء تانية ثانوي 2026 مراجعة ليلة الامتحان فيزياء تانية ثانوي

مستر حامد الصوفاني

27 مشاهدة · 1 maand geleden

ملخص قوانين فيزياء 2 كاملة 7:10

ملخص قوانين فيزياء 2 كاملة

Mohamed Mabrouk

11 مشاهدة · 6 jaar geleden

هام جدا ملخص قوانين الفيزياء قوانيين الفيزياء اجيال الاندلس 2:12

هام جدا ملخص قوانين الفيزياء قوانيين الفيزياء اجيال الاندلس

اجيال الاندلس

1 مشاهدة · 5 jaar geleden

مراجعة ليلة الامتحان فيزياء تانية ثانوي ملخص كل القوانين وحل الاسترشادي 1:44:56

مراجعة ليلة الامتحان فيزياء تانية ثانوي ملخص كل القوانين وحل الاسترشادي

احمد ابو عرب

28 مشاهدة · 1 maand geleden

جميع قوانين الفيزياء للصف الثاني الثانوي ترم اول 2026 11:38

جميع قوانين الفيزياء للصف الثاني الثانوي ترم اول 2026

مستر نيوتن لتدريس الفيزياء والرياضيات

25 مشاهدة · 8 maanden geleden

جميع قوانين الفيزياء للصف الثاني الثانوي الترم الثاني 1:17

جميع قوانين الفيزياء للصف الثاني الثانوي الترم الثاني

Dr Alyaa

12 مشاهدة · 5 jaar geleden

ملخص قوانين الفيزياء للصف الثاني الثانوي الترم الثاني 8:38

ملخص قوانين الفيزياء للصف الثاني الثانوي الترم الثاني

الفيزيائى. عوض الدكرورى

1 مشاهدة · 3 jaar geleden

ملخص لبعض قوانين فيزياء الصف الثاني الثانوي الفصل الدراسي الاول 2:03

ملخص لبعض قوانين فيزياء الصف الثاني الثانوي الفصل الدراسي الاول

د/ محمد راجح

149 مشاهدة · 5 jaar geleden