حل كده ده او اي حد فيكم يبدا كده السؤال ده قرص كره هوكي كتلتها 1.5 كلغ تتحرك في مسار دائري نصف قطرها 20 سم على طاوله عديمه الاحتكاك بينما هي متصله باسطوانه 2.5 5 كلغ بواسطه الحبل كما بالشكل المقابل ما السرعه التي يجب ان يتحرك بها القرس لتبقى الاسطوانه معلقه وفي حاله توقف مش فاهمه ايه ده هو الوقتي بيقول لي انا عايز اعرف السرعه اللي القرص ده يتحرك بها عشان يفضل في الحاله يعني بتحرك حركه دائريه بدون ما يقف ومديني معلومات ايه المعلومات اللي معايا كتله الكورس اللي هو ده صح ايوه ومدينا نصف القطر اللي هو ار 0.2 اثنين ومدينا الاسطوانه اللي متعلقه هنا دي كتلتها 2.صح صحيح ايوه السؤال عايز سرعه يبقى في معلومه كمان ناقصه معايا كتله وار وعايز في الاف القوه اف الاف مين بقى القوه التي ساين سيتا لا فين الساين دي جبت منين الزاويه في عندنا زاويه 90 ماشي 90 ماشي يبقى تي بس ما هي ساين سيتا بواحد ساين 90 بواحد صح ايوه يبقى معنى كده ان الاف سي هي قوه الشد في الحبل طب ما هي قوه الشد في الحبل اصلا بتساوي وزن الاسطوانه صح؟ ايوه يبقى ام الاسطوانه في الجي بيساوي الام بتاع القرص في الفي تربيع على الار ده 2.5 ضرب 9.8 يساوي الوا.ص ضرب الفي تربيع على الار 0.2 اثنين يطلع الفي بكام؟ واحنا مش ممكن نقول تحت جذر جي على ار على طول ما فيش مشكله هي هي ولما كان مايل بزانون الفي بيساوي جذر الجي في الار تان سيتا هتبقى 7 متر على الثانيه بس تمام تمام انت عملت ايه هنا يعني جبتها ازاي اه جبت جذر جي في ار بس انا وديت الام فوق مع الام فتبقى جي بتساوي في سكوير على ار بعدين ضرب تبادلي حطيت واحد تحت الجي فطلعت الفي بتساوي تحت الجذر على ار جي على ار لا مستحيل تطلع جي على ار هو اصلا الامات مختلفه انت وديت الام دي فين طيب وديتها مع مع الام الثانيه اختصرتيهم نعم اختصرتيهم ايوه دي اين ونص ودي واحد ونص ايوه بس هم كلهم كتل في الاخر لا هناك لما كنا بنيجي مثلا في قانون قوه الاحتكاك نساويها بقوه اف سي كانت قوه احتكاك السياره واف سياره فالام تروح مع الام معايا هنا ما ينفعش نختصرها لا طبعا الكتله دي كتله الاسطوانه قلت لك دي اسطوانه وده كتله القرس ازاي اختصر كتلتين مختلفين مع بعض نضرب ضرب تبادلي عادي جدا جذر هيبقى 2.5 ضرب ال 9.8 ضرب ال 0.2 ا على في المقام 1.ص هتطلع 1.8 انا استغربت برض الرقم ده كبير 1.8 مانيه ضربنا الضرب التبادلي اهو الفي هتطلع ضرب جذر هتبقى الام في الجي في الار على الام بتاعه القرص طلع قيمه الناتج طيب قول يلا يا سم ماذا يحدث للنظام يهتز بحركه توافقيه بسيطه اذا زادت ساعه حركته للضعف ا هتزيد ال اول اثنين مش هينفع لانه مش من العوامل يعني اختار ايه طيب ام الاخيره تزيد طاقته الكليه لاربع امثله ليه لان في قانون الاي توتال في اللي هو اي تربيع اي توتال بيساوي نص ام اوميجا تربيع اي تربيع لكم فاكرين ان الزمن الدوري ما بيعتمدش اصلا على السعه التسارع الماكس اوميجا تربيع في الا الاوميجا مش هيتغير بس الا هيزيد للضعف فالتسارع يزيد زيه للضعف السرعه القصوى مش هتزيد لثلاث امثالها لانها بتتناسب طردي مع الايه برده ما فيش غير الاخيره يلا بيان مع ازاح الزاويه لعقرب الثواني الساعه يدخل خلال نص ساعه يعني هي 30 منت صح كمل نص ساعه يعني 30 دقيقه 30× 60 ايوه تمام ده الزمن الكلي الازاحه الزاويه يعني اوميجا الازاحه الزاويه سيتا اه اللي هي اس على ار معيش ار ولا اس اوميجا في اوميجا ضرب تي صح طب الاوميجا قانونها 2 باي على 2 باي على تي ضرب التي تعالي نعوض تو باي على الزمن الدوري العقرب الثواني عقرب الثواني بيلف الدايره كامله في زمن كام 60 ضرب 60 60 ايه 60 ض 60 ثانيه 60 ثانيه اوكي ضرب التي سمول كام قلنا 30 ضرب 60 نختصر ال 60 مع ال 60 يتبقى لي 60 باي بس ما فهمت كتير تاني هو انا هسالك سؤال اصلا عقرب الثواني مش بيلف في دقيقه الدوره كامله في دقيقه صح 30 دقيقه يبقى عمل كام دوره ليش احنا شو عرفنا انه هو قصده عقرب الثواني؟ اه هو مكتوب هو قايل عقرب الثواني بيلف الدوره في دقيقه طب انا بقول لك خلال 30 دقيقه يبقى كام دوره؟ 30 دوره طب مش السيتا بيساوي ان ضرب الو باي صح اه ان ب 30 في 2 باي تطلع برض ب 60 يبقى اللي عملناه ايه مشينا في طريقين اما اجيب عدد الدورات واقول له عدد الدورات بتاعك بيساوي 30 على 30 × 60 على 60 اللي هو 30 دقيقه على ال 60 ثانيه اللي هو دقيقه فادانا 30 دوره ضربتها في الطوبه جبت سته او اروح استخدم الاوميجا زي ما انت عملت فكرتها في الزمن الدوري العقرب الثواني قلنا عقرب الثواني الزمن بتاعه 60 ثانيه عقرب الدقائق الزمن الدوري بتاعه 60 دقيقه عقرب الساعات الزمن الدوري بتاعه 12 ساعه بس طيب السؤال اللي بعده قول يلا روان ما فرق الطور بين الحركتين الاهتزازيتين واحد وثنين في الشكل التالي باي على ا ممتازه ليه؟ لانه واحد باداه من الصفر واتنين باداه من باي على اين ممتازه جدا يلا يا سما سما لاحظ الرسم البياني للسرعه مقابل الزمن لبندول يتارجح اي نقطه تشير الى ان الجسم عند اقصى ازاحه موجبه ا الفي متاخره عن طور الاكس ا باي على انين ف فهيكون واحد صح الموقع واحد اتفقنا ان عند قيمه ازاحه صفر السرعه ماكسيم عند قيمه سرعه صفر الازاحه قيمه عظمى واحد على فكره كده غلط لان ده منحنى فيه ايوه ما هو صفر فتكون اقصى ازاحه موجبه مش شرط مش احنا اتفقنا اللي بيحدد اقصى ازاحه موجبه ولا سالبه هو ط هو طالع مش طالع لفوق ايوه ده ده السرعه اللي طالع لفوق لو كان الازاحه هو اللي طالع لفوق كنت عملت السرعه موجبه اه انا قصدي عند النقطه مش حاطت النقطه واحد بص طيب لما تيجي ترسمي لا هو مش هيطلع واحد هو المفروض ثلاثه بس اه لو زودت لو زودت هيبقى هيبقى الطور 3لاه باي على انين فيبقى اقصى ازاحه سالبه مش موجبه بالظبط كده هيبقى من تحت المفروض لما ابدا ابدا من تحت امشي كده طب انا في الامتحان بتلخبط بص بقى يا سام عشان لما تجي لنا نعرف نعمل فيها ايه احنا عارفين ان الاكس صفر عند الفي ماكس الاكس صفر عند الفي ماكس الاكس صفر عند الفي ماكس الاكس صفر عند الفي ماكس النقطه اللي عندها السرعه قيمه قيمه عظمى الازاحه بتاعتها كانت طالعه لاعلى السرعه قيمه عظمى اهي يبقى الازاحه كانت طالعه لفوق كده يبقى لما اجي ارسم وابدا المنحنى بتاعي مستحيل يبدا من موجب لازم يجي من سالب صح سام بس فيبقى عندي هنا الطول بتاعي باي على 3 باي على ا يبقى الازاحه بتاعتي قيمه عظمى الموجبه عند مين ا عند لاثه عند الموقع لاثه مثال تاني عليها اهو عشان تكونوا فاهمين انا عملت ايه بقول انا راسم منحنى الفي تي المنحنى بتاعي عامل كده طبعا انا عارف عارف ايه؟ عارف السرعه عظمى يبقى الاي صفر السرعه عظمى يبقى الاي صفر السرعه عظمى يبقى الاي صفر هطلع فوق ولا انزل لتحت هبص على السرعه لو في الموجب اطلع لفوق لو في السالب انزل لتحت هي في الموجب يبقى انا طالع لفوق وهكذا في اي منحنى سرعه تحوله لازاحه طب ولو ازاحه لسرعه كنا بنرسم اكس والتي لو الاكس كده قلت لك هتبص عند النقاط اللي بتمثل اكس الازاحه السرعه صفر يبقى ده صفر صفر صفر بعده لو الازاحه طال طالعه الاعلى يبقى انا جاي من قيمه عظمى لو نازله لاسفل يبقى انا رايح للسالب فلا المنحنى بتاعي عامل كده تمام يلا يا بين السؤال اللي بعده من خلال منحنى الطاقه الحرك هل الجسم يتحرك حركه توافقيه بسيطه ما مقدار الزمن الدولي لكل اهتزازه اربعه 0.4 الزمن الدوري 0.4 ف ممتاز يلا يا روان على اي بعد من مركز الارض تكون شده مجال الجاذبيه مساويه ربع مقدارها عند سطح الارض حيث ار تمثل نصف قطر الارض ار انت تسرعت ليه ليه ار ثواني مش الجي ربع اهو اه اثنين واحد بس اثنين مستغرب انت ساكته ليه اخد الجذر يطلع اين ولو قل السطح كنت اخترت ار تمام تمام ايوه السؤال اللي بعده يا سب ماذا يحدث لكل من السرعه المتاريه وجهد الجاذبيه المؤثره على قمر صناعي بزياده كتلته للضعف ا اول حاجه نشوف السرعه المداريه السرعه المدريه حصل لها ايه ا السرعه المدريه لا السرعه المدريه مش هيحصل لها حاجه ماشي والجهد ا ولا جهد الجاذبيه ولا ايه ولا جهد الجاذبيه تخيل الاثنين لا يعتمدوا على كتله الجسم قلنا الجي والفي جي والفي فلات سكي والفي مداريه الاربعه لا يعتمدوا على كتله الجسم بيتوقفوا على كتله كتله المصدر والبعد عن مركزه المصدر كتلته كام بتناسب طردي معاه والبعد عن المركز كلهم بيتناسبوا عكسي مع الار او الار تربيع السؤال اللي بعده يلا ب طائره كتلتها 1000 كلغ تدور على منعطف دائري افقي نصف قطره 200 م وبسرعه 108 احسب القوه الافقيه التي تضغط بها العجلات القاطره على قبضان خط الحديدي اي القوه الافقيه اللي هي ام في جي اف سي معايا سرعه ومعايا كتله ومعايا نصف قطر ام اللي هي اوميجا تربيع في ايه ممتاز بس انا معيش اوميجا في تربيع على ام في تربيع على ار بس دي تنفعك لازم نضرب 3000 على 60 ب 60 كم ضرب لا شو الف ال الف ضرب على 60 ضرب 60 تمام 30 حتطلع الكتله ضرب 30 تربيع على نصف القطر 200 حتطلع المطلب الثاني وين اه اذا كانت طاقه الوضع للقمر الاصطناعي مداره اي بي تساوي اعطاني القانون احسب الطاقه الكليه لقمر صناعي كتلته 2 طن يدور حول الارض في مسار دائري نصف قطره 7 × 10 اس سته علما بان كتله الارض 6 ضرب 10 اس 24 وقيمه ثابته الجاذبيه بده طاقه الوضع اللي هي سالب تي ام على الكتله على اور ح كتله القمر 2000 حتكون ماشي وبعدين اضربها بكتله الارض 6 ضرب 10 اس 24 وبعدين حاضربها بثابت الجذب العام ضرب 6.67 6 7 ض 10 اس سالب 11 بعدين الار 7 ضرب 10 اس 6 ممتاز جدا طلع قيمه الاي بي بوحده سالب1.1 ضرب 10 اس 11 يلا روي اذكر وظيفه واحده لكل من قمر صناعي متزامن الاتصالات ودراسه العواصف ممتاز ايه الفرق بين القمر المتزامن والقمر والقمر الثابت الثابت بيكون مثبت عند نقطه واحده ايه الشروط اللي تخليه مثبت عند نقطه واحده انه بيكون يعني فوق خط الاستواء بقى ده شرط الشرط الثاني يعني برده عنده 24 ساعه نفس الزمن الدوري بتاع الارض وان يدور في نفس اتجاه دوران الارض حول محورها نفس الاتجاه نفس الزمن يبقى ثابت ومداره مدار واحد في خط الاستواء اما القمر المتزامن مدارات مختلفه على ارتفاعات محدده واتفقنا ان الاقمار المتزامنه ليها اربع ثوابت هيطلبهم منك في الامتحان بتحسبهم عادي بس انت عارف الناتج قبل ما تحسب الزمن الدوري له كام؟ 24 ساعه ادي اول حاجه انت عارفها تاني حاجه الارتفاع بتاعه عن سطح الارض كام؟ 3.6 ضرب 10 اس 7 ممتازه ده تاني حاجه انا عارفها ثالث حاجه السرعه المداريه له كام؟ 3000 وشويه 72 متر/ الثانيه ممتازه التسارع المركزي او العجله المركزيه اللي بتاثر عليه كام؟ 9.8 0.2 ا اثني اننينات كتير متر على الثانيه تربيع 9.8 ده على سطح الارض تمام صح لما نيجي نحسب الجي عند القمر المداري او القمر الصناعي المتزامن هتلاقي ان الجي تطلع معاك 0. اثنين اثنين اتنينات كتير كده دول ثابتين بس طبعا انا عارف بحسب كل واحد فيهم منين بحسب الزمن الدوري من قانون التي بيساوي 2 باي جذر الار تكعيب على الجي ام لو ادانا الار ولو ما ادانيش الار بحسب التي من قانون الو باي ار على في ولو ما ادانيش الفي يديني اوميجا اعرف اطلع في اديني اي معلومه اعرف اطلع زمن دوري طب اداني الزمن الدوري هيطلب مني اتش بجيب الاتش منين استخدم قانون الار بتساوي الجذر التكعيبي لجي جي ام تي تربيع على 4 باي تربيع اطلع الار واروح اقول له الاتش بتساوي ار سمول ناقص ار كابيتال جبت الاتش صح ايوه اداني زمن دوري وعايز السرعه المداريه يبقى الفي بتساوي تو باي ار على تي تمشي الفي بتساوي جذر الجي ام على الار تمشي الفي بتساوي جذر الجي عند النقطه بتاعه المدار اللي هي 0.2 اين اين دههي في الار بتاعته اللي هي نصف قطر مداره تمشي كلهم يدوك نفس الفي ما فيش اي مشكله خالص طب انا عايز الجي عوض في القانون الجي ام على ار تربيع بس انا يعني ما شفتش سؤال قبل كده في القانون بتاع جي على ار ده تحت الجذر اللي هو انه اللي هو جي ضرب ار تحت الجذر ليه ازاي ما شفتيش وبعدين حتى لو ما شفتيش ده انا ممكن اديك الجي و واقول لك احسبي الفي ما انت عارفه القانون بتاع ده والقانون بتاع ده وتقدري تربطوهم ببعض مش عارفه ان الفي مداريه هو جذر الجي ام على الار ايوه ومعايا الجي بتاعتي بتساوي جي ام كابيتال على ار تربيع طب ما تضربي كده ضرب تبادلي جي في الار تربيع بتساوي جي في الام ما تشيل الجي في الام هنا وحط مكانها الجي في الار تربيع كده تلاقي الار تروح مع التربيع وتبقى الجذر الجي ار لو انا اديتك الجي وطلبت منك الفي وما اديتكيش الكتله ولا اي حاجه تعرفي تحسبي منها على طول الفي جذر الجي ار تمام وبعدين ده انت اللي كنت لسه بتحل فوق من شويه قلتم على وشي مش انت اللي بس انا وديتهم بس انا ماعرفش القانون ده اصلا وكمان لا هو جذر الجي ار في حالتين حاله الحركه الافقيه العاديه سواء كانت حركه دائريه او حركه مداريه اضرب الجي في نصف قطر المدار اطلع الفي ده لو افقي اما لو كان مائل كده بزاويه اسمها سيتا طبعا احنا اخدنا هنا ازاي نحسب الاف سي كنا بنقول ان الاف سي بيساوي التي ساين سيتا صح ايوه طب افرض مادانيش التي في المساله بس اداني كتله اعمل ايه دي فكره برده حلوه اعمل ايه لو معيش التي ومعايا الام اعمل ايه الام كتله الثقل المعلق في في البندوق ايوه هعمل ايه اه انت بتقول اعمل ايه يعني بحسبك تساليني يعني مش مش ما فيش حاجه جايه في دماغك لا طب ايه رايك لو عملت كده قلت لك ده بالنسبه لي اهو ركزي يا بيان انت ويا سما ادي بالنسبه لي الام في الجي واده بالنسبه لي الزاويه هنا في قوه شدتين يبقى ده نفس الزاويه سيتا بالتبادل في حلل قوه الشد واحده راسي وواحده في اتجاه المركز اللي هي تي ساين اللي انا عارفها اف سي طب والراسي تاخد كوزين تي كوزين طب ايه رايك لما نساوي التي كوزين بالام جي عندك اعتراض لا طيب اهو اقوم مطلع قيمه التي اللي هي ام في جي على كوزين سيتا امين تمام ايه رايك لما اقول له بقى الاف سي بتساوي التي ساين سيتا وعوض عن التي بالقانون هيبقى تي ساين سيتا اللي هي بتساوي ام جي على كوزين ضرب ساين هي ساين على كوزين بايه؟ بتان تان يبقى معنى كده لما يديني الرسمه دي وما يدينيش تي ويديني ام اقول له الاف سي بتساوي ام جي تان سيتا ده اللي تلاقيها موجوده في كل الملازم يقوللك لحساب القوه المركزيه في الحركه الدائريه المخروطيه لان ده لما يكمل حركه دائريه هيبقى على شكل مخروط كده صح ايوه فالاف سي ام جي تان سيتا طب لو انا عايز الفي تلاقيه كاتب قانون لحساب السرعه المماسيه او السرعه الحركه الدائريه في الحركه الدائريه المخروطيه جذر الجي في الار تان سيتا واحنا عمالين نحفظ قانون مش فاهمين منين ما هو ده جا منين ان الفي بتساوي جذر الاف في الار على الام مش ده قانون الفي العادي اللي احنا عارفينه ايوه الاف احنا جبناها مين ام جي تاني حط كده ام في جي في تان الزاويه سيتا في ار على ام هتلاقي الام تروح مع الام وتبقى لك القانون اللي الناس عماله تحفظ فظ فيه بدون وعي كده فخلي بالك لو الحركه افقيه فالاف سي بتساوي التي والفي بتساوي جذر الجي في الار اللي هو جذر اف سي في ار على ام اما لو الحركه مائله بزاويه بقت الاف سي بتساوي التي ساين سيتا او اف سي بتساوي الام جي تان سيتا والفي بقت جذر الجي في الار تان سيتا تمام تمام بس هي الحاجات دي بتيجي في الامتحان عادي يعني المسائل دي موجوده في ملزمه ا مستر سيد صابر غالبا شفت ما شفتهاش غير فيها حتى مش موجوده عند مستر نور ا والقانون بتاعها موجود في ملزمه ا ملزمه الروبي اتوقع ما هو سيد صابر والروبي بيزودوا بس يعني كلها حاجات ما انا ما انا بقول لك اهو يعني هي الفكره ان الطالب برده لما بيشوف سؤال بيتخض انت هتشوفي اصلا امتحانات السنين اللي فاتت هتقولي ايه الهيافه دي؟ ايوه هي سهله قوي انا بقول لك على كده بس الفكره كلها اللي انا اقصدها انت بتاخديي افكار والله ما انتش عارفه اللي بيحط الامتحان ممكن يعمل ايه بس ايوه تمام فدي فكره فرق بين حاله افقيه وحاله مائله فل تمام الفل مين كان بيحل انا ا استخدامات القمر القطبي اا بنقيس بيه درجه الحراره وتركيز الاوزون في طبقه ال التراسسفير ممتاز بيقاص ب درجه حراره الغلاف الجوي وبنقيس ب تركيز الاذون في طبقهستراتوسفير السؤال اللي بعده لعبه اطفال على شكل قارب كتلتها 0. تطف على سطح بسنظف السبوره قولي ايه بقى تطف على سطح الماء دفعت بلطف للاسفل ثم تركت لتتحرك حركه افقيه بسيطه ا الرسم البياني يبين العلاقه بين الازاحه والزمن مقدار اقصى عجله ا عشان نجيب الاي ماكس قانونها ايه قانونها اوميجا تربيع في في اي طيب فل انا عايز كده الاوميجا وعايز الا الا كام من على الرسمه الا 10 ضرب 10 اس سالب ا وعايزين الاوميجا الزمن الدوري كام ا هيبقى 2 باي على ا تمام باي على الاثنين يبقى الاي ماكس بيساوي باي على الاثنين تربيع ضرب الاي 10 ب 10 ضرب 10 ضرب 10 اس سالب ا هيطلع 0.24 24 ماشي الطاقه الحركيه للجسم عند موض الاتزان الطاقه الحركيه اللي هي هتبقى اي كي ماكس تمام اللي هي نص في ام في اوميجا تربيع في اي تربيع صح ممتاز يبقى نص الكتله 0.2 اين في الاوميجا باي على 2 تربيع في الاي تربيع اللي هي 10× 10 اس سالب ا تربيع واطلع الناتج بالجول الرسم بيقول لك الرسم البياني بيوضح ده السؤال اللي بعده قول يلا يا بيان الرسم البياني يوضح منحنى طاقه لجسم كتلته 0.5 5 معلق بنابستخدام البيانات على الرسم احسب ثابت النابط كانت الاي مرونيه بتساوي نص كي اي تربيع ايه رح نطلعها من ال هي ماكس ولا مو ماكس ايوه ايه توتال اه ما انا عاملها توتال مش ماكس هي الماكس بتساوي توتال ف 1. 2 بتساوي نص الا من وين حاجيب اي اكس اه اربعه ضرب 4 تربيع انا عايز الك اقسم اضرب باثنين واقسم عليها واقسم على 4 تربيع يطلع كم 1 0.15 15 تمام سرعه الزاويه الاوميجا الاوميجا جذر جذر الكي على ام فالكي طلعناها والام 0.5 وحتطلع 0.54 5 ف طاقه وضع البندول عند الازاحه 2 متر من بدء الحركه راح اعمل القانون تبع اي تربيع ماينص اكس تربيع مع لا اللي ممكن تقوليه ده طاقه حركه نص ام اوميجا تربيع اي تربيع ناقص اكس تربيع طاقه حركه احنا عايزين الوضع الاكس تربيع على طول اه طب نص ام اوميجا تربيع اكس تربيع تعملي نص كي اكس تربيع على طول عادي اوكي نص ضرب 0.15 15 ضرب الاكس اللي هي 2 تربيع يطلع ب 0.3 لا تشبل تمام امم طيب ممتاز يلا كره معدنيه مجهوله الكتله نصف قطرها دي الار وضعت على بعد 80 سم من كره اخرى كتلتها 10 غ ونصف قطرها 15 اذا كانت قوه التجاذب الماديه بينهما فما مقدار الكتله المجهوله؟ قوه التجاذب اللي هي اف جي بتساوي جي في الام كابيتال على الام في على الام على ار سكوير هو عايز الكتله المجهوله فهنضرب ضرب تبادلي هيطلع اف جي ار سكوير بتساوي جي في الام في الام وبعدين هقسم على جي في ام ماشي هيبقى بيساوي اف جي في الار تربيع على الجي ضرب ام الاف كام ا ثواني الاف اللي هي ا 20 ضرب 10 اس ماينص 10 تمام ضرب ا ثواني ي احنا هنجمع كل انصاف الاقطار دي ماشي هنجمع كل المثابات لان هم طبعا بعيد عن بعض الرسمه كده ادي الاول واده الثاني مدينا نص القطر الاول ومدينا نص القطر الثاني ومدينا المسافه بينهم فالمسافه بين المركزين مجموعهم كلهم اللي هو 100 سم اللي هو 1 متر تمام هو ضرب واحد سكوير يعني ولا حاجه على نعم على على 6.67 6 7 ض 10 اس ماين 11 ضرب ضرب ضرب الكتله اللي موجوده اللي هي 10 ممتاز هيطلع 3 كلغ اللي بعدها في الشكل تم استخدام نظام كتله نابض في تجربتين بالتجربه الاولى تم سحب الكتله مع وضع الاتزان مسافه دي واحد تم تحريرها وفي التجربه الثانيه تم سحب الكتله من موضع الاتزان المسافه دي اثنين ثم تحريرها ففي التجربه الثانيه هل الكميات التاليه اكبر او اقل او مماثله لتلك الموجوده في التجربه الاولى الساعه ثواني في التجربه دي 2 الساعه اكبر التجربه الثانيه الساعه اكبر التردد ثواني هي الساعه زادت فالاوميجا فالزمن الدوري زاد صح مش دخل ايه العلاقه بتاعه الزمن الدوري اللي فيها ساعه زمن ما فيش خلاص ما احنا كنا بنقول فعلا في الحركه التفقيه البسيطه ان الزمن الدوري والتردد لا يتوقفان على الساعه لان الساعه صغيره صح يبقى مالهاش علاقه بالظبط مماثله في الاثنين الطاقه الحركيه القصوى ا اللي هي قانون ايه الاي كي بتساوي النص كي اي سكوير ناقص اكس سكوير مافيش اكس قصوى هتقولي نص يبقى نص كي اي سكوير نص كي اي سكوير مين اللي ساعته اكبر الساعه زادت عند الدي 2 فالحركه الطاقه الحركيه اكبر عند الدي 2 بس كده يبقى اكبر السؤال اللي بعده يا سم الرنين ملغي روح للاختبار اللي بعده يلا سم يوفر الاحتكاك للسياره القوى اللازمه للمحافظه على حركتها في مسار دائري افقي مستوي ما هي اقصى سرعه زاويه ممكن ان تتحرك بها السياره نصف القطر 0.6 ومعامل الاحتكاك 0.5 فاي القوه قوه الاحتكاك بالقوه المركزيه اللي هي ميو ام جي بتساوي ام في اوميجا تربيع في ار اما هتروح مع الام وهو عايز الاوميجا فهشيل الارطها ام جي على ار تحت الجذر هتدينا الاوميجا فتبقى الميو 0.5 ضرب 9.8 على 0.6 6 هيبقى الناتج 2.8 تاني واحده قلي اللي بعدها على اي بعد من مركز الارض يكون شده مجال الجاذبيه مساويه ربع مقدارها عند الارض لسه قايلينها دي كل لاثه طبعا قلنا ربع هيساوي 1 ضرب 1 على ار تربيع نضرب ضرب تبادلي نطلع الار تربيع باربعه يعني الار باتنين روان جوابين شويه جسم كتلته 4 كلغرام مربوط بنابض يهتز بزمن دوري 2 سكند فاذا ربط جسم اخر كتلته 9 كيلوغرام بنفس النابض من الزمن الدوري للجسم الثاني 2 سكند برض ليه ما هو الزمن لا مش بيعتمد على الكتله اه ده يبقى العلاقه ايهحط هحط ف احط 2 على اللي هو الزمن الدوري اللي انا محتاجاه بيساوي ا تي لا هو طردي مع الكتله فهحط قدام كل واحده اللي زيه فهتبقى 2× 9 على اربعه ماال انت ناسيه الجذر ناسيه الجذر هيبقى انين على التي اين يساوي جذر الربعه على جذر التضرب 2 على بتساوي ا جذر اللي هو 2 على 3 يعني 2× 3 6 على 2 هتبقى 3 خلينا السؤال ده فيحي في ملزمه يحيى على فكره طيب خلي بالنا من الجذور تي بيتناسب طردي مع جذر الام تي بيتناسب طردي مع جذر الل التي بيتناسب عكسي مع جذر الجي التي بيتناسب عكسي مع جذر جذر الك الجذور في العلاقات في السرعه المداريه الفي طردي مع جذر الكتله الفي عكسي مع جذر الار البعد عن المركز في السرعه في سرعه الافلات نفس الكلام خلي بالكم من الجذور في المعادلات والتناسب السؤال اللي بعده طيب يلا يا بيان تتحرك كره في مسار دائري افقي في اتجاه عقارب الساعه داخل انبوب مجوف كما في الشكل المقابل ما المسار الذي ستلكه الكره عندما تخرج من النقط نقطه اي حتكون مماس للدائره فثنين اثنين وللي بعده تقطع سياره سباق الحلبه التي طول محيطها 628.232 32 خلال 200 سكند احسب العجله المركزيه للسياره اللي هي التسارع ساوي في تربيع على ار ام المحيط ده مين 2 باي ار ممتاز طب ما انت معاك التو باي ار يعني تعرفي تطلعي الار ب 628.23 23 على التو باي صح ام معاك التو باي ار ومعاك التي تعرفي تطلعي الفي باي ار على تي صح ا جبت الفي وجبت الار تطلع الاي سي في تربيع على ار بالظبط في تربيع على ار اعوض اطلع الاي سي في حد تاني ممكن يقول لي لا مش انا معايا زمان دوري يا بيان ام اجيب اوميجا واقول له 2 باي على التي تطلع باي على 100 وانا جبت الار اروح اقول له اي سي بتساوي اوميجا تربيع ضرب الار صح برض هيطلع نفس الناتج كله اه يلا روايه ا يتحرك مكبس السياره حركه افقيه بسيطه وفق المعادله في بتساوي سالب 20 باي ساين تو باي تي حيث الازاحه قبل ما تكلمي شايفه دي ساين المفروض تبقى كوزين فلما هتكون اعمل ايه لما تكون كوزين هتبقى باي واحده راح اقول له اهو 20 هتبقى ايه ثواني احنا اتفقنا لما الداله تتغير من ساين لكوزين مافيش حاجه بتغير غير الباي على انين وال 3 باي على ا بس تمام هتبقى 2 باي سي ايوه زائد ثواني ثواني يا ولي انا رجعها هحط الباي على باي على انين ايوه طب الاشاره السالب دي ليه عشان الداله كانت كوزين لما تتحول بتتحول لسالب ساين زي الاشتقاق انتوا مش خدتوها في الاشتقاق ايوه خلاص ما هي زيها اشتقاق الساين بكوزين طب اشتقاق الكوزين بسالب ساين سالب ساين بالظبط زيها بالضبط كده طب كملي ممكن اصلا ماحتاجش الفاي انا لسه ماقراش المساله بس عشان لو طلب مني الفاي ابقى عارف كملي يلا حيث الازاحات بالسنتي بالسنتيمتر والازمنه بالثواني والزوايا بالراديان ما هو الزمن الذي يستغرقه المكبس لكي يتحرك من اكس بتساوي 0 بيساوي 5 سم طيب الزمن والله الاوميجا نعم الاوميجا الاوميجا ا تو باي 2 باي والفي ماكس كام الفي ماكس سالب 20 او 20 ما فيش الفي ماكس ما بتاخدش اشاره طب يبقى الا كام؟ ال اللي هي 20 باي على 2 باي 20 باي على الا باي يطلع بكام؟ 10 10 متر ممتاز جدا انا عايز اروح من الصفر لما للاكس خمسه فاعمل معادله الاكس الفي بتساوي الاوميجا تحت الجذر اي سكوير ناقص اكس سكوير ممتاز اوميجا جذر الاي سكوير ناقص الاكس سكوير بس انت كده هتجيبي السرعه وتروحي تطلعي منها التي ها معايا معايا ايوه اهو الفي بتساوي الاوميجا كام 2 باي 2 باي جذر 10 سكوير ناقص 5 ضرب ضرب 10 ماين ا سكوير هي اللي فوق متر ولا سنتي والازاحه بالسنتي ده سنتي وده سنتي يبقى ده في 10 اس سالب ا تربيع وده في 10 اس سالب ا تربيع بس ال 10 ايوه سم ققوللك السرعه بالسمو يطلع كام ثواني ثواني هتطلع 0.5 0.5 خمسه والوحده متر/ الثانيه قدامك بقى حل وحيد ايه هو اعوض في الفي وبعدين اقسم على اللي مع بدل جبت القيمه يبقى انت لازم تخلصي الزاويه دي لوحدها فاقسم الطرفين على سالب 20 باي واخد شيفت ساين عشان تطلع التو باي تي ها لحظه مش فاهم تاني انا معايا الفي بتساوي سالب 20 باي بس خلي بالك عشان سنتي فلازم تضربي في 10 اس سالب ا التحويله ساين 2 باي تي صح ايوه انا عايز ابتدي فعايز اشيل كل اللي حواليها فاول حاجه اقسم على سالب ال 20 باي في 10 سال ا صح ايوه طيب اهو خلصت انا القسمه اتبقى لي ساين زاويه فراح اقول له خلاص عشان اشيل الساين اخد شيفت ساين الطرفين صح ايوه يبقى التو باي تي هتساوي ساين ماين 1 الفي اللي انا حسبتها على سالب 20 باي في 10 سال ا طلعت الرقم اقسمه على الو باي عشان اسيب التي لوحدها طلع قيمه التي لحظه بعد ما اطلعها ايه اللي هيحصل؟ طلعي قيمه التي ما هو عايز الزمن خلاص انت كده جبت سالب 0.9 الل بسالب 0.9 تسعه بعد ما عملت ساين انفس ا الفي ماكس كام الفي سالب 20 ساين الاله بتاعتك ديجري مش ريد لا ويت ريد ايوه طب اعملي تاني كده ساين الانفرس -5 سالب 52 ايوه بس انا حاطه سالب 20 تحت طب اقسمي الناتج على تو با وهي سالب اه شوف هيطلع كام هي الاشاره كده كده مش تفرق حاجه غير في في المقدار اقسم كده على الو باي 2 سالب 8.3 لاثه مش في الاختيارات طب شيل السالب كده من الانفرس تطلع نعم لو شلت السالب من المقام طلع السين الانفرس كام هيطلع عادي ب 52 ما هو مش هيفرق حاجه غير اشاره السالب مش هيفرق حاجه ايوه كده في تعويضه هنا غلط ادي الو باي د الاوميجا جذر ال 10× 10 س- ا ده اللي هو السعه انا مطلعين دي 10 سم اي ماشي صح وبعدين ده 5× 10 اس سال ا تربيع طلعت ده نص صح ايوه مافيش تقريب مش متقرب مافيش ارقام بعد الخ اي في بس ارقام صغيره طيب ماشي خديها انصر اصل ده ساين الساين اقصى قيمه له واحد فاي رقم صغير هيفرق معاك طيب ثواني يا مستر هو ليه ما استخدمناش معادله الاكس العاديه ماشي احنا ممكن نستخدم الاكس العاديه بس انا عايز اشوف ليه دي تطلع غلط ما هي لازم تطلع نفس الناتج عادي مش تفرق حاجه لا سواء انت عملت معادله الاكس يا سما او استخدمت معادله الفي المفروض تطلع نفس الناتج قلت ايه يا روان تمام طلعت 0.54 خ ا طيب اعملي بقى شيفت ساين انسر على 20 باي في 10 اس سالب ا نعم عيد تاني كده انسر شيفت ساين الباست انسر على 20 باي في 10 سالب ا انت كده كده بتحسبي انا بحسب معاك اهو ما تقلقيش 2 باي وتحت كام وتحت 20 باي في 10 اس سالب ا طلعت -59 -59 اقسميها بقى على التو اهو هيطلع 95 9 و5 ايوه هو ده هي التقريبه اللي كانت مبوظه معاك الناتج ده ده 54 طيب يا مستر ممكن عادي تعملها بال يعني باللي سما بتقول عليه الاكس ايوه ارجعي لمعادله الاكس طبعا هتروحي تقولي لي الاكس بتساوي الا انت حسبتيها انت على فكره كده انت هتكوني معادله جديده هيبقى الا لحظه هو انا لو رجعتها بس ما ده مش زمن ما ده اكس برده ما هو هيبقى معاكي اكس برضه هيبقى معاك هعوض بده مكان الاكس بالظبط نفس الكلام هتعملي نفس الحاجه هيبقى تو باي تي زائد الباي على الاثنين هتروحي تقسمي الطرفين على ايه وبعد كده تاخدي شيفت ساين الطرفين تطرحي الباي على انين وتقسمي على التو باي نفس اللفه بس بمعادله تانيه تمام فمش تفرق معاكي اي حاجه في الحالتين انت اصلا لو لاحظت انت عارفه السالب ده احنا شلناها ليه او مش هتفرق معانا في الحسابات ليه ليه عشان الاشاره بتاعه الفي ما ده موجب وسالب كون ان انت قلت لي ان الفي سالبه فانا هحط لك اللي في البسط في السالب بالسالب تطير السالب مالهاش لازمه ما انت عندك قيمتين صح فهي الفكره مش هتفرق في الاشاره هتطلع معاكي نفس الناتج بس الفكره ان الزاويه هل هي في الموجب فوق ولا في السالب تحت بس الاثنين نفس القيمه تمام زي الفل قولي اللي بعدها انت كده قلت سؤال واحد قولي اللي بعده انا ام قمر صناعي كتلته 400 كلغ يدور في مدار حول الارض اذا كانت طاقه وضع التجاذبيه عند هذا الارتفاع احسب جهد الجاذبيه الفي جي بتساوي الاي بي على ال على الام فهتكون -2.5 5 ض 10 اس 10 قسمه 400 هيديني ا هيديني -6.25 2 ضرب 10 اس 7 جول على الكيلوغرام تمام اول واحده زي الفل السؤال اللي بعده يا سم يا مستر عند حصه دلوقتي ف طيب بصوا انا اهم حاجه عايز انا عايز واجب انا قلت المره اللي فاتت واجب وماحدش حل حاجه وانا مش عارف امسككم ها الواجب ده يتبعت امتى انا عايز بقيه الاختبار ده و واختبار خمسه تمام امتى عشان انا ابلغهم في الجروب يتابعوا الموضوع ده الاسبوع ده ان شاء الله خلاص ماشي اا حاجه من الاثنين يوم الخميس يا اما هتديهم التمام ان انت سمعت الفيديوهات بتاعه المراجعه يا اما هتديهم الاختبارين محلولين بقيه الاختبار اربعه والاختبار خمسه واجب حاجه من الاثنين ولو هتراجع عشان ما تقولش رجعت وخلاص تبعت ما يثبت اكيد انت ذاكرت اكيد لخصت حاجه بايدك عملت اي حاجه اشوف التلخيص اللي هيتعمل فل بس هو يا مستر عادي برده لو شفنا يعني ندخل بس كده نراجع مثلا يعني ما فيش مشكله ما الورق اللي انا بعتته الورق اللي انا بعتته كده كده كل كلمه انا كتبتها مكتوبه في الورق فانت ممكن اصلا تطباعي الورق وتفتحي اللاب توب قدامك وتمسكي الورق اللي انا بقوله انت بتظللي بتكتبي حاجه على الورقه اللي انا قلتها كده وهكذا بتذاكري فعادي مافيش مشكله هو في الاول وفي الاخر مصلحتكم الواحد بيحاول يساعدكم بس مش اكتر لو في حاجه وقفت قدامكم وانتم بتراجعوا او انتم بتحلوا ابعتوا لهم وهم يبعتوالي ان شاء الله في الجروب تمام فل الفل انا بحبكم في الله استودعكم الله واشوفكم ان شاء الله المره اللي جايه السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
39:50
مراجعة الفصل الأول فيزياء مستر علي الصف الثاني عشر منهج قطر توجيهي
أكاديمية النور
375 مشاهدة · 6 maanden geleden
33:33
حل امتحان تجريبي للصف الثاني عشر للعام 2020 2021
المُيَسَّر في الفيزياء
1 مشاهدة · 5 jaar geleden
1:34:14
حل الأختبار التجريبي فيزياء ثاني عشر
المدرس El-Modares
3 مشاهدة · Gestreamd: 3 jaar geleden
33:18
فيزياء الصف الثاني عشر حل اسئلة الاختبار التجريبي 1 في مادة الفيزياء
Mostafa Atta
576 مشاهدة · 5 jaar geleden
12:34
حل اختبار تجريبي مادة الفيزياء للصف الثاني عشر العلمي الفصل الدراسي الثاني ٢ ٠ ٢ ٢ م
ثانوية عبدالله بن عباس
257 مشاهدة · 4 jaar geleden
1:42:12
افكار الامتحان النهائي الفيزياء 12 للثاني عشر منهج كامبردج الفصل الاول