الامتحان التجريبي فيزياء 12 بعمان دبلوم التعليم العام الفصل الدراسي الاول 2023 2024 م
👁 1 مشاهدة
النص الكامل للفيديو
قناه علوم كامبريج بسلطنه عمان تتمنى لكم استفاده عظمى في المشاهده وبالتوفيق للجميع باذن الله السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طبعا الاختبار التجريبي ده من وزاره التربيه والتعليم كاختبار استرشادي للطلبه في صف الثاني عشر لكيفيه الاسئله ووضع الاسئله يجب على الطلاب الانتباه للمفردات على حسب نظام كامبريدج سياتي الاختبار على نفس النمط بياتي الاختبار مرتب يعني انت عندك خمس فصول بيجي الاسئله على الخمس فصول بالترتيب بالترتيب وفي نهايه الاختبار بيجيب لك القوانين اللي بتساعدك والثوابت وبيسمع بالاله الحاسبه الطبيعيه العاديه ودرجه الاختبار من 70 درجه وبتكون واخده هذا الشكل اللي امامنا بهذا الشكل كل مفرده بدرجته يعني السؤال الاول بدرجه السؤال التاني درجتين الثالث درجتين الرابع درجه الخامس درجتين درجه كم مفرده لو لاحظت جابلك حوالي 17 مفرده ما بين درجه واتنين وثلاثه واربع درجات على حسب كل مفرده بل انه هو دول 17 وهنا لغيت 31 مفرده ليك كل مفرده جايبها على اساس ان ممكن حتى يعني نسبه الخطا اعتقد تكون قليله ان ممكن الكمبيوتر يحل بعض المفردات او ان المعلم ياخد مفردتين اثنين في التصحيح فقط او ثلاث مفردات على اساس التصحيح يكون فيه نوع من الدقه دي شكلم الدرجه اللي هتضع ليك هنا مكان خ هيحط المعلم درجه وتجمع مباشره ان شاء الله ويلا بينا نشوف الاختبار مع طيب قبل برضك ما نشوف الاختبار الصفحه التانيه بيقول مسوده لا يتم تصحيحها يعني تكتب فيها مش ه تصحح تخلي بالك من الكلمه هل يتم تصحيحها او لا يتم تصحيحها ثم يبدا الاختبار نكبر ونشوف الاسئله مع بعض اجب عن جميع الاسئله دي عليها درجه يوضح الشكل جسمين متماثلين المسافه بينهم ار والشكل ده بيذكره لك هنا وقوه الجذب اف اي البدائل الاتيه توضح مقدار قوه التجاذب الصحيحه عند التغير في المسافه والكتله ظلل الشكل وبيجيب لك اربع اختيارات تختار الاختيار المناسب لهم بناء على هذه العباره بحيث ان عندك قوه التجاذب تكون صحيحه هي قوه التجاذب عشان تحلها صح اف بتساوي جي الجسمين متمثلين يعني ام تربيع على ار تربيع هي ام واحد في ام اين و متماثلين يبقى ام تربيع هو جايب لك هذا الشكل طبعا هو لو لو المسافه زادت للضعف مثلا خلناها اين ار ايه اللي يحصل القوه تقل للربع يبقى دي تقل الربع لو زادت ليه ض تقل الربع يبقى دي بتتفق معانا في هذا الرم بس قلت ان هتقل النص دي تبقى ما تتفق دي ما تتفق ايضا ممكن توزع دي ما تتفق تجرب بتاج دي المناسبه معانا لو ان عشان دي اين ار هتبقى تربيع يبقى ربع تطلع اف لو ديت زادت للضعف المسافه فالقوه تقل للربع دي اللي بتنطبق معانا في هذا السؤال انين اكتب الجدول بالمصطلح العلمي المنطقه من الفضاء لا تاثر فيها كتل بقوه الجاذبيه ده طبعا مجال الجاذبيه الشغل المبذول لكل وحده كتله لنقل كتله نقطين من ال نهايه الى تلك النقطه اللي هو الفاي جهد الجاذبيه اللي هي دبليو على الام عرفها من هذا القانون شغل مبذول لنقل وحده كتله ده جهد الجاذبيه شوف لاه احسب نصف قطر القمر اذا علمت ان الكتله بهذا الامر وشده مجال الجاذبيه على سطح هي الجي طبعا القانون بتاعنا ممكن تشوفوه من الخلف ي ام على الار تربيع وعاز نصف القطر ممكن نجيب الار تربيع بتساوي تطلع فوق ودي تنزل تحت جي ام على ج جي ثابت من الثوابت في الخلف اللي هو 6.67 في 10 اس سالب 11 في الام اللي هي 73 في 10 اس 22 كل ده على الجي اللي هو شده مجال الجاذبيه على هذا الكوكب او القمر اللي هي 1.6 ار تربيع ديت بتساوي 3 10 اس 12 متر تربيع لان دي مربعه خد الجذر ليها ممكن تجيبها بخطوه واحده 1.7 في 10 اس 6 متر يعني لو الطالب عمل ار بتساوي مثلا جذر جي ام على جي واحسبها في خطوه واحده بتبقى اجابه صحيحه مفيش اي مشكله دي درجتين بنسميه سؤال قصير يعني ده سؤال قصير بدرجتين ده سؤال قصير ايضا بدرجتين عشان تبقى فاهم طبيعه الاسئله طيب قمر صناعي يدور ح الارض على ارتفاع دي ال اش ما السرعه المداريه عاوز الفي جيب لك كتله الارض ونصف كتله الارض طبعا انت بتجيب الار الاول بتساوي نصف قتله الارض زائد الايه الاتش نصف القطر حاول تجمعهم عشان اختياري بالحاسب مع الاتش دي يعني 6.4 في 10 اس 6 ئ 38 في 10 اس 6 جبت الار وعندنا الام تطبق في القانون في بتساوي جذر جي ام على الار دي اختياري ف بطبق الجي اللي احنا جايبينها دوقتي هي 6.6 في 10 اس سالب 11 بضربها دوقتي في الام اللي هي 6 في 10 اس 24 على بكتب دولت انا عامل الكسر طبعا وحطيتهم تحت بخطوه واحده بعودها نشاط بتطلع معانا 3 في 10 اس كام 3 طيب ده سؤال خمسه بدرجتين قصير يعني يعني جاب لك استنتاج يعني ممكن يجيب لك في الاختبار استنتاج يعني دي من الحاجات اللي احنا ب بنلاحظ في الاختبار التجريبي ان ممكن يجيب لك استنتاج تقدر تحل من خلاله الاسئله بيقول لك يدور القمر في مطار دائره نصف قطره ار وزمن الدوري تي حيث ان شده المجال الجاذبيه جي اثبت ان الار بتساوي ج نفتح قوس كده تي على 2 باي الكل ايه تربيع هتلاقي احنا ممكن نجيب القانون ده من القانون هتلاقي في قانون في الاخر انت درسه هتلا موجود بدايه القانون هتقول بما ان التي تربيع يساوي 4 باي تربيع جي ام على ار تكعيب هتلاقيه في الخلف ايضا تمام احنا عاوزين نجيب نجيب ار بس نخلي ده ار تربيع في ار عشان نجيب ار واحده بس منها يعني دي ممكن يعملها بشكل ازاي ركز معايا 4 باي تربيع حط هنا اهو ار تربيع وهنا اهو ار ما ار في ار تربيع بار على جي ام ونجيب الار ده في طرف دي تطلع بسط ودول ينزلوا مقام تبقى الار بتساوي جي ام تي تربيع على ار 4 باي تربيع ار ايه تربيع واحنا دارسين ان الجي شده مجال الجاذبيه بتساوي ي ام على ار تربيع جي ام على ار تربيع اللي هي الجزء ده يعني الار بتساوي جي تي تربيع على 4 باي تربيع ممكن ناخد الجي مشترك وناخد التربيع كده بتتي تربيع تبقى هنا تي وهنا 2 باي يبقى ده استنتاج تقدر تجيبه بهذا الشكل بتستعين طبعا عشان تستفيد لازم تعرف قانون الجي عشان تعرف تحل وتكون عارف بدايه القانون اللي فيه تي تربيع اي حل اخر ممكن توصل اليه صحيح لو انت ماشي بالخطوات ما فيش اي ايه مشكله طيب نشوف المساله سبعه يوضح التمثيل البياني في الشكل سبعه واحد علاقه بين تغير جهد الجاذبيه اللي هو ده جهد الجاذبيه والبعد بين المركز اللي هو على السيني بياخد هذا الشكل بيقول احسب الزياده في طاقه الوضع جاذبيه لهذه الايه الكتله عند رفع من سطح الارض الى 3 ار يعني السطح 3 ار يعني ماشي كده يبقى ده النهايه وده البدايه هنقول ان الزياده في طاقه الوضع اي بي بيساوي الدلتا فاي في الام يعني فاي النهائيه اللي هي بتاع الت ار ناقص الفاي بتاع الايه الار دي النهائيه ناقص الابتدائيه في الام طيب نحط يساوي تحت يساوي دلتا فاي ا 3 ار انا جبت عند الته ار بالضبط اهي وعملتها هنا تطلع بكام سالب طبعا واضحه كلمه ام مليون يعني 10 اس س الام دي معناها 10 اس س داما محاول نشوف عليها بالمتر ولا باي وحده في 10 اس س يعني ديت نقول عليها -2 دي قوس في كام في 10 اس - 6 ناقص ا الفاي عند الار دي كل شرطه باثنين يعني دي 62 62 يبقى - 62 ايضا في 10 اس ناقص 6 كل ده نطرحه نضربه في الام اللي هو ايه كل ده هيتضرب بعد كده في الام اما نخلصه اللي هو في 1200 نصفيها بالحاسبه تبقى تطلع عمليه سهله جدا تطلع معانا 5 في 10 اس جول طيب نشوف المساله مانيه بتقول قمر صناعي كتلته دي كت الكامرا النا الصغير ده خها دايما ام سمول على ارتفاع ده الاتش سطح الكوكب ده كوكب اللي هي الار سمول قوه التجاذب بينهم الاف عاوز الشغل لازم رفع القمر سطح الكوكب الى ذلك الايه الى ذلك الارتفاع طيب احنا عاوزين نجيب دوقتي كتله الكوكب الاول نقدر نجيبها عشان جابلي قوه التجاذب نطبق القانون دهو اف بتساوي جي ام في ام على الايه الار تربيع هنجيب قيمه الام اللي هي ايه اف في ار تربيع على الجي ام خلاص كل البيانات دي عندك دي الاف اهي والار خلي بالكم اللي هنطبق اللي هي هنا الار بتاع الارض زائد الاتش خلاص هنجيب هنجمع الارتفاع مع نصف القطر هنجمع هيطلعوا 2.4 في 10 اس 8 نطبق بقى الكلام ده طبقوه انتم هتطلع الاجابه 4 فصل 3 في 10 اس 24 كيلوغرام طالما البيانات عندك حاول انت تكتبها بس انا بختصر معاك في هذه الاجابه دي الهدف اللي انا كنت اجيب الايه الام نيجي بقى هو عاوز الشغل لازم للرفع الطاقه ده اللي هي طاقه الوضع التانيه ناقص ايه الاولى رفعه للكوكب خلاص يعني طاقه الوضع اللي هي بالسالب جي ام في ام على ار بس اين ناقص وناقص خلي بالكم جي ام في ام على ار واحد تمام ار ا دي اللي هي بتاع الكوكب بقى نفسه ممكن بردك تاخد مشترك الجي ام كابيتال ام سمول واحد ناقص ناقص تبقى زائد دي تبقى زائد خلي ار واحد هنا تمام هتبقى زائد نا ناقص وا على ار ا خك ناقص في ناقص بزائد وقدمتها هنا وعوض بقى ار واح عندك اللي هي دي الجي اهي اللي هي 6.67 في 10 اس ناقص 11 في الام اللي انا جبتها 4.3 في 10 اس 44 في ام اللي هي دي 300 60 اروا اللي هي بتاعه الكوكب نفسه 1 على 4.6 في 10 اس كام 6 ناقص ار ا اللي احنا جبناها دهه اللي هي 2.4 في 10 اس كام 8 الحاسبه بتضرب الكلام ده بتطلع 2.2 في 10 اس كام 10 جول طبعا الجزء صغير يعني الحل ممكن هو في الاختبار انها يكون اكبر او اللي انت تحاول تنظم نفسك في طريقه الحل كده الثمانيه دول يعني لغيه مجال الجاذبيه دول مجال الجاذبيه لغايه السؤال مانيه ان شاء الله بنتابع معاكم المجال الكهرباي ا المساله تسعه دي بدايه المجال الكهربي بنلاحظ ان في بدايه كل وحده بيكون سؤال اختياري بدايه كل وحده جديده بيكون في سؤال اختياري دي في المجال الكهربي الشكل ت ا اهو سحابه رعديه دي فرق الجهد خلي بالكم ام دي يعني مليون او ميجا يعني ضرب في 10 اس س خلي بالنا من المعلومه دي دي فرق الجهد بين السحابه الرعديه اذا علمت ان قطره مطر توجد في المنطقه الوقعه بين السحابه والارض الشحنه بتاعتها ب بيكو دي بيكو اللي هي 10 اس ناقص 12 ودي المسافه بعدها عن الارض مقدار القوه الكهربائيه المؤثره على القطره الاف بتساوي كيو في على الدي على طول يعني ممكن نجيب القوه الكهربيه من القانون ده مباشره كيو في على الدي كيو في اللي هي دبليو على الدي تنفع او كيو في على دي كت حافظها طبق بقى معايا الاف بتساوي الكيو اللي عندنا اللي هي 4 في ع اس ناقص 12 في الفي اللي هي 200 في اس 6 على الدي اللي هي 5000 يلا بالحاسبه كده تعملها تطلع معاك 1.6 في 10 اس ناقص ايه 7 نيجي للمساله 10 الشكل قدامنا المسافه دي ديت 15 سم ديت 5 سم هنبقى نضربها في 10 اس نا 2 او نقسم على 100 يعني دي تبقى 10 هنحتاج ديت تخر 16 - 5 10 في 10 اس - 2 يعني 0.1 لو حبينا نطبق ودي ال 5 سم تبقى اثبت ان شده المجال الكهربي عند ب بصفر احنا هنجيبه بالنسبه للكره وبالنسبه للكره عندك الكره ديت هسميها مثلا ايه سمي الكره دي بي واجيب شده المجال عند ال يبقى الكيو عند الايه على 4 باي ابلون نيوت في الار اي وطب اكتب الكلام ده اهو معانا اهو الكيو اي اللي هي 3 في 10 اس ناقص 12 على 4 باي بتجيلك في الثوابت في الخلف اللي هي 8 ف 85 في 10 اس ناقص 12 الار اهيت اللي هي كام 5 في ع اس سالب ا الكل تربيع هنا في تربيع 5 في 10 اس ناقص ا الكل ايه تربيع ربع بالحاسبه بتطلع معاك يعني النانو ه نحولها 10.8 نانو نيوتن في كولوم ناقص 1 نيوتن في كل ناقص وا هتجيبها عند ب هنا خلي بالك دي هتبقى 10 في 10 اس ناق ا او 01 شده المجال عند البي بنفس الطريقه الكيو عند البي على 4 باي ابون نوت ار بي الار هنا تتبقى بالرقم دهه وتعوض بتطلع بردك نفس الرقم خلاص دي اتجاهها شده المجال كده لانها موجبه للخارج ودي برضك لخارج كده متعاكسين يبقى الاي توتال طرحهم اي اي ناقص اي بي يبقى بتطلع صفر يبقى الاجابه بتاعتنا فعلا ان شده المجال الكليه عند البي بتساوي صفر قلنا لان دي موجب يا جماعه بتخرج منها ودي بتخرج منها يبقى الاتنين متعاكسين واحده تبدي اشاره ايه سالبه والتانيه بتبقى اشاره موجبه او لو متعاكسين بنطرح لو نفس الاتجاه بنجمعهم على بعض ويكون الاتجاه ناحيه القوه او شده المجال الاقوى او الاكبر يوضح الشكل دي شحنه كهربيه شكل اهو اوضع في الهواء عاوز فرق الجهد قانون فرق الجهد في بتساوي ك كيو على ار او انك تسميها كيو على ا باي اب نوت في ار الكيو عندك اهي تجيبها تجيب الفي اي الكيو عندك و المسافه هنا اهي بضربها في 10 اس ناقص ا وتجيب الفي بي الكيو نفسها والمسافه تضربها في 10 اس ناقص ا خلاص يلا هاتهم لي كده نتظر الناس تجيبها مافيش اي مشكله فيها طيب بعد ما تجيبهم اطرحه حت في اي ناقص في بي هتطلع الاجابه معانا دي ممكن تطلعلك بالحاسبه سالب 5000 او بهذا الشكل بالاسس طيب لوحين متوازيان المسافه بينهم ديفر الجه في اذا كانت شده المجال الكهربي بينهم شده المجال الكهربي اللي هي الاي بهذا الرقم ما المقصود بشده المجال الكهربي عند نقطه بين تساوي بهذا هذا الامر عشان تحل ده صح اعمل القانون معاك الي بتساوي اف على كيو يعني معناها اذا كان ان اي شحنه مقدارها مثلا واحد كولوم تتاثر بقوه مقدارها 100 نيوتن يبقى ان اي شحنه مقدارها واحد كولوم بتتاثر بقوه كهربيه مقدارها 100 نيوتن وممكن تقولها بصيغه تانيه تقول معناها ان القوه الكهربائيه التي تؤثر على شحنه مقدارها واحد كولوم هي 100 نيوتن هي ايه 100 نيوتن باي شكل بيقول ان عندي قوه 100 وشحنه كولوم واحد يبقى اجابه بتعتبر صحيحه معانا وضح رياضيا كم ستصبح شده المجال الكهربي منحون اذا كان فرق الجهد الكهربي بينهما 4 فولت والمسافه بينهما 2 تي طيب انا اج في دماغي تفكير لحل هذه المساله ان في احنا عندنا الاي بتساوي الفي على الدي يعني هو في تغير او تناسب يعني ممكن اقول ان الاي واحد على الاي اين تساوي في في ا في دي ا ديوا دي تناسب طردي وعكسي كم ستصبح يعني الفي واحد اهي هنخليها في الجديده 4 في ط المسافه الجديده الاولى دي التانيه ا دي حش ال ديهات مع بعض كده هتبقى 2 على ا يساوي كام نص اضرب طرفين في وسطين يبقى الاي انين بيساوي اين اي واح جمميله جدا حل ظريف وجميل جدا انك تعمله بهذا الشكل في طالب تاني يقوللك طيب انا هسمي اي واحد بيساوي الفي في الدي وسمي اين 4 في على اين تي واقوم جايب اي واحد على اي اين نفس الحكايه بتطلع معاك نفس الاجابه طيب السؤال الاخير في مجال الكهربي التمثيل البياني تغير الجهد مع المسافه ار بهذا الشكل عاوز طاقه الوضع لبروتون يبقى احنا هنستخدم شحنه الكيو بتاعه البروتون هي 1 ف 6 10 اس سالب ايه 19 كولوم على مسافه تتا ار انا عاوز اجيب شحنه الكره لان هو بيقوللك ايه كره مشحونه لازم اجيب شحنه الايه الكره اجيبها من الجهد دهه مع المسافه دهه من القانون احنا عندنا الفي بتساوي كيو على 4 باي ابلون نوت في ار يبقى و تساوي 4 باي ابلون نوت ار في الفي طبق 4 باي حت الابسلون منين من الخلف ثابت 8.85 في 10 اس ناقص 12 في الار بمتر اتن من في 200 تطلع ان الشحنه الكيو بتاع الكره 4 ف4 في ع ت ك عاوز بقى الطاقه بينهم وطبعا المسافه اللي هي بينهم هي كام 8 من الطاقه اي بي الكيو بتاع الكره في الكيو بتاع البروتون على 4 باي ن فيار المسافه اللي هي كام 8 من طبق بقى عادي خالص الكيو بتاعه الكره اللي انا جبتها 4.4 في 10 اس ناص 9 اضرب في شحنه البروتون 1.6 في 10 اس نا 19 على 4 باي الابسلون اللي هي 8.85 في 10 اس ناص 12 في الار المسافه اللي هي عندنا في الرسم ديت اللي هي 0 من اضربهم بالحاسبه كده طلع 7.9 في 10 اس سالب 18 جول طبعا نحط الاجابه هنا يبقى كده خلصنا الجزء بتاع المجال الكهربي طيب السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ومستمرين معاكم في حل الوحده الوقتي احنا بنحل معاكم في الوحده اللي هي بتاعه الكهربيه وقوانين كريت شوف تمام السؤال 14 في الاختبار التجريبي بيقول امبير بيكافئ يعني معنى ذلك احنا مطالبين بالوحدات بصوره كبيره الامبير اللي هو بيقيس شده التيار يبقى نجيب من القانون عشان نعرف يكافئ ايه كيو على تي يعني كولوم على ثانيه يعني كولوم في ثانيه ناقص واح شفتوا ازاي يبقى بناخد هذه الاجابه في طبعا اسئله من هذا النوع قويه لازم ان احنا نتابع مثل هذه الاسئله وان شاء الله نستعد لكم في حلقات مثل هذا الامر طيب رقم 15 الشكل 15 ا اهو هذا الشكل التمثيل لفي على المحور الص ووحدته سليمه مع الاي وجاي هذا الامر احسب قيمه المقاومه الداخليه طبعا هنا المقاومه سالب المقاومه الداخليه هي الميل يعني الميل اسلوب الميل بيساوي سالب ا خلاص نحط يساوي تحت يساوي نعمل كدهو براحتنا الاول الميل النهايه ناقص البدايه صادات يعني واح فاص ا ناقص واح فا 6 تحت النهايه 4 - 0 4 - 0 ا طبعا لو طرحت دول بتطلع 04 بالسالب على ا ودي سالب سالب مع السالب وتطلع 0.1 واضحه خالص يبقى الار بيساوي 0 من اوم تكتبها هنا اهو واح دي رقم خ 15 طيب هنشوف مع بعض نفكر مع بعض في سياق رقم 16 اربع اسلاك من النيكل كروم مختلفه في الطول ونصف القطر ما ما السلك الذي له اكبر مقاومه عشان نعمل اكبر مقاومه نشوف القانون ار بتساوي رو ال على اي ال على اي يعني المفروض ان انت الا عباره عن برافو اربعه ار تربيع يعني العلاقه هي بين الار ال ار تربيع يعني احنا عاوزين اصغر ار واكبر واكبر اصغر ار تيجي معان دي وتيجي معان دي احنا نلغي دي ونلغي دي دي اصغر اكبر ال اكبر ال يبقى دي دي اكبر يبقى اذا بناخد هذه الاجابه طيب نشوف رقم 17 سلك الحس نصف قطره بنقدر نجيب منه ال لان ال باي ار تربيع بتساوي باي ار ايه تربيع يمر به تيار دي الاي الكثافه العدديه دي اللي هي ال ان عاوز متوسط سرعه انجراف اللي هي الفي ممكن نجيب الا الاول كدهو كخطوه سريعه والباي ار ايه تربيع ادي الباي والار اللي هي 4 من في 10 اس ناقص 3 الكل تربيع نضربها بالحاسبه تطلع معانا 5 في 10 اس ناقص 7 متر ايه تربيع طيب احنا عندنا القانون بتاعنا ان هو اللي كان عارفينه بتشوف ممكن تشوفه في فين تشوفه فين ان اي كيو في نشوفه في ورا في اخر الصفحه ونفضل نكونوا حافظينه يعني يبقى الفي بتساوي الاي على ال ان كيو اي طيب الاي جايبه ك اهو اللي هو س من الن هو جايبها لك 8 في 10 اس 28 الو هنا اللي هي شحنه الالكترون لان دي الكترونات اللي بتتحرك موجوده في الخلف ايضا هي س في ع اس سالب 19 اللي انت جبتها اللي هي 5 في ع اس ناقص ايه س نضرب الكلام ده بالحاسبه يطلع معان 9.3 في 10 اس ناقص 4 تمام طيب شوف مساله كده عن مجزئ الجهد كده اقراها معايا يوضح شكل ال 18 ال اهو دائره مجزئ جهد والمقاومه الداخليه والفولتميتر اللي هو المقاومه لانهائيه ما قراءه الفولتميتر ده بوحده الفولت يكون منق الاتصال في الموضع الموضح في الشكل في هذا الموضع ظل الاجابه الايه الصحيحه يعني هو السؤال يعني قوله الفولتميتر له مقاومه ل نهائيه كبيره يبقى بياخد الجهد الكلي للبطاريه لمثل هذه العباره يبقى بياخد ايه 8 مداش اي معلومات عن الار واحد والار ا عشان نطبق القانون في اوت او في ان ا ا على مجموع المقاومتين يبقى هكتفي يه للمعلومه اللي قالها الفولتميتر له مقاومه لا نهائيه يعني المقاومه هنا صارت كبيره فتهمل هذه المقاومه ف كرا الفولتميتر يستطيع ان هو يقرا ال 8 فولت كامله يوضح الشكل 19 ال اللي هو ده خليه قوتها الدافع ابلون نوت اهي موصله بين طرفي سلك اي بي طوله متر السلك كله طوله متر لعمل مقياس جهد لقياس القوه الدافعه اللي هي الابسلون وجد ال نقطه التزال عند السي طبعا هو طوله 1 متر يعني 100 سم طرح ال 34 فنقدر نعرف ان دي 0.66 ايه سم فممكن نقول ان الابسلون على الابسلون نوت الابسلون دي بتقابل الاي سون بتقابل الاي بي بتؤدي الى ان الابسلون بتساوي اي س على الايبي في الابسلون نوت عاوزها بدلاله س هي س6 على كام احنا حولناها بالمتر كده يعني حولناها كمان بالمتر يعني هنا متر هي سنتي هنحول بالمتر ودي متر على واح ابون بس خلاص يبقى هي دي العلاقه اللي بتهم 0.66 يعني هنتز الفرصه اقوللك اللي انا بحب القانون اقول ايه شوف حتى يعني الجهد على الطول الجهد وحد كل جهد يقابل طول يعني ممكن اعمل القانون كده الابسلون نو على الابسلون وايه اللي بيقابل الابسلون نوت اي بي الكامل ايه اللي بيقابل الابسلون اي س او تعكسها كده الاشياء كلها بتبقى صحيحه طيب تحتوي الدائره الكهربيه في الشكل على لاث بطاريات ادي واحده ا لاه لاث مقاومات واحده مجهوله اللي هي دي ا عاوزك تحسب الار يعني ممكن اكتر طريقه دي كريت شوف اكتر من طريقه داما بنحب نطبق كشوف الاول بيفيدنا عند نقطه ي او يعني نقولو الاول هنجد ان اي واحد داخل واي اين خارج واي ت خارج يعني اي واح سيساوي اي ا معروف اهي باتنين زائد اي ا دي معادله ممكن نستفيد بيه احنا ممكن ناخد الحاجه اللي فيها مجاهيل اقل بي اف لان عشان اقدر اجيب الاي واحد اهو بران الغيها المقاومه ديجيب كل التيارات يعني لو قلنا المسار اي بي اي اف هنقول مجموع الابسلون يساويش الا هنا هنا لو انا ماشي في هذا الاتجاه يبقى دي 14 موجب و10 موجب التيار معايا هنا 3 اي واح وهنا 2 في 4 ص ز 2 في 4 وص دي 24 وهنا دي يبقى 24 نا 9 على 3 يبقى اي واح دي 4 دي 9 ضربهم على اللاه يبقى الاي واحد بيطلع معانا 24 نا 9 على 3 تطلع 5 15 على 3 يبقى 5 امبير اي واح ب 5 يبقى اي اين عرفته 3 يبقى اي ا ب 3 امبير انا عرفت اي اي ا ده عرفته ب 3 امبير خلاص هنطبق المسار دهه اللي هو المسار ايه س دي بي س وهنقول سشن ابلون يساوي سشن في اللي هي الاي هنا انا ماشي في هذا الاتجاه تديني 12 بس نمشي كده الاي 3 ار بس مافيش غير كده 3 ار هنا بالنسبه لهذا الجزء 3 في ار بالنسبه لهذا الجزء ده مخالف يبقى ناقص ا وص في ا يبقى كده دول ت بالناقص روحوا هناك بالموجب صح يبقى 12 زائد ت ونقسمهم على التلا يديك الار 21 على 3 يبقى س يبقى الار هنا بب كده خلص الجزء الخاص بالايه بالكهربا طبعا احنا شايفين ان الاختبار التجريبي في فيزياء 12 بد بالترتيب من حيث الوحدات يعني من السؤال 21 احنا معانا الوحده بتاعه المكثفات شوف هنحل الاسئله ازاي وهنتعلم معاها باريحيه ازاي السؤال بيوضح التمثيل البياني 21 الف بيجيبلك الاسم هنا اهو ويجيبلك الشكل علاقه بين فرق الجهد في بنتاك ان الوحدات مافيش فيها اي تحويلات والشحنه الكهربيه كيو مافيش فيها اي تحويلات مكثفات اربعه اي وبي وسي ودي اي المكثفات اكبر سعه عشان تحدد بتقول سي بتساوي كيو على الفي دايما لازم نثبت متغير عشان نقدر نحدد العلاقات اكتر ان كان فيها تثبيت ولا لا بنجد ان كيو ثابت في كلهم الكيو ثابت يعني السي بتتناسب عكسي مع الفي يعني الاكبر سعه هو الاقل جهد منين اقل جهد هو دي يبقى بناخد الاجابه دي طيب نفرض ان في طالب لم يخطر على باله عمليه الثبات فيش اي مشكله يا بني هات مثلا قول السي بتساوي كيو على في اعمل ارقام لنفسك لو انت نسيت 3 مثلا 4 خ 1 2 3 4 5 6 لو جبت الميل في حاله الا مش الميل بقى مقلوب الميل اللي هو السي السي في حاله الا كيو على في يعني 5 على 6 في حاله البي هتلاقيها 5 على ا بتزيد ازاي في حاله السي لها 5 على مثلا 2 وص في حاله الدي هتلاقيها 5 على 1 خ يبقى دي الاكبر ميل وطبعا لو لجات الهذا الامر كان نوع من التفكير ممكن توصل من خلاله طيب نيجي للسؤال 22 دائره الشكل 22 يجيبلك اسمه تحته بهذا الشكل بها مكثفين سي واحد وسي اين سي واحد تبقى بنفس الرقم لان جايب ساعاتهم يبقى دي انين ميكرو فارد وده 4 ميكرو فارد بالترتيب وعندنا مفتاح اس متوصل بالجهد عاوز السعه المكافئه ليهم طبعا الاتنين دول موجودين توازي يبقى بنجمعهم يبقى السي توتال بيساوي سي واح زائد سي اين يبقى 2 ئ 4 يساوي 6 ميكرو فراد يبقى سي توتال هنا اللي هي 6 ميكرو فارد السؤال التاني ب ما مقدار الشحنه الكليه المخزونه في المكثفين الشحنه كيو توتال يبقى بتساوي سي توتال في الفي س هعتبرها مايكرو فرق الجهد عندنا 6 يبقى 36 ما تنساش ط ما عملتش في ع اس سالب س تبقى تقول مايكرو كولوم بهذا الشكل يبقى السي توتال ن 36 ميكرو كولوم ولو حبيت انش الميكرو ممكن تكتب 36 في ع اس سالب س كولوم ممكن تقول 6 لوش عاز تقول ميكرو فارات تقول 6 في ع اس ناقص سرا ولو كاتب كلمه الميكرو خلاص بتعتبر هي نفس الش اس ناقص س طيب نشوف السؤال 23 يوضح الشكل 23 الف اللي هو ده تمثيل بياني بين الدبليو نشوف المحور الص دبليو خلي بالك اهو دايما نقول شوف ه في تحويلات ولا لا هنا في ملي خلي بالكم يعني هنا ضرب 10 اس ناقص 3 هنا فرق جهد مافيش اي مشكله بيسالني سؤال هنا بيقول ايه احسب الشحنه الكهربيه المخزونه في المكثف عندما يكون فرق الجهد بين الطرفين لاثه يعني هنا 3ه فرق الجهد 3ه اقدر اجيب الدبليو دي ه قلنا هنا الدبليو بالملي قلنا خلي بالكم ما ننساش في 10 اس نا 3 تقريبا هنا عند ال يعني 3 يبقى اذا الدبليو هنا معانا بيساوي 9 في 10 اس ناص 3 والفي عندنا بيساوي 3 فولت عاوز الشحنه في قانون طبعا بيربط الدبليو ب فرق الجهد بالشحنه اللي هو الدبليو بيساوي نص كيو في فكيو بتساوي 2 دبليو على الفي يعني 2 في 9 في ع اس ناقص ت على الفي اللي هو ت نضربها بالحاسبه تطلع معانا 6 في ع اس ناقص ت يبقى السي الكولوم هنا 6 في 10 اس ناقص 3 خلي بالك الاختبار بيجيلك بهذا الشكل يعني لو انت حطيت الاجابه كده وطالعه صحيحه بيديك الدرجه على طول عاوز سعه المكثف طبعا الدبليو بيساوي طالما في ساعه نص سي في تربيع ينفع اللي انت تاخد نفس الفي ونفس الدبليو وينفع اللي انت تاخد مثلا الفي دي والدبليو المقابل لها دي اي في وسي هناخد الجديده دي بردك عشان يبقى الدبليو اوع تكتب اربعه 4 في 10 اس نا 3 يعني الفي برب الدبليو ب 4 في 10 اس نا 3 وعندك قصادها الفي باتنين الفي بتساوي 2 فولت وطبق القانون ده عشان تجيب السي يبقى السي بيساوي انين في ان دبليو 2 دبليو على الفي تربيع 2 في 4 في 10 اس ناص 3 في تربيع اللي هي 2 ايه تربيع تعملها بالحاسبه تطلع 2 في 10 اس ناقص 3 فرات 2 في 10 اس ناقص 3 فرات يعني يعني ممكن تكتبها هنا 2 في 10 اس ناقص 3 فراد لو واحد عملها 2 ام يعني ملي فراد مافيش اي مشكله تعتبر الاجابه ايضا ايه صحيحه اخر سؤال في اسئله المكثفات اللي هو رقم 24 بيقول شحن مكثف سعته خلي بالك الملي اهي يعني هنا هنضرب في 10 اس ناقص 3 دي السعه اللي هي السي واسطه البطاريه دي كانت موده وشحن هذا الايه المكثف والفي الاوليه ب 12 اللي هي بنسميها في نوت دي الاوليه بعد شحن المكثف تماما و متوصل انخفضت القراءه لتصل ل 12 اي يعني دي الفي النهائيه دي الابتدائيه دي النهائيه اللي هي 12 اي اس سالب 3 خلال الزمن عندنا زمن بيساوي 24 ايه ثانيه طبعا احنا نقدر نطبق القانون الفي بتساوي الفي نوت اي اس سالب تي على ار سي اللي هي التاو الفي لو عوضنا ب 12 اي اس سالب 3 الفي نود 12 في اس سالب تي على الار سي 12 مع 12 وطالما اي واي يعني نقدر نقول سالب ت يساوي سالب تي على الار سي بتؤدي الى السالب تروح مع السالب يعني اللاه بيساوي التي جابها لنا ب 24 وجايب لي ناق سي ب 2 في 10 اس ناقص ت 2 في 10 اس ناقص ايه 3 في الار يبقى الار تطلع فوق ودي تنزل تحت يبقى الار بتساوي 4 هنا 2 في 3 في 10 اس ناقص 3 دول 6 تدي هنا 4 طبعا تبقى هنا 4 في 10 اس كام 3 اوم يبقى دي قيمه الايه الار اللي عاوزها معانا يبقى ن كاتبينها هنا نكتبها هنا 4 في 10 اس 3 كده خلص جزء المكثفات وبنحلم الجزء الخاص بكثافه الفيض ان شاء الله السؤال 25 ده متعلق بالوحده الخامسه اللي هي بتتكلم عن الحث الكهرو مغناطيسي هنبدا نحل السؤال كده يوضح الشكل 251 قاعده فيلمنج لليد اليسرى الى ماذا يشير اصبع السبابه ظل للشكل امام الاجابه طبعا احنا حافظينها معاكم حركه مجال تيار قلت للطلب احفظوها بكلمه حمت حركه مجال تيار فبيقول لك السبابه بتشيل المجال المجال اللي هو كثافه الفيض المغناطيسي حيث ان كثافه الفيض المغناطيسي هي نفسها ابنائ الطلاب شده المجال المغناطيسي يعني اتجاه المجال السؤال 26 ايضا بيعتمد على الحث الكهرومغناطيسي وقاعده لينز يوضح الشكل 26 ا ويقوم ذاكر لك الشكل تحته سلكان سلك اللي هو الك والام متماثلان يتم اسقاطهم من نفس الارتفاع اي سلكين يصطدم بسطح الارض اولا ظلل الاجابه طبعا واضح اللي هينزل اولا للارض هو الام هنقول لكم السبب ايه السبب ان عند عندما يقطع السلك ده المجال المغناطيسي او يقطع خطوط المجال المغناطيسي يتولد ف مجال معاكس او قوه دافعه كهربايه معاكسه قوه دافعه كهربائيه معاكسه فيقل ولكن هي قوه الجذب بتكون اكبر شويه بس بتقلل وصوله للارض فنقول لان السلك ك عندما يقطع المجال اللي هو ب يتولد بالسلك مجال معاكس وقوه دفعه كهربيه معاكسه للمجال الاصلي اللي عندي ده يعني ده للداخل تكون للخارج مما يقلل من قوه سقوطه للارض شوف السؤال 27 ايضا عن الحث ونخلي بالنا الاختبار التجريبي جاي بالترتيب يعني الفصل احنا بنتكلم في الفصل الاخير اللي هو تبع الترتيب يوضح الشكل 27 الف ادي 27 الف بكتب تحته سقوط مغناطيس مغناطيس اهو عبر ملف متصل طرفيه بجل فانوم تر على ثلاث مراحل ادي المرحله الاولى الح الحاله التانيه وهو في الداخل المرحله التالثه وهو بيخرج ما البديل الصحيح الذي يوضح مؤشر الجلفانومتر في المرحله اثنين والمرحله لاثه يعني شكل الانحراف وجاب لك الانحراف في المرحله واحد عاوز البديل في المرحله اين وتلاه ركز طبعا هوو بيدخل الانحراف كان هنا يبقى بيخرج الانحراف معاكس في لاه يعني نقترب دي ودي ودي في اتزان يعني يكون عند منتصف يبقى يتوقع ان يكون في هذا الاتجاه طبعا ما فيش داعي ل يعني الكر اللي هو الاقطاب هنا يعني تكون اقطاب فهي واضحه طالما هنا يبقى الخروج معاكس في المنتصف بتكون صفر مساله 28 اطار نافذه اي بي سي دي نافذه مغلقه مركبه كثافه الفيض اللي هي البي بتساوي يبقى ادي البي اذا فتحت النافذه خلال الزمن ادي الدلتا تي اصبحت مساحتها موزه لمتجه المغناطيس عاوز القوه الدافعه للسي دي تقدر تجيب الا من الرسمه اللي هي 60 في 85 حط صفر 5 6 في 5 صف انا الت 6 في 8 ب 48 و 51 في 10 اس ناقص 4 تطلع متر تربيع تجيب الفاي ب اي وزين سيتا طبعا عمودي يبقى ديوا البي اللي هي 1.8 في 10 اس نا 4 في ال تضربها بالحاسبه تطلع تقريبا 9.18 في 10 اس ناص 5 وبر ثم نجيب الابسلون اللي هي سالب ان دلتا فاي على الدلتا تي سالب هي الن بواحد المفروض هنا معانا صفر النهائي دلتاي فاي ا ناقص فاي واح صفر ناقص 1.8 او نجيبها دي على طول الرقم ده على طول 9 ف 8 في 10 اس - خ على الزمن 0.2 ضربها بالحاسبه تطلع معانا 4 فا 5 ت في 10 اس - 5 فولت طيب كمعلومة يعني فبتكون صفر ناقص الفاي واحد اللي عندي فال السالب ده بيروح مع الايه السالب شوف مساله 29 يوضح الشكل سلك حامل التيار موضوع في مجال مغناطيسي منتظم تم تحريك السلك من الوضع او اكس الى الوضع او واي بالشكل ده اذا علمت ان القوه المؤثره على السلك عند الوتر او اكس اللي هي بنسميها اف اكس والقوه المؤثره على السك في الوضع او واي فاثبت هذا الامر يعني احنا طالما هو نفس المجال هي الاف بتساوي البي اي ال ساين سيتا تمام هو نفس السلك يعني ال نفسه نفس التيار نفس البي يبقى في تناسب طردي ما بين الاف والصين سيتا يعني المفروض اف واحد على اف انين تساوي ساين سيتا واحد على سين سيتا ا يبقى اف واحد اللي هي اف اكس على اف واي س 90 بواح دي كان جذر 3 على ا اللي هي الزاويه بين السلك والعمودي وخطوط المجال الساين بالصين تبقى الزاويه نفسها جذر ت على ا يبقى بتساوي ا على جذر ت دي اللي هو لو انت عملتها بالحاسبه تطلع جذر ت على ا وتقلب تجي على طول معاك يوضح الشكل ده 30 الف سلكا معدنيا اللي هو الاكس واي هنا اكس واي صلبا يمر بمركز قطبي مغناطيس عذاء الفرس موضوع على ميزان ذي كفه علويه اكتب نص قانون الانز اكتب النص اللي عندك في الكتاب اللي انت حافظه اللي هو بيقول ان اي قوه دفعه كهربيه مستحثه باتجاه معين بحيث ينتج عنها تاثيرات تقاوم التغير الذي تتبعه تقاوم تغير الذي تتبعه ويمكن اللي احنا ايضا نقولها عن طريق التيار الكهربي المستحث ان ان اتجاه التيار الكهربي المستحث بيكون بحيث انه يعاكس التغير في الفيض المسبب له ينفع اللي احنا نقولها بهذا الشكل بيسالك اذا كان طول جزء السلك الذي يقطع المنطقه بين القطبين طول السلك اللي هنستخدمه ال قراءه الميزان دي الام هتحول تضرب في 10 اس ناقص 3 تضرب في ال ده التيار وده هنا هنضرب في 10 اس ناقص ا ايضا طيب احنا ممكن نطبق هنا القانون الاف بتساوي البي اي ال والاف ديت هي نفسها الام في الجي في اي ال لانه بيسقط تحت تاثير جاذبيه نستخدم الكتله دي فنقدر نجيب البي بتساوي الام جي على الاي ال الام هيت 2 فاص 4 في 10 اس - 3 جي ب 10 او حسب ما تجيك في الاختبار الاي 5.6 والال اللي هي 6.4 في 10 اس - 2 تضرب الكلام ده بالحاسبه يطلع معانا 6.6 في 10 اس س-2 طيب الاختياري ده عشان نحله صح هنشوف اكبر ميل لان طبعا هو قال اي البدائل في الفترات اي اكبر قوه دافعه كهربيه الابسلون البي على الدلتا تي مساحه ثابته هنا الكلام ده يبقى على بتساوي الميل يبقى اكبر ميل هيديني اكبر قوه دافعه كهربائيه وهنا اشاره سالبه واضح ان اكبر ميل هو الاربعه بيجيب هنا اكبر ميل ثم الاتنين ثم الواحد وده بصفر طبعا تكون الاجابه معانا يا من المعروف والشكر الجزيل للطلاب الاوفياء دول الطلاب اللي هم عندهم نوع من الاستمراريه عندهم نوع من الصبر في التعلم اللي هم راغبين في تعلم جيد تعلم جيد دول الطلاب دول اللي ما بينسو معانا الاشتراك ماسوش اللايك المشاركه الفيديوهات حتى تتم المعرفه اللي بيبد دايما بارائهم لنا على الاساس اللي احنا نرب جميع
45:53
حل امتحان الدبلوم العام دورثان فيزياء الفصل الدراسي الثاني سلطنة عمان صف ثاني عشر
سلاسل كامبريدج في الفيزياء
4 مشاهدة · 1 jaar geleden
1:04
مواضيع الأحياء للصف الثاني عشر الفصل الدراسي الأول منهج كامبردج للعام الدراسي 2023 2024
مصطفى م ع شاكر
39 مشاهدة · 2 jaar geleden
1:00:02
اختبار تجريبي أحياء ثاني عشر الدبلوم العام 2021 2022 الفصل الدراسي الأول سلطنة عمان
مصطفى م ع شاكر
4 مشاهدة · 4 jaar geleden