ازاي تراجع فيزياء صح وتضمن ان انت ما تضيعش وقت وما تضيعش مجهود؟ السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لو ما تعرفنيش انا مصطفى محمد كنت ثانويه عام 2023 وحاليا طب البشري ويلا ندخل في المهمه على طول عشان اعرفك ما بتحبش الكلام الكتير بص يا صديقي الفيزياء بالذات ماده ما ينفعش ان انت تقعد تحفظ فيها تقعد تحفظ تحفظ في قوانين تحفظ في كل حاجه تحفظ في الكتاب من اوله لاخره لو انت قعدت تعمل كده هتضايع مجهود كبير جدا وهتضايع وقت كتير لان الفيزياء كبيره مش ماده صغيره وفي الاخر هتيجي قدام الامتحان مش هتعرف تحل خالص او عشان ماظلمكش ممكن تحل سؤال او سؤالين الفيزياء لازم تحل لازم تحل لازم تطبق على اللي انت بتذاكره لازم اول ما تاخد الحته دي تحل عليها ما ينفعش ان انت تقعد تحفظ تحفظ تحفظ تحفظ تحل حب صغيرين لا انت هتحل كتير جدا تحفظ حب صغيرين طب راجع ازاي او اذاكر ازاي حتى لو انت لسه ما بداتش اصلا بص يا صديقي انت دلوقتي مثلا بتراجع الباب الاول او بتذاكر الباب الاول ويفضل لو انت لسه بتذاكر من اولجديد وما كنتش فاتح المنهج خالص اسمع فيديوهات المراجعه ما تسمعش الشرح الاساسي ولا تذاكر من التفصيل اللي هو المذاكراتي الكبيره ذاكر من مذاكرات المراجعه لان ما فيش وقت ان انت تذاكر كل تفصيله خد الشرح من الحاجات بتاعه المراجعه وحل بقى كل حاجه اي حاجه تيجي قدامك حلها حتى لو انت ما كنتش لسه بدات خالص بس لازم تحل كثير وتاخد الشرح من فيديوهات المراجعه او مذكرات المراجعه والمدرسين اصلا في فيديوهات المراجعه بيبقوا مركزين على الحاجات المهمه واللي هم قالوه خلال السنه كلها بيقولوه برده في فيديوهات المراجعه بس في وقت اقل لان هم في فيديوهات المراجعه بيشيلوا بقى الحشو والحاجات اللي في النص والكلام اللي بيبقى في النص والحاجات دي كلها وبيركزوا على المهم بس فانت الافضل تسمع فيديوهات المراجعه وتحل كتير جدا لازم تحل كتير جدا لو انت ما بداتش خالص لازم تحل الحل هو اللي هيعوض الوقت اللي انت ما كنتش بتذاكر فيه وكلمه للناس اللي ما بداتش وشايفه ان هو ما فيش امل وانا لازم اجل وما ينفعش وكل الحاجات دي لسه في وقت لسه في وقت اضغط على نفسك الفتره الجايه وتقدر تحل تقدر تذاكر وتقدر تلم حاجات كتير جدا من الكومنتس في ناس كتير جدا لو انت قريت الفيديوهات القديمه سالت اي حد من الدفعات القديمه اللي هو كان ماجل هيقول لك ان هو ندمان جدا ان هو اجل لان هو اكتشف ان هو كان يقدر يلم الحاجات اللي هو اجل عشانها بعد ما السنه خلصت واكتشف ان هو بيعيد السنه كلها عشان حاجات كان يقدر يخلصها ندم جدا فلازم تحاول لسه قدامك فرصه اضغط على نفسك الفتره الجايه وان شاء الله تلحق تخلص طب انا دلوقتي بقى عايز اراجع او عايز اذاكر اذاكر ازاي بص يا صديق انت مثلا دلوقتي بتذاكر الباب الاول او بتراجع الباب الاول هتقرا مثلا الجزء دوت او بيتكلم عن الحاجه المعينه دي او الحاجات دي وتروح تحل عليها فتح اكت ان انت بس يا دوب قريتها يا دوب قريت الحاجات اللي انت كنت مذاكرها قبل كده عديت عليها بسرعه كده وبعد كده تبدا حل على طول لان انا بقول لك اهم حاجه في الفيزياء والاحياء والكيمياء والمواد دي كل ما انت هيبقى ليها فيديو بس احنا دلوقتي بنتكلم في الفيزياء فيزياء اهم حاجه فيها ان انت تحل هتروح تحل مثلا حليت السؤال الاول حليت السؤال الثاني السؤال الثالث السؤال الرابع جيت عند السؤال الخامس ما عرفتوش هترجع للنقطه اللي فيها السؤال الخامس في الشرح وتذاكرها بالتفصيل يبقى انت كده الحاجه الحاجات اللي انت كنت عارفها حليتها على طول ما ضيعتش فيها وقت ولا انت قعدت تعيد فيها وتذاكر فيها وتحفظ فيها وانت اصلا كنت حافظها وتقدر تحل على طول عادي والسؤال اللي انت وقفت فيه والفكره اللي انت كنت ها نص او مش فاهمها هتروح تذاكرها وبالتفصيل تذاكرها اكنك بتذاكر من اول مره تتلاقي نفسك خلاص حليت السؤال الخامس والسادس والسابع جيت عند السؤال الثامن لقيت برده في نقطه انت مش فاهمها او النقطه ديت اتلخبطت فيها او حليتها غلط هترجع للشرح وتذاكر النقطه ديت بالتفصيل لحد ما تتاكد منها وتروح تحل السؤال وتلاقي نفسك بتحله طب انا اصلا بحل والمدرس قدامي بيحل يعني انا ما بحلش لوحدي لا لازم تحل لوحدك ما ينفعش ان انت تحله مع المدرس او حتى تكون فاتح فيديو وكل ما تحل سؤالك تروح تشوف الاجابه لازم تخلص الامتحان كله او الكميه كلها وبعد كده تشوف الغلطات اللي انت مش عارفها في المراجعه او في الحل اللي انت بتحله انت في السؤال ده انت ما عرفتوش فماشي هتحط تحول فيه مره واثنين وثلاثه وبعد كده ترجع له انما ان انت تكون مثلا كل ما تعطر في سؤال تروح تشوف اجابته يبقى انت كده كده مش هتعرف تحل السؤال رغم ان انت عرفت اجابته بس لو جال لك في الامتحان حاجه شبهه او فكره زيه مش هتعرف تحلها ويفضل اي فكره تقف معاك او اي فكره انت كنت متلخبط فيها تكتب السؤال اللي انت وقفت فيه او تعلم سلم عليه جنبه مثلا بعلامه علامه نجمه علامه صح اي حاجه عشان وانت بتراجع في ليالي الامتحانات تفتكر ان الفكره دي كانت صعبه الفكره دي كانت مهمه الفكره ديت انا اتلخبطت فيها والكلام دوت عرفتوا الدفعه السنه اللي فاتت لما قلت لهم يعملوا كده كانوا بيقولوا لي ان ديت من اهم الحاجات اللي هم عملوها لان هم في ليالي الامتحانات عدوا على الكتاب كله بسرعه في نفس اليوم بسبب ان هم كانوا معلمين على الافكار المهمه بس والافكار العاديه كانوا بيقولوها بسرعه ويحلوا انما الافكار المهمه كانوا يقفوا عندها ويحلوها من اول وجديد وطبعا لازم تصحح لازم تصحح وتعرف انت بتحل صح ولا غلط انت ممكن السؤال تفتكر ان انت بتحل الصح والارقام تطلع معاك في الاجابات عادي ان هم بيبقوا حاطين ارقام ممكن تطلع معاك وهي غلط لازم تتصحح بعد ما تخلص لو انت بتحل وانت ما بتصححش اللي انت بتحله او بتصحح الواجب او الامتحان او اي حاجه يبقى انت مالوش لازمه اصلا ان انت تحل لازم تصحح بعد ما تحل لو انت ماكش كتاب الاجابات بعد ما تصحح تحل منه يبقى مالوش لازمه اصلا كتاب الاسئله وبس كده وصلنا لاخر الفيديو ما تنسوش تكتبوا لي تحت في الكومنتس ايه المشاكل بتوجيهكم بقيه المواد والمراجعات والحاجات دي وانا كده كده مجهز لكم حاجات تراجعوا ازاي كل المواد ما تنساش تعمل لايك وتعمل للقناه وتفعل زر الجرس عشان يوصل لك كل جديد ولو انت عندك مشكله وعايز تبعتها لي ممكن تكتبها تحت في الكومنتس انا كده كده برد على كل الكومنتس او ممكن تبعتنا على الانستغرام او التليجرام هتلاقي اللينك تحت في الديسكربشن واحنا كده كده عاملين جروب للتليجرام هتلاقيه برده تحت في الديسكربشن دوت بنتكلم عليه وبنزل لكم على ملخصاته ونزل لكم عليه كل حاجه فمهم جدا ان انت تكون في الجروب ده ومهم جدا ان انت تتابع الستوريز بتاعه الانستغرام بس في وقت فراغك لان انا ساعات بنزل لكم حاجات مهمه اخبار جديده منح الحاجات Yeah.
4:43
ازاي تراجع فيزياء صح من غير ما تضيع وقتك حتى لو لسه مفتحتش كتاب ازاي تحل اي سؤال فيزياء
Dr.Mostafa AboElyazid - د.مصطفى ابو اليزيد 🥼
10 مشاهدة · 1 jaar geleden
4:25
حاجات اوعي تعملها في الامتحانات واوعي تكرر غلطتي ف امتحان الفيزياء
DrHossamEissa
422 مشاهدة · 3 jaar geleden
5:06
ازاي الفيزياء بقت تافهة بالنسبة لي بعد ماكنت متعقد منها
(Ziad Elsayed)_Drzee
165 مشاهدة · 1 jaar geleden
4:12
ازاي تحل بسرعة في امتحان الفيزياء والكيمياء من غير ما تتلخبط ثانوية عامة