بسم الله السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طلاب الصف الاول الثانوي هنكمل مع بعض مشاه الله شرح منهج الاحياء الفصل الدراسي الاول مع درس تاريخ التصنيف ولكن قبل ما نبدا يلا مع بعض بسم الله اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا وزدنا علما انك انت العليم الحكيم صلوا على النبي صلى الله عليه وسلم عايزين نعرف الاول يعني ايه تصنيف تصنيف يعني ترتيب زي ما رتبنا العناصر في الجدول الدوري وزي ما بنرتب الكتب في مكتبه تمام برض هنصنع الحيه فبيقول لي الفكره الرئيسيه له الدرس يستخدم علماء الاحياء نظاما دقيقا للتصنيف لتنظيم هذا الكم الكبير من المعلومات المتعلقه بتنوع المخلوقات الحيه يبقى احنا ليه بنصنع الحيه تمام علشان عدد الكائنات الحيه كبير جدا وعندهم معلومات كثيره جدا تتعلق بالشكل والبيئه وطريقه التغذيه والمعيشه وغيرها تمام وبالتالي بنحتاج ان احنا ايه نصنفها طيب ليه بقى بنصنع لانه بيقول لي يرى العلماء ان ترتيب الاشياء او المعلومات يسهل فهمها والعثور عليها لما احنا نصنف الكائنات الحيه الى ا مجموعات تمام يسهل علينا بعد كده الفهم والعثور على اي من هذه الكائنات الايه الحيه وبالتالي ده تعتبر اهميه التصنيف طيب ما هو تعريف التصنيف قال لي التصنيف وضع الاشياء او المخلوقات الحيه في مجموعات بناء على مجموعه من الخصائص يعني انا اجيب مجموعه من الكائنات الحيه المتشابهه وحطهم في مجموعه معينه طب بناء على ايه بناء على خصائص معينه بناء على خصائص معينه يبقى تاني التصنيف ان احنا بنحط الكائنات الحيه او مجموعه من الكائنات الحيه في مجموعه وفي بينهم خصائص مشتركه طيب ما هو انظمه التصنيف القديمه صلوا على النبي الاول صلى الله عليه وسلم عندنا نظامين للتصنيف اول نظام كان اسمه نظام ارستو النظام الثاني كان اسمه نظام لينيوس نبدا بنظام ارستو الفيلسوف اليوناني ارستو تمام قسم الكائنات او المخلوقات الحيه الى حيوانات ونباتات تمام ثم صنف الحيوانات طبعا لوجود الدم الاحمر او عدمه ثم تبعا لبيئتها وبعد كده بدا يصنفها تبعا للايه للشكل بتاعها اما النباتات اما النباتات فصنف الى ثلاث اصناف طبقا لحجمها وتركيبها الى اشجار وشجيرات واعشاب يبقى احنا لو احنا عايزين نكتب نظام ارسطو هنقول ان الكائنات او المخلوقات الحيه عندنا ثلاث انواع او عندنا نوعين حيوانات و نباتات طيب الحيوانات قسمها ل نوعين ذات دم احمر وليس لها دم احمر اما النباتات فقسمها لثلاث انواع اللي هو اشجار وشجيرات واعشاب تمام يبقى ده تصنيف مين تصنيف ارستو طيب هل كان نظام ارسطو نظام دقيق ولا نظام بدائي لا كان نظام بدائي فبيقول لي هنا ايه وعلى الرغم من ان نظام ارسطو كان مفيدا من حيث التنظيم الى انه كان قاصرا في جوانب متعدده فقد بنى ارستو نظامه على عدد محدود من المخلوقات الحيه وعلى بعض الاسس الايه البسيطه يبقى كان نظام قاصر لانه اشتغل على مجموعه بسيطه من الكائنات الحيه وبرضو الاسس التصنيف بتاعته كانت اسس ايه اسس بسيطه طب نقدر نقول عيوب او قصور تصنيف ارسطو ايه القصور اللي كانت في تصنيف ارسطو اول حاجه عندنا الطيور التي لا تطير اهو بص كده الطيور التي لا تطير هيحطها فين ما هو صنف الكائنات الحيه او الحيوانات الى ذات دم احمر ودم حار صنفها ان في حيوانات بتعيش على ال يابسه وفي بتعيش في الماء وبتعيش في الهواء طيب اللي بتعيش في الهواء اللي هي الطيور طب والطيور اللي ما بتطير ديت هتروح مع الكائنات اللي بتعيش في الماء ولا في اليابسه طيب الضفضع اللي ممكن يعيش في الميه وبيعيش على اليابسه برض تمام يبقى ده قصور تصنيف ارسطو كان بسبب الطيور التي لا تطير وال الضفدع او البرمائيات التي تعيش في الماء وتعيش في الايه في اليابس جه بعد كده نظام الثاني اللي هو نظام لينيوس نظام العالم لينيوس لينيوس اعتمد زي نظام ارسو برض على الشكل الخارجي بيقول لي هنا ايه وقد اعتمد لينيوس في نظامه كما اعتمد ارسو على شكل المخلوق الحي وعلى سلوكه بناء على ملاحظاته التي ايه جمعها تمام وقسم بعد كده الطيور الى ثلاث اقسام تمام طيور المفترسه والطيور اللي بتعيش في او بتخص في الماء والطيور الايه الجاسم طيب ايه اللي ميز نظام لينيوس بقى نظام لينيوس اللي ميزه اللي هو استخدم حاجه اسمها التسميه الثنائيه التسميه الثنائيه تمام وبالتالي اعتبروا نظام لينيوس اول نظام تصنيف علمي بقوللك ومنذ ذلك التاريخ اعتمد نظام لينيوس او باعت او اعتمد نظام لينيوس باعتباره اول نظام للايه للتصنيف طيب ما هو تعريف علم التصنيف قال لي علم التصنيف هو احد فروع علم الاحياء التي تهتم بتعريف الانواع وتسميتها وتصنيفها بناء على صفات او على صفاتها وعلى العلاقات الطبيعيه بينها طيب صلوا على النبي صلى الله عليه وسلم تعالوا بقى يعني نتكي هنا شويه اول حاجه قلنا ارسطو صنف نباتات وحيوانات وكان النظام بتاعه قلنا نظام قاصر جه بعد كده لينيوس اعتمد برض على الشكل والسلوك تمام من خلال الملاحظات اللي ايه اللي جمعها ولكنه اعتمد على حاجه اسمها التسميه الايه الثنائيه وديس ناخدها في الصفحه القادمه ان شاء الله فاعتمد او اعتبر نظام لينيوس اول نظام علمي للتصنيف طب ما هو تعريف علم التصنيف قلنا هو احد فروع علم الاحياء اللي بيهتم بتعريف الانواع اهو بنعرف الانواع المختلفه وبنسمع التسميه الثنائيه خليكم فاكرين وبنص نفها تمام بناء على صفاتها وعلى العلاقات الطبيعيه ايه بينها طيب تعالوا بقى نعرف ايه هي التسميه الثنائيه وليه لينيوس وضع التسميه الايه الثنائيه بسم الله اول حاجه تعريف التسميه الثنائيه بيقوللك طريقه لينيوس ثواني محددها طريقه لينيوس في تسميه المخلوقات تسمى التسميه الايه الثنائيه طب ما هو تعريف التسميه الثنائيه قال لي التسميه الثنائيه تعطي كل نوع اسما علميا مكون من جزئين الاول يدل على اسم الجنس والثاني يدل على اسم النوع الذي يحدد هويه المخلوق الايه الحي يبقى التسميه الثنائيه احنا عندنا كلمتين الجنس وبعدين النوع يبقى الجنس ده رقم واحد على اليسار وبعدين النوع رقم اثنين برض على اليمين طيب دي التسميه الايه الثنائيه طب باي لغه سمينا الكائنات الحيه استخدمنا اللغه اللاتينيه ليه يا شباب لانها كانت لغه العلم والعلماء في ذلك الوقت احنا عايزين عارفين طبعا ان الدول اللاتينيه هي اللي كانت متقدمه في العصور الايه القديمه طب ليه استخدمنا التسميه الثنائيه او ممكن نكتب هنا كده اهميه التسميه الثنائيه عالجت لي حاجتين مهمين جدا الاسماء الشائعه وسوء الفهم يعني ايه الاسماء الشائعه صل مع النبي صلى الله عليه وسلم كان الطائر ده تمام ليه في كل بلد اسم شكل في كل بلد ليه اسم شكل يعني مثلا الطائر ده تمام ممكن يبقى اسمه القنبره المتوجه ادي اسم بلاد تانيه بتسميه القوبع اسم الثاني ناس تانيه بتسميه القبر ثلاثه ناس تانيه بتسميه ام عريف ادي اربعه طب احنا لما نشوف الطائر ده هنقول هو اسمه ايه مش هنعرف وبالتالي لجا العلماء على استخدام التسميه الثنائيه علشان تمام ا الاسماء الايه الشعه كانت بتسبب لغط وخلط في الاسماء فبيقول لك يستخدم علماء الاحياء الاسماء العلميه للانواع منعا للبس الذي قد ينشا عن استخدام الاسماء الشائعه والعاميه التي تختلف عند استخدامها من مكان الى ايه من مكان الى اخر طب ايه الحاجه الثانيه ايه سوء الفهم ده طيب صلوا على النبي صلى الله عليه وسلم تعال نحددها الاول بيقول لك ان التسميه الثنائيه مفيده ايضا في في تفادي سوء الفهم الذي يمكن ان تقود اليه الاسماء العاميه والشائعه طيب تعالوا نبص كده على امثله انا عندي نجم البحر هل هو سمكه لا مش سمكه تمام لما ادرس الاسماك المفروض مادرس نجم البحر اهو نجم البحر ليس ايه ليس سمكه طب البوم ذات القرون هل لها قرون لا ليس لها قرون طب خيار البحر هل هو نبات لا ليس نبات وبالتالي ده كان بي بيحصل سوء فهم من ايه من خلال ال ا من خلال الاسماء الايه الشائعه طيب يبقى تاني قلنا التسميه الثنائيه كل كائن حي يبقى ليه اسمين اسم الجنس واسم النوع زي الطائر اللي قلنا ليه اربع اسماء طب سموا الطائر ده ايه اه سموه اسم انجليزي كده زي ما انتم شايفين او باللغه التانيه زمان كان اسمه كاردين لس او طبعا الاسم غريب شويه كاردينال او كاردينالي كريستاتا كاردينالي كريستاتا تمام طيب بنكتب الاسم ده ازاي بقى عندنا بعض القواعد اربع قواعد واحفظهم زي اسمكم القاعده الاولى اسم الجنس اللي في الاول ده تمام بيحتوي اول حرف منه بيكون كابيتال بعد كده بقيه الحروف كلها سمول حتى اسم الايه حتى اول حرف في اسم النوع كلهم سمول يبقى اول حرف فقط في اسم الجنس بيكون كابيتال والباقي كله سمول طب تاني حاجه الاسم بيكون بحروف مائله بهذا الشكل لما اجي نكتبه بالكمبيوتر كده في المجالات او في الكتب العلميه بيكون بايه مستوى مائل يعني بتكون الحروف مايله كده مش مش معدوله طيب ثالث حاجه لو احنا بنكتبه بخط الايد لو انا بكتبه بايدي هحط تحته خط زي كده خلاص طيب رابع حاجه لو انا هكتب الاسم ده وكرره اكتر من مره يعني بكتبه مثلا في فقره زي دي كتبته هنا وبعدين بدات كل شويه اكرره كل شويه اكرره فهكذا اكتب الاسم الايه الثاني يعني اختصر اسم الجنس اول حرف فقط وبعد كده اكتب اسم الايه النوع يبقى هنكتب هنا كده قواعد او يتبع العلماء قواعد محدده عند كتابه الاسم العلمي على النحو الاتي اول حاجه بنكتب الحرف الاول من اسم الجنس حرفا كبيرا بينما يكتب بقيه الاحرف ا ايه صغيره طب رقم انين يكتب الاسم العلمي في الكتب المطبوعه او المجلات بالخط المائل طب رقم لاه اذا كان الاسم العلمي بخط اليد بنحطه تحتيه خط كده طب رقم اربعه لو احنا هنكتب الاسم العلمي كاملا في المره الاولى بعد لو احنا كتبناه تاني بنختصر يعني ايه نختصر يعني ناخد الحرف الاول بس من اسم الجنس وبعد كده نكتب ايه اسم النوع طيب لما يجي يسالني سؤال يقول لي وضح ابرز اسهامات لينيوس في جعل التصنيف اكثر دقه مما كان عليه في السابق هنقول له استخدام التسميه الثنائيه طب تعالوا بقى ناخد مستويات التصنيف ازاي بنرتب الكائنات الحيه في مجموعات صلوا على النبي صلى الله عليه وسلم بنستخدم حاجه اسمها النظام الهرمي النظام الهرمي ايه النظام الهرمي ده طب ما هو يعني لما اصنف مجموعه من الكائنات الحيه بسميه ايه بسميه مصنف يعني لما اصنف مجموعه من الكائنات الحيه بسميه مصنف احنا خلاص صنفنا يعني فبيقول لي هنا ثواني ماشي تسمى المخلوقات الحيه التي اتخذت اسما المصنف تمام طيب اول حاجه في التصنيف ببدا بمخلوق حي طب مجموعه من المخلوقات الحيه المتشابهه والتي تتزاوج فيما بينها وتنتج نسلا خصبا خدناها في الحصه السابقه في الدرس السابق كنا بنسميه الايه النوع يبقى بعد المخلوق الحي على طول في مين في النوع هتهم لكم دلوقتي كاملين ولكن خلينا نمشي واحده واحده ما هو النوع قال لي النوع مجموعه من المخلوقات الحيه المتشابهه ماشي في الشكل والتركيب قادره على التزاوج فيما بينها وان انتاج نسل خصب في الظروف الطبيعيه ده تعريف النوع بعد النوع على طول يبقى ده رقم واحد بعد المخلوق الحي النوع طب رقم اثنين الجنس طب ما هو الجنس قال لي الجنس يعرف بانه مجموعه من الانواع الاكثر ترابطا وتشابه وتشترك في خصائصها طيب يبقى اول حاجه احنا عندنا مخلوق حي بعد المخلوق الحي في مجموعه من المخلوقات الحيه تدينا نوع ولكن بشرط النوع ده لازم المخلوقات ديت تكون بتتزوج فيما بينها وتنتج افراد خصبه يعني قادره على التزاوج هي هي الاخرى بعد النوع لو انا جبت مجموعه من الانواع الاكثر تقاربا مع بعض بيدينا الجنس طب تعالوا نشوف كده انا عندي نوع اسمه الدببه الامريكيه الاسون ونوع تاني اسمه الدب الاسيوي الاسو ده نوع وده نوع مختلف ولكن الاتنين تمام بيشتركوا في انهم نفس الجنس خلاص طيب في نوع ثالت اسمه الدب الكسل ولكنه مش شبههم تمام المفروض ان هم يكونوا اكثر شبها عشان يبقوا اجناس نفس الجنس لا ده مختلف يبقى جنس مختلف بيختلف عنهم في عظام الجمجمه في شكل الاسنان في شكل الفم في حجم الجسم انما دولت متشابهين مع ايه مع بعض طيب ينفع يتجوزوا من بعض ممكن لو يتجوزوا حتى ما يجيبوش افراد خصبه هيجيبوا افراد عقيمه لانهم انواع ايه انواع مختلفه اما تمام الدب الامريكي يجو اي دب امريكي ويجيب افراد خصبه يبقى تعالوا بقى نشوف التصنيف احنا اول حاجه اول مجموعه من الكت الحيه بنسميها النوع مجموعه من الانواع الاكثر ترابطا بنسميها الجنس مجموعه من الاجناس المترابطه مع بعضها وال المتقاربه بنسميها الفصيله مجموعه من الفصائل المتقاربه بنسميها الرتبه مجموعه من الرتب المتقاربه بنسميها الطائفه مجموعه من الطوائف بنسميها الشعبه مجموعه من الشعب بنسميها المملكه مجموعه من الممالك بنسميها فوق المملكه كل اسم من دولت اسمه مصنف اسمه ايه مصنف اقلهم في العدد هو النوع اكبرهم هو فوق المملكه تمام طيب تعالوا بقى يبقى اخدنا رقم واحد النوع درسناه رقم انين الجنس رقم لاثه الايه الفصيله ما هي الفصيله بيقوللي الفصيله ان الفصيله هي المصنف التالي الاعلى بعد الجنس وتتكون من اجناس متشابهه متقاربه تمام طيب تعالوا كده نصل على النبي صلى الله عليه وسلم ونشوف الهرم ده ده التصنيف الهرمي اول حاجه النوع انا عندي نوعين دب امريكي اسود ودب اسيوي طيب لما اجي تصنيف اكبر منه شويه اللي هو الجنس النوعين دولت تمام تبع جنس واحد اللي هو بسميه دب طيب مجموعه من الاجناس المتقاربه بسميها فصيله اجيب الدب ده اللي هو بيشمل الامريكي والاسيوي زائد دب الكسلان اسميهم فصيله واحده اسمها الدبابيه الدبابيه تمام طب اجي مجموعه من الفصائل المتقاربه او المترابطه بسميها الرتبه اللي هي اكلات اللحوم كل الدبابي ديت تمام مع الاسود مع النمور مع الكلاب مع كله تمام تيجي تحت تحت رتبه اكلات اللحوم طب مجموعه من الرتب المتقاربه بنسميها الطائفه اللي هي طائفه الثديات لان الثديات بتشمل اكلات اللحوم واكلات العشبه ايضا طب مجموعه من الطوائف بسميها الحبليات بسميها الايه الحبليات بيكون لها حبل في ظهرها كحبل الشوكي مثلا مجموعه من الحبليات بسميها المملكه الحيوانيه تمام زي المملكه الحيوانيه او المملكه الايه النباتيه طب مجموعه من الممالك او فوق المملكه بنسميه فوق المملكه زي حقيقيه النوى يبقى احنا بدانا بالدب الامريكي او الاسيوي وصلنا في الاخر خالص النو تابع مملكه مين حقيقيه النو كده يعتبر خلصنا الدرس ولكن تعالوا نحدد اشياء بسيطه كده ونرجع نعمل مراجعه سريعه اهو ا بعد كده تضم الرتبه فصائل متقاربه تمام كل حاجه متقاربه او مترابطه تضم الطائفه رتب بعضها ذو علاقه ببعض الاخر بعد الطائفه زي طائفه او بعد الطائفه في الشعبه تمام او القسم ايه الفرق بين الشعبه او القسم بقى الشعبه لو انا بصنف حيوانات او طيور اما القسم لو انا بصنف نبات او بكتيريا الشعبه هي نفسها مين القسم ولكن بقول اسمها قسم اللي هي مجموعه من الطوائف مجموعه من الطوائف المتقاربه بسميها شعبه لو كنت بصنف حيوانات طب لو نبات او بكتيريا بسميها قسم طيب بعد الشعبه على طول في عندي ايه في عندي المملكه في عندي المملكه طب بعد المملكه في عندي فوق المملكه في عندي ايه فوق المملكه انا هدرس ان شاء الله بعد كده انا عندي فوق المملكه عندي لاثه من فوق المملكه وعندي سته من الممالك يعني اكبر تصنيف عندي اللي هو فوق المملكه عندي لاثه اللي هم ايه يا شباب اللي هم بدائيه بدائيه البدائيات تمام وبكتيريا وحقيقيه النو تمام اهو بصوا معايا كده مش عارف هتلاقو مكتوبين هنا ولا لا ماشي المهم المهم فوق مملكه البدائيات بعد كده عندي البكتيريا بعد كده عندي الايه الحقيقيه النوا بعد كده هنزل تحت شويه او هطلع فوق شويه اللي هو المملكه المملكه دي عندي ست ممالك اللي هو المملكه النباتيه والملكه الحيوانيه بعد كده البكتيريا بعد كده الطلائعيات عند الفطريات وهكذا طيب كده احنا خلصنا الدرس نعمل مراجعه سريعه عليه التصنيف قلنا احنا لجانا للتصنيف عشان ننظم الكم الهائل من المعلومات المتعلقه بالكائنات الحيه قلنا التصنيف بيسهل فهم والعثور على المخلوق الحي قلنا التصنيف يعني وضع الاشياء في مجموعات بناء على مجموعه من الخصائص انظمه التصنيف قلنا نظام ارستو وبعدين نظام لينيوس ارستو صنف المخلوقات الحيه الى حيوانيه ونباتيه الحيوانيه ذيت دم احمر وليس لها دم احمر النباتيه اشجار وشجيرات واعشاب قلنا في عنده قصور تمام اعتمد على مجموعه بسيطه من الكائنات الحيه واسس بسيطه طيب بعد كده نظام لينيوس نظام لينيوس اعتمد على شكل وسلوك المخلوق الحي ووضع التسميه الثنائيه فيعتبر اول نظام علمي اللي هو نظام لينيوس علم التصنيف تعريفه ايه احد فروع علم الاحياء التي تهتم بتعريف الانواع وتسميتها وتصنيفها بناء على صفاتها وعلى العلاق الطبيعيه بينها بعد كده خدنا التسميه الثنائيه بنكتب اسم الجنس على اليسار واسم النوع على اليمين طيب التسميه الثنائيه ديت علشان نتغلب على القصور اللي كان بيحصل من الاسماء الشائعه وكذلك سوء الايه الفهم لما نيجي نكتب التسميه الثنائيه اول حرف بيكون كابيتال في اسم الجنس وبعد كده الباقي كله سمول نكتب بحروف مائله لو كتبناها باليد نحط خط تحت الكلمه او الاسم لو كررنا الاسم نكتبه اول مره كامل وبعد كده نبدا ان احنا نختصر ناخد اول حرف بس من اول كلمه ونكتب الكلمه الثانيه وايه التصنيف قلنا المجموعه اللي بتصنع الحيه بنسميها المصنف التصنيف بعد كده عندنا النوع وبعدين الجنس وبعدين الفصيله وبعدين الرتبه والطائفه والشعبه والمملكه وفوق المملكه اكبر مصنف اللي هو فوق الايه المملكه قلنا كل مصنف في الاسفل بيشتم على مجموعه من المصنفات اللي في الاعلى المتقاربه مع بعضها كده الحمد لله خلصنا الدرس ما ننساش نضغط لايك للفيديو ونشترك في القناه ونشارك القناه مع زملائنا عشان الكل يستفيد ولو عندنا اي سؤال نكتبه في التعليقات ولا تنسوني من صالح دعائكم ودعكم الله والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
11:38
1 2 شرح درس تاريخ التصنيف أحياء الصف الأول الثانوي منهج سعودي 2024
احمد الحوت
14 مشاهدة · 1 jaar geleden
6:56
شرح درس تاريخ التصنيف اول ثانوي أحياء
VIP lesson
84 مشاهدة · 5 jaar geleden
30:29
تاريخ التصنيف
ahmad school أحياء و علم بيئة
58 مشاهدة · 5 jaar geleden
7:47
شرح درس تاريخ التصنيف احياء ١ يزن الشمراني
مبادرة يسير
6 مشاهدة · 5 jaar geleden
14:48
شرح درس تاريخ التصنيف أحياء اول ثانوي الفصل الاول المنهاج السعودي الجديد الجزء الأول من المقرر