تابع حل الدرس 1 العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية ص 165 172 كتاب الامتحان علوم ع 1 الترم 2
👁 1 مشاهدة
النص الكامل للفيديو
بسم الله الرحمن الرحيم حبايبنا طلاب اولى اعدادي ان شاء الله النهارده مع بعض هنحل اسئله الجزء الثاني على الدرس الاول الوحده الثالثه العلاقات الغذائيه في الجامعات الحيويه عندي السؤال الاول بيقول لي اكتب المصطلح العلمي مصار انتقال الطاقه في صوره غذاء ان انتقالها من كائن حي الى كائن حي اخر داخل النظام البيئي ده اسمه السلسله الغذائيه السلسله الغذائيه رقم اثنين نظام غذائي تستخدم فيه الكائنات الحيه في القضاء على الافات الزراعيه يه بدلا من استخدام المبيدات الحشريه دي المكافحه البيولوجيه المكافحه البيولوجيه تداخل وترابط عده سلاسل غذائيه شبكه الغذاء شبكه الغذاء هرم يمثل مسار الطاقه وقيمتها بين المستويات الغذائيه المختلفه في اي سلسله غذائيه هرم الطاقه بعد كده اختر الاجابه الصحيحه الكائنات المحلله في السلاسل الغذائيه تقوم بعمليه ايه الكائنات المحلله دي بتعيد المواد الغذائيه لنظام البيئي هل هي بتصنع الغذاء ده الكائنات المنتجه اعاده المواد الغذائيه للنظام البيئي صح رقم اثنين المصدر الرئيسي للتقى على سطح الارض مين هو الكائنات المنتجه ولا النبات ولا الشمس ولا الكائنات المستهلكه طبعا الشمس هي مصدر الطاقه الاساسي والرئيسي على سطح الارض لجميع الكائنات سواء كانت كائنات منتجه او مستهلكه رقم ثلاثه اي مما يلي يدل على المسار الصحيح للطاقه في سلسله س غذائيه اي سلسله غذائيه لازم تبدا بكائن منتج طيب هبدا بالعشب ولا بالشمس ولا بالانسان ولا بالبقره اولا الانسان والبقره كائنات مستهلكه طب ابدا بالعشب وبعد كده البقره وبعد كده الانسان والشمس لا ده الشمس دي اول حاجه الشمس هي مصدر الطاقه اللي بيديه للعشب من خلال عمليه البناء الضوئي والعشب يتغذى عليه البقره فهي حيوان عاشب والبقره بتغذى عليها الانسان يبقى رقم بء هي اللي صح رقم اربعه بيقول لي من الشكل اللي قدامك ما الذي يعبر عنه السهم؟ انا عندي في كائنات بحريه دقيقه جدا اتغذت عليها الاسماك جت الفقمه وبعد كده الحيتان اتغذت عليها ده يعبر عن ايه؟ يعبر عن مسار سريان الطاقه دي صح يبقى ده انتقال الطاقه عبر السلسله الغذائيه ولا احلال مجتمع حيوي محل اخر طبعا لا تزاد تزايد اعداد الكائنات المنتجه لا ده دي سلسله غذائيه تناقص مصادر الغذاء برده غلط رقم خمسه اي ممال يحصل على الطاقه من باقي الانواع الثلاثه الاخرى الكائنات المنتجه ولا الكائنات المحلله ولا اكلات اللحوم ولا اكلات العشب مين اللي بيحصل على الطاقه من باقي الانواع الثلاثه يعني الكائنات المنتجه واكلات العشب واكلات اللحوم دايما السلسله الغذائيه بتنتهي بالكائنات المحلله يبقى دي اللي بتحصل على الطاقه من الانواع الثلاثه الاخرى يبقى الكائنات المحلله بتحصل على الغذائها من الكائنات المنتجه واكلات اللحوم واكلات العشب رقم سته بيقول لي اي سلاسل غذائيه التاليه هي تحتوي على كائنات منتجه ومستهلكه ومحلله على الترتيب طيب انا عايزه الاول كائنات منتجه يبقى هبدا بالنبات طيب الفار مستهلك فراشه لا الفطر لا يبقى النبات النبات بتغذي عليه جراده يبقى ده كائ مستهلك والمحلل هو اللي موجود في الاخر يبقى الاجابه رقم ب يبقى الكائن المنتج النبات والمستهلك الجراده والمحلل اللي هو البكتيريا رقم سبعه في سلسله الغذاء المقابله نبات اتغذى عليها حشره بعد كده طائر بعد كده صقر اي مماله يعدي صحيحا هو الصقر مستهلك والحشره مفترس طبعا لا ليه بقى؟ لان انا عندي الحشره دي اتغذت على مين؟ اتغذت على نبات وعندي الصقر هو اللي ايه؟ المفترس طيب الصقر مستهلك الصقر مستهلك والنبات منتج دي صح يبقى انا عندي الاجابه رقم ب صح طب بيقول الحشره مفترس طيب هي الحشره اتغذت على نبات الحشره مفترس طبعا لا كلمه الحشره مفترس دي لا لان هي اتغذت على ايه؟ على نبات. رقم 8 في الشبكه الغذائيه الموضحه بالشكل المقابل تنتقل الطاقه منين؟ هل الطاقه بتنتقل معايا من الصقر للفقر؟ من الصقر للفقر ده ده العكس يبقى دي كده يحصل فيها تبديل طب من الحشائش للصرسور من الحشائش للصرسور ماشي ادي في عش بتغذى عليه صرصور ومن الصرسور وصل للضفضع ومن الضفضع وصل لايه؟ ومن الضفضع لا من الحشائش للصر الصرسور ادي الحشائش وبعد كده للصرسور طبعا لا ده الصرسور اتغذى على العشب يبقى بلاش الثانيه طيب الجراده اتغذى عليها صرصور الجراده اتغذى عليها صرصور لا الصرسور ماتغذااش على جراده طب العشب اتغذى عليه سرسور ماشي ادي الصرسور اتغذى على العشب وبعد الصرسور وصلنا للفار دي صح والفار اتغذى عليه صكر يبقى دي اللي صح تبع الرسمه رقم اين هذه الكائنات الحيه تعتبر فريسه ومفترس في نفس وقت رقم اثنين اي من هذه الكائنات الحيه تعتبر فارسه ومفترس في نفس الوقت طيب اول واحد بيقول السرسول الصرسور ده اتغذى على نبات طيب هو يعتبر فريسه لمين للفرو والضفضع طيب الجراد برده الجراد اتغذى على نبات طيب نيجي هنا الجراد نيجي بقى على الضفضع الضفضع ده اا افترس الصرسور وهو نفس الوقت كان فريسه تعبان يبقى انا عندي يبقى هنستبد اي حاجه كان فيها نباتات اصلها نبات وهن هنختار رقم ج نيجي نبص على الصقر الصقر كان بيفترس الفر والتعبان لكن هو ما كانش فريس على حد يبقى الاجابه عندي رقم ج رقم تسعه في السلسله الغذائيه المقابله التخلص من البوم يؤدي الى ايه ايه اللي يحصل لو احنا اتخلصنا من البوم البوم مش موجود التعبين عاتها هيزيد جدا لدرجه انها ممكن تقضي على الفران حفظ التوازن البيئي انا كده اخليت بالتوازن البيئي زادت اعداد التعابين يبقى دي صح زياده اعداد الفيران لا ده التعابين هتزيد لدرجه انها هتقضي على الفيران نقص اعداد صغار الدواجن لا ده هيحصل لها عمليه ايه؟ عمليه زياده لان التعبان هتقضي على الفران وبالتالي هيحصل زياده في اعداد صغار الايه؟ الدواجن يبقى احنا هنستبعد الاجابه رقم ب رقم اثنين مع عدد الكائنات المستهلكه في السلسله طيب مين الكائنات المستهلكه في السلسله عندي في البومه ادي واحد والتعبان والفار وصغار الدجاج كل دي عباره عن كائنات ايه كائنات مستهلكه يبقى هنختار عندي بعد كده رقم 10 في الشبكه الغذائيه الموضحه بالشكل المقابل اكس يمثل احد الكائنات الايه؟ هل اكس ده يمثل احد الكائنات العاشبه ولا هنلاحظ ان اكس ده الاول بيتغذى على مين؟ اكس ده بيتغذى على النبات وبيتغذى على الحيوان يبقى هل هو عاشب بس لا طب لاحم بس برده لا قارط اه لانه بيتغذى على ادي النباتات وادي الحيوانات المنتجه لا هو ما يقدرش يقوم بالبناء الضوئي ولكن هو حيوان قارط 11 تشغل قاعده هرم الطاقه الكائنات مين؟ دايما بتشغل الكائنات المنتجه اللي بتقدر تصنع غذائها بنفسها من خلال عمليه البناء الضوئي رقم 12 المخطط المقابل يمثل سلسله غذائيه اي ممال يمثل هرم الطاقه المعبر عن هذه السلسله دايما هرم الطاقه بيبدا بالكائنات المنتجه اللي هي دبليو طيب هنستبعد كده زد وهنستبعد زد خلينا بدبليو اولا الهرم بيكون هرمي مش ا هنا القاعده كبيره اللي فوق اكبر منه لا ده بتكون انا عندي مقدار الطاقه اللي بتنتقل من سلسله لسلسله بتقل بمقدار 10% يبقى الشكل الامثل قدامي اولا هو لازم نراعي الترتيب دبليو الاول وبعد كده اكس وبعد كده واي وبعد كده زد ولكن الشكل الهرم ده مش شكل هرمي الشكل الهرم اللي هو رقم ايه رقم د رقم 13 الشكل المقابل يمثل هرم طاقه تستمد فيه كائنات المستوى مستوى ايه طاقتها منين دايما قاعده الهرم ده تمثل الكائنات المنتجه يعني اللي هي النباتات اللي بتقدر تقوم تصنع غذائها بنفسها طب الكائنات المنتجه بتحصل على الطاقه منين؟ من الكائنات المنتجه ولا كائنات المستوى ولا الشمس؟ طبعا من الشمس عشان تقدر تقوم بالبناء الضوئي. 14 كميه الطاقه المفقوده عند الانتقال من اي مستوى الى المستوى الذي يليه كام؟ الطاقه المفقوده هي اللي بتنتقل بس اللي بتنتقل من كائن لكائن 10% يبقى المفقوده 90% رقم 15 اذا كانت طاقه الكائن المنتج في السلسله غذائيه هي 1000 وحده طاقه فان مقدار الطاقه التي تصل للمستهلك الثانوي كام؟ طيب لو هي ال000 ال000 دي بتوصل لكام؟ اولا القاعده اللي هي المنتجه اللي هي 1000 طيب المستهلك الاولي المستهلك الاولي نقسم على 10 او نشيل صفر تبقى 100 هو عايز المستهلك الثانوي الثانوي هتوصل له 10 وحده طاقه يبقى الاجابه رقم ايه رقم ج رقم لاه اكمل العبارات الاتيه تبدا السلسله الغذائيه بكائن ايه هقول له بكائن منتج زي مين هقول له مثلا زي الاعشاب الاشجار الشجيرات وتنتهي بكائن هقول له بكائن محلل تحصل الكائنات المنتجه على الطاقه منين دايما النباتات بتاخد الطاقه من الشمس بينما تحصل الكائنات مين؟ على طاقتها من الكائنات المنتجه هقول له العاشبه اللي هي اكلات العشب او عاوز تقول له المستهلكه ما فيش مشكله يحتوي المستوى الغذائي الاول في السلسله الغذائيه على كائنات ايه لازم تكون كائنات منتجه عند غياب الكائنات مين تتراكم جثث الكائنات الميته طبعا الكائنات المحلله بعد كده في الشبكه الغذائيه المقابله قولها تعتبر مين؟ كائن منتج. الكائن منتج اللي هو الاساس اللي هي البدايه اللي هي مين؟ اللي هي الطحالب يبقى انا هقول له الطحالب هي الكائنات المنتجه بينما مين؟ كائن مستهلك ثالث الانفذ والمرجان ده مستهلك اولي طب وسمك البغبغاء وسمك الزينات وسمكه وسمك الفراشه ده المستهلك الثانوي طيب سمك القرش ده المستهلك الثالث يبقى يعتبر سمك القرش سمك القرش عند غياب المرجان يموت مين لو المرجان جان غاب مين اللي هيموت؟ هيموت سمك الببغاء والزناد والفراشه يبقى والزناد والفراشه كمان سمك الفراشه وسمك الفراشه طيب وعندي سمك الببغاء بس الببغاء ده ليه بديلين هو بيتغذى على المرجان وبيتغذ على انفذ البحر فمش هيتاثر بينما تجد مين بديلا لها في الغذاء هقول له سمك الببغاء لانها بتتغذى على كائنات. رقم 3 بيقول لي عند زياده اعداد سمك الببغاء تقل ايه؟ هو السمك ده لما عدده بيزيد مين اللي هيقل؟ هيقل انفض البحر وهيقل الايه؟ المرجان يبقى هقول له هيقل قنفذ البحر والمرجان بينما يزداد عدد مين؟ هقول له سمك القرش سمك القرش يبقى كل السمك ما يزيد سمك القرش هيلاقي كميه غذاء كبيره وبالتالي ان العدد بتاعه هيايه؟ هيزيد طيب رقم ا سته من الهرم الغذائي بالشكل المقابل اذا كان طاقه الكائن ايه تساوي 1500 ده بيساوي 1500 وحده غذائيه في النطاقه المنتقله الى الكائن سي هي بتقل 10% كل ما بنطلع لفوق يعني هنشيل صفر تبقى 150 وبعد كده 15 يبقى انا هقول له كده 15 وحده غذائيه 15 وحده غذائيه بعد كده السؤال رقم اربعه صح او غلط مع التصويب المستهلك الاولي دائما يكون من الكانات اكله العشب العباره عباره صحيح تتكون السلاسل السلسله الغذائيه من عده شبكات غذائيه متداخله معا هو مبدل هي تتكون الشبكات الغذائيه الشبكات الغذائيه من عده من عده سلاسل غذائيه من عده سلاسل ايه غذائيه رقم لاثه تنتقل الطاقه من الكائنات المستهلكه للكائنات المنتجه ده العكس من الكائنات المنتجه الى الكائنات المستهلكه يبقى العباره خطا تزداد اعداد جماعه الارانب في مجتمع حيوي عند قله المفترسات طبعا صح ينتقل 90% من الطاقه لا ده بتنتقل 10% من الطاقه 10% من الطاقه ا في من مستوى الغذائي الى المستوى الغذائي الذي يليه يبقى العباره ايه غلط بعد كده الاسئله المقاليه عل لما ياتي ليه بتقع الكائنات المنتجه في المستوى الغذائي الاول في اي سلسله غذائيه هنقول لانها تحصل على طاقتها مباشره من الشمس وتستطيع صنع غذائها بنفسها في عمليه البناء الضوئي. رقم 2 يعتبر الارنب من الكائنات المستهلكه في السلاسل الغذائيه هنقول لانه يعتمد على الكائنات المنتجه في الحصول على غذائه لانه يعتمد على الكائنات المنتجه في الحصول على غذائه رقم لاثه تعتبر البكتيريا والفطريات لها دور مهم في حفظ التوازن البيئي هنقول لان كلاهما من الكائنات المحلله التي تحلل المواد العضويه الموجوده في اجسام الكائنات بعد موتها الى مواد بسيطه تختلط بالتربه وتصبح جزء من مكوناتها وبالتالي تحافظ على التوازن البيئي. رقم اربعه اهميه دراسه السلاسل الغذائيه في المكافحه البيولوجيه هنقول لانه يستفاد منها في تصميم انظمه غذائيه تستخدم فيها كائنات حيه في القضاء على الافات الزراعيه بدلا من استخدام المبيدات الحشريه. رقم 5 تقوم الخنافس المنقطه بدور مهم في حمايه الخضروات والفاكهه من الافات الزراعيه هنقول لان الدعسوقه اللي هي الخنافس المنقطه تتغذى على حشره المنه التي تعد من الافات الزراعيه التي تصيب الخضروات والفاكهه طب رقم سته ينظر وجود سلسله غذائيه منفرده في النظم البيئيه هنقول لان الكائن الحي الواحد يمكن ان يتغذى على اكث من مصدر في نفس الوقت الذي يكون هو فيه مصدر لتغذيه عده كائنات اخرى في المستويات الغذائيه الاعلى سبعه تقل الطاقه عند انتقالها من كائن حي الى اخر في هرم الطاقه هنقول لان 10% فقط من الطاقه ينتقل من الكائنات الحيه في اي مستوى غذائي الى الكائنات الحيه الاخرى في المستوى الغذائي الذي يليه في هرم الطاقه رقم سته ما المقصود بكل من سلاسل الغذاء سلاسل غذاء هي مسار انتقال الطاقه في صوره غذاء عند انتقالها من كائن حي الى كائن حي اخر داخل النظام البيئي. رقم اثنين يعني ايه المكافحه البيولوجيه؟ هي انظمه غذائيه تستخدم فيها الكائنات الحيه في القضاء على الافات الزراعيه بدلا من استخدام المبيدات الحشريه. 3 شبكه الغذاء تداخل وترابط عده سلاسل غذائيه معا 4 هرم الطاقه هو هرم يمثل مسار الطاقه وكميتها بين المستويات الغذائيه المختلفه في اي سلسله غذائيه سبعه اذكر اهميه الكائنات المنتجه في السلسله الغذائيه هنقول تعد مصدر الغذاء للكائنات العاشبه وتبدا بها اي سلسله غذائيه طب اهميه الشمس في النظام البيئي هنقول له هو المصدر الرئيسي للطاقه على سطح الارض رقم مانيه ما النتائج المترتبه على غياب احد الكائنات الحيه المتواجده في نظام بيئي في حاله اتزان هنقول يؤثر على باقي افراد السلسله الغذائيه او شبكه الغذاء مما يؤدي الى حدوث خلل في هذا التوازن البيئي وربما تدميره رقم اثنين ازاله العشب في نظام بيئي معين ايه اللي هيحصل؟ هنقول له تقل اعداد الكائنات المستهلكه الاوليه اللي هي اكلات العشب مما يترتب عليه نقص في اعداد المستهلكات الاخرى واختلال النظام البيئي بالكامل. رقم لاثه الزياده في اعداد الكائنات المستهلكه الاوليه في سلسله غذائيه هنقول تؤدي الى نقص اعداد الكائنات المنتجه وزياده اعداد الكائنات المستهلكه الثانويه. رقم 4 النقص في اعداد الكائنات المستهلكه الثانويه في سلسله غذائيه هنقول يؤدي الى زياده اعداد الكائنات المستهلكه الاوليه ونقص اعداد الكائنات المستهلكه الثالثه غياب الاسماك في سلسله غذائيه تتكون من طحلب وحيوان قشري واسماك وفاقمه هنقول يقل عدد الفقمه لغياب غذائها بينما تزداد اعداد الحيوانات القشريه لغياب مفترسيها رقم سته تداخل وترابط عده سلاسل غذائيه معا هنقول يؤدي الى تكوين ما يعرف بشبكه الغذاء يؤدي الى تكوين ما يعرف بشبكه الغذاء بعد كده بيقول لي رقم تسعه ادرس الاشكال التاليه ثم اجب الكائنات الحيه التاليه يمكنها تكوين سلسله غذائيه اي سلسله لازم تبدا بالكائن المنتج اللي هو دي طيب بعدها مين ابسط شويه الجمبري يبقى هقول بي وبعدين احنا لسه في الميه يبقى هناخده سمكه البوري طب بعد سمكه البوري الطيور يبقى ناخد حرف السي طيب حدد الاحرف المعبره عن الكائنات المنتجه مافيش غير دي والكائنات المستهلكه هقول له السي والبي والاي الثلاثه رقم اثنين من الشكل المقابل هل الشكل يمثل سلسله غذائيه ام شبكه غذائيه اولا انا ما عنديش هي بدات بمين بدات برقم واحد الشمس الشمس ادت للنبات قام بناء الضوء ادت له الضوء وبعد كده جت الدوده والدوده اتغذت عليها العصفوره وبعد كده العصفوره اتغذت على عيش الغراب اللي هو عيش الغراب واخد طاقته من النبات وبعد كده اخر حاجه المفترس خالص اللي هو التعبان دي سلسله غذائيه ما فيش تداخل بين سلاسل غذائيه يبقى هقول له دي سلسله غذائيه وليست شبكه غذائيه دي سلسله غذائيه طيب مين المستهلك الاولي المستهلك الاولي اللي هي الدوده لان ده كائن منتج ده كائن منتج ده مستهلك اولي اللي هنسميه عاشب طب الكائن الذي يقع في المستوى المستوى الغذائي الثالث مين اللي بيقع في المستوى الغذائي الثالث؟ هنلاقي العصفوره يبقى هنلاقي العصفوره اللي هي رقم كام؟ رقم خمسه ده الثالث نيجي بعد كده يتغذى الكائن المستهلك رقم كام؟ على الكائن رقم لاثه رقم لاثه اللي هي الدوده يبقى العصفوره هي اللي بتتغذى عليه يبقى هنقول له رقم خمسه يعتبر الكائن رقم اربعه اللي هو عيش الغراب من الكائنات الايه او الفطريات دي من الكائنات المحلله بينما الكائن الحي رقم ايه من اللاحمه اللاحمه اللي هو التعبان رقم سته لان ده اللي اتغذى على الايه على العصافير بعد كده هو عايز يقول ان الكائنات المحلله اي حد بيموت منهم كلهم بتنتهي لرقم كام؟ لرقم اربعه طيب رقم لاثه من الشكل المقابل كون سلسله غذائيه هنا دب قطبي وفاقمه وسمك وحيوان قشري وطحلب هنبدا بالطحلب الطحلب بتغذى عليه حيوان قشري وبعد كده اسماك وبعد كده فقمه واخر حاجه الدب القطبي طيب مين اللي بيمثل احد الكائنات المنتجه الكائنات المنتجه ما فيش غير الطحلب هو الوحيد اللي يقدر يقوم بالبناء الضوئي طب المستهلك الثانوي ده الحيوان القشر مستهلك اولي وده مستهلك ثانوي اللي هي الاسماك بعد كده رقم اربعه الشكل الذي امامك لحيوان السرقات الذي يعيش في مجموعات ما المصطلح الذي يطلق على مجموعه افراد السرقات اولا دول مجموعه افراد بينتوا لنوع واحد يبقى هنقول عليهم جماعه حيويه ما نوع العلاقه الغذائيه بين السرقات والتعابين اللي بيتغذى عليها طبعا علاقه افتراس ما اثر اختفاء كل افراد هذا الحيوان على التوازن البيئي في بيئه معيشته طيب كل الجامعات دي لما تنتهي نقول يؤدي الى زياده اعداد الثعابين في البيئه التي يعيش فيها وبالتالي حدوث خلل في التوازن البيئي رقم خمسه من شبكه الغذاء الموضحه بالشكل المقابل حدد اثنين من الحيوانات التي تحصل على طاقتها من الكائنات المنتجه مباشره طيب مين اللي اتغذت على النبات انا عندي الارنب وعندي الدوده يبقى هقول له الدوده والارنب طيب لماذا تنقص اعداد التعابين عند نقص اعداد الديدان هنقول ان نقص اعداد الديدان يؤدي الى نقص اعداد الضفاضع التي تعد الفريسه الاساسيه للسعابين في هذه الشبكه رقم سته من الشبكه الغذائيه المقابله اذكر الحرف المعبر عن الحيوانات المفترسه التي تحتل قمم السلاسل الغذائيه طبعا موجودين قدامي انا عندي النبر اللي هو رقم ا الثعلب رقم ج والصقر اللي هو رقم ياء طب مين اكلات العشب مين اللي اكل العشب على طول هنلاقي انا عندي الغزاله ادي واحد طب ما الارنب كمان معانا استبعد الضفضعه لان الضفضعه ما اتغذتش هنا عندي الجارات يبقى رقم ح يبقى ب ود وح رقم سبعه من شبكه الغذاء الموضحه بالشكل المقابل حدد الكائنات المنتجه عندي في حشائش وشجيرات واشجار لماذا يقل اعداد الضفاضع عند حدوث نقص في اعداد الصراصير هنقول له قله اعداد الفرائس اللي هي الصراصير التي تتغذى عليها هل تحتوي هذه الشبكه على كائنات كانسه مع التفسير هقول له نعم ليه بقى هقول له طب ما في الصرسور اهو الصرسور لانه يتغذى على بقايا الكائنات الميته لانه يتغذى على بقايا الكائنات الميته بعد كده ثمانيه من شبكه الغذاء الموضحه بالشكل المقابل لماذا يصنف الفار على انه حيوان قارط هنقول لانه يتغذى على النباتات اللي هي الحشائش والحيوانات اللي هو السرسول لماذا يتاثر البوم بغياب الفئران اكثر من تاثر الثقور هنقول لان الفقار هو المصدر الغذائي الوحيد للبوم في هذه الشبكه الغذائيه بينما الصقر يتغذى على اكث من مصدر فلا يؤثر عليه غياب الفار كثيرا ما الكائن الحي الذي يمثل قمه هرم الطاقه في اي سلسله غذائيه طبعا الوحيد اللي ما بيحدش بيتغذى عليه اللي هو الصكر. رقم 9 من شبكه الغذاء المقابله مع عدد السلاسل الغذائيه في هذه الشبكه الغذائيه دايما هنبدا بمين هنبدا برقم سته انا عندي في هنا ممكن سته سته تودي للاثنين الاتنين اتغزت على واحد طيب في سته سته دي بتودي للاربعه والاربعه دي بتودي لثلاثه وثلاثه دي بتودي لواحد طيب بعد كده في سته سته بتودي على الخمسه وخمسه بتودي على الثلاثه والثلاثه بتودي على الواحد طيب في برده ست سته بتودي للاربعه والاربعه بتودي على الاثنين والاثنين بتودي الى واحد طيب دول ما عادش تاني هم دول بس اربع سلاسل غذائيه ا وضح ماذا يحدث لعدد افراد الكائن رقم خمسه الكائن رقم خمسه عند قتل كل افراد الكائن الحي رقم لاثه لما نقتل كل ثلاثه طبعا العدد بتاعه هيزيد لان ثلاثه بيفترسوا طب لما اخلص من ثلاثه يبقى عدده هيزيد تزداد اعداد افراد الكائن خمسه لقله اعداد داد الكائنات التي تتغذى عليه وضح بالرسمه اكثر سلسله غذائيه طب احنا عملناهم السلسله دي فيها اربعه ودي 1 ا 3 4 ودي 1 ا 3 ا ودي 1 ا 3 اقصر واحده 6 ا 1 يبقى هقول له 6 ا 1 رقم 10 الشكل المقابل يمثل هرم الطاقه استبدل الارقام الموضحه فيه بالكائنات الحيه التاليه الفاكهه والثعبان والنسر والضفضع والذبابه دايما ال الفاكهه دي كائنات منتجه يبقى الفاكهه الاول مين اللي هيتغذى على الفاكهه ذباب في ذبابه الفاكهه طب الذبابه مين اللي اكلها الضفضع؟ الضفدح ثعبان الثعبان وبعد كده اخر حاجه النسر اي هذه الكائنات السابقه يمثل كائن مستهلك ثانوي الذبابه مستهلك اولي مستهلك ثانوي مستهلك الثانوي اللي هو الايه الضفضع واي منها يمثل ثالثي ثالثي اللي هو الثعبان يبقى ده الثالثي اذا كانت الطاقه المنتقله الى الكائن 4 تساوي 20 رقم 4 دي فيها 20 فان الطاقه في انين طول ما انت نازل لتحت بتزود صفر ال 20 هتبقى 200 وبعد كده هتبقى 2000 وهنا هتبقى 20,000 يبقى هتبقى 2000 وحده طاقه واحنا نازلين بنزود صفر واحنا طالعين بنقلل صفر في بعد كده السؤال 10 اسئله متنوعه ما المصدر الرئيسي للتقى في اي سلسله غذائيه هنقول له الشمس حدد نوع العلاقه الغذائيه بين الدعسوقه وحشره المن هقول له علاقه افتراس اذكر مثالا على المكافحه البيولوجيه هقول له استخدام الخناف المنقطه في التغذي على حشره المن استخدام الخنافس المنقطه في التغذي على حشره المن التي تصيب الخضروات والفاكهه رقم اربعه كون سلسله غذائيه من كل مجموعه من الكائنات الاتيه مع توضيح نوع السلسله اول حاجه هنبدا بمين في السلسله الاولى بالحشائش هندور على الكائنات المنتجه وبعدين مين اللي بتغذى على الحشائش الارنب وبعد الارنب التعبين وبعد التعبين الثور واي سلسله بتنتهي بالبكتيريا والفطريات طيب بعد كده السلسله الاولى هتبدا بالطحالب الطحالب بعدها جمبري والجمبري اسماك وبعد الاسماك الفاقمه والفاق دب واخر حاجه هتنتهي بالبكتيريا التحلل فبيقول لي ايه طب نوع السلسله ايه عندي سلسله لما نيجي نشوف السلسله اللي قدامي دي سلسله غذائيه مائيه واللي فوق دي عباره عن سلسله غذائيه بريه يبقى يبقى اللي فوق سلسله غذائيه بريه والثانيه سلسله غذائيه مائيه بعد كده بيقول لي رقم خمسه في السلسله الغذائيه المقابله حشائش وفقر وثعبان وسقو فسر يقوم الثعبان بدور المفترس والفارسه في نفس الوقت التعبان هنقول يقوم بدور المفترس لانه يتغذى على الفقار ويكون بدور الفريسه لان الثقور تتغذى عليه ما اثر قتل الثعابين على اعداد الثقور لو قتلنا الثقور هتقل لو قتلنا الثعابين هتقل اعداد اعداد الثور تقل اعداد الايه السكور رقم سته اذا بدا هرم الطاقه لاحدى سلاسل غذاء بكائن حي يمتلك طاقه مقدارها 2000 وحده طاقه وانتقل جزء من هذه الطاقه خلال اربع مستويات غذائيه ارسم هرم الطاقه المعبر عن هذه السلسله معبرا عن الكائنات المنتجه والمستهلكه بارقام اول حاجه هنعمل مثلث في او هرم في اربع مستويات المستوى الاول ده كائن منتج بعد كده مستهلك اولي مستهلك ثانوي مستهلك ثالث هنبدا بال 2000 وطول ما احنا طالعين لفوق هنقلل صفر هنقلل 10% يعني 200 ال 200 هتبقى 20 ال 20 هتبقى اين بيقول لي احسب مقدار الطاقه التي تصل للمستهلك الاولي طيب المستهلك الاولي اساسا هيتغذى على 2000 طب 2000× 1 على 10 يبقى 200 وحده طاقه 200× 1 على 10 يعني 20 وحده طاقه يبقى ادي المستوى الغذائي الاول الثاني الثالث يبقى هو بيسالني على الايه على الثانوي يبقى المستوى الغذائي الثالث اللي تحتيه دي 200 هضرب 200× 1 على 10 هيديني 20 وحده ايه؟ 20 وحده طاقه طيب السؤال الاخير اذا كانت طاقه الكائن المستهلك الثانوي في سلسله غذائيه 100 وحده طاقه كم تكون طاقه الكائن المنتج؟ هنقول كل مستوى غذائي ينقل 10% فقط من طاقته الى المستوى الغذائي الذي يليه اذا طاقه المستهلك الاولي هي 1000 وحده طاقه وا طاقه الكائن المنتج 100,000 وحده ايه؟ وحده طاقه ده المستهلك الثانوي اذا كان اللي فوق اساسا اللي فوق ده كان عباره عن ايه 100 واحنا نازلين بنزود صفر يبقى 1000 بعد كده هيبقى 10000 ويبقى كده خلصنا النهارده واشوفكم على خير باذن الله والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته