السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اللهم لا علم لنا الا ما علمتنا ان شاء الله هنحل اسئله كتاب الامتحان على درس العلاقات الغذائيه في المجتمعات الحيويه هنحل اسئله كتاب الامتحان والكتاب المدرسي والامتحان الشامل على الدرس طبعا دي كلها اسئله كتاب الامتحان وهو اللي ليه الملكيه الفكريه اوكي يلا بينا على اول سؤال بيقول في السلسله الغذائيه حشائش ارنب ثعبان نسر طبعا دي سلسله غذائيه باداه بايه؟ باداه بكائن منتج ومنتهيه بايه؟ كائن مستهلك المستهلك الاول هو قال لي المستهلك الاول يبقى انا كده هكنسل الكائن المنتج وابص من اول هنا ده كده المستهلك الاولي ده كده المستهلك الثانوي وده المستهلك الثالثي او من الدرجه الثالثه المستهلك الاولي هو الارنب يبقى المستهلك الاولي الار ارنب ليه؟ اول مستهلك بيعتمد على الكائنات المنتجه ده بيكون المستهلك الاولي وادي المستهلك الثانوي وده المستهلك من الدرجه الثالثه اللي هو النسر يبقى انا علشان اعرف المستهلك الاولي هو اول كائن بيعتمد على الكائنات المنتجه او الكائن بعد الكائنات المنتجه اللي هو هنا ايه الارنب وبعد كده بعد كده 1 2 3 يبقى ده كده ايه الثالث ده كده ايه الثانوي اوكي تشغل الكائنات المنتجه قاعده هرم الطاقه هرم الطاقه كده بيبقى عامل زي الهرم اهو هرم طاقه في القاعده بتاعته بتكون الكائنات المنتجه يبقى الكائنات المنتجه بتكون فين؟ تحت هنا في قاعده الهرم بينما تشغل اخر الكائنات المستهلكه قمه الهرم بتبقى موجوده هنا كده اخر الكائنات المستهلكه بتكون فوق في قمه ايه؟ الهرم يبقى تحت الكائنات المنتجه ما ينفعش يكون في هرم طاقه من غير كائنات منتجه ينفع ابني هرم من غير ما ابني القاعده بتاعته لا في السلسله الغذائيه المقابله طبعا دي شبكه غذائيه تمام يلزم لخفض اعداد الجراد زياده اعداد ايه وخفض اعداد ايه يلا نبص كده على السلسله الغذائيه اللي فيها الجراد هنا كده دي كده السلسله الغذائيه بتاعه الجراد باده بايه؟ باداه باحشابه وطبعا احنا قلنا قبل كده اي سلسله غذائيه بتبدا بكائنات منتجه بدا باحشاب بعد كده جراد وبعد كده ايه؟ فار طبعا هنا ما فيش اي تداخل ثاني ما بين الجراد مش بياثر عليه حاجه ثاني يبقى اعشاب جراد فار ايه الحاجه اللي يلزم لخفض اعداد الجراد انا عايزه اعمل ايه لاعداد الجراد اقللها صح؟ عايزه هنا اقللها فعلشان اقلل اللي هنا هقلل اللي هنا هقلل الغذاء اللي بيعتمد عليه الجراد يبقى لز لخفض اعداد الجراد بعمل ايه؟ بخفض بقلل الاحشاب فلما اقلل الاحشاب اللي هي بقلل الغذاء فكده اعداد الجراد هتقل ليه؟ لان هي مش لاقيه الاكل بتاعها هيحصل تنافس كبير جدا ما بين الجراد على العشب على الغذاء فه الجراد هيتضر فعدده ايه؟ هيقل طيب وزود ازود ايه؟ ازود الفران طبعا الفران دي بتتغذى على الجراد فانا لو زودت الفران عدد الجراد هيقل اوكي يبقى يلزم لخفض اعداد الجراد زياده اعداد ايه الفئران انا لو زودت الفران فكل الفران هتبتدي تتغذى على الجراد فعدد الجراد ايه هيقل يبقى انا كده ازود الفران واقلل اعداد ايه الاعشاب ناخد بالنا من اسئله زي كده عشان يشو نشوف هو عايز ايه هنا مثلا لخفض اعداد طبعا لو لزياده اعداد بتبقى الاجابه مختلفه خالص هقلل عدد يبقى انا عايزه اقلل يبقى اقلل الحاجه اللي بيتغذى عليها وازود الحاجه اللييه بتتغذى عليها اوكي نقط يمثل مسار الطاقه وكمياتها بين المستويات الغذائيه المختلفه في اي سلسله غذائيه طبعا ده مصطلح ده اسمه هرم الطاقه هرم الطاقه هو اللي بيمثل ايه مسار الطاقه وكميتها بينما نقط تمثل تداخل وترابط عده سلاسل غذائيه مع عده سلاسل مع بعض بسميها شبكه شبكه غذائيه اوكي شبكه غذائيه اذكر اهميه المكافحه البيولوجيه احنا يعني ايه اصلا مكافحه بيولوجيه المكافحه البيولوجيه دي ان انا بستخدم كائنات حيه كائنات حيه بدل من المبيدات الحشريه في علاج الافات الزراعيه مش في العلاج الافات الزراعيه بس ده بس مش موجود في المجال الزراعي في في مجالات ثانيه في مجالات البيئه بس هنا المكافحه البيولوجيه دي اهميتها ايه ان انا بقضي على الاثات الضاره دون استخدام المبيدات الحشريه فانا كده حافظت على ايه على صحتي وحافظت على البيئه اللي انا موجود فيها اوكي احسب مقدار الطاقه التي تصل للمستوى الغذائي الثالث في هرم الطاقه اذا كان مقدار الطاقه في المستوى الغذائي الاول 100 وحده انا عندي هرم طاقه تمام اهو نرسمه كده قال لي طبعا انا مش عارف هو كام مستوى بس هو اطيني الطاقه في المستوى الاول الغذائي الاول 100 وحده يعني هنا كده 100 وحده ده المستوى الغذائي الاول هنا كده 100 ماشي 100 يعني الطاقه في ال احنا قلنا المستوى الغذائي الاول يعني الطاقه بتاع الكائنات المنتجه لان الكائنات المنتجه هي اللي في المستوى الغذائي الاول 100 وحده هنا كده يا ترى في المستوى الغذائي الثاني هنا كده هتكون كام؟ علشان اعرف المستوى الغذائي الثالث لازم اعرف المستوى المستوى الغذائي الثاني يا ترى بقى في المستوى الغذائي الثاني هتكون كام؟ طب انا هعرف ازاي؟ احنا قلنا لما اجي اتنقل من مستوى غذائي لمستوى غذائي الذي يليه بيحصل فقد ايه؟ بيحصل فقد 90% من الطاقه ويوصل بس بيوصل بس 10% يبقى المستوى الجذائي الثاني انا كده بجيب الثاني مش بجيب الثالث الثاني هيكون فيه قد ايه اعرف منين عمل معادله رياضيه سهله خالص المستوى الغذائي فيه الطاقه في المستوى الغذائي الاول يعني كده دي ال 100 دي الموجوده في المستوى الغذائي الاول واضربها في 10 على 100 اللي هي واح 1 على 10 اهي 10 على 100 اهي كده 10 على 100 مش احنا المستوى الغذائي الاول فيه كام؟ في 100 في 10 على 100 اللي بيوصل بس بيساوي اهو 10 وحده طاقه يبقى كده ده موجود فين؟ ده موجود في المستوى الغذائي التاني ده كده 10 وحده طاقه طب الموجود في المستوى الغذائي التالت بقى نفس اللي عملناه في المستوى الغذائي التاني هحط هنا اهو ده كده المستوى الغذائي التاني طب المستوى الغذائي التالت بقى اهو التالت هيبقى فيه كام؟ هكتب اللي موجود في المستوى الغذائي التاني يعني عشان اعرف المستوى اللي موجود في المستوى الغذائي الثالث يبقى لازم اعرف اللي موجود في المستوى الغذائي الثاني طب لو مثلا عايزه اعرف الطاقه اللي موجوده في المستوى الغذائي العاشر يبقى هجيب مستوى الطاقه اللي موجوده في المستوى الغذائي التاسع واضربها في وايه 10 على 100 اللي موجود في المستوى الغذائي التاني كام لسه جايبينه كام؟ 10 في 10 على 100 اللي هي ممكن اكتبها 0.1 0.1 يعني اطير الاصفار مع بعض اهي 10 على 100 يعني انا دي ممكن اخلي الصفر اللي هنا اللي تحت ده يروح مع اللي فوق عادي ما فيش مشكله يعني لو رحت وديت ده مع ده ال 10 دي هتطير مع ال 10 دي يبقى الموجود في المستوى الغذائي الثالث كام واحد واحد اهو واحد واحد طاقه تمام يبقى اللي موجود في المستوى الغذائي الثالث هيطلع واحد وعلشان اجيب اجيب المستوى الثالث لازم اعرف المستوى الثاني وهيكون فيه اثنين وما ننساش نكتب وحده طاقه تمام ادرس الشبكه الغذائيه المقابله دي كده شبكه غذائيه عرفت منين ان هي شبكه غذائيه فيها اكت من سلسله غذائيه مرتبطين ببعض ثم اختر الاجابه الصحيحه مما يلي من بين الاجابات المعطاه تمام يعتبر كل من مصدر جذاء طائر النورس ده كده طائر النورس اوكي علشان اعرف مصدر الغذاء بتاعه وبشوف هو انهي سهم جاي له داخل ليه كم سهم وانا هنا طائر النورث اهو داخل له الحبار اوكي وداخل له الجمبري في اسهم تاني داخله لطائر النورس لا يبقى يعتبر الجمبري والتحالب هو الجمبري اه بس التحالب لا مش داخلا له دايركت لا الحبار والحوت لا مافيش حاجه من الحوت مافيش سهم طالع من الحوت رايح الطر النورص يبقى دي كده هنكنسلها ودي كده هنكنسلها تمام الجمبري والحبار اه الاثنين شايفين طالع سهم من الجمبري وسهم من الحبار يبقى الاجابه الصحيحه عندي هي الجمبري والحبار اوكي يتنافس الحوت وكلب البحر على فين الحوت اهو وكلب البحر اهو بيتنفسوا يعني بيعتمدوا هم الاثنين على نفس الحاجه هم الاثنين بيتغذوا على نفس الحاجه يلا كده نشوف الحوت وكلب البحر بيتغذوا على ايه؟ الاثنين بيتغذوا على ايه؟ على الجمبري يبقى هم الاثنين هم الاثنين بيتنافسوا على الجمبري يعني نفترض ان احنا لقينا كده مثلا مستعمره جمبري هلاقي الحوت وكلب الحبحر هم الاثنين عاوزين يحصلوا عليها الاول يبقى كده حصل ايه؟ تنافس يبقى يتنافس الحوت وكلب البحر على الجمبري طبعا هو مش طائر الجمبري هو الجمبري هم الاثنين مش بيتنافسوا على الحبار ليه؟ لان الحوت لا يعتمد على الحبار طب على البطريق لا الحوت اصلا مش بياكل اا بطريق طقر النورس لا يبقى على الجمبري طبعا شايفين هنا التنافس مش شرط يكون من نفس النوع يعني هنا حصل تنافس ما بين حوت وكلب بحر والاثنين انواع مختلفه خالص وفصائل مختلفه خالص اوكي يعتبر الجمبري المصدر الجمبري المصدر الغذائي الوحيد ليه مصدر غذائي وحيد ليه حاجه واحده بس نشوف الحاجه اللي بتعتمد بس في غذائها على الجمبري كلب البحر لا ده داخل له كذا سهم كلب البحر هنا بيعتمد على الحبار وعلى الجمبري وعلى البطريق يبقى ما ينفعش كلب البحر هنكنسل اجابه كلب البحر البطريق هو اصلا البطريك مش بيتغذى على الجمبري يبقى هنكنسل ايه البطريك الطحال الطحالب هي اللي بتتغذى على الجمبري لا لان الطحالب ايه الطحالب دي منتجه يبقى ايه الحوت اه الحوت ليه الحوت بقى لان الحوت طالع منه سهم داخل له داخله سوري داخل له سهم واحد هو ايه الجمبري يبقى الاجابه الصحيحه هي ايه الحوت اوكي تبدا اطول سلسله غذائيه ب اي سلسله غذائيه لازم تبدا بايه بكائن منتج يعني دي كده مش هبص لها دي هنكنسلها ودي برده هكنسلها ليه كنسلناها لان اي سلسله غذائيه لازم تبدا بكائن منتج اي حاجه بتعمل عمليه البناء ايه الضوئي يبقى عندي الاجابه الصحيحه لا اما ب لا اما د تمام لا اما دي لا اما دي ليه لان هي بدات بكائن منتج لا اما طحالب لا اما طحالب دي طحالب وبطريق هل تحالب بعد كده بطريق دي كده اطول سلسله غذائيه ولا طحالب وكلب البحر طحالب جمبري بعد كده كلب بحر يبقى اطول سلسله غذائيه هتبتدي بال الطحالب وتنتهي بكلب ايه البحر لازم السلسله الغذائيه تبدا بكائن منتج اوكي عندي مجموعه من الكائنات الحيه حبوب قمح بوم عصافير جراد فئران كون سلسله غذائيه تبين العلاقه بين افراد هذه الكائنات المفروض ان انا اعمل سلسله غذائيه فيها الكائنات الحيه دي يا ترى هبدا بايه؟ هبدا بحبوب القمح دي كده عندي اول حاجه ليه؟ لان انا قلنا قبل كده السلسله الغذائيه بتبدا بكائنات منتجه يبقى عندي حبوب قمح ادي حبوب القمح طيب بعد حبوب القمح ايه؟ الكائن المستهلك الاولي الحاجه اللي بتتغذى على حبوب القمح وهنا طبعا عندي اكث من سلسله وممكن اعمل كمان من سلسله انا ممكن اعمل شبكه غذائيه يعني ممكن بعد حبوب القمح القى الجراد القئران قلق العصافير بس انا هنعمل السلسله دي حبوب قمح بعد كده جراد وبعد الجراد اللي بتغذى على الجراد العصافير وبعد العصافير ايه الفئران الفئران متغذى على على العصافير وبعد الفئران اللي بيتغذى على الفئران هو البوض يبقى انا هنا لو عايزه اعمل سلسله غذائيه ببتدي السلسله الغذائيه دي بالكائن المنتج بعد كده الكائن المستهلك الاولي كان مستهلك من الدرجه الثانيه او الثانوي من الدرجه الثالثه ومن الدرجه الرابعه اوكي ده كده السلسله الغذائيه اللي انا بنيتها طبعا الجراد بيعتمد على حبوب القمح العصافير بتاكل الجراد والفئران بتاكل العصافير والبوم بتاكل الفئران اوكي ارسم هرم طاقه المكون لهذه الكائنات طبعا هرم الطاقه عندي قاعده للهرم وقمه للهرم يا ترى ايه اللي هيكون في قاعده الهرم وايه اللي هيكون في القمه ادي عندي هرم الطاقه بتاعي اول حاجه عندي حبوب القمح وقلنا في قاعده الهرم بيكون موجود ايه؟ موجود الكائنات المنتجه وبعد كده الجراد وبعدها العصافير وبعد كده الفئران وبعد كده البوم تمام ويلا بينا على اسئله كتاب الامتحان وطبعا هنحل الجزء الاول من الدرس اول سؤال معانا اكتب المصطلح العلمي منطقه تتضمن كائنات حيه ومكونات غير حيه حيه وغير حيه يبقى نظام بيئي وتتضمن عده مستويات من التنظيم طبعا الاجابه هنا هتكون النظام البيئي اوكي لو قال لي كائنات حيه ومكونات غير حيه هيكون النظام البيئي اوكي الوحده الاساسيه في تصنيف الكائنات الحيه ايه هي الوحده الاساسيه اللي انا بصنفيه فيها الكائنات الحيه طبعا بنصنف الكائنات الحيه دي الاكثر اكتر من حاجه ابسط حاجه في تصنيف الكائنات الحيه هي النوع زي ما الخليه مثلا هي الوحده الاساسيه في الكائن الحي اللي بتكون لي الكائن الحي الذره هي اللي بتكون الماده النوع برده هو الوحده الاساسيه في تصنيف الكائنات الحيه افراد الجماعات الحيويه المختلفه التي تعيش في نفس البيئه جماعات مختلفه يعني مش جماعه واحده او انواع واحده طالما قال لي جماعات مختلفه يبقى ده مجتمع مجتمع بيئي ده كده مجتمع بيئي تمام ده مجتمع بيئي مجموعه افراد نخلي بالنا بقى نشوف الفرق ما بين ده وما بين ده مجموعه افراد النوع الواحد يعني من نفس النوع نفس كل حاجه التي تعيش في مكان وزمان واحد ده بنسميه جماعه حيويه وده مجتمع حيوي اوكي مجتمع حيوي مش مجتمع بيئي مجتمع حيوي هنا ده اسمه جماعه حيويه علاقه غذائيه بين فردين يستفيد منهما منها احدهما واحد بيستفيد على حساب ضرر اخر واحد بيستفيد واحد بيتضر يبقى علاقه ايه علاقه الافتراس دي كده الافتراس طيب علاقه غذائيه بين فردين من نفس النوع يحصلاها على الطاقه من مورد غذائي واحد يوجد بكميات قليله هم الاثنين بيعتمدوا على مصدر غذائي واحد والمصدر ده موجود بكميات قيه طبعا قليله طبعا دي علاقه ايه التنافس طبعا التنافس مش شرط يكون من نفس النوع زي ما احنا شفنا من شويه يبقى ده كده ايه التنافس تمام علاقه غذائيه بين فردين يستفيد كلاهما من الاخر الاثنين بيستفادوا دون وقوع ضرر على احدهما الاثنين هيستفادوا اسمها ايه تبادل منفعه تبادل الاثنين اهو بيستفادوا يبقى جاب الاسم تبادل منفعه علاقه غذائيه بين فردين يعرف احدهما بالمتعايش والاخر بالمضيف طبعا اللي بيستفاد بنسميه المتعايش واللي مش بيستفاد ولا بيتضر لا بيحصل استفاده ولا رد الضرر ده بسميه المضيف دي علاقه اسمها ايه جايه من الاسم اهو المعايش شه اسمها ايه؟ المعاشه دي كده اسمها المعاشه يبقى انا كده عندي في العلاقات الغذائيه اربعه افتراس واحد بيستفيد وواحد بيتضر تنافس الاثنين بيتضروا وبيبقى في مصدر غذائي قليل تبادل منفعه الاثنين بيستفادوا ما فيش ضرر على اي حد رقم اربعه هي ايه المعايشه واحد بيستفيد والثاني مش بيتضرر الثاني بيكون لا ضرر ولا نفع ما ما فيش اي حاجه عليها اوكي كائنات ذاتيه التغذيه تستطيع صنع غذائها بنفسها عمليه البناء الضوي طبعا دي كائنات منتجه دي كده اسمها كائنات منتجه الحيوانات التي تعتمد في تعتمد على الكائنات المنتجه في الحصول على غذائها طبعا دي اسمها كائنات مستهلكه دي كده اسمها كائنات مستهلكه بتعتمد على الكائنات ايه المنتجه سواء بصوره مباشره او بغير مباشره كائنات مستهلكه تتغذى على النباتات والحيوانات بتتغذى على الاثنين على النباتات اللي هي الاعشاب والحيوانات اللي هي اللحوم دي بيسميها كائنات ايه قارطه يعني اللي بتاكل الاثنين زي الدب زي الفار كائنات مستهلكه تتغذى على بقايا الكائنات الحيه دي اسمها الكانسه وهناخد بالنا دلوقتي من السؤال اللي بعده نعرف الفرق بينها وبين الكائنات المحلله اهي كائنات هنا قال لي حتى مستهلكه شايفين كائنات مستهلكه هنا كائنات تحصل على الطاقه من حيث ا من جثس الكائنات الميته دي الكائنات المحلله دي كده كائنات ايه محلله احنا قلنا قسمنا الكائنات الحيه لثلاث انواع من حيث الحصول على الطاقه بتاعتها الايه والايه والايه لكائنات منتجه وقلنا دي بتعمل غذائها بنفسها كائنات مستهلكه ودي بتعتمد على الكائنات المنتجه تمام وخدناها المستهلكه دي اصلا اربع انواع وكائنات محلله والكائنات المحلله دي بتتغذى على جثث الكائنات الميته بتحللها لي لمواد بسيطه اختر الاجابه الصحيحه كل مما ياتي من العناصر من من العناصر غير الحيه في النظام البيئي ما عدا يعني هو كده جايب لي اربع اجابات واحده منهم ده كائن حي والباقي غير حي يا ترى بقى ايه الكائن الحي الحشائش اه الحشائش طب الرمله حي لا طب الميه برده لا والصخور لا يبقى من العناصر الغير حيه كلهم غير حيه ما عدا حاجه واحده بس حيه هي ايه الحشائش الشكل المقابل يوضح عده كائنات حيه مختلفه عندي اهو اعشاب عندي ديدان عندي طائر الديدان الموجوده في هذه البيئه تمثل مجتمع حيوي جماعه حيويه نظام بيئي غلاف حيوي طبعا هنكنسل دول لان الدوده عمرها ما هتمثل نظام بيئي او غلاف حيوي طيب هنا مجتمع بيئي ولا جماعه حيويه مجتمع حيوي ولا جماعه حيويه الدوده ده من نفس النوع وعايشه في الديدان هنا من نفس النوع يعني دي دوده ودي دوده ودي دوده المفروض الاثنين يكون شكل بعض يعني دي زي دي زي دي تمام كلهم من نفس النوع وفي نفس المكان والزمان يبقى جماعه حيويه اما بقى الدوده مع الطائر مع العشب بسميه مجتمع حيوي المجتمع الحيوي دي كده حاجه اشمل واكبر الديدان بس جماعه حيويه الطيور بس جماعه حيويه الطائر ده طبعا لازم تكون من نفس النوع الاحشاب اللي موجوده دي بس جماعه حيويه اما بقى الديدان مع الاعشاب مع الطائر بسميه مجتمع حيوي تمام من العلاقات الغذائيه التي ينتج عنها ضرر لكلا الفردين الاثنين بيتضروا وانا مغمض علاقه التنافس احنا الاتنين بنتنافس على نفس الحاجه طبعا مش الافتراس الافتراس واحد بيستفيد واحد بيتضر المعايشه واحد بيستفيد والتاني لا ضرر ولا منفعه تبادل المنفعه الاثنين بيستفادوا طبعا دي برده اجابه خطا يبقى طالما قال لي ضرر على الاثنين يبقى التنافس كل من العلاقات التاليه تمثل علاقه افتراس واحد بياكل التاني ما عدا علاقه واحده مش علاقه افتراس الاسد والحمار الوحشي طبعا ده علاقه افتراس ليه ده كده خطا ليه بقى ان هي دي مش علاقه افتراس لان الاسد بياكل الحمار الوحشي نبات الديونيا والحشره طبعا نبات الديونيا دي من نباتات اكله الاعشاب بتعتمد من النباتات اكله الحشرات دي نباتات بتعتمد على الحشرات في الحصول على النيتروجين في الطبيعي ان النباتات بتعمل عمليه بناء ضوئي عشان تحصل على الغذاء بتاعها فدي بتحصل على الغذاء بتاعها من الحشرات ده كده برده علاقه تنافس الذئب ا والارنب البري طبعا الذئاب بتاكل ايه الارنب دي علاقه افتراس يبقى دول دول كده مش علاقه افتراس تعال نشوف رقم ج تمساح النيل وطائر الزقزاج طبعا دي علاقه ايه معايشه يبقى دي كده مش افتراس اوكي تمام كده يبقى كده الاجابه عندي هي تمساح النيل وطائر الزقزاج لان هي دي علاقه معاشه الحيوانات المفترسه من نفس النوع التي تعيش في نفس النظام البيئي حيوانات مفترسه من نفس النوع وفي نفس النظام البيئي هم الاثنين في بينهم علاقه ايه؟ تصبح كانات محلله لا تنتج غذائها بنفسها لا حتى هو قال لي ايه حيوانات هي في حيوانات اصلا بتنتج غذائها بنفسها تتنافس على الغذاء ولا تستمد طاقتها من الشمس طبعا هم بيستمدوا اه طاقتهم من الشمس بس بطريقه غير مباشره بس هي الاجابه الصحيحه تتنافس على الغذاء بيحصل بينهم تنافس على الغذاء وخصوصا لو مورد الغذاء ده موجود بكميات ايه قليله من الشكل المقابل جايب لي اهو نباتات حيه او نظام بيئي في نباتات وفي ح كائنات حيه وكائنات غير حيه ما المستهل ما الكائن المستهلك في حوض السمك يا ترى ايه هي الكائن الحي المستهلك هنا طبعا مش النباتات مش النبات الاخضر هيكون ايه السمكه ليه لان السمكه بتعتمد على كائنات حيه غيرها اللي هي تقريبا التحالف وفي بيتغذى على النباتات ايه الخضراء اكلات العشب من الكائنات اكلات العشب اللي بتتغذى على الاحشاب من الكائنات ايه المنتجه طبعا الكائنات المنتجه دي بتعمل غذائها بنفسها الكانسه الكانسه بتتغذى على بقايا الكائنات الحيه ولا المستهلكه ولا المحلله طبعا المستهلكه وبسميها ايه اكلات العشب طب مستهلكه الكنيسه دي جزء من المستهلكه وطبعا مش المحلله اوكي من الكائنات الحيه التي تحصل على غذائها من النباتات والحيوانات بتغذى على الاثنين هل هي بقى النصور والضباع لا لان هم بيتغذوا على ايه حيوانات بس الثعبان والبقره برده لا انا عايز كائنات ايه كائنات قارطه الارنب والفار لا ليه لان الفار قارط بس الارنب يتغذى على النباتات فقط الاجابه الصحيحه عندي هي ايه الاونفد والدب دي من الكائنات ايه القارطه كائنات مستهلكه بتتغذى على الاثنين نباتات وحيوانات بسميها ايه كائنات قارطه الحيوان الذي يتغذى على الحيوانات الصغيره وعلى جذور النباتات يوصف بانه من الكائنات بيتغذى على الحيوانات الصغيره شايفين يعني بيتغذى على اللحوم وعلى جذور النبات نباتات يعني بياكل النباتات يعني هو كده بيعيش على الاثنين حيوانات وايه لحوم ونباتات يوصف بانه من الكائنات ايه القارطه ده كده قارط اوكي كائنات كنيسه بتتغذى على بقايا الكائنات الحيه الكائنات المحلله دي بتتغذى على جثث الكائنات الحيه بتاخد تحللها القارده دي اللي هي ليها قوارض اوكي كل مما ياتي من الحيوانات الكنسه ما عدا حاجه مش من الحيوانات الكنسه وهي الدب الضبع والنسر والصرور دي بتتغذى على بقايا الكائنات ايه الحيه اما الدب ده من الكائنات ايه القارطه من الكائنات التي تغذى على جثث يبقى ايه الفطريات بتاخدوا الجثه كده تحللها الفطريات البكتيريا اوكي يتكون اي نظام بيئي من نقط تتكون من من كل منها من جمعات حيويه والتي تتكون بدورها من يتكون النظام البيئي من مجتمعات مجتمع حيوي مجتمعات الكتابه مش واضحه قوي بس دي هتبقى مجتمعات ايه مجتمعات حيويه تتكون كلا منها من جماعات حيويه والتي تتكون بدورها من الافراد من نفس النوع افراد من نفس النوع اوكي لازم تكون من نفس النوع يعني ما ينفعش مثلا بصوا صوره زي كده ما ينفعش اقول ان الاثنين دول عاملين لي جماعه حيويه لا القطه لوحدها عامله جماعه حيويه والفار عامل جماعه حيويه الشكل المقابل يعبر عن علاقه نقط علاقه نقط بين نقط وهو القط ونقط هو الفار طب احنا شايفين ايه القطه بتاكل الفار يبقى علاقه ايه علاقه افتراس بتفترسها يبقى هنا علاقه ايه علاقه افتراس بين المفترس المفترس هو ايه اللي بياكل هو القطه والفريسه فين الفريسه هو الفار وعندي هنا الفار هو الفريسه يبقى دي علاقه افتراس واحد بيتاكل يعني واحد بيستفيد وواحد بيتضر المستفيد هنا هو عندي القط وده المفترس اما المضار هي الفار وهو ايه هو الفريسه العلاقه الغذائيه بين نبات الفول وبكتيريا العقد الجذريه طبعا دي علاقه ايه كل واحد بيستفاد ولا واحد بيستفاد وواحد بيتضر دي علاقه استفاده للطرفين يبقى دي اسمها تبادل منفعه يبقى العلاقه هنا دي تباد المنفعه بينما العلاقه الغذائيه بين نبات الديونيا والحشره في واحد بياكل الثاني واحد بيستفاد وواحد بيض يبقى دي علاقه ايه افتراس طبعا نبات الداونيا ده من النباتات اللي بتتغذى على الحشرات بتفترس الحشرات اوكي يبقى الفول والعقد الجذريه تبادل منفعل لان الاثنين بيستفادوا بس نبات الديونيا والحشره دي علاقه افتراس تستفيد بكتيريا العقد الجذريه من نبات الفول البكتيريا بتستفاد ايه؟ ان هي تاخد الغذاء اللي بيجي من عمليه البناء الضوئي وبيئه مناسبه تعيش فيها اوكي الشكل المقابل يمثل علاقه غذائيه ما بين غزاله وطائر ادي الغزاله وادي الطائر تعرف العلاقه الغذائيه باسم الغزاله مش بتستفاد حاجه ولا في نفس الوقت بتضر ايه بحاجه بس الطائر هو اللي بيستفيد واحد بيستفيد والثاني لا يقع عليه ضرر او نفح ده بسميها علاقه معايشه طب ليه مش تبادل منفعه؟ لان الغزاله تقدر تعيش عادي خالص من غير الطائر مافيش اي ضرر بيقع عليها لو الطائر ما جاش فدي علاقه معايشه لان واحد بس اللي بيستفاد والتاني لا بيتضر ولا بيستفيد فالعلاقه علاقه معايشه الفرد المستفيد هو ايه؟ الطائر اللي بيستفاد هنا الطائر طب بسميه ايه الطائر ده في العلاقه الغذائيه بسميه ايه بسميه المتعايش تمام يبقى الطائر ده يعتبر ايه المتعايش الفرد الذي لا يستفيد ولا يضر اللي هو الغزاله من هذه العلاقه هو طبعا الايه الغزاله طب الغزاله دي بسميها ايه في العلاقه الغذائيه بسميه المضيف تمام الكائنات نقط ذاتيه التغذيه طبعا الكائنات المنتجه الكائنات المنتجه بسميها ذاتيه التغذيه زي النباتات زي الطحالب بعد البكتيريا بينما بينما الكائنات المستهلكه بتكون غير ذاتيه التغذيه لا تستطيع ايه صنع غذائها بنفسها تتميز معظم الحيوانات العاشبه بوجود قواطع اسنانها بيبقى ليه شكل مميز في قواطع كده لو بصينا مثلا ا لاسنان الارنب او اسنان الحمار اي كائن حابب يعتمد على النباتات بس هلاقي ليه قواطع من قدام كده علشان تقطع لي النباتات بينما تتميز معظم الحيوانات اللاحمه بوجود انياب الانياب دي بتساعد ان هو ايه يمزق تمزيق اللح لحوم اللي هو التمزيق ايه الفرائس تمام يبقى ايه اني اوكي من امثله الكيائنات القارطه القارطه دي اللي هي الكائنات ايه اللي بتعتمد في غذائها على النباتات والحيوانات زي ايه مثلا زي الغراب زي ال الفار الفار عادي ياكل الجبنه عادي وياكل الطماطم والخيار وفي نفس الوقت ممكن ياكل كل فرخه صغيره صاحيه ويترسها فدي كده من الكائنات ايه القارطه من امثله الكائنات المحلله المحلله دي اللي بتعيش على بقايا او جثث اا الكائنات الميته زي الفطريات وزي البكتيريا يبقى الفطريات والبكتيريا طبعا مش كل الفطريات انواع معينه من الفطريات وانواع معينه من البكتيريا صوب ما تحته خط يعرف الفرد الذي يدار بيتضر من علاقه الافتراس باسم الفريسه اللي هو بيتاكل بيصيبه اذى بسميه ايه؟ الفريسه المتعايش لا يعود لا تعود عليه فائده ولا يقع عليه ضره طبعا ده مش المتعايش اسمه المضيف ده طبعا ايه المضيف تقوم ا الحشائش والاحشاب بانتاج غذائها عن طريق عمليه العمليه اسمها ايه اللي هي بينتج ايه الغذاء عمليه البناء الضوئي مش التنفس لا عمليه البناء ايه الضوئي طبعا في عمليه التنفس بناخد الطاقه مش بناخد الايه الغذاء الغذاء بيبقى اوريدي موجود من عمليه البناء الضوئي ويبتدي الجسم يستفاد بيه عن طريق التنفس او خصوصا اسمه التنفس فوس الخلوي اوكي تتغذى الحيوانات القارطه على بقايا الكائنات الميته لا مش الكائنات القارطه بنسميها الكائنات ايه الكانسه الكائنات الكنسه هي اللي بتتغذى على بقايا الكائنات الحيه مثلا زي النمر زي الضبع ا في مثلا كائن حي ميت ولسه في جسم بقايا لحوم فبتبتدي النسر والضباع تعيش عليهم وتاكلهم اوكي عند غياب الكائنات المستهلكه تتراكم جثث هي اصلا ايه اللي بتتغذى على الجثث او بتحلل لي الجثث الكائنات المحلله يبقى عند غياب الكائنات المحلله مش المستهلكه اذكر مثالا واحدا لكل مما ياتي علاقه افتراس حاجه زي علاقه الافتراس ده ايه الاسد مع الحمار الوحشي وحمار ايه وحشي طب ممكن مثلا اجيباني ايه نبات الدايونيا والحشره في امثله ايه كتيره علاقه تنافس علاقه تنافس فردين من نفس النوع بيتنافسوا على مصدر غذائي موجود بكميه قليله مثلا ارنب ارنبين بيتنفسوا على الغذاء اوكي اسدين بيتنافسوا على فريسه واحده تمام علاقه تبادل المنفعه في تبادل المنفعه الاثنين بيستفادوا زي نبات الفول الفول تمام واعقد بكتيريا العقد الجذريه ا زي مثلا في علاقات ثاني كتيره بس لازم في علاقه تبادل المنفعه الاثنين ايه الاثنين بيستفادوا اوكي علاقه معايشه واحد بيستفيد والثاني لا يقع عليه ضرر ولا نفع زي علاقه ايه طر الزغزاق ومعه تمساح النيل احد الكائنات المتعايشه المتعايشه دي اللي ايه بتستفيد زي طقر الزقزاق كائن منتج كائن منتج زي النباتات زي الحشائش النباتات بقى بكل انواعها زي الطحالب ا زي بعض البكتيريا طبعا التحالب غير النباتات خالص دي تبع نوع ودي تبع نوع ثاني كائن مستهلك اي كائن مستهلك اسد ارنب اي حاجه لا تستطيع صنع غذائها ايه بنفسها حيوان عاشب ده حيوان بيعتمد في غذائه فقط على الاحشاب زي ايه زي الارنب تمام حيوان لاحم زي الاسد بيعتمد بس على اللحوم في ايه؟ في غذائه ده اسميه حيوان لاحم حيوانات قارطه او حيوان قارط ده بيعتمد على الاتنين على الاحشاب واللحوم زي مثلا ايه الغراب حيوان كانس زي النسر بيعيش على بقايا الكائنات الميته كائن محلل زي بعض البكتيريا والفطريات اوكي حدد نوع العلاقه الغذائيه جايبلي اتنين من الكائنات الحيه ونشوف العلاقه بينهم ايه الاسد والحمار الوحشي ده علاقه ايه افتراس ده كده افتراس لان واحد بيستفيد وواحد بيتضر حرباء النمر والحشره برده افتراس الحرباء بتتغذى على الحشره فكده دي علاقه افتراس نبات الديونيا والحشره برده افتراس طائر الزقزاق والتمساح طائر الزقزاق بيستفيد والتمساح لا بيستفيد ولا بيضار يبقى دي علاقه ايه معايشه نبات الفول وبكتيريا العقد الجذريه دي علاقه تبادل منفعه تمام يلا بينا نشوف السؤال اللي بعده النباتات هنا بيقول لي استخرج الكلمه او العباره الغير مناسبه عندي نباتات مياه حيوانات طيور يا ترى ايه الكلمه الغير مناسبه دي كلها من مكونات النظام البيئي اوكي بس كلهم كائنات حيه ما عدا ايه ما عدا المياه دي مكونات غير ايه غير حيه يبقى ده مكو ده مكونات النظام البيئي كلهم كائنات حيه ما عدا المياه دي مكون غير حي الماء التربه الطحالب الهواء طبعا الحاجه المختلفه هي ايه هي التحالب ليه لانها برده من مكونات النظام البيئي كلهم كائنات غير حيه بس التحلب ده كائن حي اوكي تبادل المنفعه المعايشه التنافس شبكه الغذاء يا ترى ايه الكلمه الشاذه طبعا الكلمه الشاذه هي ايه شبكه الغذاء ليه؟ لان دول كلهم بيصفوا العلاقات الغذائيه بين الكائنات الحيه اما شبكه الغذاء دي بتوصف مسار انطلاق انتقال الطاقه اسد وحمار وحشي تمساح وطائر الزقزاق دي طبعا علاقه افتراس دي معايشه نمر وغزاله افتراس حشره ا حشره ونبات الدايونيا ده افتراس يبقى الحاجه المختلفه فيه هي ايه؟ طائر اا تمساح وطق الزقزاق لان كلهم افتراس بس دي علاقه ايه؟ معايشه الدب الغراب الفقر الثعبان يا ترى ايه المختلف هنا؟ طبعا المختلف هو الثعبان ليه الثعبان لان دي كائنات ايه مستهلكه قارطه اما ده ايه لاحم اوكي الضباع الاسود النصور الصراصير الضباع والنصور والاسود دي من الحي الحيوانات الكانسه مستهلكه كنسه بتعيش على بقايا الكائنات الحيه ما عدا ايه؟ الاسود الاسود دي كائنات لاحمه يبقى المختلف عندي هو ايه؟ هو الاسد علل لما ياتي العلاقه الغذائيه بين الاسد والحمار الوحشي علاقه افتراس ليه ما بين الاسد والحمار الوحشي افتراث لان في علاقه الاسد والحمار الوحشي في واحد بيستفيد بيتغذى بيجد غذاءه هو الاسد وواحد ايه بيموت بيضر هو ايه الحمار الوحشي فدي علاقه غذائيه مبنيه على استفاده الاسد بان هو يجد غذائه وضرر الحمار الوحشي بان هو ايه يفقد حياته اوكي علاقه التنافس تؤثر سلبيا على نمو الكائنات الحيه وبقائها على قيد الحياه ليه علاقه التنافس دي حاجه سلبيه لان التنافس ده بيكون تنافس بين نفس حيوانين او كائنين من نفس النوع اوكي على مصادر نمو ايه قليله فده بياثر سلبيا على ايه على النمو انا عندي مثلا ا اسدين بيتنافسوا على نفس الفريسه فده وخصوصا التنفس ده بيحصل امتى؟ بيحصل لما يكون مصدر الغذاء ده قليل فطبيعي ان ده بياثر سلبي على نمو الكائنات ايه الحيه وطبعا التنفس ده مش بس في الحيوانات ممكن نلاقيه برض في النباتات بيحصل ايه؟ تنافس نفترض ان احنا مثلا ا عندنا قصيص قصيصين واحد زرعت فيه نباتين وواحد زرعت فيه 10 فلاقي القصيص اللي انا زرعت فيه 10 النباتات اللي فيه صفرا دبلانه لان هو حصل تنافس ما بين النباتات دي على ايه؟ على الغذاء فبقت بياثر سلبيا على النمو اوكي العلاقه الغذائيه بين طائر الزقزاق والتمساح علاقه معايشه هي يعني ايه علاقه معايشه واحد بيستفيد والتاني ايه لا بيستفيد ولا بيضر هقول ان في العلاقه دي الطائر الزغزاق هو المستفيد وبسميه المتعايش بينما التمساح لا بيستفيد ولا بيضارب بسميه ايه المضيف الكائنات المنتجه ذاتيه التغذيه بينما الكائنات المستهلكه المستهلكه غير ذاتيه التغذيه الكائنات المنتجه دي بسميها ذاتيه التغذيه لانها تستطيع صنع غذائها بنفسها من خلال عمليه البناء ايه الضوئي بس الكائنات المستهلكه لا تستطيع هنا لا تستطيع صنع غذائها بنفسها من خلال عمليه ايه؟ البناء الضوئي يتميز فك الحصان بوجود قواطع بينما يتميز فك الاسد بوجود انياب الحصان عنده قواطع تمام علشان ايه الحصان ده من الكائنات العاشبه حيوان عاشب بيتغذى على ايه النبات النباتات فالقواطع دي بتساعده على تقطيع ايه؟ النبات تمام بس الانياب دي في الاسد اللي هو ايه حيوان مستهلك ايه لاحم بيتغذى على الحيوانات فالانياب دي تساعده على ايه بتساعده على ايه تقطيع الفريسه اوكي الدب والغراب من الكائنات القارطه الكائنات القارطه اللي هي ايه بتتغذى على الاثنين على النباتات وعلى اللحوم هقول لان الدب والغراب من الكائنات التي تتغذى على الحيوانات وعلى ايه؟ وعلى الاعشاب الاثنين مع بعض تسميه الكائنات المحلله بهذا الاسم ليه الكائنات المحلله دي بسميها محلله لانها لها القدره على تحليل المواد العضويه في جثث الكائنات الميته وتحويلها الى مواد بسيطه بتحللها لمواد بسيطه بترجع ايه للتربهاني وبتبقى جزء ايه منها اوكي يلا بينا نشوف اسئله المصطلح وما المقصود بكل اول حاجه النوع النوع النوع ده الوحده الاساسيه في تصنيف الكائنات الحيه اصغر حاجه في تصنيف الكائنات الحيه هو ايه هو النوع زي مثلا الخليه كده اصغر حاجه في جسم الكائن الحي فالنوع ده اصغر حاجه في تصنيف الكائنات الحيه مثلا بشوف حاجه اسمها المملكه والفصيله وال ومثلا والعائله والحاجات دي والترتيب وبعد كده اخر حاجه ما باجي اصنف الكائن الحي هو عندي ايه النوع اوكي النظام البيئي ايه هو النظام البيئي ايه ده؟ اي مكان بيكون فيه كائنات حيه الكائنات الحيه دي اللي هي المجتمع الحيوي ومكونات غير حيه مكان موجود فيه كائنات حيه وكائنات ايه؟ غير حيه وبيبقى في عده مستويات من ايه من التنظيم المجتمع الحيوي يعني ايه مجتمع حيوي دي مجموعه افراد الكائنات الحيه المختلفه طالما حيوي اهو يبقى انا بتكلم عن كائنات حيه مجموعه افراد الكائنات الحيه المختلفه تمام طبعا بتكون من جامعات حيويه كتيره بتعيش في نفس ايه؟ بنفس البيئه وبنفس المكان اللي هم عايشين فيه. اوكي ايه هي الجماعه الحيويه؟ يعني ايه جماعه حيويه؟ دي مجموعه افراد ونخلي بالنا من المجتمع والجماعه المجتمع ده مكان فيه اكت من نوع اكت من نوع في مثلا ديدان وطيور ونباتات ففي كده اكت من نوع من الكائنات ايه؟ الحيه اما الجماعه الجماعه دي افراد النوع الواحد ديدان بس نباتات بس اعشاب بس بتعيش في مكان وزمان ايه واحد يبقى الجماعه الحيويه دي لازم تكون من نفس النوع وعايشه في مكان وزمان واحد بس المجتمع الحيوي المجتمع الحيوي دي كل الكيائنات الحيويه اللي اللي عايشه في المكان ده اوكي ايه هو الفرد دي الفرد دي الفرد ايه الفرد هو نوع واحد فرد نوع واحد او كائن حي بينتمي ايه لنوع واحد من او نوع معين من الكائنات ايه الحيه الفرد ده كائن حي واحد بينتمي لنوع معين من الكائنات ايه الحيه ايه هي الافتراس؟ الافتراس دي علاقه غذائيه ما بين الكائنات ايه؟ الحيه بحيث في كائن مفترس ده اللي بيستفيد وكائن بيتضر هو ايه؟ الفريسه تمام ايه هو المفترس؟ المفترس ده كائن حي موجود في علاقه الافتراس وده اللي بيستفيد من علاقه الايه؟ الافتراس اوكي الفريسه ده الكائن اللي بيتضر من علاقه الافتراس التنا التنفس دي علاقه غذائيه ما بين كائنات حيه او نوعين من نفس النوع لازم يكونوا من نفس ايه النوع او بيعتمدوا على نفس الغذاء مش شرط يكون نفس النوع ممكن يكونوا بيعتمدوا على نفس المصدر بتاع الغذاء او نفس ايه مصدر الميه تمام بحيث ان الاثنين بيتضروا او بياثر عليهم ايه سلبيا اوكي تبادل المنفعه دي علاقه غذائيه ما بين الكائنات الحيه او نوعين من الكائنات ايه الحيه الاثنين بيستفيدوا من العلاقه زي ايه؟ زي نبات الفول وبكتيريا العقد ايه؟ الجذريه زي الحشره و النباتات بحيث ان الحشره بتقف على الزهره تاخد الغذاء بتاعها وفي نفس الوقت بتنقل حبوب اللقاح اوكي المعايشه دي علاقه غذائيه ما بين كائنين حيين ا في كائن بيستفاد وده بسميه المتعايش وكائن لا يستفيد ولا يضر لا يصيبه ضرر او استفاده ده بسميه المضيف زي ايه؟ زي علاقه طائر الزقزاق والتمساح اوكي المتعايش هو الكائن المستفيد من علاقه ايه؟ المعايشه تمام المضيف ده كائن لا يستفيد ولا يتضر من علاقه المعاشر الكائنات المنتجه هي الكائنات التي تصنع غذائها بنفسها خلال عمليه البناء ايه الضوئي زي النباتات زي الطحالب زي بعض انواع ايه البكتيريا الكائ الكائنات المستهلكه هي الكائنات التي لا تستطيع صنع غذائها بنفسها ودي كائنات غير ذاتيه التغذيه الكائنات المنتجه دي ممكن اسميها ذاتيه التغذيه اما الكائنات المستهلكه دي كائنات غير ذاتيه التغذيه لا تستطيع صنع غذائها ايه بنفسها اوكي زي الحيوانات طبعا امثله ليها كل الحيوانات الحيوانات العاشبه هي كائنات مستهلكه لا تستطيع صنع غذائها بنفسها وتحتمد على الاعشاب فقط في الحصول على الغذاء. الحيوانات اللاحمه هي كائنات مستهلكه طبعا لا تستطيع صنع غذائها بنفسها وتحصل على غذائها من خلال الحيوانات التغذيه على الحيوانات ايه فقط هنا مثلا زي الاسد هنا زي الارنب الكائنات الكانسه هي كائنات مستهلكه بتحصل على غذائها من خلال الايه الحصول على بقايا الحيوانات الميته زي النصور وزي الضبار الكائنات المحلله الكائن المحلل دي كائنات حيه تحصل على غذائها من خلال اا المواد العضويه الموجوده في جس جثث الكائنات الحيه الميته وبتحولها لمواد ايه بسيطه سهل ان هي ترجع ايه للتربه ثاني وتبقى جزء منها اوكي اذكر اهميه كل من النوع في الكائنات ايه الحيه النوع ده هو الوحده الاساسيه في ايه في التصنيف الكائنات الحيه ده مهم علشان اقدر اصنف الكائنات ايه الحيه التمساح في حياه طر الزغزاج طائر الزقزاج ده بيحصل على غذاءه من ايه؟ من التمساح اوكي التمساح ده يعتبر المضيف في علاقه ايه؟ المعايشه الموجوده بين التمساح وطائر الزغزاق الحيوانات الكنسه اهميه الحيوانات الكنسه ان هي بتتغذى على بقايا الكائنات ايه؟ الحيه تمام بكتيريا العقد الجذريه بالنسبه لنبات الفول بكتيريا العقد الجذريه دي بتض بتضيف ايه لنبات الفول بتساعد نبات الفول ان هو ايه تثبيت بيساعده على تثبيت النيتروجين الموجود في الهواء طبعا النيتروجين ده مهم جدا عشان يكون ايه بيكون لي البروتين مهم تمام طيب النبات ده النيتروجين ده موجود في الهواء بكميات كبيره جدا بس هل النبات بيقدر يستفيد بيه ويثبته لا بيساعده بقى بكتيريا العقد ايه الجذريه الكائنات المحلله في النظام البيئي دي بتعمل بتمنع على ترا بتمنح تراكم جثث الكائنات الحيه بحيث ان هي بتعمل ايه؟ بتحللها لمواد بسيطه بتحلل المواد العضويه لمواد ايه؟ بسيطه يسهل يسهل الاستفاده منها وبترجعها ثاني للبيئه فكده بتعمل على توازن نظام البيئي ما النتائج المترتبه على كل مما ياتي تنافس كائنات حيه على نفس المورد بشكل مستمر ده بياثر سلبيا على نمو الكائنات الحيه دي تمام وممكن يؤدي الى ايه الى موتها ممكن تموت نفترض ان انا عندي ا ميه قليله وفي كائنات حيه كتيره بتتنافس على الميه دي فهنا هيحصل تنافس شديد وممكن بعض الكائنات الحيه الضعيفه مش هتقدر تحصل على الميه فتموت اوكي النقص في مصادر الغذاء بين افراد الجماعات الحيويه ايه اللي هيحصل لو مصادر الغذاء ده قلت هيحصل ايه تنافس مستمر ما بين الكائنات الحيه دي على مصدر ايه الغذاء فده بيؤثر سلبيا على نموها وقد يؤدي الى ايه الى موتها اوكي اذكر فرقا واحدا بين كل من الجماعه الحيويه والمجتمع ايه الحيوي الجماعه الحيويه دي بتكون من نفس النوع كائنات حيه من نفس النوع اما المجتمع الحيوي دي كائنات حيه من اكت من ايه من نوع دي انواع مختلفه وده نوع ايه ده نوع واحد المفتاح الفترس والفريسه المفترس ده المستفيد من علاقه الافتراس اما الفريسه دي الكائن الحي اللي تدرر من كائن من ايه من علاقه الافتراس المتعايش والمضيف المتعايش ده لا بيستفيد ولا بيتضر ولا بيستفيد المتعايش ده بيستفيد فقط تمام اما المضيف لا يستفيد ولا يضر النبات والحيوان والبكتيريا النبات ده يصنع غذائه ايه؟ بنفسه تمام ده كائنات منتجه الحيوانات دي كائنات ايه مستهلكه تمام لا تستطيع صنع غذائها بنفسها البكتيريا بعض البكتيريا ما ينفعش اقول كده بكتيريا لان البكتيريا دي ممكن تكون حاجه اسمها مترممه ومتطفله بس بعض انواع البكتيريا بتكون محلله تمام الحيوانات اللاحمه والحيوانات ايه القارطه الحيوانات اللاحمه دي تحصل حصل على غذائها من خلال ايه اكل الحيوانات او التغذيه على الحيوانات على اللحوم فقط دي بتكون ايه بتغذى على الاثنين زي يعني النباتات والحيوانات هنا زي الاسد وهنا زي الفار وايه والغراب اسنان كل من الحصان والاسد ده عنده انياب عشان تساعده ايه على تقطيع الفريسه الاسد مثلا بيتغذى على الحيوانات اما الحصان الحصان ده بيبقى عنده ايه قواطع تمام الكائنات المحلله والكائنات الكنسه الكائنات المحلله دي زي بعض البكتيريا وبعض الفطريات الحيوانات الكنسه زي ايه الكنيسه دي اللي هي بتعيش على بقايا الكائنات الحيه زي الغراب مش سوري زي النسر زي الضباع دي بتعيش على جثث الكائنات الحيه الميته وبتحلل لي المواد العضويه لمواد ايه بسيطه ما دي بتعيش على بقايا الكائنات ايه الحيه قارن بين كل من المجتمع الحيوي والنظام البيئي من حيث ايه التكوين طبعا النظام البيئي ده اكبر ده الحاجه الكبيره الع اللي شامله جواها ال يعني النظام البيئي بيتكون من مجتمع حيوي ومجتمع وكائنات غير حيه تمام والمجتمع الحيوي ده حاجه جوه النظام البيئي فالمجتمع الحيوي ده ايه هو المجتمع الجمع الحيوي ده مجموعه الجماعات الحيويه المختلفه التي تعيش في نفس في نفس ايه البيئه في نفس المكان تمام يبقى المجتمع الحيوي ده جزء من نظام البيئي النظام البيئي ده فيه عباره عن مجتمعات حيويه وكائنات غير حيه ثاني زي الميه والهواء والتربه الافتراس وتبادل المنفعه من حيث الفرد المضار مع ذكر مثال طبعا الافتراس واحد بيستفيد واحد ايه بيتضر اما في تبادل المنفعه ما بيكونش فيه اي ايه ضرر لاي حد اوكي الافتراس مثلا زي اسد وغزاله زي نبات الديونيا والحشره تبادل المنفعه زي نبات الفول وبكتيريا العقد الجذريه وزي ايهاني وزي الزهره مع الحشرات يعني الحشرات بتقف على الظهر فبتستفاد بتاخد الغذاء بتاعها وفي نفس الوقت بتنقل حبوب ايه اللقاح اوكي التنافس والمعايشه من حيث الفرد المستفيد مع ذكر مثال في التنافس ما فيش حد بيستفيد في التنافس الاثنين بيتضروا ده كده في التنافس اما المعايشه في واحد ايه بيستفيد واحد لا بيستفيد ولا بيضر ا التنافس زي ا مثلا اسدين بيتنافسوا على فريسه اوكي اما المعايشه زي طائر الزقزاق وتمساح النيل الكائنات المنتجه والكائنات المستهلكه من حيث التعريف مع ذكر المثال الكائنات المنتجه هي كائنات ذاتيه التغذيه تستطيع صنع غذائها بنفسها عن طريق عمليه ايه البناء الضوئي اما الكائنات المستهلكه دي كائنات غير ذاتيه التغذيه لا تستطيع صنع غذائها بنفسها لان هي ايه مش بتعمل عمليه البناء الضوئي تمام مثلا زي الحيوانات هنا زي النباتات والطحالب وبعض انواع ايه البكتيريا الكائنات الكنسه والكائنات القارطه من حيث نوع الغذاء مع ذكر مثال الكائنات الكنسه دي بتتغذى على بقايا الكائنات ايه الحيه زي الصراصير وزي النصور وزي الضباع اما الكائنات القارطه دي بتتغذى على تعتمد في اجزائها على النباتات والحيوانات زي ايه زي الغراب والفار والانفض والدب اوكي ندرس الاشكال التاليه ثم اجب الشكل المقابل يوضح احد انواع العلاقات ايه الغذائيه بين الكائنات ايه الحيه عندي هنا ايه عندي الحرباء تمام وعندي ايه حشره بتتغذى عليها يبقى طبيعي واحد بيستفيد واحد بايه بيتضرب ما نوع العلاقه الغذائيه الموضحه بالشكل هي علاقه ايه؟ افتراس العلاقه الغذائيه افتراس ليه افتراس لان في واحد استفاد وواحد ايه اضر ما الاسم الذي يطلق على الفرد المستفيد والفرض المضار في هذه العلاقه طبعا المستفيد ده بيسميه ايه المستفيد بسميه مفترس اللي استفاد بسميه مفترس واللي اضر بسميه ايه بسميه فريسه يبقى الليضر بسميه فريسه والمستفيد بسميه ايه مفترسه الشكل المقابل يمثل احدى العلاقات الغذائيه شايفين ده ايه ده نبات الفول وفيه ايه بكتيريا العقد الجذريه ما اسم الكائن اكس ده اسمه بكتيريا العقد ايه الجذريه بكتيريا العقد ايه الجذريه تمام ما اسم العلاقه بين هذين الكائ الكائنين طبعا الاثنين بيستفادوا ما فيش ضرر على اي حد دي بسميها تبادل منفعه تمام تبادل منفعه اي الكائنين يستفيد من هذه العلاقه الغذائيه الاثنين ده ده وده الاثنين بيستفادوا الفول البكتيريا بتساعده ان هو يثبت النيتروجين في التربه وبكده بيساعده ايه في بناء البرو بروتين اما البكتيريا فهي بتحصل على الغذاء بتاعها والبيئه المناسبه اللي هي تنمو فيها اوكي الشكلان المقابلان يوضحان نوعين من الكائنات الحيه تنشا بينهما علاقه غذائيه ما نوع العلاقه الغذائيه التي تنشا بينهما ده ايه ده تمساح النيل وده طائر الزغزاق ايه هي العلاقه الغذائيه اللي بينهم دي علاقه ايه معايشه ليه معايشه واحد بيستفيد هو الزقزاق واحد لا بيستفيد ولا بيتضر هو تمساح النيل اوكي ما الصفه التي تطلق على تمسا التمساح في هذه العلاقه بسميه مضيف ده كده بسميه المضيف اوكي رتب مما ا رتب ما يلي تنازليا من حيث التكوين هنشوف من الاكبر لايه للاصغر عندي جماعات حيويه نظام بيئي افراد مجتمعات حيويه طبعا اكبر حاجه هو ايه النظام البيئي وده فيه كائنات حيه وكائنات غير ايه حيه بعد النظام البيئي يا ترى مجتمعات حيويه ولا يا جماعه طبعا المجتمع الحيوي وده بيبقى فيه كائنات حيه من اكت من نوع ثالث حاجه هي الجماعات الحيويه بتبقى فيها الكائنات الحيه من نفس النوع واصغر حاجه هي الفرد تمام اذكر انواع انماط التفاعلات الغذائيه بتكون اربع انماط تنافس افتراس تبادل منفعه وطبعا وايه ومعاشه اوكي مسار انطلاق الطاقه انطلاق انتقال الطاقه في صوره غذاء عند انتقالها من كائن حي لكائن حي اخر داخل نظام البيئي هي ايه السلسله الغذائيه طبعا هو قال لي ايه في صوره ايه غذاء دي بسميها السلسله الغذائيه نظام غذائي تستخدم فيه الكائنات الحيه في القضاء على الافات الزراعيه بدل من استخدام المبيدات الحشريه استخدم كائنات حيه بدل ما استخدم مبيدات حشريه ده اسمه المكافحه البيولوجيه ده كده اسمه المكافحه البيولوجيه زي بنستخدم ايه الدحسوقه في علاج ايه قافه المن تداخل وترابط عده سلاسل غذائيه معا ده بسميه بيتداخلوا مع بعض بتكون لي شبكه غذائيه يبقى ده كده اسمه شبكه غذائيه ونفرق ما بين الشبكه الغذائيه والسلسله السلسله ده مسار واحد اما الشبكه دي فبيبقى تداخل من اكتر من ايه سلسله هرم يمثل مسار الطاقه وكمياتها اهو ده بسميه ايه هرم الطاقه هو جاي من الاسم اهو هرم وبيمثل الطاقه وايه وكميتها ده بسميه هرم الطاقه اوكي اختر الاجابه الصحيحه الكائنات المحلله في السلسله الغذائيه تقوم بعمليه تصنيع الغذاء طبعا غلط لان دي الكائنات المنتجه اعاده المواد الغذائيه للنظام البيئي ولا امتصاص الطاقه الطاقه من الشمس طبعا ده خطا انتاج مواد غذائيه جديده ده خطا الكائنات المحلله بتعمل اعاده المواد الغذائيه للنظام ايه البيئي بان هي بتحلل لي المواد العضويه بتحولها لي لايه لمواد بسيطه المصدر الرئيسي للطاقه على سطح الارض هو الشمس الشمس هو المصدر الرئيسي طبعا النباتات هي الكائنات المنتجه يبقى دول كده ايه خطا والكائنات المحلله مش بتقدر اصلا تصنع غذائها ايه بنفسها اي مما يلي يدل على المسار الصحيح للطاقه في سلسله ايه الغذاء طبعا في السلسله الغذائيه لازم تبدا بايه لازم تبدا بكائن منتج اوكي هنا عشب بكره انسان شمس طبعا لا الشمس في المقام الاولاني انسان بقره عشب شمس ده كده خطا دي كده خطا عمرها ما تبدا بانسان ولا ببقره يبقى شمس عشب بقره انسان وده الايه الصح ده كده في الطاقه طبعا احنا قلنا ان الشمس لسه قايلين اهو هو مصدر الطاقه الرئيسي على ايه على سطح الارض من الشكل المقابل بيوضح لي كده دي سلسله غذائيه ما الذي يعبر عنه السهم مسار سريان الطاقه المجتمع حيوي محل اخر طبعا لا تزايد اعداد الكائنات الحيه ما فيش تزايد ولا تناقص مصادر الغذاء هنا مسار سريان ايه الطاقه مسار سريان الطاقه اي مما اي مما يلي يحصل على الطاقه من باقي الانواع الثلاثه الاخرى طبعا هي الكائنات ايه المحلله الكائنات المحلله ممكن تحصل على الطاقه بتاعتها من اكلات الاحش شاب من الكائنات المنتجه من اكلات اللحوم هو بس جاست ان هو يموت يموت فالكائنات المحلله تبتدي تحصل على الطاقه بتاعتها اوكي اي السلاسل الغذائيه التاليه تحتوي على كائنات منتجه وكائنات مستهلكه ومحلله على الترتيب منتجه يعني لازم تبدا بايه بنبات فدي هنكنسلها ودي هنكنسلها ودي هنكنسلها يبقى انا ايه لازم ابدا بنبات اهو نبات كائن منتج بعد كده جراده ده كده كائن مستهلك وبعد كده ايه؟ بكتيريا ده كائن محل في السلسله الغذائيه المقابله مديني سلسله غذائيه اي من مالي يعد صحيحا نبات حشره طائر صقر الصقر مستهلك اه الصقر مستهلك والحشره مفترسه لا لان الحشره ايه بتتغذى على النباتات مش مفترسه الصقر مستهلك اه والنبات منتج ده كده صح اه مبدئيا الحشر مفترس لا والطائر عاشب لا الطائر اصلا بيتغذى على الحشرات يبقى الطائر هو المفترس الحشره مفترسه الحشره مش مفترسه خالص يبقى الاجابه الصحيحه هو ايه هي ب ان الصقر مستهلك والنبات ايه منتج في الشبكه الغذائيه الموضحه بالشكل المقابل تنتقل الطاقه من مديني اهي شبكه غذائيه اوكي طبعا عارفين ان الشبكه الغذائيه دي بيبقى يبقى التداخل من اكت من سلسله تنتقل الطاقه من الصقر وتروح للفار والجراده والحشائش لا ده كده مسار خطا من الحشائش ل الحشائش مثلا اهو للصر للضفضع للثعبان ده كده مبدئيا من الحشائش للصرصار للصكر للثعبان دي برده خطا من الجرادهما باجي ابدا ببدا بالعشب ما ينفعش طب نشوف كده من الجراده ادي جراده لصرور ما فيش اصلا علاقه ما بين الجراده والصرور خالص من العشب تمام للصرسور للفار للصقر يبقى دي كده الاجابه الصحيحه اي من هذه الكائنات الحيه تعتبر فريسه ومفترس في نفس الوقت هل الصرصور طبعا خطا لان هو بيتغذى على النباتات الجراده لا الصكر هو مفترس بس مش فريسه يبقى عندي ايه الضفضع لان الضفضع ده بيتغذى على الصرصور فكده هو مفترس وفي نفس الوقت بيفترسوا بياكلوا الثعبان فهو كده ايه فريسه اوكي في السلسله الغذائيه المقابله ذره نبات صغار الدجاج فقر ثعبان بوم التخلص من البوم يؤدي الى لو انا اتخلصت من البوم هيؤدي الى ايه؟ نفترض ان البوم هنا مش موجود يبقى الثعابين ايه؟ زياده اعداد الثعابين حفظ التوازن البيئي طبعا خطا زياده اعداد الفئران لان طبعا لا ما فيش علاقه بين ده هيؤادي الى نقص اعداد الفئران خطا زياده طبعا زياده اعداد ايه الثعابين لان الثعبين مش هتلاقي حاجه تاكلها فيزيد عددها نقص نقص اعداد صفار الدجاج مش هيعتمد قوي فهي زياده اعداد ايه الثعابين ما عدد الكائنات المستهلكه في هذه السلسله ادي واحد اين 3لاه اربعه اربع كائنات مستهلكه طبعا مش هعد حبوب الذره لان ده كائن منتج في الشبكه الغذائيه الموضحه بالشكل المقابل يمثل اكس ده يمثل احد الكائنات الحيه هو ايه بيتغذى على ايه على نباتات صح طيب هو كده نباتات طب يا ترى بيتغذى على حيوانات اه بيتغذى على حيوانات يبقى هو كده بيتغذى على الاثنين يبقى ده قارطه يبقى انا بشوف كده اكس ليه رايح له ايه رايح له نباتات يبقى كده اول حاجه هو بيتغذى على النباتات ورايح له ايه تاني ورايح له حيوان يبقى هو كده قارط بيتغذى على الاثنين النباتات والحيوانات تشغل قاعده الهرم قاعده الهرم دايما بيكون فيها ايه؟ الكائنات المنتجه المخطط المقابل يمثل سله سله غذاء بدات باكس الدبليو اكس واي زد اي مما يلي يمثل هرم الطاقه المعبر عن هذه السلسله طبعا هيبدا هنبدا بالترتيب ده اللي هو دبليو اكس واي زد طبعا قاعده الهرم هنا يعتبر ده كائن منتج ودي كائنات محلله مستهلك لك بقى او محل اوكي الشكل المقابل يمثل هرم طاقه تستمد في كائنات المستوى ايه طاقتها ده كده المستوى ايه من المستوى ايه يبقى ده كائن منتج قاعده قاعده الهرم بتكون كائنات منتجه طب الكائنات المنتجه بتاخد الطاقه بتاعتها منين من الشمس ده كده كائن منتج بياخد بناخد الطاقه بتاعته من الشمس لان كائن منتج اوكي كميه الطاقه المفقوده عند انتقال عند الانتقال من اي من اي مستوى الى المستوى الذي يليه في هرم الطاقه يساوي 90% مقدار الفقد بيكون 90% اوكي اللي بيتنقل بس 10% اذا كانت طاقه طاقه الكائن المنتج في السلسله الغذائيه 1000 وحده فان مقدار الطاقه التي تصل المستهلك الثانوي تساوي 1000 وحده في النبات ده كده 1000 اهو المستهلك الاولي هيوصلوا بس 10% اللي هيوصلوا 100 ده كده في المستهلك الاولي طب المستهلك الثانوي هيوصلوا بس 10% من ال 100 هيوصلوا 10 وحده طاقه يبقى هنا 10 وحده ايه طاقه عندي المستوى المنتجول كان المنتج كان 1000 هيوصل ال 1000 لا هيوصل بس 10% من ال 1000 اللي هي هتبقى 100 وده كده في المستهلك الاولي بس هو هنا عايز المستهلك الثانوي فانا هاخد 10% من ال 100 هتبقى ايه؟ هتكون 10 اوكي اكمل العبارات الاتيه تبدا السلسله الغذائيه بكائن منتج زي الاحشاب زي العشب تمام وتنتهي بكائن ايه محلل تحصل الكائنات المنتجه على الطاقه من الشمس الشمس هي مصدر الطاقه الكلي على سطح الارض بينما تحصل الكائنات المستهلكه مستهلكه دي بتحصل على غذائها من الكائنات ايه المنتجه اوكي يحتوي المستوى الغذائي الاول في السلسله الغذائيه على كائنات منتجه لازم تكون في كائنات منتجه اوكي عند غياب كائنات الكائنات نقط تتراكم جثس الكائنات الميته عند غياب الكائنات المحلله طبعا الكائنات المحلله هي اللي بتايه بتحلل جثه الكائنات الحيه وبتحولها لمواد ايه عضويه بسيطه جدا في الشبكه الغذائيه المقابله دي كده شبكه غذائيه اوكي تعتبر نقط كائن منتج تعتبر ايه الطحالب قبل ما ابص قاعده قده الهرم او القاعده الحاجه الاساسيه في اي مسار طاقه بتكون ايه؟ الكائنات المنتجه اهي ده كده الكائنات المنتجه بينما نقط كائن مستهلك ثالث كائن مستهلك ثالث يبقى اتغذى في مستهلك اولي ومستهلك ايه ثانوي ممكن عندي ده نفترض مثلا ده كده المستهلك الاولي ده المستهلك الثانوي ده المستهلك الثالثي في السلسله دي بس احنا عايزين حاجه هنا مثلا مستهلك اولي مستهلك ثانوي ده ثالث اه برده مستهلك اولي مستهلك ثانوي ثالث بينما ايه سمك القرش اوكي سمك القرش ده مستهلك سالثي عند غياب المرجان يموت فين المرجان اهو عند غياب المرجان غياب المرجان ده كانه مش موجود كده يموت ايه وايه ايه اللي بيتغذى على المرجان هيموت سمك الفراشه بس لا حاجه ثاني وايهاني سمك الزناد يبقى المرجان ده رايح لثلاث ثلاث حاجات سمك البغبغاء وسمك الزناد وسمك الفراشه رايح للاثنين هو غذاء سوري للثلاثه هو غذاء للثلاثه بس سمك الفراشه وسمك الزناد ده مش بيتغذوا غير على المرجان بس بينما تجد ايه سمك البغبغاء نفترض ان احنا بحر وماتت كل الايه مات كل المرجان فسمك الزناد وسمك الفراشه مش هيلاقوا الغذاء بتاعهم بس انفض البحر بقى ممكن يغذي سمك البغبغاء هيكون غذاء بديل للمرجان سمك البغبغاء دي بتتغذى على حاجتين المرجان وقفض البحر فسمك البغبغاء وقتها هتتغذى على قنفض البحر اوكي عند زياده اعداد سمك البغبغاء السمك ده عددها زاد قوي كل اعداد طبعا هيقل اعداد ايه المرجان هيقل اعداد المرجان وقفد ايه قمض البحر ليه لان هي عددها كتير فهتتغذى اكتر على الحاجات الغذاء بتاعها تستهلك غذاء كتير زي المرجان وقفض البحر بينما يزداد كده سمك البغبغاء كتير هيزداد ايه اعداد ايه سمك القرش طبعا بقى في غذاء كتير جدا لسمك ايه؟ لسمك القرش اوكي من الهرم الغذائي بالشكل المقابل مديني هرم غذائي اذا كانت الطاقه ايه في الكائن الحي ايه طبعا ده قاعده الهرم يبقى ده كائن منتج تساوي 1500 وحده غذائيه فان الطاقه المنطلقه الى الكائن سي بتساوي هنا 1500 ماشي 1500 وحده ايه؟ وحده طاقه او وحده ايه؟ غذائيه طب في المستوى هيكون فيه قد ايه؟ هياخد بس 10% يا ترى الطاقه هتنتقل كلها؟ لا هتنتقل بس 10% 10% من 1500 هتبقى هنا كده هيكون في 150 وحده غذائيه وفي المستوى سي برضو هيتنقل من المستوى 10% بس فهنا هيكون 15 وحده غذائيه اوكي 15 ما ننساش نكتب وحده غذائيه اوكي ده علامه صح او خطا مع التصويب المستهلك الاول دائما يكون من الكائنات الاحشاب دي اجابه صحيحه لان المستهلك الاول عاده او مش دائما هو ممكن يكون قارط مش اكله الاحشاب بس هو غالبا تمام بنسبه مثلا كبيره جدا بيكون من اكلات الاعشاب بس ممكن يكون قارط اوكي تتكون السلسله الغذائيه من عده شبكات غذائيه لا العكس الشبكه الغذائيه هي اللي بتتكون من عده سلاسل غذائيه تنتقل الطاقه من الكائن من الكائنات المستهلكه الى الكائنات المنتجه في طبعا خطا هي الطاقه بتتنقل من الكائنات المنتجه للكائنات المستهلكه تزداد اعداد جماعه الارانب في المجتمع الحيوي عند قله المفترسات الحق طبعا هتزيد نفترض نفترض ان مثلا ايه القطط او الثعابين بتتغذى على الارانب وقلت خالص فكده اعداد الارانب ايه هتزيد تنتقل ت 90% من الطاقه طبعا خطا بتتنقل بس 10% ويتم فقده 90% علل لما ياتي تقع الكائنات المنتجه في المستوى الغذائي الاول في اي سلسله غذائيه ليه في اي سلسله غذائيه لازم المستوى الغذائي الاول يكون ايه يكون فيه الكائنات المنتجه لان الكائنات المنتجه هي المصدر الاساسي لتغذيه باقي باقي الكائنات باقي الكائنات دي بتبقى كائنات ايه مستهلكه لازم في الاساس يكون عندي كائن منتج يصنع غذائه ايه بنفسه بعد كده بيكون الكائنات ايه المستهلكه يبقى الكائنات المنتجه دي هي مصدر غذاء لباقي الكائنات الحيه سواء بصوره مباشره او بصوره ايه غير مباشره اوكي يعتبر الارنب من الكائنات المستهلكه في السلسله الغذائيه ليه الارنب ده كائن مستهلك مش مثلا كائن منتج او محلل الارنب كائن مستهلك لانه بيعتمد على الكائنات المنتجه في الحصول على ايه على الغذاء لا يستطيع صنع ايه غذائه بنفسه لما يقول الكائن ده مستهلك ليه لان هو بيعتمد على الكائنات المنتجه تمام وهو لا يستطيع صنع غذائه ايه بنفسه ده يعتبر غير ذاتي التغذيه يعتبر تعتبر البكتيريا والفطريات لها دور مهم في حفظ التوازن البيئي ليه بعض انواع البكتيريا وبعض انواع الفطريات ليها دور مهم جدا في البيئه لان البكتيريا والفطريات دي من الكائنات المحلله طب الكائنات المحلله دي بتعمل ايه الكائنات المحلله تحافظ على ثبات نسب المواد في الطبيعه ازاي المواد المحلله دي بتكسر او بتحلل المواد العضويه المعقده الموجوده في الكائنات الحيه الميته وتحولها لمواد ايه مواد بسيطه بترجع للتربه ثاني وللبيئه ايه ثاني وبتبقى جزء منها ثاني اوكي فهي كده بتحافظ على التوازن البيئي نتخيل مثلا ان عندنا كائن حي بيتغذى على ا بروتينات بس وزي مثلا الاسد بيتغذى على اللحوم وفيها كميه نيتروجين عاليه جدا فجسمه بيبقى فيه او واخد مستهلك كميه نيتروجين كتيره جدا لما يجي الاسد ده يموت تيجي الكائنات المحلله زي البكتيريا والفطريات تحلل الاسد وترجع لي النيتروجين اللي هو اكله للبيئهاني فكده انا بحافظ على التوازن البيئي وما بعملش خلل في كميه النيتروجين اللي موجوده في البيئه طبعا مش النيتروجين بس ده العناصر التانيه اوكي اهميه دراسه السلاسل الغذائيه في المكافحه في المكافحه البيولوجيه ليه مهم جدا ان انا اعرف السلسله الغذائيه دي في المكافحه البيولوجيه اما بستخدم السلاسل الغذائيه انا بقدر اشوف القافه اللي بتعمل لي مشكله في ال مش بس في الزراعه اللي بتعمل لي مشكله في البيئه واقدر اشوف الكائن اللي بيتغذى عليها فانا بدل ما احارب القفا دي بمبيد حشري لا انا بستخدم الماده اللي بتتغذى عليها فكده انا بتخلص منها بيولوجيا بدون استخدام اي مواد ايه كيميائيه تمام يبقى السلاسل الغذائيه دي مهمه جدا بتعرف لي ال القافه دي او الحشره اللي هي بتسبب لي مشكله ممكن اعالجها ازاي؟ اوكي تقوم الخنافس المنقطه بدور مهم في حمايه الخضروات والفاكهه من الافات الزراعيه طبعا الخنافس المنقطه دي ليها دور مهم جدا في ا ان انا احافظ على الخضروات لان دي بتتغذى على القفات الزراعيه زي ايه؟ زي قفه المن فبكده انا بعالج قفه المن دي اللي بتعمل عمل تدمير للخضروات والفاكهه باستخدام الايه الخنافس المؤقته ودي بسميها المكافحه البيولوجيه ان انا بستخدم كائنات حيه في علاج القافه بدل من استخدام المبيدات ايه الحشريه ينظر وجود سلسله غذائيه منفرده في النظام البيئي لو انا هشوف النظام البيئي كده وهاجي ا احلله هلاقي ان صعب جدا ان انا الاقي ايه سلسله غذائيه منفرده اما بلاقي ايه بلاقي شبكه غذائيه طب ليه بقى صعب ان انا الاقي سلسله غذائيه هي منفرده لان الكائنات الحيه دي مش بتعتمد في غذائها لا تعتمد في غذائها على مصدر غذائي ايه واحد بتعتمد على عده مصادر ايه غذائيه تمام وكمان هي بتكون مصدر غذائي لعده كائنات تانيه يعني الكائن الحي ده مش بيعتمد في غذائه على مصدر غذائي واحد وهو نفسه بيكون مصدر غذاء لعده كائنات ايه اخرى فبلاقي ان حاجه ايه متشعبه كده مش مش سلسله منفرده لا بيبقى في تداخل وترابط ما بين السلاسل ايه الغذائيه تكل تقل الطاقه عند انتقالها من كائن حي الى اخر في هرم الطاقه ليه لو انا دخلت الطاقه مثلا ب 1000 وحده طاقه ايا كان دخلت بايه لو دخلت لقمه الهرم ممكن توصل لوا ليه بقى الطاقه بتقل لان عند الانتقال من مستوى لمستوى اعلى بينتقل فقط 10% من الطاقه طب ايه الباقي بيروح فين؟ بيتم فقد 90% من الطاقه على هيئه بقى الكائن الحي ده بياخذ تستخدموا في هيئه حراره في هيئه حركه في هيئه مثلا فضلات مش مهضومه نمو وايه و وتغذيه وعملات حيويه في الكائن الحي ده يبقى بيتم فقد 90% وينتقل فقط قد ايه 10% من الطاقه ما المقصود بكل من السلسله الغذائيه السلسله الغذائيه ده مسار بيوضح انتقال الطاقه في صوره غذاء من كائن حي لكائن حي ايه اخر تمام الشبكه الغذائيه الشبكه الغذائيه دي ما هي الا ترابط وتداخل واندماج سلاسل غذائيه مع بعض اوكي المكافحه البيولوجيه دي طريقه في علاج الافات الزراعيه بقى او البيئيه باستخدام ايه كائنات حيه اخرى بتتغذى على الافات دي بدون استخدام مبيدات ايه حشريه بعمل مكافحه للاقافه اللي عندي بس مكافحه ايه بيولوجيه باستخدام كائنات حيه ايه ثانيه مش باستخدام مبيدات حشريه طبعا المكافحه البيولوجيه افضل بكتير من المبيدات الحشريه هرم الطاقه ايه هو هرم الطاقه ده هرم بيوضح مسار انتقال الطاقه وكمياتها مش مسارها بس وكمياتها في اي سلسله ايه غذائيه اوكي اذكر اهميه كل من الكائنات المنتجه في السلسله الغذائيه الكائنات المنتجه في السلسله الغذائيه اهميتها ايه هي مصدر الغذاء لباقي ايه الكائنات الحيه دي القاعده اللي انا ببني عليها اللي بيتغذ ز عليها كل الكيانات المستهلكه سواء بطريقه مباشره او بطريقه ايه؟ غير مباشره الشمس في النظام البيئي الشمس ده هي المصدر الاساسي للطاقه بتعتمد عليه الكائنات المنتجه زي النباتات في عمليه البناء ايه الضوئي يبقى اعتبر الشمس ده اهم كائن اهم شيء في او مصدر للطاقه في النظام البيئي ما النتائج المترتبه على كل مما ياتي غياب احد الكائنات الحيه المتو المتو واجده في نظام بيئي في حاله اتزان انا عندي نظام بيئي متزن حصل غياب او فقد لاحدى الكائنات ايه الحيه يحدث خلل في النظام البيئي بتزيد بعض الكائنات الحيه وتقل ايه بعض الكائنات الحيه الاخرى يبقى يحدث ايه خلل في اتزان البيئه ازاله العشب في نظام بيئي معين انا هنا بزيل ايه بزيل العشب اللي هو قاعده او اساسله غذائيه او هرم ايه غذائي هل هيبقى في هرم غذائي اصلا او سلسله غذائيه لا العشب ده من الكائنات المنتجه فده هيح اول حاجه هيحدث ايه خلل في النظام البيئي موت وتنافس شديد يعني هيحدث تنافس شديد جدا وموت لبعض الكائنات ايه المستهلكه اللي هي بتعتمد على ايه العشب سواء بطريقه مباشره او بطريقه غير مباشره الزياده في اعداد الكيائنات المستهلكه الاوليه يه ولازم اعرف طبعا مستهلك اولي ولا ثانوي في سلسله الغذاء نفترض ان انا عندي سلسله غذائيه طبعا بتبتدي بايه؟ بتبتدي بكائن منتج الكه الكائن المستهلك الاولي بقى عدده كبير جدا ايه اللي هيحصل؟ هيحصل خلل في السلسله الغذائيه اول حاجه هتحصل هيبقى في خلل في السلسله الغذائيه طيب خلل ازاي؟ اول حاجه زياده الكائنات المستهلكه الاوليه تؤدي الى نقص كميه الكائنات المنتجه هيبقى في ضغط وتنافس شديد جدا من الكائنات المستهلكه الاوليه على النباتات او على العشب تمام فكده عدده ايه؟ عدده هيقل يبقى الكائنات المنتجه عددها ايه؟ هتقل طب الكائنات المستهلكه الثانويه عددها ايه؟ عددها هيزيد لان الغذاء بتاعها بقى متوفر بكميه كبيره جدا اوكي النقص في اعداد الكائنات المستهلكه الثانويه ايه اللي هيحصل لو الكائنات المستهلكه الثانويه زادت طبعا ده برده هيادي دي الى خلل في السلسله الغذائيه او في التوازن ايه البيئي هيبقى فيه ايه اللي هيحصل لو انا قللت عدد الكائنات المستهلكه الثانويه هتزيد عدد الكائنات المستهلكه الاوليه انا زودت الثانويه نقصت الثانويه فايه اللي هيزيد للاوليه هتزيد هتزيد ليه لان الكائنات اللي بتتغذى عليها الكائنات اللي بتتغذى عليها عددها قليل فهي ايه هتزيد يبقى يحدث زياده في اعداد اعداد الكائنات المستهلكه ايه الاوليه ونقص في الاعداد الكائنات المستهلكه الثالث ليه او من الدرجه الثالثه ليه لان هي مش لاقي اللي تتغذى عليه فكده هيكون في نقص في اعداد الكائنات المستهلكه من الدرجه التالثه اوكي غياب الاسماك في سلسله غذائيه تتكون من طحلب طبعا ده كائن منتج ده مستهلك اولي ده مستهلك ثانوي ده مستهلك الدرجه الثالثه ايه اللي هيحصل لو السمك ده ما بقاش وجود اول حاجه هيحصل خلل زي ما قلنا في السلسله الغذائيه في التوازن البيئي ايه اللي هيزيد وايه اللي هيقل لو ده مش موجود فحيوانات الحيوان القشر ده عدده هيزيد ليه عدده هيزيد لان ما فيش اسماك تتغذى عليه فالمفروض كده هيكون في زياده كبيره في حيوان الحيوان الايه القشري طيب الفقمه دي هتلاقي اللي تاكله لا ما هي بتتغذى على الاسماك فما فيش اسماك ماك فهنلاقي نقص في اعداد الفقمه وزياده في اعداد ايه الحيوان القشري اوكي تداخل وترابط عده سلاسل غذائيه معا ده ايه النتائج المترتبه ان هو بيكون لي شبكه غذائيه ايه متداخله مع بعض اوكي ادرس الاشكال التاليه ثم اجب عما يلي الكائنات الحيه التاليه يمكن تكوين اا يمكنها تكوين سلسله غذائيه عندي سمكه وعندي جمبري وعندي عندي طائر وعندي ايه؟ استخدم الاحرف اي وبي وسي ودي موضحه على الاشكال السابقه في تكوين سلسله غذائيه هنعمل سلسله غذائيه طب انا اما اجي اعمل سلسله غذائيه السلسله الغذائيه دي بتبدا بايه؟ بتبدا بكائن منتج يبقى ده كده رقم واحد تمام النبات الاخضر ده او النبات المائي ده لازم يكون رقم ايه يكون رقم واحد ماشي بعد كده ايه الجمبري ده بيتغذى على النباتات المائيه ده هيكون رقم اثنين بعد كده السمكه دي رقم ثلاثه بتتغذى على الجمبري او ايه الحيوان القشري ده رقم اربعه هي ايه هو الطائر اللي بيتغذى على الاسماك يبقى انا كده هعمل سلسله غذائيه بتبتدي بدي بعدها بي بعدها وبعدها سي اوكي حدد الاحرف المعبره عن الكائنات المنتجه والكائنات المستهلكه في هذه السلسله طبعا دي هو الكائن المنتج ده مستهلك وده مستهلك وده مستهلك بس ده مستهلك اولي ده مستهلك ثانوي وده مستهلك ثالث او من الدرجه الثالثه طبعا ده اولي لان هو اول كائن بيعتمد على ايه النباتات المنتجه وده ثانوي لان هو بيعتمد على الكائنات الاول المستهلكه الاوليه وده ايهسي اوكي من الشكل المقابل هل الشكل يمثل سلسله غذائيه ام شبكه غذائيه؟ يلا بينا على الشكل ده كده شكل لكائنات ايه؟ حيه تمام في علاقه غذائيه بينهم بس ده يا ترى سلسله غذائيه ولا شبكه غذائيه طبعا دي اكت من سلسله واكت في تداخل ما بين الكائنات الحيه دي مش سلسله واحده دي شبكه غذائيه تمام يبقى دي كده شبكه غذائيه اذكر اذكر الرقم الدال على المستهلك الاولي طبعا ده الشمسه اهي مصدر للطاقه بتدينا نبات اخضر ض بيعمل عمليه البناء الضوئي النبات الاخضر ده بيعتمد عليه ده الطحالب سوري الفطريات والديدان او ايه الدوده دي برده اوكي اذكر الرقم الدال على المستهلك الاولي المستهلك الاولي اللي بيعتمد على الورقه الخضراء دي حاجتين لا اما رقم اربعه ده كده اهو ده كده يعتبر مستهلك اولي ليه مستهلك اولي لان هو بيعتمد بتاع الورقه الخضراء ورقم لاثه يبقى اربعه وثلاثه دول بيعتمدوا على النبات الاخضر ده يعتبر مستهلك اولي اوكي الكائن الذي يقع في المستوى الغذائي الثالث يبقى في مستوى غذائي اول مستوى غذائي ثاني ومستوى غذائي ثالث المستوى الغذائي الاول دايما بيكون ايه بيكون النبات الاخضر يبقى ده كده مستوى غذائي اول مستوى غذائي ثاني مستوى غذائي ثالث وهو العصفور رقم خمسه اوكي يبقى الكائن اللي بيقع في المستوى الغذائي الثالث هو رقم خمسه يتغذى الكائن المستهلك رقم نقط على الكائن الحي رقم لاه فين رقم لاهو ايه اللي بيتغذى على رقم لاه حاجه كده بتتغذى على رقم لاه في حاجتين طب انا عرفت منين ان في حاجتين السهم طالع من هنا اهو في سهمين طالع منه لا اما رقم 5 لا اما رقم بصيت على رقم لاه لقيت طالع منها سهمين يبقى اما رقم خمسه لا اما رقم اربعه يعتبر الكائن الحي رقم اربعه اللي هو ده من الكائنات المحلله فطريات وديدان دي من الكائنات ايه المحلله اوكي بينما الكائن الحي رقم نقط من الكائنات اللاحمه اللي هي بتتغذى على اللحوم اهو اهو بتتغذى على الحيوان حيوانات الثعبان لا اما بيتغذى على الطائر او بيتغذى على الديدان والفطريات اوكي يبقى الثعبان رقم سته ده من الحيوانات اللحمه لان هو بيتغذى على الحيوانات اوكي من الشكل المقابل كون سلسله غذائيه من هذه الكائنات ايه الحيه عندي كائنات حيه طحالب وحيوان قشري واسماك وفقمه ودب قطبي سلسله غذائيه لازم تبدا بكائن منتج ده كده رقم واحد في السلسله الغذائيه اللي هي التحالب بعد كده الحيوان القشري وبعد كده الاسماك وبعد كده الفقمه رقم اربعه وده الدب رقم خمسه ويبقى بينهم ايه طبعا سهم هكتب طحالب وسهم ا بعد كده الحيوان القشري والاسماك والفق والدب القطبي اوكي احد ما الكائن الذي يمثل احد الكائنات المنتجه طبعا الطحالب الطحلب ده كائن منتج بتعمل عمليه البناء ايه الضوئي مستهلك ثانوي ده كده مستهلك اولي ده مستهلك ثانوي اللي هو ايه الاسماك اوكي الشكل الذي امامك لحيوان السرقات الذي يعيش فيه مجموعات ده كده حيوان اهو بيعيش فيه مجموعات ما المصطلح الذي يطلق على مجموعه افراد السرقات ده طبعا من نفس النوع يبقى ده بسميه جماعه حيويه ليه جماعه حيويه لان هم من نفس ايه النوع تمام ما نوع العلاقه الغذائيه بين السرقات والثعابين التي يتغذى عليها شايفين كده بيقوللي ايه تعابين بيتغذى عليها يبقى ايه العلاقه بينهم ايه علاقه افتراس لان هو بيتغذى عليها بياكلها دي كده علاقه افتراس طبعا مش من نفس النوع عشان نقول تنافس ده هو بيتغذى عليها يبقى السرقات ده بيتغذى على بيتغذى على الثعابين يبقى العلاقه الغذائيه ايه افتراس ما اثر اختفاء كل افراد هذا الحيوان على التوازن البيئي في بيئه معيشته ايه اللي هيحصل لو نفترض ان كل افراد السرقات دي اختفت يحصل خلل في التوازن البيئي فهيحصل ايه زياده في اعداد ايه الثعابين اوكي لان ما فيش حاجه تاكل الثعبين السرقات ده هو اللي بياكل الثعبين فمش موجود فساعبين عددها هيزيد من الشبكه الغذائيه الموضحه بالشكل المقابل حدد اثنين من الحيوانات التي تحصل على طاقتها من الكائنات المنتجه مباشره من الكائنات المنتجه مباشره يبقى ده مستهلك اولي اهو انا عندي اكتر من حاجه عندي مثلا الارنب اوكي عندي الدوده في حاجهاني ممكن تتغذى عندي البكتيريا لو هي ماتت يعني لو النبات ده مات فتبتدي البكتيريا تشتغل عليها بس خلينا في الدوده والارنب لماذا تنقص اعداد الثعابين عند نقص اعداد الديدان ايه ايه اللي يعني ليه اعداد التعبين دي بتقل لما اعداد الديدان بتايه بتقل لان لما اعداد داد الديدان بتقل ايه اللي بيحصل؟ الضفاضع بتقل والاسماك كمان هتقل صح ما هي الضفاضع والاسماك بتحتف بتعتمد في غذائها على ايه؟ على ديدان فكده عند نقص اعداد الديدان هيقل او او اي هينقص اعداد الضفاضع واعداد ايه؟ الاسماك فهيقل الصقر ده بيتغذى على السمكه والثعبان بياكلوا فهتقل اعداد ال الثقور وبالتالي اعداد الثعبين هتقل وهنا هنا برده اعداد الضفاضع هتقل فاعداد الثعابين هتقل لان الثعابين دي بتتغذى على ايه؟ على الضفاضع يبقى كده الثعابين بتعتمد على الديدان بطريقه غير مباشره في اعدادها بتعتمد على الديدان نقص عدد الديدان هينقص عدد النفاضع فعدد التعبين ايه هتقل ونقص برض عدد الديدان هيقل عدد الاسماك تمام وعدد الثقور فهتعتمد برض ايه عليها السعبين اوكي من الشبكه الغذائيه المقابله عندي شبكه غذائيه اهي اذكر الحرف او الاحرف المعبر عن الحيوانات المفترسه التي تحتل كمم السلسله الغذائيه فكمم السلسله الغذائيه طبعا انا ببتدي بايه؟ بنبات اهو بعد كده في قمم السلسله الغذائيه اللي هي بتتغذى بقى اللي هي اخر حاجه في في الشبكه الغذائيه دي يعتبر عندي ا اللي هو النمر وجيم اللي هو الثعلب او حاء تمام ده الرقم ده ج اوكي وياء اللي هو النسر يبقى عندي ا وج وياء اوكي حيوانات اكله العشب اللي هي بتتغذى على الاحشاب فقط زي الغزاله اللي هي باء وال الارنب اللي هو دال طيب الجراد راد الجراد برض او الجراد اللي هو الجراد ح اهو ده كده في حاجه تاني ممكن مثلا الجراد تتغذى عليها لا هو اهي نبات وبرده الارنب والغزاله يبقى هنا حيوانات اكله العشب اللي هي بتعتمد بس فقط على الاحشاب اللي هي الغزاله والارنب والجراد من الشبكه الغذائيه الموضحه بالشكل المقابل عندي شبكه غذائيه حدد الكائنات المنتجه حشائش الكائنات المنتجه عندي حشائش وشجيرات و اا اشجار ليه؟ لان هي بتعمل عمليه البناء الضوئي بتصنع غذائها ايه؟ بنفسها يبقى الكائنات المنتجه حشائش وشجيرات واشجار لماذا يقل اعداد الضفاضع؟ عدد الضفاضع فين الضفاضع؟ اهي عند حدوث نقص في اعداد الصراصير ليه الضفاضع بتقل لو قلت الصراصير؟ لان الضفاضع دي بتعتمد في غذائها على ايه؟ على الصراسير وعند نقص الصراصير بيحدث تنافس شديد ما بين الضفاضع على الحصول على الغذاء ف ايه الاعداد بيه بتقل وبيحدث بيحصل ضعف في النمو اوكي فكده نقص اعداد الصراصير هتاثر سلبيا على الضفاضع طبعا الضفاضع هنا ما فيش مصدر غذاء ليها في الشبكه دي غير ايه غير الصراصير في حاجه ثانيه لا اوكي هل تحتوي هذه الشبكه على كائنات كانسه مع التفسير عندي ال الكائنات الكانسه دي اللي هي بتتغذى على بقايا ال الكائنات الميته كائنات كنسه عندي ايه عندي الصرسور مش ده كائن كانس اه نعم بتحتوي يبقى هي لو موجوده اه موجود عندي ايه الصرصور هنا طبعا الارنب مش كانس الارنب ده اكل العشب الفار مش كانس ولا الثعبان ولا الاسد ولا الغزاله ولا الضفضعه ولا البومه الصقر ممكن لو بيتغذى على بقيا الحاجات الميته اوكي من شبكه الغذاء الموضحه بالشكل المقابل عندي شكل مقابل اهو في شبكه غذائيه لماذا يصنب يصنف الفقار على انه حيوان قارط ادي عندي الفار في الشبكه الغذائيه ليه الفار ده هصنفه على انه هو حيوان قارط اشوف هو بيتغذى على ايه على ايه الفار هنا بيتغذى على ايه بيتغذى على حاجتين على الحشائش طبعا عرفتوا هو بيتغذى على حاجتين ازاي من الاسهم اللي داخله له الاسهم السهم داخل له يبقى بيتغذى عليه الفرد داخل له كام سهم اثنين سهم جاي من الحشائش يعني هو كده حيوان بيتغذى على العشب والايه؟ والسهم الثاني جاي من من الصرسور يعني هو بيتغذى على الحيوانات يبقى كده الفقر من الحيوانات القارطه لان هو يتغذى على الاحشاب وعلى ايه؟ على الحيوانات تمام لماذا يتاثر البوم بغياب الفئران اكثر من تاثر الصقر نبص للشبكه الغذائيه عندي بومه وعندي ايه وعندي صقر انا عندي الفار اهو نفترض ان هو اختفى الفار ده ما بقاش موجود البومه هتتاثر والصقر هيتاثر بس ليه البومه هتتاثر اكتر من الصقر يلا نشوف ده بيتغذى على ايه وده بيتغذى على ايه هنلاقي ان البومه بتتغذى فقط على الفقر شايفين داخل لها سهم واحد سهم واحد جاي منين جاي من الفار فغياب الفقر ده هياثر جامد على البومه بس الصقر بيتغذى على مصدرين عنده بديل عنده الثعبان وعنده الفر اختفى الفقر عنده ايه؟ عنده الثعبان يبقى الصقر يعتمد على مصدرين للغذاء وهما الثعبان والفقر وعند غياب الفقر بيعتمد على ايه؟ الثعبان فبيتاثر بدرجه بسيطه جدا بس البومه بتعتمد كليا على الفقر فغياب الفقر بياثر بدرجه كبيره على ايه؟ على البوم اوكي ما عندهاش غير المصدر غذائي واحد هنا في الشبكه دي هو ايه؟ الفار ما الكائن الحي الذي يمثل قمه هرم الطاقه في اي سلسله غذائيه من هذه الشبكه طبعا هو ايه؟ هو الصقر من شبكه الغذاء المقابله جايب لي شبكه غذاء اوكي ما عدد السلاسل الغذائيه في هذه الشبكه الغذائيه عايزين نشوف كم سلسله غذائيه انا كده هبتدي ب انا باده بايه ده كده رقم 6 تمام دي كده واحده كله في الاخر ده كده هيبقى في رقم واحد ده قمه الهرم الغذائي للشبكه دي يبقى انا كده مثلا ده كده عندي رقم واحد دي كده سلسله رقم واحد اوكي دي كده رقم انين هي ماشيه كده دي كده رقم لاه رقم تلاه دي كده رقم اربعه وكده عدينا دي تقريبا خمسه دي كده يبقى رقم خمسه عدد السلاسل خمس سلاسل غذائيه اهو دي كده واحد ماشيين كده ودي كده انين ودي كده رقم لاه ودي كده رقم اربعه بيبقى اربعه بس اربعه اربع سلاسل ايه غذائيه وضح ماذا يحدث لعدد افراد الكائن الحي خمسه ايه اللي يحصل للكائن ده عند قتل كل افراد الكائن الحيثه طيب ايه العلاقه الغذائيه ما بين الكائن الحي خمسه والكائن الحي ايه لاثه طبعا الكائن الحي الاسهم طمصت شويه الكائن الحي لاثه بيتغذى على الكائن الحي ايه خمسه يعني لاثه ده بياكل خمسه طب ايه اللي هيحصل لو لاثه ده مش موجود عدد خمسه هيزيد ليه؟ لان مش لاقي حاجه مش لاقي حد ياكله نفترض ان خمسه ده مثلا الثعبان و سوري لاثه ده الثعبان وخمسه ا مثلا الفار فالثعبان اللي كان بياكل الفار بقى مش موجود فهنلاقي زياده عدد ايه؟ الفران يبقى عند قتل كل افراد الكائن الحيثه تزداد اعداد الكائن الحي ايه خمسه لان الكائن الحيثه بيتغذى على خمسه وغيابه معنى كده ان الحاجه اللي بتاكله مش موجوده اوكي وضح بالرسم اكثر سلسله غذائيه اكثر سلسله غذائيه يعني فيها اقل عدد من الكائنات ايه الحيه هي بدات ممكن اللي هي بدات بسته بعد كده راحثنين بعد كده راح لواحد ده يعتبر اكثر سلسله غذائيه اوكي الشكل المقابل يمثل هرم للطاقه ادي عندي كده هرم للطاقه استبدل الارقام الموضحه فيه بالكائنات ايه الحيه التاليه طبعا ا عندي فاكهه ثعبان نسر ضفضع ذبابه يبقى كده عندي اول واحد هي ايه الفاكهه كائن منتج يبقى كده رقم واحد ده الفاكهه بعد كده ذبابه تتغذى ايه عليها رقم اثنين يبقى رقم اثنين عندي هنا ايه الذبابه بعد الذبابه ايه الضفضع لاثه ده وضع بيتغذى على الذباب ده كده رقم لاثه بعد كده رقم اربعه هو الثعبان ورقم خمسه النسر يبقى انا كده بدات بفاكهه قاعده الهرم بتبقى كائنات ايه كائنات منتجه بعد كده الذبابه وبعد كده الضفضع والثعبان والنسر اي من هذه الكائنات السابقه يمثل كائن حي مستهلك ثانوي واي منهم يمثل كائن حي ثالثه طب انا هعرف ازاي دول كده كلهم كائنات حيه ايه؟ مستهلكه لان قاعده الهرم كان كائن حي منتج دول كلهم مستهلك ايه؟ ا كائنات مستهلكه ده مستهلك اولي اللي هو ايه الذبابه رقم المستهلك الثانوي في مين فيهم؟ الضفضع ده كده الضفضع يبقى المستهلك الثانوي هو الضفضع والمستهلك الثالثي هو ايه؟ هو الثعبان اذا كانت الطاقه الطاقه المنطلقه الى الكائن 4 تساوي 20 اللي يعني هنا كده 20 اللي رايح لاربعه فان وحده طاقه طبعا فان طاقه الكائن اثنين كام احنا بيحمل كده كانها حاجه عكسيه اوكي هنا كانت 20 يبقى هنا كام 200 علشان لما انقل 10% يبقى 20 طب رقم 2 هتبقى 2000 جت ازاي بقى؟ انا في رقم انين كان 2000 فقد بقى 200 فقد 10% بقى 20 اوكي ما المصدر الرئيسي للطاق اي سلسله غذائيه؟ طبعا هو الشمس الشمس دي مهمه جدا للكائنات المنتجه علشان تعمل عمليه البناء الضوئي يبقى الكائن المصدر الرئيسي للطاقه هو الشمس حدد نوع العلاقه الغذائيه بين الدعسوقه وحشره المن افتراس اا الدعسوكه بتتغذى على حشره المن ودي تعتبر من انواع او من التطبيقات اللي هي المكافحه البيولوجيه اذكر مثالا على المكافحه البيولوجيه اهو الدحسوقه وحشره المنحصوقه بتتغذى على حشره المن ف بقدر اتخلص من الحشرات كون سلسله غذائيه من كل من المجموعات من مجموعه الكائنات الاتيه مع توضيح نوع السلسله في كل حاله عندي بكتيريا وفطريات ثعابين ارنب حشائش ثقور انا هبدا بايه بكائن منتج ده كده الحشائش لازم ابدا بالحشائش اوكي حشائش بعد كده ايه بقى بعد كده الارنب ده كده رقم اثنين ثلاثه التعابين اربعه الثقور خمسه البكتيريا والفطريات وطبعا دي الكائنات المحلله دي سلسله اا غذائيه بريه دي نوعها بريه دي كده بريه جمبري بكتيريا دب فقمه اسماك طحالب طبعا لازم ابدا بكائن منتج عندي الطحالب دي رقم واحد بعد كده الجمبري ده رقم اين لاثه الاسماك لاثه اربعه الفقمه خمسه الدب سته البكتيريا اللي هي الكائنات المحلله ودي بتكون ايه بحريه او مائيه دي سلسله غذائيه مائيه اوكي في السلسله الغذائيه المقابله حشائش فار ثعبان صقر فسر يقوم الثعبان بدور المفترس والفريسه في نقص ايه الوقت طبعا ده اه بيحصل صل لان السلسله الغذائيه يعني في السلسله الغذائيه الواحده ممكن يكون الكائن الحي الواحد مفترس وفريسه ازاي؟ زي ما هنشوف دلوقتي هلاقي ان الثعبان ده مفترس للفقر يعني الثعبان ده بيفترس ايه الفقر وفي نفس الوقت هو فريسه لايه؟ للصقر يبقى الثعبان مفترس للفقر لان هو بيتغذى عليه وفريسه للصخور لان الثقور بتتغذى على الثعبان ما اثر قتل الثعابين على اعداد الثقور ايه اللي هيحصل لو الثعابين دي كلها مش موجوده وقتلناها طبعا ايه الثقور اعدادها ايه هيقل ليه هيقل هيحدث تنافس شديد على الغذاء مش هيبقى موجود لان الثقور بتتغذى على ايه الثعابين وغياب الثعابين بياثر سلبيا على الثقور يبقى هتقل اعداد الثقور اوكي اذا بدا هرم الطاقه لاحدى السلاسل الغذائيه بكائن حي يمتلك طاقه مقدارها 2000 بدانا ب 2000 هرم طاقه 2000 وانتقل جزء من هذه الطاقه خلال اربع مستويات غذائيه ارسم حرم الطاقه المعبر عن هذه السلسله معبرا عن الكائنات المنتجه والمستهلكه بارقام ادي عندي هرم طاقه مثلا بدا هنا بواحد هنا يبقى عندي اثنين هنا لاثه ده كده لاثه وده كده اربعه هيبقى اربع مستويات ايه؟ جزيئيه احسب مقدار الطاقه التي تصل الى المستهلك الاولي وانا بدات بكام؟ بدات ب 2000 بفقد قد ايه؟ بفقد 90 وبنقل 10 بس يبقى هنا 200 في المستوى الاولي 200 وبعد كده هتوصل هنا وبعد كده ده اين هضرب ال 2000 نعرف جت ازاي 2000 في على 100 مش هو بينتقل فقط 10% يبقى 10 على 100 اهي دي كده هتروح مع دي يبقى 200 وعشان اعرف في المستوى الثالث الثاني بضرب برده اللي اتنقل في المستوى الثاني اضربه في 10 على 100 اوكي اذا كانت طاقه المستهلك الثانوي في سلسله غذائيه هي 100 فكم تكون طاقه الكائن المنتج؟ انا عندي نفترض مثلا هرم طاقه اهو قاعده الهرم ده الكائن ايه المنتج وبعد كده الاولي وبعد كده ايه الثانوي طب هنا كان 100 يا ترى في المستوى الاولي كام؟ هيكون 1000 هنا هيكون ايه 1000 طب هنا كام؟ هيبقى يبقى في المستوى المنتج هيبقى 10000 فقد 90% فقد 90% ونقل بس 10% هيبقى 1000 وبعد كده ال 1000 دي برده هتفقد 90% وتنقل 10% تبقى 100 يلا بينا على اسئله تقيس مستويات التفكير العليا اول سؤال معانا بيقول اختر الاجابه الصحيحه الشكل المقابل يوضح العلاقه الغذائيه في احدى البيئات طبعا دي شبكه غذائيه ما المتوقع حدوثه عند موت كل العصافير ايه اللي هيحصل لو كل العصافير ماتت يعني العصافير دي مش موجوده يا ترى هتزداد خسائر محصول النبات ولا هتزداد كميه الغذاء المتاحه للسناجم طبعا السناجب ما فيش علاقه فهنكانسل دي هتزداد اعداد الحمام برده لا مالهاش علاقه هتقل اعداد الفراشات لو العصافير دي مش موجوده الفراشات هتقل طبعا خطا ليه؟ لان الفراشات هتزيد هتزداد خسائر محصول النبات ليه بقى هتزداد خسائر محصول النبات يبقى الاجابه الصحيحه هتزداد خسائر محصول النبات بس ليه دي الاجابه الصحيحه عند موت كل العصافير هتزداد الفراشات يركات الفراشات دي هتزيد عددها هيزيد كتير جدا لما عددها هيزيد هتتغذى على النبات الاخضر فهتسبب خسائر لمح حصول النبات غياب العصافير هي يؤدي الى زياده اليركات بتاع الفراشات بكميه كبيره جدا فهتؤدي الى خسائر في النبات ايه الاخضر يبقى الاجابه الصحيحه تزداد خسائر محصول النبات في شبكه غذائيه مقابله اهي دي كده شبكه غذائيه اي مما يلي يمثل كائن مفترس هو يعني ايه كائن مفترس بيتغذى على فريسه بيتغذى على حيوان طب فين الكائن المفترس هنا ناخد واحده واحده ونشوفها كائن مفترس ولا لا اول حاجه عندي هنا ده الكائن المنتج عرفت منين ان هو كائن منتج ما فيش كائن ما فيش غذاء بيجي له هو اللي مطلع يبقى رقم سته كده ده منتج ده مستهلك اولي وده مستهلك اولي عندي رقم لاثه ده يعتبر ايه مفترس ليه مفترس لان هو بيتغذى على رقم خمسه يبقى انا كده عندي مبدئيا رقم لاثه برده رقم لاثه بيتغذى على رقم اربعه عندي رقم اثنين ليه رقم اثنين لان هو بيتغذى على رقم اربعه وطبعا عندي رقم واحد بيتغذى على اثنين وعلى لاثه يبقى من الكائنات المفترسه واحد وثنين وثلاثه واحد فقط لا مش واحد بس في كائنات مفترسه تاني هنا في في الشبكه الغذائيه دي اثنين وثلاثه فقط لا طب ما واحد اهو مفترس برده اربعه وخمسه لا دول كائنات ايه اكله للعشب بتتغذى على ايه على ال الكائنات المنتجه هنا اوكي من الشبكه الغذائيه الموضحه بالشكل المقابل مديني شبكه غذائيه تقل اعداد جماعه الارانب الحيويه عند دي كده الارانب تمام امتى عددها هيقل مديني اربع اختيارات والمفروض ان انا اختار منهم واحد زياده كميه نبات القمح لو نبات القمح زاد مش الفران هتزيد فلا ده كده خطا او نقص اعداد جماعه الفران هو لو اعداد اعداد الفران دي قلت ايه اللي هيحصل؟ البومتجه ايه؟ للارانب نقص اعداد جماعه البوم لو جماعه البوم لو البوم عدده قل الارانب هتزيد يبقى ده كده خطا بكميه كبيره طب زياده كميه العشب هو لو كميه العشب زاد لو العشب اللي هنا زاد فالارانب هتزيد لان الغذاء بتاعهم متوفر بكثره يبقى اما ده لا اما ده طيب زياده كميه القمح زياده كميه القمح هيزود الفران وده هيخلي البوم تتجه للفران اكتر يبقى الاجابه الصحيحه هو نقص اعداد ايه جماعه الفران نقص الفران هتخلي البوم تروح في غذائها على ايه على الارانب علل لا يمكن ان تبدا اي سلسله غذائيه بالانسان طبعا السلسله الغذائيه بتبدا بكائن ايه منتج يصنع غذاءه بنفسه بينما الانسان ده كان ايه مستهلك لا يستطيع ايه صنع غذائه بنفسه غير ذاتي التغذيه لانه لو يحتوي ايه على بليستيدات خضراء تستطيع عمل عمليه البناء ايه الضوء ماذا؟ ماذا يحدث لو لم يصل ضوء الشمس الى سطح الارض ايه اللي هيحصل من حيث السلسله الغذائيه طبعا ما فيش طاقه هتوصل ايه للارض لا تستطيع النباتات عمل ايه عمليه البناء ايه الضوئي التوقف نظام التغذيه وهتقف الحياه خالص على سطح ايه الارض لان الشمس دي هي المصدر الاساسي ايه للطاقه اختفت الكائنات المحلله من النظام البيئي ايه اللي هيحصل هيحدث خلل في الاتزان البيئه وتراكم الجثث هيبقى في تراكم ايه للجثث وخلل هلاقي بعض العناصر بدات ايه تقل لان هي تبقى موجوده في الكائنات ايه الحيه الكائنات المحلله دي بتحللكات المواد العضويه وبترجع العناصر اني ايه للبيئه فهلاقي نقص وخلل في بعض المواد تراكم ايه للجثث اوكي اذا كانت سلسله غذائيه تتكون من عشب ارنب نسر وكانت الطاقه المنقوله الارنب واحد طاقه انا عندي اهو ادي عشب وادي ارنب وادي نسر هنا واحد طاقه يبقى هنا كام طاقه 100 هنا 10 سوري هنا 10 وهنا 0.1 دي كده الطاقه المنقوله كميه الطاقه المنقوله 10 1.0.1 0.1 فكم تكون كميه الطاقه المفقوده عند الانتقال من العشب وصولا الى النسر انا عندي كميه الطاقه هنا كانت 10 بقت واحد بقت واحد ايه من عايزين نعرف بقى ايه المفقود المفقود بيكون كام 90% يبقى انا هنا المفروض هعمل اقول 10 دي الطاقه الاساسيه اللي موجوده فين؟ في دي الطاقه الاساسيه اللي موجوده في العشبه تمام في 9 على 10 هتطلع بكام؟ بتسعه يبقى هنا كميه الطاقه المفقوده احنا عادي ممكن اطرح ده من ده يعني كميه الطاقه المفقوده هنا تسعه طيب كميه الطاقه المفقوده هنا كام؟ اا 9 اوكي يعني ممكن اجيب كميه الطاقه اطرح اللي وصل من اللي ما وصلش يعني انا لو طرحت هنا ال 10 طرحت منها واحد هبقى اعرف ان المفقود ايه تسعه اوكي وهنا الواحد ده وصل بس منه 0 يبقى المفقود كام مجتمع حاوي يضم اربعه كائنات حيه اللي هي الدبليو اكس واي زد الكائن اكس بيتغذى على الكائن الكائن دبليو بيتغذى على الكائن اكس والكائن واي بيتغذى على الكائنين اكس وزد والكائن زد بيتغذى على الكائن دبليو استخدم الاحرف المعبره عن هذه الكائنات الحيه في رسم شبكه ايه؟ غذاء يلا نفصص كده واحده واحده دبليو بيتغذى على الكائن اكس يبقى انا عندي كده هنا اكس اهي ده كده كائن حي بيتغذى عليه ايه ا ده دبليو سوري ده دبليو انا بدات ب دبليو بيتغذى على الاكس يبقى انا هنا هحط اكس وطالع منه ايه؟ دبليو تمام يبقى كده الدبليو ده بيتغذى على ايه؟ الاكس ولازم السهم يكون طالع منه كده اوكي طيب الكائن واي يتغذى على الكائنين دبليو واكس يبقى هيطلع من دبليو ده سهم رايح فين؟ رايح رايح لواي والكائن زد برض بيتغذى على ايه؟ على دبليو يبقى دبليو ده طالع منه سهمين واحد رايح لواي وواحد رايح لايه؟ لزد اوكي وواي وزد ده طالع منه سهم رايح ل واي نرسمها بشكل الطف من كده اول حاجه عندي اكس تحت ده اللي بيتغذى عليه ايه؟ بيتغذى عليه دبليو ودبليو ده بيتغذى منه بيطلع منه حاجتين واحد رايح لزد واحد رايح لواي وفي سهم طالع من زد رايح لواي اوكي يبقى كده دبليو ده بيتغذى على ايه على اكس زي ما احنا قلناين وواي بيتغذى على دبليو وزد طلع رايح له اهو سهمين سهم رايح من هنا وسهم رايح من هنا وزد بيتغذى على دبليو اهو بيتغذى على دبليو اوكي وضح اثر هجره الكائن دبليو ده على الكائنات الحيه التاليه مع التفسير اول حاجه الكائن واي ايه اللي هيحصل لو الكائن دبليو ده هاجر وساب المكان خالص ده هياثر سلبيا على الكائن ايه واي هنلاقي نقص اعداد الكائن ايه واي لان هو بيعتمد عليه على غذائه بطريقه مباشره وفي غير مباشره طريقه مباشره ان هو بياكله دايركت على طول او ان هو زد بيتغذى عليه وهو بيتغذى عليه على زد فغيابه هياثر على زد وبالتالي هيغ هياثر على ايه واي يبقى هجره الكائن دبليو بيقل يقلل من عدد الكائن ايه؟ واي طيب بالنسبه للكائن اكس هجره الكائن دبليو ده هيزود الكائن ايه؟ اكس ليه؟ لان الكائن اكس ده بيتغذى عليه دبليو ف غياب دبليو يبقى الكائن اكس ايه؟ مافيش حاجه هتاكله فكده زياده هنا هيكون في زياده وهنا هيكون في ايه؟ نقص اوكي من الشكل المقابل حدد مع التفسير رقم مستوى الغذائي الذي يضم الكائنات ذاتيه التغذيه اي مستوى غذائي او او اي سلسله او شبكه غذائيه الكائنات ذاتيه التغذيه بتكون في المستوى الاول من غير ما ابص هنا يكون في المستوى الاول المستوى الاول بيكون فيه الكائنات ذاتيه التغذيه لماذا تكون الطاقه الطاقه المختزنه في المستوى لاثه اكبر مما في المستوى اربعه ليه في 3لاه اكبر من اربعه طبعا اكبر حاجه هنا وبعد كده بتقل ليه بتقل شايفين بتقل ليه بقى لان بيحصل فقد للطاقه بنسبه 90% الكائن انا نقلت الطاقه فبتقل بتقل بقى في شكل فضلات في شكل عمليات حيويه في شكل حراره في شكل حركه بس بتقل بنسبه 90% ويتم نقل فقط كام 10% اوكي نحل اسئله الكتاب المدرسي اول سؤال معانا بيقول اختر الاجابه الصحيحه اي العلاقات الغذائيه التاليه يلحق فيها الضرر باحدى الطرفين يلحق الضرر دي يبقى علاقه ايه افتراس افتراس وتنافس ولا تبادل منفعه ومعايشه افتراس ومعايشه طبعا المعايشه مابقاش فيها ضرر لاحد الطرفين فهنكنسل دي وهنكنسل دي تبادل المنفعه برض لا يبقى الافتراس والتنافس طبعا التنافس ما بين نوعين لو هيتنافسوا نفس الحاجه واحد بياخد وما بياخدش فبيلحق الضرر يبقى الافتراس والتنافس سلسله غذائيه تتضمن حشره سمكه ونبات وبجعه اي من هذه الكائنات الحيه يعتبر مفترس وفريسه في نفس الوقت يلا نرسمها كده المفروض هبتدي بنبات النبات ده هيتغذى عليه الحشره والحشره هتاكل السمكه والبجع هتاكل السمكه يبقى ايه اللي فريسه مفترسه في نفس الوقت هي السمكه ليه بقى ان السمكه هتفترس الحشره هتتغذى عليها وفي نفس الوقت البجعه هتفترسها هتكون فريسه يبقى الفريسه والمفترس في نفس الوقت هي ايه؟ السمكه الاجابه الصحيحه عندي هي السمكه الجدول المقابل يمثل خمس كائنات حيه وغذاء كل منهما ده كائن حيه 1 2 3 4 خمسه غذاء كل كائن حي حشرات وكائنات ميته عقارب زواحب سعفين وهكذا اوكي اي مما يلي يمثل سلسله غذائيه صحيحه توت بعد كده رقم واحد بعد كده رقم اثنين بعد كده رقم لاثه هو الثلاثه بداوا بايه بنباتات فكده سوري الاربعه بادئين بنباتات فهي اي واحد بقى فيهم تمام ده بيتغذى رقم خمسه ده بيتغذى علىب فريان طيور المفروض هبتدي برقم لاه لان هو ايه حشائش بذور توت لازم ااني او المستهلك الاولي ده يكون كائنات عاشبه بتتغذى على الاحشاب يبقى المفروض هنا بيكون رقم لاثه لاثه حشائش مثلا ده هنكنسله ده لا رقم لاثه مش هتكون في الاخر كده ده كده هنكنسلهم طيب حشائش لو رقم لاثه ا حشائش وبذور وتوت بعد ا بعد كده رقم اثنين عقارب زواحف سعبين فران نفترض ان ده الفران فدي هتبقى الاجابه الصحيحه بس انا مثلا عندي صبار بعد كده رقم واحد حشرات وحيوانات ميته هو اصلا بتتغذى على الحشرات والحيوانات الميته وبعد كده اربعه حيوانات ميته فدي برده خطا رقم اربعه حيوانات ميته لا يبقى الاجابه الصحيحه رقم ب اوكي تم ادخال الارانب الى استراليا منذ حوالي 100 عام وبعد فتره وجيزه زادت الاعداد الارنب يبقى ايه اللي حصل للارانب زادت نتيجه بقى نقص نسبه الكساء الخضري طبعا لا في غذاء كتير جدا للارانب عشان كده عددها زاد زياده التنوع البيولوجي ده مش سبب طبعا وجود اعداد قليله من الكائنات المفترسه ولا وجود اعداد كبيره من الكائنات المفترسه طبعا وجود اعداد قليله من الكائنات المفترسه هي اللي كانت سبب في زياده الارانب ما فيش حاجه بتتغذى على الارانب الارانب لاقيه الاكل وفي نفس الوقت ما فيش حاجه تتغذى عليها يبقى وجود اعداد قليله من الكائنات المفترسه في شبكه الغذاء المقابله اي مما يلي يتغذى على كائن واحد منتج ويتغذى عليه ثلاث حيوانات مفترسه كائن منتج يبقى 2ين او 5 او 7 هوبيقول لي بيتغذى على كائن واحد منتج يبقى هنكنسل خمسه لان الخمسه دي بتتغذى على الحشائش وعلى الاشجار وده نوعين من الكائنات المنتجه هيكون سبعه او اثنين طبعا اثنين فيهم طالع منهم ثلاثه تحيانات مفترسه وبرده سبعه طالع منهم لاثه يبقى الاجابه الصحيحه اين وسبعه مش خمسه لان خمسه بتتغذى على نوعين من الكائنات المنتجه علل لما ياتي العلاقه الغذائيه بين بكتيريا العقد الجذريه ونبات الفول علاقه تبادل منفعه طبعا دي علاقه تبادل منفعه لان كلا الحيوانين بيستفادوا او كلا الكائنين بيستفادوا نبات الفول بكتيريا العقد الجذريه بتساعده على تثبيت ايه النيتروجين الذي يستخدمه في بناء البروتين وبكتيريا العقد الجذريه بتستفاد من نبات الفول بان هي بتحصل على الغذاء المتكون خلال عمليه البناء الضوئي وبيئه مناسبه تقدر تعيش فيها فكده الاثنين مستفيدين فدي اسمها تبادل منفعه العلاقه الغذائيه بين تمساح النيل وطائر الزقزاق لا تعد علاقه تبادل منفعه ليه دي مش تبادل منفعه لان عندي علاقه واحد بيستفيد وهو طائر الزقزاج وواحد لا يستفيد ولا ايه بيضر طب ما اللحمه بتطلع من سنانه وطائق الزغزاج ده بيتغذى على اللحوم الموجوده بين سنان تمساح طب ما هو عادي التمساح يقدر يعيش بدون طائر الزقزاق يبقى كده التمساح ده يقدر يعيش ومش بيستفاد اي حاجه من طائر الزغزاق بس برده مش بيض يبقى دي يعتبر علاقه معاشه طائر الزجزاج بيستفيد بينما طائر التمساح ايه لا يستفيد ايه اي شيء فدي ما تنفعش تبادل منفعه ما اثر قتل الثقور على اعداد الديدان في سلسله غذائيه مكونه من عشب وسقور وديدان وسعابين طبعا هي المفروض الترتيب بتاعها عشب ديدان ثعابين ثقور ايه اللي هيحصل بقى للديدان لو كل الثقور مش موجوده كلها ماتت السكور مش موجوده يبقى ايه الثعابين هتزيد اعداد الثعابين ايه هتزيد لان ما فيش حاجه تتغذى على الثعبين فلما اعداد الثعبين تزيد كلها هتاكل ايه الديدان فتقل اعداد الديدان يبقى تقل هنا اعداد الديدان ليه عشان زياده اعداد الثعابين الثعابين بقى كتيره فابتدت تتغذى على الديدان ما نوع العلاقه الغذائيه بين كل من الذئب والارنب افتراس دي كده علاقه افتراس ده بياكل ده واحد بيستفيد واحد بيتضر الذبابه ونبات الديونيا برده افتراس الضب القطبي والفقمه برده افتراس واحد بيتغذى على واحد ما عد سلاسل الغذاء المكونه لهذه الشبكه هي بدا بايه بعشب دي كده سلسله دي كده واحد كده اثنين دي كده واحد اهي دي كده سلسله واحد كده دي سلسله والسلسله دي كده يبقى كده دول اثنين عندي سلسلتين اهي سلسله غذائيه وسلسله غذائيه اكمل يلزم لخفض اعداد المحار اعداد المحار عايزين نقلل اعداد المحار زياده اعداد الطيور الطائر لو زاد عدده فكده كل الطيور هتاكل المحار في عدد ايه المحار هيقل وخفض اعداد ايه العشب العشب لو قليل المحار مش هيلاقي حاجه ياكلها اوكي يلا بينا على اختبار شامل على الدرس اول سؤال معانا بيقول تعرف الحيوانات التي تتغذى على النباتات والحيوانات معا باسم الحيوانات ايه او المستهلكات القارطه القارطه دي بتتغذى على الاثنين اما اللاحمه دي على الحيوانات دي طبعا خطا العاشبه على النباتات فقط والمفترسه برده لا اوكي عل لما ياتي الحيوانات الكنسه ليمكن ان تكون كيائنات مستهلكه من الدرجه الاولى لان الكائنات المستهلكه من الدرجه الاولى دي بتتغذى على ايه؟ على النباتات اما الكائنات الكنسه دي بتتغذى على بقايا الحيوانات ايه الميته بنقول حيوانات وهنا الكائنات المستهلكه الاولى دي بتتغذى على ايه؟ على نبات فكده مش هينفع تكون الحيوانات المستهلكه سوري الحيوانات الكانسه كائنات مستهلكه من الدرجه ايه الاولى لان الكائنات المستهلكه من الدرجه الاولى تتغذى على النباتات بينما الحيوانات الكنسه تتغذى على بقايا الكائنات ايه الحيه تعتبر التحالب كائنات ذاتيه التغذيه سواء بقى التحالب النباتات بعض انواع البكتيريا لان هي تستطيع صنع غذائها بنفسها من خلال عمليه البناء ايه الضوئي دي ذاتيه التغذيه بتعمل غذائها ايه بنفسها كائنات منتجه حشره الضحوقه تستخدم في المكافحه البيولوجيه لان حشره الضحوقه او الخنفساء المنقطه دي بتستخدم في او بتتغذى على ايه؟ على حشره المن فانا بستخدمها في علاج كعلاج او مبيد لحشره المنبيدات ايه الحشريه ده علامه صح او خطا مع التصويب يعتبر النبات الدايونيا من النباتات المفترسه صح بتتغذى على الحشرات ما مقدار الطاقه التي تصل الى المستوى الرابع اذا كانت الطاقه في المستوى الاول 3000 وحده طاقه وما مقدار الطاقه المفقوده تمام انا بدات بكام المستوى الاول اللي هو الكائنات المنتجه كانت كام كانت 30000 المستوى التاني هيبقى كام هطير صفر من هنا اللي هو هضرب في 10 على 100 هتبقى 3000 ده كده في المستوى الكام اللي بيوصل طبعا اللي بيوصل 3000 اوكي كانت 30000 بقت 3000 ده في المستوى الثاني المستوى الثالث الثالث هتبقى 300 هضرب برده في 10 على 100 بعد كده في المستوى الرابع هتكون كام؟ هتكون 30 يبقى كده مقدار الطاقه التي تصل هتكون 30 اللي وصلت 30 طيب ما مقدار الطاقه المفقوده من هنا لهنا فقدت كام؟ هتفقد 90% وهنا هتفقد 90% وهنا هتفقد 90% في يعني لو اا 3000 من 300,000 هناخد الناتج هنا وده اللي هيبقى مقدار الفقد ونطرح ده من ده يعني المفروض ان هي توصل زي ما هي 30000 بس هي وصلت كام؟ 3000 فالفرق ده هيبقى مقدار الفقد اوكي يعني مثلا لوقول مقدار الفقد من هنا لهنا ده وصل 30% كانت 300 بقت 30 ده اللي وصل طب مقدار الفقد كام؟ هيكون 200 من هنا لهنا هيكون 270 جت 270 ازاي بقى مقدار الفقد ممكن اجيبها بطريقتين ان انا اطرح 30 من 300 هيجي 270 كانت 300 المفروض توصل 300 وصلت بس 30 يبقى مقدار الفقض هنا كام؟ 270 او ان انا اجيب ال 300 اضربها بقى في كام؟ مش 10 على 100 اضربها في 90/ 100 لان الفق مقدار الفقد كام؟ 90% طبعا الصفر ده يروح مع الصفر ده والصفر من هنا هيروح مع صفر من هنا 30× 9 اوكي ادرس هرم الطاقه المقابل ثم استبدل الارقام الموضحه بالكائنات الحيه التاليه ام عرس حبوب ذره ثعبان بومه صغار الدجاج طبعا قاعده الهرم لازم تكون بايه؟ بحبوب الذره يبقى رقم واحد ده رقم هنا رقم واحد حبوب ايه؟ حبوب الذره بعد حبوب الذره ايه اللي بياكل حبوب الذره صغار الدجاج طيب بعد صغار الدجاج ايه رقم ثلاثه هنا ايه الام عرس اللي هي العرسه يعني اللي بتاكل ايه صفار دجاج ام عرس بعد كده الثعبان رقم اربعه الثعبان هنا بعد كده رقم اربعه هو ايه البومه تمام من انماط العلاقات الغذائيه بين الكائنات الحيه الافتراس ده كده نمط والتنافس وطبعا تبادل المنفعه والمعاشه افتراس والتنافس قارن بين سلسله الغذاء وشبكه الغذاء السلسله الغذائيه دي مسار انتقال الطاقه في صوره غذاء من كائن حي لكائن حي ايه اخر اما الشبكه الغذائيه دي تداخل وترابط لاكث من سلسله غذائيه مع بعض طبعا نادرا لما الاقي سلسله غذائيه في الطبيعه دايما بتكون موجود ايه شبكه غذائيه الشكل المقابل يشمل احدى شبكات الغذاء حدد الحرف الدال على كل كائن حي يحتل قمه السلاسل الغذائ اهو ال ما فيش حاجه بتاكله اللي هو الار عرفت منين ان هو قمه السلاسل الغذائيه يعتبر هو الكائن المفترس اللي هو اهو في حاجه بتتغذى على الار لا يستمد طاقته من الشمس مباشره يبقى ده كائن منتج اللي هو ايه الاس وبكده نكون خلصنا الاسئله وان شاء الله تكون ايه سهله وبسيطه وبالتوفيق Ok.
15:36
حل أسئلة الكتاب المدرسى درس العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم أولى اعدادى كتاب الامتحان ٢ ٠ ٢ ٥
العلوم سهله مع مس منى تمراز
1 مشاهدة · 1 jaar geleden
28:31
حل درس العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولى اعدادى ترم تانى 2026 كتاب لامتحان صفحة 172 ل 177
العلوم مع مس أميرة سمير
7 مشاهدة · 3 maanden geleden
8:59
حل اسئلة الكتاب المدرسي درس العلاقات الغذائية بين الكائنات الحية علوم اولى اعدادى ٢ ٠ ٢ ٥
احياء وعلوم مع مس بسمة الجوادى
854 مشاهدة · 1 jaar geleden
17:32
حل درس العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولى اعدادى ترم تانى 2026 كتاب لامتحان ص 160 و 161 و 162
العلوم مع مس أميرة سمير
32 مشاهدة · 3 maanden geleden
28:13
حل درس العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولى اعدادى ترم تانى 2026 كتاب لامتحان صفحة 163 و 164
العلوم مع مس أميرة سمير
21 مشاهدة · 3 maanden geleden
21:53
حل درس العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولى اعدادى ترم تانى 2026 كتاب لامتحان صفحة 165 ل 168
العلوم مع مس أميرة سمير
19 مشاهدة · 3 maanden geleden
22:58
حل درس العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولى اعدادى ترم تانى 2026 كتاب لامتحان ص 169 و 170 و 171
العلوم مع مس أميرة سمير
11 مشاهدة · 3 maanden geleden
54:55
علوم اولى اعدادي 2026 كتاب المدرسة الوحدة الثالثة الدرس الأول العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية
م.نشوى حسنnashwa hassan
23 مشاهدة · 1 jaar geleden
1:11:54
حل درس العلاقات الغذائية و الجماعات الحيوية علوم أولى إعدادى الترم الثانى كتاب الإمتحان 2026
أينشتاين فى العلوم
308 مشاهدة · 3 maanden geleden
1:02:37
حل تمارين كتاب الامتحان العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية درس 1 وحده 3 علوم اولي اعدادي الترم 2 2025
أ/محمد مصطفى- دروس العلوم والرياضيات
377 مشاهدة · 1 jaar geleden
19:46
حل تدريبات درس العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم أولى اعدادي ترم ثاني 2026 كتاب الاضواء
علوم اون لاين 2
1 مشاهدة · 3 maanden geleden
25:47
حل درس العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولى اعدادى ترم تاني 2025 كتاب الامتحان ص 153 ل 158
العلوم مع مس أميرة سمير
9 مشاهدة · 1 jaar geleden
19:18
حل اختبار ١ و ٢ و ٣ درس العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم أولى اعدادى كتاب الامتحان 2025
أ.محمد عبدالحليم || مُعَلِّم ساينس
3 مشاهدة · 1 jaar geleden
24:40
شرح تدريبات درس العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم اولى اعدادى ترم تانى ٢ ٠ ٢ ٦
نور المستقبل التعليمية
47 مشاهدة · 3 maanden geleden
11:45
حل تقييم 1 صفحة 147 148 العلاقات الغذائية علوم أولى إعدادي الترم الثاني 2026 كتاب الامتحان
مستر علي للعلوم والكيمياء
2 مشاهدة · 3 maanden geleden
35:21
العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم أولى إعدادي
Mr Mohamed Tarek
2 مشاهدة · 1 jaar geleden
39:08
العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية اولي اعدادي
مستر محمد ابراهيم دروس رياضه اون لاين
143 مشاهدة · 1 jaar geleden
30:09
حل درس العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولى اعدادى ترم تاني 2025 كتاب الامتحان ص 164 ل 168
العلوم مع مس أميرة سمير
7 مشاهدة · 1 jaar geleden
19:14
حل اختبار درس العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية كتاب الأمتحان علوم اولى اعدادى الترم الثانى 2025