العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولي اعدادي الترم التانى 2026

👁 1 مشاهدة

العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولي اعدادي الترم التانى 2026

النص الكامل للفيديو

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته حبايبي طلاب الصف الاول الاعدادي معاكم ميس اميره النسر من منصه هنذاكر اونلاين اعدادي يلا بينا في مغامره جديده والوحده الثالثه ونتوكل على الله مع بعض يلا الدرس الاول عندي بيتكلم على العلاقات الغذائيه في الجماعات الحيويه طب دي حاجه بتتكلم عن ايه هيتكلم بقى على التجمعات كلها والنظام البيئي والكائنات الحيه كائنات منتجه كائنات مستهلكه كائنات محلله هيبدا يفهمك شويه حاجات هتحبها قوي انا عندي النظام البيئي بيبدا يتكون من كائنات حيه ومن كائنات غير حيه طب الكائنات الحيه زي مين؟ زي النبات والحيوانات والطيور اي حاجه حيه طب الكائنات الغير حيه اللي هي حاجه ما بتتنفسش فيما معناه يبقى الميه والهواء والتربه ايه هو يعني ايه نوع النوع ده هو الوحده الاساسيه لتصنيف الكائنات الحيه تاني الوحده الاساسيه لتصنيف الكائنات الحيه يعني مثلا انواع القطط ا انواع الكلاب انواع الفران انا صنفت ان القط مثلا ايا كان نوعه بس دوت يصنف في الاساس تبعا للقطط النظام البيئي عنده مستويات كتير جدا بتبدا من الفرد اللي انا بنتمي ليه يعني مثلا اا القط البلدي ده فرض من قطط كلها قط سيامي اوض شرازي هنبدا نخطط بقى هنا كده ان انا عندي النظام البيئي هيبدا يتكون من مجتمعات حيويه طب يعني ايه مجتمعات حيويه تعال ناخد واحده واحده عشان نبقى فاهمين انا النظام البيئي دوت هو المكان اللي هيبقى بيشمل كل حاجه من الميه للهواء للتربه للحيوانات للنبات كل حاجه بيتكلم فيها يبقى النظام البيئي هو بيضم الكائنات الحيه اللي هو المجتمع الحيوي وبيضم برده كائنات غير حيه اللي احنا لسه متكلمين عنها طب يبقى النظام البيئي بيتكون من مجتمع حيوي طب المجتمع الحيوي دوت هيبدا يتكلم على افراد الجماعات الحيويه اللي بتعيش في نفس البيئه يعني مثلا حبه الحيوانات دول بيعيشوا في الغابه الحيوانات دي مثلا بتعيش في البحر فبالتالي كده هو كده بيتكلم على مجتمع حيوي هو مجموعه من الحيوانات المختلفه التي تعيش في مجتمع حيوي طب المجتمع الحيوي هيبدا ينقسم بعد كده الى جماعه حيويه يعني ايه يعني هي افراد بس من نفس النوع بتتكلم كلم على افراد من نوع واحد هتعيش في مكان واحد وزمن واحد هتبدا تتاقل مع الحياه ده فوق الدب ده فوق الغزاله فهتبدا تتاقلم ان هي تعيش في نفس المكان فساعتها هسميها جماعه حيويه طب فرض فرض واحد يبقى هو الكائن الحي اللي هينتمي للكائنات الايه الحيه معينه زي ما لسه شرحنا صلوا على انماط العلاقات الغذائيه هي في حاجه اسمها انماط علاقات غذائيه اه في علاقات بتبقى ما بين الحيوانات وانا عندي اربع انماط اللي هم الافتراس والتنافس وتبادل المنفعه والمعايشه يبقى انا عندي كام نمط اربعه ها الافتراس والتنافس وتبادل المنفعه والمعاشه طب ناخد فكره عن كل واحد كده بسرعه الافتراس جاي من اسمه يعني ا قطه تاكل فار فكده القطه مفترس والفار فريسه طب التنافس اسدين يتنافسوا على الغزاله يبقى حاجتين من نفس النوع يتنافسوا على حاجه ثانيه وفي الحاله دي الاثنين بيضربوا بعض وبيموتوا بعض من الضرب فالاثنين هيتضروا تبادل المنفعه انت تاخد منفعه وانا اخد منفعه الاثنين يستفادوا بمعنى ا النحل مثلا لما بينقل حبوب اللقاح من على الازهار كده النحل استفاد بالعسل والازهار استفادت ان تم نقل حبوب اللقاح لاتمام عمليه التكاثر يبقى كده حصل تبادل منفعه معايشه طرف يستفيد والطرف الثاني ولا يستفيد ولا يتضر زي التمساح وطائر الزازوق وهناخدها دلوقتي تعالى كده نتوكل على الله ونشرحها بالتفصيل اكتر يعني ايه افتراس هي علاقه غذائيه بين فردين يعرف احدهما بالمفترس والاخر بالفريسه يبقى الافتراس علاقه غذائيه بانفاردين يعرف احدهما بالمفترس والاخر فريسه صل على النبي طب نيجي للمفترس هو المفترس ده هو الشخص اللي بيستفيد من علاقه الافتراس طب الفريسه هو الشخص اللي بيقع عليه الضرر وساعتها يفقد حياته جدا في الافتراس زي الاسد لما بياكل الحمار الوحشي يبقى الاسد مفترس والفريسه هو الحمار الوحشي زي حرباء النمر لما تاكل الحشره حرباء النمر هي المفترسه والحشره هي الفريسه نبات الدايونيا لما بياكل الحشره نبات الدايونيا من النباتات المفترسه ايه ده هي في عندي حاجه اسمها نباتات مفترسه اه ممكن اشرحها لك كده ببساطه عشان بس تبقى فاهم يعني ايه نبات مفترس نبات الدايونيا دوت واخد الشكل ده كده بيفت ان هو اول ما تقرب منه حشره بيبقى مقفول بيبدا يفتحها كده ويبدا يضغط على الحشره ده بيعملها بحركه تلقائيه اه لان هو ما بيقدرش ياخد النيتروجين اللي هو محتاجه من التربه فبيبدا يحصل عليه من افتراس الحشرات دي صلوا على النبي تاني علاقه عندي وهي التنافس قلت التنافس هتبقى علاقه برض بين فردين بس من نفس النوع وبيبتدوا يتعاركوا على مورد غذائي يوجد بكميه قليله جدا انا ما عنديش غير غساله واحده والاثنين عايزينها فبيبدا ياثر بالسلب على نموهم او بقائهم الاثنين في الحاله دي هيتضروا يبقى انا التنافس بين اسدين من اكل الحصول على الغذاء بالشكل ده ادي اسد وادي الثاني بيتعاركوا الاثنين على الحمار الوحشي في الحاله دي يضار الفردين الفردين هيحصل لهم ضرر ماذا يحدث لو نقص مصدر الغذاء بالنسبه لافراد بتعيش في الجماعه الواحده ساعتها هيزداد التنافس بينهم وده هياثر على اعدادهم في المستقبل لان هم الاثنين ما عندهمش هم من نفس النوع تبادل المنفعه قلنا تبادل المنفعه ديت الاثنين يستفيدوا وجايه من اسمها صلوا على النبي هي علاقه بين فردين هيستفيد كلاهما دون الوقوع الضرر على اي حد زي مين مثلا زي علاقه النحل بازهار النبات في الحاله دي قلنا النحل هيستفاد بالعسل وازهار النبات هتستفاد بنقل حبوب اللقاح يبقى في الحاله دي الفردين هيستفيدوا النحل هيبدا يستفاد بامتصاص الرحيق اللي هو العسل والنبات هيبتدي ان هو يستفاد بحبوب اللقاح اللي هتبدا تنتقل علشان يعمل عمليه التكاثر عشان يبدا يكون زهره جديده المعايشه والمعاشه ديت في طرف هيستفيد والطرف الثاني يا عم انا قاعد لك اهو ولا هستفاد ولا هضر زي ايه؟ تعالى خد التعريف الاول هي علاقه غذائيه بين فردين احدهما بالمتعايش والاخر بالمضيف من الاخر المتعايش يبقى هو اللي ايه؟ الطرف اللي هيستفيد يبقى انا المتعايش ده هو الفرد اللي بيستفيد من علاقه المعايشه طب المضيف انا قاعد ضيف ولا مستفاد ولا متضر ضرر في الحاله ديت المضيف هو الفرد الذي لا يعود عليه ولا فايده ولا ضرر من علاقه المعايشه وده مثال عليه زي قلنا طائر الزئزق والتمساح طائر الزئزق بيبدا ان هو كده يعني معلش ا ينقي بقايا الطعام من اسنان التمساح ماشي فكده مين اللي مستفاد طائر السزاء حصل على طعامه لكن التمساح لو قعد مش منضف سنانه عادي جدا مش هيفرق معاه معاه فبالنسبه له هو ولا استفاد ولا اضر ممكن يعيش من غير سنان نضيفه عادي يعيش باسنانه كده يعني اقعد تكونوا ما تغسروش اسنانكم يبقى انا التمساح في الحاله ديت ولا استفاد ولا الضر لانه ممكن يستطيع ان هو يعيش بدون تنظيف اسنانه صلوا على النبي تعالى بقى ناخد كائنات منتجه كائنات مستهلكه كائنات محلله كنا واخدينها قبل كده وقلنا ان الكائن المنتج هو الذي يستطيع صنع غذائه بنفسه في عمليه البناء الضوئي زي النباتات او الطحالب لكن لو جيت للكائن المستهلك هو الكائن اللي ما بيعرفش يصنع غذائه بنفسه شبهنا كده مثلا فانا بعتمد على كائنات منتجه ان انا اكل خضار او كائ مستهلك اخر فراخ بقى ايا كان لحمه مش بحبها ف في رمضان بقى وعيشوا حياتكم طب الكائن المحلل هو الكائنات التي تعود العناصر الغذائيه الى التربه مره اخرى تعال ناخد التعريفات واحده واحده كائن منتج هيبقى هو كائن الذي يستطيع صنع غذائه بنفسه من خلال عمليه البناء الضوئي زي النباتات والطحالب طب كائن مستهلك هو الكائن غير ذاتي التغذيه بيعتمد في صنع غذائه على الكائنات الحيه بصوره مباشره الكائنات المنتجه بصوره مباشره او صوره غير مباشره زي الحيوانات كلها والطيور والانسان لو جيت صنفت الكائنات المستهلكه حيوانات عاشبه حيوانات لاحمه حيوانات قارطه حيوانات كانسه ايه الاسامي دي؟ الاسامي دي كده انا جيت بقى خدنا الدرس بشكل اكبر احنا اساسا كنا عارفين يعني ايه كائن منتج وكائن مستهلك طب خدنا الدرس بشكل احلى يعني ايه عاشبه يعني ايه لحمه يعني ايه قارطه يعني ايه كنسه العاشبه جايه من اسمها يبقى يبقى بتاكل اعشاب اللحمه بتاكل لحم القارطه لحم واعشاب الكانسه هي اللي بتنكس الكائنات الميته وتتغذى عليها تعالى ناخد واحده واحده هتتغذى على النباتات فقط وهتتميز ان هي بوجود قواطع لتقطيع النبات صلوا على النبي تعالى بقى ناخد تصنيفها كده واحده واحده لو انا جيت عندي حيوانات عاشبه قلنا العاشبه اللي بتاكل كل عشب بس بتاكل نباتات بس زي الحصان والارنب طب بعد كده حيوانات لاحمه يبقى بتاكل اللحوم ودي بتتغذى على اللحوم فقط وعندها انياب حد عشان تبدا تمزق الفريسه زي الثعبان والاسد طب حيوانات قارطه عندها قواطع كده بتقرط زي الدب والغراب والفار والكرف ودي بتاكل النباتات والحيوانات مع بعض عادي جدا حيوانات كانسه وقلنا دي اللي بتتغذى على بقايا الكائنات الميته زي الضباع والنسور والثقور بس خلي بالك النسر دايما بياكل فارسه يعني ما بياكلش الحاجات دي كده يلا بينا نيجي للكائنات المحلله ودي ثالث نوع من الكائنات وقلنا هي التي تعيد العناصر الغذائيه مره اخرى الى البيئه يبقى هي كائنات بتحصل على غذائها من جثث الكائنات الميته طب فايدت تها ايه بتعيد العناصر الغذائيه الى البيئه مره اخرى زي البكتيريا وزي الفطريات صلوا على النبي علل تعرف الكائنات المحلله بهذا الاسم ليه لانها بتبدا تحلل المواد العضويه اللي موجوده في اجسام الكائنات الميته وتبدا تخلطها بالتربه عشان تصبح من مكونات التربه مره اخرى زي الشكل ده كده بالظبط ده حيوان ميت وبدات الكائن المتحلل يقوم بتحليله نهائيا عشان يحصل سريان طاقه بين الكائنات الحيه في حاجه اسمها سلاسل غذائيه وشبكات غذائيه الكلام ده انت اخدت شبهه شويه متهيا لي في ابتدائي يعني متهي لي السلاسل الغذائيه ديت هي انتقال الطاقه من فرد الى اخر الشمس تدي طاقه للنبات فالنبات يدي طاقه مثلا للجرات فالجرات ياكلوا ضفضع فالضفضع ياكلوا ثعبان فالثعبان ياكلوا لبومه وهكذا فكده اصبحت سلاسل غذائيه طب شبكه غذائيه هي مجموعه سلاسل غذائيه متداخله كلها جوه بعضها تعالى كده ناخد اول حاجه السلسله الغذائيه هي مسار انتقال الطاقه في صوره غذاء عند انتقالها من كائن حي الى كائن حي اخر جوه النظام البيئي يبقى جوه الكائنات الحيه والاشياء الغير حيه في الحاله ديت هتبدا تنتقل الطاقه في السلسله الغذائيه وهتعرف بالمستوى الغذائي يبقى تعرف كل مرحله بتبدا تنتقل فيها الطاقه في السلسله الغذائيه بالمستوى الغذائي لو انا جيت كائن منتج هيشغل المستوى الغذائي الاول زي النبات طب كائن مستهلك هيبدا يشغل المستويات الاعلى من المستوى الاول زي الانفض ده كائن محلل هو هيبدا يحصل على طاقه من مستوى غذائي زي البكتيريا الشكل ده كده بيقول لك ان النبات جاله جراده والجراد جاله دفضع والضفدع ثعبان فانا لو جيت هنا كده قلت لك ان الاعشاب ديت حصلت على طاقتها من الشمس فاصبحت كائن منتج ودي بدايه اي سلسله غذائيه هيبدا الجراد يحصل على الطاقه بتاعته من الاعشاب وهيعتبر مستهلك اول من الدرجه الاولى طب تعال للضفضع هيبدا يحصل على طاقته من الجراده وهيعتبر حاجه اسمها مستهلك ثانوي يعني من الدرجه الثانيه وهنلاحظ كده ان الدرجه الثانيه في الاغلب بتكون حيوانات لاحمه لاحمه التي تتغذى على اللحوم طب نيجي للسعابين هي بتحصل على غذائها من الضفاطع وهتبقى مستهلك ثالث الكائنات المحلله ودي ما بتظهرش خالص في المتسلسله بس ممكن تتغذى على المنتج او المستهلك اعشاب خضراء كالها جراده جالها ضفاطع كالهابين وتبقى دي شكل المتسلسله بتاعتك لو جيت صنفت السلاسل الغذائيه انا هصنفها لسلاسل بريه ومائيه وصحراويه هنكتفي دلوقتي بدراسه البريه والمائيه مش هيخليك تدرس الصحراويه شكرا تعالى كده البريه ها شمس حشائش كالها ارنبها ثعبان تغذى عليها مصر فاصبحت ها بكتيريا وفطريات وفي السلسله دي كده ها حشائش ارنب ثعبان نسر صلوا على النبي ليه الحشائش تعتبر كائن منتج لانها تصنع غذائها بنفسها عن طريق عمليه البناء الضوئي طب ليه الارنب مستهلك اول لانه حصل على الطاقه من الحشائش عشان كده مستهلك اول طب ليه الثعبان مستهلك ثانوي قلنا الثانوي هي الحيوانات الايه اللاحمه لانه حصل على طاقته من الارنب يعتبر حصل على طاقته من مستهلك اول صلوا على النبي ليه النسر مستهلك ثالث لان النسر يعتبر حصل على الطاقه بتاعته من الثعبان فبالتالي كده هو تغذى على كائن مستهلك ثانوي لو جيت هنا بقى البكتيريا لانها قامت بتحليل المواد العضويه الموجوده في اجسامها الى وخلطتها بالتربه عشان تصبح من مكونات التربه مره اخرى طب احنا ممكن ناخد بالنا من حاجه اه ان انا بعض السلاسل الغذائيه ديت في حياه الحيوانات المفترسه والفريسه ان ممكن حيوان واحد يلعب دور المفترس والفريسه في نفس الوقت زي مين مثلا زي الثعبان الثعبان تغذى على حاجه وجاء النسر تغذى عليه فكده اصبح هو مفترس وفريسه في نفس الوقت نيجي للسلسله الغذائيه المائيه انا عندي طحالب ابتدى يتغذى عليها حيوان قشري جمبري مثلا بدا ياكلها مستهلك من الدرجه الثانيه اسماك بدا ياكلها فقمه اللي هو الدرجه الثالثه وتغذى عليها في الاخر الدب القطبي وده درجه رابعه عادي جدا ممكن كذا حاجه تتغذى يعني مش بقف لغايه الثالث بس عندي حاجه اسمها زراعه مستدامه والزراعه المستدامه ديت هي بتبدا تستفيد من السلاسل الغذائيه الموجوده ديت في ان هي تتخلص من مثلا حشرات معينه يعني مثلا حاجه تتغذى على حاجه زي بداوا يستخدموا الخنافس المنقطه اللي هي اسمها الضعوقه عشان تبدا تتغذى على حشره المن اللي بتعدي كتير من الافات الزراعيه فبتصيب الخضروات والفاكهه فهم يعتبروا كده بيجيبوا الدعسوكه دي عشان يبتدوا يطلقوها فتتغذى على حشره المن ودي بديلا للمبيدات الحشريه وطبعا مش كله بيستخدمها وما يسمى كل دوت بالمكافحه البيولوجيه صلوا على النبي نيجي للشبكه الغذائيه والجزء القبل الاخير من درسنا هي تعتبر تداخل كتير جدا من عده سلاسل غذائيه جوه بعضها طيب صلوا على النبي يا شباب بيقول لك من النادر وجود سلاسل غذائيه منفرده في النظام البيئي ليه؟ لانما من الاخر كده طبيعي جدا يعني التلخيص الكلام ده كله طبيعي ان انا ا الضفضع ممكن ياكل غراضه ممكن ياكل حاجه ثانيه يعني انا ما عنديش نوع غذاء واحد بس ممكن اعيش عليه حياتي كلها اي حيوان من دول عنده البديل لو فقد مثلا اللي هو المتغذي عليه دوت هيبدا ياكل حاجه ثانيه فمش فارقه فتعال كده نشوف بيقول لك لان الكائن الواحد ممكن يتغذى على اكثر من مصدر في نفس الوقت فبيكون مصدر التغذيه بتاعته من عده كائنات اخرى من في مستويات اعلى منه وكل ده هيعرف بالشبكه الغذائيه وده كده شكل كده بيعبر عن الشبغه الغذائيه بتاعتي بص انا عندي عشب عندي حبوب الجراده يا تاكل الحبوب يا تاكل العشب مش فارقه الارنب ياكل العشب ياكل الجزر وهكذا ففي حاجه اسمها الشبكه الغذائيه جوه بعضها انا ما بعتمدش على نوع واحد انا مش هفضل طول حياتي اا ناكل فراخ بس لا عادي جدا ممكن ننوع الكائنات المنتجه هنا كانت حبوب وكان العشب وكان الجزر طب الكائنات المستهلكه الاوليه اللي تغذت على الحاجات ديت كانت الطائر ده في الشبكه اللي انا لسه كنت شايفاها طائر جراده فقر وارنب البومه هي تعتبر كده بص حصلت على غذائها من كذا حاجه يبقى في الشبكه الواحده عملت لي خمس سلاسل حبوب جراده بومه طب حبوب فار بومه عشب ارنب بومه عشب جراده بومه جزر ارنب بومه طب تعالى كده للسعلب الثعلب برده بدا ما بدل البومه هي اللي تاكل الحاجات دي لا الثعلب هو اللي كال الثعلب هو اللي كال الارنب الثعلب الارنب لما الارنب كال عشب الثعلب كال الطائر لما الطائر كال حبوب اللقح اللي كانت مرميه القمح حبوب اللقاح كالها جراده جراده كالها طائر والطائر كاله ثعبان بدل حبوب اللقاح حبوب القمح ديت يبقى عشب عشب جراده طائر ثعلب وهكذا ليه يعتبر الطائر دي مستهلك اول في السلسله الاولى ويعتبر مستهلك ثاني في السلسله الثانيه بص كده انا هنا ده يعتبر مستهلك اول لانه تغذى على حبوب اللقاح على ا حبوب القمح على طول طب ليه هنا الطائر بيعتبر مستهلك ثانوي لانه تغذى على الجراده التي تغذت على حبوب القمح وده اللي هو بيقوله لك في السلسله الثانيه هو يعتبر مفترس ليه؟ لانه تغذى على الجراده والجراده في الحاله دي هتعتبر فريسه والثعلب تغذى عليه يبقى لعب دور ان هو مفترس وفريسه التوازن البيئي لازم يبقى في توازن في البيئي انا ما ينفعش مثلا افقد الاعشاب كلها مره واحده فبالتالي كده ايه مش ا هيبقى في زياده مثلا الحاجات كلها هتموت لان ما فيش اعشاب اصلا طيب في حاله مثلا ان احنا فقدنا الجراده طب ما كده حبوب القمح دي زادت والطائر مش هيلاقي حاجه ياكلها فهيبدا يحصل كده خلل في النظام الايه البيئي فانا لازم يحصل لي توازن في النظام البيئي لما يغيب احد الكائنات الحيه المتواجده لازم يكون في حاله اتزان ويبدا يدور على البديل بتاعه ايه اثر هجره الطيور على كل من الاعداد دي كلها لو انا الجراده حصل هجره للطيور الطيور هجرت الجراد مش هيلاقي حاجه ياكله فبالتالي هتزيد اعداد الجراد جدا لقله الحيوانات المفترسه ما فيش حاجه تفترسها وفي نفس الوقت السعالب هتبدا تقل لان الثعلب مش هيلاقي حاجه ياكلها يبقى في حاله نقص جزء كده من نص المتسلسله تبدا تشوف اللي قبله هيزيد واللي بعده هيقل اللي قبله هيزيد لان مش هيلاقي حاجه تفترسه واللي بعده هيقل لان مش هيلاقي حاجه يفترسها كائن منتج مستهلك اول مستهلك ثانوي مستهلك ثالث وكل ده هيسمى بالسلسله الغذائيه وهنبدا نطبق دلوقتي في الاسئله ان شاء الله ايه اللي يحصل لما يحصل زياده في اعداد الكائنات المستهلكه الاوليه حصل زياده في المستهلك الاول يبقى هياكل اللي قبليه كتير يبقى في التالي كده هيحصل نقص للكائن المنتج بس هيحصل زياده في الكائنات الثانويه ليه؟ لانها كده هتلاقي حاجات كتير تتغذى عليها طب تعال نشوف كده العكس لو حصل نقص في اعداد الكائنات المستهلكه الثانويه المستهلكه الثانويه هي اللي حصل فيها نقص يبقى هيحصل زياده في الكائنات الاوليه مش هتلاقي حاجه تتغذى عليها وبالتالي هيحصل نقص في الكائنات المستهلكه الثالث اللي هي هتبقى اللي هتاكلها بعد الثانويه صلوا على النبي نيجي كده ناخد يعني ايه هرم الطاقه وهرم الطاقه هو اخر حاجه في درسنا النهارده اتمنى ان هو يكون سهل يعتبر بيعبر عن مسار انتقال الطاقه وكميتها في المستويات الغذائيه في اي سلسله غذائيه زي ايه مثلا بص ده الشكل كده بتاعي انا بدات هنا مثلا بكائن منتج عنده 1000 وحده طاقه ب 10000 وحده طاقه ميس من الاخر كده هو المفروض عايز ده هيبقى كام و ده كام وده كام اقسم على 10 حلو فانا هنا كده هو هيفقد 10% من الطاقه للمنتج اللي هو بيبدا يروح له هيبدا ينقلهم فده كان 10000 ضيع صفر اصبح 1000 ضيع صفر اصبح 100 ضيع صفر اصبح 10 لو في بقى بعد كده مستهلك رابع يبقى هيبقى واحد طب لو في بعد كده واح من 10 وهكذا يبقى انت دلوقتي بالنسبه لك ال 10% فقدوا من الطاقه في الكائن المنتج هتبدا تنتقل للكائن المستهلك وال 10% اللي تم ف بس هيبتدوا يتنقلوا من الاول الى الثانوي و10% ثانيين من الثانوي الى الثالثي وهكذا لما تحب تجيبها في المساله هتجيبها بنفس الطريقه ضيع اصفار او اقسمه على 10 يبقى انت الشكل ده اهو بيقول لك الكائن دوت عنده 100% يبقى المستهلك الاول 10% مستهلك ثانوي نقص اعمل على 10 كمان يبقى 1% يبقى ده بيتم فقد 90% يعتبر من الطاقه لما بينتقل من مستوى الى مستوى طيب وبيبتدي البقره هنا فقط 90% في من الطاقه لما حصلت عليها واستفادت بس ب 10% من الطاقه اللي كانت عندها صلوا بينا على النبي هنبدا بقى نطبق اللي احنا قلناه بمثال عشان احنا خلصنا درسنا يلا بينا ده كده هرم طاقه وعطيني سلسله غذائيه بس متلخبطه هنبدا نرتبها مع بعض جراد سار اعشاب سعه ضفاضع يا ترى هنبدا بمين اكيد اول حاجه المنتج يبقى اول واحد هيبقى الاعشاب طب الاعشاب هتاكلها الجراده والجراده هتبدا تتغذى عليها الضفاضع عشان الضفضع ياكله ثعبان والثعبان ياكله صقر فده في الحاله دي كده يبقى انا كونت المتسلسله طب بتسال على ايه تاني مستهلك ثانوي ومستهلك ثالث مين في دول طب ناخدها من الاول يبقى ده بالنسبه لي منتج وده مستهلك اولي مستهلك ثانوي مستهلك ثالث تعالى كده نشوف رقم لاثه كان مين كان التفاطع يبقى ده هيبقى المستهلك الثانوي طب الثالث كان مين كان الثعابين صلوا على النبي اي العلاقات الغذائيه التاليه يلحق فيها الضرر باحدى الطرفين واحد بس اللي هياخد ضرر يبقى الافتراس والتنافس لان انا في الحاله دي الافتراس هيقع عليه ضرر والتنافس هيقع عليه ضرر تبادل المنفعه الاثنين مين يستفيدوا المعايشه ولا بيستفيد ولا بيتضر ونفس الحكايه هنا لغايه يبقى الافتراس والتنافس لازم يقع ضرر على الاطراف سلسله غذائيه عندها حشره سمكه نبات بجعه يبقى انا بالنسبه لي نبات تغذى عليها حشره حش حشره تغذت عليها السمكه والسمكه تغذت عليها البجعه رتبناهم طب تعالى نشوف كده عايز ايه مين في دول يعتبر مفترس وفريسه في نفس الوقت هتبقى السمكه ليه عشان السمك هتتغذى على الحشره والبجعه هتتغذى على السمكه فاعتبرت مفترس وفريسه تم ادغال الارانب الى استرالريا منذ حوالي 100 عام وبعد فتره وجيزه زادت اعدادها جدا بكميه كبيره وده هيبقى نتيجه ايه هي زادت اعدائها طيب نقص نسبه الكذاء ولا زياده التنوع البيولوجي ولا وجود اعداد قليله من الكائنات المفترسه ولا وجود اعداد كبيره من الكائنات المفترسه لا هتبقى وجود اعداد قليله من الكائنات المفترسه مافيش حاجه تاكلها فبالتالي هي كانت في زياده علل العلاقه الغذائيه بين النحل والازهار تعتبر تبادل منفعه لان في كل الاحوال الاثنين قلنا بيستفيدوا النحل هيقوم بامتصاص الرحيق لكن الازهار هتنتقل بحبوب اللقاح لاتمام عمليه التكاثر العلاقه بين التمساح وطائر الزئزاء لا تعد علاقه تبادل منفعه ما ينفعش اقول تبادل منفعه لان انا ممكن التمساح ولا يستفيد ولا يتضر قلنا مش هيتضر لو ما غسلش اسنانه فبالتالي العلاقه ما بين طائر الزئزق والتمساح بيستفيد فيها الطائر لكن التمساح ممكن يعيش عادي من غير ما يغسل سنانه ايه نوع العلاقه بين الذئب والارنب هتكون افتراس طب الذبابه ونبات الديونيا برض افتراس في السلسله الغذائيه دي كده كم سلسله غذائيه مكونه عندي تعال نعدهم مع بعض انا عندي عشب جراد محار ادي سلسله وادي الثانيه هنا الجراد كالوا طائر والطائر كاله ثعبان العشبوا محار والمحار كالوا طائر وبعد كده كالوا ثعبان يبقى في الحاله ديت انا عندي كام سلسله اثنين سلسله يلزم خفض اعداد المحار لو انا عملت خفض للمحار اشطب على المحار المحار حصل له خفض يبقى هيزيد العشب لكن هيقل الطائر يبقى هيحصل زياده في اعداد العشب وخفض في اعداد الطائر صلوا بينا على النبي ناخد بقى المصطلح العلمي يلا مع بعض منطقه تتضمن كائنات حيه ومكونات غير حيه يبقى بيتكلم على الكبير قوي اللي هو النظام البيئي طب الوحده الاساسيه في تصنيف الكائنات الحيه وده النوع افراد جماعيه مختلفه بتعيش في نفس البيئه يبقى بيتكلم على المجتمع الحيوي عشان بيتكلم على افراد مختلفه لكن لو قلت مجموعه افراد من النوع الواحد يبقى انا كده بتكلم على الجماعات الحيويه عشان ده نوع واحد نوع غزلان واحد علاقه غذائيه بيستفيد منها احدهما على حساب ضرر الاخر يبقى الافتراس هرم بيمثل مسار الطاقه هرم الطاقه ما عندكش غيره هو اللي فيه تعريف هرم صلوا بينا على النبي نكمل يلا مصطلح علمي العلاقه الغذائيه اللي بين فردين من نفس النوع بيحصل على مورد واحد الاثنين بيتنافسوا على حاجه واحده الاسدين كانوا على الحمار الوحشي وده كان التنافس طب علاقه بيستفيد كلا منهم من الطرف الاخر الاثنين يستفادوا تبادل منفعه علاقه بين فردين احدهما يستفيد ويعرف بالمتعايش والاخر بالمضيف يبقى هتبقى المعايشه واحد هيستفيد والثاني ولا يستفيد ولا يتضر كائنات سديه التغذيه تبقى كائنات منتجه تصنع غذائها نفسها حيوانات بتعتمد على الكائنات المنتجه في الحصول على غذائها هي بتاكل نبات بس يبقى الكائنات الايه العاشبه كائن مستهلك هيتغذى على النباتات والحيوانات الاثنين شبه الفار والدب يبقى القارده اللي عندهم قوارض كده كائنات مستهلكه تتغذى على بقايا الكائنات الميته اللي هي الكائنات الكانسه طب بتحصل على الطاقه من الجثث فرق ما بين الاثنين ها كائنات محلله مسار انتقال الطاقه ق في صوره غذاء عند انتقالها من كائن حي الى كائن حي اخر السلسله الغذائيه نظام غذائي للكائنات الحيه ويستخدم في القضاء على الافات الزراعيه هسميه المكافحه البيولوجيه زي الدعسوقه تداخل وترابط عده سلاسل غذائيه معا الشبكه الغذائيه صلوا على النبي نبدا يلا الاختيارات مع بعض يلا بينا ايا مما يلي يعد صحيحا يا ترى المجتمع الحيوي عباره عن مجموعه افراد من نفس النوع لا طب النظام البيئي عباره عن تفاعل المجتمع الحيوي مع البيئه المحيطه اه يبقى كده هو ده النظام البيئي اللي بيتفاعل المجتمع الحيوي كله مع الاشياء الغير حيه يبقى نختاره في الشكل المقابل تشجل الشجره والفطر والارنب شجره وفطر وارنب طب في الحاله ديت هو خد شجره كائن ايه حي والفطر كائن حي والارنب كائن حي طب كل دي كده هتعتبر كائنات قارطه ولا كائنات عاشبه ولا جماعه حيويه عايشين مع بعض ولا مجتمع حيوي لا في الحاله دي هتبقى مجتمع حيوي لان هو ضام الثلاثه مع بعض هم مجموعه افراد مختلفه عايشين في منطقه معينه الشكل المقابل يوضح عده كائنات حيه مختلفه بتعيش في منطقه معينه الديدان اللي موجوده في البيئه دي الديدان دي كده هتمثل ايه مجتمع ولا نظام ولا جماعه حيويه لا في الحاله دي الديدان هي افراد نوع واحد يبقى جماعه حيويه صل على النبي كلا من العلاقات التاليه تمثل علاقه افت افتراس عدا العلاقه مين كل دول افتراس ما عدا حاجه الاسد والنبات والحبار الوحشي افتراس نبات الديونيا والحشره افتراس التمساح وطائر الزئزق لا ده معايشه يبقى نختار الحيوانات المفترسه من نفس النوع اللي بتعيش في نفس النظام حيوانات مفترسه من نفس النوع هتتنافس على كائنات محلله ولا هتتنافس على الغذاء لا هي هتتنافس على الغذاء هم الاثنين بيتنافسوا على غذاء واحد في الشكل ده ما الكائن المستهلك في حوض السمك تعال نشوف نبات اخضر وصخر وسمكه وميه يبقى مين الوحيد فيهم المستهلك السمكه اكلات العشب من الاكلات المستهلكه انا قلت المستهلكه اربعه من ضمنهم اكلات العشب من الكائنات الحيه التي تحصل على غذائها من النباتات والحيوانات نباتات وحيوانات يبقى نسول واطباع ثعبان وبقره ارنب وفقر كنفد ودب كنفد والدب الحيوان اكس يتغذى على الحيوانات الصغيره وعلى جذور النباتات لذا يوسف بانه ايه بياكل نبات وحيوان يبقى قارطه الكائنات التي تعيش وتتغذى على جثث الكائنات الميته بتتغذى ده غذائها يبقى الفطريات عشان دي الوحيده المحلله الكائنات المحلله في السلاسل الغذائيه تقوم بعمليه البناء الضوئي لا طب اعاده المواد الغذائيه للنظام البيئي ده هو ده فايدتها اصلا المصدر الرئيسي على سطح الارض للطاقه الشمس ايا مما يلي يدل على المسار الصحيح الطاقه في السلسله الغذائيه تعال نشوف عشب بقره انسان شمس يعني انت ناهي بالشمس لا انا اكيد لازم ابدا بالشمس هي باينه اهي شمس انتقل اليها عشب عشب كاله بقره البقره انسان يبقى ده في الكلام السليم يبقى نختارها في الشكل ده كده دي كده طحالب وحاجات ما الذي يعبر عنه السهم يعتبر مسار سريان الطاقه الطاقه انتقلت من ده الى ده الى ده يبقى مسار سريان الطاقه ايا مما يلي يحصل على الطاقه من باقي الانواع الثلاثه الاخرى مين اللي هيبدا يحصل على الطاقه من الانواع الثانيه كائن منتج لا هو بيحصل من الشمس بس طب الكائنات المحلله هنشوفها دلوقتي طب اكلات اللحوم اكلات اللحوم هتحصل على بتفترس حيوان اخر يبقى العشب هيفترس او هياكل العشب يبقى مين الوحيد اللي حصل على الطاقه بتاعته من الثلاثه الثانيين هي الكائنات المحلله اي السلاسل الغذائيه التاليه تحتوي على كائن منتج ومستهلك ومحلل على الترتيب عايزين الثلاثه يبقى انا لازم ادور على سلسله بتبدا بالنبات او مثلا الفطر اهو انا عندي يا نبات يا فطر ده فار مش هينفع وده فراشه برده مش هتنفع بس ده فطر واخره شجره انا عايزه الثلاث انواع كائنات يبقى مش هينفع يبقى نختار نبات جراده بكتيريا منتج مستهلك محلل في الشبكه الغذائيه الموضحه في الشكل اكس دوت بيمثل ايه من الكائنات الحيه طب تعال كده نشوف الشكل اكس اكس اهو اكس بدا ياكل عشب وفي نفس الوقت قبل كده كال حيوانات لاحمه يعني افترس يبقى في الحاله ديت هو كال كائنات منتجه وكال كائنات مستهلكه يبقى عاشبه ولا لحمه ولا قارطه ولا منتجه هيبقى قارطه تشغل قاعده قده الهرم القاعده دايما البدايه دايما بتاعتي هتكون كائن برافو منتج في المخطط المقابل دوت اعمل لي هرم طب انا باده بالدبليو يبقى شوف حاجه اولها دبليو دي ودي اهي طب بعدها اكس دبليو اكس واي زد يبقى في الحاله دي نختار هي دي المتسلسله بتاعتي لان هنا ملخبطها الشكل المقابل يمثل هرم طاقه تستمد ايه طاقتها من ايه ها ايه ده يعتبر منتج يبقى هيستمد الطاقه بتاعته من الشمس لصن عمليه البناء الضوئي كميه الطاقه المفقوده عند الانتقال هو بيبدا يفقد طاقه 90% وبيستفيد بال 10 اذا كانت طاقه الكائن المنتج في سلسله غذائيه 1000 يبقى الكائن المنتج عنده 1000 يبقى الثانوي كام؟ طب منتج 1000 يبقى اللي بعديه الاولي 100 يبقى الثانوي 10 يبقى 10 وحده قلنا بننقص صفر صلوا بنا على النبي يلا بينا ناخد اكمل يتكون النظام البيئي من ايه هيبقى من مجتمع حيوي تتكون كل منها من جماعات حيويه والتي تتكون بدورها فيه هتقوم بالتنظيم كله الشكل المقابل هيعبر عن علاقه تعالى كده نشوف الشكل قط وبياكل فار يبقى في الحاله ديت علاقه افتراس طيب مين القط ده هيعتبر مفترس طب الفار الفريسه العلاقه الغذائيه اللي بين النحل والازهار تبادل منفعه طب العلاقه الغذائيه اللي بين الديونيا والحشره هتكون افتراس يستفيد النبات من النحل بنقل مين حبوب الايه اللقاح لاتمام عمليه التكاثر في الشكل المقابل عندي علاقه غذائيه بين غزال وطائر الطائر هيستفاد ان هو هيقف على الغزال وهيبدا يتحمى فيه والكلام ده كله يبقى العلاقه ديت هتسمى معايشه الفرد المستفيد في العلاقه ديت الطائر هو اللي هيستفاد وهطلق عليه المتعايش هو اللي هيعيش على الغزاله لكن الغزاله ولا هتستفيد ولا هتضر لو الطائر ما وقفش فوقيها كده فالعلاقه هنا هتكون الغزاله هو وهطلق عليه المضيف الكائنات ايه ذاتيه التغذيه المنتجه بينما الكائنات المستهلكه غير ذاتيه التغذيه هتتميز معظم الحيوانات العاشبه بقود قواطع عشان تبدا تقطع بيها الاعشاب بينما تتميز الحيوانات اللاحمه بوجود انياب حاده الفطريات من المحلله بينما مين من اكلات العشب اختار اي حاجه الحيوانات اللي هي العاشبه اي سلسله غذائيه لازم تبدا بكائن منتج زي العشب وتنتهي بكائن محلل زي البكتيريا الكائنات المنتجه هتحصل على طاقه من الشمس بينما تحصل الكائنات ايه على طاقتها من الكائنات المنتجه يبقى الكائنات العاشبه في الشبكه الغذائيه دي كده تعالى كده نفكر واحده واحده ونحلها مين يعتبر كائن منتج الطحالب هو اللي انا ابتديت فيه يبقى ده الطحالب طب مين اللي يعتبر مستهلك ثالث ثالث درجه واحد اول ثانوي ثالث يبقى سمكه القرش عند غياب المرجان اشطب على المرجان فين المرجان اهو هيبدا يموت مين سمك الزينات مش مش هيلاقي حاجه ياكلها يبقى في الحاله ديت هيموت سمك الزينات وهيموت برض سمك الفراشه طب اشمعنى البغبغان ما فيش سهم طالع لا البغبغان عنده بديل بينما مين اللي هيجد بديل كنفد البحر هو اللي هيلاقي اهو سمك البغبغان هيلاقي ان هو ياكل كنفه البحر بدل المرجان يبقى لقى البديل بتاعه طب عند زياده سمك البغبغاء لما ازود سمك البغبغاء ده حصل له زياده يبقى بالتالي مين اللي هيقل الاثنين دول عشان هو بيتغذى عليهم يبقى هتقل كنفه البحر وهيقل المرجان وهيبدا يزيد معايا اعداد القرش عشان هيلاقي حاجات كتير ياكلها يعرف الفرد الذي يدار من علاقه اللفت راس اللي بيتضر هيبقى الفريسه الطرفين هيضروا في انهي علاقه في التنافس الاسدين على الحمار الوحشي لا تعود الفائده ولا يقع ضرر في علاقه المعايشه على المتعايش ولا المضيف لا المضيف هو اللي مش هيحصل له ولا ضرر ولا افاده تقوم الحشائش والاعشاب بانتاج غذائها عن طريق عمليه البناء الضوئي تتغذى ايه على بقايا الكائنات الميته اللي بتنقص يبقى الكائنات الكانسه تقوم الكائنات المفترسه بتحويل الفضلات والجثث لا دي هتبقى الكائنات المحلله عشان هي اللي هترجعها تاني وتخلطها بالتربه عند غياب الكائنات ايه هتتراكم الجثث مش هتلاقي حاجه تحللها الكائنات المحلله يحدث انتقال الاكسجين بين الكائنات الحيه للطاقه هي اللي بتنتقل يبقى يحدث انتقال للطاقه المجتمع الحي هو عباره عن كائنات حيه ومواد غير حيه توجد في مساحه معينه غلط ده كده انت بتتكلم عن نظام البيئي كله العلاقه الغذائيه اللي بين الاسد والنمر مفترس وفريسه لا الاثنين ممكن يتنافسوا على حيوان واحد يبقى في الحاله دي تنافس يبقى غلط هيستفيد النحل فقط في العلاقه الغذائيه بين النحل والازهار كلاهما يستفيد ده كده اسمها تبادل منفعه تعود الفائده على المضيف لا المضيف ولا بيستفيد ولا بيتضر الكائن الحي الوحيد المنتج لغذاء هو الحيوان. الكائن المنتج هو الكائنات المنتجه. تقوم الفطريات والبكتيريا بتحليل المواد لجثث وبترجع تخلطها بالتربه. صح. المستهلك الاول دائما يكون من الكائنات اكله العشب في الحاله دي صح؟ عشان دايما لازم ياكل نبات. تتكون السلسله الغذائيه من عده شبكات غذائيه متداخله غلط الشبكه هي اللي من عده سلاسل تنتقل الطاقه من الكائنات المستهلجه للكائنات المنتجه في الشبكه الغذائيه العكس المنتجه هي اللي بتروح للمستهلكه هتزداد اعداد جماعه الارانب في مجتمع حيوي عند قله المفترس اه في الحاله دي هيزيد مش هيلاقي حاجه تاكله اصلا هيعيش براحته ينتقل 90% في من الطاقه في هرم الطاقه في المستوى الغذائي هتبقى غلط 10 بس عايزه كده علاقه الافتراس والفريسه يبقى قط وايه وفار طب علاقه تنافس اسدين مثلا على الغزاله تبادل منفعه النحل والازهار علاقه معايشه التمساح وطائر الزئزاء اي كائن منتج مثال عليه عشب طحالب حبوب القمح كائن مستهلك اي كائن مستهلك اهلك براحتك اخترنا الجراد حيوان عاشب بيتغذى على النباتات فقط هيكون الارنب طب حيوان لاحم الاسد مثلا حيوان قارط بياكل نبات وبياكل لحوم الدب حيوان كانس بيكنس النسر بس كنت حابه اكتب الصقر بس يلا كائن محلل البكتيريا المكافحه البيولوجيه قلنا الدعسوقه تعالى كده نحدد نوع العلاقه اسد وحمار وحشي يكون افتراس طب حرباء النمر والحشره برض افتراس ما هي تفترسها نبات الدايونيا والحشره افتراس طائر الزئزق والتمساح لا دي معايشه ده يستفيد لكن الثاني ما يستفادش نحل وازهار نبات تبادل منفعه الدعسوكه وحشره المن هتكون المكافحه البيولوجيه في الشكل دوت حدد مع التفسير مين المجتمع الحيوي ومين الجماعه الحيويه ومين النظام البيئي انا عندي اربع اشكال انا عايزه في الاول خالص طب تعال كده ناخدها من اللي احنا عارفينه هيبقى النظام البيئي اللي فيه ميه وفيه حياه كلها يبقى في الحاله ديت ده النظام البيئي طب مجتمع حيوي يبقى عنده كل الانواع من الحيوانات يبقى رقم واحد هيبقى مع اثنين طب جماعه حيويه هي افراد من نوع واحد يبقى اثنين مع لاثه يبقى المجتمع الحيوي هيكون مع رقم اثنين لكن الجماعه الحيويه رقم لاثه النظام البيئي رقم واحد الشكل المقابل يوضح احد العلاقات ما نوع العلاقه الموضحه دي ده كده هيبدا يفترسها يبقى علاقه افتراس ما الاسم الذي يطلق على الفرد المستفيد والفرد المدار مفترس وفريسه الفرد المستفيد المفترس الدار الفريسه نوع العلاقه دي التمساح وضائر الزجزوج اهو يعني يبقى ما نوع العلاقه الغذائيه هتبقى معايشه ما الصفه اللي هتطلق على التمساح المضيفه اللي هو هيبدا يستضيف طائر الزكزوج الكائنات الحيه ديت سلسله غذائيه استخدم الحرف اي وبي وسي في اللي انت بتبدا تكون سلسله غذائيه يبقى انا لو ابتديت هبتدي بالدي والدي هيتغذى عليها البيتغذى عليها الا والا هيتغذى عليها السي يبقى دي بي اي سي طيب حدد الحروف المعبره عن الكائن المنتج الدي هو اللي كائن منتج لكن الكائنات ت المستهلكه كلهم هيبقوا مستهلكه اي وبي وسي كون لي كده سلسله غذائيه من الشكل ده طحالب حيوان قشري اسماك فقمه وفي الاخر هيكون الدب احد المنتجات الكائنات المنتجه هنا هتكون الطحالب طب مين المستهلك الثانوي ثانوي ده مستهلك اولي وده مستهلك ثانوي طب لو قلت الفقمه يبقى مستهلك ثالث والضب مستهلك رابع استبدل الارقام ديت واحد هيكون فاكهه اثنين ذبابه اهي واحد فاكهه اثنين ذبابه الذبابه تتغذى عليها الضفضع والضفضع ياكلوا الثعبان والثعبان هياكلوا النسر يبقى احنا كده رتبناهم ايا من هذه الكائنات السابقه يمثل كائن مستهلك لك ثانوي اولي ثانوي يبقى رقم لاثه هيبقى الدفضع ومين الثالثي الثعبان يبقى المستهلك الثانوي الضفضع والمستهلك الثالثي الثعبان صلوا على النبي تم بحمد لله انهاء الدرس على خير كان معاكم ميس اميره النسر من منصه هنذاكر اون لاين اعدادي اشوف وشكم على ‏Yeah.
العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية شرح الدرس الاول علوم الصف الأول الإعدادي الترم الثاني 2026 41:40

العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية شرح الدرس الاول علوم الصف الأول الإعدادي الترم الثاني 2026

درس علوم

35 مشاهدة · 4 maanden geleden

العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية الصف الأول الإعدادي علوم الترم الثاني 2026 المنهج الجديد 1:03:48

العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية الصف الأول الإعدادي علوم الترم الثاني 2026 المنهج الجديد

Mr. Kareem El Masry - عبقري العلوم

3 مشاهدة · 3 maanden geleden

علوم اولي اعدادي ترم ثاني 2026 الوحدة الثالثة العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية 23:12

علوم اولي اعدادي ترم ثاني 2026 الوحدة الثالثة العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية

Mr Ahmed Mekawy | مستر أحمد مكاوى

7 مشاهدة · 2 maanden geleden

الخلاصة العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم الصف الأول الإعدادي الترم الثاني 2026 33:42

الخلاصة العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم الصف الأول الإعدادي الترم الثاني 2026

مستر احمد هنداوي

15 مشاهدة · 3 maanden geleden

العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم أولى إعدادي – ترم تاني 2026 42:42

العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم أولى إعدادي – ترم تاني 2026

العلوم لعبتي

1 مشاهدة · 3 maanden geleden

العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولي اعدادي الترم التانى 2026 1:17:29

العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولي اعدادي الترم التانى 2026

هنذاكر أونلاين إعدادي

3 مشاهدة · 2 maanden geleden

ببساطة شديدة العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم أولى إعدادي ترم ثاني 2026 34:45

ببساطة شديدة العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم أولى إعدادي ترم ثاني 2026

مستر احمد هنداوي

9 مشاهدة · 2 maanden geleden

العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم أولى إعدادي – ترم تاني 2026 54:38

العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم أولى إعدادي – ترم تاني 2026

العلوم لعبتي

576 مشاهدة · 3 maanden geleden

الدرس الاول العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم الصف الاول الاعدادي الفصل الدراسي الثاني 2026 27:57

الدرس الاول العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم الصف الاول الاعدادي الفصل الدراسي الثاني 2026

درس علوم

25 مشاهدة · 1 jaar geleden

العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية شرح الدرس الاول الوحده الثالثه علوم اولي اعدادي 2026 56:38

العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية شرح الدرس الاول الوحده الثالثه علوم اولي اعدادي 2026

Mr Nasr Alaam

19 مشاهدة · 2 maanden geleden

العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية اولي اعدادي 39:08

العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية اولي اعدادي

مستر محمد ابراهيم دروس رياضه اون لاين

143 مشاهدة · 1 jaar geleden

علوم اولى اعدادي العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية مستر مسلم السيد 51:22

علوم اولى اعدادي العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية مستر مسلم السيد

الخطة التعليمية - الأول الإعدادي

9 مشاهدة · 2 maanden geleden

الدرس الأول العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم أولى إعدادي الترم الثاني 2026 57:15

الدرس الأول العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علوم أولى إعدادي الترم الثاني 2026

Ahmed Hefny أحمد حفني

3 مشاهدة · 3 maanden geleden

شرح درس العلاقات الغذائيه في الجماعات الحيويه علوم الصف الاول الاعدادي الترم الثاني 1:05:51

شرح درس العلاقات الغذائيه في الجماعات الحيويه علوم الصف الاول الاعدادي الترم الثاني

Dr Ahmed Elsherif | تبسيط العلوم

12 مشاهدة · 3 maanden geleden

شرح العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية بأسهل طريقة علوم اولي إعدادي 2026 أهم أفكار الامتحان 29:07

شرح العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية بأسهل طريقة علوم اولي إعدادي 2026 أهم أفكار الامتحان

هبسطهالك - أ/ علي زعلوك

1 مشاهدة · 3 maanden geleden

علوووووووم العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علووووم اولي اعدادي علوم ترم تاني 33:11

علوووووووم العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية علووووم اولي اعدادي علوم ترم تاني

مستر محمد ابراهيم دروس رياضه اون لاين

87 مشاهدة · 1 jaar geleden

شرح درس العلاقات الغذائية للكائنات الحية – علوم الصف الأول الإعدادي – الترم الثاني 2026 19:57

شرح درس العلاقات الغذائية للكائنات الحية – علوم الصف الأول الإعدادي – الترم الثاني 2026

MR / BISHOY SAED

4 مشاهدة · 3 maanden geleden

شرح درس العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولى اعدادي ترم ۲ 2026 الدرس الأول الوحدة التالتة 47:01

شرح درس العلاقات الغذائية فى الجماعات الحيوية علوم اولى اعدادي ترم ۲ 2026 الدرس الأول الوحدة التالتة

العلوم مع مس أميرة سمير

10 مشاهدة · 1 jaar geleden

علوم اولى اعدادي العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية مستر على محمود 1:05:37

علوم اولى اعدادي العلاقات الغذائية في الجماعات الحيوية مستر على محمود

الخطة التعليمية - الأول الإعدادي

5 مشاهدة · 2 maanden geleden