تطور الخريطة الصف الرابع الابتدائي الدرس الثالث المنهج الجديد

👁 1 مشاهدة

تطور الخريطة الصف الرابع الابتدائي الدرس الثالث المنهج الجديد

النص الكامل للفيديو

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ابطال رابعه ابتدائي يلا بينا مع ثالث درس عندنا السنه دي بعنوان تطور الخريطه تطور الخريطه ايوه فاكر الخريطه حته الرسمه الصغيره اللي بتعرفني الاماكن اه اتكلمنا عنها في الدرس اللي فات ا حته الرسمه بتاعه الخريطه ديت اللي قدامك دي مرسومه بالايد يعني بقول عليها خريطه يدويه خريطه يدويه ايوه علشان في واحد رسمها بايده الوقتي بقى اكت الخرايط موجوده على التليفونات بتاعتنا انا وانت بنفتح التليفون وبنطلع الخريطه اللي قدامك ديت واللي بتعرفني الاماكن اسرع واسهل الخريطه اللي على التليفون دي اسمها خريطه رقميه يبقى احنا كده عندنا كم نوع من الخرايط اثنين خريطه يدويه مرسومه بالايد ودي اللي موجوده من ايام زمان والوقت بقى عندنا خريطه رقميه موجوده على تليفون كل واحد فينا بيقول لنا بقى عاوزكم تعرفوا ازاي الخريطه اتطورت واتحولت من حته خريطه يدويه مرسومه بالايد وبقت خريطه رقميه موجوده على كل التليفونات طب علشان نعرف ازاي ده حصل وازاي الخريطه اتطورت تعالى نشوف الاول مين اول ناس عندنا رسموا خريط يدويه اقول لك اول ناس عندنا رسموا خرائط يدويه اجدادنا المصريين القدماء اجدادنا المصريين القدماء رسموا خرائط ايوه طب رسموها على ايه قال لك رسموها على حاجتين على ورق اسمه ورق البردي وعلى جدران المعابد يعني ايه؟ قال لك ايام زمان الورق ما كانش زي الورق بتاعنا الوقتي اجدادنا كان عندهم ورق معمول من نبات اسمه نبات البردي ورق تخين شويه اسمه ورق البردي كانوا بيكتبوا عليه وبيرسموا عليه الخرايط طب ايه جدران المعابد اقول لك المعابد دي الاماكن اللي كانوا بيصلوا فيها للالهه بتاعتهم اماكن للصلاه اه كانوا بقى بيجوا على الحيطام بتاعه المعابد ويرسموا خرايط يبقى اجداده المصريين القدماء رسموا الخريط على ايه؟ اقول له على حاجتين على ورق البردي وجدران المعابد طب ليه؟ ايه اللي يخلي اجدادنا اصلا يرسموا خرايط على ورق بردي وجدران معابد؟ قال لك علشان اجدادنا كانوا عايزين يعرفونا ويوصفوا لنا نهر النيل ماشي ازاي لوصف مسار نهر النيل وكمان كانوا عايزين يعرفونا الاماكن اللي فيها ذهب اللي فيها ذهب ايوه اللي فيها ذهب دي يعني مناجم المكان اللي بطلع منه او بطلع منه اي معدن غالي اسمه منجم فاجدادنا كانوا عاملين لنا خرايط علشان يعرفونا الاماكن دي يبقى علشان يوصفوا لنا مسار نهر النيل يعني الطريق بتاع نهر النيل ومواقع المناجم يبقى لما حد يسالني ويقول لي لماذا رسم المصريون القدماء الخرائط واحنا عارفين ان احنا في الدراسات بنشيل كلمه لماذا ونحط مكانها كلمه ايه بما تفسر يبقى بما تفسر رسم المصريون القدماء الخرائط اقول له لوصف مسار نهر النيل ومواقع المناجم اني لوصف مسار نهر النيل ومواقع المناجم علشان يوصفوا لنا طريق نهر النيل ماشي ازاي ويعرفوا لنا الاماكن اللي فيها ذهب وفيها معادن يعني اماكن مهمه علشان نبقى عارفينها بعدهم يبقى احنا كده عرفنا ان اول ناس رسموا خرايط عندنا يدويه كان اجدادنا المصريين القدماء رسموا الخرايط على حاجتين على ورق البردي وجدران المعابد طب ليه؟ علشان يوصفوا لنا مسار نهر النيل ومواقع المناجم السؤال ده حفظ حفظ حفظ طب هم ما فيش الا اجدادنا بس المصريين هم اللي ايام زمان رسموا خريط اقول لك لا كان في كان عندنا ناس اسمهم العرب العرب هم مين العرب دول اقول لك مش انا وانت الوقتي بنتكلم اللغه العربيه اه العرب دول جم بعد اجدادنا بفتره دخلوا مصر وقعدوا في مصر وتعلمنا منهم اللغه العربيه بيقول لك بقى العرب دول كان عندهم علماء العلماء ماء بتوع العرب كانوا شاطرين جدا جدا في رسم الخرايط يبقى مين بعد اجدادنا المصريين والقدماء كانوا شاطرين كمان في رسم الخرايط اقول لك العرب خاصه العلماء بتوعهم طب ما تقول لي اسم واحد من العلماء العرب اللي كانوا شاطرين في رسم الخرايط اقول لك في واحد كان اسمه الادريسي اسمه ايه الادريسي ايوه ده اشهر علماء العرب في رسم الخرايط طب اشمعنى انت اخترت الادريسي مش انت بتقول لي عندي علماء كتير عرب اه طب اش معنى انت اخترت الراجل ده بس قال لك لان الراجل ده قام برسم خريطه للعالم عمل ايه؟ قام برسم خريطه للعالم رسم خريطه للعالم كله انا بكلمك على ايام زمان ما كانش في اي حاجه متقدمه الراجل ده قدر يرسم خريطه للعالم دي حاجه صعبه جدا يبقى الادريسي ده قام برسم خريطه للعالم طب هو الادريسي ده تبع مين؟ تبع اجدادنا المصريين القدماء اقول له لا ده من اشهر علماء العرب يبقى الادريسي من اشهر اشهر علماء العرب طب هو ليه مشهور قوي كده؟ اقول له لانه قام برسم خريطه للعالم يبقى مين اللي رسم خريطه للعالم؟ الادريسي علشان لو جاللي سؤال وقال لي دلل برعى العلماء العرب في رسم الخرائط يعني ايه دلل؟ يعني اشرح واثبت وقول لي ان العلماء العرب كانوا شاطرين في رسم الخرايط اتكلم عن مين؟ طبعا هتكلم عن الادريسي اقول له قام الادريسي برسم خريطه للعالم اقول له ايه؟ قام الادريسي برسم رسم خريطه للعالم يبقى احنا كده عرفنا ان اجدادنا رسموا خرايط وعرفنا ان العرب هم كمان كانوا شاطرين في رسم الخرايط خاصه واحد اسمه الادريسي اللي رسم خريطه للعالم طب هم ايام زمان ما كانش عندهم اي حاجه ثانيه غير الخرايط علشان يستخدموها اقول لك لا كان عندهم كان عندهم ايه كان عندهم حته اداه قديمه فلكيه اداه فلكيه قديمه ايوه حته اداه بتعتمد على الفلك ولما لما اقول لك بتعتمد على الفلك يعني بتعتمد على النجوم والكواكب يعني بظبطها على النجوم المهم حته اداه في ايديهم حاجه كده شبه الطبق مدوره عليها شويه ارقام وخطوط ودواير المهم كان عندهم اداه فلكيه قديمه ايام زمان الاداه دي كان بيعملوا بيها ايه قال لك كانوا بيقوموا ماسكينها في ايديهم ورافعينها كده ويظبطوها على النجوم زي مثلا النجم القطب الشمالي في سهم كده بيظبطوه فيها على النجم القطب الشمالي ومن خلال الخطوط والدواير والارقام اللي عليها بيقدروا يحددوا ويعرفوا المواقع والاتجاهات يبقى كان عندهم اداه فلكيه قديمه اه طب انا عايز اعرف اسم الاداه دي ايه قال لك كان اسمها الاسترلاب الاسترلاب اه طيب الاسترلاب ده شغال ببطاريه او شغال بحاجه اقول لك لا ده كانوا بيظبطوه من خلال النجوم كان في اسهم بيظبطوها على النجوم تقوم ظبطه لهم كل حاجه يبقى لما حد يسالني ويقول لي يعني ايه الاسترلاب اقول له اداه فلكيه قديمه ايه اداه فلكيه قديمه استخدمت ايام زمان لتحديد المواقع والاتجاهات من خلال النجوم يبقى انا عندي الاسترلاب ده حته اداه فلاقيه قديمه الناس استخدمته ايام زمان علشان يعرفوا المواقع والاتجاهات كل ده من خلال النجوم بيقول لك بقى الاسترلاب اللي كان موجود ايام زمان ده اطور على ايد عالمه فلك من عرب عالمه فلك من العرب ايوه مين دي؟ قال لك واحده اسمها مريم مريم دي كانت عالمه فلك كانت زي ابوها بالظبط ابوها برده كان عالم فلك ولما اقول لك عالم فلك يعني واحد فاهم وشاطر في النجوم والسماء والشمس والقمر يعني فاهم في الحاجات دي لما تبقى بتفهم في الحاجات دي على طول بيقولوا عليك عالم فلك مريم بقى كانت عالمه فلك زي ابوها بالظبط يبقى احنا عندنا عالمه فلك هتاخد الاسترلاب وتطوره وتخليه احسن واحسن الكلام ده ايام زمان طب مريم دي كانت شغاله ايه؟ اقول له عالمه فلك زيها زي ابوها بالظبط هي اتولدت لقيت ابوها عالم فلك فاتاثرت بيه وحبت الفلك جدا طب انا عايز اعرف بقى مريم دي كانت عايشه امتى اقول لك ايام زمان ايام زمان يعني امتى قال لك يعني في القرن الرابع الهجري العاشر الميلادي يعني ايه اقول لك يعني ايام زمان انت عارف احنا في القرن الكاميلادي احنا في القرن ال 21 الميلادي هي بقى كانت عايشه في القرن رقم 10 الميلادي المهم كانت عايشه ايام زمان طب انا عايز اعرف بقى ازاي مريم ديت طورت الاسترلاب قال لك استخدمت حسابات رياضيه دقيقه لتطوير الاسترلاب عملت حسابات عدلت الارقام ظبطته فبقى الاسترلاب اول ما تمسكه وتظبطه على النجوم يحدد لك المواقع والاتجاهات بسرعه وبدقه يبقى مين اللي هتطور الاسترلاب اقول مريم فيبقى الاسترلاب بسببها بيحدد كل المواقع والاتجاهات بدقه كبيره علشان كده بنقول عليها مريم الاسترلابي مريم الاسترلابي ايوه مش علشان ابوها اسمه الاسترلاب لا ده علشان هي اللي طورت الاسترلاب يبقى مين اللي طورت الاسترلاب اقول له مريم الاسترلابي لدرجه كمان ان احنا في الوقتي العلماء بتوع الفلك اللي موجودين الوقتي لما اكتشفوا احد الكويكبات سموها باسم مريم الاسترلابي ليه؟ قال لك احنا كل شويه اصلا بنكتشف كوكب. الكوكب لما يبقى صغير بنقول عليه كويكب. فعلماء الفلك قال لك بما ان مريم الاسترلابي طورت الاسترلاب وكانت عالمه شاطره جدا في الفلك احنا هنسمي احد الكواكب اللي احنا اكتشفناها باسم مريم الاسترلابي. يبقى في العصر الحديث العلماء بتوع الفلك سموا احد الكويكبات المكتشفه باسمها. يعني عندنا كويكب اسمه مريم الاسترلابي. يبقى لما حد يسالني ويقول لي وضح كيف تطور الاسترلاب على يد العالمه مريم الاسترلابي هي مريم الاسترلابي عملت ايه علشان تطور الاسترلاب اقول له استخدمت حسابات رياضيه دقيقه لتطوير الاسترلاب ايه استخدمت حسابات رياضيه دقيقه لتطوير الاسترلاب تاني استخدمت حسابات رياضيه دقيقه لتطوير الاسترلاب السؤال ده في كتاب المدرسه ولازم نحفظه طيب بما تفسر يعني لماذا اطلاق اسم مريم الاسترلابي على احد الكويكبات لعلماء الفلك ك الوقتي سموا احد الكويكبات اللي اكتشفوها في السماء باسم مريم الاسترلابي اقول له بسبب الاسهامات الكبيره لمريم الاسترلابي في علم الفلك لانها كانت عالمه فلك شاطره جدا وعملت حاجات كتيره جدا جدا جدا يبقى بسبب الاسهامات الكبيره لمريم الاسترلابي في علم الفلك ثاني احنا كده اتكلمنا عن مريم مين مريم مريم الاسترلابي انت قلت عليها الاسترلابي ليه لان دي اللي هتطور الاسترلاب طب هو ايه الاسترلاب ده اصلا؟ اداه فلكيه قديمه استخدمت لتحديد المواقع والاتجاهات من خلال النجوم التعريف ده حفظ طيب هي مريم الاسترلابي ابوها اسمه الاسترلابي اقول له لا ده ابوها كان عالم فلك وهي كانت عالمه فلك هي عملت ايه بقى علشان تطور الاسترلاب استخدمت حسابات رياضيه دقيقه لتطوير الاسترلاب يبقى لما حد يسالك ويقول لك وضح كيف تطور الاسترلاب على يد العالمه مريم الاسترلابي اقول له استخدمت حسابات رياضيه دقيقه لتطوير الاسترلاب طب بما تفسر اطلاق اسم مريم الاسترلابي على احد الكويكبات ليه العلماء بتوع الفلك الوقتي سموا احد الكويكبات اللي اكتشفوها باسم مريم الاسترلابي اقول له بسبب الاسهامات الكبيره لمريم الاسترلابي في علم الفلك علشان هي عملت حاجات كتيره جدا جدا في علم الفلك طب انت قاعد تكلمنا عن الاسترلاب وما قلتليش هم الناس ايام زمان استخدموه في ايه يعني ايه اهميه الاسترلاب قديما اقول لك استخدموه في ثلاث حاجات خاصه المسلمين استخدموه في تحديد اتجاه القبله القبله ايوه مش احنا بنصلي وبنبص للكعبه طب الوقتي احنا عايشين في مصر مثلا احنا عارفين اتجاه الكعبه منين قال لك ايام زمان كانوا بيمسكوا الاسترلاب يظبطوه على النجوم فيحدد لهم بالضبط اتجاه القبله فين يعني اتجاه الكعبه اللي هنصلي عليها فين يبقى اول حاجه في استخدامات الاسترلاب قديما تحديد اتجاه القبله ايه كمان قال لك استخدمها كمان في تحديد اوقات صلاه الصلاه ايوه مش احنا بنصلي الخمس فروض بمواعيد اه قال لك الاسترلاب من خلاله تقدر تحدد كمان الاوقات بتاعه الصلاه ايه كمان قال لك بدايه الشهور القمريه يعني ايه الشهور القمريه عارف انت شهر رمضان وشوال الشهور العربيه اللي احنا بنصوم فيها والاعياد اه دي اسمها الشهور القمريه علشان تعرف الشهر هيبدا امتى او ينتهي امتى كانوا بيستخدموا الاسترلاب يبقى الاسترلاب استخدمها قديما في كام حاجه في ثلاث حاجات تحديد اتجاه القبله واوقات الصلاه وبدايه الشهور القمريهاني تحديد اتجاه القبله واوقات الصلاه وبدايه الشهور القمريه السؤال ده ينحفظ ايه اهميه الاسترلاب قديما او لما يجي يقول لك انت كنت بتستخدم الاسترلاب في ايه اقول له في الثلاث حاجات دول طب كده احنا عرفنا كل حاجه حصلت ايام زمان وعرفنا ان اجدادنا المصريين القدماء رسموا خرايط على ورق برد وجدران معابد كل ده ليه؟ علشان يوصفوا لنا مسار نهر النيل ومواقع المناجم وعرفنا كمان ان علماء العرب كانوا شاطرين جدا في رسم الخرايط زي الادريسي اللي قام برسم خريطه للعالم وبرده كمان عرفنا ان كان عندنا جهاز اسمه الاسترلاب وده اداه فلكيه قديمه الاداه دي استخدمت لتحديد المواقع والاتجاهات من خلال النجوم مين اللي طورت الاسترلاب مريم الاسترلابي مريم الاسترلابي طورته ازاي اقول له استخدمت حسابات رياضيه دقيقه لتطوير الاسترلاب طب ايه اهميه الاسترلاب قديما اقول له ثلاث استخ استخدامات تحديد اتجاه القبله واوقات الصلاه وبدايه الشهور القمريه طب افرض جاب لي شويه اسئله صح وغلط على الجزء ده ويقول لي مثلا صح ولا غلط نجح الادريسي في رسم خريطه للعالم هل الادريسي قدر يرسم خريطه للعالم اقول له صح طبعا طب رقم اثنين طورت مريم الاسترلابي جهاز الاسترلاب قديما اقول له طبعا صح مريم الاسترلابي هي اللي طورت الجهاز اللي اسمه الاسترلاب طب ازاي فاكر اه استخدمت حسابات رياضيه دقيقه لتطوير الاسترلاب استخدمت ايه؟ حسابات رياضيه دقيقه لتطوير الاسترلاب طب كان والد مريم الاسترلابي يعمل في مجال الطب مريم كان شغال دكتور لا غلط كان عالم فلك ده هي طلعت عالمه فلك علشان كانت بتحب ابوها واتاثرت بيه فطلعت هي كمان عالمه فلك طب رقم اربعه ساعدت الاسترلابات قديما في تحديد اتجاه القبله الاسترلابات اللي كانت مع الناس كانت بتعرف الناس اتجاه القبله اللي هيصلوا فيها اقول له صح. طب لو جاللي سؤال اكمل وقال لي سجل المصريين القدماء الخرائط على جدران ايه؟ اقول له على جدران المعابد. المعابد ديت يعني الاماكن اللي كانوا بيصلوا فيها ايام زمان كان اسمها معابد. كانوا بيجوا على الجدران بتاعتها ويرسموا خرايط. كده احنا عرفنا ان اجدادنا المصريين القدماء رسموا خرايط وعلماء العرب زي الادريسي رسم خريطه للعالم. وكمان عرفنا ان في جهاز ايام زمان كان اسمه الاسترلاب واحده طورته عالمه فلك اسمها مريم الاسترلابي. الوقت بقى يعني حديثا هل احنا لسه بنستخدم الاسترلاب ده او بنمشي مثلا وفي جبنا خريطه مرسومه بالايد يعني خريطه يدويه اقول لك لا طبعا احنا بنمشي ومعانا التليفون بتاعنا اللي فيه كل حاجه التليفون ايوه لدرجه انك بتفتح التليفون وتجيب تطبيق اسمه جي بي اس على التليفون بتاعك وبتطلع الخريطه اللي قدامك دي واللي قلت لك عليها اسمها خريطه رقميه يبقى الوقتي انا وانت على طول شايلين التليفون بتاعنا واللي هنلاقي عليه تطبيق جي بي اس اللي موجود عليه خرايط رقميه مش مرسومه بالايد لا ده خريطه رقميه الجي بي اس ده بيخليني اوصل لكل الاماكن بسهوله جدا بحدد اللوكيشن بتاعي وبوصل لاي مكان يبقى حديثا بقى عندنا نظام جديد بنستخدمه في تحديد الاماكن بدل الخرايط اليدويه اسمه جي بي اس طب الجي بي اس ده الاسم العربي بتاعه ايه؟ قال لك اسمه نظام تحديد المواقع العالمي نظام تحديد المواقع العالمي اه الاختصار بتاع بتاعه بالانجليزي جي بي اس النظام ده بيشتغل ازاي؟ قال لك التليفون بتاعنا ده لازم يبقى متوصل بالانترنت حصل لازم ابقى فاتح البيانات علشان التليفون يلقط من الاقمار الصناعيه ايه الاقمار الصناعيه قال لك البشر طلعوا اقمار يعني جهاز كده اسمه قمر صناعي بيبقى موجود في الفضاء حوالين الكره الارضيه بيصور كل حاجه بتحصل وبيبعت لحظه بلحظه كل حاجه التليفون بتاعي بقى عن طريق القمر الصناعي بيبقى عارف كل الاماكن ويحدد لي ازاي امشي يمين ولا شمال كل حاجه يبقى الجي بي اس يعني نظام تحديد المواقع ده نظام بيعتمد على حاجه اسمها الاقمار الصناعيه الاجهزه اللي احنا حاطينها حوالين الكره الارضيه بتلف مع الكره الارضيه في الفضاء بتبعت بيانات كل لحظه وكل دقيقه ليه اقول له بنستخدم النظام ده في تحديد المواقع والاتجاهات يبقىاني يعني ايه جي بي اس يعني ايه نظام تحديد تديد المواقع العالمي باللغه العربيه اقول له نظام يعتمد على الاقمار الصناعيه نظام ايه؟ نظام يعتمد على الاقمار الصناعيه في تحديد المواقع والاتجاهات يبقى حديثا عندي نظام اسمه نظام تحديد المواقع العالمي الاختصار بتاعه جي بي اس بضغط على التطبيق على طول يتصل بالقمر الصناعي يعني بيعتمد على الاقمار الصناعيه في تحديد المواقع والاتجاهات علشان كده لما بتبقى رايح مكان ما تعرفوش بيقول لك شغل الجي بي اس وامشي على الجي بي اس توصل بالضبط للمكان كان طب يبقى احنا كده ايام زمان كان عندنا ايه؟ عندنا خريطه يدويه دي خريطه بسيطه كانت مرسومه بالايد الوقتي بقى عندنا ايه؟ بقى عندنا خريطه رقميه طب الخريطه الرقميه دي بتعتمد على ايه؟ بتعتمد على الجي بي اس يعني على الاقمار الصناعيه يبقى انا كده عندي نوعين من الخريط ايام زمان خريطه يدويه الوقتي خريطه رقميه السؤال هنا بقى انهي واحده فيهم دقيقه ومظبوطه قوي اقول لك الرقميه لانها بتعتمد على الاقمار الصناعيه القمر الصناعي لحظه بلحظه بيبعت بيانات ويقول لي امشي ازاي وبتبقى مظبوطه قوي يبقى الخريطه الرقميه دقيقه تعتمد على نظام جي بي اس اما الخريطه اليدويه دي بسيطه مرسومه بالايد اقل دقه يبقى لما حد يسالك ويقول لك ايه الفرق بين الخرائط اليدويه والرقميه اقول له الخرائط اليدويه دي خرائط بسيطه مرسومه باليد واقل دق يعني انت راسمها بايدك ما بتبقاش دقيقه 100% اما الخرائط الرقميه لا دي خرائط دقيق دقيقه تعتمد على نظام جي بي اس تاني كده السؤال ده موجود في كتاب المدرسه انت عندك فرق بين الخرايط اليدويه والخرائط الرقميه الخرائط اليدويه دي مرسومه بالايد وما بتبقاش دقيقه 100% الخرائط الرقميه ديقه قوي وبتعتمد على نظام الجي بي اس يعني ايه بتعتمد على نظام الجي بي اس يعني لازم التليفون بتاعي يبقى متوصل بالنت علشان يتصل بالاقمار الصناعيه ده اسمه جي بي اس يبقى تاني كده الفرق بينهم الخرائط اليدويه خرائط بسيطه مرسومه باليد واقل دقه الخرائط الرقم رقميه خرائط دقيقه تعتمد على نظام جي بي اس السؤال ده ينحافظ بعد ما عرفنا ازاي الخريطه تطورت من خريطه يدويه بسيطه اقل دقه لبقت خريطه رقميه دقيقه بتعتمد على نظام الجي بي اس انا عايز اعرف هم ازاي اصلا كانوا بيرسموا الخرايط الخرايط اليدويه اللي مرسومه بالايد او الخرايط الرقميه اللي على التليفونات دي اتعملت ازاي يعني ايه اهم مصادر رسم الخرايط هم بيرسموا الخريطه ازاي بمزاجهم اقول لك لا عن طريق الصور صور ايوه بيبقى في صوره للي هيرسم بايده او فيه صوره للخريطه الرقميه بتمشي عليها يبقى علشان ارسم اي خريطه سواء يدويه او رقميه لازم اعتمد على ايه؟ على الصور طب هي الصور ديت كم نوع؟ قال لك في نوعين عندنا صور بتبقى صور جويه وعندنا صور اسمها الصور الفضائيه يبقى تاني كده علشان ارسم اي خريطه هعتمد على ايه؟ على شويه صور طب انت عندك كم نوع من الصور؟ اثنين الصور الجويه والصور الفضائيه طب هو ايه الفرق بين الصور الجويه والصور الفضائيه اقول لك الصور الجويه ديت اللي صورتها الطيارات الطياره اه الطياره بتطير في الجو الطياره ما بتبقاش بعيده قوي قوي عن الارض لا فبتصور حته يبقى الصور الجويه يتم التقاطها من الجو مين اللي صورت الطائرات يعني بواسطه الطائرات طب ايه الفضائيه اتصورت منين اقول لك من الفضاء علشان كده قلت عليها فضائيه طب هو ايه الحاجه اللي موجوده في الفضاء فوق اقول لك الاقمار الصناعيه فاكر مش انا قلت لك في اجهزه احنا مطلعينها في الفضاء بره بتصور كل حاجه على الارض ايوه يبقى الاقمار الصناعيه بتصور لي صور فضائيه الصور الفضائيه يتم التقاطها منين؟ من الفضاء يعني خارج الكره الارضيه طب مين اللي صور؟ يعني بواسطه مين؟ الاقمار الصناعيه يبقى تاني الصور الجويه مين اللي لقطها؟ طيارات منين؟ من الجو طب الصور الفضائيه مين اللي لقطها؟ يعني صورها الاقمار الصناعيه منين؟ من الفضاء هنا قلت من الجو فبقى اسمها صور الجو جويه هنا قلت من الفضاء فبقى اسمها الصور الفضائيه طب السؤال هنا الصوره بتاعه الطياره اللي هي الصور الجويه هتبقى كبيره قوي اقول لك هي هتبقى كبيره بس مش كبيره قوي ليه لان الطياره مش بعيده قوي عن الارض يعني تغطي مساحه محدوده من سطح الارض طب القمر الصناعي لا ده بعيد وكل ما تبعد عن الشيء كل اما تشوف اكتر والصوره تبقى اكبر واكبر قال لك فعلا تغطي مساحه اوسع من الصور الجويه يبقى تاني كده التيارات بتبقى بقى قريبه من الارض فلما بتيجي تصور بتصور حته اللي هي شايفاها اما القمر الصناعي بيبقى بعيد فلما يصور بيصور جزء كبير جدا يبقى الصور الجويه تغطي مساحه محدوده من سطح الارض اما الصور الفضائيه تغطي مساحه اوسع من الصور الجويه يبقى تاني كده ايه اهم مصادر رسم الخرايط علشان ارسم اي خرايط بعتمد على ايه بعتمد على الصور طب انت عندك كم نوع من الصور اثنين الصور الجويه والصور الفضائيه الصور الجويه انا سميتها جويه لانها ها اتصورت من الجو الطيارات صورتها اما الصور الفضائيه سميتها الصور الفضائيه لانها اتصورت من الفضاء الاقمار الصناعيه هي اللي صورت طب ان هي اللي بتغطي مساحه محدوده اقول له الصور الجويه تغطي مساحه محدوده من سطح الارض طب الصور الفضائيه تغطي مساحه اوسع من الصور الجويه يبقى لو عايز ارسم مدينه صغيره ابص على الصور الجويه طب لو عايز ارسم بلد كبيره ابص على الصور الفضائيه لانها هيديني مساحه اوسع وهقدر اعمل خريطه كبيره يبقى احنا كده عرفنا ايه اهم مصادر رسم الخريطه اه الصور طب انت عندك كم نوع من الصور؟ اتنين الصور الجويه والصور الفضائيه وبكده نكون خلصنا الدرس بتاعنا ما تنساش تحل الواجب اللي على الدرس ده تحياتي لكم مستر عطا زكي شحطه ‏tu
البيئات الطبيعية في بلدي سورية المنهاج السوري الدرس الثالث دراسات اجتماعية الصف الرابع 5:24

البيئات الطبيعية في بلدي سورية المنهاج السوري الدرس الثالث دراسات اجتماعية الصف الرابع

تيما ابراهيم learn with taima

22 مشاهدة · 8 maanden geleden

درس المشاركه في صنع القرار في بلدنا للصف الرابع الابتدائي الدرس الثالث المنهج الجديد 2026 14:36

درس المشاركه في صنع القرار في بلدنا للصف الرابع الابتدائي الدرس الثالث المنهج الجديد 2026

مستر محمد رجب

33 مشاهدة · 5 maanden geleden

تطور الخريطة شرح الدرس الثالث دراسات اجتماعية الصف الرابع الابتدائي المنهج الجديد 2026 12:46

تطور الخريطة شرح الدرس الثالث دراسات اجتماعية الصف الرابع الابتدائي المنهج الجديد 2026

يلا نفهم

9 مشاهدة · 9 maanden geleden

نماذج للمشكلات الاجتماعية في بلدنا للصف الرابع الابتدائى الدرس الثالث 23:07

نماذج للمشكلات الاجتماعية في بلدنا للصف الرابع الابتدائى الدرس الثالث

مستر عطا زكى شحتو

872 مشاهدة · 4 jaar geleden

الدرس الثالث تطور الخريطه للصف الرابع الابتدائي دراسات اجتماعيه 2026 ترم اول 8:05

الدرس الثالث تطور الخريطه للصف الرابع الابتدائي دراسات اجتماعيه 2026 ترم اول

مستر جبر

28 مشاهدة · 11 maanden geleden

درس تضاريس أرضنا الجميلة الصف الرابع الابتدائي دراسات اجتماعية المنهج الجديد 20:15

درس تضاريس أرضنا الجميلة الصف الرابع الابتدائي دراسات اجتماعية المنهج الجديد

kareem Elsobky

38 مشاهدة · 11 maanden geleden

الدرس الثالث المشاركة فى صنع القرار فى بلدنا دراسات رابعة ابتدائى الترم الثانى 2026 م 24:26

الدرس الثالث المشاركة فى صنع القرار فى بلدنا دراسات رابعة ابتدائى الترم الثانى 2026 م

دروس ماما

1 مشاهدة · 4 maanden geleden

تطور الخريطة شرح الدرس الثالث دراسات اجتماعية الصف الرابع الابتدائي المنهج الجديد الدسوقي 13:19

تطور الخريطة شرح الدرس الثالث دراسات اجتماعية الصف الرابع الابتدائي المنهج الجديد الدسوقي

الدسوقي في الدراسات

3 مشاهدة · 9 maanden geleden

سطح مصر الصف الرابع الابتدائى الدرس الثالث جغرافيا دراسات اجتماعية 15:21

سطح مصر الصف الرابع الابتدائى الدرس الثالث جغرافيا دراسات اجتماعية

مستر عطا زكى شحتو

253 مشاهدة · 5 jaar geleden

تضاريس أرضنا الجميلة الصف الرابع الابتدائي دراسات اجتماعية منهج 2026 23:28

تضاريس أرضنا الجميلة الصف الرابع الابتدائي دراسات اجتماعية منهج 2026

شيماء احمد = الدراسات احلى

7 مشاهدة · 6 maanden geleden

الدرس الثالث المشاركة في صنع القرار في بلدنا دراسات الصف الرابع الابتدائي ترم تاني المنهج الجديد 2026 14:05

الدرس الثالث المشاركة في صنع القرار في بلدنا دراسات الصف الرابع الابتدائي ترم تاني المنهج الجديد 2026

والي الديار المصرية محمد فودة

13 مشاهدة · 5 maanden geleden

الاماكن الخدمية في مدينتنا الصف الرابع الابتدائي دراسات اجتماعية المنهج الجديد 23:55

الاماكن الخدمية في مدينتنا الصف الرابع الابتدائي دراسات اجتماعية المنهج الجديد

مستر محمد رجب

26 مشاهدة · 9 maanden geleden

شرح الدرس الثالث المشاركة في صنع القرار دراسات الصف الرابع الابتدائي الترم الثاني 2026 23:24

شرح الدرس الثالث المشاركة في صنع القرار دراسات الصف الرابع الابتدائي الترم الثاني 2026

بسطناها عليك

2 مشاهدة · 4 maanden geleden

الدرس الثالث المشاركة فى صنع القرار فى بلدنا دراسات الصف الرابع الابتدائي الترم الثاني 2026 10:01

الدرس الثالث المشاركة فى صنع القرار فى بلدنا دراسات الصف الرابع الابتدائي الترم الثاني 2026

مستر أحمد بديع -المنهج الجديد

1 مشاهدة · 4 maanden geleden

الأماكن الخدمية في مدينتنا الصف الرابع الابتدائي الدرس الثالث الوحده الثانية المنهج الجديد 11:42

الأماكن الخدمية في مدينتنا الصف الرابع الابتدائي الدرس الثالث الوحده الثانية المنهج الجديد

الريختر محمد رأفت في الدرسات الاجتماعيه

12 مشاهدة · 8 maanden geleden