السلام عليكم عليكم السلام ازيك يا سم عامل ايه الحمد لله ازيك يا محمد الحمد لله تمام ايه يا عم الكليه الحمد لله طبعا احنا متهانين بس مش مشكله ما بينش ده قدام الكاميرا ماشي ماشي الحمد لله طيب احنا النهارده معانا الجزء الثاني من السلسله اللي احنا بداناها ا اللي هي فيها ان احنا بنرد على الاسئله المهمه يعني بالج تمام طيب جاهز ان شاء الله خش عليا ا احنا معانا سؤالين مهمين جدا يعني اول سؤال اخلص المنهج الاول ولا ابدا مراجعه نهائيه؟ اه اا سؤال مهم بصراحه الفتره دي يعني هو عامه ا يعني احنا اصلا ما سلمناش على الشباب يعني ازكم يا شباب اا عامه احنا يعني ايه الفتره دي يعني غالبا هتلاقي معظم المدرسين بداوا مراجعه نهائيه يعني ا فهتلاقي في فئه مراقمه جزء كبير من المنهج وفئه يعني اصلا في فيديوهات ما سمعتش شرحها اصلا تمام وفئه يعني ناسيه حاجات كتير في المنهج فهتلاقي حاجات كتير قوي انت مش عارف تعمل فيها ايه يعني يعني الناس بتبدا تسيب المراجعه النهائيه تركنها يقول لك انا هركنها كده اسبوع 10 ايام وابدا الم المتراكم اللي كان عليا بحيث ابدا بقى المراجعه ان هي بقى نضيف بقى ونخلص ايه مخلص كل اللي عليا عامه يعني فانا يعني بصراحه ما برشحش كده خالص لان كده اصلا يعني المدرس هيبدا معاك المدرس هيبدا معاك من اول درس في المنهج لاخر درس في المنهج فانت خليك مع المدرس انت هتعدي على درس كنت مذاكر كويس انت اصلا في حاجه انت مش واخد بالك منها انت انت اول دروس في منهج محمد اول دروس انت يعني كنت مسكهاك كويس خالص انت بقى كنت بادي السنه بحماس والطاقه اللي هي اللي عندك دي فهتلاقي اول باب من كل ماده انت مذاكر كويس مش هياخد معاك وقت فذاكر بسرعه وتاخد حاجه متراكم عليك كده يعني انت هتلاقي نفس حتى المراجعه النهائيه بدايتها كويسه معاك مش وحشه يعني خالص تمام ا الا بقى هتلاقي فئه قليله قوي من المدرسين بتبدا باخر حاجه في المنهج يعني بس دي فئه النادره يعني مش هتلاقيه اا فانت هتلاقي الموضوع يعني سالس معاك يعني انت الدرس كده امشي مع المدرس من اول درس لاخر درس في المراجعه النهائيه الدرس ده كويس ومراجعه كويس هتخلص فيه على طول ممكن تاخد اي حاجه ثانيه الدرس ده اصلا ما كنتش فتحته خالص ما كنتش سمعت شرح ولا اي حاجه هتذاكرهوا مذاكره كويسه تقعد عليه فعلا تذاكر مذاكره كويسه خالص تمام اكيد مش هتدي مش هتدي له نفس الوقت بتاع درس بتراجعه ا طب انت درس كنت مراقبه يعني سامع شرح بس ما ذاكرتوش وسبته ولا حليته هتذاكره برده مذاكره كويس تمام يعني ادي كل حاجه حقها انت تقصد مثلا الحاجه اللي انا سبتها فعلا اقدر اجيبها في المراجع النهائيه اه طبعا يعني يا جماعه شهرين شهرين كتير يعني مش عارف واخدين بالكم الموضوع ده ولا لا بس يعني شهرين كتير شهرين مش قليل تمام فالحاجه انت انت لو كل يوم اصلا انت لو حصلتها كل يوم خدت درس في كل ماده انت هتخلص المنهج بدري يعني مش هقول لك انت هتخلص انت هتخلص بدري فلا انت معاك وقت يعني انت معاك وقت جامد خالص يعني معك وقت حلو وزي الفل ا طب تقدر مثلا تقول لنا ا مثال عملي ا ان احنا ازاي نمشي مثلا الجزء الفاضل من المنهج ده مع حلجعه النهائيه تمام اا يعني قصدك اللي احنا ن انظم وقتي ازاي في المراجعه النهايه ولا قصدك اللي انا الدروس المتراكمه عليا ازاي اظبطها مع دروس اللي براجعها اه بالضبط اللي هو الدروس اللي بتراكم عليها ازاي اظبطها على اه تمام بص يا محمد هو عامه يعني مش تبقى عارف اا انا في اغلب الوقت يعني اغلب وقت المراجعه هلاقي عندي يعني ايه اا الوقت مضغوط شويه يعني مش هلاقي فيه براح ان انا اقعد اخد من المتراكم مع الايه مع اللي انا باخده مع الاستاذ في الدرس لان الاساتذه في الدرس وبالذات الشباب في المراجعه النهائيه بتدي واجبات كتير وحاجات كتير قوي يعني هو بقى مدرس معتمد اللي انت مذاكر واللي انت مخلص منهج فهو فهو ايه؟ فهو بقى بيدي كميات يعني فانت يعني في اغلب الوقت كانك في اغلب الوقت يا محمد يعني هتلاقي نفسك انت اصلا يعني مش مش لاقي وقت تاخد المتراكم ده تمام فانت لو حسيت انت لو حسيت كطالب ثانويه عامه انت مش قادر تواكب بين الاثنين فانت بكل بساطه امشي مع مدرس زي ما بقول لك هتيجي على الباب انت مثلا كنت مراقم باب ثالث وفي دينابو بقى وحاجات صعبه في فيزياء مثلا ومراك مثلا اخر فصلين في الحديث امشي على المدرس خلص الباب الاول الباب الثاني اول ما تدخل في الباب الثالث هو اصلا ده اللي انت كنت وراكمه وده اللي انت كنت عايز تضيق وقتك عشان تبقى تفضيل له وقتك انت دلوقتي بقى تفضيله خلاص ده بقى جزء من يومك تمام فبقى تركز فيه بقى تدي له حقه تمام امال انت انا انا بقى انا انا كاسامه ببقى خايف عليك من ايه اللي انت يعني تضغط نفسك وتقول انا بيحصل كده يا محمد يقول لك انا هذاكر المتراكم واذاكر اللي عليا النهارده فما يديش حق اللي عليه النهارده ويكروت المتراك بياثر في الاثنين اه فياثر في الاثنين تمام يعني انت حتى ما تذكريش حاجه بتاثر في الاثنين وانت اصلا كده كده هتذاكر ثاني اللي انت كنت مراقبه عشان كده المدرس بتاعك هيراجعه يعني معاك فانت يعني انا نصيحتي ما تشغلش بالك بيه الا لو انت عندك وقت فاضي وده الوقت ده هتلاقيه في اول المراجعه النهائيه ليه زي ما قلت لك عشان انت هيكون عندك ايه هيكون عندك ا براح في الوقت عشان انت اصلا اول دروس واخدها في المنهج كان عندك يعني حماس فيها كده وخلصتها بسرعه وذاكرتها كويس خالص وكده فاهم فعايز تلمه متراكم فعلا فعلا يعني ابدا دلوقتي خد اول 10 ايام مع المراجعه النهائيه ما توقفش مع المراجعه النهائيه تمام اول ما تحس انت خلاص بقى دخلت في معمعه المراجعه النهائيه وقف متراكم اذا انت معاك كميه كبيره يعني وقف خلاص مراجعه متراكم وهي بقى هتيجي مع الوقت تمام في سؤال دلوقتي مهم يا محمد بقى ج في بالي انا بقى هضيفه على اسئلتك ا هل انا اسمع فيديو ا الشرح بتاع اول السنه ولا فيديو مراجعه لدرس انا اصلا ما فتحتوش خالص طول السنه اه لا ده ده حاجه مهمه خالص اه اعمل ايه بقى يعني لازم افتح الفيديو بتاع الشرح اول السنه حتى لو الفيديو ثلاث ساعات معنى بقى اا لان انت يعني عمر ما المعلومات اللي هتاخدها في فيديو المراجعه هتكون بنفس اهميه وكميه معلومات ا فيديو الشهر بتاع اول السنه الفيديو بتاع اول السنه مدرس بيعيد ويزيد ويفهمك ويربطك يعني يربط لك الدرس كله ببعضه بس فيديو مراجعه هو مختصر للدرس بيديك اهم الافكار في الدرس واحنا مش عايزين مختصر طبعا احنا عايزين احنا في فتره المراجعه ان تدي كل حاجه حقها فيبقى يبقى معاك وقت ما تخافش يبقى معاك وقت بس انت لو اديت كل حاجه حقها فعلا انت لو ذاكرت الحاجه مره واحده بضمير مش هحتاج ترجعها اصلا انت بالنسبه لك خلاص اتذاكرت مره واحده خلاص بقى هتفتحها في ليل الامتحان تبص عليها وص كمان وخلاص تمام انت لو كروت الحاجه هتضطر تفتحها مره واثنين وثلاثه وهنسهل اه طب سؤال مهم بقى يا سلم ا ايه انسب وقت ابدا فيه مراجعه نهائيه ا يعني انا اوقف مثلا الجزء اللي فاضل لي وابدا مراجعه نهايه مع المدرس مدرس يعني شوف مدرس بتاعك يعني في في كذا حاجه يعني الاشهر والاحسن ابدا مع المدرس بتاعك مدرسك بدا براجعه نهائيه يعني ايه خليك مواجهه وماشي معاه ليه لان انت يعني هتيجي بعد كده قدام شويه انت مثلا هتلاقي المدرس بتاعك يا محمد بيحل اسئله او بيحل تدريبات الباب الاول تمام اللي هو بدا بقى مراجعه نهائيه فبيحل تدريباته انت موقف مع نفسك مراجعه فيا اما هتكروت يا اما مش حالل وهتغيب من الحصه تمام؟ هتيجي بعد كده بقى تحل بقى التدريبات دي هيقف معاك حاجات كتير قوي هتحتاج تسال فيها مش هتعرف تسال فيها ليه؟ لان انت الزمالك سابهوك وكميه كبيره هتسال فيها ازاي فبتضطر تسيبها واحنا مش عايزين نعمل كده فانت ابدا مع المدرس بتاعك شوف المدرس بتاعك هيبدا وانت يعني ظبط جدولك نظامك مع المدرس تمام بس ده اللي انا بقوله ممكن بقى ايه تاخد متراكم بقى يعني ممكن تاخد متراكم زي ما قلتلك في بدايات المراجعه بس ا السؤال الثاني بقى ا لازم اسمع فيديوهات مراجعه ولا احل على طول اخش على الحل على طول اه ا بالك يا محمد انت انت ذكرت الموضوع ده في فيديو ليك في في القناه هنا ا بس مش مش بالطريقه دي يعني انت كنت قلت اهميه الحل واهميه الشرح سماع فيديوهات يعني مش عارف انت فاكر ولا لا بس انت حكيت الموضوع ده في القناه يعني انا فاكر اا بصوا هو يعني انا انا يعني هسند كلامي على كلام محمد يعني انه فعلا كان مهم يعني اا الحل يا شباب ما هو الا تثبيت المعلومه انت بتثبت معلومتك مش اكتر تمام فانت اكيد مش هت تروح تثبت المعلومه اللي انت اصلا مش مذاكرها او مش مراجعها فانت لازم تثبت معلومتك طب اثبتها ازاي يا اسامه انت لو الدرس مذاكره كويس والدنا فيه زي الفل تراجعه وخش حل على طول تمام دي نصيحه كويسه يعني دي نصيحه مهمه انا بقولها لك بصراحه يعني حاول ما تضيعش وقت في سماع فيديوهات بس في حاجات ثانيه هقول لك عليها انت عندك ايه انت عندك هتلاقي في مثلا ماده زي الاحياء لا دي انت لازم يعني تربط المعلومات ببعضها يعني استحاله تقنعني اللي انت ما تسمعش فيديوهات لا انت لازم تربط انت عندك مثلا في باب التكاثر مثلا تلاقي نون واثنين نون واربعه الحاجات دي التكاثر الجنسي لاجنسي الحاجات دي كلها محتاجه تجميعات وخرايط وحاجات دي فانت يعني ايه ما تتجاهلش فيديوهات الشرح او فيديوهات فيديوهات المرا مراجعه ماده مثلا زي الفيزياء لا يعني مش لازم تسمع فيها فيديوهات شرح بس تسمع فيها فيديوهات الافكار تمام فانت شوف كل ماده محتاجه ايه فعلا واعمله ما تضيعش وقتك مثلا تسمع ايه شرح الباب الرابع تلاقي مثلا مدرس منزل لك ذكر مثلا اسماء ا مدرس منزل لك مراجعه الباب الرابع 11 ساعه ده ده انا راجع الباب الراجع الرابع مرتين في 11 ساعه دهخلص اثنين ثانويه عامه اه خلص اثنين ثانويه عامه في 11 ساعه فلا يعني ما يعني ايه شوف شوف المدرس يعني بيشرح ولا بيراجع فعلا ماشي بس يعني طيب ا نختم بقى الفيديو ا بنصيحه كده للشباب تحب تقول لهم ايه في الفتره دي؟ اه ا يعني ما تشت يعني ايه اكتر حاجه هتفيده من الفتره دي؟ ايوه اه اللي هو مايشتتش نفسه يعني لان دي اخر فرصه ليه هو مش مدرك بس هي دي فعلا اخر فرصه ليه تمام فانت لازم تختنمها صح انت لو شتت نفسك الفتره دي ا مش هتعرف تظبط حاجه ثاني خلاص يعني اللي هيروح منك مش هتعرف تظبطه تمام فانت ما تخليش المثاليه تبوظ لك جدولك او تبوظ لك الشهرين لا خليك واقعي احنا دايما نقول اهتم بالواقعيه وما تهتمش بالمثاليه اهتم ان انت تخلص كم صغير بكم صغير بكم صغير كل يوم خطوه مع خطوه مع خطوه تلاقي نفسك خلصت المنهج وما انت جد اللي هو موضوع المثاليه اللي انا ايه هاخد المتراكم واخد المراجعه النهائيه ايه وهقدر ان شاء الله هقدر وان شاء الله هلحق وان شاء الله ان شاء الله طبعا بس يعني ما فيش حد مش هتقدر يعني انت مش هتقدر بعد فتره هتلاقي نفسك الطاقه خلاص خلصت وهتيجي تلاقي نفسك في اخر فتره في المراجعه النهائيه انت مش قادر تكمل وفتره الامتحانات هتبقى فتره فعلا ضغط وحش عليك فانت نصيحتي خليك واقعي ولا تنجرف نحو يعني جمله او كلمه المثاليه بس مش اكتر من كده يعني طيب اتمنى اكون طولت عليكم يعني شكرا على كلامك الجميل ده وان شاء انء الله ينفع الشباب باذن الله يلا السلام