اكثر فيديو حفيا كان مطلوب مني الفتره اللي فاتت وهو ازاي نلم المتراكم مني اكتر واحد في الدنيا كان بيراق عليه سواء في ثانويه عامه او دلوقتي ومش بس كنت براكم مثلا درس درسين كنت براقم فصول وحاليا براكم برانشات ما شاء الله بنتطور فان شاء الله هكون اكتر حد يفيدكم في الموضوع ده يعني بشكل جذري معكم دكتور حسام عيسى من رابعه طب ان شمس يلا بينا مبدئيا وحشتوني جدا والله اسف على الغيبه دي وان شاء الله مش هنغيب الفتره الجايه اطلاقا بس قبل ما نبدا الفيديو ما تنسوش اخواتنا من دعواتكم والفيديو ده هنمشي على شويه خطوات باذن الله هنلم المتراكم وكمان يبقى فيه فل الفل عايزكم اول حاجه تشيلوا من دماغكم فكره ان اللي مراقب عمره ما هيتساب مع اللي بيذاكر من اول السنه والكلام ده عشان والله العظيم انا كنت اكتر بني ادم مراق في الدنيا فضل ربنا وكرمه عديت الناس اللي كانت مذاكره من اول السنه مش شاطره مني بلكن بنقول بفضل ربنا وكرمه وعلى فكره انا مقتنع اقتناع تام ان اللي مراكم وبيلم الجديد مع القديم بيبقى في ذاكرته احسن من اللي مذاكر من اول السنه يعنيان اللي مذاكر من اول السنه وارد يكون ذاكر ونسي لكن انت هتبقى المعلومات كلها في دماغك وتقعد تراجع تراجع ولو مشيت على الخط اللي احنا هقول عليها دي بالنسبه لك الجديد والمتراكم ثابتين في مخك ما بيروحوش يلا بينا القاعده الاولى الا وهي ان طريقه المذاكره لازم تتغير يعني ايه طريقه المذاكره لازم تتغير يعني ما ينفعش بقى تقعد تمسك ورقه وقلم وكراسه وتقعد تحفظ تحفظ تحفظ والدرس ياخد منك اربع خمس ساعات لا طريقه المذاكره بتاعه المتراكم انك هتسمع الدرس وتمشي كده بهايلايت وتقعد تقرا ام ام وتركز على اهم الحاجات وتحل لان ما فيش وقت انك تقعد تقيد وتزيد في ده كله وانك بتذاكر كانك بتذاكر من الاول وما تخافش دي مش كروته احنا هنراجع عليه مره واثنين وثلاثه واربعه وهيث ابت احسن من اي شكل ثاني حاجه طبعا مش محتاج اقول ان معدل ساعات المذاكر لازم يزيد يعني كنت بتذاكر اربعه لازم يكونوا سبعه لو كنت بتذاكر خمسه لازم يكونوا ثمانيه طب ليه انا بقول كده لان قلنا المذاكره دي بصراحه بحسها متفاوته من شخص للثاني في شخص ممكن بالنسبه له الساعتين يلم اربعه عند غيره ثالث قاعده ق وه لازم شويه نتخلي عن الرفاهيات افراح بقى ماسك تليفون خروجات لازم شويه نقلل منها رابع حاجه ق وهي اكثر حاجه كانت فعله معايا بصراحه وهي طريقه نومك واني كنت بخلي اليوم يومين بمعنى اني كنت بنام اربع ساعات واصحى اذاكر الجديد وانام اربع ساعات واصحى اذاكر المتراكم يعني كنت بخلي اليوم نصين نص للجديد ونص للمتراس نوم الثمان ساعات على اربعه واربعه بصراحه دي كانت اكثر حاجه فعاله معايا جدا ومع الناس كلها تقريبا خامس حاجه ق و هي وضع خطه مراجعه يعني ما ينفعش مثلا الدرس اللي انت كنت مراكم ذاكرته من اسبوع خلاص تقفله على كده لا ذاكروا الاسبوع اللي بعدها ثاني مراجعه ولازم تكون حاطط خطه مراجعه انك تكون ساب يوم في الاسبوع تراجع فيه كل اللي انت ذاكرته في الاسبوع ساتت حاجه الا وهي الحل الكتير بمعنى لو انت مراقب مثلا 10 دروس ال 10 دروس لو في الطبيعي هياخدوا مثلا 10 ساعات انا عايزهم ياخدوا اربع ساعات والسته الثانيين تحل فيهم لان اثبتت نظريات طبيه ان تعلم بالحل بيثبت واحسن 100 مره من التعلم انك تذاكر ب قلام كده تقعد تقرا معلومات الفرق بين الاكتف ليرنينج والبروج ليرن انا عن نفسي حاليا ده اللي انا ماشي بيه في الجامعه اللي هو انا بذاكر اللي هو بكر قراءه وبفهم وبحل والحل ده اهم حاجه بالنسبه لي يبقى بقى نيجي للخطوات تاني نقولها رقم واحد طريقه مذاكرتك لازم تتغير رقم اثنين معدل الساعات لازم يزيد رقم لاثه تخلي عن رفاهيات ك رقم اربعه طريقه النقوم قلنا اربعه واربعه رقم خمسه واضع خطه مراجعه رقم سته الحل الكتير لان الحل الكتير هي اكث حاجه بتثبت في ذاكره المدى البعيد بس كده ما تنسوش تعملوا اشتراك في القناه عشان ان شاء الله الفيديوهات الجايه تفيدكم ومش هغيب عنكم ثاني وما تنسوش تخشوا لينك التليجرام لان بنتكلم فيه وبنتابع فيه دايما دايما وانتظروا الحلقه الجايه ضيف اول مره يظهر على السوشيال ميديا ان شاء الله هيعجبكم بس يا رب تواضعه يجي باي
4:52
تعمل ايه لو مبدأتش كيمياء وفيزياء
DrHossamEissa
104 مشاهدة · 2 jaar geleden
3:56
إزاي تلم المادة في 4 ساعات بس طريقه تنجز اي مادة معاك
Mr. Mohab Salama _ مستر مهاب سلامه
1 مشاهدة · 4 jaar geleden
6:41
لو ما ذاكرتش طول السنه تعمل ايه
دروس أونلاين
1 مشاهدة · 9 jaar geleden
3:04
أول الثانوية العامة لم المنهج كله في ١ ٥ يوم بس قبل الامتحانسر أوائل الثانوية العامة
هند أحمد - Dr Hind Ahmed
204 مشاهدة · 2 jaar geleden
6:44
ثانوية عامة 2025 ازاي تقفل فيزياء حتي لو لسا مبدأتش
Eng_Akram Khaled
1 مشاهدة · 1 jaar geleden
9:10
إزاي تلم المنهج في الفترة الباقية قبل الامتحانات الثانوية العامة