ليلة الامتحان في اللغة العربية الليلة الأخيرة ٣ ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ مع أ محمد صلاح

👁 1 مشاهدة

ليلة الامتحان في اللغة العربية الليلة الأخيرة ٣ ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ مع أ محمد صلاح

النص الكامل للفيديو

كده تمام تمام الصوت تمام السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طلابنا حبايبنا ازيكم عاملين ايه يا رب دايما تكونوا بخير وصحه وعافيه وسلامه رجالتنا رجاله ثانويه عامه دفعه 20 26 اهلا بكم يا دكاتره في اللايف الاخير اهلا بيك يا قلبي منور الدنيا يا جميل طيب ان شاء الله باذن الله عشان تبقى قاعد معانا وانت عارف شكل اللايف ماشي ازاي؟ مش عد تايه مش عارف بتسمع مع مع اللي بيسمع وخلاص اللايف بتاعنا هيبقى ماشي ازاي النهارده رقم واحد كان متباقي لي 30 سؤال نحو من السلسله اللي احنا كنا بادئينها من ثلاث ايام من اول ما بدانا لايف هنخلصهم الاول ثم بعد كده جبنا لحضرتك ملف صغير نحو في 30 سؤال كمان بس ال 30 دول مجمعين على معظم الافكار المقرره والشائعه في اي امتحان واللي بيركز عليها دايما في اي استرشادي سنه 26 25 في امتحان ثانويه عامه وكلها افكار حلوه خلصنا النحو تمام تعال نهتم بالمقالي والمره دي مش هنطول في النحو خلصنا المقالي المقالي عشان حضرتك بس المقالي بدرجتين وحاطين تصور لمعظم الاسئله المقاليه اللي ممكن حضرتك تتسائلها هحل نموذج انا منه وانزل لحضرتك نموذج محلول بي دي اف مطلوب من حضرتك تقراه بس تقراه را انت فاهم اتعمل ازاي يعني فاهم الاجابه جت ازاي مش فاهم تراجعها تمام خلصنا كده ده جزء النحو طب الجزء الثاني هنخش عليه احنا ماسكين فرع فرع كده احنا خلصنا النحو النحو بلا رجعه خلاص خلصناه خش بعد كده على الفرع اللي بعده هنمسك الادب الادب عندي شعري ونسري الادب الشعري افكرك بيه سريعا الادب النسري افكرك بالمصطلحات اللي ممكن تتلخبط فيها ثم اديك نماذج واقعيه عليها طيب بعد كده عندي اسئله شبه اساسيه في اي امتحان زي سؤال موازنه اجيب لحضرتك سؤال موازنه بكل اشكاله قدام عينيك سؤال شبه مؤكد يعني شبه دارج اللي هو سؤال السمه الاسلوبيه للكاتب اجيب لكل حضرتك كل اشكال السمه الاسلوبيه اللي ممكن يسالك عليها طبعا في تغير هيحصل اكيد اللي هو حضرتك انا انا جايب لك سمه اسلوبيه على سبيل المثال الكاتب استخدم الاطناب ممكن يستخدم الاجاز جايب لك لو استخدم الاجاز بس الكلمات هتتغير وارد ممكن ما يجيبش سمه اسلوبيه جاب موازنه المهم في النهايه انا ده بكل اشكاله جايبه لك ده بكل اشكاله جايبهولك بعنوان اسئله تاتي كثيرا لا غنى عنها في المطلق العام في اي امتحان لا غنى عنها كفكره فانت بتفهم مني الفكره اللي بتختار على اساسه طيب خلصنا كده الادب والمصطلحات ناخد نص نثري نص نثري نمسكه النص ده المفروض النصوص النثريه عدد الاسئله بتاعتها محدده لا انا النص النس اللي انا حطيته لك حطط لك فيه حاجه و2 سؤال على النص الواحد جايب لك كل الافكار التخيليه اللي ممكن يسالك فيها في المطلق العام بدربك عليه عشان لو لقيت زيه تبقى عارف تتعامل ازاي خلاص تمام هنعمل نفس الكلام في النص الشعري خلصنا يبقى احنا كده خلصنا النصوص يبقى احنا كده عدينا على النحو والادب والنصوص البلاغه هقول لحضرتك رغم ان احنا بلاغه هنعدي عليها في النصوص بساني هقول لحضرتك تعال نفرق سريعا ما بين التشبيه والاستعاره عشان حضرتك بتقع فيه تعالى سريعا نلقي نظره على التشبيه التمثيلي والضمني تعالى نلقي نظره على المجاز المرسل والاستعاره التصريحيه خلاص تمام معظم البلاغه بيلعب عليها في الموازنات فحطتها لك في الموسيقى في الموازنات وحاططها لك في الصوره الكليه كل ده انا حطيته لك في الاسئله اللي فاتت طيب كده خلصنا البلاغه خش بعد كده على الجزء المتبقي عندنا وهو القصه والتعبير القصه احنا حليناها وطبقنا عليها امبارح هبدا لحضرتك برده نماذج النهارده تاخد بالك منها تاخد بالك لما يجي يسالك بتطلع الاجابه ازاي سواء في السؤال المقالي او سؤال حته الموازنه تاني طيب التعبير التعبير هركز لك على الانماط اللي هو دايما بيركز عليها احنا كده شرحنا كل انماط التعبير بس في نمط في الاختياري هشرحه لك النهارده زياده احتياطي احتياطا طيب وبعد كده التعبير المقالي هنعمل فيه حاجه جميله قوي هعمل لحضرتك اسطمبه وتوقع اسطمبه مش قصدي توقع في الامتحان امتحان لا اللي هو ايه الموضوعات اللي ممكن يكلمك فيها والله لو الراجل كلمك في كذا وكذا وكذا وكذا وكذا هتمشي في الاتجاه العام كذا والاستشهاد يبقى كذا لو الراجل كلمك في كذا وكذا وكذا وكذا وكذا يبقى الاسطمبه دي اللي هتمشي عليها والاستشهاد هتعمله كذا لو الراجل قال لك تعالى يا عم قال لي في قصه ايه يعني قال لي في قصه دي انا عندي سيناريوهين نهايه سعيده نهايه حزينه طب لو النهايه سعيده هو دلوقتي قال لي قصه بطل نجح مهندس نجح في مجاله كان عنده شويه معوقات بتقابله بس قدر يتجاوزها لا احنا عايزين شخصيه ثانيه ممكن تفشل فانا حاطط لك اسطمبه دي الاسطمبه دي واقول لك تعمل ايه وتركز على ايه وازاي تكتبها بجد باختصار هتعمل واحد انين 3لا شايف الاسطمبه دي هتمشي عليها حتى انا مفرغ لك الاسطمبه وهي كانك داخل تكمل وانا هنا مش بلغي لك عقلك انا بعرفك ان عندي ثوابت دايما في القصه القصيره لما يقول لك اكمل نهايه القصه وعندي ثوابت في الكلمه الافتتاحيه لما يقول لك اكمل اكتب كلمه افتتاحيه وعندي ثوابت في الكلمه الختاميه يبقى انا كده مامن نفسي بكل اشكال التعبير المقالي واشكال التعبير الاختياري وزي ما اتفقنا اللايف ده هو مكمل لباقي اللايفات اللي فاتت وباقي المراجعات اللي فاتت من اول ما بدانا المراجعات خلاص سيدنا تمام يا عمنا نستعين بالله بينا جاهز يا عم عبد الله جاهز يا مستر يلا بسم بسم اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا وزدنا بك علما اللهم بارك لنا في وقتنا اللهم امين يا رب علمنا يا رب علمنا يا رب علمنا نقطه عم عبد الله قبل ما نبدا عشان دي مهمه الا وهي ايه النهارده المفروض الانسان يشعر شعور لا يتماشى مع الموقف اللي بيمر بيه النهارده يعني البقاء النهارده للانسان البارد شعوريا والانسان البارد دي هيعملها ازاي؟ اما هو بطبعه في الشعور ده يعرف يوفره زي ما انا بتعامل احيانا لما الدنيا بتولع في البيت فاحيانا بعض الناس بتقوم عامله ايه تولع بقى ماليش دعوه اهو لو انت عرفت تتصف بهذا الشعور النهارده تبقى جامد ما عرفتش هتكتسب البرود ولا مش قصدي البرود دي صفه وحشه انا قصدي بالبرود هنا اللي هو ايه الهدوء اكتسبها من اليقين خلي عندك شويه يقين فكر نفسك بيه ان كل شيء مقدر وكل شيء مكتوب وايه اللي هيحصل يعني وما دام الانسان مش هيموت وما دام الانسان مش اخرته النهارده كل شيء يعوض خلاص فدايما الانسان النهارده الشاطر هو البارد ان صح التعبير اللي احنا بنقول عليه ايه اللي هيتعامل النهارده بشيء من الهدوء طب وانا بتعامل بشيء من الهدوء ازاي احصل الهدوء يا عم عبد الله لا تبكي على ما فات لا تاسوا على ما فاتكم خلاص بقى لكي لا تاسوا على ما فاتكم ما تعيطش على اللي فات يعني ما تفضلش النهارده تفكر وانت بتلاقي لاقي اصحابك بيكتبوا في التعليقات او انت بتتابع السوشيال ميديا ماعرفش انسان طبيعي عاقل بالغ راشد لحد النهارده فاتح السوشيال ميديا ليه مش عارف الاهم لو بيتابع دراسه لكن بيتفرج على اصحابه مش عارف ممكن يعمل كده ليه او انسان عاقل يعمل كده ليه لكن هنفترض ده حصل فعمال تبص ايه ده ده الواد ده جامد ده الواد ده بيحل اوف ده بيساله ازاي ده بص المستر بيحل اسئله عامله ازاي وهم بيجاوبوا معاه ده بص العيال عامله ازاي ده بص انا فين وهم فين لو بكيت على اللي فات بدايه الاخفاق مش قصدي اخفاق في ثانويه عامه انا قصدي اخفاق في الحياه فعشان ده اخفاق ايه؟ اخفاق نتيجه واخفاق مشاعر فانا النهارده مطلوب مني اخرج من ثانويه عامه ايا كان الدرجه بتاعتي ايه انسان سوي لو انا مشاعري ادمرت يا عم عبد الله بسبب ثانويه عامه انا كده ضيعت الحاجتين المفروض يتكسبوا في الحياه ولا بقيت انسان سوي اعرف اتعامل مع الناس والناس تقدر تعتمد عل واقدر اعتمد عليهم ولا بقيت انسان ناجح في حته فولا بقيت ده لان الانسان الناضج هينجح في حته كده كده مسيره اي انسان ناضج حطه في اي حته هينجح فولا اتصفت بهذه الصفه ولا اتصفت بهذه الصفه فمهم جدا قبل ما ابدا النهارده اليوم قبل ما ابدا اليوم لازم يبقى القرار ده مستقر في نفسي طب لو هو مش مستقر يا عم عبد الله اعمل ايه افضل اجيبه بالعافيه اجيبه ازاي افتكر ربنا امرني ان انا ماساش على اللي فات قال تعالى لكي لا تاسوا على ما فاتكم يبقى انا ماحزنش على اللي فات لكي لا تاسوا على ما فاتكم مش مهم مين غلطان مش وقت حساب في اوقات يا عم عبد الله ماينفعش نحاسب بعض فيها في اوقات ما ينفعش احاسب نفسي دي انت عارف المعلومه دي يعني في اوقات ما ينفعش ابص في المرايه اقول اه يا محمد انت غلطان لا في اوقات ما ينفعش ده من الاوقات اللي ما ينفعش احاسب نفسي فيها ما ينفعش احاسب نفسي باثر رجعي وانما مطلوب مني ايه النهارده يلا بقى طب اللي فات كان مصيره ايه مش مهم لا حساب ولا عتاب ولا جدال فيما مضى اللي فات مات نقطه ومن اول السطر جاي فيه ايه ماعرفش مش مهم جاي فيه ايه وانما لازم على الاقل حاجه وانا باخرج اخرج من ثانويه عامه اخرج بصحتي وبحالتي النفسيه كون ان انا هبقى انسان سوي ناضج مش قصدي ناضج يعني بفهمه يا طايره على الاقل انسان سوي قلبي سليم وبحب الخير للناس ده لو حد في حد ذاته كان المكسب يا عم عبد الله من الحياه هو ده المطلوب اصلا قال تعالى ايه يوم لا ينفع مال ولا بنون الا من اتى الله بقلب سليم فعلى الاقل ابقى خارج بايه قلب سليم مش هعرف اجيبه سليم طول ما انا بقيم نفسي مقارنه بالاخ الاخرين مش هعرف اخليه سليم طول ما انا عمال اعاتب نفسي على اللي فاتوا اصحابي كانوا بيعملوا ايه مش هعرف اخليه سليم طول ما انا عمال اتوقع الاسوا مش هعرف اخليه سليم طول ما انا عماله ابص على دوت اقول بص دوت هيغش ازاي وبص ده هيعمل ايه لان انا لما ابص على اللي بيغش انا هكرهه صح طب ماشي انت ممكن تكره السلوك ما عنديش مشكله بس هتيجي تكره ده وهتبتدي تحقد على اللي بيشتغل على فكره يعني اللي بيبذل مجهود هتلاقيه هتلاقي نفسك بتكرهه ليه بتكرهه يا عم انا مش محصلك يا عم ما تهد نفسك شويه فتلاقي نفسك غصبا عنك بتضايق منه طب بتتضايق منه ليه لان الانسان بمجرد ما يتواجد في قلبه فكره المقارنه السلامه بتختفي عشان كده التعبير القراني كان جميل رغم ان انت احيانا تعتقد يعني هو الانسان لو مات وقلبه سليم اللعبه يعني المعادله سهله للدرجه دي هي المعادله سهله بس تحقيقها صعب المعادله ان قلبك يبقى سليم معادله سهله تحقيقها لا صعب لان عارف يعني ايه قلبك سليم غصب عنك عشان تحقق السلامه في قلبك مش هينفع تدخل نفسك في المقارنات. طب انت لو دخلت نفسك في المقارنات غصب عنك هتكره اثنين. هتكره اللي بينجح عن طريق الباطل الغش والخداع والخيانه و وهتكره اللي بينجح عن طريق الاجتهاد. يعني ما بنجيبش حد بعد امتحان ما بنجيبش مدرس ما بتجيبش دكتور في مدرس اشطر منه اشهر منه انجح منه في دكتور اشهر منه انجح منه يقول لك والله العظيم انا بتمنى له الخير زي نفسي. صعبه صعبه عشان كده فكره السلامه بتاعه القلب مش اي حد يعرف يحققها الا من اتى الله بقلب سليم فالشاهد في الموضوع انا النهارده عيش ببرود اعصاب ليه اعيش ببرود اعصاب مشاعري مهما تغيرت ولا هتاخر ولا هتقدم هتعمل حاجه خلاص يبقى لا عتاب لا نقاش وما فكرش في اللي فات وتذكر قوله تعالى لكي لا تاسوا على ما فاتكم طيب كنا واقفين عند اسماء الافعال يلا بينا بسم الله كيف تاتي اسماء الافعال في امتحانات ثانويه عامه اسماء الافعال عند حضرتك لا اما اسم فعل ا سماعي لما قياسي تمام بيقول لك العباره اللي تضمنت اسم فعل قياسي اول ما تسمع كلمه قياسي يعني ايه قياسي يعني ياتي على وزن فعالي فعالي فعالي فعالي جميل فانا داخل ادور فين يا عم الكلمات اللي على وزن فعالي والله اهي واهي واهي واهي ايه ده تعالى اقرا بقى على التاجر امين نتجنب خداع خداع دي اسم كنسلها يا ابني ماشي طب خداع عدوك خداع دي اسم كنسلها يا ابني اسم الفعل يا جماعه اسم الفعل القياسي اللي هو على وزن فعال لازم يجي بصيغه الامر لازم معناه ايه امر خداع عدوك غلط يبقى فعالي فعالي ف معذره فعالي احنا عمالين نحط كسر تحت اللام فعالي تمام لا تقترب المظاهر فان المظهر خداع غلط لكن بص هنا اه خداع فين؟ اه خداع ا الناس بالكلام من سمات المنافقين لا غلط ايه ده ايه ده انا كنسلت كله ازاي يبقى لف وارجع تاني انت في حاجه قراتها غلط يبقى تعود نفسك ان القراءه الصحيحه هي اللي هتوصلك للاجابه الصحيحه يبقى معلش بقى نرجع تاني على التاجر الامين ان يتجنب خداع الزبائن خداع ان هو ما يخدعش الزبائن ماشي مافيش امر خداع عدوك في المعركه تحقق النصر اه شفت بقى يا اخي يبقى ده يعلمك درس مهم ان انت شاطر وعارف القاعده انا كتبت لك القاعده فوق ونزلت حليت غلط ليه بقى ان شاء الله لانك ما قراتش الجمله كلها يبقى رقم واحد يا عمنا في امتحان ثانويه عامه لازم الجمله تتقرائ كامله مفهومه ما تاخدش الحته الاولى تقرا الجمله كلها خداع عدوك انا قراتها ايه خداعوك وقمت قيل ايه ده مبتدا ومضاف اليه انزل سيبك منه لا اقرا الجمله خداع خداعي مش خداع بقى يبقى خداعي عدوك في المعركه تحقق النصر اللي هي ايه؟ اخدع يبقى خداعي عدوك في المعركه تحقق النصر يبقى هنا خدع بمعنى اخدع عايز تتاكد شيلها وحط الفعل الامر ودايما اي اسم فعل قياسي عايز تعمله كده تتاكد نوع من كده شيله وحط الامر بتاعه اخدع عدوك في المعركه تحقق النصر مش كده وبس خلي بالك لما يلعب معاك في اسم الفعل الامر مع جواب الطلب لان تحقق هنا مجزوم في جواب الطلب جواب طلب فخلي خلي بالك لما يجيب لك جواب الطلب مع ايه مع اسم الفعل خلي بالك لما يجيب لك جواب الطلب مع اسم الفعل اللي بعده الراجل يقول لك العباره اللي بتشتمل على اسم فعل يلا تاني بس المره دي قال لي اسم فعل وسابني واسم الفعل ده في منه المحفوظ اللي هو الايه السماعي زي الايه اسم الفعل الماضي اسم الفعل المضارع اسم الفعل الامر ثم القياسي اللي دايما يكون اسم الفعل الامر اليك ارفعه اليك ولا اليك ولا اليك هي اليك دي ممكن تبقى اسم فعل يا عمنا اه لو جت بمعنى ايه لو جت بمعنى ابتعد او جت بمعنى خذ لو اليك جت بمعنى ابتعد ودي محفوظه او جت بمعنى خذ يبقى اسم فعل اليك ارفع لا ده شبه جمله طب اليك عني اليك عني معناها ابتعد عني لازم المعنى لازم المعنى اه طيب لتعلم ان نظرتي اليك ده جار ومجرور مش بمعنى بتاع عد ولا معنى خذ ارسلت اليك اليك مش بمعنى خذ ما ينفعش اشيلها واحط خذ ما فيش حاجه اسمها ارسلت خذ رساله عاجله لا ارسلت اليك يعني ليك انت اليك جايه بمعناها اللي هي جار ومجرور يبقى الاجابه عند حضرتك يا عمنا هي الاجابه ب طيب شتان ما بين من يبني عقولا ومن يهدمها تعالى يا عمنا اعرب لي من من اهي تعرب ايه عندك اسم الفعل شتان هنا اسم ايه اسم فعل ماضي جميل شتان ما بين من يبني عقولا ماشي ومن يهدمها هنا ما تعرب ايه يا عمنا تعرب بسم الله الرحمن الرحيم فاعل ليه لان شتان هنا اسم فعل ماضي واسم الفعل الماضي بيجي معاه فاعل عادي لان شتان اسم فعل ماضي بمعنى افتراق ايه اللي شتان ما بين وعلى فكره ممكن اجيبلك بعدها مصدر مؤول لما اجي اقوللك ايه شتان ان يفرق فلان بين كذا وكذا واجيب لك المصدر المؤول بعد ايه؟ بعد شتان وتبقى هي الاسم اللي بعد شتان اللي بمعنى بعد يبقى ساعتها المصدر المؤول في محل رفع فاعل اللي بعده يحذر عدو انا هقراها كده ماشي يظهر لك الموده المفروض بقى مش يبقى يحذر عدو يظهر لك الموده صح ولا يحذر انت عايز ايه انا عايز اسم فعل امر ماشي يبقى اسم الفعل امر هنا المفروض تبقى ايه احذر اللي هي اسم الفعل بتاعها ايه حذاري اي فعل هقول لك انا عايز منه اسم فعل قياسي اي فعل هديهول لك اقول لك عايز منه اسم فعل قياسي هتعمل ايه هتجيبه على وزن فعالي يعني حازار ري لازم تجيبه على وزن فعالي قلت لك يفهم تقول لي فهمي قلت لك ا اسمع يبقى سماعي وهكذا ماشي فين حذاري دي يا عمنا الاجابه ج خلي بالك اول حرف مفتوح تاني حرف مفتوح الاخير مكسور وما ينفعش ده ممكن يجي يقول لي ايه بقى خلي بالك ده يقول لك لجمع المؤنث اسم الفعل لا يضاف له ضمير اسم الفعل لا يضاف له ضمير لا يضاف له ضمير الا اسم الفعل المنقول اللي فيه ضمير كاف الكاف هي بس اللي ممكن تتجمع ادام في كاف لما اقول لك خاطبها للجمع تقولليكن عادي جمع النسوه جمع المذكر اليكم مافيش مشكله لكن اي اسم فعل هتجيبه ما فيهوش ضمير كاف يبقى ما ينفعش يتجمع خلاص الكاف بس هي اللي ممكن تتجمع اللي بعده بخن بخن نوع بخن بخن عند حضرتك دي عباره عن ايه يا عمنا قال لي اسم فعل مضارع بمعنى استحسنه وش قاعده حفظ تمام وباخن الثانيه توكيد لفظي توكيد لفظي عادي جدا طيب يلا كيف تاتي استعمالات الحروف از وعلى فكره من ضمن اسماء الافعال خلي بالك من عليك لو جت بمعنى الزم او تمسك هتبقى عباره عن اسم فعل امر اسم فعل امر بتبقى منقول سماعي منقول بس عليك لازم تيجي بالمعنى ده وعليك لو جت بالمعنى ده هيجي معاها مفعول به وتخلي بالك ان عليك لو جه بعدها باء الباء هتبقى زائده والاسم اللي هيتصل بالباء هيعرب مفعول به مجرور لفظا منصوب محل خلي بالك من الحته دي يعني لما اقول لك على سبيل المثال عليك بالتاني عليك بالتاني هنا الزم التاني تمسك التاني او تمسك بالتاني الباقي هنا زائده والتاني هنا مفعول به مجرور كل لفظه منصوب محل اما لو قلت لحضرتك عليك مهام يجب ان تقوم بها هنا كلمه مهام تعرب ايه ما فيش حاجه اسمها تمسك بالمهام وانما عليك هنا بمعنى عليك لو عليك جت بمعنى عليك اللي هي عليك اعرف ان دي عباره عن شبه جمله وبالتالي دي جمله مقلوبه ايه اللي عليك مهام يبقى مهام تعرب مبتدا مؤخر خلاص وعليك اخبر شبه جمله مقدمه اللي بعده طيب استعمالات الحروف لما يجي يقول لي تعال يا عم طلع لي الجمله اللي فيها لان فيها الجنس عامله يبقى انا داخل ادور على لنا فيها الجنس عامله بطبق الشروط اسمها نكره لو جه بعده مضاف اليه مضاف اليه نكره وخبرها لو كلمه يبقى نكره لو جمله فعليه او شبه جمله عادي ما عنديش مشكله طيب نصادق المخلصين لا منافقين لا تعالى بس المفروض لا هنا دي لا منافقين ا يخفون الحقد ثانيه بس نصادق المخلصين لا منافقين يخفون الحقد اه طب دي يا استاذنا تمشي ولا ما تمشيش؟ اشوف لا بس استنى بس هنا قبل ما تشوف لا بمعنى ايه؟ بمعنى مش ادام لا ما جت بمعنى مش اعرف ان هي عاطفه والمفروض اقول انه صادق المخلصين لا المنافقين خلاص تمام فهنا لو لا جت بمعنى مش اعرف ان هي عاطفه عاطفه عاطفه اللي بمعنى مش طيب لا جهدا ا ادخر الابطال ثانيه بس ثانيه انت اديتني جهدا كلمه منصوب منصوبه بعد لا بس اديتني الدخره فعل واما اديك كلمه منصوبه ثم فعل جرب تاخد الكلمه المنصوبه تحطها بعد الفعل الراجل عايز يقول لك لادخر الابطال جهدا يبقى دي مفعول به مقدم خلي بالك عشان ضحك عليك يجيب لك لا ثم بعدها اسم الاسم ده ممكن يعرب مفعول به مقدم او يعرب حسب موقعه في الجمله ممكن يعرب مفعول به وممكن يعرب حسب موقعه اديتك اكتر من مثال عليها طب اصنع المعروف ماشي فلا صانع معروف يندم على صنيعه لا صانع اسم طب يندم على صانعي ده خبر وعادي الخبر بتاع لما يكون جمله فعليه ما فيش مشكله الصانع ماله مش هيندم طب وكلمه معروف مضاف اليه يبقى هنا ده فعلا اسم وخبر لو كل حاجه موجوده يبقى الاجابه دي صح حتى لو انا اتحكت عليك وبدات بفعل امر مش مهم طب يحقق المجد النجاح بلا والله دي لنا فيها الجنس اه بس المشكله ان هو طالب لنا فيه الجنس عامله يتحقق معذره يتحقق المجد والنجاح خلاص بلا يبقى الباء هنا حرف جر على فكره اصلي والياس هنا تعرب اسم مجرور والباء هنا حرف جر اصلي جر اصلي طيب وياس يعوقهما ده يعوقهما دي جمله طيب نوع ما يجي يسالني في نوع ما تعالى يا عم فين ما هنا قال لي ما في موضعها على الترتيب انا عندي ما اهي وعندي ما اهي يلا ايه الفرق بين مادي ومادي يا عمنا قاللي ما تبذله من جهد في مسعاك ما تبذله في من جهد في مسعاك غير ضائع سدى اذا ما اخلصت النيه طيب هنفترض ان ما هنا شرطيه هنفترض هو كاتب لك شرطيه هنفترض ان هي شرطيه هنفترض ما الشرطيه ليها شرط ان يجي معاها فعل شرط وجواب شرط فين جواب الشرط ما فيش جواب شرط بقى تقول لي يا مستر ا غير ما هو جواب الشرط لو كان اسم لازم يتصل بفاء يبقى مش شرطيه ما هنا بمعنى الذي لانها مش شرطيه الذي تبذله ومن جهد ما هتبقى شرطيه لو كنت حطيت لها جواب شرط وعلى فكره ما ما الموصوله وما الشرطيه شبه بعض جدا حتى ما الموصوله لو شلت ما الشرطيه لو شلتها وحطيت مكانها الذي هتديك نفس المعنى بس الفكره فين في جواب شرط ولا لا حلو جميل ما هنا موصوله والدليل ينفع اقول الذي تبذله من جهد في مسعاك غير ضائع ده مش بس كده يبقى دي ما هنا موصوله انا هرجع عند غير عشان عايزها بس شويه اذا ما وانا قايل لك اذا لما بيجي بعدها ما يبقى ما هنا زائده كنت قايلها لك قبل كده واديني قلتها لك يبقى الاجابه موصوله زائده ق س اذا ما هنا لما بتيجي بعد اذا بتبقى زائده وعايز تتاكد ان هي زائده شيلها شيلها اذا اخلصت النيه جميل طب يا استاذنا اعرب غير ايه غير تعرب حسب موقعها في الجمله ايوه تعرب ايه تعالى يا عمنا ما تبذله من جهد في مسعاك ما مبتدا لان الاسم الموصول لما يجي اول الجمله هيعرب مبتدا تبذلوا دي جمله صله الموصول لا محل لها من الاعراب ما ينفعش تبقى جمله خبر ما تبذله مال غير ضائع غير تعرب خبر خلي بالك من الحتت دي خلاص وضائع مضاف اليه لان اللي بعد غيري دائما مضاف اليه طيب واني لحفاظ لعهدك ذاكر ليدك ما غنى على الغصن طائر نوع ما تعالى يا عمنا في نوع ما نوع ما نوع ما اهي ما هنا اهي ما هنا ايه واني لحفاظ لعهدك ذاكر لودك ما غنى بص يا سيدنا طول ما ما جاي بعدها فعل ماضي ومعنى معناها طول فتره طول مده طول باللغه العاميه طول فتره طول مده اعرف على طول النيه هنا بسميها ظرفيه مصدريه هو بيقول لك ايه انا هحفظ عهدك طول ما غنى الغصن على الغصن طائر طول ما الطائر بيغني على الغصن يبقى ما هي ظرفيه مصدريه معلش بفكرك حفظ هنا عند حضرتك خبر ان وبفكرك ان اللام دي مزحلقه وركزلي مع اللام المزحلقه عشان مهمه طيب لعهدك ذاكره ماشي وبعدين لودك ما غنى على الغصن طائره خلي بالك طائره هنا تعرف فاعل عادي مؤخر مين اللي غنى الطائر اللي بعده الاساليب كيف تاتي الاساليب في الامتحان الاساليب مهمه مهمه تعال لي بقى الاساليب حطتها لك كده في 20 جمله لمك الاساليب باذنك يا رب لمالك وانت مذاكرها طيب نعم الصاحب من تامنه على نفسك وحياتك عايز المخص مخصوص اول ما الراجل يقول لك عايز المخصوص تعمل ايه؟ بتاع نعمه وبئس اقف على الكلمه اللي بعد نعمه وبئس طيب كان في حد بيسال عم عبد الله بيقول هو انا امتى اعرب الكلمه اللي بعد نعمه وبئس فاعل وامتى اعربها تمييز ق ساء طول ما الكلمه اللي بعد نعمه وبئس معرفه فاعل اول ما تلاقيها نكره تمييز نكره ما جاش بعدها مضاف اليه بس خلاص فهنا كلمه الصاحب معرفه يلا اسالك يبقى فاعل بس خلاص طيب انا عايز اوصل للمخصوص بعمل ايه؟ خلاص يبقى احنا كده قفلنا ق ساء امتى اقول فعل امتى اقول تمييز طب معلش لو كنت قلت نعمه صاحبا نعم امرا كده نكرهم تمييز خلصنا طب خش على اللي بعده هنا اطلع المخصوص ازاي اقف عند الكلمه اللي بعد نعمه سواء بقى صاحبا سواء امراه سواء الصاحب مش هتفرق معايا اقف عندها واسال مين الصاحب اللي انا بمدعه بمدحه من تامه يبقى من تامنه من هنا هي المخصوص خلصنا وبارك الله فيما رزق وماندي عباره عن اسم موصول عادي والاسم الموصول يعرب حسب موقوع في الجمله طيب نقطه يا عم عبد الله مندي مخصوص صح المخصوص عند حضرتك يا عم عبد الله المخصوص بتاع نعمه وبئس طول ما هو متاخر جاي بعد نعمه وبئس هيجوز فيه اعرابين لا اما عريبه مبتدا مؤخر لا اما عريبه خبر لمبتدا محذوف بس خلاص عشان لو قال لي اي من الجمل الاتيه ورد بها خبر لمبتدا محذوف اي جمله نعمه وبئس المخصوص بتاعها مؤخر طلعها لانه يجوز اعربه كده خلاص تمام هقول لك حاجه تحفظها جت جت ما جتش اكنك ما سمعتهاش اللي هقوله لك ده ايه ق س اللي هقوله لك دلوقتي اول ما اقول لك نعمه الصاحب المحل الاعرابي بتاعها ايه ترد تقول لي ايه ليها محلين اعرابي طول ما المخصوص مؤخر لا اما تقول لي في محل رفع خبر مقدم لا اما تقول لي لا محل لها من الاعراب هتقول لي في محل رفع خبر مقدم على اساس ان من مبتدا مؤخر هتقول قلي لا محل لها من الاعراب على اساس ان هي جمله ابتدائيه ف فمن خبر لمبتدا محذوف فبالتالي دي جمله ابتدائيه اللي قلته ده ق ساء احفظه على الاقل انت سمعته لو جبت لك نعمه الصاحب وقلت لك محلها الاعرابي ايه وما لقيتش رفع خبر لقيت لا محل لها لا من الاعراب صح افرض حطيت لك الاتنين قصاد بعض ماقدرش خلاص اللي بعده عشان هتلاقيهم عمالين يسالك يقوللك خلي مستر يشرحها احفظها طيب المخصوص بالذم يا عم فين حدد المخصوص بالزم يلا بينا نكران الجميل بئس الصنيع بعمل ايه بطلع المخصوص ازاي يا عم عبد الله بقف عند الكلمه اللي بعد مين نعمه وبئس واسال بعد اما افهم الجمله يا عم عبد الله نكران نكران الجميل بئس الصنيع الذي تجازي به من احسن اليك يبقى ايه الصنيع اللي انا بزمهكران اه نكران الجميل فوانا بسال عن المخصوص انا عامل حسابي ان ممكن يبقى قبل نعمه او بعد ايه لانه جائز التاخير فينفع يبقى نكران هي المخصوص بس نتفق يا عم عبد الله لو كان نكران او لو كان المخصوص جاي في الاول يبقى في الحاله دي ليه اعراب ايه واحد يبقى يعرب ايه مبتدا بس وماقولش مؤخر خلاص ولو سالني على المحل الاعرابي لجمله بئس زائد الفاعل نعمه زائد الفاعل يبقى محلها الاعرابي ايه في محل رفع خبر بس لان ده الخبر بتاع المبتدا جميل ممتاز لو سالني عن المحل الاعرابي بعد الجمله صله الموصول لا محل لها من الاعراب لا محل حللها من الاعراب جمله ايه صله الموصول حفظ طيب جميل امال الذي هنا ماقولش مخصوص لا الذي هنا بتوصف الصنيع نعت ليه ماشي اللي بعده الراجل بيقول لك المخصوص يلا بينا الصبر على البلاء من صفات المؤمنين فنعم ما يتصف به المرء في حياته نفس الكلام تعالى يا عم عبد الله عايز المخصوص انا عشان اطلع المخصوص بعمل ايه بروح اقف اهي فنعم ما يتصف به المرء في حياته اقف عند ما يلا نقف عند ما يلا ما هنا اول ما اقول نعمه ما نعمه من يبقى عامل ايه الجمله اللي بعدها اخد لا اخد الجمله اللي بعدها اقف اقف عند من او ما هي دي الفاعل مش احنا اتفقنا ان طول ما نعمه وبئس جاي بعدها كلمه معرفه يبقى فاعل مش ما هنا موصوله والاسم الموصول دايما معرفه يبقى فاعل بس انا عايز اسال سؤال ايه الفرق بين لما اقول نعمه ما وايه الفرق بين لما اقول نعمه من عاقل من يبقى كده المخصوص عقل لو قلت نعمه ما يبقى كده المخصوص بس كده ده اللي انا عايزك تعرفه هنا يبقى اول ما اقول لك يا عم عبد الله نعمه ما يبقى المخصوص اللي جاي ايه غير عاقل اول ما اقول لك نعمه من يبقى المخصوص عاقل فيها مشكله دي ممتاز طيب يبقى فين المخصوص هنا يا عم عبد الله الصبر على البلاء ها الصبر على البلاء الصبر على البلاء برافو عليك فين بقى الصبر على البلاء دي ا الصبر على البلاء اللي هي في الاول ماشي موافق نعم ما يتصل صف به المرء في حياتي الصبر على البلاء صح تمام جميل غلط يا عم عبد الله هقول لك غلط ليه السؤال ده فيه تركه سؤال صعب ليه غلط من شروط المخصوص ان يبقى ان هو مبتدا وجمله نعمه والفاعل وبئس والفاعل تبقى الخبر بتاعها خلاص كده الصبر فعلا هو المخصوص يعني هو فعلا الحاجه اللي انا عايز امدحها وهيعرب فعلا مبتدا بس عندي مشكله فين الخبر بتاعه من صفات صفات الصبر ماله من صفات فاديتك خبر فكده انا بقول لك ان انا قفلت الجمله دي جملهيه ودي جمله تانيه خالص فالمفروض كنت اقرر الصبر مره ثانيه فعشان كده بنقول ان المخصوص هنا فين بس دي جمله صعبه خلاص تمام كده جمله صعبه وفكرتها حلوه مفهوم يا عبد الله لكن بص بص لو كنت قلت لك الصبر معلش يا عم عبد الله عشان بعض الطلبه بس الصبر نعمه ما يتصف به المرء لا هنا لا فين فين المخصوص الصبر اهو بقى لان فين الخبر بتاع الصبر احنا متفقين دايما المخصوص الخبر بتاعه نعمه زائد الفاعل بئس زائد الفاعل لكن انت لو رحت وقلت لي المخصوص الصبر موافق فين الخبر بتاعه نعمه غلط الخبر مش هينفع يتصل يبدا بفاء ده انا بقول لك فاء دي استئنافيه بدايه الجمله خلاص الخبر بتاعه فين الصبر ماله من صفات خبر شبه جمله يبقى دي جمله ودي جمله اللي بعده فكره حلوه وبالمناسبه لو انا فهمت المخصوص وده نادر لما بيحصل لو انا فهمت المخصوص ومش موجود يبقى محذوف طيب عظهم الرجل ذو فضل عظيم على الاخرين عايز ايه؟ قال لك عبر باسلوب مدح وارد يجي يقول لي عبر باسلوب مدح يلا بينا فقول نعمه ثانيه بقى يا عم عبد الله لو انت هتقول نعمه هتجيب كلمه نكره بقى الكلمه النكره تبقى تمييز فلازم تبقى منصوبه هتجيب كلمه معرفه عادي يبقى فاعل لكن ينفع تجيب لي كلمه نكره مرفوعه لا يبقى ما ينفعش تقول لي نعم رجل غلط لازم تقول لي نعم رجلا او نعم الرجل او تجيبها نكره بس مضاف لمعرفه طيب نعم الرجل موافق بس ثانيه بقى فين المخصوص هنا؟ ا الرجل مين الرجل اللي انا بمدحه ذا غلط لان المخصوص مرفوع زي دي اسماء خمسه ترفع بالواو هي هنا منصوبه يبقى كده بيشتغلني طب نعم رجلا ما عنديش مشكله صح طب وفين المخصوص مين الراجل اللي انا بمدحه ذو يبقى الجمله دي صح طب نعم رجلا ذا هنا بيشتغلني رجلا صح بس ذا غلط لان المخصوص لازم يبقى مرفوع ما ينفعش يبقى منصوب طب قال لي بيقسى نقط واكمل اكمل دي انا هكمل بيه يا عم عبد الله على حسب اللي موجود والله لو هكمل بكلمه ناكره يبقى تمييز كلمه معرفه يبقى فاعل وبارك الله في مرضك بقى يلا بينا بئس نقط المرء الكذب والخيانه مهم جدا تقرا الجمله عشان تعرف انت هتحط ايه بئس نقط المر الكذب والخيانه طيب اخلاق هتقراها غلط دي يا عم عبد الله هتقراها اخلاقا بس ما علينا صفتي خلقا الصفتان ها هتقوللي عادي اختار الصفتان عادي هقول الصفتان اقرا الجمله يا عم عبد الله بئس الصفتان لا لا كمل كمل بئس صفتان المرسب قدام لا غلط ماينفعش بصف مش هينفع تقوللي انت عارف لو قلت بئص صفتان الكذب والخانه ماشي لكن انت بتقوللي بئص صفتان المر كون ان انت حطيت المر يبقى المر هنا مضاف اليه يبقى انت هتحطلي هنا كلمه ايه نكره خلاص تمام طب يلا كلمه نكره بس جاي بعدها مضاف اليه معرفه يبقى فاعل وش لان التمييز ما ينفعش يبقى جاي بعده مضاف اليه التمييز ما ينفعش يبقى جاي بعده مضاف اليه التمييز اللي بعد نعمه وبئس مستحيل ماشي يبقى كده انا مش هينفع اقول دي طب ايه رايك في خلقا ما هي خلقا دي هتحطلي تمييز ما ينفعش طب هتقوللي صفتي صفتي برضو ما تنفعش لان انا عايز فاعل مرفوع دي كده بالياء طب ايه رايك في اخلاقاينفعش ما تنفعش صح اه عشان ايه جمع عشان جمع صح كده اه طب كده في حاجه غلط يا عم عبد الله هنا يبقى كده ولا واحده تنفع دول اثنين يبقى كده هو بيشتغلني بقى يبقى دي مش خلقا يا عم عبد الله دي مش خلقا خلقا دي خلقا ضحك عليا اداني مثنى قال لي خلقا يا جماعه انت معايا شفت لعب معايا ايه انا افتكرت ان الالف دي الف الايه الف التنوين انا بعرفك وانا بحل يعني وانا بحل لقيت كله غلط يبقى في حاجه غلط يبقى لف وارجع في حاجه انا قراتها غلط دي خلقا وده مثنى والمثنى لما بيجي بعده مضاف لانهم بيطيروا زي العصافير وبالتالي هو مرفوع بالالف الجمله مكتوبه صح فخلي بالك من الحته دي اللي ممكن يلعب عليها طيب نعمه نقط من نفس الكلام من هنا اسم وصول فبالتالي ده هيبقى ايه ثانيه بقى نعم خلقا من ا يصدقك النصيحه ويرشدك الى الخير ماشي هنا اكمل يلا نكمل ها اكمل بايه ايه صديق ما ينفعش لان لو هتحط صديق لازم تبقى ايه نكره منصوبه تبقى تمييز طب امرؤ ما هي امرؤ دي لو نكره منصوبه تبقى امراه طب من تصاحب ولا ما تصاحب ايه الفرق يا عم عبد الله واحده عاقل واحده غير عاقل اه يبقى انا اختار ج لان انا فين اللي انا بمدحه من يصدقك من هنا عاقل يبقى انا لازم اختار من للعاقل ف ازاي تقول من تصاحب من عادي ممكن اجيب لك الفاعل من واجيب لك المخصوص من عادي ايه المشكله اللي بعده بيصل نقط تلك التي تسعى لاحداث الفتنه عايز ايه يا عم عبد الله؟ قال لك اكمل طب يلا يلعب معاه اكمل ويلعب معاه لعبه ايه يا عم عبد الله؟ يلعب معاه لعبه الممنوع من الصرف لان الممنوع من الصرف ممكن يحشر لي في اي حته يا عم عبد الله طب يلا بقس نقط واحده واحده اللي انا هحطه هنا ده ايه؟ بقصى نقط تلك التي تسعى لاحداث الفتنه يبقى عايز يزم تلك يبقى انا الكلمه النكره اللي احطها دي هتبقى ايه؟ تمييز صح كده تمام يلا بقى يبقى تمييز هيبقى مرفوع ام تمييز مرفوع ازاي ولا مش هختار تمييز لا تمييز ماشيت طيب التمييز المفروض منون صح اه بس خلي بالك عشان هو ممكن يجيب لك ممنوع من الصرف وبالتالي مش هينفع ينونه منه فما تنتظرش يبقى منوع انت معايا ولا مش معايا هتنونه ازاي معاه لانه ممنوع من الصرف لان الكلمه اللي انت نازل تختارها دي عباره عن ايه مالكش دعوه بايدن ما نازل اختار تمييز فازاي تختار كلمه مجروره او مرفوعه ما هي الياء بتحذف في حاله الرفع وفي حاله الجر بس ومالكش دعوه باياد نفس الكلام واياديا يبقى انت كده نونت الممنوع من الصرف لان ايادي صيغه منتهى الجموع جمع تكسير وسط بعده حرفين يبقى ايادي دي ايادي يبقى خلي بالك ان ممكن التمييز بتاع نعمه وبئس يجي ممنوع من الصرف وبالتالي هو لا ينون خلي بالك من الحته دي خلاص يا عم عبد الله طيب بيقول لك الصيغه الصحيحه عند جعل بني وطني المخلصين مخصوصا بالمدح واجب التاخير اول ما يقول لي واجب التاخير يبقى يقصد ايه يا عم عبد الله يبقى عايز حبازه ولا حبازه بس خلاص فيبقى ايه حبزا بنو بنو بنو وطني خلصنا حبزه ما فيهاش حاجه طيب وما ينفعش اقول باني لان المخصوص بيجي بعد حبزه طب اللي بعده الراجل بيقول لي يا عم عبد الله العباره اللي بتشتمل على مخصوص بالايه معذره مختص مبني الراجل عايز ايه مختص اول ما الراجل يقول لي مختص يا عم عبد الله المختص بيجي ازاي بيجي بالشكل ده لازم عندي ضمير ضمير متكلم او مخاطب ضمير متكلم او مخاطب اما متصل او اما منفصل يعني اما متصل باسم متصل بكلمه بحرف عادي او ضمير منفصل طيب ثم بعد ذلك شكل الاشكال المختص اللي هو ايه يا عم عبد الله اسم بعد الضمير اسم معرفه مش معرفه ده اسم في الف ولام او نكره بس جه بعدها معرفه او ايها وج بعدها كلمه فيها الف ولام ثم تكمله الجمله لو في وبشرط ان لازم المختص يعود على الضمير ويجوز حذف المختص وما يرتبط به دون اخل في المعنى ده الاختصاص ده كل الاختصاص خلاص تمام المختص ينفع يبقى مبني يا عم عبد الله لا الا في حاله واحده بس ان ايها وايتها ما ينفعش المختص يبقى اسم اشاره ما ينفعش المختص يبقى اسم موصول ما ينفعش ما ينفعش ما ينفعش المختص بيبقى مبني في حاله واحده ان اجيبه لك على شكل ايها وايتها فاول ما اقول لك مختص مبني يبقى ايه او اياتها يلا بينا يبقى الاجابه ب او ج الله ينور عليك يلا بينا اني بقى ب ولا ج اشوف مش دي ايها جاي بعد الف ولام ايوه جاي بعد الف ولام تعال نشوف مين فيهم عايد على الضمير ان انا ايها المعلم عايده على احنا لا احنا حاجه وايها المعلم حاجه يبقى مش عايده على الضمير ايها العمال عايد علينا احنا لان احنا جمعال عايد علينا احنا تمام يجوز حذف ايها العمال من الجمله وقول علينا مسؤوليه مسؤوليه بناء الوطن مظبوط يبقى دي الاجابه خلاص يا عمنا تمام هتيجي تقول لي بس انا ينفع احذف المعلم واقول ان انا نقدر لا هنا في الاجابه باء في ثغره يا عم عبد الله ان بعض الطلبه بتعمل ايه تقول لك انا هحذف ايه وخلاص هي اللي بعدها لا لازم المختص يعودوا على الضمير ايها المعلم مش عايد علينا احنا جمع المعلم مفرد انا بقول ان انا يا ايها المعلم طب بالمناسبه ايها هنا عباره عن ايه يا عم عبد الله منادى ادام ايها مش مختص يبقى منادى اللي بعده العباره اللي بتشتمل على اسلوب اختصاص فين العباره يا ابني اللي فيها اسلوب اختصاص صحيح نلعب تاني بقى هم صناع الامل تعالى هتقول لي هم موافق صناع الامل ماشي بس صناع هنا خبر اخبرتني صح ولا مش صح يا عم عبد الله فبالتالي مش هينفع ماشي فده ثانيا يا عم عبد الله انا وانا بدور على ضمير بدور على ضمير ايه متكلم او غائب ا معذره متكلم او مخاطب ده ضمير ايه ده ضمير غائب اصلا فده مبتدا صناع خبر طب انكم اهي ضمير مخاطبهم اباؤكم خلي بالك يا عم عبد الله المختص يا عم عبد الله بيعرب مفعول به يا عم عبد الله فما ينفعش تجيب لي ضمير وبعده كلمه تقول لي مختص بس مرفوعه اباؤكم همزتها على ايه على ايه ثانيه كده اما معذره اهي على واو خلاص انكم اباؤكم تضحون براحتكم لاسعادي ابنائكم فبالتالي هتنفع معانا دي مش هتنفع معانا خلاص تمام طيب امال ايه يا استاذنا ان انا رجال علم مش هتنفع رجال علم لانها نكره جاي بعدها نكره تبكم اهي ضمير مخاطب اهل الحق نكره ومعرفه عايده على الضمير اه الحق هو انتم يجوز حذفها بكم ينتشر العدل صح هي دي واهل تعرب مفعول به لفعل محذوف الحق مضاف اليه يختص قولو البصيره بادراك الحقائق عايز ايه قال قال لك عبر باسلوب اختصاص خد بالك من اسلوب اختصاص ها تمام يلا يختصو البصيره هتبقى انتم قولوا غلط لان اسلوب المختص بتاعي لازم يبقى منصوب قولو مرفوعه انتم قولي موافق بس المختص بتاعي لو كان نكره لازم يجي بعده مضاف اليه معرفه ماينفعش نكره انتم اولي البصيره صح ولا اخص او البصيره ينفع عبد الله اخص طب ما اخص قول البصيره اه عارف لا ليه؟ لان اسلوب الاختصاص حكم حذف الفعل فيه واجب الحذف لو جيت سالتك هنا تعالى يا ابني هي قولي تعرب ايه هتقول لي مفعول به لفعل محذوف عشان ده اسلوب اختصاص حكم حذف الفعل في اسلوب الاختصاص يعني ايه واجب يا عم عبد الله ممنوع تقول اخص ولو قلتها جوه الجمله الجمله ما تبقاش اسلوب اختصاص تبقى جمله فعليه عاديه لكن مش اسلوب اختصاص خلاص تمام اللي بعده وطبعا تكميله الجمله عادي بقى تعرب زي ما هي مدركون دي خبر انتم خبر مرفوع يعني مرفوع علامه رفع الواو اننا نقط ندافع بكل ما نملك عن اوطاننا عايز ايه قال لك يلا اكمل بمختص معلش انا متك على المختص عشان مهم هو بيهتم بيه احتياطا طب كمل بالمختص حاضر المختص اللي انا هكمل بيه منصوب ولا مرفوع يا عمنا عبد الله المختص منصوب لانه بيعرب مفعول به يبقى انا نازل ادور الاول على ايه على على منصوب المناضلون غلط زاويه تنفع بس عندي مشكله هتجيب لي مختص نكره يبقى لازم يجي بعده مضاف اليه معرفه نضال ما تنفعش ايها صح بس ايها لازم يجي بعدها نعت مرفوع ايها لازم يجي بعدها نعت مرفوع او بدل مرفوع في حاله ان هي جامده بس المهم ان هو ايه مرفوع لكن ما ينفعش مناضلين طب قولي ان ضال هي دي اللي بعده الراجل بيقول لي يا عم عبد الله هنا اسلوب تعجب قياسي يلا بينا يلا بينا فين اسلوب التعجب القياسي ثانيه بس التعجب عند حضرتك يا عم عبد الله ليه صيغتين الصيغه الاولى ما التعجب افعل التعجب اللي هي ما افعل كمل الصيغه التانيه افعل ب كمل المتعجب منه في الصيغه دي يا عم عبد الله بتاعه ما افعل مفعول به التعجب في الصيغه الثانيه يا عم عبد الله بيعرب فاعل مجرور لفظا خلاص كده تمام طب فبالتالي الراجل هنا بيقول لي ايه ما اجمل سن العمر الا انها تمر سريعا اولى لهذا المرء الا يقصر الا يقصر في اداء مهامه او مهامه اعز بكم ايها الشباب رجالا ما اعلى الغشاشين كلمه الحق اه السؤال ده حلو يا عم عبد الله السؤال ده حلو في تريكه يعني في خدعه خدعه بصريه اللي بيحصل ايه يا عم عبد الله اللي بيحصل ان اول ما الطالب يشوف ماو الا بيعمل بيقول لك دي منافيه اول ما بيشوف ما والا بيقول لك ان ايه ان دي منى فيها زي بالضبط لما اقول لك على سبيل المثال ايه ما فهم الطالب ما عليه الا متاخرا مثلا تمام فبمجرد ما يشوف ما الا يقول لك ايه دي مافيه ضحكت عليا اه اه لا بص على المعنى عشان كده دايما بقول لك هو الراجل المساحه اللي متاحه ليه في اللعب ايه هي يلعب على المعنى بس عشان كده انا كطالب لو عايز احمي نفسي منه اعمل ايه لو انا فضلت اتخيل لك 2000 جمله في الحياه كل يوم اديك 2000 جمله مهما كان هو هيفضل ليه يعرف يبتكر صيغه جديده ما بيبتكرش صيغه جديده هو بيلعب على فكره انت مش هتفهم المعنى مش مش هتفهم لان الجمله صعبه عشان هو بيعتمد على الخدعه البصريه انت بمجرد ما تقول ايه ده ده الا يلا كانسل كانسل اقرا اقرا كده ما اجمل سين العمر اللي هي سنين العمر فالراجل هنا بيتعجب من ايه؟ سنين العمر من سنين العمر خلاص تمام الا انها تمر ايه سريعا بس لكن هو بينفي يا عم لو بينفي بينفي ايه طب انا لما قلت ما فاهم الطالب ما عليه الا متاخرا معنى كده ان هو ايه ما فهمش فانت عشان تقول لي ما نافيه انا موافق انا موافق ما عنديش مشكله لكن فين النفي في الموضوع زي بالضبط لما اقول لك ايه ما اتقن الرجل عمله الا بعد فوات الاوان هنا ما ايه يا عم عبد الله انا جايب ما وافعل اهو هنا ما ايه بعرفها منين كلمه السر المعنى خلاص بقى يبقى انا ممكن اجيب لك ما والا بس العب على الايه المعنى المعنى ايه هو اللي يحدد لي نفي ولا لا لما اقول لك ما اتقن الرجل عمله يعني ايه ما اتقنش فهنا ب بنفي فيه لكن لما اقول لك ما اجمل سنين العمرش ما اجملش ما اجملش الله ينور عليك الله ينور عليك يبقى ما هنا تعجبيه وده افعل التعجب والمتعجب منه هنا يعرب مفعول به وده اسلوب تعجب صحيح والدنيا جميله خلاص طيب اولى بهذا المرء الا يقصر هنا اولى دي عباره عن ايه ده اسم تفضيل ده مش بس كده اسم تفضيل ايه اللي اولى بهذا المرنه ما ياثرش ماشي فهنا وق دي اللي هي مكونه من ان زائد لا وده فعل مضارع منصوب طب ا اعز بكم ايها الشباب رجالا اعز هنا مش على وزن افعل لا تعالى اقول لك حاجه بقى التانيه اللي على وزن افعل اعز لو هي مشدده لما تيجي على وزن افعل بالصيغه الثانيه بعمل ايه بفك الشد فبقول اعزز لان صيغه افعل لما بتكون مشدده بجيبها بالصيغه الثانيه زي لماقول اشد لما اجيبها بالصيغه الثانيه بقول ايه افعل دي اشدد بي ولازم تبقى قطح طب ما اعز اعزز بي اشدد بي بفك الشده واتاكد ان الهمزه قطح بفك الشده واتاكد ان الهمزه قطح لكن دي لا طيب ما اعلى الغشاشين اعلى هنا فعل ماضي وما هنا نافيه ها تمام ما التعجبيه ماينفعش تبقى ما النافيه لان ما هنا بتاع التعجبيه مبتدا ما اعلى الغشاشين كلمه الحق طب غشاشين تعرب ايه يا عم عبد الله الغشاش ها ما اعلى الغشاشين كلمه الحق المفروض تعرب ايه؟ المفروض تعرب فاعل اصلا ها بس ضحك عل وداني جمله بايظه عشان يشتغلني ماشي تمام يلا اللي بعده انما تسمو نفوس المخلصين باليقين عايز تعجب يلا بينا ما اسمى نفوس المخلصين الا اليق اه بص هنا بقى هنا بقى بص يا عمنا ما هنا ايه ما هنا نفيه بقى تيجي تقول لي انت لخبطتني لو انت عايز تحفظ تبصج اسئله لا يبقى هتتلخبط اقرا الجمله افهمها ما اثنى نفوس المخلصين الا اليقين يعني ايه يعني ما فيش حاجه اسمت نفوسهم الا اليقين بنفو ما فيش حاجه اسمت يبقى ادم في ريحه نفي يبقى منع فيه طب اسمي بنفوس المخلصين لا تعجب تعجب الصيغه الثانيه اللي هي افعل بي وخلي بالك من صيغه افعل ب ان الحرف الاخير لو كان عله بيحذف فتلاقيني بقول ايه انمي بي اسمي مي بي وهكذا خلاص ونفوس هنا تعرب ايه فاعل مجرور لفظا بالكسره مرفوع محل المخلصين مضاف اليه الاجابه دي صح يا عمنا طب ما اعظم تسميه نفوس ما اعظم تسميه نفوس المخلصين واعظم باسماء نفوس المخلصين انت اصلا في نقطه بقى اللي هو ايه ا تسمو جاي من سما هنا لعب معايا هنا بقى فين لعب معاه معايا في المصادر بوظ لي المصادر يعني السؤال ده في تركيا انتزينه في ج ود هنا لعب معاك في ان جاب لك مصدر مالوش علاقه بالفعل المفروض فعل ثلاثي سما المصدر بتاع سموه مش تسميه تسميه هي مصدر للفعل سمى لو كان قايل لي سمى واسماء لو كان قايل لي اسمى يديني اسماء افعلها افعال خلاص فاللي بوظ هنا المصادر يبقى الاجابه دي اللي بعدها تحمل اولو الفضل اذى اذى السفهاء بحكمه يلا عايزين نشد ماشي عبر بايه باسلوب تعجب ما اعظم تحمل قولي الفضل ما اعظم تحميل بيلعب معايا لعبه المصادر يا عم عبد الله خلاص بقى انا لعبتك في ازاي تفرق بين ما النافيه وما التعجبيه تعالى نبص على المصادر بقى النهارده لما اديك تحمل ده فعل ايه غير ثلاثي صح لما اديك فعل غير ثلاثي يا عم عبد الله اقول لك عايز منه اسلوب تعجب اعمل ايه كل اللي انا هعمله ادام الفعل غير ثلاثي هجيب ما تعجبيه افعل التعجب من عندي على سبيل المثال ما اعظم فبالتالي ما اعظم هنا تمام او اعظم بيه من عندي فبالتالي ما عنديش مشكله وبعد كده اجيب الايه المصدر الصريح او المؤول الاتنين صح المصدر الصريح من تحمل ايه المصدر الصريح من فعل خماسي بدء بتاء بيتكتب هو مع تغيير تشكيل الحرف اللي قبل الاخير فتحمل تحمل تفهم تفهم خلاص سيدنا تمام فيبقى تحمل ايه تحم تتا مضمون ماشي تمشي تحميل يا عم عبد الله تمشي حمل لا يبقى كده تحمل صح في ا تحمل صح في د تعالى نخش على اللعبه اللي بعدها مش انت جبت مصدر صريح يبقى هو كده لعب على المصدر الصريح طيب طول ما انا بجيب مصدر صريح انا عامل حسابي بعد المصدر الصريح في ايه يا عم عبد الله مضاف اليه يا ابني مش وانا بحول بقلب الفعل لمصدر صريح ببقى عامل حساب ان الكلمه اللي بعد المصدر الصريح مضاف اليه مضاف اليه فهنا كاتب لي تحت في دال قولو غلط طب هو ايه اللي فوق قولو يا عم عبد الله عشان تحمل هنا فعل ماضي فبالتالي هيجي معاه فاعل طب انت تحت مديني مصدر المصدر هيجي بعده مدام نكره غير منونه مضاف اليه فلازم اقول الف خلاص حلو انا عمال حطيت لك كل الصور اللي بيشتغل عليها اهو طب اا عبر يوهان ذو النفوس الدنيئه عايز ايه يا عمنا قال لك يلا عبر ماشي هو مديني فعل مبني المجهول الفعل مبني المجهول قاعدته ايه؟ ازود ما تعجبيه وافعل التعجب من عندي او افعل بيه من عندي مش هنختلف في الحته دي ثم المصدر المؤول بس ان زائد المضارع فيبقى ان يهان خلصنا طيب ما اشد اهانه غلط لازم ان يهان ما اشد ان يهان ذو النفوس الدنيئه طب ما هي ماشيه صح طب اشدد بان يوهان صح زوي غلط المفروض نائب فاعل ليه بقى لان المصدر مؤول هو مقاوم من ان زائد مضارع فبالتالي هيجي معاه فاعل او نائب فاعل ده مبني المجهول فبالتالي ده نائب فاعل انا ما غيرتوش هيفضل يوهان مبني للمجهول وهيفضل بعدها نائب فاعل طب اهن بزاوي غلط خلاص يا عبد الله يبقى الاجابه ايه ب اللي بعده اخر اربع اسئله في الحته دي ما كان اكرم عمرا خلقا بص يا عم عبد الله اول ما الاقي الكلمه منونه يبقى ده عمر ولا عمرو ده عمرو عمر يا عم عبد الله لا ينون مستحيل ينون لانه ص لانه لانه ممنوع من الصرف عالم على وزن فعل ممنوع طيب اول ما الاقي الكلمه دي نونت يبقى ده مش عمر ده عمرو طيب نرجع لموضوعنا الراجل يلعب معايا فين جابها في الامتحان الاسترشادي جاب لي عمرو ربطها لي بالوحده الاولى ربطها لي بالاساليب طب عايز ايه قال لك انا عايزك تتعجب بصيغه تعجب اخرى ماشي طيب وهنا عم عبد الله لعب معايا في ثلاث دروس او لعب معايا في ثلاث وحدات الاساليب في المكملات الوحده الاولى والجمله الاسميه اداني كان عشان افتكر ان في خبر ايه عشان في خبر كان فانا بتعامل ان ايه ان عمر او خلقا دي اكيد خبر كان صح الازمه فين بقى انه هيشيل لي كان كمان شويه فانا هفتكر ان كان اتشالت فبالتالي في اسمها وخبرها هيضروا صح كده الازمه فين او النقطه التريكايه فين يا عم عبد الله ان دي ما تعجبيه واحنا قايلين ق ساء ما تعجبيه وافعل التعجب لما احشر ما بينهم كان اعرف ان كان زائده اكنها مش موجوده فبالتالي بيضحك عليا دي كان زائده اصلا ولا ليها اسم ولا ليها خبر شيلها كده كده هتتشال ولا هيحصل حاجه يبقى دي اول تريك اخد بالي منها اول ما الاقي ماده تعجبيه افعل التعجب في كان في النص ما بينهم يبقى زايده طيب حول للصيغه الثانيه فاقوم قايل اكرم بي طب وعمرو عادي اكتبها ولكن عمرو تاخد بالك ان انا كنت بحذف الواو بتاعتها امتى بحذف الواو في حاله النصب بس طول ما عمر مرفوعه اعرابها مرفوع او مجرور لازم الواو تتواجد خلقا فهو كده اختبرني في ثلاث وحدات مع بعض جوه سؤال بس مش ثلاث وحدات تتخض عادي ماشي يبقى فين عمرو بقى انا حليت السؤال فين عمرو دي بقى اللي انا اخترتها الاجابه ب اللي بعده اصبح التسامح سبيلا للسلام عايز ايه قال لك عبر باسلوب تعجب صحيح يلا معلش اني اسلوب تعجب هم خلاص فاضل ثلاث اسئله غير ده اصبح التسامح سبيلا يلا يلا يلا عشان اتعجب اصبح ده عباره عن ايه؟ ناقص طب الفعل الناقص هتعجب منه ازاي؟ عادي هقوم جايب ما افعل من عندي واجيب المصدر الصريح منها او المؤول فاقول ما اعظم من عندي لكن ينفع اجيبها بطريقه مباشره افعل بيه؟ لا الفعل الناقص ما ينفعش يجيب بطريقه مباشره خلاص تمام فاقول ما افعل ثم اجيب المصدر الصريح اصبح مصدرها ايه يا عم عبد الله؟ اصباح ما بتجيش بالحب يا عبد الله بتيجي بالقاعده القاعده بتقول لي ان الفعل ما دام على وزن افعل يبقى مصدره ياتي على وزن افعال افعال يابا يبقى ما اعظم اصباح التسامح سبيلا خلاص بس خلاص لو اجيبها ازاي سيروره المصدر من ساره ماشي اسماعيل بيسال لو كان قال لي ساره المصدر بيجي ازاي منها الصريح سيروره خلاص ماشي عشان دي جت في امتحان ثانوي عامه 20 25 دوراني طب العباره اللي بتشتمل على اسلوب تحذير تعالى يا عم اسلوب اسلوب التحذير اسلوب التحذير اسلوب التحذير اسلوب التحذير انا نازل ادور على ايه يا عم عبد الله نازل ادور على حاجه سيئه فعلها حاجه لو انا عملتها حاجه وحشه او حاجه لو انا حد لو انا صحبته حاجه وحشه والجمله مالهاش اخبار الجمله ليها نتيجه او تعليل واقدر احط كلمه احذر الكبر والغرور في اخبار ليهم اه مقبره مقبره للمواهب يبقى انا اخبرت هنا طول ما انا بخبر يبقى ما فيش ايه في مافيش تحذير طيب الكبر والغرور فانهما يهدمان هنا انا اخبرت ولا قلت نتيجتهم قلت قلت النتيجه وكاني بقول لك ايه احذر الكبر والغرور فانهما يهدمان يبقى هي دي خلاص تمام طب اياك يحذر لا استنى بس اياك لما بيجي بعدها فعل يا عم عبد الله ده مش اسلوب تحذير ده مفعول به مقدم يابا اياك عشان تبقى اسلوب تحذير لازم يجي بعدها ايه اسم او مصدر مؤول او حرف جر او واو ماشي او اياك يحذر ماشي اياك يحذر المعلم دائما الحذر من الياس واجب لا ثانيه انت قلت لي الحذر بس جيت قلت لي ايه ده الحذر واجب فاخبرتني ثانيا الحذر من الياس دي حاجه حلوه ولا وحشه اصلا دي حاجه حلوه يعني حتى لو هتمشي مش هتمشي يبقى الاجابه ايه ب الاجابه ب طب اسال سؤال طيب ا الكبر والغرور فانهما تعال لي بقى هنا انت ليه قلت لي ان ديت تحذير سواء قلت بعدها نتيجه او تعليل يبقى على طول ده تحذير فانت هنا عملت ايه انت عللت علشان هم او ممكن تجيبها لي نتيجه على شكل جواب طلب عادي جدا حلو طب لو سالني حكم حذف الفعل ايه يا عم عبد الله خدها قاعده حكم حذف الفعل دائما واجب الحذف ما عدا ده في حاله الافراد بس يعني ايه الافراد اجيب لك المحذر منه او المغرى بيه مش معطوف مش متكرر بس خلاص لكن طول ما انا بجيبهلك متكرر معطوف اياك حكم الفعل ويجب الحسب طيب اسلوب الاغراء الصحيح الزم ذوي الهمم واصحاب العزائم تدرك غايتك بص ده مش صحيح ليه مش صحيح حكم حث الفعل ايه يا عم عبد الله طول ما انا بكرر انا كررت ولا عطفت هنا انا عطفت لان انت قلت ذوي الهمم واصحاب العزائم فعطفت اصحاب العزائم على زوي الهمم صح يبقى طول ما انا بكرر الحاجه اللي انا بعملها او الحاجه اللي انا بحذرك منها او بعطف لك حاجه على حاجه يبقى ده واجب الحذف لو ذكرت الفعل يبقى ده مش اسلوب اغراء طيب ذوي الامم يا بني يا بني قادرون لا ثانيه زوي الهمم يا بني قادرون على صنع المعجزات ها ده ايه ده يا عم عبد الله زوي الهمم يا بني يعني الزم ذوي الهمم يا بني الزم ذوي الهمم يا بني لا نقطه بقى لو انت بتخبرني لو قادرون بتخبر عن زاويه انا ما عنديش مشكله بس لو بتخبر عنها كان ساعتها هتبقى زاوي ولا زو زو ما هتبقى مبتدا اه فدي ف دي مش مبتدا ما انا بديبقى منصوب قدامك اهي خلاص تمام ماشي ممكن اقول قادرون دي خبر لمبتدا محذوف مثلا فهم قادرون هم قادرون تمام ماشي ايها الشباب زوي الهمم قدوه لا هنا ما ينفعش برض لان ما ينفعش اقول الزموا زوي الهمم قدوه لان قدوه بتخبر فالجمله نفسها غلط زوي الهمم ا تدرك تدرك غايتك هنا سوي الهمم يا بني تدرك غايتك اه ده اسلوب اغراء ولا مش اسلوب اغراء يا عم عبد الله اه اه لو انا حطيت الزم اه هحط الزم يبقى لف وارجع تاني بقى الجمله اللي فوق دي يا عبد الله فعلا اسلوب اغراء بس فيها ثغره قادرون هنا خبر لمينم ما ايوه بس زوي مش مبتدا في حاجه غلط في الجمله لكن زوي الهمم يا بني تدرك غايتك اللي هي دي بقى الزم ذوي الهمم يا بني تدرك غايتك بس النتيجه اهي النتيجه اهي ما فيش اخبار لكن انت هنا مديني اخبار غلط خلاص وما ينفعش تبقى اخبار يعني ما ينفعش اصلا تبقى جمله اسميه عاديه حتى الجمله نفسها غلط يبقى هي الاجابه بتاعتي الدال يلا انا كل ده عمال اتخيل معاك يا عم عبد الله حتى لو انا بقرا وبغلط بكتشف في النهايه عشان كده انا بعلمك ايه اني لازم اقرا الاربعه في اجابه انا اقتنعت بيها بس تعال نكمل او ده في اجابه عرفتني ده دي صح امال اللي فوق كانت ايه يبقى ارجع بقى تاني دي نقطه مهمه جدا عشان بعض الطلبه بتقف ثغره يا عم عبد الله بتوصل للاجابه تقول لك هي دي فتقوم مكروتها الباقي لا لا ماشي طيب العباره الصحيحه اخر سؤال هنا اا عايز ايه عباره بتشتمل على فعل محذوف جوازا عارف يعني فعل محذوف جوازا عارف بيسالك في ايه؟ اغراء تحذير جاي على صوره الافراد بس تمام كده تمام ماشي انتم ابنائنا بنا الوطن اوبا حركه دي رمالي في الاول اسلوب اختصاص عشان يحسسني وده اختصاص الواد الشاطر هيجيبها ده مختص مفعول به لفعل محذوف تقديره اخص وج على شكل مضاف خلي بالك من المختص لما يجي على شكل اسم نكره مضاف لضمير وابناء انا عايده عليكم انتوا وضمير مخاطب وكل حاجه شغاله هنا معايا فحسسني ان ده اسلوب ايه اختصاص وانا عندي قاعده بتقول لي ان اسلوب الاختصاص الفعل بتاعه محذوف ايه وجوبا هو عايز محذوف جوازا سيبك منها لا ما تسيبكش منها ده انا اكلتلك جمله في البدايه اضحك عليك بيها وهديك جمله جديده تاني فيها اسلوب ايه اغراء بص بقى فالسعي الى رفعتيزم فالزم السعي الى رفعتي لان السعي هنا عباره عن ايه بامرك فالزم السعي يبقى السعي هنا تعرب مفعول به وهنا السعي عطفتها قلت السعي السعي كررتها قصدي لا طب قلت السعي والاخلاص لا طول ما انا ما عطفتش طول ما انا ما كررتش وجبتلك المغربي لوحده من غير ما اكرره او اعطف عليه حاجه يبقى كده الفعل محذوف جواز لخبط بقى وشخبط في اي حاجه تانيه غلط خلاص يبقى احنا كده خلصنا الجزئيه دي طيب اللي بعده ملف جديد ده كده احنا خلصنا تكمله اللي احنا كنا شغالين عليه تعال لي بقى يا سيدنا بسم الله الرحمن الرحيم في معايا 30 سؤال 30 سؤال دول ا من اكتر الحاجات اللي هم بيجوا وبيلخبطوك زي على سبيل المثال ايه الطبيعي ان هو بيلجا للمنصوبات سواء جاب التمييز سواء جاب المفعول به سواء جاب الحال سواء جاب المفعول لاجلي او سواء جاب حاجتين منهم انت بيحصل عندك ايرور في الاختيارات دي يا عم عبد الله بالذات الطالب عايز تكهربه ادي له اعراب كلمه منصوبه حط له تحت في الاختيارات را حال مفعول لاجل تمييز مفعول به اتكهرب منك لا حط له مفعول به لساني اتكهرب منك خلاص ليه لان هو الاربعه دول لما بيجتمعوا في الاختيارات مع بعض بتعطل منه طب تعالى نفك الثغره دي عشان ما تعطلش باذن الله بكره باذنك يا رب باذنك يا رب باذنك يا رب طب اعمل ايه تعال يا قلبي الراجل بيقول لك يزداد المسابر مع اجتداد المحم صلابه تجعله يواجهها صامدا عايز ايه يابا قال لي اعرب لي كلمه صلابه نتفق انت عايز تعرب صح انا موافق عايز تعرب مفعول بهاني موافق في فعل بينصب مفعولين لا يبقى ما تقوليش مفعول بهاني مافيش فعل بينصب مفعولين تقوللي يزداد يا لا يزداد عشان تنصب مفعولين لازم تيجي بمعنى اعطى اللي هي زي الفعل زاد لما بيجي بمعنى اعطى يبقى كانسلي مفعول به ثاني ما بتتقالش على الفاضي دي حلو تمشي حال موافق بس الحل شرط جميل يا عم عبد الله لازم الحل يكون نكره بيوصف معرفه عايد على معرفه صلابه دي عايده على مين قو لي المحن قو لي المحن عشان ازعلك لا على المسافد صلابه بجد والله يا ابني انا ما بقولكش مين اللي بيزداد انا بقول لك كلمه صلابه بتوصف مين عايده يعني بتوصف بتوصف مين اللي صفته صلابه ما تغيرش الكلمه ما تقوليش صلب مين اللي صفته صلابه هي الكلمه كده مين اللي صفته صلابه ما فيش انت بتدور على حاجه ما فيش فعلا هتفضل تدور وتفرك مش هتلاقي يبقى ده مش حال هو خاف ايه خاف يغلط مشور مش ادام بص يا عم عبد الله دي نقطه انا بدور بكره انا ليه بسالك فعلا عشان انا عايز اعيشه معايا الطالب فهو انت وانت بتدور مش لاقي يبقى اعمل ايه يا عم احمد ما تفركش بقى ادام مش لاقي يبقى ايه مافيش ادام مش لاقي يبقى مافيش ما تتعملش معامله ماما خش جوه هات مش عارف ايه من الاوضه فانت خايف لا تيجي تطلعهولك انت عينيك ما شافتش يعني مافيش خلاص تمام يبقى كده ولا مفعول به تاني ولا ايه ولا حال يبقى انا اول ما الاربع اختيارات دول قدامي اعمل ايه تعالى يابا عايز تقول مفعول به يقول وريني ازاي عايز تقول مفعول بهاني فين الفعل بينصب مفعولين عايز تقول حل الكلمه دي لازم توصف لي معرفه توصف هي من غير تعديل من غير ما تحورها من غير ما تقول لي طب ما انا ممكن اقول يتصلب لا انا عايز صلبه زي ما هي ما فيش الهادي تمييز ابقى عندي مفعول لاجلي صح كده حلو المفعول لاجلي شرطه جميل مصدر هتقول لي ماشي انا انا شايف ان دي مصدر ممتاز ما عنديش ما فيش مشكله المفعول لاجلي لا اما اسال عنه بلماذا لا اما احط قبله كلمه بسبب از يو لايك عايز تستخدم دي تستخدم دي تستخدمها هم الاثنين تمام ارجع اسال بلماذا يا عم عبد الله سؤال مفهوم اجاوب عليه اجابه مفهومه الاجابه صلابه او احط كلمه بسبب قبل صلابه وازود الف ولام واقرا الجمله تديه نفس المعنى لماذا يزداد المسابر مع اشتدال المحن صلابه يعني لماذا خلي بالك انا بسال لماذا يزداد مش ماذا ازداد لماذا يزداد صلبه هو بيزناد ليه؟ عشان صلابه لا طبعا في حاجه اسمها عشان صلابه مش مفعول لاجل وانما يزداد من افعال الزياده جابها في امتحان استرشادي قال لي فاقه يقوم مغير لي المعنى جايب لي فعل انا مش متعود على شكله عشان كده الذكاء وانا قاعد بكره ان شاء الله باذن باذن الله في اللجنه اول ما ابص للفعل اسال نفسي الفعل ده معناه ايه لقيت فعل غريب يا عم عبد الله اعمل ايه ركز في معناه انا بتعامل دايما بالمعنى عشان كده بنقول قول ازداد واي فعل بمعنى ازداد النكره المنصوبه بعده بتعمل ايه تعرب تمييز فوق بمعنى ايه ازداد بس خلاص تمام تمييز لان نكره منصوبه بعد الايه طيب امال يا عم عبد الله بقى لو قلتلك صامدا تجعله يواجه صامدا مفعول به مفعول به مفعول به ايه لا حال حال كيف تجعله طيب بس نتفق حته كيف دي سيبها في الاخر ماشي طيب الحال ما ينفعش يجي مع فعل ينصب مفعولين بس الا لما اطلع المفعولين يعني لما اقول لك اعرب مع تحتها خط مع فعل بينصب مفعولين ما تقولش حال تقول لي ايه يا عم عبد الله تقول لي استنى اما اطلع المفعولين تمام طيب تجعل دي فعل مين اللي بتجعل هي اتصل بها ضمير من ضمائر ناهيكه ضمائر ناهيكه لما تتصل بالفعل تعرب مفعول به او ادام مفعول فعل ينص مفعوليه تجعله ايه يواجهها يواجهها الله ينور عليك يبقى الجمله دي يا عم عبد الله كجمله في محل نصب ايه مفعول به ثاني واعمل حسابك ان خلي بالك من الجمل اللي بتيجي في محل النصب مفعول به ثاني خلي بالك من الحته دي ليه ما لعبش عليها قبل كده كتير فخلي بالك منها طب اعب لي صامدا تعال بقى من حاول يواجهها في جمله جمله جديده جمله جديده لان المعنى فعلا صامدا مرتبطا بايه؟ باليواجه انا عايز اعرف هي صامده مرتبطه بمين بص على المعنى هو عايزه تقول لي ان هو بيواجهها صامدا صح يعني هو بيواجه صامد صامدا كلمه نكره بتوصف مين توصفه هو ده معرفه ولا نكره ايا كان هو مين بتوصفه هو اي المسابر والمسابر معرفه حتى لو في ضمير بيعبر عنه الضمائر كلها معرفه ادب نكره بتوصف معرفه تديني خلاص يلا بينا وكنت مع الصبا اهدى سبيلا فما لك بعد شيء بك قد نكست ماشي عايز ايه بيقول لي اعرب لي كلمه سبيلا سبيلا ماشي وكنت مع الصبا اهدى سبيلا سبيلا تعرب ايه بيقول لك خبر كان حال مفعول لاجل تمييز هو في موضع من مواضع التمييز مواضع التمييز محفوظه يا عم عبد الله في افعال زياده ونقصان طب في مش اهد دي اسم تفضيل طب ما انا لما يجي لك اسم تفضيل بقى بعده نكره منصوبه عربها ايه؟ تمييز يا عم عبد الله وخلصنا يا عم عبد الله خلاص ادام نكره منصوبه طب طب فين خبر كده يا عم عبد الله؟ اهد سبيل الله ينور عليك لا هي اهدى بس ماشي اهدى سبيلا الاجابه اهدى يبقى دي خبر كان صح خبر كان منصوب بالفتحه خبر كان عادي جدا طيب ا تمشي مفعول لاجلي لا ما فيش مفعول لاجلي طيب هو فين اصلا سبيلا مش مصدر عشان تبقى مفعول لاجلي خلاص طيب ا ا ا ا ا ا يجي يقول لك قد نقست المحل الاعرابي ليها ايه يا عم عبد الله ق ساء اول ما الاقي مالك مالك مالك مالك مالك الجمله اللي بعدها لو جه بعدها جمله عيد على مالك حال ما لك تكتئب مالك خلال النهار تحزن تبكي الجمله في محل نصب حالك خلاص تمام ماشي ولو سالني في ما هنا اقول له ايه لو سالني في ما هنا اقول له ايه يا عم احمد مش حضرتك اصلا كنت قنا قفسه ما استفهاميه بعدها ايه الله ينور عليك عشان لو سالني على نوع ما هنا يا عم عبد الله ها يقول لي ما هنا ايه ده فرق بقى بين نجيب واحمد الفرق بقى الايه الفرق ما شاء الله العملي يبقى ما هنا ايه يا عم عبد الله عشان لو سالني استفهام 100 عشان لو سالني اللي بعده كفى الله بلادنا اه كفى عايز ايه؟ قال لي اعرب لي جزعا جزعا تعرب ايه؟ جزعا مصدر كفى الله بلادنا جزعا يطمس هويتها صونا لتاريخها العريق خلاص تمام جزعبي هو بيقولك مفعول به تاني هي هي كفى تعرف مفعول بهاني تعرب مفعول بهاني امتى يا ا لو كفى جتمع المعنى بتاعها تغير لو جت بمعنى وقع لو جت بمعنى وقع جت بمعنى وقع ماشي جت بمعنى حفظه يعني او كفاه اللي هي وقاه منعه من شيء خلينا نقول منع منع خلاص كده عشان هم عندهم فعل ايه اي فعل بمعنى اعطى اي فعل بمعنى منع فما يتلخبطش من وقع فنقول اي فعل بمعنى ايه منع فخلي بالك من كفى لما تيجي بمعنى منع ايه اللي بيحصل بتنصب مفعول مش كفى دي بتسبلين لا لا كفى لما بيجي بعدها باء الاسم الباء دي بتبقى زائده مع اه ده مصطفى حافظ يا نهار يا ده مصطفى ما شاء الله حفظ المنهج يبقى الباء دي بقى زائده والاسم اللي اتصل بالبادي ايه لا اما فاعل لا اما مفعول به مجرور لفظا مرفوع محلا او منصوب محلا على حسب فاعل ولا مفعول امتى اقول فعل ومفعول لو في مصدر ثانيه لو في مصدر مؤول جه بعد كفى يبقى المصدر مؤول فاعل والاسم اللي بعد كفى ده اللي متصل بالباء مفعول به مافيش مصدر مؤول يبقى الاسم اللي اتصل بالباء ايه فاعل طب نرجع بقى مافيش باء اصلا قلت لي كفى الله بلادنا ماشي جزعا يطمس هويتها صونا لتاريخها العريق خلاص اعرب لي كلمه جزعا هتقول لي ايه انا عارف انت هيتبادر اللازنك ايه كفر مين كفر الله كفر نا ب اولجز عن هتقرب لي جزا عن ايه يا عم احمد؟ قال لك مفعول به ثاني كده برض مفعول به ثاني ليه مفعول به ثاني جاب جاب معنى منع بس جزعا دي ولا جت في امتحان ثانويه عامه ولم اقل جزعا يا ازمه فرجي ولا ما اقل بسبب الجزع الجمله تتم اه يبقى انا دلوقتي يا عم احمد ما ينفعش احفظ ان دي الكلمه دي جت قبل كده فانا لما لا المعيار دايما ايه المعنى بتاع الجمله هنا كفى الله بلادنا جزعا اي منع الله منع هنا مش منعها اي وقاها حافظها خلاص فادام كفى جد بمعنى منع او وقع تنصب مفعولين ما الذي كفى الله فاعل مرفوع على التعظيم ماذا كفى بلادنا مفعول به اول ماذا كفى بلادنا جزعا يبقى مفعول به ثاني وبارك الله فيما رزق حفظها بقى انا مفعول لاجل لا ما تقوليش ما ما ثانيا عشان تقول لي مفعول لاجل لازم تبقى بسبب الجزع اي كفى الله بلادنا بسبب بالجزع كفاها ايه؟ كفايه ايه جمله ماكتملتش جمله ما اكتملتش مفعول به ثاني ما جاش عشان كده لما المح فعل بينصب مفعولين وخلي بالي من كفه لما تنصب مفعولين لما تيجي بمعنى بواقع او بتيجي بمعنى ايه منع خلاص ما تنفعش يا مستر تمييز لا يا ابني ما فين تمييز بقى في في طلبه واختراز تميز اختارها تمييز ليه حفظ برض عشان حافظ النكره المنصوبه بعد كفه تعرب تمييز انهي كفه بقى اللي احنا بنتكلم عليها كفه اللي بعدها باء اللي هي كفى بيه اه خلاص زي بالضبط لما اقول كفى بك شهيدا شهيدا تمييز كفى بالرجل اسما اسما تمييز يبقى لما اقول كف النكره المنصوبه بعد كفى ب تعرب ايه تمييز يا باشاكل خلاص ماشي ما سؤال هو سؤال في تريكه في سؤال احتياطا احتياطا احتياطا يا اساتذه اا احنا بس بنعمل ايه بنلم الدنيا وفي نفس الوقت في فكره جديده لا ابكي بقى اوف ده انا لا خالص عادي احنا بنلملم الدنيا يعني خلاص يلا يواصل الطموح رغبه الفشل عملا دؤوبا ويقهر ياسا يراوده ويجعل سعيا سبيلا للنجاح عايز ايه قال لي رهبه اعرب لي كلمه رهبه يا ابني رهبه تعرب ايه يلا يا عم عبد الله انا عايز اعرب صح كاتب لي مفعول به حال مفعول لاجل مفعول مطلق اولا مفعول مطلق هكنسلها مفعول مطلق مصدر متخد من الفعل وراب مش متاخده من يواصل كنسلها يا ابني حال عشان اعرب حال لازم الكلمه بتاعتي تبقى نكره بتوصف معرفه رهبه بتوصف مين صفه مين ان هي رهبه مافيش مافيش يبقى مش حال رد بثقه رد بثقه بس خلاص لو قال اللي قبلها مفعول به ثاني عبد الله محترم شاطر يا عبد الله جميل طيب مفعول به ثاني مفعول بهيه قصدي تمشي معاك مفعول به يواصل الطموح رهبه الفشل عملا غلط ليه غلط مين اللي بيواصل الطموح هو اللي بيواصل الطموح ده بيواصل ايه اقرا الجمله لاصل الفشل بيوصل الفشل ما شاء الله يوسف دخل في الخط طب خليك انت راكم انا ما بسالكش عشان ماكسفكش خليك راكم بقى اركم بقى فانا مصطفى عبد الله دلوقتي فعلا هو على فكره كل واحد بيجاوب بناء على شخصيته هو بيقول لي بيواصل اسكت خلاص احنا متفقين احنا بنحاول نتوب من التنمر ماشي بيواصل ايه يا ابني اقرا الجمله يا ابني بيواصل ايه يواصل صل الطموح راغبه الفشل عملا دؤوبا مش احنا قايلين ما ينفعش اقرا نص الجمله واسلم لازم اقرا الجمله لان هو بيلعب على الايه بيلعب على المعنى يا بيه يبقى مين اللي بيواصل الطموح الطموح بيواصل ايه العمل يبقى العمل تعرب ايه مفعول به يبقى دي مش مفعول به يا ب امال رهبه ايه عايز يقول لي ان الطموح بيواصل بسبب رهبه الفشل العمل الداؤي مفعول لاجلي مفعول لاجلي فنكره مصدر مصدر ها بينت السبب هو بيواصل بسبب رهبه الفشل بسبب خوفه من الفشل خلاص يبقى مفعول لاجل انا عايز اقول لك خلي بالك من المفعول لاجل اللي بيحشره لك ما بين الاركان خلاص ليه جابه في جابه قبل كده في ثانويه عامه وان عناء ان تناظر جاهلا فيحسب جهلا انه منك يعلمه فيحسب بسبب الجهل جابها في ا الاسترشاد 26 رب بخيل لو راى سائلا ظنه اا رعبا رسول المنون اي ظنه بسبب الرعب الرسول المنو خلاص اللي بعده بيقول لك العباره اللي بتشتمل على ممنوع من الصرف معرب بعلامه فرعيه ثانيه بس هو الراجل حدد لي ممنوع من الصرف معرب بعلامه فرعيه يعني مجرور بايه يا عم عبد الله بالفتحه بسم الله فين الممنوع من الصرف المجرور بالفتحه يابا يعتمد الباحث على تجارب علمائنا اتصل بها ضمير كنسلها الى كبرى غاياته كبرى فعلا ممنوع من الصرف بس جدها بضاف اليه كنسلها طيب مافيش تمام قياده مجرور يبقى مجروره في الف ولام لا جه بعدها مضاف اليه لا يبقى مجرور بالفتحه يبقى علامه فرعيه وبارك الله فيما رزق بس خلاص تمام اللي بعده عايز الجمله اللي ورد بها اسم تفضيل مضاف لمعرفه خلي بالك بلعب معاك السؤال ده قبل كده قاللي انا عايز اسم تفضيل مجرد من قال والاضافه طب اول ما يقوللك اسم تفضيل مضاف لمعرفه انت نازل تختار اسم تفضيل على وزن افعل او خير وشر بس جه بعده مضاف اليه معرفه او او او اتصل بضمير اسم التفضيل يلا بينا الحليم اشد سيطره في مضاف اليه معرفه بعد اشد لا اهدا انسان لا ارقى ما اه ما هنا موصوله خلي بالك لما يجيب لك اسم تفضيل بعده ما لان ما يا جماعه لما بيجي قبلها ما بتبقى مضاف اليه ما معرفه فبالتالي الاجابه ج خلاص طب اسم خلق ما ينفعش اللي بعده حدد اسم التفضيل او اسلوب التفضيل الصحيح ماشي الصحيح دي يعني هيعمل معايا ايه يا عم احمد الصحيح يبقى هيلعب في الاحالات هيلعب في الاحالات والاحكام اول ما يقول لي صحيح هيلعب في الحالات والاحكام فانا عيني على ايه اسم التفضيل في الف ولام ولا نكره في الف ولام هيطابق الجمله نكره ثانيه بقى نكره ما جاش بعده مضاف اليه معرفه ولا نكره غير مضافه ولا نكره ايه عشان بناء عليه الحكم خلاص طيب النابغان هما الاعلى اوبا اسم التفضيل في الف ولام يبقى لازم يعمل ايه يا عم احمد يجب المطابقه يجب مطابقه الجمله الجمله مثنى هو يتسن غلط طب اليدان العليتان ثانيه بس انت قلت ايه العليتان اه ماشي الجمله صح بالنسبه لي من الوهلهت الاولى بس انا ايه اسكرنايه كده عند كلمه العليتان وهراجع لها تاني هاتان الفتاتان فضلايا يا بنات اه فضلايه انت مسني فضلايه مثنيها اه طب اسم التفضيل نكره جه بعده ايه نكره نكره سواء مضاف اليه او تمييز مش تفرق معايا في الحكم على فكره يبقى في الحاله دي اعمل ايه اسم التفضيل لو كان نكره غير مضاف مضافه نكره مضافه نكره يلزم افراد تذكير على وزني افعل ممنوع يثنى ممنوع يجمع ممنوع يؤنث لازم يفضل مفرد مذكر ما يتابعش الجمله فلازم يبقى على وزن افعل فلازم اقول افضل طب الشقيقتان هم كبري اخواتهما تعال لي كبرايا ده اسم تفضيل مثنى صح طب هو ينفع اسنيه والله ابص مش ده نكره جاي بعده مضاف اليه معرفه مضاف اليه اسم التفضيل لو كان نكره جه بعده مضاف اليه معرفه يجوز ان يتكتب على وزن افعل ويجوز انه يطابق الجمله الجمله مثنى وهيتثنى زيها فالجمله دي مكتوبه صح وباء كانت مكتوبه من وجهه نظر الاوليه صح بس انا العليتان ايه المشكله في العليتان هات المفرد بتاعها كده المفرد بتاع العليتان العليا ايه المشكله العليتان مفردها العليا العليا ده عباره عن ايه يا عم احمد اسم مقصور الاسم المقصور لما اجي اسنيه يا عم احمد ما ينفعش الالف تتقلب تاء ما عنديش حاجه اسمها العليتان ولا الكبرتان اللي هي كبرى ولا الصغرتان بتاعه الصغرى لا مافيش اذا مافيش حاجه اسمها كده اذا المفروض العليا المثنى بتاعها ايه الالف رابعه تقلب ياء فهنا بيلاعبني في الاسم الايه الاسم المقصور الاسم المقصور مع التفضيل وبيحب يعمل مكس ما بينهم يجيب لي كلمه على وزن افعل او فعل اخرها الف ويقوم مثنيها لي او جمعها لي ويقول لي هي مكتوبه صح ولا غلط فانا عشان اعرف مكتوبه صح ولا غلط هضطر اجيب المفرد واشتغل في الهامش كده بسرعه هي المثنى منها ايه الالف تقلب ياء فقول العليا يا وازود الالف والنون فالمثنى من عليا علييان مش عليتان وادي دي غلط يبقى الاجابه صح د استر بعد اذنك سؤال خمسه بس النت علق فيه النت بتاعنا ولا بتاعهم بتاع بتاعنا احنا بجد في سؤال خمسه بس كله خلاص ماشي عادي هو عايز ايه عايز ممنوع من الصرف مجرور بالايه بالفتحه هو الفكره بتاعته مش جديده خلاص في ممنوع نوع من الصرف بس كل ده مجرور بالكسره مجرور بالكسره لان جه بعده مضاف اليه ا مجرور بالكسره عشان جه بعده مضاف اليه لكن كلمه اعمق اسم تفضيل وعند حضرتك ا يعرب نعت لانه نكره وصف اللي قبلها صفه الفكر انه اعمق صح ا اللي قبلها اسم مجرور يبقى نعت مجرور طب الممنوع من الصرف يجرب الفتحه امتى لما ما يكونش في الف ولام ما جاش بعده مضاف اليه فعلا يبقى مجرور بالفتحه هو ده بس خلاص طيب اللي بعده بيقول لك ايه؟ ظل صانع المعروف من اخلائك افضلهم او افضلهم خلاص ماشي عايز ايه الصيغه الصحيحه لاسم التفضيل عند التعبير على المثنى يعني عايز ايه سني طب انا لما اجي اسني فين اسم التفضيل افضل اسني اسم التفضيل هنا ازاي يا احمد على حسب حته الله ينور عليك يبقى الراجل لما يقول لي سني اسم التفضيل انا فاهم ان هو بيشتغلني فين اول ما يقول لي سني وابص الاقي اسم التفضيل يبقى بيسالني في الحاله والايه والحكم حاله يعني بص اسم التفضيل نكره جي بعده مضاف اليه ولا لا نكره جي بعده مضاف اليه اتصل بضمير اتصل بضمير ما هو الضمير معرفه يبقى اذا اسم التفضيل هنا اتصل بضمير يبقى نكره جه بعده ايه معرفه يبقى اسم التفضيل هنا يجوز في حالتين ليه ما اكتبه زي ما هو افضلهم او افضلهم زي ما ايه بالظبط لا اما هضطر اسني انا بسني هنا ولا بجمع بسني لا اما هضطر اسني افضل بس وانت بتثني بسبب الضمير هتطير النون فتقول افضلا هما او افضليما او دي على حسب الاعراب بقى لسه هشوف طب هي افضلهم دي تعرب ايه ظله خبر ظله خبر ظله اه خبر ظله منصوب يبقى انا هشتغل على الياء يبقى افضليه طب لو قلت افضل بس يا عم احمد اللي هي افضلهم يعني او افضلهم صح طب الافضل افضل لو اقف هتحط الف ولام يبقى انت مجبر تعمل ايه تطابق الجمله هتقول لي ما انا حطيت الف ولام في دال ما هو ضحك عليك في الاعراب هي خبر ايه خبر ظله خبر ظله لو كان قال الافضلان كانت هتمشي اللي بعده الراجل بيقول لي ايتها الفتيات كنتن عايز ايه يا عمنا اكمل طب اكمل بايه شوف انت بقى انت وذوقك انت وذوقك انزل بص لاقي اسم تفضيل ما هو دي يا جماعه اسئله اسم التفضيل اللي بيجيبها ماما يسالك في التثنيه والجمع يلعب عليك على الحاله والحكم ما يقول لك طلع لي اسم تفضيل مناسب لا اما يسالك عن المفضل لاما يسالك عن اسم التفضيل هو ده اللي هيسالك عليهسالك عن المفضل عليه ماشي فضل البنات اسم التفضيل طول ما هو نكره بعده مضاف اليه معرفه يا عم احمد يبقى في كام حاله لا اما يجي على وزن افعل يتكتب افعل كده على وزن افضل لا اما يطابق الجمله دي عباره عن ايه جمع مؤنث صح ينفع اقول فضله ينفع اقول افضل ينفع اقول افضل البنات وينفع اجمعها واقول فضليات بنات طب هو ايه الفضله ما ينفعش لازم لو هتطابق يبقى تطابق الجمله في الجمع والتانيث طب افضل البنات صح طب الافضل غلط طب فضلايات كاتبها في دال يا عم احمد هو ضحك عليا قال لي فضلايات وق عامل ايه مديني بعدها نكره لا يابا اديتني اسم التفضيل بعده نكره يبقى يلزم افراد تذكير لازم اقول افضل اللي بعده قال لي حاله اسم التفضيل وحكم يجي يسالك في الحاله يا عم فين اسم التفضيل اشد اشد جه بعده ما خلاص بقى محفوظ يبقى ما مضاف اليه يبقى حالته ايه يا عم احمد؟ جاز الافراد لا حالته سيبك من حكمه مضاف لمعرفه مضاف لمعرفه يبقى حكمه اول ما اقول لك مضاف لمعرفه قول لي يجوز يجوز بس خلاص ده يجوز ده او ده يبقى جائز مضاف لمعرفه جائز اللي بعده لو سمفضل هنا ماشي يلا بينا بيقول لك ايه واشد ما يلقى الفتى في دهره فين المفضل بروح اعمل ايه بروح اقف عند اشد واسال ايه اشد ما يلقى الفتى فجر لا ده انا مش كده بس السؤال ده ممكن يسالني فيه سؤال حلو قوي يا عم احمد يجي يقول لي اعرب لي كلمه فقده او اعرب لي كلمه فقد فقد انا لو انا بقرا كطالب ممكن اقرا غلط فتعال اقول لك وانا بقرا غلط او ايه واشد ما يلقى الفتى في ده فقد الكرام و اه خد تعال وقوللي فقد الكرامي ازاي فقد فعل ماضي الكرامي مضاف اليه يبقى فقده ده اسم تقولي فرقت 180 درجه الراجل لو عايز يوقعني يقوللي بقوللك ايه اعراب دي ايه اعرب اعرابها ايه؟ اعراب دي ترجع كده اشد مبتدا هسال عن الخبر بايه او مين ايه اشد ما يلقى الفتى فقد الكرام تعرب خبر نوعه ايه؟ نوعه مفرد وكان ممكن يقول لي حدد الخبر وبين نوعه فض خبر نوعه مفرد خلي بالك من الحته دي اللي بعده المخلص يعلي قدر امته بالعمل الجاد ما تخبطوني واحد ينسون كده يا جماعه بعد اذنكم يعني امشي طيب اسم التفضيل اسلوب التفضيل يلا بينا عايز اسلوب تفضيل يا عم احمد المخلص اكثر علوا ثانيه بس يا عم احمد عشان اول ما يقول لي بص يا احمد عايز اسلوب تفضيل اوعى تسمع كلامه وتنزل اطلع للجمله يعني ايه اسلوب تفضيل يعني في فعل امسك الفعل اللي فوق يا عم احمد ركز اسال نفسك ده فعل ثلاثي ولا غير ثلاثي عشان دي هتفرق معايا في الاجابه اصلا يعلي ده فعل ايه مضارع والقاعده العامه انا اقدر احدد يا عم احمد الفعل المضارع ثلاثي ولا غير ثلاثي ما اقدرش لازم ارجعه فين لازم ارجعه ع للماضي يعلي الماضي منه ايه اعلى قدامي سيناريوهين لا اما اقول اعلى لا اما اقول اعلى في حد هيقول سيناريو تاني الماضي من يعلي ايه يا عبد الله على او اعلى اهو انا عارف ان هو يقول على خلاص حد هيقول ع وحد هيقول ايه اعلى اعلى وانا عطلان دلوقتي اعمل ايه اسال نفسك ما معنى يعلي يعلي قدر امتي بيرفع بيرفع على هو اللي معناه يرفع ولا اعلى هو اللي معناه يرفع لا اعلى بس خلاص يبقى الماضي اعلى يبقى بص على المعنى يبقى لو انا عطلت في الفعل الماضي احيانا بعض الطلبه بتعطل يا ترى الماضي كذا ولا كذا زي الماضي من من على سبيل المثال من من يهدي هدى ولا اهدى اهدى اهدى ليه مش ليه مش هدى لان يهدي معناها يعطي يبقى الماضي اهدى اللي معناه اعطى لكن هداه يعني ارشده فبص على المعنى تعرف تجيب الفعل لازم المضارع والماضي يدون نفس المعنى معنا خلاص حلو يبقى الماضي اعلى تفرق معاه في ايه؟ لا تفرق معاه ان ده غير ثلاثي وطول ما الفعل بتاعي غير ثلاثي يا عم احمد وانا عايز اجيب اسم تفضيل بعمل ايه؟ بجيب اسم تفضيل من عندي هوب اجيب المصدر الصريح خلص المصدر الصريح من يعلي يعلي الماضي منه اعلى يبقى مصدره يديني افعال افعال اعلاء يبقى لما يقول لي اكثر علوا غلط ما اشد اعلاء اه جاب لي اعلاء بس ضحك عليا اداني ما التعجبيه افعل التعجب هوب دخلني في اسلوب الايه تعجب اختصاص حسب الله الوكيل فيك استنى بس اخلص اللايف واجي لك المخلص اعظم اعلاء لقدر امته ده ايه اه ده بس اللي انا عايزه المخلص اعلى غلط اعلى قدر الواد يجي يقول لك طب ليه اعلى غلط ما هي اعلى صح يالا ما ده غير ثلاثي ما ينفعش اجيبه بطريقه غير ما ينفعش اجيبه بطريقه مباشره اعلى من ما ينفعش اجيب بطريقه مباشره اصلا طول ما انا مديك فعل غير ثلاثي لازم يجي بطريقه غير مباشره تجيب اسم التفضيل من عندك وبعد كده تجيب لي الصريح من ايه من يعلي ولازم يعلي مصدره يبقى اعلاء لان اتفقنا ان غير ثلاثي على وزن افعل يديني افعال اللي بعده ان الحق لا يخفى عن صاحب حلو السؤال ده حلو عايز ايه قال لي يلا بدل جابها عندي يا عم احمد في امتحان ثانويه عامه قبل كده ام راح مقلده في الامتحان الايه اه قلد حاجه زي كده اللي هو يجيب لي ايه ا كان جايبها يهدى يهدى ابناؤنا علما خلاص عايزني اعمل ايه؟ قال لي هات اسم المفعول ماشي زي هنا ايه ان الحق لا يخفى عن صاحب الهوا والعاقل يخفي عن الانظار انكساره عايز اسم الفاعل واحده واحده عشان اشتغل على اسم الفاعل اسم الفاعل لاما ياتي على وزن فاعل من الثلاثي لاما يجي من غير الثلاثي مو مكسور ما قبل الاخر سهله ما تبصش على الاختيارات عشان هتلخبطك امال اعمل ايه الماضي فين ان الحق لا يخفى الماضي من يخفى ايه؟ خفيف خفي ماشي او اخفى صح كده انا انا ممكن اقول انا انا كطالب ماشي ان الحق خفي ولا ان الحق اخفى لو الحق لو الحق اخفى اخفى ايه ما هو اخفى يعني اخفى حاجه لا طبعا الحق هو اللي خفى او هو اللي خفي اذا يبقى الماضي خفي يبقى اسم الفعل من خاف ياتي على وزن فاعل فاقول خف خافيه ايه خافي خافي وممكن احذف الياء وتبقى خاف خاف يبقى نازل اختار خافي او خاف هختار خاف طب ليه مش خاف يا عم احمد لان الكلمه بتاعتي نكره غير مضافه واعرابها خبر ان مرفوع لان انا لما احط قاف تبقى اسم اللام المزحلقه اللام مزحلقه لا تؤثر في الاعراب بتدخل على خبر ان اذا احذف الياء لانها نكره غير مضافه مرفوعه ماشي خش بقى على يخفي يخفي الماضي منه ايه او خفي ممكن اقول خفي واخفى اتاكد منين يا عم احمد المعنى هو العاقل يخفي انكساره عايز يقول العاقل خفي انكساره ولا اخفى انكساره اخفى اخفى يعني دار خبى زي يخفي يعني يخبي الاتنين نفس المعنى يبقى الماضي اخفى تفرق معايا في ايه ان اخفى غير ثلاثي فالمصدر بتاعه شكرا يا تصلح ربنا يصلحك تسلم يا جمال يبقى بما ان الماضي غير ثلاثي يبقى المض يبقى الاسم الفعل هياتي على وزن ايه موم مكسور فيبقى مخفي او مخ مخفن خلاص انا هنزل اختار ايه مخفي ولا مخفن نقف بقى هنا خبطني مع اسم الفاعل خبطني مع الاسم المنقوص خبطني مع الجمله الاسميه بتاعه اللام مزحلقه الاسم المنقوص امتى بحذف الياء نكره غير مضافه مرفوعه مجروره طب ما الكلمه دي لما تبقى مخفي هتبقى نكره غير مضافه مرفوعه احذف الياء حطين بالكسر حماده ممكن تهب منه يجي يقول لك طب ما انت سايب الياء في يخفي ولا ده فعل يالا ده فعل يالا خلاص ماشي يبقى الاجابه ايه يا عم احمد ج مش ب اللي بعده يولى ابناؤنا النابغون اهتماما يلا بينا عايز ايه عبر باسم مفعول عامل يلا نعبر باسم مفعول عامل يولى ابناؤنا النابغون اهتماما عبر باسم مفعول ماشي عايز اسم مفعول من يولى نفس الكلام هجيب الماضي طول ما بيديني مضارع كلمه السر يا جدعان لازم اجيب الماضي يولى الماضي منها ايه ثانيه الماضي منها ايه يا عبد الله بسرعه بس يا عبد الله بالله عليك يولى او يولى يولى يولى ي ماشي بس ده مبني المجهول فدايما لما هتجيب الماضي تجيبه ايه مبني المجهول مش هنختلف يبقى الماضي ايه او اوليا او اولى اولى ماشي مش هنختلف تمام ماشي ضم مكسر يبقى اولي ماشي يبقى ده غير ايه غير ثلاثي طول ما الفعل بتاعي غير ثلاثي وانا عايز اجيب اسم مفعول يا عم احمد هعمل ايه المفعول مو مفتوح خلصنا نعم يبقى انا انزل اختار مومو اي حاجه بدا بمها غلط طب مو مفتوح ينفع احذف الياء بتاعه اسم مفعول مستحيل لان اسم مفعول عمره ما يختم بياء لانه مفتوح ما قبل الاخر هيبقى اخره ال الف معايا تمام يبقى امولى ابناؤنا يولى شيل الياء حط المو يبقى مولا ابناؤنا بس كده خلاص ادام غير ثلاثي شيل الياء حط المودام غير ثلاثي يا عم احمد واتاكدت انه غير ثلاثي هتعمل ايه شيل اللي هي حط المو الجمله تنزل بقى اللي بعده العباره اللي بتشتمل على مصدر ميمي يا نهار ابيض اول ما يقول لي مصدر ميمي يا عم عبد الله بعمل ايه شيل الكلمه شيل الكلمهحط مكانها صريح بس خلاص فين الكلمه انت عايز تختاريها بس بشرط المصدر الميم يا عم عبد الله لا ياتي على وزن مفاعله اي كلمه على وزن مفاعله كنسلها زي كلمه مجادله ما تمشيش معايا طب مستودع بدا بمو مفتوح ما قبل الاخر موافق حط مكانها المصدر الصريح واصلا هنا صدره الحليم مستودع لاسرار اصدقائي اصلا كده كده اسم المكان ها صدر الحليم مستودع خلاص يا عم احمد طب حطيت الصريحه يا عم احمد استدام تنفع معذره استداع هي ممكن تمشي بس هو قصده على المكان لا صدر الحليم استداع لا لان دل على مكان ماشي الفجر منطلق الساعين الى تحقيق اهدافهم الفجر منطلق ما ينفعش اقول الفجر انطلاق الساعين الفجر هو الوقت اللي انطلق فيه طب اعلم ان ايوه ان منطقك تعالى بقى كده شيل الكلمه دي منطق وحط مكانها نطق بس لا طول ما في ضمير نزل الضمير زي ما هو اعلم ان نطقك لكلمه الحق منجيك صح هي دي اللي بعده اكبر من ارسى دعائم الحق وارجو ان اكتفي اثارها قرات الجمله ما فهمتش حاجه وارد يا عم احمد اقرا الجمله ما فهمش حاجه اه لو انا قراتها غلط زي كده مش هقرا هرجع اقرا تاني ماشي اكبر من ارسى دعائم الحق وارجو ان اكتفي اثاره في حاجه غلط انا مش فاهم حاجه مش فاهم حاجه يبقى الجمله اتقرت غلط جمله بتقول لي اقبر فعل مضارع والدليل ان ده فعل مضارع خلي بالك بيلعب من الحاجات دي يجيب لك فعل مضارع بس هو عايز يتاكد ان انت بتعرف تقرا هو مشكل يا مستر مش ما هو مشكل كسر الباء لو انت اخد بالك تمام لكن ممكن ما يحطش ضمه في الاول طب انا عايز عايز اتاكد ده فعل مضارح حط سوف اكبر من ارسى دعائم الحق صح يبقى ده فعل مضارع ضحك عليا انت عايز ايه اصلا عايز فعل مبني كنسل يا ابني الفعل ده ارسى فعل ماضي طب عايز اتاكد ان ده مضارع يا عم عبد الله مديني وارجو يبقى ارجو ده فعل مضارع الطبيعي ان لما اديك فعل مضارع معطوف هيتعطف على ايه على مضارع اخوه لاني ارجو معطوف على اكبر خلاص اقتفي فعل مضارع يبقى الوحيد اللي مبني هنا عندك ايه ارصه كل سنه وانت طيب يا حامي اصدقائك من غدر الزمان دمت سندا يقول لك يا عم عبد الله اجعل الجمله اللي جمع المذكر سهله الجمله دي اللي فات يا استاذ مصدر مول ايه يا حبيبي المصدر المؤول مصدر مؤول عادي يعرب حسب موقع في الجمله يا عم اسماعيل هنا ارجو مين اللي بيرجو انا ماذا ارجو ارجو ايه انا اقتفي يبقى المصدر مؤول في محل نصب مفعول به وخلي بالك ممكن الم ايه ورا الفعل على ورا الفعل جنب الفعل تحت الفعل انا ماليش فيه مش عندي فعل جه بعده مصدر مؤول المصدر مؤول يعرب حسب موقع في الجمله تمام حسب موقعي انا ما بتعاملش ان اول ما الاقي فعل بعده مصدر من اول فاعل انا راجل بقرا مين اللي بيرجو انا اللي برجو فطبيعي الفاعل طول الفعل طول ما انا بستخدمه لي انا باستخدام الهمزه الفاعل مستتر تقديره انا طب انا ارجو ايه انا اقتفي يبقى انا اقتفي هنا مصدر ماول في محل نصب ايه لا ده سيبني انا اقول لك حاجه بقى اثهره تعرب ايه مفعول به برض مفعول به للفعل اقتفي ما هو مصدر مؤول مقاوم من ان زائد الايه الفعل ان زائد المضارع طب ما هو الفعل المضارع ده فعل يعني هيجي معاه ايه؟ فعل ومفعول مين اللي بيقتفي انا ماذا اقتفي اثره اللي بعده يا حامي اصدقائك من غدر الزمن دمت سندا عايز ايه قال لي اجعل الجمله الجمع المذكر يلا بينا تعال نخلي الجمله جمع مذكر السؤال ده حلو قوي يا عم عبد الله حلو فين حلو ان هو بيلعب معاه لعبه بص العصفور الراجل يبدو ان هو بيسالني في المنادى بس هو ما بيسالنيش في المنادى هو خبطني المنادى ها اللي موجود في الوحده الاته مع هوب بص العصفوره بتاعه الاسم منقوص الاسم المنقوص لما باجي اجمعه يا عم عبد الله بعمل ايه؟ لو اجمعه جمع مذكر سالم القاعده بتقول لي احذف الياء حط علامه الجمع فانا عشان اجمع حامي هقوم ماسك حامي ومز حذف الياء وحاطط علامه الجمع يا ونون ليه و ده منصوب خلصنا لا اصدقائك مضاف اليه فاضطر احذف النون الاضافه فتلاقي نفسك قلت الجمع يا حامي اصدقائكم وتبقى دي الاجابه اللعبه هنا فين يا عم عبد الله اللعبه ان انت هتنزل تختار الاجابه هتحس ان في حاجه غلط لان انت ما غيرتش من وجهه نظرك ازاي حامي الجمع بتاعها حامي الياء اللي موجوده دي هي ياء حامي فعلا اللي موجوده بتاعه الاسم منقوص انا لما جيت اجمع الاسم المنقوص جمع مذكر سالم عملت ايه طيارت الياء وقمت مدخل ياء ونون بس في مضاف اليه تقوم النون تحذف يتبقى الياء بتاع جمع المذكر السالم لكن الياء بتاعه حمي حذفت فمن بعيد من منظر من تبص من ورا المرايه يا عم احمد الاثنين شبه بعض بس الواد اللي فاهم فاهم انهم مش شبه بعض وفاهم ان في تغييرات حصلت عشان كده السؤال ده يقع فيه مين؟ الطالب اللي مست متعود شيل وحط هينزل يغير فهنا هيعطل يقول لك انا ده ما غيرتش حاجه في حاجه غلط في السؤال ده طيب ها هي خبر اه اللي هي فين انت عايز تقول ايه كنت سندا خبر كان فين يا حبيبي خبر دام يا حامي اصدقائك من غدر الزمان دمت سندا اه المشكله لا انت عايز دمت هنا سن لا حال معذرتك ليه لان ما دام ا ما فيهاش اسمها ايه ما فيهاش ما ما المصدريه لازم دام عشان تبقى ناقصه لازم تكون ما دام خلاص تمام ماشي لكن هنا حال ليه لان فعل دمت انت سندا انا بوصفك انت سندعيد عليك انت طيب حدد المستثنى وبين نوعه وما الفض الا كوكب غير افل ينير ظلام الكون والليل معتكر حلو حلو الراجل بيقول لي حدد المستثنى بص يا عم عبد الله اي حاجه بعد الا اسمها مستثنى تعرب ايه ماليش دعوه دلوقتي فلما يقول لي حدد المستثنى فين الاي الكلمه اللي بعدها مستثنى تعرب ايه تعال نتخانق بسم الله الرحمن الرحيم نوع الاستثناء ده ايه بسم الله الكواكب بستثنيه من ايه او الكوكب بستثنيه من ايه مش من حاجه يبقى استثناء ناقص منفي علم يا ابني على كوكب ناقص منفي طيب ما الفضل ما هنا نافيه حرف لا محل له من الاعراب الفضل ماله كوكب كوكب خبر اعرب لي غير هنا تعرب نعت ليه غير مادام عايد على نكره غير يا عم احمد عايد على كوكب يبقى تعرب ايه نعت عايد على نكره طيب ا ينير ظلام يجي يقول لي المحل الاعرابي للجمله دي ايه جمله نعت ليه عايده على كوكب برده ممكن يجي لي نعت مفرد نعت جمله ماليش فيه المهم طول ما هو بيقول لي محل الاعراب اشوف عايده على مين ينير ظلاما عايده على مين عايده على الكوكب هناك طيب والليل معتكر المحل الاعرابي ليها ايه طول ما انا بسالك في جمله يا احمد محلها الاعرابي ايه بدا بواو حال يبقى الجمله في محل ايه نصب حال وش اتاكد من ان هي واو حال ينير ظلام الكون وقت لما يكون الليل معتجر وطبعا واو الحاله هيجي بعدها ايه ادام جي بعدها جمله اسميه يبقى يجي بعدها مبتدا وخبر اللي بعده لا تقت تقترب من اصدقاء السوق عايز ايه؟ لا تقترب من اصدقاء السوق عايز جواب طلب مجزوم ماشي جواب طلب اتفقنا ان جواب الطلب يا عم عبد الله ينفع اتصل بفق اي مش مصطفى حاضرش طلب ما عنديش جواب طلب بيتصل بفعل ماشي يا عم مصطفى انا بقول لك بعد ايه يا مصطفى سيب سيب عبد الله يمنتج ماشي وتعال انت ايه تعال احضر معايا ققول لي تعال نبدل دلوقتي هتبقى ولا هتظبط لنا دي ولا هتظبط لنا دامه ولا هتظبط لنا ايه هي العل اللي عنده في العماره تف تفز باحترام الناس ولا تفقد ثقه من حولك بص يا عمنا لازم جواب الطلب يكون مترتب على الطلب يعني لا تقترب من اصدقاء السوق ايه نتيجه ده لو انت ما اقتربتش منهم ما تفز باحترام الناسيه دي طب ليه مش تفقد سيبك من حته محبب ولا مش محبب هو الفكره ان تفقد هنا مش مترتب اصلا على النهي ده مش مترتب على الطب على الطلب ايه نتيجه اللي انت لا تقترب من اصدقائي السوق لو لو انت ما اقتربتش هتفقد ثقه غلط مش نتيجه صنعاد من استامنك والا السؤال ده لو انا اديه نجمه السؤال ده فاكر زمان لما كانت المسديك نجمه في الكراسه كنت تاخد نجمه وانت صغير في الكراسه ماشي يا عم عبد الله امال ليه كبرت كده وايه اللي حصل اعداش بعد ثالثه اعداد الدنيا ضلمت صنع ده من استامنك والا فالخيانه عار لا يمحى او معدله عار لا يمحى عايز ايه يا عمنا قال انا عايز عايز المحل الاعرابي سؤال يبدو بريء ما المحل الاعرابي للخيامه اه ايه المحل الاعرابي تعالى انت متعود يا عمنا عم عبد الله احنا متعودين اول ما الاقي الا جه بعدها فعل فانت بتقول ايه الا شرطيه والفعل اللي جه بعدها فعل ايه جواب شرط ادام جه فعل واحد وفعل الشرط محذوف تقديره ايه تفعل ذلك صح انا كراجل ممتحن ماخرجش بره المنهج وانما اعمل ايه اقوم جايب لك الا اقول لك الف مسا عليك خد جمله جواب شرط جمله اسميه متصل بها فيها جزاء فانت من الولت الاولى هتفتكر ان دي الاستثنائيه اللي هي استثناء وجاي بعدها اسم بقى يا عم احمد هوب مره واحده تلاقي بعدها ايه الا جه بعدها فاء اول ما تلاقي الا جه بعدها فاء ثم سبب لدخول فاء الجزاء جواب شرط وش اعرف ان دي جمله جواب شرط وجمله جواب الشرط طول ما في فاء جزاء وطول ما اداه الشرط جازمه لان الا مكونه من ان زائد سؤال جامد جامد اعرف ان جواب الشرط هنا ايه في محل جزم الشرطين تطابقوا فاء جزاء موجوده والا موجوده ده مش كده وبس الخيانه تعرب ايه مبتدا لان من اول فائ جزاء انا ببدا جمله جديده وعار تعرب ايه خبر طب جيت قلت لحضرتك المحل الاعرابي لا يمحى لا يمحى دي عايده على مين عايده على العار يبقى جمله ايه نع نعت طب لو قلت لا تمح يبقى عايد على الخيانه اه عادي ايه المشكله اما يجي خبرين ايه المشكله عند اشتداد المحن يرسخ هناك اليقين في قلوب المؤمنين يلا يا عبد الله يلا اللي بعده هناك بيعرب ايه بسرعه بقى انجزني انا معايا دقيقتين دقيقتين و ولازم نخرج بره النحو ده ماشي اللي بعده هناك يا ابني ق س مبتدا مخ مبتدا ايه مبتد مخ اه لو انا حليت السؤال بالشكل ده من الوهلهت الاولى انا اعمل ايه ده ده ما شاء الله ده مديني ثواب ده هناك اليقين اليقين مبتدا مؤخر راميلك لك تعمل المبتدا المؤخر الف غلط عارف غلط ليه عشان انت ما قراتش اقرا هتفهم يرسخ الي عند اشتداد المحن يرسخ هناك على فكره هناك انا ما عنديش مشكله ظاهر في فعلا اليقين انا امتى هناك يجي بعدها مبتدا مؤخر لما هناك هي والاسم اللي بعدها يعملوا لي جمله هل هناك والاسم اللي بعدها يجي بعدها يعمل لي جمله زي بخاصه لما يجي بعدها اسم يعملوا لي جمله خلاص ما حصلش يبقى يبقى تعال لي بقى يا عمنا مين اللي بيرسخ اليقين؟ يرسخ فعل مضارع مضموم الاول مفتوح ما قبل الاخر يبقى مبني المجهول واي فعل مبني المجهول يا عم عبد الله بيجي مع نائب فاعل مين اللي بيرسخ اليقين او ايه اللي بيرسخ اليقين يبقى نائب فاعل يلا يا باشا اوعى تقوللي مضاف اليه يا عم عبد الله فيش مضاف اليه بيجي قبله ضمير ها طب يلا الراجل بيقوللك ايه المحل الاعرابي لمصدر مؤول فين المصدر مؤول اهي ماشي وعيرني الاعداء والعيب فيهم فيهم وليس بعار ان يقال ضرير ماشي مش دي ليس اه جه بعدها بعار جت عندي في امتحان ثانويه عام في امتحان استرشادي تمام وليس بعامر بنيان قوم جابها في الاسترشادي في ال 26 طيب وليس بعار اول ما الاقي ليس ب شبه جمله وانا متعود ان الاقي شبه جمله يا عم احمد بعد ليس اعمل ايه غالبا مقلوبه اتاكد فاسال بيقل ايه اللي بيعارن ان يقال يبقى ان يقال المصدر المؤول في محل رفع ايه اسم ايه اسم ليس السؤال مش هنا فين خبر ليس بعارن الباء هنا زائد والخبر نوعه ايه مفرد وعارن خبر ليس مجرور لفظا منصوب ايه محلا طب اللعبه مش هنا ممكن اجي اسالك والعيب فيهم المحل الاعرابي ليها ايه ادام اديتك جمله بدا بواو اسال الواو دي واو محل وعيرني الاعداء وقت لما يكون بيعيروني والعيب فيهم وقت لما يكون عيب فيهم بس يبقى دي جمله حال يبقى الجمله في محل النصب حال كجمله ها يا عم احمد لكن جمله واو الحال ما ينفعش يجي بعدها كلمه تعرب حال هي الجمله اللي في محل نصب حال لكن واو الحال هيجي بعدها كلمه اسم تعرب ايه مبتدا وبعد المبتدا في ايه خبر سواء خبر مفرد سواء خبر جمله سواء اي حاجه خلاص اللي بعده الذي يسمو باخلاقه يرقى الى المجد اجمع جمع مؤنث سالم اول ما اقول اجمع مع جمع مؤنث سالم وفي فعل يا عم احمد يبقى هو عايز يلعب معايا لعبه اسناد الافعال للضمائر جمع مؤنث سالم يعني انا احط نون ايه يا جماعه نسوه طيب الذي هتبقى اللائي ما عنديش مشكله فيها يسمو تعالى بقى يسمو وانا بحط نون النسوه شرحناها دي امبارح وانا بحط نون النسوه بص الفعل لو معتل الاخر ما بعملش حاجه لكن لو الفعل معتل ما قبل الاخر بحذف حرف العله خلاص وانا بحط نون النسوه تاء الفعل نافعلين يبقى مش هيحصل اي حاجه والواو دي على فكره تبقى وا اصليه في الفعل عادي جدا طب يرقى وانا بحط نون نسوه ولا هيحصل اي حاجه بس لو كانت الالف لينه يا عم احمد هتتقل بياء خلاص يبقى الاجابه ايه يا عم احمد ب اللي بعده يا مصر سوف يفديك ابناؤك بارواحهم يفديك صوغ الفعل خلي الفعل مبني المجهول يلا بينا عشان اخلي الفعل بتاعي مبني المجهول اعمل ايه؟ تعالى اخلي الفعل بتاعي مبني المجهول ازاي؟ بص اي فعل مضارع يا عم احمد اتصل بيه كاف مكسوره للمخاطبه بكلم بنت قدامي اي فعل مضارع اتصل بكف مكسوره للمخاطبه اللي هي يفديك انت خلاص وعايز ابني المجهول اعمل ايه وانا مغمض امسك الفعل المضارع انزله وحط مكان الكاف المكسوره ياء مخاطبه بس وانت بتحط ياء المخاطبه هتحط النون اللي بتيجي جي معيا المخاطبه هتشيلها في حاله ان الفعل مضبوق باداه نصب او جزم ما فيش اداه نصب او اداه جذب سيب النون فغصب عنك هتنزل تحت تقول لي تف لان هي المخاطبه لازم الفعل يبدا بايه يا احمد بتاء فتقول لي تفين فين تفدين دي يابا اهي بسم الله الرحمن الرحيم الاجابه ج على وزن تفعين عملت ايهفعل عملت ايه الفعل اسمه توف داده لو انا جيت فصتها لك مع اني مش محتاجه افصصها الفعل اسمه توف داده توف ده معتل الاخر واي فعل معتل الاخر يا عم احمد وانا بضيف له ياء مخاطبه او واو جماعه بطير حرف العله فالفعل اسمه تفده حذفت حرف العله دخلت الياء ونون فبقت تفدين زي على سبيل المثال لما اقول يصلي دخل واو جماعه يصلون فهتبقى يصلون ايه اللي حصل حرف العله طار لانه معتل للاخر دخلت واو الجماعه حرف العله طاير يبقى يسمون الواو اللي موجوده دي واو ايه واو جماعه مش وا مش واو مش واو الحرف الاصلي نفس الكلام الياء اللي موجوده هنا مش ياء تفدي دي الياء بتاعه تفدي دي خلاص طارت الاجابه ج انا مش محتاج اخش هنا برده احمد عشان الطلبه ما تحسش ان ايه مش محتاج انا بحفظك اول ما اقول لك ابني المجهول و في كاف خطاب متصله بفعل مضارع بعمل ايه حولها الياء مخاطبه بالشكل ده طيب ما زال في الناس خير ما دامت مروءتهم بالمناسبه خير هنا اسم ما زال ها وفي الناس دي خبر شبه جمله ما زال هنا ده فعل ايه فعل ناقص وما دام هنا فعل ايه فعل تام فبيسالني الاول ناقص والثاني تام ناقص عشان معاه اسمها وخبرها حتى لو متشقلب والتاني تام لان ما فيش خبر ماذا تريدون من ذكرى اوائلكم اكل ما عندكم ان تحشد الكلم عايز ايه قال لي الخبر فين من ضمن الاسئله اللي بيجي يسال عليها حدد الخبر وبين نوعه ماذا تريدون من ذكرى اوائلكم حاضر اكل ما عندكم ان تحشد الكلم فين يا عمنا هنا قال لي بسم الله الرحمن الرحيم الجمله الاولى ما فيهاش مبتدا الجمله الثانيه اكل ده مبتدا اكل مبتدا يلا دي همزه الاستفهام والكلمه اسمها كل كل تعرب مبتدا همزه الاستفهام دي همزه الاستفهام دي وهل الاستفهاميه عباره عن حرف لا محل له من الاعراب لا يؤثر في الاعراب وكل مبتدا وما هنا مضاف اليه ماشي ما الموصوله كل ما عندكم ماله ان تحشد يبقى ان تحشد دي خبر يبقى المصدر المؤول خبر وبالمناسبه المصدر مؤول لما يكون خبر يا عم احمد بيبقى خبر ايه مفرد بالمناسبه لو الراجل قال لي اعرب كلمه الكلمو تحشد ده فعل ايه مبني مبني المجهول مضموم الاول مفتوح ما قبل الاخر اي فعل مبني المجهول يا عم احمد هيجي معاه انا ما قلتش اللي بعده ممكن نائب الفعل يبقى مستتر ما بعرفش ايه اللي بتحشد الكلمه يبقى نائب فاعل اللي بعده نفرض في حضاره الاجداد فلسنا نحن الابناء حلو حلو عايز ايه؟ قال لي اكمل بص لو بصيت في الاختيارات يا عم احمد هلاقي بيلعب معايا لعبه همزه الايه؟ همزه يبقى انا لا ما اشتغلش معاه انا محتاج اعرف الاول الكلمه دي تعرب ايه يا عم احمد الكلمه اللي هتتحط هنا تعرب ر ليس لان ليس اتصل بها ضمير الضمير اللي بيتصل بليس ايه اسمها اي كان واخواتها اي ان واخواتها اتصل بها ضمير اسمها ماشي وكان وكده واخواتها طيب فين الخبر هو ده يبقى ده خبر ليس ماله يا عم احمد يلا بينا ننزل نختار الخبر المنصوب تمشي ابنائكم لا لا تمشي بابناء بابنائكم هي ابنائكم صح بس ضحك عليهم ومديني ايه مديني حرف جر اه بابنائهم يبقى لا تعال لي بقى يا عم احمد ما تمشيش معايا ليه ما تمشيش معايا يابا لان انت لو اديتني خبر ليس متصل بباء والباء ينفع تتحذف زي هنا ساعتها الخبر مش هيبقى منصوب مجرور لفظا فبالتالي لا انت عارف لو كنت قلت ابنائهم يا عم احمد كنت هنزل اختارها وش بس انت مش جايبها يمكن جايبها تحت اشوف بابنائهم ولا ابنائهم ابنائهم غلط كده المفروض ابنائهم اللعبه فين هنا يا عم احمد الاجابه ج عمل معايا ايه مش انت مستنيني انزل اقوللك هات خبر ليس طب خد هات خبر منصوب خد بقى انزل دور على خبر ليس المتصل بباء زائده وانت مش واخد بالك وبالتالي الهمزه هتتاثر بالباء الزائده ليه؟ لان خبر ليس طول ما مجرور بيبقى مجرور لفظا فبياخد علامه الجر فلو في همزه اعراب هتبقى نبره لو في جمع مذكر سالم هياخد علامه جر الياء لو في اسماء خمسه هتاخد الياء خلاص فالاجابه ج اللي بعده عايز ايه؟ قال لك عايز الجمله التي لا محل لها من الاعراب ده كلام جميل يا ترى يتقن اهي ولا يا ينشده ماشي يصل اهو ولا يريد اهي بص بسم الله الرحمن الرحيم الاجابه واضحه وضوح الشمس يا عم احمد ينشده ويحقق ما ينشده ليه او ينشده ليه محقق ما ينشده يعني يريده معذرته ليه يحقق ما ينشده يا عم احمد لان بعد ما الموصوله فخلاص خلصنا طب ما تيجي يا عم احمد بالمره الجمله دي محلها الاعرابي ايه اي جمله جايه بعد ظرف غير منون يا عم احمد يبقى اللي بعدها جمله في محل جر مضاف اليه طب يريد به الجمله دي عايده على ايه؟ عايده على نكره اي جمله بتوصف نكره يا عم احمد جمله نعت يبقى في محل ايه نصب نعت لانها عايد على نكره منصوبه فانه يصل لغايتي يصل لغايتي عايد على اسم ان يبقى جمله في محل رفع ايه يا عم احمد خبر ان اللي بعده طيب عايز المحل الاعرابي جمله وابناؤه في يقظه فين ابنائه في يقظه اهي طيب يجتهد العلماء لبناء اوطانهم انت عارف يا عم احمد يجتهد محلها الاعرابي ايه جمله ابتدائيه لا محل لها من الاعراب وش وش اي جمله ابتدائيه لا محلها من الاعراب طيب فاذا تقدم اوبا اول ما تلاقي اذا الجمله اللي بعدها اللي هي جمله فعل الشرط دائما في محل جر مضاف اليه طب وابناؤه تقول لي يا استاذ ما دي معطوفه اقول لك لا معطوفه ازاي معطوفه على مين ازاي تقول الابناء بتتقدم ولا الوطن بيتقدم والابناء بيتقدم ثانيا معطوفه ازاي وفي جمله جديده ده انا بقول لك يتقدم الوطن او تتقدم او تقدم الوطن وقت لما كانوا ابنائه في يقظه يبقى الواو هنا واو ايه يا عم احمد؟ ادام سالني جمله بدا بواو حال محلها الاعرابي ايه؟ يقول له في محل نصب حال طب افرض كانت جمله معطوفه يا عم احمد الجمله المعطوفه تاخد حكم المعطوف عليه على حسب معطوف على مين طيب لو سالني ا يحمي محلها الاعراب ايه يا عم احمد؟ يحمي عايد على مين يابا؟ عايد على درعه يبقى الجمله دي تعود على نكره كده هيبقى جمله نعت دي رفع يبقى في محل رفع نعت اللي بعده طب فهم درع فين يا باشا اه فوم درع دي جمله جواب الشرط يا عم اسماعيل اللي هي ديت صح اه دي جمله جواب الشرط يابا بقى جواب الشرط ليه بقى ما تنساش ان احنا اصلا في اذا دي في محل جزم فيها فعل لا جمله جواب الشرط الاصلي فيها لا محل لها من الاعراب الاصل فيها لا محل لها من الاعراب امتى تبقى في محل جزم شرطين في ف جزاء اه اه اداه شرط لا استنى بس لازم شرطين في ف جزاء اه في اعداد شرط جازمه لا يبقى لازم الشرطين حصل خلل في شرط من الاثنين شرط واحد يحصل في خلل ارجع للاصل لا محل لها من الاعراب اللي بعده اخر سؤالين ان الانسان اذا سنحت له الفرصه فلم يغتنمها اوشكت الحصره ان تنال من عزيمته الجمله الواقعه او التي وقعت في محل نصب يلا عايز جمله هنا محدد لي بقى ممكن يجي يقول لك جمله في محل نصب جمله في محل جر الى اخره يلا اذا سنحت له الفرصه فلم يغتنمها او شكت الحصره اه هنا اوشك دي يا عم احمد تبع كده واخواتها فبالتالي بيجي معاها اسمها مرفوع وخبرها جمله فعليه في محلص اوعى تفتكر ان ان زائد مضارع هنا يا احمد ده مصدر مؤول ان اللي تسبق الجمله الفعليه بتاع كذا واخواتها ليست مصدريه يعني مش مصدر مؤول يبقى هي دي الاجابه طب يا عم احمد معلش بقى سنه هتلاقوا جر مضاف اليه خلاص بقى عارفين طب لم يغتنمها اختي اللي فاتت لا محل لها لا عشان جمله جواب شرط ماشي طيب ان الانسان اذا سنحت له الفرصه فلم يغتنمها لا معذره ثانيه ثانيه ده اوبا شفت بقى هنا جواب الشرط ده اوشكت اوشكت هي اللي جواب شرط لا محلها من الاعراب امال الفاء هنا يا احمد بمعنى ايه و اذا سنحت له الفرصه ولام ايه ولم يختنم ولم يختنمها خلاص تمام يبقى اللي بعده اذا صحبت اناسا لا خلاق لهم فكن على حذر منهم وان صدقوا كن على حذر يلا بينا فين كن على حذر اهي دي اخت اللي فاتت يا باشا دي اللي معديين عليها صاحبت ده فعل الشرط في محل جر مضاف اليه ادم جاي بعد اذا اذا بس طب ايه نتيجه ان انت صاحبت اناس ا اناسا كن على حذر يبقى ده جواب شرط ادام جواب شرط يبقى لا محل له ايه لا محل له في ف جزاء بس شرط غير جازمه لا محل له طب يجي يسالني هنا يا عم احمد يقول لي بيقول لك ايه لا ما المحل الاعرابي لا خلاق لهم المحل الاعرابي لا خلاق لهم عيد على اناس هو مين دول لا خلاق لهم الاناس عايد على نكره يبقى جمله نعت نصب لان دي منصوبه جمله اصلا اه لا خلاق له مش دي لنا في الجنس خلاق اسم لا خبر لا شبه جمله خلاص وعلى فكره دي اسم لا مبني كمان لانه جاي على صيغه شكل المفرد اللي بعده يقال في قلنا الاجابه الاجابه ايه؟ ما احنا جاوبنا بقى خلاص احنا كنا ايه السؤال اصلا فكون على حذر يبقى جواب شرط لا محل له من الاعراب فين جواب شرط لا محل له من الاعراب دي اهي عايزين ايه 25 في محل نصب اه ماشي انا علمت على اه بصوا يا جماعه ما تاخدوش مني الاجابات لان انا بحل 500 سؤال خلاص فالاجابه اللي هي تنال هو دي اللي احنا كنا بنعلمها انا عشان ببقى دخلت في سؤال ثاني فعلمت اجابه ثانيه فايه خدوا مني اللي مكتوب طيب يقال في وقت ازمه تعصف بك ان مع العسر يسرا النهارده استنى النهارده الساعه 11 بالليل السؤال ده نازل يقول لك المستر حله غلط نازل فين في الجروبات البريئه طيب يقال في وقت ازمه تعصف بك ان مع العسر ايه يسرى فوالله تمر الازمه بك وتنكشف عايز الجمله اللي وقعت في محل رفع ماشي خلي بالك من يقال يقال وقيل الجمله اللي هتيجي بعدها جمله مقول القول وتبقى في محل رفع فاعل امال امتى تبقى في محل نصب مفعول به لو قلت يقول قل قال يقال ايه اللي بيقال ان مع العسر يسرا يبقى الجمله دي هي اللي في محل ايه في محل ايه رفع نائب فاعل رفع نائب فاعل طيب تعالى بقى اجي اسالك ما المحل الاعرابي تمر الازمه دي جمله جواب قسم يعني جايه بعد القسم والله تمر الازمه يبقى اي جمله جواب قسم جايه بعد القسم الجمله اللي انا بقسم عشانها لا محل لها من الاعراب لانها جواب قسم طب تنكشف جمله معطوفه على جمله الجمله المعطوفه على جمله تاخد محلها الاعرابي يبقى هي كمان لا محل لها من الاعراب لانها جمله معطوفه تمام طب بيقول لي تعصف تعصف هنا عايد على مين؟ عايد على ازمه يبقى جمله نعت اللي بعده اذا كان ودي بينكم وبينهم صفاحا فليس الود منهم يدوم عايز ايه؟ قال لي يدوم سهله دي يدوم دي عايد على الود والود هنا ايه اسم ليس يبقى ده خبر يبقى في محل نصب خبر ليس طيب اللي بعده اللي بعده اللي بعده الوطن هو المكان الذي يؤوب اليه المواطنون عايز ايه؟ قال لي انا عايز اسم المكان اسم المكان من الفعل المضارع اي حاجه يقول لي عايز منها زمان مكان ميم يا عم احمد اسم فعل اسم مفعول لازم اجيب الماضي الماضي من ماب ايه يا جدعان ابى يعني رجع وعاد طب ابى دي عايز اجيب منها اسم مفعول اسف عايز اجيب منها اسم مكان اسم المكان من الفعل الثلاثي عايز تجيبه وقاب ايه ادام في الف النص زود م زود مفتوحه زي عاده قول لي ما عاد خلاص اب يبقى مقاب فين ما اهي بس ما تعملش اي حاجه سيب زي ما هي ودخل ما طيب العباره الصحيحه فين اجا لاعبك في لعبه الحذف بتاع الحذف المبتدا خلي بالك لما يجيب لك حذف المبتدا وحذف الخبر بس بشكل غير مباشر يجي يقول لك فين الجمله اللي اتكتبت صح لعمرو كقسمي غلط لان لعمرو ك اسم دل على قسم طول ما انا بديك اسم دل على قسم الخبر محذوف وجوبا تقديره قسمي لولا هديك بعدها مبتدا الخبر ما ينفعش يبقى كلمه موجود ما ينفعش اقول لك لولا التفاعل موجود لو قلتها يبقى الجمله غلط في عنقي اديتك شبه جمله داله على قسم ما ينفعش اجيب لك مبتدا بعدها اسمه قسم لو جبتها يبقى غلط لكن عزم قوي واراده صلبه انا بدات لك بمصدر مرفوع يبقى خبر لمبتدا محذوف وجوبا تمشي ديت يبقى الاجابه عند حضرتك هنا ايه د اللي بعده السؤال ده حلو قوي بيقول لك ايه دخل ان دي من الوهت الاولى وانت بتقراها يا عم احمد هتقراها ايه؟ للقائمون للقائمون بس في حاجه غلط ازاي للقائمون ازاي لل وقائمون مرفوعه يبقى للقائمون يبقى دي ل ابتداء يابا ل ابتداء خلاص تمام لان ل الابتداء يا عم احمد لما تيجي تدخل على كلمه فيها ال ولام بتبقى ايه لل طب ماشي عايز ايه بقى؟ قال لي دخل ان طب انا لما اجي ادخل ان يا عم احمد ايه اللي هيحصل؟ ان ما ينفعش تخش على المبتدا اللي فيه ل اللام دي ممكن تتصل تتصل بايه اللي بيجمع ان بتتصل بحاجتين اللي هي لام الابتداء بس هتبقى مع ان اسمها مزحلقه اما هتتصل بخبر ان اللي في الاخر لاما هتتصل باسم ان بس بشرط يجي ايه مؤخر ما ينفعش اللام الابتداء اللي هي المزحلقه تيجي مع اسم ان الاجابه بعد ان فهضطر اختار الاجابه انهي ب كده ا الغلطه في ا ايه يا عم احمد هي فعلا قائمين اسم ان وكل حاجه ان ل الابتداء او ل المزحلقه ما ينفعش تدخل على اسم ان اللي جاي بعد ان هتخش عليه بقى تيجي في الاخر هتبقى الاجابه ايه؟ ان القائمين لينالون صح انا كده نقلت اللام للخبر ينفع طب ان القائمين طبعا جيم غلط لان قال لي ان القائمون اسم ان منصوب لينالوا المشكله في دال ايه يا عم احمد؟ حذف النون بتاعه ينال حذف النون حذف طب نون اتحذفت ليه؟ دي لام مزحلقه يا بيه ما بتعملش حاجه وده افعال خمسه وحذف النون بتاعه الافعال الخمسه قلناها بدون سبب اللي تدب طيب اهو انت حافظ دي اللي انت حافظه حافظ نهايه الجمل اللي هي بص خش على النغبات وانا هديك ال التركيب الصحيح ان بني وطني لهم مبادئهم مبادئهم مبادئهم هنا انت عارف تركه السؤال احنا عشان ما نلفش كتير عشان الوقت يا عم احمد تمام تركه السؤال هنا يا عم احمد ان انت متعود ان هو يجي يلعب معاك في همزه الايه همزه الاعروب همزه الاعراب واللعبه كلها يا يا عم احمد ان دي مش همزه ايه؟ مش همزه اعراب دي همزه متوسطه اه همزه الاعراب يا عم احمد الاصل فيها اللي هي تكتب على واو لو مرفوعه على السطر لو منصوب على نبره لو مجرور الهمزه اللي قبلها الف هنا الهمزه دي دي همزه متطرفه مبادئ فبالتالي كلمه مبادئ هتفضل تتكتب كده طول ما متصل بها ضمير طول عمرها هتفضل تتكتب كده جبتها مرفوعه منصوبه مجروره معموله هتتكتب مبادئ خلاص مبادئ معذره مبادئهم او مبادئهم او مبادئهم بس كده كده هتفضل تتكتب عنبره فبناء عليه دي مش همزه اعراب لان عشان تبقى همزه اعراب لازم يا عم احمد ايه الهمزه قبلها مباشره مد الف لازق فيها ضمير ده ما حصلش فبناء عليه انا ماليش دعوه بقى تعالى كده مبادئهم على السطر وعلى الواو والكلام الفاضي ده غلط كل ده غلط يبقى ان بني وطني لهم مبادئهم وعلى فكره ده خبر جمله الاسميه لهنا بس لعب تديب وتاخير اشتريتوا اربعه مجلد في النحو ثمن الواحد منها 200 جنيه اربعه مجلد تتكتب ازاي العدد يا عم احمد هبص على الكلمه اللي بعد العدد الكلمه اللي بعد العدد يا استاذنا هنا ايه مذكر ولا مؤنث المجلد هذا المجلد مذكر ما شاء الله عليك ما شاء الله عايشه يوسف ما شاء الله طب يبقى الاربعه تيجي ايه يا عم يوسف تخالف تيجي ايه ما انا عارف ان هي بتخالف اربعه يبقى مؤنثه يبقى اربعه بتال مربوطه طب ومجلد اقول مجلدا ولا مجلد مجلدا يا كفيف مجلدات لو بين عشان يبين ان هو مثقف اللي هو مجدا يبقى انا قصدي الكفيف البصيره لان كفيف البصره هو مش كفيف انا قصدي الكفيف البصيره طيب يبقى اربعه ايه يا جماعه اربعه مجلدات فين اربعه مجلدات اهي خلصناها يبقى دي غلط على فكره خلاص انا حليت الاجابه طب بس اقول لك حاجه ملحوظه برده 200 الرقم 200 يا جماعه طول ما التمييز لازق فيه لازم النون تطير والعدد 200 بيكتب بناء على الاعراب اما يكتب مئتا او مئاتي فهنا ثمن مبتدا ثمن الواحد مضاف اليه ثمن الواحد ايه 200 يبقى 200 تعرب خبر فاقول مئات وجنيه العدد من 100 ومضاعفاتها التمييز بتاعه مفرد مجور فلازم اقول جني هن فالاجابه ب اللي بعده المشكله ان المجلدات دي جمع مؤنث سالم طب ايه المشكله جمع مؤنث سالم جمع ماليش فيه المشكله جمع عشان نصها جمع مؤنث سالم فقول ان هي مؤنث فيبقى الع يا عم انا بحسب على المفرد انا بحكم على المفرد ما بحكمش على الجامعه خلاص قضيت في التعليم قبل مرحله الجامعه قضيت كام يا عم قال لك قضيت 11 لا 11 سنه 11 عام تعالى نشتغل العدد 11 يا عم احمد و1 كده موقفي التمييز الاتنين بيوافقوا سنه مؤنثه يبقى العدد واحد و10 لازم يجوا ايه؟ يبقى كده غلط طب عام مذكر يبقى كده عدد 11 واحد و10 لازم يجي مذكر غلط طب العام مذكر يبقى لازم اقول 11 صح طب د انت قلت سنه تبقى تقول احدى عشرت يبقى الغلطه في د يبقى الاجابه ج اللي بعده كان في الندوه التي بعنوان انقاذ الارض 25 عالم عربي ماشي 25 اكتبها ازاي يا عم احمد؟ تعالى بقى واحده واحده كده اشوف اعراب 25 ايه الاول بيقول لي كان في الندوه جه بعدها شبه جمله ايه اللي في الندوه اللي بعنوان انقاذ الارض 25 يبقى دي تعرب اسم كان مؤخر مرفوع يبقى اقول يبقى انا عارف ان هي مرفوعه طيب اقول خمس ولا خمس عالم مذكر يبقى الخمسه تتكتب ازاي خمسه ام تاء و 20 ولا 20 دي متوقفه على الاعراب احنا اتفقنا ان اسم كان مرفوع يبقى 20 كده عدينا من اول نقطه خلي بالك من التمييز التمييز لازم يبقى من العدد 11 ل 99 مفرد منصوب فلازم اقول عالما عربيا خلصنا فين الاجابه دور عليها بقى طيب ان امرا وجد اليسار فلم يصب حمدا ولا شكرا اه السؤال ده حلو السؤال ده حلو حلو حلو فين الخبر طيب بص يا سيدنا فين فين الخبر؟ هرجع لاول الجمله. خبر الناسخ هو فين النواسخ اللي عندي انا ما عنديش غير ناسخ واحد اللي هو ان اسم ان الاسم اللي جه بعدها فده اسم ان خلصنا فين الخبر هتقول لي الامرا ماله وجد اليسار اقوللك لا عندي قاعده بتقوللي ان اسم كان لو كان نكره المبتدا لو كان نكره اسم ان لو كان نكره الاصل ان اللي بعده يبقى نعت مضاف اليه فلو جه مبتدا نكره بعده جمله يبقى الجمله دي جمله نعت وجد اليسار دي جمله نعت يا بيه جمله في محل نصب نعت الامرا فين الخبر تعال نشوف الامرا وجد اليسار فلم يصب حمدا ولا شكرا ماله قال لي غير موفق غير هي الخبر ولعب معايا برض اللام المزحلقه اللي انا عمال احذرك منها دي ل مزحلقه بتاعه ان لا مزحلقه بتدخل على خبر ان ينفع تتشال واقول غير موفق فده خبر ان نوعه ايه نوعه مفرد اوعى تقول لي ل مفتوحه قدامك خلاص تمام ا بس خلي بالك يا عم احمد من لما اجي اقول لك على سبيل المثال كل يجتهد في عمله احنا اتفقنا يا عم احمد ان اول ما اديك مبتدا نكره وج بعده لزق فيه جمله يبقى الجمله دي جمله ايه؟ نعت نعت ولكن في كلمات عندنا الاصل فيها ان هي نكره تفيد العموم الشمول دائما قد تاتي نكره وياتي بعدها مضاف اليه محذوف ثم ياتي بعدها جمله خبر زي قوله تعالى قل كل يعمل على شاكلته او لما اجي اقول لك كل لما كل تيجي منونه خلي بالك من كلمه كل خلي بالك من كلمه احد زي بالضبط لما اقول لك ايه لكن احدا لم يهتم واسكت فلما الاقي المبتدا او اسم ان نكره وج بعده جمله واسكت بس ده نادرا لما بيحصل بيجي مع كلمه كل احد خلاص الحاجات اللي انت قلت لنا عليها بتفيد العموم الشمول بتاع تفيد العموم والشمول يبقى ساعتها نقول ان الجمله دي جمله خبر لان ما فيش خبر غيرها لان ما ينفعش جمله الخبر تحذف بسهوله كده خلاص يبقى دي جمله ايه يا جماعه؟ خبر ودي مبتدا فخلي بالك ان المبتدا احيانا ممكن يبقى نكره وجاي بعده جمله خبر لكن هنا ما اقدرش اقول ان دي جمله خبر لان في خبر اهو غير موفق مما اضر باهل العشق انهم هو اه اه اخر سؤال وما عرفوا الدنيا وما فطنوا والله يا جماعه انا ببقى عايز اذا بس الاسئله كل اما اعدي على سؤال يصعب عليا احل واسكت فببقى فاهم فاحنا ايه ربنا يبارك لنا في الوقت احنا ندعي بعد العصر والله العظيم ان ربنا يبارك لنا في الوقت هو ده الحل طيب مما اضر باهل العشق انهم هووا ماشي عايز ايه قال لك المحل الاعرابي طب يلا بينا خلي بالك مما انا شرحتها كتير بس باكد لك عليها لانه اهتم بها قوي في ال في الاسترشات 26 قال لك مما دي مكونه من ايه يا عم عبد الله من مين زائد ما ومما زائد ما دي عباره عن ايه شبه جمله خلاص ماشي اي من الذي ها يلا طب فبالتالي دي جمله مقلوبه لاني هسال بيه اللي ايه اللي اضر باهل العشق انهم يبقى المصدر مؤول في محل رفع منتضى مؤخر يبقى منتضى مؤخر خلصنا بس طيب كده احنا خلصنا الجزء خاص بالنحو فاضل حته كم سؤال مقالي ممكن ناخدهم حتى ما نرجعش عليهم تمام ناخدهم كده نحشرهم كده في وسط الايه هم 10 اسئله مهمين والباقي هنزله لهم محلول احفظ فكرته او افهم فكرته طيب هنعمل ايه دلوقتي اا هناخد بريك لصلاه العصر تصلي العصر تفصل وفي نفس الوقت هتصلي صلاه العصر وترجع عدل لان ما فيش وقت ف الساعه خس:00 خمسه ونص نبدا معذره خمسه ونص خمسه وخمسه نبدا انا عايز اقول خمسه وخمسه خلاصرج عشان في الجوامع الصم خمسه وخمسه خمسه وخمسه حلو عبال ما يصلي مسجد لو هيقيم بعد ثلث ساعه ولا حاجه وهيصلي في 10 دقائق هيلحق ايوه انا عارف ما هو بيقوللك خمسه ونص وخمسه بالظبط خلاص تمام ماشي يا ريس فانت يا دوب كده ايه 5 وخ عشان نلحق بالظبط انا بقوللك خمسه بس هتلاقيني خمسه بدات لك تايمر لحد خمس دقاق هتلاقيني بدات خمسه خلاص اعملها بريك مستنيك ايه كتير في العصر ها كده الصوت تمام الصوت تمام الصوت تمام يا عم عبد الله تمام جاهز يا عبد الله يلا بينا طيب بسم الله احنا هنعمل ايه دلوقتي يا رجاله قبل ما اقول لك هنعمل ايه قبل قبل ما نخش على المرحله الثانيه اللي هنشتغل عليها عايز اقول لك نقطه مهمه الا وهي كان هدفنا في النحو اللي احنا ضغطنا فيه ده ان احنا نجيب كل الافكار الممكنه المتخيله مهما كانت صعوبتها شكلها عامله ازاي ولكن في نقطه مهمه جدا لازم تستوعبها مش عايزك لما تيجي تقرا اي سؤال نحو بعد كده تبص له ان هو شيء من المعقد وان في تريكايه لا انا عايز اقول لك ان 60% من اسئله النحو بتيجي سهله مباشره بيلعب فيه 20 30 40% على حسب مستوى الامتحان طالع ولا نازل والمستويات ما بتكونش معقده انت هنا عشان انا جايب لك كل التريكات ورا بعض بالذات محاضره النهارده اللي هم ال 30 سؤال او ال 40 سؤال اللي في الاخر فمش عايزك تقيم نحو اللي بيجي في امتحان ثانويه عامه ان كل سؤال لازم يبقى فيه تريكه لا وده هنعمله ازاي يا عمنا بعد اما اخلص هنحل امتحان ثانويه عامه هوري لحضرتك شكل الامتحان على بعضه بيبقى عامل ازاي متوازن وانما انا دوري اعليلك فكرك خلاص دوري اعليلك فكرك من غير ما يبقى حضرتك عندك تشتت وفي نفس الوقت ان شاء الله باذن الله باذنك يا رب باذنك يا رب ما تلاقيش فكره انت اول مره تعرفها تمام احنا هنعمل ايه بقى دلوقتي يلا يا عبد الله اللي هنعمله كالاتي احنا دلوقتي معانا نص نثري هدف النص النسري مش النص النسري وانما الهدف عندنا يا سيدنا هو ايه هدف عندنا ان احنا نبص على شكل النص النثري والاسئله بتاعته بتيجي ازاي هدف يهتم قوي بالجزء الخاص بالاساليب هدفي الاساليب اللي هي معذره اللي هو السمه الاسلوبيه هدفي اهتم بالجانب الخاص بتاع العلاقات لانه لا غنى عنه هدف يهتم بالجانب الخاص بتاع الموازنات خلاص تمام طيب بسم الله يلا بينا معايا نص بتاعي لاحمد امين وانا بتعامل مع النص النثري دوري اعمل ايه وده انا هقول لك على فكره ازاي امشي مع الورقه الامتحانيه بالملي دوري اعمل ايه؟ سريعا كده بس اعرف الاسئله بتتكلم عن ايه تمام ا بسرعه من غير ما تاخد مني وقت الراجل بيقول لي ماذا قصد الكاتب ما المغذى الراجل بيقول لي ما مغذى برض ام الراجل بيقول لي وازن بين ما طرحه لا تتجاوز قدرك ما فيش حاجه وضحت لي ارجع بسرعه اقرا الاسئله اقرا القطعه احمد امين بيقول لي ايه رماني الحظ بليله جمعت نخبه من الاصدقاء هواه ال هوه واللعب اللي بيهو اللاعب يعني جلست بينهم كما يجلس الاصم بين متحدثين واحد ا اصم ما بيسمعش قاعد ما بين ناس بتتكلم او الاعمى بين رسامين يحركون الورق ولا افهم بيلعب ورق ويصيحون ولا اعلم ويتضاحقون ولا افقه ويزعم احدهم انه انه كسب او انه كسب ولا ادري لما كسب يعني واحد يقول انا كسبت بيلعبوا كوتشينه يعني ورق وانا مش عارف انا كسبت هو كسب ليه واخر انه خسر ولست اعلم اسباب خسارته فكرت في حيله اهرب بها من هذا المازق فكرت ان اعتذر واخرج فحالت حوائل يعني في حاجات ا منعتني ان انا اخرج ما عرفتش اعتذر وفكرت ان اتعلم اللعب فقلت ابعد ما شاب قرنها ابعد ما شابه قرنها ممكن يجي يسالني دي هي دي بتتقال امتى او معناها ايه مثلا مصطلح زي ده بيجي مصطلح زي ده بعرف معناه من وسط السياق بعدعد ما شابه قرناه يعني بعد لما عجزت واخيراديت الى فكره غريبه فكره تدل على صدق المثل يموت هو بيقول لي اهو ده مثال ها هو اللي بيقول لي يموت الزامر واسبعه تلعب لا يموت الزمار واصابعه بتلعب باللغه العاميه هي انقل المكتبه والجامعه ولجنه التاليف الى غرفه اللعب اذا ادام انا لازم اتعايش معاهم اجيب شغلي ها واجيب اللي انا بكتبه هنا واكتب فلا اتخيل ان كل هذه الاشياء في في هذه الحجره واني جالس على مكتبي كل هذه الاشياء اللي هو لجنه التاليف اللي بيحتاجوا من الم بيحتاجوا من كتاب الحاجات المساعده له وقت الكتابه وان كرسي هذا هو كرسي المكتب وان لعبهم هو موضوعه درس فلسفه اللاعب بالورق ماشي وان لعبهم هو موضوع درس فلسفه اللاعب بالورق فماذا يمكن ان تقول هنقول ايه ساعتها بقى اكتب ايه هو بيقول يعني تخيل كده يا عمنا ان الكورس اللي انت قاعد عليه ده كورس المكتب فانت دلوقتي قاعد في الشغل وفلسفه اللعب بالورق دي لو انت هتتكلم عليها اللي هم بيلعبوها دي هتكتب تقول ايه قلته ان اللاعب بالورق بالورق في هذه الحجره كان لاعب بورق الحياه لا يستطيع احد اللاعبين ان يغير اوراق اوراق لعبه بيقول ان اللعب بالورق عامل زي اللعب بالورق الحياه مش مسموح لحد يغير ورق اللعبه زي الكوتشينه كده جالك ورق فالورق ده بتاعك وهكذا هي الحياه جت لك ظروف الظروف دي بتاعتك فما ينفعش تبص على ظروف غيرك زي ما ينفعش تاخد ورق غيرك بل هو مكلف وعلى فكره بل يا جماعه وده هنتكلم عليه لما تصبق بنفي الاستدراك بل لما ت لما تصبق بنفي تفيد الاستدراك يعني لو جه سالني علاقه الجمله بما قبله وده لسه هنقوله بالتفصيل اللي هي علاقات استدراك بل هو مكلف ان يلعب بها وبها وحدها خلي بالك من كلمه وحدها ما دام مش ركن تعرب حال ما دام مش ركن تعرب حال وانما مهارته تقدر بلعبه بهذا الورق لا باللاعب بما يتمنى من ورق يعني المهاره اللي انت تلعب بالورق بتاعك مش اللي انت بتتمنى ان يتحقق عشان تلعب بيه فكذلك الانسان في الحياه هو مكلف ان يلعب بورقه وانما كل مهارته في ان يلعب على احسن وجه ان هو يلعب على احسن حال فاذا كان ذا كفايه محدوده يعني عنده امكانيات محدوده كلف ان يلعب بهذه الكفايه خير لاعب يبقى هو مكلف ان يلعب بالكفايه باللي معاه بامكانياته المحدوده دي باحسن حاجه على قد امكانياته بس يستخدمها احسن استخدام وليس له ان يطمح في ان يلعب لعب عباغين ما يفكرش ان انا يا سلام لو انا نابغ عشان اعرف العب بامتياز يا سلام لو ظروفي كانت سامحه يا سلام لو كان مش عارف والدي كان غير والدي دوت وبيتي كان غير بيت ده واخواتي كانوا غير الاخوات دول الى اخره وان خلق ضعيفا في عقله قويا في يده او ضعيفا في يده قويا في قلبه فليعرف ما هو قوي فيه يعرف هو قوي في ايه وما هو ضعيف فيه ثم يلعب بما عنده خير ثم يلعب بما عنده خير لعب فان كان قويا في بدنه واراد ان يعمل واراد ان يعمل عمل القوي في عقله كان كمن يريد ان يلعب بورق غيره هو قوي في عقله بس مش قوي في بدنه قوي في بدنه بس مش قوي في عقله بس هو نفسه يبقى ذكي زي اي انسان ذكي هو كده عايز ورق مش بتاعه وهذا غير جائز في باب اللعب في الحجره ده مش مسموح جاللك ورق يبقى لازم تلعب بيه فكذلك لا يجوز في باب اللعب في الحياه وقلت ان الورقه الرابحه في يد اللاعب الخائب قد يؤدي الى الخساره او قد يؤدي الى الخساره والورق الخائب في يد اللاعب الماهر قد يؤدي الى الربح فكذلك اللاعب في الحياه قد يجد ذو الكفايه المحدوده وينظم اعماله واوقاته فاذا هو خير الف مره من ذي الكفايات النابغه اضاعها واهملها ولم يحسن استعمالها ممكن يبقى عندك امكانيات محدوده تحسن استخدامها تتفوق في اللي انت معاك او اللي انت تعرف تتفوق فيه لكن لو فضلت تتمنى طول الوقت المتمني لا يصل الى شيء قلت ايضا ان فلا ان فلانا هذا اللاعب في الحجره قد غش مره في لعبه فابدل ورقه بورقه ففقد ثقه اللاعبين فهم يلاعبونه بحذر ويراقبونه في لعبه ولا يمنون جانبه وقد حاول مرارا بعد ان يحسن حسن سمعته فلم يفلح وحاول مرارا ان يصدق فكان اثر الكذب مرت فكان اثر الكذب مره افعل معذره مر افعل من اثر الصدق مرارا معذره تاني فكان اثر الكذبه مره افعل من اثر الصدق مرارا وهكذا اللعب في الحياه العامه يزل المرء مره فيفقد ثقه اخوانه والمتعاملين معه ولا يكسب ثقتهم بعد الا بعد عناء ان امكن ماشي اتاثرت ماشي طيب حدد الكلمه التي تؤدي مضاد عباره بص بقى يا عم عبد الله بيقول لي عايز مضاد كلمه طب انا لما اجيب له مضاد كلمه اجيبها ازاي هطلع للفكره الاول كده بسم الله الرحمن الرحيم فين الفكره مضاد يتضاحكون يتضاحكون يتضاحكون في الفكره الايه معلش الاولى اه الفكره الاولى اهي الاول يتضحكون لما اتقالت في وسط السياق بيقول ايه ويصيحون ولا اعلم ويتضاحكون ولا افقه يعني هم بيضحكوا وانا مش فاهم طب مضادها ايه واحد بيضحك وانا مش فاهم هو بيضحك لايه او على ايه عكسها متعالم منسجم مجتهد ولا متهجم انت بتضحك وانا لا افقه يعني انا مش فاهم صح طيب امال عكسها ايه بقى عكسها ايه منسجم ام لكن مش متعالم مش متهجم خلاص مش متهجم او متهجم او متهجم ماشي يبقى دي ده معذره ده متجهم معذره متجهم دي متجاهم دي اللي هو قاعد ابله كده اللي هو فاهم سرحان او شاحب او مش مركز ركز لكن انا عكسها منسجم هم بيضحكوا وانا مش فاهم عكسها ايه انا منسجم معاهم ماشي معاهم في نفس الخيط ده هو هنا مستديني الكلمه ده مديني هنا عباره عاوز عكسها ايوه ماشي ما هو عباره عايز عكسها انا بجيب عكسها منين بفهم السياق عشان اعرف اجيب عكسه السياق بتاعي بيقول لي ايه ان هم بيضحكوا وانا وانا مش فاهم وانا مش فاهم يبقى عكسها انا ايه معك انا ماشي معاهم في نفس الخط خلاص تمام لكن مجتهد بلاش ش علاقه طب متعالم يعني انا متعالم يعني ايه عامل نفسي عالم عامل نفسي عالم بطلب وكاني بظهر علمي خلاص ده اللي متعالم طب المتجاهم اللي هو الانسان الايه عارف انت اللي هو منما ما يحصل مصيبه فيبقى قاعد مصدوم كده من الصدمه نقدر نقول عليه عابس حزين الى اخره يبقى الاجابه عند حضرتك بقى طيب السؤال اللي بعده بيقول لي ماذا قصد الكاتب بقوله جلست بينهم كما يجلس الاصم بين متحدثين هو يقصد ايه بالكلام اللي قاله ده يقصد ب ان هو تجاهل حديث هؤلاء هنا يا عمنا اجابتك النص النثري سهل جدا اجابتك متوقفه عليه فهمك للنص هو الراجل قاعد عشان هو بيتجاهل لا ده هو بيقول لك انا مش فاهم اللعبه ضعف التفاهم بينه وبين الاصدقاء ولا جاهله التام بقوانين اللعبه واساليبه ولا التغاضي عن قضاء وقت لا الاجابه عند حضرتك هو جاله التام هو مش فاهم اللعبه ليه لان هو كان بيقول لك فوق ايه انا مااررفش اللي كسب ده كسب ليه ولا عارف اللي خسر خسر ليه يبقى هو ده يدل انه جاهل بقوانين اللعبه يبقى عشان كده هو ما كانش منسجم معاهم قاعد وسطهم هم بيتكلموا وهو اصم طيب السؤال اللي بعده بيقول لي استنتج المغذى راجل ما يقول لك مغذى معلش ما تجاوبش على السؤال لما خد الجمله اللي هو بيسالك عليها اطلع اقراها في وسط السياق اقرا قبلها سطر اقرا بعدها سطر هتعرف تجاوب السؤال او تعرف تطلع السؤال بسهوله تجاوب الاجابه او تطلع الاجابه بثلاثه خلاص تمام فين بقى اتقالت فين يموت الزامر واصبعه يلعب او تلعب لان الاصبع مؤنثه اتقالت امتى بيقول لك اتقالت ان هو لما فضل يفكر انا اعمل ايه يا ترى اتعلم اللعب بس اتعلم اللعب ازاي وانا عجزت فاهتديت الى فكره غريبه ايه الفكره الغريبه دي فكره بتدل على المثل ده يموت الزامر واسبعه تلعب ايوه بقى اللي هي ايه كمل بقى هي ان انقل المكتبه والجامعه ولجنه التاليف الى غرفه اللاعب اللي انا اجيب شغلي هنا فهم يلعبوا وانا اشوف شغلي حلو يبقى الجمله دي مغزيها بيدل على ايه الزامر اللي هو اللي بيزمر ها خلاص اللي بيفضل يمسك المزمار ويفضل يزمر واسبعه تلعب يعني اصابعه بتلعب يعني خلاص هو اعود على النايل اللي هو بيضربه او بيزمر عليه بان غلبه الطبع والاعتياد المهني على المرء بحيث يطوع المواقف لخدمه طبيعته التي الفها او التي الفها يالفها اه صح فعلا لان هو عمل ايه هو راح وظف ده لشغله ان انا انقل شغلي هنا ففعلا الجمله اللي بعدها وضحت لي غلبت الطبع والاعتياد المهني على المرء بحيث يطوع المواقف لخدمه طبيعته التي ايه يالفه او الفها تمام طب بس تعال نكمل بقيه الاجابه بقى ابراز قدره العقل البشري على اختلاق بدائل وهميه ثانيه بس اللي بوظ لي كلمه او اللي بوظ لي الاجابه دي كلمه وهميه هو فعلا بيحاول يوجد بدائل قبلها اللي هو ما يلعبش معاهم طب ايه البدايل مش بدائل وهميه بقى دي بدائل حقيقيه للهروب من المواقف المزعجه التي تفرض عليه يبقى انا عندي كلمه وهميه هي اللي بوظت الاجابه ثانيا برده هو يموت الزامرو واسبعه تلعب ده بيدل على الاعتياد لدرجه ان هو ميت بس ايديه ايه بتلعب عتاد خلاص طبعا ده مثال خيالي تشبيه التاكيد على انعزال المفكرين في ابراجهم العاجيه وعجزاه اه هو كان عاجز ان هو يتكيف لا هو مش عاجز على التكيف هو وضح لي من البدايه يا جماعه ان الراجل اصلا مش فاهم قوانين اللعبه ده اولا ثانيا الجمله دي مش بتدل على العجز بتدل على التعود الجمله دي تدل على الاعتياد بس خلاص يبقى الاجابه ا التعبير عن شده ولعي بمراقبه سلوكيات البشر غلط الدل دي الجمله دي بتدل على الاعتياد مش المراقبه اللي بعده ما مخذ قول الكاتب فاذا هو خير الف مره من ذي الكفايات النابغه المغذى تعالى برض نفس الكلام اطلع معلش للجمله اللي اتقالت في الفقره الثالثه هي فين دي اهي ايه المغذى منها بيقول لي ايه فكذلك فكذلك اللاعب في الحياه قد يجد ذو الكفايه المحدوده وينظم اعماله واوقاته فاذا هو خير 1000 مره من ذي الكفايات النابغه اللي عنده امكانيات محدوده بس منظم وعارف يستخدمها ازاي افضل 1000 مره من نابغ في مجاله بس عشوائي بس مش منظم بس مش عامل خطه لحياته ماشي عليها حلو الجمله دي بتدل على ايه او المغذى منها ايه تاكيد دور الكفاءه المهنيه في النهوض بالمؤسسات مش بيتكلم على الكفاءه المهنيه هنا خالص بالعكس ده بيقول لك ان اللي عنده محدوديه في في الكفايه بس بينظم اعماله ده افضل من اللي عنده نابغه او من نابغه في في امكانياته بس مش منظم بيان عدم قدره محدود الكفاءه على صنع النجاح بالعكس ده هو بيقول لك ده افضل منه اظهار خطوره وجود قليل الخبره في المناصب ما بيتكلمش على قليل الخبره ابراز اهميه الجد والتخطيط هي دي لان هو رجع قال لك ايه وينظم اعماله واوقاته هي دي عشان كده دايما بقول قيقول لك سؤال المغزى ارجع قبلها سطر بعدها سطر هو بينظم ايه يا عمنا اعماله واوقاته اوقاته وده افضل من اللي نبغه في مجاله من اللي كفاءه ونابغ ليه عشان هو اتسم بالتخطيط والايه والجد ماشي اللي بعده وازن بينما طرحه الكاتب في هذا النص وبين مقوله وازن دي يعني ايه يعني يجيب لي جمله الجمله دي او المقوله دي من خارج النص من خارج النص وازن بين المقوله دي وبين النص لان انت حضرتك فهمت النص وبين اللي طرحه الكاتب في النص ماشي الجمله بتقول ايه لا تتجاوزن قدرك تتجاوزن هنا فعل مضارع مبني على الايه مبني على الفتح ده نون التوكيد ها في محل جزم لانه صبق قبل الناهيه بس ما علينا واعمل قولهم بس ان الملف موجود اسمه نصب مش هم عامين بيسالوا عليه ما مش انتوا منزلين لهم الملفات مجمعه اه اه ا هتلاقي الملف المجمع اللي مع حضرتك اسمهص في سكرول لي فيه كده هتلاقي فيه النص النثري النص النثري هو ده اللي انا شغال منه عشان هو النص النثري هتلاقي بعديه بقى السمات الاسلوبيه للكاتب كل ده جوه النص النثري هتلاقيه نص كبير يعني هتلاقي حاجه و 20 سؤال لاني حاطط لك كل المتصور في النص النثري اللي ممكن يجي لك كاسئله نص نثري وهنشتغل عليها تمام فالراجل لما يقول لك وازن هنا اقرا الجمله اللي هو بيقول لي وازن من خلالها لا تتجاوزن قدرك واعمل بما في يدك فمن طلب ما لا يطيق اضاع ما ايه ما يطيق ماشي الكاتب يدعو لمقاومه الظروف بينما المقوله تدعو الى التطوير الدائم للمواهب كلاهما يتفق في ضروره رضا الانسان بقدراته واستثمار ما لديه وعدم التطلع لمقاومات غيره ثانيه بس الكاتب كان بيقول كده الكاتب كان بيقول كده طب الجمله دي بتقول كده ثانيه بقى الجمله بتقول لك ما تتجاوزت قدرك يبقى ازاي بتدعو لل للتطوير الدا دائم للمواهب ده بتقول لك ما تتجاوزت قدرك واعمل بما في ايه يدك وما تطلبش اللي انت مش قادر عليه يبقى الجمله ما بتقولش كده ما بتقولكش تطور مهما كانت الظروف بتقول لك طور بالامكانيات اللي معاك وما تبصش على حاجه اعلى منك استغل الامكانيات اللي معاك وطور فيها يبقى الاجابه ب منطقيه بس تعال نكمل الكاتب يرى ان المهاره تتحقق بتقلد النابغين غلط ده هو كان بيقول ان حياه عامله زي لعبه الورق ما تبصش في ورق غيرك ومش مسموح لك تاخد من ورق غيرك هتشتغل على ورقك وتثبت نجاحك بورقك كلاهما يحذر من الطمع باعتباره افه تدمر العلاقات ما بيتكلمش عن الطمع الطمع هو الطمع في الاخرين هو بيتكلم هنا اللي انت تستغل امكانياتك ماشي ثانيا ما بيتكلمش عن الطمع واثارها حتى لو قلت لي ما ده يعتبر طمع التعليل هنا بوظ الاجابه اللي هي ايه تدمر العلاقات هو مش بيكلمها من اثرها او مش بيتكلم على اثارها مع الاخرين اللي هي تدمير العلاقات مع الاخرين اللي بعده يبقى الاجابه عند حضرتك ب المقوله اللي بتعبر عن ان الانطباع الاول يستمر اثره يعني الانطباع الاول بيدوم فين المقوله ودي يا عمنا لما يجيبها لك يبقى هو مديك الشرح ده الشرح فانت نازل تختار كل دي جمل جاءت ووردت داخل المقال او النص اللي قدامك خلاص تمام فهنا انا الكاتب قال الجمل دي كلها فين بقى الجمله فيهم اللي بتقول الانطباع الاول بيستمر هو ده اللي بيستمر انما كل مهاراتي في ان يلعب على احسن وجه يزل المرء مره فيفقد فيفقد ثقه اخوانه والمتعاملين معه هذا اللاعب في الحجره قد غش مره في لعبه فكرت في حيله اهرب بها من هذا المازق الانطباع هنا ما فيش حاجه عن الانطباع هنا ما فيش حاجه عن الانطباع امال فين اللي فيها حاجه عن الانطباع بالاول بيستمر ياز يذل المرء مره فيفقد ثقه اخوانه بس ليه بقى لان هو عمل ايه غلط مره واحده مره اسم مره مره يزل مره ومع ذلك ما بقاش حد بيثق فيه عشان غلط مره واحده لكن هذا اللاعب في الحجره قد غش مره في لعبه لا هنا ما بيدل هو عايز ايه الانطباع الاول بيستمر انا موافق هنا في غش حصل فين الانطباع بقى عن الغش ركز هو عايز ايه؟ هو عايز الانطباع هو اللي بيدوم انطباع ايه؟ انت غشيت انا اخدت انطباع فانا هنا بتكلم عن الانطباع فين الانطباع في ج هتقول لي ما هو غش يالا فين انطباع اللي هم اخدوه عنه عشان هو غش هتقول لي ان هم ما بقوش يثقوا فيه فين كلمه ما بقوش يثقوا في ج هتقول لي ايه ده هي لازم تتكتب اقول لك اه طبعا لازم تتكتب يبقى الاجابه عند حضرتك ج غلط يبقى الاجابه ب خدت بالك انا بختار بناء على ايه مش اللي انت تجيب لي الحاجه اللي اخدوا منها الانطباع هم اخدوا الانطباع عشان غش انا مش عايز حته غش مش فارقه معايا انا فارق معايا الانطباع اللي اخدوه عليه بسبب حاجه عملها مره واحده هي دي هو زل مره واحده ايه الانطباع بقى الانطباع اهو فقدوا الثقه فيه اللي بعده نوع الخيال وقيمته الفنيه فان كان قويا في بدنه واراد ان يعمل عمل القوي في عقله كان كمن يريد ان يلعب بورقه او بورق غيره ده ايه ده يا عمنا ده مش بليغ ليه هنا بيشبه لي الانسان اللي عنده قوه في البدن بس هو عايز يبقى عنده قوه في العقل عامل بالضبط زي اللي ايه اللي بيلعب بس عايز يبدل ورق مع حد تاني وياخد ورق حد تاني فده تشبيه تمثيلي بيشبه حاله الانسان اللي عنده امكانيات محدده بالانسان اللي بيلعب ورق ومش عاجباه الامكانيات المحدده وعايز امكانيات غيرها بالانسان اللي بيلعب ورق كوتشينه ومش عاجباه الورق مش عاجبه الورق اللي معاه وعايز ياخد ورق تاني فهنا بشبه المشبه في حاله معينه بالمشبه بيه في حاله معينه ده تشبيه تمثيلي اللي بعده دلل على استخدام الكاتب للتشبيه البليغ تشبيه بليغ يبقى انت مطالب تعمل ايه لما السؤال ده يجي لك انت نازل تقرا الاربع جمل بهدوء نازل تدور هو الراجل عايز يقول لي ان ايه زي ايه ده اللي نازل ادور عليه خلاص يلا بينا يلا بينا وليس له ان يطمح في ان يلعب لعب لعب النابغين ثانيه خلي بالك من المفعول المطلق لما يجيلك ها هو مش بيقوللك ان هو بيلعب ايه لاعب الايه لاعب النابغين بيلعب زي لاعب النابغين هي دي وليس له ان يطمح ان يلعب هو ها اللي مع الورق زي او اللي بيلعب في الحياه زي لاعب النابغين يبقى ده تشبيه بليغ بيشبه لعبه بلاعب الناغبين بلاعب النابغين يبقى تشبيه بليغ وخلي بالك من التشبيه بليغ لما يجي على شكل المفعول المطلق وما تقوليش حاله بحاله ما فيش حاله بحاله ده انا بشبه لاعب وبلاعب بس خلاص فين الحاله بقى؟ هي اللاعب باللاعب طب رماني الحظ ممكن تطلع لي منها استعاره ان الحظ بشبهه بانسان يرمي ما عنديش مشكله بس عشان تقول لي تشبيه بليغ لازم امسك المشبه والمشبه بيه ان الورقه الرابحه في يد اللاعب الخائب قد يؤدي الخساره الخساره فلا تخيل ان كل هذه الاشياء في هذه الحج برض لا يبقى الاجابه ا قولا واحدا السؤال التاسع رقم تسعه بين من الفقره الاولى سما اسلوبيه استخدمها الكاتب لتوضيح الفكره تعالى يا عمنا سمه اسلوبيه استخدمها الكاتب لتوضيح الفكره تعالى بقى اول ما يقول لك سمه اسلوبيه ايه السمه انزل اختار ايه لا استنى السمه الاسلوبيه ممكن تبقى امثال وممكن تبقى اساليب انشائيه وممكن تبقى اساليب خبريه وممكن يكون مزهج بين الخبري والانشائي وممكن يكون استخدم محسنات وممكن يكون بس فكره التكلف دي غلط وممكن يكون استخدم صوره ممكن يكون استخدم اطنا ممكن يكون استخدم ايجاز كل دي سمات اسلوبيه يا نهار ابيض طب اختار ايه؟ بختار بناء على اللي هو بيشاورلي عليه هو قال لي في الفكره الاولى صح اه يبقى انا في السؤال ده يا جماعه عشان احله لازم اعمل ايه امسك اجابه اجابه اطلع ادور عليها دي طريقه حل السمه الاسلوبيه يعني ما فيش حاجه اسمها اول ما يسالك في السمه الاسلوبيه الاجابات دي صح لا اعلم اول ما يسالك في السمه الاسلوبيه طبقا لفكره معينه وبيشقول لك على الفكره يبقى ساعتها لازم تاخد الاجابه ا تشوف هي تحققت في الفكره الاولى ولا لا تحققت دي الاجابه ما تحققتش غلط وش طيب تضمين الامثال يعني قال مثل تعال نشوف هو في الفقره الاولى قال مثل ا ده انا معلم عليه وانا شغال مثل اهو يموت الزامر واسبعه تلعب مثل يبقى هاتها لي دي بقى يا عمنا يبقى قال مثل فعلا بس تعال اتاكد يلا الاكسار من الاساليب الانشائيه الطلبيه طب هو بالله عليك هو هو اكثر من الاساليب الانشائيه يا عم احمد يا مستر ها يعني امتى اقول اكثر من الاساليب الانشائيه يا عم احمد استخدمها كتير استخدم امر استفهام الله ينور عليك طب بس هنا بيقول لي فماذا يمكن ان تقول ما استخدم استفهام مش معنى ان هو استخدم اسلوب انشائي واحد يا عم احمد ان انت تيجي تقول لي ايه اكثر اكثر دي يعني ايه استخدمها بكثره اي بطغيان عن اسلوب الخبري لكن هو الراجل اللهم بارك مستخدم لي سبع ست سطور كلهم خبريين وفي كام واحد انشائي تيجي تقول لي لا خلاص تمام تمام تمام اه في واحد تاني فوق فقلت بعد ما شابه قرنها ويمشي مثل برده على فكره طيب الاكسار وانا مش محتاج كتير يا احمد كون انه ضرب لي مثل واحد يكفي المثل واحد مش لازم خمسه سته هو واحد لانه ما قالليش ايه هو قال لي تضمين يعني ايه تضمين جاب جاب طيب يبقى دي غلط بسبب كلمه الاكثار الاعتماد على المحسنات البدعيه اللي فيها تكلف زائد السجع اصلا كلمه تكلف ما فيش كاتب بيستخدمها التكلف مع الكاتب تضره يعني ما فيش حاجه اسمها من سمات الكاتب التكلف حاجه وحشه حاجه وحشه ثانيا يعني ايه تكلف في السجع يعني تلاقي كل الجمل فيها سجع نادرا لما تلاقي جمل ما فيهاش سجع طب اصلا فين كل الجمل فيها سجع طب ما هو جاب جمله قبل الفاصل الحرف اللي قبل الفاصل ب الحرف اللي قبل الفاصل في الجمله اللي بعدها ن الحرف اللي قبل الفاصل في الجمله اللي بعدها م يبقى ما فيش تكلف اهو تكلف دي يعني ايه جايب لي كل الكلمات الحروف اللي قبل الفاصل نفس الحرف باء باء باء باء باء باء باء اللي قبل الفاصل وده ما حصلش طيب غلبت الالفاظ التراثيه ولا لا عارف يعني انتوا الالفاظ اصلا ما حدش بيستخدمها انت الالفاظ التراثيه والغريبه اللي هي الصعبه جدا الفصيحه وماحدش بيعملها كون ان هو بيتكلم لغه عربيه بسيطه خلاص عادي يبقى الاجابه قولا واحدا ا طيب الراجل لما يجي يقول لي تعال يا عم سمه اسلوبيه للكاتب في الفقره الاخيره نفس الفكره تعالى نروح للفكره الاخيره وندور على سمه اسلوبيه لا انا هنا مزود لك الاساليب هو ما بيجيبلوش سمه اسلوبيه ما بيسالوش سؤالين في السمه الاسلوبيه بيساله سؤال طب انا ليه بعمله له كده عشان ادربه عليه بس مش اكتر فانا عايز انوع لك في السمات الاسلوبيه بحيث ان حضرتك تبقى فاهم دي جت ازاي ودي جت ازاي طيب سمه اسلوبيه للكاتب اعتمد على الامثله والاحصاء اكثر من السجع اعتمد على الاطناب جمع بين الخبري والانشائي تعال يا قلبي نمسك جمع بين الخبري والانشائي في الفقره الاخيره جمع بين الخبر والانشاء هتبص لا يعني استخدم خبري واستخدم انشائي انشائي زي الامر والنهي والاستفهام والتمني الى اخره ما حصلش يبقى الاجابه 10 عند حضرتك د غلط طيب قال امثله واحصاء عارف يعني ايه امثله واحصاء قال امثله فوق زي اللي فوق احصاء يعني نسب وارقام يعني قال مثلا ارقام ونسبه نسبه ا الناس اللي بتستخدم الطريقه دي كذا ونسبه الناس اللي بتستخدم الطريقه دي كذا 30% 20% هل استخدم نسب وارقام بص في الفكره الرابعه لا واصلا ما فيش امثال ولا امثله ماذكرش امثله من الواقع امثال اللي هي الامثال امثله من الواقع اللي هي الامثله خلاص يعني حاجه حياتيه طيب ا اكثر من السجع اعتمد على الاطناب اكثر من السجع سهله هتروح تبص على الفواصل ادي الفاصله اهي ادي الفاصله اهي ادي الفاصله اهي ادي الفاصله اهي ادي الفاصله اهي ادي الفاصله اهي ادي الفاصله اهي ادي انا خلصت النقطه تعال نمسك بقى الحروف اللي قبل الفصل هنا باء وهاء هنا نون هنا باء وهاء هتقول لي اهو لا السجع عشان يحصل يا عم احمد لازم يتكرر جملتين ورا بعض على الاقل ورا بعض مش واحده باء وبعد كده جملتين وبعد كده جمله بتنتهي بباء ورا بعض الفاصله دي قبلها باء يبقى الجمله اللي بعدها الفصل اللي بعدها قبلها وكده اسمه سجع برض ما اسمهوش اكسار من سجع اكسار من سجع دي يعني ايهار بالغ فيه بالغ فيه يعني استخدمه ثلاث اربع مرات او اكثر فهنا هتبص لا ده حاء هوب ده راء هوب ده تاء ده تاء مربوط هوب لا بس يبقى الاجابه دي غلط عشان ما تجيش تقول انا ما بعرفش اطلع السجع بص على الفاصله والحرف اللي قبل الفصله طب اعتمد على الاطناب تعالى بقى يا عمنا قلت ايضا ان فلانا هذا اللاعب في الحجره قد غش مره في لعبه فابدل ورقه على فكره اهي فابدل ورقه بورقه ابدل ورقه بورقه بالمناسبه علاقتها بما قبلها هنا توضيح ليه لان عايد على الغش اللي هو عمله عارف انت اللي هو ايه هو غش صح ايه الوسيله اللي استخدمها للغش ابدل ورقه بورقه فدايما الجمله اللي تعود على كلمه تشرحها توضحها اسمها توضيح ماشي وضح طريقه الغش بتوضح طريقه الغش ماشي وبعدين قال لي بقى تعالى من ضمن وسائل التوكيد عند حضرتك الاطناب معذره عمل ايه الراجل عمال يقرر قد حاول قد حاول قد حاول بس خلاص قرر قد حاول يبقى ده اطنب التكرار ماشي وبعدين قال لي كمان عمل معايا قال لي ايه قال لي ا فيفقد ثقه ها ولا يكسب فقد الثقه وماكسبش طب ما فقد الثقه يعني خسر ولا يكسب يعني خسر الاتنين دول نفس المعنى فالترادف يديني اطناب طب تعال يا عمنا عندي الراجل عطف لي حاجتين على بعض الاخوان والمتعاملين عطف ايه على ايه؟ عطف العام على الخاص هو مش الاخوه دول اخواته دول هيتعاملوا معاه اه فبعد زي بالضبط لما يقول رب اغفر ا لوالدي وللمؤمنين طب والديا من المؤمنين تمام يا سيدنا تمام في النهايه حتى لو طلعت لي اطنابه واحده ان صح التعبير يبقى ده اسمه اطناب اعتمد على الاطناب خلاص اللي بعده وازن سؤال الموازنه تعال لي بقى في الموازنات الموازنات عشان في غايه الاهميه ده ايه ماشي ماشي فوق خالص مش عرفت ام ماشي انا عارف انا معايا الموازنات ده تمام لا خلينا بس ناخد موازنات النص السريع خش بقى على الموازنات اللي موجوده عندي الراجل هنا بيجيب لي موازنه ازاي يعني ايه موازنه يا جماعه موازنه يعني الراجل يجيب لي جزء من الكاتب اللي كان عندي ثم يجيب لي حته من الزيات في نص التكافل الاجتماعي دي لازم يجيبها او ابراهيم اصلا من نص الكنيسه نورت ويبتدي يقول لي وازن وازن دي هيسالني غالبا في حاجه من الحاجات اللي انا هقولها لك خلاص تمام ما يقوللي وازن من حيث المؤكدات مؤكدات دي من وسائل التوكيد فهنا مطلوب منك تعمل ايه؟ تبص على وسائل التوكيد اللي الكاتب استخدمها وتبص على وسائل التوكيد اللي ازاي استخدمها جميل ادام قال لي من حيث المؤكدات طيب تعال نشوف الراجل استخدم ايه بيقوللي فلا تخيل ان كل يبقى ده اسلوب مؤكد بان ان دي اللي جاي بعدها جمله اسميه واني جالس اسلوب مؤكد بان وان كرسي يبقى الراجل هنا استخدم اسلوب مؤكد بان اه استخدم اكتر من اسلوب بس كلهم بان طب الزيات هنا استخدم انما انما ده اسلوب قصر طيب لا والا انما النفي والاستثناء اسلوب كسر ذلك الحق والركن تعريف الطرفيه الجمله اسلوب كسر بني علي الاسلام تقديم وتاخير اسلوب كسر يبقى الراجل هنا عمال يستخدم اسلوب قصر اللي هو مين الزيات تعال نبص على الاجابات بقى يبقى الزيات استخدم قصر والراجل ده استخدم اسلوب مؤكد بان في المقوله الاولى توكيد بالحرف حصل توكيد بالحرف اللي هو حرف ان وان حرف وفي الثانيه توكيد بوسائل القصر فعلا الراجل استخدم وسائل القصر يبقى الاجابه دي صح في المقوله الاولى توكيد بالحرف صح بينما الثانيه خلت من وسائل التوكيد خلي بالك التوكيد بالقصر ده يعني وسيله من وسائل التوكيد ما هو القصر ده يا جماعه وسائل توكيد سواء القصر بانما القصر بالتقديم والتاخير القصر بتعريف طرفي الجمله القصر بالعطف بلا وبل ولكن القصر بالنفي والاستثناء اديك نفي مع استثناء هو القصر ليه خمس وسائل بس مش حافظهم اكتبهم ورايا لما قلتهم طيب كلت المقولتين اكتسرت على الاطناب لا يعني هم استخدموا اطناب بس كلمه اقتصرت هنا اللي بوظت لي يعني ايه اقتصرت يعني استخدموا اطناب بس انت عارف حتى لو استخدمه اتنب كلمه اقتصرت تبوظه طيب لان اقتصرت يعني ما استخدموش حاجه تانيه وهم استخدموا حاجات تانيه طب في المقوله الاولى توكيد ا تقديم وتاخير والثانيه حرف غلط خلاص لان ده اسمه قصر اللي بعده طب وازن من حيث مصدر الموسيقى ده وارد في الموازنه يجي يسالني السؤال ده ما يقوليش من حيث وسائل القصر يقول لي من حيث مص حيث مصدر الموسيقى طب مصدر الموسيقى ده نتفق اتفاق الموسيقى عند حضرتك يا عمنا لا اما هيسالك في الفاظ موحيه وخلينا انا وانت نبقوا متفقين يعني ايه الفاظ موحيه كلمه موحيه يعني معبره والالفاظ الموحيه هي موجوده عند اي كاتب اي كاتب عنده الفاظ موحيه اي كاتب عنده الفاظ موحيه فلما اجي اقول لك فلان استخدم الفاظ موحيه ماشي لكن اقتصر على الالفاظ الموحيه نقف يعني ايه اقتصر على الالفاظ الموحيه يعني ما استخدمش موسيقى ظاهريه او موسيقى ظاهره ايه الموسيقى الظاهره في النص النثري الموسيقى الظاهره الظاهره في النص النثري هي المحسنات اللفظيه اللي هي ايه المحسنات اللفظيه عند حضرتك زي السجع زي الازدواج زي الجناس فلما اقول لك اقتصر على الالفاظ الموحيه ما هي الموسيقى عند حضرتك حاجه من الاثنين لا اما موسيقى ظاهره اما موسيقى خفيه الموسيقى الخفيه دي لا تتحقق من خلال الالفاظ والافكار والعاطفه ودي لازم تتحقق عند اي كاتب فلما اقول للكاتب استخدم الفاظ موحيه ماشي اقتصر على الالفاظ المحيه اقف هو الكاتب ما استخدمش فعلا ولا سجع ولا ازدواج ولا جناس لو فعلا ما استخدمش يبقى صح يبقى الراجل ده اقتصر على الفاظ المحيط طب لو استخدم سجع حتى لو سجع واحد يبقى ما ينفعش اقول اقتصر على الفاظ المحيه لانه جمع بين الالفاظ المحيه والسج خلاص ماشي اعتمد الكاتب على الازدواج ولا لا تعال نطلع بس فوق الكاتب بيقول جلست بينهم كما يجلس الاصم بين متحدثين او الاعمى بين رسامين متحدثين رسامين يبقى الراجل هنا استخدم سجح وكمان قال لي الاصم بين متحدثين الاعمى بين رسامين ده اسمه ازدواج ان يجيب لي جمله عدد حروف معذره عدد كلماتها غالبا مساوي لعدد كلمات الجمله اللي بعدها المهم النغمه واحده الاصم بين متحدثين الاعمى بين رسامين يحرقون الورق ولا افهم طب ويصيحون ولا اعلم افهم اعلم ويضحكون ولا افقه اهو في ازدواج وفي سجع يبقى الراجل ده استخدم سجع وازدواج طب تعالى الزياد بيقول لك ايه عالجه من طريق الكسر من حده الشهوه والكف من ثوره الطموح ثانيه بس هو الراجل قال لي هنا ايه حده الشهوه الكسر من حده الشهوه والكف من ايه ثوره الطموح والغض من ايه من اشراق الطمع ماشي يبقى ده ازدواج فرغب الغني في الزهد وامر الواجد بالقناعه طب ما هو دوت برض نفس الكلام فرغب الغني في الزهد هنا رغب الغني في الزهد هنا امر الواجد بالقناعه حتى برض جر ومجرور طب ما الراجل هنا استخدم ازدواج بس في سجع اخر حرف هنا زي هنا لا طب اخر حرف هنا زي لا طب لا ما فيش سجع يبقى في ازدواج تعالى بقى اعتمد الكاتب على الازدواج اللي فوق واعتمد اعتمد الزيات على السجع والجناس لا غلط الراجل فوق اعتمد على السجع والازدواج يبقى هنا عندي غلطه اعتمد الكاتب على السجع والازدواج صح اعتمد الزياد على الازواج على الازدواج صح اقتصر كلا الكاتبين على الفاظ الموحيه غلط رغم ان فعلا هم استخدموا الفاظ موحيه لكن كلمه اقتصر دي معناها ان هم ما استخدموش اي موسيقى ظاهره فهمتك يعني ايه اقتصر اعتمد الكاتب على الجناس واقتصر الزيات على الفاظ المحيه الكاتب اعتمد على الجناس والزي ازاي تقتصر على غلط اللي بعده طيب وازن بين المقولتين من حيث استخدام الخيال استخدام الخيال دي هيسالك في ايه لما يسال حضرتك في الصوره المبتكره لما يسال حضرتك في الصوره الكليه لما يسال حضرتك في الصور الجزئيه مع الصور الكليه طيب نتفق اتفاق الصوره المبتكره يا عمنا ادام هسالك فيها يبقى انا هجيب لك الزيات وادام هجيب لك الزيات استخدم صوره مبتكره يبقى لازم يجيب لي الزيات لما قال الجمله بتاعه غوائل الفقر وجرائر الجوع ليه؟ لان دي الجمله اللي استخدم فيها الزيات الصوره المبتكره طب جاب لي اي نص مقتطع من جوه التكافل الاجتماعي الازيات الجمله دي مش موجوده فيه ولا موجوده غوائل الفقر ولا موجوده جرائر الجوع ينفع اقول سره مبتكره يا عم عبد الله لا لا بس خلاص دي الصوره المبتكره اللي بيجي يسالني عليها خلاص تمام صوره مبتكره يعني صوره جديده واعرفها غالبا ازاي بلاقي ان واجه الشبه مش لقطه من اول مره بس ما علينا مش وقته خلاص لما بيجيبها لي جوه موازنه عشان يقول ازات تستخدم صوره مبتكره لازم يكون جايب لي الحته دي طب جاب لي نص للزيات من جوه التكافل الاجتماعي زي ده اجي ابص عالج الاسلام الفقره من طريق اخر غير طريق الذكاء جايب لي غواء الفقره وجار الجوع لا يبقى الراجل هنا ما استخدمش صوره مبتكره ماشي ولا اللي فوق اعتمد الكاتب على الصوره المركبه والممتده واعتمد الزيات على الصور الجزئيه الصور الجزئيه اللي هي يا عم عبد الله اللي هي تشبيه واستعاره طيب هنا الراجل يعتمد على الصور الجزئيه اه بس في نقطه الزيات هنا عمل ايه استخدم صوره مركبه ما معنى الصوره المركبه صوره مركبه اللي هي صوره زائد صوره تديني مركبه جمله فيها صورتين المشبه مش واحد عند حضرتك عالج الاسلام بيعالج ادي صوره شبه الاسلام بانسان يعالج الفقر يعني الفقر بيعالج فشبع الفقر بمريض يعالج فانت عندك جمله فيها صورتين استعارتين المشبه مش واحد يبقى صوره مركبه اه ماشي يبقى انت هنا بوظت لي الدنيا بتاعه صوره الجزئيه اقتصر كلا الكاتبين على الحقيقه المباشره عارف يعني ايه حقيقه مباشره يعني ما استخدموش اي استعاره ما استخدموش اي تشبيه ما استخدموش اي خيال ما حصلش استخدموا اعتمد الكاتب على الصور الجزئيه ان اللعب ان اللعب بالورقه في هذه الحجره كالعب بيستخدم تشبيه لا يستطيع احد اللاعبين ان يغير اوراق لعبه بل هو مكلف ان يلعب بها هي استخدم تشبيه ما فيهاش حاجه ماشي صح ازاي الجمع بين الصوره المركبه والجزئيه صح عالجه رجع عشان استخدم صوره تانيه يبقى استخدم صوره مركبه وجزئيه يبقى الاجابه عندي هنا صح يبقى امتى اقول مركبه لما يكون في مركبه امتى اقول مركبه لما الاقي جمله فيها اكت من صوره تشبيهين تشبيه واستعاره استعاره واستعاره بس المشبه مش واحد خلاص اللي بعده كيف عبر الكاتب عن فكرته في هذا العمل ده سؤال تاني يجي يساله لي يجي يقول لي ايه هو الكاتب ازاي اعبر عن فكرته في العمل ده تعالى يا عمنا بسم الله الرحمن الرحيم الكاتب ممكن يعبر عن فكرته ازاي ممكن يستخدم الحوار الخارجي ممكن يستخدم يجمع بين الحقيقه والخيال في رسم ملامح الشخصيه ممكن يجمع من السرد والحر الخارجي ممكن يعتمد على الالقاء المباشر ركز معايا يا عم احمد ركز معايا تعالى كده عندي شويه مصطلحات يا عم احمد في غايه الاهميه لو تعرف تكتبها ورايا وتسجلها باسنانك سجلها عندي في شويه مصطلحات في المقال القصصي والقصه وممكن كمان تجي لي في المقال بوجه عام في شويه مصطلحات انا هكتبه انت ماشي ابعته كملف ماشي عشان نوفر وقت ماشي شاطر عبد الله شوف شغله شاطر عبد الله عبد الله عبد الله ماشي انا كنت اشرحها بطريقه يعني ايه انا دي اللي انا قلت لكم نزلوها لهم لا انا اشرحهم بطريقه اسلس يعني دي نزلها لهم لان دي ايه عشان بس ماضيعش فيها وقت دي هتنزل لكم يا رجاله ها خلاص تعالى بس انا عايز عايز اقول لك اللي فات السؤال اللي فات اول ما تسمع كلمه اول ما تسمع كلمه سرد سرد يعني حكايه يعني ايه طول ما الكاتب بيحكي لي يبقى استخدم سرد اول ما تسمع كلمه حوار حوار يعني بيكلموا بعض حد بيكلم حد الحوار عند حضرتك اما داخلي اما خارجي حوار داخلي داخلي مع النفس انا بكلم نفسي قلت لها ايه رايك؟ مش عارف بكلم نفسي ده داخلي حوار خارجي مع حد تاني بكلم حد وحد بيرد ع بكلم صاحبي وصاحبي بيرد عليا ده اسمه حوار خارجي طب سين سؤال انا ككاتب ممكن استخدم السرد ولا الحوار عادي براحتي طب ممكن استخدم سرد وحوار اه ممكن استخدم سرد وحوار داخلي او ممكن استخدم سرد وحوار خارجي او ممكن استخدم سرد وحوار داخلي وخارجي مين المعيار المعيار عند حضرتك القطعه هل الراجل حكى وبعد كده يتكلم مع صاحبه وبعد كده يتكلم مع نفسه يبقى او مع نفسيه يبقى كده جمع بين السرد والحوار الداخلي والخارجي لا ده حكى وبعد كده اتكلم مع نفسه يبقى جمع بين السرد والحوار الداخلي ده حكى وبعد كده كلم صاحبه وصاحبه رد عليه يبقى جمع بين السرد والحوار الخارجي حلو عندي مصطلح تاني اسمه مصطلح اللغه التقريريه خلي بالك عشان الكلام ده مهم قوي قوي قوي ايه اللغه التقريريه؟ اللغه التقريريه دي يا عمنا بتيجي في المقال حتى ما بتجيش في المقال القصصي اللي هي ايه اللغه التقريريه؟ اللغه التقريريه اللي انا اتكلم في الموضوع على شكل اوامر ونواهي وجمل خبريه يعني من الاخر كده مافيش حكايه طول ما مافيش حكايه انا ما بحكيش انا بكلمك المطلوب اللي يحصل تعمل ايه وما تعملش ايه لكن بحكي لك حكايه يبقى ماشيش لغه تقريريه وعود نفسك اي قصه ما فيهاش لغه تقريه اي قصه ما فيهاش لغه تقريه طيب عند حضرتك برض حاجه اسمها جمع بين الحقيقه والخيال في رسم الشخصيه يعني ايه الكلام ده يا جماعه جمع بين الحقيقه والخيال في رسم الشخصيه معناها ايه بس كمصطلح معناها ان انا وانا بتكلم عن شخصيه ما بدات اوصفها شويه اوصاف حقيقيه ان هو بشري عنده ايد وشعر ومناخير وقفه وفي نفس الوقت بدات اطلع له جناحات وانه بيطير في السماء وبيبخ نار يبقى انا كده جمعت بين الوصف الحقيقي والوصف الخيالي ده ممكن يحصل امتى؟ ممكن يحصل مع الحيوانات والطيور وانا بتكلم عليها ان الطيور بتبكي وبتتالم وبتشعر بس خلاص يبقى اديت الطيور هنا صفات مش بتاعتها فجمعت بين الحقيقه والخيال في رسم ملامحها خلاص لكن الانسان طول ما هو بشري وبيعمل حاجات البشر خلاص يبقى ما فيش جامعه بين الحقيقه والخيال دي فهمت المصطلحات يابا تعال بقى نحل ساعتها دي هتفك لك كثير من التشابكات اللي كانت بتعمل لك عقد في هذه النوع في هذه النوعيه من الاسئله الراجل عبر عن فكرته ازاي هو استخدم هنا عبارات تقريريه مباشره غلط تقريريه مباشره دي تتقال طول ما فيش حكايه الراجل بيحكي لك بيقول لك ما انا قاعد مع صحابي وقمت هوب ويلا بينا وقعدت اقول بيحكي طيب هنا الراجل استخدم سارد حصل استخدم حوار خارجي ما حصلش لو بصيت هتلاقي ما فيش اي حوار خارجي عند حضرتك طب جمع بين الحقيقه والخيال اتحداك تطلع لي هو اتكلم وصف مين ملامح مين بطريقه خياليه مش من صفات البشر مافيش طب جمع هتقول لي بس استنى ما هو يا استاذنا كان بيشبه اللي بيلعب بالورق زي لا ده بيعمل تشبيه انا قصدي في رسم الملامح ملامح الشخصيات هل استخدم ملامح غير ملامح او صفات غير البشر وحطها في البشر؟ لا طب الاجابه جمع بين استرد اه لانه بيحكي والحوار الداخلي لانه بيكلم نفسي لما بيكلم نفسه يتحدث مع نفسه لان بيقول لك انا كنت عايز اخرج فماذا اصنع فماذا يمكن ان تقول قلت كل الحوار ده فين في نفسي اعمل ايه دلوقتي طب اتعلم دلوقتي بس يعلمه الكبير ابقى شخت وكبرت في السن وعجزت واتعلم يبقى الاجابه عند حضرتك هي ايه؟ ج اللي بعده الراجل بيقول لك لاي مدى حقق الكاتب اه يجي يطبق لك بقى تعال يا عم ده مقال قصصي ويجي يقول لك تعالى الوظيفه الاقناعيهق الوظيفه الاقناعيه تحققت في المقال ولا لا؟ بص يا عمنا اي مقال بيتحقق في سماته يعني لما اجي اقول لك المقال تحققت فيه الذاتيه اه ما هو مقال تحققت فيه الوظيفه الاقناعيه ايوه خلاص تمام لان من سمات المقال التحقق فيه الذاتيه بالذات المقال الادبي ماشي ده مقال وظيفي ا معذره اا ده مقال بيقول لي تحققت فيه الوظيفه الاقناعيه ولا لا والله يا استاذنا اه تحققت لان هدف الكاتب في انه يقنع القارئ يبقى لم تتحقق دي كانسلها طب انهي تحقق دي بناها مع الشرح بقى بص على الشرح لان الكاتب اقتصر على استدرار عطف القارئ لا انه عايز يجذب عطف القارئ من خلال اظهار معاناتي بين اصدقائي ولا فقد اعتمد الكاتب على عقد مقارنه بين قواعد لا هي دي اصلا هو اقنعني ازاي يا جماعه اقنعني من خلال العاطفه ولا اقنعني لما عمل مقارنه لما عمل مقارنه يبقى العاطفه مش للاقناع العاطفه لا تستخدم للاقناع يا سيدنا اللي يستخدم للاقناع ان انت تضرب لي امثله العد والاحصاء عمل مقارنات ضرب امثله من الواقع وده اللي هو عمله يبقى ده اللي بيحقق لي الاقناع اللي بعده الراجل يقوللك استنتج علاج علاقه اول ما الراجل يقول لك علاقه الجمله بما قبلها فكرت ان اعتذر واخرج فين دي يا عمنا قال لك فكره الاولى فين الفكره الاولى اهي علاقتها بما قبلها ايه تعالى وركز هو عايز قبلها ولا بعدها بيقول لك فكرت ان اعتذر واخرج في حاله حوائل اه ده هو عايز دي معذرتها لا ارجع على اللي قبلها بقى فكرت في حيله اهرب بها من هذا المازق فكرت ان اعتذر واخرج اه دي علاقتها بما قبلها ايه تعليل ولا نتيجه ولا توضيح ولا استدراك هو مش استدراك لان الاستدراك حاجه من الاتنين لا ما ابدا بحرف من حروف الاستدراك زي لكن زي بل اللي قبلها نفي بالله عليك خلي بالك عشان جاب قبل كده بل بتفيد التاكيد لان الجمله اللي بعدها نفس معنى الجمله اللي قبلها ها تمام وخلي بالك الا ان لو جت بمعنى لكن بيد ان لو جت بمعنى لكن كلها تفيد الاستدراك وعشان تبقى فاهم يعني استدراك الجمله بتقول معلومه النتيجه لا تتماشى مع الجمله الامتحان سهل امتحان سهل في طلبه ما نكحتش امتحان كان صعب كله شكر فيه عارف انت اللي هي ايه اللي هي من الاخر كده اقدر اربط بين الجملتين بكلمه بس باللغه العاميه خلاص تمام يبقى على طول الجمله الثانيه على الكتب الاولى استدراك فده مش استدراك طب ده يا عمنا تعليل لو بصيت انا ما بعللش حاجه انا بقول لك فكرت في حيله اهرب بها من هذا المازق تعليل فكرت لا ده مش تعليل ولا نتيجه ده توضيح ليه توضيح بقى التوضيح دايما تعريف اي تعريف علاقته بما قبله توضيح ادام انت بتعرف لي حاجه زي اللي حصل كده بتاعت هي انقل المكتبه فانت هنا بتقول لي ايه في فكره جت في دماغي وبعد كده بتعرف لي الفكره دي طيب نفس الكلام هنا فكرته وانا اعتذر واخرج الجمله دي عايده على مين؟ عايده على الحيله فكرت ان اعتذر او اخر فكر الجمله دي بيقول لك ايه فكرت في حيله اهرب بها يبقى هو الجمله دي تعود على الحيله اللي هيهرب بيها اي جمله تعوده على نكره بتشرحها لي اعرف على طول ان الجمله دي توضيح خلاص تمام يبقى دي علاقتها بما قبلها توضيح يبقى ولا نتيجه ولا تعليل اللي بعده الراجل بيقول لك ما علاقه قول الكاتب لا يستطيع احد اللاعبين ان يغير اوراق ا ا لاعبه بما اه بما بعده دي نقطه مهمه جدا باللي بعدها مش باللي قبلها فين اللي بعدها يا سيدنا فين فين انا اسف معلش الفقره الثانيه تعملوا لي قهوه يا جماعه عشان احاس ان بما بعده اهي ولا يستطيع احد اللاعبين ان يغير اوراق ايه لعبه بما بعدها اه تعالى بقى بعدها بل هو مكلف ان يلعب بها لا يستطيع احد اللاعبين ان يغير اوراق لعبه بس هو مكلف اولا هنا اقدر احط كلمه بس ثانيا بل هنا مسبوقه بنفي يبقى بال هنا تفيد الاستدراك يبقى الجمله الثانيه خلي بالك عشان هو بيشتغلني ها بيقول لي علاقه الجمله بما بعدها هو بصراحه ما قليل ما بيجيبها بس احتياطا احيانا يقول لي الجمله بما بعدها السؤال ده بحله ازاي؟ تلاقيه جايب لك ايه؟ حكم يليه استدراك راي ليه مش عارف دليل ا زعم يليه دليل جابها برده كده زعمليه يليه دليل او يليه تفنيد واحيانا بيجيبها يه دليل اعمل فيها ايه تعالى بص على الجمله اللي بعدها الجمله اللي بعدها دي مش دي بدا بل وقبلها نفي اه يبقى الجمله اللي متعلمه بالاحمر دي استدراك يبقى كده علاقه الجمله بما بما بعدها اللي بعدها استدراك فانزل اختار الاجابه اللي الجزء التاني فيه استدراك اللي هي ا حكم يا ليه استدراك يعني حكم معلومه لا يستطيع احد اللاعبين ان يغير اوراق لاعبه معلومه استدراك بس هو مكلف ان يلعب بيها يبقى ليه قلت استدراك عشان اقدر احط كلمه بس وعشان انا عارف القاعده لو انت مش عارفها حط كلمه بس عارفها مصلحه ان بل اذا سبقت بنفي تفيد الاستدراك خلاص لانه عايزها بما بعدها طب ليه مش رايه بعده دليل ده مش دليل بالعكس انا مديك استدراج بقى خلاص وده مش نتيجه وده مش تفنيد اللي بعده تفنيد يعني بقول ادله على كذب او خطا المعلومه السابقه طيب فابدل ورقه بورقه علاقتها بما بعدها خلي بالك بس من الحته بما بعدها دي يلا بينا فين فبدل اهي لا هو عايز علاقتها بما بعدها فروح علم على اللي بعدها فاول ما يقوللك خليك ناصح اول ما يقوللك علاقه الجمله بما بعدها يا عم عبد الله هتعمل ايه تروح تقف عند الجمله اللي بعدها عشان ما تلخبطش نفسك اول ما مش انت متدرب ان انت بتعرف تطلع علاه الجمله بما قبلها فتروح تقف على الجمله الايه اللي بعدها ما هو بيقول لك علاقتها بما بعدها فروح اقف على اللي بعدها فين الجمله اللي بعده فبدل ورقه بورقه ففقد ثقه اللاعبين فابتدي اسال علاقه ثقه اللاعبين باللي قبلها ايه فابدل ورقه بورقه نتيجه الى ذلك فقد ثقه اللاعبين يبقى الجمله دي علاقتها بما قبلها يا عم عبد نتيجه يبقى دي ايه نتيجه يبقى الاجابه الثانيه ايه ما انت مالكشب الاختيارات الجمله الثانيه علاقتها ايه نتيجه الجمله الثانيه علاقتها ايه نتيجه الجمله اللي قبل النتيجه دي عباره عن ايه الجمله اللي قبل النتيجه يا عم احمد دي عباره عن ايه تبقى سبب تبقى سبب او تعليل سبب او تعليل خلاص فعشان كده الجمله دي علاقتها بما قبلها ايه يا عمنا تعليل اي دي تعليل واللي بعدها ايه واللي بعدها نتيجه ممكن يجيبها لي سبب وما بعدها اه عادي ممكن يجيبها لي سبب ومن بعدها نتيجه عادي فخلاص فهمت لما يجي يقول لي علاقه الجمله من بعدها احتياطا ما تتخضش عادي عادي ما بيلجاش ليها كتير بس احنا احتياطا بنلم كل حاجه طيب حدد جمله نسيت نسيته جمله وتفصيله هنا يجي يسالني بقى في علاقات مالهاش علاقه فكر صغيره ماشي لما يجي يقول لي ايه وما قرات كتابا الا نسيت ما فيه نسيته جمله وتفصيله ا علاقه الجمله دي بما قبلها ايه يا سيدنا بص اي جمله هديها لك نفس معنى الجمله اللي قبلها انزل اختار توكيد لو موجوده وعلى فكره ممكن ما يكتبش ما يكتبش توكيد يكتب تاكيد عادي هي اخترتها ليه لان مديني جمله هي نفس معنى الجمله اللي فاتت نسيت ما في هي نسيته جمله وتفصيلا اي نسيت ما فيه فلما يديك جملتين نفس المعنى يبقى التانيه علاقتها باللي قبلها تاكيد او توكيد ده مش حاجه من دول ولا استدراك ولا نتيجه ولا توضيح طيب رايت غلاما من الوارثين ا جالسا باحدى الحانات يمرح في نعم ماشي تعالى انت عايز ايه قال لي علاقتها بما قبلها ركز قوي عايز قبلها ولا بعدها يبقى يبقى انا ارجع ل قبلها اقرا كويس ولا ازال اذكر حتى الساعه انني مرت باحد شوارع القاهره من بضع سنين فرايت في مكان واحد منه منظرين مختلفين قال لي منظرين مختلفين رايت غلاما ده المنظر الاول واخر من المتشردين نائما ده المنظر الثاني يبقى هنا الراجل بعد اما قال لي منظرين ورجع ذكر لي المنظرين ادي الاول وادي الثاني يبقى اللي حصل ده اسمه ايه يا عمنا؟ تفصيل بعد اجمال امتى اقول تفصيل؟ انا بقول التفصيل لما يكون عندي كلمه ليها انواع وبعد كده اقول انواعها اقول منظرين واقوم قايل الاول والتاني من غير ما اكتب الاول والتاني المنظر الاول هو ده المنظر التاني اللي هو ده اللي حصل ده ما ينفعش تقول عليه توضيح ده اسمه تفصيل التوضيح الجمله اللي بتعود على كلمه بتوضحها التفصيل اللي انا افصل يعني ايه افصل اذكر انواع ده كلام جميل اللي بعده في عندنا مشكله عبد الله لا طيب سمه اسلوبيه استخدمها الكاتب تعالى يا عم سمه اسلوبيه استخدمها الكاتب امتى اختار سمه اسلوبيه امتى اختار سمه اسلوبيه اه تعالى التنويع بين الخبر والانشاء لما ينوع بين الخبر والانشاء هل هو نوع بين الخبر والانشاء عند حضرتك هنا اشوف اشوف هو نوع ولا ما نوعش هو استخدم جمل الخبريه بس في نفس الوقت هنا استخدم ايه؟ اساليب انشائيه اهو امم جميل فماذا يكون شانهم ادي اول الاستفهام وهل يتصور ان يكونوا سعداء ففي هنا اه اذا يبقى الراجل هنا استخدم اساليب انشائيه طب واستخدم اساليب خبريه نتصور امه وبرده نتصور نتصور ده امر ها جايب معنى لازم امه من الامم عاش اهلها من غير دين ولا مساجد ولا كنائس ولا شعائر ولا اعتقاد باله ولا بيوم اخر ولا اعتقاد في جزاء ام يبقى الراجل هنا بدا بامر بس في نفس الوقت اداني جمل خبريه في النص ان اني اتصور اهو جمل خبريه يبقى الراجل جمع بين الاثنين صح اعتمد على الصور المبتكره بص كلمه مبتكر دي بتقولها مع الزيات توظيف الالفاظ التراثيه غلط الاكسار من السجع والمحسنات البدعيه اللفظيه طلع لي السجع اللي اكثر منه مش هتلاقي يبقى الاجابه غلط طب يا استاذنا معلش لما الراجل يقول لي ان افق لان افقهم في الحياه ضيق ولو صاروا في حياتهم اه معذره اني اتصورهم يعيشون عيشه جافه شقيه حتى ولو صاروا في حياتهم وفق العقل ليه علاقه الجمله دي بما قبلها تعليل عشان اقدر اربط مع كلمه علشان او لو رحت سالت بلماذا لها الاجابه خلاص تمام بالمناسبه يعني يبقى دي علاقتها بما قبلها تعليل اللي بعده الراجل يقول لي سمه اسلوبيه استخدمها الكاتب برض نفس الكلام اقتصر على اسلوب الانشائ الاقناع فيها همزه دي من خلال الارقام والاحصاء توظيف الاجاز بالحذف التكلف في استخدام كلمه التكلف دي اصلا تبوظ بسما علينا الاقتصار على الاسلوب الانشائي عارف يعني ايه يعني استخدم اسلوب انشائي بس هل هو استخدم اسلوب انشائي بس فوق غلط يبقى دي معلومه غلط الاقناع من خلال الارقام والاحصاء هل الراجل استخدم نسب وارقام قدامك؟ لا اطلع اقرا السطرين مافيش توظيف الاجاز الاجاز دي يعني انت هتبص على الاجاز اول حاجه تبص عليها في الاجاز ايه؟ دور على الفعل المبني المجهول دور على حاجات محذوفه والصداقه كالبذره توضع كالبذره توضع في الارض فان صادفت تربتها الصالحه شكرا طيب فان صادفت تربتها الصالحه و غزيه الغذاء الصالح وتعهدها صاحبها بما يناسبها كبرت ونمت وصارت شجره يافعه وعلى فكره شجره خبر ساره ساره هي واسم ساره هنا مستترت تقديره هي مش والتاء دي تاء تانيث ها بالمناسبه معلش يعني طيب والا ماتت طب ما انت عارف ان الا لما بيجي بعدها فعل يبقى كده فعل واحد يبقى ده جواب شرط وفعل الشرط محذوف تقديره تفعل ذلك يعني في حذف وعندي هنا فعل مبني المجهول اه يبقى الراجل استخدم فعل مبني المجهول واستخدم هنا حذف الفعل طب ما الراجل استخدم جذب الحذف صح لو بصيت اصلا على الساج مش هتلاقي فيه سجع امم ام تمام وكذلك كلمه توضع برض مبني المجهول طيب سما الثوبيه يستخدمها الكاتب نفس الكلام طيب اعتمد على المحسنات البدعيه اللفظيه اللفظيه يا جماعه يعني سجع ازدواج وجناس الاكسار من الاساليب الانشائيه بص كده في في اكسار من الاساليب الانشائيه عند حضرتك لا مش هتلاقي طب الميل استخدام الالفاظ العاميه الدارجه هتبص ما فيش الفاظ عاميه دارجه الاعتماد على الايجاز بالحذف اوبا لا انا كده محتاج ادور بقى طيب فالمال فالمال والحمد لله كثير والخبز اكثر منه ومواضع الخلات والحاجات باديه مكشوفه يراها الراءون ويسمع صداها السامعون ماشي ولكن الامه التي الفت الا تبذل معروفها الا في مواقف المفاخره والمقاثره والتي لا تفهم معنى الاحسان الا انه الغل الثقيل الذي يوضع في رقاب الفقراء لاستعبادهم لا يمكن ان ينشا فيه محسن مخلص يحمل بين جنبيه قلبا رحيما ماشي اه طيب هنا يا عمنا في عند حضرتك في الاجابه دي في عند حضرتك اجاز لا ما فيش عند حضرتك اي اجاز يعني مش هتدور هتدور هتلاقي ما فيش اجاز لكن تعال ندور هتلاقي عند حضرتك بقى في ا اعتماد على محسنات لفظيه تعالى هتلاقي عند حضرتك بسم الله الرحمن الرحيم في ا جناس ا وهتلاقي عند حضرتك ممكن نطلع هنا تعال نشوف دور على سجع بيقول لك ايه فالمال هو الحمد لله كثير والخبز اكثر منه ومواضع الخلات والحاجات باديه مكشوفه يراها الراؤون اهي يراها الراؤون يسمع صداها السامعون ماشي ولكن الامه التي اعتادت الا تبذل الا تبذل معروفها الا في مواقف ال ماشي انت عندك هنا دي تمشي برض ايه ا سجعه خلاص ماشي والتي لا تفهم من معنى الاحسان الا انه الغل الثقيل الذي يوضع في رقاب الفقراء ستعبادهم انت عندك هنا برده تعرف تطلع معظم الحروف اللي هنا ممكن تطلعها هناطلعها جناس ماشي يبقى على الاقل هنعرف نطلع طلع جناس يبقى عند حضرتك يبقى ما فيش غير الاجابه دي هي الوحيده اللي تنفع كيف عبر الكاتب عن فكرته ممكن يكون في حاجات ثانيه بس انا عشان الوقت ا كيف عبر الكاتب عن فكرته للقراء في هذا العمل الادبي يلا يا عمنا اعبر عن فكرته ازاي اعتمد على السرد القصصي جمع بين الخيال والحقيقه جمع بين الحوار الداخلي والخارجي القاء مباشر طول ما هو بيحكي قصه يبقى ما فيش القاء بيقول لك جلست ليله امس الى مكتبي وعلقت قلمي بين اصابعي وانشات افكر فيه على فكره انشات افكر انشات التا تنا تاء الفعل دي اسم انشا وانشا هنا بمعنى بدا وده فعل ناقص والخبر هنا جمله فعليه في محل نصب خبرها معلش يعني الحته دي مهمه وانشاته افكر في الموضوع الذي يجب ملو ان ان اكتب فيه وتلك عادات التي يعرفها عني كثير من خلطائي وعشرائي انني لا اميل الى الكتاب في بياض النهار ولا احب ان اخط حرفا على ما اح على ما احب وارتضي الا في ظلام الليل وهدوء يعني انا بحب انا راجل ليلي عايز يقول كده يعني بيحق قصه يبقى كانسل يا ابني بيكلم حد عند حضرتك لا ادام لا يبقى كانسل الحوار مافيش حوار عند حضرتك مافيش جمع بين الخيال والحقيقه الراجل اعتمد على السرد بس خلاص طيب كيف عبر الكاتب عن فكرته للقراء في هذا العمل الادبي عبر ازاي عن الفكره تعال يا عم اعتمد على الحوار الخارجي اقتصر على الوصف الظاهري اعتمد وصف ظاهري يعني بيوصف حططها لك في المصطلحات الادبيه اللي هو ايه الوصف الظاهري اللي هو الخارجي اللي هو بينقل تفاصيل ملامح الاشخاص والاماكن خلاص انا بس بعرفك ان انا حطيتها لك عشان بس ما تتخضش اعتمد على الحوار الداخلي بيكلم نفسه ولا عبارات تقريه اين انا وماذا ارى ومن ذا جاء بي الى هنا بس الراجل بيكلم مين هنا الراجل هنا يا عمنا بيكلم نفسه يبقى ده حوار داخلي كيف عبر الكاتب عن فكرته للقراء في هذا العمل اعتمد على ضرب الامثله اقتصر على الحوار الداخلي اعتمد على الالقاء جمع بين السرد والحوار الخارجي الراجل هنا عمل ايه يا عمنا تعال نشوف هتبص بص هنا هتلاقي الراجل ما ضربش امثله من الواقع ولا عمل احصاءات ده على الاقل ما فيش احصاءات مافيش ارقام ونسب قدامك على الاقل طيب حوار داخلي هتلاقي الراجل هنا كالم نفسه فراز ان حظ برتقال انظر الى نظره الاعجاب فقدر عني ماشي وشممته ولمحت ثم نظرت الى خادمي او خادمي وقلت مبتسما اه بيكلم الخدم بتاعه بس خلاص يبقى ده حوار ايه يا عمنا خارجي وفي نفس الوقت الراجل عمال يحكي اصلا ما هو كل ده كان حكايه قبل الحوار ما هيحصل يبقى جمع بين السرد والحوار اخر سؤال في الحته ديت كيف عبر الكاتب عن فكرته للقراء انت اخد بالك يا عبد الله انا مش بحل انا بس احنا هدفنا ايه يعرف شكل الاسئله اللي بيمر بيها جوه النصوص النثريه كلها سواء بيسالوا كيف اعبر سمه اسلوبيه علاقه الجمله سواء بيسالوا عن ا سمات ال سمات المقال سمات القصه القصيره خلاص تمام كيف عبر الكاتب عن فكرته للقراء ازاي قدر يعبر عبر عن الفكره اكتصر على الحوار الداخلي ولا الوصف ولا السرد والحوار الداخلي والخارجي ولا اعتمد على ضرب الامثله والاحصاء عمل ايه يا عمنا تعال نبص هل في اي حوار لم ارى امامي ذلك الفتى نظرته هتبص هتبص وتقرا فقد كان اول ما قلت لو لقد تغير فيك كل شيء يا صديقي حتى اه الراجل اهو فعلا في حوار خارجي تمام يبقى حوار خارجي بس فين الحوار الداخلي؟ حوار داخلي فيش حوار داخلي اه يبقى ضحك عليا يبقى الاجابه كده ج باظت مني طب ايه الحل؟ عادي مافيش مشكله ما فيش حوار داخلي يبقى خلاص باظت مني في ضرب امثله واحصاء لا يبقى اعتمد على الوسط تقول لي ما في حوار خارجي ايه المشكله خلاص تمام ليه اعتمد على الوصف هو عمال يوصف اهو عمال يوصف شخصيه قدامه لم ار امامي ذلك الفت الجميل والضاح الذي كان ا كل منبت كل منبتي شعر في وجهه او كل منبتي شعر في وجهه فما ضاحكا عمال يوصفه اهو عمال يوصفه يبقى بيعتمد على الوصف تمام طيب نقطه اخيره يا عم عبد الله في الموازنات من ضمن الحاجات اللي ممكن يسالني عليها في الموازنات احنا قلنا دي يجي يسالني في المؤكداتش تاني تاني بشكل تاني عدينا على المؤكدات صح خلاص ماشي دي انا جايبها لك بشكل مختلف عشان ماضيعش فيها وقت الملف ده كده هينزل لهم الحاجه المتكرره واحنا عارفينها انا هعديها بس مطلوب منك تعمل ايه انا كطالب ثانويه عامه مطلوب مني احل انتوا منزلهم بالحل صح اشوف حلها انتوا منزلين حل ولا مش منزلين حل تمام لسه هتنزلوه اه بس منزلينز من غير لا يبقى لازم تنزلوا الحد تخلص الجزء ان شاء الله طيب بمجرد ما اخلص ده هتنزله الحل على طول تمام خلاصه تمام اه طيب هنا الراجل بيقول لك برده وازن من حيث عبارات الموسيقى يعني انت هتعمل ايه من حيث الموسيقى هتطلع فوق تدور وتنزل تحت تدور هتطلع فوق تدور تعال يا عم السؤال رقم احنا في السؤال رقم اثنين هتطلع فوق تدور تشوف يا عم صدرت الموسيقى معنويه لا لفظيه ازاي يعني فوق ما حدش يوم استخدم لفظيه الموسيقى الظاهره تحققت في المقولتين كلهم استخدموا سجع وجناس وازدواج هتدور هتلاقي طيب وازن من حيث استخدام وسائل الاقناع تعال الحته دي مهمه لما يقول لك وازن بين الكاتبين من حيث استخدام وسائل الاقناع فانا هعمل ايه هشوف مين فيهم اللي استخدم وسائل الاقناع احنا في السؤال رقم كام السؤال رقم لاثه طيب تعالى العقاد بيقول لك ايه فالديمقراطيه الاسلاميه اذا لم تكن نباتا انما في الجاهليه ورثه الاسلام منها لان الديمقراطيه لم يكن لها وجود في الجاهليه لوجود الاماره والرئاسه والحكومه وما كان منها غير ذلك من قبيله الطلاقه الطلاقه المرسله في الصحراء الواسعه وانما هو طلاقه ماديه كطلاقه الطائر في الوجوه ماشي وحسبك ان تعلم ان ايه الصيام ايه الايات في الكتاب اربع وايه الحج بضع 10 وايه الصلاه لا تبلغ ال 30 اما ايه الزكاه والصدقات فانها تربو على ال 50 تزيد يعني تربو يعني تزيد ماشي اعتمد العقاد على ربط الاسباب بالمسببات والتحليل التاريخي بينما اعتمد على الزيات على العد والاحصاء هل فعلا ده حصل حصل ثانيه الزيات اعتمد على العد والاحصاء اه العد والاحصاء اللي هي الارقام اللي موجوده في الايات الصلاه وردت كام مره الصيام ورد كام مره الحج ورد كام مره اه طب ربط الاسباب بالمسببات العقد فعلا ربط الاسباب بالمسببات الديمقراطيه الاسلاميه اذا لم تكن نباتا انما في الجاهليه ورثه الاسلام منها لان الديمقراطيه بص يعني ايه ربط الاسباب بالمسببات لما اقول لك جمله علاقتها بما قبلها تعليل او نتيجه يبقى ده اسمه ربط الاسباب اسباب المسببات طب والتحليل التاريخي للمجتمع ما هو بيحلل تاريخيا للمجتمع فعلا لان بيتكلم عن الجاهليه والحياه كانت عامله ازاي وما كانش في اماره ورئاسه يبقى بيحلل فعلا بيتكلم عن شكل المجتمع يبقى الاجابه دي صح بس تعال نكمل العقاد اعتمد على لغه الارقام غلط يبقى يا جماعه ما فيش هنا اجابه ثابته انا بطلع اشوف فعلا ده تحقق ولا لا بس مهم جدا تبقى عارف يا عم عبد الله هي وسائل الاقناع مش اي حاجه وسائل الاقناع وسائل الاقناع اللي هي ايه؟ رقم واحد ربط الاسباب بالمسببات رقم اين استخدام العد والاحصاء امثله من الواقع استخدام امثله من الواقع رقم 4 ان الراجل يكثر من استخدام وسائل او اسماء التفضيل والمؤكدات يستخدمها اللي يقنع بيه عادي او الاستشهاد والاقوال الماثوره تمام خلاص تمام طيب اقتصر الكاتبان على الخيال لا طبعا غلب في على عقاد استخدام الشوايه الدينيه فين عقاد الاستخدام الشوائيه الدينيه ما حصلش طيب وازم من حيث وسائل الاقناع ثاني بردهاني اهو وسائل الاقناع يلا بينا يلا بينار ما فيش قهوه بعد ايه انا اشرب قهوه انا مش هنام احنا مش هدا انا مش هنام عادي انت شاطرين والله يا رب يكونوا حافظين كل الحاجات اللي بقولها زي كده في حاجات والله العظيم يعني يا رب يكونوا حافظين كل الاشياء اللي بقولها يا ابني احنا بؤساء يا ابني يا ابني لو انت بائس قرات فاحنا باقيسين الفرات والله بس انت ما مش شايف مش حاسس يلا ربنا يا رب يكرمكم ويا رب يعديه على خير ويوفقكم وتخرجوا وفرحانين ومبسوطين فرحنا بيكم طيب المهم يا عمنا وازن بين الكتبان من حيث استخدامهما لوسائل الاقناع طيب الديمقراطيه معلش هرجع لورا كده بقى عشان اركز الديمقراطيه الاسلاميه اذا لم تكن نبيه نما في الجاهليه ورثه الاسلام ماشي لان اللي هي نفس الجمله عالج الاسلام الفقر علاج من يعلم انه اصل كل داء ومصدر كل شر وقد اوشك هذا العلاج ان يكون بعد توحيد الله ارفع ال ارفع اركان الاسلام شانا واكثر اوامره ذكرا ان يكون بعد توحيد الله من اللي يكون هو لا يبقى ارفعها عشان دي خبر كان معلش واكثرها ماشي ايه وسائل الاقناع اعتمد على العقده على رابطه الاسباب بالمسببات صح لانه استخدم هنا تعليل ماشي بينما اعتمد على الذات على اكثار من صيغ التفضيل طب ما هي انا لسه قايل صيغ التفضيل من سمات ال من وسائل الاقناع صح تمام ماشي بس تعال نكمل بقى اعتمد العقاد على ضرب الامثله من الواقع صح كده ماشي فين بقى الامثله الواقع اللي الراجل استخدمها فين طيب فين المثال اللي ذكره اصلا تقول لي الديمقراطيه اهو يالا فين المثال الواقعي اللي ذكره كارون هو بيحكي لي استشهادات ما فيش ثانيه استشهادات ما فيش الاساليب التوكي عد واحصاء ما في هنا في الحته دي ما فيش عد واحصاء انا ما بحفظش ان الزياد دايما عد واحصاء انا بلتزم بالجمله بالقطعه اللي قدامي يبقى الاجابه عند حضرتك ا الراجل فعلا اكتر من استخدام الايه صياغ تفضيل اللي بعده الراجل بيقول يوازن بين الكاتبين من حيث وسائل الاقناع اللي اعتمد عليه يلا وسائل الاقناع برده هنا ان الامه التي تهمل قراءه تاريخها هي امه ميته لا روح فيها هامده لا حراك لها راكده لا نبض لها ماشي المنفلوطي ضرب امثال من الواقع غلط طب اعتمد المنفلوطي على الجمل المترادفه والله يا عمنا فعلا في ترادف امه ميته مالهاش روح طب مالهاش روح يعني ميته هامده ما بتتحركش طب ما بتتحركش يعني هامده راقده لا نبضه لها طب ما فعلا في ترادف منطقي جدا طب هنا ما اعتمد الذات على ربط الاسباب بالمسببات لو في تعليل اهو اهو ليصرعه في امنع حصونه في امنع حصونه واوسع ما دينه استخدم تعليل او نتيجه براط الاسباب بالمسببات هي دي فهمت يا عمنا بستخدمها ازاي ماشي طب انقد الطريقه اللي اختارها كلا الكاتبين في عرض فكرتي اه السؤال ده حلو انقد سؤال يبدو يخضك يعني انقد يعني وازن انقض في الحته دي ما بين كاتبين وازم برض ما بينهم فما تتخضش طب يلا فين الاجابه لا واحده واحده بقى طريقه الرافع افضل طريقه الزات افضل كان جايبها طريقه كلا كاتبين جاد كلا الكاتبين لم ينجح بص كلا الكاتبين لم ينجح دي غلط في عرض الفكره طب مين اللي قالها احسن ولا الاتنين قالوها حلوين زي بعض لا استناني بقى طريقه الرفيع افضل لانه مهد للفكره ببيان الدافع النفسي المتمثل في رسوخ الايمان ثم بعد كده يعني جاب بعده الدليل الديني بينما اكتفى الزياد بسرد الادعاءات حول خطوره الفقر لا استنى بس ا الزيات ما قالش الالادعاءات هو قال عالج الاسلام الفقر علاج من يعلم انه سلك لداء طيب ومتى رسخ ومتى رسخ الايمان في القلب هنا هنا بيان الدافع النفسي المتمثل في رسوخ الامان ثم الدليل الديني ماشي بس هو في نفس الوقت هو مهد لفكره بيان الدافع النفسي فين الدافع عن النفسي ومتى رسخ الايمان في القلب هان على الانسان بذل ما له الفقير هو بقى فين الدافع النفسي في رسوق الايمان يعني ايه اللي بيخلي الايمان يرسخ ده هو بيقول لك لو الايمان راسخ هتطلع فلوس فانا عندي مشكله في الحته دي ثانيا اكتفى الزات بسرد الادعاءات دي مش ادعاءات فكلمه الادعاء الادعاء هنا تستخدم على الحاجات المنتشره خطا او الحاجات اللي بدون دليل طريقه الزيات افضل فقد بدا بتق تقرير الحقيقه وعرض الحل المباشر فين الحقيقه وبعد كده عالج اذا كان هو بيقول لك وعرض الحل المباشر اذا كان بيقول لك ان الاسلام عالج خلاص عالج الاسلام كلا الكاتبين اجاد في عرض الفكره وغالبا بتبقى دي اكثر ترشيحا اللي كلا الكاتبين اجاد بس بص على الشرح فقد اعتمد الرافيعي على الاقناع بربط الانفاق بصدق الايمان هي دي فعلا الرفيع عمل كده قال ان الانفاق ده بيجي لو انت ايمانك صادق تمام وتاكيده بالدليل النقلي الدليل يعني ايه دليل نقلي يا جماعه عشان برده برده المصطلح ده ممكن يبقى غريب بالنسبه لك دليل نقل يعني استشهاد من الكتاب او السنه يعني من القران او الاحاديث النبويه الشريفه بينما اعتمد الزيات على الاقناع باستخدام الترادف والتفضيل صح تمام الترادف والتفضيل الترادف والتفضيل التفضيل اللي هي اسمها التفضيل اللي هي دي معذره والترادف انه بيستخدم ايه مترادفات عالج الاسلام الفقر علاج من يعلم انه اصل كل داء مصدر كل شر ما هو اصل كل داء هي مصدر كل شر خلاص تمام ماشي ارفع اركان الاسلام شانا اكثر اوامر اوامره ذكرا نفس المعنى يبقى الاجابه فعلا ج اللي بعده الراجل يا عم عبد الله لما يجي يقول لي وازن من حيث وسائل او استخدام الاطناب يبقى انا هركز على الاطناب هنا وهنا ماشي احمد امين استخدم الاطناب بس الزيات ما استخدموش ولا ده ما استخدموش وده استخدمه ولا الاثنين استخدموه لا تعالى يا عمنا بقى كل انسان في في الوجود يامل النجاح في الحياه رجل لا او امراه استنى بس انت قلت لي كل انسان وبعد كده فصلت ام كانما اختار الله لكفاع الفقر اشح البلاد طبيعه واشد الامم فقرا ليصرعه فاستخدمت تعليل والتعليل على فكره اطناب اطناب بالتعليل يبقى كلا الكاتبين ستخدم الاطناب حتى لو جبت لي واحده من هنا وواحده من هنا طيب استخدام الاساليب الخبريه والانشائيه يبقى انا هدور اشوف مين اللي استخدم خبري وانشائي سهله يعني ا ا من حيث استخدام الصور تعالى يا عم صور فانا هبص هنا بيقول لي الخيال عند المنفلوطي اكثر مبالغه استنى بس انت عارف يعني ايه مبالغه وغرابه يعني استخدم صوره مبتكره وامتى اقول استخدم صوره مبتكره لما يجيب لي الزيات في غوائل الفقر وجرائ الجوع وهنا او غير مالوفه او كلمه غير مالوفه وده ما حصلش مافيش صور غريبه وغير مالوفه طب الخيال عند المنفلوطي تنوع المبتكره هنا اول ما يقوللي غير مالوفه تنوع الخيال عند المنفلوطي فجمع بين التشبيه البليغ والتمثيلي الحريه شمس تشبيه بليغ يجب ان تشرك في كل نفس من عاش محروما من عاش في ظلمه حالك يتصل حر قبر ولولا ها لكانت حياه الانسان اشبا بشيء اشبه شيء بحياه اللعب المتحركه ما ده تشبيه تمثيلي خلاص اذا يبقى الاجابه دي اجابه صحيحه بس تعال نكمل بينما برزت الاستعاره مكنيه في عبارات الزيات يعني هي دي اللي جايه لان هنا فعلا في استعارات مكنيه مشلا تشبات طيب اعتمد الكاتبان على الصور الخياليه الغامضه المبتكره برض لا التزم الكاتبان جبتها لا منين دي يا عمنا الزيات جايب غوائ الفقر وجراء الجوع لا التزم الكاتبان ببعد عن الصغرى والمجازات غلط لان استخدموا صغر ومجازات وازن وازن بين الكاتبين من حيث استخدام الصوره المبتكره ادام قال لي وازن من حيث استخدام الصوره المبتكره اطلع ابص على الزيات بص جايب لك ايوه يبقى الراجل الكباره ده استخدم صوره مبتكره حلو اقتصر الزايات على الصوره التقليديه معلومه غلط كلاهما جمع بين الصوره التقليديه والصوره المبتكره عندها شويه لعرض فكرتي على القراء بشكل تقريبي ثانيه بس كوم اقتصر على استخدام الصوره التقليديه دون استخدام الصوره المبتكره دي معلومه غلط استخدم الزياد الصوره المبتكره واقتصر المنفلوطي على الصوره التقليديه كده انا هطلع ابص على المنفلوط احتياطا ليه؟ عشان اشوف دي. ماشي هو فلما رايت انه يعذبني عذابا اليما ويحملني منام الحياه واسقامها ما لا يحمله الاباء ابنائهم ما فيهاش حاجه غريبه يعذبني عذابا اليما ويحملني من الام الحياه لكن الحياه يعني لها الام اني وحيده في هذا الم بنفسي من الحزن اهو والالم الله بيعالم نزل في قلبي من الحزن يعني وكان الحزن ده بيلم كلها صور عاديه لا يبقى صوره تقليديه يبقى الاجابه د خلاص وغالبا غالبا مش هتلاقي كاتب تاني بيستخدم صوره مبتكره الا الزيات غالبا خلاص الا لو جاب لك هو مثال قال لك ازاي تستخدموا الفقر والتاني استخدم حاجه زيها بالظبط زي الحريه الحمراء تيجي تحس ان فين وجه الشبه بين الحريه والحمراء تحس ان ايه ما فيش وجه شبه يطلع بسهوله من حيث استخدام الاجاز والاطناب كلاهما جمع بين استخدام الاجاز والاطناب في التعبير عن الفكر ولا جمع الكاتب بين الاجاز والاطناب واقتصر الزيات على الاطناب ولا استخدم الكاتب الاطناب واعتمد الزيات على الاطناب طب تعالى واحده واحده احنا عمالين نعمل ايه الحظ يا بني جمله اعتراضيه ده اطناب يبقى الراجل اللي فوق ده استخدم اطناب صح ولا مش صح طيب فلو ان كل انسان ادى حق الله في ماله فاعطى من فضل ويسى من كفافه وايثر من قله لكان ذلك عسيا ها ان يقر السلام في الارض ماشي طب دي ايه ده يا عمنا جمع الكاتب بين الايجاز والاطناب واقتصر الزيات على الاطناب الزيات اقتصر على الاطناب الزيات اقتصر على الاطناب ولا استخدم الكاتب الاطناب واعتمد الزيات على الاجاز فلو ان كل انسان ادى حق الله في ماله ماشي وبعدين هو الكاتب استخدم اطناف انا م عنديش مشكله ماشي هو هنا في ايجاز في اي حاجه لا ما فيش هنا اجاز ماشي يبقى دي غلط اعتمد الزيات على الاجاز بقى فلو ان كل انسان ادى حق الله في ماله فاعطى من فضله وواسع من كفافه واثر من قله لكان ذلك عسيا ان يقر السلام في الارض اه هنا طبعا كلاهما اقتصر على الاجاز دون الاطناب غلط هنا في ايجاز من الوهت الاولى اه معذره ان يقر السلام في الارض ما هي دي مش هينفع تقر غير كده صح معذره فعل مبني المجهول وادام في فعل مبني المجهول يبقى كل سنه وانت طيب ده ايه يا عمنا ده هنا استخدم الكاتب الاطناب واعتمد الذات على الاجازه طيب اخر حاجه وازن من حيث استخدام المحسنات يجي يقول لي وزن من حيث استخدام المحسنات ماشي محسنات ايه لسه هيقول لي بقى ا كلاهما ما اعتمدوش على المحسنات فوق ومن نظر البصائر نظر نظرا ثاق قبا نافذا وجد ان المعاني الصحيحه والقضايا الكونيه المتعلقه بالخير والشر والنفع والضار مزال نطب بالانسان في حياته الماديه والمعنويه يشترك في العلم بها الناس جميعا ماشي عامتهم وخاصتهم وعلى فكره دي علاقتها بما قبلها تفصيل بعد اجمال منناش املهم تحت سقوف الجماعات ومن عاش تحت سقوف السماوات لان العلم ينبوع يفوز من الداخل ماشي الشهوه الكفاره والكف عن ثوره الطموح والغض من اشراك من اشراف الطمع هنا الراجل استخدم محسنات لفظيه ازاي تستخدم محسنات لفظيه يبقى تعال بقى كلا الكاتبين يعتمد على المحسنات البدعيه اللفظيه والمعنويه الاتنين احنا في السؤال 12 ولا كلا الكاتبين اعتمد على المحسنات البدعيه اللفظيه ولا اللفظيه والمعنويه اعتمد المفروض على المحسنات اللفظيه والمعنويه بينما اكتسر الزيات على المحسنات اللفظيه المنفلوطي الزيات لو بصيت هتلاقيه بيقول لك عالج الاسلام الفقر من طريق اخر عالجه من طريق كسر حده ش الكف والغض من اشراق الطمع طب ما هو الحد والكف ما الاثنين عكس بعض فرغب الغني في الزهد وامر الواجد القناعه ومدح الفقير طب ما هو الفقير طب ما هو ده ا طباق والطباق ده محسنات معنويه يبقى الراجل استخدم محسنات معنويه ومحسنات لفظيه يبقى اعتمد المنفلوطي على المحسنات اللفظيه والمعنويه بينما اكتسر الزيات دي غلط انا بستبعد من خلال واحد ماشي اعتمد الزيات على المحسنات اللفظيه والمعنويه صح اقتصر المنفلوطي على المحسنات المعنويه بس تعالى لو جبت واحده لفظيه خلاص من نظر الى البصائر نظرا ثاقبا نافذا وجد ان المعاني الصحيه والقضايا الكونيه المتعلقه بالخير والشر خير والشر الاثنين عكس بعض دي معنويه ها نفع الضر معنويه ومسائل المنوطه بالانسان وعلى فكره الشر والضر بس خلاص يبقى الراجل هنا عنده ايه ماشي يبقى الراجل هنا بسم الله الرحمن الرحيم عنده الاثنين يبقى الاثنين هم الاثنين يبقى الاجابه ب خلاص سيدنا تمام وازن بين الكاتبان من حيث استخدام الصوره الكليه يلا يجيب لي الصوره الكليه الصوره الكليه يبقى انا هعمل ايه الصوره الكليه عشان تتحقق عند الكاتب لازم تلاقي كلمه دلت على صوت كلمه دلت على لون كلمه دلت على حركه وهنا نفس الكلام كلمه دلت على صوت كلمه دلت على لون كلمه دلت على حركه ان شاء الله كلمه واحده بس طيب عشان اقول ان الاثنين استخدموا صوره ايه الاثنين استخدموا صوره كليه خلاص قومي يا بني قومي يا بني الصلاه فقد نزل ستار الليل نزل فيها حركه يبقى كده في حركه ودب الشفق الاحمر مره ده فيون ماشي وطلت عيون الكواكب من السحب ومسحت ايدي النساء المبتله بندى الليل عن اوراق الاشجار غبار النهار ماشي حلو جميل وقومي برده فيها حركه في صوت ممكن ما لمحتوش هنا من الاول صح ماشي تعال نشوف الثاني اا يكون النهر طافحا بيبقى النهر هنا ممكن نطلعها لون والماء مسقلم طمي الفوار وتكون الدنيا والبلح هنا في لون طلع طلع دي فيها حركه ا شب مختفي فجاه تضاء تضاء فيها لون متباعده عبر الفروع حينئذ نهل في غناء امم غناء دي فيها صوت ماشي والاغصان بتتحرك ماشي وا الماء مثقلا بطمي الفوار و ا عبر الفروع في غناء موقع حلو يبقى هنا في النهايه خلاص مش لازم ادور تاني هو على الاقل ايه مثقلا يعني محملا برده ماشي فهنا في عناصر الصوره الكليه اكتملت عند ابراهيم اصلا اه بس اللي فوق في عندي صوت فوق سؤال هاخلصخلص طب كمل دوت ونرجع له ماشي ماشي تمام في صوت هنا اه قم يا بني هو بينادى اهو والنداء فيه صوت هو بينادي عليه يا بنيه يبقى الاثنين مكتملين يبقى اختار الاجابه اكتملت عناصر الصوره الكليه عند كلا الكاتبين امال اقول امتى افتقدت لو كنت لقيت عنصر واحد مش موجود في طالب بيسال سؤال قول لي يا باشا سؤال رقم 11 بيقول هو فين الاجاز ده اا ان يقر السلام في الارض وفي نفس الوقت ممكن اطلع جاز بحذف المفعول به على فكره زي لما اقول لك فاعطى من فضل مين اللي اعطى هو ماذا اعطى في مفعول به بس محذوف خلاص تمام وهكذا بقى ماشي انا يعني وانا بحل دلوقتي ممكن تلاقيني مش في اجمد حالتي ف في حاجات بعديها عادي بس ماشي لو في حاجه برده وقفني ماشي ماشي وزن بين العبارتين السابقتين من حيث قوه دلاله الالفاظ على عاطفه الكاتب تعالى بقى يعني ايه الكلام ده خلي بالك من الموازنه دي لما يجي يقول لك هات لي ما يدل على دلاله الالفاظ على عاطفه الكاتب يعني الالفاظ اللي استخدمها الكاتب بتدل على العاطفه ولا لا السؤال ده عشان اجاوبه بعمل ايه اتاكد ان الالفاظ اللي استخدمها بتتماشى مع الشرح بتاع العاطفه الفاظ اصلا بتعكس عاطفه الاقتراب عن المكان والهروب منه ثانيه بس هو اصلا كان بيقول لك ان انا بهرب من المكان ده اصلا اصلا في الكنيسه نورت بيتكلم عن المسلمين والمسيحيين وحده اذا يبقى الاجابه دي عند حضرتك بسم الله الرحمن الرحيم غلط الفاظ اصلا الفاظ الكاتب واسفا ابرزت حصرته واساء بينما اصلا الحصر والاواني عكست حنيني للترابط والمشاركه طب فين دي متى قال الي ولم اقعد للطفوله الاولى ولم استحضر صورهم في شيء من الجهد والمشقه وتجد معالم البيت الذي شهد ا تنمحي يعني تختفي من ذاكرتي يبقى الراجل فعلا بيتالم يبقى عنده حصره وعنده اسى والالفاظ اللي استخدمها بتدل على الحصره والاسى وفعلا الالفاظ اللي استخدمها اصلا بيقول لك كنا بنجيب الحصر والاواني وبنشارك بعض مسلمين ومسيحيين يبقى فيها ترابط ومشاركه يبقى الاجابه ب طيب اخر سؤال هنا بيقول لي وازن بين الكاتبين من حيث استخدامهما للصوره الكليه في ايصال الفكر تعال نوازن بين استخدام الصوره الكليهاني يلا بينا يلا بينا انا عايز صوت هنقول الصوت بالاصفر وال بالبينك ده اللون وبالاخضر الحركه مثلا يعني اللي انا عايز الثلاثه هو مخلوق هبط هبطه فيها حركه هذه البقع من عالم من سحر عجيب ضئي الجسم نحس اللون نحس اللون فيها لون ها ماشي مقتل الراس طير الوجب رزق الصدر نحز وجب وقع من السواد سواد برض اقول فيها لون عادي واذا ماشيه ا ماشيه دي فيها حركه احنا قلنا الحركه بالايه؟ ماشي باللون الاخضر اه ماشي اذا يبقى انا عندي كده الراجل ده عدى اا النور هنا عندي والله في كلمات هنا دلت على الايه؟ اللون طب المدفع دي فيها ايه؟ صوت انحناءه فيها حركه وفي عندي كمان طلقه وفي عندي صدى وفي عندي نميل ميل فيها حركه وعندي دخان فيها لون وهكذا بقى يبقى المهم ان الاثنين عندهم ايه؟ صوره كليه يبقى اقول هنا عناصر الصوره الكليه ا مكتمل عند الاثنين ولا افتقدت الصوره الكليه بعض عناصرها اقتصر ك اقتصر اصلا على الصوره الجزئيه لا ثانيه بقى عناصر الصوره الكليه اوضح عند اصلا منها عند الكاتب ولا افتقدت الصوره الكليه بعض عناصرها عند اصلا لا غلط معلومه غلط اقتصر كلا الكاتبين على الصوره الخياليه الجزئيه لا اقتصر اصلا على الصوره الجزئيه هي برده لا يبقى كده في حاجه غلط انا علمت فوق على اه معذره انا قلت فوق هبط ومشي صح اه ادي كده حركه تعال نراجع في حاجه غلط السواد ونحاسي ده لون فين الصوت اه هنا ما فيش صوت يا باشا انا علمت بلون مختلف افتكرت ان في صوت هنا ما فيش صوت اذا يبقى الصوره لم تكتمل عند الراجل ده في حاجه ناقصه في حاجه ناقصه يبقى اقول الاجابه عناصر الصوره الصوره الكليه اوضح عند اصلا منها عند الكاتب يعني حتى لو انت بص انت انا غلطت اهو تمام سرحت وانا بنزل اقرا الاجابات في اجابه هترشدني اللي هي فين تعال يا عم في حاجه غلط اللي هي ارجع تاني فعشان كده وانت بتحل التركيز وانت بتختار الاجابه بتركيز لو في حاجه غلط هتبان خلاص عامله زي الرياضه كده يبقى الاجابه عند حضرتك ا كده انا خلصت فكره اي سؤال موازنات ممكن يساله لك في الفكره العامه فديني ان شاء الله باذنك يا رب باذنك يا رب جايبها لك. طيب عندي ورقه المصطلحات الادبيه دي هتنزل لحضرتك خلاص هتنزل لك مع الملفات اللي نزله لك نزلت يا عبد الله اليوم ولا لسه؟ اه يا مستر ماشي والملف ده اتجاوب ونزل والملف اتجاوب ونسل ده كلام جميل يا مستر لا مش هتتذاكر دي مش حفظ دي القراءه بس يا اسماعيل افهمها يعني ايه افهمها مش هيجي في الامتحان مش هيجي في الامتحان يقول لي يعني ايه سرد خارجي وانما يجي يقول لي استخدم الكاتب السرد السرد الخارجي او السرد مثلا فانا فاهم يعني ايه سرد فمطلوب مني قراءه فاهمه مثلا لكن مش هقعد احفظ ابص عليها اه ما انا بقوللك ابص عليها اقراها بس ايه افهمها طيب نقطه بس معايا ركز معايا عشان في حته في القصه القصيره والروايه دايما بيجي يلعب عليها بص يا عمنا اي نص هيجيبهولك يجي يسالك يقوللك هو النص اللي قدامي ده هو مقال قصصي ولا جزء من الروايه ولا مقال اجتماعي ولا قصه قصيره انا بخ بحدد الاجابه بناء على ايه؟ بناء على الشرح اللي موجود يعني الراجل لما يجي يقول لي على سبيل المثال ده قصه قصيره امتى بختارها قصه قصيره لازم يكون مكتوب لي جنبها صفات القصه القصه القصيره ايه صفات القصه القصيره لازم يقول لي تتسم بقله الاحداث اول ما يقول لي تتسم بكثره الاحداث يبقى الاجابه دي غلط لازم يقول لي تتسم بمحدوديه الشخصيات القصه القصيره دي سمات القصه القصيره يا جماعه القصه القصيره لازم تتسم بقله الاحداث دي ثوابت ولازم تتسم بمحدوديه الشخصيات ولازم تتسم بان المدى الزمني بتاعها قصير ولازم تتسم بمحدوديه الزمان والمكان ولازم تتسم بالتركيز والتكثيف اللي بنسميها عنصر التكثيف اللي هي الاجاز يبقى دي يا عمنا ثوابت طول ما انا بتكلم على القصه القصيره ده لازم يبقى موجود على العكس الناحيه التانيه الروايه الروايه لابد ان تتسم بكثره الاحداث لازم لازم الاحداث لازم يقول لي كده كثره الاحداث في موجود ولا مش موجود ادام قال لي روايه يبقى كثره احداث ادام قال لي روايه يبقى بتحكي حياه كامله وبتتسم الشخصيات بانها متعدده لازم الشخصيات تبقى متعدده طيب الزمن زمن لازم الزمن والمكان هيمتد ويتعدد الزمن يمتد والمكان يتعدد طب ماذا لو قال القصه القصيره بتتسم بان الزمن بتاعها ممتد غلط القصه القصيره الزمن بتاعها بيتعدد غلط الروايه الزمن بتاعها المكان بتاعها محدود غلط الزمن بتاعها قصير المدى غلط طب الروايه اللغه بتاعتها بتتسم بالاجاز غلط الروايه اللغه بتاعتها تتسم بالاسهاب او الاطاله او ممكن يغيرها لك بكلمه الوصف الزائد طب مين النص النسر اللي ينفع اشيل منه جمله دون خلل في المعنى؟ لو حذفت جمله وما يحصلش خلل في المعنى الروايه احذف جمله عادي لكن هنا لو حذفت جمله وحصل خلل في المعنى يبقى ده ايه يا عمنا؟ ادام حصل خلل في المعنى يبقى لو سالك كده يقوللك فين النص اللي انا لو شلت منه جمله او كلمه ممكن يحصل خلل في المعنى قصه قصيره طب ممكن اشيل منه جمله وما يحصلش حاجه الروايه خلاص تمام طيب كده احنا خلصنا المصطلحات خلصنا النص النثري بالاسئله اللي ممكن تيجي على النص النثري بالاسئله اللي بتيجي على الادب النثري بالمصطلحات بالموازنات بكل حاجه تخص الادب النذر خلاص تمام خشلي بقى يا عم عبد الله على التعبير ابعت لي ملف التعبير لانا مليون على حاجات بس في عالم موازي والله ضله في عالم عالم ثاني سبحان الله عالم غير عالم البشر ماخدنا بس يا بخت والله مشغنى والله على فكره فعلا والله احيانا بحسد الناس كده المفروض الطالب بيبقى عامل عصاب ثلاجه النهارده اه ده بيدربهم يعني بيدربهم متقابس الشخصيه ما يعرفوش ان هو شخصيته كده على طول انا شخصيه النهارده متقمص الثلاجه اكتسبتها الشخصيه الوحيده اللي تلاقي الدنيا بتخبط وتقلب وهو عامل ايه انتوا بداتوا تتخانقوا في في رئاب بتطير هنا طب يا جماعه عايزين مني حاجه طيب صليتوا على النبي بص يا سيدنا التعبير ركز معايا بقى في الكام نمط اللي هنشتغل مع بعض فيهم دول ركز لي معاهم قوي ثانيه معذره يلا بينا الملف ده معاهم يا عبد الله ها طيب بص يا سيدنا من الانماط اللي في غايه الاهميه هي اللي عمال يكررها من 25 دور اول دور ثاني رجع قررهااني ومن اول استرشادي ها رجع قررهااني في استرشاد 26 بكل اشكاله ها عمال يلعب عليهم في نمط بس انا يعني احتياطا كده جايبه لكاني الزياده من باب الايه الامان لكن ركز لي قوي على الماض دي وتعال افكرك او اعلمك لو انت واقع شويه ازاي بحل النمط ده بمنتهى البساطه مش موضوع محتاج مذاكره محتاج بس تركيز اعمل واحد انين 3لا بص يا عمنا نمط التفصيله التي لا غنى عنها لشرح الفكر لا اما هيسالني انما التفصيل التي لا غنى عنها لشرح الفكره او التفصيله التي يجدر حذفها يعني ايه لا غنى عنها لشرح الفكره هيديني النهارده جمله كده صغيره مكونه من سطر او نص سطر او سطرين ايا كان ويقول لي يلا التفصيله التي لا غنى عنها لشرح انا عشان اختار معناها ايه انت هتنزل تختار لي الاجابه اللي بتشرح نفس المعنى ده هختارها ازاي هتقرا الاول السطرين دول قراتهم او السطر ده اه قو لي بس هم بيتكلموا عن ايه حدد لي كلمات مفتاحيه كلمات مفتاحيه مش قصدي تدور على الكلمه تز تدور عليها انا قصدي كمعنى يا جماعه اللعبه اللعبه في امتحان العربي معنى حدد لي الكلمات اللي بيتكلم عليها المعنى الراجل بيتكلم عن ايه هنا مشاريعه النقل الذكي المستدامه زي المونوريل والقطال الكهربائي ليست مجرد حلول للاختناق المروري بلايه شريان حياه بيربط المدن الجديده او يربط المدن الجديده بقلب العاصمه ويحافظ على البيئه اه يعني هنا بيكلمني عن بيكلمني عن اهميه وسائل النقل المستدامه اللي هي الجديده وان هي كمان بتحل لي مشاكل يعني هنا بيكلمني عن الاهميه وان هي بتحل لي مشاكل اختناق وان هي بتحافظ لي على البيئه يبقى ده اللي بيتكلم عليه يلا بينا بقى هنزل اختار الاجابه اللي بتتكلم في الحته دي طيب تصمم محطات المونوريل لتكون قريه تجمعات سكنيه لتقلل من وقت الرحله المواطنين ثانيه بس هنا اتكلمني عن اهميه المونوريل اهميتها من حيث الاختناقف الاختناق وبتحافظ لي على البيئه اهميتها من حيث ده هو بيتكلم على كده احنا في السؤال الاول هنا ها دي اهميتها ايه يقلل المونوريل الاعتماد على الحافلات التقليديه ولا بيس المونوريل في تيسير انا عندي مشكله هنا ان هو تقليل وقت الرحله ده مالهاش علاقه بالنقطتين دول صح جميل طب بيقلل منوريل الاعتماد على الحافلات التقليديه اذا كان هو فوق بيكلمني عن قطار ماشي تمام وبيخفف من التلوث السمعي اه والازدحام في الشوارع والميادين ام بس هو فوق بيقول لك ليست مجرد حلول الاختناق المروري يبقى هو شوريا حابب يربط المدن يعني هو كمان بيربط لي المدن مش بس هنا بيتكلم على اختناق المروري ده بيقول لي ان هو بيربط المدن وبيحافظ على البيئه فانا عايز الحته ان هو بيربط المدن دي بيسمور في تيسير انتقال الافراد بين المدن الجديده اهو بيربط المدن مستخدما طاقه كهربيه خاليه من المبعاثات الكربونيه الضاره يعني مع كده بيحافظ على البيئه الاجابه دي تحقق فيها الحاجتين ان هو مش مجرد بس ان هو بيوفر لي الاختناق ماشي حلو بس هو فين ربط المدن وفين الحفاظ على البيئه هي دي يتطلب انشاء مسارات المونور لاستثمارات ماليه ضخمه وعقد شراكات استراتيجيه الاجابه عند حضرتك هنا غلط لانه بيكلمني عن الاست الاستثمارات والاحتياجات فين الاهميه من حيث العنصرين دول يبقى الاجابه عند حضرتك ج يبقى انا اركز فوق هو بيتكلم على الاهميه من حيث ايه ماشي قال لي ان هي مش مجرد اختناق يعني هو بيحللي الاختناق بس بيعمل حاجات تانيه اللي هي ايه بيربط المدن ببعض بيحافظلي على البيئه يبقى انا مركز على الحاجات دي بيحافظلي على الاختناق يعني قصدي بيحللي المشكله دي بس في نفس الوقت بيربط بين المدن وبيحافظلي على البيئه يبقى انا النازل ادور على الاجابه دي تاني التفصيله لاغنا عنها السؤال رقم انين العباره الادق يجي ما يقوليش التفصيله التي لا غنى عنها يجيبها لي بالصيغه دي العباره الادق في اداء المعنى السابق هي نفس معنى التفصيله التي لا غنى عنها طيب تسهم الممرات المائيه للاستراتيجيه في استقرار الاقتصاد العالمي واي تهديد لامنها ينذر بازمات طاحنه تهدد دول العالم اذا يبقى الراجل هنا بيقول لي ايه تسهم الممرات المائيه بيتكلم عن الممرات المائيه زي مثلا على سبيل المثال مضيق هرمز ما بيتكلم عن قناه السويس اي ممرات مائيه دي بتساعد على ايه او بتسهم في استقرار الاقتصاد العالمي اي تهديد ليها هيؤدد ايه هيهدد العالم وهيهدد اقتصاد العالم حلو فين الاجابه اللي بتدي لنفس المعنى ده طيب تعبر نسبه هائله من امدادات النفط والتجاره الدوليه يوميا عبر ممرات الممرات المائيه وتؤدي عرقله ملاحتها لارتفاع الاسعار وتوقف المصانع امم صح مش هنا بيتكلم على الاقتصاد بيقول لك ان ديت بتاثر على الاقتصاد وان لو دي اتاثرت الاقتصاد هيتاثر ايوه ما هو هنا بيقول بيقول ان الممرات دي بيعدي منها النفط اندازدات النفط والتجاره العالميه ولو اعرقلت كل حاجه هتيه هترفع طب بس دي تمام بس تعال نكمل تتطلب حمايه الممرات المائيه من التدري الامنيه والقرصانه تشكيل تحالف ثانيه بس هنا بيكلمني عن دورنا نحو الممرات المائيه مش بيتكلم عن الممرات المائيه لو ما استقرتش الاقتصاد مش هيستقر مش هيستقر مع حضرتك طب تتميز الممرات المائيه بموقع الجغرافي ان بيتكلم عن اهميتها من حيث الموقع الجغرافي مش اهميتها في الاقتصاد العالمي هتقوللي ماشي ما هو بيسهل حركه انتقال الافراد والبضائع ما بيكلمش ان هي بتسهل هو بيتكلم ان الممرات المائيه لو حصل فيها حاجه الاقتصاد بتاع العالم هيتضر يزيد اللجوء الدائم الى طرق بحريه بديله من تكلفه الشحن هو هنا مش بيتكلم عن الطرق البديله هو بيقول لك ان الممرات المائيه لو ما استقرتش العالم كله مش هيستقر اقتصاديا يبقى الاجابه الوحيده اللي بتتكلم في الحته دي الاجابه الف خلاص سيدنا تمام السؤال اللي بعده النمط التفصيله التي لا غنى عنها برده سلسله المعلومات التي يمكن ان يستخدمها الكاتب لاثبات صحه هذا الادعاء ايه ده يا عمنا هو نفس طريقه الصياغه او هو نفس السؤال بس بالصياغه مختلفه هي نفس طريقه الاجابه قصدي بس هي الصياغه مختلفه اللي هو يقول لك ايه سلسله المعلومات اللي بيمكن ان يستخدمها الكاتب لاثبات صحه هذا الادعاء اللي هو ايه اشرح ما تخافش من الصياغه طيب واحده واحده بقى كده افهم بس هو بيتكلم في ايه بيقول لك استبدال الاكياس البلاستيكيه بالبدائل الورقيه او القماشيه لا يمثل مجرد تغيير بسيط في العادات الاستهلاكيه بل هو خطوه حاسمه لانقاذ الكائنات البحريه من خطر الانقاض يبقى هنا الراجل بيقول لي ايه؟ ان احنا لو استبدلنا الاكياس الورقيه البلاستيكيه بالورقيه يعني استخدمنا الورقيه بدل البلاستيكيه ده كده مش بس احنا غيرنا السلوك لا ده احنا كمان اخدنا خطوه او خطوه حاسمه عشان ننقذ مين؟ الكائنات البحريه من خطر الانقراض ماشي كده سلسله المعلومات اللي يمكن ان تثبت صحه هذا الادعاء اللي هتثبت لي صحه الادعاء ده ايه اللي هيثبت لي صحه الادعاء ان احنا لو استخدمنا البدائل الورقيه يبقى احنا كده هننقذ الكائنات البحريه تقارير اقتصاديه دوليه تؤكد تراجع ارباح مصانع بلاستيك لصالح الشركات الناشئه مالهاش علاقه انت كده ما بتثبتليش ان استخدام الورقي هياكد لي ان احنا هنحمي مين فين حمايه الكائنات البحريه انا عايز حمايه الكائنات البحريه دراسه علميه توضح استغراق الم استغراق المنتجات البستيكيه مئات السنين لتتحلل في التربه مما يلحق دارا بالغا بالرقعه الزراعيه لا انا مش عايز الرقعه الزراعيه انا عايز ضررها على الكائنات البحريه بيانات بيئيه ترصد انخفاضا انخفاضا ملحوظا في اعداد السلاحف والاسماك النافقه بالمناطق التي حضرت استخدام البلاستيك نتيجه تراجع حالات اختناقيه بالنفايات يبقى الاجابه عند حضرتك هنا يا عمنا هي دي ليه تعال يا باشا مش انت عايز ضرر البلاستيك على الكائنات البحريه السلاحف والاسماك النافقه كل ده بسبب ايه؟ اه بدات يحصل فيها انخفاض ملحوظ بسبب استخدام البلاستيك ليه نتيجه اختناع بالنفايات يبقى هي دي الاجابه فهمت بختار الاجابه بناء على ايه ولا ابحث علميه تحذر من تحلل الاكياس البلاستيكيه في مياه المحيطات فين الضرر انا مش عايز جسم الانسان للكائنات البحريه اثرها السيئه على الكائنات البحريه ما فيش يبقى دي الاجابه الوحيده طيب يجي يقول لك ايه حد من ميالي الفكره التي يجدر بكاتب المقال حذفها الحته دي يا جماعه كان بيجيبها قبل كده وبطل يجيبها خلاص يعني ما تطرقش ليها تطرق صريح في امتحانات ثانويه عامه ولكن هي نفس الفكره بالظبط يجي يقول لي الفكره التي يشدر بكاتب المقال حذفها لا معذره ده ديت ا لا لا ده دي لا غنى عنها معذره ده دي مالهاش علاقه ده دي العكس تماما ده انا بكلمك على ال دماغي راحت فين في الحته التي ا تعد حشوا جايه كمان شويه الفكره التي يجدر بكاتب المقال حذفها دي عكس دي يعني ايه يعني شوف هو بيتكلم عن ايه واختار الاجابه اللي عكسها قلق الامتحانات اسبابه طرق التغلب عليه ماشي طيب ان تزويد الطالب باليات نفسيه وخطوات عمليه قابله للتطبيق داخل قاعه الامتحانات كتقنيات استرخاء والسيطره على الافكار السلبيه لخفض مستويات القلق هو عايز يشدر يعني ما بتتكلمش عن قلق الامتحانات هنا بيتكلم عن القلق واسبابه وطرق التغلب عليه بيتكلم عن حاجات نفسيه صح اه بيتكلم عن حاجات نفسيه وخطوات عمليه قابله للتطبيق صح كده اه هو في حاجه غلط هو بيقول يشدر بالكاتب حذفوها ازاي والله العظيم ده اناقوللك قهوهاني انا مش عارف عايز اشرب قهوه تاني هي اسباني انا عمال اقراها حسفوها عمال اقول في حاجه غلط طب ازاي حسفو فوق ما هي الاجابه ا اصلا شوف يا اخي لا اطلبوا لي اطلبوا لينش بقى اطلبوا لينشجيب لاه اسبانش بس قبل خليه بقى الحان الكوبايه شايفا خلاص تمام بس ثانيه نص دقيقه طيب نرجع تاني لموضوعنا الراجل بيقول لك الفقره اللي بيشدر بكاتب المقال ذكرها ذكرها يعني ايه نفس الفكره التفصيله التي لا غنى عنها لشرح هي ايه طيب اللي هي ايه بقى طول ما انا بتكلم عن قلع الامتحانات اسباب وطرق التغلب عليه يبقى دي تبعي هنا بيقول لي تزويد الطالب باليات نفسيه وخطوات عمليه قابله للتطبيق داخل قاعه الامتحانات ها بيتكلم اهو على الحاجات النفسيه اللي هي قلق الامتحانات واسبابه وطرق التغلب عليه زي تقنيات الاسترخاء ماشي اسبابه السيطره على الافكار السلبيه ماشي او ازاي اتغلب عليه معذره طيب خفض مستويات القلق حلو يبقى دي معايا التركيز على الجوانب الفنيه والتنظيميه كقراءه التعليمات بتمعن وتحديد اولويات الاجابه والتخطيط الزمني يضمن للطالب التعامل ثانيه هو هنا مش بيتكلم على القلق هو هنا ازاي اتعامل مع ورقه الامتحانات يبقى هنا مش بيتكلم عن القلق هنا بيتكلم في الاجابه ب ازاي تتعامل مع الامتحان وده نتكلم عليها كمان شويه الامتح الاهتمام بالتغذيه السليمه وتناول الاطعمه ايوه هيعمل ايه؟ هيسم بشكل مباشر ايوه ايوه في تعزيز التركيز ورفع كفاءه الذاكره جميل بس هو مش عايز التركيز مش عايز كفاءه الذاكره هنا بيتكلم عن قلق الامتحانات الاستخدام المفرط للاواتف الذكيه ها هيعمل ايه هيؤدي الى تشتيت الانتباه واضعاف قدره الطالب على التركيز هو بيكلمني عن قلق الامتحانات بيتكلم عن اسباب القلق بيتكلم ازاي تغلب عليه مش بيتكلم ازاي اتعامل بتركيز مع الامتحان يبقى الاجابه عند حضرتك يا سيدنا الفعلا اللي بعده طيب سؤال معكوس بقى التفصيله التي يجدر بالكاتب ايه حذفها التفصيله اللي يشدر بالكاتب حذفها ايه بقى اقرا بس هو مديك ايه الالتزام ده العكس هتنزل تختار الاجابه اللي ما بتتكلمش عن الموضوع ده فانا محتاج احدد في كلمات مفتاحيه بيتكلم عن ايه الالتزام بتعليمات الطبيب فيما يخص مواعيد وجرعات الدواء هو الخطوه الاهم لنجاح العلاج وتجنب المخاطر الصحيه. تعال يا عمنا تعالى الالتزام بتعليمات الطبيب ماشي فيما يخص يبقى انا هنا لازم التزم بمواعيد الطبيب دي النقطه الاهم عشان ايه العلاج ينجح وعشان اتجنب المخاطر تمام كده تمام بيضمن تناول الدواء في وقت المحدد الحفاظ على تركيز ثابت للماده الفعاله في الدم ما يسرع من وتيره الشفاء هنا بيتكلم عن ان انا لو التزمت بتعليمات الطبيب ان شاء الله باذن الله نسبه الشفاء هتيجي بعد توفيق ربنا طيب او بعد شفاء ربنا طب لو ما التزمتش هتعب طب ما هي بتتكلم في نفس الموضوع اللي بيتكلم في نفس الموضوع مش هختاره خلاص ماشي طب يتسبب التوقف في اخذ عن اخذ العلاج قبل اكمال الجرعه المقرره في حدوث انتكاسه صحيه هنا بيقول لك لو ما التزمتش على المواعيد اللي هتاخد فيها العلاج ممكن يحصل انتكاس هو نفس اللي فوق طب يعارض اخذ جرعه مضاعفه لتعويض جرعه منسيه المريض لخطر التسمم والاثار الجانبيه المدمره يعني لو انت ما التزمتش هيعود بالسلب صح طب يفضل العديد من المرضى تناول العقاقير في صوره اقراص صلبه بدلا من الادويه الايه السائله لتجنب المذاق الايه المر هل دي ليها علاقه ان انت لو ما التزمتش هيحصل ايه لا هو بيتكلم عن الدواء بس ما بيتكلمش هنا ان انت لو التزمت بتعليم الطبيب ايه اللي هيحصل ولو ما التزمتش ايه اللي هيحصل لا خالص ده بيقول لك ان بعض الناس بتحب تاخد قرص بدل ما تشرب الدوا الايه زي دوا الكحه كده طعمه مر طعمه وحش طب التفصيل اللي بيشجدر حذفها يلا ابص كده سريعا بيقول لك ايه تخفيف الخسائر الناجمه عن الزلازل يكمن في تطويع التكنولوجيا لتصميم مباني قادره على امتصاص الصدمات تعالى بقى انت بتكلمني عن ايه بكلمك ان احنا لو استخدمنا التكنولوجيا فعلا عشان نبني مباني هتقدر تخفف لنا لو احنا مباني بتمتص الصدمات هنقدر نخفف من فكره الزلازل ان وقت الزلزال لا قدر الله ما يقعش البيت ليه؟ لان فكره البيت نفسه مبنيه على صمامات ا قابله للايه؟ للصدمات ماشي فين الاجابه اللي ما بتتكلمش عن الحته دي؟ حاضر تعالى نشوف دمج مكابس هيدروليكيه وقواعد مطاطيه مرنه في اساسات نطاحات السحاب يسمح المباني بالتارجح مع طب ما بتتكلم طول ما هي بتتكلم انا مش عايزها انا عايز اللي بيصدر ايه حذفهم عشان كده في اللي فاتت لما لقيت يصدر انا افتكرت ان هو عايز احذفه طب تدريب فرق الحمايه المدنيه على استخدام معدات الرفع الثقيله والاستشعار الحراري بيسرع من عمليه انتشال العلاقين من تحت الانقاضاني تدريب فرق الحمايه المدنيه على استخدام معدات الرفع الثقيل والاستشعار الحرا الحراري ده بيسرع من عمليه ايه ان احنا لو في حصل زلزال نعرف نجيب تسلم ايدك يا عم جاسر تسلم ايدك يا ريس لو في لا قدر الله حصل زلزال وناس تحت الانقاض نعرف نطلعه حلو هل دي ليه علاقه يا ابني والله ما ليها علاقه باللي فوق هو اه بيتكلم عن الزلازل برده بس مالهاش علاقه بالمباني هنا بيكلمني عن مين بتوع الدفاع المدني طب استخدام مواد بناء خفيفه الوزن هتساعدني ان هي تعرف تقاوم الهزات ماشي تبع الفكره تبع الفكره فمش هختارها دي الوحيده اللي مالهاش علاقه بده انا عايز اللي مالوش علاقه طب تزويد البنيه التحتيه للمباني بانظمه استشعار دي هتساعدني من الاهتزا برده دي تبع ادام تبع كانسلها انا عايز اللي مالهاش علاقه بالمباني و لو انا دخلت فيها التكنولوجيا يبقى انا كده اتجنب الزلازل والاهتزازات الوحيده ما بتتكلمش على ده هي بقى اللي بعده الراجل بيقول لك التفصيله التي يصدر حذفها برده تعالى اصبح الانشغال بالهواتف الذكيه اثناء القياده المسبب الاول للحوادث المريه يبقى بيكلمنا عن ضرر الهواتف الذكيه وان هي بتسبب ايه هي اللي بتسبب الحوادث المريه طيب متجاوزا بذلك الاسباب التقليديه ماشي يبقى هنا بيكلمني عن خطر الهواتف الذكيه وهي السبب في الحوادث المروريه عايز يصدر حذفها لان لو قال لي شرحها يبقى انا كنت انزل اختار الفكره اللي بتشرحها دلوقتي انا هختار الفكره مالهاش علاقه بتؤكد التقارير ان رفع السائق عيني ان ان رفع ان رفع السائق عينه عن طريق عن الطريق لثواني معدوده لقراءه رساله نصيه يضاعف بس يبقى دي بتتكلم في نفس الموضوع انه استخدم الهاتف وده ممكن يؤدي للايه؟ لحادثه لا قدر الله يؤدي الانخراط في مكالمه هاتفيه طويله الى تشتت الانتباه مما يؤخر رد فعل السائق وقدرته على ايوه التوقف المفاجئ فده ممكن يعمل لي ايه يا عمنا؟ اه طب يمثل اهمال الصيانه الدوريه للمكابح واستخدام اطارات متهالكه خطرا دائما يفقد السائق ثانيه بس هنا بيتكلم عن الهاتف واثره في الحوادث لا يبقى دي الاجابه دي مالهاش علاقه بدي يبقى هي دي اللي انا هختارها طب بيزيد الانشغال بتصوير مقاطع ماشي ده هي في النهايه انا هصور مقاطع بالموبايل فده موبايل يعني فساعتها او بالهاتف فساعتها ده ممكن يوقع حادث وماستظرفش هو تيجي تقول لي ما انا ممكن اصور بالكاميرا خلاص ما هو في النهايه يقصد هنا وسيله الايه الهاتف الذكي يبقى الاجابه ج طيب ده سؤال فكرته كانت بتيجي زمان وارد ممكن يستخدمها في القراءه وفي التعبير ثاني انت عارف عباره عن ايه نفس دي بالظبط بس صيغه مختلفه الفكره اللي بتعد حشوا يعني انت عدوا حشوا احذفها هي هي نفس الفكره اللي فاتت فتعد حشوا يعني ايه زائده مالهاش علاقه اهميه تنظيم الوقت في حياه الطالب ممكن تيجي في التعبير هي نفس الفكره بالظبط غير الصيغه بس طب يبقى اي حاجه بتتكلم عن تنظيم الوقت في حياه الطالب يبقى دي مش حشو حشو يعني ينفع احذفها يلا بينا يلا بينا ترتيب الاولويات والبدء بالمهام الاكثر اميه وصعوبه دي بتتكلم عن التنظيم اه ما هو ترتيب الاوليات ده ليه علاقه بالتنظيم اثر التخطيط اليومي في تقليل التوتر والضغط النفسي قبل الامتحانات ده ليه علاقه بالتنظيم اه مقارنه بين افضل التطبيقات الالكترونيه الحديثه لتصميم الجداول المدرسيه ثانيه بس هو انت لما تقارن بين افضل التطبيقات الالكترونيه عشان تعمل جدول ده ليه علاقه بالتنظيم المقارنه بين التطبيقات مش تنظيم هو عمل الجدول هوتنظيم فضحك عليك وقال لك مقارنه بين افضل التطبيقات ده مالوش علاقه بالتنظيم زي طالب كده عمال يفضل يسمع ده ويسمع ده او يسمع فلان ويسمع فلان او صاحبه يقول له كذا وصاحبه ده مالوش علاقه بالمذاكره علاقه بالمذاكره ان انا ابقى منظم وانا عارف انا بعمل ايه نفس الكلام انا النهارده مقارنه انا طول ما انا بنزل ابليكيشن الابلكيشن ده بينظم لي الدنيا اول ما استخدمه يبقى كده ده اسمه ايه؟ انا كده بنظم جدولي لكن انا عمال اسال صاحبي انزل ابليكيشن ده وانزل الابليكيشن ده طب اقارن ما بينهم طب تعال نخش على اليوتيوب نشوف مين اللي استخداماته اكتر واحسن يبقى ده مالوش علاقه بالنظام ده انت لسه في حاله المقارنه تخصيص اوقات محدده للمراجعه واخرى للراحه ده ليه علاقه بالنظام يبقى الوحيده اللي مالهاش علاقه باهميه تنظيم الوقت هي مين ج طيب في سؤال ام على رقم لاثه يا مال ثلاثه بس كتير بعتت مش فاهمين تقريبا الاجابه مش فاهمين الاجابه ولا مش فاهمين السؤال عشان تفرق هو مش عارف بس يعني كتير كتبوا السؤال رقم لاه كتير كتبوا السؤال رقم لاه انا كده محتاج ابص انا على افتح هنا معايا طيب سلسله المعلومات هو الراجل بيقول لي ايه حدد من مالي سلسله المعلومات سيبك يعني حدد سيبك من كلمه سلسله المعلومات التي يمكن ان استخدمها الكاتب لاثبات صحه هذا الادعاء من الاخر كده فين فين الاجابه اللي ممكن اثبتها كصحه لو انا بدعي هذا الادعاء ايه الادعاء اللي انا ادعيته فوق يعني ايه الادعاء الادعايه يعني المقوله مش شرط الدعايه يعني قول خاطئ ادعايه يعني مقوله فين المقوله اللي اتقالت فوق هو فوق كان بيتكلم عن ايه ان البلاستيك مضر للكائنات البحريه يبقى انا دلوقتي عايز عايز اختار اجابه بتتكلم ان البلاستيك مضر للكائنات البحريه بس كده خلاص انا هنا عملت ايه يا عم عبد الله غيرت صيغه السؤال زي ما هو غيرها لي قبل كده جاب لي بنفس الطريقه يجيب لي سلسله المعلومات التي يمكن ان استخدمها اللي هي ايه اشرح بس اشرح يعني ايه هات لي الحاجه اللي ينفع استدل بيها ان البلاستيك مضر للكائنات البحريه بس كده انت عايزني استدل على ايه؟ على اللي فوق ايه اللي فوق البلاستيك مضرور الكائنات البحريه يبقى انا هختار اجابه ينفع استدل بيها يعني ينفع اقولها كدليل لحد ان البلاستيك مضر الكائنات البحريه فعشان كده الاجابه ج اللي هي ايه بيانات بيانيه ترصد انخفاضا ملحو انخفاضا ملحوظا في اعداد السلاح في الاسماك النافقه للاستيك اه استخدام البلاستيك عشان انا هنا لما قللت استخدام البلاستيك ايه اللي حصل السلاحف والاسماك النافقه النسب في نسب ان هي بتموت قلت نتيجه لايه تراجع حالات اختناقيه بالنفايات يعني معنى كده ان البلاستيك هو اللي كان ايه بيموتها يبقى انا كده قلت دليل ان البلاستيك كان مضر للكائنات البحريه طب ليه ما قلتش با انت قلت دليل ان البلاستيك مضر للركعه الزراعيه وانا ماليش دعوه بالركعه الزراعيه والراجل قال لي فوق كنا بحريه خلاص تمام اللي بعده الراجل يقول لي ايه؟ حدد النموذج الانسب سؤال مهم قوي قوي قوي قوي قوي للربط بين الفقرتين السؤال ده بجاوبه ازاي؟ كلمه السر في الفكره التانيه لازم اشوف علاقتها هي بالاولى لما يجي يقوللي ايه نشرت بعض التقارير التي تفيد بان السجائر الالكترونيه اللي هو الفيب غير ضاره او غير ضاره ولا تحمل اي اضرار صحيه على الاطلاق وتعتمد على التبخير بدلا من الحرق عارف انت لما حد يجي يقوللك ايه ده صحيه صحيه صحيه صحيه ما فيش فيها ضرر مافي ايه مافيش فيها ضرر لا ولا ما فيش فيها ضرر بقى وما تقوليش بقى حرام لان ما فيهاش ضرر بقى حاجه حلوه اهي مما يق الجسم من الايه السموم المعتده والكلام ده طيب وقد اثبتت منظمه منظمه الصحه العالميه ايه ان رزاذ تلك السجائر يحتوي على مواد كيميائيه سامه ومعادن ايه ثقيله فضلا عن احتوائيه على نسب عاليه من الايه نيكوتين حلو يبقى علاقه الجمله بما قبلها الفكره دي يا عم احمد بتؤكد المعلومه اللي فوق ولا بتكذبها عكسها ولا مش ولا معاها ادام عكسها يبقى ده اسمه ايه زعمه وتفنيد خلاص اللي بعده يا مستر اكس احنا علينا جنا اكس ما هي اكس دي معناها ايه يا جماعه في ايه يا جماعه يا جماعه اكس دي معناها ان دي الوحيده اللي حشو فدي اللي هنحذفها عشان كده كتبت صح جنبها ايه يا رجاله مش الدرجه دي الدنيا بقت انا بحس ان انا بشرح لحد تاني ففي ناس بتبص على الصور بس هو انا مش انا بشرح لكم انتم فيجيبك هي الطلبه بتقول مستر عاملها ليه غلط لا لا هو بيكون عشان اه ده هو اسماعيل بيامن يعني خايف الطلبه تفهم غلط لا يا عم الطلبه الذكيه يعني النموذج اللي تبعه الكاتب في ترتيب الفقرتين يلا يا باشا تعالى هقرا الفكره الاولى السمنه المفرطه مش مجرد مشكله فرديه بتتعلق بالمصدر الخارجي بلاقيها قنبله موقوطه بتؤدي الصحه العامه يا عم ماشي عشان كده لازم نتعامل معاها ان هي كوباء يتطلب تدخلا حاسما جميل يبقى الراجل هنا قال لي فكره تعالى اخش على اللي بعده ان علاج الامراض المرتبطه بزياده الوزن يكلف الاقتصاد العالمي تريليونات الدولارات سنويا وقد اشارت تقارير منظمه الصحه العالميه الى ان السمنه ترتبط ارتباطا وثيقا بالاصابه بامراض خطيره كمرضى السكري وامراض القلب اذا اللي حصل ده يا عم احمد سين سؤال تحت مؤيده للي فوق ولا معارضه لها مؤيده فوق بيقول لي على فكره السمنه السمنه المفرضه دي كارثه كارثه للافراد وكارثه للصحه العالميه او العامه يعني العالميه يعني لكل الناس عشان كده لازم تتعامل معاها كوباء تحت بيقول لك خلي بالك السمنه دي بتؤدي الى ايه امراض خطيره زي السكري وامراض الايه قلب زي الوباء بالظبط اذا يبقى دي عباره عن ايه يا عم احمد؟ راي ودليل. ممكن اعدل تعديل يا عم احمد؟ طيب خلي بالك علشان ممكن يجيلك هنا يا عم احمد يقول لك زعم ودليل. مش الزعم ده حاجه غلط. مش جابها قبل كده في ثانويه عامه بس كان جايبها كعلاقه. الزعم هو راي يحتمل الصحه. اه راي يحتمل ممكن يكون مش راي علمي راي حد بس حد ده قال دليل على رايه يبقى اصبح ايه؟ زعم ودليل عشان كده تعمل حسابك ان ممكن تلاقي حاجه زي كده عادي خلاص ممكن تلاقي راي وتفنيد يعني راي حد وانا بفنده بدل ما استخدم زعم الله ينور عليك فيلعب معايا لعبه الايه انا غيرت المصطلح مين اللي قال لك ان الزعم لازم يبقى حاجه خاطئه ممكن يبقى راي حد يحتمل الصواب ويحتمل الخطا انا كطالب ثان عام ماليش دعوه انا عايز ابص على الجمله اللي تحت بتايد يبقى الجمله اللي تحت دليل هو ده اللي يهمني ماليش دعوه قبلها مكتوب ايه معارضه او ضد يبقى ده اسمه ايه تفنيد طب ليه مش مشكله وحل يا عم عبد الله انتوا نزلتوا السؤال ده الطلبه تحله اه كانوا في حد عاملينه مشكله وحل ها في ايه السؤال خلص ماشي طيب ده مشكله وحل لا مش مشكله وحل لانك عشان تقول لي مشكله انا موافق ان المشكله اللي فوق اللي هي السمنه المفرطه فين حلها في ناس بتقول ج ثانيه بس ثانيه فين حلها ما فيش حل لازم عشان تقول لي مشكله وحل لازم تنزل تحت تعلم لي على الحل بالماركر فين الحل مافيش حل اذا كانسل الناس اللي بتقول ج ظاهره وتفسير موافق فين الظاهره السمنه يعني ايه الظاهره يا عم موافق انا بفستر بقى السمنه بتحصل ليه يعني ايه تفسير بفستر سبب الحدوث طيب ليه السمنه بتحصل هنا ماسرش هتقول لي بتعمل امراض لا ده نتيجتها نتيجه السمنه لكن هي بتحصل ليه هل قال لي من اكل معين هل اكلي من قال لي من سلوك حياتي معين من عدم ممارسه الرياضه بطريقه معينه لا طبعا ما قالليش يبقى ما تقولش ظاهره وتفسير اللي بعده النموذج الانسب للربط بين الفقرتين في سياق مقال اسرار النوم والاحلام يلا تعالى نشوف يستيقظ بعض الاشخاص من نومين في حاله من الوعي الكامل لكنهم يجدون انفسهم عاجزين تماما عن الحركه حلو مع شعور بانقباض وثقل في الصدر وهي التجربه المفزعه التي تعرف طبيا باشاله للايه النوم او الجاثوم اللي انت تحس ان انت صاحي ونفسك تنادي على حد ولا عارف تنادي على حد ولا حد بيسمعك تفضل متكتف كده لحد اما يحصل حاجه ومره واحده تحس ان انت حر طليق وانت احيانا بتقاوم ا لحد اما تفك نفسك طب يربط الاطباء حاله مش لوحدي ايه مش لوحدي الحمد لله انت فاكر ان انت لوحدك كده ده عبد الله ملبوس ما حصلتليش قبل كده ما ما عشان كده انت ملبوس ما هو هيجي لك ليه الجن يكتفك ما هو موجود جواك يعني ليه يكتفك ليه ما خلاص هو امنك يربط الاطباء حاله شلل النوم بتداخل مراحل اليقذه مع النوم العميق وهي المرحله التي يعطل فيها الدماغ ثانيه بقى هنا اللي حصل ايه يا عم عبد الله؟ يربط الاطباء حاله شلل النوم بتداخل مراحل اليقظه مع النوم العميق وهي المرحله اللي بيعطل فيها الدماغ العضلات الاراديه لمنع تنفيذ الاحلام وعندما يسبق نشاط الدماغ الواعي انتهذا التثبيط العضلي يعاني الشخص من هذا الانفصال الراجل هنا بيعمل ايه؟ بيقول لي الجاسوم ده معذره وشال النوم ده بيحصل ليه؟ اه بيحصل بسبب كذا يبقى الفكره الفكره الثانيه بتقول لي اسباب حدوث الجاسوم او ايه شلل النوم يبقى دي اسمها ايه بقى؟ ظاهره وتفسير وخلي بالك ممكن يجي يقول لي حاله وتفسير عادي بس خلاص اللي بعده الراجل بيقول لك هنا النموذج اللي تبعه الكاتب في ترتيب الفقرتين ماشي انتشرت في الاونه الاخيره سلوكيات العنف والتنمر وفرض السيطره وما يعرف بالبلطجه ماشي رجع في الفقره الثانيه اليه قال على ان الدوله لم تقف لم تقف مكتوفه الايدي فقد بدات بدات الاجهزه الامنيه في تغليض العقوبات وتطبيقها بحزم على مثير الشغب بينما كثفت المؤسسات التعليميه من برامج التوعيه النفسيه حلو اللي حصل هنا ايه يا عم عبد الله انا في الفكره الاولى قلت مشكله يا عم احمد صح اللي هي مشكله الايه البلطجه وفرض السيطره بالقوه وترويع الامنين دي كلها مشاكل جيت في الفقره الثانيه عملت ايه يا عم احمد قلت بتاعتها الحلول بتاعتها الله ينور عليك فين الحلول بقى مش عايز المعنى العام فين الحلول اهو بسم الله الرحمن الرحيم الاجهزه الامنيه غلظت العقوبات المؤسسات التعليميه حطت برامج توعيه طب تفعيل دور الاخصائي الاجتماعي عشان ياهل لي الايه المعتدين وعشان يدعم الضحايا يبقى الراجل هنا عمل لي ايه مشكله وحل مشكله وحل طيب ثم بعد ذلك بيقول لك النموذج الانسب للربط بين الفقرتين الوجه الاخر للالعاب الالكترونيه انتشرت بين عدد من خبراء التكنولوجيا والتعليم ان الالعاب الالكترونيه التنافسيه لم تعد مجرد وسيله للترفيه او اضاعه الوقت بل اضحت بيئه تفاعليه خصبه تسهم بفاعليه في تنميه مهارات التفكير وسرعه اتخاذ القرار لدى المراهقين ماشي اثبتت يبقى قال فوق معلومه اثبتت الدراسات الميدانيه التي اجريت على الاف اللاعبين ان استجابتهم العصبيه للمشكلات المفاجئه اسرع بنسبه 25% مقارنه بغيرهم اللي بيلعبوا كما اظهرت صور مسح الدماغ زياده ملحوظه في نشاط المناطق المسؤوله عن التحليل البصري وحل المشكلات المعقده في اجزاء من الايه في اجزاء من الثانيه يبقى ده ايه ده بص بقى عامل لي هنا يا عم احمد زعم وايه زعم زدليل زعم ودليل يعني طلع الجيمر طلعوا ايه؟ حي اه طلعوا اهو يعني عسكيه وجامدين اهم حلو ايه اللعبه المفضله بالنسبه لك يا عبد الله قو لي قو لي السناب شات قو لي مش مش انت امال مين يوسف ماشي طيب يبقى الاجابه عند حضرتك زعم وايه ودليل اي الابيات التاليه يستشهد به على انفراج اه تعالى بقى ده صيغه الاستشهاد دي كانت بتجي لي فين؟ كانت بتيجي قبل كده بس الراجل جه لمحلها في الاسترشاد 26 يعني كان اخدينها قبل كده قديما بنتضرب عليها قبل كده ولكن الراجل بدا يركز عليها او يعني مش هقول لك بدا يركز عليها جاب عليها مثال في 26 فاحتياطا اي من الابيات الاتيه يستشهد بها على انفراج القرب بعد اشتدادي واحده واحده بس هو شر شرح ده ايه معناه ايه باللغه العاميه عشان هختار بيت شعر بيشرح ده فاشرح نفسك باللغه العاميه انفراج الكرب بعد اشتدادي يعني الدنيا لما تسود هتعدي باذنك يا رب يلا فين الاجابه بتاعتي الراجل بيقول لي ايه الراجل بيقول لي ولا تجزع لحادثه الليالي امم فما لحوادث الدنيا بقاء ماشي بيقول لك ما تزعلش اهي هي دي يالا بيقول لك انا عايز فين الانفراج هو بيقول لي ما تزعلش ما فيش مشكله فين الانفراج بقى ضاقت فلما استحكمت حلقاتها فرجت وكنت اظنها لا تفرجوا لا استناني بس هي دي ضاقت فلما استحكمت حلقاتها وقلت ايه مش هتعدي والحمد لله عدت يبقى هي دي انفراج بعد لما استحكمت حلقاتها وكنت مش فاكر ان هي تعدي وهي فرشت يبقى الكرب وصل للاجتداد وحصل انفراج ولم ارى في الخطوبه اشد هولا من الايام اذ تسق المرا هو بيتكلم هنا عن المصائب العظيمه اللي بتقابله وتجلد لشامتين اريهم لا انا بيقول انا بصبر يعني لما حد ايه بيشمت فيا يبقى الاجابه عند حضرتك هي باء البيت اللي ممكن يستشهد به للدلاله على ان اعلى مراتب الجود والكرم هي التضحيه بالروح يبقى فين الحته اللي بتقول ان احنا لو ضحينا بارواحنا دي اعلى مراتب الايه الجود والكرم فين بقى الاجابه دي يا عمنا قال لي يجود بما حوت كفاه منه ويعطي كل ذي حق مداه حوت كفاه يعني بيتصدق بيدي مالهاش علاقه بالتضحيه بالروح طيب واكرم خلق الله من كان منصف العادل ويعطي من المعروف قدر وجودي ا برده هنا مش مش بيضحي بروحه يجود بالنفس ان ظن البخيل بها هي دي يجود بالنفس اهي والجود بالنفس اقصى غايه اقصى غايه الجود وغايه هنا تعرب مضاف اليه على فكره مضاف بعد اسم التفضيل الجود ينفع في الوجود الجود اللي هو الكرم هنا لا برده هو عايز الكرم بالنفس طيب البيت اللي بيستشهد بيه على ضروره التحليل بعزه النفس ورفض الذل والمهانه فين اللي عندي عزه وانا مش هقبل ان حد يذلني او يهني لا تسقني ماء الحياه بذله بل فاسقني بالعز كاس الحنظل لا تسقني ماء الحياه بذلتك بل فاسقني انهي بالعز كاس الحنظلي ما تخلينيش ذليل اه لو هتسقيني يا عم لا اديني الحنظل بس بعزه ما تعيشنيش بذله ماشي وعين الرضا عن كل عيب كليله بتكلم عن الرضا مش بتكلم عن العزه كفى بالهوى ذلا وبالفقر مزعجا لا هنا بيتكلم عن ان الهوا هو اللي بياؤدي للذل مش بيتكلم عن الذل والمهانه وهنا بيتكلم عن ذل الهواء اللي هو العشق يعني مالهاش علاقه بذل الانسان في الحياه ان العلا لا هنا الاجابه عند حضرتك ا لا تسقني ماء الحياه ايه بذله اخر سؤال البيت اللي ممكن يستشهد بيه على اهميه التغافل عن زلات الاصدقاء لضمان بقاء الايه الموده ايه اللي ممكن يستشهد بيه اهميه التغافل عن ذلات الاصدقاء لضمان الموده اخاك اخاوك فهو اجل زخر بروحي خليل لم اجد مع صدوده سلام على الدنيا اذا لم يكن بها اذا كنت في كل الامور معاتبا صديقك لم تلقى الذي لا تعاتبه ولا سلام على الدنيا اذا لم يكن بها صديق صدوق صادق الوعد منصفه هنا الاجابه اللي فيها اهميه تغافل فين يا عمنا اللي فيها تغافل الاجابه عند حضرتك اذا كنت في كل الامور معاتبا لو هتعاتب صديقك لم تلقى الذي لا تعاتبه ما تعتبوش تغافل يبقى دي الوحيده اللي فيها تغافل اه فوق بيتكلم عن اهميه الصداقه وكل حاجه بس بيتكلم بيقول لك التغافل عن زلات الاصدقاء خلاص تمام ده كده تعبير الاختياري خش على التعبير المقالي ابعتلي كده يا عم عبد الله التعبير المقالي سريعا التعبير المقالي ده مهم قوي قوي فعايزك تركز معايا والله العظيم الشخص الغلط في المكان الغلط غلط ما تقولش كده هنتعب والوقت الغلط في الوقت الغلط زي ما قلت لكم اي حد اللي عبد الله اديله الحاجات دي ممكن تتكلم بجد والله هو بيتكلم وانا والله العظيم بتكلم بجد انا بتكلم بجد انت هتمس بتكلم بجد فعلا الناس بتسجل الحاجات دي والله ماتش بلا ماشي عبد الله طيب خلاص يا احمد بقى خلاص عدي بقى عدي عدي يا احمد خلاص حبيبنا برده طيب بص يا سيدنا التعبير المقالي عند حضرتك المعتاد والمتعارف عليه 20 24 و23 كان بيلعب على الكلم الافتتاحيه 20 25 كان بيلعب على الكلم الختاميه في النماذج الاسترشاديه كلها كان بيلعب على الكلمه الافتتاحيه والختاميه ولكن هو زود نمط اللي هو نمط اكمل بنهايه القصه اللي انت تتخيل نهايه القصه بص يا عمنا انا بكتب ازاي التعبير بتاع نهايه القصه سيبك من نهايه القصه دلوقتي هنروح له مهم بس كلهم مهمين انا عامل لحضرتك ايه؟ عامل لحضرتك اسطمبه لازم تمشي عليها اول ما يقول لي كلمه افتتاحيه لازم تعمل كالاتي انت عندك معطيات لازم تمشي عليها ايه المعطيات اللي هو الراجل بيقول لحضرتك على سبيل المثال اتكلمني عن هدف الندوه اهميه الندوه الترحيب بال بالمشاركين او الترحيب الاول بالجمهور اللي انت تتكلم عليهم وبعد كده الترحيب بالمشاهدين وبعد كده اللي انت تقول للجمهور كلمات ترحيبيه وتحفزه من الحضور مره اخرى والاستشهاد صح اه اول ما اقول لي كلمه افتتاحيه هو عامل ايه؟ جاي هنا كاتب السيدات والساده او ممكن تقول شباب مصر معذره شباب مصر المثقف الواعي ده كبدايه كبدايه كبدايه خلاص تمام السيدات والساده الحضور الكرام اهلا ومرحبا بكم شباب مصر المثقف الواعي اهلا ومرحبا بكم لو الكلام عن الشباب انت ما تعرفش الكلام والندوه موجهه لمين رغم ان هو بيحدد لك احيانا السيدات والساده الحضور الكرام اهلا ومرحبا بكم حتى حافظ على علامه الترقيم احفظها كده في ندوتنا وتكتب لي هنا اسم الندوه في ندوات ان هو بيديك العنوان ما كتبش العنوان قول في ندوات ما تقولش اسم الندوه حلو والتي نسعد فيها باستضافه نخبه من اساتذه الجامعات ماشي حلو وزود حاجه من عندك هو الراجل بيكلمك على سبيل المثال على بيكلمك في موضوع ايه يخص التكنولوجيا ويخص العلم ماشي قو لي على سبيل المثال اساتذه الجامعات وبعض الباحثين المتخصصين في هذا المجال اهم حاجه بس هتجيب جمع مذكر سالم تستخدم جمع مذكر سالم مظبوط و ونون او يا ونون ليحدثون عن اخر التطورات في هذا المجال وتهدف ندوتنا عادي لو حركت وجيت يعني انت كنت متعود ورايا ان انت تقول تهدف ندوات انا الاول عادي تهدف ندوتنا ممكن تجيبها من بعد اسم الندوه عادي مافيش مشكله واتخر السعاده او التي نسعد فيها باستضافه نخبه تاخرها بعدين عايز تمشي على نفس الاسطمبه دي عادي وتهدف ندوتنا الى هو بيقول لك تهدف الى ايه فوق ده بيديها لك فبتنقلها من فوق كما تكمن اهميتها فيه وتقوم قايل لي اهميه الندوه اهميتها يعني بتتكلم فعلا عن اهميه الموضوع بيكلمك عن الانجاز والابتكار يبقى تتكلمنا عن اهميه الانجاز والابتكار بيكلمك عن استخدام الذكاء الاصطناعي في مجال التعليم اتكلم الذكاء الاصطناعي في الطرق والمواصلات اتكلم الذكاء الاصطناعي في الحياه البشريه ان احنا بنستعين به في شتى الامور اتكلم عن اهميه الموضوع ده طب قال لك اتكلم عن اضراره يبقى اتكلم عن اضراره فهتقول ساعتها تكمن مخاطره مش هتقول تكمن اهميته يبقى تكمن اهميته لو بيكلمني عن الموضوع بحاجه حلوه اما لو بيكلمه عن شيء وحش فهتقول لي مخاطره المخاطر بتاعته ماشي طيب ثم بعد ذلك وانت بتتكلم عن الاهميه تمهد للشاهد بتاعك على سبيل المثال انت النهارده بتتكلم في موضوع في عمل واتقان وانجاز وحاجه هتتعمل هتستشهد بحديث النبي صلى الله عليه وسلم احنا لسه هنعد الاستشهادات بس بديك مثال ان الله يحب اذا عمل احدكم عملا ان يتقن وعلى فكره انا معظم الحاجات اقدر اربطها بالعمل والاتقان بس اهم حاجه مهد لها الاول وعشان نصل الى تلك المرحله لابد ان نسعى ونجتهد ونترك المساحه للشباب ان يجتهدوا ويبذلوا قصار جهدهم او كسار جهدهم لذلك اوص النبي صلى الله عليه وسلم ببذل الجهد والاتقان فيه فقال صلى الله عليه وسلم ده اللي بسميه التمهيد للاستشهاد اي استشهاد غالبا ينفع بس تمهد له صح امهد له يعني حط له الفرشه بتاعه اي استشهاده هتقوله افرش له الاول بس افرش له في ايه في نص سطر على قد ما تقدر وما تعديش الحدود بتاعتك اللي هم الثمان سطور ماشي ثم بعد ذلك ا فلنستعد معا لرسم اسم معالم غد افضل عايز تكتبها كده ماشي ا فاهلا وسهلا بكم حضورنا الكرام مره اخرى املين لكم التوفيق والفلاح ماشي ويبقى انا كده خلصت يا سيدنا الايه الكلمه الافتتاحيه ونشتغل بيها خلاص ماشي طيب تعالى بقى في نقطه بس هنا في البدايه في البدايه سيب مقدار كلمه يعني مثلا السيدات مش تبدا بيها كده هتسيب مقدار كلمه وبعد تخش خلاص ماشي يعني هتسيب مقدار كلمه بدايه الصفحه ايه هتسيب لي مقدار كلمه السطر التاني ماله السطر التاني لا السطر يكمل بقى وهيفضل يسيب مقدار كلمه في كله هي في اول بس سطر خلاص وبعد كده يكمل تاني عادي بقى خالص طيب تعال بقى بص يا عمنا لو الراجل جابلك موضوع عن كلمه افتتاحيه مثلا بيكلمك عن التكنولوجيا بيكلمك عن الذكاء الاصطناعي بيكلمك على التكنولوجيا وتوظيفها الذكاء الاصطناعي وتوظيفه بيكلمك عن اي حاجه فيها ذكاء اصطناعي وتكنولوجيا من قريب ومن بعيد يبقى ممكن لو انت مش عارف تتكلم في الاهميه ايه ممكن احط لك الاهميه دي انا حطيت لك تقراها عشان بس اعمل لك تغذيه ايه بصريه وذهنيه تبقى عارف هتقول ايه وممكن تستشهد بايه وما اوتيت من علم الا قليلا بس بشرط تمهد للاستشهاد او ممكن تستشهد بحديث النبي صلى الله عليه وسلم ان الله يحب اذا عمل احدكم عملا ان يتقن خلاص بس اتمهد الاستشهاد وايه اللي دخل العمل بالاتقان بالذكاء الاصناعي ما هو ده يحتاج بحث واتقان وعمل واستمرار في العمل ونتائج وممكن نؤدي الفشل بس تستمر فيه وهكذا فده كده كده التكنولوجيا والذكاء الاصطناعي هيعدي على العمل والاتقان طيب بيكلمنا عن حاجه تخص البيئه والمناخ والتلوث وال ا بنسموها انسانه المدن خلاص تمام والمساحات الخضراء والاستصلاح الاراضي اي حاجه بتتكلم في الاطار ده اقدر اقدر اتكلم هنا عن الاهميه في الجزئيه دي انا حاطط لك اهو سطرين سطرين ونص تستعين بيهم كقراءه بس تاخد فكره لو سالني هنا اقدر اقول ايه طب الشاهد ممكن استشهد بقوله تعالى ولا تفسدوا في الارض بعد اصلاحها لو بيتكلم عن ده دورنا يبقى بيكلمني عن البيئه بيكلمني عن الملاخ بيكلمني عن التلوث بيكلمني عن الاوطان ممكن استشهد بده بسماهد للاستشهاد الاول وضرنا نحو الاوطان ان نحفظه ونعمره لا نفسد فيه ولا نخرب فيه لذلك قال تعالى ولا تفسدوا في الارض بعد اصلاحها اقدر استشهد بدي اي حاجه فيها اصلاح واي حاجه فيها ارتقاء طيب بيكلمنا عن الاقتصاد المشروعات القوميه بيكلمنا عن السياحه طب المشروعات القوميه بقى خد منها الوسائل النقل الحديثه مونرال بقى القطارات السريعه اي حاجه فيها مشروع مشروع قومي حديث بينفع الناس مشروع قومي يعني مشروع بيفيد كل الناس مشروع مفيد للدوله ومفيد للناس اللي عايشين جواه هو مؤثر فيهم فبيكلمنا عن اي حاجه زي كده ممكن اتكلم عن اهميه الندوه في الجزئيه دي طيب والاستشهاد ممكن استشهد على فكره بالحديث ده ان الله يحب اذا عمل احدكم او ممكن استشهد بقوله تعالى وقل اعملوا فسيرى الله عملكم ورسوله والمؤمنون او ان الله يحب اذا عمل احدكم حديث طيب بيكلمنا عن القراءه الثقافه اللغه الهويه عن اي حاجه من دي ماشي جميل اقدر استعين بالاهميه من هنا الاستشهاد انا انزلناه قرانا عربيا بس عشان تبقى فاهم انا امتى اكتب الاستشهاد ده لو انا بتكلم عن اهميه اللغه العربيه طيب هو لو بيكلمني عن الهويه طب ما الهويه دي يعني انا لازم احافظ على لغتي فابتدي اتكلم عن اهميه اللغه العربيه لان القران نزل به لذلك قال تعالى انا انزلناه قرانا عربيا طب بيكلمنا عن اللغه بيكلمنا تكلمنا عن الثقافه ما الثقافه اتكلم عن الثقافه وكل حاجه بس في الاخر اقوم رابط الثقافه باللغه واقوم قايل ان القران نزل باللغه العربيه وقال تعالى القراءه القراءه بتساعدني في ايه واقوم رابطها باللغه العربيهقوم قايل القران نزل باللغه العربيه وقال تعالى طيب بص دور الشباب في اي حته بقى دور الشباب الشباب في التطوير دور الشباب في ا ا تقدم الامم او الامه ا استعانت الدوله في نمو في نموذجها التطويري بالشباب دور الشباب في ارساء او ان هم يتعلموا من الكبار ارساء السلام وهنتكلم عن حته السلام دي ماشي تمام يبقى ساعتها اقدر استشهد بقى بالمقوله المقصوره دي لو انا عايز اتكلم عن الشباب او لو انا مش قادر احفظها يبقى اعمل ايه؟ يبقى انا اربط ده بالعمل فاربطه بالعمل ان هو ده يتطلب منهم عمل فاقوم ممهد ليها ومستشهد بحديث النبي صلى الله عليه وسلم ان الله يحب اذا عمل احدكم عملا يتقن طيب الاخلاق نفس الكلام طب خلي بالك بقى من حته تانيه اللي هو السلام هنا انا قصدي ايه بسبب الاحداث الخارجيه السلام هنا فانا ممكن اكلمك عن السلام واثره على الاقتصاد السلام واثره في امن البلاد وامن شعوبها مخاطر الحروب دور مصر بسبب موقعها في ارساء السلام وهكذا بقى خلاص تمام طب اتكلمك في اي جزئيه ديت ممكن تستشهد في الحته دي ادام رابطها ب مصر ادخلوا مصر ان شاء الله امنين بس بشرط لازم تمهد ليه خلاص تمام وانا اصلا اديتك الاسطمبه اللي فوق طيب الكلمه الختاميه لو جت يلا بينا هسيب مقدار كلمه هنا في النص هعتبر ان هنا البدايه هسيب مقدار كلمه الساده الحضور هو بيديك معطيات هتمشي عليها ها الساده الحضور الكرام في ختام هذه الندوه المثمره بعنوان وتكتب العنوان اتوجه بخالص الشكر والتقدير لكل المشاركين على حسن تفضل ماشي ده وتقوم بقى ايه لقد اجتمعنا اليوم لنسلط الضوء على محاور اساسيه تضمنت عشان بيجي يقوللك ايه هي تضمنت ايه وتكتب الهدف وده هتلاقيه في راس السؤال فوق طيب وبيقول لك بعد كده عايزك تكتب توصيات ونخرج اليوم بتوصيات توصيات دي يعني ايه يا جماعه انت تكتبها من عندك توصيات يعني حاجات هتتعمل حاجات انت بتوصي بتنصح نفسك تتعمل فابتدي شوف الموضوع بيتكلم عن ايه وانت نفسك ايه اللي يحصل ماشي خلاص تمام هتعرف تجيب احصاءات وتقول اثبتت الاحصاءات انا يا ريت ماشي تمهد للشاهد بتاعنا وتكتبه وفي الاخر فلنعمل مع ان نكون مبتكرين فاعلين في بناء المستقبل زي ما اتفقنا ماشي ممكن تختم بالسلام وتقوم قافل او تقفل عادي من عند النقطه دي طيب بيكلمني عن الذكاء التوصيات والاحصاءات اللي ممكن اعتمدها والله الاحصاءات ممكن تقول له تضاعفت الانتاج الشاهد نفس الكلام طب كاتب لك بقى في كل جزئيه نفس الحاجات اللي احنا مرينا مرينا عليها خلاص طيب تعالى بقى بقى في القصه القصيره القصه القصيره اعمل ايه؟ لو الراجل قال لي اكتب قصه قصيره اول ما الراجل يقول لي اكتب قصه قصيره بص انا بس عايز اعرفك السؤال بيجي ازاي بيجي كده اكتب نالي قصه فتاه تغلبت على عقبات اليتن سؤال الاسترشادي سعيه للعمل لتوفير نفقات المعيشه لها ولوالدها وحرصها على استكمال دراستها ونهايه القصه اا اشاره للمكان اهو ده اللي انا عايزه بقى دايما انا ماشي بمعطيات اشاره للمكان والزمان الشخصيات التتابع المنطقي للاحداث اهم حاجه مكان القصه زمان القصه الشخصيات التتابع المنطقي ده من دماغك عادي بس من دماغك وفقا للي هو عايزه وصولا للنهايه وبعد كده عباره تلخص العبره من القصه لغه موحيه سلامه الخط كل ده تمام تعال بقى انت هتعمل ايه؟ بص يا عمنا لو النهايه بتاعه القصه نهايه سعيده لان هو هو طالب نهايه سعيده ولا مش طالب نهايه سعيده لو طالب نهايه سعيده تمام هو ما طالبش نهايه سعيده انت قفلها نهايه سعيده طب هو حددلك ان النهايه للاسف ما قدرش يحقق اللي هو عايزه يبقى كده نهايه تعيسه طيب فانت هتبدا تقول ايه وبعد سنوات من الكفاح المستمر وليالي المعاناه والانتظار الطويل وبين جدران وتقوم كاتب لي هنا المكان خلاص المكان اللي احنا بنتكلم فيه لم يستسلم هو مش مسمي لك البطل سمي البطل لو ولد لو بنت او قال لك فتاه سميها مريم سميها اي اسم وبعد كده لم يستسلم لايه اذكر المشكله اللي هو بيعاني منها وبعد كده قول حاجات عكس المشكله ان هو قدر يتحداها ويتجاوزها بطريقتك كل ده عادي على فكره خلاص تمام طب المهم ان انا حددت ايه دلوقتي؟ حددت الزمان حددت المكان وحددت الشخصيات ودخل كمان البطل معايا دخل كمان والده ووالدته في الموضوع طيب وفي صباح يوم مشرق انا كده حددت الايه؟ الزمان لان هو الراجل قال لي زمان ومكان وشخصيات تحولت المعاناه لانتصار عظيم حيث اكتب الغايه او الهدف اللي هو عايز يوصل لها هي كانت عايزه تخش كليه كليه معينه يبقى وصلت الكليه وتخرجت الحمد لله عايز يعمل مشروع معين يبقى عمل المشروع ونجح فيه خلاص ليرسم بدموع الفرحه لوحه نجاح ليثبت ان المغزى من الحكايات يحمل دلاله ماشي المهم بقى في النهايه احفظلي جمله جمله وانا دلوقتي احفظ جمله تتماشى مع قصص الكفاح طيب لو ان عيسى نهايه عيسى دي يعني ممكن اقول لك ان الشخصيه دي مثلا بقت مدمنه مخدرات وفي النهايه فقدت حلمها ووضعت في غيبات الجب مثلا ماشي فقول بعد شهور طويله من الاهمال والتخبط وفيلال الندم القاصيه وبقول المكان وبعد كده اقوم ادرك كذا نفس الكلام بس هنا انا بختمها ان هي ايه تعيسه طيب مثال هنا تعال نطبق اللي احنا عملناه يعني هو قال لي اكتب قصه ماشي انت عايز مكان صح بعد سنوات من الكفاح المستمر وليال المعاناه والانتظار الطويل وبين جدران هي البنت فين ا في الغرفه هي غرفتها البسيطه لم تستسلم حط فاطمه لقسوه هو كان بيقول لي المشكله ايه ان هي يتيمه فقدت عائلها اه لقسوه اليتم ومرض والدتها بل واصلت خلاص العكس بقى وقدرت تتخرج هو بيقول لي ان هي ايه اه وان كانت حريصه على استكمال دراستها في كليه الزراعه ماشي بدري قدرت حلمها في التخرج في ايه؟ كليه الزراعه بس المهم بس اسمها تخرج فيه ما اسمهاش تخرج من الله عليك اسمها تخرج في الكليه ما اسمهاش تخرج منها تخرج منها يعني اطرد تخرج فيها يعني حصل على الشهاده طب وفي صباح يوم مشرق اهو اهو اهو حددت زمن اهو عشان انا كده حددت العناصر اللي هو عايزها اهم حاجه هيدور عليها فين الزمان لازم يبقى واضح فتقول لي وفي صباح يوم مشرق طال انتظاره تحولت المعانه انتصار عظيم حيث وقفت تعال بقى قول لي بقى لحظه الانتصار اللي هي ايه بزي التخرج ترفع شهادتها محققه حلمها وسط تصفيق امها المتعافيه عشان ترسم بدموع الفرح نجاحها عشان تثبت ان المخزى من الحكايه تمام ودي الجمله اللي بستعين بيها لو جمله طويله ممكن تختصرها ان النجاح ممكن انت تالف جمله على فكره ثانيه احنا رايحين بعيد ليه خد تعال هنا الف لي جمله انت عادي ايه المشكله الف لي جمله عميقه ان النجاح هو اصل هو مش عايز حاجه هو مش عايز استشهاد هو الراجل بيقول لك ايه؟ انا عايز عباره بتلخص العبره. طب العبره بتتكلم عن ايه؟ فشل ثم نجاح صح؟ اه او مش فشل خلينا نقول صعوبات ثم نجاح فنقول دائما ان النجاح محفوف بالصعوبات والمخاطر ونتعلم اذا ان النجاح دائما محفوف بالمخاطر والعقبات. اقدر اقول ان الناجح دائما هو الذي يواجه العقبات الذي يجدها امامه ولا يستسلم ولا يستسلم لها بس خلاص تمام نفس الكلام هنا لو قال لك اكتب نهايه لقصه خريج جامعي لم يستسلم لشبح البطاله وواجع سخريه المحيطين هتقوم عامل ايه ماسك كوبي بيست الكلام ده حاطه الناحيه الثانيه خلاص يا عمنا ده التعبير المقالي اللي حضرتك ماشي فيه بالملي سواء جاب لك قصه سواء جاب لك كلمه افتتاحيه سواء جاب لك كلمه ختاميه طيب كده احنا خلصنا الجزء الخاص بالتعبير في عندهم اي تساؤل في الجزئيه دي لا مش ده دلوقتي هامام معانا تمام اه طيب اا القصه ماشي وانا شايف احنا فاضل قد ايه على المغرب 10 شويه لا 18 20 دقيقه ربع ساعه تقريبا ربع ساعه ربع ساعه لا ثلث ساعه لث بالضبط ثلث ساعه ماشي بسم الله نخت نختم بالقصه احنا نخلص القصه ونختم بيها ناخد فاصل المغرب ونرجع نعمل محاكاه لورقه الامتحان ويبقى خلصنا تمام يا عمنا طيب بص يا قلبي اول ما الراجل يقول لك تعال يا عم نعمل موازنه حدد اي مدى كان طائ حسين عالي الهمه من خلال حديث المنفلوطي عن علو الهمه فكده عايزك تعمل موازنه ما بين المنفلوطي وطا حسين خلاص ركز قلت لك هو لما يقول لك اعمل موازنه اعمل وزنه من حيث ايه من حيث الحديث عن نفسه ماشي انتوا عصين حديثه عن نفسي من حيث علو الهمه حلو يبقى انا هعمل ايه هقرا بس المنفلوط اشوف هو كان بيقول ايه عن الهمه وهو موقفه ايه وتعصين موقفه ايه ان علي الامه اذا لم يخالطه كبر اذا لم يخالطه كبر يذري به ويدعو صاحبه الى التنطع وسوء العشره كان احسن ذريعه يتزرع بها الانسان الى النبوغ في هذه الحياه وليس في الناس من هو اهوج الى علو الهمه من طلب العلم من هو احوج الى علو الهمه من طلب طاح حسين بيقول اما هو فقد اعجبه هذا اللفظ في اول الامر ولكنه كان ينتظر شيئا اخر من مظاهر المكافاه لما كان بتقال له يا شيخ وكان ينتظر ان يكون شيخا حقا فيتخذ العمه ويلبس الجبه والقفطان وكان من العسير اقنعه بانه اصغر من ان يحمل العمه ايه ا وهو وان يدخل في الكفطان طيب لم يكن طاحسين جديرا بان يتصف بعلو الهمه لا بالعكس ده هو عنده علو همه فقد قد اقتصر طموحه على المكافات الماديه لا ثانيه بس ده هو بالعكس هو مشكلته في مش في الجبه والقفطان هو مشكلته فين ان هو عايز يحس ده هو فوق بيقول لك ان علو الهمه اذا لم يخالطه كبر وكان صاحبه ويدعو صاحبه الى التنطع وسوء العشره كان احسن ذريعه تزرع بها الانسان الى النبوغ في هذه الحياه وليس في الناس من هو احوج الى علو الهمه من طالب العلم وطا حسين بيطلب العلم بس هو مشكلته ان هو عايز ايه انا عايز ده انا عايز دول ط حسين كان عالي الهمه صح فكان يطمح ان يكون شيخا اسما ومكانه بس هو مشكلته ان هو عايز ياخد اللقب ده بس المره دي انا جبت لك شكل انا عارف انت متعود على شكل الموازنه بالشكل بس انا جبت لك المره دي مقوله للمنفلوطي مش بقارن لك من حيث بقول لك وزن من حيث مقوله المنفلوطي وبين حياه طاح حسين من وجهه نظرك في الحته دي اتصف طا حسين بعلوه الامه لا اه ايوه اه بس لا مش هختار لاني بيقول لك ف تطلع الى نينل منصبا علميا غلط بوظه الاجابه تحصين في طفولات عما لم يكن غلط اللي بعده طريقه التعليم اللي هيفضلها طاحسين لو كان مكان الكاتب خلي بالك عشان احيانا بيجي يلعب معايا اللعبه دي يقول لك الكاتب كان بيتعلم بالطريقه الفلانيه طب لو طا حسين مكان كان مكان الكاتب كان هيعمل ايه طيب الكاتب بيقول ايه اه من الولد الشقي يموت ولا يتعلم ويدخل اللومان اللومان اللي هو السجن ولا يدخل المدرسه ويتعامل مع السجان ولا يتعامل مع الزمراني افندي ليس في العلوم كلها ما يسر الا القصص والشعر والتاريخ القصص تنقلني الى جو بديع جو اشبه بالاحلام والانغام تحسين بيقول ثم يذكر الصبي انه كان يحب الخروج من الدهر اذا غربت الشمس وتعشى الناس ماشي هو عايز يروح فين؟ اه ده بيتكلم بقى على الشاعر حسن الشاعر عشان بيقرا او بينشد اخبار الاغاني اللي بيقولها ابي زيد الهلالي وخليفه ودياب ثم يذكر انه كان لا يخرج ليلى الى موقفه من السياج الا وفي نفسه حصره لازعه لانه كان يقدر ان سيقطع عليه استماع لنشيد الش وتيجي اخته تحمله بين زراعيه كالايه كانها الثمامه ماشي طريق التعليم اللي هيفضلها طا حسين لو كان مكان الكاتب سيفضل طه حسين طريقه التعليم القائمه على حل المشكلات بخلاف الكاتب سيكون طا حسين مثل الكاتب محبا بشده اسلوب التعليم القائم على السرد القصصي ثانيه انت مش هتجاوب بناء على المعطيات اللي انت عارفها عن طا حسين في القصه ان هو بيحب المذاكره وبيحب حد يقرا عليه وبيحب المناظرات لا انا بقول لك بناء على اللي انت سمعته وقراته هنا فانت القصه يا عمنا بتجاوبها من خلال الاطار اللي محطوط قدامك طه حسين هنا كان بيحب ايه كان بيحب حسن الشاعر فكان معنى كده ان طا حسين كان يحب حسن الشاعر كان بيعمل ايه كان بيحكي اخبار بينشد اخبار ابي زيد الهلال دي قصص بس بيقول على شكل اغنيه يبقى هيحب التعليم القائم على السرد القصص وانت هنا هتقول اللي طا حسين كان بيعمله هنا مش تتوقع حاجه عكس خلاص هتقول اللي طا حسين كان بيعمله هتنزل تختاره سيفضل طا حسين على العكس الكاتب اسلوب التعليم اللي بيعتمد على حفظ والتلقين غلط وما تستنتجش اي حاجه بره الثلاث اربع سطور دول طحين هيكون موافق للكاتب فكانما يرغب بشده في طريقه التعليم باكتشاف خطا غلط اللي بعده وازن بين الكاتب وطاء حسيني من حيث اقبال كل منهما على الكتب يلا اقبال كل منهما على الكتب يلا بينا واجن بالكتاب قبل شرائه وعند شرائه وابيت ليله وانا احلم به ولا اسمح لنفسي بالنوم ليله الشراء قبل تصفحي ومعرفه ما فيه او على الاقل عناوينه ثم ثم يوضع في المكتبه وينسى وكانه لم يملك طعصين بيقول ايه حفظ من الكتاب الاخر اشياء غريبه بعضها يسمى الجوهره وبعضها يسمى الخريده وبعضها يسمى السراجيه وبعضها يسمى الرحبيه وبعضها يسمى لاميه الافعال وكان هذه الاسماء تقع في من نفس الصبي وقعتيه يعني فخر لانه لا يفهم لا معنى لانه يقدر انها تدل على العلم عشان اخوه الفتى الازهري بقى عالم عشان ايه حفظها وبقى اهل القريه بيحبوه طيب وازن بين الكاتب وطاع حسيني من حيث اقبال كل منهما على الكتب كلا الكاتبين لديه رغبه جامحه في شراء الكتب واقتنائها رغبه منهما في زياده المعرفه الاجابه دي صح طبعا حسين ما كانش بيشتري كتب ده اخوه هو اللي اد الكتب دي اصلا طيب الكاتب مغرم بتصفح الكتب في المكتبه في اوقات فراغي لا ده كان بيجيبها البيت عنده بيشتريها الكاتب لديه رغبه جامعه في شراء الكتب ومعرفه ما فيها لكنه يهملها صح لان هو كان بيقرا الكتب في الاول او بيقرا العناوين لكن بعد شويه يسيبها مركونه ومرميه اما طا حسين اما طا حسين فيقبل على حفظ ما في الكتب لينال منزله العلماء صح هو عايز كده هو ليه بيقرا كل الحاجات دي ليه بيقرا الخريده والجواره ليه عشان يبقى زي اخوه عالم طب اخوه عالم ليه عشان حفظها واهل القار يبقوا يحبوه يبقى هو عايز دي طيب الكاتب حريص على شراء الكتب وكنا وان تقدم لا قراءتها باستمرار او قراءتها باستمرار دي غلط هو ما كانش بيقراها باستمرار وقراءتها باستمرار غلط خلاص ليه؟ لان قال لك ايه ثم يوضع في المكتبه وينسى وكانه لم يملك يبقى الاجابه عند حضرتك يا عمنا الاجابه ج اللي بعده يقول لك وازن بين طاحين وانيس منصور في ضوء حديث عن عقاب الشيخين انيس منصور بيقول ايه ضربنا على اقد اقدامنا ضربا موجعا ثم على ايدينا وظهورنا ولقد راينا الفلق لاول مره فالواحد يجلس على الارض ويرفع ساقيه ويلف هو الساقين بحبل وينهال ضربا على القدمين ونحن نصرخ وهو لا يتوقف وكان الشيخ يقرا في عنف ويسال الطلاب ويرد عليهم في عنف وكان سريع الغضب لا يكاد يسال حتى يشتم حتى يشتم فان الح عليه السائل بيتكلم مش هنا مش بيتكلم عن سيدنا بيتكلم عن الشيخ اللي بيدرسه في الازهر اللي لما كان سريع الغضب اي حد يساله يقوم رميه بالايه بالحذاء بالذات لو دخل معاه في النقاش ابرز الكاتبين نوعي العقاب البدني والمعنوي وزاد انيس منصور صفات الشيخ النفسيه ولا طب واحده واحده انيس منصور قال العقاب البدني صح اه بيضربنا على ايدينا ورجلينا ونحن بنصرخ قال لي عقاب معنوي لا طب طا حسين كان الشيخ بيقرا في عنف ويسال الطلاب ويرد عليهم في عنف وكان سريع الغضب ولا يكاد يسال لحتى يشت يشتم يبقى ده عقاب معنوي بيشتم فان الح عليه السائل لم يعفيه من لكم ان كان قريبا عقاب ايه بدني يبقى كده الشيخ بتاع ط حسين هو اللي استخدم العقابين لكن مش الكاتبان لا دي مش صح ازرطاها حسين شده خوف الطلاب من العقاب بينما ت حسين لام بلا اذا كان لام بلاء ايه يا عم بيقول لك بيصرخوا نحن نصرخ اظهر انيس منصور تنوع الوان العقاب بينما ركز ط حسين على عقاب الطلاب الطلاب المهين لا ابرز الكاتبان قسوه الشيخين في عقاب الطلاب وزاد طا حسين طريقه العنيفه في التعليم صح الطريقه العنيفه اللي زودها ايه انه مش بيضرب بس ده بيضرب ويشتم التاني بيضرب بس خلاص تمام اللي بعده سؤال مقالي ها قو لي توب لايف محتوى العالم كله العالم لا ايوه يعني ايش استفدنا كتير عايز حوال اه والله انا والله انا عشان كده مش عايز اردد الكلام والله بقول الحمد لله انا معوش مايك وماحدش سامعه هو بيقول ايه نرجع لموضوعنا يا جماعه حدد الفكره او من الفكره دليلين على شده خوف الصبيه هو عايز ايه دليلين على شده خوف الصبيه من العفاريت ثم استنتج سما اسلوبيه من سمات الكاتب وهات من العباره ما يدل ايه عليها حاضر بالله عليك ركز في الاسئله المقاليه ركز في الاسئله المقاليه ركز في الاسئله المقاليه كان في حد بيسالني يا عبد الله حد وراني تعليق حد بيسال بيقول هو السؤال المقالي عشان هم بعض الطلبه فاكرين السؤال المقالي بيبقى مترتب يعني مثلا نحو مثلا بدانا بالنحو في نموذج بدا بالنحو ففاكرين ان النحو 17 سؤال فالسؤال المقالي رقم 17 فهم لما يجوا عند السؤال المقاري رقم 17 هيعلموا في البابل شيت ولا لا ما يعرفوش ان الاسئله المقالي متحشى في الاخر اصلا ازاي المقالي بيعلم ما هو فاكر كده فاكر ان هو المقالي اخد 17 وقصاده في البابل شيت فيه 17 هو فاكر كده عشان كده احنا لا انا عمللك محاكاه محاكاه استناني بس عشان في حوارات مهمه عايز اقوللك انا عمال اشد هنا بسرعه لان الجزء اللي جاي ده اهم جزء في الحياه خلاص طيب المهم بس سؤال مقالي بقى الراجل عايز ايه؟ قاللك دليلين على شده خوف الصبيه. ممتاز يبقى عايز كام دليل؟ اتنين. ثم استنتج سمه اسلوبيه وهات من العباره ما يدل على السمه. سمه يعني سمه اسلوبيه سمه للكاتب اللي هو حاجه بتميز كتاب حسين وخلي بالك عشان دي جابها في الاسترشادي حته سما اسلوبيه دي. يلا بينا. كان الصبي يخاف اشد الخوف اشخاصا يتمثلها قد وقفت على باب الحجره فسدته سدا واخذت تاتي بحركات مختلفه لما كانت العفاريت بتطلع قدامه ايه تتمايل صح تمام كان يعتقد ان ليس له حصن من كل هذه الاشباحصوات المنك الا ان يلتف في لحاف من الراس الى القدم الى اخره ماشي يبقى ايه الدليل الاول ان هو خايف ان هو بيتخيل ان في اشخاص واقفه قدام الحجره صح فهو قايل اكتبها انا من عندي ديت عادي تخيله ومسحب دي اشخاص او الاشخاص الذين يقفون على باب الحجره او يتخيل اشخاصا يقفون على باب الحجره فسدته وسد عادي عادي لو زودت كلمه من عندك المهم ان انت هتقول في الاطار بتاع المساحه عادي لكن ما تسحبليش كله ما تسحبليش بالسطرين ثلاثه تمام تمام ايه الدليل التاني انه خايف واخذت تاتي بحركات مختلفه خلاص بقى ما دي نفس الحاجه ما انت ما تاخدليش نفس الحاجه وتكررهااني ما هو كل دي نفس الحاجه اللي هم ايه العفاريت قاعده بتخوفه وقاعده واقفه ساده الحيطه وعماله تعمل حركات زي كل دي حاجه واحده اللي اللي هي العفاريت ها تمام ايه الدليل بقى ان هو خايف اني الدليل الثاني ان هو خايف من العفاريت برده ايه الدليل الثاني ان هو خايف من العفاريت ان بيعتقد ان هو ايه هيخش الحصن فبيلتف باللحاف طب هو بيلتف باللحاف ليه عشان خايف يبقى اعتقاده او يعتقد ان اللحاف سيحميه لذا اكتب الاجابه اللي فوق هات الدليل اللي من فوق ما تكتبش من دماغك كان يلتف في لحافه من الراس الى القدم او ممكن لو المساحه مش مساعداك يبقى تقلل الكلام اللي انت كتبته عشان كده فكر الاول هتكتب ايه قبل ما تكتب انا هنا ممكن احذفها دي طيب السمه الاسلوبيه للكاتب لا ده سؤال مالوش علاقه باللي فات بقى سمه اسلوبيه يعني تحسين بيتكلم بيتسم بايه طيب من ضمن السمات الاسلوب بيه اللي بتميز طا حسين الحديث او استخدام ضمير الغائب ضمير الغائب امتى اقولها؟ اول ما تلاقي طاحين بيستخدم ضمير الغائب وعلى فكره طاحين بيستخدم ضمير الغائب بس لما تلاقيها فوق موجوده يعني او الحديث باستخدام الغائب مش شرط ضمير كون يتكلم عن نفسه بصيغه الغائب كان الصبي يخاف مين الصبي؟ انا طب ما دي اسمها صيغه الغائب ودي سمه اسلوبيه عنده وسيبني اقول لك بقى ان السمه الاسلوبيه دي بتحقق استخدام الغائب ها تحقق الموضوعيه لان طول ما هو بيتكلم على نفسه باستخدام الغائب يبقى هيبقى موضوعي ماشي عشان لو قاللي نتيجتها ايه نتيجتها ان هو يبقى موضوع هنا مابيقوليش نتيجتها عايز العباره اللي بتدل عليها بس لو قاللي النتيجه كان النتيجه ايه؟ كانت النتيجه معظره كانت النتيجه ان تقول لي انه ايه بقى موضوعي طب السمه الاسلوبيه هنا ايه بقى اهو يتحدث عن نفسه باسلوب الايه الغائب طب العباره اللي بتدل عليها تعال يا باشا بقى كان الصبي يخاف شد الخوف وكان يعتقد امم ا الا ان الا ان يلتف في لحافه يلتف في لحافه هو ماشي يبقى انا كده جبت الكلمات اللي بتدل عليه وعلى فكره لو هتجيب جمل متفرقه فتعمل ايه كان الصبي مثلا مثلا يخاف شرطه هات الجمله التانيه يلتف في لحافه شرطه هات الجمله التانيه فاهم شرطه كده عادي شرطه اللي بعده عشان فوجئت في بعض الطلبه عبد الله بعتولي برض لقيتهم ما بيعرفوش ينزلوا المقالي يعني هو متعود مش عارف يكتب المقالي بجد تمام فدينا بعرفك تكتبها ازاي حدد من الفقره دليلين دليلين الكاتب اعتمدهم عشان يرجح و وقت هذه الذكرى في الفجر او العشاء ثم استنتج سمه اسلوبيه من سمات الكاتب وهات من العباره ما يدل عليها يلا بينا يلا بينا عايز ايه عايز دليلين دلين على ايه يا عم عشان انا برجح هي ال ده حصل وقت الفجر او العشاء ايه الدليلين لا يذكر لهذا اليوم اسما ولا يستطيع ان يضعه حيث وضعه الله من الشهر والسناء بل يستطيع بل لا يستطيع ان يذكر من هذا الوقت وقتا بعينه وانما يقرب ذلك تقريبا واكبر ظنه ان هذا الوقت كان يقع من ذلك اليوم في فجره او في عشاءه ويذكر انه حين تلقى هذا الهواء وهذا الضياء لم ينسى من لم ينسى ا معذره لم يانس ا من حوله حركه يقذه قويه ماشي يبقى ايه الدليل ان هو لما بيقول لك انا لما خرجت حسيت ان الوقت ده وقت الفجر او العشاء ايه الدليل بقى الدليل الاول عند حضرتك ايه لا يذكر لهذا اليوم اسما ولا يستطيع ان مش فاكر خلاص وانما يقرب ذلك تقريبا بتقربه ليه يا عم واكبر ظن هذا الوقت كان يقع ايوه الفجر او العشاء ليه بقى اهو بقى حين تلقى هذا الاواء اه وهذا الضياء ايوه لم يانس حركه يبقى رقم واحد انه ايه ان تلقى هواء تلقى الهواء ده ماشي يبقى رقم واحد احساسه بالايه من حته حين طلق هذا الهواء يبقى احساسه بالايه ببروده الهواء يا عم احساسه بالهواء الذي ايه داعب وجهه ماشي طب والدليل التاني الدليل التاني انه لم يانس حركه لم يانس حركه قويه بل انس حركه مستيقظه من نوم ومقبله عليه ممكن تستعين بالدليل التاني ده بس خلاص ماشي جميل اتفقنا طيب السمه الاسلوبيه للكاتب ايه؟ السمه فقول كده انس حركه مستيقظه من نوم عشان كده هو رجح الفجر او مقبله عليه عشان كده رجح الفجر او العشاء طب السمه الاسلوبيه اللي بتميز الكاتب هنا ايه؟ طيب السمه الاسلوبيه لا يذكر لهذا اليوم اسما ولا يستطيع ان يضعه حيث وضعه على فكره ينفع اقول سمه اسلوبيه استخدام ضمير الغائب عادي ينفع ومن ضمن السمات الاسلوبيه اللي بنسميها اللوازم الاسلوبيه يعني ايه اللوازم الاسلوبيه الجمل المقرره الجمل اللي بيكررها زي يذكر ولا يذكر ودي عندي من السمات الاسلوبيه اللي موجوده عن طا حسين اصلا لا يذكر ويذكر فاول ما تلاقي طه حسين ذكر لا يذكر ويذكر قوللي دي اسمها اسلوبيه اسمها ايه دي بقى اسمها اللوازم الاسلوبيه اول ما تلاقي بيقول يذكر لا يذكر وتكتبها كده اللوازم الاسلوبيه يذكر لا يذكر العباره اللي بتدل عليها ما هي يذكر ولا يذكر ماشي السؤال اللي بعده مظهرين من مظاهر رساسه رساسه يعني حقاره هيئه الصبيه حين حين ارسل الى الازهر ثم استنتج سمه اسلوبيه من سمات الكاتب وقت ما العباره ما يدل عليه يبقى عايز مظهرين بيدل ان هو لبسه حقير هيئته حقيره طيبس من عمري ان كان في ذلك كان حيفا شحبا مهم ازي اقرب الفقره تقتحمه العيون في عباءته القذره وطاقيته وطقيته التي استحال بياضها الى سواد قاضي والقميص اللي بيبين ايه من تحت ايه عباءته الوانها مختلفه من ايه من كثره ما ما ما ما ما ما سقط عليه من الطعام يبقى المظهر الاول يدل على رسيئه طيب نحيفا شاحب اللون ا ده هو لكن الحاجات اللي بتدل على هدومه ان هدومه حقيره ايه هي عندك بسم الله الرحمن الرحيم عباء في عباءته القذره فاقول كده الجزء ده ققوم كاتبه هنا ممكن استشهد لحد استحال بياضها الى سواد قاتل البياض ما بقتش بياض هي المفروض جلابيه بيضا بس من كتر التراب والحاجات اللي جت عليها اتوسخت وبقت سودا طيب والحاجه الثانيه ان القميص ايه محاط او القميص يظهر عليه ممكن اختصر الحته دي واقول كده القميص يظهر من الحته دي من عندنا انا بدل ما افضل اكتب كل ده عليه الوانا مختلفه من من كثره ما سقط عليه من الطعام واقوم منزل الجزئيه دي زي ما هي ماشي طب السمه الاسلوبيه السمه الاسلوبيه هنا عندي ايه تعالى يا عم انا حافظ بقى في يلزم ولا يلزم معذره يذكر ولا يذكر لا بيتكلم عن نفسه بطريقه الغائب اه لان بيقول لك ايه كان نحيفا شاحب اللون مين هو يبقى السمه الاسلوبيه عند حضرتك هنا يا سيدنا هتبقى ايه السمه الاسلوبيه هتبقى ضمير الغائب ضمير الغائب هات الدليل هات الحتت اللي بيتكلم فيها عن نفسه بصيغه الغائب يعني هات فعل بس الفعل مستدر تجدور وقد اتخذ هو الوانا ممكن تقوللي اتخذ الوانا اكتب دليل تاني كان نحيفا اكتب دليل ثالث وهكذا خلاص اللي بعده بيقول لك حدد من الفكره شعورا للصبي مدللا عليه ثم استنتج سمه اسلوبيه من سمات الكاتب وهات من العباره ما يدل عليه ماشي يبقى عايز ها ا شعور للصبي مدلل عليه شعور ثم استنتج سمه اسلوبيه من سمات الكاتب ودلل عليها حاضر عايز شعور للصبي ايه الشعور الشعور ده انا هستنتجه فانا فبالتالي محتاج اقرا افهم بسكن ما يسلج الي طريق فانحرف اليه تفتح في وسطه فجل فاذا تجاوز دخانا كان يداعب بخاشم وحس من شمال صوتا غريبا يبلغ سماعا ويسير في نفسه من العجب لما كان بيسمع الصوت وبيحس ان في هواء دافئ كده وبيسمع صوت كركره الشيشه ماشي ايه الشعور بقى هو قال لي كده واحس من شمال صوتا غريبا يبلغ سمعه فكان ده بياؤدي الى ايه بيثير في نفسه شيئا من العجب يعني معنى كده ان الشعور اللي كان مسيطر عليه شعور ايه؟ هو بيوصف من البدايه اللي كان وهو ماشي ايه اللي بيحصل؟ طب الشعور بقى اقدر اقول شعور التعجب والدهشه اهم حاجه لما تقول التعجب والدهشه تجيب الحته اللي هو بيتعجب فيها وبيندهش فيها اللي هي فين؟ اللي هي من اول احس او يثير في نفسه شيئا من العجب خلاص تمام يقوم منزل دي الاجابه دي عندك مساحه نزلها كلها افضل طب السمه الاسلوبيه للكاتب ايه السمه الاسلوبيه تعالى بقى ممكن يجي يقول لي السمه الاسلوبيه او ما يقوليش السمه الاسلوبيه يجي يقول لي الحواس اللي اعتمد عليها التي اعتمد عليها لنقل افكاره اليه عشان يقل لنا الافكار بتاعته او يشرح لينا اعتمد على ايه الحواس اللي اعتمد عليا هنا يا عمنا بسم الله الرحمن الرحيم تعال لي بقى يسكن حرف الحواس اللي هي الحواس اللي هي اللمس الشم الرؤيه هو ما بيشوفش خلاص يبقى اكيد الشم او اللمس او السمع واحس من شمالي صوتا غريبا يبقى كده السمع يبقى عندي السمع يبقى بيسمع دي حاجه اللي هو يعتمد عليها صح يعتمد على السمع فاقول الاعتماد على السمع طب وايه تانيه وايه تاني اقدر اقول دخانا خفيفا يعني الدخان ده بيتشم واقدر اقول والشم صح يداعب خياشيما طب احس حرا خفيفا يبقى اللمس العبارات اللي بتدل عليها هاتها لي بقى يبقى هنا هنقول الحواس اللي اعتمد عليها خلاص اللي بعده اخر سؤال ونقفل عليه شعورين متناقدين سيطره على الصبي في تلك الليله عشان المغرب طيب يلا بينا شعورين متناقدين يعني شعورين متناقدين هنا يعني لازم تجيب لي الاثنين عكس بعض لازم طب يلا لقد كان الشيخ في تلك الليله خليقا بالاعجاب حقا كان هادئا رزينا ا ولكنه يملك نفسه ماشي ومع انه وعلى انه مع ذلك ا جلد مستعد لاحتمال النازله ابنه الى حجرته وامر بالفصل بينهماشي خرج مسرعا فدعا جارين من جيرانه حلو ماشي ايه الشعور الاول بقى يا عم الشيخ الشعور الاول بيقول لك ايه كان الشيخ خليقا بالاعجاب وايه تاني يا عمنا والهدوء يبقى عنده هدوء اثبات انفعال اهو طب فين الشعار اللي عكسه و ولكنه يملك نفسه وكان في زو يدل على ان قلبه مفتور اه قلبه مفتور ده بيدل على ايه الحزن الشديد اهو خلاص يبقى واحده واحده بقى يبقى الشعور الاول هو شعور الايه الحزن معذره والاسى طيب الشعور التاني او ممكن اقول الاضطراب والاضطراب ايه الدليل عليها كان في صوته شيء يدل على ان قلبه مفتور طب الدليل بقى عليه هو ده خلاص طب الشعور التاني خليقا بالاعجاب وكان هادئا اللي هو ايه عند حضرتك الثبات والهدوء والتماسك الثبات الهدوء ودايما وانت بتكتب الصفات حاول تجيب صفات متشابهه مع بعض ما تجيب صفات ما تجيبش صفات ضد بعض جوه الشعور الواحد يعني ما تقوليش الثبات والاضطراب لان الاتنين عكس بعض والتماسك جبت انين ان هو متماسك الحته بتاعه خليقا بالاعجاب وكان هادئا رزي تنزلها لي زي ما هي تحت خلاص يبقى احنا كده خلصنا القصه تروح تصلي ونرجع على طول بعد الصلاه معانا محاكاه في غايه الاهميه سؤالنا السمه الاصوبيه الحوادث يعني بيقولوا هي سمه يعني دايما الحواس لا مش لازم انا بقول له ممكن تجيلك كده لكن هي السمه اسلوبيه حواس برده عشان يعني اي قطعه الجلهم ما يكتبوش حواس انا خايف يعملوا كده احنا عندنا دلوقتي ممكن كان انا بقول لك ممكن يجيبها لي بصيغه ثانيه يقول لي الحواس اللي اعتمد عليها خلاص طب اول ما يقول لي سمه اسلوبيه فانا دلوقتي قلت لك ثانيه بقى السمه الاسلوبيه ممكن يستخدم الحديث بالغائب ودي هتلاقيها موجوده على طول استخدم خدم اللوازم الاسلوبيه يذكر ولا يذكر او يعتمد على الحواس الاخرى غير البصر بس بشرط عشان اختارها لازم يكون ذكرها لازم يكون لا مش مش هيذكرها لازم يكون عندك دليل عليها يعني لازم يكون جاب حته هو استعان فيها بالسمع سمع حاجه يبقى كده سمع شم حاجه زي الدخان يبقى كده شم حاجه دعبت وجهه او هو لمسها وتاكد منها ان هي وصفها بناء على اللمس سواء لمس بالايد او هي لمست وش يبقى ساعتها نقول ايه؟ اه والله ده الراجل هنا اعتمد على حواس من اللوازم من السمات الاسلوبيه بتاعته الاعتماد على حواس اخرى غير حاسه النصر زي كذا وكذا وكذا ماشي حواس من السمات الاسلوبيه اه طبعا عشان بس طلبه لما حضرتك شطبت كده انا شطبت قلت له ممكن يجي لك يقول لك لا انا شطبت عليه عشان بقول له ممكن يجي لك يقول لك الحواس اللي اعتمد عليها مش شرط يقول له سمه اسلوبيه خلاص كده هنستبعد البصر وقدامك الثلاثه دول بس مش بختارهم على طول انا ما بختارش سمع وشم ولمس على طول لازم يكون في حاجه سمعها في حاجه شماها ممكن تبقى حاجه واحده على فكره يعني ممكن يجيب لي الحته بتاعه حسن الشاعر ف حسن الشاعر من غير حته يتلمس السياج لان تلمس السياج ده ايه حسه ده حاسه اللمس يجيبلي الحته المقتطع بس بتاع حسن الشاعر ان هو بيسمعه وبيروح باتجاهه بس يبقى ده حث السما بس خلاص يلا بريك صلاه قد ايه قد ايه على قد الصلاه على طول يعني 25 دقيقه يعني يفصلوا نسيبهم يفصلوا شويه عشان لو هياكلوا نص ساعه يا عم ان شاء الله ماحد حوشان ماشي خلاص نص ساعه نص ساعه بس عشان ما نتاخرش كده احنا على صلاه العشاء بالضبط ان شاء الله باذن الله ربنا يباركل لنا في الوقت يلا مستنينكم الصوت تمام تمام ماشي طيب ا يلا يا عم مصطفى جاهز يابا جاهز بتاع عم يوسف يلا بينا جاز يا مستر انا ما قلتلكش جاهزه يا عبد الله عبد الله دايما جاز طيب بص يا رجاله سريعا كده قبل ما اقول لك في التفاصيل دي او قبل ما احكي لك عن تفاصيل المحاكاه اللي هنعملها دلوقتي سيبني اقول لحضرتك الاول بخصوص المنحه المنحه اللهم لك الحمد احنا مرينا بكثير من المراحل بس احنا عملناها في صمت ما يعني في مراحل كنا بنبلغ بيها بس الفئه المختصه او الفئه الموجه ليها الكلام اللي هم تجاوزوا المرحله لحد اما وصلنا وتجاوزنا لمرحله اللهم لك الحمد ان الطلبه نزلت امتحنت في السناتر كل المؤهلين ايا كان في المحافظات بتاعتهم او المحافظه اللي قريبه من محافظتهم وفي ناس تعبت معانا وراحت محافظه ثانيه معلش المهم ده كله حصل انا بحكي لك باثر راجع يعني المهم يا سيدنا فالحمد لله استخلص ان احنا اخترنا 75 واحد ولكن كان مقارن احنا نعلن عنهم امبارح ولكن الاجماع انا كنت اعلن عنهم ولكن الاجماع كان يرى ان احنا لو اعلنا عنهم دلوقتي هتقابلنا مشكله الا وهي ان الطلبه مش احنا الطلبه ممكن لا قدر الله حد يبص لها نظره كده ونظره كده فتحسد بكلم جد ما بهزرش وكانت وجهه نظر صح لما اتعرضت انا ما كنتش اخد بالي من الموضوع ده فعشان كده احنا هنعلن هنعلن عنهم في اخر يوم اخر يوم امتحانات مش نتيجه عشان بس انا عارف دماغك ممكن تروح فين اخر يوم امتحانات اللي هو يوم كام يا عمنا يوم كام يا يوسف 16/7 يوم 16 سبعه هتلاقي ال 17 واحد نزلوا على الصفحه عندنا باسمائهم بصورهم عادي بقى خلاص حتى لو لا قدر الله ف بعيد عن الدراسه ها هم يقولوا اذكرهم ظبط دنيتهم ال 17 واحد انا قلت واحد قلت ال 17 75 75 ايه كم واحد انا قلت 17 يا نهار ابيض ماشي معلش 75 واحد 75 واحد فهنعلن عنهم ان شاء الله باذن الله انا قصدي يوم 16 هنعلن عنهم يوم 16/7 بالميل اللي هو وانت خارج من الامتحانات خلاص انت كده كده نسيت الامتحانات وساعتها انت مش هتتاذي نفسيا انت دلوقتي متوتر فاسمك ما نزلش فيهم هتفضل تقول لي يا نهار ابيض ده انا تعبت فهتحمل نفسك هتسيب المذاكره وتبتدي تركز مع ايه انا اتظلمت لا عيش التجربه وفي نفس الوقت عشان برده ما يبقاش احنا خلينا حد يتواكل علينا خلاص يا عمنا تمام التفاصيل الباقيه ايه مش مهم دلوقتي مش بتاعتك ايا كان فلو انت من الطلبه اللي تجاوزت المراحل ومستني اللحظه الاخيره فمعادنا ان شاء الله باذن الله في اخر يوم امتحانات فانت بتبذل اقصى طاقه ومعادنا اخر يوم امتحانات المهم تعال لي بقى دلوقتي انا رايح بكره الامتحان ان شاء الله باذن الله اخد معايا ايه مش عايزك طالب كاريزما في طالب كاريزما يا عم يوسف بيقوم رايح الامتحان يقول لك انا كاريزما اخد معاه قلم من غير لبيسه هو قلم واحد بس كفايه عليهم وحلال عليهم فمش عايزك طالب كاريزما روح مع بادواتك اللي انت هتحتاجها ايه ادوات اللي انا هحتاجها ده هحتاج قلم رصاص ده قلم رصاص فعادي ممكن تاخد قلم رصاص ده او ده ممكن نركن ده على جنب هتحتاج قلم رصاص هتحتاج قلم جاف اكيد اسود هتحتاج استيكه ما بهزرش طيب الاستيكه دول هستخدمهم في ايه هقول لك هتستخدمهم في ايه طيب انا دلوقتي معايا امتحان 20 25 مش هدف احله على فكره هو كده كده محلول هدفي اعمل حاجتين اعمل محاكاه حقيقيه بالوقت مش بالوقت اللي انت هتقعده بكره لان انا مش هقعد الثلاث ساعات وانما اقسم لك الوقت تقسيمه واقعيه انت عارف انت هتعمل ايه وفاهم كويس جدا هتقسم وقتك ازاي وتديره ازاي يبقى انت مش محتاجني في الحته دي مش فاهم لا يبقى انت محتاجني بص يا قلبي احنا اتفقنا في اول يوم في ال في اللي هي الامتحان في اللايفات قلنا ان احنا عندنا 55 سؤال 55 سؤال عشان تبقى معايا في الصوره كده شغال الكاميرا اللي فوق يا مصطفى معلش شغال طيب انت بتستلم ببجي شيت كده بابل شيت لحد السؤال 51 تعال احنا المفروض ما نعلمش في البابل شيت علامه خالص فانا هلتزم زي ما انت هتلتزم السؤال 51 والاسئله المقالي كلهم في الاخر خلاص يبقى الاسئله المقالي كلهم فين في الاخر خلاص ماشي كده مظبوطه ولا ايه لا هي مظبوطه مظبوطه مظبوطه طيب عشان بعض الطلبه فاكره ان السؤال المقالي جاي في النص لا السؤال المقالي مش جاي في النص الاسئله المقاليه كلها في الاخر سواء النحو سواء القراءه سواء سؤال القصه سواء سؤال التعبير وانت بتلت بتلتزم بعدد السطور اللي هو كاتبها لك كاتب لك سطرين فبتلتزم بالسطرين خلاص كاتب لك سبع سطور في المقال فانت بتلتزم بالسبع سطور كاتب لك ممانيه فانت بتلتزم بالثمانيه وحق لك ان انت تسحب سطر وتكتب سبعه لان هو بيقوللك من ست لثمان اسطر خلاص خلاص ماشي المهم سيب البابل شيت دلوقتي احنا اتفقنا قلنا المفروض امتحان العربي بتحله في لاث ساعات المفروض بس في الواقع هم مش ثلاث ساعات وقت الامضاءات اللي حضرتك هتمضيها والتعليم في البابل شيت والتفاصيل دي كلها هتاخد منك 10 دقاق فاحنا كده متبقي لنا كام يا عمنا؟ متبقي لينا ساعتين و50 دقيقه انا شرحت قبل كده ازاي اتعامل معاهم سيبني اقول لك بقى باكثر استفادهه بالدقائق ال 55 سؤال هنقسمهم كالاتي بسم الله الرحمن الرحيم متقسمين معايا 51 سؤال اختر لاثه اسئله مقالي اللي هي اسئله عاديه مش تعبير سؤال مقالي تعبير فرقت يعني فرقت في الوقت اه طيب الوقت المفروض ياخده مني قد ايه ركز معايا بقى كده المفروض كل سؤال اختياري انت بتحله ايا كان صعوبته ايه المفروض ياخد منك دقيقه ونص معذره ياخد منك كام يا عمنا؟ ياخد منك دقيقه ونص بالظبط طيب الدقيقه ونص دول دقيقه ونص ايا كان انت عرفت تحله ما عرفتش تحله لو ما عرفتش تحله اقوللك هتعمل ايه الدقيقه ونص عند حضرتك دول هيدوك قد ايه؟ هيدوك تقريبا بنتكلم فيه قول 77 دقيقه اللي هو بنتكلم في ساعه و17 دقيقه وارد هنا في 10 اسئله يقفوا قدامك وارد وارد وارد وارد ما بقولش انت مش تعرف تحلهم وارد خلاص خدني بس على قد عقلي السؤال الواحد ما ينفعش يعدي دقيقه ونص دقيقه ونص ليه لان لو اتعاملت مع الورقه تعامل مطلق في الوقت للاسف الوقتي مش هيقضيك والازمه اللي هتقابلك بكره الحته دي فانا عايز شيء من النظام كل ما تكون منظم كلما هترتاح طيب فعشان كده الوقت بتاعي مهم جدا من غير ما توتر انا ما بقولكش توتر خالص خالص انا بقول لك ساعه ونص في السؤال السعه ونص في السؤال دقيقه ونص في السؤال السؤال عدى الدقيقه ونص تعمل ايه سيبه سيبه هرجع له ليه دوره ثانيه انا هقول لك عليها هرجع له هرجع له بس سيبه طب السؤال المقالي عند حضرتك ياخد منك دقيقتين في الثلاث اسئله بست دقاق يبقى الاجمالي ست دقاق ست دقاق على ا ا ساعه و17 دقيقه بنتكلم كده في ساعه وكام ساعه 23 دقيقه حلو السؤال المقال التعبير ياخد منك من 10 ل 12 دقيقه مع ان كتير 12 بس ما علينا من 10 ل 12 دقيقه قول يا عم 12 دقيقه يعني احنا كده بنتكلم في كام؟ بنتكلم في الساعه 35 + 12 هيديني الساعه كام؟ 35 دقيقه هو احنا يعني ماشي الموضوع مسطره؟ اه ماشيه مسطره ايه يعني؟ اه ماشي مسطره ما بهزرش على فكره بتكلم بجد والله انت لو سالت معظم الطلبه اللي حواليك السنه اللي فاتت واللي قبلها ايه مشكله العربي؟ يقول لك مشكلته وقت صعوبته في الوقت ان كل حاجه محتاجه تركيز ووقت اعملها ازاي؟ هتعملها لما تخطط خلاص ماشي ويفضل افضل لو ما بتفهمش في الساعه وفي العقارب هات ساعه رقميه العاديه ما بلاش ساعه عقارب ماشي بس ساعه الكترونيه لا ها الساعه الالكترونيه لا طيب وبعدين يا عمنا انا كده خلصت الامتحان في ساعه 35 دقيقه اا لا استناني بس انا عندي ده كده حل الامتحان مبدئيا حل الامتحان مبدئيا رقم اثنين الجزء الاول بتاع الحل الجزء الخاص بتاع المراجعه وهجمع لك الوقت المراجعه بما يرضي الله تاخد وقت قد ايه؟ تاخد وقت من 30 ل 40 دقيقه مافيش وقت لا ما انا جبت لك وقت جبت لك وقت هتقول لي يا استاذنا طب سؤال بس انت اللي انت بتحاسبه ده بقراءه قطعه القراءه انا اسف بس افتح كده قطع القراءه بتاعه 25 اهي انت عايزني احل السؤال مثلا الاول ده في دقيقه ونص امال انا هقرا قطعه القراءه ازاي؟ ولا عامل حسابي تعالى بس عشان اعرفك انت بتستعجل القراءه عند حضرتك اللي هي رقم باند رقم لاثه انا حاطه في بند لوحده عامل حساب ان قطعه القراءه تاخد منك كام قطعه القراءه خلينا نقول ان قطعتين القراءه عشان هم بيبقوا اكت من نصوص كقراءه كقراءه مش بتكلم على حل الاسئله مايش دعوه بحل الاسئله كقراءه بس المفروض قطعه القراءه تاخد منك بالكتير قوي سبع دقاق القطعه على الواحده في 2 في 2 ب 14 يبقى كده بنتكلم في 14 انا عندي نصين النص الواحد ياخد منك خمس دقاق دي تعوض دي في دقاق هنا ممكن تخلصها بدري تخش هنا عادي يعني في المجمل العام انا مش مش مسطره بس في المجمل العام هياخد الوقت ده اجمالا فبنقول ان النصوص هتاخد منك قد ايه النصوص 5× 2 ب 10 10 دقائ و14 بنتكلم في 24 دقيقه تمام كده تمام 24 دقيقه هنحطهم يا عم 25 دقيقه 25 دقيقه مش هزعلك حط دقيقه زياده 25 دقيقه هتحطهم على الساعه 35 هيديك ساعتين بالظبط بالملي يبقى الامتحان كده بقراءه كل حاجه بدنيته خلصان ما عدا الاسئله اللي واقفه قدامي بس لكن كل حاجه في الامتحان خلصانه التعبير خلصان كله خلصان كله خلصان ما عدا الاسئله اللي واقفه قدامي طيب ساعتين في 10 دقاق اصلا راحوا مني اللي هو انا بستلم الورق وانا بعلم على رقم الجلوس بتاعي في البابل شيت وبمضي مش عارف على ايه وعبال ما المراقب يسلمني الورق وانا اسلمه الورق وهو بياخد مني الورقه اللفه دي فيها 10 دقائق اعمل حسابك تمام 10 دقاق على الساعتين يبقى كده ساعتين وع متبقيلي كام اجمالا 50 دقيقه 50 دقيقه هراجع منهم 40 بابل شيك بالكتير قوي بالكتير قوي اقوللك تعملها ازاي 10 دقاق خلاص تمام طيب ركز معايا بقى الوقت ده مش هتعرف تطبقه بالنظام ده لو انت فضلت تلتفت للي حواليك ده بيعمل مش عارف ايه وده بيتحرك ازاي وده طلب ميه وده حد عايز يهرش له في افاه فانت قررت تبص تشوف مين اللي عايز حد يهرش له في افاه الشاهد يعمل في الموضوع انا ماليش دعوه باللي حواليا انت العالم بتاعك الورقه دي مش هقول لك مستقبلك والكلام الجامد بس عالمك دلوقتي مقفول على الحته دي مين بيسمع ايه مين بيغش ايه مين بيعمل ايه انا ماليش فيه انا انا راجل ملتزم بالورقه بتاعتي وكل تفاصيلي مركز فيها هنا ادعو الله سرا وجهرا ان صح يعني جهرا لو هتعرف يا رب وفقني يا رب وفقني يا رب وفقني خلاص تمام وما تبقاش سايق الظن ها ما تبقاش سايق الظن حتى لو انت اصرفت على نفسك ودوست يعني في شويه حاجات في ذنوب ولا في حاجات ما الشيطان ما يخشلكش دخلت يالا انت انت ليك عين تدعي يالا انت ليك عين تدعي انت نسيت يا ابني المعاصي اللي انت عملتها ما تخليش الشيطان يتمكن منك في الحته دي خلاص تمام المهم نرجع لموضوعنا طيب فانا كده انا كده وقتي متقسم كالاتي انا معايا مراجعه كام 40 دقيقه طيب يلا نشتغل لا لا استنى بس انت النهارده مجهز الاتي انا بكره انا كمحمد صلاح لكن انت احمد وانت كابراهيم وانت كنهو وهدى ومريم وسعاد ايا كان بقى انت كل واحد عامل علامات مختلفه ما تعملش نفس العلامات بتاعتي انا كمحمد همر بثلاث انواع من الاسئله وانا قلت لك الكلام ده قبل كده بس افكرك بيه السؤال الاول اللي انا همر بيه ده سؤال تمام سؤال يعني سؤال قراءته فاهم معناه والدنيا تمام على فكره امتحان ثانويه عامه بنسبه 40% منه اسئله سهله جدا يعني اسئله هتعرف تجيبها على طول ان شاء الله باذنك يا رب ا 30% هتلاقيها اسئله فكره تلقطها تجيبها هتلاقي في 30 ممكن او 20 اللي هي محتاجه تفكير ما فيش حاجات معقده الحاجات المعقده ممكن تبقى يعني مش معقده الحاجات اللي ممكن توقف لك دماغك سؤال ولا سؤالين خلاص لكن انا خلينا نتفق الحاجات مش بتتحل بالحب الحاجات مش بتتحل بالحب حتى المتحر ليه ضوابط تمام انا بالنسبه لي السؤال ده تمام خلاص يبقى السؤال ده تمام غالبا مش هرجع له ممكن ارجع له عندي وقت فايض زياده وغالبا ممكن ما تلاقيش السؤال بالنسبه لي ده في تشابه اه السؤال اللي فيه تشابه انا كمحمد هدي له علامه تعجب انت كابراهيم ممكن تحط علامه ا دايره انت كمريم ممكن تحطي يه بطه وانت ك حط يز المهم حط اي علامه اي علامه المهم انا مش عايز اوحد العلامات عشان ما تفتكر عشان ما يبقاش دي علامه عامه انتوا فاهمين ولا مش فاهمين يعني تعملش العلامه دي اعمل اي علامه من دماغك يا عم اعمل شرطه فلما تعمل شرطه يبقى انا عارف ان السؤال ده تشابه طب معلش معلش يعني ايه تشابه يعني السؤال ده انا عارف ان انا محتار ما بين اجابتين ثلاثه فيه محتار ما بين ا وباء ب وج د ا وباء وج ود المهم ان في تشابه في الاجابات خلاص حلو بس انا مرجح اجابه على اجابه يعني انا شايف ان الاجابه ب بنسبه 60 بس انا شاكك برده 30 40% كده الاجابه ج العلامه دي اعملها فين معلش البابل شيت ده انا ما بجيش جنبه ده انا بستميت عليه انا ما بلمسوش بابل شيت ده انا ميت له ما بجيش جنبه ده ده اركنه على جنب دلوقتي مؤقتا ببتدي المسه بعد اول نص ساعه هقول لك ازاي طيب على سبيل المثال انا السؤال الاولاني اهو على فكره ده اللي انت هتستلمه ده نموذج واقعي للورقه اللي هتستلمها بكره ان شاء الله باذن الله خلاص تمام هتلاقي هنا التعليمات وده انا لسه هكلمك فيه بس انا بفهمك بس انا هنا بحل بالقلم الرصاص اه وده على فكره امتحان 20 25 ها مع اختلاف ان هنا هيبقى في شفرات وحاجات خاصه ليك انت كطالب ماشي 26 المهم فانا هاجي هنا على سبيل المثال السؤال رقم تسعه السؤال ده ماله يا عمنا انا بيقول لي الراجل توقع ما يميز المسرحيه هوب اه ان الممثل لا يستطيع النوض بدوري على خشبه المسرح يا ترى بتعتمد على الارتجال ولا تجسد لخشبه المسرح اطرح انا شاك انا الاجابه ب بس على فكره بالقلم الرصاص ينفع تعمل اللي انت عايزه في ورقه الاسئله ورقه الاسئله مسموح لك تشتغل فيها بالقلم الرصاص زي ما انت عايز وهو مش براحتك ولكن اي اجابه هتختارها في ورقه الاسئله لا يعتد بها في التصحيح النهائي يعني انا حليت السؤال ده ا وانا حله في البابل شيت ب مين المعتد بيه البابل شيت قولا واحدا لا يؤخذ بدرجات ولا بتصحيح ده ده ما بيبسطش لتصحيحه خلاص حلو نرجع لموضوعنا انا النهارده عايز اختار الاجابه ب بس شاكك في الاجابه ا اعمل ايه اقوم جاي هنا انا بس هستخدم ده عشان ده باين اكتر ده مش باين خالص عندك يعني مش باين في الكاميرا فاجي هنا اقوم عامل ايه السؤال ده انا اختاره با خلاص معلم صح اهو بس اقوم جاي عامل عند السؤال رقم ت سواء من ناحيه الشمال او من ناحيه اليمين مش هتفرق معايا في المواز بتاع كلمه درجه واحده عامل شرطه انا عارف ان السؤال ده السؤال ده فيه تشابه لو انا معلم ان انا التشابه شرطه او تعجب لو انا معلم ان اي سؤال فيه مشكله بالنسبه لي من حيث التشابه في تعجب خلاص تمام طب انا مر انا ممكن يا استاذنا اسئله زي كده تقابلني بتاع ثلاث اربع خمس امثله عادي يا استاذنا خمس اسئله ولا امثله عادي عادي انا هقول لك بس واحده واحده طب رقم لاثه سؤال مش عارفه مش عارفه يعني ايه هو ما فيش حاس انا مش عارفه لان اي سؤال انا هفكر فيه بس انا دماغي مش لقطه الفكره انا مش عارف فكرته اصلا فكرته انا مش لامحها راجل بيقول لي اي من الجمل في النحو مثلا كتبت بطريقه صحيحه وانا اصلا عمال ابص مش فاهم اي حاجه في اي حاجه انا مش عارف القط فين المشكله اصلا انا شايف ان كل الجمل صح يعني انا مش برجع حاجه على حاجه بس السؤال اللي انت مش عارفه ده اديله اكس اكس فين قصادهش هنفترض ان السؤال ده السؤال 22 فقوم جاي هنا عامل اكس وبالتالي انا مش معلم على حاجه لان اصلا مش عارف الاجابه طب انا مش لازم تعلم العلامه اكس ها ممكن تعمل اي علامه تانيه عادي بس اكس دي ما فيهاش حاجه خلاص يلا بينا طيب بعد اما تخلص الامتحان على خير باذنك يا رب في الساعتين اللي احنا اتفقنا عليهم بالملي كده حضرتك خلصت هنقول يا عم وقف قدامك كم سؤال فيهم تشابه على كم سؤال مش عارفوه يا عم هنفترض 10 اسئله لا هنفترض حلو ال 10 اسئله يا عم 10 اسئله 12 سؤال ال 10 اسئله انا حاطط لهم وقت مراجعه قد ايه؟ حاطط لهم 40 دقيقه يعني كل سؤال من ده هتحله تاني من اول وجديد في ثلاث دقاق ولو معاك 40 دقيقه ده انت معاك 10 دقاق كده كل ده البابل شيت مالوش علاقه بالتعليم انا كده كده حاسب وقت التعليم بتاع البابل شيت معاك 10 دقاق تلقي نظره سريعه على بعض الاسئله تلقي نظره سريعه على التعبير تلقي نظره سريعه على سؤال انت ما كنتش متاكد منه مليون في عادي خلاص يا عمنا بس اهم حاجه تمشي بنظام عشان لو جيت سالت مش تلحق تسال دلوقتي بس عامه يعني لو كنت سالت معظم صحابك هتلاقيهم كانوا بيجمعوا ان المشكله انا بتكلم على الطالب المتوسط فوق المتوسط شاطر في مطالع ماشي هتلاقي ان المشكله في العربي اللي كانت بتقابلهم فين ما فيش وقت فانا مقسم لك دلوقتي بحزافير قدامك اهو ازاي استغله مظبوط مش هتنتبه هتتشتت ده كل ده هيطير يلا نطبق يلا نطبق بسم الله طيب رقم واحد ا بكره هتلاقي ال مراقب اا مش ضدك المراقب مش ضدك خلاص يعني اوعى تفتكر ان هو المراقب جاي يعذبك او يتمنى فشلك بالعكس اي حد في الحياه يتمنى نجاحك اي حد عارفك مش عارفك يتمنى ان ربنا يكرمك ويوفقك عشان كده اي حد بيشوفك بيقول لك يا عم ربنا يوفقك ويكرمك فالراجل مش ضدك فبناء عليه الراجل بيقول تعليمات هو ولا ماده للسخريه ولا ماده اللي انت هتعترض حضرتك بمجرد ما دخلت اللجنه فانت في حرمه هو يعني ايه في حرمه ده مكانه والاصل ان انا لما اروح مكان حدزم بكل الضوابط اللي بيقولها لي ده اصلا من باب الادب فانا قاعد الراجل قاللي على سبيل المثال قال يا جماعه في واحد انين ت انت بتلتزم بواحد ا قال يا جماعه الصف ده يخش كده يبقى انا بخش كده ما ماتلاضمش اللي هو لا انا و اناا ما عملتش او هم لازم جوه جنب الحيطه يعني ما تبقاش خليك بقى خليك خلي عندك مروءه يعني بخلاف الدراسه خلي عندك مروءه انضج بقى واكبر الانسان الناضج بيستجيب فكره ان انت تعترض على كل حاجه دي بقت ماسخه زياده على اللزوم فضلت ان انت تقول لحد كل حد انا بعترض عليك بقت مبوخه خلاص تمام فوقتك فحافظ عليه المهم اي ارشادات الراجل هيقولها لك فانت هتستجيب له وتسمعها اول ما تستلم الورقه انت مش شايف حد انت مش سامع حد انت مش معتمد حد انت معتمد ورقتك ومركز فيها طب انا ابدا بايه واسيب ايه مافيش حاجه اسمها ابدا بايه واسيب ايه بس احنا قلنا والله النموذج بتاعك ممكن يكون بادئ بنحو ممكن يكون بادئ بقراءه ممكن يكون بادئ بنصوص انت ونصيبك اللي يهمني في الموضوع ايه عايز تمشي مع النموذج عادي في النهايه وكده كده الامتحان كله انت هتحله عايز ترتب النموذج وفقا لقوتك في فرع عينه بحيث ان حضرتك الجزء النفسي في اول نص ساعه وساعه الا ربع يبقى في صفك وده اللي يهمني في الموضوع ان اول نص ساعه هي اخطر نص ساعه ليه؟ لان لا قدر الله انت لو قفلت هتبقى كارثه انا مش عايزك تقفل مش عايزك تقفل خلاص فنفترض ابدا بالنحو لو انت جامد في النحو النحو بتاعك جامد فيه يعني 90% فيما فوق ومالكش دع بالنحو في المطلق العا الافكار اللي احنا لا النحو في المطلق العام بيبقى حلو بس تقرا الجمله تفهمها كلمه سر في النحو اقرا الجمله افهمها طول ما انت فاهمها ما تخافش تخاف لو ما فهمش الجمله ابدا بالنحو لو الدنيا تمام النحو مش تمام ما تبداش بيه نصيحه النحو عندك مش تمام ومهزوز فيه جامد مش 90% في ما فوق ما تبداش بيه ابدا بايه ابدا باللي انت جامد فيه جامد متحرر ابدا بالمتحرر جامد في القراءه ابدا بالقراءه جامد بالنصوص ابدا في النصوص خلاص تمام طيب انا دلوقتي هبدا بالنحو مثلا انا كطالب فبقوم عامل ايه؟ ما بفضلش افر في الورقه عيني ما بتجيش على اسئله قدر المستطاع عشان بس ماخافش من حاجه برده نقطه انا اسف معلش الحاجات دي والله العظيم انا عارف ان انت ممكن تعملها والحاجات دي مؤذيه نفسيا ما تمسكش الورقه اول ما تمسكها وتفضل تعمل كده اه التعبير جاي على ايه بقى اه فين النص النص بيتقرق ولا ولا نص سعر ما بيقرقش اه طب قطعه القرارين كده قد ايه لا الحركه دي حركه قذره تعملهاش ليه ماذا لو لمحت نص من الوهله الاولى حسيته ان مش بيقرق عارف هتعمل ايه نفسيتك بدل ما هي كانت 100% انت داخل بحماس 100% هوب انت نزلتها لي نسبه 80% مش هقول لك بقت صفر طب وليه يا ابني هو انت غاوي مشاكل انا عايز كل حاجه فوق ما تفرش في الورق انت هتبدا بايه بالنحو دور على النحو شوف النحو بيبدا بالسؤال رقم اول ما تلمح سؤال نحو ابتدي ايه اسحب لحد ما تشوف بدايته النموذج اللي معايا ده النحو كان بيبدا بكام قال لي والله يا عم بسم الله الرحمن الرحيم ما يعرب ناب عن المفعول المطلق بعد كده ده ده سؤال ادب اه يبقى هو ده يبقى بدا من السؤال 22 يبقى النحو باد من 22 خلاص يا سيدنا تمام فابتدي احل بقى نحو طيب طبعا انا معلم في الرقم الجلوس بتاعي عارف رقم الجلوس بعلم فيه ازاي صح انت بتبقى كاتب رقم جلوسك وانت ادربت خلاص في التربيه الاسلاميه تمام ماشي المهم السؤال الاولاني هنا بيقول لي ايه بيقول لي ما يعرب نائب عن المفعول المطلق من الكلمات الاتيه مثلا ليس في كلام العرب هنا هبدا بالنحو السؤال رقم كام 22 ماشي ليس في كلام العرب كلمتان ا تتطابقان تمام التطابق استنى بس انت عندك كلمه تمام ممكن من الكلمات اللي بتعرف نائب عن المفعول مطلق اه ما هو الراجل بيقول لي واشتغل بالقلم الرصاص عادي ا دي الكلمه اللي محطوط تحتها خط وعندي كلمه ايه ا التطابق وعندي كلمه جيدا وعندي كلمه عميقا فين عميقا اهو ما تجيش تقول ايه اه ده المستر قال لنا ان كلمه جيدا قبل كده جت نائب على المفعول المطلق لا يا اخويا ما كلمه جيدا تعرب حسب موقعها في الجمله ممكن تبقى نائب عن المفعول مطلق في جمله وممكن تبقى جمله تانيه مش ناهب عن المفعول المطلق هنا تمام هل ممكن تبقى نائب عن المفعول المطلق اه بس بشرط كلمه تمام وكلمه بعض وكلمه كل ممكن تبقى نائب على المفعول المطلق لما يجي بعدها مصدر متخد من الفعل هوب هوب هوب يبقى دي نائب عن المفعول المطلق فعلا وما بعدها يعرب مضاف اليه يبقى الاجابه بتاعتي كده صح طب معلش عدي على الاجابات ليه مش جيدا لان جيدا هنا يعرابها نكره نكره وصفت اللي قبلها تعرب نعت كنسل يا ابني طب ليه مش التطابق فين التطابق دي التطابق دي مضاف اليه يا عم ماشي طب ليه مش عميقا هي فين عميقا يا ابني نعت يا ابني كانسل ياال يبقى الاجابه ا انا بالنسبه لي كده تمام طيب السؤال اللي بعده على فكره ما اخدش مني الدي دقيقه ونص بس انا بقول لك في اسئله هتلاقيها بتتحل في 30 ثانيه طيب السؤال اللي بعده بيقول لك ايه شباب النيل ان لكم لصوتا ماشي عايز يعرب صوتا خلاص بقى هو ده مش عايز ده مش عايز يعرب صوتا ده بيقول لي اسم ا الحرف الناسخ ادي الحرف الناسخ وج بعدها شبه جمله خلاص بقى عارفين يا عم ان جي بعدها شبه جمله يلا بس اقرا الجمله افهمها شباب النيل ان لكم لصوتا بالله عليك ما تحل حاجه لما تقرا الجمله تفهمها ملبى حين يرفع مستجابه او مستجابه معذره حين يرفع مستجابه ان لكم لصوت هو ايه اللي ليكمش جمله هنا الصوت يبقى الصوت اسم ان اسم ان في لام ازاي ما اسم ان ينفع اتصل بها ل اسمها لام مزحلقه ماشي ماشي يبقى فعلا دي اسم ان واللام المزحلقه لا تؤثر في الاعراب واللام المزحلقه بتدخل على اسم ان المؤخر وتدخل على خبر ان بس انا كده تمام ما كان صانع المعروف ليعيش زميما عايز ايه قال لي نوع اللام في يعيش والله ادي اسئله ثانويه عامه ادي اسئله ثانويه يا عم تقول له امال انت ليه معلل؟ احتياطا اما اعلي وتعلى معايا احلى ما انا افضل اعلمك حاجات وفي الاخر تيجي تغلط لي خمس ست اسئله تقول لي ما اصل انت ما لا يا باشا انا بامن نفسي الحياه اللي اتعلمته في ثانويه عامه لا امان والله ثانويه عامه مالهاش امان فعشان كده دايما خليك انت اعلى ما كان صانع المعروف ليعيش زميما تعالى يا عمنا هنا الراجل بيسال في ايه بيسال في اللام ما كان صانع معروف ليعيشه هي اللام دي ل ايه؟ اه ثانيه ممكن تبقى ل جحود ما هو كاتب لي جحود بس ل الجحود لازم تصبق بكانه منفيه طب ما هو طب و طب وفين اسم كان صانع المعروف المعروف مضاف لسان المعروف ماله اللي يعيش طب لام جحودي يعني ما فيهاش تريكات طب ما يمكن ل تعليل لام التعليل بتيجي بمعنى علشان لو حطيتها عشانها تمشي ما كان الصانع المعروف علشان يعيش لا يبقى جحود فعلا ما فيهاش حاجه طب ماشي طب الاسئله حاسس انها سهله مثلا يعني ان شاء الله باذن الله باذنك يا رب ده اللي تلاقيه بكره اللي هو انا قصدي مقدار باذنك يا رب حلو ما ما لقيت سهل حلو يا رب اللهم لك الحمد كل اما تعدي على سؤال تحله سهل وتلاقي ربنا يسره لك ولان شكرتم لازيدنكم يا رب اللهم لك الحمد يا رب اللهم لك الحمد نقطه ثانيه عينك بتقرا السؤال 22 عينك ما تبصش على السؤال 23 عينك بتقرا السؤال 23 وبتحل عينك ما تلمحش السؤال 24 ليه عشان انا خايف وانت بتحل سؤال تلمح سؤال تاني تفضل تفكر في السؤالين عقلك يتشتت ما بين السؤالين طيب الراجل بيقول لك ايه؟ عايز المستثنى ونوع الاستثناء يلا يا عم وما الحب الا حاكم طب بالله عليك الحب اصلا مش جايب قبل الا كلمه واحده يعني ناقص منفي فانا لا اما اختار الف لا اما اختار ايه باء طب فين المستثنى طب بالله عليك ده سؤال المستثنى اللي بعد الا يعني فين المستثنى ادي سؤال يا عم فين المستثنى اهو المستثنى اهو حاكم ونوع الاستثناء ايه ناقص منفي والله سؤال اي حد بصمك هيحل اي حد مش عارف حي حاجه في اي حاجه هيحلو طيب بيقول لك ايه صوغ من الجمله اسلوب ذم قياسي ما تتخضش من كلمه قياسي قياسي يعني نعمه وبئس وحبازه ولا حبازه عادي طب الراجل مديني بئس انا قصدي لو عايز اسلوب مدحه ها تمام ا فاسلوب ذم قياسي ح بئس ولا حبس تعس امرؤ نسي ذكرى خالقه بئس امر مصطفى باين اللي انا بكتبه ده باين ولا اكتب بالجاف عادي لا الورقه دي عادي مش فارق معايا اكتب بالجاف عادي يا مستر باين الرصاص باين مقربين قوي يا مستر طب انا بس بعيش لهم الواقع عشان انا بعرفه ان انا الان رصاص محتاجه ليه انت هتفضل تشخبط هنا شخبط يابا عادي في الورقه بتاعتك عادي بتاعتك تمام بالقلم الرصاص بحيث حصل اي حاجه اقدر امسح عادي رغم ان كده كده مش معتد بيها بس احتياطا عشان ما تعتبرش علامه لاي حاجه ما تدخلش فيها جاف قدر المستطاع طب ا ا بئس امرئ لا استنى بس ما هي امرئ لو هتيجي بعد بئس هتبقى كلمه نكره هتبقى منصوبه ما انا عارفها وبئس امر بئس امر بئس امرا لا امرا ايوه يعني السؤال كده خلص السؤال كده خلص ايوه فين الفكره يعني الفكره انت حرقها حارقها قبل كده فاحيانا انت بتعدي على اسئله انت عشان حارق الفكره كتير فبالنسبه لك ايوه يعني انت بتختبرني في ايه بختبرك في المعلومه اللي انت عارفها من زمان اللي انت عديت عليها مرارا وتكرارا فبقت بالنسبه لك سهله فانا مش عايز عايزك تتعامل بمبدا ايه؟ يا نهار ابيض ده الدنيا حلوه اللهم لك الحمد الجمله اللي بعدها عايز اسم تفضيل مجرد من الاضافه استنى بقى عايز اسم تفضيل مجرد من والاضافه قبل ما تنزل يعني ايه مجرد من ال والاضافه يا عم عبد الله يعني نكره وما جاش بعده ايه مضاف اليه مضاف اليه يعني هو نكره وما جاش بعده مضاف اليه فانا اكتب كده بالقلم الرصاص انا نازل ادور على اسم تفضيل نكره ما جاش بعده حلو الشجاع اكثر ثقه اه اسم التفضيل هي نكره كده وج بعده كلمه ثقه ثقه ان مش عارف ماشي طب تمام ولا اقوى امرئ ولا اعظم ما لا ما دي مستبعده لان اسم التفضيل لما يجي بعده ما ومن يبقى دي ايه مضاف اليه من وما هنا اسم موصول مضاف اليه الشجاعه من افضل صفات البشر خلي بالك صفات يا عم عبد الله مضاف اليه ده مضاف اليه معرف بالاضافه لان كلمه صفات جه بعدها معرفه والكلمه النكره لما بيجي بعدها معرفه تصبح معرفه بالايه صفات جايه بعدها البشر والبشر معرفه يبقى دي مضاف اليه كانسل يا ابني بقى عندي انا كده في اجابتين مستبعدين يا عم عبد الله فكر تاني ادام انا قادر استبعد ارجع تاني قارن ما بين الاجابه الف وباء افهم بس ايه الفرق يا ترى كلمه ثقه مضاف اليه ولا كلمه امرئ مضاف اليه خلينا نتفق اتفاق الكلمه اللي بتيجي بعد اسم التفضيل حاجه من الاتنين صح ادام نكره لا تمييز لايه لا مضاف اليه طيب كلمه امر اللي في الاجابه ب مجروره يبقى مش تمييز لان امر محطوطه على نبره يبقى دي مضاف مضاف اليه كانسل هتقول لي بس مضاف اليه نكره مش مهم هو طالب مجرد من قال والايه والاضافه طيب النجاء الشجاع اكثر ثقه في نفسي هي دي لان اسم التفضيل نكره هتقولي استنى بس طب ما هو جاي بعده نكره اقوللك جاي بعده تمييز نكره وادام اسم التفضيل ج بعده تمييز نكره خلاص يبقى اسمه مجرد من الاضافه ماجاش بعده مضاف اليه طب انا ايشعرف ان دي تمييز معلش جرب تشيل اسم التفضيل ده اقرا الجمله الجمله مش هتمشي معاك ادام مش هتمشي يبقى تمييز ثانيا انا بقول ان الشجاع ده بيتميز بالايه بالثقه هو ما يميزه لكن بص كده كلمه اقوى لو انت شلتها الشجاع امرئ رجل يعني صح ماشي يبقى لو شلتها والجمله مشيت اعرف ان اللي بعدها مضاف اليه ما مشيتش اعرف ان بعدها تمييز خلاص يبقى هي الاجابه بتاعتي ا طب انا شاكك في السؤال يا عم عبد الله علامتك الجميله بتاعه الشك التعجب يبقى السؤال ده انا شاكك فيه لسه رغم ان انا حليته وعلمت على الاجابه ا بس برده شاكك وقوم كاتب ا وباء خلاص طب يلا بينا يتحلل حليم بخصلتين نقط محبوبتان الحلم والايه والاناء عايز ايه قال لي اكمل انا وانا باكمل يا عم احمد بصيت في الاختيارات هوب لقيت ايه الفاظ التوكيد قلت هي دي هي التوكيد بس هنا بقى يا عم احمد محتاج بقى الحاجه كل الاسئله دي هم مضربين عليها بس انا بتكلم يعني المح انا كطالب ثانيه التوكيد استاذ قال لنا ليه شروط في ضمير وينفع يتحذف كتر خيره اهم حاجه لازم يكون عايد على مين معرفه فلازم هنا كلتاهما كلتيهما ايا كان اللي انت هتقوله عاد على خصلتين خصلتين نكره هوب لف وارجع تاني ما ينفعش يبقى توكيد يبقى ده ما ينفعش يبقى توكيد يبقى انت كده هتختار كلمه تتحط هنا تعرب حسب موقعها في الجمله ودي بتبقى بدايه جمله جديده والدليل ينفع اقول كلتاهما محبوبتان اي كلت الخصلتين محبوبتان بما ان ده الجمله فاللي انا هحطه هنا يعرب مبتدا فانا هنزل اختار كلمه كلتاهما وكلتيهما لا اي حاجه بالياء هكنسلها طب ايه الفرق بين كلتاهما وكلاهما يا عم احمد كلتاهما ام تاء مؤنثه وكلاهما ام الف مذكر طب انا بتكلم على مؤنث ولا مذكر مؤنث لاني بقول محبوبتان فالطبيعي ان انا بتكلم على مؤنث فقول كلتهما ممكن اخسر اخسر الاختيار اختيارين قبل ما قبل اي حاجه ممكن اخسر اختيارين بالبدايه لو انت هتعكسهم هتيجي تقول انا بتكلم على مؤنث شيل كل المذكر بتتكلم على المذكر شيل كل المؤنث خلاص تمام خلينا نكمل بالجف مش باين صح طب ما انا قلت عشان كده خلاص خلاص ماشي بالجف مش مهم مش مهم طيب هنعتبر ان ده رصاص يعجبني شاب عايز ايه قال لك مصدر ميمي يا باشا مصدر ميمي انت نازل تدور على عايز تحط مصدر ميمي صح ماشي المصدر الميم يا جماعه اللي انا نازل اختاره ده انا عارف بس قبل ما اشتغل ان انا نازل دور على كلمه على وزن مفعل او كلمه باده بمومو مفتوح ما قبل الاخر خلاص لا وينفع اشيلها واحط مكانها الصريح وما تكونش على وزن مفاعله طيب ايه رايك في كلمه مجالسته غلط جدا ليه لان مجالسه على وزن مفاعله مالكش دعوه بالضمير الكلمه اسمها مجالسه غلط طيب ايه رايك في مرجو مرجوه مش على وزن مفعل مرجوه ده اسم مفعول على وزن مفعول واللي هو مشدده طب مزاح مزاح اصلا ميم مكسوره ما ينفعش اسم مصدر ميمي يبدا بميم مكسوره مصدر ميمي لا اما ما لا اما مو مفتوح ما قبل الاخر هتقول لي طب ما هي مرجوه يالا ما هي مرجوع على وزن مفعول لان الواو مشدده زي كلمه مدعي زي كلمه مدعو ومرجو ومقضي ومسعي ماشي مسعاه قايل لك ان المصدر ميم يضحك عليك ويتصل به ضمير عادي مسعى على وزن مفعل طب انا عايز اتاكد ان ده مصدر ميمي تعالى يا قلبي مسعاه شيلها حط المصدر ممي هنا حط مكانه الصريح مش ده المصدر ميمي حطه شيله وحط مكانه الصريح واقرا الجمله المصدر الصريح من مسعى ايه سعي بس نزل نفس الضمير الهاء فقول لي سعي يعجبني شاب سعي في الخير هي مسعو في الخير اي سعي في الخير دي الاجابه طيب الشاعر بيخاطب زوجته نوع الياء في تمتطي يلا تمتطي ده السؤال العنوان عشان كده لما تيجي تقرا اقرا راس السؤال العنوان اللي حل لك السؤال زوجته لا تمتطي واي فعل هيتصل بياء اسال نفسك تعرف تحط بعد الياء كلمه انت وتقرا الجمله لو اه قو لي يا استاذنا الياء دي مخاطبه وش لا تمتطي انت شهوات النفس جامح بس خلاص كل سنه وانت طيب يبقى الياء دي ياء ايه صح ياء مخاطبه وياء المخاطبه تاخد بالك ان هي ضمير في محل رفع فننزل دور على يا مخاطبه مش حطت لك يا مخاطبه يا المخاطبه ضمير في محل رفع هي دي ضمير رفع لان ضمائر الرفع اللي هي ايه يا جماعه توان ضمائر رفع تواني لما تتصل بالفعل ها مش توانينا وخلاص لما تتصل بالفعل توانين اللي هي تاء الفاعل معلش بالمره واو الجماعه الف الاثنين نون النسوه ياء المخاطبه نا المفعولين اسف ن المفعولين ايه ننا الفاعلين بس كده خلاص كم ضمير ادي 1 2 3 4 5 6 طب امال ضمائر النصب دي الرفع ها دي ضمائر توانيه دي ضمائر رفع طب ضمائر النصب ضمائر ناهيك لما تتصل بالفعل او تتصل بان تتصل بالفعل ضمير نصب اتصل اتصلت بان ضمير ايه في محل نصب اسم ان تمام وعلى فكره ضمائر تونيه اتصلت بفعل تام فعل ناقص فعل مبني المجهول مش مهم كلهم ضمائر نفح ضمائر ناهيكه اللي هي نا ايه نا مفعولين هاء الغائب ياء المتكلم يا المتكلم تفري يعني يا المخاطبه يا المتكلم عايد عليا انا وكاف الخطاب وخلي بالك ان الضمائر دي ممكن تتجمع فبدل ما اقول كاء اقول كم عادي طيب خلاص دي ضمائر ايه يا جماعه دي بسميها ضمائر نصب لما تتصل بالفعل لما تتصل بان تبقى ضمير نصب ان واخواتها يلا عايز ايه؟ قال لك انا عايز اسم الهيئه من فاض طب ما انا عارف القاعده القاعده بتقول لك ايه يا عمنا القاعده بتقول لك ان اسم الهيئه لو انت عايز اديتك فعل ثلاث حروف وسطه الف وقلت لك عايز اسم هيئه اقلب الالف ياء زود طاء مربوطه فيبقى اسم الهيئه ايه فيضه من قبل ما انزل اقرا الاختيارات هنا بقى يا عم احمد في كارثه بيقع فيها الطالب انه يقول له مثلا هات اسم هيئه من فاض فيعمل ايه يروح يقرا الاختيارات ويبتدي يندمج بناء على نطقه اللي هو احساسه ومدى انجذاب العاطفي والكلام ده لاقي ولا مش لاقي طيب فما تجيش تقول لي فيضا يا باشا انا بطبق قاعده انت ما فيش ترزيع دي ما فيهاش ترزيع مش هتيجي والله لو هتيجي كنت قلت لك فايضه ماينفعش غيرها طب انت عارف لو كان قال لي اسم مره اسم المره كنت بعمل ايه اسم المره لو الفعل كان ثلاث حروف وسطه الف كنت برجع الايه الالف لاصلها مش بق تقلبها ياء برجعها لاصلها واصلها ممكن تبقى واو او ياء طب هنا قدر عن ياء برده فتبقى فايضه بس مش عشان بتتقلب ياء في اسم المره عشان برجعها لاصلها فهنا بعرف اصلها من المضارع لكن انت عارف لو قال لي على سبيل المثال مد المره منها ايه هتبقى موته رجع الالف لاصلها وزود ت مربوطه طب لو كان الاخير الف زي على سبيل المثال مثلا دعا سواء الاخير الف وبيطلب اسم مره واسم هي بطريقه واحده رجع الالف اصلها زود تاء مربوطه بس اسم المره الحرف الاولاني مفتوح اسم الهيا الحرف الاولاني مكسور ماشي وانت بتجيب اسم المره في من دعا هتبقى دعى دعوه واحده ها عشان هتتشابه مع اسم الصريح المهم نرجع لموضوع الاجابه ج طب جد بالعطاء فرزق الله متصل ولا تكن عن صنيع الخير بالله والسؤال ده كان فكرته حلوه بس انت متعود وود عليه بقى اللي هو ايه هو فين حرف الجر الزائد لما تيجي تحذفه اللي هو ده لا تكن اللي هي بتساوي ليس اللي هي بتساوي ما الحجازيه صح اه الراجل يلا بيقول لك لما اجي احذف الباء طب ما لما اجي احذف الباء الكلمه هترجع منصوبه خلاص ف لا اما اقول زي ما هي ودي خبر على فكره والخبر يجي في الف ولام عادي لان طول ما الالف واللام موجوده طول ما الياء ما تتحذفش او لو هتخليها نكره فهتقول لي ايه لاهيا او هو طبعا عايز الباء فمش هينفع اسيبها فتبقى لاهيه ما ينفعش اقول لاهي لا لانها نكره منصوبه طب لاهن لا لانها نكره منصوبه طب هتسيب الالف واللام كان هيبقى صح بس لو كنت كتبتها لان طول ما الالف واللام موجوده الياء ما تتحذفش يبقى الاجابه بتاعتي بالنسبه لي ايه ا طيب اذا لم يكن للمرء عقل يقوده يوشك ان يلقى حساما ا يلقى معذره حساما يقده عايز ايه؟ عايز الجمله التي ليس لها محل من الاعراب خلي بالك الجمل دي مهمه جدا سهله والله ماشي يا عم عايز ايه انا عارف يوش فين يوشك اهي طب لم يكن فين لم يكن دي اهي لم يكن لا دي جايه بعد از ده جر مضاف اليه كانسلها طب يقود عقل يقود يقود دي عايده على العقل لا لا ا دي جمله نعت دي يا عم ده بيضحك عليا هو فين جواب الشرط مؤخذه ما انا عايز جواب الشرط عشان اخلص اذا لم يكن للمرء عقل يقوده ايه نتيجه ده يوشك ان يلقاه ايوه يبقى هي يوشك ام طب ليه مش يقده لان يقد عايد على الحسام جمله بتوصف الحسام نعت ماشي طيب السؤال اللي جاي بيقوللك ايه فعل لازم خلي بالك السؤال ابو درجتين ركز فيه قوي ركز من غير خوف على فكره ده هو بيجي على الاسئله السهله احيانا بيدك بدرجتين ركز من غير خوف صنفك احملها انت عايز ايه عايز لازم يعني ايه لازم لازم يعني مافيش مفعول طيب صن النفس النفس مين اللي اصون انت هتصن النفس النفس مفعول به كانسل يا ابني صن احمل اصلا اتصل بيه ضمير هاء اي فعل هيتصل به ضمير من ضمائر ناهيكه ايه اللي هيحصل يا عمنا كل سنه وانت طيب ده كنسله لان ده مفعول الضمائر لما تتصل بالفعل مفعول به طيب فين يزين يزين نفس الكلام اتصل بها ضمير من ضمائر كنسلها اي فعل هيتصل به ضمير من ضمائر كانسلها طب تعش اهي تعش اهي طب ما تقوللي في مفعول به لا استنى عليا تعش سالما مين اللي هيعش انت هتعيش ايه مافيش اجابه يالا سالما هنا بتوصف حالك بص اي كلمه نكره بتوصف معرفه ما دام الفعل ما بينصبش مفعولين حال انا بوصف ان انت هتعيش سالم مين اللي سالم انت بوصفك انت يبقى الاجابه عند حضرتك هنا ايه تعيش هي دي الاجابه بس خلاص فش هزار بقول لك ايه كده كده الاجابات الباقيه كلها غلط يقينا مديني فعلين فيهم ضمير هاء مستبعدين مديني فعل اسمه صن النفس مين لا سون مديني فعل امر الفعل الامر اصلا الفعل بتاعه مقاس ظاهر ما بقاش اسم ظاهر الفعل الامر ادام موجه للمفرد الفعل بتاعه مستتر طب انا صوني النفس مفعول به خلصنا انا واثق يقينا الثلاث اجابات دول غلط ماشي السؤال الجاي بدرجتين يبقى ركز برض يا بلادي وانت كره عيني طبتي نفسا على الزمان وعينا الراجل كاتب لي تحت مفعول به تمييز تمييز انا عشان اقول تمييز لازم يكون في موضع من مواضع التمييز في فعل زياده ونقصان لا في افعال اللي هي افعال الاستحسان اللي هي بمعنى حسنه اه طبتي معناها ايه طبتي نفسا طابه يعني حسنه طبتي نفسا حسنت نفسا حسنه النكره منصوبه بعدها تمييز وش ما تفكرش ثوابت طيب لمصر ام لربوع الشام تنتسب هنا العلا وهناك المجد والحسب عايز ايه؟ قال لي اعرب العلا طب تعالى يا عم انا كنت مديك مثال جايب لك هنا بعدها كلمه تعرب حسب موقع في الجمله طب انت جايب لي هنا اهي كلمه تعرب ايه لا هنا العلا جمله اهي هنا العلا العلا هنا خلاص دي جمله يبقى هنا خبر شبه جمله مقدم وما بعدها مبتدا مؤخر هناك المجد خلاص هناك المجد يبقى دي مبتدا مؤخر وعلى فكره سم وسمت اللي بمعنى هناك ادام ام جايه بمعنى هناك وهي واللي بعدها تعمل لي جمله طب خلاص يبقى مبتدا مؤخر وسؤال زي كده من الق س جايبه لك بدرجتين اللي هو ايه احلى درجتين عليك احلى مس عليك طب خد بعد كده بيقول لي اعرب كلمه اكثر اه طيب هنا بقى بص ايه اللي يخليك تغلط في السؤال ده اللي انت قراتها اكتر مش هتعرف تقراها مظبوط الا لما تعمل ايه او مش هتعرف تحل السؤال ده لما تقرا الجمله مظبوط بيقول لك ايه اتحدث سيبني اقراها لو انا طالب ماشي يك للحديث سبب اكثر الصمت فيما ليس يعنيني ايه انت قلت ايه واكثر ام اعراب اكسر ايه اكسر ايه ده بص لو وصلت لمرحله ان انت تحط سوف جرب تحط سوف اتحدث اياك للحديث سبب اه واكسر الصمت فيما ليس يعنيني ها يعني ايه يعني سوف اكسر الصمت صح وسوف اكسر الصمت على فكره صح جدا يبقى ده فعل مضارع يبقى انا عديت من اول حته هو مش ماضي وهو مش امر بس انا قدامي مضارع ومضارع مجزوم ولا مرفوع استنى بس عشان لو قلت لي معطوف ماشي معطوف على مين اقرا الجمله افهمها الجمله بتقول لك انا بتحدث اياك للحديث سبب واكسر يعني انا بعمل حاجتين انا بعمل ايه وايه انا بتحدث واكسر يعني اكسر معطوف على اتحدث دي معطوفه على دي يبقى كل سنه وانت طيب ده فعل فعل مضارع مرفوع وودي وما تخافش مش مجزوم تقول لي ليه مش معطوف على يكن يا ابني يكن هي يكن على فكره ده فعلا مجزومه لان دي شرط جازمه بس يكن ازاي يا ابني اقرا الجمله اتحدث واكسر الصمت انا بتحدث لو الكلام ليه لازمه وهسكت لو الكلام مالوش لازمه ماشي طيب هوب النحو خلص ما شاء الله النحو خلص مننا يلا بينا اقوم عامل ايه بقى النحو خلص البابل شيت ده انا بستخدمه امتى بعد اما تخلص فرع انت ماسك القراءه خلص القطعتين القراءه وروح حطهم في البابل شيت ليه؟ بص انا بس مشكلتي في اللي بيعلم في البابل شيت في الاخر ان انا كده براهن على مستقبلي فانا لو لا قدر الله لحصل اي سبب من الاسباب ما حدش هيتعطف معايا وطول ما الورقه دي ماتعلمش فيها طول ما انا بالنسبه لي خلاص اللي انا بعمله ده مالوش قيمه وفعلا ماحدش هيتعاطف معاك فانا عشان كده طب وليه دخل نفسي في النقزك ده تعالى يا عمنا فاقوم اول ما اخلص فرع اقوم عامل ايه اقوم حاطط ماسك الورقه البابل شيت كده سيب دي كده البابل شيت السؤال 22 فين السؤال 22 اهو السؤال ده تمام لا ده انا عامل عليه اكس انا كنت عامل عليه اكس كده ها ما تحلوش السؤال اللي معمول عليه اكس ما تعلموش في البول شيت سيبه دلوقتي فانا قال يعني مش عارفه ماشي سبته السؤال 23 ب يبقى 23 ب يلا علمت طب السؤال ا اللي بعده ج السؤال اللي بعده ج اهي ج اهي انقل بابل شيتك كده وانقل من الناحيه الثانيه فاهم ما ترخمش نفسك اللي بعده باء اللي بعده باء واللي بعد الباء د 26 اتاكد بس المح بطرف عينك اليمين كده ا هنا كان ا يلا ا لا ده علامه تعجب اه علامه تعجب يبقى وانا بعلم وانا بعلم معذره ادي تعليمه بسيطه بالرصاص لو السؤال علامه تعجب وانا بعلم في البابل شيت تعليمه رصاص بس صغيره ليه صغيره عشان لو هعدل الاجابه يا عمنا بعد كده اقوم جايب الاستيكه عامل ايه اشتري استيكه نضيفه ما بهزرش ها تمسح ما فيش حاجه باينه في البابل شيت دي الحاله اللي انت تعمل فيها البابل شيت لكن سؤال انا متاكد منه خلاص ما مش هرت طب يا استاذ نفر ده انا علمت بالقلم الرصاص والاجابه صح امسح وارسم تاني لا هتشتغل عليها عادي اه ماشي تمام في الاخر ها طيب بعد كده الورقه يمين وشمال بقى هات الشمال وانت بتنق من اليمين هات يمين وانت بتنق من الشمال 28 اجابه ج 28 الاجابه ج طيب ا 29 الاجابه د 29 اجابه د بالراحه وهدوء اعصاب وبرود اعصاب احنا معانا وقت معانا 40 دقيقه رامينهم في الاخر هنراجع فيهم الاسئله تبقى تقف قدامنا ان شاء الله بس اللي النحو خلص ومنتهى الثلاثه بالله عليك شايف نحو ثانويه يا عم عامل ازاي مرعوب انت من ايه انا معرفش مرعوب من ايه معاررفش والله اهي النحو ثانويه عامه يعني طيب ضمير رفع حليتها با 30 باء فين 30 باء؟ اهي 30 با طب يا استاذنا انت اخد بالك انت انا طلعت يا مستر بره الدايره يا عم ماشي مش قران هو لو طلعت بره الدايره سنه صغيره ماشي بس ما تعبطش يعني ما تدهنش بره الدايره جامد يعني خلاص عادي يعني بسيطه طيب السؤال 31 بنتكلم في ج ثم ا ماشي يبقى ج واللي بعدها ا فقوم عامل بعدها اللي بعدها ا خلاص خلصنا طيب اللي بعده اقوم هنا ا ا ثم ب اللي بعدها ا ثم ب طيب اللي بعدها ج د ج ماشي يبقى ج ما تعملش زي كده انا بس عشان اختصر انت بتنقل سؤال ها انا بختصر وبعلم عادي ليه الورقه دي مش مترتب عليها مستقبلي 36 دقوم 36 د 37 ج 37 م اهي بس خلاص علمت سؤال غلط علمت د وقلت يا نهار ابيض ده انا ده انا د 36 ده انا في 37 انا عايز ارجع في كلامي كده انا معلم على اجابتين لو سبت الاجابتين كده غلط غلط يعني ايه يعني مش هتاخد الدرجه يا مستر ده السؤال ده انت معلم على السؤال ابو درجتين راحوا الدرجتين ما بهزرش طب اعمل ايه طب بص عشان ما نخشش في هري كتير ماشي طيب اللي هنعمله كالاتي في هنا اول ما تفتح الورقه هتلاقي فيه شويه ارشادات جميله الارشادات دي مكتوب فيها ايه؟ مكتوب فيها بيعرفك الامتحان في ايه لما تغلط تعمل ايه؟ بيقول لك اعمل اكس عادي يعني عشان بعض الطلبه تيجي تقول لك لا اصل احنا في حد قال ما ينفعش اعمل اكس لا قالبي عادي الوزاره هي اللي قايله دي ينفع احنا بنلتزم بكلام الوزاره وهي بتصحح وبناء عليه لك درجه في الحته دي بتاخدها ما تخافش اقوم اعمل ايه بقى بعمل اكس ازاي مين الاجابه الصح ومين الاجابه الغلط الاجابه الصح ج يعني انت هتحل غلط د دي غلط اه او ماسك القلم يا عمنا وعامل ايه؟ عامل اكس بسيطه خالص بس كده اطراف الاكس بس بره الدايره مش مطلوب منك حاجه غير كده امم بس كده بس كده اطراف الاكس بره الدايره ها زي ما انت شايف ما تسمعش بس جامد يعني الاكس ما يبقاش في ورقه تانيه صح معلش العب في ورقه ثانيه براحتك يعني الاكس ما بقاش كده انا عارف انت مش هعمل كده بس انا بقول لك احتياطا يعني ما تعملش كده اللي هي ما تسمعليش في دائره اللي فوقيه وما تسمعليش في الدايره اللي تحتها اللي هي ايه؟ انا عارف مش تعمل كده بس انا بتخيل معاك ممكن واحد يعمل ايه خلاص ماشي طب يا استاذ لو كده عادي ما تخافش كده عادي ما تخافش مش عملت اكس بس ده الورقه كلها ما تبقاش متشرحه ده ده اسوا الظروف ماشي تعالى طيب الحته الثانيه بس معلش يا استاذنا ا مديني تعبير يلا يا عم التعبير السؤال رقم كام؟ السؤال رقم 38 بيقول لك ايه البيانات الوم يمكن استخدمها السؤال اللي انا جايب لك زيه لاثبات صحه زعم بان الارض مهدده بالجفاف وانتشار التصحر ما تخافش يلا بينا بالقلم الرصاص انا اتخان ده الام رصاص انت عايز ايه ما يمكن اثبته اثبته لايه انا عايز اثبت ايه ان الارض مهدده بالجفاف وانتشار التصحر جفاف قله ميه انتشار تصحر يبقى عايز اجابه تنفع تبقى دليل ان فعلا الارض ا هيحصل فيها جفاف او ممكن يحصل فيها جفاف او هينتشر فيها التصحر هجيب اراء منتشره عن الاضرار اللي بتهدد الحياقه على الارض نتيجه انتشار بص هو فعلا هنا بيتكلم عن انتشار التصحر لكن هنا بيقول لك النتيجه انا مش عايز النتيجه انا عايز ما يثبت ان ده موجود مش عايز نتيجته امم حقائق علميه عن رحله نهر النيل دي بتقول لي ده ينفع اثبته ان الارض فيها جفاف لا احصاءات عن كميه الكهرباء التي تنتجها الصدود المقاومه على مجاري الانهار طب بالله عليك دي اقدر استنتج او اقدر احطها كدليل حد يسالني ازاي الارض مهدده بال بالجفاف اقول له الدليل ان انا اجيب لك كميه الكهرباء رسم بياني بيظهر بيظهر تزايد مساحات المناطق الصحراويه اللي بتعاني فقرا مائيا اهو على مدار حقب زمنيه متتابعه يعني ايه يعني انا هجيب له رسم بياني بيقول ان المناطق الصحراويه عماله ايه اللي بتعاني من فقر مائي عماله تزداد يعني معنى كده في فقر مائي اللي هو الارض مؤدده بالجفاف وانتشار التصحر اللي هي تزايد مساحات المناطق الصحراويه اقرا افهم تحل يبقى الاجابه ده طيب سؤال بدرجتين خلي بالك من سؤال التعبير لان السؤالين بدرجتين يعني كل سؤال بدرجتين باربع درجات بيساوي التعبير المقالي كله طيب بعض الناس بيختزل المواطنه في مجرد وثيقه رسميه ماشي بتثبت انتماء المواطن الوطني ماشي ومنحصر امن الوطن لديهم في امتلاك الدوله قوه عسكريه وثروت ماشي ان الواقع يثبت ان المواطنه الحقيقيه تقوم على الوعي بس هو فوق بيقول لك ان المواطنه ايه دي وثيقه رسميه بتثبت انتماء وينحصر بس ان هو ايه ان في امتلاك الدوله قوه عسكريه ده امن الوطن ودي المواطنه لكن الواقع بيثبت ان المواطنه الحقيقيه تقوم على وعي المواطنين بالحقوق والواجبات اذا الكلام ده موقفه من اللي فوق الكلام ده موقفه انه عكسه يبقى كل سنه وانت طيب ده اسمه ايه يا سيدنا ده اسمه زعم وتفنيد خلصنا خلصنا ماشي يبقى انا كده خلصت معلش بالمره بقى كده اللي هم فين معلش السؤال 38 الاجابه بتاعته د السؤال اللي بعده الاجابه بتاعته ج لان التعبير هم سؤالين خلصنا السؤالين طيب عشان ما نضيعش وقت هنفضل ماشيين كده في الامتحان بقى عايز تخش على القراءه عايز ترجع للنصوص از يو لايك زي ما انت عايز تمام ا الحته بتاعه ا الادب معلش عشان برده انا ازاي استفيد بورقه المفاهيم هات لي ال السؤال 18 مثلا بيقول لي ايه السمه اللي اتضعت في هذين البيتاني من سمات مدرسه ابولو ورقه المفاهيم لازم تكون فاتحها لو هتستخدمها وعارف اماكن الحاجات حاجات فين؟ مش عارف ما تضيعش وقتك فيها مفتوحه قدامك كده اول ما توصل عند الادب انا عارف ابولله سيمتها فين وايه مضمون وايه شكل عشان هو مش كاتبها لك طيب يلا يا عم وكيف تطيب في سمع الاغاني والحان الاسى بيتكلم عن الاسى اللي بيملا قلبه دعيني يا بنات الشعري ابكي سيبوني اعيط حلو الراجل هنا بيتامل في اثار الوجود اصلا مش من سمات ابو الهروب من عالم الواقع لعالم الاوام والاحلام دي بتاعه ديوان الحنين لموطن الذكريات وايام الصبه ثانيه ولا تشاؤم هو هل بيحن الايام اللي فاتت ولا بيقول لك انا الدنيا مسوده دنيا سودا في وشي دنيا سودا يبقى هو تشاؤم يبقى الاجابه ا طيب على باب الحياه ارى زحما من الاشباح عج بهم وسال من العهد القديم الى زمان حديث قد مدوا زمرا توال عايز ايه السمه اللي ظهرت في هذين البيتان من سمات الديوان السمه اللي ظهرت من سمات الديوان ثانيه طب استطان النفس غلط انت حافظ مش حافظ باصص على السمات ويفضل تبقى حافظه طب ما فيش وقت فانت لو مش حافظ السمات قدامك طب كنسل استبطان النفس الذاتيه اه ممكن تكون من سماتهم التامل في الكون من سماتهم تغليب الجانب الوجداني غلط انا بستبعد السمات اللي مش بتاعتهم يبقى اما ب ج طب اختار بقى ولا ج الذاتيه ولا التامل في الكون استنى كده يا استاذنا معلش ارجع تاني على باب الحياه اراضي حما من الاشباح عجبهم وسال من العهد القديم الى زمان حديث قدم ضو بيتكلم على ناس يبقى ما تقوليش ذاتيه ده بيتكلم عن حد اهو هو بيقوللك اراهم بس هو بيتكلم عن حد يبقى دي مش ذاتيه يبقى الراجل هنا بيتامل حياه الناس بيقول لك انا شايف زحام كده والناس ماشيه عامله زي الاشباح الى اخره فالراجل بيتامل الناس الكون والوجود ان مصيرهم الى الاشباح والوجود اهو ان يعتبر اموات طيب خليل مطران عن فتاه مهمه الحته دي بس ان هو بيديلك مفاتيح السمه اللي تحققت في هذين البيتان من سمات الاتجاه الوجداني خلي بالك في سؤال كاتبه لك بدرجتين في سؤال ادب بدرجتين مين هو ماارفش هيكتب لك جنبها طيب هي زهره بسمت بها عن جنه دار الخليل يلا عبر الشاعر عن احاسيس الذاتيه ما هو بيتكلم عن فتاه من خلال اعجابي خلي بالك من الحته دي عشان الشرح ممكن يبقى غلط بالجمال الحسي والروحي الجمال الحسي والروحي فين دي يا استاذ ثانيه جمال حسي وروحي حسي يعني قال ان هي شكلها حلو وروحي يعني قال صفاتها الحلوه تعال نشوف مال الشعر الى العقلانيه لا دي ما فيش عقلانيه طب غلب شعور التشاؤم والياس طب فين شعور التشاؤم والياس اه دعا الى المسل العليا الحديث عن المحبوبه وحب المحبوبه ليس من المسل العليا الاجابه صح طب فين الحسي والروحي بقى هي زهره بسمهت كون ان شبهها بالزهره يبقى كده ادي حسي احرز الراج بها خيرا اه اللي اللي هياخدها هيحصل على ايه على الخير وجمال معنوي خلاص اللي هو الروحي يبقى الاجابه ا طيب ا ا ما ما بص اه السؤال ده ما يثبت تحقق سمه الحنين للوطن بص اول ما يقول لك ما يدل على تحقق سمه قيمه الحنين للوطن لازم اجابتك يبقى فيها حنين للوطن ماشي اي من غير ما تقرا تعالى نبص كده كشف البيتان عن الدعاء للعائدين ان يجدوا الامان في العوده اكد الشاعر اشتياق هي دي فيها حنين اصلا الاجابه ال فيها حنين يا ابني لا اكد الشاعر اشتياقه ورغبته في العوده والتمتع بالراحه في بلدي ماشي فيها حنين اوضح الشارع انه يعيش في بيئه جديده مالها بالحب ما فيهاش حنين للوطن عكس البيتان النزعه الروحيه ما فيهاش حنين في الوطن الاجابه اللي فيها حنين الاجابه بقى من غير ما اقرا ايها العائدون للشم الا نفحه من شميم ارض النبوه اه هي دي فكرونا اشتهينا تحت العريشه غفان علم الله كم صبونا اليها اشتقنا اليها يبقى الاجابه ب هروح انقي الاجابات بتاعتي وهكذا خلاص يا عمنا تمام ادي الادب يا قلبي اللي انت خاف منه ادي الادب طبعا في عندك سؤال ادب جوه النص بس ده مرتبط بالنص النص الشعري اللي كان جاي اهو قال الشاعر بيتكلم عن المحتل اصلا مش محتاج تقرا الاسئله عشان تعرف النص بيتكلم عن ايه خلاص تمام نص مباشر نص مباشر مما كتبه احد الداباء عن فضل كتمان السر نص جميل انا بقول لك يعني فانا مش بطمنك انا بقول لك الواقع الواقع ان هو الواقع باذنك يا رب مطمئن بس عايزك تتسم بالبرود ها طيب تعال لي يا عمنا الاسئله المقاليه خليك انتوا ماسكين عبد الله وانت يا ابني انت عملت لهم ايه يا ابني انتوا ماسكين عبد الله في ايه يا جدعان عبد الله لما تكون بتزعل مننا بهصدر معاك ماشي هو اللي غلط والله انا ما رضيتش ادوس طيب اا صليتوا على النبي بص يا قلبي تعالى بقى معلش الحته المقالي دي يا ريس عشان ايه اه توقع اربعه من المخاطر والمشكلات ترتب على الاخلال بالمبادئ الاربعه بص يا قلبي سؤال القراءه احنا في السؤال 52 سؤال قراءه عند حضرتك مطلوب من حضرتك تعمل ايه؟ مطلوب من حضرتك ان انت تلتزم باللي هو كاتبهوللك هو بيقوللك توقع اربعه من المخاطر والمشكلات عارف يعني ايه توقع اربعه من المخاطر والمشكلات يعني فوق هو كاتب لك حلول انت هتعكسها لمشاكل مثال السؤال ده كام يا عمنا؟ السؤال 52 فقوم كاتب هنا 52 يبقى ده سؤال 52 مالكش دعوه بالدرجات دي السؤال هيتكتب هنا بس اكتبه هنا الاول احتياطا وبعد كده انقله معلش معلش احتياطا رقم واحد بيقوللك توقع اربعه من المخاطر هي ايه بقى؟ حمايه المعلومات الحساسه من الوصول غير المصرح بيه امم طب ايه المخاطر اللي ممكن تحصل اعكس اعكس دي المفروض دي المبادئ الاربعه الاساسيه اللي بتوفر لي الامن طب فانا لو عكستها المخاطر ايه؟ يبقى الاخلال يؤدي الاخلال بها الى كشف بيانات الافراد والمؤسسات يبقى ما فيش حمايه بقى للمعلومات الحساسه يبقى اقوم كاتب هنا رقم واحد الاخلال بها ما تكتبش خلي بالك انت معاك نص سطر لو مديك سطرين بس معاك نص سطر فكل واحده في نص سطر الاخلال بها يؤدي الى ايه؟ قلنا يؤدي الى ايه؟ يؤدي لكشف حساب بيانات الايه الافراد والمؤسسات او البيانات الحساسه انين طيب اثنين بيقوللك التكامليه بضمان سلامه المعلومات المخزنه والمتبادله والتاكد من عدم التلاعب بها او تغييرها او حذفها بطرق غير مشروعه يبقى التكامليه تعالى يا عمنا بضمان سلامه المعلومات المخزنه والمتبادله والتاكيد يبقى معنى كده ان لو ما حصلش ده ايه لو حصل حصل فيها خلل اعكس يبقى مش هيبقى في سلامه معلومات مخزنه يبقى يؤدي الاخلال بها الى ايه؟ التلاعب بالبيانات وتزييفها التلاعب اعكس انا باخد الكلام جبت منين التلاعب ما هو بيقول لي ضمان سلامه المعلومات يبقى انا مش مش هيبقى في ضمان للسلامه هتلاعب بيها يبقى التلاعب بالايه؟ هقول التلاعب بالبيانات وتزييفها لاثه ايه تاني التوافر من خلال اتاحه المعلومات للمستخدمين المصارح لهم بالاصول عند الحاجه بشكل امن ها طب انا هحلها ازاي دي بقى اعكسها يبقى تعطيل الاعمال وتوقف الخدمات خلاص يبقى تعطل الخدمات للافراد المصرح اهو خلاص سيدنا تمام يا عمنا تمام طيب بعد كده رقم اربعه رقم اربعه عند حضرتك هنا عند الحاجه بشكل عام المسائله بتتبع الاجراءات وتحديد المسؤوليه اعكس ان انا هتتبع الاجراءات واحدد المسؤوليه عند حدوث اي خرق امني طب انا النهارده لو ايه المشكله اللي ممكن تترتب لو ده ده ما حصلش وعلى فكره لما تقرا قطعه القراءه هتظبطها لك ايه اللي ايه اللي ممكن ينتج عن ده اللي ممكن ينتج عن ده ان عدم وجود مسائله اللي هي افلاه المخترقين من العقاب ما فيش مسائله يبقى افلات المخترقين من المسائله والعقاب تزييفها هنا بالمنازفيه هنا تاني تزييفها انا خلصت قطط القراءه بتاعتي يعني خلصت السؤال المقالي مثلا يعني والسؤال المقالي بتاع القراءه بيتحل وانت بتخلص القراءه يعني اول ما تخلص القراءه وده بيجي في القراءه المعلوماتيه في الاخر زي ما انت شايف لكن الترتيبه هنا في البابل شيت ترتيبه عاديه خلاص من واحد لحد 51 كلها عادي طيب السؤال هات اربعه ادله على شعور الصبي باللهف والترقب السؤال احنا في السؤال كام 53 طب ايه اربع ادله يا عمنا هتجيب له ادله من فوق الدليل 1 2 3 4 ايه بقى يا عمنا من الدليل على اللهفه والتركب ارق الصبي ليلته كلها ادي واحد اقوم كاتبها اثنين تختصر عشان المساحه هنا ها عشان المساحه هنا واحد نص السطر اثنين ادام مديك سطرين ا لاثه ادي اربعه تمام ماشي وهكذا بقى خلاص تمام معذره هنا المس انا اسف لان الهمزه مفتوحه معذره كتبت على النبره المساله همزه على السطر طيب وبعدين متوتر لكم يا جماعه والله متوتر لكم كطلبه يعني سامحوني ابن الفعل المجهول يلا يا عم ابن الفعل المجهول السؤال المعتاد السؤال المقالي ومنزل لك الاسئله المقالي ها نزلت لهم ملف يا عبد الله اه يا مستر طيب يبقى ده السؤال كام 54 فده 53 كاتب هنا 54 طيب ا عادي بقى حل يلا بينا يكافا فقوم قايل يكافا ينفع احله في الورقه الاول يا مستر اه طبعا اتفضل بس انا عشان الوقت احذف الفاعل حول المفعول بين نائب فاعل يبقى يكافا الطلاب ودي نعت ليها المتفوقون وخلي بالك دي كمان نعت زود كمل جملتك كلها وخلي بالك ان كل حاجه هنا ليها نص درجه يعني السؤال المقالي دايما بدرجتين ومش عشوائيه كون ان انت بنيت الفعل المجهول ده نص درجه حذفت الفعل نص درجه خلاص تمام ا بنيت ال خلاص نزلت دي نائ فاعل نزلت دي نص درجه فلاما يديك نص درجه على حذف الفاعل او مخلي الطلاب نائب فاعل ومديك نص درجه على المتفوقين ومديك نص درجه على زاوي كده اربعه نصاص بدرجتين الجمله كلها تكتمل ما تقوليش زاوي وتسكت انا بس عشان الوقت طيب اكتب كلمه ختاميه ماشي تعال نكتب كلمه ختاميه الاسطمبه بتاعتنا اللي هنشتغل بيها بيتكلم عن الذكاء الاصطناعي تكنولوجي يبقى انا عارف وقايل لحضرتك اول ما يكلمني عن الذكاء الاصطناعي والتكنولوجيا ايه نقطه مهمه بلاش فكره استاذنا تتوقع هيجيب كلمه ختاميه ولا افتتاحيه ولا قصه ما يجيب اللي يجيبه ما يجيب اللي يجيبه يا قلبي انا مالي يجيب اي حاجه من دول هو ايه التوقع في الموضوع هو انا اتوقع عليه في اربع درجات سواء جاب دي سواء جاب دي سواء جاب دي التلاته مضمونين في الطريقه ما فيهاش حاجه اصلا انا بمشي بالاسطمبه احنا كان في ملف تاني معلش في واحده عامل لك ملف جميل ده انزله لهم ماشي ا هتحطه لي ماشي ماشي احنا كده العشاء شمس خلاص بس لا عشان عبد الله بس هي اهم حاجه ابعتوا لهم مثلا يبصوا عليه نموذج لكلمه افتتاحيه نموذج مجاب نموذج لكلمه ختاميه نموذج لقصه اهو خلاص الزمان والمكان هتلاقيني في صباح يوم الاحد عادي ممكن تبدا بالطريقه دي حددت الزمان وقف الشاب دي غير الطريقه الثانيه ليه انا عايز اعرفك ان المهم ان العناصر تتحقق عايز تستخدم الاسطمبه تمام عايز المهم عندي الزمان في الصباح يوم الاحد طب وقف الشاب طارق انا جبت الشخصيات يتامل مصنعه الضغم مصنع يبقى انا كده كلمتك في المكان وسط المدينه بنظره فخر مسترجعا ايه اللي حصل بقى تعالى بقى انت بتكلمني في ايه اهم حاجه العناصر مصر كلها اكتب كلمه افتتاحيه كلمه افتتاحيه تعالى شبابنا شباب مصر الواعي المثقف الحريص على المستقبل اهلا بكم في ندواتنا التي بعنوان حط العنوان والتي تهدف الى اطلع فوق شوف بتهدف الى ايه بتهدف الى ايه فوق اا الندوه عن دور الشباب في صناعه المستقبل يبقى بتهدف الى صناعه المستقبل عند الشباب خلاص تمام وابتدي اتكلم بقى عن اهميه الموضوع اللي هي ايه الشباب فالشباب هم اساس النهضه ومش عارف ايه والكلام ده خلاص طب بعد كده الاستشهاد يبقى يبقى ابتدي استشهد ان الشباب مطلوب منهم ايه هنا كاتب لك حكمه بس يفضل تستشهد بايه فلو كلمك عن الشباب كلموا عن العمل وكلموا عن دور الشباب في العمل اللي هو وقل اعملوا فسير الله وعملكم الرسول والمؤمنون او او ان الله يحب اذا عمل احدكم عملا يتقن خلاص يا عمنا اتفقنا يا سيدنا جميل كده احنا الملف ده نزل لهم اه ملف النخ بتاع العماوي الملف اه ماشي اللي هيحصل كالاتي انت كده يكفي هذا القدر النهارده ويحصل اللي يحصل الله الموفق والمستعان والدنيا خلصت والسنه خلصت وخلاص لا تحمل نفسك اللي انت ما تتحملوش فمطلوب منك ايه تخلص اللايف تصلي العشاء تنام انا عارف ان ممكن ما يجلكش نوم ما تفكرش في اي حاجه خلص صلي نام صلي ركعتين قبل ما تنام صلي في النهايه قول اذكارك اذكار النوم وادخل نام مهم جدا كل اللي احنا بنعمله ده لو انت ما نمتش كويس مالوش قيمه والله اياك ثم اياك تعمل الحركه القذره دي لازم تنام ماارفش ازاي بقى حاجات تساعدك عن النوم خد حاجه تساعدك عن النوم ماليش فيه بس المهم اكيد مش منومها بس انا بقول لك خد حاجه تساعدك عن النوم لازم لو ما لازم تنام طب نمت اصحى الفجر صليت الفجر تعالى يا باشا بقى في عندي كم حاجه كده ابص عليها على السريع ذهني حاضر سايب لك كم حاجه تبص فيها على السريع ايه الكم حاجه رقم واحد سايب لحضرتك ملف نحو كده جميل عارف انت على ايه لما بسالك كذا اعمل كذا لو سالك في ثلاث ورقات مش هم ثلاث ورقات ثلاث ورقات او اربع ورقات بص عليها بصه حلوه بلاش دلوقتي ليه انت خلاص دلوقتي كل حاجه دخلت في بعض احساس ان المعلومات كلها دخلت في بعض احساس ان انا عشان كده على فكره كنت حابب اختم معاك بامتحان وزاري ليه عشان حضرتك تحس ان ايه طب ما الدنيا حلوه يا جدعان اهي بس وانت بتحل هتلاقي نفسك باذن الله فاكر ما تختبرش دماغك ما تروحش تنام وانت عمال تختبر نفسك انا هشوف بقى تعال بقى يا عم محمد سمع لي كل النحو لا مش هيسمع لك كل النحو دماغه مش حاضره دماغه مش تبقى حضره كفايه اللي حصل النهارده فالنهارده يكفيها كده خالص ما تذاكرش اي حاجه استاذنا في حاجات عايز المهام واما تصحوا المها انا خايف ما دلوقتي اي مجهود هتبذله هتلاقي نفسك بتقعد بالساعتين زياده بتبذل فيهم نص ساعه طاقتك استنفذت فالوقت اللي هتضيعه هتحصل منه صافي صافي ربح قد ايه زي ما بيقولوا كده ما فيش صافي ربح الساعتين هتاخد منهم نص ساعه 40 دقيقه لو انت جامد لكن مستحيل تقعد ساعه تاخد منها ساعه ليه خلاص افصل افصل كده واتعامل عادي و والامور عاديه وما تحملش نفسك فوق طاقتك في النهايه اا هو نصيب نصيب واحنا انا عملت اللي عليا بالقدر اللي في امكانياتي ما عملتش اللي عليا بالقدر اللي في امكانياتي ايا كان هيحصل ايه في النهايه حالتي النفسيه لو انا دمرتها هدمر معاها قلبي وانا عايز احافظ على قلبي خلاص سيدنا تمام المهم بكره الصبح ان شاء الله باذن كده مطلوب منك حاجتين هنزل لحضرتك فيديو سريع مالوش علاقه بالماده العلميه اسمعه خلاص هتلاقيه ان شاء الله نزل لك الساعه 7:00 الصبح يعني هصوره لك بعد الفجر كده ان شاء الله باذن الله طيب ثم انت داخل معاك الملفات اي بي دي اف لو معاك الموبايل امشي بالموبايل عادي بص كده على الملفات دي سريعا حتى لو في اسئله بص عليها سريعا ما بقولكش ان جايه بس على الاقل ايه تنشط ذاكرتك عشان ما تراجعش بعشوائيه فانا حطيت لك ملف كده ده اللي هو ايه وانت رايح روح بص عليه بيفكرك الخطوات تعمل ايه لما يطلب منك ايه لما يقول لك ابن المجهول تعمل واحد انين 3لاه بيفكرك بالحته دي هتلاقيه جميل بس مش دلوقتي هو ينزل لك دلوقتي بس ما تسمعوش دلوقتي خلاص تمام السنه خلصت خلاص افصل العربي اهم حاجه بس عشان اخد الطاقه بتاعته نكمل بيها هتخلص بكره امتحانك على خير باذنك يا رب مهم جدا اول ما تخلص الامتحان افصل عن العالم الخارجي يعني صاحبك بيراجع حاجه بيبص على حاجه ايه رايكم؟ طب يا جماعه مراجعه دي ايه العيال متكومه كل ده ما مالوش قيمه مالوش قيمه ليه؟ لان في النهايه ما بتمشيش بحسابات البشر والله العظيم كم مره الواحد كان بيقول الحته دي مش هتعديك يا عم محمد بالورقه والقلم مستحيل تكسب فيها مستحيل تعدي منها والله العظيم كانت بتعدي ازاي ماعرفش ففي النهايه شويه يقين شويه يقين شويه يقين على قد ما تقدر خلاص فتخلص ما فيش حاجه اسمها مراجعات ما فيش حاجه اسمها انا انا انا انا اطمن لا ما تطمنش خلصت الامتحان خلاص تمام نقطه مهمه بقى خلصت الامتحان على خير انا عارف حجم تقصيري ربنا كرمني في الامتحان اكت من اللي انا استحقه مش لازم يكون 100% ربنا كرمني اكتر من ما استحق انا عارف ان انا مجهودي 70 ربنا كرمني بال 80 انا مجهودي 60 ربنا كرمني بال ولن شكرتم لازيدنكم ما تبقاش عبد جحود اوعى تخلص اللجنه تقول ازاي ومش عارف ايه انا ما بقولكش تعترض على شيء انا بقول لحضرتك ما تبقاش عبد جحود ولان شكرتم لازيدنكم ايا كان الوضع باذن الله ان شاء الله الدنيا مستقره والدنيا حلوه بس ايا كان الوضع يا رب الحمد لله انا راضي رب عوضني خير لان هي ما بتمشيش بحسابات البشر ولا بدرجات البشر خلاص تمام اا في النهايه سيدنا موفقين ومسددين واصيحه اللي بقولها دايما ممكن مش هنلتقي ثاني ا وممكن نلتقي ثاني باذن الله على حسب الظروف المهم في النهايه الهدف الاسمى من هذه الحياه كنت بقول لك وبفكرك دايما الهدف الاسمى من هذه الحياه ان انت تبقى صالح مصلح صالح مصلح صالح قدر المستطاع في نفسك مصلحا لغيرك او مصلح لغيرك ثم بعد ذلك بفكرك برده قال تعالى يوم لا ينفع مال ولا بنون الا من اطى الله بقلب سليم بفكرك ليه ا الحياه مليانه تنازعات مليانه شحناء ومليانه بغضاء ومليانه انتصارات دنيويه ومليانه تحقيق ذات دنيوي مادي هينتهي بمجرد ما الانسان يموت فبمجرد ما تموت نقطه ومن اول السطر هتحاسب على ما كان لله اي حاجه كانت لله هتحاسب عليها يعني هي دي اللي في رصيدك قصدي وما كان لغير الله خلاص راح انتصر انت حققت انتصارات اندثر انت حققت انتصارات ماديه اندثرت انت حققت انجازات دنيويه اندثرت خلاص راحت مالهاش قيمه في ميزانك في ميزانك الاخروي فعشان كده حافظ على قلبك سليم قدر المستطاع وتذكر قوله تعالى الا من اتى الله بقلب سليم وقلب السليم هنا ما تقارنش نفسك بحد المقارنه مؤذيه الشيطان هيقنعك ان انت هتبص بس عشان تتعلم تشوف الدنيا عامله ازاي مش بكلمك على الامتحان والله بكلمك في الحياه اياك تقارن نفسك بحد اللي كانوا بيعملوه اللي بيعملوه فيك وانت صغير ما تعملوش في نفسك انت كنت بتزع ان هم بيقارنوك بال باي حد وبيقارنوك بابن الجيران وبيقارنوك بابن خالتك وابن خالك ومش عارف مين بلا انت زعلان حتى بتزعل لما يقارنوك باخوك عندك حق على فكره ليه؟ لان كل واحد ليه طبعه ليه صفاته ليه سماته اللي ربنا خلقه بيها فعلشان كده ا ما تكررش ده مع نفسك ما تظلمش نفسك وتبقى انت السبب ما دخلش نفسك في مقارنات وانما المطلوب من حضرتك يا باشا عيش بتفاصيلك عيش بسماتك والمطلوب منك ان انت تعيش بهذه السمات بس تحافظ عليها حافظ على قلبك الا من اتى الله بقلب سليم واكتر حاجه ممكن تضر القلب المقارنات فعشان كده ما بصش لحد حد ربنا كرمه ربنا كرمه يا عم ايه المشكله انا عندي امكانيات استغلها انا مش عندي امكانيات افضل ادعي ربنا يا رب انا عايز اعرف انا انا حلو في ايه وانا شاطر في ايه وانا جامد في ايه خلاص يا سيدنا نلقاكم على خير التقي بكره ان شاء الله باذن الله الساعه 7:00 سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك والسلام عليكم السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طلابنا حبايبنا ازيكم عاملين ايه يا رب دايما تكونوا بخير وصحه وعافيه وسلامه رجالتنا رجاله انت هنا يا حماده وحشتنا والله كل سنه وانت طيب الحمد لله على السلامه الاعلان عن الكتاب جاهز يا سيدنا يلا بينا تقول يا استاذنا كتاب ازاي والمنهج اللغه العربيه بيتغير منهج اللغه العربيه الاولى لدفعه 206 لسه بنقول يادي ومع ذلك هننزل مراجعه عشان البي عمال يصيحك ست معانا رحله عمره ومعاها 200000 جنيه اللي هي مصاريف ريحه العمره نبدا بالخبر الاولاني يا سيدنا الا وهو الامتحان الشامل بعد المحاضره العاشره يا سيدنا اللي نزلت لحضرتك خلاص في اخر النفق غادات ما بين كفي كتاب الشرح هتلاقي المعلومه منسقه ومنظمه ومعموله بطريقه جميله جدا وبنفس الطريقه اللي بنشرح لحضرتك ايه وخطه ايه انا مش فاهم حاجه يا فكرتونا بايام الزمن الجميل ايام خمسه انا ممكن احدد هي ممكن تكون كويسه او ممكن تكون وحشه بس هي في الاول في الاخر رحله هي زي تحدي كده يا صديقي جاء رمضان وجاء رمضان مش عشان يزودك على الحمل حمل وانما رمضان يا سيدنا جاي بمساك كده احكي لك قصه جميله عن سيدنا عبد الرحمن بن عوف رضي رضي الله عنهم لما الكفار في مكه بلغوا كليه شغل سفر جواز اوعى تكون لسه ما سمعتش محاضره الاولى لحد دلوقتي المحاضره الثانيه نزلت سيدنا واوعى تقول لي اصل انا مش عارف اكفلين ب 75 طالب ان احنا ندخلهم الكليات اللي هم عايزينها 25 انا جنى الثامن على جمهوريه شعبه علم علوم دفعه 2025 انا سما رابع تبقى دي النتيجه اهد يا فار ما تقولليش اهد انت انت ودخلت الكليه اللي انت عايزها فوع تقولني شهد يا فتاه كي يكون لك الاثار انت انت فلا تقارن فيك عزم منكسر كن فريدا يا فتاه كي يكون لك الاذار انت فلا تقارن فيك عزم من انكسر كن فريدا يا فتاه كي يكون لك الاذى انت فلا تقارن فيك عزم منكسب فري
أفكار النحو من واقع الامتحانات الاسترشادية ليالي الامتحان ثالثة ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ مع أ محمد صلاح 2:29:48

أفكار النحو من واقع الامتحانات الاسترشادية ليالي الامتحان ثالثة ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ مع أ محمد صلاح

بسطتهالك

1 مشاهدة · 11 dgn geleden

التعبير من واقع النماذج الاسترشادية ليالي الامتحان ثالثة ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ مع أ محمد صلاح 1:25:13

التعبير من واقع النماذج الاسترشادية ليالي الامتحان ثالثة ثانوي ٢ ٠ ٢ ٦ مع أ محمد صلاح

بسطتهالك

1 مشاهدة · 8 dgn geleden

حل امتحان العربي ثانويه عامه 2026 حل امتحان العربي تالته ثانوي 2026 تسريب امتحان اللغه العربيه اليوم 3:58

حل امتحان العربي ثانويه عامه 2026 حل امتحان العربي تالته ثانوي 2026 تسريب امتحان اللغه العربيه اليوم

اخبار مصر الجديدة

6 مشاهدة · 7 uur geleden

دموعك غالية علينا يا سيدنا بكاء ا محمد صلاح بعد وداع طلابه في أخر محاضرة 1:03

دموعك غالية علينا يا سيدنا بكاء ا محمد صلاح بعد وداع طلابه في أخر محاضرة

الأثري سيف عامر | Arch. Seif Amer

701 مشاهدة · 1 jaar geleden

الامتحان من الكنترول عربي تالتة ثانوي 2026 لن يخرج عنه امتحان الثانوية العامة عبدالله الشهاوي 55:49

الامتحان من الكنترول عربي تالتة ثانوي 2026 لن يخرج عنه امتحان الثانوية العامة عبدالله الشهاوي

عبدالله الشهاوي abdullah alshahawy

20 مشاهدة · 5 uur geleden

عاجل الأن مفاجاة كبري للثانويه العامه في امتحان اللغه العربيه بعد تسريب تلت قطع من الامتحان 9:15

عاجل الأن مفاجاة كبري للثانويه العامه في امتحان اللغه العربيه بعد تسريب تلت قطع من الامتحان

كيمياء وعلوم متكاملة ثانويه عامه مسترعبدلله جاد

6 مشاهدة · 1 dag geleden

حل امتحان اللغة العربية ثانوية عامةامتحان العربي ثانوية عامةتسريب امتحان العربي تالته ثانوي 2026 10:28

حل امتحان اللغة العربية ثانوية عامةامتحان العربي ثانوية عامةتسريب امتحان العربي تالته ثانوي 2026

الابداع للبرمجيات Mohammed Youssof

2 مشاهدة · 8 uur geleden

المطلوب منك في ثانوية عامة نصيحة لطلاب دفعة 2025 9:36

المطلوب منك في ثانوية عامة نصيحة لطلاب دفعة 2025

بسطتهالك

252 مشاهدة · 1 jaar geleden

قصة الأيام ليالي الامتحان ثالثة ثانوي ٢ ٠ ٢ ٥ مع أ محمد صلاح 53:38

قصة الأيام ليالي الامتحان ثالثة ثانوي ٢ ٠ ٢ ٥ مع أ محمد صلاح

بسطتهالك

2 مشاهدة · 1 jaar geleden