شايفين الكتابين دول؟ ده كتاب جراحه جهاز هضمي جراحه الجهاز الهضمي يا جماعه ده برانش او فرع من الجراحات تمام الكتاب ده كام؟ الكتاب ده اوكي عباره عن 520 صفحه تمام جراحه جهاز هضمي والكتاب الثاني كتاب الرمد تمام انتوا ممكن يبان صغير لكن الصفحه بتاعته مليانه بص حضراتكم الصفحه بتاعته مليانه معلومات تمام الصفحه حرفيا مكدسه والمفترض اني همتحن في الحاجات دي او هبدا امتحانات يوم 2012 او 2212 يعني الشهر ده يعني حوالي اسبوعين بالكتير جدا وهبدا امتحانات في المواد دي دول مادتين منهم لسه في ماده الطوارئ في ماده تمام دول مادتين منهم اللي هو انا بدات فيهم دلوقتي انا لسه بادئ امبارح تمام ودي اكبر زنقه اعملها لنفسي في تاريخ الاكاديمي ككل طيب ليه؟ انا حرفيا يا جماعه مش مجامله دي اكبر زنقه انا بعملها لنفسي يعني انا عمري ما اتزنقت بالشكل ده يعني في الترمات اللي فاتت مثلا او في الموديولات اللي فاتت بما ان انا في طب بنمشي حاجه اسمها الموديول فانا لما اكون مزنوق اكون بدات في اخر شهر يعني بيكون مثلا فاضل شهر عن الامتحانات ده الزنقه بالنسبه لي تمام لكن دلوقتي انا حرفيا فاضل اسبوعين او اقل من اسبوعين كمان وفي مواد كبيره جدا عليه طب انا هعمل ايه هل هستسلم للامر الواقع واقول لا السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ازيكم يا شباب عاملين ايه؟ يا رب تكونوا بخير اهلا بكم في فيديو جديد عن ازاي نلم المتراكم لطلبه الجامعات طبعا اول حاجه هتقولوها لنفسكم انتم ملاحظين ان في جوده فيديو عاليه صح كده وده الحمد لله لان انا اشتريت كاميرا انا نفسي اجيبها من زمان اسمها دي جي اي اوزمو بوكت 3 نفسي اجيبها من زمان الحمد لله كنت بحوش لها ل اكث من شهر والحمد لله جبتها فاتمنى تكونوا يعني ملاحظين فرق الجوده وفرق التصوير وفرق كل حاجه فبغض النظر عن ما عندناش وقت ان احنا نضيعه في الكلام الجانبي ا ازاي نلم المتراكم انا عملت لنفسي خطه كنت بعملها قبل كده لما كنت بتزنق بس صراحه دي اكت مره بتزنق هتزنق فيها تمام عن ازاي نم المتركم طب سؤال هو ليه انت قلت لطلبه الجامعات لان الطريقه دي ما تنفعش لطلبه الثانويه عامه عشان اكون صريح معاكم انا بصوا يا جماعه بكلمكم عن واقع تجربه الكلام ده ما ينفعش لطلب الثانويه عامه لان منهج ثانويه عامه يحتاج الكثير والكثير والكثير من المذاكره والمراجعه والمذاكره والمراجعه ما ينفعش انك تعمل كده في منهج الكليه طب حد يقول لي يعني الكليه سهله لا الكليه مش سهله اكيد انا بقول لك بص كده يا جماعه حرفيا 520 صفحه انا هلمهم يعني ان شاء الله يعني ودي ماده واحده من اربع مواد عندنا الترم ده هبدا فيهم امتحانات بعد اسبوعين تمام فاللي هو مش مش حاجه وصفحه على فكره مليانه بتاعه الجهاز الهضمي يعني ما تفكرش انها صفحات يعني سهله يعني تمام طيب ايه اول خطوه انا بعملها لها علشان الم الكلام ده كطلبه جامعات تمام او كجامعه عموما زي ما قلت يا جماعه الكلام ده غير موجه لثانويه عامه ان شاء الله ان شاء الله لو لقيت اقبال على الفيديو ده هعمل فيديو زيه لثانويه عامه هل انا كنت مزنوق في ثانويه عامه نعم ليه لان انا ماده الجيولوجيا انا كنت هاجلها وما بداتش مذاكرتها غير في شهر اربعه وجبت فيها كام 60 من 60 الحمد لله تمام فهبقى اعمل ان شاء الله فيديو تاني لطلبه ثانويه عامه بس الفيديو ده موجه اكتر للكليهات عشان ماكونش بضحك على الناس بتوع ثانويه عامه يعني تمام طيب ازاي الم المتراكم؟ اول حاجه اول نقطه يا جماعه اول نقطه لازم تحطها على السطر انك ما تعيشش دور الضحيه او يعني ما تفكرش في افكار اللي هو عمال تجلد في نفسك مش دور الضحيه اللي هو عمال تجلد في نفسك اللي هو يا نهار ابيض ده انا ضيعت وقت يا نهار ابيض ده انا مش هلحق يا نهار ابيض ده الامتحان بعد اسبوعين يا نهار ابيض تمام الكلام ده مش هياكل عيش ده مجرد تضييع وقت الكلام والله العظيم يا جماعه تضييع وقت اهدار مشاعر استهلاك طاقه في التفكير فيما ليس له لازمه انتوا فاهمين الفكره يا جماعه يعني حرفيا انت بتفكر في حاجه خلاص انت مش في ايدك حاجه مش ايدك انك تغيرها يا عم خلاص انت ضيعته وقته والامتحان بعد اسبوع وقدامك قد ايه هي الفايده العائده عليك من التفكير والتفكير في ان انت ضيعت الوقت وعملت وسويت ما خلاص يعني اول حاجه يا جماعه اول حاجه لازم تخلي تفكيرك بروجريسيف مش ريجريسيف يعني ما تفكرش بشكل تراجعي فكر في قدام ماشي خلاص انا اتحطيت في امر واقع تمام حط نفسك في الامر الواقع انا خططت في الامر الواقع هعمل ايه دلوقتي ما ينفعش يا جماعه اقعد اجلد في نفسي واعيد وازيد في كلام مالوش لازمه لان الجلد الذات ده مش هيعود عليك غير بالسلب والله العظيم تمام وبالتالي اول نقطه المفروض تعملها هو ان انت تفكك اصلا من التفكير في اللي حصل انت دلوقتي هتتعامل مع اللي جاي كانك بتحطيت دلوقتي كانك بص كده انبثقت من ال من من من الكره الارضيه رحت كون ثاني الكون ده في عليك امتحان بعد اسبوع ومعاك المواد دي تذاكرها انت اتحطيت في الامر الواقع تمام والله العظيم ما بهزر دي نقطه مهمه جدا لان انا ممكن اقول لك على نصائح وانت تفضل ايه زعلان وتعيط وبتاع ولا بنت تقعدي تعيطي وبتاع ف وتضيع وقت ومجهود في كلام مالوش لازمه افكار سلبيه تمام هنتخطى النقطه دي ولكنها نقطه مهمه جدا جدا يا جماعه تمام طيب ثاني نقطه مهمه جدا جدا هو ان انا لازم يعني بصوا انا عارف ان الموضوع رخم لكن لازم ورقه وقلم معلش ورقه وقلم لايه انك تخطط انت عليك قد قد ايه تخلصوا في قد ايه من الوقت لازم لازم يا جماعه تمام يعني مثلا انا هديكم مثال هو يعني بتاعي انا وانتم خدوا المثال ده حوروه عليكم انتم او يعني طبقوه عليكم باختلاف العوامل يعني ايه اختلاف العوامل يعني مثلا انا عندي اربع مواد انت عندك ثمانيه انا فاض لي مثلا اسبوعين على الامتحانات انت فاض لك شهر فانت ايه يعني ظبط في العوامل طبقا للكيس بتاعتك او للحاله بتاعتك ما تاخدش ال فاهمين قصدي صح طيب ايه اللي المفروض اعمله قال لك والله كالاتي اول حاجه تشوف انت عليك قد ايه في وقت قد ايه وتقسمهم بس ماينس فتره مراجعه يا راجل فتره مراجعه ليه بقول فاضل اسبوعين وادخل على الاتحانات ما انا بقول لك انا بقول لك اللي انا بعمله يا ابني والله العظيم تمام انا بص لما بدات الفيديو قلت لك عل امتحان يوم امتى يوم 20 لو انت شفت عندي فيديو يا جماعه اسمه في فيديو عندي اسمه ازاي تتعامل مع فتره الامتحانات شوف الفيديو ده لان هو يعتبر مكمل لده تمام قلت في الفيديو ده معلومه مهمه جدا ان دايما حط الامتحانات او الديد لاين بتاعك قبل الميعاد الفعلي يعني ايه يعني تقريبا الكليه نزلت الجدول وامتحاناتنا مش فاكر 22 ولا 26 ولا 25 والله العظيم هو حاجه من دول بس انا برمجت دماغي ان انا الامتحان يوم 20 لان انا دايما يا جماعه قلت لكم معلومه ان دايما حط دماغك يتس على ان الامتحان قبل معاده بشويتين او بيومين ثلاثه ليه؟ علشان ما تتزنقش على طول عشان اليومين ثلاثه دول لو انت في حاجه ما لحقتش تذاكرها تبدا تذاكرها عشان المخ بتاعنا تمام بيتسستم يا جماعه على الوقت اللي انت حطيته وب بيقلل او بيزود المجهود طبقا للوقت اللي انت حطيته لتخليص هذه المهمه فاهمين الفكره؟ الكلام ده شرحته بالتفصيل عندي يا جماعه في الكورس او في انا اسف الفيديو بتاع ايام الامتحانات يعني يبقوا شوفوه ان شاء الله هتستفيدوا منه طيب ايه كمان يبقى اول حاجه يا جماعه بصوا انا لما بدات قلت ان يوم 20 الامتحان فاول حاجه انت لازم تخلي يومين ثلاثه مراجعه بره بره الجدول بتاعك طيب انا خلاص يوم 20 وفرضا في اربعه ايام بعد يوم 20 الامتحان 24 مثلا فالاربعه دول لا خلاص هخليهم كحاجه على جنب تمام مش هحسبهم وزي ما قلت لك انت برده ظبط الموضوع طبقا ليك انت فاهم قصدي طيب ايه بقى النقطه اللي بعدها النقطه اللي بعدها ان انا المفروض امسك بقى المواد اللي عليا واقسمها على على الفتره اللي فاضله على سبيل المثال انا قدامي اسبوعين على الامتحانات النهارده مثلا يوم 7:00 من يوم 7 ل 14 ومن يوم 14 يوم 21 ادي يوم ادي ادي اسبوعين تمام الاسبوعين دول انا همسك هشوف ورايا قد ايه مثلا ورايا في الجراحه مثلا ال ال 500 صفحه دول مثلا يعني يمثلوا ا 10 دروس تمام كل درس طبعا بعده محاضرات تمام مثلا يعني رقم عشوائي الاوفثلمولوجي او الرمد يمثل مثلا 15 درس مثلا الطوارئ خمس دروس فاهمين الفكره بقول ارقام عشوائيه فانا هشوف ورايا قد ايه كم طيب وبعدين هتم جدا ان الكم الماده الاساسيه اللي اقسمها على الايام دي تبقى اول ماده ده يعني ايه؟ انا بقول لكم يا جماعه من كلام واقعي والله يعني مثلا انا هبدا بامتحان جراحه الجهاز الهضمي جراحه الجهاز الهضمي دي اول ماده تمام بعدها مثلا باربعه ايام امتحان الطوارئ يبقى امتحان الطوارئ في اربعه ايام فانا مش مضطر استرس نفسي قوي على الطوارئ في الفتره دي ما بقولش ماذاكرهاش لكن مش مضطر استرس قوي يعني مش مضطر احط ال 50 درس بتوع الطوارئ ان انا اخلصهم في الاسبوعين لا الاولى هي الماده الاولى لان هي دي الماده اللي عليها الدور فاهمين الفكره طب والمواد الثانيه اخلص قدر الامكان كان يعني في برايوريتيز او اولويات للمواد اللي انت المفروض تخلصها مين اول ماده المفروض تخلصها اللي هي عليها الدور على سبيل المثال انا في الكيس بتاعتي اللي هو الجهاز الهضمي ده اللي هبداه تمام فالمفروض الماده دي ان انا هبداها فالمفروض ان دي هي اللي احط عليها التقسيمه الاساسيه وما تبقى من الوقت يبقى للمواد الثانيه على سبيل المثال انا عندي مثلا 10 دروس في الجهاز الهضمي بصوا اسمع كده هقسمهم ازاي مش هقسمهم بالاسم يعني مثلا اول مثلا درس بيتكلم عن الاسوفيجس اللي هو المريق اني درس مثلا بيتكلم عن الجاست المعده تمام وبعد كده كل طبعا كل شابتر فيه دروس يعني المعده فيها قرحه المعده سرطانات المعده جراحات فاهمين الشابتر اللي بعده بيتكلم عن الكبد وهكذا انا مش هقسمهم الشابتر الاول يبقى هذاكره النهارده الشابتر الثاني لا اسمع هقسمهم ازاي هروح اجيب او اشوف مين اكتر الشباتر اللي عليها درجات طب ودي اعرفها منين من الكليه بتاعتك لو انت ما تعرفهمش لا ما ينفعش اظن اظن يعني ان 100% من الكليات الليدر بتاع الدفعه او على جروب الدفعه بينزلوا يا جماعه حاجه اسمها البلو برنت اللي هي بيكون مكتوب فيها تقسيمه الدرجات اللي هي مثلا المحاضره دي عليها 10 درجات المحاضره دي عليها خمس درجات في الامتحان تمام فانت المفروض تعرف لو ما تعرفش روح اسال في جروب الدفعه روح اسال مثلا المعين اسال اي حد وحاول تتصرف فيها تمام مثلا انا شفت البلو البلو برنت بتاعه الجراحه لقيت مثلا ان الشابتر بتاع جراحه الكبد اكبر شابتر وعليه مثلا 10 درجات وده اكتر مثلا عدد من الدرجات فانا هبدا بالشابتر ده تمام ليه؟ لان كل ما تقرب من الامتحان فكل ما انت يعني تلقائي بتجي تستريس اكت فلما تبقى سترسد اكتر فانت هتبدا تتوتر اكتر فمش هتعرف تذاكر بكفاءه قوي لكن دلوقتي اللي هو بالبلدي كده لسه في البراحه اي نعم احنا بدانا نتزنق لكن لسه في البراحه تمام لكن انا همشي بالسيستم ده ان انا هبدا بالمواد الاكث درجات بحيث ان في الاخر اصلا يعني لما بمشي بالسيستم ده في الاخر اصلا في بعض الدروس بيكون عليها درجه مثلا لان انا باخد الاكث درجات ثم الاقل ثم الاقل بشكل متدرج بشكل تنازلي تمام ففي بعض الشباتر بيكون عليها مثلا درجه درجتين احيانا الشباتر دي بتتحذف في الاخر فالحمد لله بركه جامع فتخيل انت بدات بالترتيب اول شابتر مثلا الايسوفيجس الاسوفيجس ده مثلا عليه درجتين انا بقول لك مثلا مش هو عليه درجتين ماشي عليه درجتين طب انا بدات بيه هقعد مثلا اذاكر واخد على درجتين يا عم ما تخلص شابتر الكبد فاهمين فاهمين قصدي يا جماعه فانا هبدا اقسم الدروس اللي عليا بالترتيب بحيث ان اول يوم اللي هو النهارده هبدا فيه في الماده او في الشابتر اللي عليه اعلى عدد من الدرجات فاهمين الفكره حلو خالص كلام محترم وبعده تاني شابتر عليه اعلى عدد من الدرجات بحيث ان حتى لو اتزنقت لا قدر الله وما قدرتش اكمل في الاخر فانت هتكون اخدت البلك الاكبر من المنهج وتقدر تدخل الامتحان وانت معاك يعني دروس تقدر تلمي بيها درجات فاهمين قصدي فده الابروتش او دي الفكره يا جماعه اللي انا همشي بيها ان شاء الله طيب وبالتالي احنا كل اللي عملناه يا جماعه ان احنا اول حاجه شلنا من عقلنا فكره اللي هو دور ان انت سترسد ويا عيني وتزعل على اللبن المسكوب يعني او تبكي على اللبن المسكوب شلنا خلاص من دماغنا النقطه دي احنا بنتعامل خلاص مع اللي جاي قدام تمام ودي نقطه مهمه جدااني حاجه ان احنا هنعمل جدول والجدول ده هنقسم عليه المحاضرات بس الاولويه للماده اللي عليها الدور يعني مثلا لو انت هتذاكر النهارده مثلا اربع محاضرات اثنين منهم جراحه راحه وواحده طوارئ وواحده رمد انا بتكلم على حالتي وانا قلت لك يبقى كاستمايز انت الكلام ده طبقا ليك فاهم قصدي مثلا بكره هذاكر خمس محاضرات فهذاكر ثلاثه جراحه وواحده رمد ليه لان الرمد مثلا هيكون قبله اسبوع مثلا او قبله خمس ايام فهو اظبط حاجه لكن لا اللي عليه الدور هو الاهم ثالث معلومه ان الترتيب بتاع الجدول اللي انا هعمله هيكون طبقا لتوزيعه الدرجات مش طبقا للترتيب اللي موجود في الكتاب اتفقنا طيب رابع حاجه هعملها اني لما اذاكر مش هذاكر زي الشخص اللي هو بيذاكر من اول السنه يعني انا بقول لكم على مثال عملي وده اللي انا عملته امبارح وعمله النهارده انا مثلا ده كتاب القصر العيني على فكره يا جماعه تمام اهو ا كسر عيني تمام طيب فانا دلوقتي مثلا هذاكر مثلا هعمل ايه دلوقتي ده شابتر الاسوفيجس مثلا الاسوفيجس مثلا الشابتر ده مش هبدا اذاكره اللي هو مين احاول افهم كل نقطه وكل تكه امال هعمل ايه هذاكر بطريقه انا انا انا يشق عليا اقول كده ليه؟ لان انا يا جماعه بطبيعتي انا بحب افهم المعلومه بالتفصيل لكن انا بتكلم افهموا يا جماعه انا بتكلم في سيناريو ثاني ان انا خلاص مزنوق وعايز عل امتحان طب فانا بتكلم في سيناريو ان انا اتزنقت فانا للاسف الشديد ما عنديش وقت اعمل التفصيل بتاع المذاكره اللي انا قلت عليه قبل كده طيب هعمل ايه دلوقتي انا هبدا اقرا في الشابتر بحب اقسم مثلا الدرس او مثلا الصفحه الى حاجه كده يا جماعه اسمها معلومات حشويه ومعلومات اساسيه انا دايما بحب كده مين وانا بقرا افنط المذاكره او افنط المعلومات بالشكل ده يعني ايه معلومات حشويه يعني مثلا بصوا الصفحه دي كلها مثلا الصفحه دي كلها ما طلعتش منها غير بمعلومتين ان الاسوفيجس او المريق بيبدا عند الفقره سي 6 اللي هي الفقره العنقيه اله وبينتهي عند تي ت بس ايه ده هو ده اللي طلعت بيه اه والله تمام انا الكلام ده لسه مذاكره امبارح هو ده اللي طلعت بيه من الصفحه كلها ليه باقي الكلام انت مش محتاج تبذل فيه مجهود يعني ايه اللي انا عاوز عاوز اقوله انا عاوز يكون عندك مهاره صغيره كده انك تعرف ايه الحاجه اللي تبذل فيها مجهود الحفظ والتذكر والفهم والحاجه اللي هي خلاص عدي يعني بص مثلا على سبيل المثال بص بيقوللك ايه ذا ايسوفيجس از الونج ماسكار تيوب يا سلام ايه المعلومه اللي فيها بيقوللك ايه ان المريق هو قناه عضليه دائريه مدوره انبوبيه يا عم ايه يعني مثلا انا لو انت لو قريت المعلومه دي مره خلاص انت مش محتاج تعدي عليها تمام بيقول لك ايه طوله 25 سم وعرضه 25 ملي سهله يبقى 25× 25 دي معلومه تستحق انك تحفظها تمام بيمتد من بدايه البلعوم عند مستوى الفقره السادسه حتى بدايه المعده انا تمام طبعا مكتوب بالانجلش طبعا زي ما اقول لكم بالعربي يعني تمام ايه الكلام طب ما طبيعي ما احنا عارفين يا جماعه المريق اهو بيبدا من البلعوم من اول البق البلعوم هنا تمام لحد المعده ما هو بيمتد من فين لفين من عينيا لدراعي يعني ما هو طبيعي تمام وبالتالي المعلومه دي مش مهمه لكن في معلومه كده وسط السطور ممكن يجي عليها ام س كيو هي انه بيبدا عند الفقره اله عند مستوى سي 6 كده عند الفقره العنقيه دي معلومه مهمه ايه اللي انا عملته مهاره انك تفلط المعلومه من كلام حشوي وتطلع بمعلومه او اثنين في الصفحه دي مهاره قويه جدا تمام بتخليك تختصر عليك وقت ولما تيجي تراجع بعدين ليله الامتحان هتراجع المعلومات بس الاساسيه حد يقول لي طب وانا اعرف منين ما هو المفروض دي مهاره يعني المفروض انت بتطورها مع المذاكره مع وقت يعني زي ما انا بقول لك اهو ايه المعلومه الواو اللي انا محتاج احفظها في ان فارنكس انا اسف ان المريق قناه انبوبيه عضليه ايه المعلومه الصعبه في كده مش مش حاجه صعبه فاهم قصدي وهكذا فانا بمشي وهكذا باقي الصفحات يعني انا ممكن اذاكر لك تقريبا الاسوف كله ده والخصه لك في ورقه واحده اللي هو شابتر قد كده الكبد مثلا الخصلك في لاث اربع ورقات اللي هم ايه الثلاث اربع ورقات دول اللي هي الحاجه اللي انت محتاج تفتكرها فوانت بتذاكر كده طلع المعلومات كده نقيها اللي هي انت شايف ان المعلومه دي لو اتسالت فيها محتاجه محتاج تكون متذكرها لكن في معلومات حشو فالمعلومات الحشو دي خلاص انت قريتها مره الحمد لله عدي فانت تكون معاك ورقه او ورقتين كده او معاك مثلا كشكول ولا حاجه وتطلع المعلومات اللي هي انت محتاج تكون حافظها عشان تعرف تجاوب لكن في كلام كتير في النص تمام فانا هعمل كده طب ثواني احنا كده عرفنا نشيل بعض الحشوات او بعض الزيادات يعني ونمسك المعلومات الاساسيه دلوقتي في مشكله ان المعلومات الاساسيه دي في ناس دلوقتي هتنقسم لنوعين في ناس هيكونوا اه تمام انا فاهم المعلومات الاساسيه دي بس محتاجه اتذكرها فانا هكتبها حلو ده تقريبا يعني 99% من الطلبه اللي كانت بتذاكر مسبقا يعني بص انا يعني الحمد لله يعني انا كنت بذاكر طبعا طول السنين اللي فاتت فانا عندي معلومات قبل كده كتير جدا عن عن الجهاز الهضمي ككل تمام عندي معلومات من التشريح وعندي معلومات من السفيسيولوجي وعندي دي معلومات من البا وهكذا لان انا درست طبعا الحاجات دي قبل كده ولكن بشكل مصغر فكل سنه بناخدها تمام لكن المره دي انا بدرسها من الناحيه الجراحيه فانا عندي بالفعل معلومات مسبقه فانا مش محتاج اروح افهم المعلومه من الصفر طب ثواني افرض انا في سنه اولى مثلا وانا معاررفش الكلام ده وانا اتزنقت وانا ما عنديش معلومات مسبقه اعمل ايه دلوقتي تيجي للباك اب بلان او الخطه البديله ايه الخطه البديله انك تسمع شرح للدرس ده بس شرح اللي هو بيقولوا عليه كراش كورس يعني ايه كراش كورس يعني مثلا شابتر الاسوفيجس ده مشروح مثلا دكاتره او مثلا شابتر المعده الاسمك في دكتور كده شرحه في تسع ساعات يعني في دكتور كده زمايلنا يعني منزلين ليه كورس شارح المعده لوحدها في تسع ساعات طب تسع ساعات دول ده انا لو اخدت كل يوم ساعه هلاقي الامتحان بكره وده شابتر من ضمن ال 10 شباتر بتوع الجراحه تمام امال هعمل ايه لا انا هذاكر عادي هعمل همشي بالطريقه لكن هاجي عند النقطه اللي ما عرفتهاش اروح اقرا اقرا عنها بسرعه او اقرا عنها بسرعه ازاي اسيرش عنها عندك دلوقتي الذكاء الاصطناعي زي الفل شجي بي جيناي اساله يعني ايه اشمعنى تفهم الحته دي عدي على طول انت مش محتاج تسمع ال 50 ساعه بتوع الجراحه عشان تدخل الامتحان تمام او مثلا لو مثلا في على القنوات على اليوتيوب لطب انا ماعرفش في باقي الكليات عندهم الحته دي ولا لا بيكونوا مثلا شارحين الدرس كامل في فيديو كده مختصر اللي هو فيديو خمس دقاق يعني مثلا في قناه اسمها اوزموزس دي قناه اجنبيه تشرح مثلا الموضوع في ثلاث اربع دقاق كده بتصوير كرتوني في قناه كده عملها شاب مصري بس عايش في امريكا اسمها ميديكوزس برفكشنالس تمام بيشرح لك الموضوع كده في 10 دقاق تمام هو هل انا بتفرج عليه عشان اذاكر منه لا عشان افهم ماهيه الموضوع فلما اجي اقرا اكون فاهم ايه اللي انا اقراه فانا اعرف استخرج المعلومات انتوا فاهمين الفكره وبالتالي المهاره دي انك تروح تدور وتبحث دي محتاج ان انت مين تكون ما يكونش عندك معلومات خالص مسبقا لكن لو انت فاهم الكلام اللي بتقراه خلاص لو انت فاهم خلاص اقف عند النقطه اللي مش فهمها اعمل سيرش عنها يعني مثلا انا كنت بقرا لقيت ان هو بيتكلم عن عمليه اسمها النسنز فان دوبلايكيشن انا مش عارف ايه النسنز فاندوبلايكيشن تمام اسال ش جي بي تي اسال جيميناي بس كده مش هاخد اكتر من دقيقتين ثلاثه اقرا واكمل تمام مافضلش اقف وادور وابحث طبعا الكلام ده انا بتكلم في كيس معينه ان احنا مزنوقين تمام مش بتكلم في الكيس يا جماعه اللي هو مين انا بذاكر من الاول لا لو بذاكر من الاول انا ممكن اقعد في السطر مثلا يومين ثلاثه مش فارقه معايا بس افهمه بالتفصيل فاهمين برض عشان ما حدش يقول انت بتناقض نفسك لا انا بتكلم في مرحله معينه تمام وبالتالي بهذه الطريقه انا هقدر اخلص الشابتر في كميه قليله جدا لدرجه ان انا ممكن اخد شابتر كبير جدا ممكن يوصل ل 50 60 صفحه ممكن اخلصه في يوم او اخلصه مش في يوم لا ده اخلصه في ثلاث اربع ساعات قعده قاعده محترمه طبعا ده بفرض ان انت ازلت الملهيات والمشتتات احنا دلوقتي بنتكلم يا جماعه في حاله لا تتحمل انك تفضل كل شويه تقلب في التيك توك لا تتحمل انك كل شويه تنزل تخرج مع اصحابك بنتكلم دلوقتي في وقت مزنوق فانت مكرس كل وقتك للمذاكره انتوا فاهمين يا جماعه بنتكلم في حاله معينه يعني ما تروحش مثلا يعني مش وقت دلوقتي اكلمك اللي هو ما تمسكش الموبايل لا احنا معلش احنا مش اطفال تمام مش اطفال عشان دلوقتي يقول لك الموبايل وشيل الموبايل وبتاع يعني المفروض ان دي حاجات خلاص باي ديفولت انت مش هتمسك الموبايل في الوقت ده وهتلتزم وهتكون جد في اللي انت بتعمله اتفقنا طيب هل المذاكره اللي هي اللي هي بالبلدي كده اللي احنا عملناها دي مذاكره كافيه لا ليه؟ لان انا اللي عملته مسكت ال 50 صفحه دول طلعت منها معلومات مهمه في ورقتين ده ممكن اسميها انا اسف في اللفظ بس يعني لو اخواتنا من بره مصر بس يعني في مصر عادي بنقولوها يعني ولكن مؤاخذه انا اسف بيقولوها كده في مصر مذاكره كلابي تمام اللي هو انت كده بتعدي بسرعه يعني تخلص شابتر كبير جدا في ساعه ولا ساعتين دي اسمها مذاكره كلابي المذاكره الكلابي دي طبعا غير كافيه امال تعمل ايه يجي الدور الاهم هو الحل جماعه ما فيش فتره تخليص من غير حل يعني انت عارف لو اقدر اقول لك حل بس من من غير ما تذاكر هقول لك كده يعني الحل اهم بكتير جدا من من المذاكره يعني انا لو هدي مثلا نص ساعه او ساعه للمذاكره هدي الحل ساعتين لو هدي ساعه للمذاكره هدي الحل ثلاث ساعات تمام الحل مهم جدا خصوصا في فتره انك داخل الامتحانات لان اصلا يا جماعه الامتحانات عباره عن اسئله متكرره 80 90% من الامتحان بيتكرر بس الفرق في ايه بقى الفرق ان في ناس تروح تحل عن جهل وتروح تحفظ الاسئله وده طبعا انا ضده تماما لان الدكتور ممكن يغير لك حرف يغير لك كلمه فيغير لك الاجابه لكن انا بحب اذاكر المذاكره الكلابي ليه؟ عشان احل عن فهم او احل عن معرفه طيب ما انا هغلط كتير وايه يعني النقطه اللي تغلط فيها ارجع شوفها موجوده فين في الكتاب وبعدين طلع منها المعلومه المهمه اللي انت اللي خلتك ما تعرفش تحل السؤال واكتبها في الورقه دي او اكتبها في في الكشكول اللي انت بتلخص منه تمام وهكذا وامشي بهذا الريتم تمام النهارده مثلا هخلص شابتر مثلا في الجراحه وشابتر مثلا في الطوارئ وشابتر في النسا مثلا او شابتر في الرمد وهكذا واليوم تقسمه بهذا الشكل معاك 16 ساعه في اليوم استغلهم بهذا الشكل هتقدر تخلص فيهم ما تق ما تقنعنيش انك مش هتقدر تخلص تمام فكك دلوقتي من التيك توك وفكك من الفون وفكك من الملهيات دي كلها واقعد خلاص لان خلاص دي فتره طوارئ تمام انا حرفيا قافل الفون بتاعي الناس بترن عليا بعت لي على الواتساب ماعرفش حد انا قافل الفون بتاعي انا دلوقتي خلاص انا في معسكر حرفيا تمام فاضل اسبوعين على الامتحانات و وما فيش ياما ارحميني يعني ما حدش يزعل مني يزعل منك عشان ما ردتش عليه يزعل طز مستقبلك هم هيفرح بيك لما يلاقيك انت متفوق وناجح في شغلك وناجح في دراستك بعدين مش هيزعل منك ما تخافش تمام بس ده اللي انا بعمله كاسلام لا اكثر ولا اقل اا وبعد ما اخلص يا جماعه تمام مثلا ان شاء يعني لو مشيت على الخطه ان شاء الله على مثلا ال يوم مثلا 18 او 19 هكون خلصت الجراحه اجي مثلا في الاربع خمس ايام الزياده اللي هم المفروض ان احنا مش شايلينهم الحسبه يعني زي ما قلت لكم مثلا امتحاني مثلا يوم 26 انا قلت مثلا ان انا امتحان يوم 20 ليه؟ عشان اخلص على يوم 20 فيكون معايا مثلا اربع خمس ايام الاربع خمس ايام دول احل فيهم كتير جدا اراجع على النقط اللي انا كنت بغلط فيها كتير احفظ الحاجات اللي انا مش عارف احفظها اسيرش اكت عن درس انا ما كنتش فاهمه كويس ومش عارف احل عليه ا اشوف مثلا التلخيصات اللي كاتبينها زمايلي اشوف مثلا الملاحظات اللي قايلينها الدكاتره في المحاضرات لو في طلبه مفرغاها عندنا يعني طلبه يعني ربنا يكرمهم ويجازيهم خير يعني بيفرغوا الملحوظات اللي بيقولوها الدكاتره في المحاضرات تمام احل الامتحانات السنين السابقه اراجع على النوتس اللي انا كتبتها تمام واخر واهم حاجه لازم تعملها انك تشوف فيديو ازاي تتعامل في فتره الامتحانات تمام لان الفيديو ده مهم جدا جدا بس ده اللي انا هعمله حرفين وده اللي انا بعمله دلوقتي انا مش بقول لكم حاجه شفتها مثلا من على النت ولا لا ده والله حرفين اللي انا بعمله دلوقتي طبق الخطوات اللي انا قلت لك عليها وباذن الله باذن الله يعني تلم الدنيا ومش شرط يعني تطلع الاول يعني مش يعني طبعا الطريقه اللي انا بعملها دي لا تضمن لي مثلا ان انا بجيب امتياز مرتفع لكن تضمن لي ان شاء الله ان انا انجح وانجح بدرجه كويسه اجيب مثلا اي اللي هو امتياز مش شرط امتياز مرتفع ومش شرط ارتب على الدفعه هجيب مثلا بي مقبوله تمام مقبوله مش مقبول اللي هي بي اللي هي جيد جدا تمام اللي هو كويسه يعني تمام اقل من كده خلاص الحمد لله انا عملت اللي اقدر عليه ما مش هموت نفسي يعني تمام بس يعني فانا مش بقول لك ان الطريقه دي اطمانك لا انا بتكلم في فتره معينه ازاي نلم كل الحاجات دي تمام شكرا لحضراتكم اتمنى ان شاء الله يكون الفيديو افادكم ودعواتكم معايا او دعواتكم ل ان شاء الله يعني بالتوفيق في الفتره الجايه ل هبدا امتحانات يوم 20 تقريبا او 22 انا حاطط في بالي يوم 20 بس هو بعد 20 بكام يوم وهنخلص ان شاء الله يوم 22/وا تمام فدعواتكم ان شاء الله دي اخر ده اخر ترم ل في كليه الطب دعواتكم باذن الله ربنا يعديها على خير كان معاكم اخوكم اسلام حماده والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته No.
3:39
ازاي تلم الي مراكمه حتي لو مذاكرتش من اول الترم
DrHossamEissa
493 مشاهدة · 2 jaar geleden
14:19
ازاي تذاكر في زنقة الامتحانات
دروس أونلاين
1 مشاهدة · 3 jaar geleden
11:20
الحل النهائي لمشكلة التراكمات في خمس خطوات
Doctor HOopa د عبدالوهاب حمدي
511 مشاهدة · 2 jaar geleden
25:09
إزاي تلم المتراكم في الثانوية العامة أفضل طريقة طبقتها وجبت 99 2
D/Eslam Hamada
32 مشاهدة · 6 maanden geleden
4:48
كيف تنجز التراكم الدراسي خطوات الإنجاز الحقيقية
تحفيز بالعربي - MotivationAr
959 مشاهدة · 3 jaar geleden
3:28
ازاي تلم المتراكم عليك من غير توتر ومن غير ما تضيع وقتك
شيماء ايوباك | الكيمياء متعة
15 مشاهدة · 6 maanden geleden
9:10
إزاي تلم المنهج في الفترة الباقية قبل الامتحانات الثانوية العامة
دروس أونلاين
1 مشاهدة · 7 jaar geleden
3:56
إزاي تلم المادة في 4 ساعات بس طريقه تنجز اي مادة معاك
Mr. Mohab Salama _ مستر مهاب سلامه
1 مشاهدة · 4 jaar geleden
6:13
حل مشكلة تراكمات المذاكرة بسهولة ثانوية عامة 2024 ازاى تلم المتراكم عليك وتمشي في القديم والجديد
Dr Amr Elbaraky د.عمرو البركي
59 مشاهدة · 2 jaar geleden
7:04
هتفوق امتي ازاي تلم المتراكم عليك بكل سهولة اسمع الفيديو دا كويس جدا تحفيز ثانوية عامة 2026
زياد مجدي ziad magdy
45 مشاهدة · 7 maanden geleden
7:58
ازاي تلم المنهج المتراكم عليك
Mohab Elshazly
35 مشاهدة · 2 jaar geleden
10:46
الفيديو الوحيد اللي هتحتاجه عشان تلم كل التراكمات اللي وراك
د.ابراهيم طارق _ Dr.Ibrahim Tarek
15 مشاهدة · 4 maanden geleden
9:06
ازاي تلم المنهج المتراكم بنصايح و خطوات عملية من طالبة طب بشري حتى لو التراكمات كتيييرة
Shams Elsayed
34 مشاهدة · 1 jaar geleden
3:40
إزاي تلم أي مادة في 3 ساعات بس
Mr. Mohab Salama _ مستر مهاب سلامه
743 مشاهدة · 1 jaar geleden
5:42
حل مشكلة التراكمات الدراسية نهائياً مش هيتراكم عليك مذاكرة تاني بعد الفيديو دا
Dr. Omar Ahmed Abdelfattah
100 مشاهدة · 3 jaar geleden
7:43
إزاي تلم المتراكم وتراجع في نفس الوقت قبل الامتحانات