كامبين 6 تصاميم جيم من الصفر حتى الاحتراف دليلك للربح من الجرافيك ديزاين

👁 1 مشاهدة

كامبين 6 تصاميم جيم من الصفر حتى الاحتراف دليلك للربح من الجرافيك ديزاين

النص الكامل للفيديو

ما تيجوا مع بعضينا كده على السريع ننفذ ست تصاميم لجم وبمنتهى البساطه واي حد لسه مبتدئ يقدر ينفذه انا نوران مذكور وده بيكسل سبيس وقبل ما نبدا ما تنسوش لايك كده في البدايه واكتبوا لي تحبوا الكامبين اللي جايه عن ايه ويلا نشتغل اول حاجه هنعملها من فايل نيو تمام كده تمام هنشتغل على السايز اللي احنا عايزينه انا عايزه اشتغل على الانستغرام فالمنصه دي دلوقتي السايز بتاعها بدل ما كان 1080 في 1080 بقى 1080 ل 1350 بنفعل الخيار بتاع ارت بورت زي ما اعودنا وبنخلي الريزليشن 300 بندوس على كريت تمام كده لحد دلوقتي الدنيا تمام اول حاجه احنا هنعملها ايه هنشوف احنا هنشتغل على ايه والعميل باعت لنا ايه من البيانات وبنبدا نطبقها على اول تصميم تمام كده تمام هنروح للشعار العميل بعتهلي واي كانه عميل يعني وبنحطه مظبوط طيب يا نورون انا عايز بقى اظبط الحدود بتاعه التصميم عشان كل حاجه كده تبقى ايه بالمسطره يعني من فيو بنختار جايد وبعدها نيو جايد لاي اوت شايفين دايركت كده هو عمل لي المسطره في كل الزوايا بتاعتي احنا بس هنا من تحت ما لناش دعوه بالجزء اللي فوق ده دي حاجه ثانيه بنختار من هنا تمام نعلم لو هي مش موجوده بندوس عليها وبنختار 50 بيكسل في كل ا جانب طيب ايه اللي في النص ده يا نوران ده اللي هو بالطول ومن هنا بنفعل الخيار ده وبنخليه من هنا من النمبر بندوس على اثنين طب دوسنا على اثنين ليه عشان احنا عايزينه يبقى مقسوم على اثنين كده بالشكل ده التصميم عشان يبقى لما نحب نضيف عنصر في منتصف التصميم يبقى الموضوع كده ايه معانا ببساطه طيب احنا كمان عايزين منتصف التصميم من النص فهندوس على اثنين من هنا ونخلي ده ايه ا واحد عادي او زيرو بيكسل عادي عشان يبقى بالشكل ده طيب تمام ندوس على اوكي احنا كده ظبطنا الجايد بتاعنا عشان ا ما نطلعش بره الحدود ويبقى شكل التصميم ايه منسق اكت فعايزين مثلا احنا لو اشتغلنا دلوقتي فهيتحرك بصوا شايفين اتحرك بمنتهى السهوله نعمل كنترول زد نروح لفيو ومن الفيو نختار جايد ومن الجايد بنختار لوك كده احنا ايه مهما نشتغل في التصميم مافيش اي حاجه هتتحرك في مكانها طيب يلا نسمي الله بقى ونبدا بقى ايه الشغل على نظافه طيب انا هنا ده كده ده الشعار بتاعي انا عايزه اظبط حدود التصميم ان الشعار يبدا من اول الجايد بالشكل ده ما يبقاش بره طيب احنا دلوقتي زي ما اتفقنا في اكث من تصميم ان احنا ما دام عندنا كامبين لشركه ليها شعار والدنيا تمام بنشتغل الالوان بناء على الشعار انا هنا كان اتفاقي مع العميل ان الجو بشكل عام باللون الاسود عشان يليق عليه تطعيم التصميم باللون اللي هو الاخضر الفسفوري ده شويه فهنيجي من هنا ومبدئيا كده قبل ما نضيف اي حاجه نختار اللون على مثلا رصاصي شويه كده عشان بس نرسم التصميم ونفهمه طب يا نوران انا عيني وجعتني من الجايد والخطوط اللي موجوده دي ممكن نشيلها دلوقتي استنوا نظبط اللوجو ممكن نشيلها دلوقتي نشيلها ازاي بمنتهى البساطه نخفيها يعني مش تشيلها كنترول اتش تمام كنترول والاتش بيختفوا من التصميم بعدها هندوس كنترول اتش يرجعوا تاني تمام كده تمام اول حاجه بقى هنعملها هنشوف الجمله بتتكلم عن ايه في اول تصميم اول تصميم معانا بيتكلم عن مواعيد العمل وفتح الباب ا كل يوم من الساعه 6:00 صباحا للساعه 12 صباحا فناخدهم زي ما هم ونحطهم في التصميم نخلي مثلا كلهم لون ابيض وبعدها نشتغل عليه بما يتناسب التصميم تمام كده تمام طبعا التنسيقه دي انتوا بقى تظبطوا التنسيقه على حسب انتم عايزين ايه مش شرط تنفذوه زي ما هو نخفي بقى ايه الكلام ده ونفهم احنا بنتكلم عن ايه؟ احنا هنا بنتكلم عن فتح المكان ومواعيد بنضيف صوره تعبر عن اا الجن وبعدها من تحت كده نعمل نعمل المواعيد تمام فانا هنا في العناصر سايباها لكم هتلاقوها تحت التصميم حبيت قوي الصوره ا دي بس حسيته يعني ايه عملاق زياده عن اللزوم مش هنبين كل ده انا بس عايزه عايزه جزء من الصوره تمام نحطه هنا كده ونعمل زوم نكبر التصميم الصوره بالشكل ده ونخلي بس كفايه دراعه ورجله تبقى باينه طيب هي طلعت بالشكل ده كده ليه عشان هي بره الارت بور دلوقتي عشان هي حجمها كبير فكاننا طلعناها بره الارت بورد فنعمل بس بالاداه السلكت كده بالشكل ده دخلت جوه بمنتهى البساطه واحتياطي نخليها ماسك عشان تبقى جوه التصميم بالشكل ده طيب زي ما احنا اتفقنا انا حابه اللون يبقى اسود او على رصاصي غامق فهنا الصوره فاتحه فنظبطها ازاي من هنا نروح للكيرف ومن الكيرف بنقلل شويه الاضاءه بالشكل ده عشان يبقى التصميم غامق وبعدها نضيف نيو لير وبنروح بالبراش كده نختار اللون اللي على اسود شويه او على رصاصي شويه وبنعمل كده بس انا حابه يبقى في برده انعكاس للون الفسفوريا على التصميم اللي هو الاخضر ده ونعمل مثلا خط كده هنا طب ايه العشوائيه اللي انت عملتيها دي يا نوران اللي متابعني عارف ان انا بحب اعمل فيبراش وبعدها بروح للفلتر ومن الفلتر بنختار جازيان ا بلور من هنا ونبدا نعلي القيمه شويه عشان تندمج مع بعضيها تمام كده تمام نبين بقى العناصر بتاعتنا كده ثانيه ونبدا على الاساس ده نظبط التصميم انا ممكن اخلي مثلا يبان اكت من كده فنرجع الصوره ازاي من اي اداه سلكت نعكس الماسك ندوس بس على الماسك من هنا وباللون الاسود كده ظهرت جزء من الصوره اللي انا كنت خفيها طب يا نوران هنا في حاجات مشوشه التصميم اللي هي الاضاء دي نظبطها ازاي؟ بمنتهى البساطه بنروح لو احنا هنكتب يعني عليها تكست من هنا فهي مشتته المكان ممكن بس بالاداه دي كده نظبط الصوره بالشكل ده بالطريقه دي كده ايه مش هتبقى باينه اي ديفو او اي حاجه عايزين نشيلها من الصوره بنشيلها بس حلو السبارك ده ايه حاجات طايره كده اضاءه يعني نبدا بقى نظبط النصوص حسب ما احنا شايفين يعني رؤيتنا للتصميم انا هنا حابه الجمله دي تبقى في النص فهعرف ازاي انها في النص هعمل كنترول اتش فظهر الجايد بتاعي اهو كده انا في النص من الزاويه اللي فوق ودي تبقى من اول الحدود بالشكل ده فاهمين بقى فكره الجايد ايه ان هو بيظبط لك بيظبط لك التصميم عشان يبقى مريح للنظر يعني تبقى مش كل حاجه متوزعه في مكان واحد طيب ماشي انا هنا برض في الجايد اللي في النص ده نعمل عليه كده عشان شايفين بقى في ايه؟ في تناغم كده في الصوره من غير اي مجهود ومن غير اي ايه اا يعني مش لازم تبقى محترف قوي عشان تعرف الحاجات دي. طيب انا دلوقتي عندي الميعاد اللي هو الفوكس كله المفروض التصميم بيتكلم عنه انا عايزه ابرزه يعني عايزه يبقى هو ايه الحاجه المختلفه اللي في التصميم فبما ان دول مكتوبين كده على الخلفيه مافيش وراهم اي باك جراوند او اي شيب يعني موجود وراه فبنعمل هنا بوكسين كده بالريكتانجل من هنا المربع ده من هنا وبنعمل كده تمام بنفس اللون اللي هو الاخضر بتاع الهوا وبنيجي من عند زاويه واحده نضغط دبل كليك اثنين مرتين وبنسحب زاويه واحده من هنا وبنيجي من الناحيه الثانيه هنا هي عموما ناخد منه نسخه كمان عن طريق ان انا بضغط عليه وكنترول جي او ان انا اسحبه لعلامه الزائد دي تمام كده تمام وبعدها طبعا زاويتها هنا مش مظبوطه في طريقتين في طريقه ان احنا ا كليك يمين وبعدها بنعمل فلاب من هنا فاصبح الزاويه مظبوطه اهو تمام او نعمل كنترول زد بس نرجع او ان احنا نلغي ده من هنا بما اننا بندرب ايدينا فنعرف الطريقتين احسن ونظبط دي بس انا بحب الطريقه الاولى عشان تبقى بنفس الكيرف اللي موجود في الشمال تمام فلاب من هنا وايه تمام بصوا بقى فايده الجايد ايه اللي في النص احنا دلوقتي هنعمل سلكت على الاثنين ونخليهم الاثنين في المنتصف شايفين يعني الاول كانوا كده مرحلين شويه كده ايه مع الوقت بقى انا حسيت ان عيني بقت زي المسطره عيني بقت اغلب الوقت دلوقتي بتعمل التصاميم ا فاهمه فين منتصف التصميم من غير ما اعمل الجايد ده فدي حاجه حلوه ان انتم تعودوا نفسكم على التنسيق هننزل نعمل سلكت للاثنين دول ليرين وننزلهم تحت المعاد نخلي اللون باللون الاسود الخط باللون الاسود وننزل شويه ونظبطه على منتصف التصميم بالشكل ده تمام بمنتهى البساطه قربنا نخلص التصميم طيب احنا ممكن نخلي دول بنفس الشكل ده وممكن كمان نعمل تحت زاويه او كيرف من هنا شايفين فانا عامله سلكت على اللييرين وبسحب بيتظبطوا معايا اهو منتهى البساطه فنعمل بس كنترول زد عشان انا عايزه زاويه تمام ممكن نخلي الزاويه اللي من تحت كمان بالشكل ده طيب ا عايزه منهم كمان ليرين ف نسخه كمان يعني فهسحبهم لعلامه الزائد كده ونروح للريكتانجل ونروح للفل ونخليه مافيش لون والستروك نخليه على ابيض ونكبر بر شويه طب عملنا كده ليه؟ نكبر كمان الليارين بالشكل ده بس حاجه بسيطه يعني ممكن عايز اصغر شويه خليه في منتصف التصميم حركه يعني حركه مش شرط ان انتم تعملوها لسبب الحاجات اللي هي دي بتتعمل جماليا مش لحاجه معينه انا كل الفكره ان انا عايزه اخلي العين على المواعيد يعني عايزه الفوكس عليها طيب كده احنا ممكن نكتفي بالتصميم بس انا حابه بما ان الفوكس على المواعيد نظبط كده حته ايه لمعه واضاءه كده ايه ا للتصميم فممكن نعملها يدوي ممكن نجيبها من فري بيك او من اي مكان بتجيبوا منه المصادر طب نعملها يدوي ازاي يا نراه نروح البراش وباللون الابيض نعمل نيو لير وندوس على نقطه في النص ونبططها كده بالشيفت ونزود كده طيب وبعدها بالبراش ثاني نعمل نيو لاير وندوس نقطه كمان في النص وننقص الحاجات دي بسيطه قوي فممكن اي حد يقدر يعملها بس ايه يعني نزود ونبططها بس حاجه بسيطه تمام بالشكل ده طب احنا عملنا ايه هنعمل ا سلكت على الاثنين ونروح للمارش المارش دي اللي هي ايه بنخلي الليرين لازقين في بعض كده مع بعض يعني كاننا عملنا لهم سمارت اوبجكت وبعدها دبل كليك وبنختار اللون الفسفوري ده بس ايه على افتح سنه كده تمام وبالبراش نعمل برضو نيو لاير ونضيف لون ابيض برضو ونصغره بقى قوي نخليه زي ما يكون نجمه كده نقطه نسحبه بس حاجه بسيطه كده يبقى في المنتصف شايفين انا عملت ايه انا عملت هنا اضاءه لايت كده من غير بقى ما اجيبه جاهز من النت تمام فنعمل سلكت على الاتنين ونخليهم برض ايه نيو نخليه برض سمارت اوبجكت من هنا ونروح للمود وبنختار كر دوتش عشان يبقى لونه كده ايه ساطع زياده يعني وممكن برض نفضل نلعب هنا في الالوان لحد ما نلاقي ا لايت من هنا برده لذيذه ممكن نخليها هنا فانتم فاهمين انا هنا عملت ايه هخلي واحده بس تحت واسحب منها لير كمان ونخليه فوق انا هنا عملت اضاءه تمام ده مصدر كده ايه اضاءه فيدي العين ا يخلي العين على المواعيد نشيل بقى الجايد بتاعنا شايفين التصميم بقى متناسق ازاي بقى لذيذ ازاي في حركه كمان انا بحب اعملها ودي حاجه اضافيه لكم ممكن تنفذوها ممكن لا نظهر كده الجايد انا مثلا هنا متاكده ان ده في النص ف اجي هنا كده تمام ونشوف البعد اللي ما بين ده وما بين ده بالمسطره عادي بال قصدي بالسلكت المربع كويس وبنيجي تحت وبتاكد ان نفس المسافه اللي بادي بيها الجمله هي نفسها اللي ناهيه بيها التيب والكلام اللي موجود تحت انا اصلا والله مش مش مظبطاها هي زي ما قلت لكم العين بتبقى اخذت على الاماكن فانا اتفاجئت معاكم دلوقتي انها مظبوطه شايفين دي فايده ان انتم تنفذوا تصاميم كتير نفس المساحه اللي باداه بيها نفس المساحه اللي ايه ناهيه بيها فده مخلي العين مرتاحه حتى لو الشغل بسيط تمام كده تمام انا هنا اعتبر خلصت التصميم مش محتاج اي حاجه تانيه شفتوا بساطه التصميم هاخد منه لير كمان او لا ممكن نعمل علامه الزائد دي تمام ففتحلي بورد جديده تمام فنروح للشعار زي ما اتفقنا هاخد الشعار كنترول في طب يا نوران انا كده الجايد وكل حاجه ضاعت مني بمنتهى البساطه هنعملها من جديد فيو ومن الفيو لحد ما تتعودوا هنروح لنيو جايد ليوت من هنا تمام فهيظهرلي كل اللي احنا كنا عاملينه هنا ظهر لنا عادي من جديد بنفس الارقام ونفس النسب هندوس اوكي وبعدها زي ما احنا اتعودنا يا شطار بندوس على فيو ومن الفيو بنختار اللوك تمام هتلاقوه تمام قوي مافيش اي حاجه بتتحرك من مكانها طيب التصميم التاني بيتكلم عن ايه؟ نظبط بس مكان الشعار هيبان لما نحط خلفيه تمام بس في حاجه مهمه وكلكم بتنسوها وانا كمان نسيتها ان احنا اي شغل هنشتغله من اول ما تكون الصفحه بيضا بنعمل ا كنترول اس او بنعمل سيف از من هنا عشان التصميم ما يروحش من هنا وبتسموه باسم كويس ما تعملوش الحركه اللي انا عملتها دلوقتي لا استنيه عشان كنت عاملاه بي دي اف بي اس دي وبتسموه اسم الحاجه عشان ما يروحش منكم تمام قوي تمام التصميم التاني بيتكلم عن ايه بيتكلم عن ا ان نفس الشخص يعني بس بستوري مختلفه بقصه مختلفه تمام فبناخد النص زي ما هو كده وبنروح نشوف احنا عملنا ايه وقصه التصميم ده ايه تمام عشان لكل تصميم ا لكل تصميم ليه حكايه يعني انا هنا لما شفت الجمله دي بتعبر عن في اختلاف جذري في الشخصيه حبيت قوي اروح اعمل الصوره دي طب انا عملت الصوره دي ازاي بمنتهى البساطه رحت لتشات بيتي وقلت وقلت له اديتوا صوره الموديل ده عشان انا لو انتوا اخدتوا بالكم انا مثبتاه لكم في ثلاث تصاميم ا والرابع هو المفروض نفسه بس يعني ايه ما كانش قوي طيب انا قلت له ان انا عايزه صوره الموديل ده مره يكون بدينج عنده عضلات ا رياضي جدا ومبتسم والجزء الثاني ان يكون الصوره وهو هزيم وعنده في منطقه البطن ويكون ملامحه حزينه وياسان فده فعلا اللي طلع لي وطلع لي الصوره بالشكل ده انا عايزه اجيبها لكم ثانيه واحده ده كان شكلها بصوا الصوره اصلا مش محتاجه شغل كتير انا طلبت من شات بيتي وجاب لي التفاصيل الرائعه دي لو ركزتوا نفس الشخص بملامح مختلفه وهنا فعلا هزيل وهنا فعلا شخص رياضي فاستغليت ده ازاي انا كان ممكن بمنتهى البساطه ما اقصش اصلا الخلفيه واشتغل عليها على طول بس حبيت ان انا ايه ا اعمل حركه كده ان انا اقص الصوره فحصل ازاي ناخد الصوره الاصليه اللي تشاتج بيتي بعتها لنا ونحطها في التصميم بالشكل ده طيب انا هنا حابه اا ان ا المرايه هي تبقى مختلفه عموما والخلفيه كمان زي ما قلت انا هغيرها فالاول ان انا عايزه افرغ الصوره دي ا من الخلفيه يبقى الشخصين قدامي بس عايزه اقلل حجم ا اللي في المرايه عشان يبقى باين كان شايف نفسه يعني صغير او قليل بعد كده شاف في نفسه انتصارات وان هو قد ايه بقى شخص رياضي وفي فرق فهنعمل ده ازاي بمنتهى البساطه لو احنا عندنا اشتراك ا والله من غير هو تقريبا النسخه كمان اللي بكراك دلوقتي بقت فيها ريموف فلو عندنا اشتراك ومنتار بالسهوله بندوس على ريموف باك جراوند طب ما عندناش في منصات كتيره قوي اتفقنا عليها حتى شادج بيتين نفسه بيفرغ الصور عادي جدا تمام فمش هشرح ده عشان على السريع نخفي بس الجايد كنترول اتش برافو عليكم كنترول اتش طيب هو يا نوران هنا ما فرغليش الصوره تمام احنا مش عايزينه يفرغها قوي من هنا احنا كده كده هنشتغل على باك سوده ف بمنتهى البساطه نقص بس ايه حتت منها انا عايزه الجزء ده لوحده الجزء ده لوحده فنعمل كده ازاي ندوس على الليير وكنترول وسمارت اوبجكت من هنا ونخلي الجزء ده اهو بنيجي عند الليير من هنا وبنختار ريسترايز لاير من هنا وبعدها كده احنا نقدر نعمل سلكت وكليك يمين ندوس على لير كات من هنا احنا كده قصينا الصورتين من بعض فاصبح نقدر نتحكم فيهم بشكل احسن طب يا نوران هنا في كلام انا مش عايزه زي ما اتفقنا بمنتهى البساطه من غير اشتراك ومن غير اي حاجه اهو احنا نقدر نعمل كده طبعا اللي معاهم اشتراك في بقى ريمو وفي جنريتف فيل وفي حاجات كتير قوي تساعدنا انا بحاول ابسط البساطه على فكره فايه يعني ما حدش يطلع لي كده زي في اخ كده مسحت له الكومنت بتاعه واخفيته من القناه حرمته مني ا كان بيقول ان الشغل ا بسيط جدا هو انت فرحانه بالشغل مش فاكره يعني كده ومش عايزه افتكر السلبيات انا اي حد حاجه سلبيه بحذفها من دماغي يا جماعه انا بعمل التصاميم دي المبتدئين ما قلتش ابدا ان ده شغل محترفين وما قلتش ابدا ان ده شغل شغل محترفين انا دلوقتي بعلمكم كمبتدئين نكمل ماشي نعمل سلكت هنا كده ونحذف بالديليت نحذف الجزء ده من الصوره عادي جدا طيب نخليه تحت كده شويه تمام ونعمل ايه رحت الفري باك تمام سابقا وقعدت ادور على خلفيات تكون حلوه للجم ففي الحقيقه شدتني قوي الخلفيه دي فهتقولوا لي ايه الشخص اللي موجود فيها دي عادي ممكن تتجاهلوه يعني احنا كده مش هيبان ا عشان احنا هنعمل ا زوم ونكبر العناصر بالشكل ده تمام فتجاهلوه او عايزين تحذفوه بقى احذفوه بمنتهى البساطه انا علمتكم اكث من مره ايه بقى هنعمل ايه في التصميم انا عايزه هنا يكون في ا اضاءه باللون اللي احنا اتفقنا عليه اللي هو مخدر شويه فناخد اللون ونيو لير ونحط بس نقطه كده ايه ورا ال الشخصيه اللي شغالين عليها بالشكل ده بصوا يا جماعه التصميم شاطره شاطره شاطره فممكن نكبر الصوره دي شويه مثلا كده ونظبط بقى هو الفكره كلها كان الشغل على النص النص زي ما انتم شايفين طيب انتم عايزين الاسامي الاسم اهو عشان كتير بتسالوني فلما بتسالوني في الكومنتات انا والله بيبقى صعب عليا ارجع لل للفيديو كله واشوف الفونت كان اسمه ايه ده كان اسم الفونت اهو ممكن تكبروا تعلوا الجوده بتاعه الفيديو هتلاقوه يعني وده الاسم الثاني انا في عاده بستخدم تو فونت يعني مش بستخدم خط واحد بس بستخدم اثنين وبظبط الدنيا فيهم طيب نكبرهم فوق او نحطهم فوق الليير بتاع الشخص اللي هنا. الفكره بتاعتي ان انا عاجبني قوي الفونت ده ا بالشكل بتاع الار والواي من هنا فحبيت اكمل عليه كانه برواز لصورته في المرايه. فعملت ده ازاي؟ بمنتهى البساطه باداه الريكتانجل من هنا عملت لون ابيض بس هنخليه فوق الشخص كده تمام ونظبطه بالشكل ده وناخد منه كمان للاير ف بالالت و بالالت والماوس سحبناه ونظبط الزاويه بتاعته بالشكل ده تمام وننزله لتحت ونكبر الصوره شويه شايفين دي كانت فكره التصميم نرفع بس اا احنا ال الشعار بتاعنا فين الشعار تحت الخلفيه فما كانش باين فنحطه فوق طب اصبح عندنا كده في مشكله يا نوران هنا الاضاءه اللي فوق دي مبوظه شكل الشعار فبنداريها ازاي بمنتهى البساطه ما دام الخلفيه غامقه بندوس على نيو لير وبنروح بالبراج وبحرف الاي نختار لون الخلفيه ونمشي بيها بالشكل ده كده ولا حد شاف ولا حد ضرب اللي كان موجود تمام قوي جبت من فري باك ا شكل الدمبل اللي هو الدائري ده وعملت له بس موشن فعملته ازاي من فلتر بروح لبلور ومن بلور موشن وبختار الزاويه بالطريقه دي وبدوس اوكي انا الزاويه دي كده شكلها عاجبني فبحطها بس كده هنا وباخد منها لير كمان ندوس عليها بس ونس ونصغره شويه ونشوف بقى المكان اللي ناقصه عنصر مثلا زي لو من فوق هنا من هنا بس نخفي الشكل ده عن طريق نيو لير وبالبراش زي ما اتفقنا بنخفي المشتت الخلفيه تمام كده الكلام مفهوم التصميم الثاني خلص بمنتهى البساطه والشخصيه مش محتاجه ريتاتش ولا محتاجه حاجه فنكمل عادي جدا من هنا بندوس على البلس عشان ندخل على التصميم اللي بعده بس زي ما اعودنا فيو الجايد وبعدها نيو جايد اوت وبعدها اللوك هو كده كده موجود لوك فخلاص التصميم الثاني انا حبيته يكون ابسط من البساطه يعني فهو تصميم بسيط جدا في صوره الشخصيه اللي انا برده عملتها بالذكاء الصناعي عن طريق تشاتش بي تي وخدتها بالطريقه دي هنا كده نكبرها بس شويه كان ممكن زي ما اتفقنا ان احنا نشتغل على الخلفيه نفسها بس انا ما حبتش فحبيت بس اعمل ريموف باك جراوند من هنا فزي ما احنا شايفين في حاجات اختفت احنا محتاجينها فنظبطها ازاي نعمل من هنا ديسيبل لير ونروح باي اداه سلكت طبعا الافضل بالبن تول بس انا ايه عايزه اختصر الوقت عليكم بالشكل ده فنعمل منها لير كمان كنترول جي وبعدها كده فاصبح عندنا ايه الصوره تمام بس طبعا في حاجات برض مش مظبوطه فنظبطها بالبنتول تمام بالنسبه بقى للديفوهات اللي في الشورت هنا احنا الخلفيه اصلا هتبقى سودا فكل الحاجات دي هتدارع عادي بنروح للملحقات اللي انا جايباها وبنشوف انا اخترت خلفيه عامله ازاي برضو عن طريق فري باك اخترت الخلفيه دي وهحطها تحت الشخص من هنا وصوره فاتحه فنظبطها عن طريق الكيرف بنقلل الكيرف شويه فبيدينا الغمقان ده نخلي بس الصوره كده شويه طيب انا هنا حباها تبقى بلاك اند وايت من هنا بلاك اند وايت فهيدينا الصوره بالشكل ده من غير اي لون مختلف عشان يبقى مظبوط ندوس كنترول اس عشان ما تنسوش وممكن النور يقطع او حاجه تحصل فخلينا في الامان طيب نخلي الشعار زي ما اتفقنا نحطه جوه التصميم وندوس على كنترول اتش ونخلي الليير بتاع الشعار من فوق خالص بعيدا عن اي فلتر نظبط بس زاويه التصميم من هنا زاويه الشعار قصدي ونحط النص بتاعنا نتكلم عن استمراريه في الجيم قلنا النصوص على حسب رؤيتنا للتصميم مش شرط تمشوا بنفس اللي انا شغاله بيه وده اسم الرقم الخط بتاع الرقم وده اسم الكلمه بتاعه الدي طيب انا هنا حابه ورا الكلام ده يبقى فيه زي لون كده مخدر شويه بس خفيف فهعمل بالريكتانجل كده واخليه تحت الليير بتاع الشخص ونختار اللون اللي هو الاخضر حسيت ان التصميم هنا كان ناقصه حاجه فحابه ادي حاجه تعبر عن الطاقه او عن ال الباور والحماس والالتزام وكده ثانيه بس عشان الفونت هنا مش باين فروحت لتشات جي بي تي ا وقلت له اقترح لي عناصر او كلمات مفتاحيه عشان اعرف ايه اللي ممكن اضيفه للتصميم يعبر عن الباور فهو مشكور ويكرم الراجل المحترم ا قال لي على العلامه دي بتاعه الطاقه او كده فحطيتها هنا تمام كده طب فرغتيها ازاي يا نوران عن طريق ريموف باك جراوند زي ما اتفقنا اهو او ممكن بمنتهى السهوله بالبن تول تمام دي سهله قوي وعايزه اخلي الكراكتر بتاعنا الليارات بتاعته يروح على اليمين شويه والعلامه بتاعه الطاقه دي ممكن نصغرها سنه طيب ظبطت الوانها ازاي ا في اكث من طريقه وهقول لكم طريقتين منهم الطريقه الاولى اللي هي عن طريق الاستريشن من هنا بندوس على كليبنج ماسك وبنبدا نظبط الالوان زي ما احنا عايزين بس دي هتكبرنا ان احنا نعمل مرتين ف مش بفضلها اللي بفضله ان انا اعمل سولد كر ومن سولد كالر بختار اللون اللي هو على اخضر وانا عامله كليفنج ماسك طبعا وبروح للمود وببدا اغير في الالوان بس انا عاجبني اللون بتاع كر من هنا حابين بقى ندي شويه بعد كده للتصميم فممكن بس في الاخر نعمل نيو لير وباللون الاسود بالبراش بشكل عشوائي ده على ازرق شويه فيبقى وعلى اسود بالشكل ده كده ومن من فلتر بنروح ل جازم بلور من هنا وبس التصميم كده خلصان منتهى البساطه نكمل بقى على اللي بعده التصميم اللي بعده نعمل لي وفيو ومن الفيو الجايد زي ما اتفقنا عشان نبقى ماشيين صح التصميم الثالث بيتكلم عن اا من الرفاهيه التصميم الثاني تفاعل يعتبر ان ايه البار اللي بيتشال بتاع الحديد ده جاي هديه في بوكس بشكل اا فاخر شويه فده عملته عن طريق ا برده الذكاء الاصناعي عن طريق شات بي تي كتبت له ان انا عايزه وصفت له يعني الصوره عايزه بوكس كده فاخر بوكس هدايا يكون عليه الشعار بتاع المكان اديته طبعا الشعار عشان يفهم يكون جواه ا الحديد بشكل كده ايه مصغر كانه هديه بقى عارفين بقى لما يجي لكم هديه فخره كده فده كانه يعني انت بتقول ان الاشتراك بتاع الجيم ممكن يتقدم كانه هديه لشخص عزيز عليك وان دي هديه فخره قوي ا فده كان فكره التصميم يعني تمام فطلع لي بصراحه من اول نتيجه طلعه لي بالشكل ده ويعني ممكن اشتغل عليه من غير اي حاجه والدنيا تمام بس انا بحب العناء شويه فهعمل ريموف باك جراوند من هنا وفرغنا الصوره بالشكل ده ورحت الفري باكت برده طلبت منه خلفيه ان انا احط عليها الصوره وجبت دي عشان انا عايزه اركز على انه موجود على الارضيه وهحطها تحت المنتج طب اللون على ازرق يا نوران احنا بقى خلاص بقينا شاطرين وفاهمين اا عن طريق سولد كالر هختار اللون اا ده وهبدا بقى من المود نقلل بالشكل ده وممكن كمان من الكيرف ا نخلي اللون على اغمق شويه بالشكل ده فيا جماعه التصميم بمنتهى البساطه كده يعتبر كانه خلصان بس هضيف النص شفتوا اسهل من كده يعني بساطه ما بعدها ما فيش ابسط من البساطه بس ضفت النص بالشكل ده زي ما اتفقنا لو في ا حاجه في الخلفيه مشتته اللون قوي بمنتهى البساطه نيو لير ومن البراش نبدا بقى بالاي نختار اللون ونبدا نظبط من الاي كده نظبط الدنيا تمام عشان انا اهم حاجه عندي النص يبقى واضح هو والمنتج او الحاجه اللي احنا بنسوق لها والشعار حسيته لذيذ قوي ا متوازي مع كلمه not من هنا والصوره الخامسه او التصميم الخامس هيكون برده حاجه بسيطه قوي بيتكلم عن بيتكلم عن الوقت ا عدونا وان احنا لازم نستغله ونحجز وقبل فوات الاواني يعني وكده فنعمله ازاي نختار الخلفيه اللي انا اشتغلت عليها او التصميم اللي انا اشتغلت عليه من شادج بيتي كتبت له عايزه صوره الموديل ده واديته صوره الموديل اللي انا مثبتاه في الاربع تصاميم وقلت له ان انا عايزاه يكون زي ما يكون كده ايه بيحارب مع الوقت وزي ما يكون عايز يوقف الوقت والكلام ده يعني فجاب لي الصوره بالشكل ده وانا حبيت استخدمها قوي يعني شكلها عجبني اا بس انا ا طبعا شايفه اللون مش مناسب خالص مش مناسب خالص للهويه بتاعه الشعار فعملناها ازاي عن طريق برده سولد كالر من هنا وبختار اللون بتاعنا ومن المود نروح ا للكالر طب يا نوران كده اللون بقى بايظ خالص يا نوران يعني نعمله ازاي ونظبطه ازاي ما فيش حاجه معايا صعبه ان شاء الله نخفي بس الكلمه بالشكل ده ونعمل زوم عشان نشوف التفاصيل بشكل اكبر تمام ونيجي من الماسك اللي جنب اللي هو السولد كر بالبراش وباللون الاسود نبدا كده نمشي على الشخصيه انا عايزه الشخصيه يكون عليها فعلا اضاءه عايزه يكون عليها اللون برده الاخضر ده بس بشكل بسيط زي ما يكون ايه انعكاس لاضاءه وراه يعني بالشكل ده كده ونشيل اللون عن الحديد كمان كل ما تركزوا في في التفاصيل كل ما التصميم هيبقى احسن واحسن تمام منتهى البساطه كده ونخفف الاوباسيتي ونبدا نمشي بالشكل ده برده على الصوره طب عايزه من هنا اظبط الشكل فممكن من المود نخليه نخليه هيو بدل كالر تمام الشكل ده احسن وبرده نظبط ونشوف الاماكن اللي عايزه عايزه تتمسح فيها اللون دي كانت فكره التصميم هو تصميم بسيط زي ما اتفقنا هنظهر النصوص كلمه احجز والحق وقتك دي محتاج مكانها يبقى تحتها يعني لون عشان يبقى زي ما يكون الفوكس برضو على كلمه احجز كان كول اكشن وبالريكتانجل نعمل اللون اللي هو على اخضر اللي مثبتينه في التصميم ونخليه عن طريق كنترول والماوس بيتحرك بالشكل ده كده ايه ظبطت الزاويه بتاعته وما ننساش الشعار بتاعنا ولو في اي بيانات تواصل ثانيه بنضيفها جوه التصميم شايفين التصميم بقى لذيذ قوي يعني ما ندوس ا على اخر تصميم هنشتغل عليه ان شاء الله النهارده والتصميم ده من شاد بيتي برده الصوره الصوره جايه لي بالشكل ده من شادج بيت لاني طلبت منه يكون بقى المره دي من غير خلفيه عشان اوريكم هنشتغل عليه ازاي تمام نكبر شويه وريموف باك جراوند طبعا هنا الريموف هيبقى اسهل ومش هيبقى في اخطاء في في القص زي ما احنا شايفين لان هو الخلفيه انتوا الاحسن لما تيجوا تطلبوا حاجه عايزه تتفرغ تطلبوا من تشدج بيتي تقولوا له بدون خلفيه ا او بخلفيه يسهل تفريغها فيديكم خلفيه فاتحه او غامقه حسب اللون بتاع العنصر تمام كده تمام طيب احنا عملنا كده وعندي النص بتاعي احذر رفع خاطئ بالشكل ده ممكن نكبر خاطئ شويه ونصغر غر ونبعد بالشكل ده كده نصغرها شويه طيب الخلفيه اللي ورا الشخص انا برده اخترت كتبت كلمه جيم ومن الجيم لقيت خلفيات كتيره قوي ممكن نستغلها فحبيت الخلفيه دي اللي هي الاسود عليها ا زي دخان كده سامعين صوت العصافير اا تمام ده مش موضوعنا المهم بنروح للكيرف ومن الكيرف بنقلل الاضاءه برده عشان يبقى يبقى بالشكل ده اا وحابه اضيف هنا شكل لطيف كده للكلمه بتاعه احذر الرفع فكتبت براش على ا على فري بيك وطلع لي نماذج كتيره قوي قوي فانا حبيت الشكل ده لما بتكتبوا براش كده بيطلع لكم حاجات كتيره بالشكل ده فوخليت اللون بتاعها نفس اللون بتاع الشعار وبننزلها تحت كده وبنخلي الجمله جايه مرفوعه بالشكل ده كده زاويه تمام طيب انا هنا بتكلم عن حاجه فيها حذر وحاجه فيها تنبيه وحاجه فيها كده يعني فبكتب احذر او بكتب حاجه من الجمله عشان اسيرش بيها على فريك فلقيت اللي هو الشكل اللي هو بتاع ده لما بيبقى مثلا ا في تحذير او في حاجه فبناخده بناخده بنشتغل عليه طبعا هو كان لونه على اصفر بس انا خليت لونه ا يناسب الهوايه وهعمل منها نسختين هاخد منها نسخه كمان وانزلها تحت ال ا الشخصيه ونعكسها بالشكل ده كده ممكن نخليه هنا كده فوق حاجه بسيطه تمام ورحت كتبت علامه تعجب فطلع لي نماذج كتير فيكتور فخدتها واشتغلت بيها طيب هي هنا ا لونها على اصفر فمش عاجباني فبرده هروح من الستوريشن من هنا ساتوريشن قصدي وببدا اظبط لونها بما يتناسب مع الشعار وناخد الشعار زي ما اتفقنا نظبطه حابه بس نعمل تباعد ا في الالوان ففوق الشخصيه هعمل نيو لير وباللون الاسود عشان اعمل تباعد هختار لون اسود ونكبر وقصدي نكبر البراش ونزود زود الاوباسيتي نخليها عاليه عذرا اقل ومن البلور بنختار جازيم بلون بالشكل ده كده بس نقلل شويه من هنا تمام وناخد الليير ده نعمل منه كنترول جي وبعمل روتيت 180 عشان هرفعه فوق كده بس اخلي الشعار فوقه عشان يبقى باين تمام طبعا بقى الصح ان انتم بتخلوا الشخصيه الكراكتر من غير الالوان البيضا لو انتوا واخدين بالكم في الوان بيضا حوافها فبتظبطوها خالص وبتنعموها عن اداه التنعيم بالشكل ده كده ايه بتبداوا تمشوا عليها وتظبطوا كمان لون الخلفيه وتدوله لون اسود بما ان الخلفيه على اسود بالشكل ده على السريع تمام بس الاحسن تخلوها ا كده عشان من غير ماسك بتبداوا تمشوا عليه تنعموا الحواف يعني وتظبطوها شايفين لما بتنعموا الحواف بتبقى كانها ماسكه في الخلفيه اكت وتبقى متماشيه مع الخلفيه اكت عشان وقت الفيديو ا ده كان كل حاجه النهارده وا ست تصاميم بمنتهى البساطه تقدروا تنفذوهم معايا ان شاء الله هسيب لكم كل الملحقات تحت ما تنسوش بس تدعموني بلايك وتشتركوا في القناه وهستناكم دايما تقترحوا عليا حابين نتعلم ايه الفتره اللي جايه وانا معاكم بتعلم وان شاء الله ربنا يقدرني واعلمكم كانت معاكم دراما تكور منكسل
اسهل كامبين مكون من 6 تصاميم من الصفر للاحتراف دليلك للربح من مجال الجرافيك ديزاين 19:05

اسهل كامبين مكون من 6 تصاميم من الصفر للاحتراف دليلك للربح من مجال الجرافيك ديزاين

Degah Design

5 مشاهدة · 1 maand geleden

كيف ابدأ فى تصميم الجرافيكس 2026 البرامج المطلوبه و اهم المصادر المجانية 21:36

كيف ابدأ فى تصميم الجرافيكس 2026 البرامج المطلوبه و اهم المصادر المجانية

Hwthr™

93 مشاهدة · 8 maanden geleden

كيف ابدأ فى تصميم الجرافيكس ما هي البرامج المطلوبه اهم المصادر المجانية لتعلم البرامج 17:19

كيف ابدأ فى تصميم الجرافيكس ما هي البرامج المطلوبه اهم المصادر المجانية لتعلم البرامج

Nour Design

3 مشاهدة · 5 jaar geleden

ازاي تتعلموا جرافيك ديزاين زينا 11:03

ازاي تتعلموا جرافيك ديزاين زينا

EmanandMostafa

1 مشاهدة · 3 jaar geleden

في 6 ساعات احترف تصميم الجرافيك على كانفا Canva و ابدأ الربح من كانفا كورس مجاني شامل 2026 6:41:06

في 6 ساعات احترف تصميم الجرافيك على كانفا Canva و ابدأ الربح من كانفا كورس مجاني شامل 2026

Abu Abdullah Online

587 مشاهدة · 1 jaar geleden

كيف تتعلم التصميم الجرافيكي من الصفر أهم البرامج والمصادر المجانية 16:27

كيف تتعلم التصميم الجرافيكي من الصفر أهم البرامج والمصادر المجانية

عمر كمال - Omar Kamal

23 مشاهدة · 3 maanden geleden