ياتري أيه هو شكل الكون الحقيقي هل هو مسطح ولا منحني

👁 2 مشاهدات

ياتري أيه هو شكل الكون الحقيقي هل هو مسطح ولا منحني

النص الكامل للفيديو

اكيد في يوم من الايام قعدت تفكر وتسرح بخيالك في الكون الضخم اللي انت عايش فيه ده وسالت نفسك سؤال مهم جدا يا ترى الكون ده شكله الحقيقي عامل ازاي يعني هل هو شكله كروي ومنحني زي ما احنا متعودين نشوف دايما شكل الاجسام الضخمه في الفضاء وهل شكله من بره عامل زي شكل الكواكب والنجوم مثلا ولا في الواقع ان منظره الحقيقي ممكن يبقى اغرب من ما احنا متخيلين وغير كل تصوراتنا تماما تعال بقى معايا النهارده احكي لك على العلماء لما استخدموا و لغه الكون اللي هي الرياضيات في محاوله معرفه شكل الكون الحقيقي كانت ايه النتيجه وحضر نفسك معايا الموضوع هيمت عقلك لاقصى درجه ولكن قبل ما ندخل في الموضوع لو انت لسه جديد في القناه ما تنساش تعمل او اشتراك في القناه ودوس على الجرس وتفعل كل الاشعارات علشان تشوف الفيديوهات الجديده ولو حابب تدعم المحتوى اللي بقدمه دوس على زرار السوبر ثانكس اللي على شكل قلب تحت الفيديو ويا ريت تعمل شير ولايك للفيديو علشان ده هيوصله لعدد اكبر من الناس وتستفيد منه ان شاء الله اهلا وسهلا بكم انا عماد عصام وده موضوع جديد من العلم بالملعقه في بدايه معرفه البشر بقوانين الهندسه والرياضيات وهم دايما كانوا بيحاولوا يطبقوا اللي يعرفوه بيشوفوه حواليهم في العالم اللي هم عايشين فيه على الكون الكبير الموجود في السماء بكل اللي فيه من مجرات وكواكب ونجوم ويمكن لو كنت انت عايش على على الارض قبل القرن ال 19 كان اللي هيبقى في دماغك دايما هو ان الكون على المستوى العملاق مالوش شكل هندسي محدد زي باقي الحاجات اللي حوالينا وانه بس مجرد شبكه هندسيه عملاقه ثلاثيه الابعاد بتتبع قواعد اقليدس الهندسيه التقليديه الخاصه بالاشكال ثلاثيه الابعاد وساعتها كنت هتطبق قوانين نيوتن التقليديه الكلاسيكيه على كل حاجه في الكون ده وتبقى شايف ان اي قوه في الكون بتاثر على اي حاجه من خلال نوع من التواصل اللي بيحصل ما بينهم في صوره خط مستقيم وساعتها كانت هتترسم في مخك صوره بسيطه وسهله وتقدر تستوعبها عن الكون ده وهترتاح ولكن الحقيقه ان الجنس البشري قطع شوط طويل جدا في التطور والتقدم العلمي من وقتها واصبح اللي احنا بنقدر نشوفه ونطبقه دلوقتي بسبب العلم والتكنولوجيا المتطوره اللي عندنا سواء التلسكوبات والمراصد او البعثات الاستكشافيه اللي بنبعت لاعماق الكون بتقول لنا ان شكل الكون الحقيقي مش بالبساطه دي خالص وخليني اشرح لك ليه شوف يا سيدي لما اقليد زمان وحط اساسيات الهندسه الاقليديه التقليديه او اللي بيسموها يوكليد ان جيومتري قال لك ان في قواعد اساسيه لازم اي حاجه مرسومه على ورقه تمشي عليها ومن ضمن الحاجات دي مثلا هي ان اي نقطتين في فراغ ثنائي الابعاد ممكن تربط ما بينهم بخط مستقيم او ان اي خط مستقيم ممكن يمتد بشكل لا نهائي لو افترضت ان انت بترسمه على ورقه كبيره ومالهاش نهايه وحاجات ثانيه كتير شبه كده ولحد فتره قريبه من تاريخ التطور البشري كانت التفكير السائد ما بين العلماء هو ان شكل الكون بتاعنا بيتبع نوع من الهندسه الاقليديه دي ولكن في فراغ ثلاثي الابعاد كانه اشبه بشبكه عملاقه ثلاثيه الابعاد شايله جواها كل حاجه نعرفها في حياتنا وده كان الشكل المتعارف عليه للكون ما بين كل علماء الفيزياء لحد اواخر القرن ال 19 تقريبا بس المشكله بقى ان كان في نقطه مهمه جدا من ضمن القواعد دي قاعده بيسموها الفرديه الخامسه الاقليدس واللي بتقول ان اي خطين مستقيمين ماشيين جنب بض بعض بالتوازي هيفضلوا دايما متوازيين ومش هيتقطع ابدا مهما حصل والنقطه دي هي اللي غيرت قواعد اللعبه كلها لما العلماء جم وحاولوا يطبقوها على قواعد الكون الكبير ثلاثي الابعاد اللي احنا عايشين فيه هتقول لي ليه بس يا عمده هو ايه اللي حصل بالظبط هقول لك يا صديقي انا عايزك مثلا تجيب اي مجسم لكوكب الارض وبص على خطوط الطول اللي مرسومه عليه لو لاحظت كويس هتلاقي ان كل خطوط الطول المفروض انها موازيه لبعضها لو انت بتبص عليها من نص الكوره او من ناحيه خط الاستواء ولكن لو بصيت على القطب الشمالي والجنوبي هتلاقي انهم كلهم في الواقع متقاطعين ومش بس كده ده الخطوط دي كلها باداه من نقطه واحده وبتنتهي في نقطه واحده وعلشان كده اتضح لينا ان الفرديه الخامسه الاقليدس دي غير صحيحه في كل الحالات علشان بالفعل الخطوط المستقيمه في الهندسه ثلاثيه الابعاد ممكن تتوازى وتتقاطع عادي جدا والسبب في ده هو نفس السبب في انك ما تقدرش مثلا تفتح شكل قروي وتفرده وتخليه ي عمل مربع مثلا علشان الفيرز او الاشكال الكرويه دي هي اصلا في اساسها عباره عن اشكال منحنيه ومالهاش اي اساس مسطح وفي الواقع انت لو طبقت القواعد دي على اي اشكال هندسيه في الفراغ فانت هتلاقي ان عندك ثلاث انواع من الانحناءات في الاسطح الهندسيه النوع الاول هو السطح اللي عنده انحناء موجب وده بيبقى عباره عن كوره والنوع الثاني هو السطح اللي عنده انحناء سالب اللي هو بيبقى عامل زي سرج الحصان كده زي ما انت شايف قدامك والنوع الثالث هو السطح ذو الانحناء الصفري او اللي مالوش انحناء اصلا زي اي سطح مسطح ورقه في كشكول مثلا وعلشان تقدر تحدد نوع الانحناء بتاعك هو انهي واحد من دول بيكون في عندك طريقه بسيطه جدا ارسم مثلث على السطح اللي انت عايز تقيس الانحناء بتاعه وكل ما المثلث ده كان كبير كل ما الموضوع هيكون اسهل والنتيجه هتكون اوضح وبعدين قيس الثلاث زوايا بتوع المثلث ده واجمعهم على بعض وشوف هيطلعوا كام ولو الثلاث زوايا دول مجموعهم طلع 180 درجه بالظبط يبقى السطح اللي انت بتقيس ده مسطح تماما ولو مجموعهم طلع اكث من 180 درجه يبقى السطح ده موجب الانحناء وشكله كروي وفي الحاله دي كل ما كان المثلث اكبر كل ما هتلاقي مجموع الزوايا بتاعته اكت بكتير من 180 درجه اما بقى لو طلع المجموع اصغر من 180 درجه فمعنى كده ان السطح بتاعك سالب الانحناء زي سرج الحصان او الاكتشاف ده بقى هو اللي غير في تاريخ علم الهندسه والمساحه بالكامل بعدها وده لانه ادى لاكتشاف مجال كامل من الهندسه اسمه نان يوكلان جيومتري او الهندسه غير الاقليديه وعرفنا ساعتها ان في اسطح كامله في الفضاء ممكن تبقى منحنيه وفي نفس الوقت مستقره بدون ما تتبع قواعد الهندسه الاقليديه التقليديه واللي اثبت ده كان نيكولاي لوباتشيفسكي وانوس بوليي في سنه 1823 وبعدين تم تطوير الفكره دي اكتر عن طريق عالم الرياضيات الالماني برنارد رايمان وبسبب العلماء دول ابتدينا نعرف ان شكل الكون على مستوى ضخم وثلاثي الابعاد مش سهل نتخيله بالبساطه دي مهما تخيلنا اننا شايفينه بشكله الحقيقي وعلشان كده بعدها وعلى مدار سنين طويله ج علماء كتير وحاولوا يغيروا في مفهوم البشر عن شكل الكون وطريقه عمله من خلال انهم يحاولوا يستنتج شكله الحقيقي ومن ضمن واشهر العلماء دول كان البرت اينشتاين وده لان اينشتاين لما جه في سنه 1905 ونشر نظريه النسبيه الخاصه اللي كان من خلالها بيحاول يوصف شكل الكون الحقيقي على المستوى الضخم رباعي الابعاد فهو في الاول ما كان لسه قادر يدمج بين الجاذبيه في النظريه بتاعته وبين فكره وجود نسيج الزمكان اللي استنتج وجوده واستغرق منه الامر 10 سنين اعتمد فيهم على الشغل اللي عمله بيرنارد رايمان قبلها علشان يقدر يدمج الجاذبيه في المفهوم الشامل بتاعه ويخرج بنظريه النسبيه العامه اللي قلبت الاوساط العلميه كلها سنه 1915 ولسه لحد دلوقتي بتبهرنا في كل اختبار بتتحط فيه والفكره بقى ان من ضمن الاساسيات الموجوده في النسبيه العامه بنلاقي ان في علاقه ما بين شكل للكون ومعدل انحنائه وما بين كميه الماده اللي فيه وسرعه تمدده وتوسع المساحه جواه وده علشان في النسبيه العامه الجاذبيه نفسها بتحني الفضاء نفسه وبتخلي شكله يختلف والجاذبيه دي بتنش من ثقه كتل الاجسام الموجوده في الفضاء يعني لو انت عندك جسم ثقيل زي كوكب او نجم مثلا فهو بيتسبب في انحناء الفضاء حواليه وبيخلي شكله كروي او مقعر يعني مش مسطح ولو بصيت بقى على نموذج الانفجار العظيم اللي بدا منه الكون فانت هتلاقي ان في لحظه البدايه الكون كله كان مندمج مع بعضه في نقطه واحده متناهيه الصغر وشديده الثقل والكثافه وشايله جواها كل حاجه والنقطه دي بعد كده لما تضخمت وتمددت وصلت بينا لشكل الكون اللي نعرفه دلوقتي ولو احنا بقى عايزين نعرف شكل الكون ده ايه هنلاقي اننا لازم نطبق قواعد النسبيه العامه على اللي نعرفه عن الانفجار العظيم علشان نقدر نحسب معدل انحناء الكون بتاعنا وخليني اشرح لك ازاي لو الكون بتاعنا ده بيتمدد بسرعه قليله وضعيفه جدا فكمي الماده الضخمه اللي فيه هتتسرب في جاذبيه كبيره هتفضل تقلل من سرعته مع مرور الوقت وبالتالي هتخليه يجي عليه يوم وتمدده هيقف تماما وبعدين الجاذبيه تبدا تشد وتخليه ينكمش على بعضه لنقطه الصفر من ثاني ولو الكوم بيتمدد بسرعه ضخمه جدا واكبر من اللي تقدر جاذبيه الاجسام اللي فيه على انها تضمه على بعضه فهو هيجي عليه يوم والتمدد بتاعه ده يبقى ضخم وسريع لدرجه انه هيتسبب في تمزق نسيج الفضاء كله وهتلاقي ان المساحه ما بين الاجسام بقت ضخمه جدا لدرجه ان خلاص ما بقاش ينفع سحب الغازات والعناصر الاوليه تندمج مع بعضها علشان تكون النجوم والكواكب والمجرات وبعدها في فتره هتلاقي ان حتى الذرات نفسها هتتفك وهتتحل تماما من الوجود انما بقى لو معدل تمدد الكون ده متوازن بشكل كبير مع كميه الماده اللي في الكون هتلاقي ان الكون هيفضل يتمدد للابد الى ما لا نهايه يعني ولا هو هيوصل لمرحله ان التمدد ده يتوقف وبعدين يرجع ثاني ينهار على نفسه ولا هي صل لمرحله انه يبقى بيتمدد بسرعه رهيبه لدرجه انه يمزق نسيج الفضاء نفسه وهيفضل في مرحله التمدد المستمر دي لحد نهايه الزمن نفسه والمفاجاه بقى والجميل في الموضوع ان الكون بتاعنا بناء على مشاهدات والابحاث الفلكيه والفيزيائيه وحسابات كميات الماده الموجوده في الكون ومعدل تمدد وتوسع الكون فاتضح ان الكون بتاعنا هو الحاله الثالثه يعني معدل تمدد الكون بتاعنا متوازن تماما مع كميه الماده اللي جواه واكتشفنا ده من خلال دراسه الك مايكروويف باك جراوند او اشعاع الخلفيه الكونيه اللي هو سي ام بي وده بيبقى عباره عن بصمه من الاشعاع المتبقي من الانفجار العظيم من مليارات السنين واللي موجود في كل حته من الفضاء دلوقتي واقرب لخريطه كامله لتكون الماده في الكون اوهو خريطه السي ام بي دي بتورينا توزيع الماده في الكب الكامل ومن خلال دراستها ودراسه سرعه ابتعاد المجرات البعيده عن الكوكب بتاعنا قدرنا نعمل الحسبه الرياضيه البسيطه اللي وصلنا بيها للاستنتاج ده واحد هيقول لي طيب يا عمده ده ايه علاقه الكلام ده بشكل الكون اللي احنا عايشين فيه حضر نفسك يا صديقي للمفاجاه معنى الكلام ده ان الكون في الواقع ولا هو موجب الانحناء زي الكوره ولا هو سالب الانحناء زي سرج الحصان بل هو في الحقيقه صفر الانحناء او متعادل ومعدل تسطح يقدر بحوالي 9.75% بمعنى ان الكون بتاعنا على المقاييس شديده الضخامه هو كون مسطح تماما ما فيهوش اي انحناء تقريبا وده بالتالي معناه ان يكون لا نهائي الحجم وغير محدود هتقول لي طيب ازاي بقى يا عمده العلماء توصلوا للاستنتاج ده هقول لك يا صديقي مش احنا اتفقنا ان الكون بتاعنا بيتمدد ويتوسع باستمرار بشكل لا نهائي اهو معنى بقى الكلام ده ان الكون لا يمكن يكون منحني وبيلف حوالين نفسه وده لانه لو انحنى فعمره ما هيكون حجمه لا نهائي والحاله الوحيده اللي يكون حجمه لا نهائي فيها هو ان يكون شكله مسطح يعني الكون اللي احنا عايشين فيه ده لا نهائي وكل اللي احنا بنرص في الكون ده هو اقل من ذره رمل واست صحره ضخمه مالهاش نهايه ولا حدود والمبهر اكث من كده هو انك حتى لو قلت ان 99 و975 100% دول برده ما وصلوش لل 100% وان معنى كده انه ممكن يكون في انحناء ولو بسيط فده برده هيكون معناه ان الكون المرقي بتاعنا كله اللي احنا بنرص ده اللي هو بيمت بالعرض لاكثر من 93 مليار سنه ضوئيه هو مساحه صغيره جدا جدا على اننا نقدر نشوف فيها اصلا اي انحناء يعني كانك بتحاول ترسم مثلث في جنينه البيت بتاعك علشان تقيس انحناء كوكب الارض كله فتخيل انت بقى حجمك وحجم حياتك وكل حاجه انت تعرفها او سمعت عنها في يوم قصاد عظمه الكون الشاسع اللا نهائي ده هستنى اعرف رايك عن شكل الكون ده في التعليقات وكالعاده هسيب لك المصادر تحت الفيديو في الدسكربشن ولو حابب تدعم المحتوى اللي بقدمه دوس على زرار السوبر ثانكس اللي على شكل قلب تحت الفيديو ولو انت مهتم بالعلوم بشكل عام وبالف والفلك بشكل خاص ما تنساش تشترك في القناه علشان تتابع المواضيع الجديده واشوفكم قريب على خير في فيديو جديد ومفيد ان شاء الله
وثائقي الكون البداية والنهاية من الانفجار العظيم إلى المصير المجهول 1:07:48

وثائقي الكون البداية والنهاية من الانفجار العظيم إلى المصير المجهول

وثائقيات عجائب الكون

203 مشاهدة · 9 maanden geleden

خلف الكون الاعظم شئ اكبر مما تتخيل سيصيبك بالدهشه حرفياً 14:01

خلف الكون الاعظم شئ اكبر مما تتخيل سيصيبك بالدهشه حرفياً

مليون سنة ضوئية

59 مشاهدة · 1 jaar geleden

أين نحن مكاننا في الكون ‏حجم وموقع الارض بالنسبه للكون 2:46

أين نحن مكاننا في الكون ‏حجم وموقع الارض بالنسبه للكون

Hamada Soltan153

64 مشاهدة · 4 jaar geleden

الفيلم الوثائقي رحلة الى حافة الكون ناشونال جيوغرافيك النسخة العربية 1:28:44

الفيلم الوثائقي رحلة الى حافة الكون ناشونال جيوغرافيك النسخة العربية

Sam Thomas - Tech & Time Journeys

2 مشاهدة · 10 jaar geleden

من الغاز الكون و الفضاء مصطفي محمود و اجمل حلقات العلم و الايمان 31:37

من الغاز الكون و الفضاء مصطفي محمود و اجمل حلقات العلم و الايمان

خواطر - Khawatir

490 مشاهدة · 1 jaar geleden

3 D شاهد عظمة الله حجم الكون فيديو خرافي 3:18

3 D شاهد عظمة الله حجم الكون فيديو خرافي

3orabi UK

1 مشاهدة · 6 jaar geleden

5 تجربة أنتاركتيكا التي حددت شكل الكون 16:24

5 تجربة أنتاركتيكا التي حددت شكل الكون

يوسف البناي

21 مشاهدة · 1 jaar geleden

عنقود لانياكيا العظيم أكبر جسم في الكون 8:17

عنقود لانياكيا العظيم أكبر جسم في الكون

عشوائيات

2 مشاهدة · 2 jaar geleden

ماذا يوجد بعد حافة الكون 22:03

ماذا يوجد بعد حافة الكون

ماذا لو !!

2 مشاهدة · 3 jaar geleden

ما شكل الكون The Shape Of The Universe 1:40

ما شكل الكون The Shape Of The Universe

نون العلمية

1 مشاهدة · 8 jaar geleden

ما هو الحجم الحقيقى للكون هذه الحقائق دليل على وجود الله 10:46

ما هو الحجم الحقيقى للكون هذه الحقائق دليل على وجود الله

اعرف

1 مشاهدة · 8 jaar geleden

ماذا يوجد خارج الكون حلقات مجمعة 39:13

ماذا يوجد خارج الكون حلقات مجمعة

Galaxeeco

1 مشاهدة · 1 jaar geleden

رحلة عبر الفضاء شاهد ابداع الخالق وثائقي للنوم 19:58

رحلة عبر الفضاء شاهد ابداع الخالق وثائقي للنوم

لــيـلـة شــتــاء دافـــئــة

234 مشاهدة · 10 maanden geleden

ما هو حجم الكون مقارنة بين احجام الاجرام الفلكية 6:05

ما هو حجم الكون مقارنة بين احجام الاجرام الفلكية

أنا أصدق العلم

381 مشاهدة · 9 jaar geleden