كيف أصبح معلمًا ناجحًا ج ٦ تحضير درس في كشكول التحضير
النص الكامل للفيديو
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته طبعا كثير مننا واحنا لسه متخرجين بيبقى همنا كله نعرف ازاي نعمل درس او نحضر درس في دفتر التحضير وهل ده مهم او مطلوب او لا كذا حاجه سالني في التعليقات وقلت لكم انه بجد ده اخر حاجه ممكن نشغل بالتفكيرنا بيها او ان ده اخر حاجه احنا ممكن نهتم بها لانه في الاول وفي الاخر بيختلف من مدرسه لمدرسه ومن نظام لنظام همم ولو مدرسه مثلا خاصه او مدرسه همم انترناشونال او مدرسه حكوميه كل مدرسه وبيكون لها شكل التحضير الخاص بها والاستثناءات اللي لها فالتحضير عموما همم ما لوش شكل معين ما لوش شكل ثابت بس في ثوابت كده اساسيه في كل دفتر تحضير همم لازم تكون موجوده هابدا بها دلوقت وهاشرحها لكم انا دلوقت باحاول اعرض لكم همم صور من تحضير مختلفه اللي محتاج يوقف حاجه لان انا ما عنديش طريقه احط فيها اا الصور في التعليقات همم فحطيت كل الصور اللي اقدر احطها او اللي جمعتها في الفيديو ده فاللي حابب صوره معينه يبص على تفاصيل فيها ممكن بعد اذنكم تاخذوا سكرين شوت للقطه اللي موجود فيها الصوره ونعمل زوم ونكبر ونشوف ولو في اي سؤال من فضلكوا اكتبوا لي في التعليقات وانا ان شاء الله هرد عليكم تعال نتفق ايه هي الحاجات الاساسيه اللي موجوده في كل دفاتر التحضير دفتر التحضير ده المفروض ان هو معمول علشان المعلم قبل ما يدخل الحصه يكون مستعد ذهنيا ومش داخل كده وخلاص هو داخل وعارف هو هيعمل ايه وداخل مجهز لكل حاجه فالمفروض ان دفتر التحضير اول ما بيبدا كده بعد اسم المعلم والمرحله اللي بيدرسها واسم المدرسه بتبدا اول صفحه عباره عن همم الاهداف العامه لتدريس الماده دي انا مثلا هاتكلم عن اللغه العربيه في اول صفحه عن الاهداف العامه لتدريس اللغه العربيه وبعدين الصفحه اللي بعدها الاهداف الخاصه لتدريس اللغه العربيه ودي بتبقى مطبوعه زي ما هي ظهرت هنا في الصور وبتتلزق في الكشكول في اول صفحه اول صفحتين وخلاص بعض المدارس بتطلب ان احنا نكتبها بايدينا وبعض المدارس بتكتفي بالصوره المطبوعه بعد كده بيبقى جاي من الوزاره حاجه اسمها خطه توزيع المنهج يعني الدروس اللي في المنهج كلها متقسمه مثلا لو احنا بادئين في شهر سته فهنقول ان شهر سته هندرس الدروس دي في شهر سبعه هندرس الدروس دي شهر 8 الدروس دي اما شهر تسعه فهيكون مراجعه وبعدين يجيء منهج الترم الثاني بنفس الترتيب ده فبنرجع من الاجازه بنفس الترتيب زي ما قلنا بيتقسم همم لنفس الشهور يعني مثلا بيقول ان في شهر يناير احنا هندرس الدروس دي في شهر فبراير هندرس الدروس دي في شهر مارس هندرس الدروس دي وفي شهر ابريل الدروس دي وبعد كده مراجعه لو جئنا بصينا مثلا في الصوره اللي قدامنا دي ده منهج او توزيع منهج الصف الاول الابتدائي كاتب لي ان هو في اول شهر اللي هو المفروض شهر اكتوبر هناخذ في المحور من اكون درس اسمه هيا نتعلم يا جدي ده من موضوع اسمه انا مميز وكتب لي الكلمات الموجهه يعني الحاجات المهمه اللي عايزين الاولاد يتعلموها ولو في كلمات مميزه والحروف اللي هندرسها في الوقت ده هي حرف الالف اللي هو الهمزه والميم والباء ومعلومه على السريع كده هو اي حرف الف عليها همزه ف همم بينطق همزه والخط مثلا هنتعلم كتابه الحروف بالاتجاهات الصحيحه الاملاء بناخذ انشطه واملاء الكلمات الشائعه اللي اخذناها في الدروس والتقييم بنعمل لهم تقييم على المدرسه طيب بعد كده يبدا بقى نحضر الدروس والتحضير انواع زي ما احنا شايفين كده في صوره تقريبا التحضير كله مكتوب احنا بس كل اللي بنعمله بنضيف التاريخ وفي تحضير ثاني هو مكتوب كل شيء بايدينا فبرده ده بيختلف من المدرسه لثانيه او من سنه لثانيه او من دراسه في فتره معينه لدراسه في فتره معينه ثانيه يعني حتى لو ركزنا في التاريخ هنلاقي واحد مثلا وحاجه والثانيه 2019 فالتاريخه فدي كمان امثله اهيل خطط توزيع المنهج بس ده للصف الثاني الابتدائي الخطه اللي فاتت كانت للصف الاول دي خطه للصف الثاني في ملخص للي تكلمنا فيه في الفيديو ده ان التحضير هو مش اهم حاجه نشغل بالنا بها ااا ده بيبقى من ضمن نظام المدرسه اللي احنا هنشتغل فيها بعد احنا ما بنروح وبيتوافق علينا والحمد لله ربنا سبحانه وتعالى بييسر لنا الشغل في المكان ده المكان اللي احنا حبينه بيبدا بقى همم المسؤول عن المعلم سواء باسم سمليتر او اتش او دي او موجه يعني او رئيس قسم على حسب برده كل دي مسميات بتبقى تابعه للمدرسه نفسها بيقول لك انا عايزه التحضير كذا وعايزه كل ورقه تجيلي من الوزاره تكتبها ثاني بايدك او عايز مثلا تريح نفسك وتعمل كل حاجه على الورد احنا بس هنطبعها فكل الحاجات دي بتختلف من مكان للثاني واللي بيقول لنا عليها هو رئيس القسم نفسه وبكده اكون وصلت لاخر جزء او اخر معلومه في الفيديو ان احنا اا كشكول التحضير مش اهم حاجه محتاجين بس نركز على مهاراتنا احنا ك- ك- كل واحد فينا كمعلم والاهم من كل شيء ان احنا نتاكد ان احنا همم على قدر كافي مش هاقول على قدر كبير على قدر كافي همم من المعلومات وعلى قدر كافي همم من الماده العلميه اللي احنا هندرسها يعني ملمين بها يعني تتعدى 70% بحيث ان احنا نكون مؤهلين ان احنا نادي رساله دي ولو مش مؤهلين نبحث بقى ازاي نطور وازاي نتعلم وان احنا نتعلم حتى واحنا كبار مش عيب المهم ان احنا نروح نجرب واحنا مش متعلمين في الاخر احنا اولا بنعرض نفسنا للاحراج واثنين حتى لو اتقبلنا واحنا مش مؤهلين احنا بنضر غيرنا في اخر الفيديو هنا انا هسيب صوره دي جميله جدا مفيده جدا هي دي ارجو منكم ان انتم تاخذوا سكرين شوت وتقروها كويس الصوره دي فيها حاجات كثير مهمه ان شاء الله هافرد لها فيديو لوحدها وهاشرح كل حاجه فيه اا الورقه دي كل اللي فيه احنا اتعلمناه في ورشه تدريبيه كانت جميله جدا ومفيده جدا والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته