هلو هلو كتاكيتي طلبه ثالثه ابتدائي الحلوين ويلكم تو انجلش انقد مع مسنت النهارده الفيديو المنتظر ليه بقى الفيديو المنتظر عشان احنا جبنا لك الزيتونه بتاعه امتحان شهر اكتوبر ايه كمان موضوع الزيتونه ده انت دلوقتي محتار من كم مراجع الانجلش اللي عندك هل هتذاكر مثلا من اسئله كتاب المدرسه هل هتذاكر من كتاب التقييمات ولا حتى من الكتاب الخارجي انت عايز مرجع واحد يلم لك كل الحاجات دي وتقدر انك تفتكر بالتو يونتس اللي عندك في الامتحان. طب احنا عملنا لك ايه؟ جمعنا لك كل الاسئله اللي انت ممكن تكون محتاجها وحتى مش محتاجها. هنعرفك كل حاجه. هنراجع معاك اهم الكلمات هنراجع كمان قواعد الجرامر اللي كانت عندك في اول تو يونتس. اي سؤال انت مش بتعرف تحله هخليك النهارده تحله. يعني مثلا انا واقع في الترتيب ومش بعرف ارتب الجمله فميس بسنت النهارده هتعرفك ازاي ترتب الجمله واحده واحده طب انا عندي كمان مشكله في البارجراف مش بعرف اكتبه كويس النهارده برده هنحل مع بعض بجرافات كتير وهتقدر انك تكتب جمل معايا بنفسك فيي سؤال انت واقع فيه النهارده هيتظبط طب ايه اللي مطلوب منك النهارده احنا جايبين لك بي دي اف هنشتغل منه مع بعض هتلاقي البي دي اف ده موجود عندك في الديسكربشن او في الوصف ادخل على الديسكربشن ونزل البي دي اف وابدا انك حل معايا واحده واحده وما تقلقش اوعدك انك لو مشيت معايا خطوه بخطوه واتفرجت على الفيديو ده لحد الاخر امتحان الشهر واول تو يونتس اصلا هيكونوا كلهم في جيبك فكمل معايا الفيديو للاخر وان شاء الله تستفاد وما تنساش لو عجبك الفيديو تعملي لايك على الفيديو وسبسكرايب للقناه وتفعل زر زر الجرس عشان يوصل لك كل جديد هننزله لك الفتره الجايه يلا بينا دلوقتي بسم الله كده ونبدا مع بعض يلا بينا دلوقتي ليتس ستارت اور ريفيجن مع بعض هنبدا بالمراجعه واول سؤال بيكون معانا هو الليسنين وليسنين يعني الاستماع انا بنطق لك كلمه وانت بتشوف ايه هي الترز اللي ناقصه منك وبتبدا انك تكتبها تعال كده نشوف مع بعض اول كونشن معانا بيقوللي لنisن ان رايت ذا مسين ليترز هتسمع وهتكتب الحروف اللي ناص زي مثلا اول ورد عندنا كلمه وات وات طيب ايه هما التوترز اللي ناقصين احنا كنا متفقين مع بعض ان الدبليو اتش على طول متخانقين دبليو اتش على طول متخانقين ليه بقى كل واحده فيهم عايزه تقول الصوت بتاعها يعني مثلا الدبليو عايزه تقول و واتش عايزه تقول طب انا ينفع هقول وه هقول وهط على بعضها لا فلازم حرف فيهم هو بس اللي يقول الصوت بتاعه قال لي الدبليو اتش بقى لو جا بعدهم اي او اي او اي او واي الدبليو هي اللي هتكسب حرف الدبليو هو اللي هيقول الصوت بتاعه والاتش مش هتقول اي حاجه خالص وكانها مش موجوده طب لو جا بعد الدبليو اتش حرف الاو الاتش هي اللي هتكسب طب مثلا انا هنا قلت وات و ات يبقى كان هنا حرف الاتش مش موجود هو بيتكتب بس مش بيتنطق طب هنا تاني كلمه عندي ذا سكند ورد وايت وايت وكلمه وايت معناها ابيض نمبر 3 وير وير وكلمه وير قلنا وير يعني اين بسال بيه عن كان وز ماي باك هي فين الشنطه بتاعتي نمبر فل ويل وكلمه ويل معناها حوت نمبر نمبر 5 ويل ويل وويل معناها عجله نمبر 6 عندنا بقى ت ليترز تانيين خالص الجراف اللي هما مين بقى عندك البي اتش البي اتش الاتنين دول مع بعض مش بقولهم مش هعمل كده يعني مثلا زي كلمه اليفنت هل انت قلتهات ما ينفعش ان انا اصلا انطق الكلمه بالشكل ده يبقى البي اتش مع بعضهم بيتنطقوا كانهم حرف الاف مع بعض طيب عندي مثلا نمبر 6 كلمه فون فون وفون ده اللي هو التليفون طيب نمبر سفن كلمه الفنت الفنت يعني فيل 8 فوتو وكلمه فوتو يعني صوره نمبر عندي كلمه اعم طب ايه هو التر اللي بيتنطقز ده حرف الاكس ازامت كلمه ازام معناها امتحان ازت اللي هي الخروج او البوابه اللي انت بتخرج منها نمبر 11 عندي كلمه ازامن معناها يفحص نمبر 12 عندك كلمه الفابت رجعنا تاني للبي اتش الفابت والفابت يعني الحرف الابجدي او اللي هو الهجائي تمام دول كده اللي عندك في الليسنين يبقى احنا اتفقنا الدبليو اتش لو جا بعدهم اي او اي او اي او واي دبليو هي اللي بتقول صوتهم لكن لو جا بعدهم حرف الاو فالاتش هي اللي بتقول الصوت بتاعها طيب اتفقنا كمان ان البي اتش فور ساوند وان الاكس يا اما بتتنطق حاجتين بتتنطق عندك زي الساوند ز زي اجزام اكزت اززامن وبتتنطق عندك زي مثلا كلمه اكسرسايز بتتنطق يا اما ز يا اما طب دول كده الساوندز اللي عندك تعالى بقى معانا كده في ثاني سؤال ثاني سؤال معانا النهارده وهو ذا كوركت انر هنختار الاجابه الصحيحه طب تعال بقى نشوف انا دلوقتي بيجيب لي جمله وبيحط لي ثلاث اختيارات ري توويسز والمفروض ان انا بختار منهم الاجابه الصح اول مثلا سؤال معانا بيقول لي ماي از لينا انا ايه لينا طب كلمه اولد معناها قديم لو هي الواحده كلمه نيم يعني اسم كلمه نو معناها جديد يبقى اكيد هقول ماي نيم از لينا اسمي لينا قول مثلا ماي نيم از بسنت انا اسمي بسنت يبقى ماي معناها ان الحاجه بتاعتي نمبر ت ام فرام كلمه فرام معناها من فبيقول لي ام فرام انا من انا من ايه ايجيبت مصر برايمري المرحله الابتدائيه ايمن اكيد طبعا انا من مصر يبقى كلمه فروم بيجيلك بعدها البلد بتجيب بعدها مثلا لما اقول لك ام فروم ايجيبت انا من مصر ام فروم امريكا انا من امريكا ام فروم اتالي انا من ايطاليا يبقى انت بتجيب بعدها البلد المكان اللي انت فيه طب هنا نمبر 3 وين وي ميت سم كلمه وين هنا مش معناها متى لان ده مش سؤال دي جمله عاديه فكلمه وين هنا معناها عندما هو بيقول لي وين س لما بنقابل شخص ما لما بنقابل حد نو جديد علينا وي سي احنا بنقول له ايه؟ بنقول له جود باي اول ما تقابل حد جديد كده بتقول له مع السلامه ولا بتقول له جود نايت تصبح على خير ولا بتقول له نايس تو ميت يو اكيد طبعا بقول له نايس تو ميت يو طب يعني ايه؟ يعني سررت بلقائك انا اتبسطت ان انا شفتك يعني مثلا قابلت واحده اسمها ساره واحده جديده عليا فاقول لها نايس تو ميت يو ساره مبسوطه ان انا شفتك يا ساره فهي كمان بترد عليا وتقول لي نايس تو ميت يو تو انا كمان مبسوطه ان انا شفتك نمبر ف يمه برضو هنا معناها عندما لما بتقابل يور فر اصحابك انذا مورنين في الصباح لما بتقابلهم الصبح ركز بقى عشان هو هنا كانه بيديك الاجابه بالظبط انت بتقولله ايه الصبح جود مورنين صباح الخير جود باي مع السلامه ولا جود نايت تصبح على خير اكيد انا هقابل حد الصبح يبقى هقولله جود مورنين صباح الخير كن نمبر 5د ار يو طب هنا بيقوللي اولد ار يو انا هنا عايزه اسال عن العمر عايزه اقول له كم عمرك هعمل كده ازاي بتقول ولا ها ولاير احنا اتفقنا مع بعض ان ادوات الاستفهام او الدبليو اتش كن مثلا عندك كلمه وير اتفقنا ان هي اسمها اين بسال بيها عن المكان كلمه هاو معناها كيف انت كيف دي بتسال بيها عن حاجتين يا اما الحال او وسيله مواصلات يعني ايه يعني مثلا لو انا جيت قلتلك ها ار يو كيف حالك؟ انا هنا بسالك عن حالك طب لو جيت مثلا قلتلك ها يذا سكول يستر انت ازاي رحت المدرسه امبارح هتقوللي مثلا والله اي وينت تو ماي سكول باي بس انا رحت المدرسه بتاعتي بالاتوبيس هنا انت قلتلي وسيله المواصلات اللي انت رحت بيها طب هنا بقى بيقول لي اولد ار يو وقلنا كمان ان كلمه وات معناها ما او ماذا بسال بيها عن العاقل وات ذس ما هذا طيب طالما جابلي كلمه اولد يبقى اكيد طبعا هختار هاو هاو اولد معناها كم العمر كم السن انت عندك كم سنه نمبر 6 يو ليتر سي يو ليتر ايت يتر سي يو ليتر طب بص بقى هنا عندي ساي وكلمه سي معناها يقول كلمه ايت يعني ياكل وكلمه سي يعني يرى طب وليتر ليتر دي معناها بعدين لو انت بتتفرج على الفيديوز بتاعتي دايما باجي كده في الاخر واقوللك ايه سي يو ليتر يعني ايه سي ليتر اشوفك بعدين يبقى هقولله سي ليتر نمبر 7 كلاس لما الحصه بتبدا و داون احنا بنقعد ويران بنطلع نجري ولا و شاوت بنفضل نسرخ اكيد طبعا الحصه بنبدا داون بنقعد كلمه معناها اذا او لو انت عايز انر تجاوب لو انت عايز تجاوب يور هاند هتعمل ايه في ايدك لو انت عايز تجاوب في الكلاس قلنا كلمه يرفع ايده يعني ز هز هترفع ايدك المدرس بيقول 20 يك على صفحه 20 يبقى انت هتعمل ايه؟ هتفتح الكتاب على صفحه 20 يبقى كلمه يفتح معناها اوبن طب انا عايزه اقوللك اقفل الكتاب يبقى كلوز يبقى كلمه اوبن عكسها كلوز اللي هي يقفل طيب عندي هنا نمبر لما المدرس بيتكلم كلمه توك معناها يتحدث او يتكلم انت بقى المفروض تكتب كل حاجه انا بقولها لما تنزل البي دي اف تكتب كل كلمه لو في اي حاجه انت ناسيها تبدا انك تعرفها عشان دي حرفين كل كلمات التو يونتس اصلا اللي عندك وين ذا تيتشر توكس لما المدرس بيتكلم اي كيرف كلمه كيرفلي معناها بحرص طب انا ايه بحر حرص لما المدرس بيتكلم انا بسمعه بحرص انا بسمعه باهتمام يبقى كلمه يسمع معناها ليسن اسك يعني يسال وعندي هنا كلمه انسر معناها يجاوب طب يلا بينا نمبر 11 اي كيب ماي كلاس روم انا بحافظ على الفصل بتاعي فاست سريع ديرتي ديرتي معناها مش نظيف بخلي الفصل مش نظيف ولا انا بحافظ عليه ان هو يكون كلين نظيف نمبر 12 ايو ايه سو دي بقى بص يا سيدي احنا عندنا ت سننس عندنا زمنين اول زمن اللي هو البريزنت المضارع وتاني زمن اللي هو الباست الماضي يعني مثلا انا عايزه اشو اقول لك انا شفت صاحبي امبارح انا شفته خلاص دي حاجه حصلت امبارح وانتهت يبقى ما ينفعش اقوللك اي سي لان كلمه سي اتفقنا ان هي معناها يرى طب الماضي بتاعها عايزه اقول انا شفت فهقول سو الاي دبليو مع بعض بيتنطقوا او وطبعا احنا كنا في الفيديوز اللي كنا شرحينها لك من الاول خالص كنا قايلين لك ان احنا عندنا تصريفين للافعال اول تصريف اللي هو ريجر فيربز افعال منتظمه بنحطلها دي اي دي اي اي دي طب الارج فيرب او الافعال الغير منتظمه اتفقنا ان هي بتتحفظ زي ما هي كلمه سي الماضي بتاعها سو كلمه درينك يشرب الماضي بتاعها درانك وهكذا فهنا قال لي ايو ا بيج انا شفت ايه كبير ان ذا اوشان كلمه اوشن معناها المحيط طب انا شفت ايه كبير في المحيط ويل الحوت ويل العجله ولا كلمه وايت ابيض اكيد طبعا انا شفت الوايل الحوتشر المدرس سال بص هنا حطلك ايه حطلك اي دي كلمه اسك يسال اسك سال فبيقوللي المدرس سال ي وكلمه ليت معناها متاخر يبقى هقولله وير يتاخر ولا هقولله ي ماذا انت متاخر ولا واي ار يو لي لماذا ليه انت متاخر نمبر 14 يو ليف كلمه ليف معناها يعيش طيب انا هنا عندي د يو ليف عايزه اقولله بتع عيش فين؟ يبقى هقول له وير وير د يو ليف اين انت تعيش اتفقنا ان كلمه وير معناها اين نمبر 15 اي دونت ان كلاس روم بص بقى اتفقنا مع بعض اول ما تلمح دونت ودزنت اول كده على طول ما الاقي كلمه دونت او كلمه زنت بعدهم هيجيلك الفعل في الانفنتيف يعني في المصدر بدون اي اضافات يعني انا ما ينفعش مثلا اقول لك بص كده يعني انا مثلا ما ينفعش اجي اقول لك دونت رانز ليه عشان انت هنا كلمه رانز حطت لي فيها حرف الاس ما ينفعش مثلا اقوللك زنت واتشز مش بتتفرج مثلا او مش بيتفرج ليه؟ عشان برده كلمه زنت جا بعدها الاي اس فانت لو لقيت دونت او زنت بعدهم فعلك زي ما هو يعني ايه؟ يعني فعلك زي ما انت عارفه ما تحطلوش ولا دي ولا اي دي ولا اس ولا اي ان جي ولا اي حاجه خالص انت تقول دونت ران او زنت واتشز وهكذا طب يلا بينا بقى نرجع تاني مع بعض تعالى بقى كده دلوقتي هنا بيقول لي اي دونت انا مش بعمل ايه ان كلاس روم في الفصل طب كلمه دونت قلنا اه احط دايره قد وشي الفعل بعدها بيجي في المصدر يبقى اي دونت سليب انا مش بنام في الفصل 16 شي از هي بتكون ايه انزنت لايك كلمه زنت لايك معناها مش بتحب انا متفقه معاك دونت ودزنت معناها لا انت بتنفي بيها يبقى هي مش بتحب توك ماتش انها تتكلم كتير يبقى شي از شاي خجوله فول متعاونه ولا تول طويل يبقى هي شاي خجوله اي نعم انا اكون اي شير تويز انا بشارك الالعاب بتاعتي وذ ماي براذ مع اخويا يبقى انا كده مالي بقى كايند طيب ولا فريندلي انا حد كده ودود ولا شورت قصير يبقى انا كده انا ودوداني الولد ده ماله هو ساعد الراجل العجوز يبقى هو كده شخص متعاون بيحب يساعد الناس ومتعاون يعني هيلبول طب امال كلمه انجري انجري معناها غضبان حد متعصب وكلمه فاني معناها مرح يعني حد فرفوش كده وبيحب يضحك برض ويهزر طب هنا 19 ماي فر صاحبي بيكون ماله هو دايما بيقول بليز من فضلك اندانكو وشكرا دايما بيقول للناس من فضلكم وشكرا يبقى هو حد ايه محترم او مؤدب يبقى هقول كلمه بولايت نبر امال امال بتكون مهمه قوي كلمه جوكس دي يعني بيقول نكت طب حلو قوي بيقول النكت يبقى هو كده حد ايه حد فرفوش صح بيحب ان هو يضحك ويهزر يبقى فاني لكن كلمه كوايت معناها هادئ يلا بينا ماي سيستر اختي فريده اختي فريده بلو ايز عيون زرقاء بص بقى معايا احنا دلوقتي هنعمل حاجه ايه مهمه قوي بص يا باشا احنا متفقين اننا عندنا حاجه اسمها فيرب تو هاف وفير تو هاف معناه فعل يمتلك بص كده ادي فيرب هاف ادي اهو اسمه فعل يمتلك الفعل ده متقسم عندك حاجتين طيب بتقسم لايه؟ قال لي بصي هيتقسم عندك يا اما الهاز يا اما الهف الاتنين معناهم يمتلك طب انا امتى هستخدم دي وامتى هستخدم دي على مزاجي قال لي لا طبعا ما ينفعش يبقى على مزاجك امال هعمل ايه قال لي مش كلمه هعز فيها حرف الاس اه يبقى احنا كده هنجيب معاها اصحاب الاس مين هم اصحاب الاس اللي احنا كنا متفقين عليهم مع بعض من اول السنه كنا متفقين ان انا عندي هي وشي وات واني سينجل ناون والسينجلر ناون معناها اسم مفرد عشان دول مسمينهم ايه؟ اصحاب الاس طب امال عندي هاف قال لي هاف بقى هتاخد الباقي يعني مثلا هتاخد معاكي اي هقول قول اي هاف انا بمتلك هتاخد وي نحن نمتلك ذي هم يمتلكوا عندك كمان يو انت تمتلك وعندك برضو اني بلورال ناون اي اسم جمع يبقى الفعل بتاعك يمتلك انت مش بتختاره على دماغك انت عندك هاز بتاخد اصحاب الاس هاف بتاخد الحاجات التانيه طب نرجع بقى كده للسؤال بتاعنا يلا بينا بيقول لي ماي سيستر فريده اختي فريده دي كده مفرد ولا جمع دي كده سينجلر ناون ده اسم مفرد طب المفرد بيحب الاس تمام طب كلمه هاف ما فيهاش اس خلاص كده انا مش هاخدها طب يا ميس بسنت ما انا عندي از وعندي هاز والاثنين فيهم حرف الاس اعمل ايه بقى خلي بالك ام واز وار معناهم فعل لما اقوللك مثلا انا اكون مدرس هي بتكون دكتوره يبقى كلمه از يكون ينفع اقول اختي فريده بتكون عيون زرقاء انت حولت اختك لعيون زرقاء لا طبعا فما تنفعش يبقى كلمه هاز معناها يمتلك اختي بتمتلك او عندها عيون زرقاء يبقى اختار هاز يلا اللي بعده عندي اي كير هير شعر مجعد طب ينفع اقول اي ام انا اكون شعر مجعد لا طب اي هاز هي اي بتحب حرف الاس برضو لا يبقى هقول اي هاف انا بمتلك شعر مجعد 23 اي كان ريتش كلمه ريتش معناها يوصل انا بقدر اوصل ذا توب للرف العلوي بقدر اوصلله يبقى انا كده حد قصير ولا طويل؟ اكيد طبعا انا طويل يبقى اي تول طب بص بقى كلمه تول طويل صح كده؟ احنا مش اتفقنا يا قلبي ان احنا عندنا هاز وهاف الاتنين دول معناهم يمتلك لسه شارحينهم صح؟ اه طب ينفع اقول انا امتلك طويل اكيد لا صح يبقى ولا ينفع هاف ولا ينفع هاز امال اي ام انا اكون طويل طب يلا بينا مع بعض 24 ماي اصحابي اي اصحابي وانا يعني احنا كده مفرد ولا جمع كده جمع ناونروم في الفصل ام ولا از ولا ار طب احنا جمع والجمع بياخد ار للي مش عارف فيرب تو بي نكتبهولك بقى هنا يلا بينا مع عندي فيرب تو بي وفيرب تو بي ده معناه فعل يكون طيب متقسم عندي لكام حاجه متقسم عندي لثلاث حاجات ايه هما الثلاث حاجات بتوعي قال لي بصي فيرب تو بي راجل مجنون سمى كل عياله يكون اعم واز وار يبقى مين الاب الكبير بي ومين هم اولاده ام واز وار طب هختارهم على مزاجي ولا لازم في قاعده قال لي لازم في قاعده مش هينفع النهارده مثلا اصحى من النوم زعلان احط اعم بكره انام فرحان اكتب از مش هينفع امال هعمل ايه قال لي طبيعي مش عندك حرف الاس اهو يبقى هتختاري اصحاب الاس مع ايز اللي هم هي وشي وات واي اسم مفرد اي سينجلر ناون طيب وار بقى قال لي ار هتيجي مع ذاي ووي ويو واي اسم جمع طب امال ام الغلبانه دي قال لي ام هتجيلك بس مع اي هقول اي ام انا اكون بس كده يبقى ايه ده الثلاثه ليهم نفس المعنى اه ام وايز وار الثلاثه معناهم يكون بس الفرق في الاستخدام ان كل واحده فيهم بتاخد ايه طب نرجع تاني بقى هنا بيقول لي ماي فرينز اند اي قلنا اصحابي وانا كلاس روم في الفصل عايزين نقول احنا في الفصل واحنا دول جمع يبقى هقول ار مصطفى ده كده سينجلر ناون اسم مفرد قصير هو مش طويل طب انا عندي مصطفى ده اسم مفرد والمفرد بيحب الاس يبقى از اي ميك ماي انا بعمل ايه تو كي تايدي وكلمه تايدي معناها مرتب انا بخليه مترتب يبقى اي ميك ماي بد اول ما تشوف كلمه ميك على طول تحط معاها كلمه بد ميك باد معناه معناها يرتب السرير ما ينفعش اقول بيصنع السرير انا مش بصنع السرير كل يوم يبقى ميك بد يرتب السرير شي تو سكول افري هي بتعمل ايه للمدرسه كل يوم اه بص بقى معايا من ضمن برض الحاجات المهمه اللي عندك احنا المفروض يا كتاكيت عندنا حاجه اسمها بريزنت س تنس ايهس الكلام ده يعني ايه سبل تنس قالت سيمبل تنس ده معناه زمن المضارع البسيط طيب ايه برض المضارع البسيط بص يا سيدي المضارع البسيط امره سهل وبسيط المفرد بيحب الاس دي الاختصار المضارع البسيط سهل وبسيط المفرد بيحب الاس يعني ايه وانا اصلا بستخدمه ليه قال لي بصي انت بتستخدمي المضارع البسيط عشان تتكلمي بيه عن حاجتين يا اما فاكتس حقايق يا اما هابتس العادات يا اما هابتس العادات طب انا مش فاهم حاجه ايه الفرق يعني بص يا كتكوت انت دلوقتي الحاجات الحقيقيه زي ايه زي مثلا لما اجي اقول لك كاوز فف اس ملك البقر بيدينا لبن صح هل انا عمري هصحى من النوم في مره الاقي البقره ادتني بيض مثلا اكيد لا طب مثلا برده من ضمن من الحاجات الحقيقيه ان ذا رايز ان ذا ايست الشمس بتشرق من الشرق هل انا هصحى مره من النوم الاقي الشمس جت من الغرب لا ده كده يوم القيامه خلاص ما فيش دنيا تاني يبقى هي دي الحاجات الحقيقيه طب ايه هي العادات او الهابتس الهابتس دي الحاجات اللي انا متعود اعملها كل يوم بقى كل شهر كل سنه المهم ان انا متعود عليها افري دا اي واش ماي فيس كل يوم انا بغسل وشي دي العاده بتاعتي يبقى احنا في الحاجتين دول بنستخدم المضارع البسيط طب انا هعرفه منين؟ قال لي بصي يا ستي احنا هنقسم عندك الفورم او اللي هو التكوين عندي الفورم اهو التكوين هنقسمه عندك لحاجتين تو جروبس لمجموعتين ادي اهو نمبر 1 وعندي اهو نمبر ت هما المجموعتين قاللي اول مجموعه هتحطي هي هتحطي هي وشي وهتحطي ات وهتحطي كمان اني سجل ناون اي اسم مفرد لكن عندك الجروب التاني هتحطي في اي وي اي اسم جمع طيب انا دلوقتي قسمت خلاصو جروبس او المجموعتين بتوعي بعد يعني ما اعمل المجموعتين دول ايه اللي هيحصل؟ قال لي بصي اي جمله في الدنيا بتبدا من فاعل وفعل صح بقول انا بلعب هي بتشرب هو بيتفرج يبقى فاعل وبعدين الفعل التغيير النهارده عندك هيكون في الفعل يعني هي وشي وات واي اسم مفرد لما هتجيب بعدهم الفيرب اللي هو الفعل هتجيبه معاه في حرف الاس او اي اس او اي اي اس لكن اي وذي ووي واني بلورال ناون وعندنا كمان كلمه يو ما ننساهاش اي وذي ووي واني بلورال ياون وكمان كلمه يو دول بقى هياخدوا لي ايه؟ قال لي بصي دول مش هتعملي فيهم حاجه لما هيجي لك الفيرب هتحطي الفيرب فيف واتفقنا ان كلمه انفنتيف معناها في المصدر بدون اضافات مافيش اضافات مع الفعل طب انا مش فاهم اي حاجه بصراحه بصي يا سيدي انا مثلا دلوقتي عايزه اقول هي بتلعب فانا هقول لك شي تمام وبعد كده هنكتب كلمه بلاي عادي جدا زي ما احنا متعودين بس الفرق بقى ان ان انا ما ينفعش اقول شي بلاي عشان ده اسم مفرد امال هتعملي ايه؟ قال لي هتقولي شي بلايز طب هو انا هنا بجمع خلي بالك عشان في ناس كتير بتتلخبط في الحته دي هو انا هنا بقول هي يلعبون لا احنا مش بنجمع الفعل مش بقول يلعبون ياكلون مش هقول لك مثلا هي واتشز بص كده هي واتشز مش احنا متعودين هي كلمه واتش يتفرج طب انا هنا عندي هي عندي مفرد فانا هحط له هنا الاي اس اهو هي واتشز هينفع اقول هو يتفرجون ما فيش حاجه اسمها كده امال انا بحط ليه حرف الاس عشان احدد زمن الجمله عشان انا لما بحط حرف الاس او الاي اس او الاي اي اس بعرف ان انا دلوقتي في زمن المضارع البسيط طب يلا بينا احنا قلنا خلاص شي بلايز هي واتشز لكن مثلا لو انا عايزه اقول انا بلعب هقول اي بلاي عادي زي ما هي عايزه اقول مثلا احنا بنتفرج هقول وي واتش احنا بنتفرج برده عادي جدا مش هحط اي اضافات تمام طب في حاجه مهمه قوي هو انا امتى احط الاس وامتى الاي اس وامتى الاي اي اس هو على مزاجي يعني انت يا ميس بسنت قلتي لي هنا لما تلاقي مفرد هتحطي الفعل معاه اس اي اس اي اي اس امتى بقى؟ يعني انت هنا مثلا في كلمه بلايز حطيتي اسمه وتشز حطيتي اي اس اعمل ايه؟ بص بقى انت هتبص على اخر الفعل هنبص على اخر الفعل طب ايه يعني وبعدين ايه يعني اللي هيفيدني قال بص يا سيدي عندي مثلا كلمهس كلمه مثلا كروس ايه الفكره لو انا دلوقتي مثلا عندي هي وعندي شي وعندي ات وعندي سينجلر ناون اسم مفرد تمام كده انا عندي دول فطبيعي دول بيحبوا الفعل معاهم حرف الاس طب انا هعمل ايه قال لي هنبص على اخر الفعل لو لقينا اس اتش سي اتش اكس او دبل اس وي وال اد اي اس يعني احنا هنبص على اخر الفعل لو لقينا في اي حرف من الحروف دي هنزود له اي اس يعني مثلا كلمه فيكس يصلح عايزه اقول هو بيصلح العربيه طب هقول هي فيكس لا ما ينفعش هقول هي فيكسز مش انت عندك حرف الاكس في الاخر يبقى هتزود اي اس طب عندي هنا كلمه واش يغسل طب هقول هي واش هي واش هحط برضو اي اس عشان اخرها اس اتش طب كلمه وتش يتفرج عندك سي اتش هتحط برضو اي اس طب كلمه كروس يعبر او يعدي برض هتحط اي اس يبقى انت لو لقيت في اخر الفعل اي حرف من دول هتحط الاي اس طب وبعدين افرضي ما لقيتش دول يعني افردي بقى انا لقيت كلمتين شبه دول بص كده عندي كلمه بلاي وعندي كلمه ستادي بص احنا موحدين المثال على دول عشان سهلين قوي قوي بالنسبه لك انت دلوقتي لقيت ان اخر الفعل اللي هو بلاي يلعب وكلمه ستادي اللي هو يذاكر ما فيش اي حرف من اللي انا قلت لك عليهم فوق طب هتعمل ايه؟ قال لي بصي لو لقيت حرف الواي قبليه حرف ساكن هتشيل الواي وتحط اي اي اس مثلا عندك كلمه تراي يحاول او يجرب ادي الواي قبليها حرف ساكن هعمل ايه في الواي؟ قال لي بسيطه هشيل الواي وانزل اهو الحرفين دول زي ما هم واحط اي اي اس طب يا ميس بسنت افرضي انا ما لقيتش يعني حرف ساكن افردي لقيت حرف متحرك طب يا ميس بسنت انا اصلا مش عارف الحروف المتحركه اصلا بقى اعمل ايه هقولهم لك او اي اي يو على شكل وشك او اي اي يو دول كده الفايف فاولز او الخمس حروف المتحرك حركه بتوعنا طب انا هعمل ايه هنا ادي لقيت الواي قبليها حرف متحرك اوعى تغلط ما انت لو غلطت وشيلت الواي مثلا وحطيت اي اي اس بص اللي انت عامله لي هنا انت مخلي لي ثلاث حروف متحركه ورا بعض هينفع المنظر ده لا ما ينفعش المنظر ده في الانجلش يبقى الكلمه دي غلط يبقى هعمل ايه هنا في كلمه بلاي هتحط لها حرف الاس عادي جدا زي ما هي يبقى يبقى لقيت واي قبليها حرف ساكن شلت الواي حطيت اي اس لقيت الواي قبليها حرف متحرك هسيب الكلمه زي ما هي وهحط لها اس طب انا ميس بسنت ولا لقيت ده ولا لقيت ده ما لقيتش حاجه انا بقى ولا لقيت الحروف دي ولا لقيت حرف الواي اعمل ايه عينينا الاثنين انت تؤمر عندك مثلا كلمه ايت عندي مثلا انا كلمه درينك عندي كلمه ران ميس بس انت لما جيت بصيت في اخر الفعل فعل ما لقيتش اي حاجه خالص من اللي انت قلتي عليها يبقى عادي هتحط حرف الاس بس كده خلاص تمام هتقول بدل ايت ايت درينك درينكس ران رانز ده كده المضارع البسيط بمنتهى السهوله مفرد هياخد اس جمع مش هياخد اس هنحط اس اي اس اي اي اس امتى دلوقتي احنا قلناهم تمام نرجع بقى ايه لموضوعنا بص يا باشا هنعمل ايه مع يلا بينا هنا بيقوللي شي تو سكول افري دا افري دا معناها كل يوم طب كل يوم اتفقنا ان دي عاده حاجه متعوده تعملها طب والمفرد بيحب الاس يبقى شي جوز هي بتذهب للمدرسه كل يوم عمرو ذا بيانو عمرو بيعمل ايه على البيانو عايزه اقول بيعزف عمرو بلاي بلايز بلاين بالله عليك فكر فيها بيقول لي عمرو هسال نفسي سؤال واحد هو ده مفرد ولا جمع؟ شطور برافو عليك مفرد طب والمفرد بيحب الاس يبقى هقول عمرو بلايز عمرو بيعزف على البيانو وي اجيم توجذ احنا لعبه مع بعض توجذ معناها مع بعض طب انا عندي وي وي نحن يعني احنا كده جمع صح طب والجمع ينفع ياخد حرف الاس لا هيجي معاه الفعل في المصدر من غير اضافات في الانفنتيف احنا بنلعب لعبه مع بعض ير هوك افتر سكول بص بقى افتر يعني بعد بيفور يعني قبل ادي كلمه بيفور اهو عشان اللي مش عارفها ادي بيفور قبل طب هنا بيقوللي بعد المدرسه هم بيعملوا ايه في واجبهم ي اه دول جمع وزي ما بيجيش معاها اضافات يبقى زي دو هم بيعملوا الواجب اي انا بعمل ايه في اسناني كل يوم الصبح طب هنا عندي اي هي الاي من اصحاب الاس لا برضو الاي يجي معاها الفعل في المصدر يبقى اي براش ماي تيث انا بغسل اسناني كل يوم الصبح وات شي ايت فور بريكفاست بص بقى يا جميل عندنا كلمتين مهمين قوي كلمه دو وكلمه دز كلمه دو وكلمه دز طيب مين هياخد دو ومين هياخد دز طبيعي اللي فيها اس هتاخد المفرد اللي ما فيهاش اس مش هتاخد المفرد هتاخد الجمع يبقى هنا وات شي ايت فور بريكفاست عايزه اقول ايه اللي هي بتاكله على الفطار ينفع اقول وات دو لا ده مفرد يبقى وات دز د ودز بسال بيهم دول اسمهمين فيربز فعل مساعد ليه يا ميس بسنت سموها فعل مساعد؟ عشان هي بتساعدني في تحديد زمن الجمله. يعني ايه؟ يعني لما بشوف برض كلمه دو او كلمه ز اتفقنا ان دول بعرف بيهم ان ده زمن المضارع البسيط. لما كنت بشوف برضو دونت ودزنت بمعنى لا لما بننفي برضو دول بيعبر لي على ان الجمله في المضارع البسيط فدول بيساعدوك انك تعرف الزمن طب هنا تتور بريكاست ايت وير افتر سكول عايزه اقول اين تذهب بعد المدرسه عندي هنا كلمه يو يو ما بتحبش الاس يبقى وير د انا بساعد بابايا ان هو ينظف كار ركز بقى معايا عشان الحته دي مهمه قوي قوي قوي قوي بص يا سيدي احنا عندنا حاجه اسمها بوسف ادجكتفزف اجكتفز دي اللي هي ضمائر الملكيه بص انت عندك هنا حاجه اسمها بجكت ايه ده ايهبجكت بروناونز دول يعني ضمائر الفاعل ماشي انا مش فاهم حاجه بس هتكمل دلوقتي وهتفهم وعندي حاجه اسمها البوسف حاول تنطقها بوسيسف اجتيفز يعني صفات الملكيه طب ماشي وبعدين يعني بعد الكلام ده قال ضمائر الفاعل دول اللي احنا اصلا متعودين عليهم اللي هما اي وهي وشي وكمان كلمه يو تمام طيب صفات الملكيه دي معناها ان انا عايزه اقول ان الحاجه بتاعتي بتاعته بتاعتها بتاعتك اعمل كده ازاي؟ قال لي بصي مش انت عندك اي اللي هي معناها انا اي هتاخد ماي يعني لما اقول لك ماي بيني طب وبعدين عايزه هي عايزه اقول ان الحاجه دي بتاعته تبقى هيز طب انا مع شي عايزه اقول ان الحاجه دي بتاعتها تبقى هير طب يو انت عايزه اقول ان الحاجه دي بتاعتك انت تبقى يور تعالى كده مع بعض نلخصها ماي بين قلمي هيز بن المه هير بن المها يورن المك بس ماي حاجتيز حاجته هير حاجتها يور حاجتك انت تمام طب يلا بينا تعال بقى نشوف بص انا بلم لك الجرامر كله انت هتطلع النهارده من البي دي اف ده مافيش اي حاجه واقفه معاك طب هنا اي هيلب ماي فاذ انا بساعد بابايا كلين كار عايزه اقول ان هو يغسل عربيته العربيه بتاعته طب لو انا هتكلم على ولد عايزه اقول ان الحاجه دي بتاعته يبقى هقول ز اي هاف و سيستر انا عندي اخت واحده نيم الساره عايزه اقول اسمها اسمها ساره طب تبع البنت عايزه اقول اسمها يبقى هقول كلمه هير هير نيم اسمها اي لاف تو فيت انا بحب ان انا ازور كلمه فيزت يزور جراند ماز هوم البيت بتاع تيته طب عايزه اقول بيت جدتي جدتي انا صح طب يبقى الحاجه دي بتاعتي تبقى ماي انت شكلك لطيف شكلك حلو تي شيرتو شكلك حلو التيشيرت بتاعك لونه اصفر طب يعني ايه الحاجه بتاعتك يور يور تي شيرت يلا بينا ماي فاملي العيله بتاعتي مي جرو كلمه جرو معناها ينمو عايزه اقول عيلتي بتساعدني ان انا انمو واكبر يبقى ماي فبس ماي فذ بابايا ميت تو سكول عايزه اقول بابايا بياخدني للمدرسه يبقى تيكس كلمه تيك يعني ياخذ ماي جراند فاذ جدي مي ستوري كلمه ستوري يعني قصه طب انا هعمل ايه في القصه هقراها كلمه يقرا يعني ريد وطبعا هو هنا بص حطلك حرف الاس عشان ده مفرد ماي ماذ مامتي اس فود ماما بتعمل ايه في الاكل هتطبخه صح يبقى كلمه يطبخ معناها كوك يبقى ماي ماذ كوكس فود ماما بتعمل لنا الاكل ذا بيكر ذا بيكر معناها الخباز ديلاش بريد مهمه قوي كلمه ديلاشز ديلاشز معناها حاجه لذيذه فبيقول لي عيش لذيذ يبقى الخباز بيعمل عيش لذيذ او بيخبزه يبقى ذا بيكر بيكس كلمه بيك يعني يخبز ايام ا انا اكون ايه اي ترافل انا بسافر اراون ذا ود انا بسافر حول العالم يبقى انا شغال ايه طيار يبقى انا كده بايلت يا نهار ابيض ده في كلمه شبه كلمه بايت ممكن تلخبطك كلمه بايلوت معناها تيار لكن خلي بالك من كلمه بولايت كلمه بولايت يعني مؤدب خلي بالك من الاثنين دول هتحس ان هم شبه بعض بس هم مختلفين هنا ماي ماذ مامتي تيتشر مامتي مدرسه اتكول يبقى هي بتشتغل في مدرسه كلمه يشتغل اشتغل يعني ورك و سول تو بي هو عايز يكون كلمه تو بي معناها يريد ان يكون هو عايز يكون ايه توبش كلمه معناها المرضى هو عايز يبقى ايه عشان يعمل ايه في المرضى اكيد طبعا دكتور عايز يكون دكتور عشان يساعد المرضى ماي جذ فورم جدي عنده مزرعه كبيره هي فارمر فلاح بيس او عايز يكون ضابط شرطه طب انا هعرف منين انا اي ولا هي ولا شي مين اللي عايز فيهم ما احنا متفقين الفعل هنا عندك كلمه وونت ما فيهاش اضافات فعلك في الانفينتيف في المصدر وهي وشي الاثنين مفرد بياخدوا حرف الاس يعني انا هي وشي الاثنين دول دول باخد معاهم وونت صح كده طب هنا اصلا مش وونتس هنا وونت يبقى هختار اي وونت انا عايز اي لايك بلاين انا بحب العب وذتل سيستر عايزه اقول انا بحب العب مع اختي الصغيره طب يعني الحاجه دي تخصني صح يبقى ماي ذس از هذا بيكون فون بوت لاست ويك كلمه بوت معناها اشترى هو اشتراه الاسبوع اللي فات يبقى اكيد الموبايل ده بتاعه ملكه تبقى هيز ماي از ماي فذ براذ ركز بقى احنا هنقول حاجه مهمه قوي ابوستروف اس الملكيه احنا المفروض عندنا ان كلمه از لما بنيجي نختصرها بنحط ابوستروفي اس تمام وعند عندنا كمان حاجه تانيه اسمها ابوستروفي اس الملكيه طب ايه الفرق يعني مثلا هو هنا ينفع اقول بابا بيكون اخويا او بابا بيكون اخ لا طبعا ان كلمه ايز معناها يكون ما ينفعش ان انا اترجمها كده يبقى طبيعي دي ابوستروفي اس الملكيه طب ايه يعني ده يعني اللي بعدها يخص اللي قبلها تاني ابوستروفي اس الملكيه اللي بعدها يخص اللي قبلها يعني اخو بابا مين اخو بابا عمي يبقى ماي انكل طب لو حد بقى ما عملش زي ما انا قلت وترجمها العكس قاللي ماي فذ براذ اخو او سوري ابو اخويا ما هو ابو اخويا ده اصلا بابا فانت كده هتترجمها غلط عشان كده بقوللك ابستروفيس الملكيه اللي بعدها يخص اللي قبلها طب يلا بينا كده احنا خلصنا مع بعض 50 سؤال تشوز 50 اختر ورجعتلك على كل الحاجات المهمه في الجرامر فيرب تو بي فيرب تو هاف راجعنا على البريزنت سيمبل تنس راجعنا على البوسفكتف كل القواعد اللي انت اصلا محتاجها طب تعال بقى نخش مع بعض على السؤال ده في ناس كده بيتحيروا فيه مش بيعرفوا يحلوه كويس السؤال ده ان كب ذا تكست ذا وز ان ذاك ايه يعني الكلام ده يعني هو بيجيب لك هنا مجموعه كلمات وبيجيب لك قطعه منقص منها شويه كلمات محتاجك انك تستخدم الكلمات اللي فوق دي تحطها في القطعه تحت طب هل انا هستخدمها كده على مزاجي اكيد لا هنقرا الجمله كويس جدا لحد الاخر عشان نشوف هنختار ايه بص يا سيدي كلمه مثلا ريتش اللي هي اللي في الاول دي معناها يصل ماشي يوصل تعالى اغير لك كده القلم عشان يبقى واضحه بالنسبه لك عندي كلمه فاني فاني معناها مرح حد فرفوش كلمه انجري يعني غضبان حد متعصب وعندي كلمه تول معناها طويل وعندي كيرلي معناها مجعد حلو هنا بيقول لي ذس از ماي نيو فرين ليلى دي صاحبتي الجديده ليلى شي از في هي بتكون ايه شيز ميك هي دايما بتعملف هي دايما بتخلينا نضحك كلمه لاف معناها يضحك يبقى هي ايه؟ فاني فرفوشه ومرحه طب اللي بعده كل ما تستخدم كلمه بقى اشطب عليها من فوق عشان ما ترجعلهاش تاني شي هاز هي بتمتلك هير شعر ماله اند بيج براون ايز وعيون بنيه كبيره يبقى هي عندها شعر مجمه مجعد يعني هي ايضا هي ايضا ايه جدا كان هي بتقدر بتقدر تعمل ايه في الرف العلوي بسهوله يبقى اكيد هي طويله فبتعرف توصل للرف العلوي يبقى كلمه طويل يعني تول شي شي كان هي بتقدر ريتش تقدر ان هي توصل للرف العلوي بس كده خلاص تعال نخش على نمبر ت كلمه تت عندي كلمه جيت لو قاللك مثلا جي تيت اب ا انا مثلا بصحى بدري جيت اب يعني يصحى بدري كلمه مثلا بص كده تيت اب معناها يستيقظ طب لو قلتلك مثلا جت درس معناها يرتدي الملابس فانت على حسب الكلمه اللي عندك هتشوف بقى معنى جت ايه طب كلمه هومورك الواجب كلمه ميك يعني يصنع ولو قلتلك ميك بد معناها يرتب السرير كلمه سكول مدرسه وبراش يعني يغسل بالفرشه اي ويك اب ات انا بصحى الساعه 7 اي ماي تيس انا بعمل ايه في اسناني اكيد بغسلها بالفرشه يبقى يبقى اي براش اي ماي بيد انا بعمل ايه في سريري قلنا ميك بد يرتب السرير اي درست عايزه اقول انا بلبس يبقى اي جت افتر وبعد ذلك اي هاف بريكفاست انا بتناول الفطار اي جو سكول بروح المدرسه افتر سكول وبعد المدرسه بعد المدرسه بعمل الايه؟ الواجب الهورك يبقى هكتب هنا كلمه هومرك حلو قوي الكلام ده طب يلا بينا نمبر 3 عندي كلمه فيش سمك سلبريشن سريشن معناها احتفال كلمه جوردن معناها حديقه وعندي كلمه جو يعني يذهب وكلمه بلاي معناها يلعب اي لاف شم النسيم انا بحب شم النسيم وي جو تو ذا احنا بنروح لفين الجاردن احنا بنروح الحديقه اند ايت سولتد وكلمه سولتد معناها مملح انا باكل الايه المملح اكيد السمك المملح يبقى فش كر اجز بلون البيض ماي ماما بتعمل لنا وجبات خفيفه لذيذه ان جيمز وبنعمل ايه في الالعاب اكيد طبعا هنلعبها يبقى بلاي ا داي بنلعب طول اليوم اتس ماي فيفورت ايه هو المفضل ده الاحتفال المفضل يبقى ده ماي فيفورت سريت طب انا كلمه سريشن صعبه قوي عليا ومش عارف احفظها تي اي او ان فور ساوند بقول سريشن الاربع حروف دول بيتنطقوا شن مع بعض يلا بينا ذا لاست و اخر واحده معانا كلمه جوب يعني وظيفه كلمه انيمالز طبعا دي عارفينها حيوانات فورم مزرعه ترافل يعني يسافر وعندي كلمه وركس معناها يعمل يشتغل يعني ماي فذ فارمر بابايا فلاح هي ورك بيج هو شغال في ايه كبيره الفلاح ده بيشتغل فين في المزرعه يبقى هي ورك بيج فارم تمام وبعدين هي افري داي هو بيعمل ايه كل يوم ينفع اقول هي جوبس هو وظيفه هي انمالز هو بيسافر ترافل طب يا سيدي حتى لو انت كنت متلخبط هو اصلا ينفع المفرد يجي معاه الفعل من غير حرف الاس مش هينفع فانت اصلا مش هينفع تستخدم ترافل امال هتستخدم مين وركس هو بيشتغل كل يوم عشان هي اللي فيها اصلا حرف الاسرا فود هو بيزرع الاكل كيرف كلمه كيرف معناها يعتني ب او يهتم بيه يعني يهتم بحاجه طب هو بيهتم بالايه؟ اكيد طبعا بالانيملز بالحيوانات هيز ايه هي بتاعته از امبورتنت وكلمه امبورتنت معناها مهم ايه هو اللي مهم اكيد طبعا الوظيفه بتاعته هيز جوب وظيفته مهمه يلا بينا بقى دلوقتي هندخل على كويسشن نمبر فور السؤال الرابع اللي معانا النهارده واللي بيحير ناس كتير قوي اللي هو ري اوردر تو ميك سننسز هنرتب علشان نكون جمله صحيحه هو هيجيب لك مجموعه كلمات متلخبطه وعايزك تكون له الجمله الصح الموضوع سهل وبسيط ومش محتاج منك غير حاجتين تبقى عارف تكوين الجمله العاديه وتبقى عارف تكوين السؤال لو انت عارف الحاجتين دول الموضوع هيكون سهل بالنسبه عندي مثلا نمبر بيقوللي ازاي اصلا انا بكون الك اي سؤال في الدنيا بيبدا الاول باداه الاستفهام وات وير وين اي اداه منهم فانا هبدا الاول هنا عندي بكلمه وات هو اصلا اوريدي بيحطلي لاين خط تحتها او حتى بيغير لونها فانا هقوللك هنا وات طب وبعد كلمه وات او اداه الاستفهام انا بحط الهيلبين فيرب الفعل المساعد مين هو؟ قاللي عندك كلمه ت وبعدين هروح قايل يور عشان اتفقنا ان كلمه يور ديف دي صفه ملكيه فهقولله انت اسمك ايه ت يور نيم طب يلا بينا بقى دلوقتي مع بعض كن نمبر ت بيقوللي يور او بيج بك 10 طب هنا بيقوللي الاول ابداي بكلمه اوبن واوبن معناها يفتح طب كلمه اوبن لما اجيبها لك في الاول معناها يفتح ولا افتح؟ افتح انا هنا بامرك بقول لك افتح طب هنا افتح ايه يا ترى؟ انا هنا هفتح الكتاب يبقى اوبن يور بوك افتح كتابك ادي يور بوك عايزه اقوللك على صفحه 10 كلمه على يعني اون وكلمه صفحه يعني بيج اون بيج وبعد بعدين عندك 10 اون بيج 10 نمبر 3 جو تو باث روم الحمام مي اي ذا هنبدا الاول بكلمه مي لو انا عايزه اقول للمس مثلا بتاعتي في الكلاس عايزه اقول لها هو انا ينفع اروح الحمام هل يمكنني الذهاب للحمام يبقى هقول لها مي اي هل انا يمكنني طب وبعدين مي اي اعمل ايه جو تو كلمه جو يعني يذهب وتو يعني الى يذهب الى يذهب الى الايه ذا باث روم الحمام ماي اي جو تو ذا باث روم ينفع اروح الحمام ده كده الك ها يبقى هقول ها طب وبعدها هتحط عندك الفعل اللي هو ار ار يو ها يو كيف حالك النهارده انت عامل ايه النهارده؟ يبقى لو اقوللك ها يو معناها كيف حالك لكن لو قلتلك ها ار يو يعني كم عمرك؟ طب هنا نمبر 5 ان اي برايمري ام طب انا هنا هبدا الاول باي واي بتاخد اعم اهي يعم انا اكون عايزه اقول انا اكون في سنه ثالثه يعني ايه كلمه في ان ايام ان وبعدين تروح قايل كلمه برايمري اللي هي المرحله الابتدائيه وبعدين بقى تقول انت في سنه كام 3 فور 5يف 6 اي مرحله انت فيها ايام ان برايمري 3 يعني انا في ثالثه ابتدائي تيتشر يسن كيرف تو هنبدا الاول بالفعل وقلنا لما ببدا الجمله بتاعتي بالفعل دي بتكون امر بقوللك افتح اوبن كلوز اقفل اسمع لوك انظر يبقى كلمه لسن اسمع طب هسمع لمين لن تو على طول لازقه فيها تو يستمع الى طب هسمع مين انا يور تيتشر المدرس بتاعك لن تو يور تيتشر وبعد كده هروح كاتب كلمه كيرفولي وكلمه كيرفولي معناها بحرص او باهتمام اخدناها في الاول خالص لما جينا نحل مع بعض هنا عندي شاي از من اندريتي كلمه منى هبدا بيه منى ومنى بتاخد از منى بتكون طب منى بتكون ايه بريتي جميله اند شاي وكمان خجوله بتتكسف عندي هنا هير اي بلاك هاف هنبدا الاول باي يعني انا طب انا مالي انا امتلك اي هاف طب انا امتلك ايه؟ بلاك هير طب ليه انا ما ينفعش اعكس عشان في ناس بتتلخبط ليه مثلا ما ينفعش اقول هير بلاك؟ قال لي عشان الصفه بتيجي قبل الاسم يعني ايه؟ يعني انا كلمه هير ده اسم ده اسم حاجه شعر طب انا بوصف الشعر ان هو لونه اسود يبقى اسود دي الصفه وانا بحط الصفه فين؟ قبل الاسم اسم ماينفعش اقول العكس يلا بينا عندي ا 7 ام هي هنبدا الاول بهي طب وبعدين عايزه اقول هو بيلبس يبقى هي درس هي تتس درست امتى بقى بيلبس امتى قعد حرف الجات بيجي قبل الساعات يعني انا لو عايزه اقول الساعه خسه بقولك عايزه اقول الساعه 7 ونص 7 يلا بينا هنا عندي بلاي اي ماي هنبدا الاول باي يعني انا هسال نفسي انا انا بعمل ايه فين الفعل بلاي انا بلعب طب انا بلعب مع مين كلمه مع يعني وز طب انا بلعب مع ماي فريندس بلعب مع اصدقائي يلا اللي بعده اولد يو ادم هاو ار طبيعي بقى احنا دي عينها هاو اولد كم العمر دي كلها على بعض هاو اولد كم السن ار يو وبعدين هروح كاتب ادم في اخر ليه بقى؟ عشان انا هنا بوجه له الكلام بقول له ها يو ادم عامل ايه يا ادم هاو اولد ار يو ادم انت عندك كم سنه يا ادم فادم بيجيلك في الاخر عشان هو بيوجه له الكلام طب د سكول وات يو دو افتر هنبدا الاول بوات هو انا ازاي بكون السؤال يلا بينا اداه استفهام بص كده اداه استفهام وبعدين فعل مساعد فاعل وبعدين فعل ده كده تكوين السؤال بص انا بدات بوات طب انا عايز فعل مساعد دو اللي بيساعدني في زمن الجمله طب وبعدين انا عايز الفاعل مين اللي بيعمل الحاجه يو انت طب وفين الفعل كلمه دو برض طب كلمه دو هنا معناها ايه يفعل يبقى وات دو يو دو انت بتعمل ايه امتى افتر بعد السكول المدرسه طب هنا بقى امك اي فاين يو هقول اي واي بتاخد ام ايام انا اكون انا اكون ايه فاين انا اكون بخير نحط الكما وهنكتب ثانك يو شكرا انا بخير شكرا يعني لو حد جا سالك وقاللك ها ار يو كيف حالك بتقولله فاينكو انا كويس شكرا منى هنبدا الاول بكلمه منى واسال نفسي منى بتعمل ايه منى سيز منى بتقول طب هي بتقول ايه منى بتقول هلو بتقول اهلا لمين تو افري وان كلمه افري وان معناها الجميع هي بتقول اهلا للجميع لكل الناس يعني طب يلا بينا عندي فرينز وز لايك اي تو بلاي ماي هبدا الاول باي انا ايه انا بحب اي لايك طب انا بحب اعمل ايه تو بلاي ان انا العب طب العب مع كلمه وز صحاب برض يعني ما انا بحب العب مع اصحابي شكرا طب هنا نيم عمر ز هكتب الاول ز وقلنا مهمه قوي ها بص كده هنرجع تاني للي احنا كنا كاتبينه احنا كنا قايلين ماي وهيز وهير ويو لازم يجي بعدهم الاسم المملوك الحاجه اللي انت بتمتلك كها اقول مثلا هيز نيم اسمه هير بايك العجله بتاعتها يور كار العربيه بتاعتك يبقى انا لازم بعدهم اجيب الاسم طب يلا بينا عندي هيز طب فين هنا الاسم اللي عندي هيز نيم اسمه از بيكون عمر اسمه عمر وطبعا اسم اي بني ادم بنخلي اول حرف فيه كابيتال طب هبدا الاول بشي تي هي مالها شي وانت الفعل في حرف الاس وانت تو بي تريد ان تكون ا تيتشر مدرسه طب نمبر 18 بايلت ماي ف هقول ماي طب ايه هو اللي ملكي او ايه الحاجه اللي تخصني اصلا ماي بابايا بابايا ماله بيكون طب بيكون ايه بيكون طيار جبر ما ف بص يا سيدي هنبدا الاول بجراند فاذ اللي هو الجد طيب عايزه اقول جدي و جدتي كلمه وا يعني اعند طب وكلمه جدتي يعني جراند ما طب يلا بينا تيتا وجد مالهم بقى طب يلا عايزين نحط الفعل بقى مين الفعل اللي عندك يا كتكوت كلمه ار فهتكتب ار طب هم بيكونوا ايه افراد من العيله يبقى هقول ار فاملي وبعدين هتروح كاتب كلمه ممبرز لازم تبقى عارف فام ممبرز يعني افراد العيله تبقى حافظ الكلمه دي يلا بينا مع بعض عندي سيستر از اياد كيوت بيبي اعقول ايادز هبدا بيه ايادز ايادز مين دي ابوستروف اس الملكيه مين اللي يخص اياد سيستر هقول اخت اياد طب يلا فين الفعل از بتكون اع طب يلا احنا قلنا الصفه تيجي قبل الاسم انا بوصف ان هي بيبي لطيف او بيبي كيوت طب هعمل ايه هقول الاول كيوت ا كيوت بيبي يلا اللي بعده اي يلو اي بالون هاف انا اي انا مالي بمتلك اي هاف انا امتلك طب انا بمتلك ايه؟ ا يلو بنحط الاول الصفه وبعد كده الاسم بالون انا بمتلك بالونه صفراء طيب يلا بينا حبيبه نبدا بيها الاول طب حبيبه عملت ايه ران جرت الى تو حبيبه جرت الى الايه ديكزت لبوابه الخروج يلا بينا ما هقول الاول ماي براذ اخويا يلا بينا طبعا المفرد بيحب الاس يبقى اكيد هيلبس اخويا بيساعد طب اخويا بيساعد اسال نفسي سؤال بقى هو بيساعد مين مي بيساعدني انا طب ليه بقى دو ماي هوم وورك دو ماي هوم وورك ان انا اعمل الواجب اللي بعده اخر سؤالين معانا هنا كلمه هير يلا بينا بعدها لازم يجي لي اسم يبقى هيرت عمتها طب يلا فين الفاعل اللي هي بتعمل ايه وركس بتشتغل وخلي بالك ورك اعز معناها يعمل ك اقوللك مثلا ايه انا شغاله كمدرسه هو شغال كراجل مطافي يبقى ورك از على بعض معناها يعمل كا يبقى عمتها شغاله كايه ادكتور دكتوره بص انا كل كلمه بستخدمها بشطب عليها عشان انت تعمل كده عشان انت ما تفضلش تكرر في الكلمات او حتى يكون في كلمات عندك في الترتيب انت نسيت فيها فلازم تكتب له كله يلا بينا اول حاجه هبدا بيه ماذ داي وكلمه ماذرز داي معناها عيد الام طب عيد الام ماله يلا بينا الفعل از بيكون ماي فيفورت المفضل ايوه هو عباره عن ايه يعني المفضل سلبريشن الاحتفال المفضل عشان احنا قلنا سلبريشن دي اسم ده احتفال وهنا بوصفه ان هو مفضل دي ادجكتف صفه يلا بقى دلوقتي هندخل على ذا تكست ان ذا ك هنقرا مع بعض قطعه ونحلها في ناس بقى او في كده كتاكيت صغيرين ما بيعرفوش يحلوا السؤال ده ليه بقى عشان هم بيستسهلوا احنا بنستسهل بنيجي مثلا نحل الاسئله على طول من غير ما نقرا القطعه اللي هو مديها لي طب هو مديها لي ليه؟ ما هو مديها لك عشان هي ليها لازمه انت هتعمل ايه كتكوت انت هتقرا كويس قوي الاول القطعه اللي عندك وهتفهمها وهتترجمها واحده واحده وبعد كده هنبدا اننا نحل الاسئله فهنلاقي الموضوع بقى سهل وبسيط لكن انت لو شفت مثلا الاسئله وقعدت بقى تحاول انك كل سؤال تفضل تطلع الاجابه بتاعته من فوق انت كده هتاخد خد وقت كبير قوي عبال ما تحلها طب ليه تعال كده دلوقتي نجرب مع بعض السؤال بيجيلك بعنوان ريد تكست انذا كن هتقرا النص وتجاوب على الاسئله بص بقى ماي فر دي صاحبتي تالا هي متعاونه جدا ان وكمان فرفوشه always help her friend هي دايما بتساعد صحابها يعملوا الواجب بتاعهم هي عندها بلاكير شعر اسود طويل براون اي وعيون بنيه اف وكلمه افري قلنا معناها الجميع يعني كل الناس افري لايك بيحبوا تو بلاي ان توك تو هير بيحبوا يلعبوا ويتكلموا معاها طب تعالى كده دلوقتي نشوف الاسئله هنا بيقول لي بص هو بيجيب لك نوعين من الاسئله بيجيب لك اهو اي وبيجيب لك بي اي ده بيجيبلك اختيارات سؤالين اختياري تشوز ذا كوركت انسر وهنا بيجيبلك انر ذا كنز بيجيبلك سؤالين محتاج انك تفهمهم وتجاوب عليهم من خلال القطعه هنا بيقول لي تالاز هس هير تلا دايما كلمهز دايما بتساعد مين تلى بتساعد اصحابها تلاز تلا عندها بلاك هير احنا قلنا شعرها كان اسود وطويل يبقى طب يلا نجاوب على الاسئله ايه ده ايه ده ايه ده ايه السؤال ده السؤال ده مهم قوي وفيه كده تكه يعني ايه وات كاين ا بيرسن بيقوللك ان هي صفتها عامله ازاي ايه هي الصفه بتاعتها يعني هي مثلا حد مؤدب حد خجول حد فرفوش حد مثلا متعاون هي عامله ازاي وات كاين ا بيرسن از تلا احنا كنا قايلين فوق ان هيفول متعاونه وفاني مرحه يبقى هقول هي شي بتكون از متعاون هيلبفول اند فاني ومرحه طب يلا بينا هنا بيقول لي هو كلمه هو يعني من بسال بيه عن عاقل فبيقول لي هو لايك تو بلا تلا مين بيحب يلعب مع تالا مين بيحب يلعب معاها قلنا كل الناس صح طب يعني ايه كله او الجميع افري وان كل الناس لايك بيحبوا تو بلاي يلعبوا وز هير معاها يلا نخش على القطعه اللي بعدها بيقوللي حمزه 3 حمزه في سنه تهب العائله بتاعته باباه بياخده للمدرسه مامته بتعملله اكل لذيذ جده بيقرله قصه والعيله بتاعته بيساعدوه ان هو يكبر وينمو طب هنا بيقولي حمزه حمزه في سنه كام ته حمزه مين اللي بيقرا قصه لحمزه الجراند فا الجد طب هنا حمزه هو بيقوللي جد ابو حمزه بيعمل ايه؟ احنا قلنا ان ابو حمزه بياخدوا للمدرسه يبقى هقول ز ف ت هم تو سكول موجوده اصلا عندك اهي بالنص طب هنا هو قلنا هو يعني من بسال بها عن بني ادم عاقل يعني مثلا انت لو دخل عليا بواحد صاحبك انا مش عارفاه ينفع اشاور عليه واقوللك تات لا هشاور عليه واقوللك هو از ذس من هذا مين ده كوكس دلاشس فود هو مين اللي كان بيطبخ اكل لذيذ مامته صح يبقى هقول ايه بقى هو الولد اصلا عندي اسمه حمزه يبقى هقول مامه حمزه يبقى هقول حمزه هكتب كلمه حمزه الاول اهو وبعد كده احط ابستروف اس الملكيه واروح كاتبه كلمه ماذ حمزه ماذ ام حمزه يلا القطعه اللي بعدها ريش ان ايجيبت احنا عندنا احتفالات مختلفه في مصر ان شم النسيم في شم النسيم و توذا جاردن احنا بنروح روح الحديقه طول اليومش بنلعب وبناكل سمك مملح اند الفطر في عيد الفطر احنا بنلبس هدوم جديده وكمان بنزور افراد العائله ان اكتوبر في السادس من اكتوبر ومبر احنا بنفتكر بنفتكر جنودنا الشجعان. طب هنا بقى وف احنا عندنا سريشن ايجيب احنا قلنا عندنا احتفالات مختلفه كلمه مختلف يعني فرنت اهي ان شم النسيم بنروح فين احنا في شم النسيم قاللك في الجاردن في الحديقه وات د وي دو ان عيد الفطر هو احنا في عيد الفطر بنعمل ايه بنلبس الهدوم الجديده وبنزور افراد العيله اهي خططلك عليها بقى احنا بنلبس هدوم جديده وبنزور افراد العائله دي كده عندك نمبر طب هنا ين معناها متى امتى بيسالك على الوقت وين يمبر انت امتى بتفتكر ذا بريف سولدرز بنفتكر امتى الجنود الشجعان في اليوم السادس من شهر اكتوبر يبقى هقول له ان 6س اوف اوكتوبر دي نمبر تو يلا بينا اخر قطعه معانا هلو اهلا ام منى انا اسمي منى ده طب يلا بينا بقى دلوقتي ندخل على باسج نمبر فور وتقريبا دي اخر واحده معايا معان بيقوللي هلو اهلا ام منى انا اسمي منى افري دا كل يوم اي 6 اي ام بصحى الساعه 6 اي ماي تي بغسل اسناني وكمان بلبس هدومي ايكاست بعد ما بفطر اي سكول باي بروح المدرسه بالاتوبيس انا بتعلم وبلعب ماي معص اصحابي افكول وبعد المدرسه اي جو انا بروح ان ماي هورك وبعمل الواجب بتاعي طب هنا منى ويكس اب اي ام بتصحى الساعه كام 6 منى زير هوك سكول منى بتعمل واجبها امتى افتر سكول بعد المدرسه قلنا بيفور يعني قبل وبتوين يعني ما بين طب هنا واتز هي منى بتعمل ايه بعد الفطار؟ قالت لنا انا بعد الفطار بروح المدرسه يبقى هقول شيز تو سكول هي بتروح المدرسه باي بس طب هنا هاو قلنا هاو يعني كيف فبيقول لي هاو ز منى جو تو سكول هي منى بتروح المدرسه ازاي؟ كلمه ها معناها برضو ازاي؟ يبقى هي بتروح بالاتوبيس يبقى نفس الاجابه تو سكول باي بس بتروح المدرسه بالاتوبيس ندخل بقى دلوقتي مع بعض على كويستن نمبر 6 اللي هو البانكتويت او البانكتويشن ودي علامات الترقيم يعني ايه؟ يعني مثلا هو عايزك تحط له نقطه عايزك عايزك تحط له مثلا علامه استفهام كويستن مورك عايزك تكبر له حرف كده يعني طب انا هعمل كده ازاي؟ بص يا سيدي في بدايه كل جمله لازم الحرف كابيتال او الحرف ده عندي سمول انا عايزه اكبره اقرا بقى كده شوفها جمله ولا سؤال وات تايم د يو سليب ما الوقت اللي انت بتنام فيه يعني ده سؤال في نهايه السؤال بحط كويستشن مارك علامه استفهام يلا في بدايه بدايه كل جمله لازم الحرف كابيتال ماي كد مامتي طيبه دي جمله عاديه فبحط نقطه مامذا كاتشن هم بيساعدوا مامتهم في المطبخ هكبر حرف التي وفي الاخر خالص في نهايه كل جمله لازم بحط نقطه نمبر فز ي ما هل مامتك بتساعد المرضى هنكبر برضو حرف الدي دي وفي الاخر هنحط كوستن مارك علشان ده سؤال نمبر 5 فارمر جروز فروت ان فيز الفلاح بيزرع فاكهه وخضار هكبر حرف الاي وفي الاخر خالص هروح حاطط النقطه بس كده يبقى بتكبر اول حرف اخر الجمله بتحط نقطه اخر السؤال بتحط كويس مورك طب يلا بينا بص بقى دلوقتي جينا لاهم حاجه ايه هي بقى اهم حاجه البارجراف براجراف طبعا كله متسبب له زعر وقلق ومش بنعرف نكتب براجراف ومش بعرف اكون جمله والمواضيع صعبه مواضيعك سهله جدا جدا ومش محتاجه اي حاجه انت بس محتاج انك تمشي فيها خطوه خطوه كلمه تترجمها الموضوع هيبقى سهل عليك تعالى دلوقتي بقى ننفذ اللي احنا قلناه بس قبل ما ننفذ عايزاك بس تعرف حاجه مهمه بلاش تكتب له ثلاث اربع جمل وتطلع تجري ليه؟ لان انت اصلا ممكن الثلاث اربع جمل دول يكون فيهم غلطات فانت كده درجاتك هتقل والبراجراف عليه درجه كبيره فانت محتاج تعمل ايه؟ اكتب على قد ما تقدر انك كل ما تكتب اكتر كل ما انت مثلا حتى لو غلطت شويه في جمل ثانيه هتشيل الغلط اللي انت عامله ده يعني مثلا هيديك عليها درجه احسن فانت اكتب كتير واتمرن كتير علشان بس ما تبقاش مقتصر على لاث اربع جمل وخلاص طب تعال كده نشوف بقى هو بيجيبلي السؤال ده بنفس المنظر ده بالظبط بيقولي هتكتب جمل من 15 كلمه بيديك العنوان يعني مثلا هنا بيقوللي يوري روتين ايه هو يور دي روتين اللي هو الروتين اليومي الحاجات اللي انا بعملها كل يوم عندي بقى بيجيب لي جايدين المنتس اللي هي الكلمات الداله او الكلمات المفتاحيه بيجيب لك ثلاث كلمات يساعدوك انك تستخدمهم في كتابه البراجراف يعني مثلا مديك كلمه ويك اب مديك كلمه جيت دريس مديك كلمه بريكفاست وعايزك تحطهم له في جمل تعال بقى كده نشوف مع بعض هنعمل ايه اول حاجه اول حاجه خالص اول جمله انت لازم تكتبها لازم تفهمه انك اصلا هت تتكلم على الموضوع ده يعني مثلا انا ماجيش اقول لك فوق ماي فيفورت سلبريشن احتفالي المفضل وانت اول جمله تكتبها لي ايت سولتد فيش انا باكل مثلا سمك مملح طب انا اصلا مش فاهمه انت بتتكلم على ايه فانت لازم تعرفني في اول جمله انت هتتكلم عن انهي موضوع ايه الموضوع اللي احنا اصلا هنبدا بيه فانت هنا هتتكلم على روتينك اليومي يعني انت اول حاجه مثلا هتقول لي انا بصحى الساعه كام؟ بعد ما بصحى بعمل ايه؟ فهعرف ان انت بتتكلم على الحاجه اللي انت بتعملها كل يوم. طب هنا ايه هو ايه هي اصلا قواعد البراجراف؟ انت بتسيب لي سبيس بتسيب لي كده مسافه وبعدين بتبدا انك تكتب ده في اول الجمله ولو سمحت بعد اذنك في بدايه كل جمله حرفك يكون كابيتال بعد ما تخلص الجمله تحط النقطه طب تعال نشوف اول جمله هكتبها عايزه اقول له مثلا انا بصحى الساعه 6:00 فهسيب اهو مسافه وهبدا من هنا هقول له اي ويك اب انا بستيقظ ات 7 30 اي ام انا بصحى الساعه 7 ون:30 الصبح مثلا عايز تكتب 6 اي ام تمام عايز تكتب 8 اي ام تمام اكتب اي وقت انت بتصحى فيه تمام طب وطبعا قلنا حرف الجر ات بيجي قبل الساعات فاحنا نركز في الحاجات الصغيره دي انا بصحى الساعه 7 ون30 انا كده خلصت اول ايه اول جمله طيب وبعدين بتعمل ايه انت بعد ما بتصحى انا مثلا بعد ما بصحى بغسل وشي وبغسل اسناني يبقى انا هقول له ايه انا بغسل وشي يبقى اي واش ماي فيش انا بغسل وشي والجمل بتاعتك بتكون جنب بعض بعد ما بتخلص الجمله تحط نقطه وتكمل تخلص الجمله وتحط نقطه وتكمل كله جنب بعضه اي واش ماي انا بغسل وشي ان يعني و بغسل اسناني كلمه يغسل بالفرشه يعني براش اند براش ماي تيث وبغسل سناني حطيت النقطه طب وبعدين مثلا بعد ما بغسل وشي وبغسل سناني انا بفطر مع اهلي يعني ايه انا بفطر مع اهلي كلمه انا يعني اي طب وكلمه يتناول الفطار هاف بريكفاست اي هاف هنا طبعا مش هتكفي اي هاف بريكفاست انا بتناول فطاري وز مع ماي فاملي مع عائلتي بص كده خلصت الجمله وحطيت النقطه ولقيت نفسي كمان استخدمت ثاني كلمه هو كان عايزها طيب انا بتناول الفطار مع اهلي وبعدين عايزه اقول مثلا بعد الفطار انا بلبس وبروح المدرسه يبقى هعملها ازاي؟ هقول افتر افتر يعني بعد افتر بريكفاست بعد الفطار وروح حاطط كومه طيب بعد الفطار بعمل ايه اي تت درس انا بلبس بذهب ماي سكول وبذهب الى مدرستي ممكن كمان تقول باي بص بالاتوبيس حطيت النقطه بص السهوله يعني انت ماشي كلمه بتترجمها وبتكتبها طيب خلاص تمام انا لبست ورحت المدرسه طيب وبعدين ممكن اقول انا بتعلم وبلعب مع اصحابي كلمه انا يعني اي انا بتعلم يعني ليرن و يعني اند بلعب بلاي انا بلعب و انا بتعلم و بلعب عايزه اقول مع اصحابي يبقى هقول وز ماي فرز مع اصحابي شكرا حطيت النقطه طب وبعدين عايزه اقول بعد المدرسه انا بروح يعني ايه بعد المدرسه افتر سكول بعد المدرسه وحط ك اي انا بروح اي جو بذهب للبيت ماي هوك وبعمل الواجب بتاعي وحط نقطه انا بروح وبعمل وجبي طب وبعدين ممكن في الاخر خالص بص انت كاتب قد ايه اكتر من ثلاث جمل بكتير ممكن مثلا تيجي في الاخر وتختم وتقول لي انا بحب الروتين اليومي بتاعي يبقى هقول اي لايك انا بحب ماي ديلي روتين انا بحب الروتين اليومي طب في حد ثاني عايز يغير اللي انا كاتباه ده ما فيش اي مشكله انت ممكن تقول لي مثلا انا بتفرج مع اختي على التلفزيون بلعب مع اخويا مثلا العاب على الكمبيوتر ده مثلا بعد ما تروح ممكن الصبح تغير اليوم خالص تقول لي مثلا اي جو تو ذا كلوب انا بروح النادي ممكن مثلا تقوللي ان انت بيكون عندك حصص في المدرسه اي هاف لينز سكول بيكون عندي حصص كتير لايك انجلش زي الانجليزي ماث رياضه مثلا ساينس علوم انت ممكن تكتب افكار كتير قوي فانت شوف الفكره اللي انت عايز تكتبها اهم حاجه بس ان البراجراف بتاعك يكون مترتب يعني مثلا ما ينفعش اقول في اول جمله اي جو هوم انا بروح البيت اندو ماي هومرك وبعمل الواجب وبعد كده تروح قايل لي اي جو تو سكول باي باحسه بالاتوبيس ايه ده انت كده عامل البراجراف عامله كده ما ينفعش طبعا انت عامله كده مش متسلسل مع بعضه لازم افكارك تكون مرتبطه ببعض وتترجم كل حاجه طب تعالى هنا بقى هنا احنا بص استخدمنا الثلاث كلمات اللي هو اصلا كان عايزهم طب يلا بينا تاني بارجراف بيقول لي ماي نو فريند صاحبي الجديد عندي كلمه لونج هير شعر طويل تل جوكس بيقول نكت براون هير شعر بني هنتكلم مثلا النهارده على بنت او على ولد لو انت هتتكلم على بنت فهتقول مثلا هير مثلا هير نيم اسمها لو هتتكلم مثلا بولد عايز مثلا تقول اسمه يبقى هيز احنا خلاص بقى متفقين طيب انا مثلا النهارده هتكلم على بنت هقول انا عندي صاحبه جديده وهبدا ان انا اوصفها طب ايه الافكار اللي انا ممكن اكتبها في الموضوع ده طب انت مثلا لو انا قلت لك احكي لي على صاحبك فانت هتقول لي اول حاجه اسمه صح هو اسمه ايه ثاني حاجه مثلا هتقول لي هو عنده كام سنه هتقول لي مثلا هو في سنه كام هتقول لي هو من انهي بلد صح تعالى بقى كده نكتب واحده واحده مع بعض طب يلا بينا دلوقتي كده تعال نشوف اول جمله اللي عايزه اقول فيها صاحبي ده هعمل ايه؟ هقول اي هسيب سبيس الاول طبعا مسافه خلاص اتفقنا اي هاف انا عندي ا نو فريند طبعا برض قلنا اول جمله لازم تعرفني انت بتتكلم على ايه انا عندي صاحب جديد طب انا عايزه اقول اسمها ساره مثلا اسمها يعني هير هير نيم هير نيم اسمها ساره اسمها بيكون ساره خلصت ايه الجمله فحطيت النقطه طب يلا قولي مثلا هي عندها كام سنه هقول شي از يرز اولد هي عندها مثلا سبع سنين طيب هي مثلا منين شي هي بتكون من ايجيبت من مصر خلصت الجمله برض بتاعتي طب يلا بقى ابدا اوصفها لي ابدا مثلا قو لي هي شكلها عامل ازاي طويله قصيره عندها مثلا شعر طويل شعر قصير عيونها لونها ايه يلا واحده بقى هقول شي از تول هي بتكون طويله اند وا ايه تاني مثلا رفيعه ولا تخينه رفيعه يبقى اقول مثلا رفيعه شين هي طويله ورفيعه طب يلا بينا نقول مثلا هي عندها شعر طويل بص كده هو اصلا مديك لونج هير شي طب هي عندها او تمتلك هاز لونج بلاك هير عندها شعر اسود طويل ادي اول حاجه طب عايزه اقول و مثلا عيون بنيه ممكن اقول اند براون ايز وعيون بنيه طب هنا اصلا كان مديك براون هير شعر بني انت هنا ممكن بدل ما تكتب كلمه بلاك هتكتب كلمه ايه براون ممكن تقول له عندها شعر اسود او عندها شعر بني يا دي يا دي نكتب حاجه واحده بس طب خلاص انا خلصت قلت ان هي طويله ورفيعه عندها شعر بني وعندها عيون بنيه طب وبعدين ابدا انك توصفها لي قولي مثلا هي حد فرفوش حد مؤدب حد متعاون حد ودود هي عامله ازاي هقول شي هي از هي بتكون بص كده هو هنا بيقول لي تيل جوكس بتقول نكت معنى كده ان هي ايه فرفوشه يبقى هقول شي از فاني هي مرحه اند هيلبول وكمان متعاونه طب يلا بينا نقول هي دايما بتقول نكتز اس جوكس هي بتقول لنا نكت طب هي بتخلينا نضحك شي ميكس هي بتخلينا نضحك طب عايزين مثلا نقول كل الناس بيحبوا يتكلموا معاها او كل الناس بيحبوا يلعبوا معاها كلمه كل الناس او الجميع قلنا اسمها يبقى هقول لايك بيحبوا تو بلاي يلعبوا ان ويتكلموا تو هر معاها طب يلا بينا عايزه اقول انا بحبها او انا بحب صاحبتي الجديده اي لاف ماي نو سو ماتش انا بحبها جدا بص انت بتكتب براجراف قد ايه غير بقى ثلاث واربع جمل ونطلع نجري ما فيش الكلام ده بقى بص يا سيدي هنا بيقول لي يور فيفورت سلبريشن الاحتفال المفضل بالنسبه لك هنا بيقول لي شم النسيم بلاي ايت حلو يبقى انا عايزه اقول له اول جمله احتفالي المفضل بيكون شم النسيم ازاي بقى اعملها قال لي بسيطه هتسيبي طبعا سبيس هتقولي ماي فيفورت مش فيفورت يعني مفضل طب ايه هو المفضل سلبريشن يبقى ماي فيفورت سلبريشن احتفالي المفضل از بيكون واكتب لي بقى يلا شم النسيم شم ال نسيم خلصت الجمله اهو انا حطيت لك النقطه طب وبعدين طب يلا بينا بقى انت بتعمل ايه في شم النسيم يلا احكي لي اه احنا بنذهب الى الحديقه يبقى هقول لك مثلا وي جو تو ذا جوردن احنا بنروح الحديقه صح كده طب يلا احنا بنلعب وبناكل سمك مملح يعني ايه احنا بنلعب وي بلاي طب وان ناكل يعني ايت ان ناكل يلا بينا ده سمك مملح سولتد فش بناكل ايه؟ سمك مملح طب ايه كمان مثلا ممكن نقول انا بقابل صحابي طب هقول اي ميت انا بقابل ماي فريندس عايزه اقول بقابلهم هناك كلمه هناك يعني ذير اي ميت ماي فرز ذير انا بقابل صحابي هناك طب عايزه مثلا اقول ايه احنا بنستمتع يبقى هقول وي يعني ايه كلمه يستمتع هاف فان وي هاف فن احنا بنستمتع طب ايه تاني ممكن اقوله ممكن مثلا اقول ان انا بحب شم النسيم يبقى هقول اي لايك ممكن اقول ذس سلبريشن ممكن اقول بدل شم النسيم اي لايك انا بحب الاحتفال ده جدا بس خلاص الموضوع بحب شم النسيم او المفضل بالنسبه لي الاحتفال المفضل شم النسيم بروح الحديقه بلعب هناك باكل سمك مملح بقابل صحابي احنا بنستمتع انا بحبه بص قد ايه سبع جمل طب يلا بقى بينا دلوقتي نشوف اخر بارجراف واخر حاجه في المراجعه معانا النهارده بيقول بيقول لي ها يور فام هبس يو ازاي اهلك بيساعدوك او ازاي عيلتك بتساعدك اول جمله اتفقنا ان انت بتعرفني انت بتتكلم على ايه فانت مثلا اول جمله هتقول لي ماي فاملي عيلتي هيس مي بتساعدني جرو ان انا اكبر او انمو كده انا عرفت ان انت النهارده هتتكلم عن العيله طب هو بص هنا مديك كلمه تيك يا ذود اكل هومورك واجب انا بقى عايزاك تقول لي كل حد من عيلتك بيعمل معاك ايه يعني مثلا هبدا الاول ببابا فهقول ماي فاذ بابايا عايزه اقول بياخدني للمدرسه طب كلمه ياخد يعني تيك بس ما تنساش ان ده اسم مفرد والمفرد بيحب الاس يبقى هتقول تيكس ماي فذ تيكس مي بياخدني تو سكول للمدرسه طب يلا مثلا الجمله اللي بعدها عايزه اقول ماما بتعمل لنا اكل لذيذ ماما يعني ماي ماذ ماي ماذ كوكس بتطبخ اس لينا ديلاشز فود بتطبخ لنا اكل لذيذ شكرا خلصنا الجمله وخلصنا كمان كلمه فود طب ايه تاني ممكن مثلا اقول ان اختي بتساعدني في الواجب يبقى هقول ماي سيستر مي بتساعدني دو ماي هومورك ان انا اعمل وجبي خلصت اهو طب يلا مثلا ممكن نقول ايه تاني فكر معايا جد بيقرا لي قصه يبقى هقول ماي جراند ف يلا كلمه يقرا ريدز عشان ده مفرد ريد مي بيقر لي ستوري قصه بس كده خلاص ممكن تقول ايه في الاخر انا بحب عيلتي يبقى اي لاف اي لاف ماي انا بحب عيلتي بس كده بص انت خلصت كمان الثلاث كلمات اللي هو مديهم لك وكمان زودت عليهم وكتبت جمل كتير جدا لعد لها ولا تحصى فما تلتزمش بس بالثلاث جمل زي ما اتفقنا اكتب على قد ما تقدر وترجم كلمه ولو في اي حاجه وقفت معاك او مثلا انت كتبت بارجراف وعايزني انا اشوفه حاجه مختلفه غير اللي احنا كتبناها مع بعض النهارده اكتبه في اي ورقه عندك وصوره واكتبه لي تحت في الكومنتس ابعته لي وانا هعلمه لك ولو في اي مستيكس اي غلطات انا هعلمها لكل حد هيبعت وبكده احنا نكون وصلنا مع بعض لنهايه فيديو مراجعه شهر اكتوبر اتمنى النهارده ان انت تكون استفدت انا لميت لك كل حاجه موجوده في كل الكتب وكمان افكار ثانيه عشان تقدر تساعدك فاتمنى ان انت تكون حققت اكبر استفاده وما تنساش لو عجبك الفيديو تعمل لايك على الفيديو للقناه وتفعل زر زر الجرس علشان يوصللك كل جديد ويا بطل لو اي عندك اي سؤال او في اي كومنت اكتبه لنا تحت في الكومنت وهنرد عليك ان شاء الله سيو ليتر Sir
1:28:20
المراجعة النهائية للصف الثالث الابتدائي الجزء 1 كونكت الترم التاني حل اسألة شاملة للدرجة النهائية
Ms.Bassant Ahmed
84.7K مشاهدة · 11 months ago
1:18:54
مراجعة المنهج كامل للصف الثالث الابتدائي الترم الثاني 2026 اضمن درجة الامتحان
مستر انجليزى
110.2K مشاهدة · 2 weeks ago
29:53
مراجعة الصف الثالث كونكت بلس أقوى مراجعة من مستر انجليزي الترم الأول طريقك للدرجة النهائية 1
مستر انجليزى
125.3K مشاهدة · 1 year ago
38:28
مراجعة مارس للصف الثالث الابتدائي الجزء الأول حل ملفات مراجعة
مستر انجليزى
98.5K مشاهدة · 2 months ago
0:14
محاولة غش انتهت بالرسوب
Knizr | كنايزر
18.4M مشاهدة · 1 year ago
48:41
أقوى مراجعة ترم اول للصف الثالث الابتدائي حل بنك اسئلة لن يخرج عنه الامتحان ان شاء الله
مستر انجليزى
120.4K مشاهدة · 4 months ago
41:08
A complete review and explanation of Unit 1 in English English for 3 rd grade second term 2026
Ms.Bassant Ahmed
5.3K مشاهدة · 2 months ago
38:54
أقوى مراجعة ترم اول للصف الثالث الابتدائي منهج English حل ملف المعاصر الجزء الأول